p Wit
Meer efficiency en
samenwerking
MODIEUS
HAAR
THUIS ZELF
UUEN
POIROT
speelt
BRIDGE
Zwart
Minter en Hinter en het fluwelen ventje
SCHOOLRADIO- EN T.V.-PROGRAM
BIJ DE B.R.T. IS RIJK VOORZIEN
Nieuwe functie voor
Herman Wigbold
Kijk naar
M SAMEN
Cdliriótie
lem-feuilleton
0 NAAR
DE FILM...
JA, GEZELLIG
SER-advies woningbouw:
KLEURSPOELING
POLY-COLOR
wÊÊKHtÊk
Broek of jas naar
de maan!
Zogezegd
Radioprogramma 's
Televisieprogramma s
Waarom weigering
Veronica-geld
ÉL.
door -dlcjcitli
Nu 120 vaccinaties
tegen rabies
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 19 OKTOBER 1962
De Belgische radio en televisie (Vlaam
se uitzendingen) gaf twee keurig
verzorgde boekjes in het licht, waar
in het volledige jaarprogramma 1962-
1963 voor schoolradio en tv uit de
doeken wordt gedaan. Auditief en vi
sueel liggen hier mogelijkheden voor
de jeugd van 10 tot 18 jaar die niet
te onderschatten zijn; voor het radio
programma is maar één kwalificatie
mogelijk: indrukwekkend.
Niet alleen voor lagere scholen, maar
ook voor de middelbare zijn vooral
de radio-evenementen bijzonder inte
ressant. Hoeveel Nederlandse h.b.s.-
leerlingen krijgen niet te maken met
het probleem van de „literatuurlijst"
voor hun eindexamen? Het onderwijs
in vreemde talen is voornamelijk af
gestemd op het vertalen; voor de let
terkunde blijft maar weinig tijd over.
Dit tekort nu kan worden aangevuld
door het volgen van de talloze pro
gramma's over Franse, Duitse rf
Engelse auteurs en boeken. Een be
zwaar vormt hier, wanneer de uitzen
dingen niet op school gevolgd kunnen
worden of op een recorder kunnen
worden vastgelegd, de tijden waarop
deze plaatshebben: maandag- en don
derdagmiddag van twee tot tien voor
drie, maar men kan ook op woensdag
aan het toestel gaan zitten van twee
tot drie.
Het programma omvat en dit
geldt tot op zekere hoogte voor alle
leeftijdsgroepen geschiedenis, aard
rijkskunde. biologie, Nederlandse let
terkunde. Franse. Duitse en Engelse
literatuur, wereldliteratuur, klassieke
oudheid, wetenschappen, actuele so
ciale economische kwesties, beroeps-
oriëntering, muziek, godsdienst-ze
denleer. Een willekeurige greep uit
deze rubrieken: Dzjenghis Khan (12
nov.) De Noordamerikaanse zone (5
nov.) Voedsel voor morgen (22 nov.)
Weremeus Buning (22 nov.) Michel
Butor <30 novo Keller: Winternacht
(14 nov.) The Merchant of Venice (3
nov.) Indische poëzie (9 nov.) Plautus:
Menaechmi (8 nov.) Debussy en het
antieke (7 nov.) De Sofistenbeweging
(16 nov.).
(Exclusief Dagblad De Stem).
Naar wij vernemen heeft het bestuur
van de VARA besloten de leiding van de
actualiteitenafdeling bij de tv-sectie toe
te vertrouwen aan de heer Herman Wig-
bold uit Utrecht. Deze tv-regisseur was
tot dusverre werkzaam als samensteller
van documentaire tv-programma's. De
heer Wigbold zal op 1 januari a.s. zijn
nieuwe werkzaamheden beginnen.
De vacature was ontstaan, omdat het
hoofd van deze afdeling, de heer Arie
Kleywegt. zich thans speciaal gaat bezig
houden met de produktie en de uitvoe
ring van de grote reportages.
De schooltelevisie verkeert nog in
het beginstadium, maar het loont de
moeite ook daar het programma van
in te zien. Uitzenddagen zijn hier
dinsdag, woensdag en vrijdag. Het
gunstigst voor de Nederlandse jeugd
is hier de woensdagmiddag, aanvangs
tijd 6 uur. De groep van 15-18 jaar
kan om de veertien dagen de kennis
van kunstgeschiedenis, letterkunde, na
tuurkunde enz. verrijken. Ook hieruit
een greep: Stein Streuvels (31 okt.)
Naar het absolute nulpunt (28 nov.)
Jan van Eyck (6 febr.).
Beide brochures zijn verkrijgbaar bij
de B.R.T., Brussel 5 tegen de prijs van
25 fr. (radio) en 5 fr. (televisie).
Daarenboven verschijnt dan nog een
maandelijkse televisiebrochure met alle
wetenswaardigheden over de uitzen
dingen in kunstdruk en fraai geïllu
streerd, prijs 10 fr.
Op Hilversum I (402 m) is er om 20.10
uur de laatste uitzending van de luis
terwedstrijden onder de titel „In de mu-
zeval". Om 20.55 uur spelen Nelson Rid
dle en zijn orkest. Om 23 uur kunt u
luisteren naar oude opnamen van de
internationale muziekweek „Gaudeamus'.
Op Hilversum II (298 m) brengt de
PRO om 20.20 uur het verhaal van
Professor Petri en de fall-out. Om 21 uur
volgt een programma van amusements-
Om 25 l uur lichte grammofoon-1
muziek en tot besluit om 23.10 uur de,
rubriek „Vergelijkenderwijs".
Om half acht brengt de VARA de
teenagerrubriek Top of flop. Na het
journaal volgt om 20.20 uur de rubriek
Espresso en om 21 uur volgt er een
rechtstreekse uitzending uit Concordia te
Bussum van de Rudi Carrell-show. Ten
slotte kunt u om 21.45 uur kijken naar
een film uit de Perry Mason-serie ge
titeld „De bezeten dokter".
België Vlaams biedt om 20.30 uur het
blijspel „De held van het westen" en om
22.30 uur de rubriek „Première" met
filmnieuws.
(Advertentie)
Aan de „kledingbescherming" van de
fietsen van veel kinderen hapert nog al
eens wat. Hoe vaak ziet men geen
fietsen zonder ketingkast of jasbescher-
mer. Om van de andere gevaarlijke ha
peringen nog maar te zwijgen. De jon
gelui laat het onverschillig. De fiets in
de gaten houden is echt wel een taak
van de ouders. De vakman - de fietsen
handelaar - heeft er de beste kijk op.
Stuur ze daarom morgen nog met hun
fiets naar hem toe - al is het maar voor
concróle.
Nu weet de wereld dus hoe het
komt dat het de vrouwen zoveel
moeite kost de slanke lijn te verwezen
lijken. Ze zijn te lui. Als een man dit
zou beweren, zou er een orkaan van
protesten opsteken, maar het is een
vrouw die het gezegd heeft. Een
vrouw die, volgens deze zelfde krant,
een Engelse is en niet voor een klein
geruchtje vervaard is. Het zal iedereen
duidelijk zijn dat ze vindt dat ze zelf
n i e t lui is. Ze zal, al bevestigde
het bericht dit niet, ongetivijfeld
broodmager zijn. Ze is kosteres,
schoorsteenveegster, schildert nog een
beetje, houdt ook het gezin uitnemend
marcherende, en heeft nu tussendoor
een karweitje er bij aangenomen. Ze
sloopt namelijk een klein brouwerijtje
aldus het bericht
Als alle vrouwen deden zoals ik,
zegt ze trots, zouden er geen verma
geringspillen nodig zijn, en ze zouden
veel gezonder zijn.
Die vrouw Ethel heet ze, is een
ondernemende dame. Met de term
„een deksels wijf" is ze zelfs nog beter
gekenschetst. Haar man vindt haar
een kei. En nu denkt Ethel dat alle
mannen haar een kei zullen vinden
en dat haar opvatting van het leven
die zich uit in het zwaaien van
schoorsteenbezems, schilderkwasten en
sloophamershaar seksegenoten zo
gelukkig zou maken als zij zelf ken
nelijk is.
Dat schoorsteenvegen en de kerk
klokken luiden is nog tot daar aan
toe. Maar voor een vrouw die een
sloopkarwei op zich neemt zullen wei
nig mannen sympathie hebben. Slopen
is kapot maken. Dat is een heerlijke
bezigheid, die evenwel tijpisch man
nelijk is. Van een vrouw veronderstelt
de man, die zelf zijn jongensnatuur
graag af en toe eens uitleeft in een
destructieve bezigheid, dat ze alles
heel houdt.
Zelfs het feit dat ze er slanker van
wordt zal de man niet van mening
doen veranderen. Dat mannen hyper-
slanke vrouwen aantrekkelijk zouden
vinden is een opvatting die merk
waardigerwijze dwars tegen alle fei
telijke situaties in alleen bij de vrou
wen zelf leeft.
En een vrouw die uitgerekend een
brouwerij sloopt, kan naar het oordeel
van geen énkele man als verdienstelijk
aangemerkt worden.
Derhalve adviseer ik de Nederlandse
vrouwen Ethel te laten kletsen. En
vooral om de brouwerijen ongemoeid
te laten.
PRAET-MAECKER
Voor een afwisselend programma zorg
de gisteravond de VPRO. Het begon
met een reportage over het Griekse
kamp Vigla, waar vluchtelingen uit
Rusland en Roemenië aan een nieuwe
toekomst bouwen. Dat zij daartoe in
staat zijn, dankzij belangrijke hulp uit
Nederland, zal de kijkers wel wat trots
hebben gestemd. Nadat de nieuwslezer
wat met zijn toelichting bij enige plaat
jes had gegoocheld kwam een echte
goochelaar wat verpozing brengen. Na
melijk de Amerikaanse Eindhovenaar
Peter Pit, die niet alleen handig met
voorwerpen, doch ook met woorden bleek
te kunnen omgaan. Voordat het toneel
stuk van de avond startte, konden we
nog even naar Londen reizen om daar
in een jazz-walhalla te belanden. „Hij
zit aan de smeltkroes" zo heette het door
de Deventer journalist Johan Winkler
vertaalde toneelspel van de Deense schrij
ver en predikant Kaj Munk. Het was het
eerste der vier stukken van deze schrij
ver, die de VPRO dit seizoen op het
scherm gaat brengen. Kaj Munk ver
moord door de nazi's, stelt in dit m
1939 geschreven stuk het nazidom en het
anti-semitisme in het vooroorlogse Duits
land aan de kaak. En al is Kaj Munk
geen uitgelezen toneelschrijver, hij weet
de kijkers en luisteraars op menselijke
wijze te confronteren met diep-mense
lijke problemen als de liefde die in haat
verandert en de waanzinnige absurditeit
van de vervolging van de ene mens
door de andere vanwege zijn ras. Het
stuk, waarmee wij kennis maakten werd
op gevoelvolle wijze en over het alge
meen met een juiste typering der ver
houdingen gespeeld door een klein en
semble, waarin naast Max Croiset en
Emmy Lopez Dias vooral opviel de Bel
gisch-Limburgse toneelspeler Julien
Schoonaerts, die sinds kort zijn acteer
werk van Antwerpen naar Den Haag
heeft verlegd. Doordat in het toneelstuk
op bepaalde ogenblikken shots van film
beelden uit de nazitijd werden ingelast,
won het spel sterk aan realiteit. Wij
wachten met belangstelling de presenta
tie der andere werken van Munk af.
W. v. B.
(Advertentie)
(Advertentie)
Vrijdag 19 oktober
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 12,00 Lichte gram. 12,30 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12,33 Licht ens. 12,53
Gram., evt. act. 13,00 Nws. 13,15 Lichte gram.
13,45 Licht ork. en koor (gr.) 14,05 School
radio 14.25 Gram. 14,30 Matinee, mod. ork.
muz. (gr.) 15,45 Volksliederen (gr.) 16,15
Duizendschoon, wenken voor de tuin 16,30
Fluit, klavecimbel en fagot 17,00 Voordr.
17,20 Accordeonork. 17,40 Beursber. 17.45
Lichte gram. 18,00 Mandoline-ork. 18,30 De
hangmat, een progr. dat schommelt 18,50
Regeringsuitz.Van armenzorg naar finan
ciële bijstand 1, gesprek over het ontwerp
alg. bijstandwet met dr. W. Schoon derbeek
en mr. F. Kruse, v. h. min. van Maatsch.
werk en mr. M. Hemmes hoofd afd. voorl
v. d. depart. 19.00 Nws. en weerpraatje 19,10
Licht ens. en zangsol. 19,30 Radiokrant 19,50
Instr. licht kwartet 20,10 In de muzeval (9e
en laatste uitz.) 20,55 Licht ork. (gr.) 21,15
Koorzang, gew. muz. 21,45 Comm. en dis
cussie: Wordt ons verkeer veiliger? 22,00
Muziek voor miljoenen, klass. gram. 22,30
Nws. 22,40 Wijd als de wereld, lez. 23.00
Int. muziekweek Gaudeamus, mod. koormuz.
23.40 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,00 Licht ork. 12,20 Regerings
uitz.: Uitz. v. d. landb. 12,30 Meded. t.b.v.
land- en tuinb. 12,33 Sport en recreatie,
afgewisseld met gram. 13,00 Nws. 13,15 Me
ded., evt. act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30
Licht ens. 14,00 Klarinettenkwartet, mod.
muz. v. Belg. comp. 14,20 Boekbespr. 14,40
Sopraan en piano, mod. liederen 15,00 Klank-
omrankte levens, muz. geïll. biografie. VA
RA: 16,00 Grepen uit de muziekgeschiedenis,
muz. lezing 16,30 V. d. zieken 17,00 V. d.
teenagers 17,50 Act. 18,00 Nws. 18,15 Uitz.
v. d. PvdA 18,25 Licht ork. en zangsol. 18,50
Onder het mes, praatje 19,00 V. d. kind.
19,10 Meisjeskoor. VPRO: 19,30 Volksmuz.
met comm. 19,50 Daarom, praatje 20,00 Nws.
20,05 Ons geloof en onze concrete beslis
singen. lez. (3) 20,20 Voordr. 20,45 Poëtische
gastvrijheid, vraaggespr. 20,50 Wereld in
beweging, lez. VARA: 21,00 Ned. amus. muz.
21,35 Het sentiment achter het argument,
klankb. 22,00 Lichte gram. 22,15 Buitenl.
weekoverz. 22,30 Nws. VPRO: 22,40 Verre-
kijken, gesprek (2). VARA: 23.00 Soc. nws.
in Esperanto 23,10 Vergelijkenderwijs, muz.
disc. 23,55-24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m 12,00 Nws. 12,03 Amus. muz. 12,30
Weerber. 12,35 Lez. 12,45 Gram. 12,50 Beurs-
ber. 13,00 Nws. 13,15 Lichte muz. 14,00 School
radio 16,00 Beursber. 16,06 Klass. kamer-
muz. 16,40 Vocaal kwartet 17,00 Nws. 17,15
Lichte muz. 17,45 Duitse les 18,00 Omr. ork.
18,20 V. d. sold. 18,50 Radiokron. 19.00 Nws,
19,40 Jazzmuz. 20,00 Filmmuz. 20,35 Theater-
kron. 21,00 Bye Bye Birdie, musical 21,50
Volksmuz. 22,00 Nws. 22,15 Jazzmuz. 22,35
De zeven kunsten 22,55-23,00 Nws.
BRUSSEL FRANS
484 m 12,30 Gev. progr. 14,03 Werken
van Belgische comp. 15,03 Oude pop. muz.
16,08 Operamuz. 17,15 Lichte muz. uit Ier
land 17,30 Klass. kamermuz. 19.30 Nws. 20,00
Luisterspelen 22,00 Wereldnws. 22,05 Luister
spelen (verv.) 22,55 Nws.
Zaterdag 20 oktober
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7.00 Nws. 7,15 Geest, liederen 7,30
V. d. jeugd 7,45 Morgengebed en overweging
8,00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9,00 Djinn, gev.
progr.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendg.ym. 7,20
Soc. strijdl. 7,23 Lichte ochtendkl. (gr.) (om
7,35 Van de voorpagina, praatje) 8,00 Nws
postd. ber. en soc. strijdl. 8,18 Muz. ochtend
post (gr.) 8.40 Dilettantenkoren uit Groot-
Brittannië 9,00 Ochtendgym. v. d. vrouw
9,10 Klass. gram. VPRO: 10.00 Samen thuis,
praatje 10,05 Een brief uit Galilea, lez. VA
RA: 10,20 Tango-rumba-ork. met zangsol
10,45 Rotonde, gev. progr.
Vrijdag 19 oktober
VARA: 19,30 Top of flop. NTS: 20,00 Journ.
VARA: 20,20 Espresso 21,00 Gev. progr.,
Rudi Carrell show 21,45-22,35 Perry Mason,
Het geheim van de bezeten dokter, t.v.-film
VLAAMS BELGIE 14,00-14.40 School
televisie 19,00 Lekenmoraal en -filosofie 19,30
Tussen hemel en aarde 20,00 Nws. 20,30
De held van het Westen, blijspel 22,30 Film-
nws. en nieuwe films 23,15 Nws.
FRANS BELGIE 18,30 Berichten 18,33
Sésame 19,00 Engelse les 19,30 De aarde en
haar seizoenen 20,00 Journaal 20,30 Fragm
uit toneelstukken 21,45 Concours-hippique te
Brussel 22,15 Kunstkroniek 22,45 Journaal.
Het bestuur van het Prinses Beatrix-
poliofonds heeft zijn besluit, de f 10.000
niet te accepteren welke door de „Vrien
den van Ve-ronica" aan dit fonds onlangs
werden aangeboden, gemotiveerd met te
zeggen, dat een fonds, dat weliswaar on
afhankelijk is van de regering, doch wel
op initiatief der regering is opgericht en
de naam van zijn beschermvrouwe Prin
ses Beatrix mag dragen, geen bijdragen
kan aanvaarden, welke afkomstig zijn
uit activiteiten, welke notoir niet de in
stemming dër regering hebben.
SE
jgp
sM.
Wyii
FanjaronnadeGoedronde Geursen en Koppige Krijns in fel duel op
bombardon en hoorn. Instrumenten verdwijnen met de stille trom. Twee diri
genten in hetzelfde schuitjeMomenten uit Haanstra's hartveroverende
filmkomedie „Fanfare". Bijna miljoen bezoekers ondergingen de weldadi
ge werking van eenvoudige goede film. Film haalt U uit de sleur van alledag;
geeft vreugde of spanning. Daarom gaan elke dag meer dan 140.000 men
sen naar de bioscoop. Want van goede films kunt U alleen in de
bioscoop genieten. U vindt iedere week Uw keus uit tintelende komedies,
pakkende drama's, adembenemende thrillers. BOCCACCIO 70, CAR
TOUCHE. PHAEDRA. RIFIFI IN AMSTERDAM. SPARTACUS.
m
19)
Ze bracht hem naar boven, een smal
le, vrij steile trap op en bleef op het
portaal staan.
,.Wie mag ik zeggen, dat er is mijn
heer?"
„Hercule Poirot"
Ze liet hem de zitkamer binnen... een
grote kamer in de vorm van een L-
Poirot keek om zich heen nam zijn
omgeving op. Goede meubels, keurig
onderhouden. Glanzend chintz op stoe
len en bank. Een paar foto's in zilve
ren lijsten. Verder veel ruimte en licht
en een bos prachtige chrysanten in een
lange vaas.
Mrs. Lorrimer kwam binnen.
Zonder zich verbaasd te tonen over
zijn bezoek, drukte ze hem de hand,
bood hem een stoel aan, ging zelf even
eens zitten en begon over het mooie
weer. Daarna ontstond er een stilte.
,,Ik hoop, madame," begon Poirot,
,,,dat u me dit bezoek niet kwalijk zult
nemen."
Mrs. Lorrimer keek hem recht in de
ogen en vroeg: .,U komt in uw kwaliteit
van detective?"
„Ja, madame."
,,U begrijpt natuurlijk, monsieur Poi
rot, dat ik niet gehouden ben u op de
zelfde manier in te lichten als hoofdin
specteur Battle; dat ik u, als particu
lier detective, niet de hulp behoef te
geven, waarop de politie, krachtens haar
positie, recht heeft?"
,,Dat begrijp ik volkomen, madame.
Als u me de deur wijst, wandel ik ge
laten en onderworpen op die deur af."
Mrs. Lorrimer glimlachte even.
Tot zulke uitersten zal ik niet gaan,
monsieur Poirot. Ik kan u tien minuten
geven. Daarna moet ik weg ..ik heb
een afspraak om te bridgen."
..Tien minuten zijn voor het doel,waar
voor ik hier gekomen ben, meer dan
genoeg. Ik zou graag willen, dat u me
de kamer beschreef, waar u gespeeld
heeft... de kamer, waarin Mr. Shaitana
is vermoord."
Mrs Lorrimer trok haar wenkbrau
wen op. ..Wat een eigenaardige vraag!
Ik begrijp niet, wat u daarmee berei
ken wilt."
„Madame....als u zat te spelen en ie
mand vroeg u, waarom u juist dat aas
speelde of waarom u de boer, die door
de vrouw genomen was, had opgezet
en niet de heer, waarmee de slag voor
u geweest zou zijn.-..als de mensen u
zulke vragen stelden, zoudt u toch al
leen met een lange en vervelende uit
leg antwoord kunnen geven, niet?"
Mrs. Lorrimer lachte. „U bedoelt, dat
u in dit spel de expert bent en ik de
beginneling. Goed." Ze dacht even na.
,,Het was een grote kamer. En er ston
den heel wat meubelen,"
„Kunt u me die meubelen beschrij
ven?"
„Er stonden heel eigenaardige glazen
bloemen....hoogst modern en wel mooi.
En dan hingen er, geloof ik, Japanse
prenten. En dan stond er een reusach
tige kom met kleine, rode tulpjes......
prachtig van kleur....maar ongelofelijk
vroeg
„Anders nog wat?"
,,Ik ben bang, dat ik niet veel heb
gezien."
De meubelen bijvoorbeeld .weet u
welke kleur de bekleding had?"
„Iets zijachtigs. .het glansde in het
licht, dat heb ik wel gezien.. Maar
precies de kleur weet ik niet."
„Heeft u nog kleine voorwerpen opge
merkt?"
,Nee. Er waren er ook zo veel! Ik
heb de indruk gekregen dat het de ka
mer van een kunstkenner en ee nent
housiast verzamelaar was."
Toen zei Mrs Lorrimer met een flauwe
glimlach: ,,Ik ben bang, dat ik u niet
veel wijzer heb gemaakt."
„Ik heb nog iets Poirot haalde de
scoreblaadjes uit zijn zak. „Hier zijn de
eerste robbers, die u heeft gespeeld
Zou het mogelijk zijn, met behulp hier
van de spelen te reconstrueren?"
„Laat maar even kijken." Mrs Lor
rimer keek geïnteresseerd. Ze boog zich
over de scoreblaadjes heen.
„Dat is de eerste robber geweest Miss
Meredith en ik tegen de twee mannen.
Het eerste bod was vier schoppen, met
één overslag. Het tweede bleef op twee
ruiten steken en dr Roberts ging er nog
één op down. Het derde spel was veel
interessanter. Om te beginnen werd er
geanimeerd geboden. Miss Meredith pas
te. Despard bood één harten. Ik paste.
Dr Roberts jumpte: drie klaveren. Miss
Meredith bood drie schoppen. Majoor
Despard vier ï-uiten. Ik doubleerde- Dr
Roberts vier harten en daarbij bleef het.
Eén down."
„Epatant," zei Poirot. „Wat een ge
heugen!"
Zonder op die onderbreking te letten,
ging Mrs Lorrimer voort: ,,'t Volgende
spel begon Despard drie harten met
passen. Ik bood één sans atout. Dr Ro
berts drie harten. Mijn partner paste.
Despard deed er de vierde bij. Resul
taat: twee down dubbel voor mij Daar
na was het mijn beurt om te'geven;
toen maakten we met vier schoppen de
robber,"
Ze nam het volgende scoreblaadje op.
..Dat is moeilijker na te gaan." zei
Poirot. „Majoor Despard telt onder het
opschrijven op."
„Ik geloof, dat we om te beginnen
allebei één down zijn gegaan..daarna
joeg dr Roberts het bod tot vijf ruiten
op, we dubbelden en kregen hem drie
down. Daarna maakten wij drie klaveren
maar meteen daarop maakte de tegen
partij met vier schoppen de manche- De
volgende manche was voor ons met vijf
klaveren Daarna gingen we twee down.
Vervolgens maakte de tegenpartij één
harten, wij twee sans atout, maar ten
slotte haalden wij de robber met vier
klaveren."
Ze nam het volgende blaadje op.
„Om deze robber is geanimeerd ge
vochten, herinner ik me. Het begon tam.
Met een één-hartenspelletje van Majoor
Despard en Miss Meredith. Daarna gin
gen wij telkens één down met een vier
harten- en een vier schoppen-bod. Met
een daarop maakten de anderen de
manche met vier schoppen. .we moes
ten ze laten gaan niet^ aan te doen.
Daarna kwamen wij aan de beurt. Eén
mache met drie sans atout. Toen be
gon het gevecht in ernst. Eerst om de
beurt down. Dr Roberts bood er maar
op los, ging veel te hoog. ..met 't ge
wone gevolg natuurlijk. Maat toch was
was het goed van hem gezien, want
keer op keer imiteerde hij Miss Mere
dith zo, dat ze niet meer verder durfde
te gaan. Toen kwam hij opeens met een
tweebod te voorschijn: twee schoppen,
ik drie ruiten, hij vier sans atout, ik
vijf schoppen en hij opeens weer met
een sprong naar zeven ruiten. Natuurlijk
werden we gedubbeld. Een volkomen
ongemotiveerd bod- Door een wonder
haalden we het. Ik wist gewoon niet wat
ik zag, toen zijn kaarten open kwamen.
Als we de tegenpartij met harten was
uitgekomen, waren er drie down gegaan.
Gelukkig kwamen ze met klaverenkoning
uit en dat was onze redding. Een op
windend spelletje.., buitengewoon inte
ressant."
„Je crois bien groot slam, kwets
baar, gedubbeld.Dat wekt emoties op!
Moi, ik beken eerlijk, ik heb niet de
moed te gaan tot groot slam. Ik stel
mezelf tevreden met de manche."
„O, maar dat moet u niet doen," ijver
de Mrs. Lorrimer. .,U moet uw kaart
behoorlijk uitbieden."
„Van allerlei riskeren, bedoelt u?"
(wordt vervolgd)
ZO KWAM DAT
Inwoners van de Amerikaanse
gemeente Birmingham vroegen zich
af wie toch al die gele strepen en
V-tekens op de rijwegen en trot
toirs had geschilderd en wat zij te
beduiden hadden. Bij gemeente
werken wist men van niets en ook
de verkeerspolitie stond voor een
raadsel.
Maar teenager Rod Vincent wist
waar het om ging. „Kijk eens," zei
hij, „mijn broer heeft een krante-
wijk en voordat hij op vakantie
ging en zijn wijk tijdelijk overgaf,
heeft hij die tekens gemaakt. De
strepen duiden de te volgen route
aan en de V-tekens de abonnees."
VER
De twaalfjarige Richard Black
uit Hucknall in Engeland heeft
de strandbal met naam en
adres teruggekregen, die een
golfslag hem enkele maanden
geleden had ontnomen. De bal
bleek in Noorwegen te zijn
aangespoeld.
SYSTEEM
Een Westduitse werkgever in Kon-
stanz aan het Bodenmeer heeft een
nieuwe methode gevonden om zijn
personeel te beïnvloeden: de anti
staking. De arbeiders en het kantoor
personeel krijgen bij het begin van
de werktijd opdracht om niet te ro-
f038
„Mag ik uw kaartje even zien?w
ken, niet te werken, machines stil
te laten liggen, en te gaan discus
siëren over de gang van zaken in
het bedrijf. Na vier uur gedwongen
werkloosheid vroegen reeds enkelen
of zü niet mochten gaan werken. Na
een toespraak van de directeur, die
zijn boekhouding openlegde en voor
rekende hoeveel iedere arbeidsplaats
kostte, werd het werk hervat. Resul
taat: ondanks verlies van een halve
werkdag werd 300 pet. meer gepro
duceerd als de volle vorige werkdag.
(Van onze parlementaire redactie)
In de woningbouw kunnen de
produktiekosten omlaag door een
efficiëntere organisatie, betere
werkmethoden en toepassing van
nieuwe materialen en arbeidsbe
sparende constructies. Allereerst
is echter nodig een gezamenlijk
opterden van opdrachtgevers; wo
ningbouwcorporaties, de gemeen
ten en institutionele beleggers.
Dit staat in een door de S.E.R.
uitgebracht advies aan de minis
ter van Volkshuisvesting en
Bouwnijverheid betreffende de
structuur van de woningbouw.
Volgens dit advies kan het bovenge
noemde gezamenlijk optreden zich rich
ten op normalisatie van bouwmateria
len.
Overleg over een standaardisatie van
maten, soorten en kwaliteiten zou op
initiatief van de overheid kunnen
worden gevoerd tussen de centrale orga
nisaties van woninbouwverenigingen, de
vereniging van Nederlandse gemeenten
en producentenorganisaties. De overheid
zou hierbij stimulerend kunnen optre
den door bij he-t vergunningen- of sub
sidiebeleid voorkeur te geven aan ont
werpen met deze standaarden.
De S.E.R. wijst voorts op de voordelen
van produktie op grote schaal, welke be
reikt zou kunnen worden door een con
centratie van krachten aan de vraagzij
de. Deze concentratie leidt immers tot
een constante vraag en daardoor tot
continuproduktie. Om de omvang van
de produktie zodanig te kunnen doen
zijn dat de woningproducenten zich
daarop kunnen instellen, beveelt de S.
E.R. een regionale samenbundeling van
de vraag naar woningen aan; in e<erste
aanleg in de sociale woningwetbouw en
premiesector en zo mogelijk ook in de
vrije sector. Op landelijk niveau zou
enige coördinatie van deze regionale sa
menbundeling gewenst zijn. Ter stimu
lering van deze samenbundeling zou de
overheid meerjarige contingenten wo
ningen kunnen toestaan. „Indien op deze
wijze enige tientallen produktiestromen
van elk 500 a 1000 woningen tot stand
kunnen worden gebracht, kan de conti
nuïteit in de bouw en kostenbesparing
bereikt worden", aldus het advies.
Voorts bepleit de S.E.R. een zodanig
soepel subsidiebeleid, dat toelaat de
verkregen kostenbesparing aan te wen
den voor voorzieningen, die de woning
kwaliteit verbeteren.
De samenwerking tussen opdrachtge
vers, ontwerpers en bouwondernemin
gen terwille van een continuproduk
tie zou moeten resulteren in overeen
komsten voor langere termijn, van b.v.
drie a vijf jaar, zo wordt voorts nog op
gemerkt.
Enkele leden van de S.E.R. zijn het
met dit advies niet eens. Zij zijn het
wel eens met de uitgangspunten ervan,
maar vrezen voor de gevolgen voor het
midden- en kleinbedrijf.
(Advertentie)
Bij de G.G. en G.D. in Amsterdam
zijn gisteren weer 30 Amsterdammers
voor het eerst gevaccineerd tegen rabies
(hondsdolheid). Hiermee is het totaal
aantal personen dat momenteel tegen
hondsdolheid wordt behandeld gestegen
tot 120.
(Advertentie)
43-3. In een oogwenk was he* 'rcurige
slaapvertrek van de heer en vrouw
Poenzuiger omgetoverd in een sneeuw
landschap. Want op een val uit het
luchtruim zoals de drie knaapjes die
gemaakt hadden, waren de miljonairs
matrassen toch niet berekend. Het ka
pok barstte er dan ook aan alle kan
ten uit en stoof in het rond als sneeuw.
„Humphrie, mijn lieveling!" riep me
vrouw Poenzuiger, „wat zie je er uit.
Gauw in bad!"
„Zwijg Truus," zei meneer Poenzui
ger, „ik wil eerst weten waar hij van
daan komt."
„O," zei' Minter, „we hebben hem
in een ballon gevonden en nu brengen
wij hem bij u terug."
„En dus krijgen we de beloning,"
zei Hinter.
,,W.wat?" riep de heer Poenzui
ger verbaasd.
„Dat^ stond in de krant," zei fiinter.
„Ja," zei Humpie tegen zijn vader,
..eerlijk is heerlijk en we hebben reu
ze keet gehad."
„Keet?!" Mevrouw Poenzuiger dreig
de flauw te vallen. „Humphrie, zulke
woorden wil ik niet van je horen!"
„En ik wil geen fluwelen pakje meer
aan," vervolgde het ventje, „want zij
zijn mijn vriendjes."' Hij wees op Hin
ter en Minter.
„Truus," zei de heer Poenzuiger
daarop. „Ik ben trots op onze zoon,
want hij gedraagt zich als een echte
jongen. Maak dadelijk twee bedden op
voor zijn vriendjes."
En zo brachten Hinter en Minter de
nacht door in het dure huis.