;rij Snel werken in moderne synchronisatiestudio Jbbeltje/ Zwart o Wit speelt OM Conventionele methoden vergden al te veel tijd ^ogezecfd POIROT BRIDGE Mi'nter en Hinter en het fluwelen ventje OOM Kamper steur werd ontvoerd 12.90 Dom Brockbernd verlaat KRO Kijk naar Mr. Stikker moet operatie ondergaan door ^ydc^atha LAWINE IN INDIA EIST SLACHTOFFERS ■LI—lAr-f Britse kroonjuwelen in Rotterdam IN AMSTERDAM Oud achterhuis zakt in elkaar ok to- aat 12 :herpe- IJKE: du rmans de Engels- 'enneman, WEST- arte-yn de W. Priem, rkt 6. zendt ngedame, 34 jaar, mid- i, zoekt lieve levens- Wie 't aandurft op nummer 62470. ;ermisschleting zat. 29 S. Blommaert, Sta- lst- Inl. 2,50. Geld om 10,- gratis. Beg. 3 uur. chieting op zo. a.s. bij oekoek te Axel-Sassing iggende wip. Beg. 14.30 Bestuur Benelux. cermisschieting bij J. ilst maand. 1 okt. op n. Vooruit f 50- per per wip 2,50. Ter. 2,- 13 man. Beg. 2.30 u. •ssoc. Herleving. handelsbureau C.J. a, Kapelle, van der 1, tel. 294 (01102).In- controle en bijhouden iding. Behandeling be iken, incasso en infor- 20432 chieting zon. 30 sept. iman-v. Acker, Heikant. uur.018517 chietfng op 2 wippen sept. bij S. Blommaert, Hulst. Vooruit 2x50,— ogels 8,-. Zijvogels 6,-. vogels verh. met 1.-. Ter. 2.-. Beg. 2.30 018515 ermisschieting bij W. 1. Hulst. Maand. 1 okt. 50,-. Gratis beker pl. nsd. 2 okt. vooruit 50,- is beker. Inl. 3,10. Ter. :g. 3 uur.018518 cermisschicting bij gT Graauwse Poort, Zat. 29 sept. vooruit 10.- gratis. Inl. 2,50. Beg. 2.30 uur. Zon. 30 hieting op 2 wippen. 50,- per wip. Inl. per 0. Ter. 2,-. Beg. 2.30 t Bestuur Schutterssoc. chieting op zat. 29 sept. de B-akker. Kemzeke- ooruit 1150 fr. pl. 300 is. Beg. 3 uur. 018522 tir TOFFEN liteiten in e mode- en. ran fabri- ordelig KLANT I >oven de DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1962 (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HET is voor een journalist altijd een hachelijke zaak als hij zijn lezers moet voorlichten over een technisch onderwerp. Vaak is het een droge materie voor niet-geïnteresseerden en voor hem die wel belangstelling hebben voor snelle evolutie, in dit geval op het gebied van de filmsynchronisatie, dient de uiteenzetting zo bevat telijk te zijn, dat men de nieuwste vindingen waarmee het Cinecen- trum te Hilversum dezer dagen op de proppen kwam, naar waarde weet te schatten. Met synchronisatie bedoelt men in de filmindustrie de gelijktijdigheid van beeld en geluid. Op uw schermen hebt u meermalen de dwaze effecten gezien welke ontstaan als de spreker voor de camera, dus op het beeld iets anders schijnt te zeggen dan de woorden, die uit uw luidspreker komen. In zo'n ge val Je dus het geluid niet „lip-syn- chroot" met het beeld. De conventio nele methode om beelden precies ge lijk' met het geluid te laten lopen vraagt over het algemeen zeer veel tijd. Ver nuftige technici hebben na lang on derzoek een snellere oplossing gevon den, waarover hieronder meer. Alles in één studio In een groot complex gebouwen aan de 's Gravelandseweg te Hilversum be schikt het Cinecentrum over de meest moderne laboratoria van ons land. Hier worden niet alleen de bioscoopjourna- Ergens in een krant las ik een lang artikel over een der merkwaardigste verschijnselen in wat wij zo treffend onze hedendaagse maatschappij noe men: de naaldhak. Het is toch idioot, zo on geveer) zei de schrijver van dat stuk dat letterlijk iedere vrouw een afschu welijke hekel heeft aan die naaldhak ken. dat negen van de tien er zelfs slechts met de allergrootste moeite op kunnen lopen, dat ze er geregeld mee tussen roltrappen, straatstenen, gaten in braadweerputten en andere openin gen blijven steken en dan vaak lelijke smakken maken, dat de reparatie van dit soort hak eigenlijk niet te betalen is en dat alle vrouwen toch die dingen blijven dragen. De verklaring zocht de schrijver in het enige voordeel van de hoge hak (als men dat dan tenmin ste een voordeel moet noemen), na melijk dat een vrouw die hoge hak ken draagt er hulpelozer en afhanke lijker" uitziet en daardoor des te aan trekkelijker wordt voor de man. Een psycholoog dacht dat ook, zei de schrij ver. Nu ben ik geen psycholoog en als leek (lees: sufferd) mag ik dus ge rust zeggen dat ik daar niets van ge loof. Het is inderdaad waar dat een vrouw op naaldhakken er hulpeloos uitziet. Maar een man op die dingen zou er minstens even hulpeloos uit zien. Ik vind het geen soort van hul peloosheid die het mannenhart be roert, maar die je om de brandweer doet telefoneren. Want mensen op naaldhakken kunnen elk ogenblik in situaties verzeild raken waaruit je slechts met takelwagens en schuiflad- ders gered kunt worden. Neen, dat is het niet. Het hoort ge woon bij wat de sociologen zo typerend ons „leefpatroon" noemen. We doen tegenwoordig alleen nog maar dingen waaraan we een grondige hekel heb ben: behalve naaldhakken dragen, kij ken we elke dag weer naar televisie programma's die we verafschuwen, we slaan geen dag over met het lezen van de gruwelijkste dingen in de kran ten, we converseren beleefd met men sen die we helemaal niet mogen, we Token sigaretten toaarvan we aanne men dat ze onze gezondheid onder mijnenwe kopen dingen die we niet viooi vinden maar die we wel moeten kopen omdat de buren ze ook heb ben, we gaan op vakantie naar plaat- waar we helemaal niet zo wild len, maar ook vele onderwerpen voor het NTS-journaal en de talloze korte of lange documentaires door eigen fil mers opgenomen, ontwikkeld maar ook zonodig van geluid voorzien. De afwerking van deze films geschiedt in de afdelingen montage, projectie en geluidsopname (nasynchronisatie) wel ke in aparte vleugels van dit gebou wencomplex zijn ondergebracht. Aan gezien in de praktijk bleek, dat bij voorbeeld voor het monteren van t.v.- films veel minder tijd beschikbaar is dan voor de opdrachten van bioscoop exploitanten en andere gegadigden, zocht men naar een snellere werkwijze. Daartoe is er een nieuwe synchroni satie-ruimte ontworpen, waarin op een minimum aan vloeroppervlakte een maximum aan mogelijkheden is bij eengebracht. Op een montagetafel wordt het beeld met een t.v.-camera opgenomen en door gegeven aan de regisseur, geluidstech nicus en commentator, die allen nu sa menwerken in dezelfde kamer. Terwijl regisseur en geluidstechnicus de mu ziek- en geluidsbanden voorbereiden, kan de commentator zijn tekst op het beeld aanpassen. Laatstgenoemde zit nu rustig in zijn spreekcel, welke met Hier ziet u de nieuwe synchronisatie ruimte, waar drie dingen tegelijker tijd kunnen gebeuren, namelyk mon tage, projectie en nasynchronisatie. Rechts de montagetafel, in het midden de geluidstechnicus en links in de spreekcel de commentator. stof aan. De werking van de trillende vloeistof is zo sterk, dat de onderdom peling slechts enkele seconden nodig is om de stoffigste film volledig te rei nigen. Een enkele machine naast het prototype zijn er nog twee in aan- reinigt 1400 meter film per bouw uur. een raam en een intern communicatie systeem, zowel zichtbaar als hoorbaar in verbinding staat met. de opname ruimte. Deze concentratie van drie ver-, schillende bewerkingen in een studio hebben het synchroniseren van de films aanmerkelijk versneld. Filmreiniging door ultra-sonor Niet minder interessant is de nieuwe ultrasone filmreinigingsmachine. Iedere amateurfotograaf weet, dat het stofvrij houden van filmnegatief een belangrijk probleem is, zeker als dit negatief vele malen moet worden vergroot. In de loop der jaren is er in de filmindustrie veel gedokterd aan dit probleem. Zo werd het celluloid met een zachte doek schoon gepoetst. Maar al dra bleek dat het materiaal door de wrijving elektro statische eigenschappen vertoonde en nog meer stof aantrok. Toen de elektro nische rekenmachines hun intrede de den, bleek ieder stofje op de daarin gebruikte magnetische banden deze in genieuze breinen voor onvoorziene moeilijkheden te stellen. Toen kwam men in Amerika op het idee, deze ban den vóór gebruik langs ultrasonore weg te reinigen. Ook de technici van Cine centrum hebben in deze richting naar een oplossing gezocht en gevonden. De film gaat nu in een kast, waarin zich een tank met reinigingsvloeistof bevindt welke vloeistof met behulp van hoog frequente trillingen in sterke beweging wordt gebracht. De film wordt nu niet alleen door die schokgolven gereinigd, maar er kan bovendien geen statische lading ontstaan en zij trekt dus geen Perfecte camera voor tekenfilms Sedert enige tijd beschikt het Cinecen trum ook over een produktie-afdeling voor tekenfilms. Daartoe werd de Ame rikaanse tekenfilmexpert Jim Hiltz aangetrokken om leiding te geven aan dit werk. Wij mogen veronderstellen, dat u bekend bent met het feit. dat voor een filmpje van 10 minuten vaak 10 a 20.000 tekeningen nodig zijn. Iedereen heeft wel eens gelezen over het minuscule werk van de hoofdteke naars, fasen-tekenaars, de inkters en de inkleurders. Maar weinigen zullen be seffen hoeveel er nog moet gebeuren als de tekeningen op transparante cel- lofaanvellen klaar zijn. Zij moeten dan op film worden vastgelegd en dat is een ingewikkeld en tijdrovend karwei. Alle gegevens over de plaats en de bewe gingen van de tekeningen staan stuk voor stuk op tabellen gerangschikt. Het gaat hierbij soms om bewegingen van milimeters op gedeelten daarvan. In Cinecentrum beschikt men als eerste industrie in Europa over een Ameri kaanse camera, waarmee men zelfs een gecombineerde opname kan maken van een gespeelde en een getekende scène. Deze camera kan elektrisch aange dreven langs een staande kolom heen en weer bewegen, om op die manier grotere of kleinere delen van de teke ning op te nemen. Onder de camera be vindt zich een werktafel met beweeg bare strippen, waarop zich pennen be vinden om de tekeningen vast te hech ten. Met behulp van kleine tandwielen kunnen deze strippen naar links en rechts worden bewogen, waarbij tellers de verschuivingen in delen van mili meters aangeven. De hele werktafel kan ook nog naar voren en naar achteren verplaatst worden. Door de hoge nauw keurigheid en de eenvoudige bediening van deze animation-stand kan de came raman al zijn aandacht besteden aan de opname zelf en op deze wijze snel en efficiënt een perfect produkt afleveren. Dit toestel maakt het mogelijk het aan tal meters tekenfilm, dat een camera man per dag kon afleveren, minstens te verdubbelen. Het valt te begrijpen dat dit bedrijf deze drie Europese pri meurs op filmtechnisch gebied met trots aan de aanwezige journalisten pre senteerde. BERT DE RIJK Pater B. Brockbernd o.s.b. die in sep tember 1946 werd belast met de leiding van de afdeling „gods dienstige uitzendingen" bij de K.R.O., zal op zijn verzoek met ingang van 1 oktober a.s. de verzorging van deze K.R. O.-uitzending beëindigen. Dom. B. Brockbernd droeg niet alleen zorg voor de hoogmis, en vesperuitzendin gen, maar hij ontwikkelde zich tevens tot een bekwaam auteur van radio- klankbeelden en ontplooide daarnaast tal van initiatieven. Wij denken hier bij aan de pinksteruitzendingen uit zeven Europese kathedralen. Zo ver plichtte pater Brockbernd ook de Nederlandse kerkzang aan zich door zijn cursus Gregoriaans, welke cursus hij niet minder dan vijftien jaar heeft verzorgd. Naar wij vernemen blijft dom. Brockbernd bereid om incidentele op drachten van de K.R.O. te aanvaarden en uit te voeren. Om 20.30 uur volgt een rechtstreekse uitzending van het Grand Gala du Dis- que, waaraan tal van artiesten mee werken en waarbij de Edisons worden uitgereikt. Daarna is er om 23.30 uur nog een platenprogramma- Zondagochtend zendt de KRO om 8.30 uur uit de Don Boscokerk in Alkmaar de hoogmis uit. Om 12.25 uur volgt het programma „De springplank" en om 13 05 uur de operarubriek ,,De stem vork". Peter Kreuder speelt om 15.40 uur. Het avondprogramma wordt om 20 uur geopend met het luisterspel „Oproer in Wadnay" en om 21.50 uur volgt het programma „We zingen de wereld rond" Tot besluit presenteert Henk Terlingen om 23.20 uur „Retourtjes". Op Hilversum II is er om 8.30 uur het programma „Weer of geen weer" terwijl om 10 uur het strijkorkest van Benedetto Marcello speelt. Om 10.50 uur verzorgt Bob Spaak de rubriek uit stu dio 5. Om 14.50 uur gevolgd door canons van Mozart. Het programma „Hou je aan je woord" wordt om 15 uur uitge zonden. Het avondprogramma van de AVRO wordt om 20.05 uur ingezet met de ope rette „De Mikado". Om 21 uur kunt u genieten van ,.Paul Vlaanderen en het Margot-mysterie". Tenslotte presenteert Margot-mysterie". Tenslotte musiceert om 23 25 uur het Filharmonisch Orkest van Oslo met Noorse werken. Zaterdagmiddag presenteren Bob Bou- ma en Anneke van Lamsweerde om 15 uur hun eerste weekend-journaal. Om 17 uur volgen de avonturen van Okkie Trooy. Zaterdagavond om half acht volgt de laatste aflevering van de dierenfilm „Langs berg en dal". Na het journaal presenteert de AVRO om 20.20 uur de rubriek „Televizier" en om 20.30 uur schakelt men over naar het Kurhaus te Scheveningen voor een rechtstreekse reportage van het Grand Gala du Dis- que. Om 21.45 uur kunt u de oplossing zien van de spannende detectivestory over „Dc sjaal". Daarna volgt om 22.15 uur het laatste deel van het Grand Gala du Disque. Zondagmiddag is er om 16.45 uur een paardesportreportage van de dra verijen op Duindigt. Zondagavond begint om 19-30 uur het weekjournaal, om 20 uur gevolgd door „Sport in beeld". Om 20.30 uur biedt de NCRV de tiende aflevering van de filmserie „De reis van hun leven". Om 20 45 uur volgt een jeugdrecital en om 21.05 uur wordt onder regie van Max Douwes het oorspronkelijk televisiespel van Manui van Loggem „Een zon op Hirosjima" uitgezonden. Medespelenden zijn Eric van Ingen, Leo de Hartogh, Peter Holland, Gerard de Groot, Niek casgWensing,'Bob Wijsman, Jaap Maar- leveld, Erik Plooyer. Wim de Haas en Jules Croiset. Ds. O, Jager houdt c 10.15-uur de dagsluiting. Zaterdagavond is er «op Hilversum I 402 m om 19.55 uur het program ma „Populaire klassieken" van de KRO. Om 21 uur volgt „De platenkoffer" en daarna om 21.45 uur volgen operafrag menten. Tenslotte worden om 23 uur werken van Bartok uitgezonden. Op Hilversum II 298 m speelt om 20.05 uur Malando en zijn orkest. TERECHT? Meer dan 800 middelbare scholie ren zijn onder het stichten van brandjes en het opwerpen van ver sperringen, opgemarcheerd naar hun school in Lock Haven (Engeland) om te protesteren tegen het feit, dat hun directeur geen vrije dag wilde geven. De scholieren meenden dat daar aan leiding toe was omdat een van hen door de nationale atletiekbond voor scholieren was uitgeroepen tot beste worstelaar van het jaar. TOTOPROJECT De Britse hypnotiseur Henri Blytlie in Torquay begint dit weekeinde met een dienst voor het voorspellen van voetbaluitslagen. Hij gaat voortaan elke maandagmiddag zijn medium, Lady Eve Stewart-Knill, suggereren dat zij de uitslagen „ziet" van de daaropvolgende zaterdag te spelen wedstrijden. Het abonnement op deze dienst kost twintig gulden per sei zoen, terwijl eventuele winnaars ver plicht zijn een tiende van hun prijs aan de organisatie van Blythe uit te keren. BAARD In Madrid heeft onlangs senora Millalola Gondoraco voor de vierde maal geprocedeerd tegen haar echt genoot. Zij vroeg smartegeld en gaf als oorzaak hiervoor op, dat hij een baard draagt die haar hindert. Hij moet die afscheren of in smartegeld toestemmen, luidde de eis. De rechter meende dat dat toch wel een bijzon der merkwaardige reden was om de „oprechte trouw" aan de kant te schuiven en besliste, dat een volle baard geen grond voor smartegeld ge noemd kan worden. De senora moet nu maar als een tweede Dalilah pro beren het mes erin te zetten zonder dat haar man daar iets van merkt. KRAS Radio-Moskou bericht dat een oude Rus twee wolven heeft ge dood met zijn blote handen. Tsjoe- charev werd, terwijl hij door een bos bij een bergdorp in de Oeral op weg was naar huis door de wol ven aangevallen. De man, die al van zijn pensioen geniet, velde een van de wol ven met een vuistslag en doodde hem vervolgens met een stoot in de maag. De tweede wierp zich van achteren op hem en ver scheurde zijn jas van schapevacht, maar de gepensioneerde greep het ondier bij de keel en worgde het.... Zou u my de dichtst by zynde uitgang even willen wijzen?! Het scherm was gistera' de bijna de gehele avond het Grand Gala du Disqi dam. Voor een verslag van dit gram- mofoonplatenfeest zie men ons verslag van dit grammofoonplatenfeest zie men ons verslag elders in dit blad. Wat we er hier nog over willen zeggen is dat Ben Mettrop het concert in een uitmun tende camera-regie „gevangen" heeft. In „Woord en beeld" werd aandacht geschonken aan de op 11 oktober in ons land in première gaande film „De langste dag". In de pauze van het Grand Gala was er een boeiende film impressie uit Rome, die de KRO de toeschouwers aan de vooravond van het Concilie aanbood. De secretaris-generaal van de Noord- atlantische-verdragsorganisatie, mr.D.U. Stikker, moet een operatie ondergaan. Dit zal in Washington geschieden. Naar verijacht wordt zal mr. Stikker over en kele dagen vertrekken. Van de zijde van de NAVO werd opgemerkt, dat de ope ratie, die in het Walter Reed-ziekenhuis zal plaatsvinden, van onderzoekende aard is en dat men niet geloofde dat het iets ernstigs is. sen °P zijn maar die ver genoeg van huis verwijderd zijn om er zonder je te moeten schamen een kaartje vandaan te kunnen sturenkortom, we doen de hele dag door bijna uitsluitend din- Qcn die we beslist niet zouden doen als we helemaal alleen op de wereld wa ren. Zo lang we. al was het nog slechts een tegenspeler hebben op het we reldtoneel, zullen we dat blijven doen. En daarom droeg Eva. vermoedelijk, naaldhakken. PRAET-MAECKER 2) „Aha, daar kijkt u van op," zei Shai- tana. „Mijn waarde heer, u en ik be kijken die dingen van een geheel an der standpunt., van een standpunt, we relden van elkaar verwijderd. Voor u is misdaad routine: een moord, een onderzoek, een aanwijzing en tenslotte want tenslotte bent u een goed vak man een veroordeling. Maar der gelijke banaliteiten interesseren mij niet!. Ik stel geen belang in middelma tige dingen. En de moordenaar, die zich laat vangen, is zeer zeker mid delmatig of er beneden. Een tweede rangs artiest zou men hem kunnen noe men Nee, ik bekijk het geval van een artistiek standpunt. En daarom verza mel ik alleen het puikje van het puik je!" ,,En het puikje van het puikje is..?" vroeg Poirot. Mijn beste kerel., degenen, die zich niet hebben laten vangen, natuurlijk! De misdadigers, die een prettig en ge makkelijk leventje leiden., op wie geen enkele smet van achterdocht kleeft. Een amusante liefhebberij, dat zult u moeten toegeven!" „Ik had een ander woord in mijn hoofd., niet amusant," zei Poirot. „Een idee!" zei Shaitana, zonder op de"woorden van Poirot te letten. „Een dineetje Een dineetje om kennis te maken met mijn curiositeiten. Ik be grijp niet. dat het nog nooit eerder bij me is opgekomen. Juist. juist. zo moet het gaan. ik heb het plan al voor elkaar. Alleen heb ik er wat tijd voor nodig., volgende week gaat niet., laten we zeggen, de week daarna. U neemt het aan? Welke dag schikt u het beste?" „Ik heb geen voorkeur," verklaarde Poirot met een buiging. „Goed. Laten we het dan op vrijdag houden., vrydag de achttiende wordt het dan. Ik zal het dadelijk opschrijven. Een uitmuntend idee. Doet me buiten gewoon veel genoegen." „Ik weet niet of het niij ook buiten gewoon veel genoegen doet," zei Poi rot langzaam. „Ik bedoel natuurlijk niet, dat ik uw vriendelijke uitnodiging niet waardeer, maar Shaitana viel hem in de rede. „Maar het choqueert de bourgeois in u? Mijn beste kerel., je moet je zien vrij te maken van de bekrompenheden van die politieagenten-mentaliteit van Volgens mij heeft een werkelijk succes vol moordenaar recht op een jaargeld uit '8 Rijks kas." je!" Poirot zei langzaam: „Dat eerste is waar., tegenover moord sta ik op het standpunt van de bourgeois." „Maar m'n waarde heer, waarom? Natuurlijk, als het grof, dom slagers- werk is.. Maar soms kan een moord een kunstwerk zijn. En een moorde naar een groot artiest!" „Dat geef ik toe." „Nu dan?" zei Shaitana. „Maar hij is en blijft een moorde naar." „M'n waarde heer, een volmaakte uit voering is een rechtvaardiging van de daad. U zou op een nuchtere, uiterst praktische manier iedere moordenaar in de boeien willen slaan, hem opslui ten en na verloop van tijd ophangen. Poirot haalde de schouders op. „Ik ben niet zo ongevoelig voor artisticiteit op het gebied van misdaad als u mis schien wel denkt. Ik kan de volmaakte moordenaar van harte bewonderen - ik kan ook de tijger bewonderen, dat ko ninklijke goud-zwart gestreepte dier. Maar ik bewonder hem, terwijl hij in zijn hok zit. En ik ga niet naar binnen. Dat wil zeggen, tenzij het mijn plicht is. Want weet u, Mr. Shaitana, als de tijger kwaad wordt en springt. Shaitana lachte. „Ik begrijp u. En de moordenaar?" „Kan kwaad worden en moorden." „Mijn waarde heer wat een kwaad denkend mens bent u! U komt mijn col lectie.... tijgers dus niet bewonderen?" „Integendeel.... ik kom welmet het meeste genoegen." „Wat moedig." „U begrijpt me niet, Mr. Shaitana. Mijn woorden waren als waarschuwing bedoeld. U heeft me zoëven gevraagd, toe te geven, dat misdadigers verzame len een amusante liefhebberij is. Ik had een ander woord in mijn hoofd. Dat woord was „gevaarlijk". Volgens mij, mr. Shaitana, zou uw liefhebberij wel eens gevaarlijk kunnen worden." shaitana lachte, een echte, onverval ste Mephisto-lach. „Hij zei: „Dus de achttiende komt u?" Poirot boog. „Ja." „Ik zal er een partijtje van maken," overwoog Shaitana hardop. „Vergeet het niet. Acht uur." HOOFDSTUK 11 Het diner by Mr. Shaitana De deur van Shaitana's flatwoning ging onhoorbaar open. De grijze huisknecht liet Poirot binnen. Hij deed de deur weer even onhoorbaar dicht en nam op onver gelijkelijk correcte wijze jas en hoed van de gast aan. Toen vroeg hij met zijn zachte, opzet telijk vlak gehouden stem: „Wie kan ik zeggen, dat er is?" „Hercule Poirot." Bij het openen van een deur aan de andere kant van de hal stroomde stem mengegons naar buiten. De huisknecht diende: „Monsieur Hercule Poirot" aan en deed de deur weer dicht. Met een glas sherry in de hand kwam Shaitana naar Poirot toe. Zoals gewoon lijk was hij onberispelijk gekleed. Het Mephisto-achtige in zijn type kwam die avond nog duidelijker dan anders naar voren; zijn snorretje was puntiger op gedraaid en zijn wenkbrauwen waren extra hoekig. „Mag ik u even voorstellenof kent u Mrs Oliver al?" De „spullebaas" in hem genoot van de schok van verbazing, die het horen van die naam Poirot gaf. Mrs Ariadne Oliver was namelijk een van de bekendste moderne schrijfsters van detective- en andere sensationele verhalen. Ze schreef populaire verhan delingen over „Misdadige Neigingen", „Beruchte Crimes Passionnels", „Moor den om Liefde en Moorden om Gewin" en dergelijke interessante onderwerpen meer. Bovendien was ze een hartstochte lijk voorvechtster van alles, wat iets met vrouwen-aangelegenheden te maken had, en als een gewichtige moord een groot gedeelte van de voorpagina van de kran ten opeiste, kon men ervan overtuigd zijn, dat een interview met Mrs Oliver volgde en dat er ergens stond, dat zij had gezegd: „Als er aan het hoofd van Scotland Yard maar een vrouw stond!" Ze zwoer bij vrouwelijke intuïtie en vrouwelijke scherpzinnigheid. Ze was een knappe vrouw van een jaar of veertig, een slordig type, met prachtige ogen, zware schouders en een geweldige hoe veelheid peper-en-zout-kleurig haar waa mee ze voortdurend experimenteerde. De ene dag was ze de intellectueel - een hoog voorhoofd met het haar glad naar achteren gekamd en opgemaakt in een toet in haar hals - de volgende verscheen ze met Madonna-achtige vlechten of een hoofd vol slordige krullen. Deze avond was de pony aan de orde. Ze begroette Poirot, met wie ze tij dens het diner van een literaire club had kennis gemaakt, met een diepe man nenstem. „Hoofdinspecteur Battle kent u natuur lijk," ging Shaitana voort. Een grote vierkante man met een ty pische kop als uit hout gesneden kwam naar Poirot toe. Niet alleen maakte hoofdinspecteur Battle de indruk, dat hij uit hout was gesneden, maar de toe schouwer voelde intuïtief, dat het hout in kwestie afkomstig moet zijn geweest van een doorgewinterd oorlogsschip. (wordt vervolgd) Leerlingen van de Hogere Technische School te Zwolle hebben zich in Kam pen meester gemaakt van de steur, die dwars over de Oudestraat hing. Een ach ter een trekker gekoppelde aanhangwa gen, die hoog was geladen met balen stro, reden zij onder het drie meter lan ge beest, waarna zij er gemakkelijk b$ konden. De draden, waarmee do steujr bevestigd was, werden doorgeknipt, waarna het gevaarte onzichtbaar en on hoorbaar in het stro zonk. Een juichende schare h.t.s.'ers ver scheen in de loop van de morgen met de trofee voor het stadhuis in Zwolle, waar de steur werd aangeboden aan burgemeester drs. J. A. F. Roeien. Het dier hangt nu aan het balkon van he<t stadhuis te Zwolle. In Kampen heerst enige ontstemming over de grap, vooral nu de wereldploeg wedstrijden volgende week veel vreemdelingen naar de oude Hanzestad zullen brengen. Zij zullen nu de aanblik van de boven de hoofdstraat van Kampen zwevende reu- zenvis, gemaakt van canvas dat om een- geraamte van hout en ijzer is gespan nen, moeten missen. Intussen beramen theologische studenten in Kampen een tegenactie. Bij een lawine die twee dagen geleden is neergekomen in de Spitivallei, in het Himalajagebergte, zijn minstens acht mensen om het leven gekomen. In de vallei, die op een hoogte van on geveer 3960 meter ligt, zijn ongeveer 25.000 arbeiders bezig met ontginnings werkzaamheden. Wegens de slechte weersomstandighe den konden een helikopter van de In diase luchtmacht en een ander vliegtuig niet landen. (Advertentie) TuÏstÊ™ NAAR Radio Luxemburg 208 meter ■zondag 12 uur Radio Veronica 192 meter woensdag 13.45 uur De Britse kroonjuwelen - in replica uiteraard omdat de echte veilig opge borgen zijn in de Tower in Londen - zul len gedurende een maand, van maan dag af, in Rotterdam te zien zijn. Maan dagmorgen om elf uur zal de Britse consul-generaal in Rotterdam, de heer J.H. Wright, by de juwelier Heetman aan de Lijnbaan de expositie openen. In totaal omvat de collectie 32 stuks, o.a. zes kronen, twee rijksappels, het sword of state en andere symbolen van de Britse monarchie. De replica zijn zeer zuiver nagemaakt naar de origi nele juwelen, zowel wat betreft de groot te als het patroon. Men moet eigenlijk wel een kenner zijn om te zien dat zij „vals" zijn. De collectie kwam enkele jaren ge leden tot stand omdat de belangstelling voor de Britse kroonjuwelen, vooral in de vroegere Britse gebieden, zeer groot bleek en men toch niet het risico durf de te nemen de echte stukken buiten Londen te exposeren. De replica, die zich nu in Rotterdam bevinden (en op zichzelf een zeer kost bare verzameling vormen) waren kort geleden in Ghana geëxposeerd. Van Rot terdam uit gaan zij achtereenvolgens naar Parijs, Madrid en New York. Een muzikaal verhaal van Annie M. G. Schmidt en Cor Lemaire aangeboden.) door chocolade hagel Donderdagmiddag is het achterhuis van het op de lijst van rijksmonumenten staande perceel aan de Oudezijds Ach terburgwal 23 te Amsterdam plotseling ingestort. Er vielen geen slachtoffers om dat er tijdens de instorting niemand thuis was en er zich toevallig ook nie mand bij de achterkant van het huis bevond. Het puin stortte op een binnen- terreintje. In het achterhuis is het door een beeldhouwster ingerichte atelier gro tendeels vernield. Bewoning van het huis. dat in zeer vervallen staat verkeert en een voorbeeld wordt genoemd van de vervallen staat van duizenden woningen in de oude stadsdelen, is nu vrijwel on mogelijk. Reeds in mei van dit jaar ontving de buiten Amsterdam wonende eigenaresse van het pand van het gemeentelijk bouw- en woningtoezicht een aanschrij ving om onmiddellijk voorzieningen te treffen in verband met de gevaarlijke toestand van het huis. Hierop werd niet gereageerd. Voordat verdere maatregelen konden worden getroffen stortte het achterhuis in. 26-3. Minter en Hinter droegen het flu welen ventje tussen zich in en probeer den de uitgang van het militaire ter rein te vinden. Maar het ventje woog zwaar en schreeuwde voortdurend dat ze voorzichtig moesten zijn met zijn ver stuikte voet. Het duurde dan ook niet lang. of dit ontevreden gekrakeel trok de aandacht van de schildwacht. „Halt!" klonk het dreigend. Daar scheen het ventje van te schrik ken. Hij rukte zich los en tot verba zing van Minter en Hinter, zette hij het op een lopen, met verstuikte voet en al. „Wat een gemene aansteller," hijgde Hinter, terwijl hij zijn broertje meetrok. „Gauw er achter aan, voor die soldaat hem te pakken krijgt!" Ze holden dwars door de struiken heen en hadden het ventje spoedig in gehaald. „Vooruit, dikkop, harder!" riepen ze aanvurend. Humpie holde voor zijn leven, maar hij had toch niet helemaal de goede richting gekozen, want in de verte blonk ineens het water van de rivier tussen de struiken door „Oei, we zitten in de val," bracht Minter uit. „Wat nu?" Hijgend bleven ze staan en achter zich hoorden ze aan het gekraak van de takken, dat de schildwacht naderde..: -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5