Goes wordt in richting van louter flatbouw gedreven Tankers worden gewassen Vlissingse Buitenhaven in -ass?-® HTS te Vlissingen reikt 57 diploma's uit VANDAAG DIE Gebroeders Aarts Gilse winnen (weer) monsterprijs Drink H. Pieters te Middelburg overleden Groot tekort aan middenstandswoningen Uitbreidingsplan wordt ratjetoe Op stag gedood Tilburger door trein gegrepen Poya.„T°«*c do onigo echte voor mensen die kwaliteit verlangen t Eén, twee, drie Amateur-geologen naar Aardenburg Duif vliegt 1139 m. per minuut Voor tweede keer in drie jaar Prima concert Nederlands Kamerorkest dagblad Slejlfcin Succes Koekj es Zeeland had per 1 januari 284.571 inwoners Meest buitenlandse schepen Scheepv aart beweging in kanaal van Znid-Beveland Medezeggenschap Geen medewerking aan Zeeuwse markt te 'jen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JULI 1962 (Van onze redacteur) Tijdens de laatste raadsvergade ring van Goes is uiting gegeven aan een sterk gevoel van onbeha gen met betrekking tot het wis selend bouwbeleid van de rege ring. Dit onevenwichtige beleid is er oorzaak van dat in Goes een bepaald uitbreidingsplan al enkele keren gewijzigd is moeten wor den. Tijdens de laatste raadsvergedering van Goes is uiting gegeven aan een sterk gevoel van onbehagen met betrek king tot het wisselende bouwbeleid van de regering. Dit onevenwichtige beleid Is er oorzaak van dat in Goes een be paald uitbreidingsplan al enkele keren gewijzigd is moeten worden. Volgens de raad van Goes brengen deze wijzigingen niet alleen vertragin gen met zich mee, zij zijn er ook de oorzaak van dat er van de oorspron kelijke opzet van het uitbreidingsplan niet veel terecht komt en dat er een ratjetoe van huizen en straten ontstaat in plaats van een wijk, die van wel overwogen planologische ideeën ge tuigt. Het huidige bouwbeleid van de regering brengt voor kleine steden als Goes bovendien met zich mee, dat de bouwnijverheid zeer sterk in de rich ting van flatbouw wordt gedreven het geen er met name in Goes toe geleid heeft dat er een groot tekort is ont staan in de sector van de midden stands-huurwoningen. De laatste middenstandswoning in de huursector in Goes is in 1954 ge bouwd Twee moeilijkheden hebben de totstandkoming van 5-kamer eengezins woningen in de weg gestaan. Ten eer ste is realisering van deze middenstands woningen in de woningwetsector niet haalbaar door de kleine contingenten en de curveprijs en vervolgens geeft de inperking van de premie-en de vrij- e sectorbouw alleen nog mogelijkheden voor de particulieren die voor zichzelf bouwen. Door de inperking van de premicbouw heeft Goes bijvoorbeeld veertig premie woningen verspeeld en er twintig wo ningwetwoningen voor in de plaats ge kregen. Deze laatste twintig zullen waar. schijnlijk weer in flatbouw opgaan. In Goes wordt momenteel overwogen de beschikbare contingenten in ratio-flat- bouw te laten uitvoeren. Afgewacht moet echter nog worden of dit wel mogelijk is. Het moet namelijk niet uitgesloten worden geacht dat ook een gedeelte van het bouwcontingent van volgend jaar aangesproken zal moeten worden wil Dei. Haag toestemming voor deze ratio- bouw verlenen (ratiobouw wil zeggen dat er verschillende wooneenheden ach ter elkaar worden gebouwd zodat be sparingen verkregen kunnen worden op b.v. de aanvoer van materialen en de lonen). Grote bevolkingsaanwas Goes is een stad, die met 100 inwo ners per maand groeit, een toename, dat de°streekgemeente Goes'™'rok éeni beleEt!er te interesseren voor het~bou- sector nog" al eenï rechtstreeks iets bij kerngemeenfeg g~ en is Sezerege" Iwen va" huursector. Gro- het departement bereiken. De 42-jarige Tilburgse kapper J.A. h in de omgeving van de Zwartvenseweg te Tilburg, nabij het wandelbos, door een goederentrein gegrepen en op slag ge dood. De trein kwam uit de richting Breda. (Advertentie) !IÉ - Verder zou een oplossing gezocht kun nen worden door samenwerking tussen verschillende gemeenten. De samenwer kende gemeenten zouden hun contingen ten „botje bij botje" kunnen leggen en daar telkens één gemeente van laten profiteren. Op deze manier zou dus één bepaalde gemeente, zij het met tussen pozen van enkele jaren, over een groot contingent ineens kunnen beschikken en daarmee bijvoorbeeld een combinatie van woningwet-en middenstandsbouw kunnen verwezenlijken. Een andere mogelijkheid is een grote Al bij al is het wel duidelijk dat er in Goes en in andere kernge meenten zullen vaak analoge con clusies getrokken kunnen worden iets moet gebeuren met de woning bouw wil deze belangrijke stad in het zonde en evenwichtige manier kun- centrum van Zeeland op een ge nen uitgroeien. te institutionele beleggers kunnen wat de coritingentering betreft in de vrije matige bevolkingsaanwas moet opgevan. i gen kunnen worden in een assortiment; van woningen, van de kleine flat tot de j grote eengezinswoning toe. En dit nui is niet mogelijk. De wachtlijst van wo ningzoekenden wordt steeds groter, voor al in de sector van de grotere wonin gen Welke oplossingen zijn er mogelijk? Goes en deze plaats kan wel als voorbeeld dienen voor de andere kern gemeenten in Zeeland zou al een heel stuk in de goede richting kunnen werken wanneer Zeeland in het kader van de uitbreiding van zijn kerngemeen ten grotere contingenten toegewezen zou kunnen krijgen. Dit zal alleen te bereiken zijn wanneer het provinciaal bestuur daarop voortdurend en met goe de argumenten omkleed zal aandringen bij de centrale overheid. Ook vandaag weer vijf uitkeringen uit onze sociale 1-2-3-puzzelpot. Nu bedachten wij: K.A.V., GEERTRUIDENBERG, 75,-. De Katholieke Arbeiders Vrouwen beweging in Geetruidenberg viert in september haar tweede lustrum. Om deze viering enig cachet te kunnen geven is geld nodig. Daar de ver eniging slecht bij kas zit, is dit een heel probleem, waarin wij gaarne met onze bijdrage tegemoet willen komen. STICHTING JEUGDWERK FATI- MAPAROCHIE, BREDA, 125,—. Om het jeugdwerk te stimuleren is veel geld nodig, en elk jaar blijkt het moeilijker om de eindjes aan elkaar te knopen. Wij hopen dat de kinderen van de Fatimaparochie door onze bijdrage weer nieuw spel materiaal zullen krijgen. WIT-GELE KRUIS, VLISSINGEN, 100,—. Het Wit-Gele Kruis in Vlissingen ziet zich door de bouw van een eigen wijkgebouw voor zware finan ciële lasten gesteld. Gaarne willen wij dan ook met onze bijdrage uit de sociale pot hierin tegemoetkomen. R.-K. BOND VAN BEJAARDEN EN GEPENSIONEERDEN, FIJ NAART, 75,—. De Bond in Fijnaart, die inmiddels ie gegroeid tot 175 leden, zou graag wat meer activiteiten voor de be jaarden willen ontplooien. Om aan de hieraan verbonden kosten tegemoet te komen leveren wij graag deze bijdrage. K.A.V., SLUISKIL, f 100,—. De K.A.V. in Sluiskil is gewend de weduwen en ouden van dagen met Sinterklaas en Kerstmis een extra- tje te bezorgen. Hier is veel geld mee gemoeid. Een aanspekking van de kas uit onze sociale pot zal dan ook beslist goed besteed zijn. En daarmee, besluiten we dan deze reeks. Voor het verzoek voorlopig geen nieuwe aanvragen in te dienen zal iedereen, gezien de volle wacht kamer, wel begrip kunnen opbren gen. (Van onze verslaggever) Gisteravond ztfn in de HTS te Vlissïn- gen de diploma's uitgereikt. Hierbij wa ren onder meer aanwezig de directeur jr. C.J.A. Bax, het voltallige lerarenkorps het bestuur van de school, de rtjksge- committeerden, wethouder W. Poppe en een deputatie van NIRIA onder voorzit terschap van de heer de Bruin. De be langstelling voor de diploma-uitreiking was ook van de kant van de ouders ge weldig groot. de kandidaten ontvingen er 57 het diploma. Dit waren er 29 van de afdeling werktuigbouwkunde, waarvoor 32 kandidaten waren opgegaan. Van de 29 abituriënten van de afdeling weg- en waterbouw slaagden er 28. In zijn „jaar rede" sprak de directeur van de Vlis- singse HTS zijn vreugde uit over de goede resultaten. Hij feliciteerde zowel de ge slaagden als hun ouders. Ook sprak hij een woord van waardering tot het lera renkorps. Hij wees de geslaagden er even wel op, dat de techniek een dynamische richting is, waarin men moet blijven studeren wil men niet ten achter gera ken. Voorts maande de directeur, ir. C.J.A. Bax, zijn oud-leerlingen in een psycho logische beschouwing over het geluk, aan met zorg de voornaamste levenskeuzen, die van een vrouw en een werkkring te doen. Wat het onderwijs aangaat, hoopte ir. Bax, dat het criterium, dat de leer ling een centrale plaats moet innemen in het onderwijssysteem, meer begrip zal vinden. Na een korte felicitatie aan ge slaagden en ouders, reikte hierna de se cretaris, de heer Vos, de diploma's uit. Als eerste ontving het diploma de heer J. Rentier van de afdeling werktuigbouw kunde, die met een gemiddelde van 8.2 de beste leerling van de HTS was geble ken. Hij werd op de voet gevolgd door de heer J. Minderhout met 8.1 van de zelfde afdeling en de heer J.P. Scheers van de afdeling weg- en waterbouwkunde met 8 precies gemiddeld. Feest Nadat alle 57 geslaagden het diploma hadden ontvangen, sprak de voorzitter van de NIRIA, de heer de Bruin nog een gelukwens uit. Hij memoreerde hierbij, dat de Vlissingse HTS thans 347 gediplo meerden heeft afgeleverd van wie 245 van de afdeling werktuigbouwkunde en 102 van de afdeling weg- en waterbouw kunde. Namens de pas-gediplomeerden weg en waterbouwkundigen sprak de heer A de Jong een dankwoord uit. waarna hij be stuur en lerarenkorps uitnodigde na af loop aanwezig te zijn op 't gezamenlijke eindexamenfeest in hotel Brittannia. De heer G.J. de Bue dankte namens de afdeling Werktuigbouwkunde ook de O O Gedeputeerde Staten zullen Provinciale Staten dinsdag voorstellen de Archeo logische Werkgemeenschap voor Wes telijk Nederland een subsidie van 300 te verlenen in de kosten van het orga niseren van een werkkamp van ama teur-archeologen te Aardenburg. portier, secretaresse en andere perso neelsleden van de school voor het pret tige contact gedurende de afgelopen vier jaar. Tevens nam hij afscheid van de leraren Stoppelenburg en Nicolai, die evenals de geslaagden de school in Vlis singen gaan verlaten. De heer Stoppe lenburg gaat naar de T.H. in Eindhoven de heer Nicolai naar een ingènieursbu- reau in Amsterdam. (Van onze verslaggever) Voor de leek is het een raadsel hoe de „duivenmelker" z(jn vogels uit elkaar kan houden, hoe hij ze zelfs kent als ze in zwermen overvliegen. Maar voor de echte duivenliefhebber is het heel gewoon. Voor Theo en Harrie Aarts uit Gilze evenzo, maar mochten ze zich al eens vergissen en by wjjze van spre ken „Piet" tegen „Jan" zeggen: twee duiven kennen ze wel zo goed dat elke vergissing uitgesloten is. „De Rooie" en „de Lichte" zün dan ook zeer bijzondere vogels want in drie jaar tüds vlogen zij met z'n tweeën voor bijna twintigdui zend gulden aan kostbare prijzen bijeen. Sterker nog: elk van de twee veroverde in één formidabele match een monster- prijs. De „Rooie", ook wel rode klepper ge noemd, schonk in 1959 aan zijn baas een auto, een t.v.-ontvanger, een pick up. een ijskast, een fiets. Alles in één klap. Helemaal van Angoulême kwam de Rooie toen. Deze keer is het „de Lichte" die het heeft gefikst. Vandaag veertien dagen geleden om precies half drie „viel hij op de klep" van het in frisse groene en witte kleuren geschilderde hok in de Lange Wagenstraat. Deze week is de de finitieve uitslag bekend geworden. De Lichte vloog een auto, een wascombina- tie, (weer) een t.v.-toestel, een draag bare radio, een STB-constateur en een dikke duizend gulden aan poulegelden naar de Lange Wagenstraat in Gilze. Snelste Met deze prestatie mogen de gebroe ders Aarts hun Lichte (de 791427) feite lijk wel de snelste duif van Nederland noemen, want de vlucht van Chateau- roux was een gecombineerde wedstrijd van de Kleine Kring, de Onderlinge Kring, het Bondsconcours Bergen op Zoom en het Nationaal Concours Rot terdam. Zo komt de auto bijvoorbeeld van Rotterdam. Uit Bergen op Zoom een haard, een armbandhorloge en alle poules! Veertien dagen tevoren kwam de Lichte nog als eerste binnen van een onderlinge wedstrijd op Orleans. De Lichte, die dank zij zijn gouden wieken maar 8.5 uur over de 577 kilo meters deed (dat is 1139 meter per mi nuut). is een taaie vogel. Een jaar gele den liep hij ernstig letsel op toen hij tegen een draad vloog. Van de eerste vlucht na zijn genezing kwam hij een dag te laat binnen, maar sindsdien ging het steeds beter en het was een goede vogel. De spanning van het wachten op de definitieve uitslag is deze keer niet zo groot geweest, want nog de dag na de aankomst hoorden de gebroeders Aarts geruststellende berichten over de ver richtingen van de grootste rivalen, w.o. de heer Trommelen uit Dongen, die in 1959 tweede werd en deze keer derde na Dobbelaar uit Boschkapelle. De Lich te was weer verreweg de snelste en hij was wat duivenmelkers noemen „een half uur los". Om de sport Voor Harrie Aarts (54), de oudere broer van Theo, die vorig jaar Abra ham zag, is de vreugde om de overwin ning even groot al heeft hij de laatste drie maanden wegens ziekte zijn broer niet kunnen helpen, zoals dat gebruike lijk was sinds het overlijden van broer Bart. die nog altijd wordt beschouwd als „de grote man van de duivenformétie Gebroeders Aarts". Samen hebben ze zo'n tachtig duiven t hun hokken. Daar is een heleboel werk aan zoals de duivenliefhebber wel weet natuurlijk 's morgens om zes uur er uit om de vogels wat rond te laten vliegen, 's avonds na werktijd de gebroeders Aarts beoefenen de echte Gilzer stiel van schoenmaker direct in de stofjas en het hok in. Het de moeite waard zou men zeggen. Maar ook zonder die gigantische prijzen is het dat. „De eerste keer ben je over donderd. maar nu kan het me niet eens zo heel veel schelen, al heb ik graag een nieuwe auto en al die andere spul len. Het meest verheugende is toch wel de prestatie die onze eigen Lichte heeft geleverd. Daar ben ik het meest trots op", zo ongeveer tracht Theo Aarts ons te vertellen dat de sport zelf hem altijd nog nader aan het hart ligt dan de prijs die hij ermee kan winnen. (Advertentie) Holl. Festival Middelburg Het tweede concert in het kader van het Holland Festival werd gegeven in de Burgerzaal van het stadhuis te Mid delburg door het Nederlands Kamer orkest onder leiding van Szymon Gold berg. Voor de pauze hoorde men twee com posities van Joh. Seb. Bach. Begonnen werd met het Brandenburgs concert in G gr., waarbij men Goldberg en de zijnen hulde moet brengen voor de zeer over tuigende verfolking. De fluitist Adriaan Bonsel was solist in de tweede suite in b kl. Zijn optreden was een evenement van de hoogste artis tieke orde door technisch meesterschap en een juiste voordracht. Er was aan de voorbereiding van deze uitvoeringen kennelijk veel zorg besteed. Dat was duidelijk merkbaar en er werd bezield en zeer attent gemusiceerd. Na de pauze liet Goldberg het orkest twee moderne werken voor strijkers uit voeren en wel van Frank Martin de Passacaille en drie delen uit de Sferische Suite van Alban Berg met perfect samen spel in een uitvoering, die aan de hoogste eisen voldeed. Tenslotte hoorde men een solo-kwartet, bestaande uit Szymon Goldberg, eerste viool: Piet Nijland, tweede viool; Joke Vermeulen, altviool en Lion, contrabas: in de Serenade in D groot van Mozart. De vertolking verdiende de kwalificatie van fantastisch tenvolle. De belangstel ling was groot. d.R. (Eigen nieuwsdienst) Op 64-jarige leeftijd overleed in het Gasthuis te Middelburg de heer H. Pie ters, oud-bibliothecaris van de provin ciale bibiotheek in Zeeland. Hij zal maandagmiddag om twee uur op de Al gemene Begraafplaats te Middelburg ter aarde worden besteld. In 1956 vierde de heer Pieters zijn veertigjarig, jubileum als „bewaarder van Zeelands boeken", bij 'welke gelegen heid hij Ridder werd in de Orde van Oranje-Nassau. De heer Pieters, die reeds in 1910, na het behalen van zijn onderwijsakte, in dienst trad van de Provinciale Bibliotheek, werd in 1953 be noemd tot hoofd van Zeelands boekerij. Tevoren was hij reeds een tijd lang waarnemend bibliothecaris. De heer Pie ters ontving de koninklijke onderschei ding voor zijn geweldige verdiensten op cultureel, literair en historisch gebied. Samen met zijn voorganger ds. M. van Empel schreef de heer H. Pieters het boek „Zeeland door de eeuwen heen". Menige expositie in de gerestaureerde Abdijgebouwen te Middelburg waar de bibliotheek is gevestigd, was te danken aan de heer Pieters. Een ziekte, die zich enige jaren geleden plotseling openbaar de, noopte hem zijn ambt neer te leggen nog voor hij de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt. l^roestjev heeft de laatste tijd telkens filippica's doen horen tegen de EEG. Haar succes zit hem vreselijk dwars Het klopt immers niet met de Marxistische leer, dat „het kapitalis me" in crisissen en tweedracht moet ondergaan. Zulk een vrijwillig samen gaan van vrije volkeren is hem dan ook een doorn in het oog. En hij con- stateerd met klimmend onbehagen, dat steeds meer landen vaste aansluiting of een lossere associatie bij de Euro- markt zoeken. Tot de landen, die as sociatie overwegen, behoort ook Oos tenrijk. Dit kleine land neemt echter een aparte positie in evenals Zweden. Het heeft zich verplicht tot neutrali teit, toen de bezettingstroepen weg trokken. En nu ziet Kroestiev in de EEG een aanhangsel van de NAVO. Dus, zo was zijn redenering, een neu traal land kan geen verbinding heb ben met de EEG. Dit heeft hij ook aan de Oostenrijkse kanselier Gorbach trachten aan te preken, toen die op be zoek was in Moskou. De Oostenrijkse kanselier heeft zich echter ferm ge houden. Hij besefte wel, dat Oosten rijk geen lid kon worden zonder de opperste partijbaas tot handelen te brengen. De aanvrage tot associatie heeft hij echter met kracht verdedigd. Met succes, naar thans blijkt. Kroestjev legt er zich bij neer. Het is een mooi succes. Mogen we er ook uit afleiden, dat in Moskou nog altijd een wat zach tere wind waait, ook ten aanzien van andere kwesties? Het provinciaal bestuur heeft de loop der bevolking in Zeeland in 1961 gepubliceerd. Op 31 december 1961 telde Zee land 284.571 inwoners. Er waren meer mannen (142.765) dan vrou wen (141.806). Op 31 december 1960 werd Zee land bewoond door 283.914 mensen waarvan 142.513 mannen en 141.401 vrouwen. Er was in 1960 een vertrekover schot van ruim 2000. Chief Whip (Van onze verslaggever) In de Buitenhaven van Vlissingen, na bij het Havendorp, is de PAM Tanker Cleaning Co. Ltd. gevestigd. Letterlijk in de Buitenhaven, daar de kantoren van deze mij. zich op een schip bevinden. Dit kantoorschip deelt deze Nederlandse oliemij. met de Steenkolen-Handelsver eniging, waaraan de PAM in zekere ma te geassocieerd is. De naam PAM is nergens een afkor ting van en betekent als zodanig niets. Over het ontstaan van deze naam tast men in het duister, wellicht weet de echtgenote van één der hoofddirectiele den, die luistert naar de klassieke naam Pamelia, hier meer van. Daar Antwerpen een dergelijke onder neming ontbeert, heeft Vlissingen wat dit betreft het monopolie in het Schelde- gebied. Het wassen van zo'n tanker is een heel karwei, zoals de heer W. van Es, die met de dagelijkse leiding is belast en als zo danig de' directeur K. van Everdingen vervangt, uitlegde. Eerst wordt zo'n tan ker uitgespoeld met heet water. Machti ge machines stuwen water met een tem peratuur van ongeever 95 graden Cel sius onder druk van zo'n 15 atmosfeer in de tanker. Dit water wordt dan weer afgevoerd naar de wal, waar in een se paratiemachine water en olie gescheiden worden. Het gezuiverde water vloeit dan weer af in de Scheldehaven. Door de hoge druk zijn dan de ruwe-oliegas- sen uit de tanker geperst en is de mees te ruwe olie in het water opgelost. De achterblijfselen moeten hierna met de hand verwijderd worden tijdens de zo geheten „hand-clean ing". Pas daarna is zo'n tanker brandvrij en veilig voor de werf. Daar er momenteel een surplus aan tankers is worden er ook veel tan kers „gewassen en gewatergolfd" om in gelegd te worden in de graan vaart De PAM. die pas sinds 1957 in Vlis singen gevestigd is en dit jaar dus haar eerste lustrum viert, heeft in a. die ja ren slechts twee Nederlandse tankers onder handen gehad. Dit hangt deels sa men met het afmonsteren van de scheepsbemanning, waarvoor de Neder landse schepen Rotterdam en Amster dam prefereren en waar ook tankerclea- nings gevestigd zijn; deels ook met het feit dat de meeste rederijen hun schepen zelden in eigen land laten zuiveren, zulks om praktische redenen. In Vlissin gen wast men vooral tankers uit Scan dinavië. Engeland en Griekenland, de landen trouwens mot de grootste tanker- vloot. Tankers van zo'n 80.000 ton met een lengte van 870' en een breedte van 33' vormen voor de Vlissingse installatie geen bezwaar. Voor bepaalde soorten olie is een voorwassing met koud water of stoom noodzakelijk nm geen rubber afzetting te krijgen. Ook hierin voorziet de Vlissingse PAM T.C. Daar de oliestorting .door tankers op de Noordzee praktisch overal verboden is, alleen in de Middle East, om en nabij de Perzische Golf, is ook hiervoor de Vlissingse installatie, die een separeer- machine heeft, een uitkomst. Bovendien beaccentueert het de belangrijke positie van Vlissingen als haven. Vlissingen. dat het centrale punt is in de noord-west- Europese scheepsroutes. In de maand juni 1962 passeerden er door het kanaal van Zuid-Beveland in totaal 7184 stuks schepen met een totale inhoud van 3.667.261 ton. Hiervan waren er 4.965 van 2.599.614 ton geladen en 2.219 van 1067.647 ton waren ledig. De gela den schepen bestonden uit 4.647 geladen motorschepen van 2.188.013 ton en 304 geladen sleepschepen van 407.376 ton en 14 kustvaartuigen welke een geladen ton- nemaat hadden van 4.225 ton. Het aantal ledige schepen bestond uit 1.503 stuks ledige motorschepen van 835.216 ton en 166 stuks ledige sleep schepen van 213.256 ton en 30 stuks le dige kustvaartuigen van 8.882 ton en 520 stuks motor- en stoomsleepboten. Tot de rijnvaart behoorden 870 geladen motorschepen van 500.442 ton en 133 le dige van 126.745 ton en 138 geladen sleepschepen van 194.537 Ion en 8 ledige van 11.361 ton naar België en 638 gela den motorschepen van 447.089 ton en 43 ledige van 26.916 ton en 67 geladen sleep schepen van 92.071 ton en 4 ledige van 5.267 ton van België. In nationaliteiten waren de schepen verdeeld in: 4301 Nederlandse, 2041 Bele- gische, 290 Duitse. 270 Franse. 261 Zwit serse. 16 Luxemburgse, 4 Oostenrijkse. 1 Engelse. In de maand juni passeerden er 290 schepen minder dan in de maand mei. Hef was dan weer eens mis in Bene lux. De Belgen ze bestaan moesten plotseling beschermd worden tegen Nederlandse koekjes, beschuit en suikerwerken. Die mochten niet zo maar vrij meer binnenkomen. Daar moesten papieren bij te pas komen. En vóórdat dit de Nederlandse importeurs was medegedeeld, bleven de koekjes aan de grens liggen. Ter verdediging van de onverhoedse maatregel beriep Brussel zich op het uitstel met een maand van een voor genomen Euromarkt-bepaling Dat uit stel is dan toch feitelijk te laat geno men om een vrije invoer zonder pa pieren rompslomp, die in het Benelux- verkeer regel moest zijn, ook maar op te schorten en voor de variatie stroef te maken, wat glad kan lopen. Na enig gedelibereer is de regeling weer wat versoepeld. Men verstrekt voortaan invoervergunningen voor de tijd van vier maanden, zodat ze maar driemaal per jaar behoeven te worden aangevraagd. Bovendien wórdt een vergunningsaanvrage in één dag afge handeld. Maar de papieren blijven be slist nodig. En die maatregel moest onverhoeds genomen worden zonder Den Haag daarvan eerst in kennis te stellen. Vooral dat laatste is iets, wat een Benelux-gemoed maar moeilijk verteren kan. Veel moeilijker dan koekjes. £)e N.V. Beijnes, een bedrijf bekend om de vervaardiging van spoor wagons. is opgegaan in de N.V. Ver enigde Machine Fabrieken. Een zake lijke transactie, die bedoeld is om door efficiency en bezuiniging tot groter rendement te komen. Zo'n transactie' heeft natuurlijk gevolgen voor de werknemers in het bedrijf. Van de 450 arbeiders zal een aantal kunnen wor den overgenomen. Andere komen op wachtgeld of pensioen. Het merkwaar dige is echter, dat de arbeiders van het hele geval onkundig bleven totdat het bekend werd door de kranten. Ook de ondernemingsraad was niet ver trouwelijk ingelicht. We kunnen ons de ontstemming over deze gang van zaken in vakbondskrin gen goed indenken. Toen in vroeger jaren een reorganisatie van het bedrijf aan de orde was, is er wel overleg ge pleegd met de vakbonden en die heb ben toen hun medewerking verleend, om het geheel vlot te doen verlopen. Deze ingrijpende operatie is echter ge heel buiten hen omgegaan. Pas ach teraf kregen ze gelegenheid om met de directie in contact te treden, wahruit voorzieningen zijn voortgekomen, wel ke de schok voor de werknemers ver- zachten. Zulk een geval toont weer eens aan, dat het vraagstuk van een herziening der ondernemings-structuur volle aan dacht verdient. Er was nu niet eens sprake van medewetenschap, laat staan van medezeggenschap. Comité Zeeland week r> (Eigen nieuwsdienstl Het comité Zeelandweek heeft zich gedistantieerd van de organisa tie van de Zeeuwse Markt, die in oktober a.s. in de Grand Ba zar te Antwerpen gehouden wordt. Het comité had het Belgische grootwinkelbedrijf aanvankelijk toegezegd voor wat „aankleden de" manifestaties bij gelegenheid van deze Zeeuwse Markt te zorgen. Achteraf is gebleken dat In middenstands kringen in Zeeland enige ontstemming is ontstaan over de medewerking van het comité Zeeland, omdat het hier een Zeeuwse Markt betreft, waaraan maar voor heel weinig Zeeuwen zake lijke belangen vast zitten. Het comité Zeeland heeft nu besloten in 1963 een grote Zeeuwse manifestatie in Antwer pen te organiseren, die op een heel wat bredere zakelijke basis zal komen te, staan. Het comité Zeelandweek heeft hiervoor reeds een werkcomité gevormd. Bin nenkort zullen nadere gegevens los komen. We herinneren eraan dat op de Zeeuwse markt in oktober vooral de Zeeuwse schelpdiercultures in de belangstelling zullen komen. Ook zal er aandacht voor het Zeeuwse fruit worden ge vraagd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3