NSU-wankelmotoren gaan „conventionele" vervangen Hulpactie voor slachtoffers van thalidomide Straalmotor Rolls Royce Toch contact regering en stichting v. d. arbeid Benzineverbruik nu naar veel kleinere proporties Vijf rendieren aan de ren in Limburg Over twee jaar turbine-auto s in verkeer? Initiatief van Nederlandse vrouwen AANVAL OP CUBAANSE SCHEPEN WERK VAN ZEE-PARTIZANEN Gesprek achter de schermen Worms verlaat Nederland uit protest HOUDT REKENING MET VOETGANGER Dit jaar verkoop van 7 miljoen auto 's' in V.S. Tips - tips - tips - tips Tips - tips - tips - tips CHINEES BLAD OVER KERNSEOPVERDRAG Leven van raadslid begint bij de 70 Tweede Kamerlid F. van de Wetering overleden „Alpha BEN BELLA WIL HET LEGER STERK INKRIMPEN BEURS VAN AMSTERDAM Internationals licht verdeeld DAGBLAD DE STEM VANDONDERDAG 13 SEPTEMBER 1962 (Van een bijzondere medewerker) Toen in de eerste dagen van 1960 berichten over een nieuwe, door de Duit- te ingenieur Wankel geconstrueerde „draai-zuigermotor" in de openbaarheid kwamen, haalden vele sceptici hun schouders op. Van de meeste „sensationele-' uitvindingen hoort men immers na de sensationele aankondiging nooit meer iets. Wat de twijfelaars ditmaal over het hoofd zagen was het feit, dat de be richten over de Wankelmotor van de vermaarde N.S.U.-fabriek in Neckar- sulm afkomstig waren, een bedrijf, dat zijn naam zeker niet moedwillig met Münchhausen-verhalen te grabbel wenst te gooien. kwetsbare ontstekingsapparatuur no dig. maar vervangt de periodiek on derbroken bougievonk door een per manente gloeidraad of gloeistaaf, die het telkens voorbijkomende benzine mengsel tot ontbranding brengt. Ook voor deze Duitse vinding heeft zich al een Amerikaanse licentie-ge gadigde gemeld: Sears Robuck in Chicago. Onze conventionele explosiemotor is door de (op zichzelf bewonderens waardige) perfectionering in de loop van de laatste tientallen jaren zo ingewikkeld geworden en tegelijk zo dicht aan de grens van zijn mo gelijkheden gekomen, dat „iets ge heel nieuws" eigenlijk sinds lang in de lucht hing. Symptomen van dit feit kon men al in de oorlogsjaren waarnemen: in de luchtvaart kondig den zich toen turbinemotoren en straalmotoren aan. In beide gevallen is sprake van een dóódsimpele con structie met een minimum aan kwets bare onderdelen en met vermijding van de „dode punten", die bij op- en-neer gaande zuigers onvermijde lijk zijn. Toepassing bij auto's A stuitte aanvankelijk li nog af op de moeilijk- ËMH|| heid, de grote hoeveel- m heden gloeiende uitlaat gassen zonder hinder voor de omgeving te spuien en voorts op het lawaai en het hoge «fl \0 brandstofverbruik. Scheen aanvankelijk 'n gereputeerde Engelse autofabriek het verst rnl gevorderd bij het over- I VI winnen van deze prak tische hinderpalen, de jongste prestatierit van de Dodge Dart met een 200 pk Chrysler-gas- turbine, waarbij een afstand van bij na 5000 km dwars door de V.S. werd baar weer naar Amerika verplaatst, afgelegd, heeft het overwicht blijk- Bedriegen de voortekens niet, dan zullen zich al over een jaar of twee duizenden nieuwe turbine-auto's in het verkeer storten. De wankelmotor Intussen is in alle stilte en zonder sensatiegerucht de NSU-Wankelmo- tor geperfectioneerd. Het aanvan kelijk hoge benzineverbruik van deze merkwaardige vinding schijnt teruggebracht tot ongeveer een der de van wat een conventionele mo tor van evenveel pk normaal nodig heeft. Merkwaardigerwijze is een beletsel voor onmiddellijke practi- sche toepassing thans niet zo zeer gelegen in de Wankelmotor zelf, als in de omringende delen (versnel lingsbak, startmotor, ontsteking, e.d.) die in hun gebruikelijke vorm on evenredig lomp en zwaar zijn. Toch bewijst ook met die „ouder wetse" hulpmechanieken een half dozijn NSU-proefwagens dagelijks op de weg reeds de praktische bruik baarheid van de Wankelmotor. Om een betrekkelijk willekeurig voor beeld ter vergelijking te geven: 'n Wankelmotor met slechts een der de van de cilinderinhoud van de Volkswagen ontwikkelt thans in de praktijk anderhalf maar zoveel pk, bij een benzineverbruik van 1 liter op 20 km en met een topsnelheid van 160 tot 170 km per uur. Welinge lichte kringen verwachten de officië le introductie van vierwielers met Wankelmotor in 1963, produktie aan de lopende band in 1964. De in Schweinsfurt gevestigde mo- torenfabriek Fichtel en Sachs ver wierf een Wankel-licentie voor sta tionaire bedrijfsmotoren en Deutz, M.A.N. en Krupp gaan experimente ren op het gebied van zware Wankel motoren. Geen duidelijker bewijs voor de bruikbaarheid van de Wan kelmotor is het feit, dat nu ook Daimler-Benz een officiële overeen komst met de NSU-fabriek heeft gesloten. Nog een vinding Het kenmerkende van de Wankel motor is de vervanging van de ge bruikelijke cilinders met op-en-neer Als een automobilist een voet gangersoversteekplaats nadert en er staan een of meerdere voetgangers aan het trottoirdan dient, hij op zijn hoede te zijn. Immers, zo'n kluitjemensen kan ineens het zebra-pad opstap pen. Wanneer hij daar niet op bedacht is, kan hij misschien nog net een noodstop maken, maar misschien ook net niet. De automobilist dient daarom tevoren snelheid te verminde ren en hij moet klaarzitten. om zonodig direct te kunnen reage ren. En als er geen verkeer ach ter hem rijdt, laat hij dan zijn goede verkeersmentaliteit tonen door even af te remmen en de voetgangers als het ware uit te nodigen, over te steken. Dat deze stelregel ook voor motor- en bromfietsberijders en fietsers geldt, is duidelijk, lijkt ons. De Japanse Honda-fabriek zal in Aalst 30 kilometer ten noorden van Brussel een fabriek bou wen voor de produktie van brom fietsen. De fabriek zal in 1963 reeds de eerste eenheden afleve ren. Als afzetgebied heeft men West-Europa alsmede een deel van de Noordafrikaanse markten voor ogen bewegende zuigers door een ovale verbrandingsruimte, waarin een by- na driehoekige, draaiende zuiger rondwentelt. De ovale verbrandings ruimte is een geniale vondst, maar ook een bron van veel technische problemen. Vandaar, dat de NSU- fabrieken (zuiver figuurlijk gespro ken) op hun grondvesten begonnen te wankelen door het schokkende be richt, dat een zekere Eugen Kau- ertz, óók al een Duits ingenieur, een draaizuigmotor uitvond die veel van de motor van Ir. Wankel weg heeft, maar door een zuiver ronde verbrandingsruimte van nog eenvou diger constructie is en nog gemakke lijker een hoog toerental kan berei ken. De Kauertz-draaizuigmotor heeft bovendien geen ingewikkelde en dus Semon E. Knudsen, general-manager van Chevrolet, heeft de verwachting uitgesproken dat dit jaar in de Ver enigde Staten 7 miljoen personen auto's zullen worden verkocht, waar bij 300.000 a 400.000 geïmporteerde wagens. Ook verwacht Knudsen dat meer dan een miljoen vrachtauto's zullen worden verkocht. Een ver koop van 7 miljoen personenauto's zou de op een na hoogste omzet in de Amerikaanse geschiedenis bete kenen. Knudsen baseert zijn optimis tische verwachting op de nog steeds aanhoudende stijging van het bruto nationaal produkt en van het per soonlijk inkomen. De Britse Rolls-Royce-fabrieken hebben een straalmotor ontwik keld, die zo licht is, dat hy ge makkelijk door twee man gedra gen kan worden, terwyl het ver mogen toch byna twee ton duw kracht bedraagt. Men heeft dit opmerkelijke resul taat kunnen bereiken door bij de fabricage van de motor, de R.B. 162, veel plastic te gebruiken. De deskundigen achten dit type mo tor bij uitstek geschikt voor vlieg tuigen, die verticaal opstygen en landen. Volgend jaar hoopt men 'n eerste met deze motor uitgerust toestel de lucht in te sturen. HOUDT REKENING MET DE VOETGANGER ""Tegen het overmatig gieren van uw banden vooral in bochten is wel iets te doen. Begint u maar eens met de bandenspanning te contro- léren en eventueel te corrigeren. Geeft dit geen resultaat, dan dienen het toespoor en de wielvlucht door een vakman te worden bekeken. Ook is het nog mogelijk, dat de voorwielen of de fuseearm ontzet zijn. Ts het niveau van de remvloeistof in het reservoirtje van de hoofdremci- linder lager dan circa 1,5 cm bene den vulopening, dan is bijvullen be slist noodzakelijk. Denkt u er wel om dat niet alle remvloeistoffen met el kaar gemengd mogen worden. Neem ook in dit opzicht geen risico en ga even na, wat het instructieboekje daar over zegt. Das er voor op, dat u het contact niet afzet, terwijl de motor van uw gemotoriseerde twee, drie of vierwieler nog volop aan het „trek ken" is. Door de geopende gasklep gaat de brandstof voorziening door: deze komt in de cilinder niet meer tot verbranding, wordt doorge stuurd naar het uitlaatsysteem en komt daar wel in contact met een nagloeiend kooldeeltje. Na een daverende klap is de uitlaatgas demper dan meestal wel aan ver nieuwing toe. meren van de onderbrekernok van de stroomverdeler dient met een druppeltje olie te gebeuren en wel om de 5000 km. Vooral niet meer dan dat ene druppeltje want smeert u te royaal, dan spettert de olie tus sen de contactpunten en dat kan moeilijkheden opleveren bij de S stroomdoorgang met als gevolg: bou gieweigering. Wat doe ik tegen ketelsteen in de radiateur van mijn auto, zo luidt de vraag van de heer R. te Breda. Hij informeert in dit verband tevens naar de mogelijkheid, door bijvoe ging van één of ander preparaat aan het koelwater, van genoemde plaag verlost te worden. Het is natuurlijk onredelijk om aan te nemen, dat alleen de radiateur van uw koelsysteem vervuild zou zijn Het tegendeel zal Tneestal wel het ge val zijn. Op de plaats waar de hoog ste temperatuur heerst, en dit is zon der enige twijfel de bovenste helft van de koelwatermantel van het mo torblok, zal de meeste ketelsteen ge vormd worden en zal bovendien de corrosie het meest effectief werkzaam zijn. Het reinigen van de radiateur alleen, heeft dan ook weinig of geen zin. Bovendien is het niet alleen de ketelsteen die uw koelsysteem parten kan spelen, heel dikwijls is ook een afzetting te constateren van corrosie ve „produkten", samengebonden door olie of vet. Zeer zeker kunt u een poging doen om uw deels verstopt koelsysteem weer in een betere con ditie te krijgen. In de handel zijn ver schillende merken treatment te ver krijgen, een soort „waterdope" die in de eerste plaats voorkomt, dat er nieuwe ketelsteen wordt gevormd en hiernaast een geleidelijke afbraak van de reeds aanwezige afzettingen be werkstelligt. We raden u wel aan dit middel via de dealer van uw merk te betrekken, hij weet precies welke middelen voor uw auto wel en welke niet gebruikt mogen wor den. De gebruiksaanwijzing vindt u op de betreffende fles of bus. Het communistisch-Chinese „Volks dagblad" schreef woensdag dat de V.S. door het indienen van een voorstel inza ke een beperkt verbod op het nemen van kernproeven zouden willen voorkomen dat China kernwapens ontwikkelt. „Wes telijke kranten hebben de laatste tijd meer dan eens geschreven dat Washing ton China's handen ten aanzien van de kernbewapening wil binden en dat dit een van de oogmerken van een beperkt verbod is", aldus het blad. Dit is de eerste toespeling die sinds lange tijd in communistisch China is gemaakt over de ontwikkeling van kern wapens door dit land. China geeft geen publiciteit aan het feit dat het een kern bom vervaardigt, maar maakt er ook geen geheim van. Twee leden van de raad van Veenen- daal hebben bedankt voor het lidmaat schap van de P.v.d.A., maar zullen hun raadszetcls niet ter beschikking stellen Eén van hen is de 72-jarige heer J. van Hardeveld, die in de oude raadsperiode- wethouder was. Hij is bij de wethouders- verkiezingen vorige week niet opnieuw tot wethouder benoemd omdat de pro testants-christelijke fracties zijn kandi datuur niet wilden steunen. Zij vonden hem voor de functie niet meer geschikt in verband met zijn hoge leeftijd. Met de heer Van Hardeveld heeft ook het P.v.d.A.-raadslid de heer T. Verkuil voor het lidmaatschap van de P.v.d.A. bedankt. Ook hij heeft verklaard dat hij zijn zetel niet ter beschikking wil stel len. De fractie van de P.v.d.A. in de ge meenteraad van Veenendaal bestaat nu uit drie in plaats van uit vijf leden. Het bestuur van de plaatselijke afdeling van de P.v.d.A. beraadt zich over de situa tie die nu is ontstaan. Twaalf Zweedse rendieren zijn via Schiphol in Gennep gearriveerd, waar zij op moeten treden in een bedrijfs film van een papierfabriek. De dieren waren in kratten verpakt en werden per vrachtauto naar Limburg gebracht, waar zij veertien dagen in quarantaine zouden gaan in een veehal in Zeider- heide. Deze veehal is aan één kant afge sloten door palen, die zo dicht bij elkaar staan, dat veulens en kalve ren er zich niet door kunnen wringen. De verzorger, de Lap Niels Fjaelgren, was dan ook uiterst tevreden met de huisvesting. Hij was dat niet meer, toen gister morgen bleek dat vijf rendieren tóch kans gezien hadden zich tussen de palissade door te wringen, ondanks hun brede geweien. Niel was gisteren de hele dag op stap met lasso's om de dieren te vangen. Zij zijn echter spoorloos verdwenen. Waarschijnlijk zijn de dieren Duitsland in gevlucht. Op de foto: een der rendieren werd Als goede kuddedieren blijken de 5 ontsnapte rendieren zich niet ver van hun stal te hebben verwijderd. In de loop van de ochtend trof men de bees ten dicht bij de om de stal gelegen wei aan. Ze lieten zich bijna even volgzaam als makke koeien naar hun quarantaine hal terugleiden. op Schiphol uit een krat gehaald om de fotografen gelegenheid te geven een plaatje te maken. Vier Nederlandse vrouwen hebben een oproep gedaan tot steun aan de Neder landse slachtoffers van thalidomide-pre- paraten, „meer dan twintig kinderen van wie de moeders het betreuren, in goed vertrouwen op de medische we tenschap, dit „kalmerende slaapmiddel" te hebben gebruikt". Het zijn de echtgenote van prof. Rom me, de echtgenote van de oud-burge meester van Den Bosch, mr. Loeff, mevr. R. Witteveen-Hiemstra (erevoorzitster van de katholieke Nederlandse boerin- nenbond), en mej. Annie Kessel, Tilburg (presidente van de Katholieke Arbeiders Vrouwen Organisatie). In overleg met enkele bevoegde auto riteiten en met de Nederlandse centrale vereniging voor gebrekkigenhulp is .be sloten een geldinzameling te houden 'on der de titel „Help die kinderen". Sympathiebetuigingen en geldbedra gen kunnen worden gezonden aan „Help die kinderen". Rokin 60, Amsterdam, Het postgironummer van de penningmeester is 19400. In haar oproep zeggen de initiatief neemsters o.m.: „Een onschuldig lijkend slaapmiddel dat het leven misvormt is binnengeslopen in onze huiskamers. Het vreselijkste wat een moeder kan over komen, te weten dat het nieuwe leven, gedragen onder haar hart, onvolmaakt, misvormd, aangetast, ter wereld zal ko men, dat is gebeurd in Nederland. Twin tig tot dertig maal, als gevolg van er- De heer F.H. van de Wetering, lid van de Tweede Kamer voor de Christelijk Historische Unie, is gistermorgen in zijn woning in Den Haag overleden. Hij was 66 jaar. De heer Van de Wetering werd dinsdagavond in zijn woning door een ernstige hartaanval getroffen. De overledene werd 7 september 1896 te Amsterdam geboren en opgeleid tot Indisch predikant en in 1919 uitgezon den naar het toenmalige Nederlands- Indië. Hij werd daar directeur van de theologische school te Koepang. Op 28 oktober 1928 werd de heer Van de We tering benoemd tot eerste burgemeester van Menado. In 1933 volgde zijn benoe ming tot burgemeester van Palembang. In 1942 werd hij door de Japanners ge ïnterneerd. Na de bevrijding werd de heer Van de Wetering benoemd tot hoofd ambtenaar aan Het departement van Bin nenlands bestuur te Batavia. In 1946 ging hij met groot verlof terug naar Ne derland. Hier was hij werkzaam op so ciaal en kerkelijk terrein. In 1948 werd hij gekozen tot lid van de Staten-Gene- raal voor de CHU. Zaterdag aanstaande vindt de begrafenis plaats op het kerk hof Westduin in Den Haag. gens een „lek" in de goed geoliede maat schappelijke machinerie. Onherstelbaar. Wij hadden er niet op gerekend. Het had ons allen kunnen overkomen. Medici hebben verklaard dat de licha melijke misvorming een normale ver standelijke ontwikkeling niet in de weg behoeft te staan. Sommige van de on volgroeide kinderen kunnen worden ge holpen door medische apparatuur van uiterst gecompliceerde samenstelling, voor de ontwikkeling waarvan een be roep zal moeten worden gedaan op het hoogste medische en technische vernuft. Wij hebben gedacht dat de gemeen schap van het Nederlandse volk in al haar verscheidenheid en goedheid iets verschuldigd is aan deze kinderen die leven en ademen als wij, maar afhanke lijk zijn van hetgeen wij als gemeen schap bereid zijn voor hen te doen en te helen aan hun nood". De oproep besluit: „Wij realiseren ons zeer wel dat er naast deze getroffen kinderen en hun ouders nog vele andere geestelijk en lichamelijk gebrekkige kinderen zijn van wie de ouders het on draaglijke leed van iedere dag moeten dragen. Ook zij moeten in een meer af doende vorm verlichting gaan krijgen in hun grote nood. Vooruitlopende op wat in een wettelijke regeling te verwachten is, menen wij toch een speciaal beroep te mogen en moeten doen op alle land genoten om een snelle hulpverlening te bewerken voor de slachtoffertjes van het fatale slaapmiddel". schuwing van het Kremlin inzake Cuba solidariteitsbetogingen zijn gehouden voor de „heldenstrijd van het Cubaanse volk". In een te Miami verspreid communi qué maakt de Cubaanse vluchtelingen- actie „Alpha 66" bekend, dat haar een heden verantwoordelijk zijn geweesT voor de aanval die maandag voor de noordkust van Cuba op twee Cubaanse en een Brits schip werd uitgevoerd. .Alpha 66" beschrijft haar operatie als een „marine-aanval op Kaap Frances bij de haven Caibaren gedurende 50 minu ten". Blijkens het communiqué hebben hefschroefvliegtuigen van het regime Castro de rebellen achtervolgd, waarna een gevecht is ontstaan. „De communis ten hebben zich snel teruggetrokken uit dit treffen", aldus het communiqué, „en de patriotten zijn ongedeerd naar hun basis in de Caraibische wateren terug gekeerd". De aanval werd dinsdagmorgen door radio Havanna gemeld. Het communiqué van „Alpha 66" was getekend met de plaatsaanduiding Porto Rico, maar het was onbekend of de actiegroep werke lijk zijn basis in dat land had. Het Russische persbureau „Tass" meldt, dat dinsdag^ in Leningrad. Moskou en andere steden volgend op de waar- (Van onze parlementaire redacteur) Hoewel het grote gesprek tussen re gering en Stichting van de Arbeid over de loonmaatregelen voor 1963 dinsdag niet heeft plaatsgehad is er die dag ach ter de schermen toch wel enig contact geweest. Nadat dinsdagochtend de Stichting vergaderd had is er 's avonds nog een bespreking geweest tussen de ministers Veldkamp (Soc. Zaken), De Pous (Econ. Zakep) en staatssecretaris Roolvink (Soc. Zaken) en de beide voorzitters van de Stichting, drs. Roemers en ir. J. Bos nia (vervanger van C.S.W.V.-voorzitter ir. Kruijff). Dit laatste gesprek zou hebben ge handeld over de vraag welke procedure gevolgd moet worden door het bedrijfs leven nu de regering nog geen stand punt heeft ingenomen t.a.v, het advies van de S.E.R. over de toekomstige loon politiek. Het bedrijfsleven zit nl. met de moeilijkheid dat op zeer korte termijn wel begonnen moet worden met onder handelingen over vernieuwing van C.A. O.'s dïe op 1 januari a.s. aflopen (o.a. de metaalindustrie). Om die reden heb ben drs. Roemers en ir. Bosma bij de bewindslieden aangedrongen op een spoedige beslissing van de regering. Cijfers gevraagd Naar verluidt wordt thans met name door de vakbonden het standpunt inge nomen dat de suggestie van de regering om voor 1963 uiterst voorzichtig met loonsverhogingen te zijn, eerst maar eens met harde cijfers over de economi sche situatie moet worden verdedigd Het wachten is wat dit betreft op een rapport van de commissie ontwikkeling nationale economie van de S.E.R. ER STAAT nog steeds nie l vast inzake de houding van de Egyptische president Nasser jegens de Arabische liga, welke door Nasser schijnt te worden be schouwd als het staatsierijtuig van de Arabische eenheid op dood spoor. De Amerikaanse minister van Buiten landse Zaken, Dean Rusk, heeft in een besloten commissievergadering gezegd, dat Amerika nooit mag toestaan dat Cu ba een aanvalsbasiè wordt. Zou dat ge beuren, dan zou Amerika tot een mili taire actie in een of andere vorm moe ten overgaan. Volgens zegslieden beschouwt de mi nister de militaire versterkingen, die Cuba tot dusver met Russische hulp heeft doorgevoerd, als van nog defen sieve aard. Een Amerikaanse senator, de republi kein Prescott Bush, heeft aangekondigd, dat hij een amendement zal indienen op het wetsvoorstel van de president be treffende het oproepen van 150.000 re servisten. Door dit amendement zou Kennedy de bevoegdheid krijgen geweld aan te wenden om overname van Cuba door Rusland te verhinderen. Het amen dement zou de Russen doen inzien, zo meent de senator, dat Amerika niet ge ïntimideerd wordt door Russische drei gementen met atoomoorlog in geval van een aanval op Cuba. Van de drie buitenlandse correspon denten op Cuba, die sinds zondag ver mist worden, is nog geen spoor gevon den. Algeriës „sterke man" Ben Bella heeft in een vraaggesprek met het Franse ra diostation „Europa nr. één" verklaard, dat hij plannen heeft om he-t Algerijnse leger terug te brengen tot een maxima le sterkte van 35.000 man. Ben Bella heeft al eerder gezegd dat hij een groot aantal van de soldaten van het „super- overvloedige" leger van 135.000 man wil inzetten bij de wederopbouw van de jon ge republiek. Hij achtte het machtsprobleem be slecht. „De willaya's drie en vier hebben zich volledig onderworpen aan het ge zag van het politiek bureau", zo ver klaarde hij. Volgens Ben Bella is men het voorts eens over de samenstelling van de 196 kandidaten tellende lijst voor de verkie zingen die nu op 20 september zijn vast gesteld. Ben Bella heeft voorts duidelijk te kennen gegeven dat zijn politiek bureau nadat een regering zal zijn gekozen een krachtige rol zal blijven spelen. Naar van bevoegde zijde in Algiers wordt vernomen, wil Ben Bella begin nen aan de opbouw van een Algerijnse marine. De Haagse schroothandelaar L. Worms, die indertijd de schrootzvvendel in de EGKS aan het licht bracht, heeft mee gedeeld dat hij Nederland gaat verlaten uit protest tegen zijn veroordeling we gens smaad aan het adres van de heer D. P. Spierenburg, de Nederlandse vice- voorzifter van de hoge autoriteit van de Kolen- en Staalgemeenschap. Hij gaat zich de volgende maand vestigen in Ang- let in zuid-Frankrijk. De heer Worms heeft meegedeeld, dat hij op het girostrookje, waarmee hij zijn boete (van 250) heeft betaald, nog eens zijn grieven tegen de wijze, waarop de zaak is behandeld, heeft uiteengezet. Hij zeide, het vonnis van het gerechts hof te beschouwen als een „bijzonder grote onrechtvaardigheid". Hij zal nog een paar weken in Nederland blijven al vorens zich in het buitenland te vesti gen. Of hij nog eens naar Nederland zal terugkeren, hangt af zo zei hij van een verandering van klimaat: men zou in Nederland moeten erkennen dat hij de Europese Gemeenschap met zijn actie een belangrijke dienst heeft be wezen. De stemming voor de internationale waarden is gisteren licht verdeeld ge weest. Hierbij noteerden aandelen Kon. Olie boven de vorige slotprijs. De ove rige hoofdfondsen lagen wat lager in de markt met geringe omzetten. Volgens een Nederlands ochtendblad heeft de directie van de Kon. Shellgroep plannen om met ingang van het boekjaar 1963 over te gaan tot het uitkeren van kwar taaldividenden. Hiermede zou dit het eerste Nederlandse fonds ter beurze zijn dat tot het uitkeren van genoemde di videnden overgaat. Gezien de gunstige resultaten van het concern over het eer ste halfjaar 1962 is de beurs van me ning dat nog deze maand een interim dividend over. 1962 door de maatschap pij zal worden bekendgemaakt van 2.25 (onv.) daarna zou een slotdividend kun nen volgen van 3.50 (v.j. 3). Totaal dus 5.75, tegen 5.25 over 1961. Wan neer de maatschappij in 1963 het Ame rikaanse systeem t.a.v. dividend-uitke ringen wil overnemen dan kan, aldus de beurs, een kwartaaldividend van veer tig dollarcent worden uitgekeerd, óf wel 1.60 dollar over het gehele jaar, overeenkomend met 5.76. Het lichte herstel van maandag tegen het slot werd door Wall Street dinsdag verder voortgezet. De Nederlandse hoofd fondsen lagen op de New Yorkse beurs licht verdeeld in de markt met geringe koersverschillen naar beide zijden. Kon. Olie lag gistermiddag tegen de 142 aan 141.30). Philips zeventig cent lager op 150.10. Unilever min een halve gulden op 129. AKU en Hoog ovens praktisch onveranderd tot eerder iets gemakkelijker. In de scheepvaartsector brokkelden de koersen wederom verder af. De verlie zen benerkten zich echter tot ca. één punt. Van de leidende cultures werden certificaten Doli lager op 144 geadvi seerd. Tn de Staatsfondsenhoek noteerde de staffollening een weinig beneden het vorige slot. 11-9 12-9 Ned. '59 41/4 100 100% Ned. '61 4V4 09}js Ned. '47 3'2 91 90,T8 Ned. grootboek 1946 92% 92% AKU 364 360% Hoogovens 552 550 Philips 151 150.20 Unilever 129.60 129.25 Kon. Olie 141,50 141.90 HAL 118 117 Scheep va artunie 124 122.50 Amst. Bank 373 370 Ned. Handelmij. 350 349 Lucas Bols 840 840 Drie Hoefijzers 402 398 Mach. Breda 238 Zeeuwse confectie Bijenkorf 837 855 Simons Emb.f. en houth. 136 137 Van Gelders papier 299 298 Heineken 465 465 Hero Conserven Holl. Beton Mij. 394 390 Kon. Zout 720 711 Nijverdal - Ten Cate 237 232 De Schelde 245 23812 Scholten Foxhol 754 745 Thomassen en Drijver 681 682% Van Vlissingen Katoen 345 345 Vredestein 368 359 Zwanenberg Organon 880 880 N ABFITRSKOERSEN Telefonisch avondverkerr AKU 361—362 gl: Kon. Olie 142.50— 144 50 gl; Philips 150.30—151.00; Unüever 129.00; Hoogovens -n.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3