mz&m HOUDT UW HAAR JONG Zwart o Wit „KONTRASTEN NIEUW MUZIKAAL PROGRAM Bob Spaak als gastheer nieuwe studio-5 in Win weke lijks 1000 GUL speelt BRIDGE POLY-COLOR POIROT Minter en Hinter en het fluwelen ventje DEN min 1 cent KLEURSHAMP00 THUIS ZELF Radioportret van Stijn Streuvels Ook Grand Gala voor teenagers S—ocjezecjd Als organisator en verslaggever in grote quiz van ballpoints De afgelastingen op vroeger uur Radioprogramma 's item-feuilleton Televisieprogramma s Amerikanen souden Russische schepen hinderen Weer Oostberlijner neergeschoten Italië staakt weer DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1962 TAe meest felle kleuren die op zichzelf de grootste tegenstellingen vormen, kunnen, mits door een vakmanshand gegroepeerd, als een boeiend en een verantwoord geheel het menselijk oog bekoren. In het nieuwe radioprogram ma „Kontrasten" is deze theorie in de rijkgeschakeerde kleurenwereld van de muziek toegepast en dan natuurlijk met het oogmerk het oor van de radioluiste raars te boeien. „Kontrasten" bestaat uit een aantal zeer bijzondere eigen opnamen van werken, die door hun eigen aard en uitvoering op het concertpodium nim mer naast elkaar kunnen worden ge plaatst. maar die dank zij de aparte mogelijkheden van het medium radio in een overigens wel overwogen con trastwerking in één programma kunnen worden ondergebrcaht. In de eerste uitzending van dit nieuwe radiopro gramma dat in dit seizoen nog enkele keren zal worden samengesteld is ook een elektronisch werk op genomen en wel de compositie Serenta Terza van Bruno Madera. De regis- is ook 'n elektronisch werk opge nomen en wel de compositie Serenata De plaats die deze Serenata woensdag avond 3 oktober om 22.55 üur in het programma krijgt, is op zichzelf ook bijzonder. Het karakter van het werk maakt hét niet aanvaardbaar om het uit te zenden bijvoorbeeld tussen op namen van de moderne 19e eeuwse muziek- Vandaar dat de samenstellers voor en na de Serenata Terza een meer verantwoorde contrastwerking hebben gevonden in de plaatsing van twee werken uit de oude koormuziek, name lijk het „Stabat Mater" van da Pales- trina en „Crucifixus" van Antonio Lotti. Het ligt voor de hand dat het Grand Gala du Disque met een manifesta tie van zoveel binnen en buitenlands talent op de zaterdagavond een ge beurtenis vormt, welke met name toch wel de Nederlandse teeners nauwelijks onberoerd zal laten. Deze zekerheid bracht Ko de Kloet en Herman Stok op de gedachte om hun rubriek „Tijd voor teenagers" op zaterdagmiddag om 13-20 uur een fors gala-stempel te ge ven. Dick Duster houdt daarom aan de presentatietafel ruimte vrij voor een aantal van de meest flonkerende ster ren van dit grand gala en zij zullen de platen van collega's en die van zichzelf voor de jeugdige luisteraars aankondigen. JTrank 1 ha.kk Lateur, de unieke banket bakker-schrijver van het Vlaam se platteland die als auteur onder de naam Stijn Streuvels internatio nale bekendheid verwierf, wordt op 3 oktober 91 jaar. Daarom wordt hij woensdagmiddag a.s. om 13.45 uur herdacht in een Gesproken portret" waarvoor Garmt Stuiveling de tekst schreef. Mijn jongste zoon is, ofschoon nog geen drie jaar oud, een groot acteur. Hij moet zichterwijl de in zijn ogen bijzonder grote broer zich op school bezighoudt met de rekenkundige vraagstukken die de tweede klas op levert. in zijn eentje zien te amuse ren. Daartoe grijpt hij het middel van de transfiguratie aan. Bij afwezigheid van voormelde broer en de op de krant druk werkzaam geachte papa speelt hij, uit een onbewuste drang tot compensering van een gemis, een van beiden soms. Dan pakt hij mijn tas en dan gaat hij, zevenenzestig maal ach ter eent naar kantoor, gelijk hij dan mijn vrouw mededeelt. Of hij is plot seling zijn broer en moet noodzakelijk heel snel naar school omdat hij an ders straf krijgt Als de bakker komt, bespiedt hij aan de geopende deur met ogen waaraan niets ontgaat alle manipulaties die des bakkers zijn en daarna is hij dan ge durende een half uur eveneens bak ker. een rol die hij consequent vol houdt. zelfs zo zeer dat hij weigert te luisteren als zijn moeder hem ver abuis bij zijn naam noemt, in plaats van hem met „bakker" aan te spreken. Alleen de komst van een nieuwe le verancier kan hem uit zijn rol bren gen. Dan gaat zijn persoonlijkheid na melijk onmiddellijk over in die van de man die zojuist heeft aangebeld. Zo is hij. als het druk loopt, op één dag soms achtereenvolgens slager, kolen- man, bloemenverkoper, vuilnisman groenteboerkruidenier en nog het een en ander. Het is duidelijk dat hij een druk leven heeft. Soms wordt het moeilijk voor hem.. Laatst had hij op de teevee een pracht van een spook gezien. Dat was iets geheel nieuws, want spoken komen bij ons zelden aan de deur. Hij diepte onmiddellijk ergens een hem veel te grote en te wijde regencape op, liet zijn hoofd volledig in de capuchon verloren gaan en liep als een angstaan jagend fantoom, met zwaaiende armen en hol gillend door het huis. Hij had net de eerste ronde gemaakt, toen er gebeld werd. Hij deed als spook open en daar stond een vriendelijk zustertje, om de jaarcontributie van een of an der missieblad. Studieus keek het jeug dige spook naar de eveneens zeer zwarte verschijning in de deurope ning. „Dat is onzin" zo stond er op zijn gezicht te lezen. ..twéé goeie ideeën op één dag is overdreven!" Toen de zuster weg was. stond hij duidelijk voor een dilemma Van de spokenrol was de glans nog lang niet af En nu had hij niettemin al weer een nieuw object Na enig nadenken wijzigde hij wat aan zijn qeestennni- jorm en daarop deelde hij, hol spre kend als eén spook en vriendelijk glim lachend als het zustertje, mede dat hij nu allebei tegelijk was. Een spoken- zuster. Of een zuster-spook. Dat bleef iiem om het even. Maar hij hoefde nu m elk geval, geen puike denkbeelden ongebruikt te laten. „Dag spook" zei ik, toen ik hem even mer tegenkwam waar hij schrik en ontsteltenis aan het teweegbrengen was. Meteen gooide hij zijn gewaad af. was het beu- Nou ben ik papa" zei hij. En jij moet vroeg naar bed!" voegde hij er streng aan toe. wende er bitter om, zoals dat dan hoort. Want vroeg naar bed is net ergste wat er bestaat. PRAET-MAECKER BOB SPAAK gaat in het nieu we seizoen om de twee weken elke zondag zijn aandacht voor de radio verdelen tussen wat er buitenshuis op de sportvelden gebeurt en wat er vroeger op de dag binnenshuis in de nieuwe studio 5 ten gerieve van de luisteraars aan activiteiten wordt ontplooid. Bij dat studiogebeuren fungeert hij niet alleen als verslaggever, maar ook als organisator. Zijn radioprogramma mist voortaan dé puzzels en problemen en vandaar dat, anders dan in het vorige seizoen, de rubriek geen vervolg op de zondagmiddag krijgt. Voor het ove rige tracht Bob Spaak weer met be hulp van een vast ensemble, een vier tal solisten als Jenny Roda, Sonja Oos. tetman, John de Mol en Henk Janmaat en met assistentie van vele bijzondere gasten een radioprogramma te maken, dat zijn kracht vooral vindt in de sfeer van plezierige ontspanning. De eerste (Advertentie) Stemt af op Radio Veronica (192 m.) elke zondag om 12.00 uur en elke maandag om 12.45 uur of kijk bij uw kantoorboekhandel naar ,,de vraag van de week". Tot dusverre heeft men in het winter seizoen op zaterdagmiddag om kwart over twaalf kunnen luisteren naar de afgelastingen van het zaterdagmiddag voetbal. Deze service zal aan de voet balliefhebbers ook nu in het komende seizoen worden verleend, maar de uit- zendingstijd is gewijzigd. De KNVB, die zoveel mogelijk wil voorkomen, dat haar leden een vergeefse reis moeten maken, heeft daarom aan de VARA verzocht de afgelastingen op een vroe ger uur via de microfoon te willen meedelen. Aan dit verzoek wordt vol daan en de berichten zullen daarom in de toekomst op zaterdagochtend om 10.20 uur voor de microfoon worden omgeroepen. BOB SPAAK weer elke zondag voor de radio welkome gast, die in studio 5 op zon dagochtendvisite komt', is de spil van Blauw Wit, Berry Joeks, die niet al leen vertelt, maar ook zingt, want Spaak vroeg zijn vocale medewerking! D-so,. voor niet minder dan drie liedjes. Op Hilversum I 402 m brengt de KRO om 19.40 uur het populaire platenprogramma „Vliegende schijven". Daarna volgt om 20.30 uur „De melodie en-cascade" en om 21 uur brengen Leo Nelissen en Kees Schilperoort het pro gramma ,,Ook goed". Het luisterspel „De klokkenmaker" wordt om 21.30 uur uitgezonden. De r-k. muziekvereniging „Kunst na arbeid" uit Vreeswijk komt om 22.40 uur voor de microfoon en de avond wordt om 23.05 uur besloten met „De laatste ronde". Hilversum II 298 m biedt om 21 uur een herhaling van de serie „Signalementen van het ik". Om 21.55 uur zingt Renata Tebaldi met het Resi dentie-orkest o.l.v. Arturo Basile- Om 23.10 uur volgt het tweede gedeelte van dit concert t.g.v. het Grand Gala du Na het journaal is er om 20.20 uur de KRO-rubriek „In woord en beeld". Verder wordt na 20-30 uur het gehele KRO-programma van deze avond gevuld met een rechtstreekse uitzending van het Grand Gala du Disque Classique m het Amsterdams Concertgebouw, waar aan o.a. meewerken het Residentie-or kest, de wereldberoemde sopraan Renata Tebaldi en de niet minder befaamde violist Christian Ferras. België Vlaams brengt om 20.30 uur de komedie „De hemel kan wachten" (voor volwassenen) en om 22.15 uur de filmrubriek „Première". (Advertentie) m Na het N.T.S.-journaal presenteerde Arie Kleywegt zijn rubriek „Achter het nieuws". Dr. Jaap Meyer bracht daarna met goed illustratief materiaal een indruk van de Amsterdame Jodenhoek. Om ne gen uur vertolkte Ellen Vogel op emi nente wijze de eenakter „La voix humai- ne", de menselijke stem. Zij maakte er een fel-realistische uitbeelding van. Daarna volgde het programma „Iemand die om je geeft", naar een Amerikaanse tv-produktie van Dick Powell, waarin de kijker werd geconfronteerd met een Amerikaanse varensgezel, die hunkert naar vriendschap en liefde, maar die een dermate ontoegankelijk karakter heeft, dat hij de mensen als het ware van zich afstoot. Een probleem, dat in al zijn Va riaties de volle aandacht verdient, en die gisteravond op het beeldscherm- ongetwij feld heeft gekregen. B. de G. De programma's die de Vlaamse TV voor de nieuwsuitzending uitzendt, vor men altijd een rijke hors d'oeuvre op de avonddis. „Tienerklanken" is er sinds lang een suc cesvolle rubriek. Dit seizoen heeft zij een nieuwe formule: telkens treden in vreedzame Benelux-competitie een twee tal vooraf op de film opgenomen in strumentale tienergroepen tegen elkaar in het krijt. Een jury van beroepsarties ten velt het oordeel. De uitzending „Ap plaus voor" maakt van nu af aan on derdeel uit van deze serie en hierin tre den tieners op, die reeds eerder bewezen iets in hun mars te hebben. Gisteren wa ren dit de Hansen Singers uit Geertrui- denberg een beschaafd muzikaal vier tal, dat weet wat zingen is en dat ook in de repertoirekeuze smaak en moge lijkheden blijkt te kunnen combineren. Het werd trouwens een dubbel succes voor de Nederlandse tieners, want ook Hank Brooklyn and his Orchestre bleek bij de bekendmaking een Nederlander. Donderdag volgende week gaat de wed strijd voort. Het „Applaus" is dan „voor" de The South Jazzband uit Til burg. Vrijdag 28 september Hilversum I 402 111 KRO: 12,00 Middagklok - noodklok 12,04 Simple Music 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht ens. en zangsol. 12,50 Act. 13,00 Nws. 13,15 Platennws. 13,20 Dansork. en zangsol. 13,45 Vrouwenvraagbaak 14,00 Zang- wèg die eerste grijze haartjes gewoon thuis uw haar wassen nieuwe glans in uw eigen haarkleur of modieuze spoeling naar keuze zelf doen zonder tijd verlies tube voor 2 wassingen 1.95 Doe het thuis - doe het zélf! door sdc^ath Cdlirióti .Ah. HOOFDSTUK I Mr Shaitana m'n waarde monsieur Poirot!" Een zachte, tevreden-spinnende stem een stem, die bewust als instrument werd gebruikt met niets impulsiefs of natuurlijks erin. Hercule Poirot keerde zich om. boog en drukte de eigenaar van de stem vor melijk de hand. Hij had een eigenaardige uitdrukking in zijn ogen. Je zou kunnen zeggen, dat de onverwachte ontmoeting gevoelens in hem wakker riep, die hij niet vaak had. ..Hoe maakt u het. Mr Shaitana?' zei Hierna ontstond een korte stilte. Het was alsof ze gingen duelleren en het bevel- „En garde!" had geklonken. Om hen heen bewoog zich een ele gante menigte. Overbeschaafde stem men kweelden of klonken staccato op: ..Kindje., énig gewoon! Prachtig ge woon! Uniek!" Er was een tentoonstelling van snuifdo zen in Wessex House. Toegangsprijs één guinea ten bate van de Londense ''ekenhuizen. ..Beste kerel." zei Mr Shaitana. „een zeldzaam genoegen je op zo'n gewone plaats te zien. Vanmorgen niemand op gehangen of geguillotineerd? Slappe tijd in de onderwereld! Of krijgen we van middag hier een goochelpartijtje met snuifdozen? Dat zou werkelijk buitenge woon zijn!" „Helaas, monsieur," zei Poirot. „Ik ben hier als gewoon kijker en bewonde raar. anders niet!" Op dat ogenblik werd Mr Shaitana even in beslag genomen door een aardig jong meisje met kleine krulletjes aan de ene kant van haar hoofd en drie klap rozen. in zwart stro verpakt, aan de an dere kant. Hij zei: „M'n lieve kindwaarom ben je niet op mijn partijtje gekomen? 't Is zo'n aardig partijtje geweest! M'n gasten hebben zich werkelijk de moei te gegeven tegen me te praten. Een dame heeft zelfs .Hoe maakt u het!' en .Wel bedankt voor de gezellige avond' gezegd. Maar die was natuurlijk ergens uit Amerika vandaan, de stak ker!" Terwijl het knappe jonge meisje ant woord gaf, permitteerde Poirot zich de weelde, de begroeiing van Mr Shaita na's bovenlip te bestuderen. Een mooie snor een buitengewoon mooie snor de enige snor in Londen misschien die een vergelijking met Poi rot's eigen snor kon doorstaan. „Maar niet zo weelderig!" mompelde Poirot tevreden. „Nee., in alle opzich ten juist iets minder. Tout de même, opvallend, zeer opvallend." De hele persoonlijkheid van Mr Shai tana was trouwens opvallend dat probeerde hij tenminste te bereiken. Hij was. uiterlijk, de gepersonifieerde Mephisto. Lang en mager, met een smal, melancholiek gezicht, inktzwarte wenkbrauwen, een klein snorretje met stijf opgedraaide punten en een klein puntbaardje. Zijn kleren waren echte kunstprodukten van een onberispe- lijke coupe maar met een neiging naar het bizarre. Iedere gewone man kreeg bij zijn aanblik een bijna onbedwingbare nei ging hem een schop te geven. In plaats daarvan zeiden ze, zonder enige po ging om iets origineels te bedenken: „Daar heb je die verd.. de zwartkop Shaitana ook!" Hun vrouwen, dochters, zusters, tan tes, moeders en zelfs hun grootmoe ders zeiden daarentegenieder in haar eigen stijl: „Ja't is waar.... Hij is het toppunt! Maar hij is zo rijk! En hij geeft zulke prachtige feesten! En hij is zo amusant..altijd heeft hij je wat interessants of schandaligs van je ken nissen te vertellen!" Of Mr Shaitana uit Argentinië kwam of uit Portugal of Griekenland, wist nie mand. Maar drie feiten stonden onom stotelijk vast: hij bewoonde een dure en mooie flatwoning in Park Lane. Hij gaf met lofwaardige regelmaat par tijen, grote partijen, kleine partijen, griezelige partijen, nette partijen en beslist „rare" partijen. Hij was een man, voor wie iedereen verkapt of openlijk bang was. Voor dat laatste bestond wel reden. De mensen voelden, intuïtief, dat hij te veel van iedereen wist. En boven dien vonden ze zijn gevoel voor humor wel wat eigenaardig. De algemeen heersende mening was, dat je beter deed, Shaitana niet te be ledigen. Die middag behaagde het hem blijk baar, dat belachelijke, kleine manneke, Hercule Poirot, voor de gek te hou den. ,Zo, dus een politieman heeft ook afleiding nodig," zei hij nadenkend. ,En nu u een dagje ouder begint te worden, neemt u uw toevlucht tot de kunst, monsieur Poirot?" Poirot glimlachte toegefelijk. „Zoals ik zie, heeft u zelf niet minder dan drie snuifdozen afgestaan," zei hij. Mr Shaitana gebaarde afwerend. Kleinigheden, die ik hier en daar heb opgepikt. U moet me eens komen be zoeken, monsieur Poirot. Ik kan u inte ressante dingen laten zien. Ik beperk me niet tot een speciaal tijdperk of tot één soort voorwerpen". „U beeft dus een veelzijdige smaak," glimlachte Poirot. „Zo is het!" Opeens begonnen Shaitana's ogen te schitteren, zijn mondhoeken gingen de hoogte in. zijn wenkbrauwen vormden bijna spitsbogen. „Ik zou u zelfs iets haar uw smaak kunnen laten zien, monsieur Poirot. „Dus dan is u de trotse eigenaar van een particulier „Zwart Museum"?" „Pfff!" Shaitana knipte minachtend met de vingers. „De kop. waaruit een moordenaar heeft gedronken, de loper van een beroemde dief.kinderachtige dingen! Nee, ik zou me nooit de moei te geven, zulke dingen te kopen. Ik verzamel alleen echte, belangrijke cu riositeiten!" „En wat zijn volgen's u de echte, be langrijke curiositeiten op het gebied van de misdaad?" vroeg Poirot. Shaita na boog zich iets voorover en legde twee vingers van zijn rechterhand op de schouder van Poirot. „De menselijke wezens, die de da den plegen, monsieur Poirot!" Hij siste de woorden op melodramatische ma nier. Poirot's wenkbrauwen gingen iets de hoogte in. (wordt vervolgd) NEUSAFDRVK Het Britse zuivelbureau heeft zopas de hulp ingeroepen van Scotland Yard om een beter identificatiesysteem voor runderen te ontwerpen. Naar het schijnt hebben alle koeien een ver schillende neus, hetzelfde verschijnsel als de menselijke vingerafdruk dus en dit zou herkenning zonder enige be twisting mogelijk maken. Tot op heden stelt men zich tevre den met de oormerken bij runderen en met een schets van het vlekken- patroon op hun huid, maar dat is niet helemaal afdoende. Het Brits zuivelbureau hoopt nu dat Scotland Yard de tijd zal vinden om de nieuwe methode grondig uit te bouwen. Tijd alleen is echter niet genoeg: men mQet er ook nog iets op vinden om een goede neusafdruk te kunnen opnemen, want het snuffel- orgaan is doorgaans te nat. Misschien is er iets aan te doen met eerst grondig de koeienneus te snuiten BLOND „Stampa Sera" een krant in Turijn heeft gisteren de resultaten bekendge maakt van een opinie-onderzoek oyer het geblondeerde kapsel van Gina Lollobrigida. 77,2 procent vond het een charmante verandering. 3,4 pro cent was er tegen. Gina speelt met blond kapsel in de film „La bellezza dippolita", waarin zij een revue-ster uitbeeldt, die het toneel verliet om in een benzinepomp station in Dippolita te gaan werken VAKBONDSLID De lakeien, kamermeisjes, koks, koetsiers, handwerkslieden en an dere personeelsleden van het ko ninklijk paleis in Stockholm, wor den lid van het Zweeds vakverbond, om positieverbetering te verkrijgen. Onlangs heeft op het paleis een oriënterend gesprek plaats gehad tussen personeel en het vakverbond Het resultaat was, dat al 'n dertig tal personeelsleden zich als lid heeft gemeld. Men mil hoger loon en acht ook een werkweek van 45 uur een redelijke eis. Wij verkeren in een vreemde positie", heeft glazenwasser Ragnar Joensson in een vraaggesprek ver teld, „wij zijn geen ambtenaren van de staat en zijn veeleer in particu liere dienst. Daardoor moeten we bepaalde nadelen accepteren en missen we bepaalde voordelen". In totaal komen 75 personeelsle den in aanmerking voor het lid maatschap van het vakverbond. Ongeveer de helft aarzelt nog. BELASTINGVRIJ Het nieuwe Zuidafrikaanse systeem voor inkomstenbelasting „Paye" (pay as you earn), waarbij men direct be lasting betaalt bij het incasseren van het inkomen, is op 1 juli ingegaan. Maar de belastingbetalers zullen pas in maart 1963 hun bijdrage aan de staatskas behoeven af te geven, zodat zij acht maanden vrij zullen zijn van het betalen van inkomstenbelasting. 9/2 En nu is het afgelopen!. ree. en trombone-kwart. 14.45 Kamermuz. (gr.) 15,00 Schoolradio 15.30 V.d. zieken 16,30 Pianorec., moderne muz. 17,00 Boek- bespr. v.d. jeugd 17,15 Meisjeskoor 17.40 Beursber. 17,45 Amateursolisten en -ensem bles 18,30 Lichte gram. 18,50 Regeringsuitz.: Nationale Reclasseringsdag 1962 19,00 Nws. 19,10 Act. 19.25 Boekbespr. v.d. jeugd 19,30 Pol. lez. 19,40 Verzoekprogr. v.d. mil. 20,30 Lichte orkestmuz. en zangsol. 21,00 Lichte gram. 21,20 De klokkenmaker, hoorspel 22.20 22,30 Nws. 22.40 Musicerende dilettanten 23,05 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. Hilversum II - 298 m VARA: 12,00 Licht ens. en zangsol. 12,20 Regeringsuitz.: V.d. landb. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Sport en progn. 12,50 Pianospel, lichte muz. 13,00 Nws. 13,15 Act. of gram. 13.25 Beursber. 13,30 Licht ens. en zangsol. 14.00 Kinderkoor 14,25 Vluchtelin gen aan de Evenaar, klankb. 15,05 Lichte orkestmuz. (gr.) 15,30 Act. VARA: 16,00 Jazzmuz. (gr.) 16,30 V.d. zieken 17,00 Lichte gram. 17.10 Pianoduo 17,30 Instr. trio 17,50 Act. 18,00 Nws. 18,15 Meisjeskoor 18,50 Een en een is twee. rep. van het congres van de vrouwenbond van het NVV 19,00 V.d. kind. 19.10 Muz. voor kind. (gr.) VPRO: 19,30 Kunstkron. 20,00 Nws. 20,05 Leven op het land, gespr. 20.20 Christelijke volksliederen in Voor-Indië 20,50 Wereld in beweging, lez VARA: 21.00 Signalementen van het IK. klankb. 21,40 Buitenl. weekoverz. 21,55 Grand Gala du Disque, Residentie-ork. en zangsol. 22,30 Nws. VPRO: 22,40 Over de drempel naar het voortgezet onderwijs, gesprek VARA: 23.00 Soc. nws. in Esperanto 23.10 Grand Gala du Disque, Residentie-ork. en zangsol. 23.55-24,00 Nws Brussel Vlaams 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30 Weerber. 12,35 Lichte gram. (verv.) 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13.15 Orgelrec. met zangintermezzi 14,00 Gevar. muz. 14,30 He dendaagse kamermuz. 15.20 Lichte muz. 16,00 Beursber. 16,06 Symfonisch concert 17,00 Nws. 17.15 Lichte gram. 18,20 V.d. sold. 18,50 Chansons 19,00 Nws. 19,40 De vier Oscars 20,00 Lichte muz. 20.35 Theaterkron. 21,00 Licht casinoconcert 22,00 Nws. 22,15 Jazz muz. 22,55-23,00 Nws. Brussel Frans 484 m: 11,55 Gevar. muz. 14,03 Muz. van Belgische componisten 15,03 Kamermuz. 16,08 Kamermuz. 17,00 Nws. 17,30 Lichte kamer muz. 19,30 Nws. Klass. kamermuz. 22,00 We- reldnws. 22,55 Nws. Zaterdag 29 september Hilversum I - 402 ni KRO: 7,00 Nws. 7,15 Geest, liederen 7,45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,50 V.d. huisvr. 10,00 V.d. kleuters 10,15 Lichte orkestwerken (gr.) 11,00 V.d, zieken 11,45 Klass. orgelspel (gr.) Hilversum II - 298 111 VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7,30 Van de voorpagina, praatje) 8,00 Nws. en postduivenber. 8,19 Lichte gram. 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Klass. pia noconcert (gr.) 9.45 Berlijns Radiokoor (gr.) VPRO: 10,00 Samen thuis: De rechten van het kind, lez. 10.05 Een brief uit Ga- lilea, bijbeloverd. VARA: 10,20 Ballroom- ork. 10,50 De wilde vaart, cabaret 11,20 Sport- nws. 11,45 Lichte muz. Vrijdag 28 september NTS: 20,00 Journaal en weeroverz. KRO: 20,20 Woord en beeld 20,30 Grand Gala du Disque Classique 1962 in het Concertgebouw te Amsterdam, Residentie-ork. met sopraan en violist. In de pauze: Uitreiking van de Edisons. VLAAMS BELGIë: 19,00 Intern, jeugdkron. 19,30 Sportkron. 20,00 Nws. 20,25 Het man neke 20.30 De hemel kan wachten (Heaven can wait), speelfilm 22,15 Filmnws. en nwe. films 23,00 Nws. FRANS BELGIë: 18,30 Filmrep. over Ta hiti 19,00 Engelse les 19,30 Kath. uitz. 20,00 Journ. 20.30 Un homme pour toutes les Saisons. toneelstuk 22.05 Kunstkron. 22.35 Journaal. Het Russische persbureau Tass heeft gisteren gemeld dat Amerikaanse vlieg tuigen hinderlijk dicht in de buurt ge vlogen hebben van Russische schepen op de Atlantische Oceaan, de Aegeïsche zee en de Japanse zee, Japanse zee. Het persbureau zegt, dat er zes nieu we berichten zijn ontvangen over „pro vocaties" van het Russische ministerie voor de koopvaardij. De Russische onder-minister voor de scheepvaart, Savinov, heeft voor radio- Moskou gezegd, dat Amerikaanse mili taire vliegtuigen Russische schepen blij ven hinderen waai-bij zij gevaarlijk laag vliegen. Zij probeerden de normale ont wikkeling van de internationale econo mische betrekkingen te verstoren en schonden de overeenkomst over de vrij heid en veiligheid van het vei'keer op zee, aldus de onder-minister. De Westberlijnse politie heeft gisteren bekendgemaakt, dat Oostduitse wacht posten woensdagavond aan de grens tussen Oost-Berlijn en de Franse sector van het westelijke stadsdeel een Oost- berlijnse vluchteling hebben neergescho ten. Nadat men had horen schieten, had men gezien dat een ziekenauto van de Oostberlijnse politie een man van 25 tot 30 jaar wegbracht. Nadere bijzonderhe den zijn niet bekend. Gisteren begon in Italië een staking van drie dagen door de metaalarbeiders, die hogere lonen en een grotere invloed bij de bedrijfsleiding eisen Alleen bij Fiat en andere bedrijven in Turijn blij ven de metaalarbeiders nog aan het werk Inmiddels hebben ziekenhuisemployees bepaalde groepen ambtenaren en land arbeiders stakingen aangekondigd voor het begin van de volgende maand. 25-3. „Waar is mijn lieveling?" riep me vrouw Poenzuiger tegen generaal IJbel, die uit de ballon was gestapt. „Lieveling?" bulderde de generaal. „Waar zijn die bengels van mij?" kwam ook de weduwe Dor. „Bengels?" bulderde de generaal, „lievelingen? Staatsvijanden zijn het, die militaire oefeningen in de war sturen!" Maar mevrouw Poenzuiger en de we duwe Dor hoorden het nauwelijks. Ze staarden elkaar met grote ogen aan. „Zaten uw kinderen óók in die ballon?" vroeg mevrouw Poenzuiger. „Wis en drie," antwoordde de weduwe Dor. „O," riep mevrouw Poenzuiger ang stig, „o, dan is mijn Humphrie in slecht gezelschap geraakt!" ,,Wat??" Met fonkelende ogen stapte de weduwe Dor op haar af. ..Zeg dat nog es?" Er ontstond een hevige ruzie tussen de dames, waarbij generaal IJ bel verward toekeek. Als veldheer wist hij niet goed vrede te stichten. Geluk kig kwam Hendrikus Naaldhout nader bij, „Nou nou, nog ruzie maken ook? Was die autobotsing niet goed genoeg?" Hij richtte zich tot de generaal: „Waar hangen die jongens uit?" vroeg hij. „In de vuurlinie," antwoordde de ge neraal. „Hex^emetijd!" riep de weduwe Dor, en mevrouw Poenzuiger dreigde flauw te vallen. ,Goed," zei Hendrikus vooi'tvarend. „Dan gaan we met z'n allen in de bus, brengen meneer de generaal terug en halen de kinderen op." Nadat het wiel er weer aangezet was. stapten allen in en reden weg. Alleen Japik bleef achter bij de verkreukelde limousine.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5