Amerikaanse modellen 1963:
meer p.k., nieuwe exterieurs
NATIONALISATIE energie
bedrijven een „duur besluit
2.25
LAWAAI-BAROMETER
super bolknak
£sso
DE NIEUWE
KLEURENDE
SHAMPOO
SIMCA 1000
EN RECLAME
WOR NIETS I
ONBEHAGEN....
Recordpoging
straalauto
YW lanceert
Doe het zelf
Geen gevaar
voor softenon
Tips-tips-tips-tips
Tips-tips-tips-tips
ELKE DAG EEN FIETS
Italiaanse links-socialisten gnuiven
MET ESSO BENT U BETER UIT!
Kamer voldaan
over voorstel
weddeverhoging
Dure
grap
V
Ds. King kreeg
vrijheidsstraf
1
13
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 12 JULI 1962
13
De Amerikaanse automobielindustrie heeft thans meer nieuwe
modellen laten ontwerpen dan ooit tevoren. Er zouden een
400 modellen 1963 in aanmerking komen voor de presentatie,
die in de herfst op volle gang is. Naar we vernemen hebben
de constructeurs zich speciaal toegelegd op sterke, comforta
bele wagens, die sportieve eigenschappen bezitten. De pk-
jacht is met nieuwe intensiteit begonnen.
Opmerkelijk is dat de grote fabrieken in veel sterkere mate
dan vroeger typen bouwen, die zich duidelijk onderscheiden van
de modellen van de naaste concurrenten. Er wordt gestreefd
naar een zekere individualiteit en dit houdt in dat de stijl gron
dig moet worden gewijzigd om markante verschillen te krijgen.
Bij de modellen 1963 zullen we meer variatie ontdekken, zodat
de leek gemakkelijker een Ford van een Chevrolet kan onder
scheiden.
De Amerikaanse doorsnee-wagen
1963 heeft geen staartvinnen meer.
Alleen de Cadillac houdt ze nog om
onverklaarbare prestigeredenen.
Praktisch alle grote wagens en ver
scheidene compact cars krijgen gro
ter motorvermogen. Enkele grote
concerns schijnen zich niet te kunnen
houden aan de destijds gemaakte af
spraak om de capaciteit van de mo
toren binnen redelijke grenzen te
houden.
Het is immers onzinnig
om wagens een 350 a 400
pk onder de kap mee te
geven op wegen, waar
snelheidsbeperkingen sche-
ring en inslag zijn. De vo-
Jft i'ige maand heeft Ford de
jH overeenkomst opgezed,
,§n&(||| omdat gebleken is dat
„men zich toch niet aan
de regels houdt". Men kan
nu 1963-modellen tegemoet
flA zien, die het publiek 400
UI7 tot 500 pk aanbieden.
De nieuwe modellen zijn
iets langer dan de oude.
I De hoogte is vrijwel gelijk
■fftl gebleven. Daarentegen
V UI hebben de meeste merken
een geheel nieuw front en
achterpartij gekregen. Het
dubbele stel koplampen
is niet modern meer.
De Amerikaanse wagens zijn tevens
veiliger gemaakt. Bevestigingspunten
voor veiligheidsgordels zijn algemeen
als standaarduitrusting ingevoerd. De
portieren zijn voorzien van veilig
heidssloten, het dashboard is gewat
teerd en het stuur is zodanig samen
gesteld en geplaatst, dat het bij bot
singen veel minder gevaarlijk is ge
worden. De extra uitrusting is uit
gebreid, o.a. met verbeterde radio
toestellen en warmte-ventilatie-aggre-
gaten.
Wat in de V.S. over het algemeen
meer wordt gevraagd is een „auto
voor speciale doeleinden". Hiermee
worden niet slechts bedoeld sportieve
reiswagens of cabriolets, maar voor
al geheel nieuwe scheppingen in de
luxe klasse. Kortgeleden hebben we
De 35-jarige Amerikaan Craig Breed-
love uit Los Angeles zal volgende
maand met een door hem zelf ge
bouwde straalauto op de Bonneville
zoutvlakten in de staat Utah een
poging doen om het dertien jaar
oude snelheidsrecord te land te ver
beteren.
Die record staat met 634,40 km. p. u.
op naam van John Cobb.
Craig hoopt met zijn snelheidsmon
ster dat 12 meter lang, 4 meter breed
en twee meter hoog is en door een
F 104 straalmotor wordt voortbewo
gen, harder dan 800 km. p. u. te
rijden.
de „Avanti" van Studebaker voor
gesteld een welgeschapen Gran
Turisme-model met een plastic car
rosserie, schijfremmen, kuipzetels
(bucket seats), veel glas en grote
portieren, en onder de artistieke kap
een kanjer van een motor met ge
avanceerde eigenschappen. De prijs
ligt waarschijnlijk in de buurt van
20 mille, wat niet te veel gevraagd
is voor een dergelijke exclusieve
wagen.
De sportwagen 1963 van Chevro
let, de „Shark" (haai) is een expe
rimentele auto, met een 8 cilinder
van 5.35 liter. De wagen ziet er
haai-erig uit. Hij is aan de boven
zijde blauw, overgaand in wit op
de flanken. De snuit en de brede
laaggeplaatste grill herinneringen
aan een haaiebek. De Shark heeft
allerlei snufjes zoals koplampen,
die in de grill kunnen worden weg
gedraaid, een achteruitkijkspiegel
met periscoop, een reflecterend
plastic dak, aan de binnenzijde af
gewerkt met aluminium. De hoek
lampen kunnen in bochten auto
matisch worden ingeschakeld.
3uick lanceert de Rivièra als ant
woord op Fords Thunderbird. In de
compacte afdeling komen er min
stens twee cabriolets bij, namelijk
van de Falcon en de Comet van Ford.
Chrysler is van plan een 50 wagens
met turbinemotor los te laten, die
aan geselecteerde klanten worden
geleverd.
De Volkswagenfabrlck in Wolfs
burg houdt zich op het ogenblik bezig
mt de voorbereiding van een rcpara-
tiehandïeidin voor haar cliënten, die
als motto heeft ,,Doe het zelf". Door
deze nieuwe service zal de automo
bilist in de gelegenheid gesteld wor
den, kleine reparaties en een deel
van de voorgeschreven inspecties zelf
uit te voeren.
Tot het ,,Do-it-yourself"-program-
pja behoren o.a. het .instellen van de
ontsteking, het schoonmaken van het
luchtfilter, wielen., verwisselen, door-
smèren en olievérvèrsen. De meer
ingrijpende werkzaamheden, b.v. aan
de besturing, remmen en met name
aan de motor zullèn echter ook in de
toekomst door vaklieden worden ver
richt. Later wil deze onderneming,
die als eerste fabriek ter wereld
deze nieuwe weg betreedt, wanneer
er veel belangstelling voor bestaat,
de zelf-secrvice uitbreiden. Boven
dien hoopt men daardoor tegemoet
te komen aan het groeiende perso
neelsgebrek in de garages en de
wachttijden van de cliënten in de
werkplaatsen te bekorten. Inspecties,
die ten doel hebben het voertuig op
zijn verkeersveiligheid te testen, zul
len echter niet worden afgeschaft.
(Van onze medewerker)
Onze bespreking van de Simca 1000
in het nummer van 14 juni heeft
enkele reacties ontlokt. Het reclame
bureau, dat de verkoopcampagne van
Simca Nederland n.v. leidt, heeft
geprotesteerd tegen de zinsnede „Er
moeten nog verbeteringen in worden
aangebracht voor hij (de Simca 1000)
in staat is zijn woorden gestand te
doen en de reclame waar te maken."
Het bureau heeft dit opgevat „als zou
den de reclame-uitingen van Simca on
waarheden bevatten" en het neemt
hiertegen „met grote nadrukkelijkheid
stelling". Verder is het betreffende bu
reau van mening, dat „journalistiek en
reclame elkaar met dit soort verdacht
makingen geen goede dienst bewijzen".
Eerst willen we opmerken dat het
niet zo is. dat in het algemeen de re
clame en de journalistiek hand in hand
gaan. De functies lopen sterk uiteen.
Een reclamebureau behartigt de belan
gen van zijn opdrachtgevers, terwijl de
journalist (althans voor zover hij over
industriële produkten. zoals automobie
len, schrijft) de consumenten voorlicht.
Zo moet het in elk geval zijn. Het is
jammer dat de grenzen in een goed deel
van onze vaderlandse pers lang niet
altijd worden gerespecteerd, maar hier
over willen we het nu niet hebben.
Hoewel we principieel bezwaar hebben
om met een reclamebureau in discussie
te treden, willen we deze keer een uit
zondering maken om een misverstand
uit de weg te ruimen. We hebben in
ons Simca-artikel geen enkele verdacht
making verwerkt of betreffend reclame
bureau onwaarheden in de schoenen
willen schuiven. Uiteraard schermt elke
reclame met min of meer overdreven
voorstellingen van zaken. Lees de ad
vertenties van automobielen er maar op
na. In het Simca-geval is dit niet an
ders. Als we hier reclame-uitingen had
den overgenomen dan zouden we in onze
kolom hebben gekregen dat „de Simca
1000 de wegligging van een Grand Sport
heeft, een monsterkoffer heeft die feno
menaal is en dat de Simca het antwoord
op alle autowensen is..."
U voelt hier duidelijk het overdreven
element. Maar niemand zal beweren dat
hier opzettelijke misleiding in het spel is.
Wij ook niet en daarom hoeft de cam
pagneleider van Simca Nederland zich
niet beledigd te voelen. En wat het
waar maken (betekent: staven of bewij
zen) van reclame aangaat: dit is min
der de zorg van de adverteerder dan
van de producent.
In een nummer komen we nader terug
op het verweer van een Simca-bezitter,
die gelukkig is met zijn keuze, hetgeen
ons verheugt. Alvast willen we opmer
ken, dat we in ons artikel nergens heb
ben beweerd, dat de Simca 1000 niet
zou deugen. We hebben de wagen heel
wat goede eigenschappen toegeschreven,
maar tevens opgemërkt dat hij nog voor
verbetering vatbaar is. Naar we ver
nemen zijn de Simcafabrieken al bezig
verbeteringen aan te brengen en „schoon
heidsfoutjes" weg te construeren.
In het centrum van Zurich is een
z-3Ldrm-barometer", een lawaai-
burometer, opgesteld, waarmee de
oestuurderen van deze Zwitserse
stad hopen het overmatige ver
keerslawaai wat beter te kunnen
beperken. Links op de schaal van
decibels (geluidseenheden) staan
e diverse „lawaaiverwekkers" in
net verkeer vermeld. Rechts op de
aa' staat vermeld waar de
gehoorzenuwen gevaar lopen, en
wat overdag &n 's nachts de toe
laatbare hoeveelheid geluid is.
Gebruikers van vervoermiddelen
worden uitgenodigd bij de „baro
meter" him voertuig te testen om
te zien of het niet meer lawaai
maakt dan wenselijk en toegestaan
is. De barometer geeft op vernuf
tige wijze de hoeveelheid ver
wekt geluid aan.
TOB niet over een iets stijgend olie-
verbruik van uw automobielmotor.
De moderne motor, die zo'n 5000 a
6000 toeren draait, is nu eenmaal iets
ruimer in zijn spelingen en dit resul
teert uiteraard in een bepaald olie-
verbruik. De automobielfabrikanten
maken hier overigens geen geheim
van en schrijven een olieverbruik
van circa één liter per 1000 km als
norm voor.
IN die gevallen, waarin het overige
verkeer belemmerd wordt en/of in
gevaar gebracht, is het naast elkaar
rijden van twee brommers of wiel
rijders verboden en derhalve straf
baar. Dat twee motor- of scooter
rijders nooit voor langere tijd dan
voor een inhaalmanoeuvre benodigd
is, naast elkaar mogen rijden, wordt
vooral in de vakantietijd nog maar
te vaak vergeten.
PAS als de motor voldoende is af
gekoeld, kunt u zonder risico de dop
van de radiateur afnemen. Tien tegen
één, is ook uw koelsysteem gebouwd
volgens het z.g. gesloten type het
geen" er op neer komt, dat het openen
van een dergelijk systeem, bij een
nog hete motor kan resulteren in
een soort heetwatergeiser uit de
vulopening.
STA er op dat men uw ruiten met
een spons reinigt en niet zo maar
met één of andere lap of (wat nog
erger is) met poetskatoen. De kans
is dan nl. groot, dat uw ruit met
een pracht van een kras wordt ver
sierd en om er die weer uit te krij
gen heeft heel wat voeten in de
aarde om van de kosten nog maar
te zwijgen.
U VRAAGT MAAR;
De lieer van K. te Steenbergen krijgt
de laatste tijd nog al eens aanbiedin
gen onder het oog van „starterhulp- 1
kabels". Ik zit al zo'n twintig jaar
langs de weg schrijft hij maar ik
heb geen flauw idee wat men nu
eigenlijk met een dergelijke kabel
bedoelt en voorheeft. Wilt u zo vrien
delijk zijn mij hier eens de nodige
uitleg over te geven?
Wij geloven graag, dat u van een
dergelijke starthulp nog nooit hebt i
vernomen en wel om de eenvoudige
reden, dat deze methode strikt tot
garagegebruik werd beperkt en dan
nog in zeer geringe mate. Na de
oorlog is hier verandering in geko
men en er is nu vrijwel geen bedrijf,
of men past deze methode toe. In
het kort komt het op het volgende
neer. Stel dat u 's morgens tot de
onaangename conclusie komt dat de
batterij van uw auto het 's nachts
heeft laten afweten. Rest u de moge
lijkheid van aanslepen of misschien
van slingeren. De starterhulpkabel
stelt u echter in staat, uit de batterij
van een ander voertuig, middels een
door knijpklemmen tot stand geko
men „doorverbinding", elektrische
energie te betrekken. U start dus met
de batterij van een ander. Het tot
stand komen van een dergelijke
energietransfusie is natuurlijk weer
een vraagstuk op zichzelf. Voor grote
bedrijven, garages en voor hen, die
meerdere wagens in bedrijf ,hebben
is dit geen probleem: maar of het
bezit van een starthulpkabel voor de
particulier zijn geld opbrengt, wa
gen we te betwijfelen.
(Van onze parlementaire redactie)
Minister Veldkamp (Sociale Zaken) ziet
geen aanleiding verdere maatregelen te
nemen ten aanzien van het slaap- en
kalmeringsmiddel Softenon of Thalido
mide. Zoals bekend zijn bij gebruik van
deze tabletten door vrouwen ernstige ge
volgen geconstateerd met name tijdens
zwangerschap. Verdere stappen acht mi
nister Veldkamp niet nodig nu alle art
sen terzake reeds gealarmeerd zijn. „Re
delijkerwijs" moet worden aangenomen,
dat het middel nu niet meer in ons land
wordt afgeleverd, zegt dr. Veldkamp.
Voor invoer uit nabuurlanden vreest de
bewindsman ook niet omdat de fibricage
ervan daar is stopgezet. Dr. Veldkamp
deelt een en ander mee aan de Tweede
Kamer in antwoord op vragen van de
K.V.P.'ers mej. Nolte en mr. de Vre'eze.
(Advertentie)
UITSLAG
LAATSTE PRIJSVRAAGWEEK
DIT ZIJN DE WINNAARS
ZATERDAG 23 JUNI
mevr. G. Prenen-Biermann
Bispincklaan 58, Bloemendaal
MAANDAG 25 JUNI
mej. A. van Ommeren
van Enststraac 19, Doetinchem
DINSDAG 26 JUNI
Rudi Velden
Handboogstraat 24, Delft
WOENSDAG 27 JUNI
■de heer A. Brijs
Molendijk 16, Den Bommel
DONDERDAG 28 JUNI
mevr. P. A.v.d. Bor-de Jong
Maartensdijklaan 162, Den Haag
VRIJDAG 29 JUNI
de heer M. in 't Veld
Pretoriascraat 4, Bolnes
Zij zijn dus verzekerd van een prettige va
kantie... op een nieuwe fiets!
Een goed advies aan iedere fietser:
Zorg, dat u óók prettig en onge-
stoord met uw fiets van uw vakan
tie kunt genieten.
Laat hem vooraf goed nazien door uw
fietsenhandelaar.
(Advertentie)
(Eigen buitenlandse dienst)
Terwijl de Italiaanse communis
ten geïnteresseerd toekijken op de
verrichtingen van de op links ge
richte regering-Fanfani en zich
verder in zwijgen hullen, bevin
den de linkse socialisten van Nen-
ni zich in een toestand, waarin
blijkbaar hun vreugde niet op kan.
Onder hun druk heeft het kabinet-
Fanfani moeten besluiten een der
hoofdpunten, waarop de „apertura
a sinistra", de doorbraak van
christelijk-socialisten naar links is
tot stand gekomen, n.l. de natio
nalisering van de energiebedrijven
in Italië, waar te maken.
(Advertentie)
Er is een kabinetsbesluit, gevallen, <5hi
een wetsontwerp &rekkèhdé-töt'déze 'na
tionalisering, door de beidé kamérs "van
het parlemeht te jagen, zodat op. 15
augustus de nationalisatie een feit zal
zijn.
Nationalisatie van de energie-prod'uk-
tie op zichzelf behoeft pog niet als iéts
verschrikkelijks of buitenissigs ge
brandmerkt te worden. In vele landen
is deze geheel of gedeeltelijk sinds lang
een feit. Maar de manier, waarop deze
nationalisatie in Italië tot stand komt
en de wijze, waarop de Nenni-socialisten
deze nationalisatie als een machtige
overwinning van haar Gideonsbende
propagandistisch uitbeent, geeft aan al
les een enerverend politiek tintje. In het
partij-orgaan van de linkse-socialisten
Avanti" noemde de genomineerde toe
komstige opvolger van Nenni, Riccardo
Lombardi, de nationalisering niet alleen
een overwinning op het ,,op zelfverrij
king berustende kapitalistische systeem"
maar hij kondigde bovendien aan,dat de
nationalisatie der energie-produktie nog
maar het eerste deel is van de plannings-
politiek, welke de linkse socialisten van
de christen-democraten zullen afdwin
gen.
In de Democrazia Cristiana heeft deze
propagandistische exploitatie het onbe
hagen over de loop der zaken met de
Dacht u echt dat alle benzines het
zelfde waren? Neem dan de proef
met ESSO EXTRA. Zo ontdekt u
zelf in de praktijk, wat specialisten
met cijfers kunnen bewijzen: ESSO
EXTRA geeft méér kracht, fellere
acceleratie, geen gepingel. Geniet
van plezieriger autorijden in ieder
opzicht: TANK ESSO EXTRA!
apertura a sinistra nog doen toenemen
er. zelfs de rechtervleittgTl van de authen
tieke socialistische partij beschuldigt de
regering ervan, dat zij voor de grote
mond van Nenni en Lombardi capitu
leert, niet alleen in dit geval, maar
telkens opnieuw. Waarop de D.C.'s in
de regering zich verdedigen met erop te
wijzen, dat ze in elk geval hebben weten
te verhinderen, dat het voorstel van
Lombardi om de aandeelhouders der
elektriciteits-centrales schadeloos te stel
len met obligaties, wier nominale waar
de zich naar de index van de kosten
voor levensonderhoud zou richten, ver
worpen werd. Een dergelijke waardega-
rantie zou allerwaarschijnlijkst, gezien
de enorme omvang van de in omloop
zijnde aandelen, de latent aanwezige
inflatoire stromingen sterk hebben be
vorderd. Nu zijn de aandeelhouders
schadeloos gesteld met 5.5 procentige
staatsobligaties, die in 20 halfjaarlijkse
afbetalingen ingelost zullen worden.
De rechtsgerichte leden der D.C.
waartoe ook de vroegere minister-presi
dent Scelba behoort, geven intussen de
strijd tegen de natonalisering niet op.
Deze nationalisering is géén punt van
liet program van de D.C., het is slechts
een capitulatie voor de linkse socialisten.
Veel kans dat zij de aanvaarding van
de.nationaliseringswet kunnen verhinde
ren is er niet. De partijen der apertura
staan er gesloten achter on de com
munisten zullen er ongetwijfeld ook hun
stem aan geven. Volgens het 18 artike
len omvattende wetsontwerp worden alle
hyöro-elektrische en thermo-elektrische
bedrijven, waaronder de in bouw zich
bevindende atoomcentrales onteigend.
Verder de totale produktie van elke
soort energie, het transport en de ver
werking en verdeling. Alle ondernemin
gen worden in één staatsorgaan samen
gevat, hetwelk de naam zal krijgen:
„Ente Nazionale Electrica" (E.N.E.L.).
Het wordt een publikatierechterlijke in
stelling, waarover de minister van In
dustrie en- Handel het toezicht zal uit
oefenen en dat zijn directieven van een
minister-comité onder leiding van de
minister-president zal krijgen.
(Van onze parlementaire redactie)
Zeer snel heeft de Tweede Kamer ge
reageerd op het voorstel der regering om
de schadeloosstelling der Tweede Kamer
leden van 10.000 op 15.000 gulden te
brengen. De grote meerderheid der Ka
mér acht deze verhoging "met vijftig
procent „op zichzelf volkomen verant
woord". Deze meerderheid miste nog
een nadere regeling voor de weduwen-
pensioenen. Gesuggereerd %wordt dat de
Kamer terzake zelf een nader onderzoek
zal instellen en de regering vervolgens
een voorstel zal doen.
Enkele kleinere fracties, waarschijnlijk
de C.P.N, en P.S.P. hebben bezwaar tegen
de voorgestelde verhoging.
Zij vragen of de verhoging voor de
Kamerleden wel op het geschikte mo
ment komt, gezien b.v. de achterstand bij
de ambtenarensalarissen.
(Advertentie)
Om misbruik van macht te voorkomen
zal de E.N.E:L. geen ondernemingen
mogen stichten of zich daarin interes
seren. Voor de stedelijke elektriciteits
centrales zijn afzonderlijke regelingen
getroffen. Van de nationalisatie zijn uit
gesloten zelf producenten voor zover hun
energie-produktie hun behoefte niet be
langrijk overschrijdt. Voor de Italiaanse
staat wordt het een dure grap. Deze
moet jaarlijks aan de genationaliseerde
aandelenbezitters enige honderden mil
jarden lire aan. kapitaal en interest ver
goeden. Voorts moet hij waarschijnlijk
meer dan 120 miljard lire voor investe
ringen opbrengen. Het is een dermate
brok uit de schatkist, dat de partijleiding
van de Democrazia Cristiana overi
gens wel wat overbodig ijlings heeft
meegedeeld, dat zij aan verdere natio
nalisaties niet denkt. Het offer op het
altaar der politiek en der apertura ge
bracht, ligt toch al erg zwaar op de
maag.
Het originele
EAU de MÉLISSE
des
Carmes 'Boyer*
Enkele druppels op
wat suiker of
suikerwater helpen
snel bij vermoeid
heid, onrust, onwel
zijn bij hitte,
reisziekte, emoties,
overspanning, mis-
selijkheid, lichte
spijsverteringsstoor-,
nissen.
a
Cr?
Reeds meer dart
300 jaar met suc
ces gebruikt.
Eau des Carmes
'Boyer' ontspant de
zenuwen en verhoogt
de weerstand.
Bij apotheken en
drogisterijen.
De strijder voor rassenintegratie in
het zuiden van de Verenigde Staten, ds.
Martin Luther King, is dinsdag in Al
bany (Georgia) veroordeeld tot 45 dagen
gevangenisstraf, door te brengen piet
wegwerk, wegens deelneming aan ras-
senbetogingen in december van het vorig
jaar.
De negerdominee zei dat hij celstraf
prefereerde boven het alternatief van
178 dollar boete. Drie andere negerlei
ders ontvingen soortgelijke straffen.
(Advertentie)
Wast en kleurt tegelijk
in 18 prachtige, natuurlijke tinten
Geeft Uw haar de kleur die
U wenst
In grote tube voor 2. kleur-
t_ spoelingen