Citroen-modellen 1963 verder gemoderniseerd Ruiters van Oranjezon wel enthousiast, maar! MUGGEN Opvolg er van MG-A Sonny Liston - zware jongen - kampioen zwaargewicht Te gering in aantal i CHEVROLET CORVETTE iOSRAM Amerikaanse kernproeven op komst? AU-Mercedes I Veiligheidsgordels 13 13 Vlido zorgt dat u rustig slaapt gffiIN ENGELAND ïTips-tips-tips-tipsj Geen wachtlijst Volkswagen fips -tips -tips- tips 126 seconden afstraffing voor Patterson 1 Zekering sloeg I door.... Meisje ging met vriend inbreken Twee jaar voor lastige ex-verloofde DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1962 (Advertentie) In Washington is gisteren gespeeld met de gedachte aan hervatting van de kern proeven in de atmosfeer, ook als Walter M. Schirra zijn ruimtereis nog niet heeft gemaakt. Het was reeds geruime t\jd het plan om tegen het eind van septem ber of het begin van oktober nieuwe kernproeven te nemen. Men zou drie hommen op grote hoogte tot ontploffing willen brengen en vier of vijf bommen uit hoog vliegende vliegtuigen willen werpen bij deze proeven. De reis van Schirra werd uitgesteld van 28 september tot 3 oktober, dus mid den in de periode van nieuwe proeven, zonder garantie overigens, dat er niet nog meer uitstel zou komen. Nu is het dus zaak voor NASA, het bu reau voor de ruimtevaart en AEC, het bureau voor kernenergie, om de plannen te coördineren. Dat is vooral nodig omdat men de nieuwe proeven op groter hoogte wilde houden dan voorheen. Aangenomen mag worden dat radioactieve straling op gro te hoogte langer blijft hangen dan op lagere hoogten. Zou men de proeven op geringere hoogte houden, dan kan men aannemen dat Schirra er geen hinder van zal on dervinden. Als de vlucht van Schirra nog langer wordt uitgesteld, ziet het er naar uit, dat de commissie voor kernenergie zal besluiten een of twee proeven af te schrijven om de astronaut niet in ge vaar te brengen. „A horse, my kingdom for a horse", kreet eeuwen geleden ko ning Richard III tijdens een ge vecht waarbij nog slechts een paard hem redding kon brengen van een gewisse dood. De leden van de landelijke rij- vereniging „Oranjezon" op Wal cheren betaalden hun paarden weliswaar niet met een konink rijk, maar de viervoetige vrien den betekenen voor hen toch minstens evenveel. Ondanks de opkomst van de ruitersport in de laatste jaren, ook in Zeeland, telt de ruiterver- eniging „Oranjezon" slechts een klein aantal leden, van wie een nog kleiner deel actief lid is. Hoewel de vereniging een kwij nend bestaan leidt zorgen de „laatsten" echter nog steeds voor een waardige vertegenwoordi ging van de Walcherse ruiterij. De Citroën-modellen hebben enkele wijzigingen ondergaan. De typen DS 19, ID 19 en Idéal heb ben een gunstiger aërodynami sche vorm gekregen dan ze al hadden, waardoor men het ben zineverbruik enigszins heeft kunnen drukken en de topsnel heid met 10 km per uur kon worden verhoogd. Na de geperfectioneerde vormgeving is de top van de DS 19 circa 160 km/u. De ID en Idéal 19 komen aan 145 km/u toe. Motorisch is er niets veranderd. De grilles in de spatschermen van de DS 19 zijn vervallen. De luchtinlaten bevinden zich nu boven de bumper on der de koplampen. Verwarming en ven tilatie zijn verbeterd. De ID en Idéal zijn met stuurbekrachtiging leverbaar. De AMI 6 heeft verstelbare voorstoe- len gekregen, terwijl de 2 CV (de Eend) is uitgerust met elektrisch aangedrevên ruitenwissers en een benzinemeter. De PANHARD PL 17, het stiefkind van Automobiles Citroën, heeft een nieuw dashboard, andere koplampen en achterlichten gekregen. Het nieuwe De nieuwe DS 19 heeft een nog gun stiger aërodynamische vorm gekre gen. Resultaat: meer snelheid en minder benzineverbruik. Chevrolet heeft bijzonderheden en foto's van de geheel veranderde „Cor vette" bekendgemaakt. De „Corvette", de enige sportwagen die in de Verenigde Staten in produk- tie is, heeft met de uitvoering voor 1963 zijn eerste algehele verandering onder- AUTO UNION heeft binnenkort een nieuwe middcnklassewagen klaar. Daar deze fabriek bij het Daimler-Benz con- cern is ondergebracht, weet men op dit tijdstip nog niet of het nieuwe model als een AU, een DKW of Mercedes zal worden gelanceerd. 2 Het is zelfs mogelijk, dat er twee ty- 2 pen van komen; want de leiding van 2 Auto Union voelt er, zoals bekend wei- 2 nig voor zich helemaal door de Mer- Z cedes-heren van de weg te laten drin- 2 gen. In de prototypen, die thans wor- J den getest, zitten verschillende moto- ren. Het ene heeft een nieuwe vierci- linder tweetakter van 1.2 liter terwijl een andere, een 1,5 liter viercilinder 4- taktmotor heeft. De laatste is natuur- gaan sinds de wagen 10 jaar geleden lijk afkomstig van Daimler-Benz. Het 2 (Advertentie) op de markt verscheen. De auto, die voorheen alleen als con vertible met losse hardtop verkrijgbaar was, komt nu ook als coupé met vast dak, de „Corvette"-familie aanvullen. Het koetswerk is geheel gebaseerd op de „sting ray", een experimenteel mo del van General Motors, dat werd uit gedacht door Bill Mitchell, hoofdont- lijkt er nu op, dat de tweetakter door Auto Union - DKW zal worden gedoopt 2 en dat de vierpitter een toepasselijk Z Mercedes-naampje krijgt. Z Bij Auto-Union wordt overigens ook J gewerkt aan een nieuwe tweetaktmotor met een cilinderinhoud van 900 cc. Ver- moedelijk is deze krachtbron bestemd door de DKW-junior, die er met het heeft de gloednieuwe „Corvette" Sting Ray" meegekregen. werper van het concern. Vanwege deze oog op de sterkere concurrentie (Opel model heeft een verder naar achteren gelijkenis met de experimentele wagen Kadett, Taunus 12M en gelijkwaardige doorlopend dak, waardoor meer ruimte - - - - - JN 1- kon worden vrijgemaakt. De eerste ver snelling is gesynchroniseerd en het re servewiel vond een plaatsje onder de motorkap, wat de toch al ruime kof ferruimte ten goede is gekomen. Over de veiligheidsgordels wordt zo wel in Europa als in Amerika druk ge discussieerd. De voordelen staan wel vast, maar in sommige landen, bijvoor beeld in West-Duitsland, heeft men nog bedenkingen. In de Westduitse vakpers heeft men de waarde van veiligheidsgordels her- haaldelijk in twijfel getrokken. In ver schillende gevallen, die worden opge somd, blijken gordels eerder noodlottig dan nuttig te zijn, bijvoorbeeld wanneer t-v 77 r\ 17 T) A T) \7" de wagens in brand raken, JhKJJh Jj/iJj I gk Het is logisch, dat er on- 55 A geluksgetallen zijn, waar ken, waarbij de flank van een auto wordt ingedrukt of waarbij de wagen zij- ml 8* delings tegen een boom of %iw een paal terecht komt. Maar dit soort verkeerson- gevallen is echter lang niet zo algemeen als recht- lil streekse botsingen, die min I of meer frontaal gebeuren. Het is reeds een uitge maakte zaak dat men, alles in aanmer king genomen mét veiligheidsgordels een gunstiger kans heeft een ongeluk te overleven dan zonder. Dat het soms mis gaat is geen motief om veiligheids gordels af te wijzen. Intussen begint de veiligheidsgordel gemeengoed te worden in de auto's. Vele autofabrieken hebben voor hun merken de nodige bevesti gingspunten als standaarduitrusting in gevoerd. Merkwaardig is, dat men in Oost- Duitsland, in tegenstelling met West- Duitsland, geheel overtuigd is van de voordelen van veiligheidsgordels. Van 1 november af is een nieuwe verkeers- verordening van kracht, waarbij wordt bepaald, dat alle wagens, die sneller dan 60 km per uur rijden, veiligheids gordels moeten hebben. Dit geldt ook voor buitenlandse wagens, die Oost- Duitsland passeren. Ook in de V.S. wor den veiligheidsgordels steeds meer ge bruikt. Van de 64 miljoen wagens die het land heeft, zijn er 3.3 miljoen uit gerust met gordels. In vijf Amerikaanse staten heeft men besloten veiligheids gordels verplicht te stellen voor alle nieuwe wagens, namelijk in New York, Mississippi, Virginia, Wisconsin en Rho de Island. de nieuwe buitenlanders) best een schep je op mag doen. De DKW junior heeft 2 t-, n j-w nu 796 cc met een vermogen van 34 pk. Z Door deze volledig nieuwe vormge- 0 ving hoopt men de wagen nog aan trekkelijker te hebben gemaakt dan deze in het verleden reeds was. Van het oude type werden ongeveer 15.000 exemplaren verkocht. Bij Chevrolet hoopt men van het nieuwe model 25.000 stuks te kunnen verkopen. Hoewel de motor, de transmissie en de versnellingsbak onveranderd zijn ge bleven, biedt de wagen nog genoeg nieuwe technische snufjes voor liefheb bers van sportwagens. Om de prestaties op de racebaan te verhogen, beschikt de nieuwe „Corvette" over een geheel nieuw chassis, onafhankelijk opgehan gen achterwielen en een verbeterde stuurinrichting. De prijs van deze nieuwe creatie is nog niet bekendgemaakt. Tegen de herfst heeft het lak- en chroomwerk van uw auto of scooter j echt weer eens een goede onderhouds- beurt nodig. De volgorde der werk- zaamheden is als volgt: grondig afwas- sen, drogen, zo nodig dof geworden lak- laag behandelen met een goede cleaner en als laatste het aanbrengen van een 2 conserveringsmiddel. Op deze wijze Z blijft de lak elastisch en zal, door de Z aangebrachte waslaag, voldoende be- Z stand zijn tegen de weersinvloeden. 2 Is er een (verbrande) olielucht in uw auto waar te nemen? Dan wordt het hoog tijd dat u de carterventilatie eens gaat of laat controleren op juiste wer- king. De carterventilatie heeft n.l. tot taak olie- en andere dampen uit het 2 ondercarter af te zuigen en deze dam pen in de buitenlucht of in de carbura teurluchtinlaat te laten verdwijnen. Ha pert er iets aan deze afzuiginrichting, J Bij de Rootes-fabrieken in Engeland dan dringen de dampen het wagenin- -- - aj x terieur binnen met alle gevolgen van dien. Parkeren in Frankrijk dient u, al- thans in de bebouwde kom, van de eerste tot en met de vijftiende der maand, te doen aan die zijde der straat 2 waar zich de oneven huisnummers be- 2 vinden. De resterende dagen der maand 2 mag u uw wagen aan de andere kant J van de straat, dus aan de even zijde 2 plaatsen, Stel de koplampen van uw auto af onder gelijke omstandigheden als die, waarin u een controle kunt verwach- ten. De scheidingslijn tussen licht en donker van de dimstand moet b.v. wor den vastgesteld bij een volbelaste wa gen terwijl ook de bandenspanning aan 2 deze belasting dient te zijn aangepast, Mej. de R. te Oosterhout wil graag weten op welke manier zij haar ken- nis van de automobiel en van haar DAF 2 600 in het bijzonder, kan verrijken en J wel met de bedoeling ook zelf eens iets J aan de wagen te kunnen doen en de oorzaak van een storing vast te stel- len. Ik voel, zo eindigt zij, het steeds wordt ijverig geëxperimenteerd met een kleine Hillman die „Baby Minx" zal worden gedoopt. Na de „baby's" van Austin en Morris zal dit de derde Britse „baby" zijn. De Hillman-baby krijgt echter alles achterin: een 900-cc motor, die geheel uit aluminium zal be staan, met bovenliggende nokkenas. De krachtbron, die de achterwielen aan drijft, wordt ontwikkeld door de Co ventry-Climax fabriek, die veel erva ring op het gebied van racemotoren heeft. De directie van de Volkswagenfa brieken in Wolfsburg, Duitsland, zal binnenkort de wachtlijst voor Volkswa gens afschaffen. Tot dusverre moesten kopers vier tot als een gebrek, voor alles en nog wat zes maanden wachten eer zij zich de op andere - mensen te zijn aangewezen. bezitters van een Volkswagen konden wij kunnen niet anders doen dan uw noemen. voornemen alle lof toezwaaien want er 2 Speciale werktijden op zaterdag zal zijn legio gevallen, waarin door on- 2 de termijn tot een minimum beperken, kunde omtrent een bepaald mankement 2 aldus de directie. Afgelopen augustus overschreed maandelijkse export de 100.000. de Een kleine achterbank en in de deur cabriolet-uitvoeringen verkrijgbaar zijn, verzinkende zij-raampjes zyn de meest De kofferruimte is vergroot, terwijl de m het oog springende kenmerken van de langere, bredere en krachtiger MG- B-sportwagen, die door de British Mo tor Corporation (BMC) is aangekon digd. Bij de opvolger van deze tweepersoons M-G.-A waarvan intussen meer, dan 100.000 exemplaren zijn afgeleverd, is voorste stoelen wat dieper zijn gewor den en met leer zijn overtrokken. De draaibare segmenten van de zijraamp jes en een panoramische voorruit zijn nieuw, terwijl de claxon op het stuur wiel is gemonteerd. De schijfremmen op de voorwielen en de trommelremmen op de achterwie men afgestapt van het systeem van een len zijn ontleend aan de M.G.-A. Ook aizonderlijke carrosserie en chassis, de vier-versnellingsbak met de „pook" welke aan elkaar waren verbonden. zijn afkomstig van de M.G.-A. De drie De topsnelheid van de nieuweling hoogste versnellingen zijn gesynchro- ligt tien kilometer per uur hoger dan niseerd. van zijn populaire voorganger, name- Een woordvoerder van de fabriek lijk rond de 180 kilometer per uur. De verklaarde verder, dat de fabrieksprijs krachtbron is een 94 pk kopklep 'mo- verminderd met belastingen en trans tor met een inhoud van 1798 cc. portkosten ongeveer 690 pond sterling De wagen zal in twee verschillende zal bedragen. min of meer ernstige ongevallen worden 2 veroorzaakt. Er is alles voor te zeg- 2 gen, om die kennis op te doen, waardoor men tijdig een bepaald defect of slij- tagegevaar kan onderkennen. Er zijn in de boekhandel verschillende werk- jes op dit gebied te koop: de ANWB heeft zelfs een aantal „merken" zeer uitvoerig en keurig uitgegeven en zo is er ook voor uw DAF 600 een dergelijk 2 boekje te koop. Stelt u meer prijs op 2 een meer aanschouwelijk onderricht, de 2 gelegenheid tot vragen stellen en het 2 „zelf leren doen" dan raden we u aan 2 een cursus in populaire autotechniek te 2 gaan volgen. U kunt b.v. terecht Dij de avondcursus in de gemeentelijke technische school te Breda. Deze cursus die in oktober a.s. begint is bedoeld om dames en heren automobielgebruikers wegwijs te maken in werking en on- derhoud, controles, storingen, verkeers- 2 techniek etc. Dat er veed animo voor 2 dergelijke cursussen is, blijkt wel uit 2 het feit, dat er jaarlijks meer deelne- 2 mers zijn. Het zich als maar uitbrei- 2 dend aantal automobilisten is hier uiter- 2 aard niet vreemd aan. Tien jaar Dat werd nog eens bewezen op de succesvolle hippische dag, die „Oranje zon" ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan organiseerde. Zo was ook 1958 een glorie jaar: het Walcherse achttal werd kampioen van Zeeland en Henk Maljaars uit Vrouwepolder verwierf het Zeeuws jeugdkampioenschap concours- springen. Sindsdien werden geen kampioen schappen meer in de wacht „gereden". Nog steeds zijn echter deze eilandrui- ters gewilde en dikwijls gevreesde, te genstanders in wedstrijden. Dit is des te '11 Erdal produkt, dus goed! Il\N opmerkelijker omdat zij zich zelf moe ten onderrichten in de moeilijk kunst van het paardrijden, want „Oranjezon" heeft slechts een rijinstructeur pro memorie. Over het terreintje van de rij vereni ging, gelegen aan de zoom van het Wal cherse waterwingebied, klinken slechts zelden die commando's, die op lesmid dagen van elke andere vereniging niet van de lucht zijn. Instructeurs zijn he laas in Zeeland zeer dun gezaaid. Een oorzaak hiervan is ongetwijfeld de zware eisen die aan de kandidaat-instructeur worden gesteld, alvorens hem een certi ficaat van bevoegdheid wordt uitge reikt. En dus speelt noodgedwongen een der leden regelmatig voor instructeur. Negen paarden De 20-jarige Bram Vfattel uit Vrou wepolder is reeds zeven jaar lid en het meest beredenlid. In die zeven jaar kwam hij maar liefst op negen ver schillende paarden in wedstrijden uit. Een' eigen paard heeft hij niet, dus moet hij zijn rijdier steeds bij een goede buur of kennis gaan lenen. Zijn favoriet is Tarzaneen grote zwarte hengst die hem nu al twee jaar in het bedrijven van de hippische sport dient. Hij is trouwens niet voor één gat te vangen, want hoe hoog zijn mede-leden de hindernissen ook op bouwen, hij zwiert er met bewonde- ringswaardige sprongen overheen. Zijn record staat op 1,75 m. Al zou Bram op een volbloed hoger komen, voor een landelijk rijpaard betekent een dergelijke hindernis beslist geen peu leschilletje. Het zit Bram in het bloed, want zijn militaire diensttijd vervullend in Overijssel, krijgt hij vrijwel elke avond van een boer in de nabijheid een Engelse volbloed ter beschikking! Amazone-M Blonde Suze de Kroo, twintig lentes oud, vormt de enige vrouwelijke en zeer charmante noot in het hippische gezel schap. Dat de combinatie Suze-paard Radona een goede is, blijkt wel uit het feit, dat zij haai- dressuurproeven rijdt in klas M (middel), waarvoor de af te leggen proeven verre van gemakkelijk zijn en veel routine vereisen. Radona is Suze's eigendom. Op haar ouderlijke boerderij tussen Middelburg en Veere, verricht Radona niet veel werk daar papa de Kroo het speciaal kocht voor de enige van zijn vele- doch ters, die voor deze schone sport warm liep. Terecht deed hij dat, want het prijzen- kastje in huize de Kroo toont een indruk wekkende rij linten en medailles. Bram Francke uit Serooskerke is een typisch voorbeeld van de grote groep hippische enthousiasten die voortkwa men uit de populariteit welke de paar- desport enkele jaren geleden plotse ling verwierf. De 26-jarige leraar Duits, aan de Middelburgse Detail Handelsvak school, komt met zijn paard Wennie, een prachtige vos, in de jeugdklasse uit. Drie andere verdienstelijke leden zijn Arie Rotte uit Oostkapelle. Cor Abrahamse uit Serooskerke en Henk Maljaars uit Vrouwepolder. Henk rijdt op „Peter", het paard dat het langst lid is van de vereniging. (Sinds de oprichting Geen elite De ruiterverenigingen danken in Zee land hun huidige bestaan voornamelijk aan het feit dat zij geen „elite" vereni gingen zijn zodat de belangstellendeji uit alle lagen der bevolking kunnen voortkomen. Door het toenemend enthousiasme verschenen ook in Zeeland de ponyma neges met bijbehorende rijscholen. Opmerkelijk is dat leerlingen van der gelijke scholen na de nodige lessen in het algemeen blijven hangen en niet overstappen naar een landelijke ruiter- vereniging. Enerzijds betekent dit wel een voordeel want de vereniging blijft een select gezelschap van ruiters met groot enthousiasme, maar anderzijds kan „Oranjezon" er best nog wat veelbelo vende ruiters en amazonen bij gebruiken En wanneer er dan nog eens een ruiter lijke instructeur verscheen.... De Amerikaan Sonny Liston, die het boksen in de gevangenis heeft geleerd, heeft te Chicago, zoals gisteren nog in een deel van onze edities gemeld, het wereld kampioenschap der zwaargewich ten veroverd met de op twee na snelste k.o. in de geschiedenis van dat kampioenschap. Titelhouder Floyd Patterson werd na 2 mi nuten en 6 seconden voor de volle tien tellen neergevloerd door een linkse hoek. Er waren ongeveer 26.000 toeschou wers in het Comiskey Park. Het aantal betalende toeschouwers was 18.894. Zij zorgden voor een bruto recette van 665.420 dollar. De netto-recette 556.119,95 dollar, waarvan Patterson 45 procent krijgt en Liston 12ï£ procent, De aan de tv, film, radio enz. verkochte rechten leveren de twee pugilisten en hun entourage echter een aanzienlek vettere kluif op. Alles bjj elkaar zijn met deze boksgeschiedenis van slechts enkele minuten miljoenen dollars ge moeid. Verwacht wordt, dat Patterson van deze verliespartij 1.400.000 dollar en Sonny 400.000 dollar wyzer zal worden. Liston bracht alle toeschouwers, onder wie boksnotabelen als de oud-wereld kampioenen Rocky Marciano, Joe Louis, Ingemar Johansson, Jimmy Braddock en Ezzard Charles, op de been, toen hij de kleinere en lichtere kampioen door de ring in de touwen joeg met een rechtse opstoot, gevolgd door een spervuur dat de kampioen half tussen de touwen druk te. En toen het zo ver was gekomen zond „Big-Sonny" een daverende linkse hoek naar de zijkant van Pattersons kaak en ging de kampioen voor de 13de maal naar het canvas in de twee periodes dat hij zich kampioen mocht noemen. De strijd was gestreden, hoewel Pat terson nog wel probeerde overeind te komen. De kampioen drukte zich enigs zins op, op één heup liggend en het lichaam met de rechterarm steunend, ter wijl de scheidsrechter Frank Sikora bo ven hem stond te tellen. Bijna was Pat terson weer op de been bij „10" maar niet voldoende. Toen de arm van Liston werd opgehe ven, probeerde Patterson die toen uit de mist begon terug te komen op Liston toe te gaan om de partij te her vatten. Hij werd echter tegengehouden door de helpers van Liston en later ook door zijn eigen helpers. De 28-jarige uitdager had op een aan duidelijkheid niets te wensen overlaten de manier afgerekend met zijn tegen stander; de 27-jarige titelhouder Pat terson. Liston, die tevoren had verklaard, in de eerste ronde een einde aan het ge vecht te zullen maken, ging bijzonder doelbewust te werk. Patterson, die vol gens insiders in dit gevecht eindelijk zou kunnen bewijzen een waardig kam pioen te zijn, kreeg geeh schijn van kans. De onzekere titelhouder werd van af de eerste gongslag volledig overklast door zijn bijna 11 kg zwaardere rivaal, die hem als een enorme schaduw door de gehele ring volgde. Slechts tweemaal eerder Slechts tweemaal werd een partij om de wereldtitel der zware jongens snel ler beslecht. Dat was toen Tommy Burns op 27 maart 1908 te Dublin in 1 minuut en 28 seconden van Jem Roche won en toen Joe Louis op 22 juni 1938 van Max Schmeling won in hun tweede ontmoe ting. Misschien moet nog even worden vermeld, dat James Jeffries eens in 55 seconden van Jack Finnegan heeft ge wonnen, maar die partij was niet aange kondigd als een titelgevecht, hoewel Jeffries de titel zou hebben verloren als Finnegan hem zou hebben verslagen. Liston versloeg Patterson in diens tiende titelgevecht. Het was de derde keer in 41 gevechten dat Patterson verloor. Voor Liston zelf, die tot dusver pas eenmaal een nederlaag leed tegen Marty Marshall in 1954 betekende dit de 27e achtereenvolgende overwinning in zijn ringloopbaan van 35 gevechten. En nu is dan de meest begeerde titel uit de bokssport in handen van 2 Dertig seconden voordat Patterson 2 k.o. ging tegen Sonny Liston, sloeg 2 2 in een bioscoop in Brooklyn een ze- 2 2 kering door. De 3500 toeschouwers 2 2 die ieder 7.5 dollar hadden betaald 2 2 om de partij op het gesloten tv-cir- 2 cuit te zien, werden wild. Het publiek nam een dreigende hou- ding aan en de politie vroeg om ver- sterking. Het publiek wilde eerst de Z kassa bestormen, doch een politieman 2 slaagde er tijdig in de gemoederen 2 enigszins tot rust te brengen met de 2 2 mededeling dat de directie had be- 2 2 loofd de entrees terug te betalen. 2 „Een ongelukkige geschiedenis", verklaarde een lid van de bioscoop- directie. „Maar gelukkig had iemand de radio aan en wist men dus toch de afloop. Eigenlijk zijn we er nog 2 heilig afgekomen." 2 Een ideale combinatie: Suze de Kroo en Radona. Dat ook vrouwen zich soms op het pad der misdaad begeven is de politie maar al te bekend. Minder alledaags vindt de politie te Den Haag echter het geval van de 20-jarige jongedame E. T. C., die zij heeft aangehouden wegens.... inbraak. De jeugdige inbreekster pleegde sa- me2i1?let haar eveneens aangehouden 21-jarige vriend G. C. van D., machi nist van beroep, vier inbraken. De ma chinist brak in totaal zeven maal in. De buit bestond voornamelijk uit gereed schap ter waarde van 2000 gulden. De arrestatie van het duo had plaats na een verkeerscontrole. Een surveille rende politieauto had al enkele malen een auto gesignaleerd, waarin het twee tal zat en hield deze aan om de papieren te controleren. Het bleek dat Van D geen rijbewijs bezat. In de wagen stonl den een metalen kist, een weekeindtas en een aktentas boordevol gereedschappen Bij een verhoor op het politiebureau naar de herkomst van het materiaal, viel het duo door de mand. een man die naast zijn fraaie staat van dienst als bokser een minder fraai strafblad bezit. Voor Sonny beroepsbokser werd, heeft hij tweemaal in de gevangenis gezeten. Hij heeft een straf uitgezeten in de staats gevangenis van Missouri wegens gewa pende beroving en hij heeft in St. Louis gezeten wegens het aftuigen van een po litieman. Dit waren zijn zwaarste straf fen voor zijn diverse vergrijpen die hem op 19 arrestaties kwamen te staan. In de staatsgevangenis van Missouri te Jefferson City zaten de gevangenen en de bewakers aan hun radio gekluis terd en op zeker ogenblik ging bij beide partijen een gejuich op. Dat moment kwam toen het wereld kampioenschap zwaargewicht boksen in handen over ging van Sonny Liston. Men voelde zich in de gevangenis recht streeks bij de strijd betrokken, want „Big Sonny" heeft hier gezeten wegens gewapende roof. „Natuurlijk waren we allemaal voor Sonny", vertelde plaatsvervangend di recteur W.P. Speinhauser, „Het leek wel of voor de gevangenen hier de eigen eer op het spel stond. Wat ik er zelf van denk is dat Sonny nu een kans op reha bilitatie heeft maar natuurlijk moet hij daar zelf ook iets voor doen". Een gevangenisstraf van twee jaar met aftrek en voorwaardelijke ter beschik king stelling van de regering met een proeftijd van drie jaar en reclasserings- toezicht heeft de rechtbank in Amster dam gisteren opgelegd aan de 29-jarige Amsterdamse decoratieschilder Bennie L-, die het zijn ex-verloofde in het be gin van dit jaar op allerlei manieren lastig maakte. Eerst met huisvredebreuk, later mis handelde hij de beschermer van zijn vroegere meisje met een fles. De officier van juistitie had wegens poging tot het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel en meermalen gepleegde huisvredebreuk een gevangenisstraf van een jaar zonder aftrek, waarvan drie maanden voorwaar delijk met een proeftijd van drie jaar en reclasseringstoezicht geëist. Twee maal verschafte hij zich toegang tot de étagewoning in de tuinstad Os dorp waar het meisje woont. In de nacht van 20 mei bleef het niet bij een woor denwisseling, er kwam ook een scheer mes en een kapotgeslagen fles aan te pas. L. had die avond vijftien glazen jenever gedronken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7