Jansen: een
van h vrouw
TROEVEN
in
GROEVEN
MAGAZIJf
POIROT
speelt
BRIDGE
BUISMAN
Mezzrow en Bechet azen
van The King Jazz Story
Minister Klompé over
anti-honger-actie
I SIIEIIEI iCB
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 22 OKTOBER 1962
Vanavond in de ether
Eva Janssen
in hoorspel
nieuw %Ratten-
tAurnïimmsTA
Radioprogramma ~'s
Maandag 22 oktober
Plaat vol geluiden
voor bandrecorder
enthousiasten
Tsl?070*98333l RIJSWIJK
Dinsdag 23 oktober
Televisieprogramma s
Maandag 22 oktober
Joor ^Jhjallia Chrióti
Nieuwe stereo-platen
Balletmuziek
VOOR KOFFIE
ZOALS BIJ MOEDER THUIS
IHFfi
ft#-
Good ol' days dixie
Ella en Oscar met gast
Blakey, Coltrane,
Monk
Irma la Douce
(yfy/tyyeïA'
bonbons
De AVRO-tv zal 2 novamber het tweede programma „Music Hall"
uitzenden onder regie van Jef de Groot.
Foto: Een scène met Rika Jansen.
Jn 't NTS-programma van maan
dag 22 oktober zal mej. dr. M.
A. M. Klompé, minister van
maatschappelijk werk, van 20.57
tot 21.05 uur een toespraak over
de anti-honger-actie houden.
Deze toespraak wordt om 20.39
uur voorafgegaan door een film
van de Verenigde Naties over
het wereldvoedselprobleem, ge
titeld „Vlagvertoon is niet vol
doende".
J)e radioluisteraars zullen hedenavond
om 20.20 uur in het programma van
de NCRV kunnen luisteren naar het
hoorspel „De herberg van het zesde
geluk", waarin de vrouwen centraal
staan Eva Janssen speelt hier ne
hoofdrol in het ware verhaal van Gla-
h** ^ylward, een Engels dienstmeisje
ÏSL-groepen voelt in China het
Tirii if te gaan verkondigen. Hoe-
*eei?- medewerking van de zen-
vninnfv^L.anjles krijgt, weet ze met on-
doorzettingskracht toch haar
Wmtrni. ^fre'i n *n ^gelegen stad
sfpr Tn h^ wordt ze herbergier
van miiii ^Za komen de drijvers
dp irr^n£«Z ÏÏanen' de wandelen-
de kranten van Noord-China. „Als we
le ™°r krijgen, dat ze naar
ons luisteren en ons geloven, bereiken
mensei?' dan de hele bevol
king van onze eigei stad" zegt ze. Zo
ontstaat de „Herberg van het zesde
geluk waar de drijvers de eerste tijd
aan voorbijgaan, hoewel Gladys hen in
(te twintig Chinese woorden die ze
kent. plechtig verzekert: „Wij hebben
geen luizen en geen vliegen. Wij vertel
len verhalen." In haar deelname aan
het gewone alledaagse leven vindt
Gladys de weg naar de harten der Chi
nS2?nj. haar Yen-Ai leren noemen
6 .m!ns?P liefheeft". Ze wordt
onrior ri Chinezen en blijft dat
heden meCSt moeiliike omstandig
(Advertentie)
ROE1I ZE GENADELOOS UIT
Op Hilversum I (402 m) zendt de
NCRV om 20.20 uur het hoorspel „De
herberg van het zesde geluk" uit. Om
21.35 uur speelt de pianist Fania Cha-
piro en om 22 uur is er weer een piano
recital, nu van Johan Otten. Tot besluit
spelen om 23.40 uur Paul Weston en
zijn orkest.
Op Hilversum II (298 m) is er om
20.05 uur het AVRO-programma „De Ra-
dioscoop" en om 21.30 uur het hoorspel
„De zaak Palfry". Tenslotte volgt er om
23 uur een door Eric Krans en Skip
Voogd samengesteld jazzprogramma.
Zeer gevarieerd was het programma,
dat zaterdag op het beeldscherm viel te
beleven. Voor de muziekliefhebbers be
gon de middag op voortreffelijke wijze.
Immers Mario del Monaco zong verschil
lende opera-aria's vanuit het Kurhaus
te Wiesbaden, daarbij begeleid door het
onder vrouwelijke directie staande Stutt-
garter Symfonie-orkest. Het was een
concert van hoog gehalte.
's Avonds draaide de KRO een show
van de internationale Deen Boyd Bach-
man, waarmee wij ons uitstekend heb
ben geamuseerd. Hij had verschillende
goede buitenlandse krachten verzameld
en was zelf komisch en van alle mark
ten thuis. De eerste show van dit seizoen
was naar onze smaak een behoorlijke
voltreffer. De quiz ging niet door. In
plaats van Pim Dikkers haalden de ge
tekende Flintstones nu stunts uit. De
zaterdagavondse moordgeschiedenis was
er natuurlijk ook in de vorm van een
nieuw avontuur van inspecteur Bollinger
(Louis Hay ward) van Scottland Yard.
Tot slot van het televisiefestijn kon
den we in Berlijn gaan dansen tezamen
met 's werelds beste amateurparen. Een
charmant feest met nauwkeurig camera
werk, waarvan vooral de kijksters zul
len hebben genoten.
Zondagavond kinden we weer een
Amerikaanse proceszitting bijwonen. De
ze Amerikaanse dingen is men even
vlug vergeten als men ze heeft gezien.
Dat is echter met Colette Déréal niet het
geval. Deze pittige charmante Franse
zangeres trad op in „Club Domino", de
succesvolle rubriek van de AVRO. Co-
lette Déréal kwam, par hasard, terecht
bij het Franse chanson. Dat is een ge
lukkig toeval voor dit chanson, want
Colette weet dit lied op haar eigen ty
pische en melodieuze wijze te brengen.
Wij hebben veel genoegen aan haar
zingen gehad. Gelukkig was de Lenise
Maes van de Belgische t.v. er ook weer.
W. van B.
HILVERSUM I 402 ro
NCRV: 12,25 Voor boer en tuinder 12,30
Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Latijns-
Amerikaans orkest 12,53 Gram., evt. act.
13,00 Nws. 13,15 Licht ens. 13.45 Tango's (gr.)
14,05 Schoolradio 14,35 Strijkkwartet, klass.
muz. (gr.) 15,30 Lichte gram. 15,45 Licht ork.
(gr.) 16,00 Bijbeloverdenking 16,30 Klass.
kamermuz. 16.45 Klass. gram. 17,00 V. d.
kleuters 17,15 V. d. jeugd 17,30 Lichte gram
17,40 Beursber. 17,45 Regeringsuitz.Een
Surinaamse huisvrouw vertelt, door mevr.
C. Schultz 18.00 Pop. orgelbesp. 18.30 Gev
gram. 19,00 Nws. en weerber. 19.10 Gram.
v. d. teenagers 19,30 Radiokrant 19,50 Ham
mondorgelspel (gr.) 19,55 Koorzang m. ritm.
begel. 20,20 De herberg van het Zesde Ge
luk. hoorspel (1) 21.35 Pianorecital, mod.
muz. 22.00 Pari. comm. 22.15 Pianorecital,
Een in vele opzichten hoogst merk
waardige plaat heeft PYE het licht doen
zien. Het is een 30 cm l.p. vol geluids
effecten. De hoes vermeldt dat de plaat
bestemd is voor radio- en t.v.-slations
en ten behoeve van andere professionele
gebruiksdoeleinden, maar tevens voor de
geluidshobbyist. Inderdaad heeft de ver
schoning van een nieuw soort vrijetyds-
besteders, de bandrecorder-enthousiasten, dan slechts ter ondersteuning. De basis
de publieke uitgave van een dergelijke van effect is authenticiteit.
grammofoonplaat gerechtvaardigd. ■?r£omt' 20 blijkt' no„g fweede d«el
6 j f uit. We nemen aan, dat velen, die de
Het aantal geluidsjagers groeit met de mogelijkheden van hun recorder hebben
dag en er zijn al heel wat mensen die leren ontdekken, met succes gebruik
hun vrije tijd gebruiken om zelfbedach- zullen maken van deze verzameling in-
te hoorspelletjes, geluidsbanden voor reblikte effecten,
eigen amusement enz. te vervaardigen (pye GSGL 1 0143)
Hoewel een van de typerende onderde-*
len van dit gezellige werk het naboot
sen van geluiden is, zullen toch vele re- /iVar \/!\in rl!-mnrartan
corder-hobbyisten veel plezier kunnen rit./ V LVU.LUL LUi IL.tr/1 tri I
hebben van een plaat als deze. Er zijn
n.l. geluidseffecten die onmogelijk, door
welke geraffineerde truckering ook. na
gemaakt kunnen worden Deze plaat le
vert ze kant en klaar En hoe! Men kan
de plaat zowel in mono als in stereo krij
gen. De stereo-versie, die wij beluisterd
hebben, maakt het effect uiteraard des
te levendiger en indrukwekkender.
Achtereenvolgens krijgt men verkeers
geluiden (bepaald overweldigend is het
geluid van een remmende en daarna we
gens een botsing in diggelen vallende
auto), huisgeluiden, telefoonbelletjes en
-signalen, kermis, races en talloze an
dere geluidseffecten met een specifiek
eigen „gezicht" te horen.
De plaat inspireert beslist iedere re
corder-enthousiast tot nieuwe creaties.
Het is trouwens merkwaardig, bedenkt
men al luisterend, dat bij de radio nog
veel gebruik wordt gemaakt van „na
gemaakt" geluid. In hoorspelen hoort
men immers zelden een echte auto of
het geluid van levensechte paardehoeven
De geluiden worden nog allemaal in de
studio gemaakt, ondanks de verregaande
mogelijkheid van de band.
Ook bij het creëren van bepaalde ge
luidseffecten voor deze plaat is van be
perkte truckering gebruik gemaakt, maar
Met de verschij
ning van een nieu
we Philipsplaat
met vier concerten
uit Vivaldi's mees
terlijke door I
musici gespeelde
,,11 cemento dell"
armonia e dell'
invenzione", op. 8,
is deze reeks op
dit merk nu ge
heel compleet. Het
zijn de concerten 9, 10, 11 en 12, even
eens, zoals de onlangs uitgekomen
nummers 5 t/m 8 en de beter als „De
vier jaargetijden" bekende nummers
1 t/m 4, in stereo en in mono ver
verkrijgbaar.
I Musici onderstrepen met deze nieuwe
plaat hun bijzondere klasse. Hun wel
haast weergaloze musiceren, geheel
dienstbaar gemaakt aan de pure kunst
van de (door hen in feite „gerehabili-1
teerde") Vivaldi, spreekt opnieuw sterk
uit deze nieuwe opname. Ook de viool
solist Felix Ayo onderwerpt zich aan
het geheel van het ensemble, zonder
enige poging te doen te schitteren.
(Advertentie)
EXPERTS
OEXION I
klass. muz. 22.30 Nws. 22,40 Avondoverd.
22,55 Boekbespr. 23,05 Klass. gram. 23,40
Lichte gram. 23.55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,00 Lichte ork. muz. 12,30 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12,33 Voor ons platte
land 12,40 Lichte muz. 13.00 Nws. 13,15 Me
ded., act. of gram. 13,25 Beursber. 13.30
Promenade-ork., lichte muz. 14.00 Viool en
piano, klass. en mod. muz. 14.30 Amus. muz.
(gr.) 14,50 Joegoslavische caleidoscoop lez.
15,05 Radio-matinee, klass. gram. 16,20 Lichte
gram. 16,45 Perseus en Andromeda, hoorspel
17,15 Dansmuz. 17,30 Jazzmuz. 17,50 Mil.
comm. 18,00 Nws. 18,15 Pol. lez. 18,25 Ama-
teursprogr. 18,50 Openb. kunstbezit 19,00
Operafragm. (gr.) 19,45 Pianorecital 20,00
Nws. 20.05 De radioscoop, gev. progr. 22,30
Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00 Jazz- en
dansmuz. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m 12,00 Nws. 12,03 Lichte muz. 12.30
Weerber. 12,35 Landbouwkron. 12.42 Orgel-
muz. 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,15 Klass.
gram. 14.00 Schoolradio 16,00 Beursber. 16.06
V. d. zieken 17,00 Nws. 17,15 Zangrecital
17,45 Franse les 18.00 Protest, godsd uitz.
18,15 Symf. ork., operamelodieën 18,18 Paar-
desportber. 18,20 V. d. sold. 18,50 Radiokron.
19,00 Nws. 19,40 In en om de opera 20,00
Die Woche der leichten Musik. lichte muz.
om 20.30-21,00 V. d. jeugd 22,00 Nws. 22,15
Volksdansen en -zangen 22,35 De zeven kun
sten 22.55 Nws. 23.00-23.15 V d. zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m 12,03 Tourbillon, gev. progr. 14,18
Blaaskwintet, mod. muz. 15,03 Lichte gram.
16,08 Operetteselecties (gr.) 17,00 Nws. 17,15
Belg. kamermuz. 18,45 Lichte gram. 19,30
Nws. 20,00 Hoorspel 21,20 Bulgaarse amateur-
koren 22,00 Wereldnws. 22.15 Jazz 22,55 Nws.
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7,00 Nws. 7,15 Oude muz. (gr.) 7,30
V. d. jeugd 7,45 Morgengebed en overweging
8,00 Nws. 8,15 Inl. hoogmis 8,20 Hoogmis
jaarfeest zielcenapostolaat te Bloemendaal
9,30 Gram. 9,35 Waterst. 9,40 Schoolradio
10,00 V. d. kleuters 10,15 Klass. gram. 11,00
V d, vrouw 11,30 Lichte gram. 11,50 Volaan
vooruit.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Ochtendvaria (gr.). VPRO: 7,50 Dagopening.
AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Progr. overz. 8,20
Lichte gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw 9,10 De
groenteman 9,15 Klass. kamermuz. (gr.) 9,40
Morgenwijding 10,00 Arbeidsvitaminen (gr.)
10,50 V. d. kleuters 11,00 V. d. zieken.
NTS: 19.30 Huckleberry hound, tv-film
20,00 Journaal en weeroverz. 20,20 Zendtijd
pol. partijen: A.R. partij 20,30 Vlagvertoon
is niet voldoende, film. v. d. V.N. over het
wereldvoedselprobleem 20,57 Toespr. van H.
Exc. mej. dr. M. A. M. Klompé over de
anti-hongeractie 21,02 Het oude land van
Toscane, doc. film 21,20-22,55 Moord op de
voorpagina, speelfilm.
VLAAMS BELGIE 19,00 V. d. jeugd 19,30
De wolf en het lammetje, tekenfilm 19,40
Cult. act. 20,00 Nws. 20,30 Margie, speelfilm
22,00 Medium, ballet, opera en muz. 22,30
Nws.
FRANS BELGIE 18,30 Nws. 18,33 V. d.
jeugd 19.00 Engelse les 19,30 Sport 20,00
Nws. 20,30 Int. variété-festival van Montreux:
Trop jeunes pour être blondes, gev. progr.
(Duitse bijdrage) 21,15 Walenland '62 21,50
Kamermuz. 22,15 Nws.
Om half acht vertoont de NTS een
tekenfilm uit de serie Huckleberry
Hound. Na het journaal is er om 20 20
S,Ur .SÏ2. p°litieke Uitzending van de AR
De NTS draait vervolgens om 20.30 uur
een film van de VN over het wereld
voedselprobleem. Minister dr. M. Klom-
Pe houdt om 20.57 uur een toespraak over
Mti-hongeractie. Vervolgens wordt
1=7ai 5 lmr een documentaire over het
wiii van Toscane vertoond, ter-
J v'an deze huisbioscoopavond
vnnrl uur de hoofdfilm „Moord op de
is S'aa wordt Vertoond. Deze film
toegelaten0 KFC en rÜkskeuring alleen
*n ouder V°°r Personen van 18 jaar
koSk.71"'® brengt om ZO-2" uur de
utTheï nSpeelHlm --Margie" en om 22
let nnL. gramma -Medium" met bal
let, opera en muziek.
21)
„Ja," zei Mrs Oliver: daarop ging ze
voort tegen Anne; „Laten we ergens
op ons gemak gaan zitten, lieve kind.,
ik heb een hóóp te bepraten."
„O., natuurlijk., en dan een kopje
thee.
„Die thee heeft geen haast."
Anne liep op een groep ligstoelen toe
strandstoelen en rieten stoelen, maar
allemaal zonder uitzondering oud en af
tands. Mrs. Oliver zocht voorzichtig
heidshalve de sterkste uit. Dit zou niet
de eerste keer zijn, dat ze met licht
gebouwde tuinmeubelen onaangename
ervaringen opdeed.
„Zie zo, kindlief," begon ze zakelijk.
„Het voorspel sla ik over. 't Gaat over
die moord op Shaitana. We moeten aan
't werk tijgen en wat doe n."
„Wat doen?" herhaalde Anne vragend.
„Juist," zei Mrs Oliver. „Ik weet
niet, hoe jij erover denkt, maar voor
mij staat vast, wie de dader is. Die
dokter. Hoe heet hij ook alweer? Ro
berts. Dat is het, Roberts. Een naam
uit Wales. Ik heb 't niet op lui uit Wa
les. Heb, toen ik klein was, een kin
dermeisje uit Wales gehad en op een
goeie dag heeft ze me mee uit geno
men.. naar Harrogate en is 's avonds
zonder me naar huis gegaan. Had me
totaal vergeten. Heel onbetrouwbaar.
Maar dat is tenslotte al zo lang gele
den. Roberts heeft het gedaan dat is
de zaak, waarom het gaat.en we
moeten de hoofden bijeensteken en be
wijzen, dat hij de schuldige is."
Rhoda Dawes begon opeens te la
chen.. en bloosde toen. „Neemt u me
niet kwalijk., maar u bent zo anders,
zo heel anders, dan ik me had voor
gesteld."
,,Een teleurstelling zeker, vervelend
voor je," zei Mrs Oliver. ,,Mij kan 't
niet schelen. Ben aan zulke dingen ge
wend. Doet er ook trouwens niets toe.
We moeten bewijzen, dat Roberts het
heeft gedaan.daar gaat het op het
ogenblik om."
..Hoe kunnen we dat?" wilde Anne
weten-
werk eens een beetje mêe!"
rt? S a "Mrs Oliver heeft ge-
jijK. En zij heeft verstand van derge
lijk soort dingen. Ze doet op het ogen-
pu6cies a*s ^ven Hjerson.."
Bij het horen van de naam van haar
beroemde Finse detective, kleurde Mrs
uiiver even, maar moedig ging ze
voort: „Alle gekheid op een stokje. We
moeten het eenvoudig bewijzen. Waar
op' yra,ag ]e\ Wi!.Jij dan, dat de men
sen denken, dat jij het gedaan hebt?"
„Waarom zouden ze dat?" vroeg An
ne kleurend.
„Je weet, hoe de mensen zijn," zei
Mrs Oliver. „De drie, die erbij zijn ge
weest, maar het niet hebben gedaan,
worden evengoed verdacht als de ene,
die het echt gedaan heeft."
Anne Meredith zei langzaam: „Ik be
grijp toch niet goed, waarom u juist
bij mij komt?"
„Omdat volgens mij de andere twee
niet tellen. Mrs Lorrimer is een van
die vrouwen, die de hele dag op een
club zitten spelen. Vrouwen van dat
type zijn gemaakt van pantserplaten
en die kunnen best voor zichzelf zorgen.
En bovendien is ze oud. 't Hindert voor
haar niet meer, of de mensen denken,
dat zij het gedaan heeft. Met een meisje
is dat anders. Die heeft haar hele leven
nog vóór zich."
„En majoor Despard?" vroeg Anne.
„Pfffzei Mrs Oliver. „Een man.
Over mannen maak ik me nooit druk.
Die kunnen dubbel en dwars voor zich
zelf zorgen. En doen het ook perfect
als je het mij vraagt. Bovendien houdt
Despard van een beetje gevaar. Kijk
zijn leven maar. En op het ogenblik
heeft hij dat gevaar hier. In plaats van
op de Irawadi, of is het de Limpopo?
Je weet wel.... die gele rivier in A-
frika, waar mannen dol op zijn. Nee,
nee, over die twee maak ik me niet
ongerustover geen van tweeën."
„Heel vriendelijk van u!" zei Anne
langzaam.
„Wat afschuwelijk, als er zoiets ge
beurt," zei Rhoda. ,,'t Heeft Anne wer
kelijk een erge schok gegeven, Mrs 0-
liver. Ze is nogal gevoelig, ziet u En
volgens mij heeft u groot gelijk. Het
is veel beter om iets te doen, wat dan
ook, dan stil te gaan zitten en er
steeds aan te denken."
„Natuurlijk is dat beter," zei Mrs O-
liver. „Om jullie de waarheid te zeggen,
heb ik nog nooit een echte moord mee
gemaakt. En als ik voortga met de
waarheid te zeggen, beken ik eerlijk, dat
het mijn fort niet is. Ik ben teveel ge
wend met valse dobbelstenen te spelen
u begrijpt wel, wat ik daarmee
bedoel. Maar ik voelde er toch ook niets
voor, als een kind naar bed gestuurd
te worden en die drie mannen onge
stoord hun gang te laten gaan. Ik heb
altijd gezegd, dat Scotland Yard een
vrouwelijk „hoofd" moest hebben."
„Vindt u dat heus?" vroeg Rhoda,
terwijl ze zich met even geopende mond
naar de bezoekster boog. „En als u nu
eens het hoofd van Scotland Yard was,
wat zoudt u dan doen?"
„Om te beginnen: dr Roberts laten
arresteren."
„Ja?"
„Maar ik ben niet het „hoofd" van
Scotland Yard" Mrs Oliver zorgde
maar gauw, dat ze weer vaste grond
onder de voeten kreeg. - „Ik ben maar
een gewone vrouw.
„O, needat bent u niet!" weer
streefde Rhoda benauwend complimen
teus.
„Hier zitten we nu," ging Mrs Oliver;
zonder op die laatste woorden in te
gaan, voort, „drie verschillende men
sen .drie vrouwen. Laten we nu eens
zien, wat we bereiken, als we de hoof
den bijeensteken."
Anne Meredith knikte nadenkend. Toen
zei ze: „Waarom denkt u, dat dr Ro
berts het gedaan heeft?"
„Net een geschikt type ervoor," ant
woordde Mrs Oliver, zonder één secon
de te aarzelen.
„Maar vindt u niet.." aarzelde Anne.
„Zou een dokter niet..ik bedoel dit.,
voor een dokter zou vergif toch veel ge
makkelijker geweest zijn!"
„Absoluut niet. Vergif.verdovende
middelen in het algemeen, wijzen té
nadrukkelijk in de richting van een dok
ter. Neem al die diefstallen van verdo
vende middelen omdat een dokter zijn
auto niet afsluit en de mensen als het
ware zo uitnodigt, ze te stelen. Nee.
juist omdat hij dokter is zal hij er wel
danig voor hebben opgepast iets van
medicamenten te gebruiken
„Ja.." aarzelde Anne.
Daarop zei ze: „Maar waarom zou
hij Mr Shaitana hebben willen vermoor
den? Heeft u daar enig idee van?"
„Idee? Ideeën heb ik bij dozijnen.
Dat is juist de moeilijkheid. Dat is
voor mij altijd de moeilijkheid geweest.
Ik kan me nooit bij één intrige tege
lijk bepalen. Ik bedenk er altijd een
half dozijn tegelijk en dan is het ploe
teren en je hoofd suf denken, voor je
weet, welke je zult nemen. Op het ogen
blik bijvoorbeeld zou ik je zo vijf
prachtige redenen voor een moord kun
nen opnoemen. De moeilijkheid is, dat
ik op geen enkele manier kan uitmaken
welke de ware is. Om te beginnen:
misschien was Shaitana wel een geld
schieter. Hij was in elk geval van het
goede, kleverige soort. Roberts bevond
zich in zijn macht en toen hij niet het
geld had om hem te betalen, heeft hij
hem vermoord Of misschien had Shai
tana zijn dochter of zuster te gronde
gericht. Of misschien heeft dr Roberts
bigamie gepleegd en wist Shaitana dat.
Of Roberts kan wel met een achter
nichtje van Shaitana getrouwd zijn en
nu, door haar, al Shaitana's geld erven.
Of. .Hoeveel heb ik er al?"
„Vier," zei Rhoda.
„Of - dit is wel de beste - stel, dat
Shaitana het een of andere geheim uit
het verleden van Roberts heeft geweten.
Misschien is het je niet opgevallen,
lieve kind, maar Shaitana heeft aan ta
fel iets heel eigenaardigs gezegd even
voor die eigenaardige stilte
Anne bukte zich om een rups met de
top van haar wijsvinger over de rug
haartjes te strijken. „Ik herinner 't me
niet." zei ze.
„Wat heeft hij gezegd?" wilde Rhoda
weten.
„Iets over..hoe was het ook weer..?
Tets over een ongeluk en vergif. Herin
ner je 't je heus niet?"
Anne's linkerhand omklemde de rieten
leuning van haar stoel. „Ja, er staat me
iets van voor," zei ze'kalm.
Rhoda zei opeens bezorgd: „Anne..je
moet een jas gaan aantrekken. 't Is
geen zomer meer. Toe, ga er een ha
len."
Anne schudde het hoofd. „Ik heb het
helemaal niet koud."
Maar terwijl ze sprak, huiverde ze
even.
,,Dat heeft me op het idee gebracht,"
ging Mrs Oliver door. „Als je de prak
tijk van Roberts zou kunnen nagaan,
zou je vinden, dat een van zijn patiën
ten zich bij ongeluk had vergiftigd.
Natuurlijk was het niet bij ongeluk.De
dokter zal wel een handje meegeholpen
hebben. Mijn hoofd eraf, als hij zo geen
dozijnen mensen heeft vermoord."
Met een lichte blos zei Anne: „Een
dokter, die zijn patiënten bij dozijnen
vermoordt. .Zou dat geen verkeerde uit
werking op zijn praktijk hebben?"
„Ze zouden natuurlijk niet zonder re
den vermoord zijn," zei Mrs Oliver
vaag.
„Ik vind 't een idioot idee viel An
ne plotseling uit „Belachelijk melodra
matisch, als u het mij vraagt!"
„O, Anne!" zei Rhoda met een
kleur van schaamte over haar vriendin.
Ze keek Mrs Oliver aan. Haar ogen
ogen als die van een intelligente
spaniel, keken alsof ze wilden zeggen:
„Probeer 't te begrijpen! Probeer 't te
begrijpen!"
,„[k vind 't idee juist verbazend goed
gevonden, Mrs Oliver," zei Rhoda na
drukkelijk, „en daarbij kan een dokter
iets gebruiken, wat naderhand niet meer
te vinden is!"
„O!" zei Anne.
De twee anderen keerden zich naar
naar haar toe.
„Ik heb me opeens iets herinnerd,"
zei ze. „Mr Shaitana heeft ook nog
iets anders gezegd... dat een doktei ge
weldige mogelijkheden had door zijn la
boratorium. Daar moet hij ook iets mee
bedoeld hebben."
„Dat heeft Shaitana niet gezegd," zei
Mrs Oliver hoofdschuddend. „Dat is
Despard geweest."
Een voetstap op het tegelpad deed
haar het hoofd doen omdraaien.
„Wel, als je van de duivel spreekt.."
zei ze verbaasd.
Majoor Despard was juist de hoek
van het huis omgekomen.
HOOFDSTUK Xlll
DE TWEEDE BEZOEKER
Bij het zien van mrs Oliver keek Des
pard onaangenaam verrast. Onder het
brons werd zijn huid bloedrood. Van
pure verlegenheid deed hij onhandig.
Zonder het kleine gezelschap en bloc
te groeten stapte hij op Anne af.
„Neem me niet kwalijk, Miss Mere
dith," zei hij „Ik heb een paar maal
gebeld, maar kreeg geen gehoor Kwam
toevallig voorbij. Dacht: ,Even kijken,
hoe het er mee gaat'."
(wordt vervolgd)
Een uitmuntende plaat, niet alleen in
muzikaal opzicht maar evenzeer van
de technische kant bekeken.
(Phlips 835 110 AY)
Twee reeds eerder in mono versche
nen platen, in deze rubriek besproken,
zijn in stereo verschenen. De vier hobo-
Ditters von Dittersdorf, vertolkt door
concerten van Handel, Telemann en
de Wiener Symfoniker en met Evert
van Tright als solist, krijgen in stereo
extra glans. Zoals we al bij de be
spreking van de mono-versie opmerk
ten, toont Van Tright zich in deze
concerten, bijeengebracht op een tech
nisch uitstekende plaat, een hoboïst van
grote klasse. (Philips 835 121 AY)
Ook de 5e symfonie van Tsjaikowsky,
uitgevoerd door het Concertgebouw
orkest onder Wolfgang Sawallisch, is
nu in stereo verkrijgbaar. De groots
heid van de vertolking krygt uiteraard
nieuw reliëf, die het streven van
Sawallisch, deze vaak „vergeten" sym
fonie helemaal aan het (soms op min
der goede gronden) populaire deel van
Tsjaikowsky's oeuvre toe te voegen,
sterk ondersteunt.
(Philips 835 116 AY)
De EP-serie van de Gramophone-
tiouse klassieken is verrijkt met ballet
muziek uit Schuberts Rosamunde. Het
wordt bruisend gespeeld door het Royal
Philharmonic Orchestra o.l.v. Paul
Kletzki. Een plezierig stukje onderhou-
dingsmuziek, dat uitstekend als .en
tr'acte" kan dienen tijdens een platen-
avond.
(7 EPH 5008)
(Advertentie)
Een raad van wijze moeders aan haar
dochters: doe een schepje BUISMAN
op ieder zetsel koffie. Dat verfijnt de
smaak, dat verhoogt de gezelligheid.
En welke man is daar niet gevoelig voor
HOE U UW KOFFIE OOK
ZET MET BUISMAN
SMAAKT ZE BETER!
(OOK POEDERKOFFIE)
Milton Mezzrow
en Sidney Bechet
zijn de azen van
The King Jazz
Story, een pla
tenreeks uit de
beste dagen van
de New-Yorkse
maatschappij King
Jazz, waarvan
Mezzrow president
was. Out of the
Gallion is een van
langspelers uit die serie en in de ver-
verklarende praatjes, die Mezzrovv bij-
enkele nummers ten beste geeft, is te
beluisteren dat er nóóit een stuk ge
schreven muziek aan de opnamen te
pas is gekomen. De composities wer
den geboren uit plotselinge invallen
en ontlenen hun titel doorgaans aan
toevalligheden.
Mezzrow heeft in de Chicago-periode
ontegenzeggelijk een dominerende rol
gespeeld. Als klarinettist speelde hij
veel met Bechet, die hem tot opvallen
de prestaties inspireerde. Mezz achtte
zich in de vijftiger jaren een genie
en zei dit te kunnen bewijzen met zijn
muziek. Jarenlang is hij doorgegaan
voor de enige blanke die een specifiek
„negroide" timbre blies, maar later
hebben „experts" hem menen te moe
ten ontmaskeren als een stijlgooche
laar. bij wie evenveel valse intonatie
als talent kon worden ontdekt. Hoe het
ook zij, van Mezzrow van origine
een Poolse jood en in de jazzwereld
berucht om zijn zelfgenoegzaamheid
en om de schandelen rondom zijn
persoon is in The King Jazz Story
veel goeds te horen. Hij improviseert
gevoelig en technisch knap, geeft
bovendien blijkt van een verbluffende
feeling voor blues. In combinatie met
het sopraan-vibrato van Bechet is zijn
klarinet-sonoriteit bijna ideaal.
Een schilderachtige sfeer roepen de
namen op van de musici, die dit duo,
van wie Bechet als verpersoonlijking
van de moderne jazz geldt, in de ja
ren 19451947 omringen. Wesley Wil
son, vaudeville-man uit de twintiger
jaren, Sammy Price, blues-pianist bij
uitnemendheid en in die dagen al be-
invloed door nieuwe harmonie-ont
wikkelingen, Joe Pleasant spon'aan-
improviserend New Orleans-vocalist en
Oran Page Lips, zanger en trompet
tist. Dan is er 'n gastoptreden van Coot
Grant met vocals in de stijl van de
roaring twenties, de gitarist Danny
Barker en er 2ljn de slagwerkers
Kaiser Marshall, Sidney Cattlett en
Warren Dodds. Pops Foster en Well-
man Braud zijn in dit milieu de bas
sisten. Allen musiceerden in de wis
selende bezetting van het kwintet of
septet Mezzrow-Bechet, waarvan de
laatste opnamen in Chicago tot stand
zijn gekomen. De algemene indruk van
de langspeler is: levende New Orleans
muziek, rondom vaste thema's en in
een kwalita tief uitstekende uitvoering.
In a mezz, Blood on the moon, Delta
mood, Groovin.' the minor, Levee
blues, Blues of the roaring twenties,
Out of the gallion, Evil gal blues,
Shakin' loose en The blues and Freu
op Storyville 30 cm LP 136.
Good ol days is de eerste langspe
ler van het Zweedse zestal dat in
dixieland-formatie naam heeft ge
maakt als Cave Stompers. De band,
geleid door Anders Hassler, is ont
staan uit een schoolorkest en heeft
zich ontwikkeld tot een goed, gedis
ciplineerd ensemble. Het heeft de
traditionele bezetting, zonder piano.
De band heeft een fris repertoire en
brengt op de langspeler enkele grap
pige bewerkingen van klassieke
nummers, zoals de Carmen-mars en
Donauwellen. (Storyville SLP 148-
30 cm).
dersteunende koor-begeleiding. Er
wat echo-werking in de weergave
van de plaat, waardoor de teksten
wel eens minder verstaanbaar door
komen. (Nederlandse theaterserie
Pythia MMPI 740011).
Fitzgerald, al vaker te gast in
„Troeven in groeven" weet haar troef
„Ella sings the Harold Arlen Song-
book" bekroond met een Edison.
Daarmee is weer eens rechtgedaan
aan haar vocale talent. Ze laat op
deze kleine LP, begeleid door het
orkest Billy May horen dat haar
stem zich eigenlijk het beste voor
balladen leent.
Van een andere Edison-winnaar, Os
car Petersonintroduceren we graag
de langspeler „Very Tall". Opnamen
van het bekende trio, versterkt met
vibrafonist Milt Jackson, bekend
van het Modern Jazz Quartet. Jack
son krijgt hier de kans zijn persoon
lijke stijl volledig te handhaven. Pe
terson en hy zijn kennelijk tot een
compromis gekomen. (Verve LP
MMVV 610 en Verve LP MGV 9008).
Slagwerker Art. Blakey is met de
Jazz Messengers te beluisteren in
„Alamonde" en „Circus" op Impulse
EP. Hij is daarin waar de krachtige
stuwer, de man van het verrassende
effect. Typerend voor Blakey zijn
de accenten die hij onafhankelijk
van de basis-begeleiding legt. In
„Alamode" demonstreert hij een
staaltje van stijlbeheersing. Met hem
musiceren Lee Morgan trompet,
Curtis Fuller, trombone, Wayne
Shorter tenorsax, Bobby Timmons
piano en Jim Merritt bas (EPIM
5540).
Van hetzelfde label twee opnamen
van het experimentele John Coltra-
nekwartet: Softley as in a morning
sunrise en de eigen compositie Blues
minor, waarin Coltrane respectievelijk
op sopraan en tenor solieert. Tyner
Mc Coy begint Softley met een lange
piano-aanloop, later bijgevallen door
Coltrane op sopraan, waaraan in gril
lige, monotoon klinkende lopen een
werveling van extreme klanken wor
den ontlokt, die amper te volgen zijn.
Ook op tenor in Blues Minor is Col
trane nauwelijks een serieus jazz
musicus te noemen. Hij jammert reek
sen noten bijeen, zonder een boeiend
chorus op te bouwen. (EPIM 5544). In
zijn New Yorkse opnamen met pianist
Thelonious Monk, Ruby my dear en
Trinkle tinkle, stond Coltrane aan het
begin van zijn ontwikkeling naar een
persoonlijke, omstreden stijl. Hij musi
ceert dan minder „bezeten" en heeft
nog niet de afgevlakte toon, die in zijn
tegenwoordige opvattingen zo irri
tant indringend geworden is. Musice
rend met de theoreticus Monk, die zijn
weldoordachte muziek interpreteert op
basis van spaarzame noten en die in
allerlei akkoorden-combinaties op hun
mogelijkheden onderzoekt, heeft Col
trane zich naar onze smaak meer ver
diensten voor de moderne jazz ver
worven dan hij thans zou kunnen pre
tenderen (Riverside REP 3217).
Onder het label „Pythia" heeft Ar-
tone de kleine langspeler Irma la
Douce uitgebracht. Liedjes uit de
muzikale komedie, zoals het Rotter
dams Toneel die presenteerde met
als „paar" Lia Dorana de Pigalle-
prositué en Steye van Branden
berg-nestor de penose-jongen. Of
schoon de gezongen teksten, vertaald
door Hans Andreus, wel uit hun
verband zijn gelicht loopt er niette
min de draad van het verhaal dui
delijk doorheen. De liedjes, goed be
geleid. tekenen treffend de sfeer
waarin de gebeurtenissen zich af
spelen. Ze worden pittig en ver nke-
lijk vertolkt en krijgen vaak een on-
(Advertentie)
ANANAS SUPRÈME;
stukjes ananas naturel en amandel tn
verrukkelijke chocolade, f. 1.35 p. 100 gr.