Wit
J
KarelI
CAMPARI
PERQUIN
FOUTEN!
Zwart
Minter en Hinter en de verdwijn-kast
K.R.O.-schoolradio ook
straks weer present
NIEUW de kwartjes-sigaar
Lucas Kleyn schreef
een radio-portret
DIRECTEUR H. DE WOEF
BEANTWOORDT CRITICI
FAMEUS^t:
ronde prijzen-handig!
Opnamen voor
„Cleopatra'5
bijna gereed
Drs. Korthals
contra v. Riel
Uitzendingen in
nieuwe seizoen
CHEFAROX
o^ezeg
Luister naar
Terugblik
Kijk naar
maakt
Maagklachten?
T.V.-ENQUETE IN V.S.
VPRO-directeur
naar boekhandel
André Gertler
vertolkt sonate
van Seiber
Martin Mons
Stem-feuilleton
Radioprogramma's
Televisieprogramma
Oudheidkundige
vondst in Italië
E re-doctoraat voor
prof. dr. J. Kors O.P.
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 10 JULI 1962
DE KRO heeft het volledig over
zicht gepubliceerd van het
schoolradioprogramma voor he
nieuwe cursusjaar. Naast de uit
zendingen voor het lager onder
wijs start men ditmaal ook met
een reeks bestemd voor de ulo
Volgens de samenstellers zal het
feit, dat de uitzendingen op de
dinsdagmiddagen komen te ver
vallen geen achteruitgang bete
kenen, aangezien de keuze van
uitzendingen gemakkelijker
wordt er voor de schoolaadio-
staf de mogelijkheid wordt ver
groot, meer aandacht te beste
den aan de kwaliteit.
TJet radioportret, dat woensdagmiddag
om 13.45 uur op Hilversum I wordt
uitgezonden, tekent de man, die gedu
rende de laatste maanden als eerste
minister van de voorlopige Algerijnse
regering er sterk toe heeft bijgedragen,
dat de Algerijnse bevolking, ondanks
het optreden van de OAS, een haast
bovenmenselijke zelfbeheersing heeft
kunnen bewaren. Het is Abderrahman
Fares, de intellectueel, die na de volks
stemming van 1 juli, volgens de alge
mene verwachting, ongetwijfeld een
hoofdrol zal spelen in de leiding van
het onafhankelijke Algerije. Fares is
geboren in Akboe, op 100 km van de
stad Algiers. Ook hij werd opgevoed
in de sfeer van de Franse cultuur en
aanvankelijk hoopte hij, zoals zovele
ontwikkelde Algerijnen, dat zijn land
deel zou blijven uitmaken van Frank
rijk. Sedert 1954 is deze zeer gematigde
nationalist echter door de ongelukkige
politiek van de Franse regering een
fel voorstander van de FLN geworden.
De tekst voor dit radioportret werd
geschreven door onze Parijse cor
respondent Lucas Kleyn.
(Advertentie)
voor blijvende verbetering
Vormt een genezende laag op de maagwand
Neen, ook het leger is niet meer
wat het geweest is. In de beste oude
tijd was het zó: je werd op dienst
plichtige leeftijd van moeders pappot
weggesleurd en dan gingen schril
schreeuwende lieden in een omgeving
die met opzet zo onherbergzaam mo
gelijk werd gehouden een man van\
je maken.
Nü vragen de advertenties smekend:
Jongenskom toch in het leger, het
is er zo gezellig, met al die ontspan
ning en zo. Echt, je hebt er een pracht
van een baan!" En de luchtmacht en
de marine zijn geen instituten van
defensieve aard meer, waar de om
gangstaal door de walm van buskruit
lijkt omfloerst, maar „moderne be
drijven waar het goed werken is".
in Engeland is nu de afbraak vol
tooid.
Een jongeman die beroepsonderoffi
cier wil worden, omdat al die adver
tenties het vak zo mooi verkopen,
heeft een moeder die al dat militaire
gedoe maar ruw vindt. Toen moeders
nog wat in te brengen hadden zou er
gezegd zijn: en jij gaat niet naar
dat leger, uit. Nu ligt het allemaal
anders. Het leger laat zich een nieuwe
employé niet zo maar ontgaan. En een
waarachtige luitenant-kolonel kwam
dan ook ernstig met de moeder van
de kandidaat praten. „Ik vind het
maar eng," bleef ze volhouden. Totdat
een compromis gevonden werd. Moe
komt nu vier dagen, de eerste vier
dagen van zoonliefs militaire carrière,
in de kazerne logeren. Er wordt een
kamertje in gereedheid gebracht waar
ze 's nachts kan slapen en overdag kan
ze dan met eigen ogen zien dat de
sergeant-majoor en de luitenant haar
jongetje echt niet overlangs opensnij
den en hem zelfs vrij beleefd com
manderen. Want het leger is geen ruw
krijgsbedrijf meer, doch een moderne,
nette zaak. Waar men om personeel zit
te schreeuwen.
Een journalist die wilde weten of
men op ministerieel niveau nu niet
vond dat het de spuigaten gaat uit
lopen, belde naar die eens zo trotse
instelling op. Hij kreeg geen gehoor,
want het was zaterdag. En dan ligt
ook het krijgsbedrijf stilWant het mo
derne leger biedt niet alleen een baan
met perspectief en een goed pensioen,
maar eveneens de vijfdaagse werk
week.
Als er nu nog eens oorlog kwam,
wat danDan wordt ongetwijfeld de
vijfdaagse vechtweek ingevoerd en
wordt het front op vrijdagavond, om
vijf uur, aan heide zijden ontruimd.
Vriend en vijand gaan dan een week
end naar bos en strand, naar eigen
vos en strand uiteraard, niet meer hij
elkaar, want het is tenslotte oorlog.
En maandagochtend vechten we dan
weer verder. Om acht uur staat aan
weerszijden de troep dan aangetreden
en de generaal roept netjes: geeft acht,
alstublieft!
Want het leger is een nette zaak,
Waar het goed werken is.
Moe kan het nu zelf zien.
PRAET-MAECKER
"^"aast de bestaande uitzendingen voor
de hoogste en middenklassen van
het lager onderwijs, start de K.R.O.
ditmaal met een experimenteel pro
gramma voor de laagste leerjaren. Deze
experimentele stof bestaat uit vertel
lingen. afgewisseld met puur geluid.
Het kind moet daarbij leren op „de
kostbaarheid van het woord" te letten
en dient ook de geluiden te identifi
ceren. De taaluiting, die hierop volgt,
draagt bij tot verrijking van de woor
denschat en tot het exact uitdrukken.
In december 1961 werd door de KRO-
schoolradio een enquête gehouden on
der de ulo-scholen. De vragenlijst werd
door meer dan 60 procent van de scho
len beantwoord. Uit de reacties blijkt,
dat het gebruik van de schoolradio op
de ulo-school door de overgrote meer
derheid op prijs wordt gesteld. De voor
keur gaat uit naar een actualiteiten
rubriek, waarbij zeer speciaal aandacht
zou worden besteed aan godsdienstige
en culturele onderwerpen.
Zander de titel „Wij houden je op de
hoogte" zal de KRO daarom op 20
september a.s. met deze actualiteiten
rubriek voor de ulo starten. Als wij
tenslotte een kritische kanttekening
mogen plaatsen bij het uitvoerige pro
gramma, dan zouden wij willen wijzen
op het feit, dat er zoveel herhalingen
in voorkomen. De schoolradio zegt,
dat zij aan de veelvuldige vraag om
herhalingen meende te moeten voldoen
maar een bladzijde verder in het pros
pectus worden de leerkrachten erop
attent gemaakt, dat niet alleen de
filmstroken hun waarde behouden,
maar na afloop van de uitzending een
kosteloze toelichting wordt verstrekt,
zodat men de strip eindeloos kan her
halen. Het komt ons voor, dat de veel
vuldige vraag om herhalingen een beet
je lijkt op de methode van de grote
radioprogrammaleiders om bijvoorbeeld
in de zomermaanden in verband met
het feit, dat zoveel acteurs en technici
met vakantie zijn, oude hoorspelen „op
verzoek" opnieuw in de ether te
brengen.
F\e Amerikaanse minister van gezond
heid, onderwijs en sociale voorzorg.
Abe Ribicoff, heeft bekendgemaakt,
dat de Amerikaanse regering een on
derzoek zal gaan instellen naar de
invloed van televisie op kinderen.
Ribicoff zei dat men aan de hand van
de uitslag van de enquête een beeld
hoopte te krijgen van de wijze waarop
de televisie het best zou kunnen bij
dragen aan de speciale behoeften van
kinderen, „in deze complexe en ver
anderende wereld".
economisch directeur van de VPRO,
de heer N. Padt, zal in verband met
zijn benoeming tot algemeen bedrijfs
leider van de vereniging tot beharti
ging van de belangen des boekhandels,
op 1 januari a.s. de VPRO gaan ver
laten. Op 1 september 1955 trad de
heer Padt in dienst van de VPRO, hy
was lid van het algemeen bestuur van
de Nederlandse Radio Unie en de Ne
derlandse Televisie Stichting namens
zyn omroep en vervulde bovendien
verscheidene andere bestuursfuncties.
\Y7oensdagavond speelt in een gezamen-
lijk programma de beroemde Bel
gische violist André Gertler. een be
kend voorvechter van de hedendaagse
muziek. Gertler was persoonlijk be
vriend met verschillende beroemde
componisten als Bela Bartok en Matyas
Seiber. Enkele maanden voor laatst
genoemde in het Paul Krugerpark in
Zuid-Afrika door een auto-ongeluk om
het leven kwam, had hij Gertler be
loofd een sonate voor hem te schrij
ven. Kort voor zijn dood heeft Seiber
deze belofte ingelost en Gertler ont
ving van mevrouw Seiber de sonate
nr. 2 voor viool en piano. Dit werk
zal Gertler samen met de pianiste
Diana Andersen morgenavond om 22.40
uur op Hilversum I uitvoeren.
Tn een toespraak op de algemene verga-
dering van de AVRO gaf de waar
nemend-directeur, de heer Henk de
Wolf, antwoord op de grievende ver
wijten, dat de AVRO de laatste plaats
in het omroepbestel zou innemen en
haar programma's de slechtste zouden
zijn van allemaal.
TVe moeilijkheden, welke zich voorde-
den in de verenigingssector en in het
bedrijf, zijn op de verrichtingen op
programmagebied nauwelijks van in
vloed geweest. „Helaas werken verwij
ten niet stimulerend, vooral niet wan
neer zij ongegrond zijn", aldus spr.
„Hoewel men uit sommige publikaties
de indruk zou krijgen dat in Hilversum
een aantal vakonbekwame profiteurs
samenhokt, die alleen oog hebben voor
eigen positie en hun verantwoordelijke
taak t.a.v. hun culturele taak verwaar
lozen", wees spr. deze onbehoorlijke
aanvallen, welke in strijd zijn met de
feiten, van de hand. Als voorbeeld
noemde hij hetgeen de AVRO overkwam
met de bariton Bernard Kruysen die in
een concertzaal een goed debuut maak
te. De recensent verweet de radio, dat
men Kruysen allang de gelegenheid had
moeten bieden om hem aan het luiste
rend publiek voor te stellen.
Die vermaledijde radio had dit reeds
(Advertentie)
(Advertentie)
enige malen vóór het concertdebuut ge
daan. Vergissen is menselijk, maar spr.
vond het wel prettig als ook in dit op
zicht eenrichtingverkeer wordt afge
schaft. Evenmin kon spreker het ver
wijt van sommige luisteraars ontvanke
lijk verklaren, dat er op goede tijden
geen goede muziek te horen zou zijn.
Niet uit starhoofdigheid of betweterig
heid, maar omdat een dergelijke bewe
ring in strijd is met de objectieve
feiten. Noch Veronica-fans, noch hun
antipoden zullen voor de door hen ten
volle geëiste honderd procent aan hun
trek kunnen komen.
Spr. achtte de gevarieerdheid van
het totale programmabeèld verantwoord.
Een simpel liedje als „Ach was ik maar
bij moeder thuis gebleven", dat zelfs
in parlementaire kringen burgerrecht
kreeg, kan een functie hebben, waarvan
de waarde niet mag worden onderschat.
Op Hilversum I (402m) wordt om 19.05
uur een uitstekend bel-canto program
ma uitgezonden. Om 20.05 uur volgt de
rubriek „Discotaria" en om 21 uur het
klankbeeld „Gevleugelde post". De ba
riton Laurens Bogtman geeft om 22 uur
een recital en tot besluit kunt u om 23
uur luisteren naar het Weens filharmo
nisch orkest.
Op Hilversum II presenteert de KRO
om 19.25 de populaire platenrubriek
„licht te verteren", om 19.55 uur ge
volgd door een nabeschouwing over de
tour van de toekomst. Het Amadeus-
kwartet musiceert om 20.05 uur. Ver
volgens kunt u om 20.25 uur luisteren
naar een klankbeeld van dr. Felix
Rutten. De sopraan Brigit Nilsson geeft
om 20-50 een recital, waarna om 21.20
uur het radio filharmonisch orkest mu
siceert. Tot slot is er om 23.10 uur de
rubriek „de laatste ronde".
l'aperitivo
Gen. vert. O. OgniberYi Co., A'dam.
HOOFDSTUK I
VOTRE BEAUTé
In de pastelkleurige ruimten, waar
door priesteressen in zacht getinte las
sen, vooral geen wit, dat doet zo den
ken aan een hospitaal, de eredienst
van vrouwelijk schoonheid werd eecele
breerd, klonk tegen de achtergrond van
zacht stemgemurmel, discrete lachies
en het gonzen van de haardrogers
waartussen af en toe de staccato ge'
linden van een schaar, de stem als de
valse noot van een trompet in een en
semble van con sordino bespeelde
strijkinstrumenten.
In het kleine vertrekje, half kantoor,
half laboratorium, werkte Brigitte Reil
mers ingespannen aan het vervolmaken
van haar formule niet dat die for
mule dat nodig had, maar er waren
toch nog altijd van die kleinigheden....
Uiterlijke dingen, zoals het parfum
En dan was er natuurlijk de verpak
king. De verpakking was ook heel ge
wichtig... Maar daarmee was hét toch
wel in orde, met de verpakking. Ten
minste... Als die Amerikanen iets anders
wilden, was haar dat natuurlijk ook
goed. Nog altijd kostte het haar moei
te te geloven dat zij, Brigitte Reimers,
de spreekwoordelijke pechvogel, zo'n
krankzinnig geluk had gehad. Zeker,
zij waren uitstekend, de crèmes, die
ze had uitgedokterd. Die liefhebberij
dat geknoei, noemden ze het thuis—met
allerlei oude recepten te experimente
ren, had zijn geld meer dan opge
bracht, alleen al door het exploiteren
van Votre Beauté mogelijk te maken.
En de hemel wist dat zij het nodig
had gehad, toen ze er alleen voor
kwam te staan- Voor de zorg van zich
zelf en haar twee kinderen. „Ga nu
alsjeblieft niet zo op het hoge paard
zitten, Brigitte, je weet heel goed, dat
je het ondanks je mooie zalfjes zonder
Carla toch niet zou hebben klaarge
speeld," hield ze zichzelf voor. Carla
was een zakengenie en zij, Brigitte, had
van dergelijke dingen geen kaas gege
ten. Neen, zonder Carla...zonder Carla
was het het allereerste jaar al mis ge
gaan met Votre Beauté. Zij zou nooit
hebben gedurfd, wat Carla durfde. En
een willekeurige betaalde kracht zou
nooit de interesse en de toewijding
hebben gehad van iemand in haar po
sitie, die zelf iets helpt opbouwen...
Maar dan bedacht ze opeens met de
verwondering, die haar tegenwoordig
bleef vervullen, dat er dit alles hele
maal niet meer op aankwam, dat het
bestaan en de bloei van Votre Beauté
voor haar geen levenskwestie meer
was. Zodra alles met die Amerikaanse
firma in kannen en kruiken was, zou
ze Votre Beauté van de hand doen,
een gezellig huis kopen ergens buiten.
Ze had zich in een grote stad altijd
ontheemd gevoeld. Natuurlijk zou dat
huis niet te ver van een stad met be
hoorlijke onderwijsinrichtingen moeten
zijn. Als de kinderen dan aan middel
baar onderwijs toe waren, kon zij hen
mei auto brengen. Maar dan zou
ze toch eerst chaufferen moeten leren
en een auto kopen. Het behoefde maar
een klein, goedkoop wagentje te zijn.
ongitte Reimers lachte onwillekeurig.
Alsof het er iets op aankwam welke
««♦1 z1Jjkocht. Zodra dat contract was
getekend, zou geld immers helemaal
geen rol meer spelen! Voor het eerst
1" „r teren zou zij niet meer behoe-
ri=? rekenen, niet langer bang zijn
iv6r niet ,In 70u slagen de eindjes
aan elkaar te knopen.
Ze zuchtte ongeduldig, het was haar
onmogelijk haar gedachten bij haar
werk te houden, ze zwierven nu hier
en dan daar. Naar het huis, dat ze ko
pen wou. Of zou ze het niet liever la
ten bouwen? Maar dat duurde weer zo
lang. Naar de auto. Neen, ze zou toch
niet zo n grote, dure willen hebben, zo'n
opschepperig geval van bijna een kilo
meter, zo overladen met chroom, dat
je ogen begonnen te knipperen zodra
je het zag. Een aardig, klein, eenvou
dig wagentje. Een lelijk eendje of een
Dafje... Of...
Toen ze zover was, hoorde zij de
stem. Wat die stem nu precies zei, kon
ze op deze afstand onmogelijk verstaan
maar de dreiging erin viel niet te mis
kennen. Evenmin als trouwens de rau
we onbeschaafdheid, die zo helemaal
niet paste bij de zo bijzonder gedistin
geerde sfeer van Votre ,Beauté. Het
was geen stem, die hier thuishoorde en
de eigenares ervan kon alleen maar be
zield zijn met sinistere bedoelingen.
Brigitte Reimers liep vlug de gang
door, de salon voor massage en make
up, de kapsalon, en bereikte zo de
wachtkamer. In het vertrek dat, de he
mel zij gedankt, verder leeg was, stond
juffrouw Marie, de hoofd juffrouw van
de afdeling gezichtsverzorging, met een
angstig gericht dicht tegen de muur.
Na het journaal volgt een politieke uit
zending van de PSP. De VARA biedt
om 20.30 de rubriek „Achter het nieuws'
Vervolgens wordt om 20.45 uur een pro
gramma van de Spaanse zigeuner-dans
groep „Boda Gitana" uitgezonden. Ten
slotte kunt u om 21.25 uur kijken naar
de eerste zitting van de televisie-recht
bank, welke „De zaak-Klein" te behan
delen krijgt.
Het rechtscollege bestaat uit prof. mr.
A. D. Belinfante, mr. Erica van Dijk,
mr. J. Roelse, mr. G. J. P- Cammel-
beeck, mr. Susanne Hoogedijk en de
verdediger is prof. mr. W. F. Nagel.
De gedaagden zijn geen acteurs. Regie
Millo Anstadt.
Belgie Vlaams geeft om 20.30 uur een
filmverslag van de tour. Om 20.40 uur
volgt een heruitzending van een Vlaams
liederenprogramma. Vervolgens wordt
om 21-30 uur het middeleeuwse spel
„Esmoreit" opgevoerd, (opname van de
NCRV).
Vóór haar stond dreigend „De stem".
Zo op de rug gezien was ze slank en
elegant. Uitstekend gekleed. Brigitte
Reimers had een gevoel dat die rug
haar bekend voorkwam. Maar, als zij
die rug werkelijk kende, moest zij toch
ook die stem kunnen thuisbrengen?
„Mevrouw, o, mevrouw!" zei juffrouw
Marie met een angstig piepstemmetje.
„Mevrouw Reimers, het is werkelijk
mijn schuld niet. Eerlijk waar, ik weet
van niets! Ik..."
„De stem" keerde zich om, alsof zij
zich nu eerst bewust werd van de aan
wezigheid van een derde persoon. Bri
gitte Reimers deed onwillekeurig een
stap acheruit. Neen, dit kon niet waar
zijn, het was een. benauwde droom, een
nachtmerrie. Het gezicht dat haar aan
keek was dat van Jacqueline Vermaas-
sen. Jacqueline Vermaassen, de beken
de actrice! Maar Jacqueline Vermaas
sen kon toch onmogelijk in haar wacht
kamer staan, zo, met een verwrongen
gezicht, terwijl ze die arme juffrouw
Marie door elkaar schudde en met haar
zo bewonderde stem, rauw en schor een
stroom van de meest platte woorden
uitbraakte? En dan opeens zag zij op
het naar haar gewende gezicht vreem
de rode plekken als van een kwaadaar
dige uitslag.
„Mevrouw," piepte juffrouw Marie
weer, haar kapsel verward, haar linde
groene jas gescheurd, „mevrouw, ik
Zo zagen we dan gisteravond een
nieuwe Duitse co-produktie van de ope
rette „Liselott'van de Berlijnse com
ponist Eduard Künneke. Het werd een
vlotte uitzending, speciaal dank zij de
ievendige en stuwende regie van de be
faamde Kurt Wilhelm. Ook de intieme
decors verdienen een speciale vermel
ding. De dirigent Franz Marszalek hield
het goed zingende koor en het prachtig
klinkende orkest van Radio Keulen ste
vig in de hand en hij toonde zijn mees
terschap door de persoonlijkheid van
de solisten, ondanks het toegepaste play
backsysteem, als het ware te laten door
klinken in de zwierige vertolkingen.
Deze operette met slechts zeven han
delende personen en een libretto vol
humor en vaak geslaagde charges heeft
ons bijna de gehele avond in haar mu
zikale ban gehouden.
Als inleiding tot de operette had de
KRO-meclewerker Fred. Bredschneijder
een gesprek met Evelyn Künneke, de
dochter van de componist. Conclusie: een
genoeglijke televisie-avond, waarvoor wij
de KRO dankbaar zijn.
Vooraf zagen wij nog enige interessan
te beelden van de Heiligdomsvaart in
Maastricht. De R
Hilversum I 402 m.
DINSDAG 10 JULI
AVRO: 12,00 Licht instr. trio 12.20 Rege-
ringsuitz.: Uitz. v. d. landb. 12,30 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12,33 Orgel en saxofoon
13,00 Nws. 13,15 Meded. evt. act. of gram.
13.25 Beursber. 13,30 Licht ens. met zangsol.
14,00 Pianoduo. klass. en mod. muz. 14.40
Voordr. 15,00 Cello en piano 15.30 De vrouw
in het wit, hoqrspel (herh. van 22 okt. '61)
16,05 Lichte gram. 16.30 V. d. jeugd 17,30
Amateursprogr. 17,55 New York calling 18,00
Nws. 18.15 Evt. act. 18,20 Pianospel 18,30
Metropole ork., filmmuz. 19,00 Paris vous
parle 19,05 Operamuz. (gr.) 20,00 Nws. 20,05
Discolaria 21,00 Gevleugelde post, klankb.
over het Europese nachtpostluchtverkeer
21,20 Lichte muz. 22,00 Bariton en piano,
klass. liederen 22,30 Nws. en evt. meded.
22.40 Act. 23,00 Klass. muz. (gr.) 23,55-24,00
Nws.
WOENSDAG 11 JULI
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Gym. 7,20 Soc. strijdl.
7,23 Lichte gram. 8,00 Nws. en soc. strijdl.
8.18 Weense walsen (gr.) 8,30 Verkeerswen-
ken 8.35 Muz. ochtendpost (gr.) 8,55 Kook-
praatje 9,00 Ochtendgym. v. d. vrouw 9,10
Belg. orkestmuz. (gr.) (9,35-9.40 Waterst.).
VPRO: 10,00 Boekbespr. VARA: 10,20 The-
aterork. en zangsol. (herh. v. zaterdag 23
juni jl.) 10,50 Lichte gram. 11,00 RVU: Moei
lijkheden bij de opvoeding in onze tijd, door
mw. prof. dr. H. Stellwag (Ped.did. inst. v.
d. Universiteit v. A'dam) 11,30 Mod. kamer-
muz. (gr.)
Hilversum II 298 m.
DINSDAG 10 JULI
KRO: 12,00 Middagklok-noodklok 12,04
Lichte gram. 12,30 Meded. t.b.v. land- en
heb mevrouw niet geholpen, gisteren,
werkelijk niet, dat heeft juffrouw Truus
gedaan. Ik..."
Brigitte Reimers voelde zich opeens
wee worden, de kamer met de coquet
te imitatie Louis Seize meubeltjes be
gon om haar te draaien, steeds sneller.
Ei was een suizen in haar oren. Me
vrouw Vermaassen was gisteren" hier
geweest voor een facial. Mevrouw Ver-
maassens gezicht was gisteren nog gaaf
geweest. Uit haar komst hier en haar
woedende uitbarstingen bleek dat zij
Votre Beauté verantwoordelijk stelde
vooi de toestand van haar arm gezicht.
Maar hoe kon dat nu? Dat was toch
onmogelijk! Ze had toch de gewone be
handeling gehad? Dat dit nu moest ge
beuren, juist nu! Dat betekende het
einde. Het eind van het sprookje, dat
op het punt had gestaan werkelijkheid
te worden. Misschien zelfs wel hèt ein
de van Votre Beauté. Dan was ze weer
even ver als in die vreselijke tijd vijf
jaar geleden. Och, het was misschien
wel dwaas geweest ook maar een o-
genblik te geloven dat ze toch eigen
lijk geen pechvogel was. Ze slikte moei-,
lijk, wou iets zeggen tegen die woeden
de, radeloze vrouw, maar ze wist niet
wat.
(wordt vervolgd)
BEU
De 83-jarige John Schultz stak te
Manistee (V.S.) zyn boerdery en vier
bijgebouwen in brand. Ter verklaring
sprak hij: „Het begon me te vervelen,
dat myn familieleden altyd maar aan
myn hoofd zaniken hoe groot de erfe
nis wel zal zijn."
PANTOFFELHELD
Een club van pantoffelhelden
op Formosa heeft een zekére Lin
Weiyao tot voorzitter gekozen.
Lin verklaarde deze benoeming
pas te kunnen aanvaarden na
zijn vrouw te hebben geraad
pleegd.
OOK HIJ
William Kingsley Martin, een gees
telijke uit Coalpit Heath in Engeland,
heeft onlangs de autoriteiten verzocht
een politie-radarpost op te zetten bij
zijn kerk, omdat zijn gemeenteleden
gevaar liepen aangereden te worden
door te hard rijdende automobilisten,
als zij naar de kerk gingen.
Dezer dagen kreeg de geestelijke
twee pond boete... wegens te hard
rijden.
REVOLUTIE
De huisvrouwen van Keyworth
in Nottinghamshire, Engeland, heb
ben voorbereidingen getroffen om
op 27 juli een bezemrevolutie te
houden. Zij willen op die dag zelf
de 13 straten van hun dorp vegen.
„Er is al in geen twee jaar ge
veegd in onze stratenzei een
huisvrouw.
„Mag ik even van uw telefoon
gebruik maken?"
tuinb. 12,33 Balletmuz. (gr.) 13,00 Nws. 13,15
Platennws. 13,25 Dansork. en zangsol. 13,50
Lichte gram. 14,35 V. d. plattelandsvrouwen
14,45 Lichte gram. 15,10 Promenade ork. en
zangsol. operamuz. 15,30 Lichte gram. 16,00
V. d. zieken 16,30 Ziekenlof 17,00 V. d. jeugd
17,40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuws
uit de Ned. Antillen, door H. Dennert 18,00
V. d. jeugd 18,20 Lichte ork. muz. en sol.
19,00 Nws. 19,10 Act. 19,25 Licht te verteren
(gr.) 19,55 Nabeschouwing Tour van de toe
komst 1962 20,05 Holland Festival 1962: Ama-
deuskwartet, mod. muz. 20,25 Monte Felice,
klankb. 20,50 Sopraan en piano (gr.) 21,20
Radiofilharm. ork. en sol. 21,55 Lichte muz.
22,15 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40
Volksmuz. 23,10 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws.
WOENSDAG 11 JULI
NCRV: 7,00 Nws. 7,10 Gew. muz. 7,30 Lichte
gram. 7,50 Het brood des levens, med. 8,00
Nws. 8,15 Radiokrant 8,35 It Heitelan, Fries
progr. (gr.) 9.00 V. d. zieken 9,35 Gram.
9,40 V. d. vrouw 10,10 Gram. 10,15 Morgen
dienst 10,45 Koorzang en orgelspel 11,05 Ge
wijde gram,
Brussel Vlaams
DINSDAG 10 JULI
BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12,03 Lichte
gram. 12,30 Weerber. 12,35 Muz. miniaturen
12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,15 Kamermuz.
14,00 Tetide in Siro, opera 15,30 Romantische
kamermuz. 16,00 Beursber. 17,00 Nws. 17,15
Lichte muz. 17,40 Boekbespr. 17,50 Mod.
kamermuz. 18,20 V. d. sold. 18,45 Comm.
Ronde van Frankrijk 19,00 Nws. 19,40 Film
muz. 20.00 Amus. muz. 21,15 Jazzmuz. 22,00
Nws. 22,15 Lichte gram. 22,55 Nws.
Brussel Frans
DINSDAG 10 JULI
BRUSSEL 484 m 13,00 Nws. 13,15 Lichte
gram. 14,03 Belg. muz. 14,45 Koorzang 15,03
Amus. muz. (gr.) 17,00 Nws. 17,15 Operamuz.
(gr.) 18,30 Lichte gram. 19.30 Nws. 20,00
Symfonie ork. en koren, klass. muz. 22,00
Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws.
DINSDAG 10 JULI
NTS: 20.00 Journaal 20,20 Zendtijd pol.
partijen, PSP. VARA: 20,30 Achter het nws.
20,45 Boda Gitana. zigeunerdansgroep en
gitaarspel 21,25 Televisie rechtbank.
FRANS BELGIE: 19.30 Filosofie en leken -
moraal 20,00 Nws. 20,30 Eurovisie: Filmver
slag Ronde van Frankrijk 20,40 l'Oiseau de
bonheur, tv-spel 22,10 Muziekfestival van
Chimay 22,20 Lectuur voor allen 23,10 Nws
VLAAMS BELGIE: 19.00 De katholieke ge
dachte en actie 19,30 Tekenfilmpje 19,40 We
tenschappelijke horizonten, filmreportage
20.00 Nws. 20,30 Eurovisie: Filmverslag Ronde
van Frankrijk 20,40 Liederenprogramma, ge
wijd aan het Vlaamse land en het Vlaamse
volk 21,30 Esmoreit, tv-spel 22,35 Nws.
Werklieden uit Macerata in Italië heb
ben bij graafwerk aan de monding van
de Potenza rivier ter plaatse een Ro
meinse begraafplaats blootgelegd die
dateert uit de eerste eeuw.
Tot nu toe zijn zeven sarcofagen door
zocht. Zij bevatten siervoorwerpen die
nog in uitstekende staat verkeren.
De universiteit Laval van Quebec heeft
het ere-doctoraat in de sociale weten
schappen toegekend aan prof. dr. J. B.
Kors wegens diens verdiensten als voor
zitter van de UNDA, de internationale
katholieke organisatie voor radio eh t.v.
Prof. dr. J. B. Kors was jarenlang
voorzitter van de KRO en was als zo
danig de opvolger van pastoor Perquin.
Elizabeth Taylor staat op het punt
haar kroon als Cleopatra te verliezen.
De duurste film die ooit werd gemaakt
is bijna gereed, dat wil zeggen de op
namen ervoor.
En nu kunnen de aandeelhouders in
20th Century Fox er zich van gaan
overtuigen hoe de gepassioneerde
liefdesscènes tussen Elizabeth Taylor
en Richard Burton zijn gesublimeerd
in een film waarop de titel „Cleopa
tra" is geplakt.
Het einde van de opnamen in Rome
betekent dat een einde komt aan de
stroom van negenduizend dollar per
dag die de actrice toekwam.
Een jaar. negen maanden en veertien
dagen geleden begonnen de opnamen
voor „Cleopatra" in de Pinewood stu
dio's in Engeland. Maar miss Taylor
werd ziek en de verfilming werd opge
schort. Op 25 september 1961 kon ze
worden hervat, nu in de studio's van
Rome's filmstad, „Cinecitta".
Sindsdien heeft miss Taylor een echt
genoot, Eddie Fisher verloren, en een
vriend „Richard Burton, gewonnen.
Twee keer heeft ze in het ziekenhuis
gelegen: een keer wegens „voedselver
giftiging", een tweede keer „voor een
heel heel klein schrammetje op haar
neus". Ze heeft kritiek te verduren ge
had van een vrouwelijk lid van het Af
rikaanse congres, van Jayne Mansfield,
van een Vaticaanse publikatie, en van
de aandeelhouders van 20th Century-
Fox.
Het hoofdbestuur van de V.V.D. gaat
naar het schijnt in overleg met
prof. Oud, de huidige partijvoorzitter
proberen een oplossing te vinden om
de moeilijkheden rond de verkiezing
var een nieuwe politieke leider. Die
moeilijkheden zijn aan het daglicht ge
treden door de weigering van de libe
rale minister Korthals om zich voor
de volgende kamerverkiezingen kandi
daat te laten stellen. Drs. Korthals,
die te voren als een van de kandida
ten werd beschouwd voor de opvolging
van prof. Oud heeft daarmee te kennen
gegeven, dat hij de V.V.D. zoals zij
nu is niet wenst aan te voeren. Hij
wil eerst een grote schoonmaak aan de
top Eén en ander houdt in, dat de
V.V.D. thans een duidelijke keuze zal
moeten doen tussen de richting van
Riel en die van drs. Korthals. Mr.
VanRiel die aanvankelijk gedoodverfd
was als opvolger van prof. Oud, heeft
velen in zijn partij voor het hoofd ge
stoten door zijn wijze van optreden te
gen de liberaie minister Visser in de
zaak Van der Putten. Binnen het ka
binet maar ook daarbuiten heeft minis
ter Korthals over deze kwestie zeer
scherpe kritiek geoefend op mr. Van
Riel. Drs. Korthals is niet van plan
zich actief met de liberale politiek te
bemoeien alvorens zijn partij een duide-
liike uitspraak heeft gedaan over mr.
A. van Riel en de meer conserv3tieve,
„harde" liberale richting, welke deze
in de V.V.D. vertegenwoordigt.
TWEE GELEERDEN van het instituut
voor technologie te Massachusetts, R. J.
Keyes en T. M. Quist, hebben bekend
gemaakt, dat gewerkt wordt aan een
nieuwe manier van het overbrengen
van televisie- en andere verbindings
signalen met infraroodlicht als draag-
golf.
15-2. Met wijd opengesperde ogen staarde
veldwachter Zeeg naar de portefeuilles
en gouden horloges, die boven in de ver-
dwijnkast lagen.
„Dacht ik het niet," mompelde hij,
en strekte zijn hand uit om de bewij
zen van diefstal in bezit te nemen. Maar
nauwelijks had hij de plank aangeraakt
of het begon vreemd te zoemen in de
kast. Een nieuwe achterwand schoof om
laag en onttrok de voorwerpen aan het
gezicht.
De veldwachter stoof achteruit en
viel haast van de kar.
„Da...dat is misdadige toverij," riep
hij onthutst, „zó zijn ze d'r, zó zijn ze
d'r niet."
Alessandro, de ezel, die al enige malen
naar de vreemde indringer had omge
keken, vond het nu welletjes. Hij zette
zijn poten schrap en gaf een onverhoed
se ruk aan de disselboom. Met gespit
ste oren luisterde hij vervolgens naar
het geraas van de vallende veldwachter.
vermengd met verontwaardigde gekakel
van de anders zo zwijgzame kip, die met
rr: md en al werd meegetrokken Maar
dit scheen hem nog niet genoeg te zijn.
De maestro, die achter de bosjes zat
te picknicken met Minter en Hinter,
moest er maar bijkomen.
Alessandro begon luid „ia!" te roepen.