Goes wordt in richting van
louter flatbouw gedreven
Tankers worden gewassen
Vlissingse Buitenhaven
in
-ass?-®
HTS te Vlissingen reikt
57 diploma's uit
VANDAAG
DIE
Gebroeders Aarts Gilse
winnen (weer) monsterprijs
Drink
H. Pieters te
Middelburg
overleden
Groot tekort aan middenstandswoningen
Uitbreidingsplan
wordt ratjetoe
Op stag gedood
Tilburger door
trein gegrepen
Poya.„T°«*c
do onigo
echte
voor mensen die kwaliteit verlangen t
Eén, twee,
drie
Amateur-geologen
naar Aardenburg
Duif vliegt 1139 m. per minuut
Voor tweede keer
in drie jaar
Prima concert
Nederlands
Kamerorkest
dagblad Slejlfcin
Succes
Koekj
es
Zeeland had per
1 januari
284.571 inwoners
Meest buitenlandse
schepen
Scheepv aart beweging
in kanaal van
Znid-Beveland
Medezeggenschap
Geen medewerking
aan Zeeuwse markt
te
'jen
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JULI 1962
(Van onze redacteur)
Tijdens de laatste raadsvergade
ring van Goes is uiting gegeven
aan een sterk gevoel van onbeha
gen met betrekking tot het wis
selend bouwbeleid van de rege
ring. Dit onevenwichtige beleid is
er oorzaak van dat in Goes een
bepaald uitbreidingsplan al enkele
keren gewijzigd is moeten wor
den.
Tijdens de laatste raadsvergedering
van Goes is uiting gegeven aan een
sterk gevoel van onbehagen met betrek
king tot het wisselende bouwbeleid van
de regering. Dit onevenwichtige beleid
Is er oorzaak van dat in Goes een be
paald uitbreidingsplan al enkele keren
gewijzigd is moeten worden.
Volgens de raad van Goes brengen
deze wijzigingen niet alleen vertragin
gen met zich mee, zij zijn er ook de
oorzaak van dat er van de oorspron
kelijke opzet van het uitbreidingsplan
niet veel terecht komt en dat er een
ratjetoe van huizen en straten ontstaat
in plaats van een wijk, die van wel
overwogen planologische ideeën ge
tuigt. Het huidige bouwbeleid van de
regering brengt voor kleine steden als
Goes bovendien met zich mee, dat de
bouwnijverheid zeer sterk in de rich
ting van flatbouw wordt gedreven het
geen er met name in Goes toe geleid
heeft dat er een groot tekort is ont
staan in de sector van de midden
stands-huurwoningen.
De laatste middenstandswoning in de
huursector in Goes is in 1954 ge
bouwd Twee moeilijkheden hebben de
totstandkoming van 5-kamer eengezins
woningen in de weg gestaan. Ten eer
ste is realisering van deze middenstands
woningen in de woningwetsector niet
haalbaar door de kleine contingenten
en de curveprijs en vervolgens geeft
de inperking van de premie-en de vrij-
e sectorbouw alleen nog mogelijkheden
voor de particulieren die voor zichzelf
bouwen.
Door de inperking van de premicbouw
heeft Goes bijvoorbeeld veertig premie
woningen verspeeld en er twintig wo
ningwetwoningen voor in de plaats ge
kregen. Deze laatste twintig zullen waar.
schijnlijk weer in flatbouw opgaan. In
Goes wordt momenteel overwogen de
beschikbare contingenten in ratio-flat-
bouw te laten uitvoeren. Afgewacht moet
echter nog worden of dit wel mogelijk
is. Het moet namelijk niet uitgesloten
worden geacht dat ook een gedeelte van
het bouwcontingent van volgend jaar
aangesproken zal moeten worden wil
Dei. Haag toestemming voor deze ratio-
bouw verlenen (ratiobouw wil zeggen
dat er verschillende wooneenheden ach
ter elkaar worden gebouwd zodat be
sparingen verkregen kunnen worden op
b.v. de aanvoer van materialen en de
lonen).
Grote bevolkingsaanwas
Goes is een stad, die met 100 inwo
ners per maand groeit, een toename,
dat de°streekgemeente Goes'™'rok éeni beleEt!er te interesseren voor het~bou- sector nog" al eenï rechtstreeks iets bij
kerngemeenfeg g~ en is Sezerege" Iwen va" huursector. Gro- het departement bereiken.
De 42-jarige Tilburgse kapper J.A. h
in de omgeving van de Zwartvenseweg te
Tilburg, nabij het wandelbos, door een
goederentrein gegrepen en op slag ge
dood. De trein kwam uit de richting
Breda.
(Advertentie)
!IÉ
-
Verder zou een oplossing gezocht kun
nen worden door samenwerking tussen
verschillende gemeenten. De samenwer
kende gemeenten zouden hun contingen
ten „botje bij botje" kunnen leggen en
daar telkens één gemeente van laten
profiteren. Op deze manier zou dus één
bepaalde gemeente, zij het met tussen
pozen van enkele jaren, over een groot
contingent ineens kunnen beschikken en
daarmee bijvoorbeeld een combinatie
van woningwet-en middenstandsbouw
kunnen verwezenlijken.
Een andere mogelijkheid is een grote
Al bij al is het wel duidelijk dat
er in Goes en in andere kernge
meenten zullen vaak analoge con
clusies getrokken kunnen worden
iets moet gebeuren met de woning
bouw wil deze belangrijke stad in het
zonde en evenwichtige manier kun-
centrum van Zeeland op een ge
nen uitgroeien.
te institutionele beleggers kunnen wat
de coritingentering betreft in de vrije
matige bevolkingsaanwas moet opgevan. i
gen kunnen worden in een assortiment;
van woningen, van de kleine flat tot de j
grote eengezinswoning toe. En dit nui
is niet mogelijk. De wachtlijst van wo
ningzoekenden wordt steeds groter, voor
al in de sector van de grotere wonin
gen
Welke oplossingen zijn er mogelijk?
Goes en deze plaats kan wel als
voorbeeld dienen voor de andere kern
gemeenten in Zeeland zou al een
heel stuk in de goede richting kunnen
werken wanneer Zeeland in het kader
van de uitbreiding van zijn kerngemeen
ten grotere contingenten toegewezen
zou kunnen krijgen. Dit zal alleen te
bereiken zijn wanneer het provinciaal
bestuur daarop voortdurend en met goe
de argumenten omkleed zal aandringen
bij de centrale overheid.
Ook vandaag weer vijf uitkeringen
uit onze sociale 1-2-3-puzzelpot. Nu
bedachten wij:
K.A.V., GEERTRUIDENBERG,
75,-.
De Katholieke Arbeiders Vrouwen
beweging in Geetruidenberg viert in
september haar tweede lustrum. Om
deze viering enig cachet te kunnen
geven is geld nodig. Daar de ver
eniging slecht bij kas zit, is dit een
heel probleem, waarin wij gaarne
met onze bijdrage tegemoet willen
komen.
STICHTING JEUGDWERK FATI-
MAPAROCHIE, BREDA, 125,—.
Om het jeugdwerk te stimuleren is
veel geld nodig, en elk jaar blijkt
het moeilijker om de eindjes aan
elkaar te knopen. Wij hopen dat de
kinderen van de Fatimaparochie
door onze bijdrage weer nieuw spel
materiaal zullen krijgen.
WIT-GELE KRUIS, VLISSINGEN,
100,—.
Het Wit-Gele Kruis in Vlissingen
ziet zich door de bouw van een
eigen wijkgebouw voor zware finan
ciële lasten gesteld. Gaarne willen
wij dan ook met onze bijdrage uit
de sociale pot hierin tegemoetkomen.
R.-K. BOND VAN BEJAARDEN
EN GEPENSIONEERDEN, FIJ
NAART, 75,—.
De Bond in Fijnaart, die inmiddels
ie gegroeid tot 175 leden, zou graag
wat meer activiteiten voor de be
jaarden willen ontplooien. Om aan de
hieraan verbonden kosten tegemoet
te komen leveren wij graag deze
bijdrage.
K.A.V., SLUISKIL, f 100,—.
De K.A.V. in Sluiskil is gewend de
weduwen en ouden van dagen met
Sinterklaas en Kerstmis een extra-
tje te bezorgen. Hier is veel geld mee
gemoeid. Een aanspekking van de
kas uit onze sociale pot zal dan ook
beslist goed besteed zijn.
En daarmee, besluiten we dan deze
reeks. Voor het verzoek voorlopig
geen nieuwe aanvragen in te dienen
zal iedereen, gezien de volle wacht
kamer, wel begrip kunnen opbren
gen.
(Van onze verslaggever)
Gisteravond ztfn in de HTS te Vlissïn-
gen de diploma's uitgereikt. Hierbij wa
ren onder meer aanwezig de directeur
jr. C.J.A. Bax, het voltallige lerarenkorps
het bestuur van de school, de rtjksge-
committeerden, wethouder W. Poppe en
een deputatie van NIRIA onder voorzit
terschap van de heer de Bruin. De be
langstelling voor de diploma-uitreiking
was ook van de kant van de ouders ge
weldig groot.
de kandidaten ontvingen er
57 het diploma. Dit waren er 29 van de
afdeling werktuigbouwkunde, waarvoor
32 kandidaten waren opgegaan. Van de
29 abituriënten van de afdeling weg- en
waterbouw slaagden er 28. In zijn „jaar
rede" sprak de directeur van de Vlis-
singse HTS zijn vreugde uit over de goede
resultaten. Hij feliciteerde zowel de ge
slaagden als hun ouders. Ook sprak hij
een woord van waardering tot het lera
renkorps. Hij wees de geslaagden er even
wel op, dat de techniek een dynamische
richting is, waarin men moet blijven
studeren wil men niet ten achter gera
ken.
Voorts maande de directeur, ir. C.J.A.
Bax, zijn oud-leerlingen in een psycho
logische beschouwing over het geluk, aan
met zorg de voornaamste levenskeuzen,
die van een vrouw en een werkkring te
doen. Wat het onderwijs aangaat, hoopte
ir. Bax, dat het criterium, dat de leer
ling een centrale plaats moet innemen in
het onderwijssysteem, meer begrip zal
vinden. Na een korte felicitatie aan ge
slaagden en ouders, reikte hierna de se
cretaris, de heer Vos, de diploma's uit.
Als eerste ontving het diploma de heer
J. Rentier van de afdeling werktuigbouw
kunde, die met een gemiddelde van 8.2
de beste leerling van de HTS was geble
ken. Hij werd op de voet gevolgd door
de heer J. Minderhout met 8.1 van de
zelfde afdeling en de heer J.P. Scheers
van de afdeling weg- en waterbouwkunde
met 8 precies gemiddeld.
Feest
Nadat alle 57 geslaagden het diploma
hadden ontvangen, sprak de voorzitter
van de NIRIA, de heer de Bruin nog een
gelukwens uit. Hij memoreerde hierbij,
dat de Vlissingse HTS thans 347 gediplo
meerden heeft afgeleverd van wie 245
van de afdeling werktuigbouwkunde en
102 van de afdeling weg- en waterbouw
kunde.
Namens de pas-gediplomeerden weg en
waterbouwkundigen sprak de heer A de
Jong een dankwoord uit. waarna hij be
stuur en lerarenkorps uitnodigde na af
loop aanwezig te zijn op 't gezamenlijke
eindexamenfeest in hotel Brittannia.
De heer G.J. de Bue dankte namens de
afdeling Werktuigbouwkunde ook de
O O
Gedeputeerde Staten zullen Provinciale
Staten dinsdag voorstellen de Archeo
logische Werkgemeenschap voor Wes
telijk Nederland een subsidie van 300
te verlenen in de kosten van het orga
niseren van een werkkamp van ama
teur-archeologen te Aardenburg.
portier, secretaresse en andere perso
neelsleden van de school voor het pret
tige contact gedurende de afgelopen vier
jaar. Tevens nam hij afscheid van de
leraren Stoppelenburg en Nicolai, die
evenals de geslaagden de school in Vlis
singen gaan verlaten. De heer Stoppe
lenburg gaat naar de T.H. in Eindhoven
de heer Nicolai naar een ingènieursbu-
reau in Amsterdam.
(Van onze verslaggever)
Voor de leek is het een raadsel hoe de
„duivenmelker" z(jn vogels uit elkaar
kan houden, hoe hij ze zelfs kent als
ze in zwermen overvliegen. Maar voor
de echte duivenliefhebber is het heel
gewoon. Voor Theo en Harrie Aarts uit
Gilze evenzo, maar mochten ze zich al
eens vergissen en by wjjze van spre
ken „Piet" tegen „Jan" zeggen: twee
duiven kennen ze wel zo goed dat elke
vergissing uitgesloten is. „De Rooie" en
„de Lichte" zün dan ook zeer bijzondere
vogels want in drie jaar tüds vlogen zij
met z'n tweeën voor bijna twintigdui
zend gulden aan kostbare prijzen bijeen.
Sterker nog: elk van de twee veroverde
in één formidabele match een monster-
prijs.
De „Rooie", ook wel rode klepper ge
noemd, schonk in 1959 aan zijn baas een
auto, een t.v.-ontvanger, een pick up. een
ijskast, een fiets. Alles in één klap.
Helemaal van Angoulême kwam de
Rooie toen.
Deze keer is het „de Lichte" die het
heeft gefikst. Vandaag veertien dagen
geleden om precies half drie „viel hij
op de klep" van het in frisse groene en
witte kleuren geschilderde hok in de
Lange Wagenstraat. Deze week is de de
finitieve uitslag bekend geworden. De
Lichte vloog een auto, een wascombina-
tie, (weer) een t.v.-toestel, een draag
bare radio, een STB-constateur en een
dikke duizend gulden aan poulegelden
naar de Lange Wagenstraat in Gilze.
Snelste
Met deze prestatie mogen de gebroe
ders Aarts hun Lichte (de 791427) feite
lijk wel de snelste duif van Nederland
noemen, want de vlucht van Chateau-
roux was een gecombineerde wedstrijd
van de Kleine Kring, de Onderlinge
Kring, het Bondsconcours Bergen op
Zoom en het Nationaal Concours Rot
terdam. Zo komt de auto bijvoorbeeld
van Rotterdam. Uit Bergen op Zoom
een haard, een armbandhorloge en alle
poules!
Veertien dagen tevoren kwam de
Lichte nog als eerste binnen van een
onderlinge wedstrijd op Orleans.
De Lichte, die dank zij zijn gouden
wieken maar 8.5 uur over de 577 kilo
meters deed (dat is 1139 meter per mi
nuut). is een taaie vogel. Een jaar gele
den liep hij ernstig letsel op toen hij
tegen een draad vloog. Van de eerste
vlucht na zijn genezing kwam hij een
dag te laat binnen, maar sindsdien ging
het steeds beter en het was een goede
vogel.
De spanning van het wachten op de
definitieve uitslag is deze keer niet zo
groot geweest, want nog de dag na de
aankomst hoorden de gebroeders Aarts
geruststellende berichten over de ver
richtingen van de grootste rivalen, w.o.
de heer Trommelen uit Dongen, die in
1959 tweede werd en deze keer derde
na Dobbelaar uit Boschkapelle. De Lich
te was weer verreweg de snelste en hij
was wat duivenmelkers noemen „een
half uur los".
Om de sport
Voor Harrie Aarts (54), de oudere
broer van Theo, die vorig jaar Abra
ham zag, is de vreugde om de overwin
ning even groot al heeft hij de laatste
drie maanden wegens ziekte zijn broer
niet kunnen helpen, zoals dat gebruike
lijk was sinds het overlijden van broer
Bart. die nog altijd wordt beschouwd als
„de grote man van de duivenformétie
Gebroeders Aarts".
Samen hebben ze zo'n tachtig duiven
t hun hokken. Daar is een heleboel
werk aan zoals de duivenliefhebber
wel weet natuurlijk 's morgens om
zes uur er uit om de vogels wat rond
te laten vliegen, 's avonds na werktijd
de gebroeders Aarts beoefenen de
echte Gilzer stiel van schoenmaker
direct in de stofjas en het hok in. Het
de moeite waard zou men zeggen.
Maar ook zonder die gigantische prijzen
is het dat. „De eerste keer ben je over
donderd. maar nu kan het me niet eens
zo heel veel schelen, al heb ik graag
een nieuwe auto en al die andere spul
len. Het meest verheugende is toch wel
de prestatie die onze eigen Lichte heeft
geleverd. Daar ben ik het meest trots
op", zo ongeveer tracht Theo Aarts ons
te vertellen dat de sport zelf hem altijd
nog nader aan het hart ligt dan de prijs
die hij ermee kan winnen.
(Advertentie)
Holl. Festival Middelburg
Het tweede concert in het kader van
het Holland Festival werd gegeven in
de Burgerzaal van het stadhuis te Mid
delburg door het Nederlands Kamer
orkest onder leiding van Szymon Gold
berg.
Voor de pauze hoorde men twee com
posities van Joh. Seb. Bach. Begonnen
werd met het Brandenburgs concert in
G gr., waarbij men Goldberg en de zijnen
hulde moet brengen voor de zeer over
tuigende verfolking.
De fluitist Adriaan Bonsel was solist
in de tweede suite in b kl. Zijn optreden
was een evenement van de hoogste artis
tieke orde door technisch meesterschap
en een juiste voordracht.
Er was aan de voorbereiding van deze
uitvoeringen kennelijk veel zorg besteed.
Dat was duidelijk merkbaar en er werd
bezield en zeer attent gemusiceerd.
Na de pauze liet Goldberg het orkest
twee moderne werken voor strijkers uit
voeren en wel van Frank Martin de
Passacaille en drie delen uit de Sferische
Suite van Alban Berg met perfect samen
spel in een uitvoering, die aan de hoogste
eisen voldeed.
Tenslotte hoorde men een solo-kwartet,
bestaande uit Szymon Goldberg, eerste
viool: Piet Nijland, tweede viool; Joke
Vermeulen, altviool en Lion, contrabas:
in de Serenade in D groot van Mozart.
De vertolking verdiende de kwalificatie
van fantastisch tenvolle. De belangstel
ling was groot. d.R.
(Eigen nieuwsdienst)
Op 64-jarige leeftijd overleed in het
Gasthuis te Middelburg de heer H. Pie
ters, oud-bibliothecaris van de provin
ciale bibiotheek in Zeeland. Hij zal
maandagmiddag om twee uur op de Al
gemene Begraafplaats te Middelburg ter
aarde worden besteld.
In 1956 vierde de heer Pieters zijn
veertigjarig, jubileum als „bewaarder
van Zeelands boeken", bij 'welke gelegen
heid hij Ridder werd in de Orde van
Oranje-Nassau. De heer Pieters, die
reeds in 1910, na het behalen van zijn
onderwijsakte, in dienst trad van de
Provinciale Bibliotheek, werd in 1953 be
noemd tot hoofd van Zeelands boekerij.
Tevoren was hij reeds een tijd lang
waarnemend bibliothecaris. De heer Pie
ters ontving de koninklijke onderschei
ding voor zijn geweldige verdiensten op
cultureel, literair en historisch gebied.
Samen met zijn voorganger ds. M. van
Empel schreef de heer H. Pieters het
boek „Zeeland door de eeuwen heen".
Menige expositie in de gerestaureerde
Abdijgebouwen te Middelburg waar de
bibliotheek is gevestigd, was te danken
aan de heer Pieters. Een ziekte, die zich
enige jaren geleden plotseling openbaar
de, noopte hem zijn ambt neer te leggen
nog voor hij de pensioengerechtigde
leeftijd had bereikt.
l^roestjev heeft de laatste tijd telkens
filippica's doen horen tegen de
EEG. Haar succes zit hem vreselijk
dwars Het klopt immers niet met de
Marxistische leer, dat „het kapitalis
me" in crisissen en tweedracht moet
ondergaan. Zulk een vrijwillig samen
gaan van vrije volkeren is hem dan
ook een doorn in het oog. En hij con-
stateerd met klimmend onbehagen, dat
steeds meer landen vaste aansluiting
of een lossere associatie bij de Euro-
markt zoeken. Tot de landen, die as
sociatie overwegen, behoort ook Oos
tenrijk. Dit kleine land neemt echter
een aparte positie in evenals Zweden.
Het heeft zich verplicht tot neutrali
teit, toen de bezettingstroepen weg
trokken. En nu ziet Kroestiev in de
EEG een aanhangsel van de NAVO.
Dus, zo was zijn redenering, een neu
traal land kan geen verbinding heb
ben met de EEG. Dit heeft hij ook aan
de Oostenrijkse kanselier Gorbach
trachten aan te preken, toen die op be
zoek was in Moskou. De Oostenrijkse
kanselier heeft zich echter ferm ge
houden. Hij besefte wel, dat Oosten
rijk geen lid kon worden zonder de
opperste partijbaas tot handelen te
brengen. De aanvrage tot associatie
heeft hij echter met kracht verdedigd.
Met succes, naar thans blijkt. Kroestjev
legt er zich bij neer. Het is een mooi
succes. Mogen we er ook uit afleiden,
dat in Moskou nog altijd een wat zach
tere wind waait, ook ten aanzien van
andere kwesties?
Het provinciaal bestuur heeft de
loop der bevolking in Zeeland in
1961 gepubliceerd.
Op 31 december 1961 telde Zee
land 284.571 inwoners. Er waren
meer mannen (142.765) dan vrou
wen (141.806).
Op 31 december 1960 werd Zee
land bewoond door 283.914 mensen
waarvan 142.513 mannen en
141.401 vrouwen.
Er was in 1960 een vertrekover
schot van ruim 2000.
Chief Whip
(Van onze verslaggever)
In de Buitenhaven van Vlissingen, na
bij het Havendorp, is de PAM Tanker
Cleaning Co. Ltd. gevestigd. Letterlijk in
de Buitenhaven, daar de kantoren van
deze mij. zich op een schip bevinden.
Dit kantoorschip deelt deze Nederlandse
oliemij. met de Steenkolen-Handelsver
eniging, waaraan de PAM in zekere ma
te geassocieerd is.
De naam PAM is nergens een afkor
ting van en betekent als zodanig niets.
Over het ontstaan van deze naam tast
men in het duister, wellicht weet de
echtgenote van één der hoofddirectiele
den, die luistert naar de klassieke naam
Pamelia, hier meer van.
Daar Antwerpen een dergelijke onder
neming ontbeert, heeft Vlissingen wat
dit betreft het monopolie in het Schelde-
gebied.
Het wassen van zo'n tanker is een heel
karwei, zoals de heer W. van Es, die met
de dagelijkse leiding is belast en als zo
danig de' directeur K. van Everdingen
vervangt, uitlegde. Eerst wordt zo'n tan
ker uitgespoeld met heet water. Machti
ge machines stuwen water met een tem
peratuur van ongeever 95 graden Cel
sius onder druk van zo'n 15 atmosfeer
in de tanker. Dit water wordt dan weer
afgevoerd naar de wal, waar in een se
paratiemachine water en olie gescheiden
worden. Het gezuiverde water vloeit
dan weer af in de Scheldehaven. Door
de hoge druk zijn dan de ruwe-oliegas-
sen uit de tanker geperst en is de mees
te ruwe olie in het water opgelost. De
achterblijfselen moeten hierna met de
hand verwijderd worden tijdens de zo
geheten „hand-clean ing". Pas daarna is
zo'n tanker brandvrij en veilig voor de
werf. Daar er momenteel een surplus
aan tankers is worden er ook veel tan
kers „gewassen en gewatergolfd" om in
gelegd te worden in de graan vaart
De PAM. die pas sinds 1957 in Vlis
singen gevestigd is en dit jaar dus haar
eerste lustrum viert, heeft in a. die ja
ren slechts twee Nederlandse tankers
onder handen gehad. Dit hangt deels sa
men met het afmonsteren van de
scheepsbemanning, waarvoor de Neder
landse schepen Rotterdam en Amster
dam prefereren en waar ook tankerclea-
nings gevestigd zijn; deels ook met het
feit dat de meeste rederijen hun schepen
zelden in eigen land laten zuiveren,
zulks om praktische redenen. In Vlissin
gen wast men vooral tankers uit Scan
dinavië. Engeland en Griekenland, de
landen trouwens mot de grootste tanker-
vloot. Tankers van zo'n 80.000 ton met
een lengte van 870' en een breedte van
33' vormen voor de Vlissingse installatie
geen bezwaar. Voor bepaalde soorten
olie is een voorwassing met koud water
of stoom noodzakelijk nm geen rubber
afzetting te krijgen. Ook hierin voorziet
de Vlissingse PAM T.C.
Daar de oliestorting .door tankers op
de Noordzee praktisch overal verboden
is, alleen in de Middle East, om en nabij
de Perzische Golf, is ook hiervoor de
Vlissingse installatie, die een separeer-
machine heeft, een uitkomst. Bovendien
beaccentueert het de belangrijke positie
van Vlissingen als haven. Vlissingen. dat
het centrale punt is in de noord-west-
Europese scheepsroutes.
In de maand juni 1962 passeerden er
door het kanaal van Zuid-Beveland in
totaal 7184 stuks schepen met een totale
inhoud van 3.667.261 ton. Hiervan waren
er 4.965 van 2.599.614 ton geladen en 2.219
van 1067.647 ton waren ledig. De gela
den schepen bestonden uit 4.647 geladen
motorschepen van 2.188.013 ton en 304
geladen sleepschepen van 407.376 ton en
14 kustvaartuigen welke een geladen ton-
nemaat hadden van 4.225 ton.
Het aantal ledige schepen bestond uit
1.503 stuks ledige motorschepen van
835.216 ton en 166 stuks ledige sleep
schepen van 213.256 ton en 30 stuks le
dige kustvaartuigen van 8.882 ton en 520
stuks motor- en stoomsleepboten.
Tot de rijnvaart behoorden 870 geladen
motorschepen van 500.442 ton en 133 le
dige van 126.745 ton en 138 geladen
sleepschepen van 194.537 Ion en 8 ledige
van 11.361 ton naar België en 638 gela
den motorschepen van 447.089 ton en 43
ledige van 26.916 ton en 67 geladen sleep
schepen van 92.071 ton en 4 ledige van
5.267 ton van België.
In nationaliteiten waren de schepen
verdeeld in: 4301 Nederlandse, 2041 Bele-
gische, 290 Duitse. 270 Franse. 261 Zwit
serse. 16 Luxemburgse, 4 Oostenrijkse. 1
Engelse. In de maand juni passeerden er
290 schepen minder dan in de maand
mei.
Hef was dan weer eens mis in Bene
lux. De Belgen ze bestaan
moesten plotseling beschermd worden
tegen Nederlandse koekjes, beschuit
en suikerwerken. Die mochten niet zo
maar vrij meer binnenkomen. Daar
moesten papieren bij te pas komen. En
vóórdat dit de Nederlandse importeurs
was medegedeeld, bleven de koekjes
aan de grens liggen.
Ter verdediging van de onverhoedse
maatregel beriep Brussel zich op het
uitstel met een maand van een voor
genomen Euromarkt-bepaling Dat uit
stel is dan toch feitelijk te laat geno
men om een vrije invoer zonder pa
pieren rompslomp, die in het Benelux-
verkeer regel moest zijn, ook maar op
te schorten en voor de variatie stroef
te maken, wat glad kan lopen.
Na enig gedelibereer is de regeling
weer wat versoepeld. Men verstrekt
voortaan invoervergunningen voor de
tijd van vier maanden, zodat ze maar
driemaal per jaar behoeven te worden
aangevraagd. Bovendien wórdt een
vergunningsaanvrage in één dag afge
handeld. Maar de papieren blijven be
slist nodig. En die maatregel moest
onverhoeds genomen worden zonder
Den Haag daarvan eerst in kennis te
stellen. Vooral dat laatste is iets, wat
een Benelux-gemoed maar moeilijk
verteren kan. Veel moeilijker dan
koekjes.
£)e N.V. Beijnes, een bedrijf bekend
om de vervaardiging van spoor
wagons. is opgegaan in de N.V. Ver
enigde Machine Fabrieken. Een zake
lijke transactie, die bedoeld is om door
efficiency en bezuiniging tot groter
rendement te komen. Zo'n transactie'
heeft natuurlijk gevolgen voor de
werknemers in het bedrijf. Van de 450
arbeiders zal een aantal kunnen wor
den overgenomen. Andere komen op
wachtgeld of pensioen. Het merkwaar
dige is echter, dat de arbeiders van
het hele geval onkundig bleven totdat
het bekend werd door de kranten. Ook
de ondernemingsraad was niet ver
trouwelijk ingelicht.
We kunnen ons de ontstemming over
deze gang van zaken in vakbondskrin
gen goed indenken. Toen in vroeger
jaren een reorganisatie van het bedrijf
aan de orde was, is er wel overleg ge
pleegd met de vakbonden en die heb
ben toen hun medewerking verleend,
om het geheel vlot te doen verlopen.
Deze ingrijpende operatie is echter ge
heel buiten hen omgegaan. Pas ach
teraf kregen ze gelegenheid om met de
directie in contact te treden, wahruit
voorzieningen zijn voortgekomen, wel
ke de schok voor de werknemers ver-
zachten.
Zulk een geval toont weer eens aan,
dat het vraagstuk van een herziening
der ondernemings-structuur volle aan
dacht verdient. Er was nu niet eens
sprake van medewetenschap, laat staan
van medezeggenschap.
Comité Zeeland week
r>
(Eigen nieuwsdienstl
Het comité Zeelandweek heeft zich
gedistantieerd van de organisa
tie van de Zeeuwse Markt, die
in oktober a.s. in de Grand Ba
zar te Antwerpen gehouden
wordt.
Het comité had het Belgische
grootwinkelbedrijf aanvankelijk
toegezegd voor wat „aankleden
de" manifestaties bij gelegenheid
van deze Zeeuwse Markt te
zorgen.
Achteraf is gebleken dat In middenstands
kringen in Zeeland enige ontstemming
is ontstaan over de medewerking van
het comité Zeeland, omdat het hier
een Zeeuwse Markt betreft, waaraan
maar voor heel weinig Zeeuwen zake
lijke belangen vast zitten. Het comité
Zeeland heeft nu besloten in 1963 een
grote Zeeuwse manifestatie in Antwer
pen te organiseren, die op een heel wat
bredere zakelijke basis zal komen te,
staan.
Het comité Zeelandweek heeft hiervoor
reeds een werkcomité gevormd. Bin
nenkort zullen nadere gegevens los
komen.
We herinneren eraan dat op de Zeeuwse
markt in oktober vooral de Zeeuwse
schelpdiercultures in de belangstelling
zullen komen. Ook zal er aandacht
voor het Zeeuwse fruit worden ge
vraagd.