JE HEBT ZE!:
Zwart o
p Wit
Minter en Hinter en de zwiergeit
KO VAN DIJK: hoofdrol
in televisie-spel van KRO
ZEISS IKON
De beursbengels:
PRIJS
VERLAGING
Agrarische reportage
uit Krimpenerwaard
^^oejeze^d
N.C.R.V. PRESENTEERT
BACHS „HOHE MESSE"
Jules de Corte en
Willeke Alberti in
jury Top of flop"
Berend Boudewijn
zegt t.v. vaarwel
Vera Lynn voor
KRO-televisie
DAGBLAD C0B0UW C Het vakdagblad voor de bouwwereld
Radio-uitvoering
opera Prokofjef
Luister naar
Térügblik
Filterzakjes
Stem-feuilleton
Radioprogramma 's
JE ZSET ZE WEER
STEEDS MEERtt
Televisieprogramma
Schilderijenkoper
blijft anoniem
Russell in gebreke
t.o.v. Labour
„Lijiistoring"5
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 21 JUNI 1962
Zondagavond heeft
de K.R.O. in het
televisieprogramma
een eenakter opge
nomen van Fran-
cios Aman-Jean, die
door Willy van He-
mert voor de tv is
bewerkt en wordt
geregisseerd. Deze
geschiedenis speelt
zich af rond de vo
gelbewaarder Cae
sar van het zoölo
gische museum in
Parijs. De bekende
acteur Ko van Dijk
speelt de hoofdrol
in dit tv-spel met
assistentie van Lo
van Hensbergen,
André van den Heu
vel en Elise Hoo-
mans.
KO VAN DIJK
hoofdrol
("\nder de titel „Ruim zuivel in de Krim
penerwaard" zal zaterdagmiddag a.s.
op Hilversum I een radioprogramma
worden uitgezonden, dat is samenge
steld door Jaap Brand en Henk Kooy-
man. Deze uitzending is in het bij
zonder gewijd aan de zelfkazerij en
aan de sociale veranderingen, die zich
in de streek gedurende de afgelopen
dertig jaren hebben voltrokken. Spe
ciale aandacht zal worden besteed aan
de veranderde houding tussen boer en
boerenknecht, aan het personeelstekort
in het agrarisch bedrijf op de zelfkaze
rij en aan de nationale en internatio
nale betekenis van de boerenkaas. Vo
rige week zijn de opnamen gemaakt
Advertentie)
camera van klasse
j§||L
C0L0RA
f 127-
iii.iiiiiihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii.il.
Het is dan tenslotte de oude lwan
Machin niet best bekomen. Hij genoot
al jaren van zijn pensioen en had het
daar in het Russische Azerbeidzjan,
heel best. Maar de gerechtigheid heeft
hem achterhaald. Want lwan heejt
vroeger, toen Josef met de snor nog
dacht dat hij voor altijd in het mau
soleum zou mogen liggen, onschuldige
communisten, oprechte Sovjetkamera
den, aangebracht bij Stalins geheime
dienst. En die maakte daar korte met
ten mee. Ze werden geliquideerd. En
lwan maar rapporten schrijven.
Als Stalin na zijn dood een beste
man gebleven was, zou lwan zijn rode
Sovjetaureool behouden hebben tot
zijn laatst snik. Maar toen duidelijk
werd welk een schurk de vroegere
partijsecretaris wel was, zat lwan al
niet lekker meer. Zijn pijpje smaakte
hem niet. En zie je wel, al duurde het
lang, nu heejt de partij de destalini
satie zo ver rond dat lwan aan de
beurt is. Want hij heejt meegedaan
aan Stalins wrede spel.
En nu is hij uit de partij gestoten,
ondanks zijn witte baard, zijn staat
van dienst en zijn al wat krommende
rug. Hij is ontmaskerd als een mede-
schurk van de opper schurk. Weg met
hem.
De straj lijkt misschien wel te dra
gen: uitstoting uit de partij, voor het
georganiseerd en massaal laten om
brengen van kameraden die baas Sta
lin niet mocht.
Waarom wordt zo'n man niet
gejusïleerd, zou je primitiej opperen,
oj minstens verbannen naar Siberië.
Maar ze zijn voorzichtig geworden,
in Rusland. Tenslotte blijjt Kroestjev
niet eeuwig leven en wie weet oj de
volgende baas niet ontdekt dat ook
Nikita een ondeugdelijk kameraad
was. Als dat zou gebeuren is lwan op
eens weer wèl een beste man en dan
moet hij gerehabiliteerd worden. Als
hij dan dood zou zijn. wordt het zo'n
ingewikkelde boel. Men heejt nu de
handen al vol aan het rehabiliteren
van al die vermoorde communisten die
door toedoen van Stalin en lwan en
al die mede-lwans van destijds (die
soms ook wel Nikita heettenom het
leven gebracht zijn. De geschiedenis
boekjes in de Sovjet-Unie moeten toch
al telkens veranderd worden.
Bovendien is uit de partij gesmeten
worden veel erger dan de kogel of de
strop. Na een doodvonnis ben je een
mens geweest, een stukje historie, het
zij dan in gunstige oj ongunstige zin.
Als gewezen en verwijderd partijlid
ben je niemand meer.f Je dagelijkse
wandeling wordt een kwelling, nu de
overige Sovjet-a.o.w.-trekkers je met
de nek aankijken. En je kleinkinderen
willen je verhaaltjes niet meer horen,
want de meester op school heeft hen
Qezegd dat opa ze niet goed vertelt.
Maar er is één troost, lwan. Kroestjev
is óók zo jong niet meer. Het gaat er
maar om wie de langste adem heeft.
Ms je hem overleeft, mag jij later weer
meeschelden.
PRAET-MAECKER
voor dit radioprogramma, onder meer
van de handel in boerenkaas op de
Goudse markt en van een vraaggesprek
met de rijkszuivelconsulent ir. D. Roo-
zenboom. Op een boerderij in Vlist
werden opnamen gemaakt van het kaas
maken, waarin een zelfkazende boerin
vertelt hoe het proces „Van melk tot
Kaas" zich voltrekt. Voorts werden
vraaggesprekken opgenomen met
streekgenoten, onder wie een boere-
daggelder, die vertelt over het oude
gebruik van het Sint Katrijnmelken en
over de sociale positie van de boeren
knecht in de oude tijd. Tenslotte wer
den nog opnamen gemaakt van het
kooikersbedrijf in deze streek.
Aan het einde van deze week zullen
Goos Kamphuis en Herman Felder-
hof naar Leipzig vertrekken voor een
bezoek aan de Thomasschule, die 750
jaar bestaat. Maandag a.s. zullen zij
om 20.10 uur een klankschets verzor
gen in het NCRV-programma. Woens
dagavond zullen de Bachliefhebbers
kunnen genieten van een integrale uit
voering van Bachs „Hohe Messe" welke
in Leipzig onder directie van prof.
Erhard Mauersberger ten gehore wordt
gebracht.
FJe bekende teenager-uitzending voor
de televisie „Top of flop" heeft za
terdagavond om 19.30 uur een jury die
is samengesteld uit twee dames en twee
heren. De dames zijn de dirigente en
zangpedagoge Bep Ógterop en de teen
ager-zangeres Willeke Alberti. De he
ren worden gerepresenteerd door de
bekende kleinkunstenaar Jules de Corte
en Wim Vader, een van de Padre Twins.
FNe jongste Bussumse televisieregisseur,
de 25-jarige Berend Boudewijn, zoon
van de bekende auteur Johan van der
Woude, heeft zijn dienstverband bij de
televisiesectie van de VARA opgezegd.
Vier jaren geleden behaalde hij zijn
diploma aan de „academy of arts" in
Londen. Toen de jonge acteur in het
vaderland terugkeerde trad hij als spoe
dig in dienst van de Nederlandse tele
visie, waar hij o.a. verscheidene caba
retprogramma's en toneeluitvoeringen
van „Op hoop van zegen" en „De Jan
tjes" met Beppie Nooy voor de tele
visie regisseerde. Berend Boudewijn, die
zich moeilijk laat binden aan een be
paalde functie, wil in het najaar bij
de Nieuwe Komedie twee toneelspelen
regisseren en daarin ook zelf enige
rollen spelen. Intussen heeft hij zich
bereid verklaard om in de toekomst
als free lance-regisseur bij de t.v. te
werken.
"^/olgende week zaterdag kunnen de kij
kers voor de laatste maal in dit sei
zoen het bekende amusementsprogram
ma „Zaterdagavondakkoorden" op het
beeldscherm zien. Aan dit program
ma werken mee de Engelse zangeres
Vera Lynn, de Amerikaanse illusio
nist Jerry Bergman, de Belg André
Moons met zijn marionetten en van
eigen bodem Rens van Dorth en Willy
Alberti. Zoals gebruikelijk presente
ren Teddy en Henk Scholten dit pro
gramma, waaraan ditmaal ook leden
van het Nederlands Danstheater me
dewerking verlenen.
VERA LYNN
(Advertentie)
Vooreen gratis proefabonnement COBOUW, POSTBUS 1067, DEN HAAG
Ljedenavond kan men om 20.05 uur luis-
teren naar een integrale uitvoering
van de opera „De liefde voor de drie
sinaasappelen" van Serge Prokofjef
door solisten en het koor en orkest van
de opera de Ljubljana onder leiding
van Bogo Lescovic. De bezetting is de
zelfde als die van de succesvolle uit
voering zes jaar geleden in het kader
van het Holland Festival
Op Hilversum I (402 m) biedt de AVRO
om 20.05 uur een uitvoering van de opera
van Prokofjef „De liefde voor de drie
sinaasappelen". In de pauze om 21.05 uur
kunt u luisteren naar Kurt Tucholsky.
Tot besluit van de avond volgt om 23.10
uur de rubriek „Discotaria".
Op Hilversum II (298 m) presenteert
de NCRV om 20 uur hoogtepunten uit
..De zigeunerbaron". Daarna volgt om
20.45 uur het klankbeeld „De kraan van
de delta". Cor Visser geeft om 22 uur
een orgelconcert in de grote kerk te
Dordrecht. Het quadro Amsterdam mu
siceert om 23 uur.
Na het journaal presenteert mr. G.B.J.
Hilterman voor de AVRO om 20.20 uur
een portret van Spanje. De hoofdschotel
van de avond vormt om 21.05 uur het
spel „Met eervol ontslag" van Terence
Rattigan, in de vertaling van Peter
Holland en onder regie van Walter van
der Kamp. Van het Rotterdams Toneel
spelen mede Willem Nijholt, Pim Dik
kers, Enny Meunier, Ton Lutz, Willy
Ruys, Siem Vroom en Marlies van Alc-
maer.
België Vlaams biedt om 20.30 uur de
kunstkroniek en om 21 uur een relais
van het tv-spel „Met eervol ontslag" van
de AVRO.
Het belangrijkste onderdeel van het
televisieprogramma van gisteravond was
de KRÓ-uitzending over het komende
concilie. Onder de titel „De onverwachte
bloei" werden in een goed gemonteerde
documentaire de vele problemen aange
stipt waarmede de Katholieke Kerk ge
confronteerd wordt.
Ongetwijfeld heeft deze uitzending bij
velen meer begrip gebracht en extra
(Advertentie)
méér aroma voor minder geld
25)
,,Bea", zei die stem zakelijk, als gold
het de verkoop van een nieuw merk ci
troenjenever, ,,ik snap van die herrie
in mijn portiek nog steeds geen snars,
maar het kan me geen steek schelen
ook. Ik wou je alleen vragen, of je van
me houdt. Dat is alles."
Bea wierp een wilde blik om zich heen
Hoe haalde hij het in zijn hoofd, om
op zo'n manier en onder kantoortijd
met zo'n vraag aan te komen? Was die
vent stapel? Bob stond argwanend in
de hoek bij de archiefkast en Diephout
zat zo dichtbij, dat die misschien woor
delijk alles verstaan had? Wat moet ik
doen? dacht Bea. Als bij ingeving stot
terde zij: „Meneer Molenbroek (hoe ver
zon ze zo opeens die naam?) „ik zal
u over een week uitsluitsel geven. We
hebben nu al een bakker en ik kan
die man moeilijk voor het hoofd stoten"
Hijgend legde zij de horen neer. Hoe
kwam ze aan die reddende code?
Bob had zich weer in zijn ruitërspel
verdiept. Blijkbaar was zijn argwaan
bezworen. Diephout werkte met een
hoogst neutraal gezicht een debiteuren-
lijst bij. Gode zij dank-
Toen even later de telefoon weer rii>
kelde, verdween heer Diephout. ,,Ik ben
bij de baas", lichtte hij in.
,,En blijf daar maar een uurtje", ant
woordde Bob, toen de deur achter de
procuratiehouder was dichtgevallen.
SPECULATIE-OBJECT
ZONDER WEERGA
Mijnheer Van Markesteyn zag er af-
getobt uit, vond Diephout, toen hij zich
tegenover zijn werkgever aan diens
schrijftafel gezet had. Waren er moei
lijkheden op de Beurs geweest? Enfin,
hij zou het wel horen. En inderdaad.
„Diephout", zei de commissionair, "ik
zit met een probleem, waar ik niet he
lemaal weg mee weet."
De toegesprokene boog het hoofd en
liet zijn gedachten langs de jongste
koersdalingen van Wallstreet gaan. Die
waren toch niet alarmerend? Of had
het met Parijs te maken? Hij wachtte
af.
„Het is een hartsprobleem", liet mijn
heer Van Markesteyn zich plotseling
ontvallen, daarna even lachens om het
verschrikte gezicht van zijn getrouwe,
„Ja, het is om Bea."
Rustig, alsof het een prognose voor
de nieuwe week gold. zette mijnheer
Van Markesteyn de vierhoeksverhouding
Bea-Bob-Ronald-hijzelf uiteen. „Mijzelf
schakel ik echter uit", liet hij er gauw
op volgen, „maar ik vertel je dit alleen,
omdat je moet weten, dat ik veel voor
dat meisje voel, dus dat ik haar wat je
noemt ,,goed bezorgd" wens te zien.
Zijzelf weet van niets. Waarschijnlijk
ziet ze in mij niet meer dan „zomaar
een oom"."
Het duizelde Diephout. Als zijn baas
hem had verteld, dat die als lekepre-
diker naar Vuurland wilde vertrekken,
had hij niet verbaasder kunnen zijn.
„Het is oppassen geblazen", ging
Van Markesteyn verder, „want aan de
ene kant ligt het belang van mevrouw
Haanstra plus dat van „haar mensen
op de fabriek", maar aan de andere
kant moeten we zorgen,dat Bea nooit
gedupeerd wordt. Ik kom er in mijn
eentje niet goed uit- Ik moet Bea in
lichten over het overlijden van mevrouw
Haanstra. Je weet, hoe zij aan die voor-
baaldige vrouw gehacht is geraakt...
maar, ik wilde liever eerst met jou spre
ken. Ik heb namelijk het vervelende
gevoel, dat er dreiging is en dat ik elk
woord op een goudschaaltje moet we
gen. Het is me, of er gekke dingen
gaan gebeuren, dat...nu ja, het is na
tuurlijk verbeelding...misschien de tem
peratuur... maar ik stel prijs op jouw
oordeel, zoals steeds in de zaken. En
op je... raad"
Diephout had ernstig en aandachtig
geluisterd. Zijn voorhoofd vertoonde een
diepe denkrimpel. Hij had zijn baas nog
nooit zo aarzelend gehoord. Snel ver
werkte hij de mededelingen- Wat een
toestand
De commissionair liet zijn medewer
ker rustig peinizen. Hij wist, dat het
brein van Diephout langzaam, maar ac
curaat werkte en dat die man als het
ware zijn hele leven ingedeeld had als
een speculerend bestaan.
Diephouts vingers lagen aan weerszij
den tegen het hoge voorhoofd: bewijs
van hoogste activiteit daarbinnen. Die
kwam eindelijk uit de trance, waarin
hij verkeerde en vroeg toen:
„Weet u absoluut zeker, dat u
en de notaris de enigen zijn, die we
ten, dat Bea een dikke erfenis te wachten
staat? En weet u zeker, dat Van Voorst
junior zo noemde Diephout Ronald
nog steeds, al was de bekende senior
al vele jaren geleden gestorven ge
heel onbekend is met het testament?
Zoals u me zei, komt de overlijdensad
vertentie pas na de begrafenis in de
kranten."
Zijn patroon knikte bevestigend en toen
boog Diephout gerustgesteld. Daarna ver
zonk hij weer in gepeinezn. Hij wist iets,
wat zijn baas niét wist, namelijk, dat
Ronald een telefonisch aanzoek aan
Bea had gedaan.
Hij had de hoge stem van Van
Voorst duidelijk verstaan en Bea's uit
vlucht met het oog op de tegenwoor
digheid van Bob had hij volkomen
begrepen. Doch hij wist, wanneer hij
zwijgen moest en zogenaamd doof zijn.
Dat leerde je wel in dit vak.
Een nieuw element voor hem was de
persoonlijke en duidelijk liefdevolle
interesse, die mijnheer Van Markesteyn
in zijn nichtje stelde. Daar had hij niet
op gerekend, maar...Even brak het zweet
hem uit, toen hij een speculatie, die al
les of niets betekende, voor zich zag.
Zijn leven lang had hij als man op de
achtergrond weliswaar een belang
rijk man niet anders kunnen doen
dan suggereren en...'n beetje intrigeren.
Het was hem een tweede natuur gewor
den. Nooit zou iemand kunnen zeggen:
interesse gewekt voor de grote Kerk
vergadering die over enkele maanden
begint.
De KRO had gisteren ook weer zend
tijd uitgetrokken voor de sportrubriek
van Jan Cottaar, die wel hoogst actueel
was. Het filmpje over voetbal in Brazi
lië vormde een attractief onderdeel van
dit programma.
„Piste" van Jos van der Valk viel erg
tegen deze keer. De groep medewerken
den had weinig origineels te bieden. Het
was jammer genoeg niet veel zaaks. Het
volgende seizoen beter, zullen we maar
hopen.
Een reportage over Nieuw-Guinea be
sloot het programma.
Hilversum I 402 m.
DONDERDAG 21 JUNI
AVRO: 12,00 Licht ens. 12,30 Land-
tuinb.meded. 12,33 Uit het bedrijfsleven, lez.
12,43 Jazzmuz. 13,00 Nws. 13.15 Meded., act.
of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Orkestparade
14,00 Kamermuz. 14,40 V.d. vrouw 15,00 Pia-
norec., klass. muz. 15,30 De zingende bougie
(gr.) 16.00 Voor oog en oor: cult, progr. over
muz. en schilderkunst 17,00 Gram. v.d. jeugd
17,10 V.d. jeugd 17,40 Gram. v.d. jeugd 18,00
Nws. 18,15 Act. 18,20 Licht instr. trio 18,40
Amus.muz. (gr.) 19.00 Gevar. progr. 19,55
Sportpraatje 20,00 Nws. 20,05 L'Amour des
trois oranges, opera (gr.) I.d. pauze: 21.05
21,25 Literaire uitz. 22,30 Nws. 22,40 Act.
23,00 Sportact. 23,10 Discotaria, nwe gram.
23,55-24,00 Nws.
VRIJDAG 22 JUNI
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Socialistisch strijdlied 7,23 Lichte ochtend
klanken (gr.) Om 7,30 Van de voorpagina,
praatje 8,00 Nws. 8,18 Muz. ochtendpost (gr.)
9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Moderne orkest-
muz. (gr.) 9,35 Waterst. 9.40 Schoolradio
VPRO: 10,00 Inzicht en uitzicht, lez. 10,05
Morgenwijd. VARA: 10,20 V.d. vrouw
11,00 V.d. kleuters 11.15 Instr. kwartet, mo
derne muz. 11,35 Hammondorgelspel.
Hilversum II - 298 m.
DONDERDAG 21 JUNI
KRO: 12.00 Middagklok - noodklok 12,04
Licht lunchconcert (gr.) 12,25 V.d. boeren
12,35 Land- en tuinb.meded. 12,38 Gram.
12,50 Act. 13,00 Nws. 13,15 Platennws. 13,25
Operettemuz. NCRV: 14,00 Schoolradio
14,30 Gedeeltelijke uitz. algemene vergade
ring van de Ned. christelijke boeren- en
tuindersbond 15,30 Moderne gram. 15,45
Licht instrumentaal kwartet 16,00 Bijbel-
overdenking 16,20 Kamermuziek 16,45 V. d.
jeugd 17,10 Lichte gram. 17,40 Beursber. 17,45
Lichte gram. 17,55 Instr. kwartet, lichte muz.
18,15 Sportagenda 18,20 Nederl. ens. 18,50
Sociaal perspectief, praatje 19,00 Nws. en
weerber. 19,10 Gew. muz. (gr.) 19,30 Radio
krant 19,50 Politieke lez. CHU 20,00 Operette
muz. (gr.) 20,30 Licht pianospel (gr.) 20,45
De kraan van de delta, klankb. over de af
sluiting van het Haringvliet 21,30 Klass.
gram. 22,00 Kerkorgelconc. 22,30 Nws. en
SOS-ber. 22,40 Avondoverd. 22,55 Nwe boe
ken, bespr. 23,00 Franse Barokmuz. 23,30
Waarom de Vlamingen soms in het Frans
schrijven, lez. 23,55-24,00 Nws.
VRIJDAG 22 JUNI
KRO: 7,00 Nws. 7.15 Viool en piano (gr.)
lichte muz. 7,30 V.d. jeugd 7,45 Morgengeb.
en overw. 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,50
V.d. huisvr. 9,40 Schoolradio 10,05 Moderne
muz. (gr.) 10,35 Pianorec. (gr.), klass. muz.
„Ik heb dit of dat aan Diephout te wij
ten of te danken", want steeds was
het ,,de zaak" die iets deed. Van me
nige handeling van die zaak was Diep
hout echter de onopvallende, onbekende
auctor intellectualis geweest. Hij had ge
leerd. zich met zijn plaats gelukkig te
voelen. Hij was er altijd geweest, sinds
mijnheer Dorus de zaak van zijn vader
overgenomen had. Hij was met hart en
ziel aan de zaak verknocht en bovenal
aan de man, die nu zo kleintjes voor
hem zat, spelend met een vouwbeen.
En toch...een mens is maar een mens.
Die sfeer van speculeren, van kleinere
en grotere risico's, had ook op Diep
hout invloed gehad. Privé had hij 'n klein
beetje handel o volkomen voorzich
tig en nauwelijks illegaal te noemen
die mocht je beschouwen als de kruim
pjes, welke van de rijke tafel der zaak
afvielen. Hij pikte zo nu en dan een
kruimeltje door een privè-adviesje hier,
een kleine hint daar. Hij was als de
bouwvakkers, die na werktijd de over
schotten van het hout meenemen, dat
zij thuis in het kacheltje van moeder
de vrouw gebruiken. Daarom scheidde
hij dat „afval" van zijn werkzaamhe
den op de Beurs.
LASTIG
Waarom, laat een man zijn baard
niet groeien in plaats van zich da
gelijks moe te maken met dat lastige
scheren? Een Deens sociologisch in
stituut, dat de zaak zorgvuldig be
studeerd heeft, gaf de reden. Tus
sen het 20ste en het 60ste levens
jaar scheert een man met normale
haargroei zich ongeveer 210 kilo
meter baard af. Laten groeien zou
ernstige transportmoeilijkheden met
zich brengen.
EXCUUS
Twee achtjarige jongens uit Bed
ford in Engeland, die voor de kinder
rechter moesten verschijnen terzake
van diefstal, legden de magistraat uit,
dat ze de gestolen artikelen nodig
hadden om hun zolderkamertje op te
vrolijken. Dat hadden ze gedaan met
spijkers, een miniatuur-auto, een wek
ker, drie rozen, een fles melk, vieren
twintig flesjes bier, dameslingerie
en als tegenhanger een gebeden
boek.
OOK HIJ
Laurence Olivier (55), Engelands
grootste Shakespeareaanse acteur,
heeft niet alleen een nieuwe vrouw,
maar ook een nieuw telefoonnummer.
Toen sir Laurence onlangs vanuit een
restaurant even naar huis wilde te
lefoneren, was hij dat nieuwe num
mer vergeten. Hij vroeg het dus aan
de dienst Inlichtingen, maar men kon
het hem helaas niet meedelen. Het was
een geheim nummer. „Ik ben zélf
Olivier", zei sir Laurence. „Dat hoor
ik, ik ken uw stem", antwoordde de
minzame dame van de dienst Inlich
tingen. „Maar zo luidt nu eenmaal
het voorschrift: geheime nummers
mogen aan niemand en onder geen
enkel beding verstrekt worden". Sir
Laurence is dan maar in een taxi ge
stapt om aan zyn Joan te gaan ver
tellen wat hy haar te vertellen had...,
HA1XDIG
Amerikaanse automobilisten kun
nen thans zelf vaststellen, of zij al
dan niet te veel gedronken hebben.
Zij behoeven daartoe slechts een
blik te werpen op een tabel, ont
worpen door de politie, waarop aan
de hand van de genoten dranken en
enkele lichamelijke gegevens (leng
te, gewicht) kan worden nagegaan
hoeveel promille alcohol men in het
bloed heeft. Wie niet meer in staat
is de cijferreeksen van de tabel uit
elkaar te houden is in elk geval te
dronken om nog te sturen.
„We hebben Us voor je meegebracht
in de hoop, dat we mogen blUven eten"
(Advertentie)
11,00 V.d. zieken 11.40 Bariton en piano (gr.)
11,50 Als de ziele luistert, lez.
Brussel Vlaams
DONDERDAG 21 JUNI
324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12,30
Weerber. 12.35 Amus.muz. 12,50 Beurskro-
niek 13,00 Nws. 13.15 Kamermuz. 14,00 Ope-
raconc. 15.25 Operamuz. 16.00" Beursber. 16,06
Franse les 16,21 Kamermuz. 16,40 Liederen
17,00 Nws. 17,15 V.d. kind. 18,15 Lichte muz.
18,20 V.d. sold. 18,50 Sportprogr. 19,00 Nws.
19,40 Zang schoolwedstrijd 20,00 Voordr. van
gedichten 20.30 Casinoconc. 21,45 Lichte muz.
22.00 Nws. 22,15 Kamermuz. 22,40 Pianorec.
22,55-23,00 Nws.
Rrussel - Frana
DONDERDAG 21 JUNI
484 m: 11,55 Gram. 12,03 Gevar. muz. 13,00
Nws. 13,15 Gevar. gram. 14.03 Kamermuz.
15,08 Lichte muz. van Belgische componisten
16,08 Lichte gram. 17,00 Nws. 17.30 Viool
en piano 18,30 Gevar. gram. 19,30 Nws. 20,30
Gram. 22,00 Wereldnws .22,55 Nws.
DONDERDAG 21 JUNI
NTS: 20.00 Journ. AVRO: 20.20 Portret
van Spanje 21,05-22,25 Met eervol ontslag,
toneelstuk.
VLAAMS BELGIë: 19,00 V.d. jongeren
19,30 Teletaalles 20,00 Nws. 20,30 Kunstkron.
21,00 TV-spel 22,40 Nws.
FRANS BELGIë: 19.30 De christenen in
het sociale leven 20.00 Nws. 20,30 Wedstrijd-
progr. 21,30 Nwe films 22,00 Gewetensonder
zoek 22,40 Nws.
De man die onlangs op een veiling van
Sotheby's voor 139.000 pond aan schilde
rijen uit de verzameling van wijlen sir
Alexander Korda kocht en daarmee do
zijnen van 's werelds meest vooraan
staande kunsthandelaars een spaak in
het wiel stak, wil van publiciteit nog al
tijd niets weten.
De veilingmeesters hebben zijn cheque
ontvangen voor de door hem verworven
drie doeken: een stilleven van Van Gogh,
een Renoir en een Vuillard. Zij hebben
echter strenge instructies om zijn iden
titeit geheim te houden.
De koper, van wie alleen bekend is
dat hij onder de naam Charles Willis bij
Sotheby's heeft geboden, moet zijn bezit
nog laten ophalen.
(wordt vervolgd) I
De Britse Labour-partij heeft er van
afgezian om de negentigjarige filosoof
Bertrand Russel te royeren. Er is name
lijk aan het licht gekomen, dat Russell
zijn lidmaatschap al heeft verspeeld
door in gebreke te blijven om een bij
drage van zes shilling te voldoen.
Russell en enkele anderen hebben zich
de afkeuring van de partij op de hals ge
haald naar aanleiding van hun betrek
kingen met een te Moskou te houden
wereldvredeconferentie.
Het bestuur van de Labourpartij heeft
echter besloten om zich van actie tegen
de betrokkenen te onthouden.
De Oostduitse televisie heeft ge
poogd om zonder toestemming een
programma van de zender West-
Berlijn over te nemen, maar het
zat haar niet glad. De communisten
richtten een zeer krachtige antenne
op de zendmast van de geïsoleerde
westelijke stad en vingen zo een
film van de voetbalwereldkampi
oenschappen op.
De technici van de Westberlijnse
televisie kregen de roof in de gaten
en lasten onverwijld een tekst in
die luidde: „De Oostduitse televisie
negeert de grensmuur en steelt dit
programma avn de westelijke zen
der".
Weinige seconden later verscheen
op de beeldbuizen in Oost-Duitsland
het bordje: „Lijnstoring"
(Advertentie)
Er is 'n verrassende
Arks Thé-Complet
aanbieding.
Vraagt Uw leverancier.
47. De zwiergeit kam niet ver. Mees
ter Kerkvrees, die zich zijn dichterlijke
goudniezende dier zag ontgaan, liep het
vlugst van alle achtervolgers en reeds
na een twintigtal meters wist hij het
dier bij de staart te grijpen.
Helaas, een grote teleurstelling wacht
te hem. Inplaats van gemekker klonk
er een zeer menselijke kreet en op het
zelfde ogenblik rolde er een vreemd
heertje over straat, dat bedolven werd
onder kletterende gouden oorijzers.
Meester Kerkvrees hield een loos gei-
tevel in de hand.
„Ach!" riep hij, „mijn geit! Weer
ben ik een illusie kwijt..."
Terwijl hij nog onthutst naar deze ont
knoping stond te staren, verscheen de
veldwachter met Lange Hannes in de
boeien. „Alsjeblieft meester zei hij,
„zie je nou, dat dat beest niet te ver
trouwen was."
En met een gezicht of hij dit werk
dagelijks deed, sloeg hij ook het vreem
de heertje in de boeien.
„Gut, had dat dier die allemaal inge
slikt?" kwam mevrouw Silverschraep
aanhijgen, terwijl ze op de gouden oor
ijzers wees.
„Ja mevrouw," zei meester Kerkvrees
met een vreemd lachje, „en dat heertje
ook. Ziet u, de zwiergeit is nu een beet
je plat."
Inmiddels had niemand meer op Hin
ter en Minter gelet...