Meer
praat eerst eens met lemaire"
TROEVEN
in
GROEVEN
PERQUIN
FOUTEN!
Minter en Hinter en de verdwijn-kast
Waar
r
dode vis
erse Meer
;amens
ARKTEN
)GWATER
en
Vandaag
Morgen
T.V.-filmverslag
van jeugdreis
Radioprogrammas
7 elevisieprogramma
Plaat zonder muziek:
Verzet tegen de tyrannic
Poolse liederen
van
Chopin
Hoogtepunten
uit de Faust
Dreimadlerhaus
maakt
Martin Mons
Stem-feuilleton
Integralenegende
Miniatuur
Fred Elizalde
Ella and Louis again
Goede London-serie
F130 PRIJSVERLAGING
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 6 AUGUSTUS 1962
Meer, vooral in het wes-
wordt gedurende de laat-
r dode vis dan normaal
•portvissers, die het ver-
erst waarnamen, hebben
visserij inspectie gewaar-
/erschijnsel moet worden
aan de aanhoudende
laatste dagen, waardoor
is ontstaan in het water,
s 't slachtoffer geworden
gebrek. Ook de vissoorten
diep vaarwater leven,
t tekort aan zuurstof te
ENEN M.O. A.
xamen tekenen M.O. A
H. J. Spierenburg uit
ItONICA-MONTEUR
Amsterdam gehouden
micamonteur slaagde de
iijnder uit Middelburg.
tG, 3 augustus Zwarte
II 1.79. Aanvoer 10 ton.
gmorgen 7 aug. laatste
eiling.
tG, 3 augustus Nieuwe
erstelingcn bonken I 29.60,
I 17.80, II 13.60. drielingen
kriel I 6.60. II 5.—. Bintjes
grote II 13.60, drielingen
II 5.tomaten extra A
2.14. A I 2.43, II 1.96. B I
I 2.17, II 1.60, CC I 1.30—
ruit: rode bessen I per kg
jos 2732, perziken 639,
1 per kg 5469, per doos
ssen I 3676, witte bessen
50, netmeloen 54—1.21, mo-
aardbeien per doos I 66,
len 65-op Yellow Transpa-
val 34—54, Close 70-80 99.
57, frambozen I 4966, II
n 2.232.55, druiven 2.62
bloemkool 3 pe-r kist 16—
1129, 6 per kist 1125,
19, komkommers groen
60-75 12—19. 50-60 10—16,
krom per kg 10—11, wit
>0-75 10—13. 50-60 18. 40-50
andijvie 713. boskroten
11—23. uien per kg 8—29,
0, breekpeen 215. snijbo-
loperwten 43, sav. kool 13,
kroten per kg 115, spits-
jlen 1.50, tuinbonen 715,
postelein 10—25, rode kool
een Cl 60, spinazie 615,
1.03—1.27.20, II 79—1.15.20.
isriag 7 augustus, gelden
incie Zeeland de volgende
iden: Hansweert 7.04 en
rneuzen 6.29 en 18-44 uur;
en 18.17 uur; Wemeldinge
uur.
0 uur De volmaakte bank-
E1 Cid, 14 j.
ïur The greatest show on
19.30 uur El Cid, 14 j.
uur El Cid, 14 j.
ENT
uur Jerry als piccolo
sche 18 uur Dansen
che 15.30 uur Grote kermis-
im 20 uur Als het bloed
■12 en 14-17 uur Tentoon-
ilderijen Guido Metsers
)ouw 20 uur Als vrouwen
18 j.
ur Privéleven van B.B..18J-
ir Privéleven van B.B., 18 j.
:ug
15.30 uur Kermisschietmg
SNT
uur Slavenopstand ln
bouw 8 uur Maciste, de
an ter wereld
en 14-17 uur Schilderijen
12
;ers
ïur
j.
De 1001 avonturen van
st
?nt
G
in
ior
i. Augustinus 14.30-17 en
[toonstelling oosterse kunst
20-21.15 uur Zomercon-
producer Almar Tjepkema en camera-
man Wim Smits van de televisie-sec
tie van de VPRO zijn met de „Bor
neo" naar Noorwegen en Zweden ge
weest. Hoe bijna vierhonderd jongens
zich aan boord vermaakten en wat zij
in de Scandinavische landen gezien
hebben, vertelt hun filmverslag, dat
woensdagavond op het beeldscherm
wordt vertoond. De „Borneo"-reizen
van de maatschappij Nederland, nu
onder leiding van kapitein F. P. A.
Jamin, zijn een moderne versie van
de in de dertiger jaren zo bekende
„Tarakan"-rei en. Achter het doel
Nederlandse en Belgische jongens een
onvergetelijke vakantie te bezorgen,
schuilt ook een klein bedoelinkje.
De belangstelling voor de scheepvaart
neemt de laatste jaren af en men
hoopt op deze wijze opnieuw belang
stelling voor het zeemansvak te
kweken. In dit programma ziet u te
vens hoe Piet Doedens, Peter Krijnen
en Pierre Courbois de vaartocht muzi
kaal opluisteren. Voorts werkt aan dit
programma mee de cartoonist Cuus
Boissevain.
Hilversum I 402 tn.
MAANDAG 6 AUGUSTUS
VARA: 12,00 Walsorkest 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 V.h. platteland 12,38 Or
gelspel, lichte muz. 13.00 Nws. 13,15 V.d.
middenst., praatje 13,20 Licht ens. 13,45
De gebroken zuilen van Hercules, lez. over
Spanje en Portugal (4) 14,00 Viool, cello
en contrabas, klass. muz. 14,30 Aan de
oevers van de Plotlnitza, hoorspel 15,15
Lichte gram. 15.25 Marinierskapel 16,00
Oude liedjes 16,15 Weerklank, muzlek-revue
17,00 Metropole-ork. met sol. 17,50 Act. 18,00
Nws. en comm. 18,20 Lichte gram. 18,40 In-
str. trio met zangsol., jazzmuz. 19.00 Lichte
gram. 19,15 Regeringsuitz.: Bosvarkens. De
betekenis van de actie Opgeruimd Staat
Netjes voor de recreatie, door B.M. van
Griethuyzen. chef afd. vrijetijdsbesteding
v.h. min. van O., K. en W. 19,30 Licht ork
20,00 Nws. 20,05 Radiofilharm. ork. en sol.,
Russisch progr. 21,25 Op de praatstoel 21,50
Melodieën-Expres 22,20 Act. 22,30 Nws.
22,40 Beroemde instrumentalisten (gr.), klass.
en moderne orgelmuz. 23,05 Woorden met
stilte er om heen, poëzieprogr. 23,25 Lichte
gram. 23,55-24,00 Nws.
DINSDAG 7 AUGUSTUS
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Lichte gram. VPRO: 7.50 Dagopening
AVRO: 8.00 Nws. 8,15 Lichte gram. 9,00
Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 De groenteman
9.15 Klass. muz. voor piano quatre mains
(gr,) 9.35 Waterst. 9,40 Morgenwijd. 9,55
Een boek voor het geest, leven, boekbespr.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleu
ters 11,00 V.d. zieken.
Hilversum II 2MB m.
MAANDAG 6 AUGUSTUS
NCRV: 12.10 Pianospel met ritm. begel.
12,25 V. boer en tuinder 12,30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Licht instr kwintet 12.53
Gram., event, act. 13.00 Nws. 13.15 Licht
ens. 13.45 Promenade-ork. 14.30 De zeven
sprong. vakantiewedstr. 15.15 Lichte gram
15.30 Liederencyclus (gr.) 16,00 Bijbeloverd
16,30 klass. muz. (gr.) 17,00 V.d. kleuters
17.15 V.d. jeugd 17.30 Lichte gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuwe dor
pen en nieuw leven op het Surinaamse plat
teland. d. ir D.B.W van Dusseldorp 18.00
Kerkorgelconc. 18.30 Met band en plaat voor
u paraat 19.00 Nws. en weerpraatje 19,10
Koorzang 19.30 Radiokrant 19.50 Militair ork
(opn.) 20.05 May-Day, hoorspel 21,00 Klass
pianomuz. (gr) 21.15 Markiezin van Veere.
klankb. 21.35 Concertgeb.ork. en sol., klass
muz. 22.15 Metropole-ork.. koor en sol., ope-
rettemuz. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22 40
Avondoverd 22.55 Boekbespr. 23 05 Klass
Striikkwart. (gr) 23.40 Het evangelie ln Es-
peranto 23.55-24.00 Nws.
DINSDAG 7 AUGUSTUS
KRO: 7.00 Nws. 7,15 Klass. muz. (gr.) 7,45
Morgengeb. en overw. 8.00 Nws. 8,15 Lichte
gram 8.50 V.d huisvr. 9.40 Lichte gram
9.45 V.d jeugd 10.15 Gram. 10.25 Franse
orkestwerken (gr.) 11,15 Muziek houdt fit
gr.) 11,50 Voiaan vooruit, lez.
Briissfl Vlaams
MAANDAG 6 AUGUSTUS
324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30
eerber. 12.35 Landb.kron. 12.42 Lichte
orkestmuz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 1315
Kamermuz. 14.00 Lichte gram 15.00 Klass
Vlaamc fn j kamermuz- 15.30 Zangrec..
7iek0„ J eren 16 00 Beursber. 16.06 V d
Ballet™ NWS' 1715 Lichte muz- 16-00
orkês ™UZ' 18,20 V d sold- 18.50 Lichte
Kim*». !Z' Nws" 19,40 °Perarnuz. 20.00
muz oTnn sopraan- moderne en klass
muz' ?,e Zeven kunslen 21.45 Amus
nul ,i 2215 Dansntuz. 22.35 Po-
zeelieden mUZ' 22'55 NWS' 23'00"23'15 v-d
HtiisspI Frans
MAANDAG 6 AUGUSTUS
4 m: 13,00 Nws. 13.15 Lichte gram. 14,03
umroepork. van Beromünster. moderne en
Mass. muz. 15.03 Lichte gram. 16.08 Ope-
17,00 Nws 17,15 Kamermuz. van
c"mPoniStcn 18.45 I.lehte gram
9.30 Nws. 20.00 Hoorspel 22.00 Wereldnws
4-15 Jazzmuz. 22,55-23,00 Nws.
MAANDAG 6 AUGUSTUS
NTS: 20,00 Journ. en weeroverz. KRO:
20,20 Woord en beeld 20,30 3-klank, 'n progr.
rond een viool, een stem en een mondhar
monica 20,50 TV-film 21,30 Voordr. 22,00
TV-film 22,30 Epiloog.
VLAAMS BELGIë: 19.30 TV-feuill. v.d.
jeugd 20,00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30
Zoeklicht op de culturele act. 20,45 Ergens
in de nacht (Somewhere in the night), speel
film 22,25 Nws.
FRANS BELGIë: 19.30 V.d. jeugd 20,00
Nws. 20,30 Sportuitz. 21,00 Intern, theater
ontmoetingen te Spa 21,10 Nuits blanches,
speelfilm 22,40 Nws.
Op Hilversum I (402 m) spelen om
19.50 uur Cedric Dumont en zijn orkest.
Om 20.05 uur kunt u luisteren naar een
uitvoering door het Radio Filharmonisch
Orkest o.l.v. Maurits van den Berg. De
rubriek Op de praatstoel begint om 21.25
uur en wordt om 21.50 uur gevolgd door
Melodieën-expres. Om 22.40 uur volgt
een programma met beroemde instru
mentalisten en om 23.25 uur historische
opnamen van Glenn Miller.
Op Hilversum II (298 m) musiceert
om 19.50 uur de band van The Cana
dian Royal Air Force. Daarna kunt u
om 20.05 uur luisteren naar het hoorspel
May-day. Om 21.15 uur volgt het klank
beeld De markiezin van Veere. Het Con
certgebouworkest speelt om 21.35 uur
o.l.v. Bernard Haitink en om 22.15 uur
komt het Metropole orkest voor de mi
crofoon. Dc avond wordt om 23.05 uur
besloten met een uitvoering door het
Vegh-kwartet.
Na het journaal en weeroverzici t
brengt de KRO om 20.20 uur de rubriek
Woord en beeld, om 20.35 uur gevolgd
door het muzikaal programma Drieklank.
De documentaire Afrika Vandaag be-
gint om 20.50 uur en daarna draagt om
„Praat eerst eens met Lemaire"
is de titel van een AVRO-televisie -
uitzending, die morgenavond on
der regie van Jef de Groot op
het beeldscherm wordt gebracht.
Op de joto zien we van rechts
naar links Cor Lemaire, Yoka
Beretti en Trins Snijders.
21.30 uur Loudi Nijhoff het verhaal Een
kopje thee voor. Om 22 uur volgt onder
de titel Olifantasie een amusant film
verhaal van de NDR. Aalmoezenier
Groenendijk houdt om 22.30 uur de
epiloog.
België Vlaams vertoont om 20.30 uur
het zoeklicht op culturele activiteiten,
om 20.45 uur gevolgd door de speelfilm
Ergens in de nacht.
Twee hoogtepunten kende het zaterdag
avondprogramma van de VARA: de Ca-
terina Valente-show en het optreden van
Los Hermanos Zavala: twee uitzendingen,
die elkaar in kwaliteit en attractie even
aarden. Catarina Valente werkte een
zestalig, veelzijdig en uitgebreid reper
toire af waarvoor wij de grootste be
wondering hebben. Wij hopen dat de
AVRO ons meer van dergelijke „uitschie
ters" zal presenteren. Ook voor het tem
peramentvolle optreden van Los Herma
nos Zavala niets dan lof. „Mijn zuster
Eileen" heeft ons nooit erg kunnen
bekoren, en deed dit ook zaterdag niet.
Wij vragen ons alleen af, hoeveel afle
veringen ons nog in deze schier eindeloze
serie te wachten staan. Een laatste com
pliment geldt de Israëlische dansen, die
zorgden voor een flitsend slot van deze
attractieve tv-avond.
J. A. H.
De NCRV presenteerde gisteravond vier
programmaatjes, een te grote versnippe
ring vinden wij. Voor muziekliefhebbers
was „De Speelgoeddoos" van Debussy
ter ere van zijn honderdste geboortedag
op 22 augustus a.s. een gebeurtenis.
Feike Boschma en Peter Struycken
brachten hun poppen op bewonderens
waardige wijze tot leven.
Voor de liefhebbers van Charles Dickens
was er een eerste interessante afleve
ring van een serie filmpjes met scènes
uit zijn werken, ingeleid door, natuurlijk,
Godfried Bomans. F. S.
In een ongeëvenaard tempo en be
zeten door een enorme werkdrift heb
ben de Duitsers getracht om de won
den die de oorlog hun land heeft toe
gebracht te helen. Zy ztfn daar op
een byna wonderbaarlijke manier in
geslaagd. Op minstens één terrein is
het opruimen van het oorlogspuin nog
in volle gang en dat is op het terrein
van de geest. De Bondsrepubliek (het
enige stuk van het voormalige Reich
dat zich binnen onze gezichtskring be
vindt) mag dan wellicht de militaire
nederlaag van 1945 verwerkt hebben,
of men ook de morele ontgoocheling
te boven is blyft een open vraag.
Maar men is met Duitse grondigheid
er tevens met een grote mate van zelf
kritiek bezig om klaarheid te schep
pen. De buitenwereld merkt daarvan
niet veel. Het is een proces dat zich
in de geest afspeelt. Maar wel valt het
op met welk een verbetenheid men in
de Bondrepubliek bezig is, de bokken
van de schapen te scheiden. Een re
cent voorbeeld is de vrijwillige zuive
ring van het justitiële apparaat. Men
heeft dit wel eens een onmogelijke
taak genoemd, omdat het naar het
althans scheen geen enkele Duitser
gegeven was tijdens het derde rijk
schone handen te houden. Het vraag
stuk van de collectieve schuld werd
met betrekking tot Duitsland benau.
wend duidelijk gesteld.
Er is echter, zo hebben de feiten
uitgewezen, een tweede Duitsland ge
weest. Onder de volle nazi-tyrannie
hebben duizenden Duitsers getracht het
fatsoen weer aan het woord te laten
komen en zij hebben, verenigd in op
positiegroepen van zeer verschillende
huize, daarvoor zelfs bij herhaliing
het laatste middel: de revolutie, niet
geschuwd. Dat de revolutie faalde en
dat met name de laatste poging tot het
doorvoeren van een staatsgreep op
20 juli 1944 in bloed werd gesmoord,
wil nog niet zeggen dat ook het ge
weten van de verzetsmensen heeft ge
faald. Zeer velen van hen zijn de
wraak der nazi's ontlopen en vormen
nu, met de jongere generatie, de Duit
se elitegarde.
De motieven die deze mensen inder
tijd hebben geleid, de aard van hun
verzet en het algemene klimaat waar
in het verzet zich ontwikkelde zijn dus
danig ingewikkeld, dat het bijna hope
loos is om het wezen van het „tweede
Duitsland" op populaire wijze te schet
sen. Degeen die de talloze boeken
over het Duitse verzet leest dreigt bij
herhaling het spoor bijster te worden.
Maar toch moet hij proberen de rode
draad van het verzet, die door de
geschiedenis van het derde rijk loopt,
vast te houden om niet te vervallen
ir- datgene wat men de nazi's in hun
glorietijd verweet: het generaliseren en
het gelijkschakelen. Voor niet-Duitsers
is de geschiedenis van het verzet tij
dens het derde rijk uit een oogpunt
van kennis der oorlogshistorie van
belang. Voor Duitsers is er meer mee
gemoeid, namelijk: het emotioneel en
verstandelijk verwerken van het on
begrijpelijke. De Duitse oppositie is,
vooral voor de jongeren die terugzien
op die nachtzwarte tijd van 193? tot
1945, een lichtbaken. Hoe duidelijker
de ouderen dit lichtbaken laten schij
nen, en daarvoor biedt de techniek
van vandaag ons grote mogelijkheden,
hoe gunstiger dit is voor de toekomst
van het Duitse volk dat nog bezig is
de spelregels van de democratische'
staat aan te leren.
Tegen deze achtergrond vinden wij
de verschijning van een grammofoon
plaat, gewijd aan het Duitse verzet,
een feit dat wel even begroet mag
worden. De bewuste plaat heet „Der
stille Befehl" van de Fono-Verlagsge-
sellschaft. Het is tegelijkertijd een
herdenking en een documentaire. Vijf
sprekers werken het gestelde thema
uil en authentieke opnamen, o.a. van
Hitier (de wraakrede van 21 juli 1944)
en van de moedige bisschop van Müns.
ter, bijgenaamd „de Leeuw" vormen
dc beklemmende illustraties.
Uit de opname als geheel spreekt
duidelijk de wil tot het afstand nemen
van het onderwerp, al is hier en daar
de neiging het vraagstuk van de Duit
se morele schuld te internationaliseren
weieens merkbaar. Dit neemt niet weg
dat men de intenties van de samen-
stellers moet eerbiedigen. Uiteraard
wordt er in deze opname Duits ge
sproken.
PL 50115
Tot de minder be
kende werken van
Chopin voorzover
er bij deze muzikale
reus van „minder be
kend" sprake kan zijn
behoren de vijf
Poolse liederen, opus
74. Zij ademen
verstilde schoonheid
en het smekende van
de talloze composities
waarin Chopin zijn
liefde tot zijn geboortegrond tot uit
drukking heeft gebracht. De liedvorm
heeft hem nooit bijzonder sterk aange
trokken, maar bij het schrijven van
zijn vijf Poolse liederen verging het
hem toch anders dan bijvoorbeeld bij
zijn walsen, die hij uit een zeker pro
test tegen de „Weense mode" in zijn
tijd componeerde, en die als kenmerk
hoofdzakelijk de virtuositeit van de
meester dragen. Bij de Poolse liederen
is er ook in de ziel van de componist
iets gaan leven. Kleine, soms aandoen
lijk simpele thema's werkte hij uit tot
meditatieve en in klankrijkdom stellig
onvergankelijke muziekwerkjes.
Dat de piano het begeleidende instru.
ment is spreekt vanzelf. In de Colum-
bia-opname van de vijf Poolse liede
ren bespeelt Giorgio Favaretto op bril
jante wijze het klavier. Eugenia Zares-
ka, mezzo-sopraan, zingt met overga
ve. Voor alle Chopin-bewonderaars een
begeerlijke plaat.
Columbia SEDH 166.
Twee van de beroemdste en tevens
schoonste gedeelten uit de „Faust"
van Gounod, geïnspireerd op het klas
sieke drama van Goethe, zijn dezer
dagen door His Masters Voice als,
derde plaat in de Faust-serie uitge-|
bracht. Wij horen op deze EP het on
vergetelijke liefdesduet uit de derde j
akte en vervolgens het „soldatenkoor" I
uit de vierde akte.
De vocalisten zijn Victoria de Los
Angeles (Marguerite), Nicolai Gedda
(Faust), Ernest Blanc (Valentine) en
Liliane Berton (Siebel). Koor en orkest
van het Theatre National de l'Opéra,
onder leiding van André Cluytens,
werkten aan deze opname mee.
Het is een gave uitvoering van twee
fascinerende hoogtepunten in de reeds
zo van mysterie geladen opera van
Gounod zijn succeswerk. In de toon
zetting van de opera herkent men de
latere Gounod, die zich als het ware
in verhevenheid terugtrok om uitslui
tend religieuze muziek te componeren.
De opname is van uitstekend gehalte.
HMV 7ER 5220.
Het glorietijdperk van de Ernst Ma-
rischka-films, handelend over de liefde,
d« muziek en de praal in het keizer-
lijke Wenen schijnt langzamerhand
voorbij te zijn. Men is soms gemakke
lijk geneigd om de gehele Marischka-
produktie bij te zetten in 't museum
voor de sentimentaliteit, maar dan
dreigt toch 't gevaar dal men 't kind
met 't badwater weggooit. Los van de
nogal^ weeë filmverhaaltjes, heeft de
„Sissi"-periode ook zijn goede kanten
gehad. Eén daarvan was de ruime
„Daar behoef ik niet over na te den
ken," blafte hij. Maar dan werd hij
opeens onzeker en voegde eraan toe:
„Dat is te zeggen, wat je zo kennen
noemt. Het staat me voor. dat ik wei
eens ergens iemand van die naam ont
moet heb. Maar ik zie zo ontzettend
veel mensen. U kunt werkelijk niet
verlangen, dat ik hun namen of ge
zichten onthoud."
„Neen, natuurlijk niet, mijnheer Ver
wijk. Het is wel vreemd. Èrg vreemd
zelfs zou ik willen zeggen."
Hoofdinspecteur Perquin keek nu heel
gewichtig, in zijn ogen kwam een pein
zende, verre blik.
„Wat is vreemd" informeerde Ver
wijk, die het zwijgen niet langer kon
verdragen, eindelijk.
Perquin keek hem een tikje verwij
tend aan, als iemand, die uit gewich
tige overdenkingen wordt gewekt.
„Ja, dat is de enige oplossing," pre
velde hij dan.
„Wilt u mij nu eindelijk eens zeggen
wat u bedoelt"
„Het moet pure liefdadigheid geweest
zijn en niets anders."
„Wat moet pure liefdadigheid zijn ge
weest U zit te wauwelen als een idi
oot."
„U doet erg veel goed, nietwaar,
mijnheer Verwijk?"
Bert Verwijk bromde iets.
„U hoeft niet zo akelig bescheiden
te doen. Ik ben herhaaldelijk uw naam
in de kranten tegengekomen. Maar ik
had nooit gedacht, dat u, als u in stil
te weldoet, de bescheidenheid zo ver
drijft, dat u zelfs de naam van de be-
weldadigde vergeet."
„Hè?" Verwijk staarde hem met
open mond aan.
„Mijnheer Verwijk", Perquins stèm
klonk als een zweepslag, „wilt u mij
nu dadelijk vertellen, waarom u iemand
die u voorgeeft niet te kennen, de
laatste jaren een maandelijkse toelage
heeft gegeven? En bovendien nog her
haaldelijk grote sommen geld? Uit pu
re en zuivere liefdadigheid? Neen, gaat
u nu maar niet zoeken naar een of
ander plausibel antwoord. Er valt hier
geen ander antwoord te geven dan de
waarheid. En die waarheid is. dat de
vermoorde vrouw dingen van u bekend
waren, die u niet alleen bij alle fat
soenlijke mensen onmogelijk zouden
maken, maar u ook zakelijk zouden
doen kelderen."
„Dat zul je mij bewijzen, jij
politiezw engel."
JiJ
„Dat wil ik met alle plezier doen
als u het nodig vindt. Maar vertelt u
mij nu eerst eens, waar was u gister
avond zo tussen halfnegen en half tien?"
„Waar ik gisteravond was? Mag ik
vragen, wat u dat aangaat? Die me
vrouw, hoe heet ze ook weer is toch
niet gisteren vermoord?"
„Neen, die mevrouw Hoe heet ze ook
4Vet? J" vreemd dat u nog zo'n moei
te hebt met haar naam, nadat u die
zo vaak op een cheque heeft geschre
ven is niet gisteren vermoord. Maar
er is gisteren omstreeks de door mij
genoemde tijd wel een poging tot
moord gedaan op iemand anders."
„Wel, wel, dat is interessant. En van
die poging tot moord word ik nu ver
dacht? Wie was die fantast?"
„Dat was ik, mijnheer Verwijk. En
veel gescheeld heeft het niet. Er was
u wel erg veel gelegen aan die papie-
ren, dat u er met alle liefde een
of was het misschien meer dan één?
mensenleven voor wou offeren."
Bert Verwijk was nu doodsbleek ge
worden.
„Ik heb geen enkel ogenblik de be
doeling gehad iemand te vermoorden.
Toen u zo plotseling binnenkwam, ben
ik haast werktuiglijk op u aangevallen.
Ik was over mijn zenuwen heen.. Ik.,
ik wist niet wat ik deed. Werkelijk
niet."
Dan scheen het opeens tot hem door
te dringen wat Perquin had gezegd
van meer dan één mensenleven.
„Als u mij soms de moord op dat
kreng in de schoenen wilt schuiven,
zult u er een hele kluif aan hebben
dat te bewijzen. En wat dat akkefiet
je van gisteravond betreft, ze had pa
pieren van mij, gewichtige papieren,
en die moest ik terughebben. Ik moest,
begrijpt u?"
„Ja, dat begrijp ik heel goed, want
ik heb die papieren, die u bedoelt, op
het ogenblik onder mijn berusting en
hun inhoud is werkelijk niet van die
aard, dat ik ze graag zou zien gepu
bliceerd, als ik in uw schoenen stond."
,,U heeft die papieren? Wilt u dan
maar zo goed zijn ze onmiddellijk aan
mij te geven? Ze zijn van mij, ik ben
de enige, die er recht op heeft."
„Daar vergist u zich in. Die papie-1
ren waren, eenmaal afgezonden, uw
eigendom niet meer, maar dat van de
geadresseerde, in dit geval van een ze
kere mijnheer van de Sicherheitspoli-
zei.
„Inspecteur, u moet me die papieren
geven! U moet! U ziet toch zelf wel
in, dat ze u niet toekomen? En wat
heeft u er ten slotte aan? Die zaak is
immers toch verjaard? Waarom zou u
oude koeien uit de sloot halen? We
waren in die tijd geen van allen ons
zelf, dat weet u toch ook wel. Er zijn
de krankzinnigste dingen gedaan door
mensen., nu, ja, door mensen, die
toch door en door fatsoenlijk zijn."
„Mensen zoals u zelf?"
„Juist, mensen zoals ik zelf. Daarom
kan ik er dan ook begrip voor hebben.
Wat u onmogelijk schijnt. Het is méér
dan tijd, dat die dingen nu eens voor
goed begraven worden en.."
„Welke dingen?"
„Nu, wat er in die jaren allemaal is
gebeurd. Het is nu al zo lang gele
den, Dat moet u toch wel met mij
eens zijn."
„Ik ben bang van niet. Maar dat
doet aan deze kwestie weinig toe of
af. Deze papieren behoren in het dos
sier, dat betrekking heeft op de moord
op mevrouw Grijpsma. En daar moe
ten ze blijven tot die zaak is opge
lost."
„In dat dossier blijven moeten ze?
Zodat iedereen, die maar wil. ze kan
lezen? Maar dat wil ik niet, daar* pro
testeer ik tegen, ik wil niet, dat.."
Zijn stem sloeg over.
„Wat dat betreft kunt u gerust zijn.
Niemand krijgt die dingen onder de
ogen, die niet ambtelijk met deze zaak
te maken heeft."
„Net of die niet praten," hoonde Ver
wijk.
„Neen, dat doen zij niet. En wan
neer mocht blijken, dat u niet de
schuldige is, behoeft bij een komend
proces over die stukken helemaal niet
te worden gesproken. Zij doen dan een
voudig niet terzake. Én nu wilde ik
graag, dat u adjudant Breiman hier
gelegenheid gaf uw vingerafdrukken te
nemen."
„Maar ik heb Kitty Grijpsma niet
vermoord. Wat heeft u nu aan mijn
vingerafdrukken? Enfin, ga uw gang
dan maar, die afdrukken zullen dan
wel uitwijzen, dat ik met dat zaakje
niets te maken heb gehad."
(wordt vervolgd.
plaats welke Marischka inruimde voor
dc operettemuziek. Daaraan dachten
wij bij het beluisteren van de muziek
ui! de film „Das Dreimadlerhaus", uit
gebracht door Electrola. Erika Köth.
Rudolf Schock en Erich Kunz zingen
op deze EP een groot aantal van de
op Schubert-motieven gecomponeerde
liederen uit het aan Schuberts leven
gewijde zangspel. Dat zowel het zang
spel als zowel de later gemaakte Ma-
rischka-film de historische waarheid
geweld hebben aangedaan is, wanneer
men zich tot de muziek beperkt, van
geen enkel belang meer. Prettige, licht
in het gehoor liggende muziek, ge
bracht door uitstekende vocalisten
dat is onze totaalindruk.
Electrola E. 41227.
Een indrukwek
kende integrale
uitvoering van
Beethovens Ne
gende Symfonie
door het Symfonie
Orkest van Ber
lijn is uitgekomen
op een 30 cm lp
van Top Rank. De
integrale uitvoering heeft een conces
sie geëist: de luisteraar moet deze
precies zeventig minuten durende
plaat (dèe langste langspeler die ons
tot nu toe bekend is) omdraaien wan
neer het derde deel is begonnen, want
men heeft het eerste stuk van het
adagio op de eerste kant moeten per
sen. Dat is wel storend.
Leopold Ludwig leidt een uitnemende
vertolking. Het orkest musiceert met
grote gevoeligheid en roept door de
majestueuze opbouw die de uitvoeren
den het werk geven, de grote diepte
en spanning op die de negende on
danks alle kritiek op deze omstreden
en „overbodige" symfonie toch be
zit. Deze aspecten krijgen zelfs grote
nadruk en men ontkomt niet aan de
indruk dat dirigent en orkest de com
ponist een monument willen bouwen
door juist zijn meest bekritiseerde
laatste symfonie iets van de betekenis
van de vijfde en de derde mee te ge>
ven. Dat merkt men bijvoorbeeld op
in het tweede deel. waar het orkest de
onmiskenbare grootsheid van het in
strumentale deel van de negende vol
ledig tot haar recht doet komen. In
het adagio begint de prachtig opge
bouwde voorbereiding op de vocale
finale, en het orkest treft het be
klemmend en tegelijkertijd bevrijdend
karakter van dit deel uitnemend. Het
slotkoor zelf wordt met grootse allure
gebracht. Hier en daar vallen onfraaie
stemafbrekingen op, maar het excuus
daarvoor ligt in de partituur: Beetho
ven ging in zijn vocale composities
bepaald niet uit Van de vermogens
van de menselijke stem!
Hoe piëteitsvol jegens Beethoven het
orkest musiceert merkt men ook op
in de korte marsepisode tijdens de fi
nale- Men heeft, door triangel, piccolo
en vooral de bekkens op de achter
grond te houden, dit merkwaardig on
derdeel zijn „dorpsmuziekachtige" ka
rakter ontnomen, althans grotendeels.
Terecht of ten onrechte: daarover kan
men lang discuteren.
De vele andere vaak onbegrijpelijke
antecedenten van de getoonzette „Öde
an die Freude" (hier en daar zelfs
bij 't banale af) blijven overigens vo-1
doende behouden om het grote raadsel
van de „Negende" volkomen te doen
blijven.
Deze uitvoering toont opnieuw aan
dat men dit merkwaardig onderdeel
van Beethovens oeuvre bepaald niet
met een schouderophalen mag afdoen.
Misschien had Mendelssohn gelijk toen
hij zei dat het wel aan ons zal liggen
dat we het niet bepaald begrijpen
Een plaat met een goede weergave
en, zeker voor een dergelijke goed
kope uitgave, een waardevol bezit.
(Top Rank 35.001)
In de bekende reeks „Muzikale mi
niaturen" van HMV kan men de grote
violist Yehudi Menuhin beluisteren in
het preludium uit Bachs Vioolsonate
nr. 6, een van de wel gewilde episodes
uit Bachs werken die hem helaas
toch niet populair kunner maken. De
andere kant van het plaatje bevat het
air uit de Suite nr. 3 in D van dezelfde
meester. De uitvoerenden zijn hier
Yehudi Menuhin en de pianist Marcel
Gazelle. Dit „minatuurtje" is wat uit
voering betreft een klein juweel, de
weergave kan een erg kritische luiste
raar wel wat tegenvallen.
(HMV 7 QH 200)
In de twintiger
jaren nam de
directie van het
deftige Savoy-
hotel in Londen
'n opzienbarend
besluit. Ze con
tracteerde voor het eerst in het
bestaan van het bedrijf een „hot"
band en wel die van Fred Eli
zalde, behorende tot de allereer
ste jazzorkesten van Groot-Brit-
tannië. De nieuwe Amerikaanse
muziek had Engeland al wel door
middel van opnamen bereikt,
maar werd daar tot 1925 zeer
zelden beoefend.
Pianist Fred Elizalde, van Spaans-
Amerikaanse afkomst, formeerde als
student in Cambridge een amateur
jazzorkest, „Quinquaquita Club Band"
geheten en niet lang daarna maakte
hij platen met vooraanstaande jazz
musici uit die dagen. Zijn carrière
was gemaakt toen het Savoy-contract
afkwam. Elizalde reisde naar de Sta
tes om er musici te engageren en kwam
voor zijn nieuwe baan beslagen ten
ijs.
Met zijn „hot music" en zijn .Var
sity Band" heeft hij in de Savoy
eer gouden periode gekend, waarin
vele grammofoonplaten zijn gemaakt.
Dat gebeurde met de primitieve ap
paratuur van die dagen, zodat de ge
luidsweergave niet al te best was. Niet
temin heeft Decca Elizaldes prestaties
belangwekkend genoeg gevonden om
er op het label „Ace of clubs" een
30 cm langspeler aan te wijden. Veer-
tier opnamen, doorgaans uit de jaren
1928-1929, waaronder nummers als Ti
ger Rag, Sugar. Darktown Strutters
Ball en Somebody stole my gal en bo
vendien vier pianosoli van Elizalde
zelf. De plaat kreeg als toepasselijke
titel „Jazz at the Savoy" en is zowel
documentair als muzikaal van waarde.
De allereerste ontwikkelingsfase van
dt jazz is erin te horen als spontane,
voor onze oren wat stroef aandoende,
reactie op wat lange jaren als alleen
zaligmakend gold. (ACL 1102 LP-30
cm Ace of Clubs).
Ella Fitzgerald en Louis Armstrong
hebben samen een nieuwe 25 cm LP
gemaakt, getiteld „Ella and Louis
again". Niemand minder dan Oscar
Peterson, Ray Brown, Herb Ellis en
Louis Bellson maken deel uit van de
begeleidende combo- Deze keer zijn
het acht nummers, waarin Ella's fa
belachtige stem goed harmonieert met
het expressieve geluid van Armstrong,
die overigens ook enkele meesterlijke
trompet-soli ten beste geeft. De op
namen zijn overigens stuk voor stuk
tol in de details verzorgd en muzikaal
zonder uitzondering van hoog niveau.
(Verve MMV 606 LP 25 cm).
Een „live-recording" in Carnegie
Hall van het Charlie Parker Quintet
met trompettist Dizzy Gillespie lever
de o.m. de plaat „Diz'n Bird" op. Het
werd één weergaloze bop-improvisatie,
zoals die alleen het Parker-quintet kan
brengen. „Night in Tunesia" en „Groo-
vin' High" zijn op deze Londen EP te
beluisteren. Ze zijn als meesterwerken
uit een lang verguisde, maar nu ge
waardeerde jazzperiode vastgelegd in
een serie, waarin we ook het Modern
Jazz Quartet en Sidney Bechet met
Muggsy Spanier in dixielandstijl kun
nen beluisteren.
Het Modern Jazz Quartet brengt
„Woodyn' you", „The golden striker"
en „Romanie" in een hoogst subtiel
arrangement, dat technisch het maxi
male van de uitvoerenden vergt, maar
anderzijds toch ook weer enige stijl
concessies inhoudt. Ook deze EP is een
voortreffelijk stuk jazz. ofschoon wat
aan de extreme kant. Bechet en Spa
nier tenslotte blazen in dixielandbezet-
ting vier pittige nummers in de oude
„sound".
(RE 7120-RE 7110-RE 7117).
(Advertentie)
Geen kleinigheid, bijna 12% prijs
verlaging op het magnifieke
Philips 59 cm t.v.-apparaat.
Thans koopt u zich voor
995.—
het beste en mooiste Philips-appa-
raat dat u zich wensen kunt.
Onze klantendienst is af, dat
weet u stellig.
Ook 's avonds staan we voor
u klaar
LANGE BRUGSTRAAT 4, BREDA
TORENSTRAAT 3,
Telefoon 31379
Avondservice: Tel. 39426-39386
38-2 Veldwachter Zeeg ontwaakte lang
zaam door het krachtige geschud aan
zijn schouder. „Hè, diender, zo raak je
achter met je bekeuringen!" riep een
stem.
Zeeg zette zijn pet recht. „W...wie...
w..wat, stamelde hij met een schorre
keel. Hy staarde onzeker naar de man
voor hem. Deze had een grote rol pa
pier onder de arm en droeg een emmer
en een lange bezemstok.
„Laat me d'r es even bij, vader, ik
mot plakken," sprak de man.
Zeeg krabbelde overeind en bleef sul
lig staan toekijken hoe het heerschap
een groot papier met de plakzwabber
tegen de muur van het theater beves
tigde. i
„Hedenavond optreden van de wereld
beroemde Maestro BOZZORONI met
zijn nieuwe nummer De verdwijn-
KAST", las de veldwachter en daarvan
werd hij pas goed wakker.
„Asjemenou," mompelde hij, „dat wordt
misdaad in het openbaar...maar het z.al
hem niet glad zitten, want veldwachter
Zeeg is er ook nog! Twee keer heb lk
me laten beetnemen, maar de derde
keer zal ik hem grijpen, en goed! In
het openbaar! Voor een zaal vol publiek"
Veldwachter Zeeg glunderde bij het i-
dee. Een dief ontmaskeren in het bij-
zijn van honderden mensen, dat zou zijn
naam in de krant brengen...
I
1