p Wit Meer efficiency en samenwerking MODIEUS HAAR THUIS ZELF UUEN POIROT speelt BRIDGE Zwart Minter en Hinter en het fluwelen ventje SCHOOLRADIO- EN T.V.-PROGRAM BIJ DE B.R.T. IS RIJK VOORZIEN Nieuwe functie voor Herman Wigbold Kijk naar M SAMEN Cdliriótie lem-feuilleton 0 NAAR DE FILM... JA, GEZELLIG SER-advies woningbouw: KLEURSPOELING POLY-COLOR wÊÊKHtÊk Broek of jas naar de maan! Zogezegd Radioprogramma 's Televisieprogramma s Waarom weigering Veronica-geld ÉL. door -dlcjcitli Nu 120 vaccinaties tegen rabies DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 19 OKTOBER 1962 De Belgische radio en televisie (Vlaam se uitzendingen) gaf twee keurig verzorgde boekjes in het licht, waar in het volledige jaarprogramma 1962- 1963 voor schoolradio en tv uit de doeken wordt gedaan. Auditief en vi sueel liggen hier mogelijkheden voor de jeugd van 10 tot 18 jaar die niet te onderschatten zijn; voor het radio programma is maar één kwalificatie mogelijk: indrukwekkend. Niet alleen voor lagere scholen, maar ook voor de middelbare zijn vooral de radio-evenementen bijzonder inte ressant. Hoeveel Nederlandse h.b.s.- leerlingen krijgen niet te maken met het probleem van de „literatuurlijst" voor hun eindexamen? Het onderwijs in vreemde talen is voornamelijk af gestemd op het vertalen; voor de let terkunde blijft maar weinig tijd over. Dit tekort nu kan worden aangevuld door het volgen van de talloze pro gramma's over Franse, Duitse rf Engelse auteurs en boeken. Een be zwaar vormt hier, wanneer de uitzen dingen niet op school gevolgd kunnen worden of op een recorder kunnen worden vastgelegd, de tijden waarop deze plaatshebben: maandag- en don derdagmiddag van twee tot tien voor drie, maar men kan ook op woensdag aan het toestel gaan zitten van twee tot drie. Het programma omvat en dit geldt tot op zekere hoogte voor alle leeftijdsgroepen geschiedenis, aard rijkskunde. biologie, Nederlandse let terkunde. Franse. Duitse en Engelse literatuur, wereldliteratuur, klassieke oudheid, wetenschappen, actuele so ciale economische kwesties, beroeps- oriëntering, muziek, godsdienst-ze denleer. Een willekeurige greep uit deze rubrieken: Dzjenghis Khan (12 nov.) De Noordamerikaanse zone (5 nov.) Voedsel voor morgen (22 nov.) Weremeus Buning (22 nov.) Michel Butor <30 novo Keller: Winternacht (14 nov.) The Merchant of Venice (3 nov.) Indische poëzie (9 nov.) Plautus: Menaechmi (8 nov.) Debussy en het antieke (7 nov.) De Sofistenbeweging (16 nov.). (Exclusief Dagblad De Stem). Naar wij vernemen heeft het bestuur van de VARA besloten de leiding van de actualiteitenafdeling bij de tv-sectie toe te vertrouwen aan de heer Herman Wig- bold uit Utrecht. Deze tv-regisseur was tot dusverre werkzaam als samensteller van documentaire tv-programma's. De heer Wigbold zal op 1 januari a.s. zijn nieuwe werkzaamheden beginnen. De vacature was ontstaan, omdat het hoofd van deze afdeling, de heer Arie Kleywegt. zich thans speciaal gaat bezig houden met de produktie en de uitvoe ring van de grote reportages. De schooltelevisie verkeert nog in het beginstadium, maar het loont de moeite ook daar het programma van in te zien. Uitzenddagen zijn hier dinsdag, woensdag en vrijdag. Het gunstigst voor de Nederlandse jeugd is hier de woensdagmiddag, aanvangs tijd 6 uur. De groep van 15-18 jaar kan om de veertien dagen de kennis van kunstgeschiedenis, letterkunde, na tuurkunde enz. verrijken. Ook hieruit een greep: Stein Streuvels (31 okt.) Naar het absolute nulpunt (28 nov.) Jan van Eyck (6 febr.). Beide brochures zijn verkrijgbaar bij de B.R.T., Brussel 5 tegen de prijs van 25 fr. (radio) en 5 fr. (televisie). Daarenboven verschijnt dan nog een maandelijkse televisiebrochure met alle wetenswaardigheden over de uitzen dingen in kunstdruk en fraai geïllu streerd, prijs 10 fr. Op Hilversum I (402 m) is er om 20.10 uur de laatste uitzending van de luis terwedstrijden onder de titel „In de mu- zeval". Om 20.55 uur spelen Nelson Rid dle en zijn orkest. Om 23 uur kunt u luisteren naar oude opnamen van de internationale muziekweek „Gaudeamus'. Op Hilversum II (298 m) brengt de PRO om 20.20 uur het verhaal van Professor Petri en de fall-out. Om 21 uur volgt een programma van amusements- Om 25 l uur lichte grammofoon-1 muziek en tot besluit om 23.10 uur de, rubriek „Vergelijkenderwijs". Om half acht brengt de VARA de teenagerrubriek Top of flop. Na het journaal volgt om 20.20 uur de rubriek Espresso en om 21 uur volgt er een rechtstreekse uitzending uit Concordia te Bussum van de Rudi Carrell-show. Ten slotte kunt u om 21.45 uur kijken naar een film uit de Perry Mason-serie ge titeld „De bezeten dokter". België Vlaams biedt om 20.30 uur het blijspel „De held van het westen" en om 22.30 uur de rubriek „Première" met filmnieuws. (Advertentie) Aan de „kledingbescherming" van de fietsen van veel kinderen hapert nog al eens wat. Hoe vaak ziet men geen fietsen zonder ketingkast of jasbescher- mer. Om van de andere gevaarlijke ha peringen nog maar te zwijgen. De jon gelui laat het onverschillig. De fiets in de gaten houden is echt wel een taak van de ouders. De vakman - de fietsen handelaar - heeft er de beste kijk op. Stuur ze daarom morgen nog met hun fiets naar hem toe - al is het maar voor concróle. Nu weet de wereld dus hoe het komt dat het de vrouwen zoveel moeite kost de slanke lijn te verwezen lijken. Ze zijn te lui. Als een man dit zou beweren, zou er een orkaan van protesten opsteken, maar het is een vrouw die het gezegd heeft. Een vrouw die, volgens deze zelfde krant, een Engelse is en niet voor een klein geruchtje vervaard is. Het zal iedereen duidelijk zijn dat ze vindt dat ze zelf n i e t lui is. Ze zal, al bevestigde het bericht dit niet, ongetivijfeld broodmager zijn. Ze is kosteres, schoorsteenveegster, schildert nog een beetje, houdt ook het gezin uitnemend marcherende, en heeft nu tussendoor een karweitje er bij aangenomen. Ze sloopt namelijk een klein brouwerijtje aldus het bericht Als alle vrouwen deden zoals ik, zegt ze trots, zouden er geen verma geringspillen nodig zijn, en ze zouden veel gezonder zijn. Die vrouw Ethel heet ze, is een ondernemende dame. Met de term „een deksels wijf" is ze zelfs nog beter gekenschetst. Haar man vindt haar een kei. En nu denkt Ethel dat alle mannen haar een kei zullen vinden en dat haar opvatting van het leven die zich uit in het zwaaien van schoorsteenbezems, schilderkwasten en sloophamershaar seksegenoten zo gelukkig zou maken als zij zelf ken nelijk is. Dat schoorsteenvegen en de kerk klokken luiden is nog tot daar aan toe. Maar voor een vrouw die een sloopkarwei op zich neemt zullen wei nig mannen sympathie hebben. Slopen is kapot maken. Dat is een heerlijke bezigheid, die evenwel tijpisch man nelijk is. Van een vrouw veronderstelt de man, die zelf zijn jongensnatuur graag af en toe eens uitleeft in een destructieve bezigheid, dat ze alles heel houdt. Zelfs het feit dat ze er slanker van wordt zal de man niet van mening doen veranderen. Dat mannen hyper- slanke vrouwen aantrekkelijk zouden vinden is een opvatting die merk waardigerwijze dwars tegen alle fei telijke situaties in alleen bij de vrou wen zelf leeft. En een vrouw die uitgerekend een brouwerij sloopt, kan naar het oordeel van geen énkele man als verdienstelijk aangemerkt worden. Derhalve adviseer ik de Nederlandse vrouwen Ethel te laten kletsen. En vooral om de brouwerijen ongemoeid te laten. PRAET-MAECKER Voor een afwisselend programma zorg de gisteravond de VPRO. Het begon met een reportage over het Griekse kamp Vigla, waar vluchtelingen uit Rusland en Roemenië aan een nieuwe toekomst bouwen. Dat zij daartoe in staat zijn, dankzij belangrijke hulp uit Nederland, zal de kijkers wel wat trots hebben gestemd. Nadat de nieuwslezer wat met zijn toelichting bij enige plaat jes had gegoocheld kwam een echte goochelaar wat verpozing brengen. Na melijk de Amerikaanse Eindhovenaar Peter Pit, die niet alleen handig met voorwerpen, doch ook met woorden bleek te kunnen omgaan. Voordat het toneel stuk van de avond startte, konden we nog even naar Londen reizen om daar in een jazz-walhalla te belanden. „Hij zit aan de smeltkroes" zo heette het door de Deventer journalist Johan Winkler vertaalde toneelspel van de Deense schrij ver en predikant Kaj Munk. Het was het eerste der vier stukken van deze schrij ver, die de VPRO dit seizoen op het scherm gaat brengen. Kaj Munk ver moord door de nazi's, stelt in dit m 1939 geschreven stuk het nazidom en het anti-semitisme in het vooroorlogse Duits land aan de kaak. En al is Kaj Munk geen uitgelezen toneelschrijver, hij weet de kijkers en luisteraars op menselijke wijze te confronteren met diep-mense lijke problemen als de liefde die in haat verandert en de waanzinnige absurditeit van de vervolging van de ene mens door de andere vanwege zijn ras. Het stuk, waarmee wij kennis maakten werd op gevoelvolle wijze en over het alge meen met een juiste typering der ver houdingen gespeeld door een klein en semble, waarin naast Max Croiset en Emmy Lopez Dias vooral opviel de Bel gisch-Limburgse toneelspeler Julien Schoonaerts, die sinds kort zijn acteer werk van Antwerpen naar Den Haag heeft verlegd. Doordat in het toneelstuk op bepaalde ogenblikken shots van film beelden uit de nazitijd werden ingelast, won het spel sterk aan realiteit. Wij wachten met belangstelling de presenta tie der andere werken van Munk af. W. v. B. (Advertentie) (Advertentie) Vrijdag 19 oktober HILVERSUM I 402 m NCRV: 12,00 Lichte gram. 12,30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12,33 Licht ens. 12,53 Gram., evt. act. 13,00 Nws. 13,15 Lichte gram. 13,45 Licht ork. en koor (gr.) 14,05 School radio 14.25 Gram. 14,30 Matinee, mod. ork. muz. (gr.) 15,45 Volksliederen (gr.) 16,15 Duizendschoon, wenken voor de tuin 16,30 Fluit, klavecimbel en fagot 17,00 Voordr. 17,20 Accordeonork. 17,40 Beursber. 17.45 Lichte gram. 18,00 Mandoline-ork. 18,30 De hangmat, een progr. dat schommelt 18,50 Regeringsuitz.Van armenzorg naar finan ciële bijstand 1, gesprek over het ontwerp alg. bijstandwet met dr. W. Schoon derbeek en mr. F. Kruse, v. h. min. van Maatsch. werk en mr. M. Hemmes hoofd afd. voorl v. d. depart. 19.00 Nws. en weerpraatje 19,10 Licht ens. en zangsol. 19,30 Radiokrant 19,50 Instr. licht kwartet 20,10 In de muzeval (9e en laatste uitz.) 20,55 Licht ork. (gr.) 21,15 Koorzang, gew. muz. 21,45 Comm. en dis cussie: Wordt ons verkeer veiliger? 22,00 Muziek voor miljoenen, klass. gram. 22,30 Nws. 22,40 Wijd als de wereld, lez. 23.00 Int. muziekweek Gaudeamus, mod. koormuz. 23.40 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,00 Licht ork. 12,20 Regerings uitz.: Uitz. v. d. landb. 12,30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12,33 Sport en recreatie, afgewisseld met gram. 13,00 Nws. 13,15 Me ded., evt. act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Licht ens. 14,00 Klarinettenkwartet, mod. muz. v. Belg. comp. 14,20 Boekbespr. 14,40 Sopraan en piano, mod. liederen 15,00 Klank- omrankte levens, muz. geïll. biografie. VA RA: 16,00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muz. lezing 16,30 V. d. zieken 17,00 V. d. teenagers 17,50 Act. 18,00 Nws. 18,15 Uitz. v. d. PvdA 18,25 Licht ork. en zangsol. 18,50 Onder het mes, praatje 19,00 V. d. kind. 19,10 Meisjeskoor. VPRO: 19,30 Volksmuz. met comm. 19,50 Daarom, praatje 20,00 Nws. 20,05 Ons geloof en onze concrete beslis singen. lez. (3) 20,20 Voordr. 20,45 Poëtische gastvrijheid, vraaggespr. 20,50 Wereld in beweging, lez. VARA: 21,00 Ned. amus. muz. 21,35 Het sentiment achter het argument, klankb. 22,00 Lichte gram. 22,15 Buitenl. weekoverz. 22,30 Nws. VPRO: 22,40 Verre- kijken, gesprek (2). VARA: 23.00 Soc. nws. in Esperanto 23,10 Vergelijkenderwijs, muz. disc. 23,55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12,00 Nws. 12,03 Amus. muz. 12,30 Weerber. 12,35 Lez. 12,45 Gram. 12,50 Beurs- ber. 13,00 Nws. 13,15 Lichte muz. 14,00 School radio 16,00 Beursber. 16,06 Klass. kamer- muz. 16,40 Vocaal kwartet 17,00 Nws. 17,15 Lichte muz. 17,45 Duitse les 18,00 Omr. ork. 18,20 V. d. sold. 18,50 Radiokron. 19.00 Nws, 19,40 Jazzmuz. 20,00 Filmmuz. 20,35 Theater- kron. 21,00 Bye Bye Birdie, musical 21,50 Volksmuz. 22,00 Nws. 22,15 Jazzmuz. 22,35 De zeven kunsten 22,55-23,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m 12,30 Gev. progr. 14,03 Werken van Belgische comp. 15,03 Oude pop. muz. 16,08 Operamuz. 17,15 Lichte muz. uit Ier land 17,30 Klass. kamermuz. 19.30 Nws. 20,00 Luisterspelen 22,00 Wereldnws. 22,05 Luister spelen (verv.) 22,55 Nws. Zaterdag 20 oktober HILVERSUM I 402 m KRO: 7.00 Nws. 7,15 Geest, liederen 7,30 V. d. jeugd 7,45 Morgengebed en overweging 8,00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9,00 Djinn, gev. progr. HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendg.ym. 7,20 Soc. strijdl. 7,23 Lichte ochtendkl. (gr.) (om 7,35 Van de voorpagina, praatje) 8,00 Nws postd. ber. en soc. strijdl. 8,18 Muz. ochtend post (gr.) 8.40 Dilettantenkoren uit Groot- Brittannië 9,00 Ochtendgym. v. d. vrouw 9,10 Klass. gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje 10,05 Een brief uit Galilea, lez. VA RA: 10,20 Tango-rumba-ork. met zangsol 10,45 Rotonde, gev. progr. Vrijdag 19 oktober VARA: 19,30 Top of flop. NTS: 20,00 Journ. VARA: 20,20 Espresso 21,00 Gev. progr., Rudi Carrell show 21,45-22,35 Perry Mason, Het geheim van de bezeten dokter, t.v.-film VLAAMS BELGIE 14,00-14.40 School televisie 19,00 Lekenmoraal en -filosofie 19,30 Tussen hemel en aarde 20,00 Nws. 20,30 De held van het Westen, blijspel 22,30 Film- nws. en nieuwe films 23,15 Nws. FRANS BELGIE 18,30 Berichten 18,33 Sésame 19,00 Engelse les 19,30 De aarde en haar seizoenen 20,00 Journaal 20,30 Fragm uit toneelstukken 21,45 Concours-hippique te Brussel 22,15 Kunstkroniek 22,45 Journaal. Het bestuur van het Prinses Beatrix- poliofonds heeft zijn besluit, de f 10.000 niet te accepteren welke door de „Vrien den van Ve-ronica" aan dit fonds onlangs werden aangeboden, gemotiveerd met te zeggen, dat een fonds, dat weliswaar on afhankelijk is van de regering, doch wel op initiatief der regering is opgericht en de naam van zijn beschermvrouwe Prin ses Beatrix mag dragen, geen bijdragen kan aanvaarden, welke afkomstig zijn uit activiteiten, welke notoir niet de in stemming dër regering hebben. SE jgp sM. Wyii FanjaronnadeGoedronde Geursen en Koppige Krijns in fel duel op bombardon en hoorn. Instrumenten verdwijnen met de stille trom. Twee diri genten in hetzelfde schuitjeMomenten uit Haanstra's hartveroverende filmkomedie „Fanfare". Bijna miljoen bezoekers ondergingen de weldadi ge werking van eenvoudige goede film. Film haalt U uit de sleur van alledag; geeft vreugde of spanning. Daarom gaan elke dag meer dan 140.000 men sen naar de bioscoop. Want van goede films kunt U alleen in de bioscoop genieten. U vindt iedere week Uw keus uit tintelende komedies, pakkende drama's, adembenemende thrillers. BOCCACCIO 70, CAR TOUCHE. PHAEDRA. RIFIFI IN AMSTERDAM. SPARTACUS. m 19) Ze bracht hem naar boven, een smal le, vrij steile trap op en bleef op het portaal staan. ,.Wie mag ik zeggen, dat er is mijn heer?" „Hercule Poirot" Ze liet hem de zitkamer binnen... een grote kamer in de vorm van een L- Poirot keek om zich heen nam zijn omgeving op. Goede meubels, keurig onderhouden. Glanzend chintz op stoe len en bank. Een paar foto's in zilve ren lijsten. Verder veel ruimte en licht en een bos prachtige chrysanten in een lange vaas. Mrs. Lorrimer kwam binnen. Zonder zich verbaasd te tonen over zijn bezoek, drukte ze hem de hand, bood hem een stoel aan, ging zelf even eens zitten en begon over het mooie weer. Daarna ontstond er een stilte. ,,Ik hoop, madame," begon Poirot, ,,,dat u me dit bezoek niet kwalijk zult nemen." Mrs. Lorrimer keek hem recht in de ogen en vroeg: .,U komt in uw kwaliteit van detective?" „Ja, madame." ,,U begrijpt natuurlijk, monsieur Poi rot, dat ik niet gehouden ben u op de zelfde manier in te lichten als hoofdin specteur Battle; dat ik u, als particu lier detective, niet de hulp behoef te geven, waarop de politie, krachtens haar positie, recht heeft?" ,,Dat begrijp ik volkomen, madame. Als u me de deur wijst, wandel ik ge laten en onderworpen op die deur af." Mrs. Lorrimer glimlachte even. Tot zulke uitersten zal ik niet gaan, monsieur Poirot. Ik kan u tien minuten geven. Daarna moet ik weg ..ik heb een afspraak om te bridgen." ..Tien minuten zijn voor het doel,waar voor ik hier gekomen ben, meer dan genoeg. Ik zou graag willen, dat u me de kamer beschreef, waar u gespeeld heeft... de kamer, waarin Mr. Shaitana is vermoord." Mrs Lorrimer trok haar wenkbrau wen op. ..Wat een eigenaardige vraag! Ik begrijp niet, wat u daarmee berei ken wilt." „Madame....als u zat te spelen en ie mand vroeg u, waarom u juist dat aas speelde of waarom u de boer, die door de vrouw genomen was, had opgezet en niet de heer, waarmee de slag voor u geweest zou zijn.-..als de mensen u zulke vragen stelden, zoudt u toch al leen met een lange en vervelende uit leg antwoord kunnen geven, niet?" Mrs. Lorrimer lachte. „U bedoelt, dat u in dit spel de expert bent en ik de beginneling. Goed." Ze dacht even na. ,,Het was een grote kamer. En er ston den heel wat meubelen," „Kunt u me die meubelen beschrij ven?" „Er stonden heel eigenaardige glazen bloemen....hoogst modern en wel mooi. En dan hingen er, geloof ik, Japanse prenten. En dan stond er een reusach tige kom met kleine, rode tulpjes...... prachtig van kleur....maar ongelofelijk vroeg „Anders nog wat?" ,,Ik ben bang, dat ik niet veel heb gezien." De meubelen bijvoorbeeld .weet u welke kleur de bekleding had?" „Iets zijachtigs. .het glansde in het licht, dat heb ik wel gezien.. Maar precies de kleur weet ik niet." „Heeft u nog kleine voorwerpen opge merkt?" ,Nee. Er waren er ook zo veel! Ik heb de indruk gekregen dat het de ka mer van een kunstkenner en ee nent housiast verzamelaar was." Toen zei Mrs Lorrimer met een flauwe glimlach: ,,Ik ben bang, dat ik u niet veel wijzer heb gemaakt." „Ik heb nog iets Poirot haalde de scoreblaadjes uit zijn zak. „Hier zijn de eerste robbers, die u heeft gespeeld Zou het mogelijk zijn, met behulp hier van de spelen te reconstrueren?" „Laat maar even kijken." Mrs Lor rimer keek geïnteresseerd. Ze boog zich over de scoreblaadjes heen. „Dat is de eerste robber geweest Miss Meredith en ik tegen de twee mannen. Het eerste bod was vier schoppen, met één overslag. Het tweede bleef op twee ruiten steken en dr Roberts ging er nog één op down. Het derde spel was veel interessanter. Om te beginnen werd er geanimeerd geboden. Miss Meredith pas te. Despard bood één harten. Ik paste. Dr Roberts jumpte: drie klaveren. Miss Meredith bood drie schoppen. Majoor Despard vier ï-uiten. Ik doubleerde- Dr Roberts vier harten en daarbij bleef het. Eén down." „Epatant," zei Poirot. „Wat een ge heugen!" Zonder op die onderbreking te letten, ging Mrs Lorrimer voort: ,,'t Volgende spel begon Despard drie harten met passen. Ik bood één sans atout. Dr Ro berts drie harten. Mijn partner paste. Despard deed er de vierde bij. Resul taat: twee down dubbel voor mij Daar na was het mijn beurt om te'geven; toen maakten we met vier schoppen de robber," Ze nam het volgende scoreblaadje op. ..Dat is moeilijker na te gaan." zei Poirot. „Majoor Despard telt onder het opschrijven op." „Ik geloof, dat we om te beginnen allebei één down zijn gegaan..daarna joeg dr Roberts het bod tot vijf ruiten op, we dubbelden en kregen hem drie down. Daarna maakten wij drie klaveren maar meteen daarop maakte de tegen partij met vier schoppen de manche- De volgende manche was voor ons met vijf klaveren Daarna gingen we twee down. Vervolgens maakte de tegenpartij één harten, wij twee sans atout, maar ten slotte haalden wij de robber met vier klaveren." Ze nam het volgende blaadje op. „Om deze robber is geanimeerd ge vochten, herinner ik me. Het begon tam. Met een één-hartenspelletje van Majoor Despard en Miss Meredith. Daarna gin gen wij telkens één down met een vier harten- en een vier schoppen-bod. Met een daarop maakten de anderen de manche met vier schoppen. .we moes ten ze laten gaan niet^ aan te doen. Daarna kwamen wij aan de beurt. Eén mache met drie sans atout. Toen be gon het gevecht in ernst. Eerst om de beurt down. Dr Roberts bood er maar op los, ging veel te hoog. ..met 't ge wone gevolg natuurlijk. Maat toch was was het goed van hem gezien, want keer op keer imiteerde hij Miss Mere dith zo, dat ze niet meer verder durfde te gaan. Toen kwam hij opeens met een tweebod te voorschijn: twee schoppen, ik drie ruiten, hij vier sans atout, ik vijf schoppen en hij opeens weer met een sprong naar zeven ruiten. Natuurlijk werden we gedubbeld. Een volkomen ongemotiveerd bod- Door een wonder haalden we het. Ik wist gewoon niet wat ik zag, toen zijn kaarten open kwamen. Als we de tegenpartij met harten was uitgekomen, waren er drie down gegaan. Gelukkig kwamen ze met klaverenkoning uit en dat was onze redding. Een op windend spelletje.., buitengewoon inte ressant." „Je crois bien groot slam, kwets baar, gedubbeld.Dat wekt emoties op! Moi, ik beken eerlijk, ik heb niet de moed te gaan tot groot slam. Ik stel mezelf tevreden met de manche." „O, maar dat moet u niet doen," ijver de Mrs. Lorrimer. .,U moet uw kaart behoorlijk uitbieden." „Van allerlei riskeren, bedoelt u?" (wordt vervolgd) ZO KWAM DAT Inwoners van de Amerikaanse gemeente Birmingham vroegen zich af wie toch al die gele strepen en V-tekens op de rijwegen en trot toirs had geschilderd en wat zij te beduiden hadden. Bij gemeente werken wist men van niets en ook de verkeerspolitie stond voor een raadsel. Maar teenager Rod Vincent wist waar het om ging. „Kijk eens," zei hij, „mijn broer heeft een krante- wijk en voordat hij op vakantie ging en zijn wijk tijdelijk overgaf, heeft hij die tekens gemaakt. De strepen duiden de te volgen route aan en de V-tekens de abonnees." VER De twaalfjarige Richard Black uit Hucknall in Engeland heeft de strandbal met naam en adres teruggekregen, die een golfslag hem enkele maanden geleden had ontnomen. De bal bleek in Noorwegen te zijn aangespoeld. SYSTEEM Een Westduitse werkgever in Kon- stanz aan het Bodenmeer heeft een nieuwe methode gevonden om zijn personeel te beïnvloeden: de anti staking. De arbeiders en het kantoor personeel krijgen bij het begin van de werktijd opdracht om niet te ro- f038 „Mag ik uw kaartje even zien?w ken, niet te werken, machines stil te laten liggen, en te gaan discus siëren over de gang van zaken in het bedrijf. Na vier uur gedwongen werkloosheid vroegen reeds enkelen of zü niet mochten gaan werken. Na een toespraak van de directeur, die zijn boekhouding openlegde en voor rekende hoeveel iedere arbeidsplaats kostte, werd het werk hervat. Resul taat: ondanks verlies van een halve werkdag werd 300 pet. meer gepro duceerd als de volle vorige werkdag. (Van onze parlementaire redactie) In de woningbouw kunnen de produktiekosten omlaag door een efficiëntere organisatie, betere werkmethoden en toepassing van nieuwe materialen en arbeidsbe sparende constructies. Allereerst is echter nodig een gezamenlijk opterden van opdrachtgevers; wo ningbouwcorporaties, de gemeen ten en institutionele beleggers. Dit staat in een door de S.E.R. uitgebracht advies aan de minis ter van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid betreffende de structuur van de woningbouw. Volgens dit advies kan het bovenge noemde gezamenlijk optreden zich rich ten op normalisatie van bouwmateria len. Overleg over een standaardisatie van maten, soorten en kwaliteiten zou op initiatief van de overheid kunnen worden gevoerd tussen de centrale orga nisaties van woninbouwverenigingen, de vereniging van Nederlandse gemeenten en producentenorganisaties. De overheid zou hierbij stimulerend kunnen optre den door bij he-t vergunningen- of sub sidiebeleid voorkeur te geven aan ont werpen met deze standaarden. De S.E.R. wijst voorts op de voordelen van produktie op grote schaal, welke be reikt zou kunnen worden door een con centratie van krachten aan de vraagzij de. Deze concentratie leidt immers tot een constante vraag en daardoor tot continuproduktie. Om de omvang van de produktie zodanig te kunnen doen zijn dat de woningproducenten zich daarop kunnen instellen, beveelt de S. E.R. een regionale samenbundeling van de vraag naar woningen aan; in e<erste aanleg in de sociale woningwetbouw en premiesector en zo mogelijk ook in de vrije sector. Op landelijk niveau zou enige coördinatie van deze regionale sa menbundeling gewenst zijn. Ter stimu lering van deze samenbundeling zou de overheid meerjarige contingenten wo ningen kunnen toestaan. „Indien op deze wijze enige tientallen produktiestromen van elk 500 a 1000 woningen tot stand kunnen worden gebracht, kan de conti nuïteit in de bouw en kostenbesparing bereikt worden", aldus het advies. Voorts bepleit de S.E.R. een zodanig soepel subsidiebeleid, dat toelaat de verkregen kostenbesparing aan te wen den voor voorzieningen, die de woning kwaliteit verbeteren. De samenwerking tussen opdrachtge vers, ontwerpers en bouwondernemin gen terwille van een continuproduk tie zou moeten resulteren in overeen komsten voor langere termijn, van b.v. drie a vijf jaar, zo wordt voorts nog op gemerkt. Enkele leden van de S.E.R. zijn het met dit advies niet eens. Zij zijn het wel eens met de uitgangspunten ervan, maar vrezen voor de gevolgen voor het midden- en kleinbedrijf. (Advertentie) Bij de G.G. en G.D. in Amsterdam zijn gisteren weer 30 Amsterdammers voor het eerst gevaccineerd tegen rabies (hondsdolheid). Hiermee is het totaal aantal personen dat momenteel tegen hondsdolheid wordt behandeld gestegen tot 120. (Advertentie) 43-3. In een oogwenk was he* 'rcurige slaapvertrek van de heer en vrouw Poenzuiger omgetoverd in een sneeuw landschap. Want op een val uit het luchtruim zoals de drie knaapjes die gemaakt hadden, waren de miljonairs matrassen toch niet berekend. Het ka pok barstte er dan ook aan alle kan ten uit en stoof in het rond als sneeuw. „Humphrie, mijn lieveling!" riep me vrouw Poenzuiger, „wat zie je er uit. Gauw in bad!" „Zwijg Truus," zei meneer Poenzui ger, „ik wil eerst weten waar hij van daan komt." „O," zei' Minter, „we hebben hem in een ballon gevonden en nu brengen wij hem bij u terug." „En dus krijgen we de beloning," zei Hinter. ,,W.wat?" riep de heer Poenzui ger verbaasd. „Dat^ stond in de krant," zei fiinter. „Ja," zei Humpie tegen zijn vader, ..eerlijk is heerlijk en we hebben reu ze keet gehad." „Keet?!" Mevrouw Poenzuiger dreig de flauw te vallen. „Humphrie, zulke woorden wil ik niet van je horen!" „En ik wil geen fluwelen pakje meer aan," vervolgde het ventje, „want zij zijn mijn vriendjes."' Hij wees op Hin ter en Minter. „Truus," zei de heer Poenzuiger daarop. „Ik ben trots op onze zoon, want hij gedraagt zich als een echte jongen. Maak dadelijk twee bedden op voor zijn vriendjes." En zo brachten Hinter en Minter de nacht door in het dure huis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5