Lugtenburg altijd op zoek nieuwe mogelijkheden naar PERQUIN FOUTEN! Minter en Hinter en de verdwijn-kast VARA-tv presenteert nieuwe rechtszitting JE ZIET ZE WEER STEEDS MEERil Songfestival te Knokke op KRO-tv MAI^HS3ch VAN DEN BOS RIJSWIJK Luister naar Radioprogramma Is VIERDAAGSE OP BEELDSCHERM Pasta 'Spray haalt de meeste vlekken uit de meeste stoffen! Kennedy tekent nieuwe tv-wet maakt Martin Mons Slem-feuilleton Televisieprogramma OFFICIER-VLIEGER bij de KONINKLIJKE LUCHTMACHT DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 JULI 1962 (Advertentie) (Advertentie) (Van onze radio- en tv-redacteur) „TAie Ger Lugtenburg houdt nog eens J-^'n hartkwaal aan de televisie over", hoorden w\j onlangs een technicus zeg gen in een van de Bussumse studio's, toen Ger voor een keertje achter de knoppen zat om het pianospel van de befaamde jazzpianist Errol Garner via de beeldbuis in de huiskamers te pre senteren. Ook op die avond bleek dat Ger niet alleen over een geoefend re gie-oog beschikt, maar bovendien altijd op zoek is naar nieuwe mogelijkheden bij belichting en camera-instelling. Sinds enige jaren is hij clief-producer en hoofd der TV-regie bij de AVRO, maar regisseren zit hem in het bloed en het is een lust te zien met welk een geestdrift deze televisieman in hart en nieren de studiomensen tot optimale prestaties weet te brengen. Belangrijk aandeel De heer Lugtenburg is niet gauw te vreden. Dat mag hij in deze belang rijke functie ook niet zijn. Van een doortastende producer en een vakkun dig leider van de regisseurs wordt verwacht dat hij een voortdurend ge vecht levert tegen de weg van de min ste weerstand. Toen hij in 1951 als eerste televisie-regisseur van de AVRO ir het kleine Irenekerkje te Bussum, dat tot studio was verbouwd van start ging, begreep hij al gauw dat je jezelf volledig moest inzetten om dit onge lofelijke moeilijke vak der televisie regie. waarvan hij de beginselen had geleerd bij de grote pionier op dit ge bied Erik de Vries, goed onder de knie te krijgen. Hij was nimmer tevreden met zijn steeds maar weer gewijzigde scripts omdat hij tijdens de repetities en soms zelfs vlak voor de uitzending door een inval de technici, cameralie- den en medewerkende artiesten nood zaakten snel de nodige wijzigingen in het draaiboek aan te brengen. En vaak maakten deze vondsten van Lugtenburg het programma boeien der en levendiger. Deze vindingrijkheid was waarschijnlijk het geheim van het succes dat hij in de loop der jaren o.a. met de Weekend-show en rubrie ken als Meridiaan" wist te boeken. Al gauw werd er in Bussum gesproken van een Lugtenburg-stijl,. wanneer er op de valreep plotselinge en vaak gees tige invallen via de camera's moesten worden gerealiseerd. Toch blijft de heer Lugtenburg ook nu wars van would be-effecten en snobisme. Hij ver foeit het avantgardisme alleen maar terwille van het onconvention. Daar tegenover weet hij drommels goed, dat dit medium voor een belangrijk deel berust op de goede presentatie en de show. Bij de tijd blijven "Vfu hij zich sinds drie jaren geheel aan de programmasamenstelling en re gie-voorbereiding wijdt, brengt hij zijn lessen en ervaring, die hij zich achter de regietafel eigen heeft gemaakt, zo goed mogelijk in praktijk. „Je moet bij de tijd en als goede televisieman kunnen reageren op het laatste mo ment. Dat veranderen wordt mij ook nu nog vaak verweten, maar de televi sie is een medium dat zijn grootste kracht ontleent aan de actualiteit",1 vertelde hij met nadruk. Zojuist ben! ik nog even naar de kermis in Laren geweest waar Leen Timp opnamen1 maakte met zijn TV-camera's voor het zaterdagavondprogramma. In de gids hadden wij de kijkers beloofd dat Gerard van 't Reve en Timp aan hun reeks poëtische observeringen ditmaal, na het kijkje op het Waterlooplein en het terrasje op Hemelvaartsdag eens t het strandleven aan onze kust zouden tonen. Maar toen de Bilt met grote hard nekkigheid bleef voorspellen dat koude noordelijke winden ons land bleven teisteren en er geen verstandig den kend mens het in zijn hoofd haalde Op Hilversum II 298 m is om 18.30 uur de NCRV ,.Met band en plaat] voor u paraat" in de. ether. Om 20.10 uur volgt de tweede aflevering van het gezin ,,De Wilkinsons". Het Radio-Fil harmonisch Orkest speelt om 20.45 uur o.l.v. Jean Fournet. Tom Peelen geeft om 21.30 uur een orgelconcert in de Nicolaikerk te Utrecht. Voorts is er om 23.05 uur een pianorecital van Claudio Arrau, terwijl tot slot om 23.35 uur mu ziek van Jerome Kern wordt uitgezon den. DE BETERE VIRGINIA om te gaan pootje baaien, hebben wij op het allerlaatste moment van dit voornemen afgezien. De reportagewa gens zijn daarom naar het Gooise schildersdorp Laren, gereden, waar Timp de kijkers een blik gunde op het kermisvertier. Aangezien de ker mis maar tot donderdag duurde moes ten wij helaas deze produktie op beeld band vastleggen. Ik ben daar geen voorstander van, want er gaat niets boven een rechtstreekse tv-reportage. Maar nood breekt wet en we konden niet anders. Daarom ben ik ook geen voorstander van gefilmde uitzendingen. Als het even kan moet het er levend uit. Een gefilmde documentaire be hoort in de bióscóop thuis. Ze heeft'iets statisch en de beelden zijn vaak riiet berekend op het klein schermpje in de huiskamers. Het doet me denken aan een ontmoeting mét de bekende cineast Herman van der Horst, jaren geleden. Ik had hem gevraagd of hij het was eind 1951 een van zijn films voor ons programma wilde af- staan. Toen Van der Horst na ons gesprek een rondwandeling door de studio maakte en plotseling de beelden! op de monitor zag, welke met een tv-1 camera buiten op straat werden opge nomen, was hij zo gefascineerd, dat hij zei: „Joh laat die film van mij toch weg en neem die straatbeelden, dat is pas televisie..." Helaas moeten wij tegenwoordig door gebrek aan studioruimte, perso neelsgebrek, vakanties en nog veel GER LUGTENBURG grandioze backgroundeffecten, belich tingstrucjes en electronische foefjes vrijwel nimmer dat. succes behalen dat je met een rechtstreekse uitzending kunt bereiken". Steeds nieuw Volgende week zondagavond 22 juli'37* polltiediïtrïct"! brengt de televisiesectie van de KRO var 21.35-22.05 uur een directe uitzen ding van het vierde songfestival in de Belgische badplaats Knokke. In dit pro gramma treden op de ploegen van Enge land en Nederland. Tot de vaderlandse ploeg behoren Anneke Grönloh, Mieke Telkamp, Max Woiski jr., Milly Scott, Joke Copier en het duo José Marcello. In het Engelse team werken mee de vocalisten Christine Campbell, Anita Harris, Noel Harrison, Colin Day en David McBeth. Tot de deelnemende lan den aan dit festival behoren België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland en Nederland. Het winnende team ont vangt een prijs van veertienduizend gul den, terwijl de tweede ploeg 3500 gulden ontvangt. Hoewel de finale van dit song festival op donderdagavond 26 juli wordt gehouden, staat het nog niet vast of deze ook op de Nederlandse beeldscher men te zien zal zijn, aangezien het de toneelavond is van de NCRV. De kijkers in het zuiden des lands zullen wel op zaterdagavond a.s. om 9.10 uur een uitzending kunnen zien van het optre den van het Belgische team tegen de Nederlandse vocalisten. Een vertoning op de Nederlandse beeldschermen is niet mogelijk, omdat de VARA op dit tijd stip een uitzending verzorgt van het eerste Grand Gala des Artistes in het circus Boltini. Dit optreden vindt echter reeds op 18 juli in de hoofdstad plaats en het programma wordt op de beeld band vastgelegd, ook voor vertoning op zaterdagavond. Naar wij vernemen ligt het in de be doeling van de programmaleiding van de televisiesectie bij de VARA om in ok tober een nieuwe uitzending te wijden aan een speciale zitting van de televisie rechtbank. Regisseur Milo Anstadt was wel over bluft door het enorme aantal schrifte lijke, mondelinge en telefonische reac- Na het jounaal presenteert de AVRO om 20.20 uur de rubriek ,,Televizier". Vervolgens kunt u om 20.35 uur kijken naar een speciaal voor de televisie ge maakte documentaire van regisseur Frank Capra over de zon. Tot besluit volgt om 21.30 uur het amusementspro gramma Nieuwe oogst", waarin vele artiesten dit keer hun tv-debuut zullen maken in de Singer-concertzaal te Laren België-Vlaams brengt om 20.30 uur een programma van culturele activiteiten, oir. 20.45 uur gevolgd door een oude KRO-telerecording School voor volwas senen". Tenslotte draait men om 21.20 uur een politiefilm (deel 4) over ,,Het EXPERTS handelscompagnie cv. Ger Lugtenburg die thans met ziin I ties, die hij en zijn collega's vooral de mensen voor het komende seizoen de laatste dagen ontvingen. Unaniem toonde programma's als het ware uit de grond men zich enthousiast over dit program- moet stampen, is bezeten door de ma en slechts weinigen betreurden het, televisie. Gepassioneerd kan liü over nieuwe ideeën praten en zijn medewer kers inspireren. Zijn ervaring heeft hem geleerd, dat je daarbij steeds je oor te luisteren moet leggen zowel bij je eigen mensen als bij het kijkend publiek. ,,Ik pro beer steeds bij anderen weer iets nieuws op te vissen en mijn tienjarige erva ring heeft me geleerd al spoedig te ontdekken of een plan realiseerbaar is of dat het een sof wordt. Je moet van de stelling uitgaan, dat je beter een programma voor de televisie kunt maken, waarmee je een kijkdichtheid van 40 pet bereikt dan met een uit zending, welke maar enkele procenten van het publiek interesseert. Al moet ik toegeven, dat er beslist wel rubrie ken mogen zijn die door een paar pro cent van de toestelbezitters worden gevolgd. Maar de voornaamste eis dat deze programma's zo uitliepen. Er v/aren zelfs naïeve kijkers, die na de eerste zitting boos de VARA opbelden en meedeelden, dat indien de rechtbank de.; verdachte zo$ vêroordelen, zij hun lidmaatschap-vah de VARA zouden op zeggenv- Op Hilversum I 402 m speelt om 18.25 uur de koninklijke harmonie Sophia's vereniging" uit Loon op Zand. Om 20.05 uur verzorgt Eric Krans zijn rubriek over ,,Big band en combo-jazz". De serie Speuren als hobby" wordt om 21.05 uur voortgezet. Vervolgens spelen om 21.25 uur Pia Beek en haar trio. Milit. kapel 15.20 De zevensprong, quiz 15,35 Klass. kamermuz. (gr.) 16,00 Bijbeloverd. 16.30 Oude en moderne kamermuz. 17,00 V.d. kleuters 17.15 V.d. jeugd 17,30 Jazzmuz. (gr.) 17,40 Beursber. 17.45 Regeringsuit^ Proza uit Suriname, door W.S.B. Klooster 18,00 Orgelspel, popul. muz. 18.30 Met band en plaat voor u paraat (gr.) 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Liederen en instr. ens. 19,30 Radiokrant 19,50 Lichte muz. 20,10 Een ko ninkrijk voor een huis, hoorsp. 20.45 Radio- filharm.ork. en sol., moderne en klass. muz. 22.00 Parlem. comm. 22,15 Zang en instr. ens. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Avondoverd. 22.55 Boekbespr. 23,05 Pianorec. 23,35 Gram. 23,55-24,00 Nws! DINSDAG 17 JULI KRO: 7.00 Nws. 7.15 Amus.muz. (gr.) 7,45 Morgengeb. en overw. 8.00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,50 V.d. vrouw 9,40 Gram. 9,45 V.d. jeugd 10,15 Lichtbaken, lez. 10.25 Balletmuz. (gr.) 11,00 V.d. vrouw 11,30 Lichte gram. 11,50 Volaan. vooruit, praatje. Brussel Vlaams MAANDAG 16 JULI 324 m: 12.00 Nws. 12,03 Lichte gram. 12,30 Weerber. 12.35 Landb. kron. 12.42 Amu- sementsmuz. (gr.) 12,50 Beursber. 13,00 Nws. en weerber. 13,15 Kamermuz. (gr.) 14,00 De hoofdschotel van het zaterdagavond menu vormde het jaarlijkse Fedder-mys- terie van de Naardense public-relations man Jan de Koek. Voor de lokalisatie werd de schrijver geïnspireerd door het grote holle gebouw van „Frascati" aan de Amsterdamse Nes. De Koek had het regisseur Max Dou- wes niet gemakkelijk gemaakt, want het verhaal speelde zich beurtelings af op drie verdiepingen. Dit betekende, dat twee van de vier beschikbare camera's van de reportagewagen halverwege de uitzending snel moesten worden afge broken en versleept naar de bovenste etage. Het dient gezegd dat alle mede werkenden hun uiterste best deden om in dit traditioneel „buitengebeuren" geen kortsluiting te veroorzaken. Deze technische moeilijkheden hebben waarschijnlijk veroorzaakt dat de opvoe ring tempo en vaart miste. Wij hadden soms de indruk dat de acteurs onder deze problemen gebukt gingen en geïmponeerd waren door de ingewikkeldheid van de mis-en scène. Het kan overigens niet worden ontkend, dat Jan de Koek betere t.v.-thrillers heeft geschreven. De liefhebbers van de operette zijn zondagavond ruimschoots aan hun trek gekomen met de sprankelende show „Het betoverende lied" van de Duitse t.v. Onze in Amersfoort geboren land genoot Johan Heesters liep in deze melo- dieënpotpourri vele herinneringen op aan de glorietijd van de gefilmde operettes De show werd met verve en raffinement gebracht. Mogen er nog meer van deze muzikale produkties volgen. De R. Hilversum I 402 m. MAANDAG 16 JULI AVRO: 12,00 Lichte ens. en sol. 12,30 Land en tuinb.meded. 12.33 Voor ons platteland 12,43 Trompet met ritm. begeleiding 13,00 Nws. 13,15 Meded.. event, act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Promenade-ork. 14,00 Pianorec., klass. en moderne muz. 14,30 Toneel-camera, vice versa, klankb. 15,00 Kleurrijke klanken, muziekrevue 15,55 Klas sieke muz. (gr.) 17,30 Gram. v.d. jeugd 18,00 Nws. 18,15 Politieke lez. 18,25 Amateur^progr 19,00 Pianorec., klass. muz. 19,30 V.d. jeugd 20,00 Nws. 20,05 Jazzmuz. 20,35 Lichte muz. (opn.) 21,05 Speuren als hobby, lez. 21,25 Lichte muz. 21,45 Voordr. 22,05 Oude muziek 22,30 Nws. en meded. 22,40 Act. 23,00 Instr. trio, lichte muz. 23,15 Moderne muz. (gr.) 23.55-24,00 Nws. DINSDAG 17 JULI AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7,50 Dagope ning AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram 9,00 Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 De groen teman 9,15 Klass. muz. (gr.) 9,35 Waterst. 9,40 Morgenwijd. 10,00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleuters 11,00 V.d. zieken. Hilversum [I 293 m. meer redenen vaak een programma op Ampex of film vastleggen. Maari telkens valt het me op, dat al die I Voorts kunt u om 22.05 uur luisteren blijft voor mij het zoeken naar de juiste naar composities van Jan Pieterszoon vorm van overdracht op een manierSweelinck. Het trio Willy de Vries komt, MAANDAG 16 JULI die aan duidelijkheid niets te wensen1 om 23 uur voor de microfoon en tot NCRV: 12.25 V. boer en tuinder 12.30 Land overlaat". ,,En hiermede tekent hij besluit is er om 23.15 uur een uitzending en tuinb.meded. 12.33 Accordeonork. 12,53 scherp de stijl die zo karakteristiek; van het American Festival-kobr en -or- Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz is voor Ger Lugtenburg. kest. I 13.45 Amus.muz. (gr.) 14.05 Schoolradio 14.35 Het ligt in het voornemen van de Nederlandse Televisie Stichting om vol gende week vrijdag 27 juli een recht streekse reportage te geven van de aan komst van de deelnemers aan de vier daagse wandeltochten te Nijmegen. Com. mentator Frans Henrichs en regisseur Jar. Leyendekker zullen tussen drie en vier uur de kijkers in de gelegenheid stellen de feestelijke intocht langs de Annastraat in de Keizer Karelstad mee te maken. De Amerikaanse president heeft een wet ondertekend, die de commissie voor verbindingen in staat stelt te eisen dat alle nieuwe tv-ontvangers, die in de erenigde Staten verkocht zullen worden in staat moeten zijn op alle 82 kanalen te ontvangen. Zowel de twaalf program ma's in de zeer hoge frequentie als de zeventig ultrahoge frequentieprogram ma s. Momenteel zijn de Amerikaanse tv- toestellen uitgerust met een ontvanger voor de twaalf zeer hoge frequentieka nalen. Deze wet betekent een nieuwe stap in het plan om verbetering te bren gen in de faciliteiten van de Amerikaan se televisiewereld. De eerste stap was Qe toewijzing van 32 miljoen dollar voor v ai?Uw van televisiestations, die op- oedkundige of instructieve program- in dS uitzen.den- Naar schatting staan er r J1®Amerikaanse huiskamers niet min- is sleeü,55 mili°en ontvangers. Daarvan luisteren. O jaï~met~ mevrouw j. negen miljoen geschikt voor nii.ïu vangst van zowel zeer hoge als ultrahoge frequentie. 6) Mevrouw Kitty Grijpsma was een snoezig klein vrouwtje dat veel had van een donzig vogeltje. Alles aan haar was zacht en rond. Ze had geen scher pe kanten, letterlijk noch figuurlijk. Al leen haar handen zouden iemand, die geloofde, dat handen een duidelijker taal spreken dan gezicht en ogen, aan het twijfelen hebben kunnen brengen. Het waren kleine grijpgrage klauwtjes. De meeste onder haar bekenden vonden echter dat het precies van die tere vogelpootjes waren en dat ze zo echt pasten bij die arme, lieve Kitty. Man nen voelden zich gestreeld door de vertrouwende hulpeloosheid, waarmee ze steun zocht, vrouwen schenen haar nooit te verdenken van stroperijen op verboden gebied. Kitty Grijpsma had geen enkele vijand, alleen maar vrien den. Op die regenachtige dag einde sep tember zat ze in de slaapkamer van haar geriefelijk flatje voor de spiegel en bekeek kritisch haar gezicht. Be slist, ze zag er slecht uit. Oud. Die kraaiepootjes om de ogen En dan du lijnen van neusvleugel naar mond hoek. Beslist, die waren veel en veel dieper geworden. Ze zag er uit als een oude heks. Zo ging het werkelijk niet langer, ze deed maar beter Voire Be auté op te bellen, een afspraak te ma ken. Ze strekte de hand uit naar de tele foon. trok haar dan aarzelend terug. Ei waren daar de laatste tijd een paar rare dingen gebeurd. Lientje Vermaas sen En Dee Verspril Zou ze maar met liever 0 Maar een behandeling in votre Beauté kostte haar geen cent. El Lien Vermaassen zo goed als Dee Verspril en die andere twee waren wer kelijk geen lieverdjes. Het was best mogelijk, dat een van de meisjes er genoeg van had gekregen en hun die poets gespeeld. Voor zoiets behoefde zi] niet bang te zijn, die kinderen wa ren allemaal erg op haar gesteld. Ze luisterde altijd geduldig naar hun ver halen en simuleerde belangstelling voor hur. doen en laten. Zoiets kostte je geen cent en bracht zijn rente altijd op dc een of andere manier wel op. Bovendien ging vriendelijk zijn haar zo gemakkelijk af. Neen, ze zou toch Vot- ro Beauté maar bellen. „Juffrouw Ans? Nu moet u eens even ïsteren. O ja, met mevrouw Grijps ma. O, herkende u mijn stem? Juf frouw Ans, weest u eens een engel, ja? aankom, maar zou ik vandaag niet. Ja, ik weet wel, dat ik vreselijk las tig ben.Onmogelijk? Toe nu.Weet u wat, vraagt u mevrouw Caria toch nog even. Misschien O, Carla, liefje, lijk had ze hier de dagindeling in de van een instituut als het jouwe nietwaar' wai gebracht, dat had ze heel goed ge weten. En nu kwam ze met verontschul digingen. Je zou zo'n vrouw toch eigen lijk...Maar ja, ze had haar publiciteits- waarde. Die kleine artikeltjes, die ze zo nu en dan schreef en waarin ze Votre Beauté tot in de wolken prees...Voor zo iets moest je op de een of andere ma nier betalen, dat sprak tenslotte van zelf. Ze mompelde een paar nietszeggen de woorden. Maar Kitty Grijpsma was niet van plan dit onderwerp zo maar los te laten. ..Het was maar dat ik me zo ellen dig voelde," zei ze met haar stemmetje van een zielsbedroefd kind. „Ellendig en alleen. Jij weet niet, wat dat is, Brigit te. Je hebt altijd mensen om je heen. En als je thuis komt, zijn er je kinde ren. Maar ik... Ik moet eruit lopen om mensen te zien. En soms ben ik zo bang...zo bang...Zo helemaal alleen in .Maar het had niets te maken met Votre Beauté," antwoordde Brigitte ner. veus. De voor de behandeling van die dames gebruikte crèmes zijn heel nauw. keurig onderzocht en er is niets gevon den, helemaal niets. Je ziet dus wel..." ,.Ja," zei Kitty Grijpsma vaag, haar gedachten al weer ergens anders. „Trouwens, nu die «Amerikanen je for mules toch kopen, komt het er ook zo erg niet meer op aan, wel? Misschien hadden, ze alle drie, of waren het er vier? wel iets gegeten. Je hoort van zulke gekke dingen tegenwoordig. Kan juffrouw Truus me helpen?" Behaaglijk ging ze achterover liggen in da lange stoel. Heerlijk zo eens te ont spannen. ,,De gewone behandeling mevrouw?" ,,Ja, graag. Massage en een masker, hè?" Ir. tegenstelling met de afdeling jij weet er toch nog wel'raad op. niet?huis, zie je. Ik wou dat ik een hulp voor coiffure waar heel beschaafd natuur- Als je me zien knn rnn in mnrioiüHnn dat en nacht betalen kon. i;:i, u.' i_ i nJ Als je me zien kon, zou je medelijden en Rflcht betalen kon., met me krijgen, heus.. O, neen, het komt er helemaal niet op aan welke tijd. Als ik maar geholpen word. Kwart voor vier? Fijn. Dank je wel, hoor. Je bent een engel." lijk, gebabbeld en gelachen werd, heers- ,,Maar ik ben toch zo'n zelfzuchtig fe er in de afdeling huidverzorging een schaap. Net of jij je narigheden niet 1US^ die deed denken aan een hospitaal, hebt. Wat was dat precies met Jackie Dat was dan dat. Ze giechelde even air ze dacht aan alle commotie, die haar plotseling verzoek met zich mee brengen moest. Hoe ze nu links en rechts zouden moeten bellen om afspra ken te veranderen. Hoe cliënten veel belangrijker dan haar persoontje zich gekwetst zouden voelen omdat hun ver zocht werd genoegen te nemen met een ander uur of zelfs een andere dag. De smoesjes, die ze zouden moeten verzin nen. En dat alles om haar, die toch maar zoals zo dikwijls met een zie lig trillend lipje verzekerde, een arm, alleenstaand vrouwtje was. Ze hield van deze kleine triomfen, vond het prettig zichzelf te verzekeren, dat het haar per soonlijkheid was, haar charme, die haar deze bezorgde. Mensen, die haar niet mochten, beweerden dat het haar nui sance value was. Je kon nooit weten, welke praatjes ze over je rondstrooide, als ze haar zin niet kreeg. Daarom kon jo haar maar beter haar zin geven, ten minste in kleinigheden, het bespaarde je een massa soesah. Toen ze de wachtkamer binnenkwam voelde ze, dat de ontvangst op zijn zachtst gezegd koel was. En ze ging haastig aan het werk om de temperatuur wat te doen stijgen. Een van haar stel regels was nooit te ver te gaan en ze had zich daar altijd wel bij bevonden. ,,0, Brigitte, je bent toch niet boos op mij? Het... het spijt me zo. Ik had niet zo moeten blijven zeuren...Nu heb ik hiei de hele dagindeling ook nog in de Vermaassen? En er zijn nog een paar gevallen geweest niet? Je moet het je maar niet te veel aantrekken hoor. II: weet wel, zulke dingen kunnen een nare uitwerking hebben...De goede naam (wordt vervolgd) (Advertentie) Filmmuz. 14.45 Pianorec. 15,00 Gram. 15.30 Fluit, hobo, viool, altviool en cello 16.00 Beursber. 16.06 V.d. zieken 17.00 Nws. 17,15 Lichte muz. 18.00 Balletmuz. 18.20 V.d. sold. 18.50 Kamermuz. 19,00 Nws. 19.40 Operamuz. 20,00 Kamermuz. (rqoderne muz.) 21,00 De zeven kunsten 21.15 Lichte muz. 22.00 Nws. 22.15 Amus.muz. 22,35 Popul. volksmuz. 22,55 Nws. 23,00-23,15 V.d. zeelieden. Brussel Frans MAANDAG 16 JULI 484 m: 13,00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 14,03 Omroepork. en viool 15,03 Gevar. muz. 16.08 Operette-selecties (gr.) 17.00 Nws. 17,15 Wer ken van Belg. componisten 18,30 Gram. 19.30 Nws. 20,00 Hoorspel 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. MAANDAG 16 JULT NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20,20 Televizier 20,35 TV-film 21,30-22,15 Nieuwe oogst, amus.progr. VLAAMS BELGIë: 19.30 V.d. jeugd 20.00 Nws. 20.25 Het manneke 20,30 Zoeklicht 20.45 School voor volwassenen, tv-spel 21,20 TV- politiefeuill. 22,10 Nws. FRANS BELGIë: 19.30 Filmprogr. 20.00 Nws. 20.30 Sportprogr. 21.00 Filmkron. 21.40 Voordr. 22.00 Lectuur voor allen 22.50 Nws. Binnenkort beschikt onze Koninklijke Luchtmacht over de F-104G Starfighter. Met deze schepping van technisch kunnen en menselijk vernuft worden supersonische snelheden bereikt, snelheden van meer dan tweemaal die van het geluid. Beheersing van zo'n bron van snelheid en kracht vergt niet alleen een vaste hand, een scherpe blik en een uitmuntend vakmanschap, maar bo vendien een constante zelfbeheersing en een nuchter onder de ogen zien van iedere situatie. Tezamen met besluitvaar digheid en verantwoorde lijkheidsbesef zijn dit eigenschappen, waaraan in het bijzonder de toe komstige vlieger moet voldoen. Meent u deze eigenschap pen te bezitten, meldt u dan aan voor de opleiding tot officier-vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht. inlichtingen strook Aan de afdeling Personeelspubliciteit, Grote Marktstraat 40, Den Haag. Verzoeke mij schriftelijk/mondeling1) in te lichten over de opleiding tot officier-vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht. WOONPLAATS: GEBOORTEDATUM: OPLEIDING: 1) doorhalen ivat niet verlangd wordt. RC 2084 20-2 Het volk van Gravenstrueel stond met stomheid geslagen. Daar had me die goochelaar dat jongske in de kast gestopt en twintig meter verder, boven ,„Ql -- a —o °P een ezelenkar tevoorschijn getoverd. rlo iJmrJ knipperde even met| Wat ze tegenwoordig al niet kunnen tl- ,,,^4 i v v,wa je». octu. uc wi&L mei rut ijrnpsma nu Ik weet wel, dat ik erg laat ermee nooit ol ze het meende oniet. Natuur- de lange wimpers. Brigitte Reimers keek haar wat onze ker aan. Je wist met Kit Grijpsma nu Dat ging vast met atoomkracht, meen de er een, maar zijn stem ging verlo ren in het gejuich en applaus van de menigte. Maestro Bozzoroni moest er var wenen. Niet alleen van deze ova-,Zumpf! Kom op, de kast op de kar en tie, maar vooral om de toer zelf. Dit wii gaan"' huSRiilnftelijk .kei grote nun™er° waar Samen met met Minter droeg hii de hu die al die tnd naar eeznrhi had H,i verdwijnkast. waar Hinter nog in verbor. gen zat, terug naar de ezelenkar, maar hij die al die tijd naar gezocht had. Hij brak door de menigte heen en snelde op Minter toe. ..Bravo bravo!" riep hij ontroerd. ..Nummero fantastico! De distels en doornen zijn weg van mijn toverpad! Wij gaan naar het theatro van de grote heer het publiek dromde om hen heen en wil de hen niet laten gaan. ..Nog een toer" riep men. „Tover hem eens boven op de kerk! Nee, stop de heren van de belasting in de verdwlin- kast!" „Ah, ah!" riep Bozzoroni glunderend op de kar. „Si, si. jawel, ik kom terug om te toveren!" Hij trok aan de teugels om Alessandro in beweging te brengen Maar daar naderde in de verte, met beide handen om het stuur geklemd, luid bellend en een snerpend fluitje In d mond...veldwachter Zeeg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3