STADHUIS OP STELTEN TROEVEN in GROEVEN Vele echtparen willen ontvoerd worden... speelt POIROT BRIDGE dF'b1? Minter en Hi'nter en het fluwelen ventje Joan Sutherland: groter dan muziek Vioolconcert van Brahms Radioprogramma 's Kijk naar BLOUSES ROKKEN BONNETERIE LINGERIE Miniaturen door -dicjalla Cdhriótie Televisieprogramma s Boris Goudonov Koren uit Messiat Beethovens tweede Miniaturen DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 15 OKTOBER 1962 70als bekend zal de NCRV in haar steravondprogramma „Sa men uit samen thuis" voor de microfoon donderdagavond a.s. een nieuw spel lanceren onder de titel „Opsporing verzocht". Reeds nu hebben honderden echt paren zich aangemeld voor deel name aan dit spel, waarbij het de bedoeling is dat steeds van twee paren de man of vrouw zal worden „ontvoerd". T\e achtergeblevenen -worden beurtelings in een glazen cel op het NCRV-po- dium geplaatst en krijgen in twee Maandag 15 oktober HILVERSUM I 402 m NCRV: 12,25 Voor boer en tuinder 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Instr. kwintet 12.53 Gram., event, act. 13,00 Nws. 13,15 Licht ens. 13,45 Britse liederen (gr.) 14,05 Schoolradio 14.30 Klass. gram. 15.40 Lichte gram. 16,00 Bijbeloverd. 16,30 Kamermuz. uit heden en verleden 17,00 V.d. kleuters 17,15 V.d. jeugd 17,30 Lichte gram. 17,40 Beursber. 17,45 Regeringsuitz.: De Surinaam se gulden, dobr W.H.A. Brüggemann 18,00 Orgelspel 18,30 Klass. gram. 19,00 Nws. en. weerber. 19,10 Gram. v.d. teenagers 19,30 Radiokrant 19.50 Operettefragm. (gr.) 20,00 Iedere avond kamermuziek, hoorspel 21,35 Lichte gram. 22,00 Volk en staat, pari. comm. 22,15 Pianorec.. klass. muz. 22,30 Nws. 22,40 Avondoverd. 22.55 Boekbespr. 23.05 Muz. vraagbaak 23,40 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m VARA: 12,00 V.h. platteland 12.05 Dans- ork. en zangsol. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Act. of gram. 12,38 Hammondorgelspel 13.00 Nws. 13,15 V.d. middenst. 13.20 Instr. licht kwintet 13,45 Wikken en wegen. lez. 14,00 Salonork. met zangsol. 14,30 V.d. jeugd 15,15 Solisten-ens. van het Residentie-ork., moderne muz. 15,45 Archeologie in Israël, lez. (I) 16,00 Zestig minuten voor boven de zestig 17,00 Oude liedjes 17.15 Streekuitz. 17,35 Hammondklanken 17,50 Militair comm. 18,00 Nws. en comm. 18,20 Act. 18,30 Jazz band 18.50 Openbaar kunstbezit 19,00 Pari overz. 19,15 Regeringsuitz.: Bescherming Be volking vraagt uw aandacht 19.30 Maliën kolder, hoorspel (H) 20,00 Nws. 20.05 Me lodieën-Expres 20,30 Je neemt er wat van mee j hobby-quiz 21,20 Instr. sextet 21.50 Marimba 22,30 Nws. 22,40 Omroepork., ope- ramuz. 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte gram, 12,30 weerber, 12.35 Landb.kron. 12,42 Gram, 12,50 Beursber 13.00 Nws. 13,15 Klass. gram. 14.00 Schoolradio 16,00 Beursber. 16.06 V.d. zie ken 11,00 Nws. 17,15 Zangrec. 17.45 Franse les 18,00 Moderne kamermuz. 18,18 Paarde- 18 20 V.d. sold. 18.50 Radiokron. 19.00 Nws. 19,40 In en om de opera 20.00 8ram' 2».30 V.d. jeugd 21.10 Gram. cram Mm 0V" ArnstfTdam 21,45 Lichte gen 22 94 n 22 3S Volk^nsen ,,,E ,De zeven kunsten 22.55 Nws. 23,00- zeelieden. 23,15 V.d. vraag- en antwoordronden gelegenheid met de „ontvoerde" echtgenoten te praten. Zij dienen er dan niet alleen achter zien te komen, waar de man of vrouw is weggestopt, maar boven dien in welke creatie, d.w.z. welk be roep de ontvoerde voor een keer heeft aangenomen. Voor het echtpaar, dat het snelst de hereniging door goed samenspel tot stand brengt is er dan een aantrekke lijke vakantiereis beschikbaar. De spelleiding is in haden van Johan Bo degraven. In de studiozaal staat een bedrijfstelevisie-apparaat opgesteld, waar als de wedstrijd begint de cij fers 600 op het scherm verschijnen. Iedere seconde welke de man of vrouw in de glazen cel minder nodig heeft om door middel van vragen aan de weet te komen waar de wederhelft is verborgen, gaat er een kilometer van de 600 af. Het echtpaar dat het snelst deze opsporing tot een goed einde brengt, controleerbaar uit het aantal overgebleven kilometers, wint een heerlijke vakantiereis. et andere echtpaar mag dan een keuze doen uit een kast met twaalf laden, waarin aantrekkelijke troostprijzen liggen verborgen. Technisch vraagt dit spel van de programmastaf een grote voorbereiding, temeer daar de verbor gen eega's in radio-contact moeten staan met de NCRV-studio. Daarom is dit leuke spel reeds za terdagmiddag j.l. op de band vastge legd, evenals de muzikale omlijsting door het studio-orkest o.l.v. Harry de Groot. Wij kunnen u dus vandaag de afloop van dit wonderlijke spelletje niet verklappen, maar wij zijn er van overtuigd dat deze première voor vele luisteraars donderdagavond a.s. een prettige ontspanning zal betekenen. H Zondagavond, heeft de KRO-televisie hei eerste deel uitgezonden van het televisieverhaal „Stadhuis op stelten'' van Hans Keuls onder regie van Frans 't Hoen. Tijdens een repetitie zien we in een scène v.l.n.r. A b Hofstee, Maya Bouma, Bert v. d. Linden en Rob v. d. Linden. Op Hilversum I (402 m) brengt de NCRV om 20 uur het hoorspel Iedere avond kamermuziek. Vervolgens musi ceert om 21.35 uur het Starlight symfonie orkest. De pianist Johan Otten speelt om 22.15 uur de Lyrische Stücke van Edward Grieg. Vervolgens is er om 23.05 uur de Muzikale vraagbaak, terwijl Ben ny Goodman tot besluit om 23.40 uur Di oommuziekjes speelt. Op Hilversum II (298 m) brengt de VARA om 19.50 uur het programma Maliënkolder. Om 20.05 uur volgt de Melodieën-expres. De quiz Je neemt er wat van mee wordt om 20.30 uur uit gezonden. Het magazine-programma Marimba komt om 21.50 uur in de ether en tenslotte speelt om 22.40 uur het om roeporkest o.l.v. Francesco Mander. Om half acht brengt de NTS een nieuwe aflevering van de tekenfilm serie over de Huckleberry Hound. Na het journaal volgt om 20.20 uur een politieke uitzending van de KVP. Om 20.30 uur speelt de vermaarde gitarist Andres Segovia. Regisseur Rainer Erler maakte een filmpje over de koe, dat om 20.40 uur wordt vertoond, terwijl om 21 uur de hoofdfilm Eenzame harten wordt vertoond. Deze rolprent is door de KFC goedgekeurd voor personen van 18 jaar en ouder. België Vlaams vertoont om 20.30 uur de film Pinky van Elia Kazan en om 22.10 uur de toneelrubriek Medium. (Advertentie) Pied de Poufe rok in chanel lijn 26.75 Mayfair Ginriekenstraat 44 Breda We beleefden, menen we, een boeiend t.v.-weekend met twee duidelijke hoogte punten van overigens zeer uiteenlopende aard. Eerste hoogtepunt: het optreden van Tom Manders op zaterdagavond in een heel nieuwe versie, nieuw van conceptie, nieuw voor wat de medewerkers betreft geestiger en beschaafder dan wat wi van deze artiest gewend zijn. Hoogtepunt van de zondag was zonder enige twijfel de boeiende reportage, die de Belgische filmers van Indonesië heb- gen gemaakt. De Belgische filmer Omer Grawet was zelf voor de camera om zijn film over Indonesië in te leiden en te begeleiden. Hij was de objectieve waar nemer van het land, waarmee wij ^ulke nauwe banden onderhielden, banden, die verbroken werden, hetgeen ertoe geleid heeft, dat wij van de klaarblijkelijke vooruitgang van Soekarno's republiek niet op de hoogte bleven. De reportage mag hier en daar ietwat irriterend zijn geweest voor óns Nederlanders, het was zonder meer een boeiend en leerzaam relaas. „Slingeren op jazz" bij de Vlaamse t.v. was een uitzending, waarin op luchtige wijze een aantal befaamde jazznummers werd gepresenteerd. Het was een pro gramma van verschillend gehalte. De teksten waren weer de zwakste zijde- Het beste deel werd gevormd door de ballet ten. Joan Sutherland, de thans 33-jarige in Australië geboren so praan, behoort tot de uitvoerende kunste naars waarvan ge zegd kan worden dat zij groter zijn gewor den dan de muziek die zij vertolken. Als Joan Sutherland er gens optreedt dan wordt er nauwelijks gevraagd welk programma zij zal gingen. Het enige wat erop aankomt is, dat zij zingt. Men behoeft slechts één aria van haar te hebben gehoord of men kan zichzelf rekenen tot de miljoenen over de gehele wereld die haar bewonderen. Op de serie Decca-platen, die wij thans willen bespreken, wordt zij „prima Donna" genoemd. Een eerste vrouw in de muziek, misschien wel dè eerste, en de Italianen die maar zelden geest driftig zijn als het over buitenlandse zangeressen gaat, hebben haar op één lijn gesteld met „la" Callas en „la" Lollo, door haar „La Stupënda" te noemen. Wie Joan Sutherland hoort zingen beseft opeens, dat hier een stem klinkt die aan de toppen van het vocaal be reikbare verkeert en desondanks de illusie schept nog tot grotere hoogten te zullen geraken. Met woorden is dit moeilijk uit te drukken. Men kan haar roemen als een magnifieke coloratuur sopraan. doch men kan wijzen op haar groot stijlgevoel en op de volheid van haar geluid, doch dat alles bij elkaar vormt nog niet één gezongen noot. Gelukkig snelt de grammofoonplaat ons ter hulp. Op Decca is een uitge breid en weloverwogen aria-recital, gezongen door Joan Sutherland, vast gelegd. Muziek van Donizetti, Handel, (Messiah), Gounod, Verdi, Rossini, Bellini, Thomas en Meyerbeer vormt haar materiaal en zingend herschept zij een stralende reeks hoogtepunten uit wereldberoemde opera's, voor de na enkele maten reeds volkomen ge fascineerde luisteraar. Rigoletto, Les Huegenots, Ernani, Otello, Norma... in bonte afwisseling trekken de grote ope ra's aan ons voorbij. Nogmaals: men acht nauwelijks be langrijk wat Joan Sutherland zingt. Dat zij zingt is beslissend voor de schoonheid van elk werk. De ene keer hoort men haar stem puur versmelten met de klank van de violen, enkele maten daarna speelt zij met de moei lijkste en snelste passages in de zeer hoge registers het is bijna niet meer aards te noemen. Wij mogen dankbaar zijn te leven in een tijd, die perfecte geluidsregistratie mogelijk maakt, want zo bereikt Joan Sutherlands stem alle werelddelen. Zij zingt op Decca met begeleiding van koor en orkest van the Royal Opera House, Covent Garden of het Parijs' conservatoriumorkest. Van een dialoog tussen soliste en koor of orkest kan men nergens spreken. Het is eerder een opgaan van het veelstemmige in die éne en enige stem, waaraan ver moedelijk het feit dat zij op alle tien platen in de „prima Donna"-serie naast Italiaanse dirigenten staat, na melijk Molinari-Pradelli en Nello San- ti. De Handel-aria's zingt zij bij di rectie van sir Adrian Boult. Opname kwaliteit: magistraal. (Decca, BX-serie, nrs. 90041 tot en met 90050.) JOAN SUTHERLAND progr. 14,18 perette- werken gram. Wereldnws. "BUSSEL FRANS 484 m: 12.00 Nws. 12.30 Gevar 22,15 Jazzmuz. 22.55-23,00 Nws. Dinsdag 16 oklober HILVERSUM l 402 m VdR?eu/d°7 4.^- K1-"I™». '.30 NIS Liome grTTso v"d rrw' 8'°° Waterst. 9.40 Schoolradio10 00 vhT 10.15 Lichtbaken, lez lo 25k,1V.d. kleuters (gr.) 11.00 V.d. vrouw iu'ticM.' ™"7-' 11.50 Volaan vooruit, lef gram' HILVERSUM n 298 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendeym 7 20 Oehtendvana (gr.) - VPRO: 7.50 Dason. ning AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Prog„oX" 8.20 Lichte gram. 9.00 Ochtendgvm v d vrouw 9.10 De groenteman 9.15 Celloconcert klass. muz (gr.) 9.40 Morgenwijd. 9.55 Boek' bespr. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr) v.d. kleuters 11,00 Palet, progr. v.d. zieke'n Maandag 15 oktober NTS: 19,30 Huckleberry Hound, tv-£ilm 20.00 Journ. en weeroverz. 20,20 llitz. van on 20,30 Gitaarrecital, klass. De koe' humoristisch Eenzame harten. werken filmpje 21,00- speelfilm. 1o\n nA!^S BELGIS: 19.00 Tienerklanken film tü zjjn hondje en de maan, teken- t,._i Zoeklicht op de culturele ac- 22 10 NWS 2°'3° Pinky' sPeeUi'm «,10 Medium, toneel 22,40 Nws, 19 00 Ap!wBfLGIë: 18'30 Nws 18 33 V d' JeuSd n„ P. les 19'30 Sport 20,00 Nws. 20.30 documJ Se,ar P1'0gr 2U5 De 2aak Kraua. documentaire 21,45 Balletprogr. 22,15 Nws. 15) Battle knikte kortaf. Toen ze weg was toog hij aan het werk. Alles werd accuraat en methodisch af gezocht, ook al had hij niet veel hoop, iets van werkelijk belang te zullen vin den. Roberts' handelbaarheid en de ma nier, waarop hij zijn toestemming voor het doorzoeken van zijn bureau had ge geven, hadden hem daarop voorbereid. Roberts was niet gek. Hij had natuur lijk allang begrepen, dat zijn boel na gezocht zou worden en zijn maat regelen genomen. Er bestond echter een kleine kans, dat Battle toch nog iets. dat naar een aanwijzing zweemde, zou vinden, want tenslotte had Roberts er geen vermoeden van gehad, waarom het de hoofdinspecteur wérkelijk te doen was geweest. Battle trok lad enopen en skxrt ze weer, haalde vakjes leeg, keek het chèqueboek- je van de dokter door, taxeerde de on betaalde rekeningen, gaf er zich reken schap van, waarvan de rekeningen wa ren, bladerde in het patiëntenboek, lang zaam. zonder zich te haasten, kortom, liet niet één van de papieren onaange roerd. Het resultaat was mager in het kwadraat. Daarna bekeek hij het ver giftkastje, nam nota van de firma's van welke de dokter zijn medicamenten be trok, en sloot het kastje weer af. Ten slotte kwam de privé-correspondentic van de dokter aan de beurt, maar ook daaronder was niets van enig belang. Battle schudde het hoofd, ging zitten en drukte op de bel. Miss Burgess verscheen met lofwaar dige vlugheid. Battle vroeg haar op beleefde toon te gaan zitten en keek haar toen een paar ogenblikken nadenkend aan. Op welke manier moest hij het meisje aanpakken, vroeg hij zich af. Hij had haar vijandig heid onmiddellijk gevoeld en hij wist niet wat het beste was: haar door het prik kelen van die vijandigheid tot onvoor zichtige antwoorden verleiden of 'n zach tere en meer geleidelijke methode vol gen. Hij besloot tot het laatste. „Dr Roberts heeft u zeker al verteld, waarom het gaat, Miss Burgess?" vroeg „Ja" was het korte antwoord. i t Is een moeilijk geval," zuchtte Jüattle Ja1vroeg Miss Burgess 4.Ja. Neem de omstandigheden- Vier mensen worden verdacht en maar een c£n-i ®edaan hebben. Heeft u die Mr bnaitana gekend, of wel eens gezien?" Nooit." „Dr Roberts ook nooit over hem ho ren spreken?" „Nee, nooitnee, nu vergis ik me toch. Een week geleden ongeveer heeft de dokter me gevraagd een uitnodiging voor een dinertje op zijn agenda te zet ten. Mr Shaitana, 8.15 op de achttiende." „En dat is de enige gelegenheid, waar bij u de naam van Mr Shaitana hebt ho ren noemen?" „Ja." „Zijn naam nooit in de krant zien staan? In de societyrubriek werd hij vaak genoemd." „Ik heb wel andere dingen te doen dan me in de societyrubriek te verdie pen." „Dat zal wel. Ja, dat zal wel," gaf Battle toe. „Wel," ging hij dan voort, ,zo staat de het gaat te maken hebben en...." „Wilt u zeggen," viel Miss Burgess hem in de rede, „dat er van de dokter dingen worden gezegddoor een van de drie anderen?" „Nou.gezegd!" zei Battle voorzich tig. „Maar toch moet ik er nota van nemen." Een patiënt, die onder verdachte om standigheden is gestorven. Hoogstwaar schijnlijk een hoop poppenkast. Ik val er de dokter niet graag mee lastig." „O. zeker dat malle verhaal over Mrs Graves," zei Miss Burgess wraakzuch tig. ,,'t Is een schande, zoals de mensen zich een oordeel aanmatigen over din gen. waarvan ze het rechte niet weten, 't Is helemaal geen uitzondering, dat een vrouw zo wordt.. ze denken, dat iedereen haar wil vergiftigenhaar familie, haar personeel, zelfs haar dok ter. Voor ze dr Roberts nam, had ze al drie andere dokters versleten, en toen ze hem dan ook niet meer vertrouwde vond hij het best, dat ze dan maar dr Lee nam. Het enige, wat je in een dergelijk geval kunt doen, beweerde de dokter. En na dr Lee heeft ze nog dr Steele en daarna dr Marmer gehad tot ze eindelijk dood was.. 't arme oud je." „Als ik u vertelde, wat een kleinig heid er vaak maar voor nodig is, om een gerucht de wereld in te sturen, zou u staan kijken," zei Battle. „Als een dokter bijvoorbeeld voordeel heeft van de dood van een van zijn patiënten, een legaat krijgt of zo, dan heb je de poppen zó aan het dansen. En waarom zou een dankbare patiënt de dokter, die al zijn zaak. Alle vier de mensen die tot de ver dachten behoren beweren hardnekkig, dat ze Mr Shaitana slechts oppervlakkig hebben gekend. Maar één van hen heeft hem toch goed genoeg gekend om hem te willen vermoorden. En nu is het mijn taak uit te maken wie van de vier het is-" Op die woorden volgde een stilte. Naar haar houding te oordelen stelde Miss Burgess niet het minste belang in de manier waarop Battle die taak ten uit voer dacht te brengen. Het was haar taak. de bevelen van haar werkgever op te volgen, beleefd te luisteren naar alles wat hoofdinspecteur Battle beweer de en de vragen, die hij nodig vond te doen, naar haar beste weten te be antwoorden. „Ziet u Miss Burgess," Battle vond het zwoegen, maar hij hield moedig vol - „ik geloof niet, dat u helemaal begrijpt, hoe moeilijk ons baantje soms kan zijn. Bijvoorbeeld... Er zijn mensen die van alles zeggen. Je gelooft het niet allemaal, maar je moet er toch nota van nemen. En bij een geval als dit treedt juist die moeilijkheid sterk naar voren. Niet dat ik iets ten nadele van uw sekse wil zeggen, maar als een vrouw geprikkeld raakt, of zich onge rust maakt, heeft ze haar tong niet meer in bedwang. Ze flapt er allerlei ongemotiveerde beschuldigingen uit, insi nueert van alles en rakelt oude. lang vergeten schandalen op, soms dingen die helemaal niets met het geval, waarom zorg aan hem heeft gegeven, niet een kleinigheid of meer dan een kleinigheid nalaten?" ,,'t Is de familie," zei Miss Burgess. ,,Ik ben er altijd weer verbaasd over, zoals de hebzucht van de mensen bo venkomt, zo gauw er 'n testament wordt voorgelezen. Ze ruziën al vóór het li chaam helemaal koud is. Gelukkig heeft dr Roberts zo iets nog nooit bij de hand gehad. Hij zegt ook altijd, dat hij hoopt dat zijn patiënten hem nooit wat zul len nalaten. Ik geloof, dat hij eenmaal vijftig pond heeft geërfd, maar verder alleen twee wandelstokken en een gou den horloge, dus niet de moeite waard." „Ja, een huisdokter heeft een moei lijk leven," overdacht Battle wijsgerig. „Hij loopt altijd kans gechanteerd te worden. De onschuldigste dingen zien er naar buiten toe soms heel bedenkelijk uit. Een dokter moet zelfs de schijn vermijden.... en dat betekent, dat hij voortdurend op zijn qui vive moet zijn." „Daar is veel van aan," zei Miss Burgess- „Vooral met hysterische vrou wen. zo'n moeite als een dokter daar mee kan hebben." „Hysterische vrouwen. Juist. Ik dacht al. dat het een dergelijk geval was ge weest." „Ou bedoelt die geschiedenis met die vreselijke Mrs Craddock." Battle deed alsof hij nadacht. „Laat eens kijken.... hoe lang is dat geleden drie jaar? Nee langer." (wordt vervolgd) Er zijn weer twee vocale „Muzikale miniaturen" bij HMV verschenen. De eerste opname is er één van Rudolf Schock. De vermaarde tenor zingt het Largo uit de Xerxes van Handel en het lieflijke „Caro mio ben" van Gior dano. Men moet dit plaatje een paar maal gedraaid hebben eer men gewend is aan de heer Schock als presentator van het vocale kleinood. Zowel het Largo als Caro mio Ben bieden hem weinig gelegenheid om zijn gigantisch volume ten volle te gebruiken. Hij zingt dan ook als het ware op halve kracht en speciaal het fijnzinnige „Caro mio Ben" verdraagt dit niet zo best. (HMV 7 QH 201) Het andere miniatuurtje bevat twee» allercharmantste liederen van Tosti, namelijk „Ideale" en La Serenata". Het zijn melodietjes uit een tijd die rijk was aan kleine en grote muzikale invallen en Tosti behoort tot degenen wier zwoegen nimmer tot onsterfelijke muziek heeft geleid. De beide genoem de muziekstukjes hebben hun schepper echter overleefd en men kan er dank baar om zijn dat zij af en toe weer in het repertoire opduiken, vooral als men ze heeft horen zingen door Giu seppe di Stefano, die ze fris en glan zend voor ons brengt. (HMV 7 QH 211) Modeste Moussorgsky (18391881) staat als een mijlpaal in de geschiede nis van de Russische toonkunst. Wie zijn enige opera en tevens zijn grootste werk „Boris Goudonov" ziet of hoort, bevindt zich aan de wieg van de mo derne muziek. Maakt dit de genoemde opera al belangrijk, het is minstens even opmerkelijk, dat de muziek uit „de Boris", zoals men later heeft in gezien, als een signaal was in de Rus sische staatkundige geschiedenis. De jeugd van Moskou zong de bekende melodieën uit de opera alsof het strijd liederen waren beloften van een toe komst, even bloedig als de historische Goudonov-periode, maar nog dieper in grijpend in leven en denken. Moussorgsky vertolkte de gevoelens van zijn tijd, maar was tevens een mu zikaal ziener. Vaak miskend, gehoond, afgegleden tot het delirium en zelfs na zijn dood nog niet zeer geëerbiedigd, behoort hij tot de meest tragische fi guren in de wereld van de kunst. Deze, nog bescheiden geschetste ach tergrond moet men kennen om in ge voelsmatige dialoog te kunnen treden met de uitvoering van „Boris Goudo nov", zoals die ons op een LP van His Masters Voice wordt geboden. Zoals bijna traditie is, hebben wij ook hier met een Boris in de orkestra tie van Rimsky-Korsakov te maken. „Een vervalsing!" roepen de tegenstan ders van Rimsky-Korsakovs bewerkin gen, die zij te Wagneriaans vinden. „Redding van een meesterwerk" be togen anderen, die beseffen dat zonder Rimsky-Korsakov wellicht nooit een bruikbare Boris-uitvoering tot stand zou zijn gekomen. Zo mogen wij het ook wel zien. De hier besproken HMV-opname ligt ove rigens zo dicht mogelijk bij het origi neel van de Boris, doch dan in deze zin dat men met een uitvoering door Rus sische solisten en een Russisch koor (dat van Parijs) te maken heeft, onder lei ding van de thans gestorven Issay Do- browen, die de grote promotor van de Boris in West-Europa is geweest gedu rende zo'n kleine veertig jaar. En ver der: dat de aria van Marina Mnischek die meestal tot de coupures behoort, is opgenomen. Daarmee is de Boris zo authentiek als maar mogelijk was. De oorspronkelijke partituren zijn namelijk onbruikbaar en het wachten is nog al tijd op de muzikale reus die ons Boris Goudonov herschept in de geest van zijn schepper. De plaat is briljant, zowel qua uit voering als wat de weergave via de grammofoon betreft. De bas Boris Christoff zingt de rollen van Boris Gou donov, Pimen en Varlaam de bedelmon nik. André Bielecki en Nicolai Gedda zijn de tenoren. Eugenia Zareska, mez zo-sopraan zingt aria's van Marina en Feodor. Deze plaat is beslist een hoog tepunt van hoogtepunten. (HMV CLPH 107) Handels „Messias" is tegen het eind van ieder jaar een dankbaar onder werp voor de platenindustrie. Er wor den vele zwarte schijven aan gewijd, van volledige uitvoeringen tot enkele koren toe. Een van de nieuwste in deze nimmer aflatende stroom is een RCA-45-toerenplaat met vier koren w.o. het Halleluja-koor uit het over bekende oratorium. Ze worden uitge voerd door het Royal Philharmonic Orchestra en het koor van dit Engelse orkest, onder leiding van Sir Thomas Beecham. De vertolking is bijzonder levendig. De doorzichtigheid komt helaas af en toe even in het gedrang, hetgeen trou wens moeilijk te vermijden is bij der gelijke opnamen waaraan èn een groot orkest èn een groot koor te pas ko men. Dat is overigens het enige be zwaar dat we tegen deze stereoplaat hebben. Voor het overige is het een waardige aanwinst voor de discotheek van wie zich niet het gehele werk wil aanschaffen. (RCA ESC 9057) In de serie „Mu- sique pour tous" van de Franse MT platen is een uitvoering van Brahms' vioolcon cert in d groot verschenen die door het Symfonie orkest Pro Musica van Hamburg wordt verzorgd. Het or kest staat onder leiding van Hans Jurgen Walther en de vioolpartij is in handen van Janine Andrade. Men ziet het: geen orkest van wereldfaam en geen klinkende namen. Maar de platenbezitter zou haast gaan vergeten dat er behalve alle beroemdheden die hij zo maar in zijn kast heeft staan ook nog talloze anderen bestaan. Maakt het luisteren naar muziek-op-platen kritisch, men behoeft toch geenszins de neus op te halen voor een kwaliteit van musiceren die juist iets onder dat artistieke topniveau ligt omdat dit nu voor iedereen te koop is. Dat ónder het topniveau trouwens bijzonder acceptabele prestaties gele verd worden bewijst ook een plaat als deze. Janine Andrade vertolkt Brahms' enige vioolconcert met veel gevoel, daarbij sterk de nadruk leggend op het romantische karakter ervan. In het snellere en speelser allegro giocoso, in rondovorm, is zowel het spel van het orkest als dat van de soliste soms wat onafgewerkt, waardoor de sfeerwisse ling niet helemaal gaaf is. Maar dit is dan ook een moeilijke opgave in dit, naar een bekende anekdote „tegen de viool" geschreven concert. Ondanks deze geringe tekortkomingen een plaat die Brahms beslist geen oneer aan doet! (30 MT 10.121) Een plaat in dezelfde serie is gewijd aan Beethovens tweede symfonie, ver tolkt door het orkest van de Weense Staatsopera o-l.v. Hans Swarovsky. Deze symfonie wordt nogal eens ge doodverfd als ,,Mozartiaans" en Beet hovens symfonieën begint men zelfs eigenlijk pas serieus bij de derde te tellen. Ten onrechte, want de tweede is beslist al een echte Beethoven. Deze uitvoering bewijst dat helemaal, zon der er overigens weer al te sterk de nadruk op te leggen. Dat zou trouwens het werk scheefgetrokken hebben, want de tweede symfonie is een bijzonder lichtvoetige, vol humor, maar toch we zenlijk. anders dan bv. de achtste, die in feite de overwinning op het duister van noodlot en ongeluk bezingt. In de tweede is het ongecompliceerde, frisse vrolijkheid, die een Beethoven toont zoals Beethoven als mens, wellicht graag altijd gebleven zou zijn Het is een sprankelende, doorzichtige uitvoering geworden. De keerzijde van de plaat bevat de Corolian- en Egmont- ouverturen, gespeeld door een ander orkest, nl. het Symfonie-orkest- van Hamburg o.l.v. Eric Riede. Een be zwaar van praktische aard vinden we het feit dat hei laatste deel van de tweede symfonie nog op die tweede kant moest worden geperst, waarna de twee overtures volgen. Met dit techni sche nadeel zit men' uiteraard vaak bij het produceren van 30 cm lp's. Ove rigens: zowel artistiek als technisch een plaat die een dergelijk bezwaar graag over het hoofd doet zien. (30 MT 10.118) Twee nieuwe uit de reeks „Muzikale miniaturen" van HMV. Ten eerste een plaatje dat 'n nieuwe gelegenheid biedt de meester-violist Yehudi Menuhin te horen in een air uit de suite no. 3 van Bach, samen met Marcel Gazelle aan de piano en in een preludium uit de Vioolsonate nr. 6 van Bach. (7 QH 200) Het tweede miniatuurtje is een ver tolking van twee delen uit Bachs on volprezen Toccata en fuga, een werk dat. al zou er verder geen enkel stukje orgelmuziek bestaan, het bouwen van alle orgels die de wereld telt reeds rechtvaardigt. Het is hier te horen op het majestueuze orgel van de West minster kathedraal, bespeeld door Fer nando Germani. Hij geeft een gave, rechtlijnige interpretatie, die de klan- kenpracht van het orgel in het volle licht zet. Technisch beschouwd: de groef kan het, zeker zeker als men het volle pond aan de hoogste en laagste tonen uit zijn versterker wil draaien, soms niet helemaal bevatten, vooral bij volle werk, (7 QH 204) 39-3. Arme Humpie! Hij meende niet an ders of dit was de eerste klap. die hij van de woedende dorpelingen had ge kregen. „Help!" riep hij, „help, ik ben gepakt!" Minter en Hinter keken om en bleven als door de bliksem getroffen staan. Van verbazing. Humpie was helemaal niet gepakt. Hij had wel een klap tegen zijn' hoofd gekregen, maar dat was van.... de ballon! Maar natuurlijk! Generaal IJbel was er immers zo maar uitgestapt, toen hij bij zijn landing was aangesproken door mevrouw Poenzuiger. Niemand had meer op de ballon gelet. Het ding was op zijn eentje weggevlogen en kwam nu op een heel geschikt ogenblik aanzetten. „De ballon!" riep Minter, „zie je wel dat ik kan toveren!" „Phoe!" zei Hinter, „dat is gewoon toevallig, hoor." „Nou ja," riep Minter, „maar het lijkt er dan toch wel een beetje op." „Laten we liever opschieten en er gauw ingaan," stelde Hinter voor. „Kom Humpie!" Het fluwelen ventje hield zijn hand tegen zijn hoofd van de pijn, maar hij hield zich dapper en stapte in. Maar jawel. De ballon dacht er niet over op te stijgen. Er was zoveel gas ontsnapt, dat oe drie jongetjes veel te zwaar wa ren. En daar kwamen de eerste dorpelin gen al over het hek aanzetten....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3