AUSTIN-Cooper race-auto!
maar dan in burgerkostuum|
P.K
P.K
SPAANSE BALLINGSCHAP
BRAK HEM NIET
Philips Willem, baanderheer van Diest
Voor 5e maal in Rotterdam
nationale speelweek"
Een auto per 5 gezinnen
SPORTYERSIE
Nieuwe motor voor
BMC-auto's
LOTUS ELAN
ricöh
Zitpositie
Rijkwaliteiten
■Nieuwe Standard
Tips-tips - tips-tips j
GOED
BERICHT
VAN
De Seinhui s-
wachter en
Nederlandse diamant
handelaar neergestoken
in Singapore
Symbool
van
Kwaliteit
Schijfi
remmen
Engelse export
tips-tips-tips-tips!
Trouw aan familie
Intocht in Breda
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 OKTOBER 1962
33J
(Van onze correspondent)
Vrydagavond zal mr. H. J. Schölvinck,
directeur-generaal voor de volksontwik
keling van het ministerie van O. K. en
W. in de Mauritszaal van de A.M.V.J.
te Rotterdam de vüfde Nationale Speel-
week openen.
De stichting „Nationale Speelweek"
voortgekomen uit de Rotterdamse jeugd
werk, beoogt jonge mensen door middel
van spel cultureel te vormen. Spel en
cultuur dienen hierbij zo algemeen mo
gelijk verstaan te worden.
De stichting houdt ieder jaar de speel
week, die men nog het best als een prak
tische cursus kan omschrijven, om de
leiders en leidsters uit het jeugdwerk,
het maatschappelijk werk en het onder
wijs te laten kennismaken met de ver
schillende manieren van spelen, het ma
teriaal dat hierbij gebruikt kan worden
en bovendien met de resultaten, die ge
boekt kunnen worden.
De „cursisten" krijgen niet alleen voor
lichting maar worden ook zelf in de ge
legenheid gesteld de spelen op hun
BRITISH MOTOR CORPORATION presenteerde ruim drie jaar wegUgging^en
geleden de Austin „Seven" en Morris-850. Velen vroegen zich uitzonderlijk goed. Voor degenen, die
111 a. hnndnn ic Viof oon ïpkkprnn. Het
toen af, of dit simpele vierkante model, met dwars geplaatste motor
en tamelijk extreme constructiedetails, wel redelijke levenskansen
zou hebben. Thans is het geraffineerde en gewaagde BMC-typs
reeds algemeen geaccepteerd en niemand twijfelt meer aan de be
trouwbaarheid en de deugdelijkheid van de Britse lilliputters, die
een bekende verschijning in het verkeersbeeld zijn geworden.
Soms kan het gebeuren, dat men op
de autoweg wordt ingehaald door zo'n
ding, dat zich behendig door het druk
ke verkeer heen werkt en snel uit het
gezicht verdwijnt. Het betreft hier de
sportversie van de „850" met een ras
echte „Cooper"-motor onder de kap
gepropt. Een dergelijke
ja Cooper werd vorig jaar in
de Formule Junior race-
mfl|1 wagens gebruikt. Door de
a WiliDI ervaringen met wedstrijd
wagens heeft men een
zeer betrouwbare en taaie
motor verkregen, die thans
dienst doet in de BMC-
«I w Coopers. We hebben zo'n
vervaarlijk race-monster-
tje in burgerkostuum een
week lang bereden en
ffrnmm zwaar op de proef gesteld.
I Wi De Apstin-Cooper kon
praktisch alles hebben. Hij
is sneller dan de meeste middenklasse
wagens, die bijna tweemaal zo groot
zijn en hij rijdt minstens even veilig.
verkeer. De overige weggebruikers kij
ken op het nietige Coopertje neer en
ze zijn doorgaans niet verdacht op het
geavanceerde rijkarakter. Dat dit aan
leiding kan geven tot komische situa
ties hebben we persoonlijk ondervon
den.
De Cooper is uiterlijk een copie van
de „Seven", maar hij is effectiever en
luxueuzer gemaakt De carrosserie
heeft een betere geluidsisolering, de
cilinderinhoud is van 848 cc (van de
„Seven") op 997 cc gebracht en het
max. vermogen is opgevoerd tot 55 pk
bij 6000 omwentelingen per minuut, wat
een topsnelheid van 145 tot 150 km/u
mogelijk maakt. De overbrengings
verhoudingen zijn iets gewijzigd en de
versnellingsbak heeft een korte pook
gekregen, die in de vloer zit. Bovendien
is de Cooper uitgerust met schijfrem
men op de voorwielen. Het betreft hier
dus eigenlijk een geheel andere, veel
competenter wagen dan het 850-model.
Rijden met de Cooper geeft een gevoel
van superioriteit in het verkeer. De
rijkwaliteiten zijn voortreffelijk te noe
men. De felle Coopermotor met twee
carburateurs schept geen problemen.
Hij geeft de wagen een zeer goede ac
celeratie, tot 50 km/u in de eerste, tot
80 in de tweede en 110 in de derde ver
snelling en tot boven 145 km/u in de
vierde. Tot 80 km/u trekt de Cooper
op in 11 seconden en tot 120 in 17 se
conden. Onder gunstige voorwaarden
kan men wellicht nog iets betere tijden
maken, maar nodig is dit niet, want
het Coopertje bijt in de alledaagse ver
keerssituaties zowel binnen als bui
ten de stad toch dadelijk de spits
„Klein uitwendig, maar groot inwen
dig" is de Austin Cooper. De ruimte
is royaal uitgemeten voor vier perso
nen. De zitpositie op de aparte stoel
tjes vóór en de bank achter is vrij
comfortabel, zodat de Cooper zich ook
goed voor lange tochten leent. De kof
ferruimte is echter te klein om de no
dige bagage voor een reis naar het
buitenland mee te nemen, maar hier
staat weer tegenover, dat er in de wa
gen, in de zijvakken, onder de banken
(de wagen heeft voorwielaandrijving
en dus ontbreekt een cardantunnel) en
onder het instrumentenbord nog veel
spullen kunnen worden weggestouwd.
En men kan altijd nog «en imperiaal
op het dak zetten. De Cooper is voor
zien van de gebruikelijke instrumenten
en waarschuwingslambies. Een toeren-
teller zou het dashboard compleet heb
ben gemaakt.
De Austin Cooper is in zijn genre
een zeer aantrekkelijke auto, die het
meeste kan presteren. De krachtige
motor met zijn felle acceleratie en be
wonderenswaardig uithoudingsvermogen
De invoering van een nieuwe motor
met een inhoud van 1098 cc in alle
kleine wagens, die vroeger in de 1-
literklasse vielen, is dezer dagen door
de British Motor Corporation bekend
gemaakt.
Hiermee zullen alle modellen een gro
tere prestatie leveren de Austin A40
MK II Austin Healy, Sprite MK II,
Morris Minor, en MG Midget. Deze
nieuwste versie van de BMC-motor van
het A-type heeft een capaciteit van 1098
cc (boring 64.58 mm, slag 83.72). De
motor, waarmee ook de nieuwe Morris
Minor A 40 is uitgerust, ontwikkelt 48
rem pk. bij 5100 omwentelingen per
minuut tegen vroeger 37 rem p.k., en
een motor van 948 c.c.
ervan houden, is het een lekkernij. Het
benzineverbruik van de Cooper (rij-
klaar met bestuurder ruim 700 kg) va-
rieert van 6.5 tot 8 liter op 100 km, al
naar gelang er kalm, snel of in de
stad mee wordt gereden. De prijs is
7600 en de importeur is het Rotter-
damse Groothandelshuis R. S. Stokvis
en Zonen n.v., die ons ook de Austin- a
Cooper voor een rijproef beschikbaar 2
stelde.
In Londen is bekendgemaakt dat een
nieuwe tweepersoons sportwagen uit de
Lotusstal zal worden uitgebracht.
De wagen, die de naam Lotus Elan
heeft gekregen, heeft een slanke carros-
serie van met kunststof versterkt vezel-
glas, aangebracht op een afzonderlijk 2
stijf chassis. De wagen heeft een opge- 2
voerde versie van de 1,5 liter motor 2
die de krachtbron is van de
Ford Classic. Deze motor geeft de wa-;
gen thans een snelheid van 185 kilo-
meter per uur bij een vermogen van
100 rem p.k. en 5700 omwentelingen per
minuut. De acceleratietij d van 0-96 ki-
lometer bedraagt nog geen 7 seconden.
De wagen heeft verder vier volledig
gesynchroniseerde versnellingen, onaf-
hankelijke ophanging van alle vier de
wielen en hydraulische remmen. De o
nieuwe Lotus zal waarschijnlijk in
maart 1963 beschikbaar zijn voor ex- 2
port.
Tracht zoveel mogelijk van het rem- Z
vermogen van uw motor te profiteren.
U bespaart zodoende in de eerste plaats 2
uw kostbare brandstof en bovendien 2
gaan de remvoeringen veel langer mee. 2
Afremmen op de motor dient u overi- 2
gens wel met de nodige souplesse te 2
doen en er voor zorg te dragen, bij het
terugschakelen het toerental ,,op te
vangen". 2
In het instructieboekje van uw auto
wordt op een gegeven moment gespro-
ken over de noodzaak, om de zoveel
km's de wiellagers van nieuw vet te
doen voorzien. Neem dit niet slechts als
kennisgeving aan maar houdt u ook in
dezen precies aan hetgeen de fabrikant
van uw auto voorschrijft. Doet u dit 2
niet, dan krijgt u beslist allerlei moei- 2
lijkheden en een stel nieuwe lagers 2
kost het u op den duur zeker.
Plaatselijk beschadigd lakwerk moet 2
u eigenlijk zo snel mogelijk laten bij- 2
werken en dit vooral, als de blanke
plaat te voorschijn komt. Dit blank zijn
duurt overigens maar vrij kort want
het roestproces laat niet lang op zich
wachten. Het vervelende hierbij is nog,
dat de roest van die éne beschadigde
plaats als het ware onder de laklaag
„doorkruipt", de lak omhoogdrukt en
verbrokkelt.
(Advertentie)
de beroemde AUTO-
ZOOM filmcamera is
nu bij Uw handelaarl
waarde te toetsen. Zij kunnen als het
ware alle mogelijkheden beproeven en
alleen wat zij geschikt achten voor hun
werk en de kinderen, die zij daarin on
der zich hebben, behouden.
Aan de hand van het programma voor
de speelweek, die van vrijdag 26 oktober
tot en met vrijdag 2 november in een
drietal zalen te Rotterdam gegeven
wordt, kan men met een voorbeeld het
best de gang van zaken in de speelweek
toelichten.
Zaterdagmorgen worden onder het mot
to „spelen met techniek'' inleidingen ge
houden over film, radio en televisie en
de mogelijkheden, die deze media voor
het kinderspel bieden, 's Middags wordt
het gezelschap gesplitst in groepen, die
zelf gaan werken met camera en opname
apparatuur.
(Advertentie)
Een Nederlandse diamanthandelaar in
Singapore, de 40-jarige A.C. van Halam,
is dinsdag bij een overval door diamant
dieven op zijn kantoor in Singapore zeer
ernstig gewond. Hij liep messteken op
in borst en hals en werd in levensge
vaarlijke toestand overgebracht naar het
ziekenhuis. Woensdag was het levensge
vaar geweken, maar hij kon nog niet
spreken met de politie.
De dieven verdwenen met diamanten
ter waarde van bijna 170.000 dollar. De
politie gelooft, dat de dieven een af
spraak hadden met de Nederlander om
enkele diamanten aan te kopen. Toen
hij hun de diamanten liet zien, namen
de dieven ze hem af en toen hij zich
verzette, vielen ze hem aan met messen.
Van Halam zelf slaagde erin een van
de aanvallers een messteek in de rug te
geven. De politie heeft kort na de over
val een verdachte gearresteerd.
verantwoordelijk werk vereist concentratie
Dag en nacht denderen treinen over
wissels en overgangen! Veilig geloodst
door de feilloze handelingen van de
seinhuiswachter! In zijn handen rust de
verantwoordelijkheid van duizenden
reizigers. Verantwoordelijk werk vereist
concentratie! De seinhuiswachter weet
uit ervaring dat P.K. chewing-gum hem
in zijn taak helpt, omdat kauwen een
aangenaam en natuurlijk middel tot
concentratie is!'Hij heeft altijd een pakje
P.K. bij zich omdat dit de beste che-
wing-gum is die hij kan kiezen! Probeer
het zelf! Neem óók P.K.!
PK-N-4-62
Rij-eigenschappen en wegligging van
de Austin-Cooper zijn zodanig, dat men
bij een juiste bediening van de ver
snellingsbak, dus met ijverig en oor
deelkundig schakelen ongelooflijk ho
ge gemiddelden kan bereiken. Het is
niet noodzakelijk de hoge topsnelheid
zo dicht mogelijk te benaderen. De wa
gen komt nog het best tot zijn recht op
provinciale wegen en smalle bochtige
landwegen. Van de gesteldheid van het
wegdek trekken de kleine wielen zich
weinig aan. Op gedeelten vol hobbels
en gaten moet men natuurlijk de snel
heid aanpassen, maar we hadden hier
met de Cooper geen slechtere ervarin
gen dan met wagens, die op veel gro
tere wielen leven. De vering en bestu
ring zijn goed bij het karakter van de
wagen aangepast. De remmen Lock
heed schijfremmen vóór - zijn volkomen
berekend op het temperament van de
Cooper. Afmartingstendenzen hebben
we, zelfs na herhaald sterk afremmen,
niet bespeurd. In het stadsverkeer, tot
en met in Parijs, is de Austin Cooper
een ideaal en handig wagentje, dat zich
soepel en gemakkelijk laat manoeuvre
ren. Het parkeren levert geen moei
lijkheden op, omdat het Coopertje dank
zij zijn afmetingen met alle mogelijke
hoekjes genoegen neemt. Het enige na
deel is, dat de lilliputter niet altijd in
het oog valt en daarom moet men er
vooral in het snelverkeer even
op letten dat men in voorkomende ge
vallen een veiligheidsmarge neemt, bij
voorbeeld bij inhaalmanoeuvres en bij
het uitbuiten /an de gaatjes in het
Standard Triumph International heeft
ook een nieuwe sportwagen uitgebracht
die een maximumsnelheid heeft van
145 kilometer.
De carrosserie „lang, laag en elegant"
is geplaatst op het stijve chassis van
de Triumph Herald 1200. De wagen die
verkocht wordt onder de naam Spitfire
4 wordt aangedreven door de met twee
carburatoren uitgeruste versie van de
motor van de Herald 1200, die 63 rem
p.k. levert bij 5750 omwentelingen per
minuut, en een maximumsnelheid van
tussen de 145 en 150 kilometer per uur.
Van 0 tot 128 kilometer per uur duurt
slechts 12 seconden; het benzinever
bruik wordt opgegeven als 7-9,5 liter
op de 100 kilometer. De Spitfire heeft
dezelfde vier-versnellingsbak als de
Triumph Herald 1200. De prijs in En
geland, zonder belasting is 530.<is
circa 5500.
Na de geslaagde tentoonstelling van
bedrijfsauto's in Londen zijn er aan
wijzingen dat de buitenlandse vraag
naar Britse bedrijfsauto's weer begint
toe te nemen.
Volgens het jongste verslag heeft Groot
Brittannië in de eerste zes maanden
van dit jaar zijn positie als leidende
exporteur van bedrijfsvoertuigen ter
wereld, die het in de laatste maanden
van 1961 verloren zag gaan, heroverd.
De fabrikanten van middelzware trucks
schijnen de voornaamste stoot te heb
ben gegeven tot de vooruitgang die
thans wordt gemaakt bij de produktie
voor de buitenlandse markten.
Het aantal personenauto's in Neder
land, dat op 1 augustus 1961 602.500 be
droeg, was toen ten opzichte van 1960
met 18 procent gestegen. De autodicht
heid bedroeg een auto per vijf gezinnen
tegen een t.v.-toestel per drie gezinnen.
Het totale aantal motorvoertuigen was
bijna één miljoen. Naast de 602.500 per
sonenauto's waren er 176.400 vracht
auto's, 102 motorrijwielen en 68.000
scooters (zo blijkt uit cijfers, verza
meld in de door het Centraal Bureau
voor de Statistiek uitgegeven „statis
tiek der motorrijtuigen, 1 augustus
1961".
Het aantal motorrijwielen daalde ver
der, ten opzichte van 1960 met 8.5 pro
cent. Het aantal scooters nam, evenwel
in het voorafgaande jaar toe met tien
procent.
De ontwikkeling van het vrachtauto
park wijst op een aanpassing aan de
vervoersbehoefte. Een sterke groei ver
tonen de aantallen lichte bestelwagens
(tot en met 1,5 ton) en zware vracht
wagens (boven vijf ton). In de midden
klasse is de ontwikkeling van het
vrachtwagenpark echter zwak.
Schade bij het parkeren is vrijwel 2
niet te voorkomen. Wel kunt u het ri- 2
sico zo klein mogelijk maken door b.v.
bij het parkeren „achterelkaar" de
handrem niet, of althans niet te vast
aan te trekken. Uw voor- of achter- 2
buurman kan zich dan, indien nodig,
bij het wegrijden iets meer ruimte ver-
schaffen. Plaats uw wagen bij het par-
keren „naast elkaar", bij voorkeur zó-
danig, dat het geopende linkerportier Z
van uw rechterbuurman, uw wagen niet
kan raken. Dit portier wordt n.l. altijd Z
gebruikt; het rechter in veel mindere Z
mate. 2
Kunt u my, zo luidt een vraag van 2
de heer de L. te Breda, uitleggen hoe 2
het mogelijk is, dat binnen een week 2
twee rotors zijn gesneuveld van mijn 2
Ford Consul? De laatste keer heeft het
mij uren gekost voor ik mijn reis kon
vervolgen en daarom heb ik nu een
reserve-exemplaar bü me. Gewoonte-
getrouw zal het voorlopig wel niet
meer voorkomen maar toch wil ik graag
de mogelijke oorzaak weten.
Het breken van een rotor kan aan 2
twee verschillende oorzaken te wijten 2
zijn. De eerste komt weinig voor en 2
is het gevolg van brokkelig geworden 2
isolatiemateriaal. Het materiaal kan 2
door chemische invloeden of door ver- 2
koling door lekstromen bros worden en 2
afbreken. Meestal is 't afbreken van 'n 2
rotor echter te wijten aan een zuiver
mechanische oorzaak en wel door een
slingerende onderbrekeras, een te ruim
zittende of een te grote rotor óf doo**
een scheef gemonteerde onderbreker
kap. Van al deze mogelijkheden lijkt
ons de slingerende onderbrekeras het
meest op uw geval te „passen". Op Z
hoge toerentallen van de motor zal de Z
asslingering de grootste uitslag ver- 2
tonen en zal dus de rotor een zodanige 2
draaicirkel gaan beschrijven, dat deze 2
overeenkomt met de denkbeeldige cir- 2
kei, die de messingsegmenten ver- 2
bindt. Het gevolg hiervan is, dat de 2
rotor de segmenten gaat raken: de rotor 2
loopt óan, waardoor breuk onvermij-
delijk is. Het is een, wel meer voorko-
mend, slijtageverschijnsel en door het;
vernieuwen van één of twee lagertjes
uit de wereld te helpen.
In verband met de waarschijn
lijke naamverwisseling bij een
portret op de Gulden-Vlies-ten-
toonstelling te Brugge, dat werd
aangeduid als een beeltenis van de
veldheer t' Serclaes van Tilly,
maar prins Philips Willem van
Oranje moet voorstellen, hebben
wij herinnerd aan de opspraak,
welke vorig jaar over de toestand
van de grafkelder van deze prins
te Diest ontstond. Wij willen thans
het leven van deze prins, de oud
ste zoon van Willem de Zwijger?
even in de herinnering terugroe
pen.
Philips Willem werd in 1554 geboren
als kind uit het eerste huwelijk van
Willem van Oranje en Anna van Buren
en ontving zyn doopnamen naar de erf
prins Philips, de latere koning Philips
II van Spanje, en naar zijn vader. De
Norbertijner abt van Tongerlo Arnold
Streijters, een Diestenaar, reisde voor de
doop naar Buren.
Zyn eerste opvoeding kreeg hy na
het overlijden van zijn moeder, met wie
hy nooit te Breda verbleef, in de Bene-
dictyner-abdij van Affligem. Later stu
deerde hy aan de universiteit van Leu-
;n.
Daar werd hij, 13 jaar oud, op bevel
van Alva opgelicht, nadat zijn vader in
conflict was gekomen met de Spaanse re
gering en was uitgeweken naar Duitsland
Philips Willem werd via Antwerpen en
Vlissingen naar Spanje gebracht, waar
hij als gijzelaar slechts een beperkte
vrijheid genoot.
De koning van Spanje rekende er fei
telijk op met behulp van Philips Willem
de Nederlanden weer in zijn macht te
krijgen.
De ballingschap van deze Oranjevorst
in Spanje heeft 28 jaar geduurd. Hij
volgde er lessen aan de hogeschool van
Alcala de Henares. Lange tijd verbleef
hij te Madrid, maar een incident, na de
vogelvrijverklaring van zijn vader door
Philips II, met een Spaans officier, dat
tot een duel leidde, bezorgde hem vier
jaar opsluiting in het sombere kasteel
Arévalo.
Dit incident, waarbij Philips Willem
voor de eer van zijn vader opkwam, lo
genstraft de vroeger gangbare voorstel
ling, dat Philips Willem een wat droef
geestige, gelaten figuur was, die louter
in kunst, wetenschap en vroomheid be
hagen schiep. Dit misverstand, dat door
dr. G. J. Hoogerwerff met publikaties
van 1959 en 1960 in de „Nieuwe Rotter
damse Courant" wel afdoende uit de
wereld werd geholpen, droeg er mede
toe bij, dat hij de naam verkreeg van
de Spaanse prins van Oranje.
pHILIPS Willem werd echter geens-
zins verspaanst in zijn ballingschap,
tenzij naar uiterlijke manieren. De te
rughouding, welke deze ook meebrengen,
moet bij hem veeleer worden verklaard
uit zijn innerlijke trouw aan de natuur
lijke familieband met zijn vader en de
andere leden van zijn geslacht, die niet
enkel uit genoemd incident blijken. Hij
onderhield steeds briefwisseling met hen
in de Nederlanden, vooral met zijn zus
ter Maria, die te Buren de nalatenschap
uit het eerste huwelijk van Willem de
Zwijger beheerde. Bij het 350-jarig be
staan van het weeshuis te Buren, een
stichting van Maria van Oranje, is in
augustus j.l. nog een toneelspel opge
voerd, waarin ook Philips Willem figu
reerde.
Na de dood van Willem de Zwyger
moet koning Philips II nog meer dan
tevoren gedacht hebben, dat hy diens
De baanderheer van Diest was een
godvruchtig man, alhoewel hij het
Diesterse bier geenszins versmaadde.
Hij was een der promotors van de de
votie voor O.L. Vrouw van Scherpen-
heuvel. Op zijn uitnodiging zijn de
aartshertogen Albrecht en Isabella
naar Scherpenheuvel gekomen, waar
zij de eerste stenen kapel deden bou
wen. Prins Filips-Willem liet in die
kapel liet eerste altaar plaatsen (zie
foto), met zijn wapenschild erboven;
dat altaar prijkt nu te Scherpenheuvel
in de sacristie van de basiliek»
Vooral de stadsarchivaris van Diest,
de heer G. v. d. Linden, heeft zich
zeer beyverd om de begraafplaats
van Philips Willem in Diest (zie bo
venstaande foto) te behouden. Hij
wist het testament te ontdekken,
waaruit de laatste wensen van de
overleden prins duidelyk genoeg
blyken. Daarin leest men o.a.: „We
verlangen en willen, dat ons lichaam
begraven wordt in een dezer vier
steden: Breda, Diest, Lions-le Sau-
veur of Orange, en wel in die stad,
die het dichtst gelegen is bij de
plaats, waar het de goede God zal
behagen ons uit deze wereld te roe
pen.
Ons lichaam moet uitsluitend be
graven blyven op die plaats, waar
het goddelyk sacrificie geregeld ge
celebreerd wordt of (by een even
tueel verval van de kerk) op een
andere plaats, waar het opdragen
van dit Heilig Offer voortdurend
verzekerd blyft.
Er volgen dan nog verschillende
aanwijzingen voor op te dragen
zielmissen en legaten. Aangezien de
prins te Brussel stierf, werd Diest
ingevolge het testament de aange
wezen grafstede en de katholieke
hoofdkerk daar de passende rust
plaats.
(Beide foto's by dit artikel werden
ons welwillend afgestaan door het
stadsarchief te Diest).
oudste zoon Philips Willem, die katho- ontzegd. Hij werd in 1602 als heer in-
Hek was gebleven, kon benutten voor
een omkeer in de Nederlanden. Philips
Willem werd nadien weer naar het
voorplan gehaald te Madrid, en mocht
in 1595 naar de Nederlanden terugkeren,
toen Albertus van Oostenrijk tot nieuwe
landvoogd over dit gebied werd aange
steld.
Op zijn reis naar de Nederlanden be
zocht Philips Willem Rome, waar hij
door Paus Clemens VIII werd ontvangen.
Te Brussel nam hij zijn intrek in het
oude Hof van Nassau, waarvan thans de
overgebleven Nassaukapel weer onder
de aandacht kwam door de geslaagde po
gingen tot behoud daarvan.
Philips Willem verbleef sinds 1596
vooral te Brussel en Breda, in de winter
ook in zyn vorstendom Orange. Verder
vertoefde hij ook te Diest, waarvan hij
evenals van Breda baron of baander
heer was. Hij kon echter pas successie
velijk wederom in het bezit van zijn
eigendommen treden, waarvoor o.a. eerst
de nalatenschap van zijn moeder Anna
van Buren diende geregeld.
uIERVOOR had hij in 1596 een ontmoe
ting met zijn zuster Maria te Em
merich, omdat hem het verblijf in de
noordelijke Republiek aanvankelijk bleef
gehuldigd te Diest, waar hij o.a. de na-
gunstigde; in 1609 hield hij zijn intocht
te Breda, waar hem tevens een delega
tie verwelkomde van de Algemene Sta
ten van de Republiek. De Bredase ge
schiedschrijver van Goor vertelt, dat
Philips Willem deze delegatie terugzond
naar Den Haag met een brief, waarin
hij o.a. schrijft: ik gevoel een inner
lijk genoegen en blijdschap wegens de
geheugenis die Gijl. betoont te hebben
van de weldaden door wijlen mijnen
Heer Vader aan Uwen Staat bewezen
en van 't gene Hij voor Uwe zaak gele
den heeft. Het moeit mij alleen dat
mijne wederwaardigheden, die mij zoo
schadelijk zijn geweest en mij de beste
jaaren mijns levens benomen hebben U
van zoo weinig vreugt en nut hebben
mogen wezen
Deze brief getuigt wederom van de
gevoelens van respect, welke Philips
Willem ten opzichte van zijn vader en
diens werk bezielden. Later in 1608 ont
moette hij zijn halfbroeders de prinsen
Maurits en Frederik Hendrik in Den
Haag.
Hoezeer hij de nieuwe Republiek ont
zag, blijkt ook hieruit, dat hij weigerde
in dienst van Albertus van Oostenrijk te
gen haar te strijden en enkel voor hem
tegen Frankrijk wilde optreden.
Philips Willem stierf in 1612 te Brus
sel na een verkeerde medische behande
ling. Zijn huwelijk met Eleonora van
Bourbon bleef kinderloos.