Meer praat eerst eens met lemaire" TROEVEN in GROEVEN PERQUIN FOUTEN! Minter en Hinter en de verdwijn-kast Waar r dode vis erse Meer ;amens ARKTEN )GWATER en Vandaag Morgen T.V.-filmverslag van jeugdreis Radioprogrammas 7 elevisieprogramma Plaat zonder muziek: Verzet tegen de tyrannic Poolse liederen van Chopin Hoogtepunten uit de Faust Dreimadlerhaus maakt Martin Mons Stem-feuilleton Integralenegende Miniatuur Fred Elizalde Ella and Louis again Goede London-serie F130 PRIJSVERLAGING DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 6 AUGUSTUS 1962 Meer, vooral in het wes- wordt gedurende de laat- r dode vis dan normaal •portvissers, die het ver- erst waarnamen, hebben visserij inspectie gewaar- /erschijnsel moet worden aan de aanhoudende laatste dagen, waardoor is ontstaan in het water, s 't slachtoffer geworden gebrek. Ook de vissoorten diep vaarwater leven, t tekort aan zuurstof te ENEN M.O. A. xamen tekenen M.O. A H. J. Spierenburg uit ItONICA-MONTEUR Amsterdam gehouden micamonteur slaagde de iijnder uit Middelburg. tG, 3 augustus Zwarte II 1.79. Aanvoer 10 ton. gmorgen 7 aug. laatste eiling. tG, 3 augustus Nieuwe erstelingcn bonken I 29.60, I 17.80, II 13.60. drielingen kriel I 6.60. II 5.—. Bintjes grote II 13.60, drielingen II 5.tomaten extra A 2.14. A I 2.43, II 1.96. B I I 2.17, II 1.60, CC I 1.30— ruit: rode bessen I per kg jos 2732, perziken 639, 1 per kg 5469, per doos ssen I 3676, witte bessen 50, netmeloen 54—1.21, mo- aardbeien per doos I 66, len 65-op Yellow Transpa- val 34—54, Close 70-80 99. 57, frambozen I 4966, II n 2.232.55, druiven 2.62 bloemkool 3 pe-r kist 16— 1129, 6 per kist 1125, 19, komkommers groen 60-75 12—19. 50-60 10—16, krom per kg 10—11, wit >0-75 10—13. 50-60 18. 40-50 andijvie 713. boskroten 11—23. uien per kg 8—29, 0, breekpeen 215. snijbo- loperwten 43, sav. kool 13, kroten per kg 115, spits- jlen 1.50, tuinbonen 715, postelein 10—25, rode kool een Cl 60, spinazie 615, 1.03—1.27.20, II 79—1.15.20. isriag 7 augustus, gelden incie Zeeland de volgende iden: Hansweert 7.04 en rneuzen 6.29 en 18-44 uur; en 18.17 uur; Wemeldinge uur. 0 uur De volmaakte bank- E1 Cid, 14 j. ïur The greatest show on 19.30 uur El Cid, 14 j. uur El Cid, 14 j. ENT uur Jerry als piccolo sche 18 uur Dansen che 15.30 uur Grote kermis- im 20 uur Als het bloed ■12 en 14-17 uur Tentoon- ilderijen Guido Metsers )ouw 20 uur Als vrouwen 18 j. ur Privéleven van B.B..18J- ir Privéleven van B.B., 18 j. :ug 15.30 uur Kermisschietmg SNT uur Slavenopstand ln bouw 8 uur Maciste, de an ter wereld en 14-17 uur Schilderijen 12 ;ers ïur j. De 1001 avonturen van st ?nt G in ior i. Augustinus 14.30-17 en [toonstelling oosterse kunst 20-21.15 uur Zomercon- producer Almar Tjepkema en camera- man Wim Smits van de televisie-sec tie van de VPRO zijn met de „Bor neo" naar Noorwegen en Zweden ge weest. Hoe bijna vierhonderd jongens zich aan boord vermaakten en wat zij in de Scandinavische landen gezien hebben, vertelt hun filmverslag, dat woensdagavond op het beeldscherm wordt vertoond. De „Borneo"-reizen van de maatschappij Nederland, nu onder leiding van kapitein F. P. A. Jamin, zijn een moderne versie van de in de dertiger jaren zo bekende „Tarakan"-rei en. Achter het doel Nederlandse en Belgische jongens een onvergetelijke vakantie te bezorgen, schuilt ook een klein bedoelinkje. De belangstelling voor de scheepvaart neemt de laatste jaren af en men hoopt op deze wijze opnieuw belang stelling voor het zeemansvak te kweken. In dit programma ziet u te vens hoe Piet Doedens, Peter Krijnen en Pierre Courbois de vaartocht muzi kaal opluisteren. Voorts werkt aan dit programma mee de cartoonist Cuus Boissevain. Hilversum I 402 tn. MAANDAG 6 AUGUSTUS VARA: 12,00 Walsorkest 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V.h. platteland 12,38 Or gelspel, lichte muz. 13.00 Nws. 13,15 V.d. middenst., praatje 13,20 Licht ens. 13,45 De gebroken zuilen van Hercules, lez. over Spanje en Portugal (4) 14,00 Viool, cello en contrabas, klass. muz. 14,30 Aan de oevers van de Plotlnitza, hoorspel 15,15 Lichte gram. 15.25 Marinierskapel 16,00 Oude liedjes 16,15 Weerklank, muzlek-revue 17,00 Metropole-ork. met sol. 17,50 Act. 18,00 Nws. en comm. 18,20 Lichte gram. 18,40 In- str. trio met zangsol., jazzmuz. 19.00 Lichte gram. 19,15 Regeringsuitz.: Bosvarkens. De betekenis van de actie Opgeruimd Staat Netjes voor de recreatie, door B.M. van Griethuyzen. chef afd. vrijetijdsbesteding v.h. min. van O., K. en W. 19,30 Licht ork 20,00 Nws. 20,05 Radiofilharm. ork. en sol., Russisch progr. 21,25 Op de praatstoel 21,50 Melodieën-Expres 22,20 Act. 22,30 Nws. 22,40 Beroemde instrumentalisten (gr.), klass. en moderne orgelmuz. 23,05 Woorden met stilte er om heen, poëzieprogr. 23,25 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. DINSDAG 7 AUGUSTUS AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Lichte gram. VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws. 8,15 Lichte gram. 9,00 Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 De groenteman 9.15 Klass. muz. voor piano quatre mains (gr,) 9.35 Waterst. 9,40 Morgenwijd. 9,55 Een boek voor het geest, leven, boekbespr. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleu ters 11,00 V.d. zieken. Hilversum II 2MB m. MAANDAG 6 AUGUSTUS NCRV: 12.10 Pianospel met ritm. begel. 12,25 V. boer en tuinder 12,30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Licht instr kwintet 12.53 Gram., event, act. 13.00 Nws. 13.15 Licht ens. 13.45 Promenade-ork. 14.30 De zeven sprong. vakantiewedstr. 15.15 Lichte gram 15.30 Liederencyclus (gr.) 16,00 Bijbeloverd 16,30 klass. muz. (gr.) 17,00 V.d. kleuters 17.15 V.d. jeugd 17.30 Lichte gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuwe dor pen en nieuw leven op het Surinaamse plat teland. d. ir D.B.W van Dusseldorp 18.00 Kerkorgelconc. 18.30 Met band en plaat voor u paraat 19.00 Nws. en weerpraatje 19,10 Koorzang 19.30 Radiokrant 19.50 Militair ork (opn.) 20.05 May-Day, hoorspel 21,00 Klass pianomuz. (gr) 21.15 Markiezin van Veere. klankb. 21.35 Concertgeb.ork. en sol., klass muz. 22.15 Metropole-ork.. koor en sol., ope- rettemuz. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22 40 Avondoverd 22.55 Boekbespr. 23 05 Klass Striikkwart. (gr) 23.40 Het evangelie ln Es- peranto 23.55-24.00 Nws. DINSDAG 7 AUGUSTUS KRO: 7.00 Nws. 7,15 Klass. muz. (gr.) 7,45 Morgengeb. en overw. 8.00 Nws. 8,15 Lichte gram 8.50 V.d huisvr. 9.40 Lichte gram 9.45 V.d jeugd 10.15 Gram. 10.25 Franse orkestwerken (gr.) 11,15 Muziek houdt fit gr.) 11,50 Voiaan vooruit, lez. Briissfl Vlaams MAANDAG 6 AUGUSTUS 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30 eerber. 12.35 Landb.kron. 12.42 Lichte orkestmuz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 1315 Kamermuz. 14.00 Lichte gram 15.00 Klass Vlaamc fn j kamermuz- 15.30 Zangrec.. 7iek0„ J eren 16 00 Beursber. 16.06 V d Ballet™ NWS' 1715 Lichte muz- 16-00 orkês ™UZ' 18,20 V d sold- 18.50 Lichte Kim*». !Z' Nws" 19,40 °Perarnuz. 20.00 muz oTnn sopraan- moderne en klass muz' ?,e Zeven kunslen 21.45 Amus nul ,i 2215 Dansntuz. 22.35 Po- zeelieden mUZ' 22'55 NWS' 23'00"23'15 v-d HtiisspI Frans MAANDAG 6 AUGUSTUS 4 m: 13,00 Nws. 13.15 Lichte gram. 14,03 umroepork. van Beromünster. moderne en Mass. muz. 15.03 Lichte gram. 16.08 Ope- 17,00 Nws 17,15 Kamermuz. van c"mPoniStcn 18.45 I.lehte gram 9.30 Nws. 20.00 Hoorspel 22.00 Wereldnws 4-15 Jazzmuz. 22,55-23,00 Nws. MAANDAG 6 AUGUSTUS NTS: 20,00 Journ. en weeroverz. KRO: 20,20 Woord en beeld 20,30 3-klank, 'n progr. rond een viool, een stem en een mondhar monica 20,50 TV-film 21,30 Voordr. 22,00 TV-film 22,30 Epiloog. VLAAMS BELGIë: 19.30 TV-feuill. v.d. jeugd 20,00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30 Zoeklicht op de culturele act. 20,45 Ergens in de nacht (Somewhere in the night), speel film 22,25 Nws. FRANS BELGIë: 19.30 V.d. jeugd 20,00 Nws. 20,30 Sportuitz. 21,00 Intern, theater ontmoetingen te Spa 21,10 Nuits blanches, speelfilm 22,40 Nws. Op Hilversum I (402 m) spelen om 19.50 uur Cedric Dumont en zijn orkest. Om 20.05 uur kunt u luisteren naar een uitvoering door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Maurits van den Berg. De rubriek Op de praatstoel begint om 21.25 uur en wordt om 21.50 uur gevolgd door Melodieën-expres. Om 22.40 uur volgt een programma met beroemde instru mentalisten en om 23.25 uur historische opnamen van Glenn Miller. Op Hilversum II (298 m) musiceert om 19.50 uur de band van The Cana dian Royal Air Force. Daarna kunt u om 20.05 uur luisteren naar het hoorspel May-day. Om 21.15 uur volgt het klank beeld De markiezin van Veere. Het Con certgebouworkest speelt om 21.35 uur o.l.v. Bernard Haitink en om 22.15 uur komt het Metropole orkest voor de mi crofoon. Dc avond wordt om 23.05 uur besloten met een uitvoering door het Vegh-kwartet. Na het journaal en weeroverzici t brengt de KRO om 20.20 uur de rubriek Woord en beeld, om 20.35 uur gevolgd door het muzikaal programma Drieklank. De documentaire Afrika Vandaag be- gint om 20.50 uur en daarna draagt om „Praat eerst eens met Lemaire" is de titel van een AVRO-televisie - uitzending, die morgenavond on der regie van Jef de Groot op het beeldscherm wordt gebracht. Op de joto zien we van rechts naar links Cor Lemaire, Yoka Beretti en Trins Snijders. 21.30 uur Loudi Nijhoff het verhaal Een kopje thee voor. Om 22 uur volgt onder de titel Olifantasie een amusant film verhaal van de NDR. Aalmoezenier Groenendijk houdt om 22.30 uur de epiloog. België Vlaams vertoont om 20.30 uur het zoeklicht op culturele activiteiten, om 20.45 uur gevolgd door de speelfilm Ergens in de nacht. Twee hoogtepunten kende het zaterdag avondprogramma van de VARA: de Ca- terina Valente-show en het optreden van Los Hermanos Zavala: twee uitzendingen, die elkaar in kwaliteit en attractie even aarden. Catarina Valente werkte een zestalig, veelzijdig en uitgebreid reper toire af waarvoor wij de grootste be wondering hebben. Wij hopen dat de AVRO ons meer van dergelijke „uitschie ters" zal presenteren. Ook voor het tem peramentvolle optreden van Los Herma nos Zavala niets dan lof. „Mijn zuster Eileen" heeft ons nooit erg kunnen bekoren, en deed dit ook zaterdag niet. Wij vragen ons alleen af, hoeveel afle veringen ons nog in deze schier eindeloze serie te wachten staan. Een laatste com pliment geldt de Israëlische dansen, die zorgden voor een flitsend slot van deze attractieve tv-avond. J. A. H. De NCRV presenteerde gisteravond vier programmaatjes, een te grote versnippe ring vinden wij. Voor muziekliefhebbers was „De Speelgoeddoos" van Debussy ter ere van zijn honderdste geboortedag op 22 augustus a.s. een gebeurtenis. Feike Boschma en Peter Struycken brachten hun poppen op bewonderens waardige wijze tot leven. Voor de liefhebbers van Charles Dickens was er een eerste interessante afleve ring van een serie filmpjes met scènes uit zijn werken, ingeleid door, natuurlijk, Godfried Bomans. F. S. In een ongeëvenaard tempo en be zeten door een enorme werkdrift heb ben de Duitsers getracht om de won den die de oorlog hun land heeft toe gebracht te helen. Zy ztfn daar op een byna wonderbaarlijke manier in geslaagd. Op minstens één terrein is het opruimen van het oorlogspuin nog in volle gang en dat is op het terrein van de geest. De Bondsrepubliek (het enige stuk van het voormalige Reich dat zich binnen onze gezichtskring be vindt) mag dan wellicht de militaire nederlaag van 1945 verwerkt hebben, of men ook de morele ontgoocheling te boven is blyft een open vraag. Maar men is met Duitse grondigheid er tevens met een grote mate van zelf kritiek bezig om klaarheid te schep pen. De buitenwereld merkt daarvan niet veel. Het is een proces dat zich in de geest afspeelt. Maar wel valt het op met welk een verbetenheid men in de Bondrepubliek bezig is, de bokken van de schapen te scheiden. Een re cent voorbeeld is de vrijwillige zuive ring van het justitiële apparaat. Men heeft dit wel eens een onmogelijke taak genoemd, omdat het naar het althans scheen geen enkele Duitser gegeven was tijdens het derde rijk schone handen te houden. Het vraag stuk van de collectieve schuld werd met betrekking tot Duitsland benau. wend duidelijk gesteld. Er is echter, zo hebben de feiten uitgewezen, een tweede Duitsland ge weest. Onder de volle nazi-tyrannie hebben duizenden Duitsers getracht het fatsoen weer aan het woord te laten komen en zij hebben, verenigd in op positiegroepen van zeer verschillende huize, daarvoor zelfs bij herhaliing het laatste middel: de revolutie, niet geschuwd. Dat de revolutie faalde en dat met name de laatste poging tot het doorvoeren van een staatsgreep op 20 juli 1944 in bloed werd gesmoord, wil nog niet zeggen dat ook het ge weten van de verzetsmensen heeft ge faald. Zeer velen van hen zijn de wraak der nazi's ontlopen en vormen nu, met de jongere generatie, de Duit se elitegarde. De motieven die deze mensen inder tijd hebben geleid, de aard van hun verzet en het algemene klimaat waar in het verzet zich ontwikkelde zijn dus danig ingewikkeld, dat het bijna hope loos is om het wezen van het „tweede Duitsland" op populaire wijze te schet sen. Degeen die de talloze boeken over het Duitse verzet leest dreigt bij herhaling het spoor bijster te worden. Maar toch moet hij proberen de rode draad van het verzet, die door de geschiedenis van het derde rijk loopt, vast te houden om niet te vervallen ir- datgene wat men de nazi's in hun glorietijd verweet: het generaliseren en het gelijkschakelen. Voor niet-Duitsers is de geschiedenis van het verzet tij dens het derde rijk uit een oogpunt van kennis der oorlogshistorie van belang. Voor Duitsers is er meer mee gemoeid, namelijk: het emotioneel en verstandelijk verwerken van het on begrijpelijke. De Duitse oppositie is, vooral voor de jongeren die terugzien op die nachtzwarte tijd van 193? tot 1945, een lichtbaken. Hoe duidelijker de ouderen dit lichtbaken laten schij nen, en daarvoor biedt de techniek van vandaag ons grote mogelijkheden, hoe gunstiger dit is voor de toekomst van het Duitse volk dat nog bezig is de spelregels van de democratische' staat aan te leren. Tegen deze achtergrond vinden wij de verschijning van een grammofoon plaat, gewijd aan het Duitse verzet, een feit dat wel even begroet mag worden. De bewuste plaat heet „Der stille Befehl" van de Fono-Verlagsge- sellschaft. Het is tegelijkertijd een herdenking en een documentaire. Vijf sprekers werken het gestelde thema uil en authentieke opnamen, o.a. van Hitier (de wraakrede van 21 juli 1944) en van de moedige bisschop van Müns. ter, bijgenaamd „de Leeuw" vormen dc beklemmende illustraties. Uit de opname als geheel spreekt duidelijk de wil tot het afstand nemen van het onderwerp, al is hier en daar de neiging het vraagstuk van de Duit se morele schuld te internationaliseren weieens merkbaar. Dit neemt niet weg dat men de intenties van de samen- stellers moet eerbiedigen. Uiteraard wordt er in deze opname Duits ge sproken. PL 50115 Tot de minder be kende werken van Chopin voorzover er bij deze muzikale reus van „minder be kend" sprake kan zijn behoren de vijf Poolse liederen, opus 74. Zij ademen verstilde schoonheid en het smekende van de talloze composities waarin Chopin zijn liefde tot zijn geboortegrond tot uit drukking heeft gebracht. De liedvorm heeft hem nooit bijzonder sterk aange trokken, maar bij het schrijven van zijn vijf Poolse liederen verging het hem toch anders dan bijvoorbeeld bij zijn walsen, die hij uit een zeker pro test tegen de „Weense mode" in zijn tijd componeerde, en die als kenmerk hoofdzakelijk de virtuositeit van de meester dragen. Bij de Poolse liederen is er ook in de ziel van de componist iets gaan leven. Kleine, soms aandoen lijk simpele thema's werkte hij uit tot meditatieve en in klankrijkdom stellig onvergankelijke muziekwerkjes. Dat de piano het begeleidende instru. ment is spreekt vanzelf. In de Colum- bia-opname van de vijf Poolse liede ren bespeelt Giorgio Favaretto op bril jante wijze het klavier. Eugenia Zares- ka, mezzo-sopraan, zingt met overga ve. Voor alle Chopin-bewonderaars een begeerlijke plaat. Columbia SEDH 166. Twee van de beroemdste en tevens schoonste gedeelten uit de „Faust" van Gounod, geïnspireerd op het klas sieke drama van Goethe, zijn dezer dagen door His Masters Voice als, derde plaat in de Faust-serie uitge-| bracht. Wij horen op deze EP het on vergetelijke liefdesduet uit de derde j akte en vervolgens het „soldatenkoor" I uit de vierde akte. De vocalisten zijn Victoria de Los Angeles (Marguerite), Nicolai Gedda (Faust), Ernest Blanc (Valentine) en Liliane Berton (Siebel). Koor en orkest van het Theatre National de l'Opéra, onder leiding van André Cluytens, werkten aan deze opname mee. Het is een gave uitvoering van twee fascinerende hoogtepunten in de reeds zo van mysterie geladen opera van Gounod zijn succeswerk. In de toon zetting van de opera herkent men de latere Gounod, die zich als het ware in verhevenheid terugtrok om uitslui tend religieuze muziek te componeren. De opname is van uitstekend gehalte. HMV 7ER 5220. Het glorietijdperk van de Ernst Ma- rischka-films, handelend over de liefde, d« muziek en de praal in het keizer- lijke Wenen schijnt langzamerhand voorbij te zijn. Men is soms gemakke lijk geneigd om de gehele Marischka- produktie bij te zetten in 't museum voor de sentimentaliteit, maar dan dreigt toch 't gevaar dal men 't kind met 't badwater weggooit. Los van de nogal^ weeë filmverhaaltjes, heeft de „Sissi"-periode ook zijn goede kanten gehad. Eén daarvan was de ruime „Daar behoef ik niet over na te den ken," blafte hij. Maar dan werd hij opeens onzeker en voegde eraan toe: „Dat is te zeggen, wat je zo kennen noemt. Het staat me voor. dat ik wei eens ergens iemand van die naam ont moet heb. Maar ik zie zo ontzettend veel mensen. U kunt werkelijk niet verlangen, dat ik hun namen of ge zichten onthoud." „Neen, natuurlijk niet, mijnheer Ver wijk. Het is wel vreemd. Èrg vreemd zelfs zou ik willen zeggen." Hoofdinspecteur Perquin keek nu heel gewichtig, in zijn ogen kwam een pein zende, verre blik. „Wat is vreemd" informeerde Ver wijk, die het zwijgen niet langer kon verdragen, eindelijk. Perquin keek hem een tikje verwij tend aan, als iemand, die uit gewich tige overdenkingen wordt gewekt. „Ja, dat is de enige oplossing," pre velde hij dan. „Wilt u mij nu eindelijk eens zeggen wat u bedoelt" „Het moet pure liefdadigheid geweest zijn en niets anders." „Wat moet pure liefdadigheid zijn ge weest U zit te wauwelen als een idi oot." „U doet erg veel goed, nietwaar, mijnheer Verwijk?" Bert Verwijk bromde iets. „U hoeft niet zo akelig bescheiden te doen. Ik ben herhaaldelijk uw naam in de kranten tegengekomen. Maar ik had nooit gedacht, dat u, als u in stil te weldoet, de bescheidenheid zo ver drijft, dat u zelfs de naam van de be- weldadigde vergeet." „Hè?" Verwijk staarde hem met open mond aan. „Mijnheer Verwijk", Perquins stèm klonk als een zweepslag, „wilt u mij nu dadelijk vertellen, waarom u iemand die u voorgeeft niet te kennen, de laatste jaren een maandelijkse toelage heeft gegeven? En bovendien nog her haaldelijk grote sommen geld? Uit pu re en zuivere liefdadigheid? Neen, gaat u nu maar niet zoeken naar een of ander plausibel antwoord. Er valt hier geen ander antwoord te geven dan de waarheid. En die waarheid is. dat de vermoorde vrouw dingen van u bekend waren, die u niet alleen bij alle fat soenlijke mensen onmogelijk zouden maken, maar u ook zakelijk zouden doen kelderen." „Dat zul je mij bewijzen, jij politiezw engel." JiJ „Dat wil ik met alle plezier doen als u het nodig vindt. Maar vertelt u mij nu eerst eens, waar was u gister avond zo tussen halfnegen en half tien?" „Waar ik gisteravond was? Mag ik vragen, wat u dat aangaat? Die me vrouw, hoe heet ze ook weer is toch niet gisteren vermoord?" „Neen, die mevrouw Hoe heet ze ook 4Vet? J" vreemd dat u nog zo'n moei te hebt met haar naam, nadat u die zo vaak op een cheque heeft geschre ven is niet gisteren vermoord. Maar er is gisteren omstreeks de door mij genoemde tijd wel een poging tot moord gedaan op iemand anders." „Wel, wel, dat is interessant. En van die poging tot moord word ik nu ver dacht? Wie was die fantast?" „Dat was ik, mijnheer Verwijk. En veel gescheeld heeft het niet. Er was u wel erg veel gelegen aan die papie- ren, dat u er met alle liefde een of was het misschien meer dan één? mensenleven voor wou offeren." Bert Verwijk was nu doodsbleek ge worden. „Ik heb geen enkel ogenblik de be doeling gehad iemand te vermoorden. Toen u zo plotseling binnenkwam, ben ik haast werktuiglijk op u aangevallen. Ik was over mijn zenuwen heen.. Ik., ik wist niet wat ik deed. Werkelijk niet." Dan scheen het opeens tot hem door te dringen wat Perquin had gezegd van meer dan één mensenleven. „Als u mij soms de moord op dat kreng in de schoenen wilt schuiven, zult u er een hele kluif aan hebben dat te bewijzen. En wat dat akkefiet je van gisteravond betreft, ze had pa pieren van mij, gewichtige papieren, en die moest ik terughebben. Ik moest, begrijpt u?" „Ja, dat begrijp ik heel goed, want ik heb die papieren, die u bedoelt, op het ogenblik onder mijn berusting en hun inhoud is werkelijk niet van die aard, dat ik ze graag zou zien gepu bliceerd, als ik in uw schoenen stond." ,,U heeft die papieren? Wilt u dan maar zo goed zijn ze onmiddellijk aan mij te geven? Ze zijn van mij, ik ben de enige, die er recht op heeft." „Daar vergist u zich in. Die papie-1 ren waren, eenmaal afgezonden, uw eigendom niet meer, maar dat van de geadresseerde, in dit geval van een ze kere mijnheer van de Sicherheitspoli- zei. „Inspecteur, u moet me die papieren geven! U moet! U ziet toch zelf wel in, dat ze u niet toekomen? En wat heeft u er ten slotte aan? Die zaak is immers toch verjaard? Waarom zou u oude koeien uit de sloot halen? We waren in die tijd geen van allen ons zelf, dat weet u toch ook wel. Er zijn de krankzinnigste dingen gedaan door mensen., nu, ja, door mensen, die toch door en door fatsoenlijk zijn." „Mensen zoals u zelf?" „Juist, mensen zoals ik zelf. Daarom kan ik er dan ook begrip voor hebben. Wat u onmogelijk schijnt. Het is méér dan tijd, dat die dingen nu eens voor goed begraven worden en.." „Welke dingen?" „Nu, wat er in die jaren allemaal is gebeurd. Het is nu al zo lang gele den, Dat moet u toch wel met mij eens zijn." „Ik ben bang van niet. Maar dat doet aan deze kwestie weinig toe of af. Deze papieren behoren in het dos sier, dat betrekking heeft op de moord op mevrouw Grijpsma. En daar moe ten ze blijven tot die zaak is opge lost." „In dat dossier blijven moeten ze? Zodat iedereen, die maar wil. ze kan lezen? Maar dat wil ik niet, daar* pro testeer ik tegen, ik wil niet, dat.." Zijn stem sloeg over. „Wat dat betreft kunt u gerust zijn. Niemand krijgt die dingen onder de ogen, die niet ambtelijk met deze zaak te maken heeft." „Net of die niet praten," hoonde Ver wijk. „Neen, dat doen zij niet. En wan neer mocht blijken, dat u niet de schuldige is, behoeft bij een komend proces over die stukken helemaal niet te worden gesproken. Zij doen dan een voudig niet terzake. Én nu wilde ik graag, dat u adjudant Breiman hier gelegenheid gaf uw vingerafdrukken te nemen." „Maar ik heb Kitty Grijpsma niet vermoord. Wat heeft u nu aan mijn vingerafdrukken? Enfin, ga uw gang dan maar, die afdrukken zullen dan wel uitwijzen, dat ik met dat zaakje niets te maken heb gehad." (wordt vervolgd. plaats welke Marischka inruimde voor dc operettemuziek. Daaraan dachten wij bij het beluisteren van de muziek ui! de film „Das Dreimadlerhaus", uit gebracht door Electrola. Erika Köth. Rudolf Schock en Erich Kunz zingen op deze EP een groot aantal van de op Schubert-motieven gecomponeerde liederen uit het aan Schuberts leven gewijde zangspel. Dat zowel het zang spel als zowel de later gemaakte Ma- rischka-film de historische waarheid geweld hebben aangedaan is, wanneer men zich tot de muziek beperkt, van geen enkel belang meer. Prettige, licht in het gehoor liggende muziek, ge bracht door uitstekende vocalisten dat is onze totaalindruk. Electrola E. 41227. Een indrukwek kende integrale uitvoering van Beethovens Ne gende Symfonie door het Symfonie Orkest van Ber lijn is uitgekomen op een 30 cm lp van Top Rank. De integrale uitvoering heeft een conces sie geëist: de luisteraar moet deze precies zeventig minuten durende plaat (dèe langste langspeler die ons tot nu toe bekend is) omdraaien wan neer het derde deel is begonnen, want men heeft het eerste stuk van het adagio op de eerste kant moeten per sen. Dat is wel storend. Leopold Ludwig leidt een uitnemende vertolking. Het orkest musiceert met grote gevoeligheid en roept door de majestueuze opbouw die de uitvoeren den het werk geven, de grote diepte en spanning op die de negende on danks alle kritiek op deze omstreden en „overbodige" symfonie toch be zit. Deze aspecten krijgen zelfs grote nadruk en men ontkomt niet aan de indruk dat dirigent en orkest de com ponist een monument willen bouwen door juist zijn meest bekritiseerde laatste symfonie iets van de betekenis van de vijfde en de derde mee te ge> ven. Dat merkt men bijvoorbeeld op in het tweede deel. waar het orkest de onmiskenbare grootsheid van het in strumentale deel van de negende vol ledig tot haar recht doet komen. In het adagio begint de prachtig opge bouwde voorbereiding op de vocale finale, en het orkest treft het be klemmend en tegelijkertijd bevrijdend karakter van dit deel uitnemend. Het slotkoor zelf wordt met grootse allure gebracht. Hier en daar vallen onfraaie stemafbrekingen op, maar het excuus daarvoor ligt in de partituur: Beetho ven ging in zijn vocale composities bepaald niet uit Van de vermogens van de menselijke stem! Hoe piëteitsvol jegens Beethoven het orkest musiceert merkt men ook op in de korte marsepisode tijdens de fi nale- Men heeft, door triangel, piccolo en vooral de bekkens op de achter grond te houden, dit merkwaardig on derdeel zijn „dorpsmuziekachtige" ka rakter ontnomen, althans grotendeels. Terecht of ten onrechte: daarover kan men lang discuteren. De vele andere vaak onbegrijpelijke antecedenten van de getoonzette „Öde an die Freude" (hier en daar zelfs bij 't banale af) blijven overigens vo-1 doende behouden om het grote raadsel van de „Negende" volkomen te doen blijven. Deze uitvoering toont opnieuw aan dat men dit merkwaardig onderdeel van Beethovens oeuvre bepaald niet met een schouderophalen mag afdoen. Misschien had Mendelssohn gelijk toen hij zei dat het wel aan ons zal liggen dat we het niet bepaald begrijpen Een plaat met een goede weergave en, zeker voor een dergelijke goed kope uitgave, een waardevol bezit. (Top Rank 35.001) In de bekende reeks „Muzikale mi niaturen" van HMV kan men de grote violist Yehudi Menuhin beluisteren in het preludium uit Bachs Vioolsonate nr. 6, een van de wel gewilde episodes uit Bachs werken die hem helaas toch niet populair kunner maken. De andere kant van het plaatje bevat het air uit de Suite nr. 3 in D van dezelfde meester. De uitvoerenden zijn hier Yehudi Menuhin en de pianist Marcel Gazelle. Dit „minatuurtje" is wat uit voering betreft een klein juweel, de weergave kan een erg kritische luiste raar wel wat tegenvallen. (HMV 7 QH 200) In de twintiger jaren nam de directie van het deftige Savoy- hotel in Londen 'n opzienbarend besluit. Ze con tracteerde voor het eerst in het bestaan van het bedrijf een „hot" band en wel die van Fred Eli zalde, behorende tot de allereer ste jazzorkesten van Groot-Brit- tannië. De nieuwe Amerikaanse muziek had Engeland al wel door middel van opnamen bereikt, maar werd daar tot 1925 zeer zelden beoefend. Pianist Fred Elizalde, van Spaans- Amerikaanse afkomst, formeerde als student in Cambridge een amateur jazzorkest, „Quinquaquita Club Band" geheten en niet lang daarna maakte hij platen met vooraanstaande jazz musici uit die dagen. Zijn carrière was gemaakt toen het Savoy-contract afkwam. Elizalde reisde naar de Sta tes om er musici te engageren en kwam voor zijn nieuwe baan beslagen ten ijs. Met zijn „hot music" en zijn .Var sity Band" heeft hij in de Savoy eer gouden periode gekend, waarin vele grammofoonplaten zijn gemaakt. Dat gebeurde met de primitieve ap paratuur van die dagen, zodat de ge luidsweergave niet al te best was. Niet temin heeft Decca Elizaldes prestaties belangwekkend genoeg gevonden om er op het label „Ace of clubs" een 30 cm langspeler aan te wijden. Veer- tier opnamen, doorgaans uit de jaren 1928-1929, waaronder nummers als Ti ger Rag, Sugar. Darktown Strutters Ball en Somebody stole my gal en bo vendien vier pianosoli van Elizalde zelf. De plaat kreeg als toepasselijke titel „Jazz at the Savoy" en is zowel documentair als muzikaal van waarde. De allereerste ontwikkelingsfase van dt jazz is erin te horen als spontane, voor onze oren wat stroef aandoende, reactie op wat lange jaren als alleen zaligmakend gold. (ACL 1102 LP-30 cm Ace of Clubs). Ella Fitzgerald en Louis Armstrong hebben samen een nieuwe 25 cm LP gemaakt, getiteld „Ella and Louis again". Niemand minder dan Oscar Peterson, Ray Brown, Herb Ellis en Louis Bellson maken deel uit van de begeleidende combo- Deze keer zijn het acht nummers, waarin Ella's fa belachtige stem goed harmonieert met het expressieve geluid van Armstrong, die overigens ook enkele meesterlijke trompet-soli ten beste geeft. De op namen zijn overigens stuk voor stuk tol in de details verzorgd en muzikaal zonder uitzondering van hoog niveau. (Verve MMV 606 LP 25 cm). Een „live-recording" in Carnegie Hall van het Charlie Parker Quintet met trompettist Dizzy Gillespie lever de o.m. de plaat „Diz'n Bird" op. Het werd één weergaloze bop-improvisatie, zoals die alleen het Parker-quintet kan brengen. „Night in Tunesia" en „Groo- vin' High" zijn op deze Londen EP te beluisteren. Ze zijn als meesterwerken uit een lang verguisde, maar nu ge waardeerde jazzperiode vastgelegd in een serie, waarin we ook het Modern Jazz Quartet en Sidney Bechet met Muggsy Spanier in dixielandstijl kun nen beluisteren. Het Modern Jazz Quartet brengt „Woodyn' you", „The golden striker" en „Romanie" in een hoogst subtiel arrangement, dat technisch het maxi male van de uitvoerenden vergt, maar anderzijds toch ook weer enige stijl concessies inhoudt. Ook deze EP is een voortreffelijk stuk jazz. ofschoon wat aan de extreme kant. Bechet en Spa nier tenslotte blazen in dixielandbezet- ting vier pittige nummers in de oude „sound". (RE 7120-RE 7110-RE 7117). (Advertentie) Geen kleinigheid, bijna 12% prijs verlaging op het magnifieke Philips 59 cm t.v.-apparaat. Thans koopt u zich voor 995.— het beste en mooiste Philips-appa- raat dat u zich wensen kunt. Onze klantendienst is af, dat weet u stellig. Ook 's avonds staan we voor u klaar LANGE BRUGSTRAAT 4, BREDA TORENSTRAAT 3, Telefoon 31379 Avondservice: Tel. 39426-39386 38-2 Veldwachter Zeeg ontwaakte lang zaam door het krachtige geschud aan zijn schouder. „Hè, diender, zo raak je achter met je bekeuringen!" riep een stem. Zeeg zette zijn pet recht. „W...wie... w..wat, stamelde hij met een schorre keel. Hy staarde onzeker naar de man voor hem. Deze had een grote rol pa pier onder de arm en droeg een emmer en een lange bezemstok. „Laat me d'r es even bij, vader, ik mot plakken," sprak de man. Zeeg krabbelde overeind en bleef sul lig staan toekijken hoe het heerschap een groot papier met de plakzwabber tegen de muur van het theater beves tigde. i „Hedenavond optreden van de wereld beroemde Maestro BOZZORONI met zijn nieuwe nummer De verdwijn- KAST", las de veldwachter en daarvan werd hij pas goed wakker. „Asjemenou," mompelde hij, „dat wordt misdaad in het openbaar...maar het z.al hem niet glad zitten, want veldwachter Zeeg is er ook nog! Twee keer heb lk me laten beetnemen, maar de derde keer zal ik hem grijpen, en goed! In het openbaar! Voor een zaal vol publiek" Veldwachter Zeeg glunderde bij het i- dee. Een dief ontmaskeren in het bij- zijn van honderden mensen, dat zou zijn naam in de krant brengen... I 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3