;rij
Snel werken in moderne
synchronisatiestudio
Jbbeltje/
Zwart o
Wit
speelt
OM
Conventionele methoden
vergden al te veel tijd
^ogezecfd
POIROT
BRIDGE
Mi'nter en Hinter en het fluwelen ventje
OOM
Kamper steur
werd ontvoerd
12.90
Dom Brockbernd
verlaat KRO
Kijk naar
Mr. Stikker moet
operatie ondergaan
door ^ydc^atha
LAWINE IN INDIA
EIST SLACHTOFFERS
■LI—lAr-f
Britse kroonjuwelen
in Rotterdam
IN AMSTERDAM
Oud achterhuis
zakt in elkaar
ok to-
aat 12
:herpe-
IJKE: du
rmans de
Engels-
'enneman,
WEST-
arte-yn de
W. Priem,
rkt 6.
zendt
ngedame, 34 jaar, mid-
i, zoekt lieve levens-
Wie 't aandurft
op nummer 62470.
;ermisschleting zat. 29
S. Blommaert, Sta-
lst- Inl. 2,50. Geld om
10,- gratis. Beg. 3 uur.
chieting op zo. a.s. bij
oekoek te Axel-Sassing
iggende wip. Beg. 14.30
Bestuur Benelux.
cermisschieting bij J.
ilst maand. 1 okt. op
n. Vooruit f 50- per
per wip 2,50. Ter. 2,-
13 man. Beg. 2.30 u.
•ssoc. Herleving.
handelsbureau C.J.
a, Kapelle, van der
1, tel. 294 (01102).In-
controle en bijhouden
iding. Behandeling be
iken, incasso en infor-
20432
chieting zon. 30 sept.
iman-v. Acker, Heikant.
uur.018517
chietfng op 2 wippen
sept. bij S. Blommaert,
Hulst. Vooruit 2x50,—
ogels 8,-. Zijvogels 6,-.
vogels verh. met 1.-.
Ter. 2.-. Beg. 2.30
018515
ermisschieting bij W.
1. Hulst. Maand. 1 okt.
50,-. Gratis beker pl.
nsd. 2 okt. vooruit 50,-
is beker. Inl. 3,10. Ter.
:g. 3 uur.018518
cermisschicting bij gT
Graauwse Poort,
Zat. 29 sept. vooruit
10.- gratis. Inl. 2,50.
Beg. 2.30 uur. Zon. 30
hieting op 2 wippen.
50,- per wip. Inl. per
0. Ter. 2,-. Beg. 2.30
t Bestuur Schutterssoc.
chieting op zat. 29 sept.
de B-akker. Kemzeke-
ooruit 1150 fr. pl. 300
is. Beg. 3 uur. 018522
tir
TOFFEN
liteiten in
e mode-
en.
ran fabri-
ordelig
KLANT I
>oven de
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1962
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HET is voor een journalist altijd een hachelijke zaak als hij zijn
lezers moet voorlichten over een technisch onderwerp. Vaak is
het een droge materie voor niet-geïnteresseerden en voor hem die
wel belangstelling hebben voor snelle evolutie, in dit geval op het
gebied van de filmsynchronisatie, dient de uiteenzetting zo bevat
telijk te zijn, dat men de nieuwste vindingen waarmee het Cinecen-
trum te Hilversum dezer dagen op de proppen kwam, naar waarde
weet te schatten.
Met synchronisatie bedoelt men in de
filmindustrie de gelijktijdigheid van
beeld en geluid. Op uw schermen hebt
u meermalen de dwaze effecten gezien
welke ontstaan als de spreker voor de
camera, dus op het beeld iets anders
schijnt te zeggen dan de woorden, die
uit uw luidspreker komen. In zo'n ge
val Je dus het geluid niet „lip-syn-
chroot" met het beeld. De conventio
nele methode om beelden precies ge
lijk' met het geluid te laten lopen vraagt
over het algemeen zeer veel tijd. Ver
nuftige technici hebben na lang on
derzoek een snellere oplossing gevon
den, waarover hieronder meer.
Alles in één studio
In een groot complex gebouwen aan de
's Gravelandseweg te Hilversum be
schikt het Cinecentrum over de meest
moderne laboratoria van ons land. Hier
worden niet alleen de bioscoopjourna-
Ergens in een krant las ik een lang
artikel over een der merkwaardigste
verschijnselen in wat wij zo treffend
onze hedendaagse maatschappij noe
men: de naaldhak.
Het is toch idioot, zo on
geveer) zei de schrijver van dat stuk
dat letterlijk iedere vrouw een afschu
welijke hekel heeft aan die naaldhak
ken. dat negen van de tien er zelfs
slechts met de allergrootste moeite op
kunnen lopen, dat ze er geregeld mee
tussen roltrappen, straatstenen, gaten
in braadweerputten en andere openin
gen blijven steken en dan vaak lelijke
smakken maken, dat de reparatie van
dit soort hak eigenlijk niet te betalen
is en dat alle vrouwen toch die dingen
blijven dragen. De verklaring zocht de
schrijver in het enige voordeel van
de hoge hak (als men dat dan tenmin
ste een voordeel moet noemen), na
melijk dat een vrouw die hoge hak
ken draagt er hulpelozer en afhanke
lijker" uitziet en daardoor des te aan
trekkelijker wordt voor de man. Een
psycholoog dacht dat ook, zei de schrij
ver.
Nu ben ik geen psycholoog en als
leek (lees: sufferd) mag ik dus ge
rust zeggen dat ik daar niets van ge
loof. Het is inderdaad waar dat een
vrouw op naaldhakken er hulpeloos
uitziet. Maar een man op die dingen
zou er minstens even hulpeloos uit
zien. Ik vind het geen soort van hul
peloosheid die het mannenhart be
roert, maar die je om de brandweer
doet telefoneren. Want mensen op
naaldhakken kunnen elk ogenblik in
situaties verzeild raken waaruit je
slechts met takelwagens en schuiflad-
ders gered kunt worden.
Neen, dat is het niet. Het hoort ge
woon bij wat de sociologen zo typerend
ons „leefpatroon" noemen. We doen
tegenwoordig alleen nog maar dingen
waaraan we een grondige hekel heb
ben: behalve naaldhakken dragen, kij
ken we elke dag weer naar televisie
programma's die we verafschuwen, we
slaan geen dag over met het lezen
van de gruwelijkste dingen in de kran
ten, we converseren beleefd met men
sen die we helemaal niet mogen, we
Token sigaretten toaarvan we aanne
men dat ze onze gezondheid onder
mijnenwe kopen dingen die we niet
viooi vinden maar die we wel moeten
kopen omdat de buren ze ook heb
ben, we gaan op vakantie naar plaat-
waar we helemaal niet zo wild
len, maar ook vele onderwerpen voor
het NTS-journaal en de talloze korte
of lange documentaires door eigen fil
mers opgenomen, ontwikkeld maar ook
zonodig van geluid voorzien.
De afwerking van deze films geschiedt
in de afdelingen montage, projectie en
geluidsopname (nasynchronisatie) wel
ke in aparte vleugels van dit gebou
wencomplex zijn ondergebracht. Aan
gezien in de praktijk bleek, dat bij
voorbeeld voor het monteren van t.v.-
films veel minder tijd beschikbaar is
dan voor de opdrachten van bioscoop
exploitanten en andere gegadigden,
zocht men naar een snellere werkwijze.
Daartoe is er een nieuwe synchroni
satie-ruimte ontworpen, waarin op een
minimum aan vloeroppervlakte een
maximum aan mogelijkheden is bij
eengebracht.
Op een montagetafel wordt het beeld
met een t.v.-camera opgenomen en door
gegeven aan de regisseur, geluidstech
nicus en commentator, die allen nu sa
menwerken in dezelfde kamer. Terwijl
regisseur en geluidstechnicus de mu
ziek- en geluidsbanden voorbereiden,
kan de commentator zijn tekst op het
beeld aanpassen. Laatstgenoemde zit
nu rustig in zijn spreekcel, welke met
Hier ziet u de nieuwe synchronisatie
ruimte, waar drie dingen tegelijker
tijd kunnen gebeuren, namelyk mon
tage, projectie en nasynchronisatie.
Rechts de montagetafel, in het midden
de geluidstechnicus en links in de
spreekcel de commentator.
stof aan. De werking van de trillende
vloeistof is zo sterk, dat de onderdom
peling slechts enkele seconden nodig is
om de stoffigste film volledig te rei
nigen. Een enkele machine naast
het prototype zijn er nog twee in aan-
reinigt 1400 meter film per
bouw
uur.
een raam en een intern communicatie
systeem, zowel zichtbaar als hoorbaar
in verbinding staat met. de opname
ruimte. Deze concentratie van drie ver-,
schillende bewerkingen in een studio
hebben het synchroniseren van de films
aanmerkelijk versneld.
Filmreiniging door
ultra-sonor
Niet minder interessant is de nieuwe
ultrasone filmreinigingsmachine. Iedere
amateurfotograaf weet, dat het stofvrij
houden van filmnegatief een belangrijk
probleem is, zeker als dit negatief vele
malen moet worden vergroot. In de
loop der jaren is er in de filmindustrie
veel gedokterd aan dit probleem. Zo
werd het celluloid met een zachte doek
schoon gepoetst. Maar al dra bleek dat
het materiaal door de wrijving elektro
statische eigenschappen vertoonde en
nog meer stof aantrok. Toen de elektro
nische rekenmachines hun intrede de
den, bleek ieder stofje op de daarin
gebruikte magnetische banden deze in
genieuze breinen voor onvoorziene
moeilijkheden te stellen. Toen kwam
men in Amerika op het idee, deze ban
den vóór gebruik langs ultrasonore weg
te reinigen. Ook de technici van Cine
centrum hebben in deze richting naar
een oplossing gezocht en gevonden. De
film gaat nu in een kast, waarin zich
een tank met reinigingsvloeistof bevindt
welke vloeistof met behulp van hoog
frequente trillingen in sterke beweging
wordt gebracht. De film wordt nu niet
alleen door die schokgolven gereinigd,
maar er kan bovendien geen statische
lading ontstaan en zij trekt dus geen
Perfecte camera voor
tekenfilms
Sedert enige tijd beschikt het Cinecen
trum ook over een produktie-afdeling
voor tekenfilms. Daartoe werd de Ame
rikaanse tekenfilmexpert Jim Hiltz
aangetrokken om leiding te geven aan
dit werk. Wij mogen veronderstellen,
dat u bekend bent met het feit. dat
voor een filmpje van 10 minuten vaak
10 a 20.000 tekeningen nodig zijn.
Iedereen heeft wel eens gelezen over
het minuscule werk van de hoofdteke
naars, fasen-tekenaars, de inkters en de
inkleurders. Maar weinigen zullen be
seffen hoeveel er nog moet gebeuren
als de tekeningen op transparante cel-
lofaanvellen klaar zijn. Zij moeten dan
op film worden vastgelegd en dat is een
ingewikkeld en tijdrovend karwei. Alle
gegevens over de plaats en de bewe
gingen van de tekeningen staan stuk
voor stuk op tabellen gerangschikt. Het
gaat hierbij soms om bewegingen van
milimeters op gedeelten daarvan. In
Cinecentrum beschikt men als eerste
industrie in Europa over een Ameri
kaanse camera, waarmee men zelfs een
gecombineerde opname kan maken van
een gespeelde en een getekende scène.
Deze camera kan elektrisch aange
dreven langs een staande kolom heen
en weer bewegen, om op die manier
grotere of kleinere delen van de teke
ning op te nemen. Onder de camera be
vindt zich een werktafel met beweeg
bare strippen, waarop zich pennen be
vinden om de tekeningen vast te hech
ten. Met behulp van kleine tandwielen
kunnen deze strippen naar links en
rechts worden bewogen, waarbij tellers
de verschuivingen in delen van mili
meters aangeven. De hele werktafel kan
ook nog naar voren en naar achteren
verplaatst worden. Door de hoge nauw
keurigheid en de eenvoudige bediening
van deze animation-stand kan de came
raman al zijn aandacht besteden aan de
opname zelf en op deze wijze snel en
efficiënt een perfect produkt afleveren.
Dit toestel maakt het mogelijk het aan
tal meters tekenfilm, dat een camera
man per dag kon afleveren, minstens
te verdubbelen. Het valt te begrijpen
dat dit bedrijf deze drie Europese pri
meurs op filmtechnisch gebied met
trots aan de aanwezige journalisten pre
senteerde.
BERT DE RIJK
Pater B. Brockbernd o.s.b. die in sep
tember 1946 werd belast met de
leiding van de afdeling „gods
dienstige uitzendingen" bij de K.R.O.,
zal op zijn verzoek met ingang van 1
oktober a.s. de verzorging van deze
K.R. O.-uitzending beëindigen. Dom.
B. Brockbernd droeg niet alleen zorg
voor de hoogmis, en vesperuitzendin
gen, maar hij ontwikkelde zich tevens
tot een bekwaam auteur van radio-
klankbeelden en ontplooide daarnaast
tal van initiatieven. Wij denken hier
bij aan de pinksteruitzendingen uit
zeven Europese kathedralen. Zo ver
plichtte pater Brockbernd ook de
Nederlandse kerkzang aan zich door
zijn cursus Gregoriaans, welke cursus
hij niet minder dan vijftien jaar heeft
verzorgd.
Naar wij vernemen blijft dom.
Brockbernd bereid om incidentele op
drachten van de K.R.O. te aanvaarden
en uit te voeren.
Om 20.30 uur volgt een rechtstreekse
uitzending van het Grand Gala du Dis-
que, waaraan tal van artiesten mee
werken en waarbij de Edisons worden
uitgereikt. Daarna is er om 23.30 uur
nog een platenprogramma-
Zondagochtend zendt de KRO om 8.30
uur uit de Don Boscokerk in Alkmaar
de hoogmis uit. Om 12.25 uur volgt het
programma „De springplank" en om
13 05 uur de operarubriek ,,De stem
vork". Peter Kreuder speelt om 15.40
uur. Het avondprogramma wordt om 20
uur geopend met het luisterspel „Oproer
in Wadnay" en om 21.50 uur volgt het
programma „We zingen de wereld rond"
Tot besluit presenteert Henk Terlingen
om 23.20 uur „Retourtjes".
Op Hilversum II is er om 8.30 uur
het programma „Weer of geen weer"
terwijl om 10 uur het strijkorkest van
Benedetto Marcello speelt. Om 10.50 uur
verzorgt Bob Spaak de rubriek uit stu
dio 5. Om 14.50 uur gevolgd door canons
van Mozart. Het programma „Hou je
aan je woord" wordt om 15 uur uitge
zonden.
Het avondprogramma van de AVRO
wordt om 20.05 uur ingezet met de ope
rette „De Mikado". Om 21 uur kunt u
genieten van ,.Paul Vlaanderen en het
Margot-mysterie". Tenslotte presenteert
Margot-mysterie". Tenslotte musiceert
om 23 25 uur het Filharmonisch Orkest
van Oslo met Noorse werken.
Zaterdagmiddag presenteren Bob Bou-
ma en Anneke van Lamsweerde om 15
uur hun eerste weekend-journaal. Om 17
uur volgen de avonturen van Okkie
Trooy.
Zaterdagavond om half acht volgt de
laatste aflevering van de dierenfilm
„Langs berg en dal". Na het journaal
presenteert de AVRO om 20.20 uur de
rubriek „Televizier" en om 20.30 uur
schakelt men over naar het Kurhaus
te Scheveningen voor een rechtstreekse
reportage van het Grand Gala du Dis-
que. Om 21.45 uur kunt u de oplossing
zien van de spannende detectivestory
over „Dc sjaal". Daarna volgt om 22.15
uur het laatste deel van het Grand Gala
du Disque.
Zondagmiddag is er om 16.45 uur
een paardesportreportage van de dra
verijen op Duindigt.
Zondagavond begint om 19-30 uur het
weekjournaal, om 20 uur gevolgd door
„Sport in beeld". Om 20.30 uur biedt
de NCRV de tiende aflevering van de
filmserie „De reis van hun leven". Om
20 45 uur volgt een jeugdrecital en om
21.05 uur wordt onder regie van Max
Douwes het oorspronkelijk televisiespel
van Manui van Loggem „Een zon op
Hirosjima" uitgezonden. Medespelenden
zijn Eric van Ingen, Leo de Hartogh,
Peter Holland, Gerard de Groot, Niek
casgWensing,'Bob Wijsman, Jaap Maar-
leveld, Erik Plooyer. Wim de Haas en
Jules Croiset. Ds. O, Jager houdt c
10.15-uur de dagsluiting.
Zaterdagavond is er «op Hilversum I
402 m om 19.55 uur het program
ma „Populaire klassieken" van de KRO.
Om 21 uur volgt „De platenkoffer" en
daarna om 21.45 uur volgen operafrag
menten. Tenslotte worden om 23 uur
werken van Bartok uitgezonden.
Op Hilversum II 298 m speelt
om 20.05 uur Malando en zijn orkest.
TERECHT?
Meer dan 800 middelbare scholie
ren zijn onder het stichten van
brandjes en het opwerpen van ver
sperringen, opgemarcheerd naar hun
school in Lock Haven (Engeland) om
te protesteren tegen het feit, dat hun
directeur geen vrije dag wilde geven.
De scholieren meenden dat daar aan
leiding toe was omdat een van hen
door de nationale atletiekbond voor
scholieren was uitgeroepen tot beste
worstelaar van het jaar.
TOTOPROJECT
De Britse hypnotiseur Henri Blytlie
in Torquay begint dit weekeinde met
een dienst voor het voorspellen van
voetbaluitslagen. Hij gaat voortaan
elke maandagmiddag zijn medium,
Lady Eve Stewart-Knill, suggereren
dat zij de uitslagen „ziet" van de
daaropvolgende zaterdag te spelen
wedstrijden. Het abonnement op deze
dienst kost twintig gulden per sei
zoen, terwijl eventuele winnaars ver
plicht zijn een tiende van hun prijs
aan de organisatie van Blythe uit te
keren.
BAARD
In Madrid heeft onlangs senora
Millalola Gondoraco voor de vierde
maal geprocedeerd tegen haar echt
genoot. Zij vroeg smartegeld en gaf
als oorzaak hiervoor op, dat hij een
baard draagt die haar hindert. Hij
moet die afscheren of in smartegeld
toestemmen, luidde de eis. De rechter
meende dat dat toch wel een bijzon
der merkwaardige reden was om de
„oprechte trouw" aan de kant te
schuiven en besliste, dat een volle
baard geen grond voor smartegeld ge
noemd kan worden. De senora moet
nu maar als een tweede Dalilah pro
beren het mes erin te zetten zonder
dat haar man daar iets van merkt.
KRAS
Radio-Moskou bericht dat een
oude Rus twee wolven heeft ge
dood met zijn blote handen. Tsjoe-
charev werd, terwijl hij door een
bos bij een bergdorp in de Oeral
op weg was naar huis door de wol
ven aangevallen. De man, die al
van zijn pensioen geniet, velde een
van de wol ven met een vuistslag en
doodde hem vervolgens met een
stoot in de maag. De tweede wierp
zich van achteren op hem en ver
scheurde zijn jas van schapevacht,
maar de gepensioneerde greep het
ondier bij de keel en worgde het....
Zou u my de dichtst by zynde
uitgang even willen wijzen?!
Het scherm was gistera'
de bijna de gehele avond
het Grand Gala du Disqi
dam. Voor een verslag van dit gram-
mofoonplatenfeest zie men ons verslag
van dit grammofoonplatenfeest zie men
ons verslag elders in dit blad. Wat we
er hier nog over willen zeggen is dat
Ben Mettrop het concert in een uitmun
tende camera-regie „gevangen" heeft.
In „Woord en beeld" werd aandacht
geschonken aan de op 11 oktober in
ons land in première gaande film „De
langste dag". In de pauze van het
Grand Gala was er een boeiende film
impressie uit Rome, die de KRO de
toeschouwers aan de vooravond van het
Concilie aanbood.
De secretaris-generaal van de Noord-
atlantische-verdragsorganisatie, mr.D.U.
Stikker, moet een operatie ondergaan.
Dit zal in Washington geschieden. Naar
verijacht wordt zal mr. Stikker over en
kele dagen vertrekken. Van de zijde van
de NAVO werd opgemerkt, dat de ope
ratie, die in het Walter Reed-ziekenhuis
zal plaatsvinden, van onderzoekende
aard is en dat men niet geloofde dat
het iets ernstigs is.
sen
°P zijn maar die ver genoeg van huis
verwijderd zijn om er zonder je te
moeten schamen een kaartje vandaan
te kunnen sturenkortom, we doen de
hele dag door bijna uitsluitend din-
Qcn die we beslist niet zouden doen als
we helemaal alleen op de wereld wa
ren.
Zo lang we. al was het nog slechts
een tegenspeler hebben op het we
reldtoneel, zullen we dat blijven doen.
En daarom droeg Eva. vermoedelijk,
naaldhakken.
PRAET-MAECKER
2)
„Aha, daar kijkt u van op," zei Shai-
tana. „Mijn waarde heer, u en ik be
kijken die dingen van een geheel an
der standpunt., van een standpunt, we
relden van elkaar verwijderd. Voor u is
misdaad routine: een moord, een
onderzoek, een aanwijzing en tenslotte
want tenslotte bent u een goed vak
man een veroordeling. Maar der
gelijke banaliteiten interesseren mij
niet!. Ik stel geen belang in middelma
tige dingen. En de moordenaar, die
zich laat vangen, is zeer zeker mid
delmatig of er beneden. Een tweede
rangs artiest zou men hem kunnen noe
men Nee, ik bekijk het geval van een
artistiek standpunt. En daarom verza
mel ik alleen het puikje van het puik
je!"
,,En het puikje van het puikje is..?"
vroeg Poirot.
Mijn beste kerel., degenen, die zich
niet hebben laten vangen, natuurlijk!
De misdadigers, die een prettig en ge
makkelijk leventje leiden., op wie geen
enkele smet van achterdocht kleeft.
Een amusante liefhebberij, dat zult u
moeten toegeven!"
„Ik had een ander woord in mijn hoofd.,
niet amusant," zei Poirot.
„Een idee!" zei Shaitana, zonder op
de"woorden van Poirot te letten. „Een
dineetje Een dineetje om kennis te
maken met mijn curiositeiten. Ik be
grijp niet. dat het nog nooit eerder bij
me is opgekomen. Juist. juist. zo
moet het gaan. ik heb het plan al
voor elkaar. Alleen heb ik er wat tijd
voor nodig., volgende week gaat niet.,
laten we zeggen, de week daarna. U
neemt het aan? Welke dag schikt u
het beste?"
„Ik heb geen voorkeur," verklaarde
Poirot met een buiging.
„Goed. Laten we het dan op vrijdag
houden., vrydag de achttiende wordt
het dan. Ik zal het dadelijk opschrijven.
Een uitmuntend idee. Doet me buiten
gewoon veel genoegen."
„Ik weet niet of het niij ook buiten
gewoon veel genoegen doet," zei Poi
rot langzaam. „Ik bedoel natuurlijk niet,
dat ik uw vriendelijke uitnodiging niet
waardeer, maar
Shaitana viel hem in de rede.
„Maar het choqueert de bourgeois in
u? Mijn beste kerel., je moet je zien
vrij te maken van de bekrompenheden
van die politieagenten-mentaliteit van
Volgens mij heeft een werkelijk succes
vol moordenaar recht op een jaargeld
uit '8 Rijks kas."
je!"
Poirot zei langzaam: „Dat eerste is
waar., tegenover moord sta ik op het
standpunt van de bourgeois."
„Maar m'n waarde heer, waarom?
Natuurlijk, als het grof, dom slagers-
werk is.. Maar soms kan een moord
een kunstwerk zijn. En een moorde
naar een groot artiest!"
„Dat geef ik toe."
„Nu dan?" zei Shaitana.
„Maar hij is en blijft een moorde
naar."
„M'n waarde heer, een volmaakte uit
voering is een rechtvaardiging van de
daad. U zou op een nuchtere, uiterst
praktische manier iedere moordenaar
in de boeien willen slaan, hem opslui
ten en na verloop van tijd ophangen.
Poirot haalde de schouders op. „Ik
ben niet zo ongevoelig voor artisticiteit
op het gebied van misdaad als u mis
schien wel denkt. Ik kan de volmaakte
moordenaar van harte bewonderen - ik
kan ook de tijger bewonderen, dat ko
ninklijke goud-zwart gestreepte dier.
Maar ik bewonder hem, terwijl hij in
zijn hok zit. En ik ga niet naar binnen.
Dat wil zeggen, tenzij het mijn plicht
is. Want weet u, Mr. Shaitana, als de
tijger kwaad wordt en springt.
Shaitana lachte. „Ik begrijp u. En de
moordenaar?"
„Kan kwaad worden en moorden."
„Mijn waarde heer wat een kwaad
denkend mens bent u! U komt mijn col
lectie.... tijgers dus niet bewonderen?"
„Integendeel.... ik kom welmet
het meeste genoegen."
„Wat moedig."
„U begrijpt me niet, Mr. Shaitana.
Mijn woorden waren als waarschuwing
bedoeld. U heeft me zoëven gevraagd,
toe te geven, dat misdadigers verzame
len een amusante liefhebberij is. Ik had
een ander woord in mijn hoofd. Dat
woord was „gevaarlijk". Volgens mij,
mr. Shaitana, zou uw liefhebberij wel
eens gevaarlijk kunnen worden."
shaitana lachte, een echte, onverval
ste Mephisto-lach.
„Hij zei: „Dus de achttiende komt u?"
Poirot boog. „Ja."
„Ik zal er een partijtje van maken,"
overwoog Shaitana hardop. „Vergeet het
niet. Acht uur."
HOOFDSTUK 11
Het diner by Mr. Shaitana
De deur van Shaitana's flatwoning ging
onhoorbaar open. De grijze huisknecht
liet Poirot binnen. Hij deed de deur weer
even onhoorbaar dicht en nam op onver
gelijkelijk correcte wijze jas en hoed
van de gast aan.
Toen vroeg hij met zijn zachte, opzet
telijk vlak gehouden stem: „Wie kan
ik zeggen, dat er is?"
„Hercule Poirot."
Bij het openen van een deur aan de
andere kant van de hal stroomde stem
mengegons naar buiten. De huisknecht
diende: „Monsieur Hercule Poirot" aan
en deed de deur weer dicht.
Met een glas sherry in de hand kwam
Shaitana naar Poirot toe. Zoals gewoon
lijk was hij onberispelijk gekleed. Het
Mephisto-achtige in zijn type kwam die
avond nog duidelijker dan anders naar
voren; zijn snorretje was puntiger op
gedraaid en zijn wenkbrauwen waren
extra hoekig.
„Mag ik u even voorstellenof kent
u Mrs Oliver al?"
De „spullebaas" in hem genoot van
de schok van verbazing, die het horen
van die naam Poirot gaf.
Mrs Ariadne Oliver was namelijk een
van de bekendste moderne schrijfsters
van detective- en andere sensationele
verhalen. Ze schreef populaire verhan
delingen over „Misdadige Neigingen",
„Beruchte Crimes Passionnels", „Moor
den om Liefde en Moorden om Gewin"
en dergelijke interessante onderwerpen
meer. Bovendien was ze een hartstochte
lijk voorvechtster van alles, wat iets met
vrouwen-aangelegenheden te maken had,
en als een gewichtige moord een groot
gedeelte van de voorpagina van de kran
ten opeiste, kon men ervan overtuigd
zijn, dat een interview met Mrs Oliver
volgde en dat er ergens stond, dat zij
had gezegd: „Als er aan het hoofd van
Scotland Yard maar een vrouw stond!"
Ze zwoer bij vrouwelijke intuïtie en
vrouwelijke scherpzinnigheid. Ze was een
knappe vrouw van een jaar of veertig,
een slordig type, met prachtige ogen,
zware schouders en een geweldige hoe
veelheid peper-en-zout-kleurig haar waa
mee ze voortdurend experimenteerde.
De ene dag was ze de intellectueel - een
hoog voorhoofd met het haar glad naar
achteren gekamd en opgemaakt in een
toet in haar hals - de volgende verscheen
ze met Madonna-achtige vlechten of een
hoofd vol slordige krullen. Deze avond
was de pony aan de orde.
Ze begroette Poirot, met wie ze tij
dens het diner van een literaire club
had kennis gemaakt, met een diepe man
nenstem.
„Hoofdinspecteur Battle kent u natuur
lijk," ging Shaitana voort.
Een grote vierkante man met een ty
pische kop als uit hout gesneden kwam
naar Poirot toe. Niet alleen maakte
hoofdinspecteur Battle de indruk, dat
hij uit hout was gesneden, maar de toe
schouwer voelde intuïtief, dat het hout
in kwestie afkomstig moet zijn geweest
van een doorgewinterd oorlogsschip.
(wordt vervolgd)
Leerlingen van de Hogere Technische
School te Zwolle hebben zich in Kam
pen meester gemaakt van de steur, die
dwars over de Oudestraat hing. Een ach
ter een trekker gekoppelde aanhangwa
gen, die hoog was geladen met balen
stro, reden zij onder het drie meter lan
ge beest, waarna zij er gemakkelijk b$
konden. De draden, waarmee do steujr
bevestigd was, werden doorgeknipt,
waarna het gevaarte onzichtbaar en on
hoorbaar in het stro zonk.
Een juichende schare h.t.s.'ers ver
scheen in de loop van de morgen met
de trofee voor het stadhuis in Zwolle,
waar de steur werd aangeboden aan
burgemeester drs. J. A. F. Roeien.
Het dier hangt nu aan het balkon van
he<t stadhuis te Zwolle. In Kampen
heerst enige ontstemming over de grap,
vooral nu de wereldploeg wedstrijden
volgende week veel vreemdelingen naar
de oude Hanzestad zullen brengen. Zij
zullen nu de aanblik van de boven de
hoofdstraat van Kampen zwevende reu-
zenvis, gemaakt van canvas dat om een-
geraamte van hout en ijzer is gespan
nen, moeten missen. Intussen beramen
theologische studenten in Kampen een
tegenactie.
Bij een lawine die twee dagen geleden
is neergekomen in de Spitivallei, in het
Himalajagebergte, zijn minstens acht
mensen om het leven gekomen.
In de vallei, die op een hoogte van on
geveer 3960 meter ligt, zijn ongeveer
25.000 arbeiders bezig met ontginnings
werkzaamheden.
Wegens de slechte weersomstandighe
den konden een helikopter van de In
diase luchtmacht en een ander vliegtuig
niet landen.
(Advertentie)
TuÏstÊ™ NAAR
Radio Luxemburg 208 meter
■zondag 12 uur
Radio Veronica 192 meter
woensdag 13.45 uur
De Britse kroonjuwelen - in replica
uiteraard omdat de echte veilig opge
borgen zijn in de Tower in Londen - zul
len gedurende een maand, van maan
dag af, in Rotterdam te zien zijn. Maan
dagmorgen om elf uur zal de Britse
consul-generaal in Rotterdam, de heer
J.H. Wright, by de juwelier Heetman
aan de Lijnbaan de expositie openen.
In totaal omvat de collectie 32 stuks,
o.a. zes kronen, twee rijksappels, het
sword of state en andere symbolen van
de Britse monarchie. De replica zijn
zeer zuiver nagemaakt naar de origi
nele juwelen, zowel wat betreft de groot
te als het patroon. Men moet eigenlijk
wel een kenner zijn om te zien dat zij
„vals" zijn.
De collectie kwam enkele jaren ge
leden tot stand omdat de belangstelling
voor de Britse kroonjuwelen, vooral in
de vroegere Britse gebieden, zeer groot
bleek en men toch niet het risico durf
de te nemen de echte stukken buiten
Londen te exposeren.
De replica, die zich nu in Rotterdam
bevinden (en op zichzelf een zeer kost
bare verzameling vormen) waren kort
geleden in Ghana geëxposeerd. Van Rot
terdam uit gaan zij achtereenvolgens
naar Parijs, Madrid en New York.
Een muzikaal verhaal van
Annie M. G. Schmidt
en Cor Lemaire
aangeboden.)
door
chocolade hagel
Donderdagmiddag is het achterhuis
van het op de lijst van rijksmonumenten
staande perceel aan de Oudezijds Ach
terburgwal 23 te Amsterdam plotseling
ingestort. Er vielen geen slachtoffers om
dat er tijdens de instorting niemand
thuis was en er zich toevallig ook nie
mand bij de achterkant van het huis
bevond. Het puin stortte op een binnen-
terreintje. In het achterhuis is het door
een beeldhouwster ingerichte atelier gro
tendeels vernield. Bewoning van het
huis. dat in zeer vervallen staat verkeert
en een voorbeeld wordt genoemd van de
vervallen staat van duizenden woningen
in de oude stadsdelen, is nu vrijwel on
mogelijk.
Reeds in mei van dit jaar ontving de
buiten Amsterdam wonende eigenaresse
van het pand van het gemeentelijk
bouw- en woningtoezicht een aanschrij
ving om onmiddellijk voorzieningen te
treffen in verband met de gevaarlijke
toestand van het huis. Hierop werd niet
gereageerd. Voordat verdere maatregelen
konden worden getroffen stortte het
achterhuis in.
26-3. Minter en Hinter droegen het flu
welen ventje tussen zich in en probeer
den de uitgang van het militaire ter
rein te vinden. Maar het ventje woog
zwaar en schreeuwde voortdurend dat
ze voorzichtig moesten zijn met zijn ver
stuikte voet.
Het duurde dan ook niet lang. of dit
ontevreden gekrakeel trok de aandacht
van de schildwacht.
„Halt!" klonk het dreigend.
Daar scheen het ventje van te schrik
ken. Hij rukte zich los en tot verba
zing van Minter en Hinter, zette hij
het op een lopen, met verstuikte voet
en al.
„Wat een gemene aansteller," hijgde
Hinter, terwijl hij zijn broertje meetrok.
„Gauw er achter aan, voor die soldaat
hem te pakken krijgt!"
Ze holden dwars door de struiken
heen en hadden het ventje spoedig in
gehaald. „Vooruit, dikkop, harder!"
riepen ze aanvurend.
Humpie holde voor zijn leven, maar
hij had toch niet helemaal de goede
richting gekozen, want in de verte blonk
ineens het water van de rivier tussen
de struiken door
„Oei, we zitten in de val," bracht
Minter uit. „Wat nu?"
Hijgend bleven ze staan en achter
zich hoorden ze aan het gekraak van
de takken, dat de schildwacht naderde..:
-