SPA
ocjezefy
d
Belgische piratenzender
start wellicht deze week
PERQUIN
FOUTEN!
Bakkerspersoneel wil de
45-urige werkweek
Renata Tebaldi en Ferras
in „Grand Gala du Disque
Minter en Hinter en het fluwelen ventje
Volgende week vrijdag
K.R.O.-TEAM
NAAR ROME
Luister naar
BRONWATERS
Terugblik
maakt
T.V.-uitzending
duurt hele avond
K.R.O.-puzzels
boekten 14000
inzendingen
I.v.m. Concilie
Golflengte nog
onbekend
SPA ór&nuNt&r
Radioprogramma s
i r\\\^v
1V X V 1BJ&
Martin Mons
Stern-feuilleton
Op zaterdagen
hoger loon
Agent brak in
zware eis
BEURS VAN AMSTERDAM
Kon. Olies vast;
Hoogovens lager
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1962
De KRO-televisieavond van vol
gende week vrijdag 28 sep
tember is geheel gevuld met de
rechtstreekse uitzending uit het
Amsterdamse Concertgebouw van
het klassieke deel van het „Grand
Gala du Disque 1962". De kijkers
wacht ongetwijfeld een fraai en
welklinkend programma, dat het
aanzien zeker waard is.
Men krijgt de gelegenheid de ver
maarde Italiaanse prima-donna
Renata Tebaldi te zien en te ho
ren in enkele opera-aria's. De 29-
jarige Franse violist Christian
Ferras, die o.a. met veel succes
optrad in het Holland Festival,
speelt tezamen met het Residen
tie Orkest het vioolconcert van
Tschaikowsky.
In de pauze vindt de prijsuitrei
king van de „Edisons" plaats.
Voor de cameraregie zorgt Ben
Mettrop.
rpijdens de zomermaanden heeft de
KRO de luisteraars op de zondag
avonden muzikale ontspanning ge
bracht in het programma Do-re-mi".
Na vijftien uitzendingen gaat zondag
avond (23 september) om half tien het
laatste programma van deze serie de
lucht in. De interesse van de radio
luisteraar voor de lichte muziek blijkt
uit het aantal inzendingen op het mu
zikale kruiswoordraadsel in dit pro
gramma. Voor tien muzikale puzzels
werden deze zomer circa 14.000 oplos
singen ingestuurd.
De laatste uitzending betekent tevens
een première. Een première voor vier
KRO-dirigenten, die a.s. zondagavond
achter de muzieklessenp s zullen
plaatsnemen om gezamen' een vier
tal voor deze gelegenheid schreven
composities uit te voeren, Klaas van
Beeck, die op één avond vibrafoon en
celesta speelt, schreef ..Carré heren".
Johnny Ombach, dirigent van het Cas
cade-orkest, speelt de eerste viool in
zijn compositie ,,De viool". Wim Hen
driks, dirigent van het ensemble „Chan
terelle", componeerde een ..Romance
a quatre" en ook hij hanteert voor deze
avond niet de dirigeerstok, maar de
viool. Jo Budie sluit de rij met piano-
en accordeonspel- Zijn compositie is
getiteld „Speedway-race'
Het is een groot psycholoog ge
weest die de opening van de Staten-
Generaal tot een kijkfeest heeft ge
maakt, vol pracht en praalwaarnaar
telkens, ofschoon het toch ieder jaar
weer precies hetzelfde is, honderd
duizenden gaan kijken en waarvoor
sinds de verrekijkkast uitgevonden is
miljoenen gespannen hij de beeldbuis
zitten. Het is zó mooi en zó heerlijk
romantisch, en ook nog overgoten met
juist dat tikkeltje archdisme dat ieder
een volkomen vergeet waarom het op
Prinsjesdag eigenlijk begonnen is: om
de centen.
Want niet de staatsiekoets en de
glimmende uniformen en het machtig
paardehoefgetrappel zijn het belang
rijkst, maar het koffertje. Bij al dit
moois is er echter bijna niemand die
daar erg in heeft. Als de volgende dag
in de krant staat hoeveel honderden
miljoenen de regering in het komende
jaar weer denkt uit te geven, slaat
men dat over. Dat is de ambtelijke
nasleep van Prinsjesdag maar...
Als je het echter dan toch gaat
lezen en je merkt dat onze staatsschuld
weer lekker opgelopen is, dan ga je
eigens vermoeden b\j de neus geno
men te zijn. Het kijkspel van Prinsjes
dag lijkt dan als afleidingsmanoeuvre
bedoeld te zijn. Dat de staat zoveel
geld tekort komt zou natuurlijk hele
maal onze zaak niet zijn, ware het
metdat het ónze centen zijn die de
ministers tekort komen. De staats
schuld is, per hoofd uitgerekend, 1500
gulden groot. Iedere Nederlander, hoe
serieus ook van aanleg, heeft een
schuld van anderhalf mille, die de
regering hem bezorgd heeft. Terwijl u
en iedere dag nauwgezet met de
melkboer ajrekenen, de kolenman geen
aag te lang op zijn centen laten wach
ten en ingeval de bakker eens niet
terug kan geven van het enige tientje
*j0j no£f 171 hebben, een hele
"vond lang geplaagd worden door de
gedachte dat we nog schuld hebben
jegens een leverancier, geven ze daar
m Den Haag naar uit. Van ónze
centen.
nu het voorbeeld dat onze
overheid ons moet geven? Wij worden
opgewekt tot spaarzaamheid, wijsheid
7™Z,e .beStedt!}0ev" tot bezitsvorming.
Maar laten ze daar m Den Haaq -----
maar eens naar zichzelf kijken,
tk per jaar zestien tientjes tekort
wordt er schande van gesproken
zestien miljard mag.
PRAET-MAECKER
eerst
Als
t kom,
Maar
Renata Tebaldi
opera-aria s
FJinsdag is de groep KRO-medewerkers
die de verslaggeving van het twee
de Vaticaanse concilie moet verzorgen,
in Rome begonnen met de voorberei
dende werkzaamheden. Het zijn de tv-
regisseur B. Mettrop met zijn camera
mensen, radioreporter Dick de Vree
met technicus, en Léon Povel, die in
de tijd, die nog rest tot het begin
van het Concilie, alles in gereedheid
wil brengen om op 11 oktober met zo
volledig mogelijke reportages voor de
dag te komen. Zij hebben zich geves
tigd in hotel Olympic, niet ver van de
Sint-Pieter, waar radio, en televisie
ruimten worden ingericht en waar ook
het documentatiecentrum ten behoeve
van pers en omroep wordt gehuisvest,
In de komende weken zal de KRO-tele-
visie in Rome zich hoofdzakelijk bezig
houden met het maken van opnamen,
die kunnen dienen als begeleiding van
commentaar-teksten. De radio-afdeling
zal geluiden opnemen en enkele inter
views maken. Eind september komen
de eerste radio-uitzendingen vanuit
Rome. De televisie start v/lak voor
het begin van het concilie.
(Advertentie)
NEEM ALS OLIEHAARD
'n Volmaakt
begrip in
oliestook
't Hoogste rendement bij
'n relatief laag verbruik
Verkrijgbaar bij tie erkende handel
Naar men in Antwerpen verwacht ligt
het in de bedoeling, dat nog deze
week het 600 ton metende „Uilenspie
gel" van Georg de Caluwe zee zal
kiezen om buiten de driemijlszone voor
de Belgische kust ligplaats te kiezen.
Dit vaartuig heeft een vrij sterke ra
diozender aan boord, waarover naar
analogie van radio Veronica vrijwel de
gehele dag muziek zal worden uitge
zonden, terwijl er om 13 en 19 uur
bovendien een nieuwsuitzending wordt
gegeven.
Een Belgische publiciteitsmaatschappij
heeft zich belast met het afsluiten van
reclamecontracten. De „Uilenspiegel"
heeft, naar een woordvoerder ons mee
deelde, voor zes weken aan ingeblikte
muziekprogramma's aan boord. Over
welke golflengte de „Uilenspiegel" zijn
programma's de ether instuurt wilde
men nog niet verklappen, maar men
maakte de opmerking, dat de luiste
raars dat spoedig genoeg zouden be
merken. De reikwijdte van deze pira
tenzender zou voor wat Nederland be
treft via Bergen in Henegouwen, Leu
ven, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam
lopen, hoewel men dit niet kon garan
deren. De Antwerpse scheepvaartin
spectie heeft de zeewaardigheid van
het schip onderzocht en in orde be
vonden. Er zijn tot nu toe door de
Belgische overheid nog geen maatrege
len tegen Georg de Caluwe en zijn
piratenzender genomen, maar volgens
insiders staat het te bezien of de „Ui
lenspiegel" een lang leven beschoren
zal zijn.
Het is een oud magazijnschip van de
Franse marine en heeft een bemanning
van vijftien koppen, gedeeltelijk be
staande uit technici, anderdeels uit
vaardige zeelui. Na veertien dagen
dienst op zee krijgen de opvarenden
een week verlof aan de wal. Het schip
zou straks de Panamese vlag voeren.
Op Hilversum I 402 m brengt de
NCRV om 20.10 uur een programma
gewijd aan de „Week van de koorzang".
Om 21-20 uur speelt het Metropole-qrkest
en om 22 uur volgt de internationale
ensembleparade. Tot besluit is er om
23.25 uur het programma „Muziek voor
het slapen gaan".
Op Hilversum II 298 m speelt om
20.05 uur het Promenade-orkest o.l.v.
Benedict Silberman. Het hoorspel „Een
viool op de pof" wordt om 20.45 uur
uitgezonden. Voorts is er om 22.15 uur
een platenprogramma en om 22.40 uur
een concert, te geven door het befaamde
Nederlands Strijkkwartet. Tot besluit
volgt om 23.15 uur de Jazzmagazine.
(Advertentie)
sedert eeuiven een
der meest
gerenommeerde
voor uiv gezondheid
en
voor uw genoegen
jtfastrfetzoéèrt,
SPA CITRON
levering van ,,De sjaal" wordt om 21.30
uur vertoond en om 22 uur volgt de
eerste aflevering van de serie „Literaire
ontmoetingen", waarin gastheer H.
Gomperts een gesprek heeft met de dich
ter J. C. Bloem.
België-Vlaams brengt om 20.30 uur
de laatste aflevering van de serie docu
mentaires over Ecuador. Om 21 uur volgt
de tv-western in de „Bonanza-serie" en
om 21.50 uur een Eurovisieproduktie van
het zangrecital door Birgit Nilson.
Na het journaal bespreekt mr. Hilter-
man om 20.20 uur in het AVRO-program-
ma ,,De toestand in de wereld". Vervol
gens is er om 20-35 uur een muzikale
uitzending met Pia Beek. De vierde af-
Zij, die 's middags de reportage van
de koninklijke stoet hadden gemist, kre
gen daarvoor 's avonds de gelegenheid.
Zij zagen- de regen op de gouden koets
stromen, terwijl tegelijkertijd de drup
pels tegen hun kamerruiten kletterden.
Aansluitend op de troonrede kon men
luisteren naar een vraaggesprek met mi
nister drs. J. de Pous, die een toelich
ting gaf op de miljoenennota en op het
te verwachten economische beleid. Het
was een verhelderend gesprek.
De hoofdfilm, die veel later begon dan
gepland, droeg de titel „De fatale brief"
een brief, die van grote invloed schijnt
te worden op het leven van drie vrou
wen. Een goed verteld en gespeeld ver
haal, dat soms op gemoedelijke, soms
op kritische manier de Amerikaanse leef
wijze in bepaalde kringen wil analise-
ren en tegelijkertijd de typisch Ameri
kaanse reclamemakerij op de korrel
neemt. W. v. B
Naast een van de N.T.S. overgenomen
toneelspel zond de Vlaamse t.v. een af
levering uit in de serie „In de vituoze
klasse van Pablo Casals". Dit keer werd
een suite van Bach ingestudeerd. Dat
Casals een klasse apart is, weet ieder
een en men heeft het nageslacht een
dienst bewezen door de meester als
pedagoog op de filmstrook te vereeuwi
gen. Het ontbreken van een onderschrift
bij wat Casals niet altijd even duidelijk
zegt. stoort nergens: de vaklieden onder
de kijkers zullen zijn op de cello uit
gevoerde correcties ook zo wel door
hebben en de meer argeloze minnaars
van deze hoogstaande serie kunnen zich
ook zonder didactiek even in een mu
zikale oase wanen.
WOENSDAG 19 SEPTEMBER
Hilversum I - 402 m
NCRV: 12,00 Lichte gram. 12,30 Land- en
tuinb.meded. 12,33 Lichte muz. 12,53 Gram.
of act. 13,00 Nws. 13,15 Volksmuz. uit Cen
traal Europa 13,40 Moderne muz. (gr.) 14,00
Klass. kamermuz. (gr.) 15,00 Gram. 15,15
Vrije tijd - wel besteed! 15,30 Israëlische
volksmuz. 15,50 Hammondorgelspel (gr.) 16,00
V.d. jeugd 17,20 Jazzmuz. 17,40 Beursber.
17,45 Lichte orkestmuz. 18,05 Week van de
koorzang 18,30 Het spektrum, lez. 18,45 Zang
recital 19,00 Nws. en weerber. 19,10 Week
van de koorzang, Nederl. Leger des Heils-
koren 19,30 Radiokrant 19.50 Klass. kamer
muz. (gr.) 20,10 Week voor de koorzang,
Omroepork., koren en sol. 21,00 Week voor
de koorzang: Ga zélf zingen, klankb. 21,20
Metropole-ork. en zangsol. 21,50 Kantteke
ningen 22,00 Intern. Ensemble-parade 22,30
Nws. 22,40 Avondoverd. 22,55 Lichte orkest
muz. en zangsol. 23,25 Lichte gram. 23,55-
24,00 Nws.
Hilversum II - 298 m
VARA: 12,00 Amsterdamse Politiekapel
12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.h. plat
teland 12,38 Licht instr. kwintet 13,00 Nws.
13,15 Hammondorgelspel en zangsol. 13,45
Gespr. portret 14.00 Radiokamerork., koor
en sol., Homo et Mundus 14,45 Klass. gram.
15.00 Het huishoudboek van de Nederlandse
Maagd, lez. 15,10 Voor de jeugd 17,00 Ten
toonstellingsagenda 17,05 Italiaans ens. en
zangsol. 17.30 Licht instr. trio 17,50 Rege-
ringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek, door drs.
G. Chr. van Eek, hoofd voorlichting ministe
rie van binnenlandse zaken 18.00 Nws. en
comm. 18,20 Act. 18,30 Dansork. en zangsol.
19,00 V.d. kind. 19,10 Jazzmuz. VPRO:
19,30 V.d. jeugd VARA: 20,00 Nws. 20,05
Promenade-ork. en zangsol., operettemuz.
20,35 Wekelijkse notities 20,45 Een viool
op de pof, hoorspel 22,15 Gram. 22.20 De
sport halverwege 22,30 Nws. 22,40 Holland
Festival 1962: Strijkkwartet, moderne muz.
23,15 Jazzmagazine 23.55-24,00 Nws.
Brussel Vlaams
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Operamuz. 12,30
Weerber. 12t35 Lichte orkestmuz. 12,50 Be
richten 13,00 Nws. 13.15 Klass. kamermuz.
14,00 Operettemuz. 14,45 Volksmuz. 15,00 Ca-
baretprogr. 16,00 Beursber. 16,06 Klass. en
moderne kamermuz. 17,00 Nws. 17,15 Lichte
gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.10
Lekenmoraal en filosofie 18,30 V.d. sold.
18,50 Gram. 19,00 Nws. 19,40 Lichte orkest
muz. 20,00 Vlaanderen zendt zijn zonen uit.
missie-klankb. 20.15 Opera-concert 21.05
Gram. 21,30 Pedagogisch praatje 21,40 Rus.
sische volksmelodieën 22.00 Nws. 22,15 De
charme van het chanson 22,55 Nws. 23,00-
23,15 V.d. zeelieden.
Brussel Frans
484 m: 12.28 Lichte gram. 13.00 Nws. 13,15
Gevar. muz. 14.03 Gevar. muz. 15,03 Juke
box v.d. teenagers 16.08 Lichte gram. 17,00
Nws. 18,30 Moderne jazzmuz. 19.00 Popul.
klass. muz. 19.30 Nws. 20.00 11 Trovatore,
opera 22,00 Wereldnws. 22,15 Balletmuz.
22,55 Nws.
DONDERDAG 20 SEPTEMBER
Hilversum I 402 m
KRO: 7.00 Nws. 7,15 Gram. 7.45 Morgen-
geb. en overw. 8,00 Nws. 8.15 Pluk de dag
(gr.) 8,50 V.d. vrouw 9,40 Waterst. 9.40
Schoolradio NCRV: 10.00 Gram. 10,15 Mor-
gend. 10,45 Week voor de koorzang, man
nenkoor KRO: 11,00 V.d. zieken 11,45
De zingende kerk, geest, liederen.
Hilversum II - 298 m
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7,50 Dagope
ning AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Lichte gram.
9.00 Gym. v.d. vrouw 9,10 De groenteman
9.15 Klass. pianospel (gr.) 9,40 Morgenwijd.
10,00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleu
ters 11,00 Kookpraatje 11,15 Balletmuz. (gr.)
11,45 In het voetspoor der wetenschap, lez.
Televisieprogramma 's
WOENSDAG 19 SEPTEMBER
NCRV: 17,00 V.d. kind. NTS: 17.30-17,45
Intern, jeugdjournaal 20,00-20,20 Journaal
en weeroverz. AVRO: 20,20 De toestand in
de wereld 20,35 Pia's Boogie, jazzprogr. 21,30
De sjaal (Das rote Halstuch), detective-film
22,00-22,30 Literaire ontmoetingen.
VLAAMS BELGIë: 17.00-18,00 V.d. jeugd
19.00 TV-feuill. v.d. jeugd 19.30 Jean-Jacques
Rousseau of: De macht der dromen, film
20,00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30 Een reis
naar Ecuador, filmrep. 21.00 TV-western
21,50 Eurovisie: Zweeds Radio-ork. en so
praan. opera-fragm. 22,30 Nws.
FRANS BELGIë: 19,30 La terre et les
saisons 20,00 Journaal 20,30 Film 22,00 Zak-
encyclopedie 22,30 Journaal.
GEVECHT
Albert A. Tammer te Venice (Cali-
fornië) stroopte zijn mouwen op
om vijf jongedames, die aan het
vechten waren, van elkaar te schei
den. Het viel volkomen verkeerd
uit. De vijf vechtende jongedames
keerden zich tegen hem, gaven
hem een pak slaag, pakten zijn
portefeuille af en eigenden zich
ook al zijn sigaretten toe.
AVONTUUR
Twee Amerikaanse jongelingen, van
15 en 17 jaar, hebben aan de autori
teiten bekend, dat zij op het vliegveld
Mankato de sleutels van een licht
vliegtuig hadden gevonden, met het
toestel waren opgestegen, tien minu
ten boven de stad hadden gevlogen
en een noodlanding hadden moeten
maken.
De jongelingen brachten het er zon
der kleerscheuren af, maar het vlieg
tuig moest totaal worden afgeschre
ven.
DIEFSTAL
De 24-jarige Michel Isidore snel
de naar het dichtstbijzijnde Parijs
politiebureau om de ontvreemdiv
van zijn auto te melden. Zij?
heilige verontwaardiging ontaardd<
in tevredenheid toen hij de auto
voor het politiebureau zag staan.
Die tevredenheid duurde echter
slechts tot het moment, dat hij
gearresteerd werd, omdat hij de
auto een aantal weken tevoren in
Biarritz zelf had gestolen.
VANZELF
Nadat bü Pittsburg een koe in een
regenput was gevallen, die ruim ze
ven meter diep was, slaagde men
er niet in om haar met stevige touwen
eruit te trekken. Men liet de put
vol water lopen en het beest kwam
toen vanzelf naar boven.
„Je rookt te veel.*'
62)
„Die? Dat is Lientje Verdoes. Ze was
de vorige dag juist getrouwd met die
halflange slungel in uniform. De derde
van rechts. Toon Verdoes. Wat er van
die twee geworden is, weet ik niet. Ze
zijn gebleven. Hoe lang nog, weet
ik ook niet. Ik veronderstel wel zo lang
mogelijk. Toon was planter. En wat
moet je als planter in patria uitvoeren?"
„Weet jij ook hoe haar meisjesnaam
was?"
„Haar meisjesnaam?" Susanne kauwde
nadenkend op haar potlood. „Neen, het
spijt me. Ik geloof niet, dat ik die ooit
heb geweten. Zie je, ik ontmoette haar
die dag van dat etentje voor de eer
ste en de laatste keer van mijn leven."
,En toch herinnert z,e mij aan iemand',
hield haar man vol.
„Och neen" dacht hoofdinspecteur
Perquin de volgende morgen, „het is
natuurlijk allemaal onzin. Omdat ik op
het ogenblik om het zo eens te zeggen,
hemel en aarde afzoek om het motief
te vinden van Carla Berkelaar voor die
moorden, zie ik de gekste dingen."
Hij haalde het kiekje voor de dag en
bekeek het opnieuw. Het viel niet te ont
kennen, dat er een zekere gelijkenis
bestond. Maar wat zei dat nu?" Er zijn
zoveel mensen die op elkaar lijken. Ze
beweren zelfs, dat elk mens een dub
belganger heeft, Nu, zo sterk dat men
van een dubbelganger kon spreken was
deze gelijkenis in elk geval niet.
Hoofdinspecteur^ Perquin zuchtte en be
gon in een la van zijn bureau te rom
melen. Na een tijdje te hebben gegrab
beld slaagde hij erin een loep uit op
te duiken Weer boog hij zich over het
kiekje. Het viel te proberen. Zijn eer
ste chef in Den Bosch zei altijd, dat
proberen altijd de moeite waard bleef,
zolang er tenminste één procent kans
was. Het scheen hem toe dat het per
centage hier groter was.
Of zou hij eerst nog eens proberen
commissaris Van Waveren te overtuigen
aan de hand van de nieuwe gegevens,
die hij had verzameld? Hij besloot dat
dat alleen maar tijd verknoeien zou zijn.
Als commissaris Van Waveren eenmaal
iets in zijn hoofd had, praatte niemand
dat eruit. En de commissaris wou en
zou het motief hebben. Een gesprek mei
hem betekende dus alleen maar je er
gernis op de hals halen voor niets. Hoe
hij de zaak ook keerde en wendde, hij
moest dat motief vinden als hij wou
voorkomen dat die zielepoot van een
Brigitte Reimers de rekening werd ge
presenteerd voor een moord, die zij niet
had gepleegd.
Voor de zoveelste maal kwam de angst
bij hem op, dat de door de moordena
res weggenomen papieren de enige sleu
tel vormden tot het vinden ervan. Maar
zijn gevoel voor logica zei hem, dat dat
onmogelijk was. Wanneer de zaak met
die papieren bekeken was, zou de moord
overbodig geweest zijn. Dan had de
moordenares Kitty Grijpsma kunnen af
kopen, iets, dat haar tenslotte ook lie
ver moest zijn geweest. Een moord,
hoe goed ook in elkaar gezet, bracht
toch altijd risico mee. Neen, hij zou
Roelants maar vragen dadelijk een ver
groting te maken van het gezicht van
die Lientje Verdoes zoals zij daar op
dat kiekje stond. Als wat hij meende
te zien, geen verbeelding was....
„Het was een beroerd werkje," zei
de lange fotograaf een uurtje later. „Ik
hoop maar dat u er iets aan heeft.
In elk geval heb ik gedaan wat ik kon".
„Prachtig, Roelants, ik had nooit ge
dacht, dat je nog zo'n resultaat zou
krijgen. Zeg, vertel me eens, valt er
jou aan dit gezicht ook iets bijzonders
op? Je hebt nu al zo lang politiefoto's
gemaakt.
Jï <- f y/
„Neen, ik zou werkelijk niet weten..
Tenminste wat het gezicht betreft. Ik
zou het heus niet kunnen thuis brengen.
Maar ze heeft eigenaardige oren die
jongedame. Ze hebben helemaal geen
lelletje. Tenminste het oor, dat er op
de foto te zien is, niet. En dan zal
het andere wel navenant zijn."
„Dus jij ziet het ook?" zei Perquin
enthousiast.
„Je zou wel stekeblind moeten zijn
om het niet te zien," vond de fotograaf.
„Komt niet veel voor, wel?"
„Neen, zo sterk heb ik het nog maar
één keer gezien," gaf Perquin toe, ter
wijl hij met verrukte blikken het afdruk-
je betuurde.
Ja, en nu moest het maar weer Vries
worden. Jammer, dat Hermans er niet
was. Hoofdinspecteur Perquin hield nu
eenmaal niet van Vries. In de eerste
plaats was hij een snuffelaar. Een uit
stekend snuffelaar maar toch niet an
ders dan juist dat. Al snuffelend ver
loor hij vaak de grote lijn uit het oog en
verdiepte zich in bijzaken. Rechercheur
Vries was gek op schandaaltjes. Eerst
wanneer een zaak scandaleuze kanten
had, gaf hy zich met al zijn krachten.
Het verzamelen van normale inlichtin
gen vond hij eigenlijk stomvervelend en
beneden zijn waardigheid. In de twee
de plaats vertrouwde hij de rechercheur
niet helemaal, ook al kon hij, al wilde
hij nog zo graag, geen reden geven voor
dat wantrouwen. De man gaf hem nu
eenmaal een onbehaaglijk gevoel. Mis
schien was het alleen maar, dat ze el
kaar niet lagen en was Vries een bra
ve man. Hoe het ook zij, nu Hermans
niet was, moest hij weer maar ge
bruik maken van Vries. Bovendien werd
er altijd gepraat, als je midden in een
onderzoek ineens andere hulp nam.
En Vries had het andere loopwerk in
de zaak-Grijpsma ook gedaan.
Toen de man tegenover hem zat, kort
en gedrongen, de kleine ogen glurend
onder de zware wenkbrauwen, overviel
Perquin weer een gevoel van weerzin.
Strak, in karige woorden vertelde hij,
wat bij wenste. Een grondig onderzoek
naar een zekere Antoon Verdoes, van
beroep planter, die zich in zesenveer
tig nog in het voormalige Nederlands-
Indië had bevonden en in dat jaar in
Tjimahi was getrouwd.
„Dus alle bijzonderheden. Vries. Alles
wat je maar van de man te weten kunt
komen. Zelfs al lijkt het je nog zo on
benullig, toch rapporteren."
„Neemt u me niet kwalijk, maar..
Als ik iets meer wist. ging het natuur
lijk gemakkelijker. Bijvoorbeeld, waar
voor hij wordt gezocht. Als je dat een
maal weet, weet je ook in welke
richting je zo'n sinjeur zoeken moet."
„Ik heb je alles verteld, wat ik weet",
zei Perquin stroef. „Maar ik wil wel
proberen of Hermans toch nog de tijd
kan vinden.
„Neemt u mij niet kwalijk, inspecteur"
protesteerde Vries. „Maar ik geloof toch
niet, dat HermansNiet, dat ik iets
van Hermans wil zeggen, maar..."
Rechercheur Vries keek alsof hij heel
veel van Hermans zou kunnen zeggen,
als hij maar wilde.
„Neen, dat begrijp ik", sneed Perquin
hem haastig de pas af. „Nu, veel suc
ces en hoe eerder je die gegevens hebt,
hoe liever het mij is. Je zou eerst de
verschillende cultuurmaatschappijen
eens kunnen aanschieten."
Rechercheur Vries zette zich in bewe
ging, maar halverwege de deur bleef hij
even staan.
..Heeft het wat te maken met die zaak
Grijpsma?" informeerde hij. En toen
Perquin niet antwoordde voegde hij er
aan toe: „Het is maar, omdat ik niet
weet of die zaak al rond is. En ook
niet, of u de leiding van dat onderzoek
nog hebt." Zijn vette stem had een boos
aardige ondertoon.
Perquin keek scherp op, maar bleef
zwijgen. Dat zwijgen scheen Vries toch
een beetje van zijn stuk te brengen, want
hij nam zonder verdere vragen te stel
len overhaast afscheid.
(Wordt vervolgd;
De Nederlandse centrale bond van
christelijke werknemers(sters) in de
bedrijven van voeding- en genotmidde
len heeft medegedeeld dat de CAO voor
het produktie- en voor het verkopend
personeel van de bakkersbedrijven op
1 oktober afloopt. De werknemersorga
nisaties hebben aan de ondernemers in
deze bedrijfstak voorgesteld in een
nieuw af te sluiten CAO de hier nog
geldende werktijd van 48 uur per week
tot 45 uur terug te brengen, teneinde de,
in vergelijking met de meeste andere
werknemers bestaande achterstand in
te halen. Werken de meeste werknemers
45 uur in vijf dagen, waardoor men een
vrije zaterdag heeft, het bakkerij- en
verkooppersoneel moet zes dagen blijven
werken, omdat het publiek op zaterdag
vers brood wenst te ontvangen. Het ont
breken van een vrije zaterdag en de
langere werkduur zijn oorzaak geweest
van een uittocht van het bakkerijperso-
neel naar andere bedrijfstakken, waar
door de overblijvenden werktijden moe
ten maken van 60 en 70 uur.
Het tweede voorstel van de werkne
mersorganisaties met het doel een ver
dere uittocht te voorkomen is de lang
ste werkdag van de week, de zaterdag,
extra te belonen met vijftig procent.
Van de zijde van de ondernemers is
gesteld, dat de huidige broodprijs een
dergelijke kostenverzwaring niet toelaat
en dat vervulling van de wensen van de
bakkersgezellen een broodprijsverhoging
met zich mee moet brengen.
Van gezellenzijde heeft men zich be
reid verklaard tezamen met de werk
gevers pogingen daartoe bij de minister
van Economische Zaken aan te wenden,
doch de opname van de gevraagde ar-
beidsverbeteringen in het ontwerp CAO
daarvan niet afhankelijk te willen stel
len.
Twee jaar en zes maanden gevange
nisstraf met aftrek van voorarrest eis
te de officier van justitie bij de recht
bank te Utrecht gisteren tegen de 26-
jarige gewezen politieagent B. uit Ut
recht, wegens het plegen van verschil
lende inbraken en diefstallen.
Een klein gedeelte van de reeks viel in
de periode, toen de verdachte nog als
agent bij de Utrechtse politie werkzaam
was het grootste deel na het ontslag
uit die functie.
De eerste grote misstap vond plaats
in de nacht van 15 op 16 september
1961, toen hij in zijn kwaliteit van po
litieagent langs een garage liep en door
de ruiten van het bedrijf wat geld zag
liggen.
Hierna volgden nog enige inbraken en
diefstallen, onder andere in diverse
schoolgebouwen. Pas op 11 mei jongst
leden kwam daaraan een eind. Bij een
inbraak, die hij toen pleegde in een
technische groothandel, werd hij gear
resteerd. Zowel de president als de of
ficier van justitie gaven uiting aan hun
verontwaardiging over het gedrag van
verdachte. Volgens de officier van jus-
litie was de zucht om een gemakkelijk
leventje te leiden oorzaak van 's mans
wangedrag. De verdedigster, mej. Kou
senmaker, pleitte voor een gedeeltelijke
voorwaardelijke straf.
Uitspraak op 2 oktober aanstaande.
Er is hierover geen overeenstemming
bereikt.
Op 27 september zal nu een laatste
bespreking tussen partijen plaatsvinden.
Komt men dan niet tot overeenstem
ming dan heeft de CAO in deze bedrijfs
tak opgehouden te bestaan.
Aandelen Kon. Olie hebben gister
middag direct bij de opening een vaste
tendentie te zien gegeven. Daarentegen
lagen Hoogovens bepaald flauw in de
markt. Unilevers zetten de gunstige
stemming van maandag verder voort.
Philips praktisch op het slotniveau van
eergisteren, terwijl AKU I1/2 punt ver
beterde tot 368-V4. De handel was in de
Unilever- en Kon. Oliehoek tamelijk le
vendig.
Na een opening op f 147.80 liepen aan
delen Kon. Olie, als gevolg van aan
houdende vraag, op tot f 148.10, tegen
f 145.70 als slotprijs van eergisteren. De
aandelen noteerden pariteit New York.
Unilevers verbeterden van f 133.40 tot
f 134.50 als gevolg van Amerikaanse en
lokale spectaculatieve vraag. Op deze prijs
steeg dit fonds bijna twee gulden. Philips
uiteindelijk dertig cent hoger op f 151.50.
Hoogovens stelden bitter teleur met een
koers van 551 (558Vs).
Vanzelfsprekend bestond ter beurze
veel belangstelling voor de troonrede,
waarvan de inhoud niet van invloed
was op de koersvorming van de aande
len, ook niet voor de staatsfondsenmarkt.
De scheepvaartaandelen waren weer in
mineur. De koersverliezen beperkten
zich echter van een tot twee punten.
Cultures verwaarloosd. Staatsfondsen
door elkaar prijshoudend tot eerder iets
gemakkelijker met weinig zaken.
17-9
18-9
Ned. '59 41/4
101,6
100%
Ned. '61 4J/*
100%
100%
Ned. '47 3J.2
81&
9018
Ned. grootboek 1946
92 A
92
AKU
367%
367
Hoogovens
558%
551
Philips
151.20
151,40
Unilever
132,65
134.25
Kon. Olie
145,70
147,80
HAL
118%
116%
Scheepvaartunie
125%
123%
Amst. Bank
380
376
Ned. Handelmij.
359
356%
Lucas Bols
842
842
Drie Hoefijzers
400
400
Mach. Breda
236Va
237
Zeeuwse confectie
334
340
Bijenkorf
Simons Emb.f. en houth.
135
133
Van Gelders papier
297
295%
Heineken
478
475
Hero Conserven
324%
325
Holl. Beton Mij.
393
390%
Kon. Zout
714
Nijverdal - Ten Cate
240
241
De Schelde
237
238
Scholten Foxhol
752
Thomassen en Drijver
682%
684
Van Vlissingen Katoen
348
349%
Vredestein
361
362%
Zwanenberg Organon
880
899
NABEITRSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 368 gl. Kon. Olie 147.00—148.00 gd
Philips 150.000—151.50, Unilever 133,50—
134.50, Hoogovens
17-3. Het uitwerpen van de zandzak te
midden van het tuinfeest had de ballon
weer een heel stuk doen stijgen, maar
Humpie huilde van woede.
„Waarom ben je zo boos?" vroeg Hin
ter, „je hebt bet toch zelf gedaan? Je
wou toch niet met je pappie en mam
mie mee?"
„De roomtaart!" huilde Humpie, „ik
wou die roomtaart!"
,,'t Is je eigen schuld," zei Hinter,
„je hebt de zak er zelf boven op ge
gooid."
Dat was waar en daarom juist was
het fluwelen ventje zo boos.
„Stil maar hoor," zei Minter. „Kijk
een« wat ik voor je heb?"
Hij liet een schaal broodjes zien, die
hij op het laatste ogenblik nog van de
tafel had kunnen grissen.
Humpie bedaarde. „Wat zit er op?"
vroeg hij.
Leverworst," zei Minter.
„Lust ik niet," begon Humpie.
„Nou, wij wel hoor," zeiden Hinter
en Minter en ze begonnen met smaak
in de broodjes te happen. Dat kon
Humpie niet hebben. Woedend greep hij
het touw van de gasklep om de ballon
weer te laten dalen. Maar hij had niet
gekeken of er daar beneden wel een
taartenwinkel was. Had hij dat gedaan,
dan zou hij gezien hebben, dat er een
iheel brede rivier stroomde..