Kleine Opel „Kadett' thans geïntroduceerd Engeland geblameerd door een handjevol fascisten Scaldia Russische wagen met westerse afwerking Lijnen Rekord bewaard gebleven Mevrouw bad Regering grijpt nu pas in Nieuwe vier- cilindermotor Bespied Genoeglijkheid BOEKENPLANK 13 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 23 AUGUSTUS 1962 13 Ouwehand: dieren uit Nieuw-Guinea hierheen brengen Originele vering Veilige wagen Vanaf 1 mei op de markt Zware slag voor Vietnamese rebellen -tips-tips-tips-tips Tips-tips-tips-tips VOGELS IN HUN DAGELIJKS DOEN ui Het enige land Verkeerde publiciteit Don Bosco als opvoeder en psycholoog Schrei niet Natasja Aanval op de aarde In een brief aan de directeur-gene raal voor Nederlands Nieuw-Guinea heeft de heer A. Ouwehand van het die renpark in Rhenen, erop gewezen dat het niet uitgesloten moet worden geacht, dat na de op handen zijnde overdracht van dit rijksdeel door onoordeelkundig ingrij pen van de nieuwe machthebbers en door ongecontroleerde jacht zoals ook in Kongo is geschied de unieke fauna waarover Nieuw-Guinea beschikt, zeker binnen een aantal jaren aan belang zal inboeten. De heer Ouwehand constateert verder, dat het voor de Nederlandse dierenpar ken bijzonder moeilijk zal worden om in de toekomst te beschikken over in Nieuw-Guinea levende diersoorten. Ge zien de culturele, educatieve en recrea tieve functies van een modern dieren park noemt de heer Ouwehand het toe komstige verlies van het land als „reser voir" bijzonder betreurenswaardig. Alvorens dit rijksdeel een andere sta tus gaat krijgen heeft hij de directeur- generaal voor Nederlands Nieuw-Gui nea thans in overweging gegeven het daarheen te leiden, dat een aantal die ren vooral die met ondergang worden bedreigd naar Nederland overge bracht worden. De Opelfabrieken, die deel uitmaken van de General Motors, zijn thans na lange, vry geheim gehouden voorbereidingen en vele experimenten voor de dag gekomen met hun ,,Kleinwagen'\ de Kadett. Het is een vierper- soons, tweedeurs wagen met zelfdragende carrosserie, die wat de lijnen betreft geheel in de styl van verscheidene andere nieuwe modellen in deze klasse valt. Op het eerste gezicht doet de Kadett klassiek aan, en de con structeurs zijn erin geslaagd de specifieke kenmerken van de Rekord en de Coupé gedistingeerd, zakelyk en neutraal in de kleine Opel vast te leg gen. Bij de Kadett is Opel niet afgeweken van de conventionele constructie: motor voorin en aandrijving op de achterwielen. Onder de kap zit een geheel nieuwe 4-cilinder motor van 993 cc, een kopklepper met zeer korte slag. Het maximaal vermogen is 40 pk (DIN) bij 5200 omwentelin gen per minuut. De compressiever- houding is 7.8:1 en max. koppel 7-5 mkg bij 2600-3600 omw./min. Deze vrij krachtige motor heeft enkele technische verfijningen zoals machinaal afgewerk- A te verbrandingskamers |a een hooggeplaatste nok- MfilB kenas en dus een op ho- mrnwÊmm ge toerentallen berekend distributiesysteem. De topsnelheid ligt volgens opgave van de fabriek Rljj bij 120 km per uur. De wagen accelereert van 0-100 km per uur in 26 seconden. De vierbak is volledig gesynchroni- SFsFh j seerd en deze wordt be- diend door een handel op de vloer. Het benzi neverbruik varieert van 1:13.5 tot 1:15 kilometer. Voor de Kadett is een aparte ve ring ontworpen; vóór een dwarslig gende bJadveer, die door steunblok- ken de wagenbeiasting opneemt. Deze werkt als stabilizator in boch ten. Achter bevindt zich een starre achteras, die niet met achterveren is verbonden maar scharnierend op deze veren is gemonteerd. Voordelen zyn: grotere stabiliteit en geringe re bandenslijtage. De Kadett heeft binnenbandloze buitenbanden (5.50 12)- Het remsysteem (hydraulisch op alle wielen) en de koeling (water koeling onder druk, uitgerust met een thermostaat) bevatten geen nieuwig heden. Het onderhoud is vereenvoudigd. Periodiek doorsmeren' hoeft niet meer en verversing van de motoro lie (2.5 liter) moet om de 5000 km gebeuren. De Kadett is „slank" gehouden en dit wordt nog geaccentueerd door smalle sierlijsten op de flanken. Ver der is de wagen niet opzichtig op gewerkt. Een eenvoudige grill ver bindt de koplampen. De grote rui ten veroorloven een goed uitzicht naar alle kanten. Aan het comfort van de inzittenden is grote aandacht besteed. Een pluspunt is dat wiel kasten buiten het interieur zijn ge houden. Er is gezorgd voor voldoende beenruimte voor en achter. De ba gageruimte, met een inhoud van 289 liter, is voor een kleine wagen respectabel. Het reservewiel rust in een verzonken bak links. Het interieur ziet er zeer verzorgd uit. Er zijn twee afzonderlijke zit plaatsen vóór en een bank achter, met armsteunen. Aan de veiligheid is veel aandacht besteed: een stoot kussen op het instrumentenbord, be klede zonnekleppen, anti-verblin- dingsspiegel, veiligheidsstuur met twee spaken, veiligheidssloten op beide deuren en versterkte bevesti gingspunten voor veilliheidsgordels- Het dash-board is volledig uitge rust en de instrumentering is stra tegisch opgesteld. De rechtlijnige snelheidsmeter heeft drie verschil lende gekleurde snelheidszones. Ver klikkerlichtjes stellen de bestuurder in staat de oliedruk, knipperlichten, koplampen en laadstroom in het oog te houden. De afmetingen van de droog 670 kg wegende Kadett zijn: 3.92 m lang, 1.47 breed en 1.41 m hoog. De wiel basis is 2.33 m, spoorwijdte vóór 1.2 en achter 1.205 meter. De prijs zal ongeveer 5500 worden en de leveringen beginnen in januari 1963. De Kadett wordt geproduceerd in de nieuwe Opelfabrieken in Bo- chum, die tot de modernste in de we reld behoren. De Scaldia is een Belgisch- Russisch autoprodukt, dat pas sinds 1 mei van dit jaar ronddoolt over de vader landse wegen. Vanaf 1 mei heeft Nederland weer een nieuw automerk. Af en toe ziet men nu op de vaderlandse wegen ^.en „Scaldia" voorbysnorren. Het is wagen, die wordt uitgebracht tfaor de N.V. Caland te Arnhem, die de auto weer heeft betrokken van de Belgische firma Sobimpex te Ant werpen. De wagen, een „midden klasser" die voor nog geen f5000,- op de Ncderlandes markt is gebracht is de verbeterde Russische Mosko- vitch, die in de montagehallen van Sobimpex wordt afgebouwd en vol tooid- De Scaldia de Latijnse naam voor de rivier de Schelde is een produkt van Russisch-Belgische sa menwerking. De wagen draagt dan ook vele kenmerken van enerzijds een Russische wagen en anderzijds van dc gemiddelde Belgische perso nenwagen. De carrosserie is geheel Russisch: stevig en misschien ietwat conservatief, terwijl ook de motor van Russische makelij is. Voor het o- verige heeft de auto veel Belgische en Nederlandse onderdelen, die in geval van slijttage dus niet eerst he lemaal vanuit Rusland aangevoerd behoeven te worden. Over het al gemeen kan men zeggen, dat het stevige Russische element van de wagen is gecombineerd met de fijne re afbouw van de westerse auto-in dustrie. De Scaldia maakt zoals reeds eer der opgemerkt een wat robuuste indruk. De carrosserie van deze 4- deurs-wagen is zelfdragend gebouwd en heeft een plaatdikte van 0.7 mili- meter, waaruit voortvloeit, dat het gewicht vrij hoog is: 950 kilogram. Dit voor de grootte van de Scaldia misschien wat onwaarschijnlijk ho ge gewicht zorgt er echter voor, dat de auto bij hoge snelheden 125 km per uur kan gemakkelijk bereikt worden trillingvrij blijft en vast op de weg ligt. De Scaldia is 4.05 meter lang, 1.45 meter breed en l.DL meter hoog. De vering van de Scaldia is klassiek: onafhankelijk op gehangen voorwielen, bladveren achter en dubbelwerkende telescopi- sche hydraulische schokbrekers voor en achter. Een unicum voor deze middenklasser is, 'dat de voorbanken geheel verstel baar zijn. De voor- en achterbanken kunnen bovendien dienen als slaap banken. Onder de motorkap bevindt zich een watergekoelde motor, viertakt-, viercilinder- en vierkante kleppen- motor. De kleppen zijn gepantserd, onbrandbaar dus. Met een cilinder inhoud van 1-36 liter en een com- pressieverhouding van 7/1 ontwik kelt deze motor bij 4500 omwente lingen per minuut een vermogen van 45 pk. De wagen is uitgerust met vier versnellingen en stuurschakeling. Dezer dagen zouden in Vietnam ruim twee honderd communistische opstande lingen zijn gedood als gevolg van een slag van acht uur met parachutisten van het regeringsleger. De regeringstroepen zouden hiermee hun gorotste overwinning hebben be haald op de Viet .Cong-rebellen. Aan re geringszijde vielen zeven doden en veer tien gewonden. De communistische guerrilla's verloren een van hun beste bataljons, het Phoe Loi-bataljon, dat tot keurtroepen kon worden gerekend. Het werd volgens mi litaire autoriteiten nagenoeg uitgeroeid. Een bataljon parachutisten van het derde Zuidvietnamese legerkorps was met Amerikaanse marinehelikopters naar het strijdgebied gebracht, nadat het Viet song-dorp was gebombardeerd van uit de lucht en door artillerie. Drie Amerikaanse toestellen werden tijdens de operatie vanaf de grond beschoten, maar ze werden niet ernstig beschadigd. Deze nieuwe zege heeft het geschatte aantal gesneuvelde Viet Cong-rebellen gebracht op 327, sinds het regeringsof fensief vorige week begon. Vierduizend man namen eraan deel, waardoor voor het eerst op zo grote schaal tegen de Viet Cong wordt opgetreden. HPengevolge van blokkerende rem- JL men of langdurig remmen, kunnen de voeringen der remschoenen gaan schroeien hetgeen meestal door rook ontwikkeling merkbaar zal zijn. Mocht u dit onverhoopt overkomen raak dan niet in paniek want het lijkt erger dan het in werkelijkheid is. Gooi nooit koud water over de remtrommels want deze kunnen hier door gaan scheuren of op zijn minst ontzetten. Is u van plan zelf een buitenspiegel op de carrosserie van uw auto te monteren? Een lofwaardig voorne men maar doe dit niet zo maar luk raak. Alle kans dat u dan weer op nieuw moet beginnen om van de ontsierende gaten nog maar te zwij gen. Beter is het, achter het stuur te gaan zitten en een ander de spie gel net zo lang te laten verplaatsen tot u het gewenste uitzicht hebt. Pas dan gaat u de gaten boren. Probeer het tot een gewoonte te ma ken op een driebaansweg pas dan te passeren, als ook de meest lin ker baan „vrij" is. Dan sluit u in elk geval de mogelijkheid uit. dat een u achteroprijdende auto (die u niet had opgemerkt), zich tussen u en de tegenkomer vast rijdt. Sluitschakels van motor en brom- 1 ietsketting en worden meestal met een verende clip gesloten en beveiligd. Bij het aanbrengen van deze clip moet u erom denken, de „gesloten" zijde der clip in de draairichting van de ketting te monteren. Plaatst u het „open" gedeelte der clip in de draairich ting dan is de kans niet uitgeslo tendat de clipdoordat ze er gens tegenaanslaativordt afge rukt zodat op een gegeven mo ment de kettingverbinding het begeeft. Tk heb, zo schrijft ons de heer de K. uit Breda, sinds enige maanden een gebruikte V-W. -personenwagen. Bij het schoonmaken van de motor is het mij opgevalletf, dat er om de bougie's grote rubberringen zitten bevestigd. Ze zitten eigenlijk meer om de kabel die naar de bougie's loopt en sluiten deze volkomen af. Mijn vraag is nu of dit bedoeld is om de bougiegaten stofvrij te hou den. Als ik het mis heb dan gaarne uw uitleg waarvoor ze dan wel die nen. Zoals men wel zal weten, behoort de V.W.-motor tot de groep der lucht- gekoelde motoren. De luchtkoeling is geforceerd, d.w.z. ze wordt door een ventilator „versterkt". Bij de V.W. wordt deze ventilator aange dreven door het achtereind der dy namo's; het te „verplaatsen" quan tum lucht wordt geregeld door een thermostaat. Op de plaatsen waar de bougie's in de cilinderkoppen gedraaid moeten worden, moest er uiteraard een uitsparing in de bepla ting van de windtunnel worden aan gebracht. Om nu te voorkomen, dat er te veel lucht langs deze openingen zou kunnen ontsnappen, zijn deze o- peningen door middel van de door u opgemerkte rubberringen afgeslo ten. Dit systeem van afdichting wordt door meerdere constructeurs (o.m. Fiat 500) toegepast. Uit het bo venstaande blijkt wel, dat deze rin gen steeds in een goede conditie moeten zijn; ingescheurde, verdroog de of te slappe ringen dienen in het belang van een goede koeling, zo gauw mogelijk vernieuwd te wor den. (Exclusief Dagblad De Stem) Zitten de hoenders die ons de eieren leveren met warme dagen zoals we die ook van 't jaar al gehad hebben, amechtig te puffen in hun hok, er is nog een vogel, die de naam van hoen draagt. Zijn naam van water hoentje, verraadt ons al waar we moeten zoeken, namelijk aan het wa ter en daar is het beter uit te hou den. Een van de mooiste nestjes welke ik gevonden heb, lag op een dikke ronde balk en op een erg vermolmde .plek groeiden gras en nog wat andere planten. Daar had het waterhoentje zijn nest gemaakt. Vermoedelijk had ik hem helemaal niet ontdekt, als hij niet omzichtig van zijn nestje ge slopen was. Nu trok zijn wat heen en weer schokkende kop en misschien nog meer zijn schokkende staart met witte onderstaartdekveren, die hij bij na recht omhoog hield, mijn aan dacht. Ik probeerde van de kant het nestje te ontdekken. Tussen het gras zag ik de eitjes liggen. Dat enkele jongens kort daarop het nestje leeg haalden, belette hem echter niet op hetzelfde plekje aan 'n 2e broed sel te beginnen. Op een middag ga ik er heen. Misschien dat er jongen zijn en an ders zal dat toch niet lang meer duren. Als ik in de buurt kom, ver berg ik me tussen de struiken en sluip voorzichtig naderbij, totdat ik het nestje goed kan zien, zonder dat het waterhoentje mij ziet- Hij,' of beter zij, lijkt me minder rustig dan de voorgaande keren. Zouden er jon gen zijn? Als een poosje later, kort achter elkaar, enkele wandelaars langs komen, geniet ik onverwacht van een leuk toneeltje. 1 Het waterhoentje hoort hen aan komen en gluurt voorzichtig tussen de planten door. Ze ziet de wande laars, en aan de andere kant sluipt ze voorzichtig tussen het gras door. wandelt over de balk en gaat in het riet schijnbaar achteloos naar voedsel zoeken. Maar dat is slechts schijn. Tussen het zoeken klinkt haar: krrrk krrrk. Ze loopt een paar stappen door het ondiepe water, pikt wat op en dan weer „krrrk"; scherp en door. dringend. Soms stapt ze even op het uiteinde van de paal en spiedt in de richting van haar nestje. Van tussen het gras komt een jong waterhoentje zwart donzig met een rood snaveltje met gele punt. Langzaam en onzeker waggelt het over de paal naar zijn moeder. En daar komen nummer twee en drie. Aan het eind van de paal ploffen ze in het water en ver bergen ze zich tussen 't riet. De moe der zoekt voedsel, maar daar tussen door hoor ik nog steeds haar krrrk ..krrrk. De benjamin is er nog niet. Nog één keer zie ik een hoopje dons tussefi het gras tevoorschijn komen. Het is nok kleiner *dan de vo rige. Ik zou het, geloof ik in 'n lu ciferdoosje kunnen stoppen. Zijn pootjes zijn nog bijna te zwak om hem te kunnen dragen. Bij ieder stapje schiet hij, of naar links, of naar rechts. En de balk is verweerd en ruw. Wat ik verwacht heb gebeurt. Een misstap, of misschien was het ook een heel zacht briesje, en het hoopje dons tui melt van de paal. Als een klein zwart bolletje pluis komt het zacht op het water neer. In het heldere water zie ik de kleine pootjes be wegen. Iets wat ik ook kan zien aan de zacht schokkende beweging van het lichaampje. Heel langzaam na dert het de moeder, die nog maar steeds onverschillig naar voedsel zoekt en krrrk.krrrk laat horen. Als de kleine eindelijk bij haar is, verdwijnen ze samen tussen het riet. En de wandelaars, die rustverstoor ders? Och, die hebben er niets van gezien. Tcffen die wandelaars daar izo ach teloos aan dat schone tafereeltje voorbij liepen, dacht ik bijna: wat een eenden. Maar niet enkel dat zoiets hoogst onbeleefd zou zijn, ik zou er ook de eenden en zeker de bergeeyden, die we zo vaak in de duinen ontmoeten hogelijk tekort mee doen. Niet alleen dat deze behoort tot een onzer grootste eendensoorten, ik vind het ook een van de mooiste. Uit de verte lijken ze wit en zwart, maar zien we ze van dichter bij dan ontdekken we de rode snavel waar aan bij het mannetje van boven een grote knobbel zit, de donkergroene kop en hals en de roestkleurige borst band- Slechts de schouder en hand- pennen zijn zwart. Ook de houding is forser, niet zo plomp en iri elkaar gedrukt als van de meeste eenden soorten, en ze kunnen beter uit de voeten. Het is een prachtig gezicht een ouderpaar met een schare jongen vanuit de duinen te zien komen en hardlopend het strand te zien over steken naar de grote open zee. Het is verbazend dat deze kleine jonge eendjes zo hard kunnen lopen, maar nog verbazingwekkender is het die kleine hoopjes dons te zien inzwem men tegen de soms vrij hoge golven. In korte tijd zijn ze uit het zicht ver dwenen. Deze beesten bezitten een buiten gewoon goede opmerkingsgave. Nog honderd, soms tweehonderd meter ben ik van he nverwijderd, en ze slaan de vleugels al uit. Het is zeld zaam als ik ze, door onverwacht van achter een heuveltopje of van achter struikgewas te komen tot op een me ter of vijftien kan naderen. En zo'n duintopje is een geliefkoostd rustpunt. Rustig zitten ze daar maar toch ui terst waakzaam. Soms met 4 of 5, soms ook met twintig of meer. Soms zijn er paartjes bij, maar in het broedseizoen zijn het vaak enkel de mannetjes. De hele dag kunt u ze er vinden, uitgezonderd 's morgens vroeg en 's avonds tussen zes en acht. Dan heeft pa de taak van ma overgenomen en zit hij op het nest. Meestal ligt het nest in een konijne hol en het is gemakkelijk te vinden. De tientallen prenten en vaak ook de uitwerpselen in de gang verraden het nest. Soms kun je de eieren zien liggen, soms ook liggen ze twee of meer meters ver. Een enkele maal nestelen ze tussen de duinvegetatie en dan ook loopt een lange gang onder het struikgewas naar het nest. Ter wijl pa daar enkele uren van de dag doorbrengt, gebruikt ma die tijd om voedsel en verfrissing te zoeken. Die verfrissing bestaat in een stukje zwemmen en een heerlijk bad. Het is een prachtig zicht een bergeend op een lang recht stuk water te zien dalen. Ze komt horizontaal aanvlie gen, daalt enkele meters, vliegt dan een heel stuk horizontaal, daalt weer enkele meters, vliegt weer horizon taal en daalt zo etagegewijs. Soms vliegt ze, slechts één meter boven het wateroppervalk, nog een paar honderd meter door, voor ze eindelijk daalt. Dan gaat mama ge noeglijk en rustig een poosje zwem men. Op een avond om een uur of zeven heb ik me met het doel dit eens op mijn gemak te bekijken, verstopt achter een hoop afgemaaid gras. In de verte zie ik zo'n dame op me toe komen zwemmen. Ze zwemt* echt op haar gemak en toch schiet ze nog vrij vlug doo-r het water. Op een meter of vijftien van me vandaan klautert ze de kant op, tot ze nog met haar voeten in 't water staat. Het is op een van die vele plekjes, waar ze dit regelmatig doen en die te kennen zijn aan de afdrukken van de poten en de kleine veertjes die er liggen. Nu kunt u zeggen dat het niet netjes is een dame tijdens het baden te begluren, in dit geval is het een tafereeltje van genoeglijkheid en rust. Soms stoot ze even de kop onder water om hem direkt daarop achterover en omhoog te halen, zodat het water over haar rug loopt. Dan weer maakt ze enkel haar snavel nat, poetst afwisselend rug, borst, vleu gels en poten. Kortom ze geeft zich zelf een goede beurt- Slaat ook de vleugels nogeens uit en begint weer te poetsen. Soms wrijvend over de veren, soms ook met de snavel ge deeltelijk onder de veren, als om ze 'weer eens echt goed te leggen. Slaat nogmaals de vleugels uit, poetst nog eens hier, poetst nog eens daar. Kort om ook mevrouw de bergeend is vrouw ten voeten uit. Als ze eindelijk klaar is met haar toilet, vliegt ze met een snelle slag weer terug naar 't nest om pa af te lossen. En ik vraag me af wat pa dan zegt. Mis schien dat ze er weer zo keurig en charmant uitziet, misschien ook dat hij toch wel erg lang heeft moeten wachten. J. C. - (Eigen buitenlandse dienst) Het is toch wel met. genoegdoening èn een zekere geruststelling, dat het Engelse publiek zaterdag jl. aan de radio kon vernemen, dat de justitiële autoriteiten eindelijk in actie komen tegen de Engelse nationaal-socialisten en wel op grond van de wet tegen het oprichten en instandhouden van para-militaire organisaties. Bij huiszoeking in het zogenaamde hoofdkwartier van de nationaal-socialistische beweging in Londen vond men de nodige bewijsstukken van het para-militaire karakter der organisatie en het is wel zeker, dat de Engelse rechter korte metten met deze gevaarlijke onderneming zal maken, die weliswaar naar aanhang niet veel om het lijf heeft, maar die toch eigenlijk een stuk beschamende laksheid van de Engelse overheid belichaamt. het in Engeland zal gaan als in het toenmalige Duitsland: eerst rotte toma ten, vuile eieren, overvallen door te genstanders en slachtoffers. Maar een maal komt de doorbraak. Feit is, dat Jordans partij over geen honderd aan hangers beschikt en dat men hem waar schijnlijk de grootste teleurstelling had bezorgd, wanneer men geen notitie van zijn idiote optreden in Hyde Park en bij het Nelson-monument had genomen. Maar met de evenmin iets betekenende communisten in de voorhoede als op ruiers heeft de hele Engelse pers zich laten verleiden tot uitvoerige berichten en reportages over Jordan en zijn na tionaal-socialistische beweging. Meer dan 500 politie-agenten waren samenge trokken om Jordans openbare stichtings vergadering te beschermen, toen deze begin juli in Londen plaats vond. Dat betekende meer dan 12 agenten voor elk van de veertig leden. Als men hem tenminste maar had doodgezwegen, zou waarschijnlijk de wereld niets van deze hele affaire gehoord hebben. Maar juist het opgewonden geschrijf in de pers be zorgde Jordan een publiciteit, die hii anders met geen duizenden ponden had kunnen betalen. Het is eenvoudig absurd, dat het op Engelse bodem mogelijk is, een organi satie op te trekken, welke Adolf Hitler en zijn duivelse leer tot richtsnoer neemt. Men kan er dan ook echt wel in komen, dat het Engelse lagerhuis ten diepste geschokt was, toen een Labour- afgevaardigde op dramatische wijze aan ministerpresident MacMillan en zijn medeleden een vlugschrift toonde, door de Engelse nazi's uitgegeven en waarop Adolf Hitler in bruin partij-uniform met een hakenkruisarmband stond afge beeld. Boven dit portret stond in grote blokletters: „Hitier had gelijk" en daar onder: „Democratie betekent Joden- heerschappij, nationale ondergang en rassenschande. Alleen het nationaal- socialisme kan ons ras en ons volk redden." Het beschamendste is wel, dat *>P dit ogenblik in geheel de wereld Engeland het enige land is, waar men volkomen wettelijk een nationaal - socialistische party kan oprichten, hakenkruisen kan vertonen en waarvan het hoofdkwartier netjes als Nationaal-socialistisch hoofd kwartier in het rijkstelefoonboek staat vermeld. Dat is nu eenmaal het democratisch spel, verdedigen zich de autoriteiten, een uitvlucht, waarmee echter tallozen het geenszins eens zijn, omdat zelfmoord nooit van de democratie verlangd kan worden. Zo bestaat het dan, dat de 59-jarige ongehuwde onderwijzer Collin Jordan de Engelse nazi's aanvoert en heuselijk meent, dat de tijd voor een stevige pro paganda is aangebroken. Hij is niet al leen bezield van het waandenkbeeld, dal de nazipartij in Engeland genoeg be langstelling zal trekken om in het par lement de fundamenten der democratie te ondermijnen, hij meent zelfs Enge land tot centrum van het neo-nazisme te kunnen uitbouwen, nu het van Duitse bodem verdreven is- Van Londen uit gaan stapels propagandageschriften uit naar neo-nazisten in Duitsland, Oosten rijk, Zuid-Amerika, Spanje en alle mo gelijke andere landen en de Engelse openbare diensten zijn wel zo ijverig ze ook keurig te verzenden. Hoe staat het in feite met het. natio- naal-socialisme in Engeland. Volgens Jordan bevindt zich dit in Engeland thans in de periode van de „Kampfzeit der Bewegung", waarover Hitier het altijd zo melodramatisch kon hebben in zijn pathetische redevoeringen. Jordan wil daarmee suggereren, dat Intussen heeft Jordan een concurrent in nationaal-socialisme en fascisme en die is schijnbaar niet van plan zien door Jordan de kaas van het brood te laten eten. Het betreft de thans 65 jaar oude zeer ryke aristocraat Sir Oswald Mosley, die zich leider noemt van de Britse Unie van fascisten en nationaal- socialisten. Mosley was een vriend van Hitler en Mussolini en zyn anti-semi- tische „stormafdelingen" droegen zwar te hemden. Gedurende de oorlog werd hij geïnter neerd. Zijn huidige activiteit is thans vooral gericht tegen de kleurlingen in Engeland. Twee weken na Jordans veertig-man-meeting op Trafalgar Square hield ook Mosley daar een bij eenkomst. Ook hij kreeg daarvoor toe stemming der regering. Ditmaal gaf een menigte van woedende en proteste rende tegenbetogers hem nog minder kans dan Jordan om een woord te zeg gen. Men rammelde al direct hij het be gin de hele meeting uiteen. Toen pro beerde hij het in Manchester en mar cheerde met drie dozijn aanhangers achter trommelaars en vlaggen door een arbeiderswijk. Het resultaat was, dat hij een pak rammel kreeg en nauwelijks door, een legertje van politie-agenten ontzet kon worden. Neen, het Engelse volk is vies van deze lieden. Het ergert zich alleen maar erover, dat Engeland door dit kleine plukje halve en volslagen idioten ge compromitteerd wordt. Dat het Engelse volk zich over het algemeen nog terdege bewust is van het gevaar van het nationaal-socialisme blijkt wel uit deze praalwagen, die de nazi-laars nog eens laat zien ah een afschrikwekkend voorbeeld voor altijd. Dr. Nikolaas Endres, een Duitse Sa- lesiaan, schreef een gedegen studie over Don Bosco en speciaal over diens ver maarde werkwijs als opvoeder. De won deren welke hij verwekte bijde ver waarloosde jeugd in Turijn en andere Ita liaanse steden, heeft natuurlijk de vraag doen rijzen hoe die buitengewone sucses. son te verklaren zijn. Dr. Endres die een diepgaand onderzoek hiernaar instelde, legde de resultaten daarvan neer in een boek, dat bij Lanno te Tielt-den Haag verscheen. De verklaringen der metho des van de grote heilige, die gedreven door liefde het tijdelijk en eeuwig geluk van zijn jongens nastreefde, zijn glas helder weergegeven en men staat ver baasd welk diep inzicht Don Bosco had in de psyche der jeugd, waardoor hij steeds de juiste tactiek en het inslaande woord wist te vinden. Iedere pedagoog zal met vrucht kennis nemen van dr. Endres' boek. Enkele jaren geleden wezen wij al op de kwaliteiten van deze navrante roman van de Hongaar Dzsö Arvay, die speelt in een der vele Russische gevangenkam pen in Siberië. Dat het lezend publiek deze kwaliteiten waardeerde blijkt uit het feit, dat thans bij Gottmer te Haar- lem-Antwerpen de vierde druk uit kwam in de Damiate-reeks. Het is een hard boek en eer\ schreeuwende aan klacht tegen een systeem, dat zich alleen weet te handhaven door angst en een hardheid, waaraan het menselijke haast vreemd is. Het aantal boeken dat de ruimtevaart tot onderwerp heeft, is al niet meer te tellen,. Een hiervan is Charles Chiltons „Aanval op de aarde", in de serie „De sprong in het heelal". Het ijzingwekken de toekomstverhaal beschrijft een demo nisch opgezette aanval van de Marsmen sen op onze oude aarde. Het zit goed in elkaar en men krijgt al lezende respect voor stoute fantasie van Chilton, waar aan hij nog een portie waarschijnlijkheid toevoegt. Elsevier gaf het verhaal als pocketboek uit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7