Politieke partijen bezweren het kiezersvolkzeg neen! Docenten-tekort voorbij het dieptepunt Acht de miljoen omroepen voor tit Barnett-affaire: kracht meting met federaal gezag DE GAULLE'S REEERENDUM GROOTSTE KRACHTPROEF REGERINGSBELEID Uiterst links en uiterst rechts in beweging contra De Gaulle TWEEDE KAMER NIET OPTIMISTISCH OVER DE N.-GUINEAGULDEN BEGROTINGS PROCEDURE GEWIJZIGD WATERRAMP IN SPANJE MAGAZIJN""™ felEMMIHITH Minister Cals in zijn BANKBOEKJES Kwestie zonder precedent Bent U ook zo getrouwd? BRITSE SOLDAAT UITGEWEKEN NAAR OOST-BERIIJN? Internationals flauw DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1962 Fransman kent zijn geschiedenis goed AANSLAG OP GRONDWET ZEKER VAN MEERDERHEID Omdat mannen vergeten Tweede Kamer Maak meer rente van Uw geld EVCvw ERNSTIGSTE CRISIS SINDS BURGEROORLOG VAN DEN BOS nL!fl70*»TaJ3)5 RIJSWIJK LORD HOME: Zelfbeschikking voor iedereen ...behalve voor de Duitse Sovjetzone.... Heiligverklaringen besluiten eerste zittingsperiode mus VAN AMSTERDAM (Van onze Parijse correspondent) De buitenlander, die niet regelmatig de gebeurtenissen in Frankrijk op de voet volgt, zal misschien de vraag stellen: vanwaar dat plotse linge gekrakeel in Frankrijk over een grondwetsherziening? Wat kan het eigenlijk schelen, oi een president van de republiek gekozen wordt door Kamer en Senaat, zoals dat vroeger het geval was, door een col lege van 80.000 notabelen, zoals dat nu gebeurt, of door het volk zelf, zoals De Gaulle dat wil? De Gaulle moge dan een autocraat zijn, maar hij is zeker geen Hitier. Worden politieke partijen in Frankrijk ver boden? Mag de vakbeweging niet vrijelijk staken? Verschijnen er niet iedere dag spotprenten die het staatshoqfd ridiculiseren? Is de „Canard Enchainé", het spotblad par excellence, dat door een elite groep van duizenden opengevouwen wordt gelezen in bussen of onder grondse, ooit door De Gaule verboden? (Advertentie) Zeker, wie zo redeneert, heeft schijn baar gelijk. De Gaulle is allesbehalve een dictator. Maar een Fransman is nu eenmaal een Fransman en de Franse geschiedenis wordt hem op de scholen van middelbaar en hoger onderwijs ver duiveld goed geleerd. Hij herinnert zich maar al te goed de val van het ko ningsschap in 1848, toen Lodewijk Phi lips afstand deed van de troon en zijn kroon symbolisch overdroeg aan de graaf van Parijs, die nu nog altijd pre tendent is. President van de republiek werd Lodewijk Napoleon Bonaparte, die op 10 december 1848 de eed aflegde, trouw zwoer aan de democratische re publiek en be'oofde de constitutie te zul len verdedigen. Hij werd voor de tijd van vier jaar gekozen en zou na af loop van zijn ambtsperiode niet herkies baar zijn. De geschiedenisschrijvers zijn het erover eens, dat op dat ogenblik het keizerschap in Frankrijk was her boren. En dat gebeurde. Lodewijk, met de titel van prins-president, trok door het land, hield overal propagandarede voeringen en riep in Bordeaux de his torische woorden: ,,L'empire c'est la paix." In december 1851 deed hij zijn greep naar de macht, liet de leden van het parlement arresteren en werd een jaar later als Napoleon III gekozen tot keizer van de Fransen ,,bij de gratie Gods en door de wil van het Franse volk." Dat generaal de Gaulle zo ver zal willen gaan om voor zichzelf of zijn op volgers het erfelijke keizerschap op te eisen is niet ^waarschijnlijk. Keizers zijn niet meer in "de mode. Maar ook zonder de kroon op het hoofd te hebben kan men bevoegdheden voor zich opeisen, die verder gaan dan die van een con stitutioneel monarch. En daar gaat het in Frankrijk hard naar toe, ook al wor den de hedendaagse Victor Hugo's nog niet tot emigratie naar het buitenland gedwongen. Het is niet voor de grap of uit een verlangen naar terugkeer tot de vierde republiek, dat in Frankrijk een oppositie in beweging is gekomen, die gaat van de uiterste linkerzijde tot de uiterste rechterzijde, met uitzondering dan van de U.N.R. de Gaullistische par tij, die met De Gaulle staat of valt. Want een grondwet is een belangrij ke zaak. Aan de grondwet, geschre ven of ongeschreven, ligt de moderne rechtsstaat voor anker. In die grondwet staat, om een voorbeeld te noemen, dat alle burgers voor de wet gelijk zijn en dat de vrijheid van godsdienst wordt ge handhaafd. Wie die vrijheid aantast on dermijnt een van de hoekstenen van onze christelijke beschaving en geeft al le christenen het recht tot verzet zodra zij de deuren van hun tempels en gods huizen gesloten zien. De Gaulle tornt niet aan deze vrijheden. Volkomen toe gegeven. Maar alle juristen van naam, die nog geen slaven zijn van het Elysée. zijn het erover eens. dat de grondwet op een heel ander terrein wordt geschon den en waar is daarvan het eind? Laat ons nog met een enkel woord herinneren aan de jongste redevoering van De Gaulle. Drie artikelen van de bestaande grondwet, waaraan hij in 1958 actief heeft meegewerkt, zijn in het ge ding: artikel drie (over de volkssoeve reiniteit). artikel elf (over het recht van maar de rol moet vervullen van leider, van gids, waarbij hij zich o.m. beroept op het voorbeeld ook van Rusland, waar n.b. de criminele gevolgen van persoons- verafgoding overbekend zijn. De minis ters, verlaagd tot functionarissen, zijn verantwoordelijkheid verschuldigd aan hem en niet aan de volksvertegenwoor diging. De Kamer heeft weliswaar theo retisch nog het recht een motie van wantrouwen in te dienen en de rege ring ten val te brengen, maar dan staat onmiddellijk de stok achter de deur van kamerontbinding en nieuwe verkiezingen. Van evenwicht tussen de uit voerende en de wetgevende macht is in Frankrijk geen sprake meer. Terecht vroeg de hoofdredactie van de Parijse „Monde": waar blijft men, als alle macht geconcentreerd wordt in handen van een prins-president en geleidelijk, een voor een, de remmen worden weg genomen, die een afglijden naar het eenmansbewind nog had kunnen tegen houden? Alle waarschuwingen, niet alleen die van de socialisten, maar ook die van de oude conservatief Paul Reynaud en de vroegere ambassadeur in Berlijn, Francois Poncet in ,.Le Figaor", heeft De Gaulle in de wind geslagen. Het re ferendum over verkiezing van de pre sident der republiek door het volk gaat door. Wat zijn de Gaulles kansen? Een meerderheid van 60. 65 procent zal hij waarschijnlijk wel halen. Het volk zal in de komende dagen op een weer zinwekkende manier stroop om de mond worden gesmeerd, ofschoon datzelfde volk in Frankrijk bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog in meerderheid achter maarschalk Pétain aanliep en een paar jaar later vijftig Poujadisten naar de Kamer afvaardigde. De regeringspro- paganda zal tijdens de verkiezingscam pagne dag in dag uit herhalen, dat de politieke partijen de demonen zijn van Frankrijks verdeeldheid en er op uit zijn om Frankrijk opnieuw te ruïneren. Heel wat eenvoudigen van. geest zullen dat wel slikken. Aan de andere kant is voor de Gaulle niet ongevaarlijk, wanneer bijna alle partij leiders het parool uitgeven om bij het komende referendum met neen te stem men. Dat zijn bij elkaar de communis ten, de socialisten, de liberalen, de meer derheid van de M.R.P. (de Franse Ka tholieke Volkspartij) en de conservatie ven. De linkerzijde zal met grof geschut gaan schieten. De middenpartijen en de rechterzijde zullen het iets waardiger doen, maar desondanks hun kiezers waarschuwen tegen wat een minder scrupuleus opvolger van de Gaulle met praktisch blanco volmachten zou kunnen doen. Als de kiezers van die argumen ten onder de indruk komen - in Frank rijk weet men het nooit- en de Gaulle een laag percentage krijgt, dan is dat voor zijn positie in het binnen- en bui tenland fnuikend. Daarom was het op schrift boven het hoofdartikel van de Dit leven is ons niet gegsven om door te zeuren. Het huwelijk is geen oude japon, die U bij gebrek aan beter thuis maar afdraagt. Wat het huwelijk dan wél is, leest U nu en in de komende weken in MARGRIET. Fel, eerlijk en openhartig vertelt een man, die er door praktijk en ambt Alles van af weet, over de harde en toch heerlijke werkelijkheid van het huwelijksleven. dat mensen belangrijker zijn dan de maan, stuurde MARGRIET een Nederlandse huisvrouw de ruimte in. Zij maakte per straalvliegtuig één omwenteling om de aarde. Zij keek niet naar beneden, maar naar binnen. In harten en huiskamers van andere huisvrouwen, overal ter wereld. En dit is nog maar 'n greep uit de grote MARGRIET I Abonneer U nu, bij de bezorger in uw wijk of recht streeks oer briefkaart bij MARGRIET, Stadhouders- de president om over iedere vorm van bestuur een referendum te laten hou den) en artikel 89 (over wijziging van de grondwet met toestemming van Ka mer en Senaat). Grondwetsherziening op zichzelf is geen doodwond en men kan zelfs een heel eind meegaan met de redenering van Gaullisten, die zeggen, dat een grondwet geen stenen tafel is, die geldt voor alle eeuwigheid. Ook een grondwet moet zich aanpassen bij de levende krachten in de maatschappij. Maar als er nu eenmaal in die grond wet staat, dat zij alleen maar gewijzigd mag worden met toestemming van de volksvertegenwoordiging, dan is het on gehoord, wanneer men dat artikel aan zijn laars lapt en de volksvertegenwoor diging als quantité négligeable opzij schuift. Dan kan men artikel 3. dat juist over die soevereiniteit van het volk gaat, wel op de rommelzolder gooien. Over politieke partijen kan men denken zoals men wil. Niemand is verplicht, er lid van te zijn en geen sterveling zal het euvel worden geduid, wanneer hij openlijk verklaart, zoals dat in Frank rijk massaal voorkomt, dat hij zich niet met de politiek bemoeit en van de kran ten alleen maar de sportpagina's leest. Maar in een moderne staat, die aan spraak wil maken op de eretitel van rechtsstaat, zijn politieke partijen onmis baar. In alle landen achter het IJzeren Gordijn zijn de politieke partijen en een vrije vakbeweging afgeschaft en daar is de burger verlaagd tot een robot, die op ongeregelde tijden, als dat in de kraam van een dictator te pas komt. per referendum kan stemmen met ja of met nee. Verdere invloed op de gang van zaken is hem niet toegestaan. De Gaulle vindt politieke partijen, ook al verbiedt hij ze niet, een onding. Hij laat geen gelegenheid voorbijgaan om hen in het openbaar te honen en hen bij de kiezers in diskrediet te brengen. Naar zijn opvatting heeft Frankrijk een'Parijse „Monde" nog niet zo slecht: „De staatshoofd nodig, dat zich niet meer Gaulle, pas op, dat je je nek niet beperkt tot raadgever of representant, breekt!" (Van onze parlementaire redactie) Nieuw-Guinea handelend bedrijfsleven De Tweede Kamer heeft gisteren nog- Nederland bestaat een soortgelijke verzekering reeds. De bedoeling van een en ander is de verdere bevoorrading van Nieuw-Guinea na het vertrek van het Nederlands bestuur voort te zetten. Eigenlijk moest een dergelijke maatregel niet nodig zijn, betoogde dr. Lucas (K. V.P.), zij getuigt op zich al van wantrou wen in het V.N.-beheer. „In feite heeft u gelijk", erkende prof. Zijlstra. „Daarom moeten we ook niet verder gaan dan het geven van een steun in de rug aan het bedrijfsleven. De kamer ging echter verder. Zij verlaagde ook het eigen risico van 50 tot 37,5 procent en verruimde voorts het molestrisico. (Van onze parlementaire redactie) De Tweede Kamer heeft gisteren met algemene stemmen besloten dit najaar een proef te nemen (voorlopig met drie begrotingen) met een nieuwe procedure voor de begrotingsbehandeling, als voor gesteld door de commissie tot herziening van de werkwijze der kamer. De bedoeling van de procedure is de duur van de begrotingsbehandeling te bekorten en een betere coördinatie tot stand te brengen tussen gewenste nieu we uitgaven. Hoe zeer een meer effi ciënte werkwijze gewenst is. bleek wel uit de opmerking van de vice-kamer- voorzitter, de socialist Bommer. dat als een onderneming haar tijd zou verdelen als de kamer thans doet, zij ongetwij feld failliet zou gaan. In het voorgestelde systeem is een zeer belangrijke functie toegedacht aan een A.B.C.-commissie (Algemene Be- grotings Commissie) die in het 'ge heim tot een prioriteitenbepaling zal moeten komen voor nieuwe uitgaven. Hierover liet de kamer zich echter nog niet uit. Wel werd meer in het algemeen gewezen op het grote belang van de openbaarheid. Verscheidene kamerleden attendeerden erop dat het nieuwe systeem zeer moeilijk te verwerken zal zijn voor de pers en zeker een uitbrei ding van redactiestaven nodig zal ma ken. De heer Bommer, die namens de com missie tot herziening der werkwijze de opmerkingen beantwoordde, zei in dit verband dat de commissie er verstandig aan zou doen om voordat zij haar eind rapport afsluit, een gesprek te hebben met de parlementaire pers. De heer Bommer deelde verder nog mee. dat de commissie plannen voorbereidt voor de omzetting van het kamervoorzitterschap in een meerhoofdig presidium met gro tere bevoegdheden. al nadrukkelijk gedemonstreerd weinig vertrouwen te hebben in het komend V.N.-beheer over Nieuw-Guinea. De kamer aanvaardde namelijk met grote meerderheid een amendement-Lucas (K. V.P.). waarbij een eventuele devaluatie van de Nicuw-Guineagulden onder het politieke risico wordt gebracht waarte gen ondernemers op Nieuw-Guinea zich bij de Staat der Nederlanden kunnen verzekeren. Minister Zijlstra (Financiën) had dit amendement ernstig ontraden. Het V.N.- hoofdkwartier heeft categorisch ver klaard, dat de waarde van de Nieuw- Guineagulden gehandhaafd zou worden. „Laten we dan niet beginnen met het vertrouwen in de V.N. te ondergraven", zei de minister. Het verzekeringsontwerp zelf werd met algemene stemmen door de kamer goedgekeurd. Het opent voor onderne mers op Nieuw-Guinea de mogelijkheid om zich voor een jaar tegen een premie van anderhalf procent te verzekeren te gen politie en molestrisico. Voor het met Een beeld van de overstromingen in Spanje, die aan bijna vierhonderd men sen het leven hebben gekost en waardoor nog eens ruim vierhonderd mensen wor den vermist. Op een plein van een door (Van onze parlementaire redacteur) Minister Cals (O.K. en W.) meent dat het tekort aan bevoegde do centen voor de verschillende sec toren van het onderwijs, hoewel nog nijpend, het dieptepunt is ge passeerd. Met name geldt dit zijns inziens voor het lager onderwijs, waar het zelfs per 1 september 1963 mogelijk zal zijn de eerste fa se van de verlaging van de leerlin- genschaal in te voeren. Dit is me de mogelijk door een verwachte daling van het aantal leerlingen bij het g.l.o. In de overige secto ren wordt een toename van het leerlingenaantal verwacht. Aldus blijkt uit de toelichting op de onderwijsbegroting voor 1963. De bewindsman meent dat het voor 1963 uitgetrokken bedrag van 270 mil joen voor scholenbouw toereikend zal zijn om te voldoen aan de vraag naar lo kalen i.v.m. de bouw van nieuwe wij ken, de schaalverlaging en de groei van het voortgezet onderwijs. In een beperkt aantal gevallen zullen echter nog semi- permanente lokalen en noodruimten in gebruik moeten worden genomen. De toelichting vermeldt voorts nog de volgende bijzonderheden: Er komt bij het rijksschooltoezjcht een afzonderlijke inspectie voor het uitge breid lager en voortgezet onderwijs. De aanvragen voor studietoelagen bij het v.h.m.o. en het nijverheidsonderwijs Advertentie) zijn sterk toegenomen, voor het weten schappelijk onderwijs echter minder sterk (1960: 19 procent tegen 1961: 7 procent). De scholen voor de opleiding van ge zinsverzorgster zullen m.i.v. 1 september 1963 worden gesubsidieerd krachtens de nijverheidsonderwijswet i.p.v. volgens de rijksregeling voor het sociaal-pedago gisch onderwijs. De vormingsinstituten voor de werken de jeugd van 14-18 jaar zullen geleide lijk aan een hogere subsidie voor de kosten van huisvesting en leiding ont vangen. Op het ministerie is men gereed met een wetsontwerp op het leerlingenwezen en een wetsontwerp tot wijziging van de lager-onderwijswet 1920. (Van onze parlementaire redakteur) Staatssecretaris Scholten (O.K. en W) voelt er evenals de commissie radio- en televisiewetgeving niet voor om thans te beslissen het luistergeld af te schaf fen (of juist verhogen) of de wereldom roep zonder meer uit de algemene mid delen (belastingen) te betalen. Hij meent n.l. dat niet op de nieuwe omroepwet- geving vooruitgelopen mag worden- Om echter uit een dringend financiële im passe te komen zal toch aan de luister- pot volgend jaar ƒ1 miljoen en in 1964 ƒ7 miljoen uit de algemene middelen worden gegeven. Dit blijkt uit de begroting 1963 voor O.K. en W. Eventuele tekorten in 1963 van de di verse omroepen zullen nog uit de alge mene reserve van ƒ22 miljoen kunnen worden betaald. In 1964 zal deze op den duur niet verantwoorde financiering echter niet meer worden toegepast, al dus de staatssecretaris. Hij merkt nog op dat de commissie radio en televisie wetgeving thans goed met haar werk vordert. Zelf zegt hij spoedig de memorie van antwoord op de nota inzake de re clame-televisie te zullen indienen. Tenslotte deelt hij mede dat bij de bouw van het tweede televisiezendernet begonnen zal worden met de bouw van de zender in de nieuwe mast te IJssel- monde en daarna met de uitbreiding van het net. Het officiële Oostduitse persbureau A. D.N. heeft gemeld dat een Britse sol daat. Ronald Stanley, die in West-Ber- lijn gelegerd was, is uitgeweken naar het oostelijke stadsdeel en asiel heeft ge vraagd. Ronald Stanley behoorde tot het eerste bataljon van het ..King's Regi ment" té Spandau, aldus A.D.N. F VAN LANSCHOT, BANK IERS - RE P U T AT IE V A N 2 2 5 J A A R Storten en opnemen ook per giro i737 Folder op aanvraag verkrijgbaar 's-Hertogenboach, Hoge Steenweg 27-31, tel. 22321, giro II 17570 Eindhoven, Keizersgracht 17, tel. 27442, giro 11 30570 Tilburg, Stationstraat 17, tel. 30300, giro II 40570 GEMAKKELIJK OPEISBAAR GEEN KOSTEN GROTE SOLIDITEIT het water zwaar geteisterd plaatsje bü Barcelona, verzamelen bewoners uit het puin nog bruikbare bezittingen (Advertentie) HANDÈLSCOMPAGNIE CV. De krachtmeting met de Ame rikaanse regering, waarop de autoriteiten van de staat Missis sippi het schijnen te willen aan sturen, is de ernstigste constitu tionele crisis, die de V.S. sinds de burgeroorlog hebben meege maakt. Door zich openlijk te verzetten tegen de federale rechtbanken heeft gouverneur Ross Barnett van Mississippi de geldigheid be twist van de leer, die sinds de burgeroorlog van kracht was, dat het federale gezag het hoogste was in het land. Zelfs de crisis in Little Rock, die ertoe leidde, dat president Eisenhower vijf jaar geleden parachutisten naar de hoofdstad van Arkansas zond, vormde niet een dergelijke directe aantasting van het federale opperge zag. De parachutisten trokken Little Rock binnen, nadat de gouverneur van Arkansas, Orval Faubus, de na tionale garde had opgedragen te ver hinderen dat enkele negerleerlingen voor het eerst de lessen op de „cen tral high school" zouden volgen, zoals door een federale rechtbank was ge last. Faubus durfde het echter niet op een laatste krachtmeting te laten aan komen. Toen de parachutisten eenmaal in Little Rock waren, verzette hij zich niet verder tegen de regeringsmaatre gelen. Barnett daarentegen heeft zijn i openlijk verzet tegen de beslissingen van de federale rechtbanken getoond, door persoonlijk de weg van de neger- student James Meredith te blokkeren, toen deze de universiteit van Missis- 1 sippi wilde betreden. Volgens de rechtbanken was het Barnett verbo- 1 den zich met deze kwestie te bemoei en. De gouverneur gaf tevens op dracht aan de staatspolitie de federale agenten tegen te houden en zo nodig onder arrest te plaatsen. Ambtenaren van het ministerie van justitie te Washington blijven tot het laatste hopen, dat een weg gevonden kan worden om een krachtmeting met de gouverneur te vermeden. De mi nister van justitie, Robert Kennedy, heeft echter verklaard, dat hij ervoor verantwoordelijk is dat de beslissin gen van de federale rechtbanken wor den nagevolgd „ongeacht de uiteinde lijk te volgen koers". Het vijfde Amerikaanse districtshof van appèl heeft Barnett gelast heden morgen voor te komen in New Or leans. wegens „belediging van de rechtbank". Als Barnett geen gehoor geeft aan deze oproep, ziet de federale regering zich voor de keuze geplaatst Barnetts handelwijze te negeren of een federale strijdmacht naar Mississippi te zenden, om hem te arresteren. Amerikaanse functionarissen achten de eerste mogelijkheid onduldbaar en zeggen dat dit tot een afbrokkeling van het federale gezag zou leiden. Het tweede alternatief is nauwelijks min der ernstig, daar hieruit niet te voor ziene gevolgen zouden kunnen voort vloeien. Woensdag werd te Washington verklaard dat de regering klaar stond om zo nodig troepen in te schakelen. Volgens historici heeft deze kwestie De weigering van de autoriteiten van de staat Mississippi om de neger James Meredith toe te laten tot de t universiteit van Mississippi, heeft tot l een constitutionele crisis geleid, die l ernstiger vormen heeft aangenomen 2 dan de schoolcrisis van Little Rock, 2 toen parachutisten werden ingezet. 2 Wat er op het spel staat blijkt uit onderstaand artikel. de afgelopen eeuw geen precedent ge had. afgezien van de situatie in Little Rock. die de ernst van de huidige toe stand echter op geen stukken bena derde. „Om een precedent te vinden voor het optreden van gouverneur Barnett", aldus verklaarde prof. Wood Gray van de George Washingtonuni- versiteit, „moet men teruggaan tot vóór de burgeroorlog, tot 1832, toen de wetgevende macht van South Carolina een federale wet op de tarieven „van nul en generlei waarde" verklaarde. Het geschil van 1832 bereikte nooit deze mate van machtsstrijd en werd het volgende jaar bijgelegd door de in* stelling van een nieuwe wet op de ta rieven. Volgens professor Gray heeft Bar nett het beginsel van de strijd tussen staat en federale regering opnieuw naar voren gebracht met de bewering, dat een staat het recht heeft het fede rale gezag opzij te zetten om de uit voering van een federale wet te ver mijden. als men deze federale wet on grondwettelijk acht. Federale rechtbanken hebben de laatste jaren deze leer van interventie van de staat herhaaldelijk verworpen. Vele geschiedkundigen zijn van me ning. dat de burgeroorlog zelf de uit eindelijke verwerping betekende van het denkbeeld, dat de soevereiniteit van de staat in een geschil met de federale regering ooit de opperhand zou kunnen hebben. Engeland heeft een beroep op de Sov jet-Unie gedaan om op te houden kunst matige crises in Berlijn teweeg te bren gen en stappen te ondernemen om de spanningen in deze stad te doen vermin deren en onderhandelingen te voeren over een rechtvaardige oplossing. De Britse minister van buitenlandse zaken, lord Home. zei in zijn toespraak tot de algemene vergadering van de V.N.. dat slechts een rechtvaardige op lossing. die door onderhandelingen tot stand zou zijn gekomen. Europa en Rus land veiligheid zou kunnen brengen. „De enige permanente oplossing voor de kwestie Be-rlijn", zo zei de minister, „moet worden gezien in het licht van de Duitse zelfbeschikking. Maar momen teel predikt Rusland zelfbeschikking voor iedereen behalve voor de Oostduit sers". Paus Joannes wil de eerste zittingspe riode van het Concilie besluiten met de grootse plechtigheid van een of meer heiligverklaringen. Waarschijnlijk zal deze sluitingsplechtigheid gehouden worden op 8 december, het feest van Maria Onbevlekt Ontvangen. Er zijn drie kandidaten voor heiligverklaring, de ka pucijnerbroeder Camporosso, de Tos- caanse priester Pucci en de stichter van congregaties en een lekeninstituut. de zalige pater Eymard. Gisteren is een lijst verschenen van 195 door paus Joannes benoemde des kundigen bij het Concilie. Het zijn spe cialisten in de theologie, het recht, so ciologie, apostolaat, Latijn, geschiedenis en andere takken van wetenschap. Deze deskundigen kunnen deelnemen aan de algemene vergaderingen van het Conci lie. waarop zij echter slechts het woord mogen voeren wanneer hun iets ge vraagd wordt. De Nederlandse mgr. J. Willebrands behoort tot het team van deskundigen. De hoofdfondsen hebben gistermiddag na de opleving van de dag tevoren, we derom gevoelig lagere koersen te zien gegeven. Voor Philips, Unilever, Kon. Olie en Hoogovens was de stemming bepaald flauw echter met geringe om zetten. AKU hield zich in dit milieu nog het best. De openingsprijs van 136.60 bete kende voor de Philips-aandelen een koersverlies van circa vier gulden t.o.v. de voorgaande slotprijs. Unilever f 2.50 en Kon. Olie 2,20 lagen op resp. 128,30 en 138.60. Later werd voor Kon. Olie 139 betaald. Hoogovens werden op 525 geadviseerd, hetgeen voor dit fonds een koersverlies betekent van elf punten. De produktiebeperking bij de Dortmund Hörder, in welk bedrijf Hoogovens be langen hebben van ruim veertig procent, zal aan de koersdaling van de Hoog ovenwaarden wel niet vreemd zijn, al dus de beurs. Het weinig' overtuigende herstel dat Wall Street dinsdag te zien heeft gege ven op de flauwe voorgaande dag, werd woensdag gevolgd door forse koersver liezen. Het Dow Jones-gemiddelde voor de industrie-aandelen daalde er circa tien punten tot 578.48. De Nederlandse hoofdfondsen werden in de zwakke stemming meegezogen, waardoor Philips een. Kon. Olie een half en Unilever 3/4 dollar lager sloten. Deze teleurstelling veroorzaakte in Amsterdam woensdag avond niet geringe koersdalingen. Ook gedurende de verdere beursduur bleef de handel zeer rustig In de scheepvaartafdeling viel de stemming zeker niet tegen. Door elkaar waren de koersen slechts een weinig lager bij die van eergisteren. Cultures waren zwak evenals de staatsfondsen. In de lokale afdelingen viel niet veel te beleven. Merendeels konden hier koersverliezen worden geconstateerd. 26-9 27-9 N«cl. '53 4' 99% 99% Ned. '61 4' 99% 99% Ned. '47 3', 91A 90% Ned. grootboek 1946 92' 2 92% AKU 360% 355% Hoogovens 536 536 Philips 140.55 137,50 Unilever 130.80 128,65 Kon. Olie 140.85 139.10 HAL 116', 117% Scheepvaartunie 120% 120% Amst. Bank 381 376 Ned. Handelmij. 345 341 Lucas Bols 825 820 Drie Hoefijzers 402% Mach. Breda 230 233 Zeeuwse confectie Bijenkorf 820 820 Simons Emb.f. en houth. 128 129 Van Gelders papier 286 280 Heineken 460 450 Hero Conserven Holl. Beton Mij. 380 380 Kon Zout 690 680 Nijverdal - Ten Cate 230 225% De Schelde 220 221 Scholten Foxhol 745 745 Thomassen en Drijver 679 673 Van Vlissingen Katoen 340 342 Vredestein 356 353 Zwanenberg Organon 888 871% NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Kon. Olie 138.50—139.70: Phi lips 136.50138.80: Unilever 128.00 129.30; Hoogovens 527—529.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 19