KRO-RADIO OVER SPANJE
Zwart o
ONTMOETING MET EX-ASSISTENT
PERQUIN
FOUTEN!
IN BERLIJN BLIJVEN
SCHOTEN VALLEN
Minter en Hinter en de verdwijn-kast
KRO-JEUGDHOORSPEL
VAN BOUKE JAGT
Operette „Gasparone"
met ondertiteling
Jeugdcircus „Deko"
voor KRO-t.v.
TRIO LOUIS VAN DIJK
VOOR DE MICROFOON
Radioprogramma's
1 e/evisieprogramma
maakt
Martin Mons
Stern-feuilleton
JE ZIET ZE WEER
STEEDS MEER!!
öAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 16 AUGUSTUS 1962
Amusementsmuziek 16,00 Verkenningen in
de Bijbel. 16,20 Pianorecital: klassieke en
moderne muziek 16,45 Voor de jeugd 17,10
Lichte grammofoonmuziek 17.40 Beursbe
richten. 17,45 Lichte Grammofoonmuzielf.
17.55 Ritmische klanken 18.15 Sport. 18.20
Metropole-orkest. 18.50 Sociaal perspektief
lezing, 19.00 Nieuws en weeroverzicht. 19.10
Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50
Politieke lezing. 20.00 Ensemble Parade.
20.45 De Zevensprong, wedstrijd. 21.00 Mu
ziek in miniatuur. 21.30 Kerkorgelconcert
22,20 Klassieke muziek (gr.) 22,30 Nieuws
en S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking
22,55 Reportage van het 5e plenaire con
gres van de Internationale Raad van Chris
telijke Kerken te Amsterdam. 23.05 Trom
pet en piano: moderne muziek. 23.30 Boek
bespreking. 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG 17 AUGUSTUS
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Barokènsemble
(gr.) 7.45 Morgengebed en overweging .8.00
Nieuws. 8.15 Amusementsmuziek (gr.) 8.50
Voor de vrouw. 9.40 Voor de kinderen.
10.05 Klassieke muziek (gr.) 11.00 Voor de
zieken 11,40 Klassieke Hongaarse dansmu
ziek (gr.) 11.50 Als de ziele luistert, le
zing.
Brussel Vlaams
DONDERDAG 16 AUGUSTUS
BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws 12,03
Operette- en filmmuziek. 12,30 Weerberich
ten. 12.35 Oost Europese muziek. 12,50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13,15 Kamer
muziek 14.00 Licht casinoconcert. 15.00 Kla
rinetrecital 15,30 Mannenkoor en piano
15.50 Symfonieorkest: klassieke muziek. 16.00
Beursberichten 16,06 Symfonieorkest en so-
licht 17,00 Nieuws en weerberichten 17,15
Lichte grammofoonmuziek 17.50 Tenor en
piano 18.20 Voor de soldaten 18,50 Latijns-
Amerikaanse muziek. 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Lichte or
kestmuziek. 21.00 Operetten potpourri's 22.00
Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.55-23.00
Nieuws.
Rrnssel Fran*
DONDERDAG 16 AUGUSTUS
BRUSSEL 484 m 12,03 Lichte muziek
12.28 Gevarieerd programma. 13.00 Nieuws
13.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.03 Ka
merorkest: oude muziek. 15.03 Lichte mu
ziek. 16.08 Lichte grammofoonmuziek 17.00
Nieuws. 17.30 Klassieke en moderne ka
mermuziek. 18.30 Lichte grammofoonmuziek
19.30 Nieuws. 20.30 Gevarieerd programma
22.00 Wereldnieuws. 22.20 Lichte muziek.
22,55 Nieuws.
De KRO-radio stelt niet-vakantie-
gangers zondagavond 19 augustus
2U uur in de gelegenheid in anderhalf
uur tijd kennis te maken met Spanje.
Frank van Haaren, perschef van de
KNAC, stelde voor deze gelegenheid
een klankbeeld samen, waarin een
overmaat van toeristische tips ir ge
combineerd met Spaanse muziek. Voor
degenen, die nog geen vakantiekeuze
hebben kunen maken, geeft dit pro
gramma wellicht enkek bruikbare ad
viezen voor een reis naar een „zonnig"
zuiden.
Üe jonge Nederlandse auteur Bouke
Jagt schreef voor de „Wigwam"-
uitzendingen van de KRO een nieuw
seriehoorspel: „Avonturen met tove
naars", waarvan de jeugd tussen 8 en
12 jaar dinsdagmiddag 21 augustus
om 17 uur het eerste deel kan beluis
teren.
Bouke Jagt, die thans in Spanje woont,
schreef voor de jeugd een groot aantal
radiospelen, waarvan de KRO o.a.
heeft uitgezonden: „Kriki, het Indiaan
tje" en Pablo en zijn ezeltje".
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
^^ocjezecjcl
Zaterdagavond 25 augustus te 20.30
uur brengt de KRO voor de vijfde
maal een operette uit de serie Duits-
Oostenrijkse televisieprodukties in de
Nederlandse huiskamers. Ditmaal kun
nen de kijkers kennismaken met „Gas
parone", een van de vele operettes
van de Oostenrijkse componist Carl
Millöcker, die vooral naam maakte
met ..Der Bettelstudent", die in april
vna dit jaar door de KRO werd uit
gezonden. Naar wij vernemen wordt
ditmaal de Nederlandse beeldregistra
tie van een Nederlandse ondertiteling
voorzien.
V'oor het KRO-televisieprogramma van
zaterdagmiddag 25 augustus om 17
uur wacht de jeugd een televisieuit
zending uit het jeugdcircus ..Deko",
dat ieder jaar in Noordbrabant op
treedt. Een groep enthousiaste jongens
heeft nl. onder de energieke leiding
van de 20-jarige Guus Willems het
typische circusamusement gekozen als
vorm van vrijetijdsbesteding. Hun
draad-, spring- en evenwichtsnummers
worden bij deze televisieuitzending be
geleid door traditionele eircusmuziek,
die wordt uitgevoerd door enkele leden
van de koninklijke harmonie „Deurne".
Ria Dohmen beeft de regie van deze
jeugduitzending.
Toch is zo'n vakantie wel het
ideale middel om de volkeren dichter
tot elkaar te brengen. Dat bevordert
de wereldvrede, zoals u weet. Hoe
meer treinverbindingen we krijgen en
hoe sneller de vliegtuigen gaan, hoe
beter we met elkaar kunnen op
schieten. En hoe beter we misschien
ooit nog eens op elkaar kunnen schie
ten.
Maar vakantie houden is een echt
vredeswerk. Neem nu Duitsland. Wie
er noo niet geweest is, om de Rijn tg
zien en een leikleurig hoedje te ko
pen is óf een rancuneus mannetje,
dat maar niet vergeten kan en dat
nog lang niet rijp is voor het ver
enigde Europa, óf een communist.
Want een weldenkend mens laat zich
erheen rijden.
Daarom ben ik er ook maar weer
eens geweest, voornamelijk ter wille
van mijn zoon trouwens, die een
beetje in de ban van vreemde talen
is geraakt en die nu wel eens vhlde
horen of het echt waar is dat ze
over de grens een taal praten waar
van je als Nederlands jongetjei geen
snars begrijpt. Ik had hem dat name
lijk verteld, maar ik stond teel stevig
voor schut. Ten eerste zei de Duitse
douanier geen enkel woord, en dat
klinkt net als Nederlandsen in de
toeristenplaats die we daarna aande
den liepen mensen genoeg, maar ze
spraken unaniem onze eigen lands
taal. Dan maar waf kopen, dacht ik,
maar de Duitse winkeliers zijn al even
goed in Nederlands als de onze in
Duits. En er was geen Duits woord uit
hen te krijger. En omdat de P van
parken op de verkeersborden er net
eender uitziet als de P van het Ne
derlandse parkeren, en aangezien tot
overmaat van ramp Bier met een
hoofdletter niets Duitser klinkt dan
bier op z'n Hollands, is het volgens
mijn zoon larie dat er vreemde talen
zouden bestaan. Trouwens, hoe zou
den die buitenlanders zo'n vreemde
taal kunnen spreken, meent hij
Een collega was onlangs ook in
Duitsland geweest. En zijn persoon
lijke bijdrage tot het herstel van de
wereldvrede bestond uit het uitnodi
gen van een echtpaar dat hij daar
op een kampeerplaats ontmoet had.
Ze kwdmen ook echt, een paar zoeken
later, ivant een fatsoenlijke Duitser
gaat zo goed naar Nederland als wij
naar Duitsland. Toen ze bij die col
lega aanwoeien was die juist, bij wijze
van zinvolle vrijetijdsbesteding, bezig
een fraaie klok te maken. Een heel
peuterwerk, waar die Duitse meneer
en zijn vrouw versteld van stonden.
Kijk. dat is nou typisch Hollands,
zei de man opgetogen tot zijn vrouw.
Van die leuke ouderwetse tik-klokken
maken, met slingers en tierlantijntje
..Doen alle Nederlanders dat nu?"
vroeg hij, opgetogen als een Neder
lander die eindelijk een alpenkoe met
zo'n bel om de nek aanschouwt. „Och,
misschien is er nog wel zo'n gek,''
zei mijn collega.
De gasten vonden het prachtig.
„En al die Hollanders zitten 's avonds
in hun vrije tijd van die hangklokken
te maken," vertelt hij op het ogen
blik tegen familie en kennissen in
Duitsland. „Ja, enig om te zien
voegt zijn vrouw er aan toe.
Al weer een stukje beter wederzijds
begrip.
T>ij het jazzfestival dat te Loosdrecht
werd gehouden en waarvan de tele
visiekijkers een deel van de finale za
gen, zijn ook radio-opnamen gemaakt.
Vrijdagmiddag 17 augustus zal men om
17.25 uur opnamen kunnen horen van
eer optreden van het trio Louis van
Dijk, met medewerking van Carel
Schulze, die de vibrafoon bespeelt. Uit
gevoerd worden composities van Lewis,
Duke Ellington en Louis van Dijk.
Hilversum I 402 m.
DONDERDAG 16 AUGUSTUS
AVRO 12.00 Zang en orgel. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws
13.15 Mededelingen, actualiteiten of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursbrichten. 13,30
Promenade-orkest. 14.00 Cello en piano
klassieke en moderne muziek. 14.30 Trom
bone-kwartet (gr.) 14.40 Voor de vrouw.
15.00 Klassieke pianomuziek. 15.30 Extra Vi
taminen (gr.) 16,00 Voor oog en oor, cul
tureel programma 17.00 Lichte grammofoon
muziek. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Gram
mofoonmuziek. voor de jeugd. 18.00 Nieuws
18,15 Actualiteiten 18.20 Cocktail Trio 18.40
Lichte muziek. 18.55 Gesproken brief. 19.00
Carrousel, licht programma. 19.55 Sport
praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-Filhar
monisch orkest: klassieke en moderne mu
ziek 21,10 Meneer Becnke is een beetj
vreemd, luisterspel 22,05 Dansmuziek 22.30
Nieuws 22.40 Actualiteiten 23,00 Sportactua-
liteiten 23.10 Discotaria, nieuwe grammofoon
platen 23,55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG 17 AUGUSTUS
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nasliek 7,20 Socialistisch strijdlied 7,23
Lichte ochtendklanken (gr.) 8.00 Nieuws.
8.18 Muzikale ochtendpost (gr.) 8.30 Voor
de kinderen 9.00 Gymnastiek voor de vrouw
9.10 Klassieke muziek (gr.) (9.35-9.40 Wa
terstanden). VPRO: 10.00 Inzicht en uit
zicht, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA
10.20 Amsterdamse Politiekapel. 10.45 Lich
te muziek. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pi
anorecital: klassieke muziek 11,40 Orgel
spel.
Hilversum ïl m.
DONDERDAG 16 AUGUSTUS
KRO 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04
Lichte orkestmuziek (gr.) 12,25 Voor de boe
ren 12.35 Mededelingen ten behoeve van
land- en tuinbouw. 12,38 Operettemuziek
(gr.) 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws 13.15
Aqui Trinidad, impressie uit het Caraibische
gebied 13,20 Lichte orkestmuziek en solisten.
NCRV: 14,00 Theaterorkest, zang en
orgel 14.30 Klassieke orkestmuziek 15,30
Strooker, Peter Oosthoek, Wim van den
Heuvel, Allard v. d. Scheer, Annie
Langenaken en Letty Oosthoek.
België Vlaams biedt om 20.30 uur een
telerecording van de KRO-documentaire
„Majim", om 21 uur wordt de toneel
opvoering van de AVRO van „Het man
netje in de maan" overgenomen.
DONDERDAG 16 AUGUSTUS
NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Tele-
vizier 20.30 Wereldmuziekconcours Kerk-
rade 1962. 21.00-22.40 Het mannetje uit de
maan, TV-spel.
BELGIë VLAAMS: 19.30 Filmklucht. 19.50
Poppenfilm 20,00 Nieuws 20,30 Gefilmd do
cumentair programma over de watervoor
ziening in Israel. 21.00 Toneelstuk 22.45
Nieuws.
BELGIE FRANS 19,30 Waals folklore 20.00
Nieuws. 20.30 Nieuwe films. 21.10 Feuille
ton. 21.45 Internationale toneelontmoetin
gen te Spa. 22.00 Toneelstuk. 22.30 Nieuws.
Gisteravond is ons duidelijk gebleken
dat een regionale t.v. echt geen luxe
zou zijn. De KRO vertoonde een goede
documentaire over de Limburgse plaats
Thorn, een interessante gemeenschap, die
inderdaad in den lande bekendheid ver
dient. Doch ons dunkt dat het program
ma te lang was voor de landelijke tele
visie. Nogmaals, het program was keurig
verzorgd en zou bijvoorbeeld voor de
t.v.-afdeling van de R.O.Z. (zo er die
een geweest was) heel goed hebben vol
daan. Nu was het wat teveel van het
goede. Ben Mettrop, de zeer bekwame
KRO-regisseur, gaf er blijk van de zeer
aparte verhoudingen in de plaats Thorn
goed te hebben bestudeerd, evenals de
historie van deze gemeente. Wij hadden
echter liever meer vernomen over de
ontwikkeling van de stad en wat minder
vertoefd op de repetities van de intussen
zeer goede harmoniegezelschappen, die
men in Thorn heel familiair „bokken" en
„geiten" noemt.
Het programma over Thorn was onge
twijfeld het beste wat de KRO gisteren
te bieden had. Het spotachtige sport-
program was te flauw om er woorden
aan te verspillen en het tekenfilmpje
van „The Flintstones" had ook al bitter
weinig te betekenen.
Het NTS-journaal nam dinsdag- zowel
als woendagavond met prima uitzendin
gen revanche op de slechte beurt van
maandag. Overigens werd de dinsdag
avond een erg plezierige door de ver
toningen van de humorvolle rolprent
„Broeder Martin" met in de hoofdrol nie
mand minder dan Paul Hörbiger. Alex
von Ambesser regisseerde deze film, die
weliswaar nogal „toneelmatig" was, maar
spontaan en gezond amusement bood.
Op deze avond kon men ook kijken
naar een interessante samenvatting van
de NTS-reportages over het bezoek van
de prinsessen Irene en Margriet aan de
West. Bouke Poelstra en Frits van Roon
verdienen een compliment voor de ma
nier waarop zij de kijkers van de mooie
reis hebben laten meegenieten. E.B.
STEMPEL
Het is zeker de eerste keer niet,
dat in een ziekenhuis kinderen
verwisseld worden, zo dacht een
man uit het Duitse district Kleef,
toen zijn vrouw hem een kindje
schonk.
De trotse vader, die voor 't eerst
op bezoek ging bij moeder en telg,
wapende zich met stempel en stem-
pelkussen. Hoe de verpleegsters
ook protesteerden, de vader zou
zijn kind merken en sloeg een
stempel op het zitvlak van de bore
ling.
VISSERSLATIJIS
Johan Kajus, een dertienjarige
Zweed uit Gvale, zat knusjes in zijn
bootje te vissen op de rivier Testebo.
Het was roerloos stil. Plots hoorde
de knaap achter zich een forse klap.
Met een ruk draaide hy zich om
en hy zag, dat hif in zijn bootje ge
zelschap had gekregen van een zalm
van acht kilo.
Johan houdt vol, dat hij geen vis
serslatijn spreekt.
LAAT
Door een gezin in Burnsbury (West-
Australië) werd in 1898 een slijpsteen
besteld bij een Engelse firma.
Het schip, dat de steen aan boord
had, verging 34 jaar geleden voor
de Australische kust. Onlangs werd
het wrak opgehaald en werd de met
mosselen begroeide slijpsteen afge
leverd aan de 77-jarige W. Gibson,
een zoon van de man, die de steen
bestelde. De opdrachtgever was in
tussen overleden.
VERWEND
Tussen het restaurant „Groep
Koffiehuis" te Geldrop en het
politiebureau onderhoudt een keu
rig in 't zwart geklede kelner iedere
dag de dienst beladen met smake
lijke gerechten.
In het politiebureau verblijven
nl. vier arrestanten en die worden
door de gemeentebode werkelijk
vertroeteld. Maar die bode is nu
met vakantie en nu ivordt het werk
overgenomen door de restaurant-
bediende. Maar zijn specialiteit
„gebraden hanen" mag hij niet af
leveren.
De korpschef vreest, dat hij de
arrestanten niet meer kwijt raakt
als zij gebraden hanen tussen de
tanden krijgen.
,,Dit is de beste twist, die ik ooit
gedanst heb".
yt J
Op Hilversum I 402 m musiceert
om 20.05 uur het radio filharmonisch
orkest o.l-v. Jean Fournet. Om 21.10
uur volgt het hoorspel „Meneer Beenke
is een beetje vreemd". Daarna volgt
om 22.05 uur Zuidamerikaanse muziek
in de rubriek „Een avondje uit". Tot
besluit van de avond wordt om 23.10
uur de rubriek „Discotaria" uitgezon
den.
Op um II 298 m biedt
de NCR y om 20 uur de ensemble-
parade. Óm 20.45 uur leidt Goos Kamp
huis de vakantiewedstrijd „De zeven
sprong". Om 21 uur kunt u genieten
van „Muziek in miniatuur" Wim van
der Panne geeft om 21.30 uur in Den
Haag een orgelconcert en om 22 uur
volgt de rubriek „Muziek voor miljoe
nen".
Na het journaal begint om 20.20 uur
AVRO's Televizier. Om 20.30 uur ver
toont men een filmoverzicht van Gcrton
van Wageningen en Leen Timp, gewijd
aan het wereldmuziekconcours in Kerk-
raóe. De hoofdschotel van de avond is
om 21 uur het tv-spel van Achard „Het
mannetje in de maan" onder regie van
Ton Lensink- Medespelenden zijn Shireen
Ex-president Eisenhower, die een
vakantie in Europa doorbrengt, heeft
met drie oude vrienden golf gespeeld
op de banen van de Wenworth club
in SurreyEngeland. Op het ter
rein liet de oud-staatsman zich rijden
door Sir James Gault. Deze was toe
gevoegd aan de staf van generaal Ei
senhower, toen deze opperbevelheb
ber was van de geallieerde strijd
krachten in Europa.
aan zijn ogen lag het toch niet.
Hij belde driftig, zei de binnenkomen
de agent mijnheer Van Wezel te vragen
dadelijk evenbij hem te komen. Bleef
nog altijd de foto's belurend, zitten, ter
wijl zijn vingers een nijdige roffel op
het bureaublad sloegen.
„U wou "zeker die andere afdrukken
nc0 hebben zei Van Wezel, die, zwaar
leunend op zijn stok, binnenkwam. „Kijkt
u eens, hier heb ik ze...Hier deze is
van het slachtoffer. En deze van het
dienstmeisje. Deze van de werkster. En
deze van een pedicure, die geregeld
over huis kwam. Ik heb maar gedacht,
zeker is zekei. Ik begrijp wel niet pre
cies, hoe een afdruk van die juffrouw
verzeild zou kunnen raken op een la
van het bureau van die mevrouw Grijps-
ma, maar een mens moet niets verwaar
lozen.
Dat is u toch wel met mij eens. Hij
hield de foto's waaiersgewijs gespreid
als een spel kaarten.
„Ja," zei Perquin afwezig. ,,Leg z.e
maar neer. En wil jij dan eens kij
ken of die beroerde fragmentarische af
druk in verband te brengen is met
een van die foto's hier? Ik voor mij
kan er geen touw aan vastknopen.
Maar het is jouw stiel, zoals onze bu
ren dat noemen. Allicht dat jij er meer
"an terecht brengt. Als er tenminste
iets van terecht te brengen is."
Hij reikte Van Wezel de loep. Deze
ging zitten en bekeek nauwkeurig éen
voor één de gefotografeerde afdrukken-
„Neen," zei hij dan beslist, „die af
druk is van geen van deze mensen af
komstig."
„Weet je dat zeker?"
„Ja. Wat we hebben is wel een heel
flauw en erg fragmentarisch afdrukje
ik betwijfel zelfs of het voldoende
is voor identificatie maar van een
van die vingers daar," hij maakte een
hoofdbeweging naar de foto's, „is het
vast en zeker niet afkomstig. Zoveel
valt er nog wel van te zien. Is dat
heel erg?"
„Erg?" herhaalde Perquin bitter.
„Weineen, waarom zou het erS zijn?
Het is prachtig.' Enfin, ik heb van het
begin wel geweten, dat alles me in
deze zaak zou tegenzitten, maar dan
ook alles. Sacré nom d'un tout p'tit
chien!"
Met een nijdige zwaai veegde hij de
foto's van het bureaublad.
„Ziezo, dat hebben we dan ook weer
PRAET-MAECKBR gehad."
Van Wezel keek wat beduusd. „Als
u mij niet meer nodig heeft, dan ga ik
maar weer, inspecteur."
„Neen, wacht nog even. Dat koffer
tje! Heb je op dat koffertje of op de
inhoud ook vingerafdrukken gevonden,
die er niet op zouden moeten zitten?"
Van Wezel schudde het hoofd. „Niets
dan afdrukken van die meisjes. Of dan
van twee van die meisjes, waaronder
dat meisje Smits, op de potjes en
flesjes en tubetjes. En op de buiten
kant ook nog van die hoofdjuffrouw."
„Van juffrouw Tersteeg. Dus allemaal
afdrukken, die je logischerwijze kon
verwachten te vinden. Nu ja, ik had
ook niets anders verwacht, zo niet.
Asl je eenmaal met pech begint, kun
je dat ook verwachten over de hele li
nie. Waarom hebben die stommelingen
ons ook niet eerder gewaarschuwd?"
Van Wezel verdween op kattepootjes.
Als de baas zo'n bui had, was er toch
geen land met hem te bezeilen.
Hoofdinspecteur Pieter Augusts Per
quin leunde moe achterover in zijn ou
derwetse bureaustoel en maakte inven
taris op. Eigenlijk was er in deze he
le historie niets verwonderlijks. Iemand,
die een moord zo prachtig kon uitkie
nen, zou er natuurlijk ook wel voor
zorgen, dat ze tijdig alle haar com
promitterende bescheiden in handen
kreeg. Zolang hij nog in de mening
verkeerde, dat de schuldige moest wor
den gezocht onder de mensen, die in Kit
ty Grijpsma's dossier voorkwamen, had
hij het zelf toch ook als iets onlogisch,
iets dat in strijd was met het karak
ter en de intelligentie van de schuldi
ge gevoeld, dat zij niet had gezorgd
voor de verdwijning van alles, wat
haar ook maar in de verste verte in
verband kon brengen met deze moord,
voor ze toesloeg.
,Voor ze toesloeg.' Hij dacht nu aan
de moordenaar als zij. Dat was de eni
ge zekerheid, die al zijn zoeken hem
tot nu toe had opgeleverd. De schuldi
ge was een vrouw. Maar de enige aan.
wijzing, die hij had om haar op het
spoor te komen, was een vingerafdruk
zo fragmentarisch, dat hij, zoals Van
Wezel had gezegd, onmogelijk als iden
tificatiemiddel kon dienen.
„Sacré nom d'un p'tit chien," her
haalde hoofdinspecteur Perquin. En hij
herhaalde dit op zo'n nijdige toon, dat
de jonge agent, die een bundeltje rap
porten binnenbracht, aan ieder, die het
maar horen wou, vertelde, dat het de
baas zeker niet meezat in dat zaakje
van die vermoorde juffrouw, want fiij
had een pesthumeur-
En intussen ijsbeerde hoofdinspecteur
Perquin maar door zijn kamer en ont
wierp het ene plan de campagne na
het andere. Plannen, die hij dadelijk
weer onder tafel werkte, zodra hij ze
gevormd had.
„Neen, mijn lieve kind, ik begrijp wer
kelijk niet, waar je je zo nerveus om
maakt," zei Carla Berkelaar een beet
je geërgerd. „Goed, het is niet prettig,
als iemand je inrichting uitkiest om
daar iemand te vermoorden. Maar als
je nu absoluut een moord wil plegen,
moet je het toch ergens doen. En bij
jezelf aan huis doe je zoiets om voor
de hand liggende redenen natuur u>c
liever niet. Maar alles is toch nog bo
ven verwachting goed afgelopen. Dat
kind, die Smits, haalt het er wel door.
Het Amerikaanse contract is zo go«-d
als in kannen en kruiken, heus, dat
verzeker ik je. En ik heb mijn infor
matie uit heel goede bron. Nu, en wat
nu wijlen Kitty Grijpsma betreft, je
zult het toch zeker wel met me eens
zijn, dat er, te oordelen naar a'ies.
wat we zo de laatste tijd over haar
hebben gehoord, niet veel aan haar
verloren is. Neen, zeg nu zelf."
,,Ik weet het werkelijk niet, Carla.
Kit is voor mij altijd erg vriendelijk
geweest. Ik mocht haar echt wel. En
hoe weet je of alles wat er nu van
haar wordt gezegd, wel waar is? De
mensen zeggen zoveel. Misschien is het
allemaal niet half zo erg."
„Nu goed, laat het dan niet half zo
erg zijn. Maar dat is dan toch nog
geen reden rond te lopen met een ge
zicht als een uil in doodsnood. Je hebt
altijd ernaar verlangd, dat je deze he
le schoonheidsaffaire eraan kon geven.
Ik wil graag toegeven, dat je er dan
ook niet voor deugt. Ik wil niets zeg
gen van al die smeerseltjes en zalfies
en oliën van je. Die zijn prima. An
ders zouden trouwens ook die Amerika
nen er niet zo achteraan zitten. Maar
je kunt niet met de mensen omgaan.
Je bent veel te schuw. Ik weet wel,
er zijn lastige tantes onder, maar jy
kunt ook helemaal niet van je afspre
ken. (Wordt vervolgd)
Een Oostduitse volkspolizist, die giste
ren probeerde naar het westen te vluch
ten, heeft twee andere Vopo's beschoten
en werd op zyn beurt door geweervuur
getroffen alvorens zyn opzet slaagde.
De twee getroffen Vopo's hadden po
sities ingenomen op een uitkijktoren. Ze
werden per ambulance weggedragen,
maar de Westberlijnse politie kon niet
zeggen of ze dood waren of gewond.
(Advertentie)
DE BETERE VIRGINIA
Het incident vond plaats op de hoek
van de Pestalozzi Strasse en Heiken-
damm aan de grens van de Britse sec
tor.
Volgens de Oostduitse politie is een
kapitein van de Oostduitse grenspolitie
dinsdag dicht bij Setzelbach door Weet-
duitse politiemannen doodgeschoten.
Volgens het ministerie hadden de Oost
duitse grensbewakers waarschuwings
schoten in de lucht gelost toen een West-
duitse officier en twee soldaten de grens
naar de oostzone overschreden. De West
duitsers beantwoordden het vuur, waar
door kapitein Rudi Arnstadt werd ge
dood. aldus de verklaring die door het
Oostduitse persbureau A.D.N. werd uit
gezonden.
De communisten noemden het incident
een „provocatie om de spanning te ver
meerderen" en waarschuwden voor het
gevaar daarvan „vooral voor Westduitse
burgers voor wie de grote ruimtevluch-
ten van de Sovjet-kosmonauten het dui
delijk hebben gemaakt waar de doeltref
fende kracht van de wereld ligt"
Vopo's hebben gisteren 20 traangas-
bommen over de sectorgrens in de Ame
rikaanse sector geworpen toen een radio-
wagen nieuwsberichten uitzond.
De Westberlijnse politie beantwoordde
dit met het werpen van acht traangas-
bommen, waarop de Vopo's zich terug
trokken.
46-2 De zaal hield zich muisstil. Een
veldwachter op het toneel die sprak van
misdaad en slachtoffers, wat had dat te
betekenen?
„Dames en heren," riep de veldwach
ter, „helaas moet ik, als dienaar der
wet, ingrijpen. Ik heb ernstige verden
kingen tegen deze doortrapte schurk".
Hij wees op Bozzoroni, die triest met
het hoofd schudde. „En ik heb u no
dig als getuigen," vervolgde Zeeg tegen
het publiek. Het ging hem goed af, dat
spreken voor een zaal. Speurderswerk
in het openbaar, dat was je ware! Hij
beklemtoonde zijn woorden, toen hij ver
der ging. „Kijk er es an," zei hij, „mij
is een persoon bekend met naam en toe
naam, wiens portefeuille gestolen is door
DEZE man." De veldwachter zei lie
ver maar niet, dat hijzelf degene was,
wiens portefeuille gestolen was. Dat
kienk zo dom.
„Ah!" riep Bozzoroni nu, „grote die
naar der wet, bewijs dat eens!"
Zijn ogen fonkelden van woede.
„Bewijs?" zei Zeeg, dat ligt in de
verdwijnkast. Maak open."
De heer Zumpf die in de loge iat>
sloeg de handen voor het gezicht
„Oplichters," mompelde hij kokend,
„allemaal iplichters, die goochelaars.
Altijd weer komen ze met andere num
mers, dan ze beloven. En altijd weer
haalt deze Bozzoroni er een veldwach
ter bij. Denkt hij dat dat leuk is? Straks
gelooft het publiek nog dat het echt ia.
Ili zal hem meteen weer ontslaan.**