Stem van klonk over Gerard de Haan gehele wereld Zwart o p Wit Verzorgde ruim. 4000 journaals W PERQUIN FOUTEN! Minter en Hinter en het fluwelen ventje onder i/u en 2Hi de i.E pk. ipipM ^locpezec^d K.R.O.-t.v. brengt Mozartcyclus „Sport in beeld ook donderdags Luister naar Kijk naar Terugblik |L maakt nfirrii XJ Missionaris beschoten VM MIERLO EK ZOON lü. 16 '/De/rsA DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1962 Waardering Gretig gehoor Buitenbeentje Gerard de Haan Veel ambities Martin Mons RECEPT LOF GEMAKKELIJK LAWAAI Uniforme Beneluxwet inzake bedrogsdelicten WATERSTANDEN BEURS VAN AMSTERDAM Vast voor Philips en Kon. Olie EFFECTEN COUPONS JOG IN! AGNE" G 3 POST- HAAG. VAN DER STEEN (Van onze radio- en tv-redacteur) De Wereldomroep heeft afscheid genomen van Gerard de Haan, omdat hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Misschien heeft zijn naam in ons land niet zo'n bekende klank, maar voor de tienduizenden Nederlanders, die in den vreemde werken, is hij de verpersoonlijking van het moe derland. Vijftien jaar lang heeft hij de emi granten, missionarissen in de rimboe of zakenlieden ver van huis tijdens het zeven minuten durende dagjournaal op de hoogte gehouden van het wel en wee in het moederland. Dat nieuws van thuis vergaarde hij niet met een nonchalante hand, maar selecteerde hij nauwkeurig, omdat hij precies wist, waarmee hij zijn landgenoten in den vreemde het meeste plezier kon doen. De Wereldomroep heeft thans officieel afscheid van hem genomen met een ge zellige receptie, waarbij hem een album werd aangeboden van brieven „all over the world", waarin dankbare Nederlan ders hun waardering uitspraken over deze gezellige nieuwsjager. Naar wij ver nemen zullen deze luisteraars hem niet helemaal behoeven te missen, want als los-medewerker zal Gerard de Haan in het vervolg op de zondagen de rubriek Aan de leestafel gaan verzorgen. In de afgelopen vijftien jaar dat de heer De Haan bij de Wereldomroep werk zaam was, heeft hij niet minder dan vierduizend journaals voor de microfoon uitgesproken. Hij had een eigen stijl om dit nieuws op te dienen. Hij zocht daarbij de zonnige kant van alledag, maakte graag gebruik van kwinkslagen, maar paste er wel voor bekend te staan als de boertige praetvaer, die terwille van de leut in den vreemde voor de lollige broek zou worden versleten. Trou wens gedurende zijn gehele journalistieke loopbaan verafschuwde hij gemeenplaat sen en platgetreden paden. Zijn grootste charme lag misschien in het feit, dat deze journalist reeds van jongs af aan een speciale neus had voor alle bijzon dere facetten van het dagelijkse leven. Deze Delftenaar, die als jong verslaggever in de Rijnstreek werkte, kwam ver voor de laatste wereldoorlog als redactiechef bij de Nieuwe Bussumse Courant, die inmiddels al lang weer is opgeheven. In die tijd schreven de journalisten nog een hele pagina vol over een weinig belangrijke raadsvergadering en moest de jaarvergadering van de plaatselijke vrouwenvereniging minstens een kolom ruimte van de stadspagina in beslag nemen. Maar Gerard de Haan zag liever het nieuws achter het nieuws. Hij had een veelzijdige belangstelling en kon urenlang in oude papieren en dossiers grasduinen om de lezers iets te kunnen vertellen over dingen, die ze in andere en vaak grotere kranten niet lazen. Hij begreep, dat je de mensen niet lastig moest vallen met een droge en dorre opsomming van feiten en uit spraken. Daarom was hij altijd op zoek naar het aardige detail, dat de kopie van hem zo prettig leesbaar maakte. Ook zijn commentaren op be paalde gebeurtenissen waren recht op de man af. Hij huldigde niet de stelling van „het papier is geduldig", maar durfde als echte rondborstige individualist vlijmscherp zijn mening te zeggen, zonder zijn woorden in fon- dantzoete conclusies te formuleren. Onder de Gooise journalisten van voor de oorlog was Gerard de Haan daarom een echt buitenbeentje en deze hebbelijkheid vormde tevens zijn char me, die hij mee naar de Wereldomroep heeft genomen. Ook hier hield hij zijn I Het kappen, annex scheren en knippen, blijkt geen gewoon be roep te zijn. Het is een sport. Men organiseert er namelijk geregeld wed strijden in en over enkele weken is het weer zo ver. Dan worden in onze eigen RAI de wereldkampioenschappen kappen gehouden. Achttien landen zenden ieder zes dameskappers of -kapsters en vier herencoiffeurs naar Amsterdam, waar dan uitgemaakt zal worden wie het best met schaar en tondeuse overweg kan. Evenals in de wieier- of voetbalsport is alles aan strenge regels gebonden. De deelnemers krijgen nauw omschre ven opdrachten. Een stukje ijzerondu latie is dcChrbij, voorts een modern dagkapsel en tenslotte, aldus de orga nisators, „de haute coiffure", waarin de kappers zich geheel kunnen uit leven." Naar dat onderdeel van de wed strijden ga ik beslist kijken. Het meer eenvoudige werk, ach, dat kan ik bij wijn eigen kapper evenzeer bekijken. Hij is een geoefend man, die.als het druk is in zijn salonvaak enkele records breekt. In zes minuten raast hij over een schooljongenshoofd heen en op een woensdagmiddag toen hij in formidabele vorm was heeft hij er eens, naar hij me vaak trots vertelt, dertien in een uur afgewerkt. Maar zich helemaal uitleven kan hij niet doen, zegt hij dan wat spijtig, want je moet even rekening houden met de moeders van de knapen. Oudere klanten voelen er al helemaal niets voor. Eén keer heeft hij er de kans toe Qekregen. Dat was toen er een heer °P jaren, wie het om een duistere yea en allemaal ineens niks meer sche en kon, tegen de kapper zei: nou, ocmnt, leef je dan maar eens hele- al uit. Hij had die verhalen van ,.:,v9aro al zo vaak aangehoord. Hij e nu wel eens zien wat hij kon. vrhal kappers ogen begonnen te kn>m,eren' et scharen, scheermessen, i?.n borstels in de aanslag e bij op de klant af, die gedu- hot 6 e.,e^e minuten volkomen aan dinh?eZ onttrokken was. Toen de uiolk van rondvliegende haren .0P9etrokken, viel de kapper iniÜ i lrieen stoel. De klant, op hnJlS °°fd hij zich nu eens helemaal rin»jVl°9en bleven, zat er overdon derd bij. Volstrekt kaal. Gen haartje s er nog te bekennen, noch achter en oor, noch diep in de nek. En v a k- ei k, was het gebleven, geen schram- schedel ontsierde de nu glimmende En dat gaan ze straks in Amsterdam tn competitieverband doen. Om I snelst. PRAET-MAECKER ...vriend van vele duizenden... zijn Journaal een vaste band met de landgenoten in den vreemde heeft ge smeed bewijzen de duizenden brieven, die hij in de loop der jaren ontving. Vaak gebeurde het, dat, wanneer een bezorgde moeder in de brieven aan een ver familielid de wederwaardigheden van de Nederlandse samenleving schreef, ze een paar weken later een brief terug kreeg, met de mededeling, dat dit' familie lid het nieuws al lang gehoord had van „Gerard van de Wereldomroep". De stem van Gerard is voor velen ver van huis een begrip geworden en zij zullen er aan moeten wennen, dat ze sinds 1 sep tember zijn sprankelende gesprekjes via de luidspreker moeten missen. De nieu weling op de vertrouwde stoel in de omroepcel is Piet van Soest, die overi gens al heel wat van zijn voorganger heeft opgestoken en beslist bij uw ver wanten eenzelfde sympathie zal verwek ken als Gerard de Haan. Nu heeft Gerard dit dagelijks contact met ztfn verre vrienden verbroken. Goed, wel niet volledig, want 's zondags komt hy in elk geval terug met het nieuws van de leestafel. Maar Gerard de Haan, die men ztfn 65 jaren beslist niet kan aanzien en nog bruist van vitaliteit, is er de man niet naar om heel rustig van ztfn welverdiende levensavond te gaan genieten. Hij is druk bezig met het schrijven van een roman en er zijn in de loop der jaren nog zoveel boeken in zijn hwiskamer terechtgekomen, die hij graag nog eens wil lezen. Bovendien zal hij dagelijks de vele bladen en tijdschriften moeten doorworstelen voor zijn zondagse rubriek. Verder heeft hij een heerlijke tuin en de schilders in Laren kunnen er straks verzekerd van zijn, dat Gerard hen regelmatig komt opzoeken, want hij heeft een hobby voor schilderen. Ze mogen hem daar graag in Laren, want Gerard is niet alleen een gezellige kerel om mee te praten, maar een man met spitse en ook vrolijke gedachten. luisteraars, waar zij zich ook op de aardbol mochten bevinden, op de hoogte van het genoeglijke nieuws uit het va derland. Vaak gebeurde dat a la minute, want De Haan had de gewoonte, die trouwens vele journalisten bezitten, om zijn kopie eerst op het allerlaatste ogen blik uit de schrijfmachine te ratelen. En als hij dan al die romantische en minder leuke dingen van alledag op papier had staan, dan stak hij doodrustig een siga retje op om zich even te kunnen con centreren op de uitzending. De pape rassen werden terzijde geschoven en met een nauwelijks verholen glimlach keek hij dan door de ruit van de omroepcel naar de technicus, die al gespannen tuurde naar de klok en de diverse audio meters op zijn bedieningslessenaar. Ge rard de Haan wilde nu eenmaal geheel ontspannen voor de microfoon komen en zo losjes langs zijn neus weg de land genoten in den vreemde de laatste nieuw tjes uit hun geboorteland vertellen. Stee vast bewaarde hij altijd de leukste nieuwtjes voor het slot, want hij wilde altijd een goede afsluiting van zijn ru briek hebben. Dat Gerard de Haan met In het winterseizoen zal het Kunst- maandorkest wederom voor de KRO- camera's spelen. Het orkest, onder di rectie van Anton Kersjes, zal gedurende het seizoen een Mozartcyclus verzorgen: twee symfonieën, twee pianoconcerten, een vioolconcert, twee symfonieën- concertante, een concert voor fluit en harp, een concert voor klarinet en con cert-aria's in het programma, gecombi neerd met cassationen en dansen en tot slot een volledige opera van Mozart. Voor deze cyclus zijn o.a. de volgende solisten uitgenodigd: dc violisten Theo Olof, Nap de Klyn en Paul Godwin, de pianisten Hans Henkemans en Paul Badura Skoda, de sopraan Erna Spoo- renberg, de bas Arnold van Mill, de fluitist Hubert Bahrwasser en de harpiste Phia Berghout. De cyclus zal volgende week woensdagavond in het kort door Wouter Paap worden ingeleid. Daarnaast zullen met het Kunstmaandorkest enkele opnamen worden gemaakt van operette concerten, die op een bepaald tijdstip in het KRO-programma zullen worden ingelast. Het ligt in het voornemen van de televisiesecties om binnenkort het be kende gezamenlijke tv-programma Sport in beeld, dat tot nu toe altijd op zondag avond werd gepresenteerd, uit te brei den met een nieuwe aflevering op de donderdagavonden. Daarnaast zullen de afzonderlijke secties ook nog hun eigen sportrubrieken eenmaal per maand blij ven uitzenden. Naar wij vernemen heeft het nogal wat voeten in de aarde gehad voor de vier tv-secties met uitzonde ring van de NCRV het er over eens waren, dat zij ook deze tweede serie Sport in beeld-programma's gezamenlijk zouden presenteren. Zaterdagavond biedt de KRO op Hil versum I (402 m) om 19.55 uur Popu laire klassieken. Om 21 uur volgt de Platenkoffer met de uitzending Zingen, zien en winnen. Om 21.45 uur musiceert het Promenade-orkest en tot slot wordt om 23 uur de 2e symfonie van Elgar uitgevoerd. Op Hilversum II (298 m) speelt het Metropole-orkest. Om 21.25 uur volgt de Melodieën-expres en om 21.55 uur ver telt H. Wielek zijn Muziek-memoires. Het Ballroomorkest komt om 22.40 uur voor de microfoon en tot besluit volgt om 23.10 uur het programma In de lusthof der lichte muze. Zondagochtend zendt de KRO om 10 uur de hoogmis uit, die door de bisschop an Roermond wordt opgedragen in de Karmelkerk te Geleen. Om 12.25 uur kunt u luisteren naar populaire gram mof oonmuziek en om 13.05 uur is er weer een platenprogramma. Het avondprogramma bevat om 20 urn- het luisterspel Triptiek voor moord en om 20.50 uur een programma van Deense componisten. De sopraan Elisabeth Schwarzkopf geeft om 23.15 uur een liederenrecital. Op Hilversum II is er om 8.18 uur Weer of geen weer. Om 13.20 uur musi ceren de Romancers en om 15.20 uur het Radio Kamerorkest. Vervolgens spelen om 16 uur De Zaaiers. Het cabaret U moet er eens uit wordt om 19 uur uit gezonden en om 19.30 uur gevolgd door de muzikale rubriek Spontane reacties. Het avondprogramma vermeldt om 20.05 uur Muziek uit alle windstreken en om 21 uur de operette Chanson Gitane. Ver volgens is er om 22 uur de rubriek Muzikale coryfeeën en tot besluit om 23.30 uur het programma Goedennacht en welterusten. Zaterdagmiddag biedt de NCRV om 15 uur een nieuwe aflevering van de filmserie met de Wiere-brothers. Om 15.25 uur schakelt men over naar het vliegfeest te Farnborough. Hans Ren- senbrink verzorgt om 16.05 uur het pro gramma Dier in het vizier en om 16.35 uur volgt Corky van het circus. Na dit jeugdprogramma volgt om 17 uur uit Rotterdam een rechtstreekse repor tage van het zeslanden-Eurovisie-zwem- toernooi. Zaterdagavond vertoont de NCRV om 19.30 uur de rolprent Man met principes. Na het journaal volgt om 20.20 uur de rubriek Memo en om 20.30 uur speelt het orkest Pi Scheffer in de rubriek Muziek voor u. Om 21 uur kunt u kijken naar een selectie uit een programma van circus-variété. Vervolgens zingt om 21.55 uur de Zweedse dramatische so praan Birgit Nilsson. Na de dagsluiting van ds. O. Jager om 22.35 uur is er om 22.45 uur nog een Eurovisie reportage van de roeiwedstrijden te Luzern. Zondagmiddag om half twee volgt een herhaling van de tiende aflevering van de serie documentaires gewijd aan de bezetting. Om 14.45 uur schakelt men weer over naar Rotterdam voor de zwemwedstrijden. Om 16 uur zijn er reportages van de wereldkampioenschap pen roeien in Luzern en het concours- hippique te Antwerpen. Zondagavond geeft het NTS-journaal om 19.30 uur het weekoverzicht en om 20 uur volgt de rubriek Sport in beeld. Daarna spreekt dr. L. de Jong in de rubriek De wereld van vandaag. Om 20.40 uur volgt een kleine filmreportage van de voorbereidingen van de operette In einer kleinen Konditorei. Tot besluit volgt om 20.50 uur de muzikale komedie De wonderbar van Geza Herczeg onder muzikale leiding van Henk van Dijk. Deze televisieregistratie wordt ongeschikt geacht voor jeugdige kijkers. Geboeid nebben wij ook gisteren middag gekeken naar het objectieve beeldverslag van het Kamerdebat over Nieuw-Guinea. Een woord van waar dering voor het knappe camera-regie van Fred Oster en Wim Bosboom is hier wel op zijn plaats. Zij gaven van dit historisch gebeuren een voortreffe lijke reportage. In het N.T.S.-journaal zagen wij de officiële opening van de moderne Maas r ■;K'; M 53) ,,Ziet je over iets speciaals te pieke ren?" vroeg Susanne eindelijk. ,,Een deurtje", mompelde haar echt vriend dromerig, „een klein deurtje." „Een deurtje?" herhaalde zij, terwijl ze met een energieke handgreep de koffiekan buiten zijn bereik zette. „Welk deurtje?" ,,In een zijgevel... Ik kan dat deurtje maar niet vergeten, m'amie. Maar de drommel mag me halen als ik weet waarom. Ik zou niet weten, hoe ik het in de zaak moest inpassen. En toch kan ik het niet kwijt worden, dat vermale dijde deurtje. Een deurtje! Een deur tje! Nergens in de hele zaak is er sprake van een deurtje. Er was een deurtje in de zijgevel en daar kwam een meisje uit. Het is waarschijnlijk een in gang voor het personeel veronderstel ik. Maar waarom moet ik er dan tocl de hele tijd aan denken? Susanne, wees een engel en geef me nog één kop kof fie, ik moet er toch achterkomen, waar om ik wordt geobsedeerd door een smal deurtje in de zijgevel van Votre Beauté. Begrijp jij nu zoiets? Een deur, dat is een ingang. Maar de moordenares van Kitty Grijpsma had geen zijdeurtje no dig om binnen te komen. Die kon rustig door de hoofdingang gaan. Of ben je dat niet met mij eens, mon cöeur?" ,,Jaaa," zei Susanne. ,,Ik kan tenmin ste niet inzien, waarom zij door een zij deur zou zijn binnengekomen, tenzij ze een lid van het personeel is. Maar dan is het heel normaal, dat ze naar binnen gaat door de personeelsingang. Dat heeft dan om zo eens te zeggen niets te ma ken met haar kwaliteit als moordenares, maar enkel met haar kwaliteit als lid van het personeel." „Zie je nu wel," meende Perquin te leur gesteld. „Jij kunt er ook al geen touw aan vastknopen." „Neen, wacht eens even. Een deur. Door een deur ga je ergens binnen, maar je gaat er ook door naar buiten, door een deur. Ik weet natuurlijk niet, of je dat iets helpt. Ik bedoel of je een deur, waardoor iemand naar buiten gaat. wel in de zaak kunt inpassen Toen je je voor het eerst van het be staan van die deur bewust werd, kwam er juist een meisje door naar buiten. Misschien dat je ergens in je onderbe wustzijn een of ander verband zag tus sen die deur, waaruit iemand naar bui ten kwam en die moord op Kitty Grijps ma." „Sacré nom d'un p'tit chien, ik ge- loof, dat jij het hebt gevonden. Susanne, m'amie, je bent werkelijk een genie." „Dat is dan een groot compliment voor me, maar nu moet je niet denken, dat je daarmee nog een kop koffie van me loskrijgt. Weet je hoeveel je er van avond al hebt gedronken? Zeven." „Nu, dat is dan een magisch getal." meende Perquin tevreden. „Juist," zei Suzanne. „En het zou zonde zijn als je dat magische getal zeven nu ging veranderen in een gelijk vloerse acht." Het eerste deel van de nacht deed hoofdinspecteur Perquin geen oog dicht. Of beter, de ogen sluiten deed hij wel in een wanhopig pogen in slaap te ko men. Maar tegen zijn gesloten oogleden zag hij al maar die smalle kleine deur in de zijgevel van Votre Beauté. Hij deed zijn best deze obsessie lo gisch te beredeneren. Een deur, een kleine lage deur in een zijgevel had al tijd een aroom van heimelijkheid. Niet voor hen, die haar dag in dag uit ge bruikten, omdat zij voor hen de aan gewezen entrée was, maar voor de bui tenstaander. Voor hem wekte zij de ge dachten aan geheimzinnige figuren, die door kieren gluurden voor ze haar ge heel openden om dan nog angstig naar alle kanten te kijken en gauw, gauw te verdwijnen om een hoek, in een don kere steeg of zich op te lossen in het straatgewoel. Die deur in de zijgevel van Votre Beauté was een heel gewone deur. Zij was de personeelsingang en daarmee uit. Maar was zij alleen maar dat, de personeelsingang? Door die deur kon iemand, die geen lid was van het per soneel, ongemerkt naar buiten gaan. En onbemerkt terugkeren. Was dat hier gebeurd? Of was hij voor de zoveelste keer bezig een van die mooie theorieën op te bouwen, die alle basis misten? Goed, dat iemand, die haar entree be hoorde te maken door de hoofddeur, die kleine zijdeur gebruikte om ongemerkt te gaan of te komen, daarin lag niets onmogelijks. Maar al werd dat gaan en komen er zo handig door gecamou fleerd, dat niemand zich ervan bewust werd, dat wou nog niet zeggen, dat de afwezigheid van de persoon in kwestie niet kon worden opgemerkt. En waar bleef dan het alibi? Ieder, die in Votre Beauté werkzaam was op de dag van mevrouw Grijpsma's dood, had een ali bi. Natuurlijk, je kon uitgaan van de veronderstelling, dat niemand de afwe zigheid van een van de beide firmanten had gemerkt, als een van hen dan wer kelijk die deur had gebruikt om stille tjes te verdwijnen. Maar dat zou dan meer geluk dah wijsheid geweest zijn. Iemand als de moordenares van Kitty Grijpsma zou het daarop nooit hebben laten aankomen, die wist heel precies wat een alibi voor de bewuste middag waard was in verband met de beraam de diefstal van de voor haar belasten de papieren, die een onafscheidelijk deel uitmaakte van haar plan voor de moord. Neen, dacht hij wrevelig, het was niets met die deur, helemaal niets. Daarbij kwam nog, dat hij geen van de beide vrouwen als de schuldige kon zien. Volgens Elzerman had Kitty Grijpsma een verband gelegd tussen de grote slag die zij ging slaan, en de echtscheidingen en bigame huwelijken. Juffrouw Berke laar was ongetrouwd en mevrouw Rei- mers weduwe, geen van beiden kon dus bigamie plegen. Met de beste wil ter wereld niet. Een aanstaande huwelijks partner dan misschien? Voor zover hij wist bestond er voor geen van beide dames zo iemand. Noch juffrouw Ber kelaar noch mevrouw Reimers hadden trouwplannen. Of toch wel? Hij zou er Vries nog maar eens voorspannen. Maar gesteld al dat er zo iemand bestond en die iemand niet, zoals hij voorgaf, vrij was 'n nieuw huwelijk aan te gaan.waar om had die mevr. Grijpsma dan de man in kwestie niet gechanteerd in plaats van een vrouw, die eigenlijk met de zaak niets te maken had? En zeker niet. zolang dat huwelijk niet was gesloten? Neen, die deur kon hij gerust vergeten. En wat de identiteit van een der beide firmanten van Votre Beauté met de moordenares betrof, al bekende Brigitte Reimers ook honderd keer, hij verkoos aan die bekentenissen geen waarde te hechten. Brigitte Reimers was evenmin in staat zo'n volmaakte moord in elkaar te zetten als een dorpstimmerman om het ontwerp te leveren voor een brug over het Nauw van Calais. Neen, met die deur was het ook al niets. Waarop hoofdinspecteur Pieter Augus te Perquin zich voor de zoveelste maal op zijn andere zij keerde en eindelijk in slaap sukkelde. Buiten sloeg ergens een klok drie uur. HOOFDSTUK XVII Brigitte Reimers kan het niet uitleggen Toen Brigitte Reimers, bijna twaalf uren nadat de ambulance haar in het zieken huis had afgeleverd, weer bijkwam, gil de ze en kneep ze als een angstig kind de ogen stijf dicht. De zuster kwam naar het bed en boog zich over haar heen, terwijl ze koel vriendelijk vroeg, hoe mevrouw zich nu voelde en of ze haar mond wat zou ver frissen. (Wordt vervolgd) „Het geheim van een lang le ven is het drinken van een kop warm water elke morgen vóór het ontbijt", aldus een 103-jari- ge te Louisville (V.S.). Een Parijse politieagent, die door zijn chef geprezen werd voor de snelle manier, waarop hij een ge stolen auto had opgespoord, moest later bekennen, dat hij deze auto zelf gestolen had... Een Londens warenhuis ver koopt ijskasten in onderdelen, die men zelf in elkaar kan knut selen. Te San Remo (Italië) is een anti- lawaai-congres gehouden. Zestig af gevaardigden, die bijeengekomen wa ren om te bespreken hoe het lawaai bestreden kan worden, konden zich nauwelijks verstaanbaar maken. Pu blieke werken had dit tijdstip uitgeko zen om arbeiders de straat met iril- hamers te laten openbreken. r r T T i i r i i J-l k I 1 1 1 i i i estT- „Wil iemand uit de zaal even op het toneel komen?" brug in Roermond en konden kennis nemen van de interessante expositie ..Brug naar een nieuwe tijd" in deze bisschopsstad. Dr. De Jong behandelde vervolgens in de tiende aflevering van de serie „De bezetting" vele aspecten van het gees telijk verzet. Mgr. Geerdinck en ds. Landman herinnerden nog eens aan de onvergetelijke houding der kerken tegen het wrede en heidense nazidom. Van Randwijk vetelde over de moedige man nen van de illegale pers, die ons volk inspireerde tot afweer van de nationaal- socialistische infectie. Tot besluit van de avond volgde de eerste kennismaking met de Ameri kaanse filmserie „De verdedigers", waarin de rechtszaal een geliefd t.v- decor is. In het proces over „Jenny Scott" excelleerden de advocaten Law rence Preston en zijn zoon Kenneth, die als pleiters erin slaagden na een vlijm scherp verhoor de onschuld van hun cliënten te bewijzen. De R. Het Nederlandse Kamertoneel presen teerde zich voor de Vlaamse t.v. met een opvoering van Ostrowski's „Het dagboek van een deugniet", onder regie van Peter Sjarow. Het was een in alle opzichten verrassende avond: een boeiend blijspel, met fonkelende dialogen, en vooral voor treffelijk spel, vlekkeloze dictie en kos telijke typeringen. Er blijft maar één wens dit gezelschap meer voor de camera's te zien onder een even kundige leiding en met een iets meer geperfectioneerde microfoonopstelling. De regeringen van de drie Benelux- landen hebben aan de raadgevende in terparlementaire Beneluxraad (het Be- neluxparlement) een ontwerp voor een uniforme Beneluxwet inzake bedrogs delicten toegezonden. In de toelichting verklaren zij, dat met de toeneming van het internationale verkeer ook het aantal gevallen van zwendel en oplichting toeneemt dat over de grenzen heen wordt gepleegd. Aan gezien er voor de daders geen grenzen meer bestaan, dienen zij ook voor de justitie te worden opgeheven, aldus de toelichting. Het ontwerp bevat een eensluidende Nederlandse en Franse omschrijving van oplichting, administratieve oplich ting en flessentrekkerij. Een Nederlandse missionaris is don derdag door een Filippino beschoten en ernstig gewond. Volgens het bericht werd pater Carlos Vernilgen, kapelaan van een door Ne derlandse paters in de stad San José bediende parochie (San José ligt in de provincie Nueva Ecija, ongeveer 160 km ten noordoosten van Manilla) door een voormalige employé van de parochie met een zelfgemaakt vuurwapen beschoten. Hij werd in de hals en linkerhelft van het gelaat gewond. Zijn aanvaller was de 36-jarige Victory Remero, die zich na zijn daad aan de politie overleverde. Volgens de politie was Romero in de afgelopen vijf jaar als timmerman in dienst van de parochie, maar was hij onlangs ontslagen. Konstanz 333 (-3), Rheinfelden 206 (-1)» Ottenheim 258 (+2), Straatsburg 200 (onv.), Maxau 373 (-1), Plochingen 106 (onv.), Mannheim 198 (onv.), Stein- bach 127 3), Mainz 204 (+4), Bingen 130 (+4), Kaub 138 (+5), Trier 124 33), Koblenz 140 10), Keulen 85 10), Ruhrort 257 (+8), Lobith 861 (+6), Nijmegen 639 (-1), Arnhem 698 (+3), Eefde IJssel 220 (onv,), Deventer 131 (+1), Monsin 5492 (+38), Visé 4985 (+65), Borgharen 3961 121), Belfeld 1098 (+24), Grave beneden de sluis 507 12). Het Damrak heeft gistermiddag af scheid van deze beursweek genomen met een tamelijk vaste stemming voor de Philipsaandelen en die van Kon. Olie. De overige hoofdfondsen lagen hoger in de markt ten opzichte van het vooraf gaande slotniveau. Mede in verband met het naderende weekeinde verliep de handel in de hoeken van de inter nationale waarden zeer rustig. Amster dam ondervond ditmaal eindelijk eens wat steun van Wall Street, dat eergis teren met verrassende slotkoersen voor de dag kwam. De betere tendentie op de New-Yorkse beurs kon Amsterdam hard gebruiken. Philips opende op f 154, tegen een vorige slotprijs van f 152.40. Kon. Olie f 1,50 hoger op f 141. Unilevers deden het wat kalmer aan met een koers winst van 60 cent bij een notering op f 131,20. AKU plus twee punten op 364 terwijl Hoogovens opliepen van 552 tot 554 (550%). Vergeleken met de slotkoers van de vorige week boekte AKU deze beursweek een bescheiden koerswinst van V/2 punt. Hoogovens en Philips ble ven praktisch onveranderd. Unilevers gaven circa f2,70 prijs, terwijl Kon. Olie bijna een gulden verbeterde. Alles bij elkaar geringe koersverschillen dus. De Westduitse beurzen bleven rond het slot niveau van donderdag schommelen. Van de scheepvaartaandelen werd Hol- land-Amerika Lijn ruim een punt hoger afgedaan op 120. De overige aandelen in deze sector ondergingen weinig ver andering. Van de leidende cultures wer den certificaten Deli vijftig cent hoger geadviseerd op f 141. In de staatsfondsen- hoek was de stemming door elkaar eer der iets gemakkelijker met zeer weinig zaken. 6-9 7-9 Ned. '59 41/4 100/. 9911 Ned. '61 41/4 100 9911 Ned. '47 31/2 9iy« 91j*« Ned. grootboek 1946 92 92% AKU 362V4 3631/2 Hoogovens 5501/4 553% Philips 152.45 153.90 Unilever 130.65 131.20 Kon. Olie 139.55 141.15 H.A.L. 118% H91/2 Scheepvaartunie 125% 125Ti Amst. Bank 373 371 Ned. Handelmij. 348 348% Lucas Bols 840 840 Drie Hoefijzers 397 400 Mach. Breda 232 238 Zeeuwse confectie 332 Bijenkorf 830 835 Simons Emb.f. en houth. 131 132 Van Gelders papier 296 296 Heineken 470 474 Hero Conserven Holl. Beton Mij. 390 394 Kon. Zout 7221/a 724 Nijverdal-Ten Cate 230 240 De Schelde 255 Scholten Foxhol 760 760 Thomassen en Drijver 683 685 Van Vlissingen Katoen 342 345 Vredestein 373 370 Zwanenberg Organon 870 878 NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Kon. Olie 141.30—142.40, Phi lips 153.00154.30, Unilever 130.50 gb— 131.20 gl, Hoogovens (Advertentie) De Bank voor Brabant 8-3. Het was koud boven de wolken Erg koud. ,.Ik wil een dikke jas," commandeer de Humpie. „Hebben we niet," zei Hinter. „Geef dan je trui!" riep Humpie. „Hoor je dat, Minter?" zei Hinter pla gend, ,diet fluwelen ventje is een beet je koud en wil mijn trui." „Anders word ik ziek," begon Hum pie te zeuren. „Ik krijg scheuten en piepen in mijn buik als het koud is want mammie zegt dat ik een zwak ge stel heb." Hinter plaagde verder. „Hoor jij pie pen in zijn buik?" vroeg hij aan Minter. „Luister eens met je oor." Humpie werd wit van woede en vloog de tweeling aan. „Ik wil een trui, hoor je!" riep hij en probeerle Minter een stomp te geven. Maar dat kon het flu welen ventje niet erg goed en Minter en Hinter grepen hem vast. „Arm ventje," plaagde Hinter, „wil je naar je warme bedje?" ..Houd op!" riep Humpie huilerig, „houd op! Mammie!" Hij begon te worstelen om los te ko men en ineens kreeg hij een stuk touw beet. Hij trok en. Met een sissend geluid begon «r gas uit de ballon te stromen. „Ooo!" riep Minter. „We dalen!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 13