DE SCHOORSTEENVEGER r BRENGT GELUK Kort of lang haar? Logé- en gastvrouwplichten De agrarische export van gemenebest hprobleem STORISTORANTWOORD OP TRANSISTORRADIO Bulldozer op drift geraakt Vereenvoudigde duwvaart op Belgische waterwegen KALFSLAPJES EN KRENTEN Modeontwerpers strijden om gouden katoenbol Textieljaarbeurs groter dan ooit Groot Brittanië en de E.E.G. „OOK VOORUITGANG" ZEGT HEATH Klein oorlogje in Engeland Eerste proeven boekten goede resultaten Onderzoek naar verkeers-lawaai in Londen Onderscheiding voor Chrysler NYLONS DE kwalifeitsnylons China in grote moeilijkheden Hoeveelheid radio actieve afvalstof enorm toegenomen Weinig animo Hollands Mooi vak Bijgeloof Lange reis v DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1962 EEG cn Groot- werk verzet moet liet sleutel- uitvoer De voornaamste Britse onderhande laar met de Europese Economische Ge meenschap. Edward Heath, heeft in een verslag over de Britse onderhande lingen met de gemeenschap medege deeld, dat tussen de Brittannië nog veel worden met betrekking tot probleem van de agrarische van het gemenebest. Het verslag van Heath zal zo spoe dig mogelijk als witboek bij het Brit se parlement worden ingediend. Volgens het verslag is er een lang durige bespreking geweest over rege lingen voor de handel in landbouwpro- dukten uit de gematigde zone uit Ca nada, Australië en Nieuw-Zeeland en is veel gemeenschappelijks tot stand ge komen. Het verslag van Heath heeft de vorm van een algemeen overzicht van wat reeds in Brussel is bereikt en geeft een uiteenzetting van enige van de be langrijke kwesties die nog moeten wor den opgelost. Onder de titel „toekomstig werkpro gramma" wordt gezegd, dat de minis ters op vroegere vergaderingen regelin gen hebben uitgewerkt met betrekking tot andere sectoren van de onderhande lingen, waaronder de behandeling van verwerkte produkten uit de ontwikke lingslanden van het gemenebest en eni ge aspecten van de binnenlandse land bouw. j „Op de juist geemdigde vergadering is zeer veel vooruitgang geboekt in be- (Advertentie) CHOCOLADE VELOURS; een heerlijke, zachte roomvulling met fijne stukjes caramel, f. 1.- p. 100 gr. BONBONS langrijke kwesties betreffende de asso ciatie van het gemenebest, de speciale belangen van India, Pakistan en Cey lon en de landbouwproduktie in de ge matigde zone van Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Bovendien moeten de ministers nog beslissen over de voorstellen, die de Britse regering heeft ingediend voor nultarieven op enige industriële grond stoffen. terwijl voorts nog regelingen moeten worden getroffen voor bewerk te voedingsmiddelen", aldus Heath. ,,Ook moeten nog belangrijke proble men worden opgelost op het gebied van de binnenlandse land- en tuinbouw vooral op die met betrekking tot afzon derlijke produkten" In het verslag wordt voorts verwe zen naar de financiële regelingen on der het landbouwbeleid van de ge meenschappelijke markt. Verklaard wordt, dat de Britse regering de rege ling ten volle zal aanvaarden als Groot- Brittannië tot de E.E.G. toetreedt en dat de Britse afvaardiging bij de be sprekingen te verstaan heeft gegeven, dat zij bereid is gezamenlijk met de andere leden van de gemeenschap te bestuderen hoe deze regelingen de fi nanciering van E-E.G.-uitgaven in de periode van 1965 tot 1970 en daarna zal beinvloeden. Over het sleutelprobleem van de toe komstige agrarische prijspolitiek van de gemeenschap wordt gezegd, dat een duidelijke verklaring is aanvaard, waar in wordt gezegd, dat de politiek, die de vergrote E.E.G. van plan is te volgen redelijke mogelijkheden zal bieden op haar markten voor uitvoer van voe dingsmiddelen uit de gematigde zone. Wat Nieuw-Zeeland betreft wordt in het verslag opgemerkt, dat de minis ters van de E.E.G. hebben verklaard, dat zij speciale aandacht aan de posi tie van Nieuw-Zeeland hebben geschon ken. Ze erkenden de bijzondere moeilijk heden met betrekking tot Nieuw-Zee land als gevolg van zijn grote mate van afhankelijkheid van de Britse markt en zij uitten hun bereidheid speciale voorzieningen in overweging te nemen om deze moeilijkheden het hoofd te bieden. (Advertentie) Het originele EAU de MÉLISSE des Carmes 'Boyer' Moe? Reisziek? Last van uw maag? Enkele druppels op wat suiker(water) werken verkwikkend en kalmerend. i i Reeds meer dan 300 jaar met succes gebruikt. Eau des Carmes 'Boyer'ontspant de zenuwen en verhoogt de weerstand bij onrust en emoties. Bij Apotheken en Drogisterijen. Op een bouwterrein aan de Wibaut- straat te Amsterdam liet dinsdagmid dag een 29-jarige bestuurder van een bulldozer zijn machine met het sleutel tje in het contact even onbeheerd staan om een kopje koffie te gaan drinken. Plotseling hoorde de man dat het zwa re gevaarte in beweging was gekomen de weg opreed en een schutting door-' boorde. Daarna draaide de bulldozer om zijn eigen as, keerde terug en nam nogmaals de schutting. Ook een fiets pad werd gepasseerd waarbij het ge vaarte het bordje „rijwielpad" verplet terde. De bulldozer kwam tenslotte te gen de muur van het gebouw van de Amsterdamse Ballast Maatschappij tot stilstand. De bestuurder verklaarde aan de politie dat hij enige jongens had zien wegrennen en hij vermoedt dat zij de bulldozer op gang hebben gebracht. De .Daily Mirror" wist gisteren te melden, dat in Londen, Blackpool, Leeds en Oxford een transistorradio-oorlog aan de gang is onder het publiek. Mensen die een hekel hebben aan het schrille lawaai van transistorradio's, (Van onze Belgische correspondent) De duwvaart, die momenteel in Ne derland en Duitsland opgeld doet is in zijn huidige vorm, zoals reeds uit ver schillende proefnemingen gebleken is, weinig geschikt voor de Belgische bin nenwateren. De afmetingen van de duv,-treinen komen niet overeen met de afmetingen van de stromen en kanalen van België. Zelfs de duwvaart van Ne derland naar Antwerpen ondervindt veel moeilijkheden o.m. door het kanaal van Hansweert en de sluizen die wei- ng geschikt zijn voor de duwbakken. Het Albertkanaal, de drukstbevaren bin- nenvaartweg van België, is zelfs te Londen is de eerste stad ter we reld, waar een systematisch onder zoek naar de intensiteit van het verkeerslawaai wordt ingesteld. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het laboratorium voor bouwonder- zoek van het departement voor We tenschappelijk en Industrieel Onder zoek en de Londense Graafschapsraad De verkeersgeluiden worden op 540 verschillende punten in de stad op magnetische banden vastgelegd. De gegevens, die hiermee worden ver kregen worden gebruikt voor de stadsonwikkeling, vooral wat betreft de situering van nieuwe ziekenhuizen Sinds 1961 zijn op meer dan 350 punten in Londen dag cn nacht 100 seconden per uur dergelijke metingen verricht. (Advertentie) smal om de duwvaart veilig en lonend tc maken. Nochtans zyn de insiders in België overtuigd van de toekomst van deze nieuwe vorm van vervoer, zodat men reeds koortsachtig zoekt naar een I passende oplossing. Begin van deze week heeft een van de grootste Belgische binnenvaartrede- rijen een eerste proef gemaakt met 'n zt If ontworpen duwvaartkonvooi- De af metingen van dit konvooi zijn uiteraard geringer dan de afmetingen van een gewone duwvaarttrein. Op de scheeps werven van Rupelmonde werden drie schepen van de rederij Hermans uit Antwerpen aangepast voor deze proef nemingen. Eén van de drie schepen, v 'urzien van twee dieselmotoren die een, kracht van 450 p.k. ontwikkelen, werd aan de boeg voorzien van twee bum-| pers waarvan de vorm juist past in dei voorzieningen die aangebracht werden' aar. de achtersteven van de twee an- i dere schepen die fungeren als duwbak ken. De totale afmetingen van dit kon-! vooi bedroegen aldus 105 meter lengte i bij 10.10 m breedte en het laadvermo-l gen van de drie schepen bedraagt ge-I zanienlijk 1.818 ton. De drie schepen' worden door een zeer eenvoudig sys teem van stalen kabels aan elkaar ge klonken. De kabels worden gespannen gehouden door lieren. De kapitein van het duwschip kan het ganse konvooi han dig besturen door zijn eigen roer als mede door twee scheproeren die aan de voorsteven van de geduwde sche pen zijn aangebracht. De eerste proefvaart, van Rupelmon de door de sluizen van de haven van Antwerpen naar het Limburgse kolen- li ckKen, is bevredigend verlopen. De handelbaarheid van het konvooi kwam tot uiting bij het versassen in de Kat- tend'Tsluis te Antwerpen, waarvan de grootste afmeting slechts 110 meter be draagt. Zonder enige hulp van sleep boten manoeuvreerde het konvooi veilig en snel door het havencomplex. öp de terugvaart zal het konvooi een lading steenkolen aan boord nemen, bestemd voor de haven van Brussel. Meteen zal maken dan de handelbaar heid van 't konvooi op het kanaal Wille broek-Brussel en in de sluizen van Wmtham kunnen testen. Het ligt in de bedoeling van de rede rij om meerdere van haar schepen, in dien de proeven bevredigend zijn, voor dit systeem duwvaart uit te rusten. kunnen voor 15 shilling een „storistor" kopen. Zij dragen dit apparaatje in de zak, zodat het door niemand kan wor den opgemerkt. De bezitters van transistorradio's ech ter, merken, dat hun apparaat, waar uit eerst „vrolijke" d(r)euntjes knetter den, overgegaan is tot de produktie van het gehuil van de Mexicaanse hond-met.-liefdesverdriet. Het blad meldde dat een bedrijf in Engeland deze „storistors" gebruikte om te voorkomen, dat het personeel tijdens het werk naar de cricketwed strijden zou luisteren. De Britse regering heeft echter de waarschuwing gegeven, dat mensen die een stoorapparaat gebruiken strafbaar zijn omdat zij geen zendvergunning hebben. Het doen genereren van een radio staat gelijk met zenden. Maar aan de andere kant: het is een radio, geen zender. Ook een fout afgestelde radio kan de buren nopen hun toestel af te zetten om niet ze nuwziek te worden. (Advertentie) President Kennedy heeft de Chrys. ler-automobielfabrieken onlangs on derscheiden met de „E-for-Export Award", een onderscheiding die als blijk van waardering voor succes volle exportactiviteiten door de re gering van de V.S. aan Amerikaanse ondernemingen wordt toegekend. Dat de Chrysler-fabrieken ditmaal voor de onderscheiding in aanmer king zijn gekomen is een gevolg van het feit, dat vele officiële instanties in de V.S. van oordeel zijn, dat de automobielfabrieken erin geslaagd zijn, binnen zeer korte tijd een groot aantal afzetgebieden buiten de V.S. op te bouwen, hetgeen een aanzien lijk grotere export tot gevolg had. Sinds 1959 is de export van Chrysler met ruim 74 procent toegenomen. Gedurende dat jaar werden in totaal 29.656 auto's geëxporteerd door Chrysler. In 1961 was dit cijfer ge stegen tot 51.686. Het is de eerste maal, dat een auto-fabriek deze on derscheiding heeft ontvangen. Elegante vrouwen kopen In een bericht van zijn correspondent te Washington heeft het Amerikaanse blad „Wall Street Journal" verklaard, i m i c®rnmun^stisch China ernstige moei lijkheden ondervindt ten gevolge van net feu, dat zich hier voor het vierde achtereenvolgende jaar voedseltekorten voordoen en wegens toenemende kritiek van communistische leiders, i Huoewe,1ihet blad toegeeft, dat niet al le berichten die uit China zijn binnen gekomen volkomen te vertrouwen zijn daar zij uit westers gezinde of anti communistische hoek afkomstig zijn, k?U^ j re®1.me te Peking, volgens het blad, de verkregen inlichtingen bevesti gen. Vele westerse waarnemers, aldus het blacV zouden van mening zijn, dat de moeilijkheden in China nog steeds toe nemen, „en dat de ijzeren tucht die door partijleider Mao Tse-Toeng wordt gebruikt om zijn verarmd land tot een wereldmacht te vormen geleidelijk af brokkelt." Het bureau voor technische diensten een afdeling van het Amerikaanse de partement van handel, heeft in een rap port verklaard, dat de totale hoeveel heid radioactieve afvalstof die tot eind 1961 over de gehele wereld werd ver spreid méér bedraagt dan de hoeveel heid splijtstof die is gebruikt bij de kernproeven van Amerika en Engeland tezamen, over dezelfde periode. Als wij vandaag de schoorsteenveger aan u voorstellen heeft dat twee redenen. De eerste reden is, dat men in de komende weken het stookseizoen moet voorbereiden, want over een maand hebben de schoorsteenvegers het zó druk, dat men op een lange wachtlijst wordt geplaatst. De tweede reden is, dat onze Nederlandse schoorsteenveger van Ita liaanse herkomst is en er reisherinneringen aan hem ver bonden zijn. TT/ij waren eens op wintersport in Italië. De avond viel en op het plateau, waar de zweefbaan zijn eindstation had, werd het ijzig stil. De blauwe lucht veran derde in donker grijs. Er stak een stevige wind op en van de omhoog rijzende pieken stoof de sneeuw in jagende wolken weg. Het werd bijzonder onbehaaglijk en wij wil den gauw het station bereiken toen opeensals uit de lucht gevallen, over tiet witte golvende sneeuw veld een in het zwart geklede man met hoge hoed. touwen en een be zem over de schouder, op ons af kwam. Hij leek griezelig als een spook verschijning, maar deze brave Ita liaan ivas juist met de skilift van af de bergtop naar dit plateau af gedaald. nadat hij daarboven de schoorsteen van het meteorolo gisch instituut had geveegd. Wij daalden samen in de zweef baan naar beneden en onderweg vertelde hij met trots, dat de Italiaanse en Tessiner bergbewo ners zo bijzonder geschikt zijn voor dit vak, omdat zij slank en lenig zijn en geen last hebben van hoogtevrees. De streek met rotsachtige bodem is niet bijzonder welvarend en ook thans nog trekken de mannen naar elders om aan de kost te komen. In die tijd verlieten de jongens van soms nog geen vijftien jaar oud, hun dorpen om als schoorsteenspecialist uit te zwermen. In ons land wonen nog verschillen de families met Italiaanse na men, waar het beroep van schoor steenveger, metselaar en rookverdrij ver geslachten lang van vader op zoon is overgegaan. Op het dak klimmen en „Hoeoeoeii" naar beneden roepen is wel heel in drukwekkend, maar het fijne van het vak behelst meer. Een goede vakman kan een schoorsteen bouwen, teke ningen lezen en advies uitbrengen bij nieuwbouw. Hij kan het type en de toestand van elke bestaande schoorsteen vaststellen. Hij spreekt in vaktermen van tong en rookvang van mond en boezem, van stoel en schoen. Hij weet welke invloeden de verschillende soorten verwarming op het inwendige van de schoorsteen kan uitoefenen. Hij kent de 32 wind richtingen en doorgrondt alle kwalen en gebreken, die schoorstenen kun nen hebben door invloeden van bui ten, of door ouderdom. Hij kan zijn instrumenten zelf maken, de kogels gieten, en de be zems uit fijne berketakken vlech ten. Als hij zijn instrumenten naar beneden laat zakken voelt hij nauw keurig de geringste weerstand en aan de rook en de vlucht van een verkoold papier in het rookgat ziet hij wat er schort. De reis, die zij moesten ondernemen om Holland te bereiken, was avon tuurlijk en eiste meer moed dan van daag een reis om de wereld. Zij kwamen te ver uit het dal, klom men over de St Gotthard naar Flü- elen en staken op een vrachtboot het Vierwoudstedenmeer over naar Luzern. Dan ging het te voet verder naar Bazel. raar probeerden ze een RÜnschipper te bewegen hen mee te nemen en twee tot drie maanden na de start bereikten ze ons land. Zij vestigden zich voornamelijk in Amsterdam en Rotterdam, twee ste den met rijke bewoners en veel hoge schoorstenen. Het ging de jonge Tes- siners zo goed, dat broers hen na reisden. Sommigen keerden later wel gesteld terug, anderen gingen alleen terug om een vrouw te halen, sticht ten hier een gezin en vormden een ware kolonie. Wij kennen een familie Barella, waarvan de vader 90 jaar geleden uit Italië kwam, trouwde en zich in de provincie vestigde. Zijn faam als vakman was zo groot, dat familie en relaties uit het geboorteland hun jon gens aan hem toevertrouwden en jarenlang leidde hij jonge Italiaanse kinderen op in het vak. Zelf kreeg hij zeventien kinderen, maar steeds waren er bovendien een tiental Ita liaanse leerjongetjes ,als kind in het gezin opgenomen. Na een leertijd van een jaar of vier mochten ze naar huis om te zien hoe vader en moeder het maakten; maar velen keerden weer terug om hier in Nederland het gilde te versterken. Thans komen er nog steeds schoor steenvegers uit Italië. Het schijnt, dat in onze streken niet veel animo bestaat voor dit beroep ofschoon er zo'n goede boterham in zit. „Ze wil len tegenwoordig niet meer zwart worden," zegt de jongere mevrouw Barella. Haar man heeft het veel te druk. Ze zouden er nog wel twee knechts bij kunnen gebruiken, maar waar halen ze die vandaan. Zelf heb ben ze één zoon, die worden mag wat hij wil. Deze zoon heeft het ware bloed: hij wil evenals een neef, in het vak van vader en niet anders- Beunhazen zijn er in dit beroep genoeg. Als zij al te onvoorzichtig te werk gaan, belt iemand de politie wel eens op en vliegt de oplichter te gen de lamp. De bedrieger pleegt een soort bedrog, dat veel ernstiger con sequenties heeft dan alleen de schade van betaald en niet verdiend loon. Een schoorsteen die zogenaamd ge veegd is, kan nog emmers vol roet bevatten en groot gevaar opleveren voor een schoorsteenbrand. Daarom mag men gerust aan een onbekende knecht vragen zich te legitimeren. Mocht een vakantie u in Locarno brengen, dan zou u van daaruit even naar Bignasco kunnen gaan- Neem de brug, die over de Maggia leidt, en in een kwartiertje is Ca- verno bereikt. In beide dorpen wordt nog Hollands gesproken en worden dierbare herinneringen aan ons land bewaard. Huizen hebben er Hollandse namen, op de kerkhoven vindt u graf. stenen met Hollandse inscripties, want honderden zijn van hier naar ons land getrokken, en velen ook weer teruggekeerd. Bel nu Barella, Pisoni of Camozzi op, want het stookseizoen staat voor Een Franse ontwerper te Nice be dacht deze strandjapon van bontbe- drukte katoen. De stof herinnert ont sterk aan de zo bekende sarong, maar de draperie is geïnspireerd door de sari. de deur. Wij kunnen zelf niet con stateren of er wat aan mankeert en als we onraad bespeuren is het ei genlijk al te laat. Wanneer hij binnen komt brengt hij geluk en als hij het dak opklimt zonder hoogtevrees en „hoeoeoeiiiii!" roept, kunt u gerust zijn. Hij beluistert ae weerklank in de schoorsteen, speelt met de kogel, speurt met twijgjes en verzekert veili ge warmte voor de komende winter. De Tessiner schoorsteenveger, die wij in de sneeuw ontmoetten, was gekleed zoals zijn voorvaderen, die 2 1/2 eeuw geleden in Nederland aankwamen en zoals ze nog op ou derwetse nieuwjaarskaarten staan afgedrukt, temidden van varkentjes, klavertjes vier en hoefijzertjes. Zo'n deftige zwarte schoorsteenveger bracht geluk. Onze Nederlandse veger met Itali aanse naam brengt nog steeds geluk dat houden de bijgelovigen vol. Wel, een snorrende kachel met goede trek is een groot geluk en dat hebben wij voor een groot deel aan hem te danken. Hier is zijn tenue intussen veran derd. In het begin van de achttiende eeuw moet Cavellini, een der eerste Tessiners, die het beroep in ons land bracht, zich gevestigd hebben in de Amsterdamse steeg, die nog altijd Schoorsteenvegerssteeg heet en de overlevering wil, dat hij het driede lige witte uniform ontwierp, dat nog heden ten dage gedragen wordt; een kiel met capuchon, een korte broek en hoge slobkousen. Griekse krentenkweker met zijn oogst. Griekenland mag zich meer en meer verheugen in de belangstel ling van de toerist. In sommige keukens zullen de risotto's en spa ghetti's worden vervangen door Griekse culinaria. Voelt u voor kalfslapjes met krenten en rozijnen? 50 g rozijnen, 50 g krenten, 4 kalfslapjes, wat bloem, sap van een halve citroen, scheutje koffie melk, 100 g boter, amandelen. Dompel de lapjes in bloem en laat ze in de boter bruin braden. Strooi er de krenten en rozijnen over en laat alles in een dichte pan gaar stoven. Neem er een eetlepel jus uit en bindt die met het citroensap en een theelepel bloem. Roer dit mengsel even voor het opdienen door de rest van de jus. Roer er dan ook nog de koffiemelk door. Dien de kalfs lapjes op in een ondiepe schaal met de jus. Bestrooi het gerecht met gehakte amandelen. Toen schoorstenen het vroegere gat in het dak gingen vervangen, bleken de Tessiners bijzonder handig in het verwijderen van roet en het voorkomen van brandgevaar. In de komende winter zal het kapsel voor bijzondere gelegenhe den het accent leggen op het ach terhoofd, dat verzwaard wordt met vlechten en krullen. En toch is momenteel ook dit kortgeknipte kopje modern, want het werd voor deze zomer ontworpen door nie mand minder dan de Franse haar- kunstenaar Alexandre, die ook de vlechten en krullen voor het aan staand seizoen decreteerde. Dit korte haar noemde hij „De stoutmoedigheid van het jaar" en hij gaf het de titel „Coupe César" Behalve het iets langere lokje voor elk oor, is het haar slechts 3 tot 5 cm lang. Voor jonge meisjes en jeugdige vrouwen, die vakantie vie ren, is er niets te bedenken, dat praktischer is en tegelijkertijd leu ker staat. Maar als in septpmber het herfstseizoen aanbreekt moet het schielijk aangroeien. Natuurlijk mogen de winterse lokken, krullen en vlechten ook vals zijn, de posti ches en pruiken raken in zwang. Goedkoop zijn deze hulpmiddelen niet, wel flatteus en ook gemakke lijk. Het sportieve meisje zou heel goed deze Coupe César" kunnen behouden, maar zich voor het avondje uit kunnen voorzien van een elegante chignon, die haar doet lijken op keizerin Eugénie uit het tiueede Franse keizerrijk. Met het doel de Nederlandse mode wereld en de kledingindustrie meer aandacht te laten besteden aan de Een aangename logé zijn is een moeilijke kunst. Wie wil, dat de bewoners van het gastvrije huis niet snak ken naar het uur, waarop de logé zal vertrekken heeft verschillende punten in acht te nemen. Probeer onmiddellijk de gewoonten en het ritme van de fami lie aan te nemen. Is men er rustig en punc tueel, wees dan niet druk en houd u strikt aan de tijd- Is men er druk en non chalant, laat dan niet mer ken, dat het u duizelt en wil geen voorbeeld stellen door pijnlijke netheid. Trek u onopgemerkt terug om te bekomen. Loop de huisvrouw niet voor de voeten als zij graag ongestoord werkt. Probeer in het huishouden te helpen op de manier, die de gast vrouw aangenaam vindt; uw eigen kamer in orde houden is vanzelfsprekend, helpen bij de afwas wordt meestal ook gewaardeerd. Doet u boodschappen voor de huis vrouw, breng dan eens een kleine verrassing mee. U bent niet zonder ca deautje aangekomen, en als er kinderen zijn hebt u ook voor hen een kleinigheidje meegebracht. Tracht de kin deren van uw gastvrouw niet op te voeden, ook al zijn ze onhebbelijk. Bemoei u nooit met onenigheden, maar ga zo mogelijk juist op dat ogenblik weg om een geklede toiletten als de an deren eenvoudig blijven. Gaat u met uw eigen kin deren uit logeren dan moe ten ze gehoorzaam en wel opgevoed zijn; anders mag u er alleen hotel- en pensi ongasten mee ergeren, brief te posten of iets der gelijks. Laat de echtelieden nu en dan alleen; ga eens een avond vroeg naar bed. Verwacht niet, dat steeds een van de huisgenoten ;met u op stap gaat, maar trek er ook alleen op uit- Gaat u gezamenlijk draag dan eens de kosten van een uitstapje. Zet niet uit uzelf de radio aan of af. Kleed u in overeenstemming met de gewoonte van de familie: geen sporttenue als men correct uit wil gaan en geen maar u kunt van familie en vrienden niet vergen uw lie verdjes te verdragen. Blijf niet zó lang, dat de charme van het verblijf begint te tanen. Stuur binnen enkele dagen na thuiskomst een hartelijke bedankbrief. Wenken voor de gastvrouw Als er een logé is laat u bijzondere werkzaamhe den achterwege. Blijft de lo gé lang, wijk dan niet af van uw gewone tijd- en le vensschema. De logés moe ten zich aanpassen bij u. maar u kunt wel rekening houden met hun voorkeur bij het samenstellen van het menu en bij het maken van uitstapjes. Geef de logé huishoude lijke werkjes te verrichten; het is aangenaam wat in huis te mogen doen. Geef de vrouwelijke gasten een compliment over haar gar derobe. Vermijd huiselijke onenigheden in het bijzijn van gasten. Is het onvermijdelijk, ver laat dan de kamer en geef later een verklaring met excuus, zonder in finesses te treden. Vraag zeker niet aan de gast partij te kiezen. Wees blij met een cadeau tje en toon dat het te pas komt. Zorg, dat de maaltij den voldoende „grond" ge ven. Een logé kan bij een gevoel van trek tussen de maaltijden door niet zomaar een vrucht van de schaal nemen. Hebt u onhandelbare kin deren te logeren, dan staat u voor de keus: verdragen ter wille van de ouders of op hun nummer zetten en misschien vrienden verlie zen. kleding voor jongeren van twaalf tot en met achttien jaar, heeft het Ne derlandse Katoen Instituut te Arn hem een wedstrijd om de gouden ka toenbol uitgeschreven, waaraan 63 mode-ontwerpers zullen meedoen. Het ontwerpen van originele en een. voudige kleding voor de jeugd is de wedstrijdopdracht. De finale wordt na een voorselectie in oktober in Amster dam gehouden. De deelnemers zijn in verschillende groepen ingedeeld. Voor de groepen der zelfstandigen en de in loondienst werkende ontwerpers is de hoogste prijs de gouden katoenbol. Voor leer lingen is een zilveren bol beschikbaar. De ontwerpers mogen alleen katoe nen stoffen van Nederlands fabrikaat gebruiken. De fabrikant van de meest gebruikte stof krijgt eveneens een gouden katoenbol. De textieljaarbeurs, die van 10 tot 18 september in de Julianahal van het jaarbeursgebouw te Utrecht zal worden gehouden, zal drie maal zo groot worden als de vorige textiel jaarbeurzen. Dit komt onder meer doordat deze beurs voor het eerst internationaal zal zijn. België, Duitsland, Frankrijk, Italië en En geland zullen onder meer vertegen woordigd zjjn. Een zeer belangrijk gedeelte van het expositie-opper vlak wordt ingenomen door fabri kanten uit de sector woningtextiel. De indeling is overigens per groep en niet per land. Uniek is het Nederlands modespektakel, een geheel nieuwe wijze van showen, die met nagenoeg alle conventionele opvattingen hierover breekt. In de streek Göttingen-Kassel zijn ongeveer tweehonderd zaken begonnen met de verkoop aan klanten van artikelen in de origi nele verpakking van de fabriek, waarbij kwantumkortingen worden toegekend, aldus het consumenten contactorgaan. Er moet worden ge kocht tegen contante betaling en de pakken worden ook niet thuis bezorgd. Voorlopig geldt deze ver pakking voor de verkoop van on geveer honderd artikelen, die op deze wijze goedkoper kunnen wor den geleverd. Het wordt „magazijn verkoop" genoemd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7