Auto Union wil geen Mercedes-carrosserie DRS. A. C. ROTTIER Hoogleraars benoeming door Kroon vernietigd Jeanne cT Are uit Algiers verdwenen (geboren Z.-l laming) president-directeur der Staatsmijnen Morris 1100 vervolmaking van Morris Minor 850 Frankrijk wint Galea-beker tips - tips - tips-tips UITNODIGING LEO HORN Prof. ir. P. Jansen Hoofd van de Deltadienst vraagt ontslag Kongolese telefoonoorlog haalde niets uit Bas Maliepaard en Michel Sto/ker in Bretagne-wedstrijd DE BESTE KIJK OP FOTO'S BEURS VAN AMSTERDAM Onvoldoende wetenschappelijke kwaliteiten Internationals licht verdeeld Benzbezwaren tegen verouderde A.U.-modellen Amerika koopt meer Britse rijwielen Op 15 augustus op de markt DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1962 Het Braziliaanse Santos is nog niet zeker van de overwinning in het toer nooi om het Zuidamerikaanse clubkam pioenschap. De overkoepelende voetbal bond van Zuid-Amerika heeft namelijk besloten de tweede ontmoeting tussen Santos en Penarol (Uruguay), die zoals bekend werd ontsierd door een groot aantal incidenten, vrijdag 17 augustus in Buenos Aires te laten overspelen. Naar verluidt zou men de Nederlandse arbiter Leo Horn willen vragen deze wedstrijd te leiden. De heer H. H. Wemmers treedt op de meest eervolle wijze per 1 november af als president-direc teur van de Staatsmijnen in Limburg. Hij zal met ingang dezelfde datum worden opge volgd door drs. A. C. J. Rot tier uit Heerlen. De heer Rottier wordt in zijn functie van hoofd directeur opgevolgd door ir. W. E. van Os, eveneens uit Heerlen. De heer Van Os vervult thans de functie van directeur commerciële zaken. De heer Wemmers in Rotterdam geboren trad op 19-jarige leeftijd in dienst van de Staatsmijnen in Lim burg. Daar was hij werkzaam op ver schillende afdelingen van het hoofdbu reau, totdat hij in 1924 als bureauchef werd overgeplaatst naar het verkoop kantoor van de Staatsmijnen in Den Haag. Op 1 januari 1949 werd de heer Wem mers benoemd tot directeur van de Staatsmijnen. Zijn benoeming tot direc teur-voorzitter volgde op 1 april 1953. Laatstgenoemde titel werd bij k.b. van 1 juni 1959 gewijzigd in die van presi dent-directeur. De opvolger van de aftredende presi dent-directeur, dc heer A. C- J. Rottier, werd 13 maart 1910 geboren in St.-Jan- steen (Zeeland). Hij studeerde met sue- Prof. ir. P. Ph. Jansen, hoofd van de deltadienst van rijkswater staat, heeft om gezondheidsrede nen per 1 november van dit jaar eervol ontslag gevraagd. Hij is thans 59 jaar. Achtereenvolgens was de scheidende functionaris werkzaam bij de bouw van de grote sluis in IJmuiden, die van de grote sluizen in de afsluitdijk van de Zuiderzee, de werken tot verbetering der Maas voor grote afvoeren (waaron der de bouw van de stuw te Lith). de bestudering van de Rotterdamse Water weg en de Westerschelde en van de hy draulische problemen in de Waddenzee en de uitvoering van de werken tot het watervrij rnaken van West-Noordbra bant. Daarna werd hij belast met de lei ding. van de droogmaking van het in het jaar 1944 overstroomde eiland Wal cheren. In 1946 volgde zijn benoeming tot gewoon hoogleraar in de waterbouw- Defft aan Technische Hogeschool te Hij bleef echter als adviseur aan de Rijkswaterstaat verbonden. Vanaf 1956 is hij hoofd van de Deltadienst en bui- tengewoon hoogleraar aan de Techni sche Hogeschool. Hij is voorts ereburger van Middel- bui g. Prof. Jansen zal verbonden blijven als buitengewoon hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft, terwijl hij voorts incidenteel beschikbaar zal blijven voor het internationaal uitbren- ^b' d3n adviezen op waterbouwkundig ces aan de katholieke hogeschool voor economische en sociale wetenschappen, in Tilburg. Op 24-jarige leeftijd werd de heer Rottier aangesteld op het departement van economische zaken in Den Haag, waar hij tot 1936 werkzaam was. In dat jaar kwam hij naar de Staats mijnen. Daar lag zijn eerste arbeid op het terrein van de sociale zaken- Later werd hij betrokken in het economische en administratieve beleid. Op 1 januari 1949 volgde zijn benoeming tot directeur van de Staatsmijnen met speciale taken op voornoemde werkterreinen. De titel van directeur werd in 1959 gewijzigd in die van hoofddirecteur. Sinds 1952 fun geert hij als plaatsvervangend voorzitter van de hoofddirectie. Sedert de oprich ting van de mijnindustrieraad is de heer Rottier lid van dit college. De heer Rottier is onder meer lid van het dagelijks bestuur van het Neder lands Katholiek Werkgeversverbond en lid van het college van curatoren van de Technische Hogeschool in Eindho ven. In 1957 werd de heer Rottier benoemd tot ridder in de orde van de Nederland se Leeuw. Verleden week is het standbeeld van Jeanne d'Arc in Algiers vernield. Deze week werd het weggehaald op een legerauto; een bijna symbolische ge beurtenis. De dreigementen van de premier van de Kongolese regering om Katanga's telecommunicaties met de rest van de wereld te verbreken, hebben geen ef fect gesorteerd. De telefoon-, telegraaf- en telexverbindingen bleven woensdag normaal in werking. Een postfunctionaris zei: ,,Als de Bel gische regering op instigatie van de Kongolese regering de Europese verbin ding die via Brussel loopt, zou afsnij den, kan Katanga nog in verbinding met de wereld blijven via Rhodesië en Zuid-Afrika. Het enige wat effect zou sorteren is het hoofdpostkantoor in Eli- sabethstad te bezetten". Maar een UNO-functionaris verklaar de dat de V.N. niet tot een dergelijke step zouden overgaan, omdat er ge weld bij zou moeten worden gebruikt. En daarin voorziet het mandaat niet. Sommigen in Elisabethstad zijn hoop vol gestemd ten aanzien van een hervat ting van de onderhandelingen tussen Kongo en Katanga over een federale grondwet. Zij wijzen erop dat president Tsjombe van Katanga herhaaldelijk heeft verklaard te zullen instemmen met een federale grondwet, die Katanga in staat stelt deel te worden van Kon go, en dat zij niet konden begrijpen waarom Adoela opnieuw maatregelen tegen Katanga wenste nemen. Ecu foto van mevrouw en de heer Jan sen uit maart 1959, toen hem het ere- burgerschap van Middelburg werd aan geboden door burgemeester De Widt. D® Penning heeft als Inscriptie: Sterk de zee, maar sterker de gedachte". De Fransman Pierre Ruby heeft de eerste etappe van de „Midden-Augustus wedstrijd" in Bretagne gewonnen. Hij legde het 126 km lange parkoers af in 3 uur 6 minuten en 55 sec. Zijn land genoot Hamon finishte in dezelfde tijd als tweede en Jean Gainche (Frankrijk) kwam met 22 seconden achterstand als derde binnen. Onze landgenoten Bas Maliepaard en Michel Stolker bevonden zich in het peloton, dat een tijd van 3 uur 7 minuten en 45 seconden kreeg toe gewezen. Voor de derde achtereenvolgende maal heeft Frankrijk het tennistoernooi om de Galea-beker gewonnen. In de te Vichy gespeelde finale zege vierde de Franse ploeg met 3-2 over Rusland. Jean Claude Barclay won namelijk zijn partij tegen de Rus Metreveli, die dinsdag bij de stand 6-4, 6-2 en 6-6 in zijn voordeel was onderbroken, woens dagmorgen door de derde set met 8-6 op zijn naam te brengen. Zoals bekend was België door een zege op Italië als derde geëindigd. (Advertentie) 6x6 AGFA CLICK 16.- 23.- In elke Agfa camera een Agfa film: voor briljant zwart-wit Isopan ISS, voor kleur Agfacolor CN 17. DE NOORSE maatschappij voor het I gaan samenwerken op het gebied van redden van drenkelingen heeft woensdag het redden van drenkelingln en het laten weten, dat Noorwegen aan Ne- voorspellen van het weer derland en Engeland zal verzoeken te1 Dc Kroon heeft enige tijd geleden ge weigerd de benoeming te bekrachtigen van de heer G- M. de Gelder tot bij zonder hoogleraar vanwege de Bolland stichting in Den Haag. Deze stichting had de heer De Gelder aangewezen om bij de faculteit der letteren en wijs begeerte aan dc rijksuniversiteit 'te Leiden onderwijs te geven in dc filoso fie in de geest van Hegel. Deze weigering was gebaseerd op art. 132 van de wet op het wetenschappelijk onderwijs, dat voor een functie als deze een doctoraat vereist, verkregen aan een Nederlands© universiteit. Hier op kan n uitzondering worden gemaakt maar de wet vereist, dat de bekrachti ging aangeeft, dat de benoemde in we tenschappelijk opzicht op één lijn staat ex? 'n beierland gepromoveerde. 00n meende, dat geen der ge schriften van de heer De Gelder van zodanige aard en kwaliteit kan worden geacht, dat daarop de doctorstitel zou kunnen zijn verkregen. Bovendien achtte rf 1 1001? °P generlei andere wijze ge bleken, dat de heer De Gelder de voor het verkrijgen van die titel vereiste wetenschappelijke kwaliteiten bezit. Het Bolland-genootschap was het daarmee niet eens en deed beroep op de Kroon. In deze zaak is de Raad van State om advies gevraagd, welk advies ten opzichte van het verzoek afwijzend is geweest. Ook de commissie ex art. 201 der hoger-onderwijswet en organen van dc rijksuniversiteit te Leiden wa ren van oordeel dat deze benoeming niet voor bekrachtiging in aanmerking kan komen- De Kroon heeft op deze gronden af wijzend beschipt op het herzienings verzoek. De stemming voor de internationale waarden is gistermiddag bij de ope ning licht verdeeld geweest. AKU en Kon. Olie noteerden toen wat boven het vorige slotniveau. Daarentegen ble- veh Hoogovens, Unilevers en Philips er een weinig onder. Ogenschijnlijk ging er in de hoofdfondsen iets meer om dan de vorige dagen het geval is ge weest. De betere stemming op de West- duitse beurzen, na de aanhoudend da lende koersen van de vorige dagen, was een kleine stimulans voor het Damrak. Ook het feit, dat Kon. Olie eergisteren in Wall Street iets hoger noteerde in een overigens lagere markt, kwam het Dam rak ten goede, zij het dan alleen voor de olie-aandelen. Deze waarden schommel den rond de 139,20, tegen dinsdag als slotprijs 138,30. Deze aandelen lagen een paar dubbeltjes boven pariteit New York, AKU een puntje beter op 36612. Philips moest op 158 ruim een gulden prijsgeven, terwijl Hoogovens nauwelijks prijshoudend waren op 570. Unilevers hielden zich vrij goed met een verlies van circa 40 cent op 138,90. Gedurende het verdere beursverloop kwam er in genoemde koersen van de internationale waarden weinig verandering meer. De scheepvaartsector kon zich we derom goed handhaven. Er ging echter in deze hoek zeer weinig om. De lei dende cultures gaven weinig verandering te zien. Deli-Atjeh en Aniem met een omzet van eergisteren van nominaal 22.000 en 33.000 resp. lagen weder om iets beter in de markt. Op de vaste tendentie van de vorige dagen volgde gisteren een koersreactie voor de staats fondsen. De handel bleef in deze af deling zeer rustig. 7-8 8-8 Ned. '59 4"4 99,»„ 99*4 Ned. '61 41/4 99 J» 99>'4 Ned. '47 3'2 89]2 88]? Ned. grootboek 1946 90 90,*8 AKU 36534 3643; Hoogovens 571 572U Philips 159.30 157.95 Unilever 139.35 138.10 Kon. Olie 138.30 138.95 HAL 1213; 1223; Scheepvaartunie 1293A 131 Amst. Bank 375 375 Ned. HandelmiJ. 332 332 Lucas Bols- 829 828'2 Drie Hoefijzers Mach. Breda 235 233 Zeeuwse confectie Bijenkorf 830 829 Simons Emb.f. en houth. 226'2 228 Van Gelders papier 301 299 Heineken 453 Hero Conserven 322 Holl. Beton Mij. 372 370 Kon. Zout 740 740 Nijverdal - Ten Ca te 220 220 De Schelde 269 264 Scholten Foxhol 783 775 Thomassen en Drijver 673 670 Van Vlissingen Katoen 305 311 '2 Vredestein 390 385 Zwanenberg Organon 899-3; 890 NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Kon- Olie 138.80—139.70: Phi lips 157.10158.50; Unilever 138.30 139.00; Hoogovens 573—575. Tussen Daimler-Benz en Auto Union, die één en dezelfde baas hebben, botert het niet zo goed. In de leidende AU-krlngen verzet men zich namelijk tegen het streven van het machtige Stuttgartse concern om het oude en bekende „DKW-type'' uit de produktie te nemen. Daimler-Benz heeft bezwaren tegen de carrosserievormeri van de AU-modellen, die men eerlijk gezegd niet meer als modern kan beschouwen. schikking getroffen, hoewel er een kans bestaat, dat men met de Auto Uunion Sport coupé als uitgangs punt tot een nieuwe AU, met een 1,2 resp. 7,5 liter motor, kan komen. Het volgende type zou dan zowel met een tweetakter (de sterkte van AU) als met een viertakter worden geleverd. De tweetakt-motoren heb ben immers dank zij de Frischöl- automatik en geperfectioneerde mengsmering (straks één liter olie op 200 liter benzine) een nieuwe toe komst. Typerend is o.m. dat de Ame rikanen, die vroeger hun neus op trokken voor tweetakters, thans grif de AU 1000 kopen en dit niet alleen om de „Europese originaliteit" maar ook om de voortreffelijke rij-eigen- schappen van deze Duitse wagen. De 1000 Sport van de Auto Union is een der aantrekkelijkste sportwa gens, die de auto-industrie gedurende de laatste jaren heeft voortgebracht. Over de doelmatigheid van de sterk verouderde maar hier en daar toch ook weer bijgewerkte conceptie kan gediscussieerd worden. Kortgele den hebben we de AU 1000 S coupé een week bereden en onze alge mene indruk was: een reële, ster ke en zeer betrouwbare wagen. Deze nieuw AU, met Frischölau- tomatik en schijfremmen op de voor wielen, is volkomen opgewassen te gen alle concurrenten-viertakters in zijn klasse. Enkele nadelen, zoals het begrensde uitzicht achteruit in druk stadsverkeer en bij het parkeren, neemt men bij deze echte auto graag op de koop toe. Toekomst voor tiveetakters De Mercedesheren wil- len de Auto Union een moderner uiterlijk geven, maar AU-Ingelstadt is van mening dat men de vele DKW-supporters niet mag teleurstellen. Evenals Volkswagen wenst AU aan tradities vast te ouden. De AU 1000, die ondanks al- - lerlei moderniseringen nog J de grondtrekken van de v|g*A DKW heeft, appelleert nog Uv aan een te groot autopu- bliek. Daarom heeft de AU-leiding een door Daim- ler-Benz ontwikkelde nieu- Mid we AU-carrosserie afge- I vl keurd. Dit Mercedes-ach- tige prototype, dat inder tijd door een ongeluk in A de publiciteit is gekomen, V7 wordt thans niet verder klaargemaakt voor produk tie. Naar we in Stuttgart vernamen is er nog geen minnelijke uur) is tegen de verwachtingen in een verkoopsucces geworden. Dat Auto Union niet voor een kleintje vervaard is en een verfijnd gevoel voor moderne verhoudingen in de autowereld kan ontwikkelen, bewijst bijv. de AU 1000 Sport coupé en road ster, dié we even hebben „beproefd". Smaken verschillen maar persoonlijk vinden we dit produkt een der best geslaagde sportversies, die de auto industrie de laatste jaren heeft opge bracht. De 3-cilinder tweetakter van 981 cc (compressieveverhouding 8:1) levert 55 p.k. bij 4500 t.p.m. Oe top ligt om en nabij 150 km per uur. De ac celeratie is geruststellend in elke verkeerssituatie. Voor deze wagen mag Auto Union wel iets meer vra gen en de firma doet dit ook: ruim 13 mille. 1000 Sport competent Auto Union heeft overigens met de DKW-Junior reeds andere wegen in geslagen. Deze wagen met een drie cilinder tweetaktmotor van 741 cc en een vermogen van 34 pk (115 km per Tegelijkertijd 1 centreerd Groot-Brittanië heeft zijn uitvoer van rijwielen naar de Verenigde Sta ten gedurende de eerste helft van dit jaar met meer dan vijfenvijftig procent zien stijgen in vergelijking met dezelfde periode van het jaar 1961. De cijfers, die de British Cycle and Motor-cycle Industry Association bekend heeft gemaakt, zeggen, dat de Amerikanen in genoemde periode 228.693 Britse rijwielen hebben ge kocht tegen 147.324 in de eerste helft van het vorig jaar. Groot-Brittanië levert thans vijfenveertig procent van alle rijwielen, die in de V.S. worden ingevoerd. De Morris 1100, die de British Motor Corporation op 15 augustus op de markt brengt, is een ruime auto voor vyf personen, die in vele op zichten verschilt van de Morris 1000. De krachtbron is een vier-cylinder klcpmotor van 1098 cc, die dwars is gemonteerd en de twee voorwielen aandrift. Alle vier wielen zyn on afhankelijk geveerd volgens het hy- drolastic-systeem, dat de toepassing van de tot nog toe gebruikte schok- brekers overbodig maakt. Deze ve ring is een verdere ontwikkeling van de Moulton-rubberophanging, die met succes is toegepast in de Morris 850. Men heeft de grootste aandacht besteed aan de carrosserie. De con structeurs zijn ervan uitgegaan, dat er een zo groot mogelijke ruimte moet zijn binnen de beschikbare bui tenmaten. Het eerste resultaat van deze zienswijze was de ADO 15, de Morris 850. De Morris 1100 is een logische uitwerking van de Morris 850, die niet zonder succes over 's Heer» wegen heeft gereden. De ge heel stalen, zelfdragende carrosserie heeft een lengte van 3.73 - korter dan de Morris 1000 - een hoogte van 1.34 meter - lager dan de Morris Mi nor 1000 - en een totale breedte van 1.53 meter, dertien centimeter bre der dan de 1000. Binnen deze maten heeft men een ruimte geschapen, die zeker even groot is als de ruimte in verschillende 11/2-liter wagens. De Mórris 1100 heeft vier portieren. In deze portieren is extra ruimte ont worpen voor ellebogen en schouders van de passagiers. Dc motor is een vervolmaking van de B.M.C.-4 cylinder klepmotor A. De nieuwe uitvoering van deze mo tor heeft een cylinderinhoud van 1098 cc en ontwikkeld 14 PK bij 5100 toeren per minuut. De motor is wa- tergekoeld en heeft een gesloten cir culatiesysteem met expansietank, hetgeen het onderhoud vereenvou digt. De wisselbak is met de motor samengebouwd en de versnellings- handle met afstandsbediening verze kert gemakkelijk en positief scha kelen van de van synchronisatie-me chanisme voorziene tweede, derde en vierde versnelling. De wagen zal in Nederland op de markt gebracht worden voor ruim zevenduizend gulden. uw aandacht gecon centreerd houden op het drukke verkeer èn een sigaret opsteken is altijd min of meer riskant. Of uw ogen laten het verkeer even ,,los" of u verbrandt uw vingers. De techniek heeft ook hier naar een oplossing gezocht en deze gevonden in een speciale aansteker, waar u, als het moet op gevoel, een sigaret inschuift een ring indrukt en de dan branden de sigaret uit kunt halen. Veiliger kan het al niet. Tnterieurverlichting is voornamelijk bedoeld om u het in- en uitstappen te vergemakkelijken^ een tellerstand op te nemen etc. Draai gedurende de rit deze verlichting nooit aan al vorens de bestuurder gewaarschuwd te hebben; deze, en zeker als hij on- e varen is, zou er van kunnen schrik ken of zijn uitzicht wordt belemmerd en hoe dan zijn reactie is, valt nooit te voorspellen. Probeer van tijd tot tijd de sierdop en wielvioerbouten eens los te draaien en zet ze daarna weer vast. Het komt n.l. voordat bij auto'swaarvan men „gemakshal ve" maar nooit de wielen wisselt deze bouten en moeren zo vast zitten, dat ze zelfs met een kruis- sleutel niet los te wrikken zijn. Een lekke band kan in dergelijke gevallen tijd én geld gaan kosten. Schakelhandles van versnellingsbak ken kunnen, en dit vooral bij „elas tisch" opgehangen motoren, in voort durende trilling zijn. Bedoelde tril lingen moet u maar als een noodza kelijk kwaad accepteren en ze niet trachten tegen te gaan door uw hand op de handle te houden of met elas tiekjes of dergelijke te gaan experi menteren. Zo zou u de „natuurlijke" trilling tegengaan en een overmatige slijtage van het versnellingsbakme- ohanisme in de hand werken. Bij ons op de zaak, zo schrijft de heer van D. te Roosendaal, is sinds kort een Renault Kombinatiewagen in gebruik. Het is mij toevallig op gevallen, dat de afstand tussen de rechterwielen groter is dan die, tus sen de linkerwielen. Men wist er bij ons geen verklaring voor en nu is de vraag, of u dit eens voor ons uit de doeken wilt doen. Bij voorbaat onze dank. Inderdaad is de wielbasis van de Renault R 4 aan de rechterzijde cir ca 5 cm langer, dan de afstand tus sen de beide linkerwielen. Dit merk waardige feit is het gevolg van de toepassing van een zeer bijzondere vcerconstructle, waarbij de veersta- ven van de achterwielen (torsiesta ven) niet onder, maar naast elkaar liggen. De bedoeling hiervan is o.m. om een zo groot mogelijke vrije ruimte tussen bodem en weg te krij gen. Om technische en commerciële redenen Is de constructie der draag- armen, die de verbinding vormen tussen veereind en wiel, voor links en rechts gelijk gehouden zodat het rechterachterwiel, zoals gezegd 5 cm achterloopt op haar links draai ende „collega". Omdat Renault R 4 een auto is met voorwielaandrijving en de achterwie len dus slechts een dragende func tie verrichten, was dit technisch mo gelijk en verantwoord. Overigens ons compliment voor uw opmerkingsga ve want 95 van de 100 R4-rjjders we ten niet, dat hun achterwielen niet In ,,lyn" staan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9