Bonn stuurt vakman naar het kille politieke front in Moskou KUSTEN EN GESTEENTEN CBR is niet hoffelijk bij VOP's, ANWB wel Zonder as-afzetting,mijnheer! EEN SPORTIEVE V.W.-CARROSSERIE Groepper een diplomaat van oude stempel EEN SCHRIJVEN DAF-bestelauto SPORTWAGEN VAN FORD SHELL - UW VRIEND LANGS DE WEG! Voedsel vergiftiging in Gennep Spit, Spierpijn 7.1 =1-1 Mening Conclusie Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips 1 Tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips Onze rusteloze aarde DAGBLAD COBOUW (Het vakdagblad voor de bouwwereld) Niet alle as stemt tot voldoening! As in de verbrandingsruimte van uw automotor leidt tot vermogenverlies en hoger brand stofverbruik! Daarom gaan steeds meer automobilisten over op„SHELLX-100" Mul- tigrade, de éérste motorolie die geen as- afzetting veroorzaakt in de verbrandings ruimte. Extra voordelen: een schonere motor die minder slijt en blijvend laag benzine-verbruik! De beslissing is gevallen. De nieuwe Westduitse ambassadeur in het Kremlin is Horst Groep per. Men heeft ambassadeur Groepper een zeer zware taak op de schouders gelegd, die hij niet, dan slechts door het inzetten van zijn gehele diplomatieke kunnen kan volbrengen. De betrekkingen tussen de Bondsrepubliek en de Sovjet-Unie bewegen zich reeds in zich heeft verenigd. Reeds meer dan 24 jaar staat de nieuwe wachter op de Oostelijke voorpost van de Westduitse buitenlandse politiek in diplomatieke dienst. Van huis uit jurist, begon hij zijn carrière in 1938, het jaar daarop reeds vond hij in de toenmalige am bassadeur in Moskou, Graf von der Schulenburg, een perfect en voorbeel dig leermeester. Het was in die jaren toen Groepper als secretaris op de am bassade in Moskou werkzaam was, dat hij zich als jong diplomaat, die boven dien vloeiend Russisch spreekt, inten sief kon oriënteren op de structurele principes van de Sovjetheerschappij. Als expert op het gebied van de Rus sische politiek, behoorde Horst Groep per tot de eerste diplomaten, die na de oorlog naar Moskou werden gezonden om de weg te effenen voor de eerste na-oorlogse ambassadeur bij het Krem lin. In die tijd verdiepte Groepper zijn kennis in de mogelijkheden en gren zen van de Moskouse diplomatie, hij was als adviseur varbonden aan de Westduitse ambasade. In 1960 stelde het ministerie van buitenlandse zaken de veelbelovende diplomaat aan als plaatsvervangend chef van de afdeling „Ostpolitik". Ook in deze functie gaf Groepper er de voorkeur aan achter de schermen te werken en hij trad dan ook slechts zelden in het licht van de openbaarheid. Zijn werkzaamheden wa ren er niet minder succesvol om. Met Horst Groepper zendt de Bonds regering een vakman naar het kille, verstarde front in het oosten, een man die zich ook gedurende de langdurige j loopbaan in Bonn op de meest intcn-1 sieve wijze heeft beziggehouden met j de betrekkingen tussen de Duitse Bondsrepubliek en de Sovjet-Unie. Het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid heeft een onderzoek in gesteld naar de oorzaak van de voed selvergiftiging, die zich vorige week don derdag bij ongeveer dertig mensen in Gennep heeft voorgedaan. De ziekteverschijnselen koorts en buikkrampen - traden bij enkele tien tallen van de 500 deelnemers op na het nuttigen van een Zweedse maaltijd ter gelegenheid van de opening van de nieu we fabriek van de N.V. papierfabriek Gennep. De Zweedse maaltijd was ver zorgd door een Zweeds restaurant in Haarlem. De keuringsdienst voor waren in Haarlem heeft eveneens een onder zoek ingesteld. De toestand van geen der patiënten is ernstig. Advertentie) en reumatische pijnen wrijft U eveneens weg met DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 11 OKTOBER 1962 (Advertentie) In uw rubriek „Aan de rol" van 13 september adviseerde u de weggebruikers „Houdt rekening met voetgangers", wat dan met name bedoeld was bij de voet gangers-oversteekplaatsen. U schrijft daarin: „De automo bilist dient daarom (bedoeld is bij het naderen van een V.O.P.) tevoren snelheid te verminderen en hij moet klaar zitten, om zo nodig direct te kunen reageren- En als er geen verkeer achter hem rijdt, laat hij dan zijn goede ver- keersmentaliteit tonen door even af te remmen en de voetgangers als het ware uit te nodigen, over te steken." Als verkeersdeskundige kon ik die mening alleen maar onder schrijven. Uit het kaartje, dat bij de bedoelde publikatie was afge drukt, bleek, dat dit ook de me ning van de A.N.W.B. is. Hoe denkt echter de m Stichting Centraal Bu- reau voor de afgifte van ÊM fwH9 rijvaardigheidsbewijzen over deze zaken? Dat wordt duidelijk uit een schrijven van die stich ting aan rijschoolhouders gedateerd 13 maart 1962. Sn®» Daarin lees ik, dat fout 12B van de aspirant autorijder als volgt om schreven wordt: ,Belem- «aI mert het eventueel ove- |QI rige verkeer door de wij- B wi ze van afremmen of stop pen of stopt bij herha ling onnodig'. In de toelichting staat vervolgens: ,De aanvulling „of stopt bij herhaling onnodig" kan worden toe gepast op die kandidaat, die b.v. voor de VOP's telkens stopt terwijl zich nog geen voetgangers op de VOP bevinden of ruimschoots kon doorrijden, omdat er van belemmerde doorgang voor de voetganger geen sprake kon zijn'. De mening van het Centraal Bureau dat dan toch maar via de rijschoolhou ders de toekomstige automobilisten op voedt, staat dus lijnrecht tegenover hetgeen de ANWB goede verkeersmen- taliteit' noemt. Zonder evenwel rechtstreeks een conclusie te trekker, is het dienstig het Wegenverkeersreglement over dit on derwerp te raadplegen. En dan luiden het eerste en tweede lid van artikel •30a als volgt: 1. Bestuurders van voertuigen en van trams zijn verplicht aan de voet ganger, die zich op een oversteek plaats bevindt, een onbelemmerde doorgang te verlenen. 2. Het bepaalde in het vorige lid geldt niet voor bestuurders van motor rijtuigen, welke kennelijk en uit sluitend zijn ingericht voor zieken- vervoer, voor zover zij bij de na dering van een voetgangersover steekplaats gebruik maken van on derscheidenlijk 'n tweetonige hoorn, een bel of een sirene, dan wel een drietonige hoorn, noch voor be stuurders van voertuigen, welke deel uitmaken van een uitvaartstoet of van een militaire colonne. In dit artikel is dus uitsluitend spra ke van voetgangers die zich al OP een oversteekplaats bevinden. Daarnaast dient men echter kennis te nemen van artikel 40a, lid 4, dat als volgt luidt: „Voetgangers mogen een op de rij baan aanwezige voetgangers oversteek plaats-niet betreden en moeten, indien zij zich daarop bevinden, deze terstond verlaten bij de nadering van motor voertuigen, ten dienste van politie of brandweer en van motorvoertuigen, welke kennelijk en uitsluitend zijn in gericht voor ziekenvervoer, voor zover de bestuurders van deze motorvoertui- gij bij deze nadering gebruik maken van onderscheidenlijk een tweetonige hoorn, een bel of een sirene, dan wel een drietonige hoorn, van uitvaartstoe ten en van militaire colonnes. En nu hebben wij, dunkt mij, wél ge gevens genoeg om een conclusie te trek ken. Met uitzondering van de situatie die in art. 40a, lid 4 van het Wegen verkeersreglement wordt omschreven, mogen voetgangers bij de nadering van voertuigen de VOP rustig betreden. Zij doen dan niet meer dan gebruik maken van een recht, dat het Wegenverkeers reglement hun biedt. En naar mijn me ning én die van de ANWB houdt dit tevens in, dat bestuurders van voer tuigen de VOP zodanig moeten nade ren, dat zij rustig kunnen stoppen voor de voetgangers, die gaat oversteken, al is dat dan in tegenstelling tot wat het C.B.R. de rijschoolhouders voor houdt. Zij doen dan niet meer dan de voetganger gelegenheid bieden om ge bruik te maken van het recht, dat het Wegenverkeersreglement hem biedt. Maar dat kandidaat-automobilisten hun goede verkeersmentaliteit vooral niet tonen tijdens het examenrijden, want het C.B.R. kan er hen op laten zakken. C. A. B. te Breda Op de autosalon te Parijs hebben de DAF-fabrieken te Eindhoven een nieu we bestelauto getoond. Deze wagen heeft een nuttig laadvermogen van 400 kg en een geheel gesloten zelfdragende carrosserie. De laadruimte (lengte 1.45, breedte 1.18 en hoogte 1.07 meter) is van buiten af bereikbaar via een grote achterdeur en ook van binnenuit vanaf de zit plaats van de bestuurder of bijrijder. Deze nieuwe DAF-bestelauto is voor zien van de volautomatische transmissie die bij de andere produkten van de fabriek gebruikelijk is. TIEN METER DOORRIJDEN met een volkomen lekke band kan u in de mees te gevallen een nieuwe buiten- en binnenband kosten. Stop daarom bij een geconstateerde lekke band dan ook zo snel mogelijk als de omstandighe den dat toelaten. Na het wielverwisse- len is het verstandig, in de eerste de beste garage de lekke band te laten repareren want twee lekke banden binnen de 5 km behoort beslist niet tot de onmogelijkheden. IN SOMMIGE AUTO'S blijft of wordt het moeilijk, om zonder tandengeknars van de vrijstand in de eerste versnel ling te schakelen. Door een beetje gas te geven en het schakelmoment zó te kiezen, dat dit gebeurt bij het terug lopen van het motortoerental, zal het inschakelen veelal vergemakkelijkt wor den. PAS ER VOOR OP, dat u maar niet een willekeurig soort remvoering kiest voor het opnieuw bekleden van de remschoenen. Bij de keuze van rem voering dient n.l. wel degelijk rekening te worden gehouden met het soort ma teriaal, waarvan de remtrommel ver vaardigd is. Klopt de combinatie niet, dan kan dit allerlei narigheden veroor zaken als te snel blokkerende remmen, piepen, verminderd remvermogen, ab normale slijtage etc. SCHERVEN BRENGEN GELUK (zegt men) maar zijn toch hoogst onplezierig als ze afkomstig zijn van een met uw blote hand in elkaar geknepen gloei lamp. Als de lamp niet zéér gemakke lijk uit de fitting loslaat, neem dan uw handschoen of desnoods een droge poetslap: als de glasb.allon dan breekt, blijven uw vingers tenminste heel. Het valt mij op, schrijft de heer Van L. te Goes, dat er de laatste jaren zo'n ingrijpende veranderingen zijn te con stateren op het gebied van het auto mobielonderhoud. De ene vereenvoudi ging is nog niet algemeen doorgevoerd of 'n ander staat weer te gebeuren. Wie had b.v. tien jaar geleden kunnen den ken dat de olieverversingsperiode uit gerekt zou kunnen worden tot 6.000 a 10.000 km? Dat men door kwaliteits verbetering der olie en toevoeging van dopes dit resultaat kon bereiken kan ik me wel enigszins voorstellen maar hoe nu op stel en sprong alle smeer- nippels aan het verdwenen zijn, is mij compleet een raadsel. Kunt u me daar iets meer over vertellen? Afgezien van andere takken van in dustrie zijn in de laatste jaren, voor al in de automobielbouw veel onder zoekingen verricht, om het mogelijk te maken draaiende of scharnierende ge wrichten langere tijd feilloos te laten werken, zonder dat daar een periodie ke vet- of oliesmering aan te pas moet komen. Men is hier wonderwel in ge slaagd en u weet, als de ene fabriek ergens mee begint en het heeft succes, dan nemen andere fabrieken dit al gauw over. Denkt u maar aan dubbe le koplampen, gesloten koelsystemen, etc. Vooral de toepassingen die er op gericht zijn het onderhoud eenvoudiger en dus goedkoper te maken, gaan er bij het publiek in als peperkoek. Om een meer direct antwoord op uw vraag te geven sommen we hier een aantal mogelijkheden op, die door bepaalde fabrikanten op hun automobielen wor den toegeast. Rubberbussen, deze laten een zekere maten van elastische ver wringing toe, nylon bussen, deze be hoeven nimmer gesmeerd te worden, gegrafiteerde metalen bussen, hier zorgt de grafiet in het metaal voor de smering. Metalen bussen, waarvan de samenstelling min of meer poreus is, de poriën zijn volgezogen met olie, zodat de smering voor langere tijd ver zekerd is. Volledig afgesloten vetvoor- raadjes en voldoende voor b.v. 30.000 km. Zoals u ziet zijn er mogelijkheden te over. Wat de beste methode is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Ford heeft te Watkins Glen zijn nieuwste sport-creatie, de kleine ultra moderne „Mustang" aan het publiek voorgesteld. (Advertentie) «SE hebben. Ook de aard van het ge steente, waaruit de kust is opgebouwd, doet zijn in vloed gelden. Een brokkelig gesteente (D) zal eerder in storting geven dan een ge lijkmatig, taai gesteentë (A). Bij een afzettingsgesteente met naar zee hellende la gen (C) kan een gehele laag (E). Maar doordat dit ver overde gebied vrij ondiep blijft, remt het de kracht van de golven. Pas wanneer de zeespiegel ten opzichte van het land gaat verande ren kan een hernieuwd af braakproces zijn volle kracht doen gelden. Zulke niveau- veranderingen zijn in de loop der aardgcschiedenis die ondermijnd wordt, in zee afglijden: de helling van de kust blijft hier voort durend bijna gelijk aan die van de lagen. Bij van zee weghellende lagen (B) blijft de kust steil. In de loop der tijd kan de zee een vrij groot gebied van het land wegvreten ge- echter niet zeldzaam weest. Heel anders ziet de kust eruit langs zanderige stran den. De brandingsgolven, speciaal van stormen, wer ken daar op enige afstand van de kust veel zand uit de zeebodem los. Dit zand wordt tot zandbanken op- 4 gehoopt, waarvan de snelst groeiende tenslotte boven het water uitkomt. Indien op ongeveer verge lijkbare wijze een landtong van opgeworpen zand in zee gevormd wordt, kan een klein deel van het water worden afgesloten (tekening in het midden). Men spreekt dan van een haf. Door de wind opgeblazen zand kan hel haf eventueel gaan op vullen. De strijd behoeft dus niet altijd voor het droge ongunstig te verlopen. De rechter afbeelding toont een merkwaardige variant op een haf. namelijk een eiland dat door twee zandwallen aan het vasteland verbon den is geraakt. Zulke wallen noemt men tombolo's. is dezer dagen een po- sportwagen-carosserie ge- op p zonder te veel moei en ,,Zt/W-°nderstel gemonteerd feit dot f e?" tengevolge van het 'let totaal gewicht van de wagen met 300 kg vermindert is de top gestegen met 25 km per uur. De lengte van de wagen is 4,1 m, de breedte 1,57 m. In de kofferruimte voorin hebben het reservewiel en een speciaal geconstrueerde brand stoftank met een inhoud van 43 li ter een plaatsje gevonden. De prijs in Duitsland is ongeveer 200 D.M., de zittingen en de brandstoftank inbe grepen. lang op een dieptepunt en het is aan Groepper „de draad naar het Oosten" weer op te nemen. De sportwagen die ongeveer dezelfde lengte heeft als de M.G.-A 1600 van de Engelse BMC-groep, de Alfa Romeo Giulietta en de Porsche 1600 N ver keert nog in het experimentele stadium. Men hoopt dit model echter volgend jaar op de markt te kunnen brengen. Er zijn nog geen definitieve produktie- plannen. Volgens Ford is de „Mustang" de eer ste door de Amerikaanse auto-industrie, gebouwde sportwagen, die kan wed ijveren met de Europese wagens in die klasse. De Verenigde Staten hebben op de Europese markt in deze categorie nog geen voet aan de grond. De Mustang wordt voortbewogen door een V-4 motor, die aanvankelijk was bedoeld als krachtbron voor de Ford ..Cardinal", Amerika's aantwoord op de Volkswagen, die aanvankelijk bestemd was voor de Amerikaanse markt. De ..Cardinal" zal nu in Duitsland worden uitgebracht als Taunus 12M. Voor een gratis proefabonnement COBOUW, POSTBUS 1067, DEN HAAG Andere voordelen van „SHELL X-100" Mult:grade zijn: ge makkelijk startenook bij strenge kou! direct na koude start goede smeringabsoluut veilige smering bij hoge rij snelheden! De luchtbeweging in de verbrandingsruimte wordt door aanslag verstoord. Links een schone motor met goede, rechts een vuile met slechte vulling van de cilinder. Gevolg: vermogenverlies. Alle hoop en verwachting van de specialisten op het gebied van dc Oost-West-politiek van het Westduitse ministerie van buitenlandse zaken zijn gericht op deze man, wiens uiterlijke verschijning zo treffend de persoonlijk heid van een „diplomaat uit de oude school" typeert. Beschouwt men deze man nader, dan komt men tot de con clusie, dat Groepper, met zijn grijzend haar en zijn evenwichtige gelaatstrek ken een man is van weldoordachte en goed-afgewogen woorden, een man van rustig overleg. Nooit zal hij zich over geven aan al te spontane uitlatingen. Iedere vraag, hoe onschuldig ook ge steld, beziet hij van alle kanten, alvo rens een definitief antwoord te for muleren. Zijn medewerkers waarderen hem als een achtenswaardig persoon met een duidelijke afkeer van titels, die hij zelf beschouwt als „factoren die hem belemmeren frank en vrij met zijn collega's samen te werken". De nieuwe man uit Bonn, die de sprong uit de. rustige arbeidssfeer van het ministerie aan de Koblenzer Stras- se naar het gevaarlyk gladde parket van de zalen in het Kremlin gaat ma ken, behoort met zyn 53 jaren tot de jongere generatie in diplomatieke dienst. Groepper is geen diplomaat met een opvallende carrière, evenmin een onverzettelijk bureaucraat, die zyn functie heeft verworven door rustig af te wachten. Hij personifieert veel meer een type, dat de goede eigenschappen van beiden De eeuwig durende wer king van golven en branding zijn van grote invloed op de grenzen tussen het droge en natte element van onze aardkorst. De wijze, waarop dit gebeurt is echter van zeer uiteenlopende aard. Aan de voet van rotsach tige kusten treft men veelal grote opeenhopingen van grind en blokken aan, in uit eenlopende graden van af ronding. Deze worden door de golven dankbaar benut bij hun strijd tegen het land. Als stormrammen worden ze door de golven tegen de rotsen geworpen, telkens weer. Het gevolg is een ge leidelijke ondermijning (afb. A in de linker tekening), die op den duur de instor ting van een deel van de rotswand ten gevolge zal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 15