mz&m
HOUDT UW
HAAR JONG
Zwart o
Wit
„KONTRASTEN NIEUW
MUZIKAAL PROGRAM
Bob Spaak als gastheer
nieuwe studio-5
in
Win weke
lijks
1000 GUL
speelt
BRIDGE
POLY-COLOR
POIROT
Minter en Hinter en het fluwelen
ventje
DEN
min 1 cent
KLEURSHAMP00
THUIS ZELF
Radioportret
van Stijn Streuvels
Ook Grand Gala
voor teenagers
S—ocjezecjd
Als organisator
en verslaggever
in grote quiz
van
ballpoints
De afgelastingen
op vroeger uur
Radioprogramma 's
item-feuilleton
Televisieprogramma s
Amerikanen souden
Russische schepen
hinderen
Weer Oostberlijner
neergeschoten
Italië staakt weer
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1962
TAe meest felle kleuren die op zichzelf
de grootste tegenstellingen vormen,
kunnen, mits door een vakmanshand
gegroepeerd, als een boeiend en een
verantwoord geheel het menselijk oog
bekoren. In het nieuwe radioprogram
ma „Kontrasten" is deze theorie in de
rijkgeschakeerde kleurenwereld van de
muziek toegepast en dan natuurlijk met
het oogmerk het oor van de radioluiste
raars te boeien.
„Kontrasten" bestaat uit een aantal
zeer bijzondere eigen opnamen van
werken, die door hun eigen aard en
uitvoering op het concertpodium nim
mer naast elkaar kunnen worden ge
plaatst. maar die dank zij de aparte
mogelijkheden van het medium radio
in een overigens wel overwogen con
trastwerking in één programma kunnen
worden ondergebrcaht. In de eerste
uitzending van dit nieuwe radiopro
gramma dat in dit seizoen nog
enkele keren zal worden samengesteld
is ook een elektronisch werk op
genomen en wel de compositie Serenta
Terza van Bruno Madera. De regis-
is ook 'n elektronisch werk opge
nomen en wel de compositie Serenata
De plaats die deze Serenata woensdag
avond 3 oktober om 22.55 üur in het
programma krijgt, is op zichzelf ook
bijzonder. Het karakter van het werk
maakt hét niet aanvaardbaar om het
uit te zenden bijvoorbeeld tussen op
namen van de moderne 19e eeuwse
muziek- Vandaar dat de samenstellers
voor en na de Serenata Terza een meer
verantwoorde contrastwerking hebben
gevonden in de plaatsing van twee
werken uit de oude koormuziek, name
lijk het „Stabat Mater" van da Pales-
trina en „Crucifixus" van Antonio
Lotti.
Het ligt voor de hand dat het Grand
Gala du Disque met een manifesta
tie van zoveel binnen en buitenlands
talent op de zaterdagavond een ge
beurtenis vormt, welke met name toch
wel de Nederlandse teeners nauwelijks
onberoerd zal laten. Deze zekerheid
bracht Ko de Kloet en Herman Stok
op de gedachte om hun rubriek „Tijd
voor teenagers" op zaterdagmiddag om
13-20 uur een fors gala-stempel te ge
ven. Dick Duster houdt daarom aan
de presentatietafel ruimte vrij voor een
aantal van de meest flonkerende ster
ren van dit grand gala en zij zullen
de platen van collega's en die van
zichzelf voor de jeugdige luisteraars
aankondigen.
JTrank
1 ha.kk
Lateur, de unieke banket
bakker-schrijver van het Vlaam
se platteland die als auteur onder
de naam Stijn Streuvels internatio
nale bekendheid verwierf, wordt op
3 oktober 91 jaar. Daarom wordt hij
woensdagmiddag a.s. om 13.45 uur
herdacht in een Gesproken portret"
waarvoor Garmt Stuiveling de tekst
schreef.
Mijn jongste zoon is, ofschoon nog
geen drie jaar oud, een groot acteur.
Hij moet zichterwijl de in zijn ogen
bijzonder grote broer zich op school
bezighoudt met de rekenkundige
vraagstukken die de tweede klas op
levert. in zijn eentje zien te amuse
ren. Daartoe grijpt hij het middel van
de transfiguratie aan. Bij afwezigheid
van voormelde broer en de op de
krant druk werkzaam geachte papa
speelt hij, uit een onbewuste drang tot
compensering van een gemis, een van
beiden soms. Dan pakt hij mijn tas en
dan gaat hij, zevenenzestig maal ach
ter eent naar kantoor, gelijk hij dan
mijn vrouw mededeelt. Of hij is plot
seling zijn broer en moet noodzakelijk
heel snel naar school omdat hij an
ders straf krijgt
Als de bakker komt, bespiedt hij aan
de geopende deur met ogen waaraan
niets ontgaat alle manipulaties die des
bakkers zijn en daarna is hij dan ge
durende een half uur eveneens bak
ker. een rol die hij consequent vol
houdt. zelfs zo zeer dat hij weigert te
luisteren als zijn moeder hem ver
abuis bij zijn naam noemt, in plaats
van hem met „bakker" aan te spreken.
Alleen de komst van een nieuwe le
verancier kan hem uit zijn rol bren
gen. Dan gaat zijn persoonlijkheid na
melijk onmiddellijk over in die van de
man die zojuist heeft aangebeld. Zo is
hij. als het druk loopt, op één dag
soms achtereenvolgens slager, kolen-
man, bloemenverkoper, vuilnisman
groenteboerkruidenier en nog het een
en ander. Het is duidelijk dat hij een
druk leven heeft.
Soms wordt het moeilijk voor hem..
Laatst had hij op de teevee een pracht
van een spook gezien. Dat was iets
geheel nieuws, want spoken komen
bij ons zelden aan de deur. Hij diepte
onmiddellijk ergens een hem veel te
grote en te wijde regencape op, liet
zijn hoofd volledig in de capuchon
verloren gaan en liep als een angstaan
jagend fantoom, met zwaaiende armen
en hol gillend door het huis. Hij had
net de eerste ronde gemaakt, toen er
gebeld werd. Hij deed als spook open
en daar stond een vriendelijk zustertje,
om de jaarcontributie van een of an
der missieblad. Studieus keek het jeug
dige spook naar de eveneens zeer
zwarte verschijning in de deurope
ning. „Dat is onzin" zo stond er op
zijn gezicht te lezen. ..twéé goeie
ideeën op één dag is overdreven!"
Toen de zuster weg was. stond hij
duidelijk voor een dilemma Van de
spokenrol was de glans nog lang niet
af En nu had hij niettemin al weer
een nieuw object Na enig nadenken
wijzigde hij wat aan zijn qeestennni-
jorm en daarop deelde hij, hol spre
kend als eén spook en vriendelijk glim
lachend als het zustertje, mede dat hij
nu allebei tegelijk was. Een spoken-
zuster. Of een zuster-spook. Dat bleef
iiem om het even. Maar hij hoefde nu
m elk geval, geen puike denkbeelden
ongebruikt te laten.
„Dag spook" zei ik, toen ik hem even
mer tegenkwam waar hij schrik en
ontsteltenis aan het teweegbrengen
was. Meteen gooide hij zijn gewaad af.
was het beu- Nou ben ik papa"
zei hij. En jij moet vroeg naar bed!"
voegde hij er streng aan toe.
wende er bitter om, zoals dat
dan hoort. Want vroeg naar bed is
net ergste wat er bestaat.
PRAET-MAECKER
BOB SPAAK gaat in het nieu
we seizoen om de twee weken
elke zondag zijn aandacht voor
de radio verdelen tussen wat er
buitenshuis op de sportvelden
gebeurt en wat er vroeger op de
dag binnenshuis in de nieuwe
studio 5 ten gerieve van de
luisteraars aan activiteiten wordt
ontplooid.
Bij dat studiogebeuren fungeert hij niet
alleen als verslaggever, maar ook als
organisator. Zijn radioprogramma mist
voortaan dé puzzels en problemen en
vandaar dat, anders dan in het vorige
seizoen, de rubriek geen vervolg op
de zondagmiddag krijgt. Voor het ove
rige tracht Bob Spaak weer met be
hulp van een vast ensemble, een vier
tal solisten als Jenny Roda, Sonja Oos.
tetman, John de Mol en Henk Janmaat
en met assistentie van vele bijzondere
gasten een radioprogramma te maken,
dat zijn kracht vooral vindt in de sfeer
van plezierige ontspanning. De eerste
(Advertentie)
Stemt af op
Radio Veronica
(192 m.) elke
zondag om 12.00
uur en elke
maandag om 12.45
uur of kijk bij uw
kantoorboekhandel
naar ,,de vraag
van de week".
Tot dusverre heeft men in het winter
seizoen op zaterdagmiddag om kwart
over twaalf kunnen luisteren naar de
afgelastingen van het zaterdagmiddag
voetbal. Deze service zal aan de voet
balliefhebbers ook nu in het komende
seizoen worden verleend, maar de uit-
zendingstijd is gewijzigd. De KNVB,
die zoveel mogelijk wil voorkomen, dat
haar leden een vergeefse reis moeten
maken, heeft daarom aan de VARA
verzocht de afgelastingen op een vroe
ger uur via de microfoon te willen
meedelen. Aan dit verzoek wordt vol
daan en de berichten zullen daarom
in de toekomst op zaterdagochtend om
10.20 uur voor de microfoon worden
omgeroepen.
BOB SPAAK
weer elke zondag voor de radio
welkome gast, die in studio 5 op zon
dagochtendvisite komt', is de spil van
Blauw Wit, Berry Joeks, die niet al
leen vertelt, maar ook zingt, want
Spaak vroeg zijn vocale medewerking! D-so,.
voor niet minder dan drie liedjes.
Op Hilversum I 402 m brengt
de KRO om 19.40 uur het populaire
platenprogramma „Vliegende schijven".
Daarna volgt om 20.30 uur „De melodie
en-cascade" en om 21 uur brengen Leo
Nelissen en Kees Schilperoort het pro
gramma ,,Ook goed". Het luisterspel
„De klokkenmaker" wordt om 21.30 uur
uitgezonden. De r-k. muziekvereniging
„Kunst na arbeid" uit Vreeswijk komt
om 22.40 uur voor de microfoon en de
avond wordt om 23.05 uur besloten met
„De laatste ronde".
Hilversum II 298 m biedt
om 21 uur een herhaling van de serie
„Signalementen van het ik". Om 21.55
uur zingt Renata Tebaldi met het Resi
dentie-orkest o.l.v. Arturo Basile- Om
23.10 uur volgt het tweede gedeelte van
dit concert t.g.v. het Grand Gala du
Na het journaal is er om 20.20 uur
de KRO-rubriek „In woord en beeld".
Verder wordt na 20-30 uur het gehele
KRO-programma van deze avond gevuld
met een rechtstreekse uitzending van
het Grand Gala du Disque Classique m
het Amsterdams Concertgebouw, waar
aan o.a. meewerken het Residentie-or
kest, de wereldberoemde sopraan Renata
Tebaldi en de niet minder befaamde
violist Christian Ferras.
België Vlaams brengt om 20.30 uur
de komedie „De hemel kan wachten"
(voor volwassenen) en om 22.15 uur de
filmrubriek „Première".
(Advertentie)
m
Na het N.T.S.-journaal presenteerde
Arie Kleywegt zijn rubriek „Achter het
nieuws". Dr. Jaap Meyer bracht daarna
met goed illustratief materiaal een indruk
van de Amsterdame Jodenhoek. Om ne
gen uur vertolkte Ellen Vogel op emi
nente wijze de eenakter „La voix humai-
ne", de menselijke stem. Zij maakte er
een fel-realistische uitbeelding van.
Daarna volgde het programma „Iemand
die om je geeft", naar een Amerikaanse
tv-produktie van Dick Powell, waarin
de kijker werd geconfronteerd met een
Amerikaanse varensgezel, die hunkert
naar vriendschap en liefde, maar die een
dermate ontoegankelijk karakter heeft,
dat hij de mensen als het ware van zich
afstoot. Een probleem, dat in al zijn Va
riaties de volle aandacht verdient, en die
gisteravond op het beeldscherm- ongetwij
feld heeft gekregen.
B. de G.
De programma's die de Vlaamse TV
voor de nieuwsuitzending uitzendt, vor
men altijd een rijke hors d'oeuvre op
de avonddis.
„Tienerklanken" is er sinds lang een suc
cesvolle rubriek. Dit seizoen heeft zij
een nieuwe formule: telkens treden in
vreedzame Benelux-competitie een twee
tal vooraf op de film opgenomen in
strumentale tienergroepen tegen elkaar
in het krijt. Een jury van beroepsarties
ten velt het oordeel. De uitzending „Ap
plaus voor" maakt van nu af aan on
derdeel uit van deze serie en hierin tre
den tieners op, die reeds eerder bewezen
iets in hun mars te hebben. Gisteren wa
ren dit de Hansen Singers uit Geertrui-
denberg een beschaafd muzikaal vier
tal, dat weet wat zingen is en dat ook
in de repertoirekeuze smaak en moge
lijkheden blijkt te kunnen combineren.
Het werd trouwens een dubbel succes
voor de Nederlandse tieners, want ook
Hank Brooklyn and his Orchestre bleek
bij de bekendmaking een Nederlander.
Donderdag volgende week gaat de wed
strijd voort. Het „Applaus" is dan
„voor" de The South Jazzband uit Til
burg.
Vrijdag 28 september
Hilversum I 402 111
KRO: 12,00 Middagklok - noodklok 12,04
Simple Music 12,30 Land- en tuinb.meded.
12,33 Licht ens. en zangsol. 12,50 Act. 13,00
Nws. 13,15 Platennws. 13,20 Dansork. en
zangsol. 13,45 Vrouwenvraagbaak 14,00 Zang-
wèg die eerste grijze
haartjes
gewoon thuis uw
haar wassen
nieuwe glans in uw
eigen haarkleur of
modieuze spoeling
naar keuze
zelf doen zonder tijd
verlies
tube voor
2 wassingen
1.95
Doe het thuis - doe het zélf!
door sdc^ath
Cdlirióti
.Ah.
HOOFDSTUK I
Mr Shaitana
m'n waarde monsieur Poirot!"
Een zachte, tevreden-spinnende stem
een stem, die bewust als instrument
werd gebruikt met niets impulsiefs of
natuurlijks erin.
Hercule Poirot keerde zich om. boog
en drukte de eigenaar van de stem vor
melijk de hand.
Hij had een eigenaardige uitdrukking
in zijn ogen. Je zou kunnen zeggen, dat
de onverwachte ontmoeting gevoelens
in hem wakker riep, die hij niet vaak
had.
..Hoe maakt u het. Mr Shaitana?' zei
Hierna ontstond een korte stilte. Het
was alsof ze gingen duelleren en het
bevel- „En garde!" had geklonken.
Om hen heen bewoog zich een ele
gante menigte. Overbeschaafde stem
men kweelden of klonken staccato op:
..Kindje., énig gewoon! Prachtig ge
woon! Uniek!"
Er was een tentoonstelling van snuifdo
zen in Wessex House. Toegangsprijs
één guinea ten bate van de Londense
''ekenhuizen.
..Beste kerel." zei Mr Shaitana. „een
zeldzaam genoegen je op zo'n gewone
plaats te zien. Vanmorgen niemand op
gehangen of geguillotineerd? Slappe tijd
in de onderwereld! Of krijgen we van
middag hier een goochelpartijtje met
snuifdozen? Dat zou werkelijk buitenge
woon zijn!"
„Helaas, monsieur," zei Poirot. „Ik
ben hier als gewoon kijker en bewonde
raar. anders niet!"
Op dat ogenblik werd Mr Shaitana even
in beslag genomen door een aardig
jong meisje met kleine krulletjes aan de
ene kant van haar hoofd en drie klap
rozen. in zwart stro verpakt, aan de an
dere kant.
Hij zei: „M'n lieve kindwaarom
ben je niet op mijn partijtje gekomen?
't Is zo'n aardig partijtje geweest! M'n
gasten hebben zich werkelijk de moei
te gegeven tegen me te praten. Een
dame heeft zelfs .Hoe maakt u het!'
en .Wel bedankt voor de gezellige
avond' gezegd. Maar die was natuurlijk
ergens uit Amerika vandaan, de stak
ker!"
Terwijl het knappe jonge meisje ant
woord gaf, permitteerde Poirot zich de
weelde, de begroeiing van Mr Shaita
na's bovenlip te bestuderen.
Een mooie snor een buitengewoon
mooie snor de enige snor in Londen
misschien die een vergelijking met Poi
rot's eigen snor kon doorstaan.
„Maar niet zo weelderig!" mompelde
Poirot tevreden. „Nee., in alle opzich
ten juist iets minder. Tout de même,
opvallend, zeer opvallend."
De hele persoonlijkheid van Mr Shai
tana was trouwens opvallend dat
probeerde hij tenminste te bereiken.
Hij was. uiterlijk, de gepersonifieerde
Mephisto. Lang en mager, met een
smal, melancholiek gezicht, inktzwarte
wenkbrauwen, een klein snorretje met
stijf opgedraaide punten en een klein
puntbaardje. Zijn kleren waren echte
kunstprodukten van een onberispe-
lijke coupe maar met een neiging
naar het bizarre.
Iedere gewone man kreeg bij zijn
aanblik een bijna onbedwingbare nei
ging hem een schop te geven. In plaats
daarvan zeiden ze, zonder enige po
ging om iets origineels te bedenken:
„Daar heb je die verd.. de zwartkop
Shaitana ook!"
Hun vrouwen, dochters, zusters, tan
tes, moeders en zelfs hun grootmoe
ders zeiden daarentegenieder in haar
eigen stijl: „Ja't is waar.... Hij is
het toppunt! Maar hij is zo rijk! En hij
geeft zulke prachtige feesten! En hij
is zo amusant..altijd heeft hij je wat
interessants of schandaligs van je ken
nissen te vertellen!"
Of Mr Shaitana uit Argentinië kwam of
uit Portugal of Griekenland, wist nie
mand. Maar drie feiten stonden onom
stotelijk vast: hij bewoonde een dure en
mooie flatwoning in Park Lane. Hij
gaf met lofwaardige regelmaat par
tijen, grote partijen, kleine partijen,
griezelige partijen, nette partijen en
beslist „rare" partijen. Hij was een
man, voor wie iedereen verkapt of
openlijk bang was.
Voor dat laatste bestond wel reden.
De mensen voelden, intuïtief, dat hij
te veel van iedereen wist. En boven
dien vonden ze zijn gevoel voor humor
wel wat eigenaardig.
De algemeen heersende mening was,
dat je beter deed, Shaitana niet te be
ledigen.
Die middag behaagde het hem blijk
baar, dat belachelijke, kleine manneke,
Hercule Poirot, voor de gek te hou
den.
,Zo, dus een politieman heeft ook
afleiding nodig," zei hij nadenkend.
,En nu u een dagje ouder begint te
worden, neemt u uw toevlucht tot de
kunst, monsieur Poirot?"
Poirot glimlachte toegefelijk.
„Zoals ik zie, heeft u zelf niet minder
dan drie snuifdozen afgestaan," zei hij.
Mr Shaitana gebaarde afwerend.
Kleinigheden, die ik hier en daar heb
opgepikt. U moet me eens komen be
zoeken, monsieur Poirot. Ik kan u inte
ressante dingen laten zien. Ik beperk
me niet tot een speciaal tijdperk of tot
één soort voorwerpen".
„U beeft dus een veelzijdige smaak,"
glimlachte Poirot.
„Zo is het!"
Opeens begonnen Shaitana's ogen te
schitteren, zijn mondhoeken gingen de
hoogte in. zijn wenkbrauwen vormden
bijna spitsbogen.
„Ik zou u zelfs iets haar uw smaak
kunnen laten zien, monsieur Poirot.
„Dus dan is u de trotse eigenaar
van een particulier „Zwart Museum"?"
„Pfff!" Shaitana knipte minachtend
met de vingers. „De kop. waaruit een
moordenaar heeft gedronken, de loper
van een beroemde dief.kinderachtige
dingen! Nee, ik zou me nooit de moei
te geven, zulke dingen te kopen. Ik
verzamel alleen echte, belangrijke cu
riositeiten!"
„En wat zijn volgen's u de echte, be
langrijke curiositeiten op het gebied
van de misdaad?" vroeg Poirot. Shaita
na boog zich iets voorover en legde
twee vingers van zijn rechterhand op
de schouder van Poirot.
„De menselijke wezens, die de da
den plegen, monsieur Poirot!" Hij siste
de woorden op melodramatische ma
nier.
Poirot's wenkbrauwen gingen iets de
hoogte in.
(wordt vervolgd)
NEUSAFDRVK
Het Britse zuivelbureau heeft zopas
de hulp ingeroepen van Scotland Yard
om een beter identificatiesysteem
voor runderen te ontwerpen. Naar het
schijnt hebben alle koeien een ver
schillende neus, hetzelfde verschijnsel
als de menselijke vingerafdruk dus en
dit zou herkenning zonder enige be
twisting mogelijk maken.
Tot op heden stelt men zich tevre
den met de oormerken bij runderen
en met een schets van het vlekken-
patroon op hun huid, maar dat is
niet helemaal afdoende.
Het Brits zuivelbureau hoopt nu dat
Scotland Yard de tijd zal vinden om
de nieuwe methode grondig uit te
bouwen. Tijd alleen is echter niet
genoeg: men mQet er ook nog iets op
vinden om een goede neusafdruk te
kunnen opnemen, want het snuffel-
orgaan is doorgaans te nat.
Misschien is er iets aan te doen
met eerst grondig de koeienneus te
snuiten
BLOND
„Stampa Sera" een krant in Turijn
heeft gisteren de resultaten bekendge
maakt van een opinie-onderzoek oyer
het geblondeerde kapsel van Gina
Lollobrigida. 77,2 procent vond het
een charmante verandering. 3,4 pro
cent was er tegen.
Gina speelt met blond kapsel in de
film „La bellezza dippolita", waarin
zij een revue-ster uitbeeldt, die het
toneel verliet om in een benzinepomp
station in Dippolita te gaan werken
VAKBONDSLID
De lakeien, kamermeisjes, koks,
koetsiers, handwerkslieden en an
dere personeelsleden van het ko
ninklijk paleis in Stockholm, wor
den lid van het Zweeds vakverbond,
om positieverbetering te verkrijgen.
Onlangs heeft op het paleis een
oriënterend gesprek plaats gehad
tussen personeel en het vakverbond
Het resultaat was, dat al 'n dertig
tal personeelsleden zich als lid heeft
gemeld. Men mil hoger loon en
acht ook een werkweek van 45 uur
een redelijke eis.
Wij verkeren in een vreemde
positie", heeft glazenwasser Ragnar
Joensson in een vraaggesprek ver
teld, „wij zijn geen ambtenaren van
de staat en zijn veeleer in particu
liere dienst. Daardoor moeten we
bepaalde nadelen accepteren en
missen we bepaalde voordelen".
In totaal komen 75 personeelsle
den in aanmerking voor het lid
maatschap van het vakverbond.
Ongeveer de helft aarzelt nog.
BELASTINGVRIJ
Het nieuwe Zuidafrikaanse systeem
voor inkomstenbelasting „Paye" (pay
as you earn), waarbij men direct be
lasting betaalt bij het incasseren van
het inkomen, is op 1 juli ingegaan.
Maar de belastingbetalers zullen pas
in maart 1963 hun bijdrage aan de
staatskas behoeven af te geven, zodat
zij acht maanden vrij zullen zijn van
het betalen van inkomstenbelasting.
9/2
En nu is het afgelopen!.
ree. en trombone-kwart. 14.45 Kamermuz.
(gr.) 15,00 Schoolradio 15.30 V.d. zieken
16,30 Pianorec., moderne muz. 17,00 Boek-
bespr. v.d. jeugd 17,15 Meisjeskoor 17.40
Beursber. 17,45 Amateursolisten en -ensem
bles 18,30 Lichte gram. 18,50 Regeringsuitz.:
Nationale Reclasseringsdag 1962 19,00 Nws.
19,10 Act. 19.25 Boekbespr. v.d. jeugd 19,30
Pol. lez. 19,40 Verzoekprogr. v.d. mil. 20,30
Lichte orkestmuz. en zangsol. 21,00 Lichte
gram. 21,20 De klokkenmaker, hoorspel 22.20
22,30 Nws. 22.40 Musicerende dilettanten
23,05 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws.
Hilversum II - 298 m
VARA: 12,00 Licht ens. en zangsol. 12,20
Regeringsuitz.: V.d. landb. 12,30 Land- en
tuinb.meded. 12,33 Sport en progn. 12,50
Pianospel, lichte muz. 13,00 Nws. 13,15 Act.
of gram. 13.25 Beursber. 13,30 Licht ens. en
zangsol. 14.00 Kinderkoor 14,25 Vluchtelin
gen aan de Evenaar, klankb. 15,05 Lichte
orkestmuz. (gr.) 15,30 Act. VARA: 16,00
Jazzmuz. (gr.) 16,30 V.d. zieken 17,00 Lichte
gram. 17.10 Pianoduo 17,30 Instr. trio 17,50
Act. 18,00 Nws. 18,15 Meisjeskoor 18,50 Een
en een is twee. rep. van het congres van de
vrouwenbond van het NVV 19,00 V.d. kind.
19.10 Muz. voor kind. (gr.) VPRO: 19,30
Kunstkron. 20,00 Nws. 20,05 Leven op het
land, gespr. 20.20 Christelijke volksliederen
in Voor-Indië 20,50 Wereld in beweging, lez
VARA: 21.00 Signalementen van het IK.
klankb. 21,40 Buitenl. weekoverz. 21,55 Grand
Gala du Disque, Residentie-ork. en zangsol.
22,30 Nws. VPRO: 22,40 Over de drempel
naar het voortgezet onderwijs, gesprek
VARA: 23.00 Soc. nws. in Esperanto 23.10
Grand Gala du Disque, Residentie-ork. en
zangsol. 23.55-24,00 Nws
Brussel Vlaams
324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30
Weerber. 12,35 Lichte gram. (verv.) 12,50
Beursber. 13,00 Nws. 13.15 Orgelrec. met
zangintermezzi 14,00 Gevar. muz. 14,30 He
dendaagse kamermuz. 15.20 Lichte muz. 16,00
Beursber. 16,06 Symfonisch concert 17,00
Nws. 17.15 Lichte gram. 18,20 V.d. sold. 18,50
Chansons 19,00 Nws. 19,40 De vier Oscars
20,00 Lichte muz. 20.35 Theaterkron. 21,00
Licht casinoconcert 22,00 Nws. 22,15 Jazz
muz. 22,55-23,00 Nws.
Brussel Frans
484 m: 11,55 Gevar. muz. 14,03 Muz. van
Belgische componisten 15,03 Kamermuz. 16,08
Kamermuz. 17,00 Nws. 17,30 Lichte kamer
muz. 19,30 Nws. Klass. kamermuz. 22,00 We-
reldnws. 22,55 Nws.
Zaterdag 29 september
Hilversum I - 402 ni
KRO: 7,00 Nws. 7,15 Geest, liederen 7,45
Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,15 Lichte
gram. 8,50 V.d. huisvr. 10,00 V.d. kleuters
10,15 Lichte orkestwerken (gr.) 11,00 V.d,
zieken 11,45 Klass. orgelspel (gr.)
Hilversum II - 298 111
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Soc. strijdlied 7,23 Lichte ochtendklanken
(gr.) (Om 7,30 Van de voorpagina, praatje)
8,00 Nws. en postduivenber. 8,19 Lichte
gram. 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Klass. pia
noconcert (gr.) 9.45 Berlijns Radiokoor (gr.)
VPRO: 10,00 Samen thuis: De rechten
van het kind, lez. 10.05 Een brief uit Ga-
lilea, bijbeloverd. VARA: 10,20 Ballroom-
ork. 10,50 De wilde vaart, cabaret 11,20 Sport-
nws. 11,45 Lichte muz.
Vrijdag 28 september
NTS: 20,00 Journaal en weeroverz. KRO:
20,20 Woord en beeld 20,30 Grand Gala du
Disque Classique 1962 in het Concertgebouw
te Amsterdam, Residentie-ork. met sopraan
en violist. In de pauze: Uitreiking van de
Edisons.
VLAAMS BELGIë: 19,00 Intern, jeugdkron.
19,30 Sportkron. 20,00 Nws. 20,25 Het man
neke 20.30 De hemel kan wachten (Heaven
can wait), speelfilm 22,15 Filmnws. en nwe.
films 23,00 Nws.
FRANS BELGIë: 18,30 Filmrep. over Ta
hiti 19,00 Engelse les 19,30 Kath. uitz. 20,00
Journ. 20.30 Un homme pour toutes les
Saisons. toneelstuk 22.05 Kunstkron. 22.35
Journaal.
Het Russische persbureau Tass heeft
gisteren gemeld dat Amerikaanse vlieg
tuigen hinderlijk dicht in de buurt ge
vlogen hebben van Russische schepen
op de Atlantische Oceaan, de Aegeïsche
zee en de Japanse zee,
Japanse zee.
Het persbureau zegt, dat er zes nieu
we berichten zijn ontvangen over „pro
vocaties" van het Russische ministerie
voor de koopvaardij.
De Russische onder-minister voor de
scheepvaart, Savinov, heeft voor radio-
Moskou gezegd, dat Amerikaanse mili
taire vliegtuigen Russische schepen blij
ven hinderen waai-bij zij gevaarlijk laag
vliegen. Zij probeerden de normale ont
wikkeling van de internationale econo
mische betrekkingen te verstoren en
schonden de overeenkomst over de vrij
heid en veiligheid van het vei'keer op
zee, aldus de onder-minister.
De Westberlijnse politie heeft gisteren
bekendgemaakt, dat Oostduitse wacht
posten woensdagavond aan de grens
tussen Oost-Berlijn en de Franse sector
van het westelijke stadsdeel een Oost-
berlijnse vluchteling hebben neergescho
ten. Nadat men had horen schieten, had
men gezien dat een ziekenauto van de
Oostberlijnse politie een man van 25 tot
30 jaar wegbracht. Nadere bijzonderhe
den zijn niet bekend.
Gisteren begon in Italië een staking
van drie dagen door de metaalarbeiders,
die hogere lonen en een grotere invloed
bij de bedrijfsleiding eisen Alleen bij
Fiat en andere bedrijven in Turijn blij
ven de metaalarbeiders nog aan het werk
Inmiddels hebben ziekenhuisemployees
bepaalde groepen ambtenaren en land
arbeiders stakingen aangekondigd voor
het begin van de volgende maand.
25-3. „Waar is mijn lieveling?" riep me
vrouw Poenzuiger tegen generaal IJbel,
die uit de ballon was gestapt.
„Lieveling?" bulderde de generaal.
„Waar zijn die bengels van mij?"
kwam ook de weduwe Dor.
„Bengels?" bulderde de generaal,
„lievelingen? Staatsvijanden zijn het, die
militaire oefeningen in de war sturen!"
Maar mevrouw Poenzuiger en de we
duwe Dor hoorden het nauwelijks. Ze
staarden elkaar met grote ogen aan.
„Zaten uw kinderen óók in die ballon?"
vroeg mevrouw Poenzuiger.
„Wis en drie," antwoordde de weduwe
Dor.
„O," riep mevrouw Poenzuiger ang
stig, „o, dan is mijn Humphrie in slecht
gezelschap geraakt!"
,,Wat??" Met fonkelende ogen stapte
de weduwe Dor op haar af. ..Zeg dat
nog es?" Er ontstond een hevige ruzie
tussen de dames, waarbij generaal IJ
bel verward toekeek. Als veldheer wist
hij niet goed vrede te stichten. Geluk
kig kwam Hendrikus Naaldhout nader
bij, „Nou nou, nog ruzie maken ook?
Was die autobotsing niet goed genoeg?"
Hij richtte zich tot de generaal: „Waar
hangen die jongens uit?" vroeg hij.
„In de vuurlinie," antwoordde de ge
neraal.
„Hex^emetijd!" riep de weduwe Dor,
en mevrouw Poenzuiger dreigde flauw
te vallen.
,Goed," zei Hendrikus vooi'tvarend.
„Dan gaan we met z'n allen in de bus,
brengen meneer de generaal terug en
halen de kinderen op." Nadat het wiel
er weer aangezet was. stapten allen in
en reden weg. Alleen Japik bleef achter
bij de verkreukelde limousine.