Amerikaanse modellen 1963: meer p.k., nieuwe exterieurs NATIONALISATIE energie bedrijven een „duur besluit 2.25 LAWAAI-BAROMETER super bolknak £sso DE NIEUWE KLEURENDE SHAMPOO SIMCA 1000 EN RECLAME WOR NIETS I ONBEHAGEN.... Recordpoging straalauto YW lanceert Doe het zelf Geen gevaar voor softenon Tips-tips-tips-tips Tips-tips-tips-tips ELKE DAG EEN FIETS Italiaanse links-socialisten gnuiven MET ESSO BENT U BETER UIT! Kamer voldaan over voorstel weddeverhoging Dure grap V Ds. King kreeg vrijheidsstraf 1 13 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 12 JULI 1962 13 De Amerikaanse automobielindustrie heeft thans meer nieuwe modellen laten ontwerpen dan ooit tevoren. Er zouden een 400 modellen 1963 in aanmerking komen voor de presentatie, die in de herfst op volle gang is. Naar we vernemen hebben de constructeurs zich speciaal toegelegd op sterke, comforta bele wagens, die sportieve eigenschappen bezitten. De pk- jacht is met nieuwe intensiteit begonnen. Opmerkelijk is dat de grote fabrieken in veel sterkere mate dan vroeger typen bouwen, die zich duidelijk onderscheiden van de modellen van de naaste concurrenten. Er wordt gestreefd naar een zekere individualiteit en dit houdt in dat de stijl gron dig moet worden gewijzigd om markante verschillen te krijgen. Bij de modellen 1963 zullen we meer variatie ontdekken, zodat de leek gemakkelijker een Ford van een Chevrolet kan onder scheiden. De Amerikaanse doorsnee-wagen 1963 heeft geen staartvinnen meer. Alleen de Cadillac houdt ze nog om onverklaarbare prestigeredenen. Praktisch alle grote wagens en ver scheidene compact cars krijgen gro ter motorvermogen. Enkele grote concerns schijnen zich niet te kunnen houden aan de destijds gemaakte af spraak om de capaciteit van de mo toren binnen redelijke grenzen te houden. Het is immers onzinnig om wagens een 350 a 400 pk onder de kap mee te geven op wegen, waar snelheidsbeperkingen sche- ring en inslag zijn. De vo- Jft i'ige maand heeft Ford de jH overeenkomst opgezed, ,§n&(||| omdat gebleken is dat „men zich toch niet aan de regels houdt". Men kan nu 1963-modellen tegemoet flA zien, die het publiek 400 UI7 tot 500 pk aanbieden. De nieuwe modellen zijn iets langer dan de oude. I De hoogte is vrijwel gelijk ■fftl gebleven. Daarentegen V UI hebben de meeste merken een geheel nieuw front en achterpartij gekregen. Het dubbele stel koplampen is niet modern meer. De Amerikaanse wagens zijn tevens veiliger gemaakt. Bevestigingspunten voor veiligheidsgordels zijn algemeen als standaarduitrusting ingevoerd. De portieren zijn voorzien van veilig heidssloten, het dashboard is gewat teerd en het stuur is zodanig samen gesteld en geplaatst, dat het bij bot singen veel minder gevaarlijk is ge worden. De extra uitrusting is uit gebreid, o.a. met verbeterde radio toestellen en warmte-ventilatie-aggre- gaten. Wat in de V.S. over het algemeen meer wordt gevraagd is een „auto voor speciale doeleinden". Hiermee worden niet slechts bedoeld sportieve reiswagens of cabriolets, maar voor al geheel nieuwe scheppingen in de luxe klasse. Kortgeleden hebben we De 35-jarige Amerikaan Craig Breed- love uit Los Angeles zal volgende maand met een door hem zelf ge bouwde straalauto op de Bonneville zoutvlakten in de staat Utah een poging doen om het dertien jaar oude snelheidsrecord te land te ver beteren. Die record staat met 634,40 km. p. u. op naam van John Cobb. Craig hoopt met zijn snelheidsmon ster dat 12 meter lang, 4 meter breed en twee meter hoog is en door een F 104 straalmotor wordt voortbewo gen, harder dan 800 km. p. u. te rijden. de „Avanti" van Studebaker voor gesteld een welgeschapen Gran Turisme-model met een plastic car rosserie, schijfremmen, kuipzetels (bucket seats), veel glas en grote portieren, en onder de artistieke kap een kanjer van een motor met ge avanceerde eigenschappen. De prijs ligt waarschijnlijk in de buurt van 20 mille, wat niet te veel gevraagd is voor een dergelijke exclusieve wagen. De sportwagen 1963 van Chevro let, de „Shark" (haai) is een expe rimentele auto, met een 8 cilinder van 5.35 liter. De wagen ziet er haai-erig uit. Hij is aan de boven zijde blauw, overgaand in wit op de flanken. De snuit en de brede laaggeplaatste grill herinneringen aan een haaiebek. De Shark heeft allerlei snufjes zoals koplampen, die in de grill kunnen worden weg gedraaid, een achteruitkijkspiegel met periscoop, een reflecterend plastic dak, aan de binnenzijde af gewerkt met aluminium. De hoek lampen kunnen in bochten auto matisch worden ingeschakeld. 3uick lanceert de Rivièra als ant woord op Fords Thunderbird. In de compacte afdeling komen er min stens twee cabriolets bij, namelijk van de Falcon en de Comet van Ford. Chrysler is van plan een 50 wagens met turbinemotor los te laten, die aan geselecteerde klanten worden geleverd. De Volkswagenfabrlck in Wolfs burg houdt zich op het ogenblik bezig mt de voorbereiding van een rcpara- tiehandïeidin voor haar cliënten, die als motto heeft ,,Doe het zelf". Door deze nieuwe service zal de automo bilist in de gelegenheid gesteld wor den, kleine reparaties en een deel van de voorgeschreven inspecties zelf uit te voeren. Tot het ,,Do-it-yourself"-program- pja behoren o.a. het .instellen van de ontsteking, het schoonmaken van het luchtfilter, wielen., verwisselen, door- smèren en olievérvèrsen. De meer ingrijpende werkzaamheden, b.v. aan de besturing, remmen en met name aan de motor zullèn echter ook in de toekomst door vaklieden worden ver richt. Later wil deze onderneming, die als eerste fabriek ter wereld deze nieuwe weg betreedt, wanneer er veel belangstelling voor bestaat, de zelf-secrvice uitbreiden. Boven dien hoopt men daardoor tegemoet te komen aan het groeiende perso neelsgebrek in de garages en de wachttijden van de cliënten in de werkplaatsen te bekorten. Inspecties, die ten doel hebben het voertuig op zijn verkeersveiligheid te testen, zul len echter niet worden afgeschaft. (Van onze medewerker) Onze bespreking van de Simca 1000 in het nummer van 14 juni heeft enkele reacties ontlokt. Het reclame bureau, dat de verkoopcampagne van Simca Nederland n.v. leidt, heeft geprotesteerd tegen de zinsnede „Er moeten nog verbeteringen in worden aangebracht voor hij (de Simca 1000) in staat is zijn woorden gestand te doen en de reclame waar te maken." Het bureau heeft dit opgevat „als zou den de reclame-uitingen van Simca on waarheden bevatten" en het neemt hiertegen „met grote nadrukkelijkheid stelling". Verder is het betreffende bu reau van mening, dat „journalistiek en reclame elkaar met dit soort verdacht makingen geen goede dienst bewijzen". Eerst willen we opmerken dat het niet zo is. dat in het algemeen de re clame en de journalistiek hand in hand gaan. De functies lopen sterk uiteen. Een reclamebureau behartigt de belan gen van zijn opdrachtgevers, terwijl de journalist (althans voor zover hij over industriële produkten. zoals automobie len, schrijft) de consumenten voorlicht. Zo moet het in elk geval zijn. Het is jammer dat de grenzen in een goed deel van onze vaderlandse pers lang niet altijd worden gerespecteerd, maar hier over willen we het nu niet hebben. Hoewel we principieel bezwaar hebben om met een reclamebureau in discussie te treden, willen we deze keer een uit zondering maken om een misverstand uit de weg te ruimen. We hebben in ons Simca-artikel geen enkele verdacht making verwerkt of betreffend reclame bureau onwaarheden in de schoenen willen schuiven. Uiteraard schermt elke reclame met min of meer overdreven voorstellingen van zaken. Lees de ad vertenties van automobielen er maar op na. In het Simca-geval is dit niet an ders. Als we hier reclame-uitingen had den overgenomen dan zouden we in onze kolom hebben gekregen dat „de Simca 1000 de wegligging van een Grand Sport heeft, een monsterkoffer heeft die feno menaal is en dat de Simca het antwoord op alle autowensen is..." U voelt hier duidelijk het overdreven element. Maar niemand zal beweren dat hier opzettelijke misleiding in het spel is. Wij ook niet en daarom hoeft de cam pagneleider van Simca Nederland zich niet beledigd te voelen. En wat het waar maken (betekent: staven of bewij zen) van reclame aangaat: dit is min der de zorg van de adverteerder dan van de producent. In een nummer komen we nader terug op het verweer van een Simca-bezitter, die gelukkig is met zijn keuze, hetgeen ons verheugt. Alvast willen we opmer ken, dat we in ons artikel nergens heb ben beweerd, dat de Simca 1000 niet zou deugen. We hebben de wagen heel wat goede eigenschappen toegeschreven, maar tevens opgemërkt dat hij nog voor verbetering vatbaar is. Naar we ver nemen zijn de Simcafabrieken al bezig verbeteringen aan te brengen en „schoon heidsfoutjes" weg te construeren. In het centrum van Zurich is een z-3Ldrm-barometer", een lawaai- burometer, opgesteld, waarmee de oestuurderen van deze Zwitserse stad hopen het overmatige ver keerslawaai wat beter te kunnen beperken. Links op de schaal van decibels (geluidseenheden) staan e diverse „lawaaiverwekkers" in net verkeer vermeld. Rechts op de aa' staat vermeld waar de gehoorzenuwen gevaar lopen, en wat overdag &n 's nachts de toe laatbare hoeveelheid geluid is. Gebruikers van vervoermiddelen worden uitgenodigd bij de „baro meter" him voertuig te testen om te zien of het niet meer lawaai maakt dan wenselijk en toegestaan is. De barometer geeft op vernuf tige wijze de hoeveelheid ver wekt geluid aan. TOB niet over een iets stijgend olie- verbruik van uw automobielmotor. De moderne motor, die zo'n 5000 a 6000 toeren draait, is nu eenmaal iets ruimer in zijn spelingen en dit resul teert uiteraard in een bepaald olie- verbruik. De automobielfabrikanten maken hier overigens geen geheim van en schrijven een olieverbruik van circa één liter per 1000 km als norm voor. IN die gevallen, waarin het overige verkeer belemmerd wordt en/of in gevaar gebracht, is het naast elkaar rijden van twee brommers of wiel rijders verboden en derhalve straf baar. Dat twee motor- of scooter rijders nooit voor langere tijd dan voor een inhaalmanoeuvre benodigd is, naast elkaar mogen rijden, wordt vooral in de vakantietijd nog maar te vaak vergeten. PAS als de motor voldoende is af gekoeld, kunt u zonder risico de dop van de radiateur afnemen. Tien tegen één, is ook uw koelsysteem gebouwd volgens het z.g. gesloten type het geen" er op neer komt, dat het openen van een dergelijk systeem, bij een nog hete motor kan resulteren in een soort heetwatergeiser uit de vulopening. STA er op dat men uw ruiten met een spons reinigt en niet zo maar met één of andere lap of (wat nog erger is) met poetskatoen. De kans is dan nl. groot, dat uw ruit met een pracht van een kras wordt ver sierd en om er die weer uit te krij gen heeft heel wat voeten in de aarde om van de kosten nog maar te zwijgen. U VRAAGT MAAR; De lieer van K. te Steenbergen krijgt de laatste tijd nog al eens aanbiedin gen onder het oog van „starterhulp- 1 kabels". Ik zit al zo'n twintig jaar langs de weg schrijft hij maar ik heb geen flauw idee wat men nu eigenlijk met een dergelijke kabel bedoelt en voorheeft. Wilt u zo vrien delijk zijn mij hier eens de nodige uitleg over te geven? Wij geloven graag, dat u van een dergelijke starthulp nog nooit hebt i vernomen en wel om de eenvoudige reden, dat deze methode strikt tot garagegebruik werd beperkt en dan nog in zeer geringe mate. Na de oorlog is hier verandering in geko men en er is nu vrijwel geen bedrijf, of men past deze methode toe. In het kort komt het op het volgende neer. Stel dat u 's morgens tot de onaangename conclusie komt dat de batterij van uw auto het 's nachts heeft laten afweten. Rest u de moge lijkheid van aanslepen of misschien van slingeren. De starterhulpkabel stelt u echter in staat, uit de batterij van een ander voertuig, middels een door knijpklemmen tot stand geko men „doorverbinding", elektrische energie te betrekken. U start dus met de batterij van een ander. Het tot stand komen van een dergelijke energietransfusie is natuurlijk weer een vraagstuk op zichzelf. Voor grote bedrijven, garages en voor hen, die meerdere wagens in bedrijf ,hebben is dit geen probleem: maar of het bezit van een starthulpkabel voor de particulier zijn geld opbrengt, wa gen we te betwijfelen. (Van onze parlementaire redactie) Minister Veldkamp (Sociale Zaken) ziet geen aanleiding verdere maatregelen te nemen ten aanzien van het slaap- en kalmeringsmiddel Softenon of Thalido mide. Zoals bekend zijn bij gebruik van deze tabletten door vrouwen ernstige ge volgen geconstateerd met name tijdens zwangerschap. Verdere stappen acht mi nister Veldkamp niet nodig nu alle art sen terzake reeds gealarmeerd zijn. „Re delijkerwijs" moet worden aangenomen, dat het middel nu niet meer in ons land wordt afgeleverd, zegt dr. Veldkamp. Voor invoer uit nabuurlanden vreest de bewindsman ook niet omdat de fibricage ervan daar is stopgezet. Dr. Veldkamp deelt een en ander mee aan de Tweede Kamer in antwoord op vragen van de K.V.P.'ers mej. Nolte en mr. de Vre'eze. (Advertentie) UITSLAG LAATSTE PRIJSVRAAGWEEK DIT ZIJN DE WINNAARS ZATERDAG 23 JUNI mevr. G. Prenen-Biermann Bispincklaan 58, Bloemendaal MAANDAG 25 JUNI mej. A. van Ommeren van Enststraac 19, Doetinchem DINSDAG 26 JUNI Rudi Velden Handboogstraat 24, Delft WOENSDAG 27 JUNI ■de heer A. Brijs Molendijk 16, Den Bommel DONDERDAG 28 JUNI mevr. P. A.v.d. Bor-de Jong Maartensdijklaan 162, Den Haag VRIJDAG 29 JUNI de heer M. in 't Veld Pretoriascraat 4, Bolnes Zij zijn dus verzekerd van een prettige va kantie... op een nieuwe fiets! Een goed advies aan iedere fietser: Zorg, dat u óók prettig en onge- stoord met uw fiets van uw vakan tie kunt genieten. Laat hem vooraf goed nazien door uw fietsenhandelaar. (Advertentie) (Eigen buitenlandse dienst) Terwijl de Italiaanse communis ten geïnteresseerd toekijken op de verrichtingen van de op links ge richte regering-Fanfani en zich verder in zwijgen hullen, bevin den de linkse socialisten van Nen- ni zich in een toestand, waarin blijkbaar hun vreugde niet op kan. Onder hun druk heeft het kabinet- Fanfani moeten besluiten een der hoofdpunten, waarop de „apertura a sinistra", de doorbraak van christelijk-socialisten naar links is tot stand gekomen, n.l. de natio nalisering van de energiebedrijven in Italië, waar te maken. (Advertentie) Er is een kabinetsbesluit, gevallen, <5hi een wetsontwerp &rekkèhdé-töt'déze 'na tionalisering, door de beidé kamérs "van het parlemeht te jagen, zodat op. 15 augustus de nationalisatie een feit zal zijn. Nationalisatie van de energie-prod'uk- tie op zichzelf behoeft pog niet als iéts verschrikkelijks of buitenissigs ge brandmerkt te worden. In vele landen is deze geheel of gedeeltelijk sinds lang een feit. Maar de manier, waarop deze nationalisatie in Italië tot stand komt en de wijze, waarop de Nenni-socialisten deze nationalisatie als een machtige overwinning van haar Gideonsbende propagandistisch uitbeent, geeft aan al les een enerverend politiek tintje. In het partij-orgaan van de linkse-socialisten Avanti" noemde de genomineerde toe komstige opvolger van Nenni, Riccardo Lombardi, de nationalisering niet alleen een overwinning op het ,,op zelfverrij king berustende kapitalistische systeem" maar hij kondigde bovendien aan,dat de nationalisatie der energie-produktie nog maar het eerste deel is van de plannings- politiek, welke de linkse socialisten van de christen-democraten zullen afdwin gen. In de Democrazia Cristiana heeft deze propagandistische exploitatie het onbe hagen over de loop der zaken met de Dacht u echt dat alle benzines het zelfde waren? Neem dan de proef met ESSO EXTRA. Zo ontdekt u zelf in de praktijk, wat specialisten met cijfers kunnen bewijzen: ESSO EXTRA geeft méér kracht, fellere acceleratie, geen gepingel. Geniet van plezieriger autorijden in ieder opzicht: TANK ESSO EXTRA! apertura a sinistra nog doen toenemen er. zelfs de rechtervleittgTl van de authen tieke socialistische partij beschuldigt de regering ervan, dat zij voor de grote mond van Nenni en Lombardi capitu leert, niet alleen in dit geval, maar telkens opnieuw. Waarop de D.C.'s in de regering zich verdedigen met erop te wijzen, dat ze in elk geval hebben weten te verhinderen, dat het voorstel van Lombardi om de aandeelhouders der elektriciteits-centrales schadeloos te stel len met obligaties, wier nominale waar de zich naar de index van de kosten voor levensonderhoud zou richten, ver worpen werd. Een dergelijke waardega- rantie zou allerwaarschijnlijkst, gezien de enorme omvang van de in omloop zijnde aandelen, de latent aanwezige inflatoire stromingen sterk hebben be vorderd. Nu zijn de aandeelhouders schadeloos gesteld met 5.5 procentige staatsobligaties, die in 20 halfjaarlijkse afbetalingen ingelost zullen worden. De rechtsgerichte leden der D.C. waartoe ook de vroegere minister-presi dent Scelba behoort, geven intussen de strijd tegen de natonalisering niet op. Deze nationalisering is géén punt van liet program van de D.C., het is slechts een capitulatie voor de linkse socialisten. Veel kans dat zij de aanvaarding van de.nationaliseringswet kunnen verhinde ren is er niet. De partijen der apertura staan er gesloten achter on de com munisten zullen er ongetwijfeld ook hun stem aan geven. Volgens het 18 artike len omvattende wetsontwerp worden alle hyöro-elektrische en thermo-elektrische bedrijven, waaronder de in bouw zich bevindende atoomcentrales onteigend. Verder de totale produktie van elke soort energie, het transport en de ver werking en verdeling. Alle ondernemin gen worden in één staatsorgaan samen gevat, hetwelk de naam zal krijgen: „Ente Nazionale Electrica" (E.N.E.L.). Het wordt een publikatierechterlijke in stelling, waarover de minister van In dustrie en- Handel het toezicht zal uit oefenen en dat zijn directieven van een minister-comité onder leiding van de minister-president zal krijgen. (Van onze parlementaire redactie) Zeer snel heeft de Tweede Kamer ge reageerd op het voorstel der regering om de schadeloosstelling der Tweede Kamer leden van 10.000 op 15.000 gulden te brengen. De grote meerderheid der Ka mér acht deze verhoging "met vijftig procent „op zichzelf volkomen verant woord". Deze meerderheid miste nog een nadere regeling voor de weduwen- pensioenen. Gesuggereerd %wordt dat de Kamer terzake zelf een nader onderzoek zal instellen en de regering vervolgens een voorstel zal doen. Enkele kleinere fracties, waarschijnlijk de C.P.N, en P.S.P. hebben bezwaar tegen de voorgestelde verhoging. Zij vragen of de verhoging voor de Kamerleden wel op het geschikte mo ment komt, gezien b.v. de achterstand bij de ambtenarensalarissen. (Advertentie) Om misbruik van macht te voorkomen zal de E.N.E:L. geen ondernemingen mogen stichten of zich daarin interes seren. Voor de stedelijke elektriciteits centrales zijn afzonderlijke regelingen getroffen. Van de nationalisatie zijn uit gesloten zelf producenten voor zover hun energie-produktie hun behoefte niet be langrijk overschrijdt. Voor de Italiaanse staat wordt het een dure grap. Deze moet jaarlijks aan de genationaliseerde aandelenbezitters enige honderden mil jarden lire aan. kapitaal en interest ver goeden. Voorts moet hij waarschijnlijk meer dan 120 miljard lire voor investe ringen opbrengen. Het is een dermate brok uit de schatkist, dat de partijleiding van de Democrazia Cristiana overi gens wel wat overbodig ijlings heeft meegedeeld, dat zij aan verdere natio nalisaties niet denkt. Het offer op het altaar der politiek en der apertura ge bracht, ligt toch al erg zwaar op de maag. Het originele EAU de MÉLISSE des Carmes 'Boyer* Enkele druppels op wat suiker of suikerwater helpen snel bij vermoeid heid, onrust, onwel zijn bij hitte, reisziekte, emoties, overspanning, mis- selijkheid, lichte spijsverteringsstoor-, nissen. a Cr? Reeds meer dart 300 jaar met suc ces gebruikt. Eau des Carmes 'Boyer' ontspant de zenuwen en verhoogt de weerstand. Bij apotheken en drogisterijen. De strijder voor rassenintegratie in het zuiden van de Verenigde Staten, ds. Martin Luther King, is dinsdag in Al bany (Georgia) veroordeeld tot 45 dagen gevangenisstraf, door te brengen piet wegwerk, wegens deelneming aan ras- senbetogingen in december van het vorig jaar. De negerdominee zei dat hij celstraf prefereerde boven het alternatief van 178 dollar boete. Drie andere negerlei ders ontvingen soortgelijke straffen. (Advertentie) Wast en kleurt tegelijk in 18 prachtige, natuurlijke tinten Geeft Uw haar de kleur die U wenst In grote tube voor 2. kleur- t_ spoelingen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 15