Auto Union wil geen
Mercedes-carrosserie
DRS. A. C. ROTTIER
Hoogleraars benoeming
door Kroon vernietigd
Jeanne cT Are uit Algiers verdwenen
(geboren Z.-l laming)
president-directeur der
Staatsmijnen
Morris 1100 vervolmaking
van Morris Minor 850
Frankrijk wint
Galea-beker
tips - tips - tips-tips
UITNODIGING
LEO HORN
Prof. ir. P. Jansen
Hoofd van de
Deltadienst
vraagt ontslag
Kongolese
telefoonoorlog
haalde niets uit
Bas Maliepaard en
Michel Sto/ker in
Bretagne-wedstrijd
DE BESTE KIJK OP FOTO'S
BEURS VAN AMSTERDAM
Onvoldoende
wetenschappelijke
kwaliteiten
Internationals
licht verdeeld
Benzbezwaren
tegen verouderde
A.U.-modellen
Amerika koopt meer
Britse rijwielen
Op 15 augustus op de markt
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1962
Het Braziliaanse Santos is nog niet
zeker van de overwinning in het toer
nooi om het Zuidamerikaanse clubkam
pioenschap. De overkoepelende voetbal
bond van Zuid-Amerika heeft namelijk
besloten de tweede ontmoeting tussen
Santos en Penarol (Uruguay), die zoals
bekend werd ontsierd door een groot
aantal incidenten, vrijdag 17 augustus in
Buenos Aires te laten overspelen. Naar
verluidt zou men de Nederlandse arbiter
Leo Horn willen vragen deze wedstrijd
te leiden.
De heer H. H. Wemmers treedt
op de meest eervolle wijze per
1 november af als president-direc
teur van de Staatsmijnen in
Limburg. Hij zal met ingang
dezelfde datum worden opge
volgd door drs. A. C. J. Rot
tier uit Heerlen. De heer Rottier
wordt in zijn functie van hoofd
directeur opgevolgd door ir. W. E.
van Os, eveneens uit Heerlen. De
heer Van Os vervult thans de
functie van directeur commerciële
zaken.
De heer Wemmers in Rotterdam
geboren trad op 19-jarige leeftijd
in dienst van de Staatsmijnen in Lim
burg. Daar was hij werkzaam op ver
schillende afdelingen van het hoofdbu
reau, totdat hij in 1924 als bureauchef
werd overgeplaatst naar het verkoop
kantoor van de Staatsmijnen in Den
Haag.
Op 1 januari 1949 werd de heer Wem
mers benoemd tot directeur van de
Staatsmijnen. Zijn benoeming tot direc
teur-voorzitter volgde op 1 april 1953.
Laatstgenoemde titel werd bij k.b. van
1 juni 1959 gewijzigd in die van presi
dent-directeur.
De opvolger van de aftredende presi
dent-directeur, dc heer A. C- J. Rottier,
werd 13 maart 1910 geboren in St.-Jan-
steen (Zeeland). Hij studeerde met sue-
Prof. ir. P. Ph. Jansen, hoofd
van de deltadienst van rijkswater
staat, heeft om gezondheidsrede
nen per 1 november van dit jaar
eervol ontslag gevraagd. Hij is
thans 59 jaar.
Achtereenvolgens was de scheidende
functionaris werkzaam bij de bouw van
de grote sluis in IJmuiden, die van de
grote sluizen in de afsluitdijk van de
Zuiderzee, de werken tot verbetering
der Maas voor grote afvoeren (waaron
der de bouw van de stuw te Lith). de
bestudering van de Rotterdamse Water
weg en de Westerschelde en van de hy
draulische problemen in de Waddenzee
en de uitvoering van de werken tot het
watervrij rnaken van West-Noordbra
bant.
Daarna werd hij belast met de lei
ding. van de droogmaking van het in
het jaar 1944 overstroomde eiland Wal
cheren. In 1946 volgde zijn benoeming
tot gewoon hoogleraar in de waterbouw-
Defft aan Technische Hogeschool te
Hij bleef echter als adviseur aan de
Rijkswaterstaat verbonden. Vanaf 1956
is hij hoofd van de Deltadienst en bui-
tengewoon hoogleraar aan de Techni
sche Hogeschool.
Hij is voorts ereburger van Middel-
bui g.
Prof. Jansen zal verbonden blijven
als buitengewoon hoogleraar aan de
Technische Hogeschool te Delft, terwijl
hij voorts incidenteel beschikbaar zal
blijven voor het internationaal uitbren-
^b' d3n adviezen op waterbouwkundig
ces aan de katholieke hogeschool voor
economische en sociale wetenschappen,
in Tilburg.
Op 24-jarige leeftijd werd de heer
Rottier aangesteld op het departement
van economische zaken in Den Haag,
waar hij tot 1936 werkzaam was.
In dat jaar kwam hij naar de Staats
mijnen. Daar lag zijn eerste arbeid op
het terrein van de sociale zaken- Later
werd hij betrokken in het economische
en administratieve beleid. Op 1 januari
1949 volgde zijn benoeming tot directeur
van de Staatsmijnen met speciale taken
op voornoemde werkterreinen. De titel
van directeur werd in 1959 gewijzigd in
die van hoofddirecteur. Sinds 1952 fun
geert hij als plaatsvervangend voorzitter
van de hoofddirectie. Sedert de oprich
ting van de mijnindustrieraad is de
heer Rottier lid van dit college.
De heer Rottier is onder meer lid van
het dagelijks bestuur van het Neder
lands Katholiek Werkgeversverbond en
lid van het college van curatoren van
de Technische Hogeschool in Eindho
ven.
In 1957 werd de heer Rottier benoemd
tot ridder in de orde van de Nederland
se Leeuw.
Verleden week is het standbeeld van
Jeanne d'Arc in Algiers vernield. Deze
week werd het weggehaald op een
legerauto; een bijna symbolische ge
beurtenis.
De dreigementen van de premier van
de Kongolese regering om Katanga's
telecommunicaties met de rest van de
wereld te verbreken, hebben geen ef
fect gesorteerd. De telefoon-, telegraaf-
en telexverbindingen bleven woensdag
normaal in werking.
Een postfunctionaris zei: ,,Als de Bel
gische regering op instigatie van de
Kongolese regering de Europese verbin
ding die via Brussel loopt, zou afsnij
den, kan Katanga nog in verbinding
met de wereld blijven via Rhodesië en
Zuid-Afrika. Het enige wat effect zou
sorteren is het hoofdpostkantoor in Eli-
sabethstad te bezetten".
Maar een UNO-functionaris verklaar
de dat de V.N. niet tot een dergelijke
step zouden overgaan, omdat er ge
weld bij zou moeten worden gebruikt.
En daarin voorziet het mandaat niet.
Sommigen in Elisabethstad zijn hoop
vol gestemd ten aanzien van een hervat
ting van de onderhandelingen tussen
Kongo en Katanga over een federale
grondwet. Zij wijzen erop dat president
Tsjombe van Katanga herhaaldelijk
heeft verklaard te zullen instemmen
met een federale grondwet, die Katanga
in staat stelt deel te worden van Kon
go, en dat zij niet konden begrijpen
waarom Adoela opnieuw maatregelen
tegen Katanga wenste nemen.
Ecu foto van mevrouw en de heer Jan
sen uit maart 1959, toen hem het ere-
burgerschap van Middelburg werd aan
geboden door burgemeester De Widt.
D® Penning heeft als Inscriptie: Sterk
de zee, maar sterker de gedachte".
De Fransman Pierre Ruby heeft de
eerste etappe van de „Midden-Augustus
wedstrijd" in Bretagne gewonnen. Hij
legde het 126 km lange parkoers af in
3 uur 6 minuten en 55 sec. Zijn land
genoot Hamon finishte in dezelfde tijd
als tweede en Jean Gainche (Frankrijk)
kwam met 22 seconden achterstand als
derde binnen. Onze landgenoten Bas
Maliepaard en Michel Stolker bevonden
zich in het peloton, dat een tijd van 3
uur 7 minuten en 45 seconden kreeg toe
gewezen.
Voor de derde achtereenvolgende maal
heeft Frankrijk het tennistoernooi om
de Galea-beker gewonnen.
In de te Vichy gespeelde finale zege
vierde de Franse ploeg met 3-2 over
Rusland.
Jean Claude Barclay won namelijk
zijn partij tegen de Rus Metreveli, die
dinsdag bij de stand 6-4, 6-2 en 6-6 in
zijn voordeel was onderbroken, woens
dagmorgen door de derde set met 8-6
op zijn naam te brengen. Zoals bekend
was België door een zege op Italië als
derde geëindigd.
(Advertentie)
6x6
AGFA CLICK
16.- 23.-
In elke Agfa camera een Agfa
film: voor briljant zwart-wit Isopan
ISS, voor kleur Agfacolor CN 17.
DE NOORSE maatschappij voor het I gaan samenwerken op het gebied van
redden van drenkelingen heeft woensdag het redden van drenkelingln en het
laten weten, dat Noorwegen aan Ne- voorspellen van het weer
derland en Engeland zal verzoeken te1
Dc Kroon heeft enige tijd geleden ge
weigerd de benoeming te bekrachtigen
van de heer G- M. de Gelder tot bij
zonder hoogleraar vanwege de Bolland
stichting in Den Haag. Deze stichting
had de heer De Gelder aangewezen om
bij de faculteit der letteren en wijs
begeerte aan dc rijksuniversiteit 'te
Leiden onderwijs te geven in dc filoso
fie in de geest van Hegel.
Deze weigering was gebaseerd op art.
132 van de wet op het wetenschappelijk
onderwijs, dat voor een functie als
deze een doctoraat vereist, verkregen
aan een Nederlands© universiteit. Hier
op kan n uitzondering worden gemaakt
maar de wet vereist, dat de bekrachti
ging aangeeft, dat de benoemde in we
tenschappelijk opzicht op één lijn staat
ex? 'n beierland gepromoveerde.
00n meende, dat geen der ge
schriften van de heer De Gelder van
zodanige aard en kwaliteit kan worden
geacht, dat daarop de doctorstitel zou
kunnen zijn verkregen. Bovendien achtte
rf 1 1001? °P generlei andere wijze ge
bleken, dat de heer De Gelder de voor
het verkrijgen van die titel vereiste
wetenschappelijke kwaliteiten bezit.
Het Bolland-genootschap was het
daarmee niet eens en deed beroep op
de Kroon. In deze zaak is de Raad van
State om advies gevraagd, welk advies
ten opzichte van het verzoek afwijzend
is geweest. Ook de commissie ex art.
201 der hoger-onderwijswet en organen
van dc rijksuniversiteit te Leiden wa
ren van oordeel dat deze benoeming
niet voor bekrachtiging in aanmerking
kan komen-
De Kroon heeft op deze gronden af
wijzend beschipt op het herzienings
verzoek.
De stemming voor de internationale
waarden is gistermiddag bij de ope
ning licht verdeeld geweest. AKU en
Kon. Olie noteerden toen wat boven
het vorige slotniveau. Daarentegen ble-
veh Hoogovens, Unilevers en Philips er
een weinig onder. Ogenschijnlijk ging
er in de hoofdfondsen iets meer om
dan de vorige dagen het geval is ge
weest. De betere stemming op de West-
duitse beurzen, na de aanhoudend da
lende koersen van de vorige dagen, was
een kleine stimulans voor het Damrak.
Ook het feit, dat Kon. Olie eergisteren
in Wall Street iets hoger noteerde in een
overigens lagere markt, kwam het Dam
rak ten goede, zij het dan alleen voor de
olie-aandelen. Deze waarden schommel
den rond de 139,20, tegen dinsdag als
slotprijs 138,30. Deze aandelen lagen
een paar dubbeltjes boven pariteit New
York, AKU een puntje beter op 36612.
Philips moest op 158 ruim een gulden
prijsgeven, terwijl Hoogovens nauwelijks
prijshoudend waren op 570. Unilevers
hielden zich vrij goed met een verlies
van circa 40 cent op 138,90. Gedurende
het verdere beursverloop kwam er in
genoemde koersen van de internationale
waarden weinig verandering meer.
De scheepvaartsector kon zich we
derom goed handhaven. Er ging echter
in deze hoek zeer weinig om. De lei
dende cultures gaven weinig verandering
te zien. Deli-Atjeh en Aniem met een
omzet van eergisteren van nominaal
22.000 en 33.000 resp. lagen weder
om iets beter in de markt. Op de vaste
tendentie van de vorige dagen volgde
gisteren een koersreactie voor de staats
fondsen. De handel bleef in deze af
deling zeer rustig.
7-8 8-8
Ned. '59 4"4 99,»„ 99*4
Ned. '61 41/4 99 J» 99>'4
Ned. '47 3'2 89]2 88]?
Ned. grootboek 1946 90 90,*8
AKU 36534 3643;
Hoogovens 571 572U
Philips 159.30 157.95
Unilever 139.35 138.10
Kon. Olie 138.30 138.95
HAL 1213; 1223;
Scheepvaartunie 1293A 131
Amst. Bank 375 375
Ned. HandelmiJ. 332 332
Lucas Bols- 829 828'2
Drie Hoefijzers
Mach. Breda 235 233
Zeeuwse confectie
Bijenkorf 830 829
Simons Emb.f. en houth. 226'2 228
Van Gelders papier 301 299
Heineken 453
Hero Conserven 322
Holl. Beton Mij. 372 370
Kon. Zout 740 740
Nijverdal - Ten Ca te 220 220
De Schelde 269 264
Scholten Foxhol 783 775
Thomassen en Drijver 673 670
Van Vlissingen Katoen 305 311 '2
Vredestein 390 385
Zwanenberg Organon 899-3; 890
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Kon- Olie 138.80—139.70: Phi
lips 157.10158.50; Unilever 138.30
139.00; Hoogovens 573—575.
Tussen Daimler-Benz en Auto Union, die één en dezelfde baas hebben, botert
het niet zo goed. In de leidende AU-krlngen verzet men zich namelijk tegen
het streven van het machtige Stuttgartse concern om het oude en bekende
„DKW-type'' uit de produktie te nemen. Daimler-Benz heeft bezwaren tegen de
carrosserievormeri van de AU-modellen, die men eerlijk gezegd niet meer
als modern kan beschouwen.
schikking getroffen, hoewel er een
kans bestaat, dat men met de Auto
Uunion Sport coupé als uitgangs
punt tot een nieuwe AU, met een
1,2 resp. 7,5 liter motor, kan komen.
Het volgende type zou dan zowel
met een tweetakter (de sterkte van
AU) als met een viertakter worden
geleverd. De tweetakt-motoren heb
ben immers dank zij de Frischöl-
automatik en geperfectioneerde
mengsmering (straks één liter olie op
200 liter benzine) een nieuwe toe
komst. Typerend is o.m. dat de Ame
rikanen, die vroeger hun neus op
trokken voor tweetakters, thans grif
de AU 1000 kopen en dit niet alleen
om de „Europese originaliteit" maar
ook om de voortreffelijke rij-eigen-
schappen van deze Duitse wagen.
De 1000 Sport van de Auto Union
is een der aantrekkelijkste sportwa
gens, die de auto-industrie gedurende
de laatste jaren heeft voortgebracht.
Over de doelmatigheid van de sterk
verouderde maar hier en daar toch
ook weer bijgewerkte conceptie kan
gediscussieerd worden. Kortgele
den hebben we de AU 1000 S coupé
een week bereden en onze alge
mene indruk was: een reële, ster
ke en zeer betrouwbare wagen.
Deze nieuw AU, met Frischölau-
tomatik en schijfremmen op de voor
wielen, is volkomen opgewassen te
gen alle concurrenten-viertakters in
zijn klasse. Enkele nadelen, zoals het
begrensde uitzicht achteruit in druk
stadsverkeer en bij het parkeren,
neemt men bij deze echte auto graag
op de koop toe.
Toekomst voor tiveetakters
De Mercedesheren wil-
len de Auto Union een
moderner uiterlijk geven,
maar AU-Ingelstadt is van
mening dat men de vele
DKW-supporters niet mag
teleurstellen. Evenals
Volkswagen wenst AU aan
tradities vast te ouden. De
AU 1000, die ondanks al-
- lerlei moderniseringen nog
J de grondtrekken van de
v|g*A DKW heeft, appelleert nog
Uv aan een te groot autopu-
bliek. Daarom heeft de
AU-leiding een door Daim-
ler-Benz ontwikkelde nieu-
Mid we AU-carrosserie afge-
I vl keurd. Dit Mercedes-ach-
tige prototype, dat inder
tijd door een ongeluk in
A de publiciteit is gekomen,
V7 wordt thans niet verder
klaargemaakt voor produk
tie. Naar we in Stuttgart
vernamen is er nog geen minnelijke
uur) is tegen de verwachtingen in
een verkoopsucces geworden. Dat
Auto Union niet voor een kleintje
vervaard is en een verfijnd gevoel
voor moderne verhoudingen in de
autowereld kan ontwikkelen, bewijst
bijv. de AU 1000 Sport coupé en road
ster, dié we even hebben „beproefd".
Smaken verschillen maar persoonlijk
vinden we dit produkt een der best
geslaagde sportversies, die de auto
industrie de laatste jaren heeft opge
bracht. De 3-cilinder tweetakter van
981 cc (compressieveverhouding 8:1)
levert 55 p.k. bij 4500 t.p.m. Oe top ligt
om en nabij 150 km per uur. De ac
celeratie is geruststellend in elke
verkeerssituatie. Voor deze wagen
mag Auto Union wel iets meer vra
gen en de firma doet dit ook: ruim
13 mille.
1000 Sport competent
Auto Union heeft overigens met de
DKW-Junior reeds andere wegen in
geslagen. Deze wagen met een drie
cilinder tweetaktmotor van 741 cc en
een vermogen van 34 pk (115 km per Tegelijkertijd
1 centreerd
Groot-Brittanië heeft zijn uitvoer
van rijwielen naar de Verenigde Sta
ten gedurende de eerste helft van
dit jaar met meer dan vijfenvijftig
procent zien stijgen in vergelijking
met dezelfde periode van het jaar
1961. De cijfers, die de British Cycle
and Motor-cycle Industry Association
bekend heeft gemaakt, zeggen, dat de
Amerikanen in genoemde periode
228.693 Britse rijwielen hebben ge
kocht tegen 147.324 in de eerste helft
van het vorig jaar. Groot-Brittanië
levert thans vijfenveertig procent van
alle rijwielen, die in de V.S. worden
ingevoerd.
De Morris 1100, die de British
Motor Corporation op 15 augustus op
de markt brengt, is een ruime auto
voor vyf personen, die in vele op
zichten verschilt van de Morris 1000.
De krachtbron is een vier-cylinder
klcpmotor van 1098 cc, die dwars is
gemonteerd en de twee voorwielen
aandrift. Alle vier wielen zyn on
afhankelijk geveerd volgens het hy-
drolastic-systeem, dat de toepassing
van de tot nog toe gebruikte schok-
brekers overbodig maakt. Deze ve
ring is een verdere ontwikkeling van
de Moulton-rubberophanging, die met
succes is toegepast in de Morris 850.
Men heeft de grootste aandacht
besteed aan de carrosserie. De con
structeurs zijn ervan uitgegaan, dat
er een zo groot mogelijke ruimte
moet zijn binnen de beschikbare bui
tenmaten. Het eerste resultaat van
deze zienswijze was de ADO 15, de
Morris 850. De Morris 1100 is een
logische uitwerking van de Morris
850, die niet zonder succes over 's
Heer» wegen heeft gereden. De ge
heel stalen, zelfdragende carrosserie
heeft een lengte van 3.73 - korter
dan de Morris 1000 - een hoogte van
1.34 meter - lager dan de Morris Mi
nor 1000 - en een totale breedte van
1.53 meter, dertien centimeter bre
der dan de 1000. Binnen deze maten
heeft men een ruimte geschapen, die
zeker even groot is als de ruimte in
verschillende 11/2-liter wagens. De
Mórris 1100 heeft vier portieren. In
deze portieren is extra ruimte ont
worpen voor ellebogen en schouders
van de passagiers.
Dc motor is een vervolmaking van
de B.M.C.-4 cylinder klepmotor A.
De nieuwe uitvoering van deze mo
tor heeft een cylinderinhoud van
1098 cc en ontwikkeld 14 PK bij 5100
toeren per minuut. De motor is wa-
tergekoeld en heeft een gesloten cir
culatiesysteem met expansietank,
hetgeen het onderhoud vereenvou
digt. De wisselbak is met de motor
samengebouwd en de versnellings-
handle met afstandsbediening verze
kert gemakkelijk en positief scha
kelen van de van synchronisatie-me
chanisme voorziene tweede, derde
en vierde versnelling.
De wagen zal in Nederland op de
markt gebracht worden voor ruim
zevenduizend gulden.
uw aandacht gecon
centreerd houden op het drukke
verkeer èn een sigaret opsteken is
altijd min of meer riskant. Of uw
ogen laten het verkeer even ,,los" of
u verbrandt uw vingers. De techniek
heeft ook hier naar een oplossing
gezocht en deze gevonden in een
speciale aansteker, waar u, als het
moet op gevoel, een sigaret inschuift
een ring indrukt en de dan branden
de sigaret uit kunt halen. Veiliger
kan het al niet.
Tnterieurverlichting is voornamelijk
bedoeld om u het in- en uitstappen
te vergemakkelijken^ een tellerstand
op te nemen etc. Draai gedurende
de rit deze verlichting nooit aan al
vorens de bestuurder gewaarschuwd
te hebben; deze, en zeker als hij on-
e varen is, zou er van kunnen schrik
ken of zijn uitzicht wordt belemmerd
en hoe dan zijn reactie is, valt nooit
te voorspellen.
Probeer van tijd tot tijd de sierdop
en wielvioerbouten eens los te
draaien en zet ze daarna weer
vast. Het komt n.l. voordat bij
auto'swaarvan men „gemakshal
ve" maar nooit de wielen wisselt
deze bouten en moeren zo vast
zitten, dat ze zelfs met een kruis-
sleutel niet los te wrikken zijn.
Een lekke band kan in dergelijke
gevallen tijd én geld gaan kosten.
Schakelhandles van versnellingsbak
ken kunnen, en dit vooral bij „elas
tisch" opgehangen motoren, in voort
durende trilling zijn. Bedoelde tril
lingen moet u maar als een noodza
kelijk kwaad accepteren en ze niet
trachten tegen te gaan door uw hand
op de handle te houden of met elas
tiekjes of dergelijke te gaan experi
menteren. Zo zou u de „natuurlijke"
trilling tegengaan en een overmatige
slijtage van het versnellingsbakme-
ohanisme in de hand werken.
Bij ons op de zaak, zo schrijft de
heer van D. te Roosendaal, is sinds
kort een Renault Kombinatiewagen
in gebruik. Het is mij toevallig op
gevallen, dat de afstand tussen de
rechterwielen groter is dan die, tus
sen de linkerwielen. Men wist er bij
ons geen verklaring voor en nu is
de vraag, of u dit eens voor ons uit
de doeken wilt doen. Bij voorbaat
onze dank.
Inderdaad is de wielbasis van de
Renault R 4 aan de rechterzijde cir
ca 5 cm langer, dan de afstand tus
sen de beide linkerwielen. Dit merk
waardige feit is het gevolg van de
toepassing van een zeer bijzondere
vcerconstructle, waarbij de veersta-
ven van de achterwielen (torsiesta
ven) niet onder, maar naast elkaar
liggen. De bedoeling hiervan is o.m.
om een zo groot mogelijke vrije
ruimte tussen bodem en weg te krij
gen. Om technische en commerciële
redenen Is de constructie der draag-
armen, die de verbinding vormen
tussen veereind en wiel, voor links
en rechts gelijk gehouden zodat het
rechterachterwiel, zoals gezegd 5
cm achterloopt op haar links draai
ende „collega".
Omdat Renault R 4 een auto is met
voorwielaandrijving en de achterwie
len dus slechts een dragende func
tie verrichten, was dit technisch mo
gelijk en verantwoord. Overigens ons
compliment voor uw opmerkingsga
ve want 95 van de 100 R4-rjjders we
ten niet, dat hun achterwielen niet
In ,,lyn" staan.