Lugtenburg altijd op zoek
nieuwe mogelijkheden
naar
PERQUIN
FOUTEN!
Minter en Hinter en de verdwijn-kast
VARA-tv presenteert
nieuwe rechtszitting
JE ZIET ZE WEER
STEEDS MEERil
Songfestival te
Knokke op KRO-tv
MAI^HS3ch
VAN DEN BOS
RIJSWIJK
Luister naar
Radioprogramma Is
VIERDAAGSE OP
BEELDSCHERM
Pasta
'Spray
haalt de meeste vlekken
uit de meeste stoffen!
Kennedy tekent
nieuwe tv-wet
maakt
Martin Mons
Slem-feuilleton
Televisieprogramma
OFFICIER-VLIEGER
bij de
KONINKLIJKE
LUCHTMACHT
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 JULI 1962
(Advertentie)
(Advertentie)
(Van onze radio- en tv-redacteur)
„TAie Ger Lugtenburg houdt nog eens
J-^'n hartkwaal aan de televisie over",
hoorden w\j onlangs een technicus zeg
gen in een van de Bussumse studio's,
toen Ger voor een keertje achter de
knoppen zat om het pianospel van de
befaamde jazzpianist Errol Garner via
de beeldbuis in de huiskamers te pre
senteren. Ook op die avond bleek dat
Ger niet alleen over een geoefend re
gie-oog beschikt, maar bovendien altijd
op zoek is naar nieuwe mogelijkheden
bij belichting en camera-instelling.
Sinds enige jaren is hij clief-producer
en hoofd der TV-regie bij de AVRO,
maar regisseren zit hem in het bloed
en het is een lust te zien met welk een
geestdrift deze televisieman in hart en
nieren de studiomensen tot optimale
prestaties weet te brengen.
Belangrijk aandeel
De heer Lugtenburg is niet gauw te
vreden. Dat mag hij in deze belang
rijke functie ook niet zijn. Van een
doortastende producer en een vakkun
dig leider van de regisseurs wordt
verwacht dat hij een voortdurend ge
vecht levert tegen de weg van de min
ste weerstand. Toen hij in 1951 als
eerste televisie-regisseur van de AVRO
ir het kleine Irenekerkje te Bussum,
dat tot studio was verbouwd van start
ging, begreep hij al gauw dat je jezelf
volledig moest inzetten om dit onge
lofelijke moeilijke vak der televisie
regie. waarvan hij de beginselen had
geleerd bij de grote pionier op dit ge
bied Erik de Vries, goed onder de knie
te krijgen. Hij was nimmer tevreden
met zijn steeds maar weer gewijzigde
scripts omdat hij tijdens de repetities
en soms zelfs vlak voor de uitzending
door een inval de technici, cameralie-
den en medewerkende artiesten nood
zaakten snel de nodige wijzigingen in
het draaiboek aan te brengen.
En vaak maakten deze vondsten van
Lugtenburg het programma boeien
der en levendiger. Deze vindingrijkheid
was waarschijnlijk het geheim van het
succes dat hij in de loop der jaren
o.a. met de Weekend-show en rubrie
ken als Meridiaan" wist te boeken.
Al gauw werd er in Bussum gesproken
van een Lugtenburg-stijl,. wanneer er
op de valreep plotselinge en vaak gees
tige invallen via de camera's moesten
worden gerealiseerd. Toch blijft de
heer Lugtenburg ook nu wars van
would be-effecten en snobisme. Hij ver
foeit het avantgardisme alleen maar
terwille van het onconvention. Daar
tegenover weet hij drommels goed, dat
dit medium voor een belangrijk deel
berust op de goede presentatie en de
show.
Bij de tijd blijven
"Vfu hij zich sinds drie jaren geheel aan
de programmasamenstelling en re
gie-voorbereiding wijdt, brengt hij zijn
lessen en ervaring, die hij zich achter
de regietafel eigen heeft gemaakt, zo
goed mogelijk in praktijk. „Je moet
bij de tijd en als goede televisieman
kunnen reageren op het laatste mo
ment. Dat veranderen wordt mij ook
nu nog vaak verweten, maar de televi
sie is een medium dat zijn grootste
kracht ontleent aan de actualiteit",1
vertelde hij met nadruk. Zojuist ben!
ik nog even naar de kermis in Laren
geweest waar Leen Timp opnamen1
maakte met zijn TV-camera's voor
het zaterdagavondprogramma. In de
gids hadden wij de kijkers beloofd dat
Gerard van 't Reve en Timp aan hun
reeks poëtische observeringen ditmaal,
na het kijkje op het Waterlooplein en
het terrasje op Hemelvaartsdag eens
t het strandleven aan onze kust zouden
tonen.
Maar toen de Bilt met grote hard
nekkigheid bleef voorspellen dat koude
noordelijke winden ons land bleven
teisteren en er geen verstandig den
kend mens het in zijn hoofd haalde
Op Hilversum II 298 m is om
18.30 uur de NCRV ,.Met band en plaat]
voor u paraat" in de. ether. Om 20.10
uur volgt de tweede aflevering van het
gezin ,,De Wilkinsons". Het Radio-Fil
harmonisch Orkest speelt om 20.45 uur
o.l.v. Jean Fournet. Tom Peelen geeft
om 21.30 uur een orgelconcert in de
Nicolaikerk te Utrecht. Voorts is er om
23.05 uur een pianorecital van Claudio
Arrau, terwijl tot slot om 23.35 uur mu
ziek van Jerome Kern wordt uitgezon
den.
DE BETERE VIRGINIA
om te gaan pootje baaien, hebben wij
op het allerlaatste moment van dit
voornemen afgezien. De reportagewa
gens zijn daarom naar het Gooise
schildersdorp Laren, gereden, waar
Timp de kijkers een blik gunde op
het kermisvertier. Aangezien de ker
mis maar tot donderdag duurde moes
ten wij helaas deze produktie op beeld
band vastleggen. Ik ben daar geen
voorstander van, want er gaat niets
boven een rechtstreekse tv-reportage.
Maar nood breekt wet en we konden
niet anders. Daarom ben ik ook geen
voorstander van gefilmde uitzendingen.
Als het even kan moet het er levend
uit. Een gefilmde documentaire be
hoort in de bióscóop thuis. Ze heeft'iets
statisch en de beelden zijn vaak riiet
berekend op het klein schermpje in
de huiskamers. Het doet me denken
aan een ontmoeting mét de bekende
cineast Herman van der Horst, jaren
geleden. Ik had hem gevraagd of hij
het was eind 1951 een van zijn
films voor ons programma wilde af-
staan. Toen Van der Horst na ons
gesprek een rondwandeling door de
studio maakte en plotseling de beelden!
op de monitor zag, welke met een tv-1
camera buiten op straat werden opge
nomen, was hij zo gefascineerd, dat
hij zei: „Joh laat die film van mij
toch weg en neem die straatbeelden,
dat is pas televisie..."
Helaas moeten wij tegenwoordig
door gebrek aan studioruimte, perso
neelsgebrek, vakanties en nog veel
GER LUGTENBURG
grandioze backgroundeffecten, belich
tingstrucjes en electronische foefjes
vrijwel nimmer dat. succes behalen dat
je met een rechtstreekse uitzending
kunt bereiken".
Steeds nieuw
Volgende week zondagavond 22 juli'37* polltiediïtrïct"!
brengt de televisiesectie van de KRO
var 21.35-22.05 uur een directe uitzen
ding van het vierde songfestival in de
Belgische badplaats Knokke. In dit pro
gramma treden op de ploegen van Enge
land en Nederland. Tot de vaderlandse
ploeg behoren Anneke Grönloh, Mieke
Telkamp, Max Woiski jr., Milly Scott,
Joke Copier en het duo José Marcello.
In het Engelse team werken mee de
vocalisten Christine Campbell, Anita
Harris, Noel Harrison, Colin Day en
David McBeth. Tot de deelnemende lan
den aan dit festival behoren België,
Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland
en Nederland. Het winnende team ont
vangt een prijs van veertienduizend gul
den, terwijl de tweede ploeg 3500 gulden
ontvangt. Hoewel de finale van dit song
festival op donderdagavond 26 juli wordt
gehouden, staat het nog niet vast of
deze ook op de Nederlandse beeldscher
men te zien zal zijn, aangezien het de
toneelavond is van de NCRV. De kijkers
in het zuiden des lands zullen wel op
zaterdagavond a.s. om 9.10 uur een
uitzending kunnen zien van het optre
den van het Belgische team tegen de
Nederlandse vocalisten. Een vertoning
op de Nederlandse beeldschermen is niet
mogelijk, omdat de VARA op dit tijd
stip een uitzending verzorgt van het
eerste Grand Gala des Artistes in het
circus Boltini. Dit optreden vindt echter
reeds op 18 juli in de hoofdstad plaats
en het programma wordt op de beeld
band vastgelegd, ook voor vertoning op
zaterdagavond.
Naar wij vernemen ligt het in de be
doeling van de programmaleiding van de
televisiesectie bij de VARA om in ok
tober een nieuwe uitzending te wijden
aan een speciale zitting van de televisie
rechtbank.
Regisseur Milo Anstadt was wel over
bluft door het enorme aantal schrifte
lijke, mondelinge en telefonische reac-
Na het jounaal presenteert de AVRO
om 20.20 uur de rubriek ,,Televizier".
Vervolgens kunt u om 20.35 uur kijken
naar een speciaal voor de televisie ge
maakte documentaire van regisseur
Frank Capra over de zon. Tot besluit
volgt om 21.30 uur het amusementspro
gramma Nieuwe oogst", waarin vele
artiesten dit keer hun tv-debuut zullen
maken in de Singer-concertzaal te Laren
België-Vlaams brengt om 20.30 uur een
programma van culturele activiteiten,
oir. 20.45 uur gevolgd door een oude
KRO-telerecording School voor volwas
senen". Tenslotte draait men om 21.20
uur een politiefilm (deel 4) over ,,Het
EXPERTS
handelscompagnie cv.
Ger Lugtenburg die thans met ziin I ties, die hij en zijn collega's vooral de
mensen voor het komende seizoen de laatste dagen ontvingen. Unaniem toonde
programma's als het ware uit de grond men zich enthousiast over dit program-
moet stampen, is bezeten door de ma en slechts weinigen betreurden het,
televisie. Gepassioneerd kan liü over
nieuwe ideeën praten en zijn medewer
kers inspireren.
Zijn ervaring heeft hem geleerd, dat
je daarbij steeds je oor te luisteren
moet leggen zowel bij je eigen mensen
als bij het kijkend publiek. ,,Ik pro
beer steeds bij anderen weer iets nieuws
op te vissen en mijn tienjarige erva
ring heeft me geleerd al spoedig te
ontdekken of een plan realiseerbaar is
of dat het een sof wordt. Je moet
van de stelling uitgaan, dat je beter
een programma voor de televisie kunt
maken, waarmee je een kijkdichtheid
van 40 pet bereikt dan met een uit
zending, welke maar enkele procenten
van het publiek interesseert. Al moet
ik toegeven, dat er beslist wel rubrie
ken mogen zijn die door een paar pro
cent van de toestelbezitters worden
gevolgd. Maar de voornaamste eis
dat deze programma's zo uitliepen. Er
v/aren zelfs naïeve kijkers, die na de
eerste zitting boos de VARA opbelden
en meedeelden, dat indien de rechtbank
de.; verdachte zo$ vêroordelen, zij hun
lidmaatschap-vah de VARA zouden op
zeggenv-
Op Hilversum I 402 m speelt
om 18.25 uur de koninklijke harmonie
Sophia's vereniging" uit Loon op Zand.
Om 20.05 uur verzorgt Eric Krans zijn
rubriek over ,,Big band en combo-jazz".
De serie Speuren als hobby" wordt om
21.05 uur voortgezet. Vervolgens spelen
om 21.25 uur Pia Beek en haar trio.
Milit. kapel 15.20 De zevensprong, quiz 15,35
Klass. kamermuz. (gr.) 16,00 Bijbeloverd.
16.30 Oude en moderne kamermuz. 17,00
V.d. kleuters 17.15 V.d. jeugd 17,30 Jazzmuz.
(gr.) 17,40 Beursber. 17.45 Regeringsuit^
Proza uit Suriname, door W.S.B. Klooster
18,00 Orgelspel, popul. muz. 18.30 Met band
en plaat voor u paraat (gr.) 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Liederen en instr. ens. 19,30
Radiokrant 19,50 Lichte muz. 20,10 Een ko
ninkrijk voor een huis, hoorsp. 20.45 Radio-
filharm.ork. en sol., moderne en klass. muz.
22.00 Parlem. comm. 22,15 Zang en instr.
ens. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Avondoverd.
22.55 Boekbespr. 23,05 Pianorec. 23,35 Gram.
23,55-24,00 Nws!
DINSDAG 17 JULI
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Amus.muz. (gr.)
7,45 Morgengeb. en overw. 8.00 Nws. 8,15
Lichte gram. 8,50 V.d. vrouw 9,40 Gram.
9,45 V.d. jeugd 10,15 Lichtbaken, lez. 10.25
Balletmuz. (gr.) 11,00 V.d. vrouw 11,30 Lichte
gram. 11,50 Volaan. vooruit, praatje.
Brussel Vlaams
MAANDAG 16 JULI
324 m: 12.00 Nws. 12,03 Lichte gram.
12,30 Weerber. 12.35 Landb. kron. 12.42 Amu-
sementsmuz. (gr.) 12,50 Beursber. 13,00 Nws.
en weerber. 13,15 Kamermuz. (gr.) 14,00
De hoofdschotel van het zaterdagavond
menu vormde het jaarlijkse Fedder-mys-
terie van de Naardense public-relations
man Jan de Koek. Voor de lokalisatie
werd de schrijver geïnspireerd door het
grote holle gebouw van „Frascati" aan
de Amsterdamse Nes.
De Koek had het regisseur Max Dou-
wes niet gemakkelijk gemaakt, want het
verhaal speelde zich beurtelings af op
drie verdiepingen. Dit betekende, dat
twee van de vier beschikbare camera's
van de reportagewagen halverwege de
uitzending snel moesten worden afge
broken en versleept naar de bovenste
etage. Het dient gezegd dat alle mede
werkenden hun uiterste best deden om
in dit traditioneel „buitengebeuren" geen
kortsluiting te veroorzaken.
Deze technische moeilijkheden hebben
waarschijnlijk veroorzaakt dat de opvoe
ring tempo en vaart miste. Wij hadden
soms de indruk dat de acteurs onder deze
problemen gebukt gingen en geïmponeerd
waren door de ingewikkeldheid van de
mis-en scène. Het kan overigens niet
worden ontkend, dat Jan de Koek betere
t.v.-thrillers heeft geschreven.
De liefhebbers van de operette zijn
zondagavond ruimschoots aan hun trek
gekomen met de sprankelende show
„Het betoverende lied" van de Duitse
t.v. Onze in Amersfoort geboren land
genoot Johan Heesters liep in deze melo-
dieënpotpourri vele herinneringen op aan
de glorietijd van de gefilmde operettes
De show werd met verve en raffinement
gebracht. Mogen er nog meer van deze
muzikale produkties volgen. De R.
Hilversum I 402 m.
MAANDAG 16 JULI
AVRO: 12,00 Lichte ens. en sol. 12,30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Voor ons platteland
12,43 Trompet met ritm. begeleiding 13,00
Nws. 13,15 Meded.. event, act. of gram.
13,25 Beursber. 13,30 Promenade-ork. 14,00
Pianorec., klass. en moderne muz. 14,30
Toneel-camera, vice versa, klankb. 15,00
Kleurrijke klanken, muziekrevue 15,55 Klas
sieke muz. (gr.) 17,30 Gram. v.d. jeugd 18,00
Nws. 18,15 Politieke lez. 18,25 Amateur^progr
19,00 Pianorec., klass. muz. 19,30 V.d. jeugd
20,00 Nws. 20,05 Jazzmuz. 20,35 Lichte muz.
(opn.) 21,05 Speuren als hobby, lez. 21,25
Lichte muz. 21,45 Voordr. 22,05 Oude muziek
22,30 Nws. en meded. 22,40 Act. 23,00 Instr.
trio, lichte muz. 23,15 Moderne muz. (gr.)
23.55-24,00 Nws.
DINSDAG 17 JULI
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7,50 Dagope
ning AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram
9,00 Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 De groen
teman 9,15 Klass. muz. (gr.) 9,35 Waterst.
9,40 Morgenwijd. 10,00 Arbeidsvitaminen (gr.)
10,50 V.d. kleuters 11,00 V.d. zieken.
Hilversum [I 293 m.
meer redenen vaak een programma
op Ampex of film vastleggen. Maari
telkens valt het me op, dat al die I
Voorts kunt u om 22.05 uur luisteren
blijft voor mij het zoeken naar de juiste naar composities van Jan Pieterszoon
vorm van overdracht op een manierSweelinck. Het trio Willy de Vries komt, MAANDAG 16 JULI
die aan duidelijkheid niets te wensen1 om 23 uur voor de microfoon en tot NCRV: 12.25 V. boer en tuinder 12.30 Land
overlaat". ,,En hiermede tekent hij besluit is er om 23.15 uur een uitzending en tuinb.meded. 12.33 Accordeonork. 12,53
scherp de stijl die zo karakteristiek; van het American Festival-kobr en -or- Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz
is voor Ger Lugtenburg. kest. I 13.45 Amus.muz. (gr.) 14.05 Schoolradio 14.35
Het ligt in het voornemen van de
Nederlandse Televisie Stichting om vol
gende week vrijdag 27 juli een recht
streekse reportage te geven van de aan
komst van de deelnemers aan de vier
daagse wandeltochten te Nijmegen. Com.
mentator Frans Henrichs en regisseur
Jar. Leyendekker zullen tussen drie en
vier uur de kijkers in de gelegenheid
stellen de feestelijke intocht langs de
Annastraat in de Keizer Karelstad mee
te maken.
De Amerikaanse president heeft een
wet ondertekend, die de commissie voor
verbindingen in staat stelt te eisen dat
alle nieuwe tv-ontvangers, die in de
erenigde Staten verkocht zullen worden
in staat moeten zijn op alle 82 kanalen
te ontvangen. Zowel de twaalf program
ma's in de zeer hoge frequentie als de
zeventig ultrahoge frequentieprogram
ma s.
Momenteel zijn de Amerikaanse tv-
toestellen uitgerust met een ontvanger
voor de twaalf zeer hoge frequentieka
nalen. Deze wet betekent een nieuwe
stap in het plan om verbetering te bren
gen in de faciliteiten van de Amerikaan
se televisiewereld. De eerste stap was
Qe toewijzing van 32 miljoen dollar voor
v ai?Uw van televisiestations, die op-
oedkundige of instructieve program-
in dS uitzen.den- Naar schatting staan er
r J1®Amerikaanse huiskamers niet min-
is sleeü,55 mili°en ontvangers. Daarvan luisteren. O jaï~met~ mevrouw
j. negen miljoen geschikt voor
nii.ïu vangst van zowel zeer hoge als
ultrahoge frequentie.
6)
Mevrouw Kitty Grijpsma was een
snoezig klein vrouwtje dat veel had
van een donzig vogeltje. Alles aan haar
was zacht en rond. Ze had geen scher
pe kanten, letterlijk noch figuurlijk. Al
leen haar handen zouden iemand, die
geloofde, dat handen een duidelijker
taal spreken dan gezicht en ogen, aan
het twijfelen hebben kunnen brengen.
Het waren kleine grijpgrage klauwtjes.
De meeste onder haar bekenden vonden
echter dat het precies van die tere
vogelpootjes waren en dat ze zo echt
pasten bij die arme, lieve Kitty. Man
nen voelden zich gestreeld door de
vertrouwende hulpeloosheid, waarmee
ze steun zocht, vrouwen schenen haar
nooit te verdenken van stroperijen op
verboden gebied. Kitty Grijpsma had
geen enkele vijand, alleen maar vrien
den.
Op die regenachtige dag einde sep
tember zat ze in de slaapkamer van
haar geriefelijk flatje voor de spiegel
en bekeek kritisch haar gezicht. Be
slist, ze zag er slecht uit. Oud. Die
kraaiepootjes om de ogen En dan
du lijnen van neusvleugel naar mond
hoek. Beslist, die waren veel en veel
dieper geworden. Ze zag er uit als een
oude heks. Zo ging het werkelijk niet
langer, ze deed maar beter Voire Be
auté op te bellen, een afspraak te ma
ken.
Ze strekte de hand uit naar de tele
foon. trok haar dan aarzelend terug.
Ei waren daar de laatste tijd een paar
rare dingen gebeurd. Lientje Vermaas
sen En Dee Verspril Zou ze maar
met liever 0 Maar een behandeling in
votre Beauté kostte haar geen cent.
El Lien Vermaassen zo goed als Dee
Verspril en die andere twee waren wer
kelijk geen lieverdjes. Het was best
mogelijk, dat een van de meisjes er
genoeg van had gekregen en hun die
poets gespeeld. Voor zoiets behoefde
zi] niet bang te zijn, die kinderen wa
ren allemaal erg op haar gesteld. Ze
luisterde altijd geduldig naar hun ver
halen en simuleerde belangstelling voor
hur. doen en laten. Zoiets kostte je
geen cent en bracht zijn rente altijd
op dc een of andere manier wel op.
Bovendien ging vriendelijk zijn haar zo
gemakkelijk af. Neen, ze zou toch Vot-
ro Beauté maar bellen.
„Juffrouw Ans? Nu moet u eens even
ïsteren. O ja, met mevrouw Grijps
ma. O, herkende u mijn stem? Juf
frouw Ans, weest u eens een engel, ja?
aankom, maar zou ik vandaag niet.
Ja, ik weet wel, dat ik vreselijk las
tig ben.Onmogelijk? Toe nu.Weet
u wat, vraagt u mevrouw Caria toch
nog even. Misschien O, Carla, liefje,
lijk had ze hier de dagindeling in de van een instituut als het jouwe nietwaar'
wai gebracht, dat had ze heel goed ge
weten. En nu kwam ze met verontschul
digingen. Je zou zo'n vrouw toch eigen
lijk...Maar ja, ze had haar publiciteits-
waarde. Die kleine artikeltjes, die ze zo
nu en dan schreef en waarin ze Votre
Beauté tot in de wolken prees...Voor zo
iets moest je op de een of andere ma
nier betalen, dat sprak tenslotte van
zelf. Ze mompelde een paar nietszeggen
de woorden. Maar Kitty Grijpsma was
niet van plan dit onderwerp zo maar
los te laten.
..Het was maar dat ik me zo ellen
dig voelde," zei ze met haar stemmetje
van een zielsbedroefd kind. „Ellendig en
alleen. Jij weet niet, wat dat is, Brigit
te. Je hebt altijd mensen om je heen.
En als je thuis komt, zijn er je kinde
ren. Maar ik... Ik moet eruit lopen om
mensen te zien. En soms ben ik zo
bang...zo bang...Zo helemaal alleen in
.Maar het had niets te maken met
Votre Beauté," antwoordde Brigitte ner.
veus. De voor de behandeling van die
dames gebruikte crèmes zijn heel nauw.
keurig onderzocht en er is niets gevon
den, helemaal niets. Je ziet dus wel..."
,.Ja," zei Kitty Grijpsma vaag, haar
gedachten al weer ergens anders.
„Trouwens, nu die «Amerikanen je for
mules toch kopen, komt het er ook zo
erg niet meer op aan, wel? Misschien
hadden, ze alle drie, of waren het er
vier? wel iets gegeten. Je hoort van
zulke gekke dingen tegenwoordig. Kan
juffrouw Truus me helpen?"
Behaaglijk ging ze achterover liggen in
da lange stoel. Heerlijk zo eens te ont
spannen.
,,De gewone behandeling mevrouw?"
,,Ja, graag. Massage en een masker,
hè?"
Ir. tegenstelling met de afdeling
jij weet er toch nog wel'raad op. niet?huis, zie je. Ik wou dat ik een hulp voor coiffure waar heel beschaafd natuur-
Als je me zien knn rnn in mnrioiüHnn dat en nacht betalen kon. i;:i, u.' i_ i nJ
Als je me zien kon, zou je medelijden en Rflcht betalen kon.,
met me krijgen, heus.. O, neen, het
komt er helemaal niet op aan welke
tijd. Als ik maar geholpen word. Kwart
voor vier? Fijn. Dank je wel, hoor. Je
bent een engel."
lijk, gebabbeld en gelachen werd, heers-
,,Maar ik ben toch zo'n zelfzuchtig fe er in de afdeling huidverzorging een
schaap. Net of jij je narigheden niet 1US^ die deed denken aan een hospitaal,
hebt. Wat was dat precies met Jackie
Dat was dan dat. Ze giechelde even
air ze dacht aan alle commotie, die
haar plotseling verzoek met zich mee
brengen moest. Hoe ze nu links en
rechts zouden moeten bellen om afspra
ken te veranderen. Hoe cliënten veel
belangrijker dan haar persoontje zich
gekwetst zouden voelen omdat hun ver
zocht werd genoegen te nemen met een
ander uur of zelfs een andere dag. De
smoesjes, die ze zouden moeten verzin
nen. En dat alles om haar, die toch
maar zoals zo dikwijls met een zie
lig trillend lipje verzekerde, een arm,
alleenstaand vrouwtje was. Ze hield van
deze kleine triomfen, vond het prettig
zichzelf te verzekeren, dat het haar per
soonlijkheid was, haar charme, die haar
deze bezorgde. Mensen, die haar niet
mochten, beweerden dat het haar nui
sance value was. Je kon nooit weten,
welke praatjes ze over je rondstrooide,
als ze haar zin niet kreeg. Daarom kon
jo haar maar beter haar zin geven, ten
minste in kleinigheden, het bespaarde je
een massa soesah.
Toen ze de wachtkamer binnenkwam
voelde ze, dat de ontvangst op zijn
zachtst gezegd koel was. En ze ging
haastig aan het werk om de temperatuur
wat te doen stijgen. Een van haar stel
regels was nooit te ver te gaan en ze
had zich daar altijd wel bij bevonden.
,,0, Brigitte, je bent toch niet boos op
mij? Het... het spijt me zo. Ik had niet
zo moeten blijven zeuren...Nu heb ik
hiei de hele dagindeling ook nog in de
Vermaassen? En er zijn nog een paar
gevallen geweest niet? Je moet het je
maar niet te veel aantrekken hoor.
II: weet wel, zulke dingen kunnen een
nare uitwerking hebben...De goede naam
(wordt vervolgd)
(Advertentie)
Filmmuz. 14.45 Pianorec. 15,00 Gram. 15.30
Fluit, hobo, viool, altviool en cello 16.00
Beursber. 16.06 V.d. zieken 17.00 Nws. 17,15
Lichte muz. 18.00 Balletmuz. 18.20 V.d. sold.
18.50 Kamermuz. 19,00 Nws. 19.40 Operamuz.
20,00 Kamermuz. (rqoderne muz.) 21,00 De
zeven kunsten 21.15 Lichte muz. 22.00 Nws.
22.15 Amus.muz. 22,35 Popul. volksmuz. 22,55
Nws. 23,00-23,15 V.d. zeelieden.
Brussel Frans
MAANDAG 16 JULI
484 m: 13,00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 14,03
Omroepork. en viool 15,03 Gevar. muz. 16.08
Operette-selecties (gr.) 17.00 Nws. 17,15 Wer
ken van Belg. componisten 18,30 Gram. 19.30
Nws. 20,00 Hoorspel 22,00 Wereldnws. 22,15
Jazzmuz. 22,55 Nws.
MAANDAG 16 JULT
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO:
20,20 Televizier 20,35 TV-film 21,30-22,15
Nieuwe oogst, amus.progr.
VLAAMS BELGIë: 19.30 V.d. jeugd 20.00
Nws. 20.25 Het manneke 20,30 Zoeklicht 20.45
School voor volwassenen, tv-spel 21,20 TV-
politiefeuill. 22,10 Nws.
FRANS BELGIë: 19.30 Filmprogr. 20.00
Nws. 20.30 Sportprogr. 21.00 Filmkron. 21.40
Voordr. 22.00 Lectuur voor allen 22.50 Nws.
Binnenkort beschikt onze Koninklijke
Luchtmacht over de F-104G Starfighter.
Met deze schepping van technisch kunnen
en menselijk vernuft worden supersonische
snelheden bereikt, snelheden van meer dan
tweemaal die van het geluid.
Beheersing van zo'n bron
van snelheid en kracht
vergt niet alleen een
vaste hand, een scherpe
blik en een uitmuntend
vakmanschap, maar bo
vendien een constante
zelfbeheersing en een
nuchter onder de ogen
zien van iedere situatie.
Tezamen met besluitvaar
digheid en verantwoorde
lijkheidsbesef zijn dit
eigenschappen, waaraan
in het bijzonder de toe
komstige vlieger moet
voldoen.
Meent u deze eigenschap
pen te bezitten, meldt u
dan aan voor de opleiding
tot officier-vlieger bij de
Koninklijke Luchtmacht.
inlichtingen strook
Aan de afdeling Personeelspubliciteit,
Grote Marktstraat 40, Den Haag.
Verzoeke mij schriftelijk/mondeling1)
in te lichten over de opleiding tot officier-vlieger bij
de Koninklijke Luchtmacht.
WOONPLAATS:
GEBOORTEDATUM: OPLEIDING:
1) doorhalen ivat niet verlangd wordt.
RC 2084
20-2 Het volk van Gravenstrueel stond
met stomheid geslagen. Daar had me
die goochelaar dat jongske in de kast
gestopt en twintig meter verder, boven
,„Ql -- a —o °P een ezelenkar tevoorschijn getoverd.
rlo iJmrJ knipperde even met| Wat ze tegenwoordig al niet kunnen
tl- ,,,^4 i v v,wa je». octu. uc wi&L mei rut ijrnpsma nu
Ik weet wel, dat ik erg laat ermee nooit ol ze het meende oniet. Natuur-
de lange wimpers.
Brigitte Reimers keek haar wat onze
ker aan. Je wist met Kit Grijpsma nu
Dat ging vast met atoomkracht, meen
de er een, maar zijn stem ging verlo
ren in het gejuich en applaus van de
menigte. Maestro Bozzoroni moest er
var wenen. Niet alleen van deze ova-,Zumpf! Kom op, de kast op de kar en
tie, maar vooral om de toer zelf. Dit wii gaan"'
huSRiilnftelijk .kei grote nun™er° waar Samen met met Minter droeg hii de
hu die al die tnd naar eeznrhi had H,i verdwijnkast. waar Hinter nog in verbor.
gen zat, terug naar de ezelenkar, maar
hij die al die tijd naar gezocht had. Hij
brak door de menigte heen en snelde
op Minter toe.
..Bravo bravo!" riep hij ontroerd.
..Nummero fantastico! De distels en
doornen zijn weg van mijn toverpad! Wij
gaan naar het theatro van de grote heer
het publiek dromde om hen heen en wil
de hen niet laten gaan.
..Nog een toer" riep men. „Tover
hem eens boven op de kerk! Nee, stop
de heren van de belasting in de verdwlin-
kast!"
„Ah, ah!" riep Bozzoroni glunderend
op de kar. „Si, si. jawel, ik kom terug
om te toveren!" Hij trok aan de teugels
om Alessandro in beweging te brengen
Maar daar naderde in de verte, met
beide handen om het stuur geklemd, luid
bellend en een snerpend fluitje In d
mond...veldwachter Zeeg.