Hans Glas heeft veel
succes met ISAR
Ford en Oldsmobile
hernieuwen stijl
NIEUWSVAN RENAULT
Persoonlijk bezit blijkt ook
Russen wel aan te staan
HN
45 GOEDE WERKKRACHTEN
Tips-tips-tips-tips
lips-tips-tips-tips
Gementplombeersel
voor de Niagara
KANTOORMEISJE
ZONDAG a.s. DANSEN
Verveer Centrale Zeeland N.V.
zo meesterlijk auto - zo machtig mobiel
16
UITSTEKENDE
MIDDENKLASSER
Bevrijdingsprijs
Sint Jansteen
Atletiek in Duitsland
Communistische
pers gaat er fel
tegen tekeer
M SÜIZA (NEDERLAND) N.V. Breda
Wed. A. van Geyt-Zaman
een „BELLEWAGEN"
DE JEUCDHOEVE
Provinciale Stoombooidiensten in Zeeland
algemene vergadering
MERGEDES-BEN
190 en 190 D
Garage 't Westen N.V,
lo
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1962
(Van onze redacteur)
Op het einde van september
zal door de Nederlandse dea
lers van de Hans Glas-fabrie
ken de Isar S 1004 (cabriolet
:oupé) geleverd kunnen wor
den. Deze automobiel werd
het vorige jaar voor de eerste
maal getoond op de tentoon
stelling van Frankfurt en ge
noot daar bijzonder veel be
langstelling. De reden daarvan?
De Hans Glas-fabrieken, die
door de produktie van de Gog-
gomobil op de markt kwamen
vervolledigden door de Isar
1004 hun autocollectie, die lang
zaam maar zeker die van de
grootste autofabrieken gaat be
naderen. Voordat de S 1004 aan
het publiek werd getoond
kwam immers de Isar T 700
op de weg: een ruime vier-
persoonswagen, die meer en
meer de aandacht van de auto
bezitters gaat trekken.
Het' oude gezegde „onbekend maakt
onbemind" geldt zeker ook ten aan
zien van de autoverkoop. Gevestig
de fabrieken zoals Ford, Chevrolet,
Renault, Citroen, Fiat en anderen,
genieten een dergelijke reputatie,
dat hun produkten de weg naar de
automobilisten wel vinden. Hoeveel
moeilijker is het voor de nieuwko
mers onder de auto-industriëlen het
grote publiek te bereiken. Daf en
Isar kunnen daarvan zonder enige
twijfel getuigen.
Toen Hans Glas be-
sloot om naast de Gog-
gomobiel een ruimere
personenauto te gaan
MM wil u produceren, zei hij tot
zijn ingenieurs: .Constru
eer een ruime 4-persoons-
auto, die ook voldoende
■JfiM kofferruimte voor de ba-
MmW gage van 4 personen
heeft". Hans Glas zei
dit laatste niet zonder
■1^1 reden, want door een
g grote bagageruimte te
MrirH eisen bepaalde hij fei
telijk meteen de plaats
van de motor. Deze kon niet ach
terin worden aangebracht (zoals bij
de Goggomobil), omdat er bij wa
gens met de motor achterin bijna
nooit voldoende bagageruimte kan
overschieten. Daarom werd bij de
Isar T 700 de motor voorin gezet en
dit bracht een reeks van voordelen
mee: minder motorgeluid, en vastere
wegligging, een geringe windgevoe
ligheid en het is misschien niet
juist om er over uit te weiden, want
auto's worden nu eenmaal niet ge
maakt om er botsingen mee te ver
oorzaken, maar de auto, die een mo
tor voorin heeft is veiliger.
Dit is de Isar S 1004, die op het
einde van september ook op de Ne
derlandse wegen te zien zal zijn.
Voor het construeren van de motor
deed de Hans Glas-fabriek een beroep
op de constructeurs van de BMW's,
bijzonder ervaren krachten. Zij ont
wikkelden een vlakke tweecilinder
met kopkleppen en met tegenover
elkaar liggende cilinders. Nog enkele
andere technische bijzonderheden:
het koelsysteem werkt door middel
van een ventilator. Het gebruikelijke
nadeel van luchtkoeling, extra la
waai is bij de Isar vermeden door ook
de ventilator rechtstreeks op de kruk
as te monteren en deze dus niet
versneld door een riem aan te drij
ven, hetgeen in de regel fluitende
of gierende bijgeluiden geeft. De
cilinders en koppen zijn geheel door
metalen koelmantels ingesloten en
worden dus uitsluitend door de ven
tilator gekoeld.
De Isar heeft een volledig gesyn
chroniseerde versnellingsbak. Men
heeft vier versnellingen aangebracht
om de acceleratie zo groot mogelijk
te doen zijn.
Wie een middagje met de Isar T
700 uitgaat (en naast zich heeft een
technisch man als de Brabantse dea
ler Rinus van Nuenen) kan een wa
gen niet tot en met beschrijven en
beoordelen, maar heeft toch een goede
indruk van het voertuig. Van de
Isar T 700 mag worden getuigd, dat
het een auto is, die bijzonder com
fortabel rijdt. Een opvallend pluspunt
voor de Isar is de panoramische voor
ruit. Het behoeft geen betoog, dat de
constructeurs van Hans Glas het aan
brengen van deze ruit hebben afge
keken van de Amerikanen, die enkele
jaren geleden met deze toen opzien
barende ruit voor de dag kwamen.
Wat goed is moeten wij aanwenden,
hebben de Duitsers geredeneerd zich
bewust van de enorme praktische
voordelen van een dergelijke ruit.
Zittend achter het stuur van de Isar
kan niet anders worden gezegd dat
en de Amerikanen en de Duitsers
het gelijk aan hun kant hebben.
De panoramische voorruit is uiter
aard niet het enige pluspunt, dat de
Isar mag worden toebedacht. Men
geniet als automobilist van de handige
aanbrenging van de verschillende be
dieningsmechanismen. Men contro
leert door even door enkele bochten
te „scheuren" de wegligging en men
kan niet anders zeggen, dat de Isar
vast door de bochten gaat. Men laat
het voertuig snel van tien kilometer
naar honderd kilometer draaien en
men houdt deze snelheid lang aan.
De motor blijft geruisloos draaien en
een hobbelige weg zegt voldoende
over de kwaliteiten van de vering.
Men gaat eens stil staan om vervol
gens te keren. De wendbaarheid van
de auto valt dan op.
Zo zijn er veel punten, die beves
tigen wat men van de Duitse con
structeurs altijd kan zeggen. Wanneer
zij iets maken doen zij het verdui
veld goed. De Isar T 700 is een
volwaardige wagen, die zeer zeker
niet de mindere is van 't type auto's
die voor rond de f 5.000.te koop
zijn.
De Hans Glas-fabrieken hebben met
het lanceren van de Isar 700 (speci
aal in Duitsland) een goede gok ge
daan. De verschijning van de S 1004,
nu ook in Nederland dus, is daarvan
een bewijs.
Na Buick hebben ook Ford en
Oldsmobile hun plannen voor 1963
ontvouwd. Een sportievere lijn en
minder onderhoud vormen de be
langrijkste aspecten, die zij voor 1963
te bieden hebben.
Oldsmobile een telg uit de Gene
ral Motors-familie, komt met twee
nieuwe luxe modellen op de markt
als onderdeel van de collectie 1963,
die een gloednieuwe stij1 heeft mee
gekregen. De serie-98, waarin gils
hoogtepunt een luxe Sedan en een
Sport-Coupé zijn opgenomen, werd
door woordvoerders van de fabriek
als „het toppunt van luxe dat men
de autobezitter kan bieden" betiteld.
De nieuwe ,98-Sport-Coupé' zal naast
de „Starfire", het bestaande sport-
model van Oldsmobile, op de markt
verschijnen.
Bij Ford is, naast meer comfort en
sportievere uitmonstering het stre
ven naar een zo minimaal mogelijk
onderhoud wel het hoofdthema. Dat
men steeds meer geneigd is, op een
eenvoudiger en minder onderhoud
vergend smeersysteem over te gaan,
heeft deze fabriek bewezen met de
Falcon-Futura-serie. In het vervolg
zal de olie slechts om de 10.000 km
ververst behoeven te worden, ter
wijl het chassis zelf eerst na 60.000
km aan een doorsmeerbeurt toe zal
zijn. Bovendien zijn de Falcons, waar
onder 5 geheel nieuwe typen, uitge
rust met remmen, die zichzelf aan
passen aan slijtage.
Evenals bij Buick en Oldsmobile
heeft ook Ford veel zorg besteed
aan het luxueuze en sportieve element
in zijn creaties. De Falcons zullen,
wat de „Sedans" betreft, worden
uitgevoerd met een dak van het
Thunderbird-type. Bovendien is met
allerlei snufjes de stijl van dit type
gevolgd, waardoor de wagens lager
en langer lijken.
Het nieuwe sportmodel van Olds
mobile zal worden voorzien van vlieg-
tuigstoelen.
rpalryke automobilisten zijn nog steeds
A de mening toegedaan, dat ze, alvo
rens met hun auto weg te rijden, eerst
de motor warm moeten draaien. Er
zit wel iets waars in die gedachte, maar
men vergeet hierbij één belangrijk ding
en wel, dat een stationair draaiende
motor hoegenaamd geen arbeid ver
richt en daarom een relatief lange tijd
nodig heeft om ook maar enigermate
op temperatuur te komen. Om zo snel
mogelijk de werktemperatuur te be
reiken is het dan ook beter, direct na
het starten weg te rijden en dit uiter
aard in de eerste versnelling. Afhanke
lijk van de motortemperatuur zal het
opschakelen naar hogere versnellingen
een langere tussentijd moeten vergen.
Om dit te bepalen dient men enig
„technisch gehoor" te hebben of aan te
leren.
Ts uw auto voorzien van een, door de
luchtgekoelde motor geleverde
warmtebron? Zo ja, laat dan de warme
lucht eens circuleren, terwijl u de ra
men nog open kunt hebben. Wacht u
hiermee tot het echt koud is, dan
hebt u kans een half uur of meer in
de stank (of in de kou) te zitten om
dat in de zomer opgezamelde stof en
olielekkages door die eerste warme-
luchtstroom worden meegenomen.
portieren gaan na verloop van tijd bij
openen en sluiten piepen en kunnen
zelfs zwaar gaan draaien. Daarom dient
enige aandacht te worden geschonken
aan de smering van de scharnierpen.
U doet dit het beste, door enige drup
pels olie tussen pen en scharnier ope
ningen te laten lopen, het portier her
haaldelijk open en dicht te doen en
ten slotte de langsgelopen olie zorg
vuldig af te vegen. In het geval dat
de scharnierpen eenvoudig demonteer
baar is, kunt u vet gebruiken.
Opeciale voorzorgen zijn getroffen, om
de batterij van uw auto te behoe
den voor ontlading bij stilstaande mo
tor en overlading bij draaiende motor.
Dit gebeurt volkomen automatisch en
wel in de z.g. spanningsregelaar. Dit
automatisch beveiligen kan jarenlang
goed gaan maar er kan 'n moment ko
men, dat ook deze regelaar zich ont
stelt of geheel uitvalt. Denk hier eens
aan als uw licht b.v. als maar te zwak
blijft, de batterij abnormaal veel wa
ter consumeert of uw lampen regel
matig doorbranden.
U vraagt maar
De heer van S. te Bergen op Zoom zit
met het navolgend, door hem als volgt
omschreven probleem. De klem, die
op de accupool zit, waarvan de kabel
met het chassis verbonden is, kan ik
niet meer voldoende vastdraaien.
Waarschynlyk hierdoor heb ik moei
lijkheden met het starten van mijn
V.W. tcrwyl ik ook al eens meege
maakt heb, dat de klem er helemaal
was afgetrild. We hebben al eens een
nieuwe klem geprobeerd maar ook dat
hielp niet afdoende. Kunt u mij ad
vies geven?
U kunt twee dingen doen. Als de bat
terij niet te oud is en overigens in
een nog goede staat verkeert, loont het
de kosten een nieuwe pool te laten
plaatsen. U kunt hiervoor terecht bij
een batterij reparatiebedrijf; men giet
daar om de kern van de oude pool een
loodmantel, die hecht met de pool is
verbonden en dus qua functie weer
als nieuw is. Loopt uw batterij op
haar laatste benen of wilt u om een
andere reden hier geen geld meer aan
uitgeven, dan rest nog de mogelijk
heid van een noodoplossing in de
vorm van een, om de pool gedraaid
stukje dun lood of messing. Door dit
„huisje" wordt de pool uiteraard dik
ker en kan de klem weer vastgedraaid
worden.
Renault's populaire Dauphine mo
del heeft voor 1963 verschillende
interessante detailveranderingen on
dergaan:
De Dauphine 1963 kreeg dezelfde
opengewerkte aluminiumkleurige
wielen, welke in het verleden
slechts op de Ondine en Gordini
werden gemonteerd.
Het dashbord is in een matzwarte
craquelé-finish gespoten, terwijl de
overkapping van het instrumen
tenpaneel in zwart plastic is uit
gevoerd.
Het stuurwiel van de Dauphine is
gelijk aan dat van de Ondine en
Gordini 1962, doch egaal zwart van
kleur: het is dus meer komvormig
dan voorheen en de stuurwielrand
is voorzien van handgrepen.
Ook de versnellingshandleknop is
thans van zwart plastic.
Er is een extra clignoteur aan de
zijkant van beide voorspatscher-
men aangebracht.
Het kleurenpalet bestaat uit zes
nieuwe unieke tinten.
De prijs van de Dauphine, welke
wordt geleverd inclusief verwar
ming bedraagt f 4.995,
Wat carrosserie- en interieuruitvoe
ring betreft is de 1963 Gordini geheel
identiek aan de normale Renault
Dauphine. De Gordini onderscheidt
zich echter nog van de Dauphine op
de volgende punten:
Gepousseerde motor, welke een
maximum vermogen levert van 40
SAE pk bij 5.000 omw/min., te
genover 32 SAE pk bij 4500 omw/
min. van de normale Dauphine.
Een vierversnellingsbak in plaats
van de volledig gesynchroniseerde
3-bak van de Dauphine.
Chroomrand rond vóór- en achter
ruit.
Geanodyseerd aluminium sier-
strips op de flanken.
De prijs van de Gordini 1963 welke
wordt geleverd inclusief verwar
ming en ruitesproeiers, bedraagt
t 5.195,— (voorheen f 5.950,—).
Zondag 23 september zal de wielerclub
„De Sporters" te Sint Jansteen ter ge
legenheid van het bevrijdingsfeest nog
maals een wedstrijd organiseren voor ama.
teurs en onafhankelyken.
De wedstrijd wordt verreden op het be
kende parkoers. De aanwezigen zullen de
renners niet minder dan 70 maal kunnen
zien voorbijkomen. Na zijn verblijf van 3
weken in het ziekenhuis te Brussel is
Theo Verschueren als plaatselijke favo
riet zeker van de partij en alhoewel hij
nog niet de vorm heeft van het zomer
seizoen zullen zijn concurrenten toch ze
ker met hem af moeten rekenen. Renners
als v.d. Kloot, Snepvangers, L. van Don
gen, P. v. As, de Jong en verschillende
Belgische deelnemers zullen zeker voor
een harde koers zorgen.
Tijdens internationale atletiekwed
strijden in Hamburg zijn enkele voortref
felijke prestaties geleverd. Op de 1500
meter verbeterde de 19-jarige Harald Nor-
poth, die tijdens de Europese kampioen
schappen in de finale ten val kwam, het
Duitse record tot 3 min. 41,2 sec. Zijn
landgenoot Eyerkaufer ging 0,6 sec. la
ter over de streep.
De 800 meter in 1.47. leverde een over
winning op voor Jim Dupree (V.S.), Man
fred Kinder (Did) bezette met 1.48 de 2e
plaats achter de Amerikaan.
WEGENS HET niet beschikbaar zijn
van Dolf Verschueren en Paul de Pae
pe heeft de directie van het Sportpa
leis te Antwerpen besloten heden, za
terdagavond een België-Holland stay
ers-wedstrijd te organiseren, waarbij
de Nederlandse kleuren zullen worden
verdedigd door Noppie Koch, kampioen
van Nederland en Henny Marinus.
Door middel van cementplom-
beersels en oeververstevigingen
probeert men in Amerika thans de
wereldberoemde Niagarawaterval-
len voor ondergang te redden. Des
kundigen zijn namelijk van oor.
deel, dat tijdig maatregelen nodig
zijn om het voortdurend afbrok
kelen van rotssteen tegen te gaan
aangezien dit natuurwonder anders
over honderd jaar verdwenen kan
zijn!
De Niagarawaterval wordt door een
rotseiland in een 900 meter brede en
48 meter hoge waterval in Canada en
een 320 brede en 60 meter hoge waterval
in Amerika gescheiden. Iedere minuut
stort daar niet minder dan 187.000 ton
water in de diepte. Af en toe worden
grote blokken rotssteen ter grootte van
een flink huis door het donderende wa
ter meegesleurd ook van de oevers
en de panoramaplateaus voor het pu
bliek waardoor de watervallen voort
durend veranderen.
Reeds een halve eeuw geleden werden
de Niagarawatervallen door ongeveer
400.000 toeristen per jaar bezocht. Daar
onder bevonden zich ook vele avontu
riers, die zich in tonnen met het water
van de waterval lieten storten of die
over een staaldraad de waterval tracht
ten te overschrijden. Voor dergelijke ha
chelijke ondernemingen werden vaak
hoge weddenschappen afgesloten
Tegenwoordig zijn er weinig van der
gelijke waaghalzen meer, die hun leven
op het spel zetten maar in drie musea bij
de Niagarawaterval kunnen de toeristen
zeer uitvoerig ingelicht worden over de
vele hachelijke ondernemingen in het
verleden. In plaats van de waaghalzerij
is nu iets nieuws bij de Niagara-water-
val ontstaan. Vele jonge huwelijksparen
in Amerika en Canada maken tegen
woordig een huwelijksreis naar de Nia
garawaterval, waar zij een waterdoop
krijgen en wel door de sproeiregen, die
in vlagen van de rotsen waait. Volgens
het bijgeloof zal dit de jonge paartjes
veel geluk brengen in hun huwelijk. Cu
riositeiten, zoals de Niagara er reeds zo
vele heeft gekend en die men in Ame
rika en Canada ook voor de toekomst
gaarne wil behouden, weshalve men de
ze gigantische waterval met alle moge
lijke technische middelen voor de kna
gende tanden des tijds tracht te be
schermen.
Communistische bladen hebben de
aandacht gevestigd op een bovenmatig
sterk ontwikkelde hang naar persoon
lek eigendom, die in vele delen van de
Sovjet-Unie nog niet schynt te zijn
verdwenen. In het ïaatste nummer van
„Kommunist", het belangrijkste blad
van de Russische communistische par
ty op theoretisch gebied, doet men een
aanval op de Sovjetburgers, die ..de
slaaf van hun bezit" zijn geworden.
En het orgaan van de communistische
jeugd-organisatie, de „Komsomolskaja
Pravda" lanceerde in haar weekend
editie een scherpe aanval op de „cul
tus van het privé-bezit", die zich
manifesteert bij de boeren, die „meer
aandacht besteden aan hun moestuin
dan aan ae belangen van de collectieve
boerderij".
Volgens het blad hebben sommige
boeren in het nog niet opengelegde
gebied van Kazakstan te veel belang
stelling voor hun dachas (landhuizen)
en hun auto's.
„Kommunist" zegt in een lang artikel
handelend ovei het thema van het
privé-eigendom in het Sovjet-bestel,
dat er in de verscheidene Sovjetrepu
blieken diverse gevallen zijn voorge-
komen - waarbij dachas en andere ge
bouwen, welke aan burgers toebehoor
den, werden onteigend. Deze mensen
hadden het geld, hiervoor op „oneer
bare" wijze verdiena zo schreef het
blad.
Vermoedelijk sloeg dit op persoonlijke
eigendommen, die waren verkregen
met gelden verdiend boven het nor
male loon en soms zelfs door het ver
richten van wederrechtelijke handelin
gen. In zekere gevallen, die de perken
te buiten gingen, heeft dit tot terecht-
stellingep geleid.
„Wij zijn niet tegen privé-eigendom-
men" verklaarden de' schrijvers van
het artikel in „Kommunist", maar we
zijn tegen de neiging zichzelf te ver
rijken ten koste van de Sovjetgemeen
schap. Wij zijn tegen bezit, waarbij de
grenzen van het redelijke worden over
schreden en de eigenaar tot een slaaf
van zijn bezittingen wordt".
xu ,i.i artikel wordt het geval aan
gehaald van een ingenieur bij een ko-
gellagerfabriek in Koebitsjev wiens
landhuis en auto hem „geheel in beslag
namen".
„Er zijn mensen voor wie privé-
eigendom de belangrijkste drijfveer
in het leven is maar de meeste Russen
hebben zich losgemaakt van de hen
beheersende macht van het bezit"..
Het blad neemt echter de moeite
zichzelf te verdedigen tegen wat het
noemt „burgerlijke laster" die beweert,
dat de communisten alle soorten van
bezitsvorming willen afschaffen.
„Dat is niet waar, het kenmerk van
het communisme is niet de afschaffing
van de eigendom naar de liquidatie
van de eigendom met in plaats daarvoor
het openbaar bezit"
Kommunist voorspelt een tijd waarin
het volk van de Sovjet-Unie zal kun
nen beschikken over alle goede dingen
des levens in dezelfde grote mate als
brood nu in de restaurants verkrijg
baar is.
De hoeveelheid goederen die burgers
onder het communisme zullen bezitten,
zo schrijft het blad, zal zijn „natuur
lijke" begrenzing hebben, zoals de „na
tuurlijke eetlust en het geweten over
verzadiging zullen voorkomen".
heeft in verband met productie-uitbreiding wederom plaat
singsmogelijkheden voor
die toegevoegd zullen worden aan de vaste kern van de beide
fabrieken en daar een goede werkkring kunnen vinden, waar
voor geen bepaalde vakkennis vereist wordt, doch wel een
groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Ervaring in fabriekmatige arbeid geeft voorkeur.
Aanmelden maand, t/m vrijd. van 9—5 qur en tevens op de
dinsd.avonden van 59 uur bij de afdeling personeelszaken,
TERHEIJDENSEWEG 169, BREDA, tel. 01600-24041 toestel. 241
Gentsestraat 18 - 20
KAPELLEBRUC.
VRAAGT VOOR DIRECT
BIJ INSCHRIJVING TE KOOP
MERK AUSTIN BOUWJAAR VERMOEDELIJK 1942.
Te bezien in de brand weergarage St. Janstraat te
Middelburg.
Inschrijvingen worden gaarne ingewacht in de
Brandweergarage op vrijdag 28 september te 11 uur.
Kommandant Brandweer Middelburg.
voor r.-k. jongeren boven 17 jaar.
Aanvang 19.30 uur.
Met ingang van 30 september 1962, wordt op de
Provinciale veren de winterdienstregeling ingevoerd.
Exemplaren van deze dienstregeling zijn tegen betaling
van f o.o5 per stuk verkrijgbaar op het Directiekantoor,
Prins Hendrikweg 10, te Vlissingen en bij de Agenten
op de plaatsen van afvaart.
De dijkgraaf van het waterschap De brede watering van
Zuid-Beveland maakt bekend, dat een
zal worden gehouden op maandag 1 oktober 1962, des
namiddags 2.00 uur in de beurszaal van hotel „De
Korenbeurs" te Goes.
Goes, 21 september 1962.
De dijkgraaf voornoemd,
P. J. J. DEKKER.
Speciaal ten behoeve van verladers wordt meegedeeld,
dat de Vervoer Centrale Zeeland vanaf heden in de
gelegenheid is alle soorten ongeregeld vervoer te ac
cepteren.
BESCHIKBAAR MATERIAAL
Open en gesloten wagens van 6 t/m 30 ton; kippers
van 6 t/m 12 ton; diepladers voor extra zwaar ver
voer; laad- en losapparatuur; wagens speciaal inge
richt voor meubeltransport.
Met bovenstaand materiaal verzorgen wij Uw transpor
ten zowel NATIONAAL als INTERNATIONAAL.
Op aanvraag worden U gaarne nadere gegevens ver
strekt.
Adres:
WIJNGAARDSTRAAT 19 - GOES - TEL. 01100—6543
De administrateur,
J. Pfauth.
uw goede ster op alle wegen
Mercedes-Benz 190:4 cil., 1897 cc., 90 pk., 145 km/u.
Mercedes-Benz 190 D: 4 cil. dieselmotor. 1988 cc., 85 pk., 125 km/u.
3065
Importrice voor Nederland: N.V. Agam
Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen
Oostburg, Breedestraat, Tel. 01170-2255