GERARD TREBERT gaat in opdracht t.v.-films maken Zwart o p Wit ONZICHTBARE BRIL DOOR CONTACTLENS De :JE HEBT ZE!: Minter en Hinter en de verdwijn-kast beursbengels Van huis uit journa list ^^ot^ezetfc/ Nieuwe krachten bij t.v.-secties Luister naar Kijk naar Terugblik Stem-feuilleton Even groot als de iris DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JULI 1962 Het moet goed zijn Op eigen benen A. HENRICHS DIRECTEUR VAN GELDERS ORKEST kantoormachines Mislukte oogst in China (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Toen wü dezer dagen naar de Hilversumse flat van de televisie-regisseur Gerard Trebert belden, kregen wü een expediteur aan de telefoon, die ons vertelde, dat de familie druk bezig was met de verhuizing naar de nieuwe eigen woning aan de Herenweg in het landelijke Ankeveen. De heer des huizes maakte ons met een duidelijk, dat wij desondanks welkom waren in zijn nieuwe home, als wij tenminste de inconveniënten, welke aan zijn verhuizing inherent zijn, voor lief wilden nemen. Gerard Trebert hield woord en ontving ons de volgende dag reeds in de gloednieuwe woonstee. Tijd had hij eigenlijk niet, maar bij de televisie leer je onder alle omstandigheden werken en menig interview kwam dan ook in een vloek en een zucht tot stand. Aanleiding voor dit intervieuw was het feit, dat Gerard Trebert onlangs het besluit nam, om de t.v.-sectie van de AVRO te gaan verlaten en in eigen beheer televisiefilms te gaan produceren. Tn weerwil van de verhuizingsperike- len de kisten stonden ten dele nog onuitgepakt in de huiskamer ontving de heer Trebert, onberispelijk in kostuum gestoken, ons voor een na dere toelichting van zijn plannen. Van huis uit is hij eigenlijk journalist. In de vijftiger jaren werkte hij o.a. Dij het Dagblad van het Oosten voor de buitenlandse militaire reportages. Twee jaar geleden verliet hij plotseling de journalistiek om een functie te aan vaarden als regisseur van het nieuwe actualiteitenprogramma „Flits", waai de AVRO in dat najaar mee startte. De eerste aflevering werd gepresenteerd door Ageeth Scherphuis en Willem O., Duys interviewde o.a. enige bekende musici. De reacties van publiek en pers waren zeer prettig en van vele kanten kwam de suggestie of wij niet een mu ziekrubriek voor de camera's konden brengen. Zo ontstond in feite het pro gramma „Muziek-Mozaiek", dat in de loop der jaren terecht veel waardering ondervond. Maar Gerard Trebert raak te daarmee tegelijkertijd Willem Duys als presentator kwijt. Daarop besloot Siebe van der Zee een proef te nemen met de radioreporter Nico van Vliet, die eveneens bij de radio werkzaam was. Hij bleek een ideale opvolger en samen met hem heeft Gerard Trebert menig onderwerp in „Flits" gebracht, dat vaak na afloop van de uitzending nog urenlang stof tot gesprek in de huiskamers opleverde. Tnmiddels werd het werk uitgebreid A met de nieuwe rubriek „Televizier" en toen Nico van Vliet een studiebeurs voor Amerika kreeg en voorlopig af scheid nam van de AVRO-sectie werd Fred Oster aangesteld als regisseur, terwijl Joep Büttinghausen de zware taak kreeg toebedeeld om van Vliet voor de camera's te vervangen. De heer Trebert vertelde, dat hij met gemeng de gevoelens afscheid neemt van zijn regiestoel bij de AVRO. Hij heeft altijd in de meest prettige harmonie samen- 0 Zou dan nu eindelijk de allerlaatste misstand in ons goede vaderland op geruimd zijn? We zijn er nu al jaren mee bezig en telkens duiken er toch weer nieuwe wantoestand]es op waar we gewoon maar overheen geleefd hebben alsof er niets aan de hand was. Nu weer met de dekens. Elke avond kropen wij Nederlanders met geruste harten onder een, nu het hoogzomer wordt stijgend aantal de kens, ons geenszins bewust van de er gerlijke bende, die in de dekenwereld heerste. Maar ook daar is nu paal en perk gesteld aan wanorde en willekeur. In Beneluxverband zijn de dekenfabri kanten bijeen gekomen en hebben zij de zaak geregeld Want wat was er aan de hand? Er diende nu voor eens en voor altijd vastgesteld te worden wat een wollen deken is en wat een niet wollen deken niet is. En nu is dat ge beurd. Er bestaan nu, goddank mogen wij wel weer zeggen, „richtlijnen, ver vat in de ontwerp-regeling naamsaan- duiding voor wollen goederen, opge steld door de Federatie Nederlandse Wol industrie". En wat is dus nu een wollen deken? Want daar gaat het om. Nu, de ont- werp-regeling opgesteld door. enfin dat weet u al, zegt duidelijk dat „al leen mag worden gesproken van een geheel wollen, zuiver wollen 100 pro cent wollen deken, wanneer deze ook geheel uit wol is vervaardigd".... dat had ik ook wel kunnen bedenken, zult u zeggen, maar wacht even.... zij het met een tolerantie van 5 procent". Dat is nu de fijne kneep. Een deken die voor 95 procent uit wol bestaat is een 100 procent wollen deken. Welke ingewikkelde wiskundige berekeninaen het gekost heeft dit vast te stellen laat zich slechts raden. De Federatie heeft er nog hoofdpijn van en is der halve, nu het resultaat van de becijfe ringen toch veilig verankerd ligt in de richtlijnen, vervat in de ontwerp-rege- ling voor de naamsaanduiding voor wollen goederen, met een aspirientje dat voor 95 procent uit 100 procent zuivere aspirine bestaat) onder de Wollen deken gekropen. En dat kan 2i; veilig doen want er kan niets meer wis gaan. Op de handel is een beroep Qcdaan zich bij doorverkoop aan de betreffende richtlijnen te houden en de ten zeerste betreurde misleidende eandnidi.ngen zullen derhalve achter wege blijven. En als aandachtig lezer van alle richtlijnen en ontwerp-regelingen trek ik de voor een intelligent lezer voor de hand liggende conclusie uit deze verheugende gebeurtenis en ik ga derhalve morgen voor honderd gulden dekens kopen, waarna ik betaal, met 95 gulden. Want alleen dan kan wor den gesproken van een geheel zuiver bedrag van honderd gulden indien het ook precies honderd gulden groot is het met een tolerantie van vijf pro- bent. PRAET-MAECKER gewerkt met Siebe v. d. Zee en het hoofd van de afdeling regie, de heer Ger Lugtenburg. Ook de verstandhou ding met de collega's, in het bijzonder met Fred Oster was in deze periode uitstekend. Een enkel woord of een telefoontje over de uitwerking van een onderwerp was tussen ons voldoende. £\e moeilijkheid van een actualiteiten programma als „Flits" is onder an dere dat het voor de volle honderd pro cent goed moet zijn om geslaagd te kun nen heten. Pretentieloze programma's hebben het, wat dat betreft, veel ge makkelijker. Zonder de pretentie te hebben dat wij de kijkers interessante onderwerpen te bieden hadden, zou het een stomvervelende dooie boel zijn geworden. En dat hebben wij tot elke prijs proberen te vermijden? Daarom roemde de jury van het Prins Bern- hardfonds deze rubriek dan ook niet alleen als de meest creatieve actuali teitenkroniek van het afgelopen jaar, maar ook om de openhartige wijze waarmee de onderwerpen werden be sproken. Wij stelden als voornaamste eis, dat de informaties niet alleen juist dienden te zijn, maar waren gefundeerd op de keiharde feiten. Daarna probeer den wij scherp maar objectief een me ning te formuleren over het gespreks onderwerp. Uit de tientallen brieven en telefoontjes welke wij geregeld na afloop van Flits ontvingen bleek over duidelijk de indringendheid van de televisie. Tussen al het voorbereidend werk door, maakten wij ook nog pro ducties voor de N.T.S. De meest pret tige herinneringen bewaart Trebert aan de uitzending van de Kamerdebatten over de Nieuw-Guinea-politiek. Hierbij ondervond hij grote steun van zijn journalistieke en parlementaire scho ling, opgedaan bij de krant. Nu wist hij zo ongeveer waar de gevoeligheden lagen en bij de regie kon hij zich dus verlaten op die ervaring met de came ra's de Kamerleden nauwlettend vol gen. Zijn grootste krachttoer was de reportage van het zilveren huwelijks feest van het koninklijk paar in Am sterdam. Tezamen met de heer van der Zee heeft hij zich wekenlang be zig gehouden met de voorbereidingen. Tot drie dagen voor de uitzending was het nog niet zeker of alle geplande technische verbindingen wel gereali seerd konden worden. Het werd een stralende topprestatie, maar alléén al dank zij het feit, dat zowel de NTS'ers als de mensen van de PTT zich ten volle hebben gegeven. Pn nu gaat deze jonge regisseur, die voor de AVRO zulke opmerkelijke produkties maakte, de t.v.-studio's ver laten. Trebert geeft direct toe, dat het een riskante onderneming is om een goede job vaarwel te zeggen, om op eigen benen te kunnen staan. Maar bij de televisie heeft hij de waarde van visuele voorlichting leren kennen. Zo kwam hij op het idee om voor grote Nederlandse bedrijven t.v.-films te gaan maken, die deze firma's kunnen gaan vertonen in het buitenland, bij voorbeeld tijdens de grote commerciële tentoonstellingen en beurzen. Je kunt de bevolking van een vreemd land dan tonen hoe een produkt hier in Neder land wordt gemaakt. Of hoe de fabrièK er uit ziet en onder welke omstandig heden de Nederlandse arbeiders leven en werken. Vooral de jongere naties hebben geen benul hoe men hier leeft en dat Nederland een van de hoogst industrieel ontwikkelde landen ter we reld is. Ik ga straks dus verschillende films-in-portefeuille maken voor grote firma's. Mijn opdrachtgevers kopen dan bij de buitenlandse commerciële stations zendtijd om deze t.v.-produk ties te vertonen. De ervaring heeft na melijk geleerd, dat de zendtijd bij jon ge volkeren erg goedkoop is vaak maar een paar honderd gulden per uur. De Nederlandse industrie kan dan deze gelegenheid aangrijpen om ter intro ductie van een expositie in dat land zo'n t.v.-film te vertonen. Naast zijn eigen produkties zal Trebert echter ook nog programma's voor de omroep blijven regisseren als free-lance medewerker. (Advertentie) "C*venals bij de andere omroepen het geval is. wordt de televisiesectie van de AVRO regelmatig aangevuld met nieuwe krachten. Sinds kort zijn reeds in dienst Bob Rooyens, die o.a. kortgeleden „Nieuwe Oogst" regisseer de, Bob Bremer, die de regie van Mu- ziekmazaiek zal gaan verzorgen, Wil Simon, die momenteel als filmer Joop van Zijl vergezelt op zijn reis door Nieuw-Guinea, de geluidstechnicus Fred Bosman, Bram van Erkel, J. Venema en de Utrechter Ruud Keers. Zij hebben allen de regiecursussen van de Neder landse Televisie Stichting op kasteel Groeneveld te Baarn gevolgd. Met in gang van 1 oktober zal dit team nog worden aangevuld met Philippe la Chapelle jr., tot dusverre redacteur verslaggever van het Algemeen Han delsblad. Laatstgenoemde zal worden belast met de leiding van de afdeling „Actualiteiten en documentaires". Bij de KRO-televisie is met ingang van 1 oktober a.s. aangesteld tot redacteur regisseur de heer Frits van der Poel, tot op heden radio- en televisieredacteur van het Unitas-concern. Hij is een Bra bander van geboorte. TAe secretaris van het Radio Filharmo- nisch Orkest, de heer A. Henrichs te Hilversum, gaat na 23 dienstjaren de radiowereld verlaten in verband met zijn benoeming tot directeur van het Gelders Orkest. Reeds in 1938 trad hij in dienst van de radio bij de VARA. Na de oorlog kreeg hij een aanstelling bij de afdeling lichte muziek van radio Herrijzend Nederland. Na enkele jaren werd hij chef van de vocalistenafdeling bij de Nederlandse Radio Unie. Sinds 1959 is hij secretaris van het Radio Fil harmonisch Orkest en bekleedde hij dezelfde functie bij de nationale pro grammacommissie. Het ligt in de be doeling van het bestuur van de Neder landse Radio Unie om straks beide functies te splitsen en twee personen aan te stellen in de ontstane vacatures. Zaterdagavond speelt om 20.05 uur op Hilversum I )402 m - fm 92.6 mhz kan. 19) de marinierskapel. Om 20.40 uur volgt Malando en zijn orkest. De ru briek Op de oude toer wordt om 21.50 uitgezonden en om 22.20 uur is er een nabeschouwing over de tour van de toe komst. Tenslotte volgt om 23.10 uur de Platenmarkt. De KRO presenteert op Hilversum II (298 m - fm 96.8 "mhz kan. 33) om 20.10 uur een recital van de bariton Bernard Kruysen. Om 21 uur kunt u luisteren naar De Plat.enkoffer en om 23 uur mu siceert het Residentieorkest o.l.v. Willem van Otterloo. Zondagochtend is er om 8.30 uur op Hilversum I Weer of geen weer en om 11 uur volgt het programma Zondagmor gen zonder zorgen. Om 12 uur speelt Divertimento o.l.v. Gerard van Kreve len. De rubriek „Op de plaatrust" wordt om 14 uur uitgezonden en om 15.15 uur speelt het Nederlands Kamer orkest o.l.v. Simon Goldberg. De avond wordt om 20.05 uur ingezet met muziek uit drie windstreken. Het blijspel „De huisbaas" wordt om 20.45 uur uitgezon den. Vervolgens spelen om 21.45 uur de Skymasters en om 22 uur volgt het programma Rijkdom der welluidend heid". Tot besluit is er om 23.00 uur een uitzending van het studentenbal. Op Hilversum II zendt de KRO zon dagochtend om 8.30 uur de hoogmis uit welke wordt opgedragen in de parochie kerk van St.-Janssteen. Om 12.25 uur volgen Beierse klanken. De melodieën- cascade wordt om 13.05 uur uitgezonden en om 14.10 uur gevolgd door een con cert door het Residentieorkest o.l.v. Wil lem van Otterloo. Het avondprogramma vermeldt om 20 uur een vakantieklank beeld over Denemarken, om 21.30 uur gevolgd door de rubriek- „Do-re-mi". Tot besluit worden om 23.45 uur duetten van Ludwig van Beethoven ten gehore ge bracht. (Advertentie) RUYS Zaterdagmiddag om 14 uur is er een directe reportage uit Wmbledon met commentaar van A. C. van Swol en W. Duys. Om 17.00 uur volgt het jeugdpro gramma van de AVRO en om 17.35 uur is er een gedeeltelijke reportage van de zweminterland tussen Nederland en West Duitsland in Rhenen. Zaterdagavond om 19.30 uur brengt de AVRO de dierenfilm „Langs berg en dal", om 19.50 gevolgd door Televizier. Na het journaal volgt om 20.30 uur een muzikaal, intermezzo getiteld Zing met ons mee. Om 20.50 uur is er in tegen stelling met de aankondiging in de gid sen geen reportage over Lief weertje maar van de Larense kermis. Om 21.20 uur kunt u kijken naar de Rapsodie der zotheid, een amusementsprogramma met o.a. De Wama's, de Spotlights en ve le landen. De elfde aflevering van Mijn zuster Eileen begint om 22.25 uur. Zondagmiddag om 12 uur is er een rechtstreekse reportage uit Praag van de wedstrijden om het wereldkampioen schap turnen. Om 14.30 uur volgt een nieuwe uitzending van de zweminterland tussen Nederland en West-Duitsland in Rhenen. Daarna om 17 uur schakelt men opnieuw over naar Praag voor de turn- wedstrijden. Zondagavond is er om 19.30 uur het weekoverzicht van het NTS-journaal. Om 20 uur volgt de rubriek Sport in beeld De NCRV vertoont vervolgens de zeven de aflevering van De reis van hun le ven. Aline Markus bladert om 20.45 uur in een sprookjesboek en om 21 uur volgt het t.v.-spel „Een man van gewicht" on der regie van Gerard Rekers. Medespe lenden zijn Hans Tiemeyer, Allard v.d. Scheer, Tine de Vries en Henk Molen berg. Het is een herhaling van 15 februa ri 1961. Onder de titel „Morgen bren gen" volgt om 21.25 uur een reportage van een driedaags transport. Onder re gie van Wim Hartingsveld spelen Jan Huckride, Nap de Klijn, Paul Godwin Carel van Leeuwen Boomkamp en Lion Groen het vermaarde Forellenkwintet van Schubert. Ds. A. van den Bosch uit Ginneken houdt de dagsluiting. MOP Hier de laatste Kennedy-mop die momenteel in de V.S. gretig verteld wordt. Jack, Bob en Ted zitten op een vlot, midden op de oceaan. Het gaat stormen en het vlot ver gaat. Wie wordt er gered? Het Amerikaanse volk na tuurlijk. LES En dit stond dezer dagen te lezen in een Amerikaans tijdschrift. De laatste Amerikaanse presiden ten hebben hun volk een les geleerd: Roosevelt bewees, dat men levens lang president kon zijn. Truman bewees, dat iedereen pre sident kon worden. Eisenhower bewees, dat Amerika geen president nodig heeft en Ken nedy bewees, dat het gevaarlijk kan zijn een president te hebben. LANG „Het ziet er naar uit, dat wij eerst acht jaar Jack zullen krij gen, dan acht jaar Bob en daar na acht jaar Ted. En dan is het 1984", verzuchtte een Ameri kaans senator dezer dagen wan hopig. STERK Een man kreeg bericht, dat hij 55.555 dollar had geërfd van een lang-vergeten oom. Of hij maar eens een bezoek wilde brengen aan de notaris. De notaris woonde in de 55ste straat op nummer 555 en toen de man daar arriveerde bleek het kan toor van de notaris te zijn geves tigd op etage 55, kamer 5555. „Een fantastische samenloop", dacht de man en hij besloot zijn geld te steken in een fonds, dat op 55 genoteerd stond. Na 55 dagen blijkt het fonds 55 punten te zijn opge lopen. De man verkoopt en maakt grote winst. De man koopt' een deelnemerslijst van paardenrennen en het klinkt fantastisch in de vijfde race blijkt een paard te zullen starten, dat „vijf-maal-vijf' heet. Hij zet al zijn geld op dat paard. Het beestje komt aan als.... num mer vijf. „Marie, zet die zotte hoed af. Ik mocht me eens vergissen" In elke detective-story treft men „stille getuigen" aan, dat wil zeggen zaken en omstandigheden, die de politie aanleiding kunnen geven een mysterie op te lossen. Rond dit soort stille getuigen had de KRO in samenwerking met de rijkspolitie een documentaire opgezet, bedoeld als recon structie van een merkwaardig geval uit de dossiers der rijkspolite. Dit geval be helsde de schijnbaar gewelddadige oo .d van een oude boer in het Brabantse St.- Michielsgestel. Dank zij vlug en knap speurderswerk en inschakeling van spe cialisten kon de zaak spoedig tot ophel dering worden gebracht en bleek de moord geen moord te zijn, doch een ge compliceerd dodelijk ongeluk. De „naar het leven" opgezette documentaire leek in details soms langdradig, naderhand bleek het nüt van het uitspinnen dezer niet voor jeugdige kijkers geschikte de tails echter, want het geheel werd ei interessanter en begrijpelijker door. Al les was dusdanig opgezet dat de kijker de ontrafeling van de moord bij wijze van spreken op de minuut kon volgen Het was goed werk, waarbij de kijkers een inzicht kregen in het actief zijn van het rijkspolitieapparaat. De KRO kan ook in andere opzichten tevreden zijn over de gepresenteerde avond. Niet alleen kwam men met een grappig (Amerikaans) tekenfilmpje voor de dag, maar ook met wat toeristische ronddwalerijen door verschillende we reldsteden en een lacherig slot in de vorm van een ditmaal kluchtige Jack Benny-show. W. v. B. 39) „Kalm nu maar, Diephout", zei mijn- heer Van Markesteyn daarom. Hij had werkelijk mei de man te doen Het heeft jou allemaal nogal aangegrepen denk ik zo. Drink nog maar eens Bea snelde weer toe met het glas wa ter en Ronald wou weer beginnen met de nestor van de zaak op de rug te kloppen. ..Het gaat wel weer", piepte Diephout, „maar toen meneer Van Voorst tegen mijn botten sloeg, dacht ik dat ik er in zou blijven." Nu lachte Van Markestyn zijn zenu wen weg. Wat een idiote situatie! „Je had hem bijna knock-out geslagen", riep hij schaterend tegen Ronald, Die keek zeer beteuterd naar zijn handen, alsof tot hem doordrong, dat die zojuist bij na met het bloed van een bejaarde procuratiehouder waren bevlekt. „Nou", onderbrak Oom Dorus de lach bui van Bea. „nu vertelt Diephout zijn aandeel in deze malle zaak. En Diephout vertelde, eerst hakkelend doch later met steeds meer verve en pathos. Het meeste wisten zijn baas Bea en Ronald reeds. Over zijn „brand houtjes" sprak Diephout wijselijk niet. Gode zij dank had Bob ook met gerept over Diephouts zakelijke bedoelingen met de maskerade. Toen Diephout zijn „knappe plannetje geheel uiteen had gezet, vroeg Van Mar kesteyn: „Maar man. waarom heb je in godsnaam zo iets idioots op touw ge- zet Diephout keek zijn baas innig, zij het tevens wat waterig aan: „Het was om juffrouw Evenblij", sprak hij plechtig Om Bea???" vroeg Van Markesteyn "Om Bea???" riepen Ronald en Bob tegelijk en Bea zelf zuchtte: ,Om mij?? De procuratiehouder knikte. „Meneer Van Markesteyn begrijpt me wel ant woordde hij schuchter. „Meneer Van Markesteyn begrypt niks", riep de commissionair boos. „Hoe kan ik in 's hemelsnaam weten, dat JiJ ook al verliefd op haar bent Diephout trok de schouders in. zo hevig schrok hij van die drieste conclusie. „Ik heb het niet over mezelf zei hij met een benepen stemmetje en hij keek daarbij zo verslagen naar zijn werkge ver, dat diens gedachten plotseling een nieuwe impuls kregen. Die vroeg niet verder meer, doch nam zelf het initia- tief. „Mensen", zei hij, „we hebben nu van zowat iedereen bekentenissen gehoord. Ik wil niet achterblijven. Diephout heeft in zijn relaas van zo even één ding o- vergeslagen. Dat deed hij blijkbaar, om mij te sparen, niet waar? (Diephout knikte) Ronald heeft me bekend, dat hij begonnen is, zijn leven te beteren. Bob hoorden we ook al, maar bij alles is er door mij nog niets over mezelf gezegd. Door wat Diephout vertelde is me dui delijk geworden, dat hij had willen op treden als eh...huwelijksmakelaar tus sen Bea en...mij." Allen, behalve Diephout zelf, schoten overeind: „U????" Bea kreeg een hoogrode kleur. Oom Dorus knikte haar hartelijk „Vaderlijk" toe en besloot: „Veel succes heb je niet gehad. Diephout, met je goed bedoelde pogingen. Het was dan ook wel wat erg amateuristisch. Wat jij deed kan des noods ook nog op de Beurs, maar dan in het volle leven...met levende mensen ...nee, dat gaat te ver. Hij slaakte a- brupt zijn betoog, toen hij zag, dat Bea onrustig op haar stoel heen eh weer schoof. Oom Dorus zei: „Wat is er, Bea, wil jij ook een bekentenis doen? Maar wees voorzichtig, kind..." „Een bekentenis..", zei Bea. „Ja en toch weer niet. Ik ben een beetje overstuur, geloof ik...door alles wat er vandaag gebeurd is.„Eerst bij die nota- ris en nu hier weer..." Iedereen keek haar vol aandacht aan en van de weeromstuit kneep zij de lip pen stijf opeen. .Wat is er?" vroeg Oom. „zeg het maar gerust..." „Nu ja...", begon Bea weer, „...ik ben eigenlijk wel een lont in het kruitvat geweest, hier bij jullie..." Ze keek hul peloos naar Ronald, die de wenk prompt opvolgde. „Ik begrijp het al, geloof ik", zei hij. „Bea heeft zo juist ontdekt, dat wij al lemaal, eh...haar wel heel erg aardig vinden, om het zo maar eens voorzich tig uit te drukken. Dat bezwaart haar vermoed ik. Heb ik gelijk, Bea?" Zij knikte Ze had niet verwacht, dat de zaak zich op deze bijna dramatische manier zou toespitsen. Waar was haar zelfvertrouwen, dat haar steeds had ge holpen? Daar zat ze nu met die man nen, die allemaal om een aparte reden recht hadden op een plaatsje in haar hart. Allereerst Oom Dorus, die goeie, trouwe, beste oompje met zijn vaderlij ke bezorgdheid. Hij was welbeschouwd, de enige echte cavalier. En dan Bom, die instuimige Bob, met zijn vele ambities, die voor haar toch maar die zotte vertoning bij de notaris had aangedurfd...En tenslotte Ronald, die...ja, wat moest je nu van hèm vin den? Hij was als het mannetje uit de maan. Als je wilde kon je hém zien. Hij bleef steeds lokkend en wenkend... Bea vermande zich: „Ik vind het zo naar, dat ik in jullie leven ben komen binnenrollen", zei ze zacht. „Hoewel... ik hou eigenlijk van jullie allemaal...stuk voor stuk... maar steeds op een andere manier..." Diephout kuchte gegeneerd. Oom Dorus hielp haar. „Bea, lief kind" zei hij hartelijk. „We begrijpen het. Jij zit nu overhoop en je geeft jezelf de schuld van de situatie.. Maar zo is het niet. Wij, dwaze kerels die we zijn, heb ben die gekke toestand geschapen en jij bent de enige die er als normaal mens doorheen bent gewandeld- Ik heb het vermoeden, dat jij denkt, dat wij nu een uitspraak vSm je verwachten. Bea, meid, wat wil je zelf? Zullen'we deze zitting opheffen en dat jij alles nog eens goed overdenkt...of wil je nu je keus bekend maken? Heb je eigenlijk wel kunnen kiezen?" Weer knikte Bea. Zacht, maar dui delijk verstaanbaar, zei ze: „Ik heb de man gekozen, die mijn belangen het best behartigd heeft..." Oom Dorus voelde, dat een blos hem naar de wangen steeg. Ook Bob werd onrustig. Bea had zich nauwelijks uitge laten over zijn escapade naar de notaris. Tenslotte...och nee, geen kans, zeg! Ronald keek Bea diep aan. Oom Dorus had zich weer zo ver her steld, dat hij rustig vragen kon: „En wie heb je dan wel gekozen, Bea?" Zij gaf geen antwoord, maar ze nam Ronalds hand en keek haar oom aan, alsof ze hem excuus vroeg. Die sloeg de ogen neer en slikte iets weg. Tot hem drong door, dat hij tot de laatste seconde had gehoopt...de dwaze hoop van een oud man. Bob keek strak naar het raam. Bui ten vielen de eerste, zware regendrup pels. Diephout kuchte weer ietwat gege neerd. (wordt vervolgd) Niet minder dan een derde gedeelte van de bevolking behoort tot de groep *van de „brildragers". Velen zien het dragen van een bril als een noodzakelijk kwaad, maar geluk kig heeft de industrie er vooral de laat ste j'aren voor gezorgd, dat een bril geen ontsierend element meer is. Niettemin zijn er velen, die iets tegen het dragen van een bril hebben; man nen vanwege hun beroepsbezigheden, waarin het dragen van een bril stoort, en vrouwen die vinden dat een bril hen beslist misstaat. Voor deze categorieën zyn de contact lenzen een uitkomst. Sedert de toepassing is er veel over de contactlens geschreven en gesproken door voor- en tegenstanders. Vooropgesteld, dat niets idealer is dan ogen die géén correctie door middel van optisch glas behoeven, kan toch worden gezegd, dat de contactlens de laatste jaren in een sterk gevoelde be hoefte is gaan voorzien. Met name in Amerika zijn ze zeer gewild,, temeer omdat men er daar in geslaagd is de contactlens zodanig te verfijnen, dat het overgrote deel van de bezwaren is ver vallen. De in Amerika al zo populaire plastic contactlens is niet groter dan de iris van het oog en bovendien volkomen on zichtbaar. Zelfs op korte afstand is het niet mogelijk te onderscheiden of iemand nu wel of geen contactlenzen draagt. Het oogvocht houdt het kleine bijna ge wichtloze lensje prachtig op zijn plaats. Men kan de contactlenzen net zo lang laten zitten als men dat wenst Velen laten ze zelfs wekenlang op hun'plaats, hetgeen blijkbaar zonder bezwaar kan worden gedaan. Meer gebruikelijk is evenwel de lenzen 's avonds voor het naar béd gaan te verwijderen en 's och tends weer op hun plaats te brengen. Dit kan met een eenvoudige handgreep gemakkelijk geschieden. In de Verenigde Staten worden deze kleine contactlenzen als het ware „over de toonbank" verkocht.; vele honderd duizenden Amerikanen voelen zich ge lukkig met hun onzichtbare bril: Ook in Engeland zijn de contactlenzen inge burgerd. Nu komt Nederland aan de beurt. Twee opticiëns hebben bij het Engelse bedrijf, dat de nieuwe Ameri kaanse contactlenzen vervaardigt, een opleiding gevolgd en zullen zich nu met de deskundige medewerking van ge vestigde oogartsen bezighouden met het „aanmeten" van de onzichtbare brillen op Nederlandse ogen. De vervolmaking van de contactlen zen, zoals die dus nu ook in ons land verkrijgbaar zijn, stelt degenen die om welke reden dan ook geen „bril op de neus" willen hebben, maar er toch een behoeven, in staat goed te zien, zonder dat anderen zien, dat zij in feite bril drager zijn. Ook voor degenen, die een bril moeten dragen met extra dikke glazen, is het mogelijk met een onzicht bare bril goed ziende door het leven te gaan. Volgens Chinezen, die uit communis tisch China in Hongkong zijn gekomen, is de oogst in de gebieden van Kanton en Koyioe volledig mislukt door over stromingen. De rivieren in deze gebieden waren buiten hun oevers getreden. Radio-Kan ton berichtte dat hoewel het water aan het dalen was, er constant mensen op wacht stonden. 13-2. Het ezelskarretje van Maestro Boz- zoroni was inmiddels al een heel eind buiten Pebbel gekomen. Minter en Hin- ter hadden ieder een hoge hoed opge zet en probeerden elkander een schop pen heer uit het oor te toveren, waarbij het konijn Bianco en de zwijgzame kip misprijzend toekeken, want het lukte he lemaal niet. „Wanneer gaat u ons leren toveren, meneer?" riepen zet Maestro Bozzoroni' draaide zich om op de bok en liet de keuze van de weg verder over aan Alessandro, de ezel. „Ah, knapen, geen oude tovernumme- ro's. De heer Zumpf heeft ze afgekeurd. We moeten een nieuw nummero vinden. Een groots en geweldig. Een fantastico!" „Kunnen we de kip niet veranderen in hartenvrouw?" stelde Minter voor. voor. „Ach, het kip is mijn oudste nummero. Niet goed, meneer. Het is te dik en kan niet meer in mijn binnenzak," zucht te Bozzoroni. „Kunnen we dan iets doen met Ales sandro?" piepte Hinter. Op dat ogenblik hield de kar ineens stil. „Ah knaap!" riep Bozzoroni ongeluk kig uit. „Zeg toch niet hardop Alessan dro. Nu blijft de ezel staan en dat duurt een uur Er zat niets anders op dan uit te stij gen en de tijd te korten met e cnpick- nickje aan de kant van de weg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 13