Gedurfde en originele actie KAJ-district Vlissingen In het Zuid-Sloe werkt men aan 2 reuzen reparatiedokken Project van „De Schelde uit Vlissingen SUNIL WHITE FRES EEN MOOIE BALLON BIJ ELKE GROTE FLES Uitzending naar Afrika Spiegelglas Sas van Gent investeert in Brazilië Onzekere toekomst voor straalmotoren-werkplaats j.... Raad van Graauw beraadt zich over verkeerssituatie Onaangename verrassing Mislukt gesprek Kleine afdeling Terreinfeest in „Vrederust" B. op Zoom Afscheid van 2 raadsleden Totaal bedrag f 69 miljoen J X>° SVJNllMfr Motorschip ramt laad- en loskraan Moot voor moot 12 m3 beton M.s. „Oranje" komt zondag in Vlissingen Op vliegbasis Woensdrecht Groot complex Zonder werk gaeblaO Ronde Huijbergen DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1962 (Van onze redacteur). Iedereen kent langzamerhand de Wereld-Wijd-Actie van de K.A.J, en V.K.A.J. wel. In het kort komt ze hierop neer,dat de kajotters en kajotsters uit Nederland en andere landen voor twee jaar worden uitgezonden naar de missielanden, om daar te helpen bij de bouw van scholen, kerken, internaten en ziekenhuizen, of om er als gezinsverzorgster of verpleegster werkzaam te zijn. Bij de jongens en meisjes is het een kwestie van louter idealisme. Zij krijgen geen enkele geldelijke vergoeding voor hun werk. In die twee jaar derven zij aan inkomsten ongeveer 10.000 gulden. Zij ver laten voor twee jaar hun werkkring, hun gezinsmilieu, hun verloofde. Achter deze idealistische werkers staat het thuisfront. Voor elke uitzending moet de katholieke arbeidersjeugd 4500 gulden neer tellen. Meestal worden de uitgezondenen geadopteerd door de dioce sane afdelingen. actie. De gedachte was iets van de overvloed, waarover de jeugd tegen woordig beschikt, te bemachtigen. Dat moest op een moderne manier gaan, die zou aanslaan. Het motto van de actie is daarom geworden .,Geef 'n pilsje weg". Kajotters, kajotsters en alle an- Zo heeft het gehele bisdom Bre da vorig jaar de uitzending van één kajotter gefinancierd. Wat het diocees vorig jaar in zijn geheel heeft gedaan, gaat het dis trict Vlissingen, dat Walcheren en Zuid-Beveland omvat, nu alléén doen. Vlissingen is hiermee het eerste district in Nederland en daarbuiten, dat het aandurft de complete 4500 gulden tiij elkaar te brengen. En dan te bedenken, dat het district nog geen tien afdelin gen telt met ten naaste bij 100 jon gens en meisjes, die zich actief voor deze prachtige actie interes seren. Zeeuwsch-Vlaanderen en het Noordbrabantse deel van het dio cees hebben besloten samen voor de uitzending van een tweede man zorg te dragen. Het district Vlissingen heeft geen Zeeuwse jongeren kunnen vinden die de trip naar Afrika willen maken. Daarom heeft het de Goudse automonteur Wil Vermey geadopteerd. Hij is 23 jaar. Zo als rector C. Kroon, aalmoezenier van het district Vlissingen van de K.A.J., hem beschrijft, was hij „2 centimeter te klein voor de militaire dienst maar toch groot genoeg om een groot opoffe rend werk te verrichten". Wil Vermey gaat in een team van vier: een timmer man, twee metselaars en een monteur. Zij vertrekken begin volgend jaar naar het bisdom Bobo Dioulassa in Haute Volta in Noordwest-Afrika. Zij gaan er helpen bij de bouw van enkele scholen en internaten. Haute Volta is een zeer arm land. Het gemiddelde jaarinkomen per hoofd van de bevolking bedraagt f 150,-. Acht procent van de 4 miljoen inwoners is katholiek. Zeven procent van de kinderen bezoekt een school. In het gehele land, dat bijna zo groot is als Frankrijk, staan slechts tien zieken huizen. Er zijn twee tandartsen in het land. Haute Volta is voormalig Frans ge bied. Sedert kort is het onafhankelijk. Originee! Hoe gaat het district Vlissingen die 4500 gulden binnen twee jaar bij elkaar brengen? Wel, door een heel originele De foto toont de hoofdingang van een katholieke kerk in Haute Volta. dere jongeren op Walcheren en Zuid- Beveland hebben de keus uit vier pils- contractjes, te sluiten met penningmees ter Kees de Koning uit Lewedorp: een week-, veertiendaags-, maand- of kwar taalcontract. Voor één pils wordt 45 ct. gerekend. Er moeten dus 10.000 pilsjes worden weggegeven om de actie te doen slagen. De contracten moeten voor twee jaar worden aangegaan. Aalmoezenier Kroon en zijn mannen hebben uitgerekend dat 100 weekcontracten voldoende zijn om de 4500 gulden bij elkaar te brengen. Hoewel de actie pas op 9 september a.s. te 's-Heerenhoek officieel van start gaat, zijn reeds 103 verschillende con- tractjes afgesloten (660 pilsjes). Op 9 september a.s. zal er in de Jeugdhoeve te 's-Heerenhoek een „Ap pél der Zeeuwse jongeren" worden ge houden. Op die dag zal pater F- Bale mans p.a., die vijf jaar in Haute Volta gewerkt heeft, iets komen vertellen over de situatie in dat land. Alle katholieke jongeren boven zestien jaar hebben 'een uitnodiging voor deze contact- en bezinningsdag gekregen. In die uitnodiging staat: ,.Kom niet met lege handen, maar met handenvol con tracten. Contracten van jullie z.elf, maar ook van je vrienden, jong en oud, die het thuisfront willen helpen versterken. Iets van de overvloed voor Afrika!" Die start op 9 september zou wel eens even bruisend en overvloedig kunnen worden als een goed getapt pilsje. Bijgaande situatietekening toont de lig ging van Haute Volta in Afrika. De door het district Vlissingen geadopteer de kajotter zal twee jaar in dit land gaan werken. (Van onze redacteur) Gistermiddag stonden we aan de rand van de bouwput, die is aan gelegd voor de bouw van twee re paratiedokken, die de Kon. Mij. De Schelde uit Vlissingen in het Zuid- Sloe laat aanleggen. Het is een immens stadion. Vier honderd meter lang, tweehonderd meter breed, bijna 35 meter diep. Het ÏÜkt een groot graf voor twee be tonnen reuzen. De twee reparatiedokken komen naast elkaar te liggen, slechts gescheiden door een 21 meter hoge tent kamer. Schepen van 30.000 tot 40.000 ton zullen in deze dokken hersteld kunnnen worden. De bouwput is midden april jl. droog gevallen. Om het „stadion" van binnen te profileren, moest nog 100.000 kubie ke meter droge grond worden uitgegra ven. Dat is inmiddels gebeurd en men is begonnen met het storten van de be tonnen vloeren van de twee dokken. De vloer van het grootste dok zal in negen, die van het „kleine" dok in acht moten worden volgestort. De eerste moot van het grootste dok is klaar. Er waren drie weken nodig voor de bekisting en de bewapening Daarna werd er vier dagen en vier nachten achter elkaar beton gestort. Toen pas zat die eerste moot vol. Gisteren was men bezig aan de bekis ting en de bewapening van de tweede Op woensdag 22 augustus zal op het sportterrein van de inrichting Vrede rust bij Bergen op Zoom weer het jaar lijks terreinfeest voor ontspanning der patiënten worden gehouden. Het orga niserend comité heeft een heel program ma samengesteld, dat dezer dagen be kend zal worden gemaakt. (Van onze correspondent) De raad van Graauw vergaderde voor de laatste keer in de huidige samen stelling. De voorzitter kon een voltal lige raad verwelkomen. De geloofsbrie ven der nieuwe raadsleden werden in orde bevonden. Een verzoek van het wielercomité, dat op 29 juli 11, een baankoers organi seerde, om een subsidie van f 50, werd na een korte toelichting met algemene stemmen ingewilligd. Aan de verlening werd de voorwaarde verbonden dat in geval in 1963 geen koers zou worden georganiseerd, het genoemde bedrag zal worden terugbetaald. Daarna kwam de bespreking van de verkeerssituatie in het dorp ter tafel. B. en w. hadden hieromtrent een voor stel, waarvan het eerste punt zonder meer werd goedgevonden. Het behelst een parkeerverbod voor de oostzijde van de Dorpsstraat, van de Beatrixstraat tot het Dorpsplein. Toegelicht werd, dat alleen voor het in- cn uitstappen van reizigers en liet in- en uitladen van goe deren gebruik gemaakt mag worden van de oostzijde van de weg. Punt twee bevatte de verplichting dat ri5 v<?ei"tuigen, komende van richting ^uae Kaai naar Dorpsstraat rijdende, van de hoek bij dhr. Uiterhoeve recht- zouden moeten rijden tot bij de vo?ing van de heer Van Irnmerseel, om andaar via het Dorpsplein de Dorps- H ™at J.n te rijden. Vele leden vonden Haf, W^ze van reSelen zó gevaarlijk, rifi ?e uever de bestaande toestand wil- aaüft u" en* Dit Punt werd derhalve aangehouden. Het derde punt betrof het verzoek van nf 1 Van Campen om een verwij- uercl waarschuwingsbord bij het begin van de Dorpsstraat terug te plaatsen. J^e meeste leden gaven hun instemming K^nnen, zodat besloten werd tot te rugplaatsing. Men zal tevens een paar zebrapaden laten aanbrengen, één bij het begin van de Dorpsstraat vóór de Beatrixstraat, een ander in de buurt van het raadhuis. Nog werd aangedrongen op meer po litietoezicht op de maximumsnelheid in het dorp. Met algemene stemmen werd een verzoek van het bestuur van de r.-k. school ingewilligd om een bedrag van f 12.710 beschikbaar te stellen voor het bouwrijp maken van het terrein voor de nieuwe school. Hierna dankte de voorzitter de ver trekkende raadsleden, de heren Schil- lemans en Van Campen. De eerste heeft niet minder dan 17 jaar zitting gehad, waarvan 5 jaar als wethouder. De heer Schillemans sprak op zijn beurt een woord van dank voor de aangename wijze van samenwerken in al die jaren. Van de rondvraag werd gebruik ge maakt om te klagen over de trage gang van zaken bij het verlenen van vergun ningen voor herstelwerkzaamheden aan woningen. Ook de weg Graauw-Paal kwam nog ter sprake, die niet vol doende was hersteld. De uitvoerder van het werk zal van een en ander in ken nis worden gesteld. (Van onze Haagse redactie) De N.V. Maatschappij tot Vervaardi ging van Spiegelglas, Glasvoorwerpen en Chemische Produkten te Sas van Gent zal in totaal 69 miljoen gulden in vesteren in een aantal glasfabrieken in Brazilië. Genoemde onderneming, die in ons land naast glas o.m. ook meststoffen produceert en waarvan het aandelen kapitaal voor het grootste deel in Franse handen is, heeft reeds in de cember van het vorige jaar 40 miljoen gulden in Braziliaanse ondernemingen geïnvesteerd. De overige 29 miljoen zullen in 4 (Advertentie) o. r NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL jaarlijkse termijnen beschikbaar worden gesteld. Deze investeringen worden ge zien als een gevolg van de Franse fis cale politiek. Nadat in januari 1962 de chemische industrie van de N.V. Spie gelglas aan Produits Chimiques Pechi- ney-Saint-Gobain werd overgedragen, heeft het karakter van de Nederlandse onderneming een algehele verandering ondergaan. De N.V. Spiegelglas wordt nl. thans als een „holding company" beschouwd, die de belangrijke belangen in Brazilië buiten de sfeer van de Franse fiscale autoriteiten om voor de moederonderneming gaat behartigen. Behalve in Brazilië is de N.V. Spie gelglas ook gaan deelnemen in het aan delenkapitaal van de N.V. Chemische Fabriek Coenen en Schoenmakers, pro ducenten van fosfaat en silicium te Ve- ghel (N.B.). (Van onze correspondent) Het grote Liberiaanse motorschip DOVE dat voor de kade van de fosfaatfabriek te Sas van Gent gemeerd lag voor het lossen van materiaal, is bij het vertrek in aanvaring gekomen met de laad- en loskraan van bovengenoemde fabriek. De voorsteven van het schip kwam bij het zwenken tijdens het afmeren in aan raking met de installatie, waarbij ver scheidene zware ijzeren balken verbo gen werden en vele grote bouten als lucifershoutjes afknapten. Door de grote kracht is de gehele kraan opzij gescho ven. De schade wordt geschat op enke le duizenden guldens. moot. Volgende week zal de ter plaatse gebouwde betonfabriek andermaal drie tot vier dagen en nachten ononderbroken sappige specie produceren, die met zes vrachtwagens naar de verrijdbare trans- portbrug vervoerd zal worden. Vandaar zal het beton via beweegbare transport banden binnen de bekisting worden ge leid. Gisteren was men ook reeds bezig met de bekisting van de eerste moot van het kleinste dok. Die moot zal daarna aan de beurt zijn om volgestort te worden. En verder zal het om en om gaan: een moot van het grote dok, een moot van het kleine dok, enz. enz. Het is een gigantisch werk. Er wer ken ruim 200 mannen aan dit karwei, maar men heeft het nauwelijks in de gaten. Ze gaan verloren in de enorme ruimte van het werkterrein. Van boven af gezien zijn de mensen vriendelijke en nijvere dwergjes: niet alleen vergeleken bij de omvang van de bouwput, maar ook bij de grootte van de bekistingen en transportinstallaties en bij de lengte (48 meter) van enkele torenkranen. Ir. J. W. de Jong uit Souburg, die de leiding over het werk heeft en die naast ons staat, kijkt eveneens geboeid in de diepte. Tussendoor zegt hij even dat het twee zogenaamde gewichtsdokken wor den. Dat betekent, dat er geen drukpalen aangebracht hoeven te worden om de dokken tegen de opwaartse druk van het water in naar beneden te trekken. Het gewicht van de 120.000 kubieke meter beton, die voor de dokken nodig zullen zjjn, is ruim voldoende om de opwaartse druk te kunnen weerstaan. Achteloos maakt ir. De Jong dan nog Een blik in de gigantische bouwput in het Zuid-Sloe, waar straks de nieuwe dokken van de maatschappij „De Schel de" uit Vlissingen zullen liggen. een brede armzwaai, terwijl hij uitlegt dat er een ringleiding rondom de bouw put is aangelegd om het water er uit te kunnen pompen. Om dit te kunnen bereiken zijn er zestig bronnen aange boord tot een diepte van 25 meter. Elk uur moet er 1200 kubieke meter water verwerkt worden om de bouwput droog te kunnen houden. Het werk, dat ook nog de aanleg van een 425 meter lange kade bevat, moet in het voorjaar van 1964 zijn opgeleverd. Daar moet de combinatie Sloehaven dan voor zorgen, bestaande uit aanne mingsmaatschappij D. Verstoep uit Den Haag, die het waterbouwkundige werk voor haar rekening neemt, en Bredero's Bouwbedrijf, dat voor het kleinere be ton- en metselwerk zal zorgen. De werkzaamheden aan de Sloedok- ken zijn zo interessant en indrukwek kend. dat de directie van de Kon. Mij De Schelde besloten heeft voor haar personeel excursies naar het werk te organiseren. Onvoorziene omstandigheden voorbe houden zal het m.s. „Oranje" van de N.V. Stoomvaart Maatschappij „Neder land", onder commando van kapitein B. G. Donderdahl, zondag 12 augustus in Vlissingen aankomen. De debarkatie begint om ongeveer acht uur via de douaneloods van N.V. Haven van Vlis singen in de buitenhaven. Omstreeks 12 uur dezelfde dag zal het m.s. „Oranje" Vlissingen weer verlaten voor het maken van een tweede cruise' naar de Middellandse Zee. (Van onze correspondent) „De toekomst van de straalmotoren werkplaats op de vliegbasis Woensdrecht is enigszins onzeker geworden, omdat met de komst van de Starfighters en het verdwijnen van de Hunters, de Engelse motoren plaats zullen moeten maken voor de Amerikaanse". Deze mededeling wordt gedaan in het augustusnummer van AVIA, het maandblad voor lucht en ruimtevaart. Op „Woensdrecht" wor den namelijk alleen motoren van Engels fabrikaat gerevideerd. De Amerikaanse motoren gaan altijd voor onderhoud naar Schiphol, waar de KLM onlangs een werkplaats inrichtte om zodoende het personeel in de gelegenheid te stellen ervaring op te doen met dit soort mo toren. Dit in verband met de komst"van straalvliegtuigen in de burgerluchtvaart. Toen de koninklijke luchtmacht voor het eerst straalvliegtuigen in gebruik nam, moesten de motoren van tijd tot tijd voor controle naar Engeland wor den gezonden. Dit werd op de duur niet alleen een kostbare, maar ook een tijd rovende geschiedenis. Om een goedko pere regeling te bewerkstelligen en een korte afwezigheid van de motoren mo gelijk te maken richtte men in september 1950 te Delft een eigen straalmotoren werkplaats in. Nog geen twee jaar later kwam men naar Woensdrecht, waar een werkplaats van 1600 meter in het vier kant in gebruik werd genomen. Het hele complex, waarin bijna 350 burgers en militairen werk vinden, beslaat thans een oppervlakte van meer dan 4000 m2. Op „Woensdrecht" konden in die pe riode 2400 motoren behandeld worden. Daaronder bevonden zich onder meer naast de Derwents van de Meteors ook de Nenes van de Duitse Seahawks. Sinds 1958 werden er ook starters in revisie genomen. Het testgebouw dat daarvoor speciaal moest worden opgetrokken en ingericht, vergde een bedrag van drie miljoen gulden. Deze kosten werden door de Verenigde Staten in het kader van het militair hulpprogramma gedragen. Op de vliegbasis konden 5000 starters behandeld worden. Men werkte in de straalmotorenwerkplaats niet alleen voor de koninklijke luchtmacht, maar ook voor dé luchtmachten van België, Noor wegen, Denemarken en Duitsland. Het is te begrijpen dat Den Haag on aangenaam verrast is door het leit dat Oe Thant in een memorandum aan Indonesië nadere suggesties heeft ge daan inzake de oplossing van het Nieuw-Guinea-conflict. In de omge ving van Oe Thant geeft men toe, dat er „een klein abuis" heeft plaats ge had en dat het bewuste stuk pas 24 of zelfs 48 uur later aan Nederland ter kennis zou zijn gebracht. Waar de zaken op het ogenblik zo delicaat en gevoelig liggen, kunnen we het abuis toch waarlijk zo gering niet achten. Nederland kan zich, vinden we, te recht gepikeerd voelen, al zal men de betekenis van dit incident ook niet mogen overdrijven. De veronderstel- ling ligt voor de hand, dat het be- wuste stuk suggesties bevatte, welke het Soekarno gemakkelijker moesten maken zijn fiat te geven op de voorlo pige overeenkomsten. Vermoedelijk hebben ze betrekking op de symbolic sche overdracht omstreeks de jaarwis seling, waaraan de Indonesische presi dent zo zeer hecht. Hij moest ook een steun in de rug krijgen tegenover militaristische elementen zoals de nieuwe stafchef Jani, die eerst »"un militaire overwinning aan ide wereld willen tonen. Het rondzwerven van wat troepjes para's in oerwoud en jungle kan daarvoor moeilijk door gaan. In Den Haag en in Washington houdt men dan ook rekening met de mo gelijkheid van nieuwe infiltraties. Me de met het oog hierop is de paraat heid van de Nederlandse strijdkrach ten op en rond Nieuw-Guinea ver der opgevoerd. Een en ander houdt in dat van Neder land zowel diplomatiek als militair in de komende dagen de grootst mo gelijke zelfbeheersing gevraagd zal worden. Als men nu maar de actie ve steun kan winnen van Amerika in het geval dat Indonesië toch nog een grote aanval zou inzetten. In dit verband wordt met name gedacht aan een interventie van de rond Formo sa gestationeerde Amerikaanse zeven de vloot, waarmee in een vroeger sta dium ook al eens gedreigd zou zijn. Met dat al kan Nederland toch nooit meer terug. Ook in geval van de hierboven veronderstelde drama tische ontwikkeling zouden we moe ten volharden in onze voornemens tot soevereiniteitsoverdracht, zij het dan aan de V.N. Voor Nederland loopt de taak in Nieuw-Guinea onher roepelijk af. Tn Helsinki is een wereldjeugdfes- ■*- tival gehouden. Een festival, door communisten ontworpen en georgani seerd. Het daverde er van de beschul digingen tegen Westers imperialis me. kolonialisme en heerszucht. Toch waren er ook niet-communisten naar de Finse hoofdstad getogen in de verwachting, dat er echt gediscus sieerd zou kunnen worden met uit eenzetting van verschillende stand punten. Een student van de Rotter damse hogeschool heeft geprobeerd het een en ander in het midden te brengen over het kolonialisme, waar aan Rusland zich heeft schuldig ge maakt. Hij werd overstemd door zo veel tumult, dat hij vertwijfeld uit riep: „Als dit een democratisch forum is, waarom kan ik dan mijn rede niet afmaken?" Typerend was ook het in cident, waarbij een Oostduits meisje was betrokken. Ze ontmoette haar Westduitse verloofde, maar onmid dellijk grepen de knechten van Ul- bricht in, om het kind goed bewaakt op een schip naar Oost-Duitsland te zenden. Dat heet dan „feestelijke ont moeting van de wereldjeugd." Zelfs De Waarheid moet in een kronkelig gesteld bericht toegeven, dat ,,een klein aantal leden" niet aan de slot- demonstratie wilde deelnemen en een eigen optocht had willen organiseren, om beslist afstand te nemen van de doelstelling en intenties', waarin dit festival door de inrichters werd ge dreven. De „dialoog met het Mar xisme' is maar een moeilijke zaak. Het oprechte verlangen naar een gesprek, waarbij men wederzijds weet te luis teren, wordt telkens weer gefustreerd door de communistische onwil om an deren royaal aan het woord te la ten. Wel ziet men graag dat „anders denkenden" bij manifestaties als de ze aanwezig zijn, doch dan alleen als ornament, niet als wezenlijke deelne mers aan een verhelderend gesprek. Zoals in de aanhef reeds werd mede gedeeld, zal het dus niet onvermijdelijk zijn, dat men in de straalmotorenwerk plaats zonder werk zal komen te zitten. Omdat het hier een personeelsbezetting van 350 man betreft en men momenteel kan beschikken over een ruime, moderne werkplaats zullen alle pogingen in het werk worden gesteld om spoedig tot een gunstige oplossing in dit arbeids vraagstuk te kunnen komen. Zaterdag start in Huibergen de jaar lijkse wielerronde. Ook dit keer is weer een sterk ploeg renners aan de start Zowel bij de nieuwelingen als bij de onafhankelijken en de amateurs zijn alle bekende namen uit de streek vertegen- 1 De ronde voor de nieuwelingen start woordigd. om 1 uur en ongeveer 60 renners zullen hun kans op de prijzen verdedigen. Om drie uur gaan de amateurs en onafhan kelijken van start. Deze ronde draagt een internationaal karakter door de aanwezigheid van ver schillende Belgische renners. Het comité is er dan ook van overtuigd dat meer nog dan in andere jaren het publiek een spannende strijd te zien krijgt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5