Arturo Ui
op.
waarschuwing
fegen dictatuur en nazidom
ASPRO
t; Z W PERQUIN
FOUTEN!
Zwart o
Wit
Minter en Hinter en de verdwijn-kast
tr J
Programma-uitwisseling
Europa en Amerika
Terugblik
Luister naar
(n.p' V
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 19 JULI 1962
Bescherming
^^oc^ezeffd
Waarschuwing
neem
JE ZIET ZE WEER
STEEDS HEERS!
AVR.0 presenteert
Valente-show
op 4 augustus
maakt
Martin Mons
Stem-feuilleton
Radioprogramma s
EEN IDEALE
UITRUSTING
LIEVELINGEN
INFLATIE
PECH
TJA
Het originele
Televisieprogramma
Neo-fascistische
jeugdorganisatie
ontbonden
Nieuw Japans
kabinet
Aardappelexport
kan nog niet vrij
kantoormachines
(Van onze radio- en tv-redacteur)
Hedenavond is de VPRO met
haar camera's in de Rotter
damse stadsschouwburg om voor
de kijkers in de huiskamers een
tv-reportage te geven van de op
voering van „De onweerstaan
bare opkomst van Arturo Ui",
dat door de befaamde auteur tij
dens de wereldoorlog in Finland
werd geschreven. In dit spel
tekent Brecht de overeenkomst
tussen een gangsterbende en de
nazrs.
De kleine gangster Arturo Ui (Hit-
Ier) krijgt met zijn bende een kans
in de stad Chicago, wat voornamelijk
te danken is aan de zwakheid van de
invloedrijke Hinsborough (Hinden
burg). De bende biedt de groentehan
delaren van de stad bescherming aan,
■III
uiteraard tegen betaling. Bescherming
tegen wat is de groentehandelaren niet
zo duidelijk, maar vooral het misdadi
ge optreden van Ernesto Horna (Ernst
Rohm) schept een situatie, waaruit
niemand terug kan. Even fel als Brecht
het radicalisme van deze Horna be
schrijft, tekent hij de bange, holle bral
lerigheid van Ui, die beurtelings dreigt,
vleit, schreeuwt en twijfelt.
Indrukwekkend is de scène, waarin
de gangster Arturo Ui om betere ma
nieren te leren, les krijgt van een
tweederangs toneelspeler en leert spre
ken aan de hand van de beroemde
toespraak uit Shakespeare's „Julius
Caesar".
Bertold Brecht, die het stuk heeft
geschreven als waarschuwing aan de
volkeren tegen de dictatuur en aan
vankelijk de vrije landen op het ge
vaar van het nazidom heeft willen wij
zen, heeft in geschriften aanwijzingen
gegeven over de opvoering van „Ar
turo Ui". Door samenvatting van enige
(Advertentie)
Het is fijn vakantie en iedereen be
leeft die op zijn eigen manier. Die
meneer, die ik op de grote weg zag
rijden ook. Hij was een man van het j
caravanning-slag. Je hebt kampeer-
ders, trekkers, strandmaniakken, fa-
miliebezoekers, pensionluïlakken, berg-
beklimmers en nog een groot aantal j
soorten vakantiegangers. Maar hij
was een caravanner. j
Het huisje op wielen hing kennelijk
gloednieuw achter de wagen en bet\
ging zuidwaarts. Naar Frankrijk
Spanje misschien? Je weet dat niet,
ah je achter iemand rijdt. Je ziet hem
alleen, nadrukkelijk, op vakantie gaan.
Maar wat hotst en hotst die cara
van vreemd, denk je dan als oplettend
weggebruikertje. Een behoorlijke ca
ravan mag beslist niet zulke capriolen
maken, besluit je fronsend achter je
voorruit. En jawel hoor, plots gaat
daar het fraaie aanhangselhet rukt
zich los van de auto, alsof het een
eigen leven wil gaan leiden. Doch als
met zovelen die de leidende hand los
laten, het avontuur eindigt snel. Rin
kelend en rommelend heel zijn inhoud
door elkaar hutsend springt de cara
van in enkele dwaze sprongen van de
weg af, de berm in, waar het rijdend
vakantiehuis met een paar laatste
snikken na-rinkelt.
Wit van schrik, ontzetting en ver
twijfeling komt de eigenaar, het ver
lies al spoedig bespeurend, naar de
resten kijken, in de sloot langs de weg.
„En ik had hem persoonlijk zo secuur
aan mijn achterbumper vastgemaakt!"
vertrouwt hij me toe, als iemand die
iets liefs zegt van een scheidende
vriend. Even later komt de dienst
doende wegenwachter om het ongerief
te bezichtigen. Er iets aan doen kan
hij niet, zegt hij. Hij diept de, eveneens
volkomen van de auto afgescheurde
bumper, uit de chaos op en blikt be
zorgd naar wat eens een bevestigings
constructie vms. „Dat was prutswerk"
zeggen zijn ogen.
Uit de auto is nu ook de vrouw
van de vastgelopen caravanmeneer ge
komen en ze is kennelijk blij dat haar
echtgenoot hier technisch voor schut
staat. Een vrouw is er niet toe in
staat een dergelijke situatie zelf te
bewerkstelligen. „Zie je wel, sufferd?"
begint zij de bestraffingstirade, „ik
had het je wel gezegd dat je die ca
ravan niet op zo'n stomme manier
™°est vastmakenWaarschijnlijk
heeft zij over de bevestiging nimmer
een woord gezegd. Maar een vrouw
5' f{in aan wanneer ze bij voorbaat
9 ijk krijgt op alles wat ze in zo'n
sttuatie zegt.
meneer zich weer
oenwaiïi0: uT1 cn ze9t tot de we-
Kavnt i r'fl y?rak perder negerend:
ïk an fpr,mn va^antie, 't is afgelopen,
xk 91 terug naar hu is".
lang niet1 lift^XW' ^aarschijnlijk nog
teruaforht ff/esproken, begint hij de
heerbiet ïaar-huis- Wg de twee
van i» „Th".-ÏJ1 e heerlijke cara-
Zlema al J}"? 3 FrankriJkKapot,
Ha -v' tua- een paar kilometer.
'tukje niet1 leest "°°P dat Mj dit
Hier een scène uit Arturo Ui". Links
Lo van Hensbergen, rechts Piet Ka
merman.
scènes is een nieuwe versie ontstaan,
die in deze tv-uitzending door toneel
groep Theater wordt aangehouden.
Juist om zijn strekking heeft men
het van belang geacht dit stuk in ons
land te introduceren. In het buiten
land kreeg het grote bekendheid door
de opvoeringen van^ het Berliner En
semble en het Théatre National Po
pulaire van Jean Vilar. Gerrit Kou-
wenaar vertaalde het stuk in het Ne
derlands. De toneelregie was in han
den van Rob de Vries en de tv-regie
voert Jack Dixon. Hans Dieter Hoe
sela schreef de begeleidende muziek
en Johan Greter ontwierp de decors
en kostuums. Een indrukwekkend aan
tal medespelenden verschijnt in deze
opvoering op het scherm.
Liet eerste televisieprogramma uit de
Verenigde Staten zal maandagavond
via Eurovisie worden uitgezonden tus
sen 20 en 20.30 uur. Daarna, tussen
22.45 en 23.30 uur zal de Europese bij
drage worden uitgezonden naar de
Verenigde Staten.
Het Europese programma zal uit een
korte inleiding en drie delen bestaan.
Het eerste deel toont de uitgestrekt
heid van het Eurovisienet en omvat
beelden vanuit Gaellivare, gelegen bo
ven de poolcirkel in noord-Zweden, de
zuidkust van Sicilië, Wenen en het
meest westelijke punt: Land's end in
Groot-Brittannië.
DE BETERE VIRGINIA
Het tweede deel zal beelden van
Europa's kunstschatten tonen: resp. in
Parijs, Londen, Belgrado en de Six
tijnse kapel. Het derde en laatste deel
brengt de Amerikaanse kijkers naar de
Cern te Genève, naar hoogovens te
Duisburg, een opera te Rome, de
Champs Elysées en een nieuwsagent
schap te Parijs. Vanuit Engeland zul
len hieraan waarschijnlijk nog beelden
worden toegevoegd van iets moderns
en iets traditioneels.
De producer van dit Eurovisiepro
gramma is de heer Aubrey Singer. Het
Engelse commentaar voor de Ameri
kaanse kijkers wordt gesproken dooi
de heer Richard Dimbleby van de BBC,
terwijl de technische leiding zal be
rusten bij de heer Eric Griffiths van
het technisch centrum van de Europese
Radio Unie te Brussel.
Ma een jaar van bijzonder moeizaam
onderhandelen is de tv-sectie van de
AVRO er in geslaagd Caterina Valente
te engageren voor een exclusief op
treden in Hilversum op zaterdagavond
4 augustus tijdens een rechtstreekse
uitzending vanuit de grote studiozaal
bij de AVRO. Naast enkele oude suc
cesnummers zal Caterina Valente in
haar 45 minuten durende show tal van
nieuwe liedjes zingen, waarbij zij mu
zikaal ter zijde zal worden gestaan
door haar broer Silvio Francesco, haar
eigen ritmegroep en door het orkest
van Bep Rowold. De produktie is in
handen van Karei Prior en Jef de
Groot heeft de tv-regie. Het program-
zal zal op een later tijdstip door de
Belgische tv worden uitgezonden.
Op Hilversum 1 (402 m) speelt om
20.05 uur het Concertgebouw Orkest o.l.v.
Rafaël Kubilik de simfonie no. 99 in
es van Haydn. Voorts de simfonie no. 3
van Roussel en de simfoniëtte van Ja-
nazcek. Om 22 uur speelt het trio van
Frans van Bergen in Scheveningen. Ten
slotte is er om 23.10 uur de rubriek „Dis-
cotaria".
Op Hilversum 2 (298 m) geeft de Kon.
Militaire Kapel om 20 uur een zomer
avondconcert. Om 20.45 uur volgt de
vakantiewedstrijd „De Zevensprong" en
om 21.30 uur een orgelconcert. Tot be
sluit van het avondprogramma spelen
om 23.30 uur Harry Jamed en zijn orkest.
PRAET-MAECKER
Ik heb mijn licht 'ns opgestoken bij mijn
overbuurvrouw, en zij vertelde me, dat
van dat rommeltje eerst een papje wordt
gemaakt, dat dat vervolgens op je ge
zicht wordt uitgestreken en dan moet
drogen. Als het droog is, halen ze die
smurrie er met lauw water weer af. Zo
zie je, het bestaat eenvoudig niet, dat
er nicotine in dat masker zat."
,,0, neen? Ock niet, als wat jij voor
je onderzoek hebt gekregen een restje
was. achtergebleven in de verpakking?"
,,0 ja? Neen, in dat geval...Maar
waarom, voor den drommel, heb je dan
niet een beetje van haar gezicht ge
krabd? Het lijkt me toch een koud kunst,
je om..."
Waarom ik niets van haar gezicht
heb gekrabd? Wel, heel eenvoudig om
dat er niets te krabben viel. Haar ge
zicht was keurig schoongemaakt."
Bennie Hazevoet floot even.
„Met opzet?" vroeg hij dan.
Hoofdinspecteur Perquin haalde de
schouders op.
,,Weet ik veel," zei hij somber. ,,Het
is natuurlijk mogelijk. Maar het is even
goed mogelijk, dat het te goeder trouw
is gedaan zonder dat iemand er nog erg
in had. dat er iets mis was."
,.In dat geval zou de schuldige dan
toch een steek hebben laten vallen.
Want als dat masker onderzocht was.."
,,Ja, tenzij de schuldige het er dus
maar op aan heeft laten komen, wat het
masker betreft, wat ik moeilijk kan ge
loven van iemand, die zo systematisch
te werk is gegaan tot nog toe. Ze zal
dus wel óf zelf die rommel van het ge
zicht van het slachtoffer hebben geveegd
of een ander ertoe hebben overgehaald"
,,Zie je nu wel. dat het een koud kunst
je is de dader te pakken te krijgen?
Je hoeft alleen maar uit te zoeken, wie
dat heeft gedaan. Of heeft laten doen,'
zei Bennie Hazevoet zielstevreden. ,,Nu,
dat zaakje is gepiept, hoor."
,,0, dacht je dat?" zei Perquin ge-
ergerd. ,,Ja, jij hebt goed praten. Dat
je naief was, wist ik. Maar dat je zo
naief was te geloven, dat ik in een
handomdraai te weten zou komen, wie
dat masker heeft afgewassen of laten
afwassen..."
,,Ik zie niet in, wat daar nu voor na-
iefr aan is." Het was duidelijk te ho
ren, dat de dikke ingenieur zich bele
digd voelde. ,,Je zegt toch zelf. dat dat
meisje, die juffrouw, die haar hielp, het
op een gillen heeft gezet, zodra ze merk
te. dat er iets mis was. Natuurlijk zijn
ze op dat gegil allemaal als hazen ko
men toerennen. Leer mij dat vrouwvolk
kennen. Dus getuigen genoeg zou ik zo
zeggen."
•.Zeker getuigen genoeg. En ik merk
wel, dat jouw ideeën over getuigenver
horen en het nut, dat iemand daaruit
kan trekken, al net zo primitief zijn als
over die vrouwen. Van geen van beide
onderwerpen heb jij kaas gegeten. Het
spijt me, dat ik het zeggen moet, maar"
„G9ed zo! Vooruit maar! Eerst was
naïef Nu, dat had tenminste nog een
vriendelijke klank. Maar nu ben ik, ver
dorie, al primitief. Het is maar goed,
aai ik heel wat gewend ben. Bennie
Hazevoet heeft gelukkig een brede rug,
hoSr" bred6 rUg" Sans rancune'
ni"M^ar+zo bedo.el ik het toch helemaal
met. Dat weet jc toch zelf ook wel,"
zei Perquin ongelukkig. ,jk wou alleen
maar zeggen, dat een getuigenverhoor
iets is, waarop je nooit peil kunt trek-
ken. Als het,er op aan komt, krijg je
meestal niet,te horen, wat de getuigen
werkelijk gezien en gehoord hebben maar
wat ze heilig geloven, dat zij hebben
gezien of gehoord. Of zelfs wat ze vol
gens hun theorie van de zaak, zouden
hebben moeten zien of horen. Die dat
doen zijn de ergsten."
„Nu ja." meende Hazevoet een beet
je verbluft, „in elk geval zal niemand,
die dat masker niet heeft afgewassen
zeggen ...Och neen. dat is natuurlijk on
zin, want de schuldige zal het evenmin
vertellen. Maar als het nu niet de schul
dige is. die die rommel van mevrouw
Grijpstra's zo heette ze immers
gezicht heeft gehaald, welke reden zou
zt dan hebben om haar mond te hou
den? Wat let haar dan doodgewoon te
zeggen: „X. vroeg me of ik dat goed
je niet kon afwassen?"
Waar of niet"
„Het spijt me, beste kerel. Alles wat
je zegt, klinkt zo verschrikkelijk logisch,
zolang je zelf nooit met dat bijltje hebt
gehakt. Tien tegen een zal zij zwijgen of,
als zij door de anderen wordt aangewe
zen, zelfs heftig ontkennen."
,,Ook al is ze niet de moordenares?
Nu klets je maar wat, neem me niet
Na het journaal presenteert de VPRO
het gesprek aan de schrijftafel en om
20.30 uur de rubriek „Onder vuur" met
een interview met staatssecretaris mr.
Y. Scholten. De hoofdschotel van de
avond is om 21 uur een reportage uit de
Rotterdamse stadsschouwburg van het
toneelstuk „Arturo Ui" van Bertold
Brecht.
België Vlaams biedt om 20.30 uur een
reportage over Deense ambachten, om
20.50 uur de Ballade Chromo en om 21
uur een overname van de Nederlandse
tv van „Arturo Ui".
kwalijk. In dat geval is er toch geen
enkele reden om..."
Hoofdinspecteur Pieter Auguste Per
quin zuchtte wat ongeduldig. Dat had je
nu altijd met die lui, die de exacte we
tenschappen beoefenden, ze waren zo on
mogelijk logisch. Ze verwachtten van
van tevoren vaststaande reacties
een menselijk wezen onveranderlijke,
als van een machine of een andere che
mische compositie. Zoiets van: In zul
ke omstandigheden is de menselijke re
actie zus, in zulke daarentegen zo. Maar
er bestond geen menselijke reactie,
ei bestonden alleen maar reacties van
mensen. En ieder mens reageerde niet
alleen weer anders, maar zelfs dezelfde
mens reageerde in precies dezelfde
omstandigheden de ene keer zus en de
andere juist andersom.
,,Neen, er is voor een onschuldige geen
enkele reden om haar mond te houden,
maar daaruit volgt nog helemaal niet,
dat ze zal gaan praten. Ik kan wel zien,
dac jij nooit een getuigenverhoor hebt
geleid.
Misschien zwijgen ze. Of misschien pra
ten ze. Maar dat wil helemaal nog niet
zeggen, dat ik er in een van beide ge
vallen ook maar iets beter van word.
Als je tien mensen moet verhoren, die
alle tien getuige zijn geweest van een
of ander, hebben ze alle tien weer iets
anders gezien. In negen van de tien geval
Na de gebruikelijke „voorgerechten'
waarvan Jan Cottaars sportpraatje wel
het interessantste, en een tekenfilmpje
het smakelijkste was, kwam de KRO aan
bod met als amusementsschotel de Bel
gische bijdrage voor „de gouden roos"
onder de titel „Atelier". Het is ons niet
bekend hoe dit programma er bij de
beoordeling is afgekomen, maar naar on
ze smaak was het maar een pover gedoe.
Onsamenhangend vooral, hetgeen niet
erg is, als men ook niet de bedoeling
van een bepaalde „draad" voor ogen
heeft. Hier had men dit plan blijkbaar
wel. De twee scènes van het ballet bij
voorbeeld waren zeer onsamenhangend
en misten elke zwierigheid en charme.
Er was een aardige chansonnière, die
een stemmingsvol liefdeslied bracht, dat
abrupt werd afgebroken omdat er nu
eenmaal in het draaiboek een muis moest
verschijnen, waarop de charmante sou
brette het niet begrepen had...
Een leuk trio bracht op verrassende
wijze „When the saints go marching in",
en dan was er nog een negerzanger, die
ons beslist niet kon boeien. Hoewel wij
destijds ook niet overliepen van enthou
siasme voor de Corry Brokkenshow, was
die in vergelijking met dit „Atelier" toch
diverse pluspunten meer waard.
Leerzaam was de filmische trip door
het land der concilies, waarmee wij wer
den voorgelicht over de betekenis van
de vier voorgaande concilies. Boeiend
was dit met name door fraaie opnamen
uit o.a. Athene, Ephese, Constantinopel
en nog enkele andere oudheidkundige
gebieden van de landen rond de Bosporus.
Eindconclusie: geen hoogtepunten. Een
„midden" 'programma. J.d.R.
Hilversum I 402 tn.
DONDERDAG 19 JULI
AVRO: 12,00 Licht ens. m. zangsol. 12,30 Land
en tuinb.meded. 12,33 Uit het bedrijfsleven,
lez. 12.43 Pianospel, lichte muz. 13,00 Nws.
13,15 Meded., event, act. of gram. 13,25
Beursber. 13,30 Lichte gram. 14,00 Strijk-
kwart., moderne muz. 14,40 V.d. vrouw 15,00
Pianorec., klass. en moderne muz. 15,30 Extra
vitaminen (gr.) 16,00 Voor oog en oor, cult,
progr. 17,00 Gram. v.d. jeugd 17,10 V.d. jeugd
17,40 Gram. v.d. jeugd 18,00 Nws. 18,15 Event,
act. 18,20 Promenade-ork. en sol. 18,55 Ge
sproken brief 19,00 Carrousel, gevr. progr.
19,55 Sportpraatje 20,00 Nws. 20.05 Holland
Festival 1962: Concertgeb.ork., klass. muz.
I.d. pauze 21,00-21,25 Kurt Tucholsky, de
man met de vijf namen, lez. 22,00 Lichte
muz. 22,30 Nws. 23,00 Sportact. 23,10 Disco-
taria, nieuwe gram. 23,55-24,00 Nws.
VRIJDAG 20 JULI
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Socialistisch strijdlied 7,23 Lichte ochtend
klanken (gr.) 8,00 Nws. en socialistisch
strijdlied 8,18 Muz. ochtendpost (gr.) 8,30
V.d. kind. 9,00 Ochtendgym. v.d. vrouw
9,10 Klass. muz. (gr.) (9.35-9,40 Waterst.)
VPRO: 10,00 Inzicht en uitzicht, lez. 10,05
Morgenwijd. VARA: 10,20 Amsterdamse
Politiekapel 10.50 Lichte gram. 11,00 V.d.
kleuters 11,15 Sopraan en piano, Franse lie
deren 11,45 Hammondorgelspel.
Hilversum II 2M8 m.
DONDERDAG 19 JULI
KRO: 12,00 Middagklok - noodklok 12,04
Lichte gram. 12,25 V.d. boeren 12,35 Land
en tuinb.meded. 12,38 Lichte orkestmuz. (gr.)
12,50 Act. 13.00 Nws. 13,15 Promenade-ork.
en zangsol., amus.muz. NCRV: 14,00 Me-
tropole-ork., lichte muz. 14,45 Balletmuz.
(gr.) 15.30 Licht ens. 16,00 Verkenningen in
de bijbel 16,20 Pianorec., moderne muz. 16,45
V.d. jeugd 17,10 Lichte gram. 17,40 Beursber.
17,45 Lichte orkestmuz. 18,15 Sportagenda
18,20 Licht ens. 18,40 Negro-spirituals (gr.)
(Advertentie)
ADOX C 18 kleurenfilm
in een ADOX camera
vanaf f 54.-
len zijn ze het nergens, maar dan ook
nergens over eens. Er bestaat natuurlijk
ook nog kans, dat ze allemaal praten.
Dan krijg je een allergezelligste beken
tenisorgie. Begrijp je?"
„Als je misschien verwacht dat ik je
geloof, wanneer je me probeert wijs te
maken, dat iemand voor zijn plezier zal
gaan bekennen, dat hij iets gedaan heeft,
dat hij niet heeft gedaan, dan moet ik
zeggen: Neen, maak dat een ander wijs
daarmee ben je bij mij aan het ver
keerde adres. Of die iemand moet sta
pel zijn. In dat geval is het natuurlijk
wat anders."
,,0, ja?" zei Perquin narrig. ,,Nu,
ik hoop van harte voor je, dat je je zon
nig* naiviteit nog lang moogt bewaren.
Tot ziens." En hij trok de kamerdeur
met een smak achter zich dicht.
Ingenieur Benjamin Hazevoet was, als
meelijdend het hoofd. Beslist, de arme
kerel was niet in orde. Het zou hem
r.iet verwonderen, als hij maagpatiënt
was. Maagpatiënten zijn altijd zo humeu
rig. Misschien wel een maagzweer. Als
je leeft zoals hij, altijd in een hurrie...
En van de ene ergernis in de andere...
Van zo'n leven moet een mens wel een
ulcer krijgen.
Wordt vervolgd.
In een bus bekeek een oudere
dame een vrouw met twee kinde
ren, die naast haar zat. „Ik zou
tien jaar van m'n leven willen ge
ven om een tweetal lievelingen als
die daar te hebben", sprak ze wee
moedig.
„En dat", antwoordde hun moe
der, „is precies wat ze mij gekost
hebben."
Jan: Weet jij nou eigenlijk
wat inflatie is?
Ruudje: Nou, dan snijden ze
een stukje van een tientje af,
zonder dat je het ziet.
Een achttienjarige, die wegens in
braak in de gevangenis van Denver-
Land haar straf uitzat, zag kans zich
in een der zakken met vuile was te
verstoppen en op deze manier te ont
snappen. Toen de waszakken in de
wasserij waren aangekomen stapte
zij uit haar schuilplaats te voorschijn
om tot de ontdekking te komen, dat
zü in de wasserij stond van de stads
gevangenis van Denver, Engeland!
Een Roemeens spreekwoord
zegt, dat, wanneer iemand je
bedriegt, het zijn schuld is, maar
wanneer hij je voor de tweede
maal bedriegt, het je eigen
schuld is.
f03
„Volgende patiënt**
(Advertenties)
EAU de MÉLISSE
des
Carmes 'Boyer'
Moe? Reisziek?
Last van uw maag?
Enkele druppels op
wat suiker(water)
werken verkwikkend
en kalmerend.
Reeds meer dan
300 jaar met
succes gebruikt.
Eau des Carmes
'Boyer'ontspant de
zenuwen en verhoogt
de weerstand bij
onrust en emoties.
Bij Apotheken en
Drogisterijen.
19,00 Nws. en weerber. 19,10 Gew. muz.
19,30 Radiokrant 19,50 Politieke lez. 20,00
Kon. Militaire Kapel 20,45 De zevensprong,
vakantiewedstr. 21,10 Hammondorgelspel met
ritm. begel. (gr.) 21,15 Gevelstenen en uit
hangborden, klankb. 21,30 Holland Festival
1962: Kerkorgelconc., klass. en moderne muz.
22,00 Muz. voor miljoenen, klass. gram-
22,30 Nws. en SOS-ber. 22,40 Avondoverd.
22,55 Rep. zomerconferentie CHU 23,05 Cello
en piano 23,25 Boekbespr. 23,50 Gram. 23,55-
24,00 Nws.
VRIJDAG 20 JULI
KRO: 7,00 Nws. 7.15 Pianorec. (gr.), klass.
en moderne muz. 7,45 Morgengeb. en overw.
8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,50 V.d. vrouw
9,40 V.d. kind. 10,05 Operetteklanken (gr.)
10,35 Paris et ses vedettes 11,00 V.d. zieken
11,40 Kamermuz. (gr.) 11,50 Als de ziele
luistert, lez.
Bmssel - Vlaams
DONDERDAG 19 JULI
324 m: 12.00 Nws. 12,03 Lichte gram. 12,30
Weerber. 12,35 Amus.muz. 12,50 Beursber.
13,00 Nws. 13,15 Moderne en klass. kamer
muz. 14,00 Werther, opera 15,00 Kamermuz.
15,30 Lichte pianomuz. 16,00 Beursber. 16.06
Koorzang 16,20 Kamermuz. 17,00 Nws. 17.15
Lichte muz. 17,50 Vioolrec. 18,20 V.d. sold.
18,50 Orkest en piano's 19,00 Nws. 19,40 Ita
liaanse muz. 20.00 Casinoconc. 21,15 Zarig-
rec. 22,00 Nws. 22,15 Lichte muz. 22,55-23,00
Nieuws.
Brussel Frans
DONDERDAG 19 JULI
484 m: 13,00 Nws. 13,15 Gevar. muz. 14,03
Orkest, koren en viool, kamermuz. 15,03
Belg. njuz. 16,08 Lichte muz. 17.00 Nws.
17,30 Gram. 18,30 Gevar. muz. 19,30 Nws.
22,00 Wereldnws. 22,20 Gevar. progr. 22,55
Nieuws.
DONDERDAG 19 JULI
NTS: 20,00 Journ. VPRO: 22,20 Gesprek
aan de schrijftafel, lez. 20,30 Onder vuur,
enkele studenten stellen vragen aan een
politicus 21,00 Arturo Ui, toneelstuk.
VLAAMS BELGIë: 19,30 V.d. jongeren 20,00
Nws. 20,30 Deense kunstambachten, filmrep.
20.50 Korte film 21,00 Arturo Ui, toneelstuk
23,20 Nws.
FRANS BELGIë: 19,30 De christenen in het
sociale leven 20,00 Nws. 20.30 Nwe films
21,00 Detectivefilm 21,35 Portrait Souvenir,
Maurice Barrès 23,05 Nws.
De Westduitse autoriteiten hebben een
„zeer gevaarlijke" neo-nazistische jeugd
organisatie van 900 zwarthemden ont
bonden welke op rassenbasis het „Groot-
duitse rijk" wilde herstellen.
In een verklaring van het ministerie
van binnenlandse zaken wordt de organi
satie „Bund Vaterlaendischer Jugend'*
geheten de grootste en gevaarlijkste
uiterst rechtse jeugdbeweging in het
land genoemd.
De leden droegen zwarte hemden en
broeken en hadden dolken in hun leren
riemen. Hun streven is in strijd met de
grondwet en de goede verstandhouding
tussen de volkeren, aldus de verklaring.
De Japanse premier, Hayato Ikeda,
heeft gisteren zijn derde kabinet gevormd
sedert hij twee jaar geleden het premier
schap heeft aanvaard.
De wijzigingen komen veeleer neer op
portefeuillewisselingen dan op de for
matie van een geheel nieuw kabinet.
Hoewel slechts drie ministers aan zijn
gebleven en 15 nieuwelingen zijn opge
nomen in het uit 20 leden bestaande
kabinet, is er bijna geen wijziging ge
komen in de bestaande machtsverhou
dingen.
Men verwacht, dat Japan zijn pro-
Amerikaans beleid zal voortzetten.
Als we een paar dagen groeizaam weer
beleefd hebben zal het ogenblik zijn aan
gebroken om de aardappelexport vrij te
geven, maar op het ogenblik is dat nog
niet mogelijk. Woordvoerders van de
hoofdafdeling akkerbouw van het Land
bouwschap vertelden dit gisteren in de
bestuursvergadering van dat schap. Zij
gaven daarmee weer wat hun gisteren
morgen was meegedeeld in de bespre
king. die zij nu al weken lang iedere
dag hebben met voorzitter en directeu
ren van het Produktschap voor Aard
appelen. Deze functionarissen hebben op
26 juni van hun bestuur machtiging ge
kregen het moment te bepalen waarop
de export weer kan worden toegestaan.
Het besluit is voor het Koninklijk Ne
derlands Landbouwcomité aanleiding ge
weest een communiqué uit te geven,
waarin met klem aangedrongen wordt op
onmiddellijke opheffing van de export
stop.
(Advertentie)
23-2. Terwijl het ezelskarretje zich in
de l ichting van Slemperdijk voortspoedde
kwam Hinter uit de verdwijnkast tevoor
schijn met het konijn Bianco.
„Kijk eens wat ik gevonden heb. meneer!
riep hij.
Maestro Bozzoroni, die op de maat
van Alessandro's hoefslag een vrolijk
lied zat te zingen, draaide zich om.
Het knaapje had enkele portefeuilles
in zijn handen en twee gouden horlo
ges.
„Perbacco, blijf daar af!" riep Bozzo
roni plotseling woedend. „Niets voor kna
pen!"
„Wat is dat dan meneer riep Min
ter.
„Ah niets, niets. Oude tovers."
''V.0,?' wat gebeurt er als je er in
kijkt? vroeg Hinter.
..Perbacco. niet in kijken! Wij hebben
haast. Wij moeten naar de grote heer
Zumpf. Berg ze weer in de kast. knaap,
gauw!"
Hinter gehoorzaamde mokkend. „Als
we niks mogen, leren we nooit echt to
veren", zei hij.
„Ah, dat komt, dat komt!" zei Bozzo
roni. „Wij moeten eerst ons grote nieu
we nummero aan de heer Zumpf tonen
Hij begon te gebaren op de bok van het
karretje. ..Ik stop het knaap in de ma
gische kast en zzzzt staat hij achter in
de zaal! Fantastico!"
Het ezelskarretje had Slemperdijk ach-
ter zich gelaten en reed nu op de gro
te weg naar Zwaai, waar het Grand The
atre van de heer Zumpf lag.