DE KERK DEENS EXPERIMENT IN DE ZIELZORG Doel van psychiatrie: patiënt een geestelijk patroon geven EK) DOP te matten niet nonteur IN HET MIDDEN Kraamkamer voor wilde vogels Communist in bestuur van r.-k. school Franse arts herbevestigde afgerukte arm (lèr bussen: rerneuzen 7.15 uur 11 Sluiskil 7.25 uur 7.3Q uur 7.35 uur DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1962 VOEDERS E BESTE BEVRAAGD Handelmij. ZOON N.V. nhuis te Breda mangel- en ran de wasserij eldzegels eldzegels eldzegels. eldzegels, eldzegels e gulden! L Eerste promotie in de theologie in Lovanium Liturgische kalender H. Officie vraagt een rapport Opleiding van Afrikanen in Noord-Brabant BISSCHOPSWIJDING eerste sinds reformatie IN ZWEDEN Zwitserse vrouw in parochieraad Godsdienst is onmisbaar J Afgestemd op het hedendaagse verkeer VIJFTIG LANDEN op Leipziger Messe HAARCRÈME AMERIKA TWEEDE JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! Belgische gemeente leefde op kruitvat Overval op station Brussel-noord BUIT: F 20000 401tf000 werklozen in Amerika, 170 in Zwitserland Man stierf aan fop-kaas OUDE SNOEPER Op een stoof tussen maas scheldemond Asjemedee Haarknippen St.-Sebastiaan op 'n droogje Onder de lamp Geen tv en kan niet. lethoden kan het niet. het niet. n tot de laatste gram WEL. RIEK „ZEELAND" Telefoon 7951 worden met service- in het zuiden van het nstige arbeidsvoorwaar- redelijke onkostenver- jen vrije zaterdag. den gaarne ingewacht de functie van >r 15 augustus te richten genoemd ziekenhuis. Dezer dagen heeft in Lovanium, de katholieke universiteit van Kongo voor de eerste maal een promotie in de godgeleerdheid plaats gehad. Pater Alex Goffinet WP heeft in aanwezigheid van mgr. Scalais, aartsbisschop van Leopoldstad, mgr. Malula, hulpbisschop, mgr. Gillon, rector van Lovanium en de twee vice-rectoren mgr. Bakole en dr. Borggraef, zijn thesis: ,.Het Evan gelie van Sint Paulus in de brief aan de Galaten", verdedigd. Pater Alex Goffinet is afkomstig uit Luik. Bij deze gelegenheid behaalden ook drie zwarte seminaristen i het bac calaureaat. terwijl acht inheemse priesterstudenten het eerste deel van dit examen aflegden. Aan de katholieke school St.- Mary and St.-John te Wolverhamp ton is een communist in het bestuur benoemd. Dit is een uniek geval in de geschiedenis van het katholieke schoolwezen. De wet schrijft voor, dat de kerkelijke overheid in een schoolbestuur vier vertegenwoordi gers aanwijst, terwijl de plaatselijke burgerlijke overheid recht heeft op twee vertegenwoordigers. Meestal wordt overleg gepleegd tussen beide partijen omtrent de aanvaardbaar heid van de kandidaten. In Wolver hampton is dit echter niet gebeurd en is de communist zonder meer aangewezen als plaatselijke verte genwoordiger. De kwestie is nu voor de katho lieke schoolraad gebracht. ZONDAG 5 AUGUSTUS Groen. Acht ste zondag na Pinksteren. Tijd eigen. Mis Suscepimus. Credo. Prefatie van de H. Drievuldigheid. Gezinslezing: Joh. 2, 112. MAANDAG 6 AUGUSTUS. Wit. Ge daanteverandering des Heren. Tweede gebed H.H. Xistus, Felicis- simus en Agapitus. (Paus Xistus II stierf in het jaar 258 de mar teldood. De twee andere heiligen waren diakens en stierven tege lijk met hem). Credo. Gewone Prefatie. Gezinslezing: Lk. 9, 18 36. DINSDAG 7 AUGUSTUS. Wit. H. Ca- jetanus. (In 1480 is hij te Vicenza in Noord-Italië geboren. Hij sticht te de Orde van de Theatijnen, was een voorbeeld van evangelische ar moede en stierf in 1547 te Napels). Tweede gebed H. Donatus. (Was bisschop van Arezzo in Midden- ltalië. Onder Juliaan de Afvallige zou hij volgens de overlevering omtrent 450 de marteldood gestor ven zijn). Gezinslezing: Joh. 5, 16—47. WOENSDAG 8 AUGUSTUS. Wit. H. Joannes Maria Vianney. (Beter bekend als de pastoor van Ars, Hij is in 1786 te Dardilly bij Lyon geboren en in 1815 te Grenoble tot priester gewijd. Hij was gedurende 42 jaar pastoor te Ars, waar hij op 4 augustus 1859 gestorven is. Hij was een groot predikant en een buitengewoon biechtvader). Tweede gebed H.H. Cyriacus, Lar- gus en Smaragdus. (Alle drie wer den zij ter dood gebracht tijdens de kerkvervolging omstreeks het jaar 300). Gezinslezing: Joh. 7, 1—13. DONDERDAG 9 AUGUSTUS. Paars Vigilie van de H. Laurentius. Twee de gebed H. Romanus. (Deze mar telaar zou volgens de overlevering door de H. Laurentius bekeerd en gedoopt zijn). Gezinslezing: Joh. 7, 32—53. VRIJDAG 10 AUGUSTUS. Rood. H. Laurentius. (Stierf in het jaar 258 de marteldood op een gloeiende rooster. Keizer Constantijn bouw de te Rome boven zijn graf een kerk. Hij is een van de bijzonder ste beschermheiligen van de stad). Gezinslezing: Joh. 10, 1—21. ZATERDAG 11 AUGUSTUS. Wit. Mis van de H. Maagd Maria op zaterdag- Salve met Gloria. Twee de gebed H.H. Tiburtius en Su- zanna. (Zij behoorden tot de voor- jnaamste families van Rome en stierven de marteldood onder kei zer Diocletianus op het einde van de derde eeuw). Prefatie van de J H. Maagd Maria. Gezinslezing: Joh. 10, 22—42. In de Dom te Mainz is, zoals ge- meldt, de vroegere predikant Ecke- hardt Breiding tot priester gewijd. Hij is 39 jaar oud, gehuwd en vader van zes kinderen. De wijding ge schiedde met bijzondere permissie van de H. Stoel. In he' bisdom Hil- desheim zal hü in de diaspora als zielzorger te werk worden gesteld. Er zijn in Duitsland nog enkele van zulke gevallen. Meestal werden deze ex-predikanten te werk gesteld bij het godsdienstonderricht of de specialistische zielzorg. In dit geval echter wordt een andere weg inge slagen. Hierbij handelt men naar een voorbeeld uit Denemarken, waar een vroegere dominee, de eerw. heer Olav Rördam-Bonnevie, gehuwd en vader, na zijn priesterwijding is be noemd tot kapelaan van de St.-The- resiakerk in Kopenhagen. Hij is 56 jaar oud en was 12 jaar lang predi kant in Helwod-Orum. In 1945 ging hij over naar de katholieke kerk. Twee jaar later volgde zijn vrouw hem en deed zijn enig dochtertje haar Eerste H. Communie. In 1953 verleende Paus Pius XII dispensatie hem tot priester te wijden. Na aan vullende filosofische en theologische studies (te Kopenhagen en Clervanc) werd hij op 4 juni 1960 gewijd door mgr. Suhr in de St.-Theresiake2"k te Kopenhagen. Sindsdien is hij aan die kerk als kapelaan verbonden. In een door ons ontvangen brief schrijft hij over zijn werk: ,,Elke dag lees ik de H. Mis in de parochiekerk. Met mijn pastoor kan ik uitstekend opschieten- Even aio de pastoor ben ik elke zaterdag van 's middags twee uur tot half zes in de kerk om biecht te horen. De meest verscheiden mensen ko men bij mij biechten. Verscheidene gehuwden hebben mij gezegd: „Eer waarde,. ik ben bij u gekomen, omdat u zelf gehuwd zijt en mijn proble men kent en verstaat". „De St.-Theresiakerk is zowel pa rochie- als kloosterkerk. Bij de kerk ligt een klooster met 21 zusters Assumptionisten, die een meisjes school met meer dan 400 leerlingen leiden. Ook met de zusters sta ik in uitstekende verstandhouding. In' de parochie bezoek ik de zie ken en ouclen van dagen en breng hun de H. Communie en het H. Oliesel. Tevens doe ik het parochi ële huisbezoek. Overal heet men mij van harte welkom. Na mijn priester wijding stichtte ik een bijbelkring. Elke tweede dinsdag van oktober tot mei houd ik bijbeluren in mijn huis, telkens voor 20 tot 25 deelne mers. Samenvattend kan ik zeggen; mijn werk in de parochiële zielzorg heeft zich gemakkelijk en harmo nisch ontwikkeld. Even hartelijk is men overal mijn vrouw tegemoetge komen. Dit jaar heb ik vastenpreken gehouden in de katholieke kerken van Roskilde (Seeland), Sönderborg, Aabenraa en Haderslev (Jutland)! ,,De reactie van de protestantse pers op mijn priesterwijding was zeer vriendelijk. Dat de Katholieke Kerk in Denemarken voortaan een gehuwd priester kende, beschouwde zij als een stap vooruit. Ik sta voort durend in vriendschappelijke ver houding zowel tot de protestantse als tot de hoogkerkelijke zielzorgers. Op uitnodiging van de Staats-radio van Denemarken heb ik op 17 sep tember 1960 een radiovoordracht ge houden over het onderwerp: ,,Ik meen ik meende. De oorzaken van mijn overgang". De voordracht werd in de pers verschillend be sproken. In het laatste half jaar heb ik driemaal op uitnodiging van protestantse predikanten en leken voor de radio voordrachten gehou den. ,,Na mijn priesterwijding zaten op uitnodiging van mgr. Suhr, de vica ris-generaal en vijftig priesters me de aan bij het te mijner ere gegeven middagmaal. In zijn tafelrede zei de bisschop: Plet H. Officie heeft mij geschreven: „Wij stellen groot be lang erin later eens te horen, in wel ke omvang de parochie de gehuwde priester gebruiken zal. Het zal van grote betekenis zijn, als wij later soortgelijke gevallen behandelen moe ten". Enige maanden geleden zei pastoor lb. Andersen, die ook se cretaris van de bisschop is tot mij: ,,Het H. Officie heeft ons verzocht, een rapport over de parochiële ziel zorg van gehuwde priesters in te dienen. Wij antwoordden, dat wij slechts positieve indrukken hebben en gaven uitdrukking aan de hoop, dat men. als later in Rome dispensa tie gegeven zou worden, ook bereid zou zijn. gehuwde priesters als pas toor over 'n parochie aan te stellen". Na mijn overgang in 1945 zijn nog vijf protestantse dominees in Dene marken katholiek geworden. Een van hen was niet gehuwd en werd na zijn studies in Rome op normale wijze tot katholiek priester gewijd. Hij is nu kapelaan in Kopenhagen. De vier anderen waren gehuwd en zijn allen leraar geworden. Twee van hen zijn rectoren van scholen." Op instigatie van Father dr. J. v. d. Dries, leider van de Katho lieke Actie in Kisumu, iKenya, Afri ka! is in de abdij Koningshoeven te Tilburg het initiatief genomen en in samenwerking met een aantal be stuursleden verwezenlijkt de „Stich ting PRO AFRICA". Het doel van deze stichting is hier te lande jonge Afrikanen, uit alle Engels-sprekende delen van Afrika, op te leiden op maatschappe lijk, economisch, cultureel, financieel, administratief, politiek en religieus gebied; later eventueel ook op tech nisch gebied. In het voormalige seminarie van de paters van de H. Familie, Nieuw- kerk 2 te Goirle. zullen per 22 sep tember a.s. 30 jonge Afrikanen worden gehuisvest. Als directeur van het instituut is benoemd de heer Fr. v. d. Laak. Het ligt in de bedoeling om het volgend jaar wederom 30 Afrikanen te laten overkomen- De Amerikaanse pater Taylor, de nieuwbenoemde bisschop voor het diocees Stockholm (dat geheel Zwe den omvat), wordt 21 september in de St.-Erikskathedraal te Stockholm gewijd. Hij zal de eerste in Zweden ge wijde bisschop zijn sinds de refor matie. Consecrator is de bisschop van Kopenhagen, mgr. Th. Suhr; als medeconsecrator fungeert de apostolische delegaat voor Scandina vië, aartsbisschop dr. Br. Heim. Het bisdom Stockholm, en daarmee dus geheel Zweden, telt ongeveer 28.000 katholieken, van wie de mees ten buitenlanders zijn. Het aantal Zweedse katholieken is in verhou ding gering; de officiële statistiek voor 1961 meldt 118 bekeringen. Een burgerlijk volksreferendum in het kanton Zürich zal moeten be slissen of de Zwitserse vrouwen in dit kanton in de parochieraad stem recht krijgen, gelijk aan het stem recht van de mannen. Tot nu toe konden zij indirect enige invloed doen gelden bij het benoemen van een nieuwe pastoor. Het stemrecht, dat de protestantse vrouwen volgens een burgerlijke wet reeds hebben, was tof voor kort slechts voorbe houden aan katholieke mannen- De vrouwen konden alleen in de paro- ciebij eenkomsten hun mening te berde brengen. Wordt het voorstel tot wijziging van de burgerlijke be palingen aangenomen, dan zal de vrouw lid kunnen worden van een parochieraad en zodoende volwaar dig stemrecht verkrijgen. Een psychiater uit de Ame rikaanse stad Pittsburgh die onlangs tot priester gewijd is, probeert zijn vroegere beroep en zijn nieuwe gewijde status te combineren door het toe passen van psychiatrie op re ligieuze grondslag. Dom Jerome Hayden OSB. lid dus ^an de orde der Benedictijnen, zegt Pi?i«öeen op e^e **en Amerikanen KalSf. ,Vorm van Psychiatrische be rm iniln^rnodig heeft- Aangezien er Eatïir. Verer,igde Staten 45 miljoen nfiï? if-egelovigen zijn, zo rede- vm' hebben 450.000 onder hen geestelijke of emotionele problemen, nhfif Z1JÜ- 0nder de elfduizend psy- viprh01^'^Amerika telt, maar circa vierhonderd katholieken. Hayden zelf ee° van de drie priester-psychia ters die op het westelijk nalfrond hun praktijk uitoefenen. In de afgelopen vijf jaar heeft Hayden een twaalftal mensen behan deld in 'n bescheiden particuliere wo ning in Massachusetts, waar hij na afloop van zijn werk en zijn plich ten als ordegeestelijke, kon dag dromen van een psychiatrische in richting voor volwassenen en kin deren waar hij zijn therapie op uit gebreider schaal zou kunnen» uit oefenen. Die droom staat op het punt werke lijkheid te worden. In de herfst hoopt pater Hayden namelijk de beschik king te krijgen over het Marsalin- instituut. een kliniek die twee mil joen dollar heeft gekost en is gele gen in Holliston in de staat Massa chusetts op 40 km van Boston. Een der paviljoens zal worden gebruikt als pensionaat voor geeste lijk gestoorde en debiele kinderen. Zij zullen dag en nacht onder con trole staan- De volwassenen die door de deskundigen van de kliniek zul len worden behandeld, zullen niet ir. het instituut wonen, omdat Hay den vindt dat ze tijdens hun behan deling alleen maar kunnen winnen bij normaal verkeer in de maat schappij. Er is heel wat aan de totstand koming van pater Haydens kliniek voorafgegaan. Hij heeft het land afgereisd om geld bij elkaar te krij- geri- cent is op die manier vrijwillig gekregen, in bedragen die varieerden van 1 tot 25.000 dollar. Zijn project had de volledige instem ming van Richard kardinaal Cushing, de aartsbisschop van Boston in wiens diocees Hayden werkt. Pater Hayden baseert zijn thera pie op de Freudiaanse psychoanaly se waar het de hulp aan geestelijk ontwrichten betreft. Maar hij gaat verder wanneer het erom gaat de patiënt werkelijk in het rechte spoor te leiden. „De godsdienst speelt daarbij een belangrijke rol," zegt hij. Nadat conflict-situaties zijn bloot gelegd en onderkend, aldus Hayden, is het de plicht van de psychiater om een persoon meer inzicht te ge ven in het geloof dat hij aanhangt. Hij moet opgaan in wat hij aan neemt. Een patiënt moet door de psychiatrie tot het bewustzijn ko men dat om te kunnen leven krach tens sociale en morele normen hij zijn geloof inderdaad moet beleven. Een psychiater moet zijn patiënt te rugvoeren tot een geestelijk patroon. Een waarlijk geïntegreerde per soonlijkheid zonder deugdbeoefening ir. een onmogelijkheid. (Advertentie) Aan de Leipziger Messe van dit jaar (van 2 tot 9 september) zullen vijftig landen deelnemen. Standhouders uit NAVO-landen bezetten van de beschik bare ruimte zesduizend vierkante meter, tegen 5500 een jaar geleden. De Westeuropese landen die in Leipzig het sterkt zullen zijn vertegenwoordigd, zijn West-Duitsland, Frankrijk, België, Engeland en Italië. Oost-Duitsland verwacht voor 700 mil joen mark zaken met kapitalistische lan den te zullen doen. India en Brazilië zijn de grootste exposanten van overzee. (Advertentie) EEN PRODUKT VAN L'ORÈAL DE PARIS Pas nu is bekend geworden dat de eer een afgerukte arm te herbevestigen, niet aan de Amerikanen toekomt, maar aan een jonge Franse arts, die op 7 februari een vrachtautochauffeur zijn arm te ruggaf. De Amerikaanse artsen, die een soort gelijke prestatie leverden, gaven de 11- jarige Everett Knowles zijn arm terug op 23 mei. Men dacht toen dat het voor het eerst was, dat zulks gebeurde. De Franse vrachtautochauffeur, die zijn arm behield was de 23-jarige Alain Vachy. Hij kreeg een ongeluk, waarbij zijn rechterarm even boven de biceps werd afgesneden. De man kreeg een mor fine injectie en werd naar een zieken huis gebracht. Daar werd onder leiding van een jonge arts, wiens naam geheim wordt gehouden, de arm aangenaaid. Eerst werd het been aangezet, toen werd de slagader opnieuw verbonden en daar na werden de belangrijke spieren aan genaaid. Alain vertelde dat een dag of vier zijn arm zo dik waö als zijn dijbeen en helemaal zwart. Daarna ging de dokter, geholpen door assistenten enkele keren aan het opereren. Zij hebben toen alle aderen en spieren weer verbonden. Op 7 april verliet de man het zieken huis. Daarna kwam hij er elke dag te rug voor massage. Hij bewoog enthousiast zijn vingers: „Zie je wel, het werkt. Begrijp je hoe dat kan?" (Advertentie) DE BETERE VIRGINIA Het Belgische plaatsje Ploegsteert, na bij Ieperen, heeft de afgelopen 44 jaar op een waar kruitvat gestaan. Bij grond werkzaamheden heeft men nl. ontdekt dat er zich onder het dorp een opslag plaats met zeker twintig ton artillerie granaten bevindt, die de Duitsers daar in 1918 hebben achtergelaten. Dwars over de opslagplaats, waarvan de volle omvang nog niet bekend is, is in de loop der jaren een weg aangelegd en er vlak bij zijn huizen en een school gebouwd. De Belgische mijnopruimingsdienst heeft reeds tien ton van het gevaarlijke mate rieel geborgen. Drie onbekenden, die kennelijk goed met de plaatselijke situatie op de hoogte waren, hebben woensdagavond om 11 uur een overval gepleegd op het wisselkan toor van het station-noord in Brussel. Zij lieten zich onder bedreiging van een vuurwapen 300.000 frank uitbetalen (ruim 20.000 gulden), waarna zij ver dwenen. Een groepje taxichauffeurs dat zich op dat ogenblik bij de uitgang van het sta tion bevond, op net tien meter van de plaats van de overval, heeft er niets van gemerkt. Van de daders ontbreekt elk spoor. Officiële statistieken die gisteren in Bern zijn gepubliceerd, tonen aan dat einde juni 170 mensen in Zwitserland zonder werk zaten. Het is een laagte record. Einde juli 1961 waren er 176 werkelozen. Het aantal Zwitsers, dat zonder direct zonder werk te zitten naar een andere baan uitkijkt, bedroeg einde juli 239 tegen 261 een jaar geleden. Het werkloosheidscijfer in Amerika over juli is het laagste, dat in twee jaar aasveorgekomen: 4.018.000. In juli zijn 445.000 gevallen van werkloosheid van de lijst afgevoerd. Een inwoner van Krefeld is gestorven aan verstopping van de ingewanden. da8ei"i tevoren had hij een stuk „kaas" gegeten, afkomstig uit een win kel van feestartikelen. Het produkt was uit plastiek vervaardigd en op het oog niet van echte kaas te onderscheiden. De overheid heeft nu in geheel West- Duitsland de fopvoedingsmiddelen, die veelal uit Japan worden ingevoerd, in beslag laten nemen. De bond van handelaren in speelgoe deren wil een onderzoek laten instellen naar de toelaatbaarheid van deze en andere „feestartikelen". „U bent de stoelenmatter?" ,,Ja, dat ben ik al meer dan zestig jaar". Mild dekt de dalende zon het hofje achter het vriendelijke huisje van ADRIAAN VAN ZELST (81) op de Zuidhollandsedük in Kaatsheuvel. Hij kükt me eens scherp aan en lacht. Bij de aardbeienplanten staat een vergiet. „Ge hebt zeker wat te lappen voor me". Een brede horloge ketting siert zün vestje; op zyn hoofd sportief een hoede „Nee, dat niet. Ik kom eens buurten, voor een stukje in de krant". „Oh, da's mooi". „Stoelenmatters zijn er niet veel meer hè; ik ben hier de enige nog, ons beroep sterft uit. Maar ik heb nog veel op te knappen. Pas kwam hier een juffrouw uit Klundert met een wagen vol Oudhollandse stoelen. Asjeblieft meneer, zei ze, gij bent de man die ik hebben moet Waarachtig ze laten me niet met rust. En nu het in de krant komt, krijg ik het nog drukker. Ik heb nou niks te parlevinken, maar als ge eens efkes wilt kijken, dan zal ik eens la ten zien hoe ik zo'n zittinkje in el kaar tover". Een heer uit Zevenbergsche- hoek At dagelijks Deventer Koek Soms nam hü nog wat Weesper Moppen Om er de gaatjes mee te stoppen Op maandag koos hü krakelingen Arnhemse Meisjes, dat soort dingen, 's Nachts stond hü op voor Haagse Hopjes Nam per abuis Engelse Dropjes Toen was hü zo uit zün humeur Dat hü ging breken met de sleur. Niets kon hem langer interesseren, Geen stroopwafel zou hü begeren. De boze bui was snel verdwenen Toen drinkglazen in huis verschenen Met Boerenjongens, Boerenmeisjes, Hü zong weer allerhande wüsjes. Maar by* 't verstrüken van de uren Begon hü voor zich uit te turen. Hü nam toen dra een goed besluit Voortaan alleen Zaanse beschuit. J. C. M. C. - Roosendaal. ADRIAAN VAN ZELST 't Hoedje Hij duikt in een schuurtje. Smyt een bos biezen naar buiten en zet zich op een oude stoof in een brede op 't erf vallende streep zonlicht. Gezwind manipuleert hij met de bies jes. kijkt dan even op en zegt; „Zet maar in de krant dat je bij „'t Hoed je" bent geweest, want die kennen ze overal". „Welja", beamen enkele buurvrouwen, die geamuseerd toe zien als hij wordt gefotografeerd, „dat geeftniks. Van Zeist is de tachtig gepasseerd, maar je houdt hem voor een man van goed zestig. „Van alles heb ik in mijn leven uitgespookt", zegt hij. „Tk ben begonnen als schoenmaker. Keek daarna de knepen van het vak af bij de stoelenmatters in de omgeving. Ik ga die matjes ook ma- ken, zei ik. Zestien jaar was ik toen en een stoel matten leverde een paar, kwartjes op. Dat is vandaag wel wat meer, maar hoeveel ik aan zo'n stoel verdien, zeg ik niet; die lui van de belasting hoeven niet alles te weten. Nee, ik ben wel wijzer, dat zeg ik niet moeten nog naar een feestje van avond en het is al bijna acht uur". „Hoeveel van die biezenmatten en pitriet-gaatjesmatten ik gemaakt heb? Man schei uit, het zijn er dui zenden. 's Maandags husakeejde ik de stoeltjes met pony en wagen bij elkaar en zaterdags bracht ik ze thuis. Maakte acht stoelen per dag en haalde een gemiddelde van der tig in de week. En dat was nog niet alles, want als iemand zijn haar of zijn baard kwijt wilde, dan liet ik even de biesjes de biesjes en pakte de scheerkwast. Vijf centen scheren en een dubbeltje haarknippen. Voor uit, 't was meegenomen: Maar ik zeg: Van Zelstje, daar gaat te veel tijd in zitten; en dus gaf ik het haarknippen er aan. Ik sjouwde van alles: kwam het te pas dan slachtte ik konijnen, stond ergens met een tentje en ver kocht ijsjes.en.Maar dat ver tel ik niet allemaal. „Nee vader", zegt zijn dochter berispend, „dat doe je niet, anders wordt het een potje.. Ga je nou aankleden". Ze kijkt me aan en zegt verontschuldigend: „We Een vief baasje, die Van Zeist. Een vakman, zeggen de mensen die hem kennen. Hij heeft wat dorpels in zijn leven betreden. „Ik ben in alle oude huizen in de omgeving ge weest", verzekert hij. „Ook in ker ken heb ik heel wat stoeltjes een splinternieuw zittinkje gegeven. Net na de bevrijding kwam de pas toor van Gilze-Rijen nog bij nie. Van Zeist, zei-ie, kun je niet naar de pastorie komen, want al mijn stoelen zijn naar den asjemedeeIk er heen, vijf weken aan een stuk, iedere morgen met de bus. Ook hier in de buurt, in Capelse kerk bijvoorbeeld, heb ik maar dat was vroeger, hoor veel stoel tjes gemat. En ga eens kijken bij Mouthaan in de Oudestraat te Sprang. Daar heb ik alle biezensierrandjes gemaakt om de meubels. Dat zie je nergens. Ik gebruik altijd zoete bie zen, de beste. Ze komen uit Lage- Zwaluwe. Zoute biezen zijn veel gau wer versleten, omdat ze onderaan harig worden, vooral als ze in een vochtig huis staan". „Vader ga je nou aankleden", spoort zijn dochter opnieuw aan. „Ja, nou vertel ik niets meer, nou weet je genoeg. Man. als ik alles moest ver tellen wat ik meegemaakt heb Ha, ha,ha... Een guitig grijs snorretje markeert zijn bovenlip; zijn hoed ligt nu zowat op zijn ach terhoofd. „Maar één ding zeg ik je nog zijn vinger gaat bezwerend de lucht in die biezenstoelen, die worden weer mode, man!" In Middelburg is deze week St.- Sebastiaan op een droogje gezet, toen na vier eeuwen de poorten van het gebouw Schuttershof werden ge sloten. Nadat (zo meldt onze man in de Zeeuwse hoofdstad) in 1578 de Augustijner monniken het huis dat tot dan toe een klooster was, had den verlaten, werd hun plaats inge nomen door het schuttersgilde van de edele handboog, de confrérie van St.-Sebastiaan, die tot 1933 het ge bouw in eigendom gehad heeft. Het ging over in particuliere handen, werd een verenigingsgebouw, was jaren lang het doel van drommen congresgangers en menig Middel burg meisje maakte er haar debuut in de „uitgaande wereld". Tijdens de oorlogsjaren stampten de laarzen van vreemde soldaten gaten in de dansvloeren en al wist iedereen na de oorlog dat er duchtig gerestau reerd en gemoderniseerd zou moeten worden in het oude huis het is er nooit van ge komen, omdat er geen geld was. In de toneelzaal stonden deze week nog altijd de donkere houten stoelen uit 1933. „Er is geen beginnen meer aan", vertelde gerant L. Holstslag een beetje mismoedig. Verenigingen willen een frisse zaal en comfortabele stoelen, en de meisjes willen geen dansvloer, waar ze om de haverklap een naaldhak op verliezen. Daarom is Schuttershof op slot gegaan, is er een punt gezet achter de historie van een gebouw dat in de stedelijke geschiedenis eeuwenlang heeft meegeteld. SCHUTTERSHOF deuren dicht Uit dc honderden eieren in de broedmachines van de boerderü De Lange Teen bij Bergen op Zoom zün deze zomer weer drommen donzige eendjes, fazanten en patrüzen ge kropen. Zij werden in deze kille wereld verwelkomd door jachtopzie ner CORN. KAPTEIN en zün vrouw, die de voorbüe maanden uit west- Brabant en Zeeland soms honderd eieren per dag ontvingen. Maar nu zijn de broedmachines stil gevallen en de vogeltjes vogels geworden. Zü trekken de wüde wereld in om straks, als liet jachtseizoen geopend is, het spannende spel met de jager te spelen het spel dat zü op de lange duur altüd verliezen. Het echtpaar Kaptein heeft enkele maanden handen vol werk in de „kraamkamer" en op het erf, waai de wilde vogels enkele weken rond- stuiven in grote rennen. Het opkwe ken van het gevogelte is Kapteins tweede beroep geworden, vertelde hij onze man in de Markiezcnstad. Het is begonnen als een liefhebberij tje in d<? dagen dat hij jachtopziener was in Langeweg. „Van een oud petroleum-brandertje maakte ik toen een kunstm-oeder die zo'n tachtig eieren ineens kon uitbroeden. Waar ik die vandaan haalde? Bij het hooi en en het andere veldwerk vinden de boeren honderden eieren, waar ze geen raad mee weten. Nou, toen heb ik er dit op gevonden". Zijn liefhebberij is een bedrijf ge worden, nadat hij in 1955 jachtop ziener werd op de eigendommen van graaf de Chambure bij Bergen op Zoom. „De graaf was enthousiast. Hij wilde de wildstand in bos, hei en polderland op peil houden en vergroten. Met zijn goedkeuring en financiële steun heb ik het hier veel grootser kunnen aanpakken dan in Langeweg". Nu is het zo dat zijn collega-jachtopzieners in de buurt dagelijks eieren sturen naar de heer Kaptein. Het begint op het eind van mei. Dan komen de eieren van wilde eenden. De fazanten volgen pal daarop en tot slot worden de patrij zen-eieren uitgebroed. Eind juli houdt de stroom op. „Bij hef mecha nisch maaien van de dijken in Zee land worden heel veel nesten ge vonden. Het gaat er dan maar om de bebroede eieren zo snel mogelijk hierheen te brengen. In deze kleine broedmachine gaan er zo'n vierhon derd in die grote daar heel wat meer. Behalve de eieren die gevon den worden in het veld broed ik elk jaar zo'n driehonderd fazhnte-eieren uit van kwekerijen. Om de wildstand in ons eigen gebied op peil te hou den, ziet u Terwijl hij het jonge goedje laat zien dat krioelt in de acht grote ren nen en hokken achter zijn huis, ver telt hij wat zo'n vogeltje overkomt op De Lange Teen. „Als de eieren een dag in de broedmachine hebben gelegen, komen de kuikens eruit. Nee. nee, meer dan vijfennegentig procent van de eieren overleeft het vervoer wel, schat ik. Nou, dan gaan ze de kisten in kijk, met die lampen. Een paar dagen later zetten we ze in de hokken ja, weer onder lampen. Als ze dan een week of drie, vier oud zijn, gaan ze de buitenrennen in. Met een week of zes-zeven-acht vliegen ze uit." De wilde vogels worden weer ver deeld over de verschillende Brabant se en Zeeuwse gronden. Af en toen krijgen ze een ringetje aan om na te kunnen gaan waar ze tenslotte ge bleven zijn. Maar het gros zoekt het niet ver van huis, aldus de heer Kap tein. En ze hebben gelijk. De jacht opzieners rond Bergen op Zoom leg gen speciale voederplaatsen aan en dat houdt ze in de buurt. Het jonge goedje in de rennen zat op een klusje te kleumen of zocht de lampen op. Het is dit koude jaar een kostbare geschiedenis geworden. Het stroomverbruik was vanwege de kou veel groter dan anders. „We zit ten hier aan het eind van de elek trische kabel", vertelde de heer Kap tein, „en als alle lampen branden en de broedmachines in volle actie zijn, krijg ik maar amper stroom ge noeg voor mijn kijkkast". Lopend langs „zijn" vogels, wijst hij op een kloek met elf wilde eendjes. De eieren werden in de buurt van Steen bergen gevonden en omdat de kloek toch aan het broeden was, werden ze maar ondergeschoven. In een apart hok zit een fret met acht jongen, die voor de jacht zijn bestemd. Zij vech ten straks aan de goede kant, aan de zijde van de winnaars. De vogels niet. Zij kregen enkel uitstel van executie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7