S IN 1963 MEER AANDACHT VOOR VOLKSWONINGBOUW Grote stijging van onder wij skosten Landbouwverbetering krijgt alle aandacht I Minister van Aartsen zwicht voor aandrang: II 1 p 1 1 1 i 1 1 1 i 1 |S i 1 1 I i 1 1 1 1 I II I 1 1 I 1 1 1 1 1 1 I 1 1 1 I 1 1 1 1 li 1 1 1 SIP 1 1 II Ruim 300 miljoen voor onze wegen Regering vraagt spoed- advies aan de S.E.R. BEGROTIN GSFLITSEN MQ®||)|0,{M] Radio en televisie miljoen meer ses Fiscus rekent op 11,2 miljard REGELINGEN BEPERKT Echter: minder subsidie de premiebouw voor 1 Liefst 322 miljoen hoger Politie wordt veel duurder N N LEINTJE De Stern 11 Waakzaamheid NOG MEER. NADELIG SALDO 894 MiLjoenenota 1963 10733 leugd en sport ook hoger UNIVERSITEITEN DUURDER Ambtenaren kunnen het niet aan Ontwikkelingskernen Miljoenen voor de ruimte 11 st.heden goed te- Lief voor kinde herder m stam- nd. reu, wolfs- uur. Haagweg 99. 61786 Jaar, zoekt cor- in Engels en Hol- eisje 21-30 j. Br. 1. X k aan God voor amen en andere r voorspraak van pater Karei, verdlenste-avond- helpen wij hier- istbus 21, H. I. meer helpt li DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1962 STIJGING VAN DE RIJKSUITGAVEN *3110 11000 11000 9000 0000 7000 SOOO SOOO 1000 9000 2000 1000 754 ÜEB I 1 3eg tot mil; ro alc oe tin n ng gs n ulc enj^ CS '5 u 4* 5 55 55 's ce ,„55 Voor het onderhoud, de verbete ring en de aanleg van het Neder landse wegen wet is op de begroting van verkeer en waterstaat voor 1963 totale uitgaven 1062 miljoen 319,1 miljoen uitgetrokken. Van dit bedrag zal 101,6 miljoen recht streeks in de vorm van uitkeringen en bijdragen ten goede komen aan de lagere publiekrechtelijke orga nen als provincies en gemeenten. Voor Noord-Brabant en Zeeland zijn vooral de volgende posten van belang: toegangswegen tot Brienenoordbrug 11 miljoen} bouw Brienenoordbrug 10 mil joen, rijksweg Numansdorp-Klaaswaal en toegangswegen tot de Haringvlietbrug 9 miljoen. Voor een krachtige verdere uitvoering van de Deltawerken is 131 miljoen uit getrokken. Hiervan wordt 55 miljoen aangewend voor de voortzetting van de Haringvlietwerken. Voor de reeds in gang zijnde afdammingswerken in Gre- velingen. Volkerak en Brouwershaven- se gat worden respectievelijk 11 miljoen 8 miljoen en 2 miljoen aangevraagd. Voor het Sloeplan is 2 miljoen en voor het kanaal van Gent naar Terneuzen 30 miljoen aan uitgaven geraamd (Van het laatste bedrag is onder de middelen 80 procent opgenomen ais bjjdrage van België). 25 miljoen wordt aangewend voor de versterking Joor het rijk van door der den beheerde waterkeringen langs de len van de kust en de zeearmen. Belangrijke posten op de begroting van minister Korthals zijn voorts: Weg 6 Velzen-Schiphol 9,5 miljoen, verbid dingswegen Coentunnel 13,5 miljoen, bouw Coentunnel 14 miljoen en voorts 15 miljoen ten behoeve van de verbete ring van de infrastructuur in de pro bleemgebieden. Van dit laatste bedrag komt 7,5 miljoen ter goede aan aanleg van landwegen en nog eens 7,5 miljoen aan haven- en kanaalwerken. In een ontwerp-begroting van het ZUI- DERZEEFONDS neemt het bedrag van 60 miljoen ten behoeve van de verdere opbouw van de polder Oostelijk-Flevo- land de belangrijkste plaats in. De voort zetting van de indijking van de polder Zuidelijk-Flevoland vraagt 20 miljoen. Voor aanleg van de dijk Enkhuizen-Le lystad wordt voor het eerst 4,7 miljoen uitgetrokken. 16 miljoen wordt gevraagd voor verdere bedijking van de Lauwers- zee. Voor de verbetering van de haven van IJmuiden en de verbreding van het Noordzeekanaal zijn totaal 36 miljoen opgenomen. Voor werken aan de Rot terdamse Waterweg is 6 miljoen uitge trokken. Tenslotte wil de minister 5 miljoen voor deelneming in het aan delenkapitaal van de luchthaven Schip hol. (Van onze parlementaire medewerker De minister van Sociale Zaken, Dr. Veldkamp, heeft thans mede op ver-1 t zoek van de Stichting van de Arbeid aan de Sociaal Economische Raad ad- Minister van Aartsen (Volkshuisvesting is eezwicht voor de fel- 5 vies eevraa*d over dc gewenste begrenzing van loonsverhogingen gedurende minister van Aartsen t voiKsnuisvesxingj is gezwicm voor ae iei ig63 0mdat verscheidene C<A.0.'S binnenkort al op de helling gaan heeft de be- le kritiek van het parlement het kwam zelfs bijna tot een kabi- l windsman de SER verzocht met dit advies de grootst mogelijke spoed te be- netscrisis op de omvang van de gesubsidieerde goedkope volks- trachten. Hij zou het advies liefst voor 1 november a.s. ontvangen. woningbouw. Voor 1963 heeft hij het aantal woningwetwoningen ge- Minister Veidkamp heeft de SER als grondstof voor het loonadvies de progno steld op 40.000 tegen 38.000 dit jaar. Aanvankelijk wilde mr. van Aart- ses doen toekomen, welke het Centraal Planbureau voor 1962 en 1963 heeft op- S sen voor 1962 zelfs met 35.000 volkswoningen volstaan. Hij draaide gesteld. Daaruit blijkt dat de lonen, zelfs bij een gematigd beleid, in l963 al met; i a z oo ii i m ii t *6,5 procent zullen stijgen. Aan die prognoses, die gelijk met de miljoenennotc bij tot 38.000 onder druk van de Tweede kamer, die in een motie-An- J bij de Tweede Kamer zijn ingediend ontlenen wij verder nog het volgende: driessen (K.V.P.) 40 000 woningwetwoningen vroeg. De verhoging tot J a a nnn ai 1 1 i l *1. a. - ia.--i2 ONTWIKKELING 1962 een stijging van de industriële produktie met vier pro- 40.000, waartoe thans dan besloten IS brengt overigens voor het rijk nentt van de totale produktie met 3,5 procent. Tegenover een geringe produk- seen extra lasten met zich mee. Zij wordt bekostigd Uit de vermin- J tiviteitsstijging (twee procent) Staat een verhoging van de loonsom per werk- derde subsidielast als gevolg van de huurverhoging. i nemer met 7,5 procent. Als gevolg hiervan stijgen de arbeidskosten met 5,5 o o procent, een stijging die het prijspeil omhoogdrukt (drie procent), de mves- teringen drukt en de concurrentiepositie van ons land verslechtert. Het werkne Het aantal gesubsidieerde premiewoningen is echter verlaagd van 27!000 tot mersaandeel in het nationale inkomen stijgt echter van 70,4 procent in 1961 J 25.000. De bedoeling is deze sector nog verder te beperken door in plaats van sub- tot 72,3 procent. De binnenlandse bestedingen zullen in 1962 met 3,5 procent 2 toenemen, het particuliere verbruik met vier procent. Het overschot op de beta- sidies voor premiewoningen faciliteiten te verschaffen voor koopwoningen in de lingsbalans vermindert van 0,5 tot 0,4 miljard. vrije sector. Die vrije sector blijft voorlopig nog op 25.000 gehandhaafd. Het totale woningbouwprogram voor 1963 voorziet dus weer in dc bouw van 90.000 t VERWACHTING 1963: Het Centraal Planbureau rekent voor 1963 op iets rui mere produktiereserves, o.m. als gevolg van door dalende winsten afnemende 2 investeringen en enige ontspanning op de arbeidsmarkt. De consumptie stijgt 2 weer met vier procent, onder meer door loonstijgingen, belastingverlaging 2 inte^na en verhoging van AOW-uitkeringen. Er ligt een prijsstijging in het vooruit-2 factoren op het gebied van de defen- _._Li „„„«„«v. t»*» ii^^w-,nnoie i-ooiie «070014 sie. woningen. rjeze wijzigingen in het woningbouw- beleid vormen in feite het voornaam ste nieuws van de miljoenennota 1963 Dat de nieuwe rijksbegroting verder zo schaars is aan verrassingen is te danken aan de economische situatie die tot grote waakzaamheid" noopt. Weliswaar meent de regering, dat in 1963 een overbesteding voorkomen kan worden, maar een voorwaarde daartoe is, oordeelt zij, dat de stijging van arbeidskosten als gevolg van loonsverhogingen beperkt wordt. Door de loonsverhogingen in het recente verleden is de concurrentiepositie van Nederland verzwakt en zijn de win sten gedaald. Een voortgezette ont wikkeling in die lijn zou de investe ringen aantasten en de werkgelegen heid in gevaar brengen. Deze rem op de loonontwikkeling waarover regering en Stichting van de Arbeid zich intussen nog nader zullen beraden wordt intussen enigszins verzacht door overigens nog vage toespelingen op de mogelijkheid van een nieuwe belastingverlaging in de verdere toekomst. Dat mag ook wel. De regering erkent, dat ondanks ver lagingen in het jongste verleden de belastingdruk als geheel niet belang rijk is verminderd. Dat komt omdat de progressiefactor meer gewicht in de schaal legt dan autonome belas tingverlagingen. Als middel tot be lastingverlaging wordt nu gezinspeeld op de mogelijkheid, dat voor de fi nanciering van de rijksbegroting meer van leningen en minder van belas tingmiddelen gebruik gemaakt zou kunnen worden. Bij de huidige hoog conjunctuur kan echter van dergelijke maatregelen „geen sprake zijn". De verwachte economische ontwikke ling voor 1963 geeft overigens slechts voor een deel hetzelfde beeld te zien als die sedert 1961. Het verschil ligt met name in de geringe stijging (2 procent) van de investeringen als ge volg van dalende winsten. Ook wordt door een grote toeloop van jonge ren enige ontspanning op de ar beidsmarkt verwacht. Bovendien komt er meer ruimte voor exportvergroting Ondanks deze verschillen blijft, waarschuwt de regering, daarin bij gevallen door het Centraal Planbu reau grote voorzichtigheid geboden, ook bij het doen van nieuwe uitga ven door de overheid. Klopt die waarschuwing met de tot ruim elf miljard opgelopen rijksbegro ting? Is de daarin vervatte stijging van rijksuitgaven thans wel verant woord? Prof. Zijlstra (Financiën) geeft op die vraag in zijn miljoenen nota een bevestigend antwoord. Wel iswaar is de stijging van de rijksuit gaven procentueel weer hoger dan de toename van het nationale inkomen (beloofd was dat de stijging daarbij zou achterblijven) maar prof. Zijlsta meent desondanks, dat de rijksfinan ciën in het komend jaar geen remmen de invloed zullen uitoefenen op onze economie. De nieuwe stijging der uitgaven wordt verder gemotiveerd met een verwij zing naar gestegen collectieve be hoeften op het gebied van het onder- l~)e rijksuitgaven over 1963 zullen ove- 2 ■L' rigens nog wel wat hoger uitkomen dan de geraamde 11,6 miljard. Bij het opstellen van de rijksbegroting is n.l. geen rekening gehouden met een aan tal voorzieningen, waarvan de wette lijke regeling nog niet is voltooid, zo als de premiëring kerkenbouw, de wegenfinanciering, de uitbreiding van het tienjarenplan voor Suriname en de exploitatie van het Groningse aardgas. Voorts zal de uitwerking van het Nederlands-Duits verdrag ook nog kosten met zich meebrengen. Voor kosten, die direct of indirect met Nieuw-Guinea verband houden is voor 1963 bij wijze van stelpost honderd miljoen opgenomen voor civiele uit gaven. Andere vormen van staatszorg zullen ook in de toekomst omdat de maat- schappelijke ontwikkeling dit nu een maal vereist meer geld gaan vra gen. Om dan toch nog enige ruimte te kunnen maken Voor een belasting verlaging (bij afkoelende conjunctuur) zal het nodig blijven steeds het belang van uitgavenstijgingen af te wegen tegen het nut van belastingverlichting en de prijssubsidies verder zoveel mo gelijk te beperken. De miljoenennota gaat er van uit, dat de ruimte in de middelen, beschikbaar voor uitgaven verhoging en belastingverlaging sa men bij een jaarlijkse groei van het nationaal inkomen van vier procent over de jaren 1964 t/m 1967 gemiddeld rond 600 miljoen per jaar zal bedra gen. tekort op de handelsbalans blijft ongeveer gelijk, de betalingsbalans kan iets I worden verbeterd. Er wordt verder gerekend op een produktiviteitsstijging van drie procent. Op 2 de arbeidsmarkt treedt een lichte ontspanning op. HOE DE STAAT 1P0 6IHBEII ONTVANGT "Iv.pcltU Indien de totalt rijksmiddelen op 100 gulden worden gesteld Is dc verdeling hiervani 22 19 11 8 3 6 0h2et- belastinc invoer- rechten accijnzen inkomsteA loon belastin0\ belastin0 vennoot schapsbel. 0veri0e belasting an0ere 0ntvancst HOE OE ST AAT 100 GULDEN UITGEEFT PELT|$290* Indien de totoie rijksuitgaven op 100 gulden worden gesteld (s de verdeling hiervan: Gedurende de periode 30 juni 1961 - 30 juni 1962 is de staats schuld gestegen met 625 miljoen, tot in totaal 18.966 miljoen. De financiële positie van provincies en gemeenten blijft zich gunstig ontwik kelen. Het niveau der kapitaalsuitgaven blijft gehandhaafd, Bovendien is de vlot tende schuld gedaald. Er zal in 1963 meer geld beschikbaar zijn voor krotopruiming en sanering van stadskernen. De rijksbijdrage hiervoor, dit dit jaar 2,5 miljoen bedraagt, zal worden verruimd tot 5,5 miljoen. Voor gerepatrieerde gezinnen komen minder woningen beschikbaar. Het ver blijf in opvangcentra en contractpensions wordt daardoor langer. In de nieuwe rijksbegroting is een post opgenomen voor de repatriëring op basis van vrijwilligheid natuur- Het verschil tussen de kosuitgoven'" en dc begroting von defensiei 45 Hierdoor stijgt totooi tekort tot:939- KOSTfRJSVEtHOGCNOC 8ELASTIM6 OMZETBELASTING TOTAAL L7L5 46®/o INVOERRECHTEN 26 »/o globale pro ACCIJNZEN centuele ver» 181., deling OVERIG 10 -/o KUSTIR6 tt WIISMNIOMEN El VEIM. INKOMSTENBELASTING TOTAAL 5522 I 38 "/o LOONBELASTING I 34 Wo globale proeen tuele verdeling VENNOOTSCHAPSBELASTING 20 "/o OVERIG Oio OVERIGE MIDDELEN 555 frrt'rlfBL ,1 jjlf lVPfLT|429H| Cijfers in miljoen gulden Op de O. K. en W-begroting voor 1963 is voor de sector van radio en televisie een bedrag van 78,6 miljoen uitgetrokken, bijna 6 miljoen meer dan voor 1962. De radio krijgt 31 miljoen, maar heeft waarschijnlijk 32 miljoen aan uitgaven. De uitgaven van de televisie zullen naar raming 4 miljoen beneden de opbrengsten van de kijkgelden liggen. Met deze 4 miljoen zullen voorschot ten van het rijk afgelost worden. De jeugdvorming, volksontwikkeling en sport krijgen volgens de begroting 39,2 miljoen, hetgeen een verhoging van f400.000 vergeleken met 1962 betekent. Hiervan krijgen de jeugdvorming en het bijzondere jeugdwerk 18,5 miljoen, de sector volksontwikkeling 11 miljoen, de diensten voor openluchtrecreatie 3,7 miljoen. Aan het destijds vastgestelde programma om gedurende de jaren I960. 1964 jaarlijks 5 miljoen beschikbaar te stellen voor subsidies vanwege investe ringen in het kader van de sociale plan ning in de ontwikkelings- en probleem gebieden is voor 1963 niet volledig voldaan. Er wordt namelijk slechts miljoen uitgetrokken. Wel mogen tot een bedrag van 4 miljoen verplichtingen worden aangegaan. Een en ander houdt mede verband met de situatie op de bouwmarkt. Voor de subsidiëring van buurthuizen, dorps- en wijkcentra is ten slotte totaal 1.9 miljoen uitgetrokken Voor kunsten, oudheidkunde en natuur- hescherming is tenslotte 58.9 miljoen uitgetrokken. 20 miljoen hiervan is voor subsidiëring op het gebied van de kunst en 7 miljoen voor aankoop van natuur reservaten. De totale uitgaven van het mi nisterie van onderwijs, kunsten en wetenschappen worden door minister Cals in zyn begroting voor 1963 op 2694 miljoen ge raamd. Dit betekent een stijging van 322 miljoen vergeleken met de begroting 1962. De voornaamste uitgaven voor de di verse takken van onderwijs zijn: lager onderwijs 1105 miljoen (1962: 993 mil joen), wetenschappelijk onderwijs 485 miljoen (412 miljoen), nijverheidsonder wijs 450 miljoen (397 miljoen) en v.h.m.o. 271 miljoen. Voor het overige vak- en beroepsonder wijs is 93 miljoen uitgetrokken, waar toe voor het eerst 3,3 miljoen voor het middenstandsonderwijs behoort. Het la ger en middelbaar land- en tuinbouw- onderwijs krijgt 44 miljoen. Ten behoeve van het wetenschappelijk onderzoek ten slotte staat een post van 47 miljoen op de begroting. De belangrijke kostenstijging bij het lager onderwijs is vooral een gevolg van de salarisverhogingen die verstrekt zijn. Verwacht wordt dat ondanks de daling van het aantal leerlingen bij het gewoon lager onderwijs het aantal leerkrachten met 1400 zal toenemen in verabnd met de verlaging van de leerlingenschaal per 1 september 1963. Er zijn thans 54.500 leerkrachten bij het gewoon, voortgezet gewoon en uitgebreid lager onderwijs werkzaam. Er zijn thans 12.500 kleuter leidsters. Het b.l.o. telt 4300 leerkrachten. Bij de scholen voor v.h.m.o. zullen naar verwachting 12.000 a 13.000 docen ten onderwijs geven aan rond 182.000 leerlingen. Voor het nijverheidsonderwijs wordt rekening gehouden met rond een half miljoen leerlingen. Van de 450 miljoen die voor dit onderwijs zijn uitgetrokken gaat 266 miljoen naar het lager- en mid delbaar nijverheidsonderwijs voor jon gens en 146 miljoen naar dat voor de meisjes. Voor de leerlingenstelsels is er dan nog 13 miljoen en voor het scheep vaart- en iuchtvaartnijverheidsonderwjjs 14 miljoen De kostenstijging bij het wetenschap pelijk onderwijs van 73 miljoen is vol gens de toelichting toe te schrijven aan een belangrijke verhoging van personele en materiële lasten van de universiteiten en hogescholen. Zij zijn het gevolg van toeneming van het aantal studenten, het in gebruik nemen van nieuwe of vergrote instituten en laboratoria en de aanschaf van kostbaar instrumentarium. In de toelichting op de uitgaven voor het overig vak- en beroepsonderwijs voornaamste post 39 miljoen voor de kweekscholen wordt gezegd dat de activiteit van de rijksluchtvaart de eerst komende jaren zal worden ingekrompen. Dit vanwege de verminderde behoefte van de KLM aan nieuw opgeleide vlie gers. Daarom is voor 1963 6 miljoen min der uitgetrokken voor deze school. DE UITGAVEN VOOR DEFENSIE De rijksbegroting 1963 voorziet een stijging van het aantal rijksambtenaren met 2350 man- De werktijdverkorting wordt een der oorzaken van deze uit breiding genoemd. De grootste toename zal geschieden bij de ministeries van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen Financiën, Verkeer en Waterstaat, Land. bouw en Visserij en bij Sociale Zaken en Volksgezondheid. Het totaal der rijks ambtenaren in 1963 wordt thans ge raamd op 124.393. De werkelijke sterk te op 30 juni j.l. bedroeg 116.775. Volgens de miljoenennota treedt de Nederlandse landbouw ,,vol vertrou wen in eigen kracht en bekwaamheid" de ontwikkeling van de landbouwinte- gratie in E.E.G.-verband tegemoet. Is dat zo? In ieder geval stelt de miljoenennota meer geld in het voor uitzicht voor voorlichting, wetenschap pelijk onderzoek en cultuurtechnische werken teneinde daardoor onze agra riërs te helpen bij het behouden en ver sterken van hun concurrentiepositie. Desondanks komt de nieuwe land bouwbegroting tot een lager eindbe drag dan in 1962, dit dank zjj een ge ringer saldo van het landbouw-egali- satiefonds. De begroting van het landbouw-ega- lisatiefonds vertoont voor 1963 een be langrijk lager nadelig saldo (215 milj.) dan die van '62, welke begroot was op 320,8 en uiteindelijk zal uitkomen op 280,3 miljoen. Deze verandering is niet op de eerste plaats het gevolg van een verlaging van subsidies op b.v. suikerraffinaderijen (0,1 i.p.v. 0,8 miljoen) en melk (247 tegen 272 mil joen). Het lagere nadelige saldo komt vooral voort uit het overschot van 97,6 miljoen op de heffingen, die krach tens E.E.G.-bepalingen op de invoer van granen wordt gelegd. Nieuwe elementen hierin zijn, ver geleken met het tot dusverre (eigen Nederlands) toegepaste systeem, een heffing op tarwe en voorts een be perking van de restituties bij de uit voer van eieren, slachtpluimvee en varkensvlees. De heffing op tarwe treedt als middel om de garantieprijs voor de boer te realiseren in de plaats van het systeem van de verplichte bijmenging. De beperking van de res tituties betreft het nalaten van resti tutie bij export naar E.E.G.-landen met een hoger prijspeil voor granen dan Nederland. Straks zal ook de zuivelsector onder het heffingsstelsel vallen. Het rege ringsbeleid in die sector zal dan in belangrijke mate zijn gebonden door E.E.G.-besluiten. In de begroting 1963 is hiermee echter nog geen rekening gehouden. Het valorisatiebeleid ten aanzien van de zuivelprodukten wordt inmiddels voortgezet. De fiscus denkt in 1963 rond 11.252 miljoen aan belastinggeld te vangen, waarvan ruim 4,8 mil jard aan kostprijsverhogende be lastingen als accijns en omzet belasting en 6,3 miljard aan be lastingen op inkomen, winst en vermogen. Voor 1962 was op 11,4 miljard gerekend maar de schat kist kreeg „slechts" 10,8 miljard. De belastingwinst, voortvloeiende uit loonsverhogingen werd verlies omdat die loonsverhogingen de winsten aanzienlijk drukten en daardoor o.m. de vennootschaps belasting. De bestudering van de raming der belastingmiddelen wijst uit, dat Financiën voor 1963 een slechts zeer beperkte welvaartsstijging verwacht. Van de belastingen op inkomen, winst en vermogen wordt een toename van nog geen hon derd miljoen verwacht. De fiscus hoopt beter te varen bij de kost prijsverhogende belastingen. Uit de ramingen op dit punt blijkt on der meer dat men op Financiën een toenemend verbruik verwacht van wijn, gedistilleerd en bier. lijk van Ambonezen naar Indonesië. Verder zullen 600 Ambonese gezinnen van woonoorden naar woonwijken kunnen verhuizen. Een aantal Am- bonezenwoningen zal aan de gemeen ten worden voorgedragen om op wo ningwetbasis geëxploiteerd te worden. Voor do bevordering van het toerisme door de ANVV en voor stimulering van de Amerikaanse toeristenstroom naar ons land is op de rijksbegroting 1963 de subsidie tot een bedrag van 4 miljoen verhoogd. Voor de stichting van regionale woonwagenkampen is een tien jarenplan opgesteld. Voor 1962 en 1963 is hiervoor al 1,1 miljoen op genomen. Voor 1963 is rekening gehouden met vier, voor 1964 met vijf en voor 1963 en volgende jaren met zes kampen per jaar. Aan vergoedingen in verband met de bestrijding van mond- en klauwzeer on der de varkens is in de loop van dit jaar niet minder dan 45 miljoen uitge keerd. Deze schadepost zal komen te drukken op het nadelig saldo van het landbouw-egalisatiefonds over 1962. De winst van de PTT over 1962 zal waarschijnlijk 49 miljoen minder bedra gen dan oorspronkelijk werd geraamd. Als oorzaken noemt de rijksbegroting 1963 ^e salarismaatregelen van 1 januari jl. en de uitbreiding van de reductie op telefoongesprekken tijdens de avond, zaterdag en zondag (het zgn. AZZ-tarief). Het Staatsbosbeheer krijgt ruimere middelen om boscomplexen te kunnen aankopen. De bedoeling is meer bos voor recreatie beschikbaar te krijgen. Het nationaal luchtvaart laborato rium zal in 1963 verdergaande onder zoekingen verrichten naar vliegtuigen bestemd voor verticale opstijgingen en landingen. Met behulp van vlie gende modellen, vliegend bij grotere snelheden en op grotere hoogte, hoopt men voorts op vele andere vragen op het terrein van de luchtvaart een ant woord te vinden. Het herstel van de oorlogsschade aan onroerende goederen en schepen is bijna voltooid. Op de rijksbegroting 1963 wordt er nog slechts 8,1 miljoen voor uitge trokken. (In 1964 de laatste 4 miljoen.) Voor de afwikkeling van overige gevallen van oorlogs- en rampschade vraagt de begroting 6,1 miljoen. De uitvoering van de pensioenwetten voor oorlogsslachtof fers vergt voor 1963 ruim 45 miljoen. De premie- en prijsreductieregeling „bevordering industrialisatie ontwikke- lingskernen" zal met ingang van 1 sep tember 1962 enigzins worden beperkt. Volgens de toelichting op de rijksbegro ting 1963 is de gunstige ontwikkeling m de probleemgebieden hiertoe de aan leiding. Thans is voor 1963 een bedrag van 15 miljoen aan betalingen op grond van deze regeling geraamd. Opgemerkt wordt nog dat de regeling nog steeds grote belangstelling heeft van de zijde van de industriële onderne mers. De betalingen van de premies blijven evenwel ten achter doordat het geruime tijd duurt eer de bouwwerk zaamheden uitkering van de premies toelaten. In de sector uitgaven voor regionale structuurbevordering is 2 miljoen uitge trokken, terwijl in 1968 voor 40 miljoen aan nieuwe verplichtingen kunnen wor den aangegaan. Nederland zal in 1963 voor het eerst 3,8 miljoen bijdragen aan een Europese organisatie voor de produktie van satel lietdragers en satellieten voor vreed zame projecten op het gebied van ruim tevaart en ruimteonderzoek. De komen de 5 jaar wil Nederland in totaal 19 miljoen bijdragen. In deze Europese organisatie „European Launcher De velopment Organisation" genaamd werken samen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland. Italië, België, Au stralië, en (aanstonds) Nederland. De Nederlandse bijdrage van 19 miljoen aan het eerste vijf-jarenprogramma van de organisatie, waarvan de kosten op 70 miljoen Engelse ponden worden geraamd, komt neer op een percentage van 2,64, aldus vermeldt de rijksbegro ting 1963. Tot de belangrijkste uitgaven in 1963 op het gebied van de nijverheid en han del behoort voorts onder meer 16,5 mil joen voor „Euratom". De bijdragen aan het Reactorcentrum Nederland, aan het T.N.O. en het Fonds voor Ontwikkelings activiteiten van de kernenergetische in dustrie vergen in totaal circa 28 mil joen. Voor het Euratom-centrum Pet ten is 5 miljoen uitgetrokken. De kapitaalverschaffing aan het staats- gasbedrijf wordt voor 1963 zoveel mo gelijk beperkt vanwege structuurwijzi gingen op de energiemarkt door de Gro ningse aardgasvondsten. Voor Justitie en Politie wordt in de miljoenennota 585 miljoen aangevraagd tegen 508,5 miljoen in 1962. De grote stijging vindt voor het groot ste deel zijn verklaring in de dit jaar getroffen salarismaatregelen voor de po litie. De regering hoopt dat die salaris verbetering er toe zal bijdragen het te kort aan politiepersoneel met name bij de rijkspolitie weg te nemen De verhoogde Justitiebegroting maakt het verder mogelijk uitbreiding te ge ven aan verpleeginrichtingen voor ge stoorde criminelen. Zo zal in 1963 in Nijmegen begonnen worden met de bouw van een r.-k. inrichting op dit gebied. Voorts zal de subsidie voor kin- derbeschermingswerk in internaten worden verhoogd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7