DE SCHOORSTEENVEGER r
BRENGT GELUK
Kort of lang haar?
Logé- en gastvrouwplichten
De agrarische export van
gemenebest hprobleem
STORISTORANTWOORD
OP TRANSISTORRADIO
Bulldozer op
drift geraakt
Vereenvoudigde duwvaart
op Belgische waterwegen
KALFSLAPJES
EN KRENTEN
Modeontwerpers
strijden om
gouden
katoenbol
Textieljaarbeurs
groter dan ooit
Groot Brittanië en de E.E.G.
„OOK VOORUITGANG"
ZEGT HEATH
Klein oorlogje
in Engeland
Eerste proeven
boekten goede
resultaten
Onderzoek naar
verkeers-lawaai
in Londen
Onderscheiding
voor
Chrysler
NYLONS
DE kwalifeitsnylons
China in grote
moeilijkheden
Hoeveelheid radio
actieve afvalstof
enorm toegenomen
Weinig animo
Hollands
Mooi vak
Bijgeloof
Lange reis
v
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1962
EEG cn Groot-
werk verzet moet
liet sleutel-
uitvoer
De voornaamste Britse onderhande
laar met de Europese Economische Ge
meenschap. Edward Heath, heeft in
een verslag over de Britse onderhande
lingen met de gemeenschap medege
deeld, dat tussen de
Brittannië nog veel
worden met betrekking tot
probleem van de agrarische
van het gemenebest.
Het verslag van Heath zal zo spoe
dig mogelijk als witboek bij het Brit
se parlement worden ingediend.
Volgens het verslag is er een lang
durige bespreking geweest over rege
lingen voor de handel in landbouwpro-
dukten uit de gematigde zone uit Ca
nada, Australië en Nieuw-Zeeland en is
veel gemeenschappelijks tot stand ge
komen.
Het verslag van Heath heeft de vorm
van een algemeen overzicht van wat
reeds in Brussel is bereikt en geeft
een uiteenzetting van enige van de be
langrijke kwesties die nog moeten wor
den opgelost.
Onder de titel „toekomstig werkpro
gramma" wordt gezegd, dat de minis
ters op vroegere vergaderingen regelin
gen hebben uitgewerkt met betrekking
tot andere sectoren van de onderhande
lingen, waaronder de behandeling van
verwerkte produkten uit de ontwikke
lingslanden van het gemenebest en eni
ge aspecten van de binnenlandse land
bouw. j
„Op de juist geemdigde vergadering
is zeer veel vooruitgang geboekt in be-
(Advertentie)
CHOCOLADE VELOURS;
een heerlijke, zachte roomvulling met
fijne stukjes caramel, f. 1.- p. 100 gr.
BONBONS
langrijke kwesties betreffende de asso
ciatie van het gemenebest, de speciale
belangen van India, Pakistan en Cey
lon en de landbouwproduktie in de ge
matigde zone van Canada, Australië en
Nieuw-Zeeland.
Bovendien moeten de ministers nog
beslissen over de voorstellen, die de
Britse regering heeft ingediend voor
nultarieven op enige industriële grond
stoffen. terwijl voorts nog regelingen
moeten worden getroffen voor bewerk
te voedingsmiddelen", aldus Heath.
,,Ook moeten nog belangrijke proble
men worden opgelost op het gebied
van de binnenlandse land- en tuinbouw
vooral op die met betrekking tot afzon
derlijke produkten"
In het verslag wordt voorts verwe
zen naar de financiële regelingen on
der het landbouwbeleid van de ge
meenschappelijke markt. Verklaard
wordt, dat de Britse regering de rege
ling ten volle zal aanvaarden als Groot-
Brittannië tot de E.E.G. toetreedt en
dat de Britse afvaardiging bij de be
sprekingen te verstaan heeft gegeven,
dat zij bereid is gezamenlijk met de
andere leden van de gemeenschap te
bestuderen hoe deze regelingen de fi
nanciering van E-E.G.-uitgaven in de
periode van 1965 tot 1970 en daarna
zal beinvloeden.
Over het sleutelprobleem van de toe
komstige agrarische prijspolitiek van de
gemeenschap wordt gezegd, dat een
duidelijke verklaring is aanvaard, waar
in wordt gezegd, dat de politiek, die de
vergrote E.E.G. van plan is te volgen
redelijke mogelijkheden zal bieden op
haar markten voor uitvoer van voe
dingsmiddelen uit de gematigde zone.
Wat Nieuw-Zeeland betreft wordt in
het verslag opgemerkt, dat de minis
ters van de E.E.G. hebben verklaard,
dat zij speciale aandacht aan de posi
tie van Nieuw-Zeeland hebben geschon
ken. Ze erkenden de bijzondere moeilijk
heden met betrekking tot Nieuw-Zee
land als gevolg van zijn grote mate
van afhankelijkheid van de Britse markt
en zij uitten hun bereidheid speciale
voorzieningen in overweging te nemen
om deze moeilijkheden het hoofd te
bieden.
(Advertentie)
Het originele
EAU de MÉLISSE
des
Carmes 'Boyer'
Moe? Reisziek?
Last van uw maag?
Enkele druppels op
wat suiker(water)
werken verkwikkend
en kalmerend.
i
i
Reeds meer dan
300 jaar met
succes gebruikt.
Eau des Carmes
'Boyer'ontspant de
zenuwen en verhoogt
de weerstand bij
onrust en emoties.
Bij Apotheken en
Drogisterijen.
Op een bouwterrein aan de Wibaut-
straat te Amsterdam liet dinsdagmid
dag een 29-jarige bestuurder van een
bulldozer zijn machine met het sleutel
tje in het contact even onbeheerd staan
om een kopje koffie te gaan drinken.
Plotseling hoorde de man dat het zwa
re gevaarte in beweging was gekomen
de weg opreed en een schutting door-'
boorde. Daarna draaide de bulldozer
om zijn eigen as, keerde terug en nam
nogmaals de schutting. Ook een fiets
pad werd gepasseerd waarbij het ge
vaarte het bordje „rijwielpad" verplet
terde. De bulldozer kwam tenslotte te
gen de muur van het gebouw van de
Amsterdamse Ballast Maatschappij tot
stilstand. De bestuurder verklaarde aan
de politie dat hij enige jongens had
zien wegrennen en hij vermoedt dat zij
de bulldozer op gang hebben gebracht.
De .Daily Mirror" wist gisteren te
melden, dat in Londen, Blackpool, Leeds
en Oxford een transistorradio-oorlog
aan de gang is onder het publiek.
Mensen die een hekel hebben aan het
schrille lawaai van transistorradio's,
(Van onze Belgische correspondent)
De duwvaart, die momenteel in Ne
derland en Duitsland opgeld doet is in
zijn huidige vorm, zoals reeds uit ver
schillende proefnemingen gebleken is,
weinig geschikt voor de Belgische bin
nenwateren. De afmetingen van de
duv,-treinen komen niet overeen met de
afmetingen van de stromen en kanalen
van België. Zelfs de duwvaart van Ne
derland naar Antwerpen ondervindt
veel moeilijkheden o.m. door het kanaal
van Hansweert en de sluizen die wei-
ng geschikt zijn voor de duwbakken.
Het Albertkanaal, de drukstbevaren bin-
nenvaartweg van België, is zelfs te
Londen is de eerste stad ter we
reld, waar een systematisch onder
zoek naar de intensiteit van het
verkeerslawaai wordt ingesteld.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door
het laboratorium voor bouwonder-
zoek van het departement voor We
tenschappelijk en Industrieel Onder
zoek en de Londense Graafschapsraad
De verkeersgeluiden worden op 540
verschillende punten in de stad op
magnetische banden vastgelegd. De
gegevens, die hiermee worden ver
kregen worden gebruikt voor de
stadsonwikkeling, vooral wat betreft
de situering van nieuwe ziekenhuizen
Sinds 1961 zijn op meer dan 350
punten in Londen dag cn nacht 100
seconden per uur dergelijke metingen
verricht.
(Advertentie)
smal om de duwvaart veilig en lonend
tc maken. Nochtans zyn de insiders in
België overtuigd van de toekomst van
deze nieuwe vorm van vervoer, zodat
men reeds koortsachtig zoekt naar een
I passende oplossing.
Begin van deze week heeft een van
de grootste Belgische binnenvaartrede-
rijen een eerste proef gemaakt met 'n
zt If ontworpen duwvaartkonvooi- De af
metingen van dit konvooi zijn uiteraard
geringer dan de afmetingen van een
gewone duwvaarttrein. Op de scheeps
werven van Rupelmonde werden drie
schepen van de rederij Hermans uit
Antwerpen aangepast voor deze proef
nemingen. Eén van de drie schepen,
v 'urzien van twee dieselmotoren die een,
kracht van 450 p.k. ontwikkelen, werd
aan de boeg voorzien van twee bum-|
pers waarvan de vorm juist past in dei
voorzieningen die aangebracht werden'
aar. de achtersteven van de twee an- i
dere schepen die fungeren als duwbak
ken. De totale afmetingen van dit kon-!
vooi bedroegen aldus 105 meter lengte i
bij 10.10 m breedte en het laadvermo-l
gen van de drie schepen bedraagt ge-I
zanienlijk 1.818 ton. De drie schepen'
worden door een zeer eenvoudig sys
teem van stalen kabels aan elkaar ge
klonken. De kabels worden gespannen
gehouden door lieren. De kapitein van
het duwschip kan het ganse konvooi han
dig besturen door zijn eigen roer als
mede door twee scheproeren die aan
de voorsteven van de geduwde sche
pen zijn aangebracht.
De eerste proefvaart, van Rupelmon
de door de sluizen van de haven van
Antwerpen naar het Limburgse kolen-
li ckKen, is bevredigend verlopen. De
handelbaarheid van het konvooi kwam
tot uiting bij het versassen in de Kat-
tend'Tsluis te Antwerpen, waarvan de
grootste afmeting slechts 110 meter be
draagt. Zonder enige hulp van sleep
boten manoeuvreerde het konvooi veilig
en snel door het havencomplex.
öp de terugvaart zal het konvooi een
lading steenkolen aan boord nemen,
bestemd voor de haven van Brussel.
Meteen zal maken dan de handelbaar
heid van 't konvooi op het kanaal Wille
broek-Brussel en in de sluizen van
Wmtham kunnen testen.
Het ligt in de bedoeling van de rede
rij om meerdere van haar schepen, in
dien de proeven bevredigend zijn, voor
dit systeem duwvaart uit te rusten.
kunnen voor 15 shilling een „storistor"
kopen. Zij dragen dit apparaatje in de
zak, zodat het door niemand kan wor
den opgemerkt.
De bezitters van transistorradio's ech
ter, merken, dat hun apparaat, waar
uit eerst „vrolijke" d(r)euntjes knetter
den, overgegaan is tot de produktie
van het gehuil van de Mexicaanse
hond-met.-liefdesverdriet.
Het blad meldde dat een bedrijf
in Engeland deze „storistors" gebruikte
om te voorkomen, dat het personeel
tijdens het werk naar de cricketwed
strijden zou luisteren.
De Britse regering heeft echter de
waarschuwing gegeven, dat mensen die
een stoorapparaat gebruiken strafbaar
zijn omdat zij geen zendvergunning
hebben.
Het doen genereren van een radio
staat gelijk met zenden.
Maar aan de andere kant: het is
een radio, geen zender. Ook een fout
afgestelde radio kan de buren nopen
hun toestel af te zetten om niet ze
nuwziek te worden.
(Advertentie)
President Kennedy heeft de Chrys.
ler-automobielfabrieken onlangs on
derscheiden met de „E-for-Export
Award", een onderscheiding die als
blijk van waardering voor succes
volle exportactiviteiten door de re
gering van de V.S. aan Amerikaanse
ondernemingen wordt toegekend.
Dat de Chrysler-fabrieken ditmaal
voor de onderscheiding in aanmer
king zijn gekomen is een gevolg van
het feit, dat vele officiële instanties
in de V.S. van oordeel zijn, dat de
automobielfabrieken erin geslaagd
zijn, binnen zeer korte tijd een groot
aantal afzetgebieden buiten de V.S.
op te bouwen, hetgeen een aanzien
lijk grotere export tot gevolg had.
Sinds 1959 is de export van Chrysler
met ruim 74 procent toegenomen.
Gedurende dat jaar werden in totaal
29.656 auto's geëxporteerd door
Chrysler. In 1961 was dit cijfer ge
stegen tot 51.686. Het is de eerste
maal, dat een auto-fabriek deze on
derscheiding heeft ontvangen.
Elegante vrouwen kopen
In een bericht van zijn correspondent
te Washington heeft het Amerikaanse
blad „Wall Street Journal" verklaard,
i m i c®rnmun^stisch China ernstige moei
lijkheden ondervindt ten gevolge van
net feu, dat zich hier voor het vierde
achtereenvolgende jaar voedseltekorten
voordoen en wegens toenemende kritiek
van communistische leiders,
i Huoewe,1ihet blad toegeeft, dat niet al
le berichten die uit China zijn binnen
gekomen volkomen te vertrouwen zijn
daar zij uit westers gezinde of anti
communistische hoek afkomstig zijn,
k?U^ j re®1.me te Peking, volgens het
blad, de verkregen inlichtingen bevesti
gen.
Vele westerse waarnemers, aldus het
blacV zouden van mening zijn, dat de
moeilijkheden in China nog steeds toe
nemen, „en dat de ijzeren tucht die
door partijleider Mao Tse-Toeng wordt
gebruikt om zijn verarmd land tot een
wereldmacht te vormen geleidelijk af
brokkelt."
Het bureau voor technische diensten
een afdeling van het Amerikaanse de
partement van handel, heeft in een rap
port verklaard, dat de totale hoeveel
heid radioactieve afvalstof die tot eind
1961 over de gehele wereld werd ver
spreid méér bedraagt dan de hoeveel
heid splijtstof die is gebruikt bij de
kernproeven van Amerika en Engeland
tezamen, over dezelfde periode.
Als wij vandaag de schoorsteenveger aan u voorstellen
heeft dat twee redenen. De eerste reden is, dat men in de
komende weken het stookseizoen moet voorbereiden, want
over een maand hebben de schoorsteenvegers het zó druk,
dat men op een lange wachtlijst wordt geplaatst. De tweede
reden is, dat onze Nederlandse schoorsteenveger van Ita
liaanse herkomst is en er reisherinneringen aan hem ver
bonden zijn.
TT/ij waren eens op wintersport
in Italië. De avond viel en op
het plateau, waar de zweefbaan
zijn eindstation had, werd het
ijzig stil. De blauwe lucht veran
derde in donker grijs. Er stak een
stevige wind op en van de omhoog
rijzende pieken stoof de sneeuw
in jagende wolken weg. Het werd
bijzonder onbehaaglijk en wij wil
den gauw het station bereiken toen
opeensals uit de lucht gevallen,
over tiet witte golvende sneeuw
veld een in het zwart geklede man
met hoge hoed. touwen en een be
zem over de schouder, op ons af
kwam.
Hij leek griezelig als een spook
verschijning, maar deze brave Ita
liaan ivas juist met de skilift van
af de bergtop naar dit plateau af
gedaald. nadat hij daarboven de
schoorsteen van het meteorolo
gisch instituut had geveegd.
Wij daalden samen in de zweef
baan naar beneden en onderweg
vertelde hij met trots, dat de
Italiaanse en Tessiner bergbewo
ners zo bijzonder geschikt zijn
voor dit vak, omdat zij slank en
lenig zijn en geen last hebben van
hoogtevrees.
De streek met rotsachtige bodem is
niet bijzonder welvarend en ook
thans nog trekken de mannen naar
elders om aan de kost te komen. In
die tijd verlieten de jongens van
soms nog geen vijftien jaar oud, hun
dorpen om als schoorsteenspecialist
uit te zwermen.
In ons land wonen nog verschillen
de families met Italiaanse na
men, waar het beroep van schoor
steenveger, metselaar en rookverdrij
ver geslachten lang van vader op
zoon is overgegaan.
Op het dak klimmen en „Hoeoeoeii"
naar beneden roepen is wel heel in
drukwekkend, maar het fijne van het
vak behelst meer. Een goede vakman
kan een schoorsteen bouwen, teke
ningen lezen en advies uitbrengen
bij nieuwbouw. Hij kan het type en
de toestand van elke bestaande
schoorsteen vaststellen. Hij spreekt
in vaktermen van tong en rookvang
van mond en boezem, van stoel en
schoen. Hij weet welke invloeden de
verschillende soorten verwarming
op het inwendige van de schoorsteen
kan uitoefenen. Hij kent de 32 wind
richtingen en doorgrondt alle kwalen
en gebreken, die schoorstenen kun
nen hebben door invloeden van bui
ten, of door ouderdom.
Hij kan zijn instrumenten zelf
maken, de kogels gieten, en de be
zems uit fijne berketakken vlech
ten. Als hij zijn instrumenten naar
beneden laat zakken voelt hij nauw
keurig de geringste weerstand en
aan de rook en de vlucht van een
verkoold papier in het rookgat ziet
hij wat er schort.
De reis, die zij moesten ondernemen
om Holland te bereiken, was avon
tuurlijk en eiste meer moed dan van
daag een reis om de wereld. Zij
kwamen te ver uit het dal, klom
men over de St Gotthard naar Flü-
elen en staken op een vrachtboot
het Vierwoudstedenmeer over naar
Luzern. Dan ging het te voet verder
naar Bazel. raar probeerden ze een
RÜnschipper te bewegen hen mee te
nemen en twee tot drie maanden na
de start bereikten ze ons land.
Zij vestigden zich voornamelijk in
Amsterdam en Rotterdam, twee ste
den met rijke bewoners en veel hoge
schoorstenen. Het ging de jonge Tes-
siners zo goed, dat broers hen na
reisden. Sommigen keerden later wel
gesteld terug, anderen gingen alleen
terug om een vrouw te halen, sticht
ten hier een gezin en vormden een
ware kolonie.
Wij kennen een familie Barella,
waarvan de vader 90 jaar geleden
uit Italië kwam, trouwde en zich in
de provincie vestigde. Zijn faam als
vakman was zo groot, dat familie en
relaties uit het geboorteland hun jon
gens aan hem toevertrouwden en
jarenlang leidde hij jonge Italiaanse
kinderen op in het vak. Zelf kreeg
hij zeventien kinderen, maar steeds
waren er bovendien een tiental Ita
liaanse leerjongetjes ,als kind in het
gezin opgenomen. Na een leertijd van
een jaar of vier mochten ze naar
huis om te zien hoe vader en moeder
het maakten; maar velen keerden
weer terug om hier in Nederland het
gilde te versterken.
Thans komen er nog steeds schoor
steenvegers uit Italië. Het schijnt,
dat in onze streken niet veel animo
bestaat voor dit beroep ofschoon er
zo'n goede boterham in zit. „Ze wil
len tegenwoordig niet meer zwart
worden," zegt de jongere mevrouw
Barella. Haar man heeft het veel te
druk. Ze zouden er nog wel twee
knechts bij kunnen gebruiken, maar
waar halen ze die vandaan. Zelf heb
ben ze één zoon, die worden mag
wat hij wil. Deze zoon heeft het
ware bloed: hij wil evenals een neef,
in het vak van vader en niet anders-
Beunhazen zijn er in dit beroep
genoeg. Als zij al te onvoorzichtig
te werk gaan, belt iemand de politie
wel eens op en vliegt de oplichter te
gen de lamp. De bedrieger pleegt een
soort bedrog, dat veel ernstiger con
sequenties heeft dan alleen de schade
van betaald en niet verdiend loon.
Een schoorsteen die zogenaamd ge
veegd is, kan nog emmers vol roet
bevatten en groot gevaar opleveren
voor een schoorsteenbrand. Daarom
mag men gerust aan een onbekende
knecht vragen zich te legitimeren.
Mocht een vakantie u in Locarno
brengen, dan zou u van daaruit
even naar Bignasco kunnen gaan-
Neem de brug, die over de Maggia
leidt, en in een kwartiertje is Ca-
verno bereikt. In beide dorpen wordt
nog Hollands gesproken en worden
dierbare herinneringen aan ons land
bewaard. Huizen hebben er Hollandse
namen, op de kerkhoven vindt u graf.
stenen met Hollandse inscripties,
want honderden zijn van hier naar
ons land getrokken, en velen ook weer
teruggekeerd.
Bel nu Barella, Pisoni of Camozzi
op, want het stookseizoen staat voor
Een Franse ontwerper te Nice be
dacht deze strandjapon van bontbe-
drukte katoen. De stof herinnert ont
sterk aan de zo bekende sarong,
maar de draperie is geïnspireerd
door de sari.
de deur. Wij kunnen zelf niet con
stateren of er wat aan mankeert en
als we onraad bespeuren is het ei
genlijk al te laat. Wanneer hij binnen
komt brengt hij geluk en als hij het
dak opklimt zonder hoogtevrees en
„hoeoeoeiiiii!" roept, kunt u gerust
zijn. Hij beluistert ae weerklank in
de schoorsteen, speelt met de kogel,
speurt met twijgjes en verzekert veili
ge warmte voor de komende winter.
De Tessiner schoorsteenveger, die
wij in de sneeuw ontmoetten, was
gekleed zoals zijn voorvaderen, die
2 1/2 eeuw geleden in Nederland
aankwamen en zoals ze nog op ou
derwetse nieuwjaarskaarten staan
afgedrukt, temidden van varkentjes,
klavertjes vier en hoefijzertjes. Zo'n
deftige zwarte schoorsteenveger
bracht geluk.
Onze Nederlandse veger met Itali
aanse naam brengt nog steeds geluk
dat houden de bijgelovigen vol. Wel,
een snorrende kachel met goede
trek is een groot geluk en dat hebben
wij voor een groot deel aan hem te
danken.
Hier is zijn tenue intussen veran
derd. In het begin van de achttiende
eeuw moet Cavellini, een der eerste
Tessiners, die het beroep in ons land
bracht, zich gevestigd hebben in de
Amsterdamse steeg, die nog altijd
Schoorsteenvegerssteeg heet en de
overlevering wil, dat hij het driede
lige witte uniform ontwierp, dat nog
heden ten dage gedragen wordt; een
kiel met capuchon, een korte broek
en hoge slobkousen.
Griekse krentenkweker met zijn oogst.
Griekenland mag zich meer en
meer verheugen in de belangstel
ling van de toerist. In sommige
keukens zullen de risotto's en spa
ghetti's worden vervangen door
Griekse culinaria.
Voelt u voor kalfslapjes met
krenten en rozijnen?
50 g rozijnen, 50 g krenten, 4
kalfslapjes, wat bloem, sap van
een halve citroen, scheutje koffie
melk, 100 g boter, amandelen.
Dompel de lapjes in bloem en
laat ze in de boter bruin braden.
Strooi er de krenten en rozijnen
over en laat alles in een dichte
pan gaar stoven. Neem er een
eetlepel jus uit en bindt die met
het citroensap en een theelepel
bloem. Roer dit mengsel even
voor het opdienen door de rest
van de jus. Roer er dan ook nog
de koffiemelk door. Dien de kalfs
lapjes op in een ondiepe schaal
met de jus. Bestrooi het gerecht
met gehakte amandelen.
Toen schoorstenen het vroegere gat
in het dak gingen vervangen,
bleken de Tessiners bijzonder handig
in het verwijderen van roet en het
voorkomen van brandgevaar.
In de komende winter zal het
kapsel voor bijzondere gelegenhe
den het accent leggen op het ach
terhoofd, dat verzwaard wordt met
vlechten en krullen. En toch is
momenteel ook dit kortgeknipte
kopje modern, want het werd voor
deze zomer ontworpen door nie
mand minder dan de Franse haar-
kunstenaar Alexandre, die ook de
vlechten en krullen voor het aan
staand seizoen decreteerde.
Dit korte haar noemde hij „De
stoutmoedigheid van het jaar" en
hij gaf het de titel „Coupe César"
Behalve het iets langere lokje voor
elk oor, is het haar slechts 3 tot 5
cm lang. Voor jonge meisjes en
jeugdige vrouwen, die vakantie vie
ren, is er niets te bedenken, dat
praktischer is en tegelijkertijd leu
ker staat. Maar als in septpmber
het herfstseizoen aanbreekt moet
het schielijk aangroeien. Natuurlijk
mogen de winterse lokken, krullen
en vlechten ook vals zijn, de posti
ches en pruiken raken in zwang.
Goedkoop zijn deze hulpmiddelen
niet, wel flatteus en ook gemakke
lijk.
Het sportieve meisje zou heel
goed deze Coupe César" kunnen
behouden, maar zich voor het
avondje uit kunnen voorzien van
een elegante chignon, die haar
doet lijken op keizerin Eugénie uit
het tiueede Franse keizerrijk.
Met het doel de Nederlandse mode
wereld en de kledingindustrie meer
aandacht te laten besteden aan de
Een aangename logé zijn
is een moeilijke kunst. Wie
wil, dat de bewoners van
het gastvrije huis niet snak
ken naar het uur, waarop
de logé zal vertrekken
heeft verschillende punten
in acht te nemen. Probeer
onmiddellijk de gewoonten
en het ritme van de fami
lie aan te nemen.
Is men er rustig en punc
tueel, wees dan niet druk
en houd u strikt aan de
tijd- Is men er druk en non
chalant, laat dan niet mer
ken, dat het u duizelt en
wil geen voorbeeld stellen
door pijnlijke netheid. Trek
u onopgemerkt terug om te
bekomen.
Loop de huisvrouw niet
voor de voeten als zij graag
ongestoord werkt. Probeer
in het huishouden te helpen
op de manier, die de gast
vrouw aangenaam vindt; uw
eigen kamer in orde houden
is vanzelfsprekend, helpen
bij de afwas wordt meestal
ook gewaardeerd. Doet u
boodschappen voor de huis
vrouw, breng dan eens een
kleine verrassing mee.
U bent niet zonder ca
deautje aangekomen, en als
er kinderen zijn hebt u ook
voor hen een kleinigheidje
meegebracht. Tracht de kin
deren van uw gastvrouw
niet op te voeden, ook al
zijn ze onhebbelijk. Bemoei
u nooit met onenigheden,
maar ga zo mogelijk juist
op dat ogenblik weg om een
geklede toiletten als de an
deren eenvoudig blijven.
Gaat u met uw eigen kin
deren uit logeren dan moe
ten ze gehoorzaam en wel
opgevoed zijn; anders mag
u er alleen hotel- en pensi
ongasten mee ergeren,
brief te posten of iets der
gelijks. Laat de echtelieden
nu en dan alleen; ga eens
een avond vroeg naar bed.
Verwacht niet, dat steeds
een van de huisgenoten ;met
u op stap gaat, maar trek
er ook alleen op uit-
Gaat u gezamenlijk draag
dan eens de kosten van een
uitstapje. Zet niet uit uzelf
de radio aan of af. Kleed
u in overeenstemming met
de gewoonte van de familie:
geen sporttenue als men
correct uit wil gaan en geen
maar u kunt van familie en
vrienden niet vergen uw lie
verdjes te verdragen. Blijf
niet zó lang, dat de charme
van het verblijf begint te
tanen. Stuur binnen enkele
dagen na thuiskomst een
hartelijke bedankbrief.
Wenken voor de gastvrouw
Als er een logé is laat
u bijzondere werkzaamhe
den achterwege. Blijft de lo
gé lang, wijk dan niet af
van uw gewone tijd- en le
vensschema. De logés moe
ten zich aanpassen bij u.
maar u kunt wel rekening
houden met hun voorkeur
bij het samenstellen van het
menu en bij het maken van
uitstapjes.
Geef de logé huishoude
lijke werkjes te verrichten;
het is aangenaam wat in
huis te mogen doen. Geef
de vrouwelijke gasten een
compliment over haar gar
derobe. Vermijd huiselijke
onenigheden in het bijzijn
van gasten.
Is het onvermijdelijk, ver
laat dan de kamer en geef
later een verklaring met
excuus, zonder in finesses
te treden. Vraag zeker niet
aan de gast partij te kiezen.
Wees blij met een cadeau
tje en toon dat het te pas
komt. Zorg, dat de maaltij
den voldoende „grond" ge
ven. Een logé kan bij een
gevoel van trek tussen de
maaltijden door niet zomaar
een vrucht van de schaal
nemen.
Hebt u onhandelbare kin
deren te logeren, dan staat
u voor de keus: verdragen
ter wille van de ouders of
op hun nummer zetten en
misschien vrienden verlie
zen.
kleding voor jongeren van twaalf tot
en met achttien jaar, heeft het Ne
derlandse Katoen Instituut te Arn
hem een wedstrijd om de gouden ka
toenbol uitgeschreven, waaraan 63
mode-ontwerpers zullen meedoen.
Het ontwerpen van originele en een.
voudige kleding voor de jeugd is de
wedstrijdopdracht. De finale wordt na
een voorselectie in oktober in Amster
dam gehouden.
De deelnemers zijn in verschillende
groepen ingedeeld. Voor de groepen
der zelfstandigen en de in loondienst
werkende ontwerpers is de hoogste
prijs de gouden katoenbol. Voor leer
lingen is een zilveren bol beschikbaar.
De ontwerpers mogen alleen katoe
nen stoffen van Nederlands fabrikaat
gebruiken. De fabrikant van de meest
gebruikte stof krijgt eveneens een
gouden katoenbol.
De textieljaarbeurs, die van 10
tot 18 september in de Julianahal
van het jaarbeursgebouw te Utrecht
zal worden gehouden, zal drie maal
zo groot worden als de vorige
textiel jaarbeurzen. Dit komt onder
meer doordat deze beurs voor het
eerst internationaal zal zijn. België,
Duitsland, Frankrijk, Italië en En
geland zullen onder meer vertegen
woordigd zjjn. Een zeer belangrijk
gedeelte van het expositie-opper
vlak wordt ingenomen door fabri
kanten uit de sector woningtextiel.
De indeling is overigens per groep
en niet per land. Uniek is het
Nederlands modespektakel, een
geheel nieuwe wijze van showen,
die met nagenoeg alle conventionele
opvattingen hierover breekt.
In de streek Göttingen-Kassel
zijn ongeveer tweehonderd zaken
begonnen met de verkoop aan
klanten van artikelen in de origi
nele verpakking van de fabriek,
waarbij kwantumkortingen worden
toegekend, aldus het consumenten
contactorgaan. Er moet worden ge
kocht tegen contante betaling en
de pakken worden ook niet thuis
bezorgd. Voorlopig geldt deze ver
pakking voor de verkoop van on
geveer honderd artikelen, die op
deze wijze goedkoper kunnen wor
den geleverd. Het wordt „magazijn
verkoop" genoemd.