Nederlandse jongeren: voortreffelijk werk SLAPER DERDE TOURTRIOMF JACQUES ANQUETIL Verrassende Italianen winnen twee etappes Knecht" Ab Geldermans zeer knappe prestatie Dappere Bas Maliepaard prijs strijdlustigste LOCOMOTIEF Ab Geldermans prachtige 5e Jan Janssen fraaie 3e m Ook in 1963 merkenteams Posities VREDESTEIN banden Krachtig applaus voor ploegenprijs Jacques Goddet: Prachtige carrière Amateur Onafhankelijke Beroepsrenner 3 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 JULI 1962 Tour TRIOMF JACQUES ANQUETIL PARIJS, zondagavond. De lappen hingen erbij toen Jacques Anquetil zondagmiddag in het tot de nok toe gevulde Pare des Princes in het grote peloton zijn intocht als win naar van de Tour de France maakte. B'ijna had een stommiteit van zijn ploeggenoot Jean Graczyk in de laatste etappe nog een sensationeel slot ge geven aan deze monsterrit. Want na 161 km, bij de vliegende controle in Pithiviers, kwam Graczyk een praatje maken met zijn kopman, hun sturen haakten in elkaar en beiden kwamen ten val, nog een twintigtal andere coureurs meeslepend. De consternatie was groot. Hoe had Anquetil het er afgebracht? Al spoedig bleek echter dat de Fransman met een gescheurde gele trui en wat lichte schaafwonden uit de valpartij te voorschijn was gekomen. Het had veel erger kunnen zijn. Anquetil kreeg de fiets van Annaert en zat al heel gauw weer, nog wat bleekjes van de schrik, in het grote peloton. De gele trui, die de laatste twee dagen niet door acties van de concurrentie was bedreigd, was v oor Anguelil gered. Zaterdag waren weliswaar Planckaert, Poulidor en Gilbert Desmet met nog een zestiental renners gevlucht, maar dat gebeurde pas 30 km voor de finish in Nevers en kon dus geen echte aanval op de positie van Anquetil worden genoemd. De vluchters kwamen tot een grootste winst van 35 sec., die op de gloednieuwe skelterbaan in Nevers tot 12 sec. was geslonken. Ook zondag gebeurde er naast die val niets, dat de eindzege van Anquetil in gevaar bracht. Bas Malipaard heeft er echter voor ge zorgd, dat van het gebruikelijk slotdefilé geen sprake was. De Nederlander ont snapte na 42 km. samen met zijn ploeg genoot Guy Ignolin, welk tweetal 100 km verder een voorsprong van meer dan 6 min. had veroverd. Zou er dan einde lijk eens een Nederlander in het Pare des Princes gaan winnen? We hadden het Maliepaard de beste sprinter van de twee, graag gegund. Maar in de hoofdmacht waren andere eerzuch- tigen die het eerst in het Prinsenpark over de streep wilden gaan. Zij organi seerden een jacht, die 20 km voor Parijs de kapitulatie van Maliepaard en Ignolin tot gevolg had. Het tweetal was tóen in gelopen door Benedetti, Puschel, Ongenae en Beuffeuil en betaalde de tol voor de solo van bijna 200 km. Maliepaard en Ig nolin verdwenen in de achterhoede. De coureur uit Willemstad werd toch beloond. Hij werd uitgeroepen tot de strijdlustig ste van de laatste etappe, die mede door zijn toedoen met 't rekordgemiddelde van bijna 40 km/u was afgelegd. Maliepaard mocht dus ook een ereron- de maken in het Prinsenpark na Bene detti, die tussen twee regenbuien door de sprint had gewonnen voor Ongenae en Feuffeuil. Puschel viel een paar kilome ter voor het stadion en kwam evenals alle overige Nederlanders in het grote pe loton binnen, dat een achterstand van 43 sec. op de koplopers had. In de eind spurt van de hoofdmacht veroverde Piet van Est een prachtige vierde plaats voor de Italiaanse sprinter Pierino Baffi. Bij de huldiging van de diverse prijs winnaars kwam het tot een demonstratie van de 30.000 Parijzenaars, die ondanks hun begrijpelijk enthousiasme over de zege van 'n Fransman toch niet vergeten waren, dat Anquetil de Tour heeft ge wonnen in de tijdritten. Natuurlijk, An quetil. gestoken in een gloednieuwe gele trui, werd luid toegejuicht. De werkelijke ovatie kwam echter voor Raymond Poulidor die achter An quetil en Jos Planckaert over de baan ging. De zege van Poulidor in de laatste Alpenétappe heeft de Franse wielerlief- hebbers meer geimponeerd dan de ver richtingen van Anquetil. Met een gescandeerd „Poulidor, Pouli dor" werd de ereronde van de ex-kam- pioen van Frankrijk begeleid en de po ging van de Anquetil-fans om deze de monstratie te overstemmen mislukte. Ererondes waren er ook voor Rudi Altig, winnaar van het puntenklassement, Bahamontes, de beste klimmer van de tour. Eddy Pauwels, uitgeroepen tot de strijdlustigste van de gehele ronde, de eerste tien van het algemeen klassement, onder wie Ab Geldermans, en tenslotte voor alle ploegen, waarvan de formatie van Raphael Geminiani met de hoogste eer was gaan strijken. De Tour van 1962 behoort weer tot het verleden. De verwachting, dat het invoe- (Van onze speciale verslaggever) PARIJS. ZONDAGAVOND. Voor Nederland heeft deze Tour be wezen dat Ab Geldermans in staat moet worden geacht de ronde te winnen Want om nu, zoals de Beverwyker, in het eindklassement een vijfde plaats te bezet ten (hij evenaarde daarmee de beste prestatie van Wout Wagtmans) zonder echter de voordeeltjes te genieten die een kopman van een ploeg toevallen, moet men van een uitzonderlijke klasse zijn. Op het beslissende moment moest Ge miniani Ab Geldermans laten vallen om dat de „zwarte adelaar" uiteraard alleen alles op Jacques Anquetil zetten. Tot op dat ogenblik, vlak onder de top van de Izoard. had de Beverwijker zich als „knecht" in de frontlinie kunnen handhaven. Zou er iets met Anquetil gebeurd zijn, was de Fransman in de bergen ineenge stort, dan had Geminiani in Geldermans een tweede kandidaat voor de Tourzege gehad. Dan zouden alle steun en mid deltjes, die nu voor Anquetil en voor An-| quetil alleen waren, aan Geldermans zijn besteed. Met deze morele steun achter zich zou' Geldermans 'n hele andere tijdrit hebben bereden. Het was opmerkelijk hoe fris mj m Lyon aankwam. Geldermans had zich niet volkomen leeggereden omdat in de laatste twee dagen de trui van Anquetil verdedigd zou moeten wor den. De kans is niet uitgesloten, dat Gelder mans het volgend jaar een nog grotere rol in het Tourverhaal zal gaan spelen. Hij is een van de weinige jongeren, die bijzonder de aandacht hebben getrokken en de stalbazen zullen zeker hun best gaan doen om dit raspaard je tot zich te trekken. In het algemeen gesproken is deze Tour voor het kleine groepje Nederlan ders, dat over vier ploegen was ver deeld, veel beter verlopen dan in de voorgaande jaren. Eindelijk hebben we in Huub Zilverberg weer eens een etap pewinnaar gehad en droeg Ab Gelder mans mans twee dagen de gele trui. Maar ook Piet van Est, Michel Stol- ker, Bas Maliepaard en Dick Entho ven waren figuren, die zich in hun ploe gen bijzonder verdienstelijk maakten. En wat de „echte verdiensten" betreft heb ben vooral Geldermans, Stolker, Piet van Est en Bas Maliepaard een hele goede maand achter de rug en daar gaat het bij beroepsrenners uiteindelijk om. (Advertentie) ren van merkploegen de Ronde van Frankrijk van zijn inzinking zou kunnen redden, is slechts gedeeltelijk bewaarheid geworden. Minder sterk dan het vorige jaar. toen de Franse nationale ploeg vol ledig overheerste, heeft het team van Geminiani zijn stempel kunnen drukken op de gang van zaken. Maar de overmacht bleek tenslotte groot qenoeg om bijna alle sleutelposities te gaan bezetten. Nogmaals, er zullen nieuwe bergko ningen moeten opstaan om een einde te maken aan de periode-Anquetil, waarin de Tour beslist wordt in de tijdritten. Het zal Jacques Goddet en zijn mede werkers genoeg hoofdbrekens bezorgen om de Tour van 1963 zo attractief te maken, dat de reclame makende firma's opnieuw bereid zullen zijn grote finan ciële offers te brengen. Zij hebben er namelijk geen enkel belang bij dergelijke grote bedragen te investeren alleen ter meerdere glorie van Jacques Anquetil. Tijdens de ereronde in het Pare des Princes v.r.n.l. de Fransman Anquetil, de Belg Planckaert (2) en de Frans man Poulidor (3). (Van onze speciale verslaggever) PARIJS. ZONDAGAVOND. De hoogste eer in de tweede Ron de van de Toe komst was voor Antonio Gomez del Moral. De 22-jari- ge Spaanse onaf hankelijke, zoon van een kolenhan delaar uit Cabra, bracht de gele lei derstrui, die hij in de Alpenrit van Barcelonnette naar Briangon op onze landgenoot Henk Nijdam had veroverd, ANTONIO GOMEZ DEL MORAL eindzege De Nederlandse successen in de TOUR VAN DE TOEKOMST werden behaald op de fiets van vandaag! Zé' LOCOMOTIEF de winnende fiets - ook in prijs. Reeds v.a.f 153.50 geheel compleet Alle LOCOMOTIEF rijwielen /vorden gemonteerd met ongeschonden naar Parijs. Zonder moei- lijkheden is dat niet gegaan, want voor al de Italianen en de Nederlanders heb ben na de béide Alpenetappen nog wel getracht verandering in de situatie te brengen. Gomez del Moral hield echter, voortreffelijk gesteund door zijn ploeg genoten, stand tot in het Pare des Prin ces, waar hij door vele duizenden en thousiaste Fransen als overwinnaar kon worden bejubeld. De ereronde was voor de Spanjaard ongetwijfeld het mooiste ogenblik uit zijn nog jonge wielerloopbaan. Even later was echter de glorie voor zeven oranje mannen, die als winnaars van het ploe- gen-klassement met fier geheven hoof den naar het Wilhelmus luisteren. Toen zij onder daverend applaus nog eenmaal de baan rondgingen, kon iedere Neder lander in het Pare des Princes met recht trots zijn. Spanje en Nederland, de enige twee ploegen, die geheel uit onafhankelijken bestonden, hebben het leeuweaandeel van de triomfen voor zich opgeëist. De veertien gele truien werden broederlijk gedeeld. Van de Spanjaarden was Jose Momene een dag leider en Gomez del Moral zesmaal, wat de Nederlanders be treft reden Henk Nijdam en Jan Hugens driemaal in het leiderstricot en Jan Janssen eenmaal. De Nootdorper, be voorrecht met een sterke eindsprint, won niet minder, dan drie etappen, Jan Hu gens (2 x), Leo Knops en Lex van Kreu ningen brachten het aantal ritoverwin- ningen op zeven. Het belangrijkste was voor de equipe van Jefke Jansen echter ongetwijfeld de eindzege in de ploegenrangschikking, be werkstelligd door zes eerste plaatsen in de dagklassementen. Dit alles, alsmede de fraaie klasseringen van Janssen (3e), Jan Hugens (8e) en Henk Nijdam (9e) in de individuele eindrangschikking maakten deze Tour voor Nederland tot een zeer succesvolle. (Van onze speciale verslaggever) PARIJS, zondagavond. Er heerste zaterdag grote conster natie op de Place Bellecour te Lyon, waar de officiële start van de voorlaatste etappe van de Tour de VAvenir zou plaatsvinden. De renners zaten reeds geruime tijd te wachten, maar hun fietsen wa ren nog steeds niet gearriveerd. En wat is een coureur te voet?... Pas enige tijd nadat het uur waar op het vertreksein had moeten worden gegeven was verstreken, werd het probleem opgelost. De chauffeur van de vrachtwagen, die het materiaal moest aanvoeren, bleek zich te hebben verslapen. Toen dat eenmaal bekend was kon den de zaken snel worden gere geld. In de ploegleidersauto's wer den de renners naar de wagen ge bracht, waar zij hun fietsen van de inmiddels gewekte chauffeur in ontvangst konden nemen en vervolgens keerde men terug naar de plaats van vertrek. Door de nalatigheid van de vracht wagenchauffeur zette de karavaan zich echter bijna een uur later in beweging dan voorzien was. Jan Janssen, de nerveuze rouleur-sprin- ter uit het Zuidhollandse Nootdorp, kwam van de zeven Nederlanders die de rit volbrachten (de selectie van Raf Gysel bleek een volslagen misgreep te zijn ge weest) tot de beste prestatie. Zijn 3 etap pezeges werden reeds gememoreerd maar belangrijker was misschien nog dat hij in de Alpen niet al te veel tijd verloor, Toen in Aix-les-Bains de bergen achter de rug waren, bedroeg zijn achterstand op Gomez del Moral slechts 2 minuten 3 seconden. Zijn positie scheen toen nog niet kansloos, mede door de bonificaties welke hij eventueel door zijn sterke eindspurt nog zou kunnen veroveren. Mogelijk zou Janssen inderdaad nog verder zijn gekomen dan deze derde plaats indien zijn ploeggenoten in de laatste 3 etappen met wat meer overleg te werk waren gegaan. Lex van Kreunin gen verspeelde bijv. zaterdag nutteloos zijn krachten in een lange vlucht en Jan Hugens boekte toen wel zijn tweede rit- zege maar met zijn demarrage op ruim 10 km voor de finish ontnam hij tege lijkertijd Janssen diens kansen op de eer ste plaats. Het Nederlandse team heeft tot de Al pen de karavaan met strenge hand ge regeerd. Slechts eenmaal liet men zich, in de rit van Aix-en-Provence naar Juan les Pins, verrassen en dat kwam op kost baar verlies te staan. Zoals echter altijd het geval is geweest met de Nederlanders verspeelden ook deze jongens, al waren zij „op het vlakke" nog zo sterk, vrij veel tijd in de Alpen, met uitzondering van Jan Janssen, die slechts één plaats in het klassement zakte. Desondanks toch alle hulde voor Jans sen, Henk Nijdasn, Jan Hugens, Leo Knops, Kees de Jongh, Lex van Kreu ningen, Miel Verstraete en chef d'equipe Jefke Janssen. Het team heeft zich ter dege laten gelden en tussen Bordeaux en Parijs werd op voortreffelijke wijze de Nederlandse eer hoog gehouden. (Van onze speciale verslaggever) PARIJS. ZONDAGAVOND. „De ronde van het volgend jaar zal opnieuw worden gereden door merk ploegen",, aldus Goddet, ,,Ik heb beslo ten om dit drie jaar lang te doen en het vierde jaar met nationale ploegen te rij den." Ondanks de vrees van velen is de pu blieke belangstelling voor het grootste wielerevenement niet teruggelopen. Meer dan 20 miljoen mensen stonden in België, Luxemburg en Frankrijk langs de route om een flits van hun favorieten op te vangen. Goddet verklaarde dat de Tour van 1963 wellicht een veel wijder internatio naal karakter zal dragen, ook wat het aantal in de route opgenomen landen betreft. Hij geeft van de organisatoren van de Italiaanse Giro een aanbod gekregen om hun ronde ook te wijzigen. Goddet wil van zijn Tour een „Ronde van Europa" maken, die door Frankrijk, België, Nederland, Westduitsland en Ita lië leidt. Dit zou vele moeilijkheden van technische aard opleveren maar de ron de op zich veel interessanter maken. De „Tourbaas" zei volgend jaar wel licht weer een rustdag in te lassen gezien de klachten die hem ten aanzien van het ontbreken hiervan hebben bereikt. Ook de Ronde van de Toekomst is goed verlopen en zal volgend jaar op nieuw worden verreden, aldus deelde Goddet mede. .,De ronde van de Toekomst" moet uit groeien tot het wereldkampioenschap op de weg", zo besloot hij zijn persconfe rentie optimistisch. (Van onze speciale verslaggever). PARIJS, zondagavond. Tienduizend Fransen veerden vanavond recht toen de glorierijke winnaar van de 49e Tour de France, Jacques Anquetil, aan zijn ereronde begon. Een donderende ovatie rolde over het rose cement in het Pare des Princes. Voor de derde maak in zijn rijke wielercarrière had de tengere, pezige Nor- mandiër de zwaarste wegwedstrijd ter we. reld gewonnen. Over deze zege lag weer de glans van die in 1957 toen Anquetil tegen een sterke concurrentie moest strijden, iets wat in 1961 veel minder het geval was. Anquetil was vóór de aanvang van deze Tour niet gedoodverfd als de absolute win naar, want er waren renners van het formaat Frederico Baha montes, Gastone Nencini, Charly Gaul, Rudy Altig, Hans Jun- kermann en er was de publieke vijand nummer één, de wereld kampioen Rik van Looij. Jacques Anquetil, een strateeg, trok om de ronde 1962 niet succes te rijden zijn eigen plan. Beschikkend over een voortreffelijke ploeg gaf Jacques geen duw te veel. Hjj beet alleen van zich af in de tijdritten, die hij MOEST winnen om aan 7ijn derde Tourzege te geraken. Merkwaardig, maar ook deze Tour werd in de tijdritten beslist. In de laatste immers verloor de noeste Belg Jozef Planckaert de gele trui en de ronde. Neen, Anquetil reed ditmaal niet zoals in 1961 van de eerste tot de laatste dag in de gele trui. Hij reed echter wel een uitgekookte wedstrijd en de manier waarop hij met behulp van zijn teammakkers bepaalde vij anden uitschakelde, bestempelde hem nogmaals als een groot kampioen, de beste naoorlogse rondespecialist. Hoe het ook allemaal zij, het feno meen Jacques Anquetil zegevierde. Wie is de blonde knaap, die in min der dan een maand een nieuw fortuin vergaarde? De winnaar van de Ronde van Frankrijk is de zoon van een een voudige aardbeienkweker, een jongen van het platteland rond Rouen. De op 3 januari 1934 te Mont-Saint-Aignan geboren renner debuteerde in 1951 in een nieuwelingenwedstrijd in zijn stad je. Hij toonde zich in de negentig te rijden kilometers verre superieur. Het bleef niet bij zegevieren over zijn straatvrienden. Het bleef niet bij deze simpele overwinning in Rouen, want toen enkele weken daarna een tijdrit werd georganiseerd in de om geving van de kathedraal van Jeanne d'Arc was Anquetil present. Hij won de wedstrijd zoals hij wilde. Zijn concur renten keken tegen een minuten-ach terstand aan en reeds zeiden de wieier- kenners tegen elkaar, dat er uit deze knaap iets kon groeien: dat dit een hele grote zou kunnen worden. De nieuweling bevestigde zijn aanleg in de wedstrijden, die om de clubtitel van „Sotteville" werden gehouden. Op nieuw moest Jacques aantreden en hij blonk uit. Hij kreeg de overwinnaars trui om de schouders en besloot wielrenner te worden Hij wilde het in 1952 eens als amateur gaan proberen. Slechts één jaar zou Anquetil als amateur optreden. Zyn successen wa ren zó overtuigend dat hy het over stapje naar de categorie van onafhan- kelyken kon wagen. De 18-jaar oude renner werd kampioen van Normandië. Hy werd eerste in de Grote Prys van Frankryk voor amateurs, die in Saint Etienne over een afstand van 82 kilo meter werd verreden. In die wedstrijd kwamen de kwali teiten van de renner zeer duidelijk naar voren. Ondanks zijn jeugd over brugde de amateur in nauwelijks 2 u. de afstand. Een geboren tijdrenner is aan het werk, zeiden de insiders en zij kregen gelijk, want,... In het amateurkampioenschap, dat te Carcassonne werd gehouden en dat over een afstand ging van 164 kilome ter, spotte Jacpues met al zijn tegen standers. Zij moesten één voor één het hoofd buigen voor de kracht van de Normandiër, die.... teleurstelde in de Olympische Spelen te Helsinki. De gevierde jongen werd ook slechts tien de en in het wereldkampioenschap, dat te Luxemburg doorging, bracht de belofte het niet verder dan een twaalf de plaats. In zijn eigen land voegde de amateur er echter nog eens een dave rende zege aan toe in Mont-Saint-Aig nan, zijn geboortedorp. Jacques won een 180 kilometer lange wedstrijd, waaraan door alle groten van de ama teurwereld werd deelgenomen. Het was geen wonder dat een renner van deze klasse, waarvan de dokters verklaarden, dat hij reeds volgroeid was, vóór zyn twintigste jaar naar de klasse van de onafhankelijke overging. Dit was in 1953 en opnieuw stapelden zich de successen op. Jacques won de eerste Grote Prys van Calais, #en tijdrit over 88 kilometer. Hij legde beslag op de eerste trui van de Normandische kampioenschap pen, die door Anquetil werden beëin digd met het fantastische gemiddelde van 42.052 km per uur. Claude Le Ber, die later als beroepsrenner enige naam verwierf, eindigde in deze wed strijd als tweede. Hij noteerde een achterstand van bijna.... negen mi nuten. En het ging maar door. De eerste grote Prijs van de Kanaalzone, een wedstrijd over vier etappen, was voor Anquetil. De eerste Grote Prijs van Vanni te Lugano eveneens. Anquetil mocht in deze Zwitserse tijdrit over een afstand van 75 kilometer starten als onafhankelijke. Hij klopte prompt alle beroepsrennen, waaronder zich Ferdi Kubler bevonden de toen als tijd- rijder gevierde Wim van Est. De jonge ling uit Mont-Saint-Aignan werd be roepsrenner en zou wel aan zijn kostje komen. Jacques Anquetil werd beroepsren ner en ofschoon niet alles glorie en triomf was in het eerste jaar, zyn klasse was overduidelyk. Reeds in het eerste jaar kwamen er uitslagen, die alles vertelden. De tijdrit Cannes- Nice bracht hem een eerste beroeps zege. De tweede volgde te Lugano. En het derde in het kampioenschap der kampioenschappen te Parys. In deze wedstrijd versloeg de twin tigjarige Anquetil de kopstukken Loui- son Bobet, Hugo Koblet en Ferdi Kub Ier. Moest Jacques in een Italiaanse tijdrit nog het hoofd buigen voor Fausto Coppi, zijn uitslagen waren wel dusdanig, dat het tweede prof jaar met een gerust hart tegemoet gezien kon worden. Ook 1955 werd een groot jaar voor de kampioen. Tientallen overwinningen kwamen op de erelijst; maar toch.... 1956 werd nog beter, want na diverse tijdritten te hebben gewonnen, en na verschillende gewone wedstrijden te hebben „meegepakt", brak op de 29e juni in Milaan een historisch moment aan. De specialist tijdrijder waagde zich aan een verbetering van het uurrecord dat tot op dit moment op naam stond van de campionissimo Fausto Coppi^ De Fransman verbeterde het record en bracht het op 46.159 km in één uur. De wielerwereld was er onderste boven van en thans stond het meer dan ooit vastFrankrijk bezat een nieuwe wereldkampioen, die zich in de komende jaren zou doen gelden. Anquetil liet zich gelden. In 1957 reeds. Want toen kreeg hij de kans als kopman te gaan fungeren van de Franse nationale ploeg in de Tour. De beroepsrenner greep deze kans met twee handen aan en hij zegevierde vóór de Belg Marcel Janssens en de Oostenrijker Adolf Christian. De droom van een renner, het winnen van de Tour, was in vervulling gegaan. Anquetil won een fortuin. Hij reed criterium op criterium. Hij werd ge vierd en nog eens gevierd, enhoe wel ook in 1958, 1959 en 1960 successen niet uitbleven: de renner had toch niet die plichtsbetrachting, dat hij er alles uithaalde. Jacques feestte veel en graag. Hij verwaarloosde zijn keiharde beroep. Hij sloeg waarschuwingen in de wind, maar bij de aanvang van het vorige wielerseizoen werd over hem verkondigd dat hij terug was, dat hij het vak weer ernstig opvatte, en ziet., de kampioen werd tweede in een Giro d'Italia, die hij had kunnen winnen. Hij werd eerste in de Tour de France, een Tour die hem op het lijf was ge schreven. maar die hij in elk geval moest rijden. Hij reed superieur, zoals ook dit jaar, en daarom, het applaus dat op welde, was verdiend. Daarom het en thousiasme van het Franse publiek, dat terecht bewondering koestert voor deze renner, die vanaf heden van cri terium naar criterium snelt en van wielerbaan naar wielerbaan. Het goud lacht Anquetil opnieuw tegen. hZTPJ* ',ac^ Belukkig Hij\des Princes bemachtigd en daardoor neejt de laatste gele trut m het Pare de eindzege op zak. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5