matad Engelsi van ro m* Personc woedt Radicale maati NEEM Di a* lichter dan zw pittiger dan halfz Het behoort tot met een treintje uil Zware rookwolken een heuvel als eer goed op dreef gekor typische platteland: keersmiddel dagelij] land. Wanneer men denkt, zou men kuni Niet alleen de plzl voel zich wel bij dit r Ook de stedeling heeft zijn hart een warm pl al zal hij er slechts bi, ring gebruik van makei tie n.l. Iedere Engclsn die treintjes door de I schappen ten eeuwige ven rijden met datzelfde teriaal en onder wolker stoom,, die voor de e« reuk der romantiek mo' Maar wat kost die niet? Hoe groot is we het reusachtige tekort d wegen, dat voor rekenin vaderlijke verkeer korrl nog maar de enige zora regering zou zijn, dan 1 erg niet. Maar hoeveel] joenen gaan niet verlo: strekt conservatieve be< spoorwegen, aan de vee soneelsbezetting en onnu gen? Om dit probleem in zij te leren kennen, benoer regering in april 1960 onder leiding van Sir welke tot taak kreeg, ee mogelijk onderzoek in de financiële toestand tie van de Britse spoor' stellen voor een sanerinj Nog voordat het rapport sie verscheen, benoemde eveneens een onderzoek bestaande uit afgevaardi partijen. Beide commissi den zowat tegelijkertijd, en kwamen ook 'tot zowa clusies. Steunend op beide com ceerde de regering daarc over de toekomst van h in Engeland en somde d tal saneringsbesluiten op verstandig boek, het war en logische besluiten, n in Engeland nog niet all val wel zeker niet. Het tussen erop, alsof de dui De onderzoekingen der sies waren tot de conc! dat het totale financiële British Transport Coi weg B.T.C. genaamd, staatsinstelling voor het zen. bijna zes miljard g 'en dat het jaarlijkse bed] de spoorwegen alleen al joen gulden bedraagt. Da moment, dat het witboe einde 1960. Maar sindsdit kort tot bijna anderhalf n opgelopen. Het behoeft dat het mes er diep in r gering zei, dat iedereen brengen, dat wil zegger de bedrijven en het persor het publiek. En om die s bij te zetten wees de re dat de schulden van de 22 miljard gulden bedragi 16 miljard alleen al ten spoorwegen komen. Van jard voor lopende bedriji de laatste paar jaren, niet meer in te halen wj halve afgeschreven moes Daarbij kwamen dan nog plichtingen tegenover de ders van de in 1947 gena vier grote spoorw'egma jaarlijks ruim 600 miljoen pende. Nu wist iedereen in E dat het er met de spoorwt bel voor stond. Maar dat (Advertentie) aan*.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 16