Arturo Ui op. waarschuwing fegen dictatuur en nazidom ASPRO t; Z W PERQUIN FOUTEN! Zwart o Wit Minter en Hinter en de verdwijn-kast tr J Programma-uitwisseling Europa en Amerika Terugblik Luister naar (n.p' V DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 19 JULI 1962 Bescherming ^^oc^ezeffd Waarschuwing neem JE ZIET ZE WEER STEEDS HEERS! AVR.0 presenteert Valente-show op 4 augustus maakt Martin Mons Stem-feuilleton Radioprogramma s EEN IDEALE UITRUSTING LIEVELINGEN INFLATIE PECH TJA Het originele Televisieprogramma Neo-fascistische jeugdorganisatie ontbonden Nieuw Japans kabinet Aardappelexport kan nog niet vrij kantoormachines (Van onze radio- en tv-redacteur) Hedenavond is de VPRO met haar camera's in de Rotter damse stadsschouwburg om voor de kijkers in de huiskamers een tv-reportage te geven van de op voering van „De onweerstaan bare opkomst van Arturo Ui", dat door de befaamde auteur tij dens de wereldoorlog in Finland werd geschreven. In dit spel tekent Brecht de overeenkomst tussen een gangsterbende en de nazrs. De kleine gangster Arturo Ui (Hit- Ier) krijgt met zijn bende een kans in de stad Chicago, wat voornamelijk te danken is aan de zwakheid van de invloedrijke Hinsborough (Hinden burg). De bende biedt de groentehan delaren van de stad bescherming aan, ■III uiteraard tegen betaling. Bescherming tegen wat is de groentehandelaren niet zo duidelijk, maar vooral het misdadi ge optreden van Ernesto Horna (Ernst Rohm) schept een situatie, waaruit niemand terug kan. Even fel als Brecht het radicalisme van deze Horna be schrijft, tekent hij de bange, holle bral lerigheid van Ui, die beurtelings dreigt, vleit, schreeuwt en twijfelt. Indrukwekkend is de scène, waarin de gangster Arturo Ui om betere ma nieren te leren, les krijgt van een tweederangs toneelspeler en leert spre ken aan de hand van de beroemde toespraak uit Shakespeare's „Julius Caesar". Bertold Brecht, die het stuk heeft geschreven als waarschuwing aan de volkeren tegen de dictatuur en aan vankelijk de vrije landen op het ge vaar van het nazidom heeft willen wij zen, heeft in geschriften aanwijzingen gegeven over de opvoering van „Ar turo Ui". Door samenvatting van enige (Advertentie) Het is fijn vakantie en iedereen be leeft die op zijn eigen manier. Die meneer, die ik op de grote weg zag rijden ook. Hij was een man van het j caravanning-slag. Je hebt kampeer- ders, trekkers, strandmaniakken, fa- miliebezoekers, pensionluïlakken, berg- beklimmers en nog een groot aantal j soorten vakantiegangers. Maar hij was een caravanner. j Het huisje op wielen hing kennelijk gloednieuw achter de wagen en bet\ ging zuidwaarts. Naar Frankrijk Spanje misschien? Je weet dat niet, ah je achter iemand rijdt. Je ziet hem alleen, nadrukkelijk, op vakantie gaan. Maar wat hotst en hotst die cara van vreemd, denk je dan als oplettend weggebruikertje. Een behoorlijke ca ravan mag beslist niet zulke capriolen maken, besluit je fronsend achter je voorruit. En jawel hoor, plots gaat daar het fraaie aanhangselhet rukt zich los van de auto, alsof het een eigen leven wil gaan leiden. Doch als met zovelen die de leidende hand los laten, het avontuur eindigt snel. Rin kelend en rommelend heel zijn inhoud door elkaar hutsend springt de cara van in enkele dwaze sprongen van de weg af, de berm in, waar het rijdend vakantiehuis met een paar laatste snikken na-rinkelt. Wit van schrik, ontzetting en ver twijfeling komt de eigenaar, het ver lies al spoedig bespeurend, naar de resten kijken, in de sloot langs de weg. „En ik had hem persoonlijk zo secuur aan mijn achterbumper vastgemaakt!" vertrouwt hij me toe, als iemand die iets liefs zegt van een scheidende vriend. Even later komt de dienst doende wegenwachter om het ongerief te bezichtigen. Er iets aan doen kan hij niet, zegt hij. Hij diept de, eveneens volkomen van de auto afgescheurde bumper, uit de chaos op en blikt be zorgd naar wat eens een bevestigings constructie vms. „Dat was prutswerk" zeggen zijn ogen. Uit de auto is nu ook de vrouw van de vastgelopen caravanmeneer ge komen en ze is kennelijk blij dat haar echtgenoot hier technisch voor schut staat. Een vrouw is er niet toe in staat een dergelijke situatie zelf te bewerkstelligen. „Zie je wel, sufferd?" begint zij de bestraffingstirade, „ik had het je wel gezegd dat je die ca ravan niet op zo'n stomme manier ™°est vastmakenWaarschijnlijk heeft zij over de bevestiging nimmer een woord gezegd. Maar een vrouw 5' f{in aan wanneer ze bij voorbaat 9 ijk krijgt op alles wat ze in zo'n sttuatie zegt. meneer zich weer oenwaiïi0: uT1 cn ze9t tot de we- Kavnt i r'fl y?rak perder negerend: ïk an fpr,mn va^antie, 't is afgelopen, xk 91 terug naar hu is". lang niet1 lift^XW' ^aarschijnlijk nog teruaforht ff/esproken, begint hij de heerbiet ïaar-huis- Wg de twee van i» „Th".-ÏJ1 e heerlijke cara- Zlema al J}"? 3 FrankriJkKapot, Ha -v' tua- een paar kilometer. 'tukje niet1 leest "°°P dat Mj dit Hier een scène uit Arturo Ui". Links Lo van Hensbergen, rechts Piet Ka merman. scènes is een nieuwe versie ontstaan, die in deze tv-uitzending door toneel groep Theater wordt aangehouden. Juist om zijn strekking heeft men het van belang geacht dit stuk in ons land te introduceren. In het buiten land kreeg het grote bekendheid door de opvoeringen van^ het Berliner En semble en het Théatre National Po pulaire van Jean Vilar. Gerrit Kou- wenaar vertaalde het stuk in het Ne derlands. De toneelregie was in han den van Rob de Vries en de tv-regie voert Jack Dixon. Hans Dieter Hoe sela schreef de begeleidende muziek en Johan Greter ontwierp de decors en kostuums. Een indrukwekkend aan tal medespelenden verschijnt in deze opvoering op het scherm. Liet eerste televisieprogramma uit de Verenigde Staten zal maandagavond via Eurovisie worden uitgezonden tus sen 20 en 20.30 uur. Daarna, tussen 22.45 en 23.30 uur zal de Europese bij drage worden uitgezonden naar de Verenigde Staten. Het Europese programma zal uit een korte inleiding en drie delen bestaan. Het eerste deel toont de uitgestrekt heid van het Eurovisienet en omvat beelden vanuit Gaellivare, gelegen bo ven de poolcirkel in noord-Zweden, de zuidkust van Sicilië, Wenen en het meest westelijke punt: Land's end in Groot-Brittannië. DE BETERE VIRGINIA Het tweede deel zal beelden van Europa's kunstschatten tonen: resp. in Parijs, Londen, Belgrado en de Six tijnse kapel. Het derde en laatste deel brengt de Amerikaanse kijkers naar de Cern te Genève, naar hoogovens te Duisburg, een opera te Rome, de Champs Elysées en een nieuwsagent schap te Parijs. Vanuit Engeland zul len hieraan waarschijnlijk nog beelden worden toegevoegd van iets moderns en iets traditioneels. De producer van dit Eurovisiepro gramma is de heer Aubrey Singer. Het Engelse commentaar voor de Ameri kaanse kijkers wordt gesproken dooi de heer Richard Dimbleby van de BBC, terwijl de technische leiding zal be rusten bij de heer Eric Griffiths van het technisch centrum van de Europese Radio Unie te Brussel. Ma een jaar van bijzonder moeizaam onderhandelen is de tv-sectie van de AVRO er in geslaagd Caterina Valente te engageren voor een exclusief op treden in Hilversum op zaterdagavond 4 augustus tijdens een rechtstreekse uitzending vanuit de grote studiozaal bij de AVRO. Naast enkele oude suc cesnummers zal Caterina Valente in haar 45 minuten durende show tal van nieuwe liedjes zingen, waarbij zij mu zikaal ter zijde zal worden gestaan door haar broer Silvio Francesco, haar eigen ritmegroep en door het orkest van Bep Rowold. De produktie is in handen van Karei Prior en Jef de Groot heeft de tv-regie. Het program- zal zal op een later tijdstip door de Belgische tv worden uitgezonden. Op Hilversum 1 (402 m) speelt om 20.05 uur het Concertgebouw Orkest o.l.v. Rafaël Kubilik de simfonie no. 99 in es van Haydn. Voorts de simfonie no. 3 van Roussel en de simfoniëtte van Ja- nazcek. Om 22 uur speelt het trio van Frans van Bergen in Scheveningen. Ten slotte is er om 23.10 uur de rubriek „Dis- cotaria". Op Hilversum 2 (298 m) geeft de Kon. Militaire Kapel om 20 uur een zomer avondconcert. Om 20.45 uur volgt de vakantiewedstrijd „De Zevensprong" en om 21.30 uur een orgelconcert. Tot be sluit van het avondprogramma spelen om 23.30 uur Harry Jamed en zijn orkest. PRAET-MAECKER Ik heb mijn licht 'ns opgestoken bij mijn overbuurvrouw, en zij vertelde me, dat van dat rommeltje eerst een papje wordt gemaakt, dat dat vervolgens op je ge zicht wordt uitgestreken en dan moet drogen. Als het droog is, halen ze die smurrie er met lauw water weer af. Zo zie je, het bestaat eenvoudig niet, dat er nicotine in dat masker zat." ,,0, neen? Ock niet, als wat jij voor je onderzoek hebt gekregen een restje was. achtergebleven in de verpakking?" ,,0 ja? Neen, in dat geval...Maar waarom, voor den drommel, heb je dan niet een beetje van haar gezicht ge krabd? Het lijkt me toch een koud kunst, je om..." Waarom ik niets van haar gezicht heb gekrabd? Wel, heel eenvoudig om dat er niets te krabben viel. Haar ge zicht was keurig schoongemaakt." Bennie Hazevoet floot even. „Met opzet?" vroeg hij dan. Hoofdinspecteur Perquin haalde de schouders op. ,,Weet ik veel," zei hij somber. ,,Het is natuurlijk mogelijk. Maar het is even goed mogelijk, dat het te goeder trouw is gedaan zonder dat iemand er nog erg in had. dat er iets mis was." ,.In dat geval zou de schuldige dan toch een steek hebben laten vallen. Want als dat masker onderzocht was.." ,,Ja, tenzij de schuldige het er dus maar op aan heeft laten komen, wat het masker betreft, wat ik moeilijk kan ge loven van iemand, die zo systematisch te werk is gegaan tot nog toe. Ze zal dus wel óf zelf die rommel van het ge zicht van het slachtoffer hebben geveegd of een ander ertoe hebben overgehaald" ,,Zie je nu wel. dat het een koud kunst je is de dader te pakken te krijgen? Je hoeft alleen maar uit te zoeken, wie dat heeft gedaan. Of heeft laten doen,' zei Bennie Hazevoet zielstevreden. ,,Nu, dat zaakje is gepiept, hoor." ,,0, dacht je dat?" zei Perquin ge- ergerd. ,,Ja, jij hebt goed praten. Dat je naief was, wist ik. Maar dat je zo naief was te geloven, dat ik in een handomdraai te weten zou komen, wie dat masker heeft afgewassen of laten afwassen..." ,,Ik zie niet in, wat daar nu voor na- iefr aan is." Het was duidelijk te ho ren, dat de dikke ingenieur zich bele digd voelde. ,,Je zegt toch zelf. dat dat meisje, die juffrouw, die haar hielp, het op een gillen heeft gezet, zodra ze merk te. dat er iets mis was. Natuurlijk zijn ze op dat gegil allemaal als hazen ko men toerennen. Leer mij dat vrouwvolk kennen. Dus getuigen genoeg zou ik zo zeggen." •.Zeker getuigen genoeg. En ik merk wel, dat jouw ideeën over getuigenver horen en het nut, dat iemand daaruit kan trekken, al net zo primitief zijn als over die vrouwen. Van geen van beide onderwerpen heb jij kaas gegeten. Het spijt me, dat ik het zeggen moet, maar" „G9ed zo! Vooruit maar! Eerst was naïef Nu, dat had tenminste nog een vriendelijke klank. Maar nu ben ik, ver dorie, al primitief. Het is maar goed, aai ik heel wat gewend ben. Bennie Hazevoet heeft gelukkig een brede rug, hoSr" bred6 rUg" Sans rancune' ni"M^ar+zo bedo.el ik het toch helemaal met. Dat weet jc toch zelf ook wel," zei Perquin ongelukkig. ,jk wou alleen maar zeggen, dat een getuigenverhoor iets is, waarop je nooit peil kunt trek- ken. Als het,er op aan komt, krijg je meestal niet,te horen, wat de getuigen werkelijk gezien en gehoord hebben maar wat ze heilig geloven, dat zij hebben gezien of gehoord. Of zelfs wat ze vol gens hun theorie van de zaak, zouden hebben moeten zien of horen. Die dat doen zijn de ergsten." „Nu ja." meende Hazevoet een beet je verbluft, „in elk geval zal niemand, die dat masker niet heeft afgewassen zeggen ...Och neen. dat is natuurlijk on zin, want de schuldige zal het evenmin vertellen. Maar als het nu niet de schul dige is. die die rommel van mevrouw Grijpstra's zo heette ze immers gezicht heeft gehaald, welke reden zou zt dan hebben om haar mond te hou den? Wat let haar dan doodgewoon te zeggen: „X. vroeg me of ik dat goed je niet kon afwassen?" Waar of niet" „Het spijt me, beste kerel. Alles wat je zegt, klinkt zo verschrikkelijk logisch, zolang je zelf nooit met dat bijltje hebt gehakt. Tien tegen een zal zij zwijgen of, als zij door de anderen wordt aangewe zen, zelfs heftig ontkennen." ,,Ook al is ze niet de moordenares? Nu klets je maar wat, neem me niet Na het journaal presenteert de VPRO het gesprek aan de schrijftafel en om 20.30 uur de rubriek „Onder vuur" met een interview met staatssecretaris mr. Y. Scholten. De hoofdschotel van de avond is om 21 uur een reportage uit de Rotterdamse stadsschouwburg van het toneelstuk „Arturo Ui" van Bertold Brecht. België Vlaams biedt om 20.30 uur een reportage over Deense ambachten, om 20.50 uur de Ballade Chromo en om 21 uur een overname van de Nederlandse tv van „Arturo Ui". kwalijk. In dat geval is er toch geen enkele reden om..." Hoofdinspecteur Pieter Auguste Per quin zuchtte wat ongeduldig. Dat had je nu altijd met die lui, die de exacte we tenschappen beoefenden, ze waren zo on mogelijk logisch. Ze verwachtten van van tevoren vaststaande reacties een menselijk wezen onveranderlijke, als van een machine of een andere che mische compositie. Zoiets van: In zul ke omstandigheden is de menselijke re actie zus, in zulke daarentegen zo. Maar er bestond geen menselijke reactie, ei bestonden alleen maar reacties van mensen. En ieder mens reageerde niet alleen weer anders, maar zelfs dezelfde mens reageerde in precies dezelfde omstandigheden de ene keer zus en de andere juist andersom. ,,Neen, er is voor een onschuldige geen enkele reden om haar mond te houden, maar daaruit volgt nog helemaal niet, dat ze zal gaan praten. Ik kan wel zien, dac jij nooit een getuigenverhoor hebt geleid. Misschien zwijgen ze. Of misschien pra ten ze. Maar dat wil helemaal nog niet zeggen, dat ik er in een van beide ge vallen ook maar iets beter van word. Als je tien mensen moet verhoren, die alle tien getuige zijn geweest van een of ander, hebben ze alle tien weer iets anders gezien. In negen van de tien geval Na de gebruikelijke „voorgerechten' waarvan Jan Cottaars sportpraatje wel het interessantste, en een tekenfilmpje het smakelijkste was, kwam de KRO aan bod met als amusementsschotel de Bel gische bijdrage voor „de gouden roos" onder de titel „Atelier". Het is ons niet bekend hoe dit programma er bij de beoordeling is afgekomen, maar naar on ze smaak was het maar een pover gedoe. Onsamenhangend vooral, hetgeen niet erg is, als men ook niet de bedoeling van een bepaalde „draad" voor ogen heeft. Hier had men dit plan blijkbaar wel. De twee scènes van het ballet bij voorbeeld waren zeer onsamenhangend en misten elke zwierigheid en charme. Er was een aardige chansonnière, die een stemmingsvol liefdeslied bracht, dat abrupt werd afgebroken omdat er nu eenmaal in het draaiboek een muis moest verschijnen, waarop de charmante sou brette het niet begrepen had... Een leuk trio bracht op verrassende wijze „When the saints go marching in", en dan was er nog een negerzanger, die ons beslist niet kon boeien. Hoewel wij destijds ook niet overliepen van enthou siasme voor de Corry Brokkenshow, was die in vergelijking met dit „Atelier" toch diverse pluspunten meer waard. Leerzaam was de filmische trip door het land der concilies, waarmee wij wer den voorgelicht over de betekenis van de vier voorgaande concilies. Boeiend was dit met name door fraaie opnamen uit o.a. Athene, Ephese, Constantinopel en nog enkele andere oudheidkundige gebieden van de landen rond de Bosporus. Eindconclusie: geen hoogtepunten. Een „midden" 'programma. J.d.R. Hilversum I 402 tn. DONDERDAG 19 JULI AVRO: 12,00 Licht ens. m. zangsol. 12,30 Land en tuinb.meded. 12,33 Uit het bedrijfsleven, lez. 12.43 Pianospel, lichte muz. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Lichte gram. 14,00 Strijk- kwart., moderne muz. 14,40 V.d. vrouw 15,00 Pianorec., klass. en moderne muz. 15,30 Extra vitaminen (gr.) 16,00 Voor oog en oor, cult, progr. 17,00 Gram. v.d. jeugd 17,10 V.d. jeugd 17,40 Gram. v.d. jeugd 18,00 Nws. 18,15 Event, act. 18,20 Promenade-ork. en sol. 18,55 Ge sproken brief 19,00 Carrousel, gevr. progr. 19,55 Sportpraatje 20,00 Nws. 20.05 Holland Festival 1962: Concertgeb.ork., klass. muz. I.d. pauze 21,00-21,25 Kurt Tucholsky, de man met de vijf namen, lez. 22,00 Lichte muz. 22,30 Nws. 23,00 Sportact. 23,10 Disco- taria, nieuwe gram. 23,55-24,00 Nws. VRIJDAG 20 JULI VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Socialistisch strijdlied 7,23 Lichte ochtend klanken (gr.) 8,00 Nws. en socialistisch strijdlied 8,18 Muz. ochtendpost (gr.) 8,30 V.d. kind. 9,00 Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 Klass. muz. (gr.) (9.35-9,40 Waterst.) VPRO: 10,00 Inzicht en uitzicht, lez. 10,05 Morgenwijd. VARA: 10,20 Amsterdamse Politiekapel 10.50 Lichte gram. 11,00 V.d. kleuters 11,15 Sopraan en piano, Franse lie deren 11,45 Hammondorgelspel. Hilversum II 2M8 m. DONDERDAG 19 JULI KRO: 12,00 Middagklok - noodklok 12,04 Lichte gram. 12,25 V.d. boeren 12,35 Land en tuinb.meded. 12,38 Lichte orkestmuz. (gr.) 12,50 Act. 13.00 Nws. 13,15 Promenade-ork. en zangsol., amus.muz. NCRV: 14,00 Me- tropole-ork., lichte muz. 14,45 Balletmuz. (gr.) 15.30 Licht ens. 16,00 Verkenningen in de bijbel 16,20 Pianorec., moderne muz. 16,45 V.d. jeugd 17,10 Lichte gram. 17,40 Beursber. 17,45 Lichte orkestmuz. 18,15 Sportagenda 18,20 Licht ens. 18,40 Negro-spirituals (gr.) (Advertentie) ADOX C 18 kleurenfilm in een ADOX camera vanaf f 54.- len zijn ze het nergens, maar dan ook nergens over eens. Er bestaat natuurlijk ook nog kans, dat ze allemaal praten. Dan krijg je een allergezelligste beken tenisorgie. Begrijp je?" „Als je misschien verwacht dat ik je geloof, wanneer je me probeert wijs te maken, dat iemand voor zijn plezier zal gaan bekennen, dat hij iets gedaan heeft, dat hij niet heeft gedaan, dan moet ik zeggen: Neen, maak dat een ander wijs daarmee ben je bij mij aan het ver keerde adres. Of die iemand moet sta pel zijn. In dat geval is het natuurlijk wat anders." ,,0, ja?" zei Perquin narrig. ,,Nu, ik hoop van harte voor je, dat je je zon nig* naiviteit nog lang moogt bewaren. Tot ziens." En hij trok de kamerdeur met een smak achter zich dicht. Ingenieur Benjamin Hazevoet was, als meelijdend het hoofd. Beslist, de arme kerel was niet in orde. Het zou hem r.iet verwonderen, als hij maagpatiënt was. Maagpatiënten zijn altijd zo humeu rig. Misschien wel een maagzweer. Als je leeft zoals hij, altijd in een hurrie... En van de ene ergernis in de andere... Van zo'n leven moet een mens wel een ulcer krijgen. Wordt vervolgd. In een bus bekeek een oudere dame een vrouw met twee kinde ren, die naast haar zat. „Ik zou tien jaar van m'n leven willen ge ven om een tweetal lievelingen als die daar te hebben", sprak ze wee moedig. „En dat", antwoordde hun moe der, „is precies wat ze mij gekost hebben." Jan: Weet jij nou eigenlijk wat inflatie is? Ruudje: Nou, dan snijden ze een stukje van een tientje af, zonder dat je het ziet. Een achttienjarige, die wegens in braak in de gevangenis van Denver- Land haar straf uitzat, zag kans zich in een der zakken met vuile was te verstoppen en op deze manier te ont snappen. Toen de waszakken in de wasserij waren aangekomen stapte zij uit haar schuilplaats te voorschijn om tot de ontdekking te komen, dat zü in de wasserij stond van de stads gevangenis van Denver, Engeland! Een Roemeens spreekwoord zegt, dat, wanneer iemand je bedriegt, het zijn schuld is, maar wanneer hij je voor de tweede maal bedriegt, het je eigen schuld is. f03 „Volgende patiënt** (Advertenties) EAU de MÉLISSE des Carmes 'Boyer' Moe? Reisziek? Last van uw maag? Enkele druppels op wat suiker(water) werken verkwikkend en kalmerend. Reeds meer dan 300 jaar met succes gebruikt. Eau des Carmes 'Boyer'ontspant de zenuwen en verhoogt de weerstand bij onrust en emoties. Bij Apotheken en Drogisterijen. 19,00 Nws. en weerber. 19,10 Gew. muz. 19,30 Radiokrant 19,50 Politieke lez. 20,00 Kon. Militaire Kapel 20,45 De zevensprong, vakantiewedstr. 21,10 Hammondorgelspel met ritm. begel. (gr.) 21,15 Gevelstenen en uit hangborden, klankb. 21,30 Holland Festival 1962: Kerkorgelconc., klass. en moderne muz. 22,00 Muz. voor miljoenen, klass. gram- 22,30 Nws. en SOS-ber. 22,40 Avondoverd. 22,55 Rep. zomerconferentie CHU 23,05 Cello en piano 23,25 Boekbespr. 23,50 Gram. 23,55- 24,00 Nws. VRIJDAG 20 JULI KRO: 7,00 Nws. 7.15 Pianorec. (gr.), klass. en moderne muz. 7,45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,50 V.d. vrouw 9,40 V.d. kind. 10,05 Operetteklanken (gr.) 10,35 Paris et ses vedettes 11,00 V.d. zieken 11,40 Kamermuz. (gr.) 11,50 Als de ziele luistert, lez. Bmssel - Vlaams DONDERDAG 19 JULI 324 m: 12.00 Nws. 12,03 Lichte gram. 12,30 Weerber. 12,35 Amus.muz. 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,15 Moderne en klass. kamer muz. 14,00 Werther, opera 15,00 Kamermuz. 15,30 Lichte pianomuz. 16,00 Beursber. 16.06 Koorzang 16,20 Kamermuz. 17,00 Nws. 17.15 Lichte muz. 17,50 Vioolrec. 18,20 V.d. sold. 18,50 Orkest en piano's 19,00 Nws. 19,40 Ita liaanse muz. 20.00 Casinoconc. 21,15 Zarig- rec. 22,00 Nws. 22,15 Lichte muz. 22,55-23,00 Nieuws. Brussel Frans DONDERDAG 19 JULI 484 m: 13,00 Nws. 13,15 Gevar. muz. 14,03 Orkest, koren en viool, kamermuz. 15,03 Belg. njuz. 16,08 Lichte muz. 17.00 Nws. 17,30 Gram. 18,30 Gevar. muz. 19,30 Nws. 22,00 Wereldnws. 22,20 Gevar. progr. 22,55 Nieuws. DONDERDAG 19 JULI NTS: 20,00 Journ. VPRO: 22,20 Gesprek aan de schrijftafel, lez. 20,30 Onder vuur, enkele studenten stellen vragen aan een politicus 21,00 Arturo Ui, toneelstuk. VLAAMS BELGIë: 19,30 V.d. jongeren 20,00 Nws. 20,30 Deense kunstambachten, filmrep. 20.50 Korte film 21,00 Arturo Ui, toneelstuk 23,20 Nws. FRANS BELGIë: 19,30 De christenen in het sociale leven 20,00 Nws. 20.30 Nwe films 21,00 Detectivefilm 21,35 Portrait Souvenir, Maurice Barrès 23,05 Nws. De Westduitse autoriteiten hebben een „zeer gevaarlijke" neo-nazistische jeugd organisatie van 900 zwarthemden ont bonden welke op rassenbasis het „Groot- duitse rijk" wilde herstellen. In een verklaring van het ministerie van binnenlandse zaken wordt de organi satie „Bund Vaterlaendischer Jugend'* geheten de grootste en gevaarlijkste uiterst rechtse jeugdbeweging in het land genoemd. De leden droegen zwarte hemden en broeken en hadden dolken in hun leren riemen. Hun streven is in strijd met de grondwet en de goede verstandhouding tussen de volkeren, aldus de verklaring. De Japanse premier, Hayato Ikeda, heeft gisteren zijn derde kabinet gevormd sedert hij twee jaar geleden het premier schap heeft aanvaard. De wijzigingen komen veeleer neer op portefeuillewisselingen dan op de for matie van een geheel nieuw kabinet. Hoewel slechts drie ministers aan zijn gebleven en 15 nieuwelingen zijn opge nomen in het uit 20 leden bestaande kabinet, is er bijna geen wijziging ge komen in de bestaande machtsverhou dingen. Men verwacht, dat Japan zijn pro- Amerikaans beleid zal voortzetten. Als we een paar dagen groeizaam weer beleefd hebben zal het ogenblik zijn aan gebroken om de aardappelexport vrij te geven, maar op het ogenblik is dat nog niet mogelijk. Woordvoerders van de hoofdafdeling akkerbouw van het Land bouwschap vertelden dit gisteren in de bestuursvergadering van dat schap. Zij gaven daarmee weer wat hun gisteren morgen was meegedeeld in de bespre king. die zij nu al weken lang iedere dag hebben met voorzitter en directeu ren van het Produktschap voor Aard appelen. Deze functionarissen hebben op 26 juni van hun bestuur machtiging ge kregen het moment te bepalen waarop de export weer kan worden toegestaan. Het besluit is voor het Koninklijk Ne derlands Landbouwcomité aanleiding ge weest een communiqué uit te geven, waarin met klem aangedrongen wordt op onmiddellijke opheffing van de export stop. (Advertentie) 23-2. Terwijl het ezelskarretje zich in de l ichting van Slemperdijk voortspoedde kwam Hinter uit de verdwijnkast tevoor schijn met het konijn Bianco. „Kijk eens wat ik gevonden heb. meneer! riep hij. Maestro Bozzoroni, die op de maat van Alessandro's hoefslag een vrolijk lied zat te zingen, draaide zich om. Het knaapje had enkele portefeuilles in zijn handen en twee gouden horlo ges. „Perbacco, blijf daar af!" riep Bozzo roni plotseling woedend. „Niets voor kna pen!" „Wat is dat dan meneer riep Min ter. „Ah niets, niets. Oude tovers." ''V.0,?' wat gebeurt er als je er in kijkt? vroeg Hinter. ..Perbacco. niet in kijken! Wij hebben haast. Wij moeten naar de grote heer Zumpf. Berg ze weer in de kast. knaap, gauw!" Hinter gehoorzaamde mokkend. „Als we niks mogen, leren we nooit echt to veren", zei hij. „Ah, dat komt, dat komt!" zei Bozzo roni. „Wij moeten eerst ons grote nieu we nummero aan de heer Zumpf tonen Hij begon te gebaren op de bok van het karretje. ..Ik stop het knaap in de ma gische kast en zzzzt staat hij achter in de zaal! Fantastico!" Het ezelskarretje had Slemperdijk ach- ter zich gelaten en reed nu op de gro te weg naar Zwaai, waar het Grand The atre van de heer Zumpf lag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7