Bonn stuurt vakman naar het
kille politieke front in Moskou
KUSTEN EN GESTEENTEN
CBR is niet hoffelijk
bij VOP's, ANWB wel
Zonder as-afzetting,mijnheer!
EEN SPORTIEVE V.W.-CARROSSERIE
Groepper een
diplomaat van
oude stempel
EEN SCHRIJVEN
DAF-bestelauto
SPORTWAGEN
VAN FORD
SHELL - UW VRIEND LANGS DE WEG!
Voedsel vergiftiging
in Gennep
Spit, Spierpijn
7.1
=1-1
Mening
Conclusie
Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips
1 Tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips
Onze rusteloze aarde
DAGBLAD COBOUW (Het vakdagblad voor de bouwwereld)
Niet alle as stemt tot voldoening! As in
de verbrandingsruimte van uw automotor
leidt tot vermogenverlies en hoger brand
stofverbruik! Daarom gaan steeds meer
automobilisten over op„SHELLX-100" Mul-
tigrade, de éérste motorolie die geen as-
afzetting veroorzaakt in de verbrandings
ruimte. Extra voordelen: een schonere
motor die minder slijt en blijvend laag
benzine-verbruik!
De beslissing is gevallen. De
nieuwe Westduitse ambassadeur
in het Kremlin is Horst Groep
per. Men heeft ambassadeur
Groepper een zeer zware taak op
de schouders gelegd, die hij niet,
dan slechts door het inzetten van
zijn gehele diplomatieke kunnen
kan volbrengen. De betrekkingen
tussen de Bondsrepubliek en de
Sovjet-Unie bewegen zich reeds
in zich heeft verenigd. Reeds meer dan
24 jaar staat de nieuwe wachter op de
Oostelijke voorpost van de Westduitse
buitenlandse politiek in diplomatieke
dienst. Van huis uit jurist, begon hij
zijn carrière in 1938, het jaar daarop
reeds vond hij in de toenmalige am
bassadeur in Moskou, Graf von der
Schulenburg, een perfect en voorbeel
dig leermeester. Het was in die jaren
toen Groepper als secretaris op de am
bassade in Moskou werkzaam was, dat
hij zich als jong diplomaat, die boven
dien vloeiend Russisch spreekt, inten
sief kon oriënteren op de structurele
principes van de Sovjetheerschappij.
Als expert op het gebied van de Rus
sische politiek, behoorde Horst Groep
per tot de eerste diplomaten, die na de
oorlog naar Moskou werden gezonden
om de weg te effenen voor de eerste
na-oorlogse ambassadeur bij het Krem
lin. In die tijd verdiepte Groepper zijn
kennis in de mogelijkheden en gren
zen van de Moskouse diplomatie, hij
was als adviseur varbonden aan de
Westduitse ambasade. In 1960 stelde
het ministerie van buitenlandse zaken
de veelbelovende diplomaat aan als
plaatsvervangend chef van de afdeling
„Ostpolitik". Ook in deze functie gaf
Groepper er de voorkeur aan achter
de schermen te werken en hij trad dan
ook slechts zelden in het licht van de
openbaarheid. Zijn werkzaamheden wa
ren er niet minder succesvol om.
Met Horst Groepper zendt de Bonds
regering een vakman naar het kille,
verstarde front in het oosten, een man
die zich ook gedurende de langdurige j
loopbaan in Bonn op de meest intcn-1
sieve wijze heeft beziggehouden met j
de betrekkingen tussen de Duitse
Bondsrepubliek en de Sovjet-Unie.
Het ministerie van sociale zaken en
volksgezondheid heeft een onderzoek in
gesteld naar de oorzaak van de voed
selvergiftiging, die zich vorige week don
derdag bij ongeveer dertig mensen in
Gennep heeft voorgedaan.
De ziekteverschijnselen koorts en
buikkrampen - traden bij enkele tien
tallen van de 500 deelnemers op na het
nuttigen van een Zweedse maaltijd ter
gelegenheid van de opening van de nieu
we fabriek van de N.V. papierfabriek
Gennep. De Zweedse maaltijd was ver
zorgd door een Zweeds restaurant in
Haarlem. De keuringsdienst voor waren
in Haarlem heeft eveneens een onder
zoek ingesteld. De toestand van geen
der patiënten is ernstig.
Advertentie)
en reumatische pijnen
wrijft U eveneens weg met
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 11 OKTOBER 1962
(Advertentie)
In uw rubriek „Aan de rol" van
13 september adviseerde u de
weggebruikers „Houdt rekening
met voetgangers", wat dan met
name bedoeld was bij de voet
gangers-oversteekplaatsen.
U schrijft daarin: „De automo
bilist dient daarom (bedoeld is
bij het naderen van een V.O.P.)
tevoren snelheid te verminderen
en hij moet klaar zitten, om zo
nodig direct te kunen reageren-
En als er geen verkeer achter hem
rijdt, laat hij dan zijn goede ver-
keersmentaliteit tonen door even
af te remmen en de voetgangers
als het ware uit te nodigen, over
te steken."
Als verkeersdeskundige kon ik
die mening alleen maar onder
schrijven. Uit het kaartje, dat bij
de bedoelde publikatie was afge
drukt, bleek, dat dit ook de me
ning van de A.N.W.B. is.
Hoe denkt echter de
m Stichting Centraal Bu-
reau voor de afgifte van
ÊM fwH9 rijvaardigheidsbewijzen
over deze zaken? Dat
wordt duidelijk uit een
schrijven van die stich
ting aan rijschoolhouders
gedateerd 13 maart 1962.
Sn®» Daarin lees ik, dat fout
12B van de aspirant
autorijder als volgt om
schreven wordt: ,Belem-
«aI mert het eventueel ove-
|QI rige verkeer door de wij-
B wi ze van afremmen of stop
pen of stopt bij herha
ling onnodig'. In de toelichting staat
vervolgens: ,De aanvulling „of stopt
bij herhaling onnodig" kan worden toe
gepast op die kandidaat, die b.v. voor
de VOP's telkens stopt terwijl zich nog
geen voetgangers op de VOP bevinden
of ruimschoots kon doorrijden, omdat
er van belemmerde doorgang voor de
voetganger geen sprake kon zijn'.
De mening van het Centraal Bureau
dat dan toch maar via de rijschoolhou
ders de toekomstige automobilisten op
voedt, staat dus lijnrecht tegenover
hetgeen de ANWB goede verkeersmen-
taliteit' noemt.
Zonder evenwel rechtstreeks een
conclusie te trekker, is het dienstig het
Wegenverkeersreglement over dit on
derwerp te raadplegen. En dan luiden
het eerste en tweede lid van artikel
•30a als volgt:
1. Bestuurders van voertuigen en van
trams zijn verplicht aan de voet
ganger, die zich op een oversteek
plaats bevindt, een onbelemmerde
doorgang te verlenen.
2. Het bepaalde in het vorige lid geldt
niet voor bestuurders van motor
rijtuigen, welke kennelijk en uit
sluitend zijn ingericht voor zieken-
vervoer, voor zover zij bij de na
dering van een voetgangersover
steekplaats gebruik maken van on
derscheidenlijk 'n tweetonige hoorn,
een bel of een sirene, dan wel een
drietonige hoorn, noch voor be
stuurders van voertuigen, welke deel
uitmaken van een uitvaartstoet of
van een militaire colonne.
In dit artikel is dus uitsluitend spra
ke van voetgangers die zich al OP een
oversteekplaats bevinden. Daarnaast
dient men echter kennis te nemen van
artikel 40a, lid 4, dat als volgt luidt:
„Voetgangers mogen een op de rij
baan aanwezige voetgangers oversteek
plaats-niet betreden en moeten, indien
zij zich daarop bevinden, deze terstond
verlaten bij de nadering van motor
voertuigen, ten dienste van politie of
brandweer en van motorvoertuigen,
welke kennelijk en uitsluitend zijn in
gericht voor ziekenvervoer, voor zover
de bestuurders van deze motorvoertui-
gij bij deze nadering gebruik maken
van onderscheidenlijk een tweetonige
hoorn, een bel of een sirene, dan wel
een drietonige hoorn, van uitvaartstoe
ten en van militaire colonnes.
En nu hebben wij, dunkt mij, wél ge
gevens genoeg om een conclusie te trek
ken. Met uitzondering van de situatie
die in art. 40a, lid 4 van het Wegen
verkeersreglement wordt omschreven,
mogen voetgangers bij de nadering van
voertuigen de VOP rustig betreden. Zij
doen dan niet meer dan gebruik maken
van een recht, dat het Wegenverkeers
reglement hun biedt. En naar mijn me
ning én die van de ANWB houdt
dit tevens in, dat bestuurders van voer
tuigen de VOP zodanig moeten nade
ren, dat zij rustig kunnen stoppen voor
de voetgangers, die gaat oversteken,
al is dat dan in tegenstelling tot wat
het C.B.R. de rijschoolhouders voor
houdt. Zij doen dan niet meer dan de
voetganger gelegenheid bieden om ge
bruik te maken van het recht, dat het
Wegenverkeersreglement hem biedt.
Maar dat kandidaat-automobilisten
hun goede verkeersmentaliteit vooral
niet tonen tijdens het examenrijden,
want het C.B.R. kan er hen op laten
zakken.
C. A. B. te Breda
Op de autosalon te Parijs hebben de
DAF-fabrieken te Eindhoven een nieu
we bestelauto getoond. Deze wagen
heeft een nuttig laadvermogen van 400
kg en een geheel gesloten zelfdragende
carrosserie.
De laadruimte (lengte 1.45, breedte
1.18 en hoogte 1.07 meter) is van buiten
af bereikbaar via een grote achterdeur
en ook van binnenuit vanaf de zit
plaats van de bestuurder of bijrijder.
Deze nieuwe DAF-bestelauto is voor
zien van de volautomatische transmissie
die bij de andere produkten van de
fabriek gebruikelijk is.
TIEN METER DOORRIJDEN met een
volkomen lekke band kan u in de mees
te gevallen een nieuwe buiten- en
binnenband kosten. Stop daarom bij
een geconstateerde lekke band dan ook
zo snel mogelijk als de omstandighe
den dat toelaten. Na het wielverwisse-
len is het verstandig, in de eerste de
beste garage de lekke band te laten
repareren want twee lekke banden
binnen de 5 km behoort beslist niet tot
de onmogelijkheden.
IN SOMMIGE AUTO'S blijft of wordt
het moeilijk, om zonder tandengeknars
van de vrijstand in de eerste versnel
ling te schakelen. Door een beetje gas
te geven en het schakelmoment zó te
kiezen, dat dit gebeurt bij het terug
lopen van het motortoerental, zal het
inschakelen veelal vergemakkelijkt wor
den.
PAS ER VOOR OP, dat u maar niet
een willekeurig soort remvoering kiest
voor het opnieuw bekleden van de
remschoenen. Bij de keuze van rem
voering dient n.l. wel degelijk rekening
te worden gehouden met het soort ma
teriaal, waarvan de remtrommel ver
vaardigd is. Klopt de combinatie niet,
dan kan dit allerlei narigheden veroor
zaken als te snel blokkerende remmen,
piepen, verminderd remvermogen, ab
normale slijtage etc.
SCHERVEN BRENGEN GELUK (zegt
men) maar zijn toch hoogst onplezierig
als ze afkomstig zijn van een met uw
blote hand in elkaar geknepen gloei
lamp. Als de lamp niet zéér gemakke
lijk uit de fitting loslaat, neem dan uw
handschoen of desnoods een droge
poetslap: als de glasb.allon dan breekt,
blijven uw vingers tenminste heel.
Het valt mij op, schrijft de heer Van
L. te Goes, dat er de laatste jaren zo'n
ingrijpende veranderingen zijn te con
stateren op het gebied van het auto
mobielonderhoud. De ene vereenvoudi
ging is nog niet algemeen doorgevoerd
of 'n ander staat weer te gebeuren. Wie
had b.v. tien jaar geleden kunnen den
ken dat de olieverversingsperiode uit
gerekt zou kunnen worden tot 6.000
a 10.000 km? Dat men door kwaliteits
verbetering der olie en toevoeging van
dopes dit resultaat kon bereiken kan
ik me wel enigszins voorstellen maar
hoe nu op stel en sprong alle smeer-
nippels aan het verdwenen zijn, is mij
compleet een raadsel. Kunt u me daar
iets meer over vertellen?
Afgezien van andere takken van in
dustrie zijn in de laatste jaren, voor
al in de automobielbouw veel onder
zoekingen verricht, om het mogelijk te
maken draaiende of scharnierende ge
wrichten langere tijd feilloos te laten
werken, zonder dat daar een periodie
ke vet- of oliesmering aan te pas moet
komen. Men is hier wonderwel in ge
slaagd en u weet, als de ene fabriek
ergens mee begint en het heeft succes,
dan nemen andere fabrieken dit al
gauw over. Denkt u maar aan dubbe
le koplampen, gesloten koelsystemen,
etc. Vooral de toepassingen die er op
gericht zijn het onderhoud eenvoudiger
en dus goedkoper te maken, gaan er
bij het publiek in als peperkoek. Om
een meer direct antwoord op uw vraag
te geven sommen we hier een aantal
mogelijkheden op, die door bepaalde
fabrikanten op hun automobielen wor
den toegeast. Rubberbussen, deze laten
een zekere maten van elastische ver
wringing toe, nylon bussen, deze be
hoeven nimmer gesmeerd te worden,
gegrafiteerde metalen bussen, hier
zorgt de grafiet in het metaal voor de
smering. Metalen bussen, waarvan de
samenstelling min of meer poreus is,
de poriën zijn volgezogen met olie,
zodat de smering voor langere tijd ver
zekerd is. Volledig afgesloten vetvoor-
raadjes en voldoende voor b.v. 30.000
km.
Zoals u ziet zijn er mogelijkheden te
over. Wat de beste methode is, zal de
praktijk moeten uitwijzen.
Ford heeft te Watkins Glen zijn
nieuwste sport-creatie, de kleine ultra
moderne „Mustang" aan het publiek
voorgesteld.
(Advertentie)
«SE
hebben.
Ook de aard van het ge
steente, waaruit de kust is
opgebouwd, doet zijn in
vloed gelden. Een brokkelig
gesteente (D) zal eerder in
storting geven dan een ge
lijkmatig, taai gesteentë (A).
Bij een afzettingsgesteente
met naar zee hellende la
gen (C) kan een gehele laag
(E). Maar doordat dit ver
overde gebied vrij ondiep
blijft, remt het de kracht
van de golven. Pas wanneer
de zeespiegel ten opzichte
van het land gaat verande
ren kan een hernieuwd af
braakproces zijn volle kracht
doen gelden. Zulke niveau-
veranderingen zijn in de
loop der aardgcschiedenis
die ondermijnd wordt, in
zee afglijden: de helling
van de kust blijft hier voort
durend bijna gelijk aan die
van de lagen. Bij van zee
weghellende lagen (B) blijft
de kust steil.
In de loop der tijd kan
de zee een vrij groot gebied
van het land wegvreten
ge-
echter niet zeldzaam
weest.
Heel anders ziet de kust
eruit langs zanderige stran
den. De brandingsgolven,
speciaal van stormen, wer
ken daar op enige afstand
van de kust veel zand uit
de zeebodem los. Dit zand
wordt tot zandbanken op-
4 gehoopt, waarvan de snelst
groeiende tenslotte boven het
water uitkomt.
Indien op ongeveer verge
lijkbare wijze een landtong
van opgeworpen zand in zee
gevormd wordt, kan een
klein deel van het water
worden afgesloten (tekening
in het midden). Men spreekt
dan van een haf. Door de
wind opgeblazen zand kan
hel haf eventueel gaan op
vullen. De strijd behoeft dus
niet altijd voor het droge
ongunstig te verlopen. De
rechter afbeelding toont een
merkwaardige variant op
een haf. namelijk een eiland
dat door twee zandwallen
aan het vasteland verbon
den is geraakt. Zulke wallen
noemt men tombolo's.
is dezer dagen een po-
sportwagen-carosserie ge-
op p zonder te veel moei
en ,,Zt/W-°nderstel gemonteerd
feit dot f e?" tengevolge van het
'let totaal gewicht van de
wagen met 300 kg vermindert is
de top gestegen met 25 km per uur.
De lengte van de wagen is 4,1 m, de
breedte 1,57 m. In de kofferruimte
voorin hebben het reservewiel en
een speciaal geconstrueerde brand
stoftank met een inhoud van 43 li
ter een plaatsje gevonden. De prijs
in Duitsland is ongeveer 200 D.M., de
zittingen en de brandstoftank inbe
grepen.
lang op een dieptepunt en het is
aan Groepper „de draad naar het
Oosten" weer op te nemen.
De sportwagen die ongeveer dezelfde
lengte heeft als de M.G.-A 1600 van de
Engelse BMC-groep, de Alfa Romeo
Giulietta en de Porsche 1600 N ver
keert nog in het experimentele stadium.
Men hoopt dit model echter volgend
jaar op de markt te kunnen brengen.
Er zijn nog geen definitieve produktie-
plannen.
Volgens Ford is de „Mustang" de eer
ste door de Amerikaanse auto-industrie,
gebouwde sportwagen, die kan wed
ijveren met de Europese wagens in die
klasse. De Verenigde Staten hebben
op de Europese markt in deze categorie
nog geen voet aan de grond.
De Mustang wordt voortbewogen door
een V-4 motor, die aanvankelijk was
bedoeld als krachtbron voor de Ford
..Cardinal", Amerika's aantwoord op de
Volkswagen, die aanvankelijk bestemd
was voor de Amerikaanse markt. De
..Cardinal" zal nu in Duitsland worden
uitgebracht als Taunus 12M.
Voor een gratis proefabonnement COBOUW, POSTBUS 1067, DEN HAAG
Andere voordelen van „SHELL X-100" Mult:grade zijn: ge
makkelijk startenook bij strenge kou! direct na koude start
goede smeringabsoluut veilige smering bij hoge rij snelheden!
De luchtbeweging in de verbrandingsruimte wordt door aanslag
verstoord. Links een schone motor met goede, rechts een vuile
met slechte vulling van de cilinder. Gevolg: vermogenverlies.
Alle hoop en verwachting van de
specialisten op het gebied van dc
Oost-West-politiek van het Westduitse
ministerie van buitenlandse zaken zijn
gericht op deze man, wiens uiterlijke
verschijning zo treffend de persoonlijk
heid van een „diplomaat uit de oude
school" typeert. Beschouwt men deze
man nader, dan komt men tot de con
clusie, dat Groepper, met zijn grijzend
haar en zijn evenwichtige gelaatstrek
ken een man is van weldoordachte en
goed-afgewogen woorden, een man van
rustig overleg. Nooit zal hij zich over
geven aan al te spontane uitlatingen.
Iedere vraag, hoe onschuldig ook ge
steld, beziet hij van alle kanten, alvo
rens een definitief antwoord te for
muleren. Zijn medewerkers waarderen
hem als een achtenswaardig persoon
met een duidelijke afkeer van titels,
die hij zelf beschouwt als „factoren
die hem belemmeren frank en vrij met
zijn collega's samen te werken".
De nieuwe man uit Bonn, die de
sprong uit de. rustige arbeidssfeer van
het ministerie aan de Koblenzer Stras-
se naar het gevaarlyk gladde parket
van de zalen in het Kremlin gaat ma
ken, behoort met zyn 53 jaren tot de
jongere generatie in diplomatieke
dienst. Groepper is geen diplomaat met
een opvallende carrière, evenmin een
onverzettelijk bureaucraat, die zyn
functie heeft verworven door rustig
af te wachten.
Hij personifieert veel meer een type,
dat de goede eigenschappen van beiden
De eeuwig durende wer
king van golven en branding
zijn van grote invloed op de
grenzen tussen het droge en
natte element van onze
aardkorst. De wijze, waarop
dit gebeurt is echter van
zeer uiteenlopende aard.
Aan de voet van rotsach
tige kusten treft men veelal
grote opeenhopingen van
grind en blokken aan, in uit
eenlopende graden van af
ronding. Deze worden door
de golven dankbaar benut
bij hun strijd tegen het land.
Als stormrammen worden
ze door de golven tegen de
rotsen geworpen, telkens
weer. Het gevolg is een ge
leidelijke ondermijning (afb.
A in de linker tekening),
die op den duur de instor
ting van een deel van de
rotswand ten gevolge zal