NSU-wankelmotoren gaan
„conventionele" vervangen
Hulpactie voor slachtoffers
van thalidomide
Straalmotor Rolls Royce
Toch contact regering en
stichting v. d. arbeid
Benzineverbruik nu naar
veel kleinere proporties
Vijf rendieren aan de ren in Limburg
Over twee jaar
turbine-auto s
in verkeer?
Initiatief van Nederlandse vrouwen
AANVAL OP CUBAANSE SCHEPEN
WERK VAN ZEE-PARTIZANEN
Gesprek achter
de schermen
Worms verlaat
Nederland
uit protest
HOUDT REKENING
MET VOETGANGER
Dit jaar verkoop
van 7 miljoen
auto 's' in V.S.
Tips - tips - tips - tips Tips - tips - tips - tips
CHINEES BLAD OVER
KERNSEOPVERDRAG
Leven van raadslid
begint bij de 70
Tweede Kamerlid
F. van de Wetering
overleden
„Alpha
BEN BELLA WIL
HET LEGER STERK
INKRIMPEN
BEURS VAN AMSTERDAM
Internationals
licht verdeeld
DAGBLAD DE STEM VANDONDERDAG 13 SEPTEMBER 1962
(Van een bijzondere medewerker)
Toen in de eerste dagen van 1960 berichten over een nieuwe, door de Duit-
te ingenieur Wankel geconstrueerde „draai-zuigermotor" in de openbaarheid
kwamen, haalden vele sceptici hun schouders op. Van de meeste „sensationele-'
uitvindingen hoort men immers na de sensationele aankondiging nooit meer
iets. Wat de twijfelaars ditmaal over het hoofd zagen was het feit, dat de be
richten over de Wankelmotor van de vermaarde N.S.U.-fabriek in Neckar-
sulm afkomstig waren, een bedrijf, dat zijn naam zeker niet moedwillig met
Münchhausen-verhalen te grabbel wenst te gooien.
kwetsbare ontstekingsapparatuur no
dig. maar vervangt de periodiek on
derbroken bougievonk door een per
manente gloeidraad of gloeistaaf, die
het telkens voorbijkomende benzine
mengsel tot ontbranding brengt.
Ook voor deze Duitse vinding heeft
zich al een Amerikaanse licentie-ge
gadigde gemeld: Sears Robuck in
Chicago.
Onze conventionele explosiemotor
is door de (op zichzelf bewonderens
waardige) perfectionering in de loop
van de laatste tientallen jaren zo
ingewikkeld geworden en tegelijk
zo dicht aan de grens van zijn mo
gelijkheden gekomen, dat „iets ge
heel nieuws" eigenlijk sinds lang
in de lucht hing. Symptomen van dit
feit kon men al in de oorlogsjaren
waarnemen: in de luchtvaart kondig
den zich toen turbinemotoren en
straalmotoren aan. In beide gevallen
is sprake van een dóódsimpele con
structie met een minimum aan kwets
bare onderdelen en met vermijding
van de „dode punten", die bij op-
en-neer gaande zuigers onvermijde
lijk zijn.
Toepassing bij auto's
A stuitte aanvankelijk
li nog af op de moeilijk-
ËMH|| heid, de grote hoeveel-
m heden gloeiende uitlaat
gassen zonder hinder
voor de omgeving te
spuien en voorts op het
lawaai en het hoge
«fl \0 brandstofverbruik.
Scheen aanvankelijk 'n
gereputeerde Engelse
autofabriek het verst
rnl gevorderd bij het over-
I VI winnen van deze prak
tische hinderpalen, de
jongste prestatierit van de Dodge
Dart met een 200 pk Chrysler-gas-
turbine, waarbij een afstand van bij
na 5000 km dwars door de V.S. werd
baar weer naar Amerika verplaatst,
afgelegd, heeft het overwicht blijk-
Bedriegen de voortekens niet, dan
zullen zich al over een jaar of twee
duizenden nieuwe turbine-auto's in
het verkeer storten.
De wankelmotor
Intussen is in alle stilte en zonder
sensatiegerucht de NSU-Wankelmo-
tor geperfectioneerd. Het aanvan
kelijk hoge benzineverbruik van
deze merkwaardige vinding schijnt
teruggebracht tot ongeveer een der
de van wat een conventionele mo
tor van evenveel pk normaal nodig
heeft. Merkwaardigerwijze is een
beletsel voor onmiddellijke practi-
sche toepassing thans niet zo zeer
gelegen in de Wankelmotor zelf,
als in de omringende delen (versnel
lingsbak, startmotor, ontsteking, e.d.)
die in hun gebruikelijke vorm on
evenredig lomp en zwaar zijn.
Toch bewijst ook met die „ouder
wetse" hulpmechanieken een half
dozijn NSU-proefwagens dagelijks op
de weg reeds de praktische bruik
baarheid van de Wankelmotor. Om
een betrekkelijk willekeurig voor
beeld ter vergelijking te geven: 'n
Wankelmotor met slechts een der
de van de cilinderinhoud van de
Volkswagen ontwikkelt thans in de
praktijk anderhalf maar zoveel pk,
bij een benzineverbruik van 1 liter
op 20 km en met een topsnelheid
van 160 tot 170 km per uur. Welinge
lichte kringen verwachten de officië
le introductie van vierwielers met
Wankelmotor in 1963, produktie aan
de lopende band in 1964.
De in Schweinsfurt gevestigde mo-
torenfabriek Fichtel en Sachs ver
wierf een Wankel-licentie voor sta
tionaire bedrijfsmotoren en Deutz,
M.A.N. en Krupp gaan experimente
ren op het gebied van zware Wankel
motoren. Geen duidelijker bewijs
voor de bruikbaarheid van de Wan
kelmotor is het feit, dat nu ook
Daimler-Benz een officiële overeen
komst met de NSU-fabriek heeft
gesloten.
Nog een vinding
Het kenmerkende van de Wankel
motor is de vervanging van de ge
bruikelijke cilinders met op-en-neer
Als een automobilist een voet
gangersoversteekplaats nadert
en er staan een of meerdere
voetgangers aan het trottoirdan
dient, hij op zijn hoede te zijn.
Immers, zo'n kluitjemensen
kan ineens het zebra-pad opstap
pen. Wanneer hij daar niet op
bedacht is, kan hij misschien nog
net een noodstop maken, maar
misschien ook net niet.
De automobilist dient daarom
tevoren snelheid te verminde
ren en hij moet klaarzitten. om
zonodig direct te kunnen reage
ren. En als er geen verkeer ach
ter hem rijdt, laat hij dan zijn
goede verkeersmentaliteit tonen
door even af te remmen en de
voetgangers als het ware uit te
nodigen, over te steken.
Dat deze stelregel ook voor
motor- en bromfietsberijders en
fietsers geldt, is duidelijk, lijkt
ons.
De Japanse Honda-fabriek zal in
Aalst 30 kilometer ten noorden
van Brussel een fabriek bou
wen voor de produktie van brom
fietsen. De fabriek zal in 1963
reeds de eerste eenheden afleve
ren. Als afzetgebied heeft men
West-Europa alsmede een deel
van de Noordafrikaanse markten
voor ogen
bewegende zuigers door een ovale
verbrandingsruimte, waarin een by-
na driehoekige, draaiende zuiger
rondwentelt. De ovale verbrandings
ruimte is een geniale vondst, maar
ook een bron van veel technische
problemen. Vandaar, dat de NSU-
fabrieken (zuiver figuurlijk gespro
ken) op hun grondvesten begonnen
te wankelen door het schokkende be
richt, dat een zekere Eugen Kau-
ertz, óók al een Duits ingenieur,
een draaizuigmotor uitvond die veel
van de motor van Ir. Wankel weg
heeft, maar door een zuiver ronde
verbrandingsruimte van nog eenvou
diger constructie is en nog gemakke
lijker een hoog toerental kan berei
ken.
De Kauertz-draaizuigmotor heeft
bovendien geen ingewikkelde en dus
Semon E. Knudsen, general-manager
van Chevrolet, heeft de verwachting
uitgesproken dat dit jaar in de Ver
enigde Staten 7 miljoen personen
auto's zullen worden verkocht, waar
bij 300.000 a 400.000 geïmporteerde
wagens. Ook verwacht Knudsen dat
meer dan een miljoen vrachtauto's
zullen worden verkocht. Een ver
koop van 7 miljoen personenauto's
zou de op een na hoogste omzet in
de Amerikaanse geschiedenis bete
kenen. Knudsen baseert zijn optimis
tische verwachting op de nog steeds
aanhoudende stijging van het bruto
nationaal produkt en van het per
soonlijk inkomen.
De Britse Rolls-Royce-fabrieken
hebben een straalmotor ontwik
keld, die zo licht is, dat hy ge
makkelijk door twee man gedra
gen kan worden, terwyl het ver
mogen toch byna twee ton duw
kracht bedraagt.
Men heeft dit opmerkelijke resul
taat kunnen bereiken door bij de
fabricage van de motor, de R.B.
162, veel plastic te gebruiken. De
deskundigen achten dit type mo
tor bij uitstek geschikt voor vlieg
tuigen, die verticaal opstygen en
landen. Volgend jaar hoopt men 'n
eerste met deze motor uitgerust
toestel de lucht in te sturen.
HOUDT REKENING MET DE VOETGANGER
""Tegen het overmatig gieren van uw
banden vooral in bochten is
wel iets te doen. Begint u maar eens
met de bandenspanning te contro-
léren en eventueel te corrigeren.
Geeft dit geen resultaat, dan dienen
het toespoor en de wielvlucht door
een vakman te worden bekeken.
Ook is het nog mogelijk, dat de
voorwielen of de fuseearm ontzet
zijn.
Ts het niveau van de remvloeistof in
het reservoirtje van de hoofdremci-
linder lager dan circa 1,5 cm bene
den vulopening, dan is bijvullen be
slist noodzakelijk. Denkt u er wel om
dat niet alle remvloeistoffen met el
kaar gemengd mogen worden. Neem
ook in dit opzicht geen risico en ga
even na, wat het instructieboekje daar
over zegt.
Das er voor op, dat u het contact
niet afzet, terwijl de motor van
uw gemotoriseerde twee, drie of
vierwieler nog volop aan het „trek
ken" is. Door de geopende gasklep
gaat de brandstof voorziening door:
deze komt in de cilinder niet meer
tot verbranding, wordt doorge
stuurd naar het uitlaatsysteem en
komt daar wel in contact met een
nagloeiend kooldeeltje. Na een
daverende klap is de uitlaatgas
demper dan meestal wel aan ver
nieuwing toe.
meren van de onderbrekernok van
de stroomverdeler dient met een
druppeltje olie te gebeuren en wel
om de 5000 km. Vooral niet meer dan
dat ene druppeltje want smeert u
te royaal, dan spettert de olie tus
sen de contactpunten en dat kan
moeilijkheden opleveren bij de
S
stroomdoorgang met als gevolg: bou
gieweigering.
Wat doe ik tegen ketelsteen in de
radiateur van mijn auto, zo luidt
de vraag van de heer R. te Breda.
Hij informeert in dit verband tevens
naar de mogelijkheid, door bijvoe
ging van één of ander preparaat
aan het koelwater, van genoemde
plaag verlost te worden.
Het is natuurlijk onredelijk om aan
te nemen, dat alleen de radiateur
van uw koelsysteem vervuild zou zijn
Het tegendeel zal Tneestal wel het ge
val zijn. Op de plaats waar de hoog
ste temperatuur heerst, en dit is zon
der enige twijfel de bovenste helft
van de koelwatermantel van het mo
torblok, zal de meeste ketelsteen ge
vormd worden en zal bovendien de
corrosie het meest effectief werkzaam
zijn. Het reinigen van de radiateur
alleen, heeft dan ook weinig of geen
zin. Bovendien is het niet alleen de
ketelsteen die uw koelsysteem parten
kan spelen, heel dikwijls is ook een
afzetting te constateren van corrosie
ve „produkten", samengebonden door
olie of vet. Zeer zeker kunt u een
poging doen om uw deels verstopt
koelsysteem weer in een betere con
ditie te krijgen. In de handel zijn ver
schillende merken treatment te ver
krijgen, een soort „waterdope" die in
de eerste plaats voorkomt, dat er
nieuwe ketelsteen wordt gevormd en
hiernaast een geleidelijke afbraak van
de reeds aanwezige afzettingen be
werkstelligt. We raden u wel aan
dit middel via de dealer van uw
merk te betrekken, hij weet precies
welke middelen voor uw auto wel
en welke niet gebruikt mogen wor
den. De gebruiksaanwijzing vindt u
op de betreffende fles of bus.
Het communistisch-Chinese „Volks
dagblad" schreef woensdag dat de V.S.
door het indienen van een voorstel inza
ke een beperkt verbod op het nemen van
kernproeven zouden willen voorkomen
dat China kernwapens ontwikkelt. „Wes
telijke kranten hebben de laatste tijd
meer dan eens geschreven dat Washing
ton China's handen ten aanzien van de
kernbewapening wil binden en dat dit
een van de oogmerken van een beperkt
verbod is", aldus het blad.
Dit is de eerste toespeling die sinds
lange tijd in communistisch China is
gemaakt over de ontwikkeling van kern
wapens door dit land. China geeft geen
publiciteit aan het feit dat het een kern
bom vervaardigt, maar maakt er ook
geen geheim van.
Twee leden van de raad van Veenen-
daal hebben bedankt voor het lidmaat
schap van de P.v.d.A., maar zullen hun
raadszetcls niet ter beschikking stellen
Eén van hen is de 72-jarige heer J. van
Hardeveld, die in de oude raadsperiode-
wethouder was. Hij is bij de wethouders-
verkiezingen vorige week niet opnieuw
tot wethouder benoemd omdat de pro
testants-christelijke fracties zijn kandi
datuur niet wilden steunen. Zij vonden
hem voor de functie niet meer geschikt
in verband met zijn hoge leeftijd.
Met de heer Van Hardeveld heeft ook
het P.v.d.A.-raadslid de heer T. Verkuil
voor het lidmaatschap van de P.v.d.A.
bedankt. Ook hij heeft verklaard dat hij
zijn zetel niet ter beschikking wil stel
len.
De fractie van de P.v.d.A. in de ge
meenteraad van Veenendaal bestaat nu
uit drie in plaats van uit vijf leden. Het
bestuur van de plaatselijke afdeling van
de P.v.d.A. beraadt zich over de situa
tie die nu is ontstaan.
Twaalf Zweedse rendieren zijn via
Schiphol in Gennep gearriveerd, waar
zij op moeten treden in een bedrijfs
film van een papierfabriek. De dieren
waren in kratten verpakt en werden
per vrachtauto naar Limburg gebracht,
waar zij veertien dagen in quarantaine
zouden gaan in een veehal in Zeider-
heide.
Deze veehal is aan één kant afge
sloten door palen, die zo dicht bij
elkaar staan, dat veulens en kalve
ren er zich niet door kunnen wringen.
De verzorger, de Lap Niels Fjaelgren,
was dan ook uiterst tevreden met de
huisvesting.
Hij was dat niet meer, toen gister
morgen bleek dat vijf rendieren tóch
kans gezien hadden zich tussen de
palissade door te wringen, ondanks
hun brede geweien. Niel was gisteren
de hele dag op stap met lasso's om
de dieren te vangen. Zij zijn echter
spoorloos verdwenen. Waarschijnlijk
zijn de dieren Duitsland in gevlucht.
Op de foto: een der rendieren werd
Als goede kuddedieren blijken de 5
ontsnapte rendieren zich niet ver van
hun stal te hebben verwijderd. In de
loop van de ochtend trof men de bees
ten dicht bij de om de stal gelegen wei
aan. Ze lieten zich bijna even volgzaam
als makke koeien naar hun quarantaine
hal terugleiden.
op Schiphol uit een krat gehaald om
de fotografen gelegenheid te geven een
plaatje te maken.
Vier Nederlandse vrouwen hebben een
oproep gedaan tot steun aan de Neder
landse slachtoffers van thalidomide-pre-
paraten, „meer dan twintig kinderen
van wie de moeders het betreuren, in
goed vertrouwen op de medische we
tenschap, dit „kalmerende slaapmiddel"
te hebben gebruikt".
Het zijn de echtgenote van prof. Rom
me, de echtgenote van de oud-burge
meester van Den Bosch, mr. Loeff, mevr.
R. Witteveen-Hiemstra (erevoorzitster
van de katholieke Nederlandse boerin-
nenbond), en mej. Annie Kessel, Tilburg
(presidente van de Katholieke Arbeiders
Vrouwen Organisatie).
In overleg met enkele bevoegde auto
riteiten en met de Nederlandse centrale
vereniging voor gebrekkigenhulp is .be
sloten een geldinzameling te houden 'on
der de titel „Help die kinderen".
Sympathiebetuigingen en geldbedra
gen kunnen worden gezonden aan „Help
die kinderen". Rokin 60, Amsterdam, Het
postgironummer van de penningmeester
is 19400.
In haar oproep zeggen de initiatief
neemsters o.m.: „Een onschuldig lijkend
slaapmiddel dat het leven misvormt is
binnengeslopen in onze huiskamers. Het
vreselijkste wat een moeder kan over
komen, te weten dat het nieuwe leven,
gedragen onder haar hart, onvolmaakt,
misvormd, aangetast, ter wereld zal ko
men, dat is gebeurd in Nederland. Twin
tig tot dertig maal, als gevolg van er-
De heer F.H. van de Wetering, lid van
de Tweede Kamer voor de Christelijk
Historische Unie, is gistermorgen in zijn
woning in Den Haag overleden. Hij was
66 jaar. De heer Van de Wetering werd
dinsdagavond in zijn woning door een
ernstige hartaanval getroffen.
De overledene werd 7 september 1896
te Amsterdam geboren en opgeleid tot
Indisch predikant en in 1919 uitgezon
den naar het toenmalige Nederlands-
Indië. Hij werd daar directeur van de
theologische school te Koepang. Op 28
oktober 1928 werd de heer Van de We
tering benoemd tot eerste burgemeester
van Menado. In 1933 volgde zijn benoe
ming tot burgemeester van Palembang.
In 1942 werd hij door de Japanners ge
ïnterneerd. Na de bevrijding werd de
heer Van de Wetering benoemd tot hoofd
ambtenaar aan Het departement van Bin
nenlands bestuur te Batavia. In 1946
ging hij met groot verlof terug naar Ne
derland. Hier was hij werkzaam op so
ciaal en kerkelijk terrein. In 1948 werd
hij gekozen tot lid van de Staten-Gene-
raal voor de CHU. Zaterdag aanstaande
vindt de begrafenis plaats op het kerk
hof Westduin in Den Haag.
gens een „lek" in de goed geoliede maat
schappelijke machinerie. Onherstelbaar.
Wij hadden er niet op gerekend. Het had
ons allen kunnen overkomen.
Medici hebben verklaard dat de licha
melijke misvorming een normale ver
standelijke ontwikkeling niet in de weg
behoeft te staan. Sommige van de on
volgroeide kinderen kunnen worden ge
holpen door medische apparatuur van
uiterst gecompliceerde samenstelling,
voor de ontwikkeling waarvan een be
roep zal moeten worden gedaan op het
hoogste medische en technische vernuft.
Wij hebben gedacht dat de gemeen
schap van het Nederlandse volk in al
haar verscheidenheid en goedheid iets
verschuldigd is aan deze kinderen die
leven en ademen als wij, maar afhanke
lijk zijn van hetgeen wij als gemeen
schap bereid zijn voor hen te doen en
te helen aan hun nood".
De oproep besluit: „Wij realiseren ons
zeer wel dat er naast deze getroffen
kinderen en hun ouders nog vele andere
geestelijk en lichamelijk gebrekkige
kinderen zijn van wie de ouders het on
draaglijke leed van iedere dag moeten
dragen. Ook zij moeten in een meer af
doende vorm verlichting gaan krijgen in
hun grote nood. Vooruitlopende op wat
in een wettelijke regeling te verwachten
is, menen wij toch een speciaal beroep
te mogen en moeten doen op alle land
genoten om een snelle hulpverlening te
bewerken voor de slachtoffertjes van
het fatale slaapmiddel".
schuwing van het Kremlin inzake Cuba
solidariteitsbetogingen zijn gehouden
voor de „heldenstrijd van het Cubaanse
volk".
In een te Miami verspreid communi
qué maakt de Cubaanse vluchtelingen-
actie „Alpha 66" bekend, dat haar een
heden verantwoordelijk zijn geweesT
voor de aanval die maandag voor de
noordkust van Cuba op twee Cubaanse
en een Brits schip werd uitgevoerd.
.Alpha 66" beschrijft haar operatie als
een „marine-aanval op Kaap Frances bij
de haven Caibaren gedurende 50 minu
ten". Blijkens het communiqué hebben
hefschroefvliegtuigen van het regime
Castro de rebellen achtervolgd, waarna
een gevecht is ontstaan. „De communis
ten hebben zich snel teruggetrokken uit
dit treffen", aldus het communiqué, „en
de patriotten zijn ongedeerd naar hun
basis in de Caraibische wateren terug
gekeerd".
De aanval werd dinsdagmorgen door
radio Havanna gemeld. Het communiqué
van „Alpha 66" was getekend met de
plaatsaanduiding Porto Rico, maar het
was onbekend of de actiegroep werke
lijk zijn basis in dat land had.
Het Russische persbureau „Tass"
meldt, dat dinsdag^ in Leningrad. Moskou
en andere steden volgend op de waar-
(Van onze parlementaire redacteur)
Hoewel het grote gesprek tussen re
gering en Stichting van de Arbeid over
de loonmaatregelen voor 1963 dinsdag
niet heeft plaatsgehad is er die dag ach
ter de schermen toch wel enig contact
geweest.
Nadat dinsdagochtend de Stichting
vergaderd had is er 's avonds nog een
bespreking geweest tussen de ministers
Veldkamp (Soc. Zaken), De Pous (Econ.
Zakep) en staatssecretaris Roolvink
(Soc. Zaken) en de beide voorzitters van
de Stichting, drs. Roemers en ir. J. Bos
nia (vervanger van C.S.W.V.-voorzitter
ir. Kruijff).
Dit laatste gesprek zou hebben ge
handeld over de vraag welke procedure
gevolgd moet worden door het bedrijfs
leven nu de regering nog geen stand
punt heeft ingenomen t.a.v, het advies
van de S.E.R. over de toekomstige loon
politiek. Het bedrijfsleven zit nl. met de
moeilijkheid dat op zeer korte termijn
wel begonnen moet worden met onder
handelingen over vernieuwing van C.A.
O.'s dïe op 1 januari a.s. aflopen (o.a.
de metaalindustrie). Om die reden heb
ben drs. Roemers en ir. Bosma bij de
bewindslieden aangedrongen op een
spoedige beslissing van de regering.
Cijfers gevraagd
Naar verluidt wordt thans met name
door de vakbonden het standpunt inge
nomen dat de suggestie van de regering
om voor 1963 uiterst voorzichtig met
loonsverhogingen te zijn, eerst maar
eens met harde cijfers over de economi
sche situatie moet worden verdedigd
Het wachten is wat dit betreft op een
rapport van de commissie ontwikkeling
nationale economie van de S.E.R.
ER STAAT nog steeds nie l vast inzake
de houding van de Egyptische president
Nasser jegens de Arabische liga, welke
door Nasser schijnt te worden be
schouwd als het staatsierijtuig van de
Arabische eenheid op dood spoor.
De Amerikaanse minister van Buiten
landse Zaken, Dean Rusk, heeft in een
besloten commissievergadering gezegd,
dat Amerika nooit mag toestaan dat Cu
ba een aanvalsbasiè wordt. Zou dat ge
beuren, dan zou Amerika tot een mili
taire actie in een of andere vorm moe
ten overgaan.
Volgens zegslieden beschouwt de mi
nister de militaire versterkingen, die
Cuba tot dusver met Russische hulp
heeft doorgevoerd, als van nog defen
sieve aard.
Een Amerikaanse senator, de republi
kein Prescott Bush, heeft aangekondigd,
dat hij een amendement zal indienen op
het wetsvoorstel van de president be
treffende het oproepen van 150.000 re
servisten. Door dit amendement zou
Kennedy de bevoegdheid krijgen geweld
aan te wenden om overname van Cuba
door Rusland te verhinderen. Het amen
dement zou de Russen doen inzien, zo
meent de senator, dat Amerika niet ge
ïntimideerd wordt door Russische drei
gementen met atoomoorlog in geval van
een aanval op Cuba.
Van de drie buitenlandse correspon
denten op Cuba, die sinds zondag ver
mist worden, is nog geen spoor gevon
den.
Algeriës „sterke man" Ben Bella heeft
in een vraaggesprek met het Franse ra
diostation „Europa nr. één" verklaard,
dat hij plannen heeft om he-t Algerijnse
leger terug te brengen tot een maxima
le sterkte van 35.000 man. Ben Bella
heeft al eerder gezegd dat hij een groot
aantal van de soldaten van het „super-
overvloedige" leger van 135.000 man wil
inzetten bij de wederopbouw van de jon
ge republiek.
Hij achtte het machtsprobleem be
slecht. „De willaya's drie en vier hebben
zich volledig onderworpen aan het ge
zag van het politiek bureau", zo ver
klaarde hij.
Volgens Ben Bella is men het voorts
eens over de samenstelling van de 196
kandidaten tellende lijst voor de verkie
zingen die nu op 20 september zijn vast
gesteld.
Ben Bella heeft voorts duidelijk te
kennen gegeven dat zijn politiek bureau
nadat een regering zal zijn gekozen een
krachtige rol zal blijven spelen.
Naar van bevoegde zijde in Algiers
wordt vernomen, wil Ben Bella begin
nen aan de opbouw van een Algerijnse
marine.
De Haagse schroothandelaar L. Worms,
die indertijd de schrootzvvendel in de
EGKS aan het licht bracht, heeft mee
gedeeld dat hij Nederland gaat verlaten
uit protest tegen zijn veroordeling we
gens smaad aan het adres van de heer
D. P. Spierenburg, de Nederlandse vice-
voorzifter van de hoge autoriteit van de
Kolen- en Staalgemeenschap. Hij gaat
zich de volgende maand vestigen in Ang-
let in zuid-Frankrijk.
De heer Worms heeft meegedeeld, dat
hij op het girostrookje, waarmee hij zijn
boete (van 250) heeft betaald, nog eens
zijn grieven tegen de wijze, waarop de
zaak is behandeld, heeft uiteengezet.
Hij zeide, het vonnis van het gerechts
hof te beschouwen als een „bijzonder
grote onrechtvaardigheid". Hij zal nog
een paar weken in Nederland blijven al
vorens zich in het buitenland te vesti
gen. Of hij nog eens naar Nederland
zal terugkeren, hangt af zo zei hij
van een verandering van klimaat: men
zou in Nederland moeten erkennen dat
hij de Europese Gemeenschap met zijn
actie een belangrijke dienst heeft be
wezen.
De stemming voor de internationale
waarden is gisteren licht verdeeld ge
weest. Hierbij noteerden aandelen Kon.
Olie boven de vorige slotprijs. De ove
rige hoofdfondsen lagen wat lager in de
markt met geringe omzetten. Volgens
een Nederlands ochtendblad heeft de
directie van de Kon. Shellgroep plannen
om met ingang van het boekjaar 1963
over te gaan tot het uitkeren van kwar
taaldividenden. Hiermede zou dit het
eerste Nederlandse fonds ter beurze zijn
dat tot het uitkeren van genoemde di
videnden overgaat. Gezien de gunstige
resultaten van het concern over het eer
ste halfjaar 1962 is de beurs van me
ning dat nog deze maand een interim
dividend over. 1962 door de maatschap
pij zal worden bekendgemaakt van 2.25
(onv.) daarna zou een slotdividend kun
nen volgen van 3.50 (v.j. 3). Totaal
dus 5.75, tegen 5.25 over 1961. Wan
neer de maatschappij in 1963 het Ame
rikaanse systeem t.a.v. dividend-uitke
ringen wil overnemen dan kan, aldus
de beurs, een kwartaaldividend van veer
tig dollarcent worden uitgekeerd, óf
wel 1.60 dollar over het gehele jaar,
overeenkomend met 5.76.
Het lichte herstel van maandag tegen
het slot werd door Wall Street dinsdag
verder voortgezet. De Nederlandse hoofd
fondsen lagen op de New Yorkse beurs
licht verdeeld in de markt met geringe
koersverschillen naar beide zijden.
Kon. Olie lag gistermiddag tegen de
142 aan 141.30). Philips zeventig
cent lager op 150.10. Unilever min een
halve gulden op 129. AKU en Hoog
ovens praktisch onveranderd tot eerder
iets gemakkelijker.
In de scheepvaartsector brokkelden de
koersen wederom verder af. De verlie
zen benerkten zich echter tot ca. één
punt. Van de leidende cultures werden
certificaten Doli lager op 144 geadvi
seerd. Tn de Staatsfondsenhoek noteerde
de staffollening een weinig beneden het
vorige slot.
11-9 12-9
Ned. '59 41/4 100 100%
Ned. '61 4V4 09}js
Ned. '47 3'2 91 90,T8
Ned. grootboek 1946 92% 92%
AKU 364 360%
Hoogovens 552 550
Philips 151 150.20
Unilever 129.60 129.25
Kon. Olie 141,50 141.90
HAL 118 117
Scheep va artunie 124 122.50
Amst. Bank 373 370
Ned. Handelmij. 350 349
Lucas Bols 840 840
Drie Hoefijzers 402 398
Mach. Breda 238
Zeeuwse confectie
Bijenkorf 837 855
Simons Emb.f. en houth. 136 137
Van Gelders papier 299 298
Heineken 465 465
Hero Conserven
Holl. Beton Mij. 394 390
Kon. Zout 720 711
Nijverdal - Ten Cate 237 232
De Schelde 245 23812
Scholten Foxhol 754 745
Thomassen en Drijver 681 682%
Van Vlissingen Katoen 345 345
Vredestein 368 359
Zwanenberg Organon 880 880
N ABFITRSKOERSEN
Telefonisch avondverkerr
AKU 361—362 gl: Kon. Olie 142.50—
144 50 gl; Philips 150.30—151.00; Unüever
129.00; Hoogovens -n.