S
IN 1963 MEER AANDACHT VOOR
VOLKSWONINGBOUW
Grote stijging van
onder wij skosten
Landbouwverbetering krijgt
alle
aandacht
I
Minister van Aartsen zwicht voor aandrang:
II
1
p
1
1
1
i
1
1
1
i
1
|S
i
1
1
I
i
1
1
1
1
I
II
I
1
1
I
1
1
1
1
1
1
I
1
1
1
I
1
1
1
1
li
1
1
1
SIP
1
1
II
Ruim 300
miljoen
voor onze
wegen
Regering vraagt spoed-
advies aan de S.E.R.
BEGROTIN GSFLITSEN
MQ®||)|0,{M]
Radio en televisie
miljoen meer
ses
Fiscus rekent
op 11,2
miljard
REGELINGEN
BEPERKT
Echter: minder subsidie
de premiebouw
voor
1
Liefst 322
miljoen hoger
Politie wordt
veel duurder
N
N
LEINTJE
De Stern
11
Waakzaamheid
NOG MEER.
NADELIG SALDO 894
MiLjoenenota 1963
10733
leugd en sport
ook hoger
UNIVERSITEITEN
DUURDER
Ambtenaren kunnen
het niet aan
Ontwikkelingskernen
Miljoenen voor
de ruimte
11
st.heden goed te-
Lief voor kinde
herder m stam-
nd. reu, wolfs-
uur. Haagweg 99.
61786
Jaar, zoekt cor-
in Engels en Hol-
eisje 21-30 j. Br.
1. X
k aan God voor
amen en andere
r voorspraak van
pater Karei,
verdlenste-avond-
helpen wij hier-
istbus 21, H. I.
meer helpt
li
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1962
STIJGING VAN DE RIJKSUITGAVEN
*3110
11000
11000
9000
0000
7000
SOOO
SOOO
1000
9000
2000
1000
754
ÜEB
I
1
3eg
tot
mil;
ro
alc
oe
tin
n
ng
gs
n
ulc
enj^
CS
'5
u
4*
5 55
55
's
ce
,„55
Voor het onderhoud, de verbete
ring en de aanleg van het Neder
landse wegen wet is op de begroting
van verkeer en waterstaat voor
1963 totale uitgaven 1062 miljoen
319,1 miljoen uitgetrokken. Van
dit bedrag zal 101,6 miljoen recht
streeks in de vorm van uitkeringen
en bijdragen ten goede komen aan
de lagere publiekrechtelijke orga
nen als provincies en gemeenten.
Voor Noord-Brabant en Zeeland zijn
vooral de volgende posten van belang:
toegangswegen tot Brienenoordbrug 11
miljoen} bouw Brienenoordbrug 10 mil
joen, rijksweg Numansdorp-Klaaswaal
en toegangswegen tot de Haringvlietbrug
9 miljoen.
Voor een krachtige verdere uitvoering
van de Deltawerken is 131 miljoen uit
getrokken. Hiervan wordt 55 miljoen
aangewend voor de voortzetting van de
Haringvlietwerken. Voor de reeds in
gang zijnde afdammingswerken in Gre-
velingen. Volkerak en Brouwershaven-
se gat worden respectievelijk 11 miljoen
8 miljoen en 2 miljoen aangevraagd.
Voor het Sloeplan is 2 miljoen en voor
het kanaal van Gent naar Terneuzen
30 miljoen aan uitgaven geraamd (Van
het laatste bedrag is onder de middelen
80 procent opgenomen ais bjjdrage van
België).
25 miljoen wordt aangewend voor de
versterking Joor het rijk van door der
den beheerde waterkeringen langs de
len van de kust en de zeearmen.
Belangrijke posten op de begroting van
minister Korthals zijn voorts: Weg 6
Velzen-Schiphol 9,5 miljoen, verbid
dingswegen Coentunnel 13,5 miljoen,
bouw Coentunnel 14 miljoen en voorts
15 miljoen ten behoeve van de verbete
ring van de infrastructuur in de pro
bleemgebieden. Van dit laatste bedrag
komt 7,5 miljoen ter goede aan aanleg
van landwegen en nog eens 7,5 miljoen
aan haven- en kanaalwerken.
In een ontwerp-begroting van het ZUI-
DERZEEFONDS neemt het bedrag van
60 miljoen ten behoeve van de verdere
opbouw van de polder Oostelijk-Flevo-
land de belangrijkste plaats in. De voort
zetting van de indijking van de polder
Zuidelijk-Flevoland vraagt 20 miljoen.
Voor aanleg van de dijk Enkhuizen-Le
lystad wordt voor het eerst 4,7 miljoen
uitgetrokken. 16 miljoen wordt gevraagd
voor verdere bedijking van de Lauwers-
zee.
Voor de verbetering van de haven van
IJmuiden en de verbreding van het
Noordzeekanaal zijn totaal 36 miljoen
opgenomen. Voor werken aan de Rot
terdamse Waterweg is 6 miljoen uitge
trokken. Tenslotte wil de minister 5
miljoen voor deelneming in het aan
delenkapitaal van de luchthaven Schip
hol.
(Van onze parlementaire medewerker
De minister van Sociale Zaken, Dr. Veldkamp, heeft thans mede op ver-1
t zoek van de Stichting van de Arbeid aan de Sociaal Economische Raad ad-
Minister van Aartsen (Volkshuisvesting is eezwicht voor de fel- 5 vies eevraa*d over dc gewenste begrenzing van loonsverhogingen gedurende
minister van Aartsen t voiKsnuisvesxingj is gezwicm voor ae iei ig63 0mdat verscheidene C<A.0.'S binnenkort al op de helling gaan heeft de be-
le kritiek van het parlement het kwam zelfs bijna tot een kabi- l windsman de SER verzocht met dit advies de grootst mogelijke spoed te be-
netscrisis op de omvang van de gesubsidieerde goedkope volks- trachten. Hij zou het advies liefst voor 1 november a.s. ontvangen.
woningbouw. Voor 1963 heeft hij het aantal woningwetwoningen ge- Minister Veidkamp heeft de SER als grondstof voor het loonadvies de progno
steld op 40.000 tegen 38.000 dit jaar. Aanvankelijk wilde mr. van Aart- ses doen toekomen, welke het Centraal Planbureau voor 1962 en 1963 heeft op- S
sen voor 1962 zelfs met 35.000 volkswoningen volstaan. Hij draaide gesteld. Daaruit blijkt dat de lonen, zelfs bij een gematigd beleid, in l963 al met;
i a z oo ii i m ii t *6,5 procent zullen stijgen. Aan die prognoses, die gelijk met de miljoenennotc
bij tot 38.000 onder druk van de Tweede kamer, die in een motie-An- J bij de Tweede Kamer zijn ingediend ontlenen wij verder nog het volgende:
driessen (K.V.P.) 40 000 woningwetwoningen vroeg. De verhoging tot J
a a nnn ai 1 1 i l *1. a. - ia.--i2 ONTWIKKELING 1962 een stijging van de industriële produktie met vier pro-
40.000, waartoe thans dan besloten IS brengt overigens voor het rijk nentt van de totale produktie met 3,5 procent. Tegenover een geringe produk-
seen extra lasten met zich mee. Zij wordt bekostigd Uit de vermin- J tiviteitsstijging (twee procent) Staat een verhoging van de loonsom per werk-
derde subsidielast als gevolg van de huurverhoging. i nemer met 7,5 procent. Als gevolg hiervan stijgen de arbeidskosten met 5,5
o o procent, een stijging die het prijspeil omhoogdrukt (drie procent), de mves-
teringen drukt en de concurrentiepositie van ons land verslechtert. Het werkne
Het aantal gesubsidieerde premiewoningen is echter verlaagd van 27!000 tot mersaandeel in het nationale inkomen stijgt echter van 70,4 procent in 1961 J
25.000. De bedoeling is deze sector nog verder te beperken door in plaats van sub- tot 72,3 procent. De binnenlandse bestedingen zullen in 1962 met 3,5 procent
2 toenemen, het particuliere verbruik met vier procent. Het overschot op de beta-
sidies voor premiewoningen faciliteiten te verschaffen voor koopwoningen in de lingsbalans vermindert van 0,5 tot 0,4 miljard.
vrije sector. Die vrije sector blijft voorlopig nog op 25.000 gehandhaafd. Het
totale woningbouwprogram voor 1963 voorziet dus weer in dc bouw van 90.000 t VERWACHTING 1963: Het Centraal Planbureau rekent voor 1963 op iets rui
mere produktiereserves, o.m. als gevolg van door dalende winsten afnemende
2 investeringen en enige ontspanning op de arbeidsmarkt. De consumptie stijgt
2 weer met vier procent, onder meer door loonstijgingen, belastingverlaging 2
inte^na en verhoging van AOW-uitkeringen. Er ligt een prijsstijging in het vooruit-2
factoren op het gebied van de defen- _._Li „„„«„«v. t»*» ii^^w-,nnoie i-ooiie «070014
sie.
woningen.
rjeze wijzigingen in het woningbouw-
beleid vormen in feite het voornaam
ste nieuws van de miljoenennota 1963
Dat de nieuwe rijksbegroting verder
zo schaars is aan verrassingen is te
danken aan de economische situatie
die tot grote waakzaamheid" noopt.
Weliswaar meent de regering, dat
in 1963 een overbesteding voorkomen
kan worden, maar een voorwaarde
daartoe is, oordeelt zij, dat de stijging
van arbeidskosten als gevolg van
loonsverhogingen beperkt wordt. Door
de loonsverhogingen in het recente
verleden is de concurrentiepositie van
Nederland verzwakt en zijn de win
sten gedaald. Een voortgezette ont
wikkeling in die lijn zou de investe
ringen aantasten en de werkgelegen
heid in gevaar brengen.
Deze rem op de loonontwikkeling
waarover regering en Stichting van de
Arbeid zich intussen nog nader zullen
beraden wordt intussen enigszins
verzacht door overigens nog vage
toespelingen op de mogelijkheid van
een nieuwe belastingverlaging in de
verdere toekomst. Dat mag ook wel.
De regering erkent, dat ondanks ver
lagingen in het jongste verleden de
belastingdruk als geheel niet belang
rijk is verminderd. Dat komt omdat
de progressiefactor meer gewicht in
de schaal legt dan autonome belas
tingverlagingen. Als middel tot be
lastingverlaging wordt nu gezinspeeld
op de mogelijkheid, dat voor de fi
nanciering van de rijksbegroting meer
van leningen en minder van belas
tingmiddelen gebruik gemaakt zou
kunnen worden. Bij de huidige hoog
conjunctuur kan echter van dergelijke
maatregelen „geen sprake zijn".
De verwachte economische ontwikke
ling voor 1963 geeft overigens slechts
voor een deel hetzelfde beeld te zien
als die sedert 1961. Het verschil ligt
met name in de geringe stijging (2
procent) van de investeringen als ge
volg van dalende winsten. Ook wordt
door een grote toeloop van jonge
ren enige ontspanning op de ar
beidsmarkt verwacht. Bovendien komt
er meer ruimte voor exportvergroting
Ondanks deze verschillen blijft,
waarschuwt de regering, daarin bij
gevallen door het Centraal Planbu
reau grote voorzichtigheid geboden,
ook bij het doen van nieuwe uitga
ven door de overheid.
Klopt die waarschuwing met de tot
ruim elf miljard opgelopen rijksbegro
ting? Is de daarin vervatte stijging
van rijksuitgaven thans wel verant
woord? Prof. Zijlstra (Financiën)
geeft op die vraag in zijn miljoenen
nota een bevestigend antwoord. Wel
iswaar is de stijging van de rijksuit
gaven procentueel weer hoger dan de
toename van het nationale inkomen
(beloofd was dat de stijging daarbij
zou achterblijven) maar prof. Zijlsta
meent desondanks, dat de rijksfinan
ciën in het komend jaar geen remmen
de invloed zullen uitoefenen op onze
economie.
De nieuwe stijging der uitgaven wordt
verder gemotiveerd met een verwij
zing naar gestegen collectieve be
hoeften op het gebied van het onder-
l~)e rijksuitgaven over 1963 zullen ove- 2
■L' rigens nog wel wat hoger uitkomen
dan de geraamde 11,6 miljard. Bij het
opstellen van de rijksbegroting is n.l.
geen rekening gehouden met een aan
tal voorzieningen, waarvan de wette
lijke regeling nog niet is voltooid, zo
als de premiëring kerkenbouw, de
wegenfinanciering, de uitbreiding van
het tienjarenplan voor Suriname en
de exploitatie van het Groningse
aardgas. Voorts zal de uitwerking van
het Nederlands-Duits verdrag ook nog
kosten met zich meebrengen. Voor
kosten, die direct of indirect met
Nieuw-Guinea verband houden is voor
1963 bij wijze van stelpost honderd
miljoen opgenomen voor civiele uit
gaven.
Andere vormen van staatszorg zullen
ook in de toekomst omdat de maat-
schappelijke ontwikkeling dit nu een
maal vereist meer geld gaan vra
gen. Om dan toch nog enige ruimte
te kunnen maken Voor een belasting
verlaging (bij afkoelende conjunctuur)
zal het nodig blijven steeds het belang
van uitgavenstijgingen af te wegen
tegen het nut van belastingverlichting
en de prijssubsidies verder zoveel mo
gelijk te beperken. De miljoenennota
gaat er van uit, dat de ruimte in de
middelen, beschikbaar voor uitgaven
verhoging en belastingverlaging sa
men bij een jaarlijkse groei van het
nationaal inkomen van vier procent
over de jaren 1964 t/m 1967 gemiddeld
rond 600 miljoen per jaar zal bedra
gen.
tekort op de handelsbalans blijft ongeveer gelijk, de betalingsbalans kan iets
I worden verbeterd.
Er wordt verder gerekend op een produktiviteitsstijging van drie procent. Op 2
de arbeidsmarkt treedt een lichte ontspanning op.
HOE DE STAAT 1P0 6IHBEII ONTVANGT
"Iv.pcltU
Indien de totalt rijksmiddelen op 100 gulden
worden gesteld Is dc verdeling hiervani
22 19
11 8
3 6
0h2et-
belastinc
invoer-
rechten
accijnzen
inkomsteA loon
belastin0\ belastin0
vennoot
schapsbel.
0veri0e
belasting
an0ere
0ntvancst
HOE OE ST
AAT 100 GULDEN UITGEEFT
PELT|$290*
Indien de totoie rijksuitgaven op 100 gulden
worden gesteld (s de verdeling hiervan:
Gedurende de periode 30 juni
1961 - 30 juni 1962 is de staats
schuld gestegen met 625 miljoen,
tot in totaal 18.966 miljoen.
De financiële positie van provincies
en gemeenten blijft zich gunstig ontwik
kelen. Het niveau der kapitaalsuitgaven
blijft gehandhaafd, Bovendien is de vlot
tende schuld gedaald.
Er zal in 1963 meer geld beschikbaar
zijn voor krotopruiming en sanering van
stadskernen. De rijksbijdrage hiervoor,
dit dit jaar 2,5 miljoen bedraagt, zal
worden verruimd tot 5,5 miljoen.
Voor gerepatrieerde gezinnen komen
minder woningen beschikbaar. Het ver
blijf in opvangcentra en contractpensions
wordt daardoor langer.
In de nieuwe rijksbegroting is een
post opgenomen voor de repatriëring
op basis van vrijwilligheid natuur-
Het verschil tussen de kosuitgoven'"
en dc begroting von defensiei 45
Hierdoor stijgt totooi tekort tot:939-
KOSTfRJSVEtHOGCNOC 8ELASTIM6 OMZETBELASTING
TOTAAL L7L5
46®/o
INVOERRECHTEN
26 »/o
globale pro
ACCIJNZEN
centuele ver»
181.,
deling
OVERIG
10 -/o
KUSTIR6 tt WIISMNIOMEN El VEIM. INKOMSTENBELASTING
TOTAAL 5522
I 38 "/o
LOONBELASTING
I 34 Wo
globale proeen
tuele verdeling
VENNOOTSCHAPSBELASTING
20 "/o
OVERIG
Oio
OVERIGE MIDDELEN
555 frrt'rlfBL ,1 jjlf
lVPfLT|429H|
Cijfers in miljoen gulden
Op de O. K. en W-begroting
voor 1963 is voor de sector van
radio en televisie een bedrag van
78,6 miljoen uitgetrokken, bijna
6 miljoen meer dan voor 1962.
De radio krijgt 31 miljoen, maar
heeft waarschijnlijk 32 miljoen
aan uitgaven. De uitgaven van
de televisie zullen naar raming 4
miljoen beneden de opbrengsten
van de kijkgelden liggen. Met
deze 4 miljoen zullen voorschot
ten van het rijk afgelost worden.
De jeugdvorming, volksontwikkeling
en sport krijgen volgens de begroting
39,2 miljoen, hetgeen een verhoging van
f400.000 vergeleken met 1962 betekent.
Hiervan krijgen de jeugdvorming en het
bijzondere jeugdwerk 18,5 miljoen, de
sector volksontwikkeling 11 miljoen,
de diensten voor openluchtrecreatie 3,7
miljoen. Aan het destijds vastgestelde
programma om gedurende de jaren I960.
1964 jaarlijks 5 miljoen beschikbaar te
stellen voor subsidies vanwege investe
ringen in het kader van de sociale plan
ning in de ontwikkelings- en probleem
gebieden is voor 1963 niet volledig
voldaan. Er wordt namelijk slechts
miljoen uitgetrokken. Wel mogen tot
een bedrag van 4 miljoen verplichtingen
worden aangegaan. Een en ander houdt
mede verband met de situatie op de
bouwmarkt. Voor de subsidiëring van
buurthuizen, dorps- en wijkcentra is ten
slotte totaal 1.9 miljoen uitgetrokken
Voor kunsten, oudheidkunde en natuur-
hescherming is tenslotte 58.9 miljoen
uitgetrokken. 20 miljoen hiervan is voor
subsidiëring op het gebied van de kunst
en 7 miljoen voor aankoop van natuur
reservaten.
De totale uitgaven van het mi
nisterie van onderwijs, kunsten
en wetenschappen worden door
minister Cals in zyn begroting
voor 1963 op 2694 miljoen ge
raamd. Dit betekent een stijging
van 322 miljoen vergeleken met
de begroting 1962.
De voornaamste uitgaven voor de di
verse takken van onderwijs zijn: lager
onderwijs 1105 miljoen (1962: 993 mil
joen), wetenschappelijk onderwijs 485
miljoen (412 miljoen), nijverheidsonder
wijs 450 miljoen (397 miljoen) en v.h.m.o.
271 miljoen.
Voor het overige vak- en beroepsonder
wijs is 93 miljoen uitgetrokken, waar
toe voor het eerst 3,3 miljoen voor het
middenstandsonderwijs behoort. Het la
ger en middelbaar land- en tuinbouw-
onderwijs krijgt 44 miljoen. Ten behoeve
van het wetenschappelijk onderzoek ten
slotte staat een post van 47 miljoen op
de begroting.
De belangrijke kostenstijging bij het
lager onderwijs is vooral een gevolg van
de salarisverhogingen die verstrekt zijn.
Verwacht wordt dat ondanks de daling
van het aantal leerlingen bij het gewoon
lager onderwijs het aantal leerkrachten
met 1400 zal toenemen in verabnd met
de verlaging van de leerlingenschaal per
1 september 1963. Er zijn thans 54.500
leerkrachten bij het gewoon, voortgezet
gewoon en uitgebreid lager onderwijs
werkzaam. Er zijn thans 12.500 kleuter
leidsters. Het b.l.o. telt 4300 leerkrachten.
Bij de scholen voor v.h.m.o. zullen
naar verwachting 12.000 a 13.000 docen
ten onderwijs geven aan rond 182.000
leerlingen.
Voor het nijverheidsonderwijs wordt
rekening gehouden met rond een half
miljoen leerlingen. Van de 450 miljoen
die voor dit onderwijs zijn uitgetrokken
gaat 266 miljoen naar het lager- en mid
delbaar nijverheidsonderwijs voor jon
gens en 146 miljoen naar dat voor de
meisjes. Voor de leerlingenstelsels is er
dan nog 13 miljoen en voor het scheep
vaart- en iuchtvaartnijverheidsonderwjjs
14 miljoen
De kostenstijging bij het wetenschap
pelijk onderwijs van 73 miljoen is vol
gens de toelichting toe te schrijven aan
een belangrijke verhoging van personele
en materiële lasten van de universiteiten
en hogescholen. Zij zijn het gevolg van
toeneming van het aantal studenten, het
in gebruik nemen van nieuwe of vergrote
instituten en laboratoria en de aanschaf
van kostbaar instrumentarium.
In de toelichting op de uitgaven voor
het overig vak- en beroepsonderwijs
voornaamste post 39 miljoen voor de
kweekscholen wordt gezegd dat de
activiteit van de rijksluchtvaart de eerst
komende jaren zal worden ingekrompen.
Dit vanwege de verminderde behoefte
van de KLM aan nieuw opgeleide vlie
gers. Daarom is voor 1963 6 miljoen min
der uitgetrokken voor deze school.
DE UITGAVEN VOOR DEFENSIE
De rijksbegroting 1963 voorziet een
stijging van het aantal rijksambtenaren
met 2350 man- De werktijdverkorting
wordt een der oorzaken van deze uit
breiding genoemd. De grootste toename
zal geschieden bij de ministeries van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
Financiën, Verkeer en Waterstaat, Land.
bouw en Visserij en bij Sociale Zaken
en Volksgezondheid. Het totaal der rijks
ambtenaren in 1963 wordt thans ge
raamd op 124.393. De werkelijke sterk
te op 30 juni j.l. bedroeg 116.775.
Volgens de miljoenennota treedt de
Nederlandse landbouw ,,vol vertrou
wen in eigen kracht en bekwaamheid"
de ontwikkeling van de landbouwinte-
gratie in E.E.G.-verband tegemoet.
Is dat zo? In ieder geval stelt de
miljoenennota meer geld in het voor
uitzicht voor voorlichting, wetenschap
pelijk onderzoek en cultuurtechnische
werken teneinde daardoor onze agra
riërs te helpen bij het behouden en ver
sterken van hun concurrentiepositie.
Desondanks komt de nieuwe land
bouwbegroting tot een lager eindbe
drag dan in 1962, dit dank zjj een ge
ringer saldo van het landbouw-egali-
satiefonds.
De begroting van het landbouw-ega-
lisatiefonds vertoont voor 1963 een be
langrijk lager nadelig saldo (215 milj.)
dan die van '62, welke begroot was op
320,8 en uiteindelijk zal uitkomen op
280,3 miljoen. Deze verandering is
niet op de eerste plaats het gevolg
van een verlaging van subsidies op
b.v. suikerraffinaderijen (0,1 i.p.v. 0,8
miljoen) en melk (247 tegen 272 mil
joen). Het lagere nadelige saldo komt
vooral voort uit het overschot van
97,6 miljoen op de heffingen, die krach
tens E.E.G.-bepalingen op de invoer
van granen wordt gelegd.
Nieuwe elementen hierin zijn, ver
geleken met het tot dusverre (eigen
Nederlands) toegepaste systeem,
een heffing op tarwe en voorts een be
perking van de restituties bij de uit
voer van eieren, slachtpluimvee en
varkensvlees. De heffing op tarwe
treedt als middel om de garantieprijs
voor de boer te realiseren in de plaats
van het systeem van de verplichte
bijmenging. De beperking van de res
tituties betreft het nalaten van resti
tutie bij export naar E.E.G.-landen
met een hoger prijspeil voor granen
dan Nederland.
Straks zal ook de zuivelsector onder
het heffingsstelsel vallen. Het rege
ringsbeleid in die sector zal dan in
belangrijke mate zijn gebonden door
E.E.G.-besluiten. In de begroting 1963
is hiermee echter nog geen rekening
gehouden. Het valorisatiebeleid ten
aanzien van de zuivelprodukten wordt
inmiddels voortgezet.
De fiscus denkt in 1963 rond
11.252 miljoen aan belastinggeld
te vangen, waarvan ruim 4,8 mil
jard aan kostprijsverhogende be
lastingen als accijns en omzet
belasting en 6,3 miljard aan be
lastingen op inkomen, winst en
vermogen. Voor 1962 was op 11,4
miljard gerekend maar de schat
kist kreeg „slechts" 10,8 miljard.
De belastingwinst, voortvloeiende
uit loonsverhogingen werd verlies
omdat die loonsverhogingen de
winsten aanzienlijk drukten en
daardoor o.m. de vennootschaps
belasting.
De bestudering van de raming
der belastingmiddelen wijst uit,
dat Financiën voor 1963 een slechts
zeer beperkte welvaartsstijging
verwacht. Van de belastingen op
inkomen, winst en vermogen wordt
een toename van nog geen hon
derd miljoen verwacht. De fiscus
hoopt beter te varen bij de kost
prijsverhogende belastingen. Uit
de ramingen op dit punt blijkt on
der meer dat men op Financiën
een toenemend verbruik verwacht
van wijn, gedistilleerd en bier.
lijk van Ambonezen naar Indonesië.
Verder zullen 600 Ambonese gezinnen
van woonoorden naar woonwijken
kunnen verhuizen. Een aantal Am-
bonezenwoningen zal aan de gemeen
ten worden voorgedragen om op wo
ningwetbasis geëxploiteerd te worden.
Voor do bevordering van het toerisme
door de ANVV en voor stimulering van
de Amerikaanse toeristenstroom naar
ons land is op de rijksbegroting 1963
de subsidie tot een bedrag van 4 miljoen
verhoogd.
Voor de stichting van regionale
woonwagenkampen is een tien
jarenplan opgesteld. Voor 1962 en
1963 is hiervoor al 1,1 miljoen op
genomen. Voor 1963 is rekening
gehouden met vier, voor 1964 met
vijf en voor 1963 en volgende
jaren met zes kampen per jaar.
Aan vergoedingen in verband met de
bestrijding van mond- en klauwzeer on
der de varkens is in de loop van dit
jaar niet minder dan 45 miljoen uitge
keerd. Deze schadepost zal komen te
drukken op het nadelig saldo van het
landbouw-egalisatiefonds over 1962.
De winst van de PTT over 1962 zal
waarschijnlijk 49 miljoen minder bedra
gen dan oorspronkelijk werd geraamd.
Als oorzaken noemt de rijksbegroting
1963 ^e salarismaatregelen van 1 januari
jl. en de uitbreiding van de reductie
op telefoongesprekken tijdens de avond,
zaterdag en zondag (het zgn. AZZ-tarief).
Het Staatsbosbeheer krijgt ruimere
middelen om boscomplexen te kunnen
aankopen. De bedoeling is meer bos voor
recreatie beschikbaar te krijgen.
Het nationaal luchtvaart laborato
rium zal in 1963 verdergaande onder
zoekingen verrichten naar vliegtuigen
bestemd voor verticale opstijgingen
en landingen. Met behulp van vlie
gende modellen, vliegend bij grotere
snelheden en op grotere hoogte, hoopt
men voorts op vele andere vragen op
het terrein van de luchtvaart een ant
woord te vinden.
Het herstel van de oorlogsschade aan
onroerende goederen en schepen is bijna
voltooid. Op de rijksbegroting 1963 wordt
er nog slechts 8,1 miljoen voor uitge
trokken. (In 1964 de laatste 4 miljoen.)
Voor de afwikkeling van overige gevallen
van oorlogs- en rampschade vraagt de
begroting 6,1 miljoen. De uitvoering van
de pensioenwetten voor oorlogsslachtof
fers vergt voor 1963 ruim 45 miljoen.
De premie- en prijsreductieregeling
„bevordering industrialisatie ontwikke-
lingskernen" zal met ingang van 1 sep
tember 1962 enigzins worden beperkt.
Volgens de toelichting op de rijksbegro
ting 1963 is de gunstige ontwikkeling
m de probleemgebieden hiertoe de aan
leiding. Thans is voor 1963 een bedrag
van 15 miljoen aan betalingen op grond
van deze regeling geraamd.
Opgemerkt wordt nog dat de regeling
nog steeds grote belangstelling heeft
van de zijde van de industriële onderne
mers. De betalingen van de premies
blijven evenwel ten achter doordat het
geruime tijd duurt eer de bouwwerk
zaamheden uitkering van de premies
toelaten.
In de sector uitgaven voor regionale
structuurbevordering is 2 miljoen uitge
trokken, terwijl in 1968 voor 40 miljoen
aan nieuwe verplichtingen kunnen wor
den aangegaan.
Nederland zal in 1963 voor het eerst
3,8 miljoen bijdragen aan een Europese
organisatie voor de produktie van satel
lietdragers en satellieten voor vreed
zame projecten op het gebied van ruim
tevaart en ruimteonderzoek. De komen
de 5 jaar wil Nederland in totaal 19
miljoen bijdragen. In deze Europese
organisatie „European Launcher De
velopment Organisation" genaamd
werken samen het Verenigd Koninkrijk,
Frankrijk, Duitsland. Italië, België, Au
stralië, en (aanstonds) Nederland.
De Nederlandse bijdrage van 19 miljoen
aan het eerste vijf-jarenprogramma
van de organisatie, waarvan de kosten
op 70 miljoen Engelse ponden worden
geraamd, komt neer op een percentage
van 2,64, aldus vermeldt de rijksbegro
ting 1963.
Tot de belangrijkste uitgaven in 1963
op het gebied van de nijverheid en han
del behoort voorts onder meer 16,5 mil
joen voor „Euratom". De bijdragen aan
het Reactorcentrum Nederland, aan het
T.N.O. en het Fonds voor Ontwikkelings
activiteiten van de kernenergetische in
dustrie vergen in totaal circa 28 mil
joen. Voor het Euratom-centrum Pet
ten is 5 miljoen uitgetrokken.
De kapitaalverschaffing aan het staats-
gasbedrijf wordt voor 1963 zoveel mo
gelijk beperkt vanwege structuurwijzi
gingen op de energiemarkt door de Gro
ningse aardgasvondsten.
Voor Justitie en Politie wordt in de
miljoenennota 585 miljoen aangevraagd
tegen 508,5 miljoen in 1962.
De grote stijging vindt voor het groot
ste deel zijn verklaring in de dit jaar
getroffen salarismaatregelen voor de po
litie. De regering hoopt dat die salaris
verbetering er toe zal bijdragen het te
kort aan politiepersoneel met name
bij de rijkspolitie weg te nemen
De verhoogde Justitiebegroting maakt
het verder mogelijk uitbreiding te ge
ven aan verpleeginrichtingen voor ge
stoorde criminelen. Zo zal in 1963 in
Nijmegen begonnen worden met de
bouw van een r.-k. inrichting op dit
gebied. Voorts zal de subsidie voor kin-
derbeschermingswerk in internaten
worden verhoogd.