matad
Engelsi
van ro
m*
Personc
woedt
Radicale maati
NEEM Di
a*
lichter dan zw
pittiger dan halfz
Het behoort tot
met een treintje uil
Zware rookwolken
een heuvel als eer
goed op dreef gekor
typische platteland:
keersmiddel dagelij]
land. Wanneer men
denkt, zou men kuni
Niet alleen de plzl
voel zich wel bij dit r
Ook de stedeling heeft
zijn hart een warm pl
al zal hij er slechts bi,
ring gebruik van makei
tie n.l. Iedere Engclsn
die treintjes door de I
schappen ten eeuwige
ven rijden met datzelfde
teriaal en onder wolker
stoom,, die voor de e«
reuk der romantiek mo'
Maar wat kost die
niet? Hoe groot is we
het reusachtige tekort d
wegen, dat voor rekenin
vaderlijke verkeer korrl
nog maar de enige zora
regering zou zijn, dan 1
erg niet. Maar hoeveel]
joenen gaan niet verlo:
strekt conservatieve be<
spoorwegen, aan de vee
soneelsbezetting en onnu
gen?
Om dit probleem in zij
te leren kennen, benoer
regering in april 1960
onder leiding van Sir
welke tot taak kreeg, ee
mogelijk onderzoek in
de financiële toestand
tie van de Britse spoor'
stellen voor een sanerinj
Nog voordat het rapport
sie verscheen, benoemde
eveneens een onderzoek
bestaande uit afgevaardi
partijen. Beide commissi
den zowat tegelijkertijd,
en kwamen ook 'tot zowa
clusies.
Steunend op beide com
ceerde de regering daarc
over de toekomst van h
in Engeland en somde d
tal saneringsbesluiten op
verstandig boek, het war
en logische besluiten, n
in Engeland nog niet all
val wel zeker niet. Het
tussen erop, alsof de dui
De onderzoekingen der
sies waren tot de conc!
dat het totale financiële
British Transport Coi
weg B.T.C. genaamd,
staatsinstelling voor het
zen. bijna zes miljard g
'en dat het jaarlijkse bed]
de spoorwegen alleen al
joen gulden bedraagt. Da
moment, dat het witboe
einde 1960. Maar sindsdit
kort tot bijna anderhalf n
opgelopen. Het behoeft
dat het mes er diep in r
gering zei, dat iedereen
brengen, dat wil zegger
de bedrijven en het persor
het publiek. En om die s
bij te zetten wees de re
dat de schulden van de
22 miljard gulden bedragi
16 miljard alleen al ten
spoorwegen komen. Van
jard voor lopende bedriji
de laatste paar jaren,
niet meer in te halen wj
halve afgeschreven moes
Daarbij kwamen dan nog
plichtingen tegenover de
ders van de in 1947 gena
vier grote spoorw'egma
jaarlijks ruim 600 miljoen
pende.
Nu wist iedereen in E
dat het er met de spoorwt
bel voor stond. Maar dat
(Advertentie)
aan*.