Scène uit „De Wonderbar TROEVEN in GROEVEN PERQUIN FOUTEN! positie Goes Minter en Hinter en het fluwelen ventje Waar NCRV-voorzitter wil geen derde radioprogramma maakt Der Fliegende Hollander OPLEIDING :k bowling IWATER indaag lorgen Radioprogramma s Televisieprogramma 's Luister naar Drie symfonieën van Haydn in stereo I Musici en Vivaldi Martin Mons Andere oude Italianen mmmmm Western" van Puccini Tweemaal „Staar" DAGBLAD DE STEM VAN SEPTEMBER 1962 hritsendom een levens- vroeg de bisschop zijn dt niet alleen voor het voor gezin, parochie, erkeer. Hij besloot met in allen uit te spreken h-Vlaanderen „waar jk l en gewerkt heb" een en. ,ier M. Huijbrechts zei de Vet als priester de intdekken. Hier is dan grondwet van hetbe- itstaan. Deze waarde- luit de Kerk gesproken aardig en zijn nog niet en mogelijk, aldus de I. In het bisdom Breda apostolaat diep wortel it in de kringen der 'restaties vraag ik niet, fg. Hij bracht dank aan [ot de alleroudste mede- ikend worden. „Alleen :szelf betekent nergens zo besloot de hoofd- Iden door pater Pisters [mgr. de Vet ieder der Ind ten afscheid. rertentie) STENO [NTIE |nes op gunstige en inlichtingen: Raar) ltsestraat 21a23 -2080, b.g.g. 2591 meeste geld voor de |i de restauratie van de de provincie Zeeland |eland tot nu toe niets Hij sprak de hoop uit I door deze tentoonstel- filling zal stijgen. Het I ïceft met deze tentoon- 1 ledig deel, want naast I talrijk bezoek heeft de 1 hoop het ledental, dat I en bedraagt, op te kun- Imiddel van deze activi- Instelling is geopend tot 1 ember. Dinsdagavond Inaud van het Oudheid- |lerzoek een lezing over hotel De Korenbeurs. I vertentie) [mditionerl |8. tel. 38452 Breda tot 24 uur. Za. en nachts. Vrij entree huistelevisie, par- restaurant, bar, bowlen en speel het pel voor het hele 11 september zijn de Jg waterstanden voor de als volgt: Hansweert Terneuzen 11.58 uur, |ur, Wemeldinge 0.38 en |30 uur Schieting |ur Misdaad en lokaas, Iter dagavond - zondag- wpe Mongolen, 14 j. In Zaterdagavond - zon- Jj- iDe gemaskerde contra |18 j. 20 uur De duivelsclub Blue Hawaii ÖO uur De onschuldi- Ken pyjama voor twee, |De Chaplin-revue, a.l. pek 20 uur Ramona Het begon in Napels lüen pyjama voor twee, Lek (Advertentie) 2 'ASPR©'5 U\ientmeft jfet! Gisfcrauond bracht de VARA de muzikale komedie De Wonderbar op hettv-scherm. De foto toont een scène uit dit strik met v.l.n.r. Hans Boskamp, Petra Laseur en Johan Kaart. MAANDAG 10 SEPTEMBER Hilversum l 402 m NCRV: NCRV12.10 uur Pianospel m. ritm. begelei ding 12.25 uur Voor boer en tuinder. 12.30 uur Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble. 12,53 uur Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 uur Nieuws. 13.15 uur Licht ensemble. 13.45 uur Italiaanse opera-aria's (gr.) 14.05 uur Schoolradio 14.30 uur Omroeporkest en solist: Klassieke muziek. 15.20 uur Sopraan en piano (gr.) 15.40 uur Vocaal ensemble. 16.00 uur Bijbeloverdenking. 16.30 uur Piano recital: moderne muziek. 17.00 uur Voor de kleuters. 17.15 uur Musette-ensemble met zangsolisten. 17.40 uur Beursberichten. 17.45 uur Regeringsuitzendirig: Suriname en de EEG. door R.A. Ferrier. 18.00 uur Orgelspel 18.30 uur Met band en plaat voor u paraat. 10 00 uur Nieuws en weerpraatje. 19.10 uur Volksliedzettingen. 19.30 uur Radiokrant. 19.50 uur Koorzang. 20.10 uur Het kind en de maan, hoorspel. 20.45 uur Kamerorkest en soliste: klassieke muziek. 21.25 Hammond orgel met ritmische begeleiding. 21.45 uur Zang en piano. 22.15 Metropole orkest 22.30 uur Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avond- overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Lichte grammofoonmuziek 23.30 uur Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 uur Nieuws. Hilversum II - 298 m AVRO: 12,00 uur Pianospel en zang. 12,30 uur Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 uur Voor ons platteland. 12.43 uur Dansmu ziek. 13.00 uur Nieuws. 13.15 uur Medede lingen, actualiteiten of grammofoonmuziek 13.25 uur Beursberichten. 13.30 uur Metropole -orkest en zangsolist. 14.30 uur Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 14,30 uur Ver oordeeld tot de luit en de kosten van het geding, literair klankbeeld over Multatuli. 15.00 uur Muziek is troef: Lichte muziek en zang. 15.45 uur Musette-orkest (gr.) 16.00 uur Radio Matinee: moderne muziek (gr.) 17.30 uur Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.50 uur Militair commentaar. 18.00 uur Nieuws. 18.15 uur Politieke lezing. 18.25 uur Amateur- Programma. 18.45 uur Grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Altviool en piano: Klassieke en moderne muziek. 19.30 uur Voor de jeugd. 20.00 uur Nieuws. 20.05 uur Historische opnamen. 20.35 uur Theater orkest: lichte muziek. 21,00 uur Regen, hoor spel. 22.15 uur Blokfluit-recital 22,30 Nieuws 22.40 uur Actualiteiten. 23.00 uur Licht or kest met zangsolisten. 23.15 uur Klassieke mu ziek (gr.) 23.55-24.00 uur Nieuws. Brussel Vlaams 324 meter 12,00 uur Nieuws in het kort. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.30 Weerbericht. 12,35 uur Landbouwkroniek. 12.42 Gevarieer de muziek. 12.50 uur S.O.S -berichten. 13.00 uur Nieuws. 13.15 uur Moderne kamermuziek 144)0 Holland Festival 1962: Zangrecital. Ld. pauze: klassieke kamermuziek. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 16,00 Beursbe- richten. 16.06 uur Voor de zieken 17.00 Nieuws 17.15 uur Gevarieerde muziek 18.00 uur Amu sementsmuziek 18.20 uur Voor de soldaten 18.50 uur Grammofoonmuziek. 19.00 uur Nieuws. 19.40 uur In en om de opera. 20.00 uur Orgel- en koormuziek. 21.00 uur De ze ven kunsten. 21.15 uur Lichte grammofoonmu ziek. 21.45 uur Grammofoonmuziek. 22 00 uur Nieuws. 22.15 uur Amusementsorkest en zang 22.35 uur Populaire volksmuziek. 22.55 uur Nieuws. 23.00-23.15 uur Voor de zeelieden. Brussel Frans 484 meter 13.00 uur Nieuws. 13.15 uur Gevarieerde muziek. 14.03 uur Orkest en vi ool: kamermuziek. 15.03 Lichte muziek. 16.08 Operettemuziek 17.00 Nieuws. 17.15 Belgische kamermlziek. 18.30 uur Populaire mlziek. 19.30 Nieuws. 20.00 uur Hoorspel. 21.12 uur Gevarieerde muziek 22.00 uur Wereldnieuws 22.15 uur jazzmuziek, 22.55 Nieuws. DINSDAG 11 SEPTEMBER Hilversum I - 402 m KRO: 7.00 uur nieuws. 7.15 uur Oude muziek 7,45 Morgengebed en overweging. 8.00 mu7ipir oWS' 815 uur Llchte grammofoon- uur w UUT Voor de huisvrouw. 9.35 aterstanden. 9.40 uur Schoolradio. 10.00 Wmcr°°in nd.e kleuters. 10.15 uur Lichtbaken, ziek li «a uur Klassieke grammofoonmu- Tieht UUr Voor de vrouw. 11.30 uur oov, gramm°foonmuziek. 11.50 uur Vol- aanvooruit, lezing. m Hilversum II - 298 m «O. 7.00 uur Nieuws. 7.10 uur Ochtend- AVRoStielc" 720 uur Ochtendvaria (gr.) AVRO: 7.50 uur Dagopening. AVRO: 8.00 uur o n«UWS' 8,15 uur Lichte grammofoonmuziek. -00 uur Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 uur e Groenteman. 9.15 Moderne kamermuziek tgr 9.40 uur Morgenwijding. 10.00 uur Ar beidsvitaminen. (gr.) 10.50 uur Voor de kleu ters. li no uur Radio Volksuniversiteit: We ven. een kunst zo oud als de mensheid, door Mevrouw P. Boorsma-Dietz. 11.30 uur Voor de zieken. MAANDAG 10 SEPTEMBER NTS: 20.00 uur Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 uur Televizier. 20.30 uur De niet te ketenen Goding, documentaire film. 21,20 uur De sjaal, detectivefilm (1). 21,55- 22.25 uur Nieuwe oogst. VLAAMS-BELGIë: 19.30 uur Feuilleton voor de jeugd. 20.00 uur Nieuws. 20.25 Het manne ke. 20.30 uur Zoeklicht. 20.45 Een boom groeit in Brooklyn (A tree grows in Brook lyn). speelfilm. 22.30 Nieuws. FRANS-BELGIë: 19.30 uur Cigalou. 20.00 Journaal. 20.30 uur Sportuitzending. 21.00 Le Burlesque et le Non-Sens, film. 21.50 uur Emanuelle of: een tactvolle echtgenote, co- medie. 22.15 uur La commedia Degli Zanni, toneelstuk. 23.15 uur Journaal. In een hoofdartikel in de Omroep- gids van de NCRV komt de voorzitter van deze christelijke radiovereniging tot de conclusie, dat ons land niet moet overgaan tot het instellen van. een zoge naamd „third programme", zoals de Engelsen dat kennen. Naar zijn opvat ting zou de derde zender het best benut kunnen worden door de uitzendende organisaties, om hen daarmee de gele genheid te bicden op het terrein van programma's en zendtijdverdeling aan bestaande verlangens te voldoen. Daar mee is ons volk in zijn geheel en niet uitsluitend een kleine groep gebaat. Omdat het Nederlandse omroepsys teem een geheel ander is dan het Britse is het derde programma naar Brits voorbeeld zowel in positief als negatief opzicht verwerpelijk. Het betekent na melijk een verspilling van een kostbare golflengte. Veel van de uitgezonden stof richt zich tot een te kleine kring, de rest verdient een groter gehoor. Bij het lezen van dit artikel kregen wij tevens de indruk, dat de NCRV-voorzitter een mogelijkheid tot herverdeling van de zendtijd over drie zenders, zodat er meer contrastprogramma's zouden ont staan, niet in overweging neemt. Hij neemt slechts een verdeling tussen de huidige organisaties in overweging. Daarentegen bestaat er zowel bij de KRO als bij de VARA de neiging om zo mogelijk wél tot een contrastpro gramma op de derde zender te komen, hoewel men zich over het karakter van dit soort programma's nog niet heeft uitgesproken. Na het journaal en weekoverzicht volgt om 20.20 uur „Televizier" en om 20.30 uur een documentaire van Frank Capra over het weer. Vervolgens kunt u om 21.20 uur griezelen bij de eerste aflevering van het Francis Durbridge- product ,,De sjaal". Om 21.55 uur maken jonge vocalisten hun t.v-debuut in „Nieuwe oogst". België-Vlaams biedt om 20.30 uur „Zoeklicht op de cuturele actualiteit" en om 20.45 uur de speelfilm „Een boom groeit in Brooklyn" (volw.). Op Hilversum I (402 m) brengt de N.CR.V. om 20.10 het hoorspel van Charles Cordier „Het kind en de maan". Daarna speelt om 20.45 uur het Radio Kamerorkest en om 21.25 uur neemt Eddy de Jong achter het hammond orgel plaats. William Hill Bowen en zijn orkest komen om 23.05 uur voor de microfoon en tot besluit is er om 23.30 uur muziek vor het slapengaan. Op Hilversum II (298 m) laat de A.V.R.O. om 20.05 uur historische op namen horen van Helene Cals. Ver- volgs speelt om 20.35 uur het A.V.R.O.- Theaterorkest en om 21.00 uur volgt het hoorspel „Regen". Laguestra en zijn orkest komen om 23.00 uur voor de microfoon en tot besluit kunt u om 23.15 uur luisteren naar het Chicago Symfonie-orkest, o.l.v. Pierre Monteux. Dat de t.v. niet alleen een indringende maar herhaaldelijk ook vluchtige niets zeggende en onbeduidende programma's biedt, is voor u geen onbekend ver schijnsel. Maar wij, die beroepshalve zo de kritische kanttekeningen bij deze uit zendingen dienen te maken, realiseren ons dit sterker tijdens het weekeinde. Dan moet men 's zondagsavonds vaak diep in het geheugen tasten om te kun nen recapituleren wat er een dag tevoren op het magisch venster verscheen. Ditmaal bewaren wij de beste herinne ringen aan de spectaculaire BBC-uitzen- ding van het vliegfeest op Farnborough en de sportreportages op beide dagen uit Rotterdam en Luzern, zomede het andere uiterste, de muzikaliteit van de Zweedse dramatische sopraan Birgit Nilsson. Zondagavond" presenteerde de VARA de muzikale komedie „De wonderbar". De ex-studenten-cabarettier Hans van den Bergh had van deze oude Duitse musical uit de dertiger jaren een Neder landse versie gemaakt. Een twintigtal bekende artiesten werkten o.l.v. Johan van Hulzen op de ampex-registratie van deze nachtclub-story mee. De camera-regie van Ben de Jong was slagvaardig en soepel waardoor de stroom van liedjes en de helaas wat burgerlijke nachtclubgrappen die aandacht kregen, welke men er van mocht verwachten, zonder al te vergrovend en schreeuwerig te worden. Jammer dat de inhoud onge schikt was voor de jongeren, die speciaal de zondagavond gebruiken om naar de t.v. te kijken. de R. De Vlaamse t.v. was het voorbije week end bijzonder rijk aan muziek. Zater dagavond Carnegie Hall, een Amerikaan se film, waarin in tegenstelling tot tal loze hemeltergende soortgelijke films, de manier viel te bewonderen waarop men de muzikale passages intact had gelaten. Het verhaaltje nam men graag op de koop toe. Zondagavond liet de Duitse produktie ..Die alte Welle" zien waartoe t.v. in staat is, wanneer een ai'tistiek gevoel voor techniek en camera-instelling samen gaan met een royale voorraad talent en financiële middelen. Haydns schier on uitputtelijke symfo- nieënreeks (het zijn er immers meer dan honderd) biedt de grammofoonplaten- fabrikanten ruime mogelijkheden. On der die meer dan honderd symfonieën zijn er vele die als „minder vaak ge speeld" te boek staan. In de concert zalen kwam men daar inderdaad nooit zo gauw aan toe. maar de grammo foonplaat is de sleutel gebleken tot die schatkamers van de muziek. Zo vinden we de keuze van drie Haydn-symfonieën voor een nieuwe Philipsplaat bijzonder gelukkig: het zijn „La Reine" (nr. 85), „Der Schul- meister" (nr. 55) en daarnaast nog de omstreden Kindersymfonie, die zoals 'men weet ook van Leopold Mozart kan zijn. Deze drie werken worden uitge voerd door het Orchestre des Concerts Lamoureux, onder leiding van Ro berto Benzi en we zijn enthousiast over de heerlijk-sprankelende vertol- tolking, die in elke maat ondubbelzin nig getuigt van pure musiceervreugde. Deze ongecompliceerde muziek nodigt onweerstaanbaar uit, met de voeten mee te trappelen, en dat mag dan ook best want deze symfonieën waren als „lichte muziek" bedoeld. Wat de Kindersymfonie betreft, of die nu van Haydn of van Mozart is (wie deze plaat beluistert, neigt beslist weer tot de eerste!), hier klinkt buiten orkest en dirigent alle lichtvoetigheid, opge- wetkheid en spitse geestigheid in uit. Ze hebben er kennelijk het grootste ple zier in en het is juist alsof er inder daad een kinderoptochtje voorbijtrekt, met mirletons en oudejaarsavond-slag werk van lege blikjes, en een vals trompetje. Een kostelijk stukje humor, knap geïnstrumenteerd. Men moet dit symfonietje beslist eens voor de kin deren draaien; ze zullen er met het grootste plezier naar luisteren. De technische kwaliteit van deze plaat is eveneens voortreffelijk. (Philips A 02234 L) HAYDN ...muziek van aanstekelijke frisheid... De reeks Philips-lp's waarop I Musici werken van Vivaldi ten gehore bren gen is uitgebreid met een fraaie plaat die 4 concerten uit „Tl elmento dell" armonia e dell' invenzione" bevat. Het is de zoveelste I Musici-Vivaldiplaat, en nog even puur en eerlijk als de (Advertentie) O la la Wat is. die fijn! 54) Brigitte Reimers schudde het hoofd. Het enige wat zij nodig had, was te kun nen doodgaan, zo gauw mogelijk te kun nen doodgaan. Ze dacht aan de kinderen, die nu zouden horen, dat hun moeder een moordenares was, die haar foto in de kranten zouden zien. Misschien wel een foto in de beklaagdenbank. Of moch ten ze geen foto's nemen in de rechts zaal? Misschien maakten ze daarom al tijd die tekeningen, die je in de kranten zag en waarop de mensen er meestal zo verschrikkelijk uitzagen. Zo helemaal niet meer als gewone mensen. Misschien kwam dat wel omdat de mensen in de gevangenis zo veranderden. Dat zou zij ook wel doen. En dat was dan maar weer een geluk bij een ongeluk, want dan had ze toch nog altijd kans, dat de kinderen haar niet herkenden. Als nie mand er nu maar met hen over sprak Je had altijd mensen.. En de kinderen op school, als die thuis iets opvingen.. Kinderen waren zo wreed dikwijls tegen over elkaar. Maar Wim en Tine zouden toch wel al het mogelijke doen... Mis schien konden de kinderen hun naam krijgen. Ze dacht, hoe zij dit allemaal niet had gewild. Ze had toch juist zo haar best gedaan om te maken dat het niet zou gebeuren. En nu gebeurde het toch! Dat kwam ervan als iemand zo zeldzaam onhandig was als zij. Als Carla zoiets zou hebben moeten doen, zou het haar ongetwijfeld wel gelukt zijn. Carla had altijd succes; zij zou zelfs een moord kunnen begaan zonder ontdekt te worden Maar Carla was niet zo'n vrouw. Carla zou nooit iets doen, dat niet weloverwo gen en correct was. Wat benijdde zij Car la. Carla zou nooit er zelfs ook maar aan gedacht hebben te liegen over dat was sen van Kits gezicht. Met die leugen was alle ellende begonnen. Anders had ze het misschien nog kunnen uitleggen, maar nu zou niemand haar hebben be grepen, vooral de politie niet. Dat was altijd zo geweest, al in haar schoolja ren. Zij was nu eenmaal de eeuwige schuldige, al deed ze ook nog zo haar best de dingen uit te leggen. Kom er nu maar liever eerlijk voor uit, Brigitte hadden ze dan gezegd, de onderwijzers en later ook de leraren. Begrijp je dan niet, Brigitte, dat je met al je gelieg en gedraai de dingen alleen maar erger maakt? Langzaam, heel langzaam was tot haar doorgedrongen, dat ze gelijk had den en hield ze dan ook op verdere po gingen te doen in die richting. En nu was ze teruggevallen in haar oude fout en er was geen uitweg meer, helemaal geen uitweg. Ze had gemeend een uit weg te zien, toen ze die tabletjes in nam, maar natuurlijk had ze dat ook weer verprutst. Zij verprutste nu een maal alles, zelfs haar zelfmoord. Carla zou in dezelfde omstandigheden nu on herroepelijk en onberispelijk dood zijn geweest. Haar vrienden zouden diep me delijden gevoeld hebben met die arme lieve Carla en niemand zou ooit hebben geweten, dat zij zo iets ergs was geweest. Brigitte Reimers begon troosteloos te schreien. Een dokter kwam bij haar bed staan en probeerde haar te kalmeren. De zuster verdween een ogenblik en kwam weer terug met 'n injectiespuitje. Even voelde ze de scherpe steek in haar arm, dan kalmeerde zij en suk kelde geleidelijk in slaap. Toen zij op nieuw wakker werd zat hoofdinspecteur Perquin voor haar bed. „O neen," zei ze verschrikt, „o neen! En ze schoof naar de andere kant van het bed alsof ze bang was, dat hij haar zou slaan. „U moet niet zo van me schrikken, mevrouw Reimers. U doet, alsof u een tijger voor uw bed ziet zitten. Ik bijt heus niet, hoor. Ik wil u alleen maar graag een paar dingen vragen." „Dat willen ze altijd, allemaal hebben ze iets te vragen en ik weet nooit de goede antwoorden," protesteerde zij angstig. „Heeft u er dan zo'n moeite mee die te vinden? Dat is werkelijk erger dan het lijkt. U moet niet gaan piekeren over het waarom van een vraag, die men u doet. Tien tegen een bedoelt de vrager er niets kwaads mee. U is geloof ik, altijd bang, dat de vrager kwade be doelingen heeft, niet? U moet niet zo wantrouwend zijn en achter de een voudigste dingen moeilijkheden zoeken. Zegt u maar gewoon, wat u weet. Of wat er precies is gebeurd, dan komen de dingen meestal wel op hun pootjes terecht. Waarom kon u mij bijvoorbeeld niet gewoon zeggen, dat u mevrouw Grijpsma's gezicht had afgewassen? Daar stak toch niets in?" „Ik was bang.. U zou natuurlijk ge dacht hebben.Ik hoopte.. Och, ik weet het niet meer," zei ze ongelukkig. „Waarom nam u dat slaapmiddel in?" „Omdat ik.Ik wou. ,,U wou maar liever van alles af zijn, geloof ik. U koos de weg, die u de ge makkelijkste leek." Zij plukte nerveus aan haar laken en bleef koppig zwijgen. „U heeft de laatste tijd anonieme brie ven gekregen, die u beschuldigden van een dubbele moord. Waarom is u daar mee niet bij ons gekomen? U wist toch heel goed, dat die beschuldiging wat de moord op uw man betrof onzin was." „Neen, dat weet ik niet! Dat is het nu juist, ik weet het niet!" schreeuwde zij haast. „Hij kwam thuis en hij was weer., weer dronken. En kleine Geert had per ongeluk een beeldje gebroken, dat op zijn bureau stond. Het was een prijs, die hij indertijd had gewonnen. Waarmee weet ik niet meer. maar hij was er erg op gesteld. En ik was toch zo bang, zo bang, dat hij Geert.. Bob kon zo wreed zijn. En ik hoorde hem komen en zag, dat Geert, arm ventje, verstijfde van angst. Heeft u wel eens een kind van nog geen drie zien ver stijven van angst? Ik ging naar de trap. Ik dacht alleen maar: „Hij mag het kind niet aanraken. Ik vermoord hem liever." Toen ineens, lag hij onder aan de trap. En hij lag zo stil, hij bewoog zich niet meer. Wie weet, wat ik heb gedaan tussen dat ogenblik, toen ik hem de trap zag opkomen en het ogenblik toen ik hem daar beneden zag liggen? Zelf weet ik het niet meer, het is net alsof de tijd tussen die twee ogenblik ken een donkere holte is. Ik heb er met Kit Grijpsma over gesproken. Er was niemand anders en ik kende haar al van mijn schooltijd. En ze was zo pret tig nuchter. Kit, ze gaf nooit toe aan allerlei.. Nu ja, ik wil maar zeggen, Kit geloofde alleen maar, wat ze met haar eigen ogen zag. Kit lachte me uit. Ze zei, dat de dokter als doodsoorzaak hartverlamming had ingevuld. Wou ik het dan beter weten dan hij in plaats van blij te zijn, dat hij dat had opge geven en niets anders? Maar ik had er geen vrede mee en ik heb er haar, toen ze de stad uit was, nog eens over geschreven ook. Ik wist toen natuurlijk nog niet, dat Kit., dat ze zulke dingen deed. Toen ik dat hoorde, ben ik erg geschrokken. En toen ze vroeg haar gra tis te behandelen in ruil voor reclame in haar artikeltjes, heb ik gedacht: „Nu begint het." En ik heb ja gezegd, ik durfde eenvoudig niet anders. Later heb ik gedacht, dat ik haar onrecht had aan gedaan, want de reclame, die zij voor Votre Beauté heeft gemaakt, heeft ons veel meer opgebracht, dan die gratis behandeling waard was. Maar die onge lukkige brief heeft zij toch nog bewaard en mij had ze gezegd, dat zij hem ver scheurd had. Carla denkt, dat ze met haar chantage heeft gewacht tot dat Amerikaanse contract in kannen en kruiken was. Ze heeft mij nog gewaar schuwd". Ze begon weer te huilen. (Wordt vervolgd) eerste, die destijds met één slag het ensemble wereldfaam bezorgde. I Mu sici houden nauwgezet vast aan hun opzet, de muziek der oude Italiaanse meesters in hun oorspronkelijke stijl te brengen. En hoewel dat dus een bijzonder serieus uitgangspunt is, dat het gevaar van starheid in zich lijkt te houden blijft het musiceren van I Mu sici even fris en geinspireerd als altijd. Aan de andere kant zouden we graag vergeven hebben als zij in een con certje als „La tempesta di mare", dat een van de vier op deze plaat is, een concessie aan hun strenge beginsel hadden gedaan. Een getoonzette storm op zee leent zich beslist tot wat meer lyriek, die daarmee de meer roman tisch aangelegde muziekzielen sterker zou aanspreken. Maar zelfs in het pres to bezwijken I Musici niet voor de ver leiding! Het is in ditzelfde concert dat het meest te genieten valt van de uitmun tende vioolpartij van Felix Ayo, prak tisch het enige lid van het ensemble dat ooit als solist wordt vermeld. Weer een juweel van een plaat, die zo wel een nieuwe bouwsteen is voor het monument dat onze tijd de lang ver geten Vivaldi aan het bereiden is, als een bewijs van de grote culturele waarde van de grammofoonplaat. Want zonder de plaat zouden I Musici hun loffelijk streven nooit hebben kunnen waar maken. (Philips A 02220 L) Een nieuwe „Gouden sleutel" is ge wijd aan het adagio voor strijkorkest en orgel van Albinoni, uitgevoerd door het Amsterdams Kamerorkest. Dit werk, van de oude Italiaanse meester, leent zich uitstekend voor de 45-toe- renplaat en we vinden het een fraaie aanwinst voor de al bijzonder uitgedijde Gouden Sleutelserie. Eén ding missen we aan, of liever op dit plaatje: de label vermeldt wel de vioolsolist Ste ven Staryk, maar niet de naam van de organist. Zowel in artistiek als in technisch op zicht is dit plaatje heel goed. (GS 67) Een ander oud-Italiaans werk is op een CNR 45-toerenplaat geperst: het concert in a voor viool en strijkorkest van Pietro Nardini, die wel de begaafd ste leerling van Tartini was en die daarom zijn naam voor eeuwig aan die van zijn leermeester geklonken zag. Hetgeen soms zou doen vergeten dat Nardini, ondanks de aanwijsbare in vloed van zijn leermeester, toch 'n ge heel eigen stijl bezit, 't Concert wordt op dit plaatje uitgevoerd door het Am sterdams Kamerorkest onder leiding van André Rieu en de solist is Herman Krebbers. De vertolking wordt geken merkt door een plezierig-lichte toets en wie zich dit plaatje aanschaft zal ook waardering hebben voor de door leefde vioolpartij van Krebbers. (CNR HV 543) Het gaat „De Vlie gende Hollander", het sinistere muziek werk waarmee Ri chard Wagner in 1840 zijn muzikale entree in west-Euro pa maakte, de laat ste tijd wel voor de wind. Er is een half dozijn opnamen op grammofoonplaten van deze opera in de handeL Philips heeft enige tijd WOLFGANG SAWALLISCH toontje hoger geleden de opmerkelijke uitvoering „Der Fliegende Hollander" uit Bay- reuth op de plaat vastgelegd en voor de Wagner-liefhebbers is dit speci men uit het Mekka van de Wagner- vereerders natuurlijk het neusje van de zalm. De uitvoering, in het kader van de Bay- reuther Festspiele, kwam tot stand on der de begeesterde leiding van Wolf gang Sawallisch. De rollen worden ge zongen door Josef Greindl, bas (Da land. een Noorse zeeman,), Anja Silja, sopraan (Senta, zijn dochter), Rez Fi scher, mezzo-sopraan (Mary) en Franz Crass, bariton (de Hollander). Over het geheel genomen is de uit voering onder Sawallisch temperament vol genoeg om de talloze Wagner-ver- eerders volledig aan hun trek te laten komen. Spijtig is het alleen te noemen, dat Anja Silja haar stem ge weld heeft moeten aandoen om de grote ballade in de originele toonaard - a-mol - te zingen. Dit feit heeft overi gens een voorgeschiedenis, want se dert de eerste uitvoering van „de Hollander", is de beroemde ballade steeds in g-moll gezongen. Sawallisch is de eerste dirigent die de partituur geheel en al serieus heeft genomen - serieuzer zelfs dan Wagner zelf, die indertijd bij de première van zijn ope ra, de Senta van toen toestond een toontje lager te zingen nadat zij had gezegd: „Ik kan met die rommel niets beginnen!" Dat was in 1843 en sindsdien heeft „de Hollander", de in muziek weergegeven ervaringen van Wagner tijdens zijn eerste, verschrikkelijke zeereis van Riga naar Parijs, miljoenen geboeid. De Bayreuther uitvoering is niet te zwaar van romantiek een gevaar dat „deHollander" altijd bedreigt en de solisten zijn stuk voor stuk voor treffelijk. Dat kan ook van de opname als zodanig gezegd worden. Philips G. o3092 L. Op een klein 45-toeren plaatje van Decca hebben wij een keur van be roemde Italiaanse zangeressen en zan gers aangetroffen. Het gaat hier om een selectie van soli uit het weinig bekende werk van Puccini: La Fan- ciulla del West (Het meisje van het gouden westen), een „Western" met een overdaad aan bel canto. Men kan het vreemd vinden, een goudzoekersdrama vertolkt te zien door een Italiaan, maar wie deze op name hoort beseft opeens hoeveel de eigentijdse musical kan leren van Puc cini's rake karakteristiek van het leven in het verre westen. Wij horen de stemmen van beroemdheden als Tebal- di en Del Monaco, Tozzi en MacNeil. Dit allermerkwaardigste stuk werd uitgevoerd door koor en orkest van de Academia di Santa Cecilia in Rome onder directie van Franco Capuana. Decca mono Cep 733 Aan de populariteit van de Mas. treechter Staar wordt door niemand ge twijfeld. Praktisch elk koorwerk dat op het repertoire van dit beroemde koor komt gaat zijn succes tegemoet. Dit is in de eerste plaats te denken aan de voortreffelijke leiding van dirigent Martin Koekelkoren. Opmerkelijk is trouwens, dat „de Staar" al sedert het eind van de vorige eeuw op een bijna feilloze manier aansluiting heeft weten te vinden op de zangcultuur van nage noeg ieder ogenblik. Nu zijn er weer twee opnamen (45 toeren) uigekomen, die stellig hun weg naar de draaitafels zullen vinden. Op de eerste plaat horen wij het bekende Ave Verum van Mozart, „O bone Jesu" van Palestrina, het „Hallelujah" van Handel en van dezelfde componist: „Lascia ch'io Pianga". De tweecV opname bestat uit 4 beroem de opera-koor-werken, namelijk het Pelgrimskoor (Wagner-Tannhauser), het Rebellenkoor (Verdi-„Ernani), het soldatenkoor (Gounod - Faust") en het Jagerskoor (Weber - Freischütz). Het gaat hier om vier wereldvermaarde opera-hoogtepunt. Zij hebben een ver tolking gekregen, hun faam waardig. Philips 412.102. SE en 412.103. SE. (Advertentie) 9-3. Inderdaad begon de ballon snel te dalen. Het touw waaraan Humpie ge trokken had, diende om de gasklep te openen, waardoor de ballon een beetje leegliep. Een ogenblik later zakten ze door de wolken heen, en zagen diep on der zich de aarde verschijnen. „De landkaart!" riep Minter, „daar ligt., daar ligt.." „Ach wat, dat is de echte groftd," zei Hinter. ,',Ja maar.het is ook de kaart van., van Zeeland," riep Minter. „Ik zie helemaal geen zee-armen," zei Hinter. „Dan. dan is het de kaart van Drente, bedacht Minter. „Die is paars van het hoogveen en hier is het helemaal bruin." „Oh," begon Minter angstig, „waar zijn we dan? En hoe vinden we de weg naar huis terug?" „Ik wil helemaal niet naar huis!" riep het fluwelen ventje, dat door de vecht partij een beetje warmer was geworden. „Jawel," zei Hinter, „we gaan je naar huis brengen om de beloning te krijgen, die in de krant stond." Maar dat zou toch niet zo gemakke lijk gaan, want het begon donker te worden. De zon was als een rode kaats bal in de grond gezakt, en de eerste lichtjes waren diep onder hen aange sprongen. En als ze de ballon nu ver der lieten dalen zou hij misschien te gen een kerktoren aan botsen of in een kanaal terechtkomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3