Wit J KarelI CAMPARI PERQUIN FOUTEN! Zwart Minter en Hinter en de verdwijn-kast K.R.O.-schoolradio ook straks weer present NIEUW de kwartjes-sigaar Lucas Kleyn schreef een radio-portret DIRECTEUR H. DE WOEF BEANTWOORDT CRITICI FAMEUS^t: ronde prijzen-handig! Opnamen voor „Cleopatra'5 bijna gereed Drs. Korthals contra v. Riel Uitzendingen in nieuwe seizoen CHEFAROX o^ezeg Luister naar Terugblik Kijk naar maakt Maagklachten? T.V.-ENQUETE IN V.S. VPRO-directeur naar boekhandel André Gertler vertolkt sonate van Seiber Martin Mons Stem-feuilleton Radioprogramma's Televisieprogramma Oudheidkundige vondst in Italië E re-doctoraat voor prof. dr. J. Kors O.P. DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 10 JULI 1962 DE KRO heeft het volledig over zicht gepubliceerd van het schoolradioprogramma voor he nieuwe cursusjaar. Naast de uit zendingen voor het lager onder wijs start men ditmaal ook met een reeks bestemd voor de ulo Volgens de samenstellers zal het feit, dat de uitzendingen op de dinsdagmiddagen komen te ver vallen geen achteruitgang bete kenen, aangezien de keuze van uitzendingen gemakkelijker wordt er voor de schoolaadio- staf de mogelijkheid wordt ver groot, meer aandacht te beste den aan de kwaliteit. TJet radioportret, dat woensdagmiddag om 13.45 uur op Hilversum I wordt uitgezonden, tekent de man, die gedu rende de laatste maanden als eerste minister van de voorlopige Algerijnse regering er sterk toe heeft bijgedragen, dat de Algerijnse bevolking, ondanks het optreden van de OAS, een haast bovenmenselijke zelfbeheersing heeft kunnen bewaren. Het is Abderrahman Fares, de intellectueel, die na de volks stemming van 1 juli, volgens de alge mene verwachting, ongetwijfeld een hoofdrol zal spelen in de leiding van het onafhankelijke Algerije. Fares is geboren in Akboe, op 100 km van de stad Algiers. Ook hij werd opgevoed in de sfeer van de Franse cultuur en aanvankelijk hoopte hij, zoals zovele ontwikkelde Algerijnen, dat zijn land deel zou blijven uitmaken van Frank rijk. Sedert 1954 is deze zeer gematigde nationalist echter door de ongelukkige politiek van de Franse regering een fel voorstander van de FLN geworden. De tekst voor dit radioportret werd geschreven door onze Parijse cor respondent Lucas Kleyn. (Advertentie) voor blijvende verbetering Vormt een genezende laag op de maagwand Neen, ook het leger is niet meer wat het geweest is. In de beste oude tijd was het zó: je werd op dienst plichtige leeftijd van moeders pappot weggesleurd en dan gingen schril schreeuwende lieden in een omgeving die met opzet zo onherbergzaam mo gelijk werd gehouden een man van\ je maken. Nü vragen de advertenties smekend: Jongenskom toch in het leger, het is er zo gezellig, met al die ontspan ning en zo. Echt, je hebt er een pracht van een baan!" En de luchtmacht en de marine zijn geen instituten van defensieve aard meer, waar de om gangstaal door de walm van buskruit lijkt omfloerst, maar „moderne be drijven waar het goed werken is". in Engeland is nu de afbraak vol tooid. Een jongeman die beroepsonderoffi cier wil worden, omdat al die adver tenties het vak zo mooi verkopen, heeft een moeder die al dat militaire gedoe maar ruw vindt. Toen moeders nog wat in te brengen hadden zou er gezegd zijn: en jij gaat niet naar dat leger, uit. Nu ligt het allemaal anders. Het leger laat zich een nieuwe employé niet zo maar ontgaan. En een waarachtige luitenant-kolonel kwam dan ook ernstig met de moeder van de kandidaat praten. „Ik vind het maar eng," bleef ze volhouden. Totdat een compromis gevonden werd. Moe komt nu vier dagen, de eerste vier dagen van zoonliefs militaire carrière, in de kazerne logeren. Er wordt een kamertje in gereedheid gebracht waar ze 's nachts kan slapen en overdag kan ze dan met eigen ogen zien dat de sergeant-majoor en de luitenant haar jongetje echt niet overlangs opensnij den en hem zelfs vrij beleefd com manderen. Want het leger is geen ruw krijgsbedrijf meer, doch een moderne, nette zaak. Waar men om personeel zit te schreeuwen. Een journalist die wilde weten of men op ministerieel niveau nu niet vond dat het de spuigaten gaat uit lopen, belde naar die eens zo trotse instelling op. Hij kreeg geen gehoor, want het was zaterdag. En dan ligt ook het krijgsbedrijf stilWant het mo derne leger biedt niet alleen een baan met perspectief en een goed pensioen, maar eveneens de vijfdaagse werk week. Als er nu nog eens oorlog kwam, wat danDan wordt ongetwijfeld de vijfdaagse vechtweek ingevoerd en wordt het front op vrijdagavond, om vijf uur, aan heide zijden ontruimd. Vriend en vijand gaan dan een week end naar bos en strand, naar eigen vos en strand uiteraard, niet meer hij elkaar, want het is tenslotte oorlog. En maandagochtend vechten we dan weer verder. Om acht uur staat aan weerszijden de troep dan aangetreden en de generaal roept netjes: geeft acht, alstublieft! Want het leger is een nette zaak, Waar het goed werken is. Moe kan het nu zelf zien. PRAET-MAECKER "^"aast de bestaande uitzendingen voor de hoogste en middenklassen van het lager onderwijs, start de K.R.O. ditmaal met een experimenteel pro gramma voor de laagste leerjaren. Deze experimentele stof bestaat uit vertel lingen. afgewisseld met puur geluid. Het kind moet daarbij leren op „de kostbaarheid van het woord" te letten en dient ook de geluiden te identifi ceren. De taaluiting, die hierop volgt, draagt bij tot verrijking van de woor denschat en tot het exact uitdrukken. In december 1961 werd door de KRO- schoolradio een enquête gehouden on der de ulo-scholen. De vragenlijst werd door meer dan 60 procent van de scho len beantwoord. Uit de reacties blijkt, dat het gebruik van de schoolradio op de ulo-school door de overgrote meer derheid op prijs wordt gesteld. De voor keur gaat uit naar een actualiteiten rubriek, waarbij zeer speciaal aandacht zou worden besteed aan godsdienstige en culturele onderwerpen. Zander de titel „Wij houden je op de hoogte" zal de KRO daarom op 20 september a.s. met deze actualiteiten rubriek voor de ulo starten. Als wij tenslotte een kritische kanttekening mogen plaatsen bij het uitvoerige pro gramma, dan zouden wij willen wijzen op het feit, dat er zoveel herhalingen in voorkomen. De schoolradio zegt, dat zij aan de veelvuldige vraag om herhalingen meende te moeten voldoen maar een bladzijde verder in het pros pectus worden de leerkrachten erop attent gemaakt, dat niet alleen de filmstroken hun waarde behouden, maar na afloop van de uitzending een kosteloze toelichting wordt verstrekt, zodat men de strip eindeloos kan her halen. Het komt ons voor, dat de veel vuldige vraag om herhalingen een beet je lijkt op de methode van de grote radioprogrammaleiders om bijvoorbeeld in de zomermaanden in verband met het feit, dat zoveel acteurs en technici met vakantie zijn, oude hoorspelen „op verzoek" opnieuw in de ether te brengen. F\e Amerikaanse minister van gezond heid, onderwijs en sociale voorzorg. Abe Ribicoff, heeft bekendgemaakt, dat de Amerikaanse regering een on derzoek zal gaan instellen naar de invloed van televisie op kinderen. Ribicoff zei dat men aan de hand van de uitslag van de enquête een beeld hoopte te krijgen van de wijze waarop de televisie het best zou kunnen bij dragen aan de speciale behoeften van kinderen, „in deze complexe en ver anderende wereld". economisch directeur van de VPRO, de heer N. Padt, zal in verband met zijn benoeming tot algemeen bedrijfs leider van de vereniging tot beharti ging van de belangen des boekhandels, op 1 januari a.s. de VPRO gaan ver laten. Op 1 september 1955 trad de heer Padt in dienst van de VPRO, hy was lid van het algemeen bestuur van de Nederlandse Radio Unie en de Ne derlandse Televisie Stichting namens zyn omroep en vervulde bovendien verscheidene andere bestuursfuncties. \Y7oensdagavond speelt in een gezamen- lijk programma de beroemde Bel gische violist André Gertler. een be kend voorvechter van de hedendaagse muziek. Gertler was persoonlijk be vriend met verschillende beroemde componisten als Bela Bartok en Matyas Seiber. Enkele maanden voor laatst genoemde in het Paul Krugerpark in Zuid-Afrika door een auto-ongeluk om het leven kwam, had hij Gertler be loofd een sonate voor hem te schrij ven. Kort voor zijn dood heeft Seiber deze belofte ingelost en Gertler ont ving van mevrouw Seiber de sonate nr. 2 voor viool en piano. Dit werk zal Gertler samen met de pianiste Diana Andersen morgenavond om 22.40 uur op Hilversum I uitvoeren. Tn een toespraak op de algemene verga- dering van de AVRO gaf de waar nemend-directeur, de heer Henk de Wolf, antwoord op de grievende ver wijten, dat de AVRO de laatste plaats in het omroepbestel zou innemen en haar programma's de slechtste zouden zijn van allemaal. TVe moeilijkheden, welke zich voorde- den in de verenigingssector en in het bedrijf, zijn op de verrichtingen op programmagebied nauwelijks van in vloed geweest. „Helaas werken verwij ten niet stimulerend, vooral niet wan neer zij ongegrond zijn", aldus spr. „Hoewel men uit sommige publikaties de indruk zou krijgen dat in Hilversum een aantal vakonbekwame profiteurs samenhokt, die alleen oog hebben voor eigen positie en hun verantwoordelijke taak t.a.v. hun culturele taak verwaar lozen", wees spr. deze onbehoorlijke aanvallen, welke in strijd zijn met de feiten, van de hand. Als voorbeeld noemde hij hetgeen de AVRO overkwam met de bariton Bernard Kruysen die in een concertzaal een goed debuut maak te. De recensent verweet de radio, dat men Kruysen allang de gelegenheid had moeten bieden om hem aan het luiste rend publiek voor te stellen. Die vermaledijde radio had dit reeds (Advertentie) (Advertentie) enige malen vóór het concertdebuut ge daan. Vergissen is menselijk, maar spr. vond het wel prettig als ook in dit op zicht eenrichtingverkeer wordt afge schaft. Evenmin kon spreker het ver wijt van sommige luisteraars ontvanke lijk verklaren, dat er op goede tijden geen goede muziek te horen zou zijn. Niet uit starhoofdigheid of betweterig heid, maar omdat een dergelijke bewe ring in strijd is met de objectieve feiten. Noch Veronica-fans, noch hun antipoden zullen voor de door hen ten volle geëiste honderd procent aan hun trek kunnen komen. Spr. achtte de gevarieerdheid van het totale programmabeèld verantwoord. Een simpel liedje als „Ach was ik maar bij moeder thuis gebleven", dat zelfs in parlementaire kringen burgerrecht kreeg, kan een functie hebben, waarvan de waarde niet mag worden onderschat. Op Hilversum I (402m) wordt om 19.05 uur een uitstekend bel-canto program ma uitgezonden. Om 20.05 uur volgt de rubriek „Discotaria" en om 21 uur het klankbeeld „Gevleugelde post". De ba riton Laurens Bogtman geeft om 22 uur een recital en tot besluit kunt u om 23 uur luisteren naar het Weens filharmo nisch orkest. Op Hilversum II presenteert de KRO om 19.25 de populaire platenrubriek „licht te verteren", om 19.55 uur ge volgd door een nabeschouwing over de tour van de toekomst. Het Amadeus- kwartet musiceert om 20.05 uur. Ver volgens kunt u om 20.25 uur luisteren naar een klankbeeld van dr. Felix Rutten. De sopraan Brigit Nilsson geeft om 20-50 een recital, waarna om 21.20 uur het radio filharmonisch orkest mu siceert. Tot slot is er om 23.10 uur de rubriek „de laatste ronde". l'aperitivo Gen. vert. O. OgniberYi Co., A'dam. HOOFDSTUK I VOTRE BEAUTé In de pastelkleurige ruimten, waar door priesteressen in zacht getinte las sen, vooral geen wit, dat doet zo den ken aan een hospitaal, de eredienst van vrouwelijk schoonheid werd eecele breerd, klonk tegen de achtergrond van zacht stemgemurmel, discrete lachies en het gonzen van de haardrogers waartussen af en toe de staccato ge' linden van een schaar, de stem als de valse noot van een trompet in een en semble van con sordino bespeelde strijkinstrumenten. In het kleine vertrekje, half kantoor, half laboratorium, werkte Brigitte Reil mers ingespannen aan het vervolmaken van haar formule niet dat die for mule dat nodig had, maar er waren toch nog altijd van die kleinigheden.... Uiterlijke dingen, zoals het parfum En dan was er natuurlijk de verpak king. De verpakking was ook heel ge wichtig... Maar daarmee was hét toch wel in orde, met de verpakking. Ten minste... Als die Amerikanen iets anders wilden, was haar dat natuurlijk ook goed. Nog altijd kostte het haar moei te te geloven dat zij, Brigitte Reimers, de spreekwoordelijke pechvogel, zo'n krankzinnig geluk had gehad. Zeker, zij waren uitstekend, de crèmes, die ze had uitgedokterd. Die liefhebberij dat geknoei, noemden ze het thuis—met allerlei oude recepten te experimente ren, had zijn geld meer dan opge bracht, alleen al door het exploiteren van Votre Beauté mogelijk te maken. En de hemel wist dat zij het nodig had gehad, toen ze er alleen voor kwam te staan- Voor de zorg van zich zelf en haar twee kinderen. „Ga nu alsjeblieft niet zo op het hoge paard zitten, Brigitte, je weet heel goed, dat je het ondanks je mooie zalfjes zonder Carla toch niet zou hebben klaarge speeld," hield ze zichzelf voor. Carla was een zakengenie en zij, Brigitte, had van dergelijke dingen geen kaas gege ten. Neen, zonder Carla...zonder Carla was het het allereerste jaar al mis ge gaan met Votre Beauté. Zij zou nooit hebben gedurfd, wat Carla durfde. En een willekeurige betaalde kracht zou nooit de interesse en de toewijding hebben gehad van iemand in haar po sitie, die zelf iets helpt opbouwen... Maar dan bedacht ze opeens met de verwondering, die haar tegenwoordig bleef vervullen, dat er dit alles hele maal niet meer op aankwam, dat het bestaan en de bloei van Votre Beauté voor haar geen levenskwestie meer was. Zodra alles met die Amerikaanse firma in kannen en kruiken was, zou ze Votre Beauté van de hand doen, een gezellig huis kopen ergens buiten. Ze had zich in een grote stad altijd ontheemd gevoeld. Natuurlijk zou dat huis niet te ver van een stad met be hoorlijke onderwijsinrichtingen moeten zijn. Als de kinderen dan aan middel baar onderwijs toe waren, kon zij hen mei auto brengen. Maar dan zou ze toch eerst chaufferen moeten leren en een auto kopen. Het behoefde maar een klein, goedkoop wagentje te zijn. ongitte Reimers lachte onwillekeurig. Alsof het er iets op aankwam welke ««♦1 z1Jjkocht. Zodra dat contract was getekend, zou geld immers helemaal geen rol meer spelen! Voor het eerst 1" „r teren zou zij niet meer behoe- ri=? rekenen, niet langer bang zijn iv6r niet ,In 70u slagen de eindjes aan elkaar te knopen. Ze zuchtte ongeduldig, het was haar onmogelijk haar gedachten bij haar werk te houden, ze zwierven nu hier en dan daar. Naar het huis, dat ze ko pen wou. Of zou ze het niet liever la ten bouwen? Maar dat duurde weer zo lang. Naar de auto. Neen, ze zou toch niet zo n grote, dure willen hebben, zo'n opschepperig geval van bijna een kilo meter, zo overladen met chroom, dat je ogen begonnen te knipperen zodra je het zag. Een aardig, klein, eenvou dig wagentje. Een lelijk eendje of een Dafje... Of... Toen ze zover was, hoorde zij de stem. Wat die stem nu precies zei, kon ze op deze afstand onmogelijk verstaan maar de dreiging erin viel niet te mis kennen. Evenmin als trouwens de rau we onbeschaafdheid, die zo helemaal niet paste bij de zo bijzonder gedistin geerde sfeer van Votre ,Beauté. Het was geen stem, die hier thuishoorde en de eigenares ervan kon alleen maar be zield zijn met sinistere bedoelingen. Brigitte Reimers liep vlug de gang door, de salon voor massage en make up, de kapsalon, en bereikte zo de wachtkamer. In het vertrek dat, de he mel zij gedankt, verder leeg was, stond juffrouw Marie, de hoofd juffrouw van de afdeling gezichtsverzorging, met een angstig gericht dicht tegen de muur. Na het journaal volgt een politieke uit zending van de PSP. De VARA biedt om 20.30 de rubriek „Achter het nieuws' Vervolgens wordt om 20.45 uur een pro gramma van de Spaanse zigeuner-dans groep „Boda Gitana" uitgezonden. Ten slotte kunt u om 21.25 uur kijken naar de eerste zitting van de televisie-recht bank, welke „De zaak-Klein" te behan delen krijgt. Het rechtscollege bestaat uit prof. mr. A. D. Belinfante, mr. Erica van Dijk, mr. J. Roelse, mr. G. J. P- Cammel- beeck, mr. Susanne Hoogedijk en de verdediger is prof. mr. W. F. Nagel. De gedaagden zijn geen acteurs. Regie Millo Anstadt. Belgie Vlaams geeft om 20.30 uur een filmverslag van de tour. Om 20.40 uur volgt een heruitzending van een Vlaams liederenprogramma. Vervolgens wordt om 21-30 uur het middeleeuwse spel „Esmoreit" opgevoerd, (opname van de NCRV). Vóór haar stond dreigend „De stem". Zo op de rug gezien was ze slank en elegant. Uitstekend gekleed. Brigitte Reimers had een gevoel dat die rug haar bekend voorkwam. Maar, als zij die rug werkelijk kende, moest zij toch ook die stem kunnen thuisbrengen? „Mevrouw, o, mevrouw!" zei juffrouw Marie met een angstig piepstemmetje. „Mevrouw Reimers, het is werkelijk mijn schuld niet. Eerlijk waar, ik weet van niets! Ik..." „De stem" keerde zich om, alsof zij zich nu eerst bewust werd van de aan wezigheid van een derde persoon. Bri gitte Reimers deed onwillekeurig een stap acheruit. Neen, dit kon niet waar zijn, het was een. benauwde droom, een nachtmerrie. Het gezicht dat haar aan keek was dat van Jacqueline Vermaas- sen. Jacqueline Vermaassen, de beken de actrice! Maar Jacqueline Vermaas sen kon toch onmogelijk in haar wacht kamer staan, zo, met een verwrongen gezicht, terwijl ze die arme juffrouw Marie door elkaar schudde en met haar zo bewonderde stem, rauw en schor een stroom van de meest platte woorden uitbraakte? En dan opeens zag zij op het naar haar gewende gezicht vreem de rode plekken als van een kwaadaar dige uitslag. „Mevrouw," piepte juffrouw Marie weer, haar kapsel verward, haar linde groene jas gescheurd, „mevrouw, ik Zo zagen we dan gisteravond een nieuwe Duitse co-produktie van de ope rette „Liselott'van de Berlijnse com ponist Eduard Künneke. Het werd een vlotte uitzending, speciaal dank zij de ievendige en stuwende regie van de be faamde Kurt Wilhelm. Ook de intieme decors verdienen een speciale vermel ding. De dirigent Franz Marszalek hield het goed zingende koor en het prachtig klinkende orkest van Radio Keulen ste vig in de hand en hij toonde zijn mees terschap door de persoonlijkheid van de solisten, ondanks het toegepaste play backsysteem, als het ware te laten door klinken in de zwierige vertolkingen. Deze operette met slechts zeven han delende personen en een libretto vol humor en vaak geslaagde charges heeft ons bijna de gehele avond in haar mu zikale ban gehouden. Als inleiding tot de operette had de KRO-meclewerker Fred. Bredschneijder een gesprek met Evelyn Künneke, de dochter van de componist. Conclusie: een genoeglijke televisie-avond, waarvoor wij de KRO dankbaar zijn. Vooraf zagen wij nog enige interessan te beelden van de Heiligdomsvaart in Maastricht. De R Hilversum I 402 m. DINSDAG 10 JULI AVRO: 12,00 Licht instr. trio 12.20 Rege- ringsuitz.: Uitz. v. d. landb. 12,30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12,33 Orgel en saxofoon 13,00 Nws. 13,15 Meded. evt. act. of gram. 13.25 Beursber. 13,30 Licht ens. met zangsol. 14,00 Pianoduo. klass. en mod. muz. 14.40 Voordr. 15,00 Cello en piano 15.30 De vrouw in het wit, hoqrspel (herh. van 22 okt. '61) 16,05 Lichte gram. 16.30 V. d. jeugd 17,30 Amateursprogr. 17,55 New York calling 18,00 Nws. 18.15 Evt. act. 18,20 Pianospel 18,30 Metropole ork., filmmuz. 19,00 Paris vous parle 19,05 Operamuz. (gr.) 20,00 Nws. 20,05 Discolaria 21,00 Gevleugelde post, klankb. over het Europese nachtpostluchtverkeer 21,20 Lichte muz. 22,00 Bariton en piano, klass. liederen 22,30 Nws. en evt. meded. 22.40 Act. 23,00 Klass. muz. (gr.) 23,55-24,00 Nws. WOENSDAG 11 JULI VARA: 7,00 Nws. 7,10 Gym. 7,20 Soc. strijdl. 7,23 Lichte gram. 8,00 Nws. en soc. strijdl. 8.18 Weense walsen (gr.) 8,30 Verkeerswen- ken 8.35 Muz. ochtendpost (gr.) 8,55 Kook- praatje 9,00 Ochtendgym. v. d. vrouw 9,10 Belg. orkestmuz. (gr.) (9,35-9.40 Waterst.). VPRO: 10,00 Boekbespr. VARA: 10,20 The- aterork. en zangsol. (herh. v. zaterdag 23 juni jl.) 10,50 Lichte gram. 11,00 RVU: Moei lijkheden bij de opvoeding in onze tijd, door mw. prof. dr. H. Stellwag (Ped.did. inst. v. d. Universiteit v. A'dam) 11,30 Mod. kamer- muz. (gr.) Hilversum II 298 m. DINSDAG 10 JULI KRO: 12,00 Middagklok-noodklok 12,04 Lichte gram. 12,30 Meded. t.b.v. land- en heb mevrouw niet geholpen, gisteren, werkelijk niet, dat heeft juffrouw Truus gedaan. Ik..." Brigitte Reimers voelde zich opeens wee worden, de kamer met de coquet te imitatie Louis Seize meubeltjes be gon om haar te draaien, steeds sneller. Ei was een suizen in haar oren. Me vrouw Vermaassen was gisteren" hier geweest voor een facial. Mevrouw Ver- maassens gezicht was gisteren nog gaaf geweest. Uit haar komst hier en haar woedende uitbarstingen bleek dat zij Votre Beauté verantwoordelijk stelde vooi de toestand van haar arm gezicht. Maar hoe kon dat nu? Dat was toch onmogelijk! Ze had toch de gewone be handeling gehad? Dat dit nu moest ge beuren, juist nu! Dat betekende het einde. Het eind van het sprookje, dat op het punt had gestaan werkelijkheid te worden. Misschien zelfs wel hèt ein de van Votre Beauté. Dan was ze weer even ver als in die vreselijke tijd vijf jaar geleden. Och, het was misschien wel dwaas geweest ook maar een o- genblik te geloven dat ze toch eigen lijk geen pechvogel was. Ze slikte moei-, lijk, wou iets zeggen tegen die woeden de, radeloze vrouw, maar ze wist niet wat. (wordt vervolgd) BEU De 83-jarige John Schultz stak te Manistee (V.S.) zyn boerdery en vier bijgebouwen in brand. Ter verklaring sprak hij: „Het begon me te vervelen, dat myn familieleden altyd maar aan myn hoofd zaniken hoe groot de erfe nis wel zal zijn." PANTOFFELHELD Een club van pantoffelhelden op Formosa heeft een zekére Lin Weiyao tot voorzitter gekozen. Lin verklaarde deze benoeming pas te kunnen aanvaarden na zijn vrouw te hebben geraad pleegd. OOK HIJ William Kingsley Martin, een gees telijke uit Coalpit Heath in Engeland, heeft onlangs de autoriteiten verzocht een politie-radarpost op te zetten bij zijn kerk, omdat zijn gemeenteleden gevaar liepen aangereden te worden door te hard rijdende automobilisten, als zij naar de kerk gingen. Dezer dagen kreeg de geestelijke twee pond boete... wegens te hard rijden. REVOLUTIE De huisvrouwen van Keyworth in Nottinghamshire, Engeland, heb ben voorbereidingen getroffen om op 27 juli een bezemrevolutie te houden. Zij willen op die dag zelf de 13 straten van hun dorp vegen. „Er is al in geen twee jaar ge veegd in onze stratenzei een huisvrouw. „Mag ik even van uw telefoon gebruik maken?" tuinb. 12,33 Balletmuz. (gr.) 13,00 Nws. 13,15 Platennws. 13,25 Dansork. en zangsol. 13,50 Lichte gram. 14,35 V. d. plattelandsvrouwen 14,45 Lichte gram. 15,10 Promenade ork. en zangsol. operamuz. 15,30 Lichte gram. 16,00 V. d. zieken 16,30 Ziekenlof 17,00 V. d. jeugd 17,40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuws uit de Ned. Antillen, door H. Dennert 18,00 V. d. jeugd 18,20 Lichte ork. muz. en sol. 19,00 Nws. 19,10 Act. 19,25 Licht te verteren (gr.) 19,55 Nabeschouwing Tour van de toe komst 1962 20,05 Holland Festival 1962: Ama- deuskwartet, mod. muz. 20,25 Monte Felice, klankb. 20,50 Sopraan en piano (gr.) 21,20 Radiofilharm. ork. en sol. 21,55 Lichte muz. 22,15 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40 Volksmuz. 23,10 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. WOENSDAG 11 JULI NCRV: 7,00 Nws. 7,10 Gew. muz. 7,30 Lichte gram. 7,50 Het brood des levens, med. 8,00 Nws. 8,15 Radiokrant 8,35 It Heitelan, Fries progr. (gr.) 9.00 V. d. zieken 9,35 Gram. 9,40 V. d. vrouw 10,10 Gram. 10,15 Morgen dienst 10,45 Koorzang en orgelspel 11,05 Ge wijde gram, Brussel Vlaams DINSDAG 10 JULI BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12,03 Lichte gram. 12,30 Weerber. 12,35 Muz. miniaturen 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,15 Kamermuz. 14,00 Tetide in Siro, opera 15,30 Romantische kamermuz. 16,00 Beursber. 17,00 Nws. 17,15 Lichte muz. 17,40 Boekbespr. 17,50 Mod. kamermuz. 18,20 V. d. sold. 18,45 Comm. Ronde van Frankrijk 19,00 Nws. 19,40 Film muz. 20.00 Amus. muz. 21,15 Jazzmuz. 22,00 Nws. 22,15 Lichte gram. 22,55 Nws. Brussel Frans DINSDAG 10 JULI BRUSSEL 484 m 13,00 Nws. 13,15 Lichte gram. 14,03 Belg. muz. 14,45 Koorzang 15,03 Amus. muz. (gr.) 17,00 Nws. 17,15 Operamuz. (gr.) 18,30 Lichte gram. 19.30 Nws. 20,00 Symfonie ork. en koren, klass. muz. 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. DINSDAG 10 JULI NTS: 20.00 Journaal 20,20 Zendtijd pol. partijen, PSP. VARA: 20,30 Achter het nws. 20,45 Boda Gitana. zigeunerdansgroep en gitaarspel 21,25 Televisie rechtbank. FRANS BELGIE: 19.30 Filosofie en leken - moraal 20,00 Nws. 20,30 Eurovisie: Filmver slag Ronde van Frankrijk 20,40 l'Oiseau de bonheur, tv-spel 22,10 Muziekfestival van Chimay 22,20 Lectuur voor allen 23,10 Nws VLAAMS BELGIE: 19.00 De katholieke ge dachte en actie 19,30 Tekenfilmpje 19,40 We tenschappelijke horizonten, filmreportage 20.00 Nws. 20,30 Eurovisie: Filmverslag Ronde van Frankrijk 20,40 Liederenprogramma, ge wijd aan het Vlaamse land en het Vlaamse volk 21,30 Esmoreit, tv-spel 22,35 Nws. Werklieden uit Macerata in Italië heb ben bij graafwerk aan de monding van de Potenza rivier ter plaatse een Ro meinse begraafplaats blootgelegd die dateert uit de eerste eeuw. Tot nu toe zijn zeven sarcofagen door zocht. Zij bevatten siervoorwerpen die nog in uitstekende staat verkeren. De universiteit Laval van Quebec heeft het ere-doctoraat in de sociale weten schappen toegekend aan prof. dr. J. B. Kors wegens diens verdiensten als voor zitter van de UNDA, de internationale katholieke organisatie voor radio eh t.v. Prof. dr. J. B. Kors was jarenlang voorzitter van de KRO en was als zo danig de opvolger van pastoor Perquin. Elizabeth Taylor staat op het punt haar kroon als Cleopatra te verliezen. De duurste film die ooit werd gemaakt is bijna gereed, dat wil zeggen de op namen ervoor. En nu kunnen de aandeelhouders in 20th Century Fox er zich van gaan overtuigen hoe de gepassioneerde liefdesscènes tussen Elizabeth Taylor en Richard Burton zijn gesublimeerd in een film waarop de titel „Cleopa tra" is geplakt. Het einde van de opnamen in Rome betekent dat een einde komt aan de stroom van negenduizend dollar per dag die de actrice toekwam. Een jaar. negen maanden en veertien dagen geleden begonnen de opnamen voor „Cleopatra" in de Pinewood stu dio's in Engeland. Maar miss Taylor werd ziek en de verfilming werd opge schort. Op 25 september 1961 kon ze worden hervat, nu in de studio's van Rome's filmstad, „Cinecitta". Sindsdien heeft miss Taylor een echt genoot, Eddie Fisher verloren, en een vriend „Richard Burton, gewonnen. Twee keer heeft ze in het ziekenhuis gelegen: een keer wegens „voedselver giftiging", een tweede keer „voor een heel heel klein schrammetje op haar neus". Ze heeft kritiek te verduren ge had van een vrouwelijk lid van het Af rikaanse congres, van Jayne Mansfield, van een Vaticaanse publikatie, en van de aandeelhouders van 20th Century- Fox. Het hoofdbestuur van de V.V.D. gaat naar het schijnt in overleg met prof. Oud, de huidige partijvoorzitter proberen een oplossing te vinden om de moeilijkheden rond de verkiezing var een nieuwe politieke leider. Die moeilijkheden zijn aan het daglicht ge treden door de weigering van de libe rale minister Korthals om zich voor de volgende kamerverkiezingen kandi daat te laten stellen. Drs. Korthals, die te voren als een van de kandida ten werd beschouwd voor de opvolging van prof. Oud heeft daarmee te kennen gegeven, dat hij de V.V.D. zoals zij nu is niet wenst aan te voeren. Hij wil eerst een grote schoonmaak aan de top Eén en ander houdt in, dat de V.V.D. thans een duidelijke keuze zal moeten doen tussen de richting van Riel en die van drs. Korthals. Mr. VanRiel die aanvankelijk gedoodverfd was als opvolger van prof. Oud, heeft velen in zijn partij voor het hoofd ge stoten door zijn wijze van optreden te gen de liberaie minister Visser in de zaak Van der Putten. Binnen het ka binet maar ook daarbuiten heeft minis ter Korthals over deze kwestie zeer scherpe kritiek geoefend op mr. Van Riel. Drs. Korthals is niet van plan zich actief met de liberale politiek te bemoeien alvorens zijn partij een duide- liike uitspraak heeft gedaan over mr. A. van Riel en de meer conserv3tieve, „harde" liberale richting, welke deze in de V.V.D. vertegenwoordigt. TWEE GELEERDEN van het instituut voor technologie te Massachusetts, R. J. Keyes en T. M. Quist, hebben bekend gemaakt, dat gewerkt wordt aan een nieuwe manier van het overbrengen van televisie- en andere verbindings signalen met infraroodlicht als draag- golf. 15-2. Met wijd opengesperde ogen staarde veldwachter Zeeg naar de portefeuilles en gouden horloges, die boven in de ver- dwijnkast lagen. „Dacht ik het niet," mompelde hij, en strekte zijn hand uit om de bewij zen van diefstal in bezit te nemen. Maar nauwelijks had hij de plank aangeraakt of het begon vreemd te zoemen in de kast. Een nieuwe achterwand schoof om laag en onttrok de voorwerpen aan het gezicht. De veldwachter stoof achteruit en viel haast van de kar. „Da...dat is misdadige toverij," riep hij onthutst, „zó zijn ze d'r, zó zijn ze d'r niet." Alessandro, de ezel, die al enige malen naar de vreemde indringer had omge keken, vond het nu welletjes. Hij zette zijn poten schrap en gaf een onverhoed se ruk aan de disselboom. Met gespit ste oren luisterde hij vervolgens naar het geraas van de vallende veldwachter. vermengd met verontwaardigde gekakel van de anders zo zwijgzame kip, die met rr: md en al werd meegetrokken Maar dit scheen hem nog niet genoeg te zijn. De maestro, die achter de bosjes zat te picknicken met Minter en Hinter, moest er maar bijkomen. Alessandro begon luid „ia!" te roepen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9