SPA ocjezefy d Belgische piratenzender start wellicht deze week PERQUIN FOUTEN! Bakkerspersoneel wil de 45-urige werkweek Renata Tebaldi en Ferras in „Grand Gala du Disque Minter en Hinter en het fluwelen ventje Volgende week vrijdag K.R.O.-TEAM NAAR ROME Luister naar BRONWATERS Terugblik maakt T.V.-uitzending duurt hele avond K.R.O.-puzzels boekten 14000 inzendingen I.v.m. Concilie Golflengte nog onbekend SPA ór&nuNt&r Radioprogramma s i r\\\^v 1V X V 1BJ& Martin Mons Stern-feuilleton Op zaterdagen hoger loon Agent brak in zware eis BEURS VAN AMSTERDAM Kon. Olies vast; Hoogovens lager DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1962 De KRO-televisieavond van vol gende week vrijdag 28 sep tember is geheel gevuld met de rechtstreekse uitzending uit het Amsterdamse Concertgebouw van het klassieke deel van het „Grand Gala du Disque 1962". De kijkers wacht ongetwijfeld een fraai en welklinkend programma, dat het aanzien zeker waard is. Men krijgt de gelegenheid de ver maarde Italiaanse prima-donna Renata Tebaldi te zien en te ho ren in enkele opera-aria's. De 29- jarige Franse violist Christian Ferras, die o.a. met veel succes optrad in het Holland Festival, speelt tezamen met het Residen tie Orkest het vioolconcert van Tschaikowsky. In de pauze vindt de prijsuitrei king van de „Edisons" plaats. Voor de cameraregie zorgt Ben Mettrop. rpijdens de zomermaanden heeft de KRO de luisteraars op de zondag avonden muzikale ontspanning ge bracht in het programma Do-re-mi". Na vijftien uitzendingen gaat zondag avond (23 september) om half tien het laatste programma van deze serie de lucht in. De interesse van de radio luisteraar voor de lichte muziek blijkt uit het aantal inzendingen op het mu zikale kruiswoordraadsel in dit pro gramma. Voor tien muzikale puzzels werden deze zomer circa 14.000 oplos singen ingestuurd. De laatste uitzending betekent tevens een première. Een première voor vier KRO-dirigenten, die a.s. zondagavond achter de muzieklessenp s zullen plaatsnemen om gezamen' een vier tal voor deze gelegenheid schreven composities uit te voeren, Klaas van Beeck, die op één avond vibrafoon en celesta speelt, schreef ..Carré heren". Johnny Ombach, dirigent van het Cas cade-orkest, speelt de eerste viool in zijn compositie ,,De viool". Wim Hen driks, dirigent van het ensemble „Chan terelle", componeerde een ..Romance a quatre" en ook hij hanteert voor deze avond niet de dirigeerstok, maar de viool. Jo Budie sluit de rij met piano- en accordeonspel- Zijn compositie is getiteld „Speedway-race' Het is een groot psycholoog ge weest die de opening van de Staten- Generaal tot een kijkfeest heeft ge maakt, vol pracht en praalwaarnaar telkens, ofschoon het toch ieder jaar weer precies hetzelfde is, honderd duizenden gaan kijken en waarvoor sinds de verrekijkkast uitgevonden is miljoenen gespannen hij de beeldbuis zitten. Het is zó mooi en zó heerlijk romantisch, en ook nog overgoten met juist dat tikkeltje archdisme dat ieder een volkomen vergeet waarom het op Prinsjesdag eigenlijk begonnen is: om de centen. Want niet de staatsiekoets en de glimmende uniformen en het machtig paardehoefgetrappel zijn het belang rijkst, maar het koffertje. Bij al dit moois is er echter bijna niemand die daar erg in heeft. Als de volgende dag in de krant staat hoeveel honderden miljoenen de regering in het komende jaar weer denkt uit te geven, slaat men dat over. Dat is de ambtelijke nasleep van Prinsjesdag maar... Als je het echter dan toch gaat lezen en je merkt dat onze staatsschuld weer lekker opgelopen is, dan ga je eigens vermoeden b\j de neus geno men te zijn. Het kijkspel van Prinsjes dag lijkt dan als afleidingsmanoeuvre bedoeld te zijn. Dat de staat zoveel geld tekort komt zou natuurlijk hele maal onze zaak niet zijn, ware het metdat het ónze centen zijn die de ministers tekort komen. De staats schuld is, per hoofd uitgerekend, 1500 gulden groot. Iedere Nederlander, hoe serieus ook van aanleg, heeft een schuld van anderhalf mille, die de regering hem bezorgd heeft. Terwijl u en iedere dag nauwgezet met de melkboer ajrekenen, de kolenman geen aag te lang op zijn centen laten wach ten en ingeval de bakker eens niet terug kan geven van het enige tientje *j0j no£f 171 hebben, een hele "vond lang geplaagd worden door de gedachte dat we nog schuld hebben jegens een leverancier, geven ze daar m Den Haag naar uit. Van ónze centen. nu het voorbeeld dat onze overheid ons moet geven? Wij worden opgewekt tot spaarzaamheid, wijsheid 7™Z,e .beStedt!}0ev" tot bezitsvorming. Maar laten ze daar m Den Haaq ----- maar eens naar zichzelf kijken, tk per jaar zestien tientjes tekort wordt er schande van gesproken zestien miljard mag. PRAET-MAECKER eerst Als t kom, Maar Renata Tebaldi opera-aria s FJinsdag is de groep KRO-medewerkers die de verslaggeving van het twee de Vaticaanse concilie moet verzorgen, in Rome begonnen met de voorberei dende werkzaamheden. Het zijn de tv- regisseur B. Mettrop met zijn camera mensen, radioreporter Dick de Vree met technicus, en Léon Povel, die in de tijd, die nog rest tot het begin van het Concilie, alles in gereedheid wil brengen om op 11 oktober met zo volledig mogelijke reportages voor de dag te komen. Zij hebben zich geves tigd in hotel Olympic, niet ver van de Sint-Pieter, waar radio, en televisie ruimten worden ingericht en waar ook het documentatiecentrum ten behoeve van pers en omroep wordt gehuisvest, In de komende weken zal de KRO-tele- visie in Rome zich hoofdzakelijk bezig houden met het maken van opnamen, die kunnen dienen als begeleiding van commentaar-teksten. De radio-afdeling zal geluiden opnemen en enkele inter views maken. Eind september komen de eerste radio-uitzendingen vanuit Rome. De televisie start v/lak voor het begin van het concilie. (Advertentie) NEEM ALS OLIEHAARD 'n Volmaakt begrip in oliestook 't Hoogste rendement bij 'n relatief laag verbruik Verkrijgbaar bij tie erkende handel Naar men in Antwerpen verwacht ligt het in de bedoeling, dat nog deze week het 600 ton metende „Uilenspie gel" van Georg de Caluwe zee zal kiezen om buiten de driemijlszone voor de Belgische kust ligplaats te kiezen. Dit vaartuig heeft een vrij sterke ra diozender aan boord, waarover naar analogie van radio Veronica vrijwel de gehele dag muziek zal worden uitge zonden, terwijl er om 13 en 19 uur bovendien een nieuwsuitzending wordt gegeven. Een Belgische publiciteitsmaatschappij heeft zich belast met het afsluiten van reclamecontracten. De „Uilenspiegel" heeft, naar een woordvoerder ons mee deelde, voor zes weken aan ingeblikte muziekprogramma's aan boord. Over welke golflengte de „Uilenspiegel" zijn programma's de ether instuurt wilde men nog niet verklappen, maar men maakte de opmerking, dat de luiste raars dat spoedig genoeg zouden be merken. De reikwijdte van deze pira tenzender zou voor wat Nederland be treft via Bergen in Henegouwen, Leu ven, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam lopen, hoewel men dit niet kon garan deren. De Antwerpse scheepvaartin spectie heeft de zeewaardigheid van het schip onderzocht en in orde be vonden. Er zijn tot nu toe door de Belgische overheid nog geen maatrege len tegen Georg de Caluwe en zijn piratenzender genomen, maar volgens insiders staat het te bezien of de „Ui lenspiegel" een lang leven beschoren zal zijn. Het is een oud magazijnschip van de Franse marine en heeft een bemanning van vijftien koppen, gedeeltelijk be staande uit technici, anderdeels uit vaardige zeelui. Na veertien dagen dienst op zee krijgen de opvarenden een week verlof aan de wal. Het schip zou straks de Panamese vlag voeren. Op Hilversum I 402 m brengt de NCRV om 20.10 uur een programma gewijd aan de „Week van de koorzang". Om 21-20 uur speelt het Metropole-qrkest en om 22 uur volgt de internationale ensembleparade. Tot besluit is er om 23.25 uur het programma „Muziek voor het slapen gaan". Op Hilversum II 298 m speelt om 20.05 uur het Promenade-orkest o.l.v. Benedict Silberman. Het hoorspel „Een viool op de pof" wordt om 20.45 uur uitgezonden. Voorts is er om 22.15 uur een platenprogramma en om 22.40 uur een concert, te geven door het befaamde Nederlands Strijkkwartet. Tot besluit volgt om 23.15 uur de Jazzmagazine. (Advertentie) sedert eeuiven een der meest gerenommeerde voor uiv gezondheid en voor uw genoegen jtfastrfetzoéèrt, SPA CITRON levering van ,,De sjaal" wordt om 21.30 uur vertoond en om 22 uur volgt de eerste aflevering van de serie „Literaire ontmoetingen", waarin gastheer H. Gomperts een gesprek heeft met de dich ter J. C. Bloem. België-Vlaams brengt om 20.30 uur de laatste aflevering van de serie docu mentaires over Ecuador. Om 21 uur volgt de tv-western in de „Bonanza-serie" en om 21.50 uur een Eurovisieproduktie van het zangrecital door Birgit Nilson. Na het journaal bespreekt mr. Hilter- man om 20.20 uur in het AVRO-program- ma ,,De toestand in de wereld". Vervol gens is er om 20-35 uur een muzikale uitzending met Pia Beek. De vierde af- Zij, die 's middags de reportage van de koninklijke stoet hadden gemist, kre gen daarvoor 's avonds de gelegenheid. Zij zagen- de regen op de gouden koets stromen, terwijl tegelijkertijd de drup pels tegen hun kamerruiten kletterden. Aansluitend op de troonrede kon men luisteren naar een vraaggesprek met mi nister drs. J. de Pous, die een toelich ting gaf op de miljoenennota en op het te verwachten economische beleid. Het was een verhelderend gesprek. De hoofdfilm, die veel later begon dan gepland, droeg de titel „De fatale brief" een brief, die van grote invloed schijnt te worden op het leven van drie vrou wen. Een goed verteld en gespeeld ver haal, dat soms op gemoedelijke, soms op kritische manier de Amerikaanse leef wijze in bepaalde kringen wil analise- ren en tegelijkertijd de typisch Ameri kaanse reclamemakerij op de korrel neemt. W. v. B Naast een van de N.T.S. overgenomen toneelspel zond de Vlaamse t.v. een af levering uit in de serie „In de vituoze klasse van Pablo Casals". Dit keer werd een suite van Bach ingestudeerd. Dat Casals een klasse apart is, weet ieder een en men heeft het nageslacht een dienst bewezen door de meester als pedagoog op de filmstrook te vereeuwi gen. Het ontbreken van een onderschrift bij wat Casals niet altijd even duidelijk zegt. stoort nergens: de vaklieden onder de kijkers zullen zijn op de cello uit gevoerde correcties ook zo wel door hebben en de meer argeloze minnaars van deze hoogstaande serie kunnen zich ook zonder didactiek even in een mu zikale oase wanen. WOENSDAG 19 SEPTEMBER Hilversum I - 402 m NCRV: 12,00 Lichte gram. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Lichte muz. 12,53 Gram. of act. 13,00 Nws. 13,15 Volksmuz. uit Cen traal Europa 13,40 Moderne muz. (gr.) 14,00 Klass. kamermuz. (gr.) 15,00 Gram. 15,15 Vrije tijd - wel besteed! 15,30 Israëlische volksmuz. 15,50 Hammondorgelspel (gr.) 16,00 V.d. jeugd 17,20 Jazzmuz. 17,40 Beursber. 17,45 Lichte orkestmuz. 18,05 Week van de koorzang 18,30 Het spektrum, lez. 18,45 Zang recital 19,00 Nws. en weerber. 19,10 Week van de koorzang, Nederl. Leger des Heils- koren 19,30 Radiokrant 19.50 Klass. kamer muz. (gr.) 20,10 Week voor de koorzang, Omroepork., koren en sol. 21,00 Week voor de koorzang: Ga zélf zingen, klankb. 21,20 Metropole-ork. en zangsol. 21,50 Kantteke ningen 22,00 Intern. Ensemble-parade 22,30 Nws. 22,40 Avondoverd. 22,55 Lichte orkest muz. en zangsol. 23,25 Lichte gram. 23,55- 24,00 Nws. Hilversum II - 298 m VARA: 12,00 Amsterdamse Politiekapel 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.h. plat teland 12,38 Licht instr. kwintet 13,00 Nws. 13,15 Hammondorgelspel en zangsol. 13,45 Gespr. portret 14.00 Radiokamerork., koor en sol., Homo et Mundus 14,45 Klass. gram. 15.00 Het huishoudboek van de Nederlandse Maagd, lez. 15,10 Voor de jeugd 17,00 Ten toonstellingsagenda 17,05 Italiaans ens. en zangsol. 17.30 Licht instr. trio 17,50 Rege- ringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek, door drs. G. Chr. van Eek, hoofd voorlichting ministe rie van binnenlandse zaken 18.00 Nws. en comm. 18,20 Act. 18,30 Dansork. en zangsol. 19,00 V.d. kind. 19,10 Jazzmuz. VPRO: 19,30 V.d. jeugd VARA: 20,00 Nws. 20,05 Promenade-ork. en zangsol., operettemuz. 20,35 Wekelijkse notities 20,45 Een viool op de pof, hoorspel 22,15 Gram. 22.20 De sport halverwege 22,30 Nws. 22,40 Holland Festival 1962: Strijkkwartet, moderne muz. 23,15 Jazzmagazine 23.55-24,00 Nws. Brussel Vlaams 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Operamuz. 12,30 Weerber. 12t35 Lichte orkestmuz. 12,50 Be richten 13,00 Nws. 13.15 Klass. kamermuz. 14,00 Operettemuz. 14,45 Volksmuz. 15,00 Ca- baretprogr. 16,00 Beursber. 16,06 Klass. en moderne kamermuz. 17,00 Nws. 17,15 Lichte gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.10 Lekenmoraal en filosofie 18,30 V.d. sold. 18,50 Gram. 19,00 Nws. 19,40 Lichte orkest muz. 20,00 Vlaanderen zendt zijn zonen uit. missie-klankb. 20.15 Opera-concert 21.05 Gram. 21,30 Pedagogisch praatje 21,40 Rus. sische volksmelodieën 22.00 Nws. 22,15 De charme van het chanson 22,55 Nws. 23,00- 23,15 V.d. zeelieden. Brussel Frans 484 m: 12.28 Lichte gram. 13.00 Nws. 13,15 Gevar. muz. 14.03 Gevar. muz. 15,03 Juke box v.d. teenagers 16.08 Lichte gram. 17,00 Nws. 18,30 Moderne jazzmuz. 19.00 Popul. klass. muz. 19.30 Nws. 20.00 11 Trovatore, opera 22,00 Wereldnws. 22,15 Balletmuz. 22,55 Nws. DONDERDAG 20 SEPTEMBER Hilversum I 402 m KRO: 7.00 Nws. 7,15 Gram. 7.45 Morgen- geb. en overw. 8,00 Nws. 8.15 Pluk de dag (gr.) 8,50 V.d. vrouw 9,40 Waterst. 9.40 Schoolradio NCRV: 10.00 Gram. 10,15 Mor- gend. 10,45 Week voor de koorzang, man nenkoor KRO: 11,00 V.d. zieken 11,45 De zingende kerk, geest, liederen. Hilversum II - 298 m AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7,50 Dagope ning AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Gym. v.d. vrouw 9,10 De groenteman 9.15 Klass. pianospel (gr.) 9,40 Morgenwijd. 10,00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleu ters 11,00 Kookpraatje 11,15 Balletmuz. (gr.) 11,45 In het voetspoor der wetenschap, lez. Televisieprogramma 's WOENSDAG 19 SEPTEMBER NCRV: 17,00 V.d. kind. NTS: 17.30-17,45 Intern, jeugdjournaal 20,00-20,20 Journaal en weeroverz. AVRO: 20,20 De toestand in de wereld 20,35 Pia's Boogie, jazzprogr. 21,30 De sjaal (Das rote Halstuch), detective-film 22,00-22,30 Literaire ontmoetingen. VLAAMS BELGIë: 17.00-18,00 V.d. jeugd 19.00 TV-feuill. v.d. jeugd 19.30 Jean-Jacques Rousseau of: De macht der dromen, film 20,00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30 Een reis naar Ecuador, filmrep. 21.00 TV-western 21,50 Eurovisie: Zweeds Radio-ork. en so praan. opera-fragm. 22,30 Nws. FRANS BELGIë: 19,30 La terre et les saisons 20,00 Journaal 20,30 Film 22,00 Zak- encyclopedie 22,30 Journaal. GEVECHT Albert A. Tammer te Venice (Cali- fornië) stroopte zijn mouwen op om vijf jongedames, die aan het vechten waren, van elkaar te schei den. Het viel volkomen verkeerd uit. De vijf vechtende jongedames keerden zich tegen hem, gaven hem een pak slaag, pakten zijn portefeuille af en eigenden zich ook al zijn sigaretten toe. AVONTUUR Twee Amerikaanse jongelingen, van 15 en 17 jaar, hebben aan de autori teiten bekend, dat zij op het vliegveld Mankato de sleutels van een licht vliegtuig hadden gevonden, met het toestel waren opgestegen, tien minu ten boven de stad hadden gevlogen en een noodlanding hadden moeten maken. De jongelingen brachten het er zon der kleerscheuren af, maar het vlieg tuig moest totaal worden afgeschre ven. DIEFSTAL De 24-jarige Michel Isidore snel de naar het dichtstbijzijnde Parijs politiebureau om de ontvreemdiv van zijn auto te melden. Zij? heilige verontwaardiging ontaardd< in tevredenheid toen hij de auto voor het politiebureau zag staan. Die tevredenheid duurde echter slechts tot het moment, dat hij gearresteerd werd, omdat hij de auto een aantal weken tevoren in Biarritz zelf had gestolen. VANZELF Nadat bü Pittsburg een koe in een regenput was gevallen, die ruim ze ven meter diep was, slaagde men er niet in om haar met stevige touwen eruit te trekken. Men liet de put vol water lopen en het beest kwam toen vanzelf naar boven. „Je rookt te veel.*' 62) „Die? Dat is Lientje Verdoes. Ze was de vorige dag juist getrouwd met die halflange slungel in uniform. De derde van rechts. Toon Verdoes. Wat er van die twee geworden is, weet ik niet. Ze zijn gebleven. Hoe lang nog, weet ik ook niet. Ik veronderstel wel zo lang mogelijk. Toon was planter. En wat moet je als planter in patria uitvoeren?" „Weet jij ook hoe haar meisjesnaam was?" „Haar meisjesnaam?" Susanne kauwde nadenkend op haar potlood. „Neen, het spijt me. Ik geloof niet, dat ik die ooit heb geweten. Zie je, ik ontmoette haar die dag van dat etentje voor de eer ste en de laatste keer van mijn leven." ,En toch herinnert z,e mij aan iemand', hield haar man vol. „Och neen" dacht hoofdinspecteur Perquin de volgende morgen, „het is natuurlijk allemaal onzin. Omdat ik op het ogenblik om het zo eens te zeggen, hemel en aarde afzoek om het motief te vinden van Carla Berkelaar voor die moorden, zie ik de gekste dingen." Hij haalde het kiekje voor de dag en bekeek het opnieuw. Het viel niet te ont kennen, dat er een zekere gelijkenis bestond. Maar wat zei dat nu?" Er zijn zoveel mensen die op elkaar lijken. Ze beweren zelfs, dat elk mens een dub belganger heeft, Nu, zo sterk dat men van een dubbelganger kon spreken was deze gelijkenis in elk geval niet. Hoofdinspecteur^ Perquin zuchtte en be gon in een la van zijn bureau te rom melen. Na een tijdje te hebben gegrab beld slaagde hij erin een loep uit op te duiken Weer boog hij zich over het kiekje. Het viel te proberen. Zijn eer ste chef in Den Bosch zei altijd, dat proberen altijd de moeite waard bleef, zolang er tenminste één procent kans was. Het scheen hem toe dat het per centage hier groter was. Of zou hij eerst nog eens proberen commissaris Van Waveren te overtuigen aan de hand van de nieuwe gegevens, die hij had verzameld? Hij besloot dat dat alleen maar tijd verknoeien zou zijn. Als commissaris Van Waveren eenmaal iets in zijn hoofd had, praatte niemand dat eruit. En de commissaris wou en zou het motief hebben. Een gesprek mei hem betekende dus alleen maar je er gernis op de hals halen voor niets. Hoe hij de zaak ook keerde en wendde, hij moest dat motief vinden als hij wou voorkomen dat die zielepoot van een Brigitte Reimers de rekening werd ge presenteerd voor een moord, die zij niet had gepleegd. Voor de zoveelste maal kwam de angst bij hem op, dat de door de moordena res weggenomen papieren de enige sleu tel vormden tot het vinden ervan. Maar zijn gevoel voor logica zei hem, dat dat onmogelijk was. Wanneer de zaak met die papieren bekeken was, zou de moord overbodig geweest zijn. Dan had de moordenares Kitty Grijpsma kunnen af kopen, iets, dat haar tenslotte ook lie ver moest zijn geweest. Een moord, hoe goed ook in elkaar gezet, bracht toch altijd risico mee. Neen, hij zou Roelants maar vragen dadelijk een ver groting te maken van het gezicht van die Lientje Verdoes zoals zij daar op dat kiekje stond. Als wat hij meende te zien, geen verbeelding was.... „Het was een beroerd werkje," zei de lange fotograaf een uurtje later. „Ik hoop maar dat u er iets aan heeft. In elk geval heb ik gedaan wat ik kon". „Prachtig, Roelants, ik had nooit ge dacht, dat je nog zo'n resultaat zou krijgen. Zeg, vertel me eens, valt er jou aan dit gezicht ook iets bijzonders op? Je hebt nu al zo lang politiefoto's gemaakt. Jï <- f y/ „Neen, ik zou werkelijk niet weten.. Tenminste wat het gezicht betreft. Ik zou het heus niet kunnen thuis brengen. Maar ze heeft eigenaardige oren die jongedame. Ze hebben helemaal geen lelletje. Tenminste het oor, dat er op de foto te zien is, niet. En dan zal het andere wel navenant zijn." „Dus jij ziet het ook?" zei Perquin enthousiast. „Je zou wel stekeblind moeten zijn om het niet te zien," vond de fotograaf. „Komt niet veel voor, wel?" „Neen, zo sterk heb ik het nog maar één keer gezien," gaf Perquin toe, ter wijl hij met verrukte blikken het afdruk- je betuurde. Ja, en nu moest het maar weer Vries worden. Jammer, dat Hermans er niet was. Hoofdinspecteur Perquin hield nu eenmaal niet van Vries. In de eerste plaats was hij een snuffelaar. Een uit stekend snuffelaar maar toch niet an ders dan juist dat. Al snuffelend ver loor hij vaak de grote lijn uit het oog en verdiepte zich in bijzaken. Rechercheur Vries was gek op schandaaltjes. Eerst wanneer een zaak scandaleuze kanten had, gaf hy zich met al zijn krachten. Het verzamelen van normale inlichtin gen vond hij eigenlijk stomvervelend en beneden zijn waardigheid. In de twee de plaats vertrouwde hij de rechercheur niet helemaal, ook al kon hij, al wilde hij nog zo graag, geen reden geven voor dat wantrouwen. De man gaf hem nu eenmaal een onbehaaglijk gevoel. Mis schien was het alleen maar, dat ze el kaar niet lagen en was Vries een bra ve man. Hoe het ook zij, nu Hermans niet was, moest hij weer maar ge bruik maken van Vries. Bovendien werd er altijd gepraat, als je midden in een onderzoek ineens andere hulp nam. En Vries had het andere loopwerk in de zaak-Grijpsma ook gedaan. Toen de man tegenover hem zat, kort en gedrongen, de kleine ogen glurend onder de zware wenkbrauwen, overviel Perquin weer een gevoel van weerzin. Strak, in karige woorden vertelde hij, wat bij wenste. Een grondig onderzoek naar een zekere Antoon Verdoes, van beroep planter, die zich in zesenveer tig nog in het voormalige Nederlands- Indië had bevonden en in dat jaar in Tjimahi was getrouwd. „Dus alle bijzonderheden. Vries. Alles wat je maar van de man te weten kunt komen. Zelfs al lijkt het je nog zo on benullig, toch rapporteren." „Neemt u me niet kwalijk, maar.. Als ik iets meer wist. ging het natuur lijk gemakkelijker. Bijvoorbeeld, waar voor hij wordt gezocht. Als je dat een maal weet, weet je ook in welke richting je zo'n sinjeur zoeken moet." „Ik heb je alles verteld, wat ik weet", zei Perquin stroef. „Maar ik wil wel proberen of Hermans toch nog de tijd kan vinden. „Neemt u mij niet kwalijk, inspecteur" protesteerde Vries. „Maar ik geloof toch niet, dat HermansNiet, dat ik iets van Hermans wil zeggen, maar..." Rechercheur Vries keek alsof hij heel veel van Hermans zou kunnen zeggen, als hij maar wilde. „Neen, dat begrijp ik", sneed Perquin hem haastig de pas af. „Nu, veel suc ces en hoe eerder je die gegevens hebt, hoe liever het mij is. Je zou eerst de verschillende cultuurmaatschappijen eens kunnen aanschieten." Rechercheur Vries zette zich in bewe ging, maar halverwege de deur bleef hij even staan. ..Heeft het wat te maken met die zaak Grijpsma?" informeerde hij. En toen Perquin niet antwoordde voegde hij er aan toe: „Het is maar, omdat ik niet weet of die zaak al rond is. En ook niet, of u de leiding van dat onderzoek nog hebt." Zijn vette stem had een boos aardige ondertoon. Perquin keek scherp op, maar bleef zwijgen. Dat zwijgen scheen Vries toch een beetje van zijn stuk te brengen, want hij nam zonder verdere vragen te stel len overhaast afscheid. (Wordt vervolgd; De Nederlandse centrale bond van christelijke werknemers(sters) in de bedrijven van voeding- en genotmidde len heeft medegedeeld dat de CAO voor het produktie- en voor het verkopend personeel van de bakkersbedrijven op 1 oktober afloopt. De werknemersorga nisaties hebben aan de ondernemers in deze bedrijfstak voorgesteld in een nieuw af te sluiten CAO de hier nog geldende werktijd van 48 uur per week tot 45 uur terug te brengen, teneinde de, in vergelijking met de meeste andere werknemers bestaande achterstand in te halen. Werken de meeste werknemers 45 uur in vijf dagen, waardoor men een vrije zaterdag heeft, het bakkerij- en verkooppersoneel moet zes dagen blijven werken, omdat het publiek op zaterdag vers brood wenst te ontvangen. Het ont breken van een vrije zaterdag en de langere werkduur zijn oorzaak geweest van een uittocht van het bakkerijperso- neel naar andere bedrijfstakken, waar door de overblijvenden werktijden moe ten maken van 60 en 70 uur. Het tweede voorstel van de werkne mersorganisaties met het doel een ver dere uittocht te voorkomen is de lang ste werkdag van de week, de zaterdag, extra te belonen met vijftig procent. Van de zijde van de ondernemers is gesteld, dat de huidige broodprijs een dergelijke kostenverzwaring niet toelaat en dat vervulling van de wensen van de bakkersgezellen een broodprijsverhoging met zich mee moet brengen. Van gezellenzijde heeft men zich be reid verklaard tezamen met de werk gevers pogingen daartoe bij de minister van Economische Zaken aan te wenden, doch de opname van de gevraagde ar- beidsverbeteringen in het ontwerp CAO daarvan niet afhankelijk te willen stel len. Twee jaar en zes maanden gevange nisstraf met aftrek van voorarrest eis te de officier van justitie bij de recht bank te Utrecht gisteren tegen de 26- jarige gewezen politieagent B. uit Ut recht, wegens het plegen van verschil lende inbraken en diefstallen. Een klein gedeelte van de reeks viel in de periode, toen de verdachte nog als agent bij de Utrechtse politie werkzaam was het grootste deel na het ontslag uit die functie. De eerste grote misstap vond plaats in de nacht van 15 op 16 september 1961, toen hij in zijn kwaliteit van po litieagent langs een garage liep en door de ruiten van het bedrijf wat geld zag liggen. Hierna volgden nog enige inbraken en diefstallen, onder andere in diverse schoolgebouwen. Pas op 11 mei jongst leden kwam daaraan een eind. Bij een inbraak, die hij toen pleegde in een technische groothandel, werd hij gear resteerd. Zowel de president als de of ficier van justitie gaven uiting aan hun verontwaardiging over het gedrag van verdachte. Volgens de officier van jus- litie was de zucht om een gemakkelijk leventje te leiden oorzaak van 's mans wangedrag. De verdedigster, mej. Kou senmaker, pleitte voor een gedeeltelijke voorwaardelijke straf. Uitspraak op 2 oktober aanstaande. Er is hierover geen overeenstemming bereikt. Op 27 september zal nu een laatste bespreking tussen partijen plaatsvinden. Komt men dan niet tot overeenstem ming dan heeft de CAO in deze bedrijfs tak opgehouden te bestaan. Aandelen Kon. Olie hebben gister middag direct bij de opening een vaste tendentie te zien gegeven. Daarentegen lagen Hoogovens bepaald flauw in de markt. Unilevers zetten de gunstige stemming van maandag verder voort. Philips praktisch op het slotniveau van eergisteren, terwijl AKU I1/2 punt ver beterde tot 368-V4. De handel was in de Unilever- en Kon. Oliehoek tamelijk le vendig. Na een opening op f 147.80 liepen aan delen Kon. Olie, als gevolg van aan houdende vraag, op tot f 148.10, tegen f 145.70 als slotprijs van eergisteren. De aandelen noteerden pariteit New York. Unilevers verbeterden van f 133.40 tot f 134.50 als gevolg van Amerikaanse en lokale spectaculatieve vraag. Op deze prijs steeg dit fonds bijna twee gulden. Philips uiteindelijk dertig cent hoger op f 151.50. Hoogovens stelden bitter teleur met een koers van 551 (558Vs). Vanzelfsprekend bestond ter beurze veel belangstelling voor de troonrede, waarvan de inhoud niet van invloed was op de koersvorming van de aande len, ook niet voor de staatsfondsenmarkt. De scheepvaartaandelen waren weer in mineur. De koersverliezen beperkten zich echter van een tot twee punten. Cultures verwaarloosd. Staatsfondsen door elkaar prijshoudend tot eerder iets gemakkelijker met weinig zaken. 17-9 18-9 Ned. '59 41/4 101,6 100% Ned. '61 4J/* 100% 100% Ned. '47 3J.2 81& 9018 Ned. grootboek 1946 92 A 92 AKU 367% 367 Hoogovens 558% 551 Philips 151.20 151,40 Unilever 132,65 134.25 Kon. Olie 145,70 147,80 HAL 118% 116% Scheepvaartunie 125% 123% Amst. Bank 380 376 Ned. Handelmij. 359 356% Lucas Bols 842 842 Drie Hoefijzers 400 400 Mach. Breda 236Va 237 Zeeuwse confectie 334 340 Bijenkorf Simons Emb.f. en houth. 135 133 Van Gelders papier 297 295% Heineken 478 475 Hero Conserven 324% 325 Holl. Beton Mij. 393 390% Kon. Zout 714 Nijverdal - Ten Cate 240 241 De Schelde 237 238 Scholten Foxhol 752 Thomassen en Drijver 682% 684 Van Vlissingen Katoen 348 349% Vredestein 361 362% Zwanenberg Organon 880 899 NABEITRSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU 368 gl. Kon. Olie 147.00—148.00 gd Philips 150.000—151.50, Unilever 133,50— 134.50, Hoogovens 17-3. Het uitwerpen van de zandzak te midden van het tuinfeest had de ballon weer een heel stuk doen stijgen, maar Humpie huilde van woede. „Waarom ben je zo boos?" vroeg Hin ter, „je hebt bet toch zelf gedaan? Je wou toch niet met je pappie en mam mie mee?" „De roomtaart!" huilde Humpie, „ik wou die roomtaart!" ,,'t Is je eigen schuld," zei Hinter, „je hebt de zak er zelf boven op ge gooid." Dat was waar en daarom juist was het fluwelen ventje zo boos. „Stil maar hoor," zei Minter. „Kijk een« wat ik voor je heb?" Hij liet een schaal broodjes zien, die hij op het laatste ogenblik nog van de tafel had kunnen grissen. Humpie bedaarde. „Wat zit er op?" vroeg hij. Leverworst," zei Minter. „Lust ik niet," begon Humpie. „Nou, wij wel hoor," zeiden Hinter en Minter en ze begonnen met smaak in de broodjes te happen. Dat kon Humpie niet hebben. Woedend greep hij het touw van de gasklep om de ballon weer te laten dalen. Maar hij had niet gekeken of er daar beneden wel een taartenwinkel was. Had hij dat gedaan, dan zou hij gezien hebben, dat er een iheel brede rivier stroomde..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9