Hans Glas heeft veel succes met ISAR Ford en Oldsmobile hernieuwen stijl NIEUWSVAN RENAULT Persoonlijk bezit blijkt ook Russen wel aan te staan HN 45 GOEDE WERKKRACHTEN Tips-tips-tips-tips lips-tips-tips-tips Gementplombeersel voor de Niagara KANTOORMEISJE ZONDAG a.s. DANSEN Verveer Centrale Zeeland N.V. zo meesterlijk auto - zo machtig mobiel 16 UITSTEKENDE MIDDENKLASSER Bevrijdingsprijs Sint Jansteen Atletiek in Duitsland Communistische pers gaat er fel tegen tekeer M SÜIZA (NEDERLAND) N.V. Breda Wed. A. van Geyt-Zaman een „BELLEWAGEN" DE JEUCDHOEVE Provinciale Stoombooidiensten in Zeeland algemene vergadering MERGEDES-BEN 190 en 190 D Garage 't Westen N.V, lo DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1962 (Van onze redacteur) Op het einde van september zal door de Nederlandse dea lers van de Hans Glas-fabrie ken de Isar S 1004 (cabriolet :oupé) geleverd kunnen wor den. Deze automobiel werd het vorige jaar voor de eerste maal getoond op de tentoon stelling van Frankfurt en ge noot daar bijzonder veel be langstelling. De reden daarvan? De Hans Glas-fabrieken, die door de produktie van de Gog- gomobil op de markt kwamen vervolledigden door de Isar 1004 hun autocollectie, die lang zaam maar zeker die van de grootste autofabrieken gaat be naderen. Voordat de S 1004 aan het publiek werd getoond kwam immers de Isar T 700 op de weg: een ruime vier- persoonswagen, die meer en meer de aandacht van de auto bezitters gaat trekken. Het' oude gezegde „onbekend maakt onbemind" geldt zeker ook ten aan zien van de autoverkoop. Gevestig de fabrieken zoals Ford, Chevrolet, Renault, Citroen, Fiat en anderen, genieten een dergelijke reputatie, dat hun produkten de weg naar de automobilisten wel vinden. Hoeveel moeilijker is het voor de nieuwko mers onder de auto-industriëlen het grote publiek te bereiken. Daf en Isar kunnen daarvan zonder enige twijfel getuigen. Toen Hans Glas be- sloot om naast de Gog- gomobiel een ruimere personenauto te gaan MM wil u produceren, zei hij tot zijn ingenieurs: .Constru eer een ruime 4-persoons- auto, die ook voldoende ■JfiM kofferruimte voor de ba- MmW gage van 4 personen heeft". Hans Glas zei dit laatste niet zonder ■1^1 reden, want door een g grote bagageruimte te MrirH eisen bepaalde hij fei telijk meteen de plaats van de motor. Deze kon niet ach terin worden aangebracht (zoals bij de Goggomobil), omdat er bij wa gens met de motor achterin bijna nooit voldoende bagageruimte kan overschieten. Daarom werd bij de Isar T 700 de motor voorin gezet en dit bracht een reeks van voordelen mee: minder motorgeluid, en vastere wegligging, een geringe windgevoe ligheid en het is misschien niet juist om er over uit te weiden, want auto's worden nu eenmaal niet ge maakt om er botsingen mee te ver oorzaken, maar de auto, die een mo tor voorin heeft is veiliger. Dit is de Isar S 1004, die op het einde van september ook op de Ne derlandse wegen te zien zal zijn. Voor het construeren van de motor deed de Hans Glas-fabriek een beroep op de constructeurs van de BMW's, bijzonder ervaren krachten. Zij ont wikkelden een vlakke tweecilinder met kopkleppen en met tegenover elkaar liggende cilinders. Nog enkele andere technische bijzonderheden: het koelsysteem werkt door middel van een ventilator. Het gebruikelijke nadeel van luchtkoeling, extra la waai is bij de Isar vermeden door ook de ventilator rechtstreeks op de kruk as te monteren en deze dus niet versneld door een riem aan te drij ven, hetgeen in de regel fluitende of gierende bijgeluiden geeft. De cilinders en koppen zijn geheel door metalen koelmantels ingesloten en worden dus uitsluitend door de ven tilator gekoeld. De Isar heeft een volledig gesyn chroniseerde versnellingsbak. Men heeft vier versnellingen aangebracht om de acceleratie zo groot mogelijk te doen zijn. Wie een middagje met de Isar T 700 uitgaat (en naast zich heeft een technisch man als de Brabantse dea ler Rinus van Nuenen) kan een wa gen niet tot en met beschrijven en beoordelen, maar heeft toch een goede indruk van het voertuig. Van de Isar T 700 mag worden getuigd, dat het een auto is, die bijzonder com fortabel rijdt. Een opvallend pluspunt voor de Isar is de panoramische voor ruit. Het behoeft geen betoog, dat de constructeurs van Hans Glas het aan brengen van deze ruit hebben afge keken van de Amerikanen, die enkele jaren geleden met deze toen opzien barende ruit voor de dag kwamen. Wat goed is moeten wij aanwenden, hebben de Duitsers geredeneerd zich bewust van de enorme praktische voordelen van een dergelijke ruit. Zittend achter het stuur van de Isar kan niet anders worden gezegd dat en de Amerikanen en de Duitsers het gelijk aan hun kant hebben. De panoramische voorruit is uiter aard niet het enige pluspunt, dat de Isar mag worden toebedacht. Men geniet als automobilist van de handige aanbrenging van de verschillende be dieningsmechanismen. Men contro leert door even door enkele bochten te „scheuren" de wegligging en men kan niet anders zeggen, dat de Isar vast door de bochten gaat. Men laat het voertuig snel van tien kilometer naar honderd kilometer draaien en men houdt deze snelheid lang aan. De motor blijft geruisloos draaien en een hobbelige weg zegt voldoende over de kwaliteiten van de vering. Men gaat eens stil staan om vervol gens te keren. De wendbaarheid van de auto valt dan op. Zo zijn er veel punten, die beves tigen wat men van de Duitse con structeurs altijd kan zeggen. Wanneer zij iets maken doen zij het verdui veld goed. De Isar T 700 is een volwaardige wagen, die zeer zeker niet de mindere is van 't type auto's die voor rond de f 5.000.te koop zijn. De Hans Glas-fabrieken hebben met het lanceren van de Isar 700 (speci aal in Duitsland) een goede gok ge daan. De verschijning van de S 1004, nu ook in Nederland dus, is daarvan een bewijs. Na Buick hebben ook Ford en Oldsmobile hun plannen voor 1963 ontvouwd. Een sportievere lijn en minder onderhoud vormen de be langrijkste aspecten, die zij voor 1963 te bieden hebben. Oldsmobile een telg uit de Gene ral Motors-familie, komt met twee nieuwe luxe modellen op de markt als onderdeel van de collectie 1963, die een gloednieuwe stij1 heeft mee gekregen. De serie-98, waarin gils hoogtepunt een luxe Sedan en een Sport-Coupé zijn opgenomen, werd door woordvoerders van de fabriek als „het toppunt van luxe dat men de autobezitter kan bieden" betiteld. De nieuwe ,98-Sport-Coupé' zal naast de „Starfire", het bestaande sport- model van Oldsmobile, op de markt verschijnen. Bij Ford is, naast meer comfort en sportievere uitmonstering het stre ven naar een zo minimaal mogelijk onderhoud wel het hoofdthema. Dat men steeds meer geneigd is, op een eenvoudiger en minder onderhoud vergend smeersysteem over te gaan, heeft deze fabriek bewezen met de Falcon-Futura-serie. In het vervolg zal de olie slechts om de 10.000 km ververst behoeven te worden, ter wijl het chassis zelf eerst na 60.000 km aan een doorsmeerbeurt toe zal zijn. Bovendien zijn de Falcons, waar onder 5 geheel nieuwe typen, uitge rust met remmen, die zichzelf aan passen aan slijtage. Evenals bij Buick en Oldsmobile heeft ook Ford veel zorg besteed aan het luxueuze en sportieve element in zijn creaties. De Falcons zullen, wat de „Sedans" betreft, worden uitgevoerd met een dak van het Thunderbird-type. Bovendien is met allerlei snufjes de stijl van dit type gevolgd, waardoor de wagens lager en langer lijken. Het nieuwe sportmodel van Olds mobile zal worden voorzien van vlieg- tuigstoelen. rpalryke automobilisten zijn nog steeds A de mening toegedaan, dat ze, alvo rens met hun auto weg te rijden, eerst de motor warm moeten draaien. Er zit wel iets waars in die gedachte, maar men vergeet hierbij één belangrijk ding en wel, dat een stationair draaiende motor hoegenaamd geen arbeid ver richt en daarom een relatief lange tijd nodig heeft om ook maar enigermate op temperatuur te komen. Om zo snel mogelijk de werktemperatuur te be reiken is het dan ook beter, direct na het starten weg te rijden en dit uiter aard in de eerste versnelling. Afhanke lijk van de motortemperatuur zal het opschakelen naar hogere versnellingen een langere tussentijd moeten vergen. Om dit te bepalen dient men enig „technisch gehoor" te hebben of aan te leren. Ts uw auto voorzien van een, door de luchtgekoelde motor geleverde warmtebron? Zo ja, laat dan de warme lucht eens circuleren, terwijl u de ra men nog open kunt hebben. Wacht u hiermee tot het echt koud is, dan hebt u kans een half uur of meer in de stank (of in de kou) te zitten om dat in de zomer opgezamelde stof en olielekkages door die eerste warme- luchtstroom worden meegenomen. portieren gaan na verloop van tijd bij openen en sluiten piepen en kunnen zelfs zwaar gaan draaien. Daarom dient enige aandacht te worden geschonken aan de smering van de scharnierpen. U doet dit het beste, door enige drup pels olie tussen pen en scharnier ope ningen te laten lopen, het portier her haaldelijk open en dicht te doen en ten slotte de langsgelopen olie zorg vuldig af te vegen. In het geval dat de scharnierpen eenvoudig demonteer baar is, kunt u vet gebruiken. Opeciale voorzorgen zijn getroffen, om de batterij van uw auto te behoe den voor ontlading bij stilstaande mo tor en overlading bij draaiende motor. Dit gebeurt volkomen automatisch en wel in de z.g. spanningsregelaar. Dit automatisch beveiligen kan jarenlang goed gaan maar er kan 'n moment ko men, dat ook deze regelaar zich ont stelt of geheel uitvalt. Denk hier eens aan als uw licht b.v. als maar te zwak blijft, de batterij abnormaal veel wa ter consumeert of uw lampen regel matig doorbranden. U vraagt maar De heer van S. te Bergen op Zoom zit met het navolgend, door hem als volgt omschreven probleem. De klem, die op de accupool zit, waarvan de kabel met het chassis verbonden is, kan ik niet meer voldoende vastdraaien. Waarschynlyk hierdoor heb ik moei lijkheden met het starten van mijn V.W. tcrwyl ik ook al eens meege maakt heb, dat de klem er helemaal was afgetrild. We hebben al eens een nieuwe klem geprobeerd maar ook dat hielp niet afdoende. Kunt u mij ad vies geven? U kunt twee dingen doen. Als de bat terij niet te oud is en overigens in een nog goede staat verkeert, loont het de kosten een nieuwe pool te laten plaatsen. U kunt hiervoor terecht bij een batterij reparatiebedrijf; men giet daar om de kern van de oude pool een loodmantel, die hecht met de pool is verbonden en dus qua functie weer als nieuw is. Loopt uw batterij op haar laatste benen of wilt u om een andere reden hier geen geld meer aan uitgeven, dan rest nog de mogelijk heid van een noodoplossing in de vorm van een, om de pool gedraaid stukje dun lood of messing. Door dit „huisje" wordt de pool uiteraard dik ker en kan de klem weer vastgedraaid worden. Renault's populaire Dauphine mo del heeft voor 1963 verschillende interessante detailveranderingen on dergaan: De Dauphine 1963 kreeg dezelfde opengewerkte aluminiumkleurige wielen, welke in het verleden slechts op de Ondine en Gordini werden gemonteerd. Het dashbord is in een matzwarte craquelé-finish gespoten, terwijl de overkapping van het instrumen tenpaneel in zwart plastic is uit gevoerd. Het stuurwiel van de Dauphine is gelijk aan dat van de Ondine en Gordini 1962, doch egaal zwart van kleur: het is dus meer komvormig dan voorheen en de stuurwielrand is voorzien van handgrepen. Ook de versnellingshandleknop is thans van zwart plastic. Er is een extra clignoteur aan de zijkant van beide voorspatscher- men aangebracht. Het kleurenpalet bestaat uit zes nieuwe unieke tinten. De prijs van de Dauphine, welke wordt geleverd inclusief verwar ming bedraagt f 4.995, Wat carrosserie- en interieuruitvoe ring betreft is de 1963 Gordini geheel identiek aan de normale Renault Dauphine. De Gordini onderscheidt zich echter nog van de Dauphine op de volgende punten: Gepousseerde motor, welke een maximum vermogen levert van 40 SAE pk bij 5.000 omw/min., te genover 32 SAE pk bij 4500 omw/ min. van de normale Dauphine. Een vierversnellingsbak in plaats van de volledig gesynchroniseerde 3-bak van de Dauphine. Chroomrand rond vóór- en achter ruit. Geanodyseerd aluminium sier- strips op de flanken. De prijs van de Gordini 1963 welke wordt geleverd inclusief verwar ming en ruitesproeiers, bedraagt t 5.195,— (voorheen f 5.950,—). Zondag 23 september zal de wielerclub „De Sporters" te Sint Jansteen ter ge legenheid van het bevrijdingsfeest nog maals een wedstrijd organiseren voor ama. teurs en onafhankelyken. De wedstrijd wordt verreden op het be kende parkoers. De aanwezigen zullen de renners niet minder dan 70 maal kunnen zien voorbijkomen. Na zijn verblijf van 3 weken in het ziekenhuis te Brussel is Theo Verschueren als plaatselijke favo riet zeker van de partij en alhoewel hij nog niet de vorm heeft van het zomer seizoen zullen zijn concurrenten toch ze ker met hem af moeten rekenen. Renners als v.d. Kloot, Snepvangers, L. van Don gen, P. v. As, de Jong en verschillende Belgische deelnemers zullen zeker voor een harde koers zorgen. Tijdens internationale atletiekwed strijden in Hamburg zijn enkele voortref felijke prestaties geleverd. Op de 1500 meter verbeterde de 19-jarige Harald Nor- poth, die tijdens de Europese kampioen schappen in de finale ten val kwam, het Duitse record tot 3 min. 41,2 sec. Zijn landgenoot Eyerkaufer ging 0,6 sec. la ter over de streep. De 800 meter in 1.47. leverde een over winning op voor Jim Dupree (V.S.), Man fred Kinder (Did) bezette met 1.48 de 2e plaats achter de Amerikaan. WEGENS HET niet beschikbaar zijn van Dolf Verschueren en Paul de Pae pe heeft de directie van het Sportpa leis te Antwerpen besloten heden, za terdagavond een België-Holland stay ers-wedstrijd te organiseren, waarbij de Nederlandse kleuren zullen worden verdedigd door Noppie Koch, kampioen van Nederland en Henny Marinus. Door middel van cementplom- beersels en oeververstevigingen probeert men in Amerika thans de wereldberoemde Niagarawaterval- len voor ondergang te redden. Des kundigen zijn namelijk van oor. deel, dat tijdig maatregelen nodig zijn om het voortdurend afbrok kelen van rotssteen tegen te gaan aangezien dit natuurwonder anders over honderd jaar verdwenen kan zijn! De Niagarawaterval wordt door een rotseiland in een 900 meter brede en 48 meter hoge waterval in Canada en een 320 brede en 60 meter hoge waterval in Amerika gescheiden. Iedere minuut stort daar niet minder dan 187.000 ton water in de diepte. Af en toe worden grote blokken rotssteen ter grootte van een flink huis door het donderende wa ter meegesleurd ook van de oevers en de panoramaplateaus voor het pu bliek waardoor de watervallen voort durend veranderen. Reeds een halve eeuw geleden werden de Niagarawatervallen door ongeveer 400.000 toeristen per jaar bezocht. Daar onder bevonden zich ook vele avontu riers, die zich in tonnen met het water van de waterval lieten storten of die over een staaldraad de waterval tracht ten te overschrijden. Voor dergelijke ha chelijke ondernemingen werden vaak hoge weddenschappen afgesloten Tegenwoordig zijn er weinig van der gelijke waaghalzen meer, die hun leven op het spel zetten maar in drie musea bij de Niagarawaterval kunnen de toeristen zeer uitvoerig ingelicht worden over de vele hachelijke ondernemingen in het verleden. In plaats van de waaghalzerij is nu iets nieuws bij de Niagara-water- val ontstaan. Vele jonge huwelijksparen in Amerika en Canada maken tegen woordig een huwelijksreis naar de Nia garawaterval, waar zij een waterdoop krijgen en wel door de sproeiregen, die in vlagen van de rotsen waait. Volgens het bijgeloof zal dit de jonge paartjes veel geluk brengen in hun huwelijk. Cu riositeiten, zoals de Niagara er reeds zo vele heeft gekend en die men in Ame rika en Canada ook voor de toekomst gaarne wil behouden, weshalve men de ze gigantische waterval met alle moge lijke technische middelen voor de kna gende tanden des tijds tracht te be schermen. Communistische bladen hebben de aandacht gevestigd op een bovenmatig sterk ontwikkelde hang naar persoon lek eigendom, die in vele delen van de Sovjet-Unie nog niet schynt te zijn verdwenen. In het ïaatste nummer van „Kommunist", het belangrijkste blad van de Russische communistische par ty op theoretisch gebied, doet men een aanval op de Sovjetburgers, die ..de slaaf van hun bezit" zijn geworden. En het orgaan van de communistische jeugd-organisatie, de „Komsomolskaja Pravda" lanceerde in haar weekend editie een scherpe aanval op de „cul tus van het privé-bezit", die zich manifesteert bij de boeren, die „meer aandacht besteden aan hun moestuin dan aan ae belangen van de collectieve boerderij". Volgens het blad hebben sommige boeren in het nog niet opengelegde gebied van Kazakstan te veel belang stelling voor hun dachas (landhuizen) en hun auto's. „Kommunist" zegt in een lang artikel handelend ovei het thema van het privé-eigendom in het Sovjet-bestel, dat er in de verscheidene Sovjetrepu blieken diverse gevallen zijn voorge- komen - waarbij dachas en andere ge bouwen, welke aan burgers toebehoor den, werden onteigend. Deze mensen hadden het geld, hiervoor op „oneer bare" wijze verdiena zo schreef het blad. Vermoedelijk sloeg dit op persoonlijke eigendommen, die waren verkregen met gelden verdiend boven het nor male loon en soms zelfs door het ver richten van wederrechtelijke handelin gen. In zekere gevallen, die de perken te buiten gingen, heeft dit tot terecht- stellingep geleid. „Wij zijn niet tegen privé-eigendom- men" verklaarden de' schrijvers van het artikel in „Kommunist", maar we zijn tegen de neiging zichzelf te ver rijken ten koste van de Sovjetgemeen schap. Wij zijn tegen bezit, waarbij de grenzen van het redelijke worden over schreden en de eigenaar tot een slaaf van zijn bezittingen wordt". xu ,i.i artikel wordt het geval aan gehaald van een ingenieur bij een ko- gellagerfabriek in Koebitsjev wiens landhuis en auto hem „geheel in beslag namen". „Er zijn mensen voor wie privé- eigendom de belangrijkste drijfveer in het leven is maar de meeste Russen hebben zich losgemaakt van de hen beheersende macht van het bezit".. Het blad neemt echter de moeite zichzelf te verdedigen tegen wat het noemt „burgerlijke laster" die beweert, dat de communisten alle soorten van bezitsvorming willen afschaffen. „Dat is niet waar, het kenmerk van het communisme is niet de afschaffing van de eigendom naar de liquidatie van de eigendom met in plaats daarvoor het openbaar bezit" Kommunist voorspelt een tijd waarin het volk van de Sovjet-Unie zal kun nen beschikken over alle goede dingen des levens in dezelfde grote mate als brood nu in de restaurants verkrijg baar is. De hoeveelheid goederen die burgers onder het communisme zullen bezitten, zo schrijft het blad, zal zijn „natuur lijke" begrenzing hebben, zoals de „na tuurlijke eetlust en het geweten over verzadiging zullen voorkomen". heeft in verband met productie-uitbreiding wederom plaat singsmogelijkheden voor die toegevoegd zullen worden aan de vaste kern van de beide fabrieken en daar een goede werkkring kunnen vinden, waar voor geen bepaalde vakkennis vereist wordt, doch wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ervaring in fabriekmatige arbeid geeft voorkeur. Aanmelden maand, t/m vrijd. van 9—5 qur en tevens op de dinsd.avonden van 59 uur bij de afdeling personeelszaken, TERHEIJDENSEWEG 169, BREDA, tel. 01600-24041 toestel. 241 Gentsestraat 18 - 20 KAPELLEBRUC. VRAAGT VOOR DIRECT BIJ INSCHRIJVING TE KOOP MERK AUSTIN BOUWJAAR VERMOEDELIJK 1942. Te bezien in de brand weergarage St. Janstraat te Middelburg. Inschrijvingen worden gaarne ingewacht in de Brandweergarage op vrijdag 28 september te 11 uur. Kommandant Brandweer Middelburg. voor r.-k. jongeren boven 17 jaar. Aanvang 19.30 uur. Met ingang van 30 september 1962, wordt op de Provinciale veren de winterdienstregeling ingevoerd. Exemplaren van deze dienstregeling zijn tegen betaling van f o.o5 per stuk verkrijgbaar op het Directiekantoor, Prins Hendrikweg 10, te Vlissingen en bij de Agenten op de plaatsen van afvaart. De dijkgraaf van het waterschap De brede watering van Zuid-Beveland maakt bekend, dat een zal worden gehouden op maandag 1 oktober 1962, des namiddags 2.00 uur in de beurszaal van hotel „De Korenbeurs" te Goes. Goes, 21 september 1962. De dijkgraaf voornoemd, P. J. J. DEKKER. Speciaal ten behoeve van verladers wordt meegedeeld, dat de Vervoer Centrale Zeeland vanaf heden in de gelegenheid is alle soorten ongeregeld vervoer te ac cepteren. BESCHIKBAAR MATERIAAL Open en gesloten wagens van 6 t/m 30 ton; kippers van 6 t/m 12 ton; diepladers voor extra zwaar ver voer; laad- en losapparatuur; wagens speciaal inge richt voor meubeltransport. Met bovenstaand materiaal verzorgen wij Uw transpor ten zowel NATIONAAL als INTERNATIONAAL. Op aanvraag worden U gaarne nadere gegevens ver strekt. Adres: WIJNGAARDSTRAAT 19 - GOES - TEL. 01100—6543 De administrateur, J. Pfauth. uw goede ster op alle wegen Mercedes-Benz 190:4 cil., 1897 cc., 90 pk., 145 km/u. Mercedes-Benz 190 D: 4 cil. dieselmotor. 1988 cc., 85 pk., 125 km/u. 3065 Importrice voor Nederland: N.V. Agam Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen Oostburg, Breedestraat, Tel. 01170-2255

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 10