In het geweldige Rome loopt zelfs het concilie verloren EEN GROTE VOOR 3.25 Saka. Wij zijn onmisbaar bij woningbouw Belofte niet waar gemaakt Monniken vestigen zich nabij de berg Thabor Stem van, een Over de grenzen Die „onverslijtbare" nylons CAPUCHON 13 Menig journalist zoekt eigen informant Verschillend accent Het biddende Rome Uit (gerust)... goed voor hem! Ned. cisterciënzer deed eerste stap Vragen in Tweede Kamer Is voorlichting hondsdolheid wel voldoende Streven naar praktische aanpak Geen zuilen Ervaring Niet eenvoudig Landelijk Nieuwe kousen in haute couture Tips Naadloos Haardroger Stretch wol Tafellaken Geen vuile pan Mooie ogen DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 OKTOBER 1962 13 (Van onze correspondent) WIJD VAN DE EEUWIGE STAD moet de mensheid wel de indruk hebben dat het hier tussen Stazione Termini en Vaticaanstad al concilie is wat de klok slaat. Men moet zo het idee hebben, dat rood purper en zwart de kleuren zijn, welke het straatbeeld bepalen en dat al de gesprekken op straat of in de trattoria's om de verheven onderwerpen van de bijeenkomst der tweeëneenhalf duizend kerkva ders gaat. Niets is echter minder waar. Rome is niet alleen een grote, maar ook wildlevende stad, waar de kwesties van het dagelijks leven met grote uitbundigheid op de openbare straat worden uitgeleefd. Men behoeft maar een blik te slaan op de veelkleurige reclame op de aanplakruimten en reclamezuilen om te ervaren, dat zelfs een concilie in deze stad slechts één van vele gebeurtenissen is. Het heilige Rome en het Rome van het dolce vita leven naast elkaar. Weliswaar zijn de aanstootgevende reclames voor striptease-vertoningen van de nachtlokalen verdwenen naar men zegt op wens der stedelijke autoriteiten maar de frivole beeldspraak, waarvan zich de publiciteit bij het aanpryzen van allerlei zaken bedient, is gebleven. En daarom knippert men toch even met zijn koele nuchtere Nederlandse ogen, wanneer men tussen de frivoliteiten plotse ling m reuzenletters geafficheerd ziet: VENI SANCTE SPIRITUS. Natuurlijk, als gelovig mens bidt en hoopt men op de verlichting van de H. Geest op deze machtige kerkvergadering waar zoveel vanaf hangt. Maar ons ont breekt nu eenmaal de uitbundige passie om beden tot de H. Geest per reclame biljet te richten. Ook hier moge echter gelden dat de bedoeling van hen, die aldus hun enthousiasme voor het con cilie manifesteerden wel goed is al hoewel we moeite gehad hebben om eni ge niet-katholiekc collega's over hun bezwaren heen te helpen. Het meest geraadpleegde orgaan is na tuurlijk de Osservatore Romano. Ja, ja, weren we critikasters af, die even wil len vastle0gen. dat het Vaticaanse dag blad ook maar' een persorgaan is en niet dé stem van dé Paus of dé Kerk, maar in ieder geval wordt zij door allen, die ergens iets met het concilie te maken hebben, en dat zijn vele duizenden, nauw keurig gespeld en geraadpleegd. En zo ontdekt men onder de annonces een re clame van een garage „quod Romae, XLVII domo Viae Sallustianae sedem habet", die auto's verhuren wil aan de deelnemers van het concilie. Overigens is aan de inhoud van de Osservatore Romano af te lezen de tweespalt, in welke zich de informatie over het concilie duidelijk bevindt. Het leger van journalisten, dat zich op het concilie heeft gestort, behandelt dit evenement als elk ander wereldgebeu ren. Het wil nieuws hebben en bren gen, heet van de naald. Papier wordt genoeg verschaft en dikwijls ook waar devol papier, belangrijke documenten. Maar geen journalist is happy met een keurig gestencilde verhandeling, waar van de tekst al enkele dagen tevoren door de Osservatore is gebracht. En toch schijnen bepaalde hoogdwaardig- heidsbekleders de mening te zijn toe gedaan, dat de journalisten maar ijve rig de Osservatore Romano moeten le zen. Dan weten ze wel wat ze weten moeten. Wat natuurlijk niet het geval (Advertentie) EN A ZEEM En dat is een flinke maat (44x37 cm) voor zo'n lage prijs. Maar er is meer. Enka zemen zijn soepel, zacht en ijzersterk. Enka zemen ne- •ren o zoveel vocht op. En: ideaal... u kunt direct zemen; hijhoeft niet eerst nat te zijn. is en wat dan ook in de hand werkt, dat menig journalist zich een eigen informant tracht te bezorgen onder hen, die op enigerlei wijze bij het con cilie zijn betrokken of geacht kunnen worden over goede informaties te be schikken. Stukken zijn daardoor tot heden nóg niet gemaakt, omdat er nog maar weinig te doen geweest is. maar het belooft wat aan canards en halve waarheden, wanneer die „on dits" eens goed op gang komen Want met alle respect voor die collega's, die met de beste bedoelingen de berichtgeving over het concilie benaderen, er lopen er hier maar genoeg rond, die alleen even tuele sensatiemeldingen de moeite waard vinden en die daarom angstig op de loer liggen, dat hen toch niets zal ontgaan van kruim, luim en duim! Wat de Romeinse bevolking betreft is de houding tegenover het concilie vrij wel unaniem sympathiek, al ligt het ac cent nogal eens anders. De portier van ons hotel, die aan elke gast die het ho ren wil niet nalaat te vertellen, dat hij een groot stuk van de wereld heeft ge zien, vindt zo'n concilie prachtig want het vult schitterend een vreemdelingen- verkeersvacuum op, dat anders in de laatste maanden van het jaar heerst en het bevalt hem daarenboven zo goed, omdat het alleen maar voorname en deftige gasten brengt. Liefdevol gaat zijn ook over het rek der kamersleutels en met trots constateert hij: allemaal bis schoppen of ..dottores". Een taxichauffeur, die ons in wilde vaart naar de St.-Pieter reed, etableer- de tussen een paternoster van verwensin gen aan het adres van verkeersbandieten die hem het leven als taxichauffeur ple gen zuur te maken, als zijn mening, dat zo'n bijeenkomst in de St.-Pieter altijd nog wat anders is dan de Verenigde Na ties. Daar zitten geen bisschoppen bij, die niets anders dan „njet" te zeggen heb ben. Op onze vraag of hij er wel eens wat over gelezen had en wat hij wel van de resultaten dacht, krabde hij zich eens achter een oor en knorde voor zich uit, dat hij zó met nadruk op dat zo geleerd niet was in al die kerkelijke zaken; dat hij het ook wel geloofde en dat ze het daar wel voor hem zouden uitzoeken. De Romeinen zouden de Ro meinen niet zijn, waneer zij ook op deze hoogste aller noge kerkelijke bijeenkom sten en derzelver deelnemers al niet de nodige grapjes hadden gemaakt. De volks mond is niet bepaald fijn afgestemd en bij menige grove grap, die van eerbied voor het heilige niet het geringste spoor vertoont, moet men maar denken, dat het geen boosaardigheid slechts ongebrei delde spotlust is, die erachter steekt. Boosaardigheid tegenover het concilie ontmoet men niet. Als die er is, dan ver bergt zij zich goed. Ook in de communis tische pers, die overigens een niet ge makkelijke taak heeft bij dit concilie, sinds diverse communistische landen hun bisschoppen naar het concilie hebben la ten reizen zelfs twee Russisch-ortho- doxe waarnemers officiële reispapieren der Sovjet-Russische regering hebben ge kregen en de Pravda zelfs lovende stuk jes over de paus heeft gebracht. Voorlo pig wordt het concilie nog met hand schoenen aangevat. Men kan immers nooit weten. Maar dan is er dat andere Rome, dat Rome der echt-gelovige en religieuze vanl bestand tegen alle wasmiddelen 5* gegarandeerd door Enka, goedgekeurd door de Ned. Ver. Huisvrouwen 1* 3 formaten: 2,30 - 3,25 - 4,75 VOOR UW BEMAK BEMAAKT OOOR mensen, die weten méér nog dan de ka tholieken van buiten Rome een rol te moeten spelen in dit concilie. Zeer spe ciaal tot hen heeft de paus de oproep gericht om het concilie te ondersteunen door hun sympathieke steun en gebed. Men behoeft maar de vele kerken van Rome te bezoeken, op elk uur van de dag, om te zien, hoe die oproep wordt beantwoord. Biddende mensen, drukbezochte gods dienstoefeningen, het gemeenschappelijk rozenkransgebed alom In Santa Maria dell Anima klinken de welluidende ge zangen van de Duitsers, priesters en le ken; in San Luigi dei Francesci, Santa Maria in Trastevere,; in San Maggiore en in de nabijgelegen redemptoristenkerk de Gesu verdringen zich de gelovigen rond de altaren. Ja, velen maken een extra wandeling "naar Sint Paulus buiten de Muren als een soort bedevaart. Zo bedriegt dan toch het uiterlijke beeld van Rome met zijn wilde verkeer, zijn jachtende mensen, zijn luxe win kelstraten, zijn amusement en nachtle ven. Zo huizen dan toch in deze immen se zee van huizen die duizenden, die wanneer II Papa op zijn sedia gestatoria over de mensenzee deint, uitbarsten in een hevig gejubel en zo documenteren, dat zij het kerkvolk van Rome zijn. Ze mogen dan ook in al hun godsdienstige manifestaties in superlatieven vervallen, vrome overdrijvingen, die ons, uit het koele noorden, ,s,oms wel wat te overdreven voorkomen, ze menen het, want ze zijn in hun eigen ogen dé kin deren van dé Kerk van Rome. (Advertentie) Natte wegen en verblin dende koplampen! Als hij opbelt om u te ver tellen, dat het laatwordt, ïeg hem dan, dat hij een rustig hotel zoekt waar hem een goede maal tijd en een goede nacht- rustwachten.Datisvéél verstandiger! Ongezellig voor u, me vrouw, maar wat het zwaarst is, moet 'net zwaarst wegen. En zijn veiligheid en gezond heid wegen héél zwaar. In december a.s. zal nabij de berg Thabor een kleine kommuniteit van mon niken gaan leven. Hiermee wordt een eewenoude traditie hersteld. In Israël, evenals in vrijwel alle landen van het Midden-Oosten, vormen de christenen een kleine rest, die door eeuwen van moslim-overheersing, van afpersing en verleiding heen, heeft stand gehouden. Het is een minderheid, die in geestelijke en vaak ook in materiële armoede verkeert, maar die alle res pect en sympathie verdient, omdat zy het geloof en een oer-oude expressie van dit geloof bewaarde. Deze christenheid van Israël behoort voornamelijk tot de melchitische ritus. Zij zijn de recht streekse voortzetting van de alleroudste christenheid ter wereld: de Kerk van Jeruzalem en Palestina. Een jaar geleden ging pater Jacques Willebrands van de abdij te Zundert naar Israël om de mogelijke stichting van een Oosters kontemplatief mannen klooster aldaar te bestuderen. Men kwam tot de volgende besluiten: mgr. Geoarga Hakim, melchitisch aartsbis schop van Galilea, zal een diocesane monastieke congregatie stichten. Op deze wijze deelt men niet alleen de ritus van de bestaande christenheid, maar kan ook heel het dagelijks leven aan de Oos terse traditie en de ontwikkeling binnen het huidige Israël worden aangepast. Het klooster zal een zgn. laura zijn, waar voor gevormde monikken mogelijk heid wordt gelaten een meer eremitisch leven te leiden binnen communiteitsver- band. De laura zal gevestigd worden niet ver van de berg Thabor, in de vallei van Esdrelon. De vermoedelijke naam zal zijn: Nishkan-El, d.i. woontent van God. De liturgische taal en de eerste taal van de kloostergemeenschap zal het hebreeuws zijn. Er zijn reeds enkele jonge mensen uit Israël en van elders, die zullen toetreden. Momenteel vertoeft pater Jacques Wil lebrands voor drie maanden in Neder land om de nodige fondsen bijeen te brengen. De bisschop kan nl. slechts het terrein voor het klooster ter be schikking stellen, aangezien de noden van de kerk in Israël zeer groot zijn. De kosten van de bouw en de gehele inrichting moeten dus door de stichting zelf bijeengebracht worden. Dit omva'; o.a. een voorlopige woning voor de mon niken, een kerkje en een gastenhuis. Pater Jacques Willebrands woont tot eind november in de Heemskerkstraat 2, Delft. Mevrouw N. Willebrands-Hooge- veen te Delft, heeft haar gironummer 187079 beschikbaar gesteld voor giften, Kunnen de ministers van sociale zaken en van landbouw en visserij meedelen om welke reden nog niet algemeen be kend gemaakt is, dat elke dierenarts een hond of kat een injectie tegen honds dolheid kan geven, waardoor zij niet vat baar zijn voor de gevreesde ziekte en geen gevaar opleveren voor mens dier? Achten de ministers de tijd niet ge komen om alle hondenbezitters in Ne derland het injecteren aan te raden? Dit heeft het lid van de Tweede Ka mer, mejuffrouw mr. J. Ten Broecke Hoekstra (WD) schriftelijk gevraagd aan deze bewindslieden. „Kunnen de ministers meedelen ui thans afdoende aan onze grenzen gecon troleerd wordt of alle warmbloedige die ren tegen hondsdolheid zijn ingeënt zo wil zij voorts weten. Niet de deskundige bouwer, maar de praktische huisvrouw weet hoe hinderlijk het is, niet genoeg planken in een kast te hebben of geen plaats te kunnen vinden om overhemden behoorlijk te kunnen opbergen. Het is de huisvrouwenervarig, die bij woningbouw onmisbaar is. Het hoofdbestuur van de Vereniging voor Vrouwenbelangen, Vrouwenar beid en gelijk Staatsburgerschap heeft zich gericht tot de gemeenteraden van Nederland met een adres. Daarin wer den wensen naar voren gebracht over de plaats, die de vrouw naast de man kan innemen, óók in het ge meentelijk bestel. Het betrekken van vrouwen in zaken van volkshuisves ting en woningbouw is een van de be langrijke wensen. Wat is natuurlij ker dan dat de vrouw een stem in het kapittel heeft als het gaat om haar eigen werkterrein? De zuidelijke provincies kennen nog geen vrouwen-bomvadvies-commissie, maar boven de grote rivieren is het in vele plaatsen al een vanzelfspre kende zaak, dat vrouwen woningen keuren en advies uitbrengen met aan wijzingen, die het huis praktischer en bewoonbaarder maken. De huisvrouw, die in Utrecht een nieuwe woning betrekt, heeft mis schien verscheidene handige oplossin gen en indelingen te danken aan me vrouw N. v. d. Kerk-Beukema, vice- presidente van de Utrechtse huis- vrouwenbouwadviescommissie. „Tien jaar bestaat nu deze com missie in Utrecht", zegt zij. „Er zijn onnoemelijk veel problemen bij de woningbouw en de moderne ontwik keling brengt steeds nieuwe". Zitting nemen in een commissie wil dikwijls zeggen, dat je naam op een lijst staat; dat je je neus eens laat zien op bij eenkomsten, waar je deftig gaat zit ten en de heren laat praten. Maar de bouwadviescommissie eist een praktische aanpak. Toen we be gonnen wisten we er nog maar wei nig van af. De Huisvrouwenbouwad- viescommissie startte volgens het in Nederland beruchte zuilensysteem, maar al na twee jaar was er geen zuil meer te bekennen. Er was het éne gemeenschappelijke doel: de vrouw een huis te geven, waarin zij niet vierentwintig uur behoeft bezig te zijn om te zorgen, dat alles reilt en zeilt, maar een huis, dat haar kans geeft, naast materieel verzorgster óók geestelijk leidsvrouw te zijn. En daar komt geen greintje wetenschap bij. In de commissie zit niet één deskundige maar de vrouw: degene, die het meest in de woning verkeert. Mevrouw N. v.d. Kerk-Beukema 10 jaar Huisvrouwenbouwadviescommissie „Want", zo zegt mevrouw v. d. Kerk met nadruk „het gaat vaak om die onnozele dingen. Om een licht knopje bijvoorbeeld, waarvoor je drie meter gang moet doorlopen of om een kastplank waarop je wel twintig bor den kunt stapelen, die geen mens heeft. Om een behoorlijke bergplaats voor een vakantiekoffer, die we toch ergens moeten laten. Zo van die al ledaagse dingen, waar geen man mee aankomt. Wat zegt u nu, om een voor beeld te noemen, van de afmeting van een kamer, drie meter één! Er is geen fabriek, die op die maat een vloerbedekking levert! Of deze tien jaar nu resultaat heb ben gehad? Zeer zeker. Bij de groot se opzet van een nieuwe Utrechtse stadswijk is deze commissie ander half jaar betrokken geweest en ka mer voor kamer is bekeken. Zo ontbrak een fonteintje in de w.c., maar wij rustten niet voor het aangelegd is. Ook de ruimte voor een koelkast in de keuken ontbrak. Er zijn in zo'n bouwplan enorm veel problemen, zoals ligging en be zonning. Die bezonning hebben we helemaal gecontroleerd met een enor me sterke lamp boven een maquette, zodat je precies kon zien waar de schaduwen vielen. Een ander probleem is de centrale verwarming. Daar strij den we voor en die zal er ook wel komen. Maar zo eenvoudig is dat niet, want het moet ook allemaal be taald worden. O ja, de mensen trek ken er enthousiast in, maar de huur schuld zou wel eens belangrijk ho ger kunnen worden." Ook voor de huisvrouwenbouwad viescommissie zelf zijn er vele vraag stukken, want het werk groeit in Ne derland ook de commissies boven het hoofd. Vandaar dat men nu wil ko men tot een landelijk contact-adres, waarvoor de Nederlandse Huishoud- raad is gepolst. Er zijn op het ogenblik in Neder land 107 van dergelijke commissies maar de vraagstukken én de erva ringen zijn zeer uiteenlopend. Het is duidelijk, dat woningbouw in Am sterdam andere moeilijkheden met zich meebrengt dan woningbouw in Lutjebroek. Ervaringen spreken een woordje mee. Jonge bouwadvies- commissies worstelen met proble men, die door langer bestaande com missies al helemaal zijn opgelost. Natuurlijk adviseren de „oudere" graag en dat gebeurt ook, maar dat kost veel tijd en veel geld en dat nog wel terwijl veel huisvrouwen commissies geen subsidie krijgen. J/t/eet u nog wat er gezegd werd van de nylon kousen, die kort na de oorlog vanuit Amerika aan een of andere gelukkige cadeau werden gestuurd? „Je verslijt ze nooit," zei de een. „Je doet een half jaar met één paar," zei de ander. „Maar je moet ze elke avond was sen, alleen aanraken met katoenen handschoenen, en je mag nooit in aanraking komen met uitlaatgassen van een auto, want dan vervliegen ze en sta je, om zo te zeggen, in je hemd!" Dat noch het een, noch het ander waar is, weten we nu wel. Vergelijken met de katoenen en zijden kousen van vroeger is moeilijk, want wij stellen thans andere eisen. De nylons zijn beslist sterker aan de voet: in de kousenmand liggen geen dameskousen. Maar ladderen is de nylon kous meer eigen dan de katoe nen en zelfs meer dan de kunstzijden kousen, waarvan het bovendien ge makkelijker was de ladders zelf op te halen. De grootste dienst die de nylon ons bewezen heeft, is, dat ze kwetsbaar en moeilijk te repareren is, zodat we maar vlug nieuwe kopen en de geladderde weggooien. Wat de eerste Amerikaanse cadeau tjes beloofden is dus niet bepaald waar geworden: het is niet neerge komen op levenslang één onverslijt baar paar dragen, maar op levenslang nieuwe kousen dragen. Thans zijn de naadloze nylons meer ïn zwang gekomen, vooral jonge meisjes houden ervan, want het lijkt of ze met goed verzorgde, egale, blote benen lopen. De laddervrije naadloze kous blijkt echter niet te voldoen. In plaats van een ladder, komt er een gat (en niet zo'n kleintje) in de kous, dus dat is van de regen in de drup. Bovendien is dit soort kousen stug en hard. De crêpe nylonkous, die in Scandi navië allang een gewoon artikel was, vond hier alleen maar aanhangsters onder vrouwen, die meer prijs stel den op warmte, pasvorm en levens duur, maar die zich niet met mode overwegingen ophielden. Nu zijn er echter crêpe-nylons op de markt, die speciaal ontworpen lijken voor de modieuze jonge vrouw. De kous heeft een matte glans en de elastische draad schijnt minder vlug te breken. Men zou denken, dat tegenwoordig werkelijk iederen nylons draagt, maar by een marktonderzoek, in Amster dam gehouden, kwam aan het licht, dat 52 pet. van de ondervraagde vrou wen nog steeds katoenen kousen draagt. De argumenten, die werden aangevoerd ten gunste van katoen waren: de kousen zijn sterker, hebben een betere pasvorm, dragen prettiger, draaien niet, zijn gemakkelijk aan te trekken, maken het been slanker, zijn van boven rekbaarder en zijn beter afgewerkt. Tenslotte (maar dat zullen wel stemmen van de oudsten geweest zijn): katoenen kousen staan netter, anderen zien, dat men een kous draagt, zij passen beter bij de leeftijd. Daarom is een landelijk secretari aat nodig waar iedereen met alles terecht kan. „Misschien zouden we ook zo het zuiden bereiken" hoopt mevrouw v. d. Kerk; „noch in Bra bant, noch in Limburg, noch in Zee land is er een huisvrouwenbouwad viescommissie. In Friesland is het fantastisch. Daar heeft men al pro vinciale vertegenwoordiging". Na tuurlijk gebeuren er ook wel eens dingen, die men graag anders had ge zien: dat ze daar niet aan gedacht hebben! wordt er dan gezegd. Maar de commissie kan niet eisen, zij ad viseert alleen. Bovendien wordt zij niet overal bijgehaald; fabrieken en verzekeringsmaatschappijen vragen geen advies. Het zou ook een onmo gelijke opgav.e worden voor alle te bouwen woningen advies te geven; er zouden meer commissies moeten ko men, die wij dan gaarne met onze er varingen ten dienste zouden zijn. Die ervaringen zijn zeer uiteenlo pend, neem bijvoorbeeld hoogbouw; daarin is natuurlijk Rotterdam ex pert. Wat mevrouw v.d. Kerk van hoogbouw vindt? „Wij hebben de mond vol van „privacy"; er wordt gejammerd over geluidhinder in flats maar men vergeet, dat die in de oude re huizen ook te vinden was. Natuur lijk maakt het mij woedend dat som mige flatbewoners om tien uur 's avonds de wasmachine laten draaien; men is nu toe aan het opvoeden van de mensen. Maar het al te ver door gevoerde isolement is nu ook zo ide aal niet. In Denemarken was ik eens veertien hoog in een flatgebouw. Hat isolement was daar compleet. Je ziet er zelfs geen vogel meer. IJselijk ge woon Nu ligt het aan ons zelf of we een al te hoge kousenrekening hebben. In de consumentengids troffen wij en kele aanwijzingen, die helpen de ny lons een langer leven te verschaffen: Let in de eerste plaats op de dikte van de draad. Dunne kousen van 20 denier zijn veel kwetsbaarder dan dikkere van 30 denier. Voorts is het van belang de juiste maat van voet en been te weten. Ga met de hiel tegen de muur staan en meet de afstand van muur tot het einde van de langste teen. En meet het been vanaf de grond, waarop u staat, zonder schoenen, tot aan de hoogte van de jarretelle. Hierbij moet worden opgeteld: 10 cm voor zeer dunne benen, 12 cm voor gewone benen, 15 cm voor bijzonder dikke benen. Geregeld wassen na elke keer dra gen blijft aanbevolen. Na het was sen ophangen aan de boord, nooit ophangen in de buurt van een warmtebron en opbergen op een donkere plaats. Men doet er ver keerd aan de nylons binnenste buiten te dragen. De tricotsteek is van buiten glad, van binnen gerib beld en daarom geeft de binnenkant meer kans op haken. Het verhaaltje van die uitlaatgassen was niet helemaal uit de lucht gegre pen: het is natuurlijk niet zo, dat iemand die juist een stroom van uit laatgassen passeert, opeens blote be nen heeft. Maar het smeltpunt van nylon is heel laag dus er kan door de warmte wel een steekje smelten. Zo is ook een stofje hete sigaretteas genoeg om een ladder te veroorzaken. Het gebruik van handschoenen bij het aan- en uittrekken van de kousen is een verstandige raad, maar die wordt toch nooit ter harte genomen door vrouwen, die van opschieten houden. Het liefcte cocktailhoedje, dat men zich denken kan, bestaat uit een kapje van langharig bont, waarin veertjes met lange b-igzame schachten zijn gestoken. Bij het minste zuchtje wer velen de veertjes en wapperen als vaantjes om het hoofd. Model Kamphuis en Govers, Amsterdam. In deze heerlijke, ruime mantel met capuchon is het mogelijk de winter dapper tegemoet te treden .Neerge slagen, ligt de capuchon als een flatterende shawl om de hals. De garnering bestaat uit vier rijen stiksels. (Nina Ricci) Ten tijde van de kunstzijden kousen was naadloos niet in tel. Naadloze kousen hadden geen mindering, maar werden in model geperst en dat maakte het been niet slank, vonden wij toen. Amerikaanse vrouwen en meisjes zullen binnenkort met een nieuw snufje op het terrein van de haar- verzorging kennis kunnen maken. In de Verenigde Staten is n.l. een haardro ger op de markt gekomen, die door inworp van een geldstuk wordt ingescha keld. De automatische haardrogers zullen worden geïnstalleerd op slaapza len van meisjeskostscho len, in ziekenhuizen en in richtingen of bedrijven, waar vrouwelijk personeel werkzaam is. Voorzover wol niet reeds een van de meest elastische textielsoorten was, is hier aan nog een extra „rekje" toegevoegd, door een be drijf in Rochester, Ameri ka. Door de moleculaire structuur van de wol te veranderen, heeft dit wol weefsel zeer sterke stretch eigenschappen gekregen, volkomen gelijk aan be paalde synthetische vezels, maar dan met behoud van de beroemde eigenschappen van wol. Goed nieuws dus voor hen, die voor bescherming tegen hitte of kou het bes te wilden dus wol maar een beetje afgunstig keken naar die handige, kleine stretch kledingstuk ken van synthetische ve zels. Melkbekers mogen om vallen en met jus mag ge morst worden, als in ons land eenmaal tafellakens te koop zijn, die op dezelfde wijze „behandeld" worden als die, welke dezer dagen te zien waren in La Ri- nascente, het grootste wa renhuis van Milaan. Daar in Italië morsten we op zettelijk met rode wijn en olijfolie op de tafellakens zonder dat deze vloeistof fen sporen op het laken achterlieten. De Scotchgard-behande- ling, die deze Italiaanse tafellakens in de fabriek hadden ondergaan, omgeeft elk afzonderlijk vezeltje van de katoendraad met een microscopisch dun laagje fluorchemische stof, die zowel water- als olie achtige vloeistoffen af stoot. Daardoor blijft de vloeistof op het laken lig gen, wachtend tot zij er wordt afgenomen of wordt afgevloeid. De met Scotchgard be handelde lakens blijven hun speciale eigenschap pen behouden, ook als zij meermalen worden gewas sen. De Amerikaanse huis vrouw kan thans eten ko ken zonder haar pannen vuil te maken. Daartoe koopt ze diepgevroren soe pen en complete maaltij den verpakt in een nieuw soort polyester zakken, die ze in een warme oven of in heet water warmt. Voor het opdienen heeft men alleen de zak te openen en de soep en maaltijd in de borden te gieten. In Engeland is gebleken, dat men daar de voorkeur geeft aan kaas met ogen, u weet wel, de gaat jes waarmee de kaas zoals sommige mensen wel eens beweren ons ligt aan te kijken. Als gevolg van de voor keur voor gaatjeskaas zijn de fabrikanten van gesmol ten kaas in Engeland er zelfs toe avergegaan hun produkten te verpakken in materiaal, waarop een kaas „met ogen" staat af gebeeld. Wij hebben nog niet ge hoord, dat de Nederland se huisvrouw, die elk jaar grote hoeveelheden kaas voor het gezin koopt en wat betreft het uiterlijk van de kaas toch ook wel een bepaalde voorkeur zal hebben, de mening van haar Engelse zusters deelt. En wat de mannen betreft: die letten waarschijnlijk toch op andere ogen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7