zotheid TROEVEN in GROEVEN JE HEBT ZE!: Minter en Hinter en de verdwijn-kast Jhr. Roëll van het gispt leuzen actie-comité" De beursbengels: Perquin maakt fouten! Alg. vergadering AVRO Luister naar Terugblik Carmen" onder Beecham Stem-feuilleton rr Televisieprogramma Radioprogrammas Iwan Iwanowitsch Met Mulligan on tour door rijk van cooljazz Commerciële t.v. JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! Charlie Parker bopt Schobben-langspeler Frank bezingt Tina DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 9 JULI 1962 (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Zaterdagmiddag hield de AVRO in „Esplanade" te Utrecht de algemene vergadering, waarin de voorzitter jhr. Roëll in zijn ope ningsrede allereerst de overleden directeur, de heer D. Repko her dacht. Het bestuur prees zich ge lukkig de heer H. de Wolf, tot dan toe hoofd van het radiobe- drijf, bereid te hebben gevonden de waarneming van de vele func ties, die de heer Repko had ver vuld, op zich te nemen. Cpreker releveerde de opmerkelijke le- denwinst die de AVRO in 1961 mocht boeken. Deze bedroeg netto niet min der dan 52.992 leden, zodat het leden tal steeg tot 458,986. De heer Roëll gewaagde van de recente verkiezingen ter voorziening in de vacature der ge westelijke besturen. Daarbij heeft het ..actiecomité van AVRO-vrienden" ge bruik gemaakt van schijnschone leuzen die misleidend en gespeend van enige reële inhoud bleken te zijn. De terug keer welke door het comité werd ge- eist naar de „fiere AVRO van vroeger" is in de huidige situatie onmogelijk en ongewenst. De AVRO werkt samen met de andere' omroepen in de NRU eni NTS. Het lidmaatschap van beide or ganen is voorwaarde voor het bezit van een zendtijdmachtiging. Overigens zou zonder samenwerking tussen de onder scheidene omroepen een ongebreidelde concurrentie ontbranden op het gebied van de honorering enz. Deze samen werking laat de autonomie der omroe pen in hun programma's onaangetast. Een scène uit Rapsodie der zotheid, een AVRO-tv-programma rond de Wama's onder regie van Jef de Groot, dat zaterdag op het beeld scherm kwam. We zien hier v.l.n.r. Dick Wama, René van Vooren en Wim Wama met drie lieve meisjes van de Spotlights. vensprong, vakantiewedstr. 15,40 Gram. 16.00 Bijbellez. 16,30 Zangrec. 17,00 V.d. kleuters 17,15 V.d. jeugd 17,30 Jazzmuz. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.: Culturele uitwis seling Nederland-Suriname door M.D. Thijs 18.00 Kerkorgelconc. 18.30 Met band en plaat voor u paraat (gr.) 19,00 Nws. en weer- ber. 19,10 Hammondorgelspel (gr.) 19,30 Ra diokrant 19,50 Lichte muz. 20,10 Een moeder gezocht, hoorspel 21,10 Meisjeskoor en instr. kwintet 21,35 Klass. kamermuz. 22.00 Pari. comm. 22,15 Metropole-ork. en sol., amus. muz. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Avond- overd. 22.55 Boekbespr. 23,05 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. DINSDAG 10 JULI KRO: 7.00 Nws. 7,15 Klass. kamermuz. (gr.) 7.45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,15 Pluk de dag (gr.) 8,50 V.d. vrouw 9,40 Zang rec. (gr.) 10.00 V.d. kleuters 10,15 Lichtba ken, lez. 10.25 Klass. orkestmuz. (gr.) 11.00 V.d. vrouw 11,30 Lichte gram. 11,50 Volaan.... vooruit, praatje. Brussel Vlaams MAANDAG 9 JULI 324 m: 12.00 Nws. 12,03 Lichte gram. 12.30 Weerber. 12,35 Landb.kron. 12,42 Amus.muz. (gr.) 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,15 Klass. kamermuz. (gr.) 14.00 Lichte gram. 15,00 Kamermuz. voor blaasinstr. 16,00 Beursber. 16.06 V.d. zieken 17,00 Nws. 17,15 Lichte muz. 17.55 Hobo en piano, klass. en moderne muz. 18.20 V.d. sold. 18,45 Comm. Ronde van Frankrijk 19,00 Nws. 19.40 Operamuz. 20.00 Kamermuz. (moderne muz.) 20,50 De zeven kunsten 21,05 Zangrec. 21.30 Lichte muz. 22,00 Nws. 22.15 Amus.ork. en licht ens. 22.35 Populaire volksmuz. 22,55 Nws. 23,00- 23,15 V.d. zeelieden. Brussel Frans MAANDAG 9 JULI 484 m: 13,00 Nws. 13,15 Lichte gram. 14.03 Pianistenconcours te Moskou 15,08 Lichte gram. 16.08 Operetteselecties (gr.) 17,00 Nws. 17,15 Belg. muz. 18,45 Gram. 19.00 Gram. 19.30 Nws. 20,00 Hoorspel 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. MAANDAG 9 JULI NTS: 20,00 Journ. en weeroverz. KRO: 20,20 Woord en beeld 20,30 Liselotte, operette (in samenwerking met de Duitse en Oos tenrijkse televisie) 23,00 Epiloog. FRANS BELGIë: 19,30 V.d. jeugd 20.00 Nws. 20.30 Eurovisie: Filmverslag Ronde van Frankrijk 20,40 Sportprogr. 21,00 Les enfants du Paradis, film 22,30 Nws. VLAAMS BELGIë: 19,00 Progr. v.d. jon geren 19,30 Tekenfilm 19,45 Zoeklicht op de culturele act. 20,00 Nws. 20,25 Het manne ke 20,30 Eurovisie: Filmverslag Ronde van Frankrijk 20,40 De man die men niet meer verwachtte (Come next spring), speelfilm 22,05 Nws. Hilversum I 402 m. VARA: 12.00 Instr. kwintet, lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.h. plat teland 12.38 Hammondorgelspel 13.00 Nws. 13,15 V.d. middenst. 13.20 Pianotrio, amus. muz. 13.45 De gebroken zuilen van Her cules. lez. over Spanje en Portugal (II) 14.00 Oude kamermuz. 14,30 Molen De Vriend schap, hoorspel rep. 15.20 Licht ens. 16.00 Oude liedjes 16.15 Weerklank, muziekrevue 17.00 Tango-rumba-ork. en zangsol. 17,30 Operettemuz. (gr.) 17,50 Act. 18.00 Nws. en comm. 18,20 Licht ens. 18.40 Instr. trio en zangsol., jazzmuz. 19.00 Pari. overz. 19,15 Regeringsuitz.: Bescherming Bevolking vraagt uw aandacht 19.30 Licht ork. 20,00 Nws. 20,05 Holland Festival 1962: Residentie-ork. en sol. klass. en moderne muz. 21.30 Op de praat stoel, licht progr. 21,50 Licht ork. 22.20 Act. 22,30 Nws. 22,40 Tachtig jaer geleden werd Willem Elsschot geboren, klankb. 23.10 Woorden met stilte er om heen, poëzie-progr. 23,30 Vioolrec. (gr.): klass. muz. 23,55-24,00 Nieuws. DINSDAG 10 JULI AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Lichte gram. VPRO: 7,50 Dagopening AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9,00 Ochtend- gym. v.d. vrouw 9,10 De groenteman 9,15 Oude muziek (gr.) 9.35 Waterst. 9,40 Mor genwijd. 9,55 Boekbespr. 10,00 Arbeidsvi taminen (gr.) 10.50 V.d. kleuters 11,00 V.d. zieken. Hilversum II 298 m. MAANDAG 9 JULI NCRV: 12,25 Voor boer en tuinder 12,30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13,00 Nws. 13,15 Licht ens. 13,45 Opera-aria's (gr.) 14.05 School radio 14,40 Kon. Militaire Kapel 15,25 De ze- Gerry Mulligan is nog altüd DE baritonsaxofonist van de cooljazz. Zijn arrangements ideeën, Strawinsky en Hindemithach- tige elementen be vattend, klinken vaak bizar, maar harmoniëren daarentegen zo kleur- en klankrijk, dat de uitdrukking „new sound" in positieve zin volledig recht doet aan zjjn muzikale creativiteit. Wie Mulligan hoort spelen wordt ge troffen door zijn technisch knappe en bovenal rustige instrument-behande ling. Iedere noot heeft in het gamma van effecten een specifieke functie. Overdadige versiering van het chorus kent hij nauwelijks. Zijn speelwijze moet de luisteraar verbazen, waar de bariton plotseling klinkt als een te nor. En dat is herhaaldelijk het geval in de opnamen „Mulligan on Tour", een door Verve uitgebrachte 30 cm lang speelplaat, waarin Zoot Sims op tenor solieert als gast. Go home, I want to live, The red door, Come rain or come shine en Aple Corn zijn de stukken waarin Mul ligan en Sims met begeleiding van The Concert Jazzband domineren. En al zijn er passages waarin beiden tenorist blijken, er is toch een evident verschil in melodische interpretatie en impro visatie. Als een uitspringend nummer mag zeker Come Rain or come shine worden aangemerkt. In dit speciaal door Mul ligan bewerkte nummer blaast hij een uiterst gevoelige en gave solo. De plaat is overigens om meer redenen interes sant. Trombonist Brookmeyerd en Mul ligan switchen af en toe naar de piano van Don Ferrara is een pakkende trom petsolo te beluisteren en Zoot Sims overtreft bijna zichzelf in Mulligans orkestrale compositie Aple Corn. Bo vendien zijn sfeerverschillen in de op namen opmerkelijk, omdat ze onder sterk wisselende omstandigheden en voor verschillend geaard publiek tot stand zijn gekomen in Milaan, Berlijn en Santa Monica. (Verve MGV 30 cm 9017). Bob Kapers „Beal Street Seven" heb ben midden in de roos geschoten met „Iwan Iwanowitsch" een Russisch ge tinte schlager van Carsten en in korte tijd bijzonder populair geworden. Ka pers dixielandband geeft er een pit tige vertolking van met aardige har monie-vondsten. Het volle blaasvolume Op Hilversum I (402 m) musiceren om 19.50 uur Hermann Hagestedt en zijn or kest. Om 20.05 uur volgt een concert van het Residentie-orkest o.l.v. Zubin Mehta. Het grand gala-orkest komt om 21.50 uur voor de microfoon. De nabeschouwing over de tour van de toekomst is om 22.20 uur; vervolgens is er om 22.40 uur een klankbeeld gewijd aan Willem Elsschot. Tot besluit speelt om 23.30 uur de be roemde violist Jascha Heifetz. Op Hilversum II (298 m) is de NCRV om 18.30 uur ,,Met band en plaat voor u paraat". Het hoorspel ,,Een moeder ge zocht" wordt om 20.10 uur uitgezonden. Vervolgens zingt om 21.10 uur „Sweet Sixteen", waarna om 22.15 uur het Me- tropole-orkest voor de microfoon komt. Tot slot van de avond om 23.05 uur volgt het programma „Concert voor dromers". LJet argument dat invoering van com merciële tv vereist zou zijn op grond van de vrijheid van meningsuiting is uitermate aanvechtbaar. Juist deze vrijheid wordt geweld aangedaan dooi de voorgestelde verdeling van zendtijd. De concessionaris zou een zendtijd van honderd procent krijgen tegenover de circa 14 proeent waarop elk der vier grote omroepen aanspraak kan maken. Men zou slechts ten gerieve van de commercie maatregelen treffen, die dagbladen zou dwingen hun verschij ning zonder meer te staken en zelfs ou kunnen leiden tot een bepaald on verkwikkelijke machtsconcentratie op het terrein van de publiciteit en de opinievorming. Ten aanien van de in houd van het rapport-Pilkington sprak jhr. Roëll de hoop uit, dat dit zijn invloed zal hebben op de invoering van de commerciële tv in ons land te voorkomen. Ten aanzien van het derde fm-radionet zal naar mening van de AVRO gebruik dienen te worden gemaakt van een programma, dat naar tijd en aard ook contrasteert met de huidige programma's. Met mate zou tegemoet kunnen worden gekomen aan de wensen van hen, die daarop een „derde programma" zouden wensen naar het voorbeeld van de BBC. De AVRO wenst dit net te gebruiken zo wel voor cultureel-geïnteresseerden als voor hen die de radio slechts ge bruiken als middel tot verpozing of informatie. Tot slot kondigde spreker aan dat de AVRO in het komende jaar andermaal de charitas wil dienen door een grootscheepse actie via radio en tv voor een liefdadig doel. Volgend jaar hoopt men het veertigjarig be staan van deze omroep op feestelijke wijze te gedenken. (Advertentie) DE BETERE VIRGINIA 40) Toen stond Oom Dorus op, kwam ach ter zijn schrijtafel vandaan en liep zonder merkbare aarzeling op zijn nichtje" toe: ,,Kind", zei hij hartelijk, gelukgewenst, hoor", en hij kuste haar op beide wangen. Zij voelde, dat de ontroering haar bijna te machtig werd. Hoe leek hij op haar vader. Wat lief was hij! Daarna pakte Oom Dorus Ronalds hand. Hij drong zijn ontroering weg door een quasi plechtige toespraak: „Jongen", zei hij, ,,je hebt een meisje uit het beurs- wezen gekregen. Er is veel gespecu leerd op de vloer, door mensen die de hoofdaandeelhouder van Bea's hart wil den worden, maar jij hebt vanaf de in zet geluk gehad. Daar kan de knapste kop niet tegenop. Maar niettemin, van harte proficiat, Ronald. En mag ik dan mijn feestrede besluiten met de geijkte beursterm JE-HEBT-ZE?" Deze speech had de even pijnlijke si tuatie volkomen gered. ..Jongelui", nep Oom Dorus. toen het wat rustiger werd ik kan er niks aan doen, maar ik voel me zowat de mannelijke uitgave van een Schikgodin. We moeten de zaak nog even helemaal uitpraten, want er mag nooit gezegd worden, dat de Beurs vandaag een teleurstellend slot p^d. Bob, wij hebben de rekening nog met veref fend.. Stel je gerust, kerel...daar hoef je niet zo van te schrikken. Ken je me dan nog niet? Wij zijn in zekere zin dooi het lot (hij zei het zo schalks mo gelijk) verbonden en in zulke gevallen sta je elkaar heus niet naar het leven. Wat vind jijzelf: heb je me reden tot ontevredenheid gegeven?" .,Nou, me dunkt...", zei Bob beteu terd. ,,Het was me nogal een streek Maar eh...ik weet natuurlijk niet, of u het een reden tot ontslag vind..,ikzelf zou er niet van opkijken...Misschien mag ik u nóg een bekentenis doen. Ik heb al een tijdje een oog laten val len op een plaats als bediende bij myn heer Kommandeur...Er zit een goede promotie voor me in...als...als u tenmin ste niet al te slechte referenties geeft. Van Markesteyn was nu toch echt even oeduusd. ..Enfin, zo gek is het eigen- ijk niet. Over je werk heb ik nooit an- éers dan vol lof gesproken. En dat zal 'k blijven doen. Natuurlijk. Meneer Diep hout was ook altijd heel tevreden over je 'de procuratiehouder knikte heftig ja). Er wat dat slippertje betreft, .och...ver liefde mensen doen wel eens eigenaar dig. Dat weten wij allemaal. We zullen je ondanks alles missen, Bob. Dat meen ik Je bracht er vaak de stemming in hier. Komaam, mijn hand er op, jij zult die baan bij Kommandeur krijgen...Apro pos, hij heeft eer aardige dochter." ,,En nu jullie", zei hij tot Bea en Ro nald, die naast elkaar bij de open haard stonden, hand in hand. ,,Ik had zo ge dacht... als jullie mettertijd nu eens hier ip mijn huis je intrek zou nemen. Ro nald, jij moet je studie nog afmaken, vóór je de plichten van het directeur schap van de fabriek op je gaat nemen, en Bea, jou willen we zolang je niet getrouwd bent niet graag hier mis sen." De twee keken hem verbaasd aan. Oom raadde hun gedachten. „Nou, dat is heus geen zelfopoffering, hoor", zei hij. ,,Ik zie graag jonge mensen om me heen, en jullie allereerst, want ei genlijk hm...ja, eigenlijk zijn jullie voor mij zo iets als...m'n kinderen. En die heb ik graag dicht in de buurt. Je ziet het: puur egoïsme". Bea vloog hem om de hals. ,,Je bent een engel", fluisterde ze. Na het journaal presenteert de KRO om 20.20 uur de rubriek „Woord in beeld". Om 20.30 uur kunnen de liefheb bers van een operette genieten van een grote Duits-Oostenrijkse co-produktie onder regie van Kurt Wilhelm. Het is de operette „Liselott" van Eduard Kuenne- ke, welke door solisten en het ballet van de Weense staatsopera en het koor en orkest van radio Keulen onder directie van Franz Marszalek wordt uitgevoerd. Aalmoezenier P. C. Groenendijk houdt om 23 uur de epiloog. België Vlaams biedt om 20.30 uur een filmverslag van de tour en om 20.40 uur de speelfilm „De man die men niet meer verwachtte". Diephout. Na enkele minuten legde hij de horen neer. „Nou, da's fraai", zei hij, zijn procuratiehouder aanziend. „Ik ge loof, dat ik je niets meer hoef te vra gen, nietwaar Diephout?" Deze protesteerde flauwtjes en wilde Verschoor en Bas betichten van een in greep op eigen initiatief, maar Van Mar kesteyn voorkwam de leugens. „Die no bele heren hebben in hun woede tegen de notaris verteld, dat ze door jóu getipt waren, Diephout. Doe maar geen moei te!" Diephout werd spierwit. „Heb je nog iets te zeggen?", vroeg de commissio nair, in wie niets vriendelijks meer o- ver was, nu hij besefte dat de man die hij altijd had vertrouwd, zowel hem als Bea had willen bedriegen. Diephout schudde van nee. „Dan kun je gaan", zei Van Markesteyn. Diephout boog. sloop, zoals zijn gewoonte was, naar de deur en trok die open. Op hetzelfde o- genblik klonk een verschrikkelijke kreet uit vier kelen. Verbaasd keken de aan wezigen naarde gestalte van juffrouw Pot, die languit over de vloer lag. Met 'n pijnlijk gezicht krabbelde ze overeind. „Wat is dat?" riep mijnheer Van Mar kesteyn uit. „Hoe kom jij voor de drom mel hier naar binnen gerold?" Juffrouw De sportliefhebbers zijn zaterdag en zondag niets tekort gekomen op de te levisie. Zaterdag konden zij tennisfe- nomenen en rappe zwemmers en zwem sters gadeslaan en zondag waren de laatsten weer present en kwamen boven dien 's werelds beste turners en turn sters aan bod. En dat betekende nogal wat. Voor wat vlotte en plezierige ont spanning zorgden zaterdagavond Annie Palmen, Truus Koopmans, Jenny Roda, Dick Doorn en John de Mol met een aaneenschakeling van liedjes uit de ou de en de nieuwe doos. Na een oninteres sant filmpje over een kermis te Laren moest een show van de Wama's het hoog tepunt vormen. Behoudens een enkel aar dig momentje was deze zgn. show echter een vrij waardeloos gevalletje, waarmee de AVRO weinig eer inlegde. Het programma, dat de NCRV de kij kers zondagavond voorschotelde was ook al in mineur, zodat de meeste kijkers hun televisieheil wel in het buitenland zullen hebben gezocht. Een herhaling van een reeds vorig jaar op de beeldbuis gebracht toneel stukje van 25 minuten was nu niet di rect een grote gebeurtenis en het uit voeren van een „gewichtig" transport- werk was meer iets, dat echte trans porteurs misschien zal hebben geïnteres seerd. Gelukkig viel er tenslotte muzi kaal schoons te beleven. Op oude, kost bare instrumenten werd namelijk Schu berts kostbare „Forellen-kwintet" uitge voerd. Schubertliefhebbers en daar mogen we ons ook onder rekenen konden genieten van een melodieuze verklanking. W. v. B. wordt daarbij met dempelfecteri afge wisseld. Een stemmings-introductie en enkele slotkreten geven het nummer een echt Iwan-idee. Aan de keerzijde van deze Omega-single maken de „Beal Street Seven" een vlotte Wolverine- blues van Morton en Spikes (Omega single 9.35.346). Van „The Essential" Charlie Parker (42) zijn op Verve LP 25 cm tien num mers verschenen, waarin „The Bird" solieert met verschillende kwartet- en kwintetbezettingen. Daarbij treft men grote namen uit de bop-historie, zoals Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Miles Davis, Max Roach en Al Haig. De plaat geeft een voortreffelijke indruk van stijl en opvattingen, die Parker tenslotte onder de topfiguren van de moderne jazz hebben gerangschikt. Zijn samenwerking met Gillespie en later met Davis hebben hem klaarblijkelijk geïnspireerd tot uitdieping van een musiceertrant, die jarenlang voor waan zinnig revolutionair is uitgekreten, maar tenslotte toch overal aanhang ont moette. Eer het zover was had Parker een tiental jaren van zijn leven geof ferd aan een ideaal, dat hem veel armoe en teleurstellingen heeft bezorgd. Par ker is tegenwoordig een altist, wiens sonoriteit „ascetisch" wordt genoemd, omdat zijn muziek lang niet bij ieder een begrip ontmoet of in het gehoor ligt. Hij goochelt met noten, die als melodische flarden de ruimte in ge slingerd worden in een hoog tempo. Acht van de tien stukken op de nieu we langspeler zijn typische Parker composities, goed aangevoeld door de genen die met „The Bird" musiceren. Het beluisteren van de plaat geeft een merkwaardige, maar boeiende erva ring. (Verve MMV 609). De eerste 25 cm LP van Willy Schobbens ensemble is pas bij Artone verschenen kort nadat Schobben de gouden plaat kreeg aangeboden als gevolg van goede verkoopresultaten. Napoli, Bolivia, Majorca en Benfica zijn er als zijn eigen composities in te beluisteren. Bovendien klinkt zijn vitale trompetspel in Mexico, Auf Wiedersehen Mariene, Shalom Ale- chem, Happy José, Egal-O.K. en Ballad of the Trumpet. Deze tien nummers, in een luxe uitgevoerd al bum bijeen gebracht, bieden gezel lige amusementsmuziek (Artone MMDR 506 LP 25 cm). The second time around en Tina van Frank Sinatra hebben weer een onderhoudende Reprise-single opge leverd. „The Voice" heeft zich deze keer laten begeleiden door het or kest Felix Slatkin en het laatste nummer opgedragen aan zijn jongste dochtertje, zoals hij destijds ook ..Nancy with the laughin' face" heeft bezongen. Tina is weer een beschou wend liedje in slow-tempo en Si natra op het lijf geschreven. De lief de is onderwerp van The second time around, eveneens met groot gemak uitgevoerd. De begeleidende muziek is volledig aangepast aan het genre. Het geheel is te kwalificeren als prettig entertainment, (Reprise single 27001). Een fonkelend kleinood in de serie klassieke E.P.'s van His Masters Voice is een 45-toeren plaatje met gedeel ten uit de opera Carmen van Bizet. Waarom wij dit een kleinood noe men zal men begrijpen als men even beseft dat de „Carmen" (wij spre ken van „de" Carmen) Bizet beroemd heeft gemaakt. Dat is één. Het twee de waardoor deze plaat zich bij de liefhebber opdringt is het feit dat Victoria de los Angeles de titelrol zingt en tenslotte dat sir Thomas Beecham de uitvoering van het werk dirigeert. Een internatioaal plaatje trouwens, want de koren en het orkest zijn Frans en in Frankrijk is ook de op name gemaakt. De wervelende melodieën en het voor de opera sterke verhaal maak ten van Bizet, wiens faam tot dus verre beperkt was gebleven doordat men hem meer als muzikale illustra tor van toneelwerken dan als schep per van een eigen oeuvre placht te beschouwen, eensklaps een halve afgod. Zijn muziek welke zo treffend de lichtzinnige, gevaarlijke Carmen uitbeeldt en ons in tomeloze, Spaanse woestheid meesleept, heeft in onze dagen nog niets van haar aantrek kingskracht verloren. De uitvoering, waaraan verder me dewerken Dénise Monteil en Moni que Linval is van uitstekend gehalte. Sir Thomas Beecham, de vermaarde Britse dirigent, heeft het orkest we ten op te zwepen tot een zodanige geestdrift dat de luisteraar af en toe terugdeinst, zoals bij „Les Voici, Les Voici!" (His Masters Voice, 7 ER 5218) Vandaag is ons feuilleton ,,De beursbengels" ten einde en het is ons een genoegen te kunnen aankondigen dat we morgen weer overstappen naar de vertrouwde wereld van de detective. De vele liefhebbers van dit genre zullen verheugd zijn te horen dat de keuze weer op een verhaal van Martin Mons is gevallen. In Perquin maakt fouten!" zien we intussen de vermaarde in specteur terug en hij staat deze keer voor een heel merkwaardige zaak. De titel van het feuilleton duidt er al op dat het geen „gewoon" probleem is% dat inspecteur Perquin krijgt op te lossen, want fouten maakt hij niet zo gemakkelijk. Er is in een schoonheids salon, tijdens de behandeling, een journaliste overleden. Terwijl Perquin de zaak onderzoektkomt een tweede dode de zaak oplos senzoals ieder denkt. Want het troeede slachtoffer heeft zelf moord gepleegd en voordien een bekentenis inzake de moord in de schoonheidssalon op schrift gezet. Daarmee is de zaak beklonken behalve voor Perquin. Wat er daarna nog gebeurt kunt u vanaf morgen lezen in ons nieuwe feuilleton y,Perquin maakt fouten Pot keek hem met onverholen ontstel tenis aan. „Jij hebt aan de deur staan luisteren, boender!" bulderde haar mijnheer. „Zeg op. Heb ik gelijk?" De huishoudster ontweek de vraag en begon op hoge toon beschuldigingen te uiten: „Altijd wor ik maar voor oud vuil aangezien. Iedereen negeert mij... zelfs die snotaap daar (en ze wees naar Bob die spottend lachte), maar je kunt het me doen, Van Markesteyn! Ik ver trék. Als je dat maar begrijpt! Denk je, dat ik me nog langer uitsloof hier in die bende? Ajuus, zeg ik, ajuus!" Mijnheer Van Markesteyn was een o- genblik beduusd door de tegenwoordig heid van geest die zijn huisfeeks aan de dag legde, maar bij haar „ajuus" vergat hij alles wat hij had willen zeg gen. Vriendelijk, tergend vriendelijk zei hij: „Ajuus dan, juffrouw Pot, ajuus." De razende Barbara Pot trok zich te rug in de gang. Tot op de trap klonk haar nóg in de oren het smadelijke „a- heen: Ronald en Bea, de Frankfortjes juus", dat was overgenomen door allen Ihfet. leven was rijk en gul. die in de directiekamer bijeen waren. In de hall ontmoette Diephout juffrouw „Goddank", zuchtte Van Markesteyn, I Pot en reikte die dame haar paraplu „dat die boender er uit is. Dat is 'nlaan, omdat het nu buiten stortregende, steen van m'n hart. Ik denk erover, om| De ex-huishoudster zei: „Meneer Diep- me niet meer aan ouwe wijven met man- nenhonger toe te vertrouwen. Ik bedenk me wat: Ik ga morgen eens met de Frankfortjes praten...Dat lijkt me net zo'n stel dat hier past. Hij kan het loop werk in de tuin doen en zij is nou net het type dat hier de mannenhuishou ding aan kan...Denk je ook niet Bea? En als jullie getrouwd zijn, zien we wel verder. Ik meen dat ze dan best kunnen blijven." Bea had nu tranen in de ogen. „Ik begin gewoon te twijfelen aan mezelf", stotterde ze. „Een uur geleden leek het, alsof er een catastrofe zou komen. En nu dit...!" Ronald zei ernstig: „Ik heb zo het het gevoel, dat Tante Itte het precies zo gewild zou hebben, als nu gebeurd is, Oom." Om dat eerste „Oom" van Ronald moest commissionair Van Markesteyn even iets wegslikken. In gedachten zag hij de toekomst voor zich...een toekomst met niets dan hartelijke mensen om hem hout, mocht u Van Markesteyn nog zien, zeg dan tegen hem, dat al die beurske- rels hardstikke mesjokke zijn. Daar!" Diephout boog nederig het hoofd. „Het is nu eenmaal een eigenaardig vak, juffrouw", zei hii beleefd. „Maar ik ge loof. dat ik mijnheer Van Markesteyn voorlopig niet meer zal zien. Ik ben ontslagen!" Barbara Pot keek hem ontsteld aan. „En nou?" vroeg ze. ..Ik ben al zestig", antwoordde Diep hout, „en 't wordt tijd om 't wat kalmer aan te gaan doen. Ik ga ergens buiten wonen, denk ik, vèr van de beurs." „Helemaal alleen?" vroeg Barbara, die wist, dat Diephout nog altijd vrijgezel was. De aangesprokene gaf geen antwoord, doch keek zijn lotgenoot vragend aan. „Misschien...", zei hij toen, „tenzij..." Juffrouw Pots gezicht werd één en'al zon. „Christiaan!riep ze spontaan. Bar bara!" sprak Diephout innig. Gearmd en schuilend onder één en de zelfde paraplu verlieten ze het huis, twee mensen, samengebracht door het Lot... door een lieflijk Lot met een jongens kopje en slanke benen...... EINDE „Foei", grapte Oom Dorus. „kijk Ro nald nu eens kwaad kijken!" Maar Ronald lachte hartelijk. Op dat moment zei Diephout, die zich min of meer als een spion voelde bij al dat tedere gedoe: „Vindt u het goed, meneer, dat ik ga? Er wacht nog veel werk..." Van Markesteyn knikte reeds, doch juist ging de telefoon. „Een ogenblik, Diephout", zei de commissionair. „Mis schien is 't voor jou." Het was echter niet voor Diephout. Ooms gezicht sprak daar boekdelen over. Het ging wel óver Diephout. Het was namelijk de notaris. De aanwezigen hoorden Van Markesteyn verbaasd vragen: „Verschoor en Bas? Wannéér blden die u op? „En zij vroe gen naar Bea Aha..! Ja. ja., dat snap ik., die prioriteitsaandelen. Langzaam gingen Van Markesteyns blikken naar Bob en Diephout De laat ste werd asgrauw van schrik'en begon met veel armgebaren iets te betogen, dat zijn baas echter niet verstond. Die keek alweer naar Bea en toen wéér naar 14-2. Veldwachter Zeeg fitste onverdro ten voort. Hij waande zich achter het stuur van een politie-auto in wilde ach tervolging en gebruikte zijn bel als si rene en zijn remmen in het geheel niet. Nadat hij het dorpje Pebbel op deze wijze had doorkruist, zonder een spoor van het ezelskarretje te ontdekken, be gaf hij zich met zijn tweewieler op de buitenweg. Hier stond een straffe wind, waardoor zijn tempo wat werd vertraagd maar het gemis van zijn portefeuille vormde toch een zo krachtige drijfveer, dat het niet lang duurde eer hij het ezelskarretje had ingehaald. Het stond plompverloren midden op de weg en er was niemand te zien. „Dat is gunstig," mompelde Zeeg hij gend, „nu kan ik deze werktuigen der misdaad aan een rustig onderzoek on derwerpen." Hij beklopte de zeven hoge hoeden, maar slechts één daarvan bleek iets te bevatten en wel een gebakken ei. „Da's geen bewijsmateriaal," mompelde de veldwachter, terwijl hij de zwijgzame kip onderzoekend aanstaarde. „Wacht eens, die kast!" Hij klom op de kar en opende omzichtig de fraai versierde deur. „Asjemenou!" Het kost te de veldwachter moeite een triomf kreet te onderdrukken. Daar lagen, bo ven op een plank, vier portefeuilles en twee gouden horloges....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3