AUSTIN-Cooper race-auto! maar dan in burgerkostuum| P.K P.K SPAANSE BALLINGSCHAP BRAK HEM NIET Philips Willem, baanderheer van Diest Voor 5e maal in Rotterdam nationale speelweek" Een auto per 5 gezinnen SPORTYERSIE Nieuwe motor voor BMC-auto's LOTUS ELAN ricöh Zitpositie Rijkwaliteiten ■Nieuwe Standard Tips-tips - tips-tips j GOED BERICHT VAN De Seinhui s- wachter en Nederlandse diamant handelaar neergestoken in Singapore Symbool van Kwaliteit Schijfi remmen Engelse export tips-tips-tips-tips! Trouw aan familie Intocht in Breda DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 25 OKTOBER 1962 33J (Van onze correspondent) Vrydagavond zal mr. H. J. Schölvinck, directeur-generaal voor de volksontwik keling van het ministerie van O. K. en W. in de Mauritszaal van de A.M.V.J. te Rotterdam de vüfde Nationale Speel- week openen. De stichting „Nationale Speelweek" voortgekomen uit de Rotterdamse jeugd werk, beoogt jonge mensen door middel van spel cultureel te vormen. Spel en cultuur dienen hierbij zo algemeen mo gelijk verstaan te worden. De stichting houdt ieder jaar de speel week, die men nog het best als een prak tische cursus kan omschrijven, om de leiders en leidsters uit het jeugdwerk, het maatschappelijk werk en het onder wijs te laten kennismaken met de ver schillende manieren van spelen, het ma teriaal dat hierbij gebruikt kan worden en bovendien met de resultaten, die ge boekt kunnen worden. De „cursisten" krijgen niet alleen voor lichting maar worden ook zelf in de ge legenheid gesteld de spelen op hun BRITISH MOTOR CORPORATION presenteerde ruim drie jaar wegUgging^en geleden de Austin „Seven" en Morris-850. Velen vroegen zich uitzonderlijk goed. Voor degenen, die 111 a. hnndnn ic Viof oon ïpkkprnn. Het toen af, of dit simpele vierkante model, met dwars geplaatste motor en tamelijk extreme constructiedetails, wel redelijke levenskansen zou hebben. Thans is het geraffineerde en gewaagde BMC-typs reeds algemeen geaccepteerd en niemand twijfelt meer aan de be trouwbaarheid en de deugdelijkheid van de Britse lilliputters, die een bekende verschijning in het verkeersbeeld zijn geworden. Soms kan het gebeuren, dat men op de autoweg wordt ingehaald door zo'n ding, dat zich behendig door het druk ke verkeer heen werkt en snel uit het gezicht verdwijnt. Het betreft hier de sportversie van de „850" met een ras echte „Cooper"-motor onder de kap gepropt. Een dergelijke ja Cooper werd vorig jaar in de Formule Junior race- mfl|1 wagens gebruikt. Door de a WiliDI ervaringen met wedstrijd wagens heeft men een zeer betrouwbare en taaie motor verkregen, die thans dienst doet in de BMC- «I w Coopers. We hebben zo'n vervaarlijk race-monster- tje in burgerkostuum een week lang bereden en ffrnmm zwaar op de proef gesteld. I Wi De Apstin-Cooper kon praktisch alles hebben. Hij is sneller dan de meeste middenklasse wagens, die bijna tweemaal zo groot zijn en hij rijdt minstens even veilig. verkeer. De overige weggebruikers kij ken op het nietige Coopertje neer en ze zijn doorgaans niet verdacht op het geavanceerde rijkarakter. Dat dit aan leiding kan geven tot komische situa ties hebben we persoonlijk ondervon den. De Cooper is uiterlijk een copie van de „Seven", maar hij is effectiever en luxueuzer gemaakt De carrosserie heeft een betere geluidsisolering, de cilinderinhoud is van 848 cc (van de „Seven") op 997 cc gebracht en het max. vermogen is opgevoerd tot 55 pk bij 6000 omwentelingen per minuut, wat een topsnelheid van 145 tot 150 km/u mogelijk maakt. De overbrengings verhoudingen zijn iets gewijzigd en de versnellingsbak heeft een korte pook gekregen, die in de vloer zit. Bovendien is de Cooper uitgerust met schijfrem men op de voorwielen. Het betreft hier dus eigenlijk een geheel andere, veel competenter wagen dan het 850-model. Rijden met de Cooper geeft een gevoel van superioriteit in het verkeer. De rijkwaliteiten zijn voortreffelijk te noe men. De felle Coopermotor met twee carburateurs schept geen problemen. Hij geeft de wagen een zeer goede ac celeratie, tot 50 km/u in de eerste, tot 80 in de tweede en 110 in de derde ver snelling en tot boven 145 km/u in de vierde. Tot 80 km/u trekt de Cooper op in 11 seconden en tot 120 in 17 se conden. Onder gunstige voorwaarden kan men wellicht nog iets betere tijden maken, maar nodig is dit niet, want het Coopertje bijt in de alledaagse ver keerssituaties zowel binnen als bui ten de stad toch dadelijk de spits „Klein uitwendig, maar groot inwen dig" is de Austin Cooper. De ruimte is royaal uitgemeten voor vier perso nen. De zitpositie op de aparte stoel tjes vóór en de bank achter is vrij comfortabel, zodat de Cooper zich ook goed voor lange tochten leent. De kof ferruimte is echter te klein om de no dige bagage voor een reis naar het buitenland mee te nemen, maar hier staat weer tegenover, dat er in de wa gen, in de zijvakken, onder de banken (de wagen heeft voorwielaandrijving en dus ontbreekt een cardantunnel) en onder het instrumentenbord nog veel spullen kunnen worden weggestouwd. En men kan altijd nog «en imperiaal op het dak zetten. De Cooper is voor zien van de gebruikelijke instrumenten en waarschuwingslambies. Een toeren- teller zou het dashboard compleet heb ben gemaakt. De Austin Cooper is in zijn genre een zeer aantrekkelijke auto, die het meeste kan presteren. De krachtige motor met zijn felle acceleratie en be wonderenswaardig uithoudingsvermogen De invoering van een nieuwe motor met een inhoud van 1098 cc in alle kleine wagens, die vroeger in de 1- literklasse vielen, is dezer dagen door de British Motor Corporation bekend gemaakt. Hiermee zullen alle modellen een gro tere prestatie leveren de Austin A40 MK II Austin Healy, Sprite MK II, Morris Minor, en MG Midget. Deze nieuwste versie van de BMC-motor van het A-type heeft een capaciteit van 1098 cc (boring 64.58 mm, slag 83.72). De motor, waarmee ook de nieuwe Morris Minor A 40 is uitgerust, ontwikkelt 48 rem pk. bij 5100 omwentelingen per minuut tegen vroeger 37 rem p.k., en een motor van 948 c.c. ervan houden, is het een lekkernij. Het benzineverbruik van de Cooper (rij- klaar met bestuurder ruim 700 kg) va- rieert van 6.5 tot 8 liter op 100 km, al naar gelang er kalm, snel of in de stad mee wordt gereden. De prijs is 7600 en de importeur is het Rotter- damse Groothandelshuis R. S. Stokvis en Zonen n.v., die ons ook de Austin- a Cooper voor een rijproef beschikbaar 2 stelde. In Londen is bekendgemaakt dat een nieuwe tweepersoons sportwagen uit de Lotusstal zal worden uitgebracht. De wagen, die de naam Lotus Elan heeft gekregen, heeft een slanke carros- serie van met kunststof versterkt vezel- glas, aangebracht op een afzonderlijk 2 stijf chassis. De wagen heeft een opge- 2 voerde versie van de 1,5 liter motor 2 die de krachtbron is van de Ford Classic. Deze motor geeft de wa-; gen thans een snelheid van 185 kilo- meter per uur bij een vermogen van 100 rem p.k. en 5700 omwentelingen per minuut. De acceleratietij d van 0-96 ki- lometer bedraagt nog geen 7 seconden. De wagen heeft verder vier volledig gesynchroniseerde versnellingen, onaf- hankelijke ophanging van alle vier de wielen en hydraulische remmen. De o nieuwe Lotus zal waarschijnlijk in maart 1963 beschikbaar zijn voor ex- 2 port. Tracht zoveel mogelijk van het rem- Z vermogen van uw motor te profiteren. U bespaart zodoende in de eerste plaats 2 uw kostbare brandstof en bovendien 2 gaan de remvoeringen veel langer mee. 2 Afremmen op de motor dient u overi- 2 gens wel met de nodige souplesse te 2 doen en er voor zorg te dragen, bij het terugschakelen het toerental ,,op te vangen". 2 In het instructieboekje van uw auto wordt op een gegeven moment gespro- ken over de noodzaak, om de zoveel km's de wiellagers van nieuw vet te doen voorzien. Neem dit niet slechts als kennisgeving aan maar houdt u ook in dezen precies aan hetgeen de fabrikant van uw auto voorschrijft. Doet u dit 2 niet, dan krijgt u beslist allerlei moei- 2 lijkheden en een stel nieuwe lagers 2 kost het u op den duur zeker. Plaatselijk beschadigd lakwerk moet 2 u eigenlijk zo snel mogelijk laten bij- 2 werken en dit vooral, als de blanke plaat te voorschijn komt. Dit blank zijn duurt overigens maar vrij kort want het roestproces laat niet lang op zich wachten. Het vervelende hierbij is nog, dat de roest van die éne beschadigde plaats als het ware onder de laklaag „doorkruipt", de lak omhoogdrukt en verbrokkelt. (Advertentie) de beroemde AUTO- ZOOM filmcamera is nu bij Uw handelaarl waarde te toetsen. Zij kunnen als het ware alle mogelijkheden beproeven en alleen wat zij geschikt achten voor hun werk en de kinderen, die zij daarin on der zich hebben, behouden. Aan de hand van het programma voor de speelweek, die van vrijdag 26 oktober tot en met vrijdag 2 november in een drietal zalen te Rotterdam gegeven wordt, kan men met een voorbeeld het best de gang van zaken in de speelweek toelichten. Zaterdagmorgen worden onder het mot to „spelen met techniek'' inleidingen ge houden over film, radio en televisie en de mogelijkheden, die deze media voor het kinderspel bieden, 's Middags wordt het gezelschap gesplitst in groepen, die zelf gaan werken met camera en opname apparatuur. (Advertentie) Een Nederlandse diamanthandelaar in Singapore, de 40-jarige A.C. van Halam, is dinsdag bij een overval door diamant dieven op zijn kantoor in Singapore zeer ernstig gewond. Hij liep messteken op in borst en hals en werd in levensge vaarlijke toestand overgebracht naar het ziekenhuis. Woensdag was het levensge vaar geweken, maar hij kon nog niet spreken met de politie. De dieven verdwenen met diamanten ter waarde van bijna 170.000 dollar. De politie gelooft, dat de dieven een af spraak hadden met de Nederlander om enkele diamanten aan te kopen. Toen hij hun de diamanten liet zien, namen de dieven ze hem af en toen hij zich verzette, vielen ze hem aan met messen. Van Halam zelf slaagde erin een van de aanvallers een messteek in de rug te geven. De politie heeft kort na de over val een verdachte gearresteerd. verantwoordelijk werk vereist concentratie Dag en nacht denderen treinen over wissels en overgangen! Veilig geloodst door de feilloze handelingen van de seinhuiswachter! In zijn handen rust de verantwoordelijkheid van duizenden reizigers. Verantwoordelijk werk vereist concentratie! De seinhuiswachter weet uit ervaring dat P.K. chewing-gum hem in zijn taak helpt, omdat kauwen een aangenaam en natuurlijk middel tot concentratie is!'Hij heeft altijd een pakje P.K. bij zich omdat dit de beste che- wing-gum is die hij kan kiezen! Probeer het zelf! Neem óók P.K.! PK-N-4-62 Rij-eigenschappen en wegligging van de Austin-Cooper zijn zodanig, dat men bij een juiste bediening van de ver snellingsbak, dus met ijverig en oor deelkundig schakelen ongelooflijk ho ge gemiddelden kan bereiken. Het is niet noodzakelijk de hoge topsnelheid zo dicht mogelijk te benaderen. De wa gen komt nog het best tot zijn recht op provinciale wegen en smalle bochtige landwegen. Van de gesteldheid van het wegdek trekken de kleine wielen zich weinig aan. Op gedeelten vol hobbels en gaten moet men natuurlijk de snel heid aanpassen, maar we hadden hier met de Cooper geen slechtere ervarin gen dan met wagens, die op veel gro tere wielen leven. De vering en bestu ring zijn goed bij het karakter van de wagen aangepast. De remmen Lock heed schijfremmen vóór - zijn volkomen berekend op het temperament van de Cooper. Afmartingstendenzen hebben we, zelfs na herhaald sterk afremmen, niet bespeurd. In het stadsverkeer, tot en met in Parijs, is de Austin Cooper een ideaal en handig wagentje, dat zich soepel en gemakkelijk laat manoeuvre ren. Het parkeren levert geen moei lijkheden op, omdat het Coopertje dank zij zijn afmetingen met alle mogelijke hoekjes genoegen neemt. Het enige na deel is, dat de lilliputter niet altijd in het oog valt en daarom moet men er vooral in het snelverkeer even op letten dat men in voorkomende ge vallen een veiligheidsmarge neemt, bij voorbeeld bij inhaalmanoeuvres en bij het uitbuiten /an de gaatjes in het Standard Triumph International heeft ook een nieuwe sportwagen uitgebracht die een maximumsnelheid heeft van 145 kilometer. De carrosserie „lang, laag en elegant" is geplaatst op het stijve chassis van de Triumph Herald 1200. De wagen die verkocht wordt onder de naam Spitfire 4 wordt aangedreven door de met twee carburatoren uitgeruste versie van de motor van de Herald 1200, die 63 rem p.k. levert bij 5750 omwentelingen per minuut, en een maximumsnelheid van tussen de 145 en 150 kilometer per uur. Van 0 tot 128 kilometer per uur duurt slechts 12 seconden; het benzinever bruik wordt opgegeven als 7-9,5 liter op de 100 kilometer. De Spitfire heeft dezelfde vier-versnellingsbak als de Triumph Herald 1200. De prijs in En geland, zonder belasting is 530.<is circa 5500. Na de geslaagde tentoonstelling van bedrijfsauto's in Londen zijn er aan wijzingen dat de buitenlandse vraag naar Britse bedrijfsauto's weer begint toe te nemen. Volgens het jongste verslag heeft Groot Brittannië in de eerste zes maanden van dit jaar zijn positie als leidende exporteur van bedrijfsvoertuigen ter wereld, die het in de laatste maanden van 1961 verloren zag gaan, heroverd. De fabrikanten van middelzware trucks schijnen de voornaamste stoot te heb ben gegeven tot de vooruitgang die thans wordt gemaakt bij de produktie voor de buitenlandse markten. Het aantal personenauto's in Neder land, dat op 1 augustus 1961 602.500 be droeg, was toen ten opzichte van 1960 met 18 procent gestegen. De autodicht heid bedroeg een auto per vijf gezinnen tegen een t.v.-toestel per drie gezinnen. Het totale aantal motorvoertuigen was bijna één miljoen. Naast de 602.500 per sonenauto's waren er 176.400 vracht auto's, 102 motorrijwielen en 68.000 scooters (zo blijkt uit cijfers, verza meld in de door het Centraal Bureau voor de Statistiek uitgegeven „statis tiek der motorrijtuigen, 1 augustus 1961". Het aantal motorrijwielen daalde ver der, ten opzichte van 1960 met 8.5 pro cent. Het aantal scooters nam, evenwel in het voorafgaande jaar toe met tien procent. De ontwikkeling van het vrachtauto park wijst op een aanpassing aan de vervoersbehoefte. Een sterke groei ver tonen de aantallen lichte bestelwagens (tot en met 1,5 ton) en zware vracht wagens (boven vijf ton). In de midden klasse is de ontwikkeling van het vrachtwagenpark echter zwak. Schade bij het parkeren is vrijwel 2 niet te voorkomen. Wel kunt u het ri- 2 sico zo klein mogelijk maken door b.v. bij het parkeren „achterelkaar" de handrem niet, of althans niet te vast aan te trekken. Uw voor- of achter- 2 buurman kan zich dan, indien nodig, bij het wegrijden iets meer ruimte ver- schaffen. Plaats uw wagen bij het par- keren „naast elkaar", bij voorkeur zó- danig, dat het geopende linkerportier Z van uw rechterbuurman, uw wagen niet kan raken. Dit portier wordt n.l. altijd Z gebruikt; het rechter in veel mindere Z mate. 2 Kunt u my, zo luidt een vraag van 2 de heer de L. te Breda, uitleggen hoe 2 het mogelijk is, dat binnen een week 2 twee rotors zijn gesneuveld van mijn 2 Ford Consul? De laatste keer heeft het mij uren gekost voor ik mijn reis kon vervolgen en daarom heb ik nu een reserve-exemplaar bü me. Gewoonte- getrouw zal het voorlopig wel niet meer voorkomen maar toch wil ik graag de mogelijke oorzaak weten. Het breken van een rotor kan aan 2 twee verschillende oorzaken te wijten 2 zijn. De eerste komt weinig voor en 2 is het gevolg van brokkelig geworden 2 isolatiemateriaal. Het materiaal kan 2 door chemische invloeden of door ver- 2 koling door lekstromen bros worden en 2 afbreken. Meestal is 't afbreken van 'n 2 rotor echter te wijten aan een zuiver mechanische oorzaak en wel door een slingerende onderbrekeras, een te ruim zittende of een te grote rotor óf doo** een scheef gemonteerde onderbreker kap. Van al deze mogelijkheden lijkt ons de slingerende onderbrekeras het meest op uw geval te „passen". Op Z hoge toerentallen van de motor zal de Z asslingering de grootste uitslag ver- 2 tonen en zal dus de rotor een zodanige 2 draaicirkel gaan beschrijven, dat deze 2 overeenkomt met de denkbeeldige cir- 2 kei, die de messingsegmenten ver- 2 bindt. Het gevolg hiervan is, dat de 2 rotor de segmenten gaat raken: de rotor 2 loopt óan, waardoor breuk onvermij- delijk is. Het is een, wel meer voorko- mend, slijtageverschijnsel en door het; vernieuwen van één of twee lagertjes uit de wereld te helpen. In verband met de waarschijn lijke naamverwisseling bij een portret op de Gulden-Vlies-ten- toonstelling te Brugge, dat werd aangeduid als een beeltenis van de veldheer t' Serclaes van Tilly, maar prins Philips Willem van Oranje moet voorstellen, hebben wij herinnerd aan de opspraak, welke vorig jaar over de toestand van de grafkelder van deze prins te Diest ontstond. Wij willen thans het leven van deze prins, de oud ste zoon van Willem de Zwijger? even in de herinnering terugroe pen. Philips Willem werd in 1554 geboren als kind uit het eerste huwelijk van Willem van Oranje en Anna van Buren en ontving zyn doopnamen naar de erf prins Philips, de latere koning Philips II van Spanje, en naar zijn vader. De Norbertijner abt van Tongerlo Arnold Streijters, een Diestenaar, reisde voor de doop naar Buren. Zyn eerste opvoeding kreeg hy na het overlijden van zijn moeder, met wie hy nooit te Breda verbleef, in de Bene- dictyner-abdij van Affligem. Later stu deerde hy aan de universiteit van Leu- ;n. Daar werd hij, 13 jaar oud, op bevel van Alva opgelicht, nadat zijn vader in conflict was gekomen met de Spaanse re gering en was uitgeweken naar Duitsland Philips Willem werd via Antwerpen en Vlissingen naar Spanje gebracht, waar hij als gijzelaar slechts een beperkte vrijheid genoot. De koning van Spanje rekende er fei telijk op met behulp van Philips Willem de Nederlanden weer in zijn macht te krijgen. De ballingschap van deze Oranjevorst in Spanje heeft 28 jaar geduurd. Hij volgde er lessen aan de hogeschool van Alcala de Henares. Lange tijd verbleef hij te Madrid, maar een incident, na de vogelvrijverklaring van zijn vader door Philips II, met een Spaans officier, dat tot een duel leidde, bezorgde hem vier jaar opsluiting in het sombere kasteel Arévalo. Dit incident, waarbij Philips Willem voor de eer van zijn vader opkwam, lo genstraft de vroeger gangbare voorstel ling, dat Philips Willem een wat droef geestige, gelaten figuur was, die louter in kunst, wetenschap en vroomheid be hagen schiep. Dit misverstand, dat door dr. G. J. Hoogerwerff met publikaties van 1959 en 1960 in de „Nieuwe Rotter damse Courant" wel afdoende uit de wereld werd geholpen, droeg er mede toe bij, dat hij de naam verkreeg van de Spaanse prins van Oranje. pHILIPS Willem werd echter geens- zins verspaanst in zijn ballingschap, tenzij naar uiterlijke manieren. De te rughouding, welke deze ook meebrengen, moet bij hem veeleer worden verklaard uit zijn innerlijke trouw aan de natuur lijke familieband met zijn vader en de andere leden van zijn geslacht, die niet enkel uit genoemd incident blijken. Hij onderhield steeds briefwisseling met hen in de Nederlanden, vooral met zijn zus ter Maria, die te Buren de nalatenschap uit het eerste huwelijk van Willem de Zwijger beheerde. Bij het 350-jarig be staan van het weeshuis te Buren, een stichting van Maria van Oranje, is in augustus j.l. nog een toneelspel opge voerd, waarin ook Philips Willem figu reerde. Na de dood van Willem de Zwyger moet koning Philips II nog meer dan tevoren gedacht hebben, dat hy diens De baanderheer van Diest was een godvruchtig man, alhoewel hij het Diesterse bier geenszins versmaadde. Hij was een der promotors van de de votie voor O.L. Vrouw van Scherpen- heuvel. Op zijn uitnodiging zijn de aartshertogen Albrecht en Isabella naar Scherpenheuvel gekomen, waar zij de eerste stenen kapel deden bou wen. Prins Filips-Willem liet in die kapel liet eerste altaar plaatsen (zie foto), met zijn wapenschild erboven; dat altaar prijkt nu te Scherpenheuvel in de sacristie van de basiliek» Vooral de stadsarchivaris van Diest, de heer G. v. d. Linden, heeft zich zeer beyverd om de begraafplaats van Philips Willem in Diest (zie bo venstaande foto) te behouden. Hij wist het testament te ontdekken, waaruit de laatste wensen van de overleden prins duidelyk genoeg blyken. Daarin leest men o.a.: „We verlangen en willen, dat ons lichaam begraven wordt in een dezer vier steden: Breda, Diest, Lions-le Sau- veur of Orange, en wel in die stad, die het dichtst gelegen is bij de plaats, waar het de goede God zal behagen ons uit deze wereld te roe pen. Ons lichaam moet uitsluitend be graven blyven op die plaats, waar het goddelyk sacrificie geregeld ge celebreerd wordt of (by een even tueel verval van de kerk) op een andere plaats, waar het opdragen van dit Heilig Offer voortdurend verzekerd blyft. Er volgen dan nog verschillende aanwijzingen voor op te dragen zielmissen en legaten. Aangezien de prins te Brussel stierf, werd Diest ingevolge het testament de aange wezen grafstede en de katholieke hoofdkerk daar de passende rust plaats. (Beide foto's by dit artikel werden ons welwillend afgestaan door het stadsarchief te Diest). oudste zoon Philips Willem, die katho- ontzegd. Hij werd in 1602 als heer in- Hek was gebleven, kon benutten voor een omkeer in de Nederlanden. Philips Willem werd nadien weer naar het voorplan gehaald te Madrid, en mocht in 1595 naar de Nederlanden terugkeren, toen Albertus van Oostenrijk tot nieuwe landvoogd over dit gebied werd aange steld. Op zijn reis naar de Nederlanden be zocht Philips Willem Rome, waar hij door Paus Clemens VIII werd ontvangen. Te Brussel nam hij zijn intrek in het oude Hof van Nassau, waarvan thans de overgebleven Nassaukapel weer onder de aandacht kwam door de geslaagde po gingen tot behoud daarvan. Philips Willem verbleef sinds 1596 vooral te Brussel en Breda, in de winter ook in zyn vorstendom Orange. Verder vertoefde hij ook te Diest, waarvan hij evenals van Breda baron of baander heer was. Hij kon echter pas successie velijk wederom in het bezit van zijn eigendommen treden, waarvoor o.a. eerst de nalatenschap van zijn moeder Anna van Buren diende geregeld. uIERVOOR had hij in 1596 een ontmoe ting met zijn zuster Maria te Em merich, omdat hem het verblijf in de noordelijke Republiek aanvankelijk bleef gehuldigd te Diest, waar hij o.a. de na- gunstigde; in 1609 hield hij zijn intocht te Breda, waar hem tevens een delega tie verwelkomde van de Algemene Sta ten van de Republiek. De Bredase ge schiedschrijver van Goor vertelt, dat Philips Willem deze delegatie terugzond naar Den Haag met een brief, waarin hij o.a. schrijft: ik gevoel een inner lijk genoegen en blijdschap wegens de geheugenis die Gijl. betoont te hebben van de weldaden door wijlen mijnen Heer Vader aan Uwen Staat bewezen en van 't gene Hij voor Uwe zaak gele den heeft. Het moeit mij alleen dat mijne wederwaardigheden, die mij zoo schadelijk zijn geweest en mij de beste jaaren mijns levens benomen hebben U van zoo weinig vreugt en nut hebben mogen wezen Deze brief getuigt wederom van de gevoelens van respect, welke Philips Willem ten opzichte van zijn vader en diens werk bezielden. Later in 1608 ont moette hij zijn halfbroeders de prinsen Maurits en Frederik Hendrik in Den Haag. Hoezeer hij de nieuwe Republiek ont zag, blijkt ook hieruit, dat hij weigerde in dienst van Albertus van Oostenrijk te gen haar te strijden en enkel voor hem tegen Frankrijk wilde optreden. Philips Willem stierf in 1612 te Brus sel na een verkeerde medische behande ling. Zijn huwelijk met Eleonora van Bourbon bleef kinderloos.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 17