JE HEBT ZE!: Zwart o p Wit Minter en Hinter en de zwiergeit KO VAN DIJK: hoofdrol in televisie-spel van KRO ZEISS IKON De beursbengels: PRIJS VERLAGING Agrarische reportage uit Krimpenerwaard ^^oejeze^d N.C.R.V. PRESENTEERT BACHS „HOHE MESSE" Jules de Corte en Willeke Alberti in jury Top of flop" Berend Boudewijn zegt t.v. vaarwel Vera Lynn voor KRO-televisie DAGBLAD C0B0UW C Het vakdagblad voor de bouwwereld Radio-uitvoering opera Prokofjef Luister naar Térügblik Filterzakjes Stem-feuilleton Radioprogramma 's JE ZSET ZE WEER STEEDS MEERtt Televisieprogramma Schilderijenkoper blijft anoniem Russell in gebreke t.o.v. Labour „Lijiistoring"5 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 21 JUNI 1962 Zondagavond heeft de K.R.O. in het televisieprogramma een eenakter opge nomen van Fran- cios Aman-Jean, die door Willy van He- mert voor de tv is bewerkt en wordt geregisseerd. Deze geschiedenis speelt zich af rond de vo gelbewaarder Cae sar van het zoölo gische museum in Parijs. De bekende acteur Ko van Dijk speelt de hoofdrol in dit tv-spel met assistentie van Lo van Hensbergen, André van den Heu vel en Elise Hoo- mans. KO VAN DIJK hoofdrol ("\nder de titel „Ruim zuivel in de Krim penerwaard" zal zaterdagmiddag a.s. op Hilversum I een radioprogramma worden uitgezonden, dat is samenge steld door Jaap Brand en Henk Kooy- man. Deze uitzending is in het bij zonder gewijd aan de zelfkazerij en aan de sociale veranderingen, die zich in de streek gedurende de afgelopen dertig jaren hebben voltrokken. Spe ciale aandacht zal worden besteed aan de veranderde houding tussen boer en boerenknecht, aan het personeelstekort in het agrarisch bedrijf op de zelfkaze rij en aan de nationale en internatio nale betekenis van de boerenkaas. Vo rige week zijn de opnamen gemaakt Advertentie) camera van klasse j§||L C0L0RA f 127- iii.iiiiiihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii.il. Het is dan tenslotte de oude lwan Machin niet best bekomen. Hij genoot al jaren van zijn pensioen en had het daar in het Russische Azerbeidzjan, heel best. Maar de gerechtigheid heeft hem achterhaald. Want lwan heejt vroeger, toen Josef met de snor nog dacht dat hij voor altijd in het mau soleum zou mogen liggen, onschuldige communisten, oprechte Sovjetkamera den, aangebracht bij Stalins geheime dienst. En die maakte daar korte met ten mee. Ze werden geliquideerd. En lwan maar rapporten schrijven. Als Stalin na zijn dood een beste man gebleven was, zou lwan zijn rode Sovjetaureool behouden hebben tot zijn laatst snik. Maar toen duidelijk werd welk een schurk de vroegere partijsecretaris wel was, zat lwan al niet lekker meer. Zijn pijpje smaakte hem niet. En zie je wel, al duurde het lang, nu heejt de partij de destalini satie zo ver rond dat lwan aan de beurt is. Want hij heejt meegedaan aan Stalins wrede spel. En nu is hij uit de partij gestoten, ondanks zijn witte baard, zijn staat van dienst en zijn al wat krommende rug. Hij is ontmaskerd als een mede- schurk van de opper schurk. Weg met hem. De straj lijkt misschien wel te dra gen: uitstoting uit de partij, voor het georganiseerd en massaal laten om brengen van kameraden die baas Sta lin niet mocht. Waarom wordt zo'n man niet gejusïleerd, zou je primitiej opperen, oj minstens verbannen naar Siberië. Maar ze zijn voorzichtig geworden, in Rusland. Tenslotte blijjt Kroestjev niet eeuwig leven en wie weet oj de volgende baas niet ontdekt dat ook Nikita een ondeugdelijk kameraad was. Als dat zou gebeuren is lwan op eens weer wèl een beste man en dan moet hij gerehabiliteerd worden. Als hij dan dood zou zijn. wordt het zo'n ingewikkelde boel. Men heejt nu de handen al vol aan het rehabiliteren van al die vermoorde communisten die door toedoen van Stalin en lwan en al die mede-lwans van destijds (die soms ook wel Nikita heettenom het leven gebracht zijn. De geschiedenis boekjes in de Sovjet-Unie moeten toch al telkens veranderd worden. Bovendien is uit de partij gesmeten worden veel erger dan de kogel of de strop. Na een doodvonnis ben je een mens geweest, een stukje historie, het zij dan in gunstige oj ongunstige zin. Als gewezen en verwijderd partijlid ben je niemand meer.f Je dagelijkse wandeling wordt een kwelling, nu de overige Sovjet-a.o.w.-trekkers je met de nek aankijken. En je kleinkinderen willen je verhaaltjes niet meer horen, want de meester op school heeft hen Qezegd dat opa ze niet goed vertelt. Maar er is één troost, lwan. Kroestjev is óók zo jong niet meer. Het gaat er maar om wie de langste adem heeft. Ms je hem overleeft, mag jij later weer meeschelden. PRAET-MAECKER voor dit radioprogramma, onder meer van de handel in boerenkaas op de Goudse markt en van een vraaggesprek met de rijkszuivelconsulent ir. D. Roo- zenboom. Op een boerderij in Vlist werden opnamen gemaakt van het kaas maken, waarin een zelfkazende boerin vertelt hoe het proces „Van melk tot Kaas" zich voltrekt. Voorts werden vraaggesprekken opgenomen met streekgenoten, onder wie een boere- daggelder, die vertelt over het oude gebruik van het Sint Katrijnmelken en over de sociale positie van de boeren knecht in de oude tijd. Tenslotte wer den nog opnamen gemaakt van het kooikersbedrijf in deze streek. Aan het einde van deze week zullen Goos Kamphuis en Herman Felder- hof naar Leipzig vertrekken voor een bezoek aan de Thomasschule, die 750 jaar bestaat. Maandag a.s. zullen zij om 20.10 uur een klankschets verzor gen in het NCRV-programma. Woens dagavond zullen de Bachliefhebbers kunnen genieten van een integrale uit voering van Bachs „Hohe Messe" welke in Leipzig onder directie van prof. Erhard Mauersberger ten gehore wordt gebracht. FJe bekende teenager-uitzending voor de televisie „Top of flop" heeft za terdagavond om 19.30 uur een jury die is samengesteld uit twee dames en twee heren. De dames zijn de dirigente en zangpedagoge Bep Ógterop en de teen ager-zangeres Willeke Alberti. De he ren worden gerepresenteerd door de bekende kleinkunstenaar Jules de Corte en Wim Vader, een van de Padre Twins. FNe jongste Bussumse televisieregisseur, de 25-jarige Berend Boudewijn, zoon van de bekende auteur Johan van der Woude, heeft zijn dienstverband bij de televisiesectie van de VARA opgezegd. Vier jaren geleden behaalde hij zijn diploma aan de „academy of arts" in Londen. Toen de jonge acteur in het vaderland terugkeerde trad hij als spoe dig in dienst van de Nederlandse tele visie, waar hij o.a. verscheidene caba retprogramma's en toneeluitvoeringen van „Op hoop van zegen" en „De Jan tjes" met Beppie Nooy voor de tele visie regisseerde. Berend Boudewijn, die zich moeilijk laat binden aan een be paalde functie, wil in het najaar bij de Nieuwe Komedie twee toneelspelen regisseren en daarin ook zelf enige rollen spelen. Intussen heeft hij zich bereid verklaard om in de toekomst als free lance-regisseur bij de t.v. te werken. "^/olgende week zaterdag kunnen de kij kers voor de laatste maal in dit sei zoen het bekende amusementsprogram ma „Zaterdagavondakkoorden" op het beeldscherm zien. Aan dit program ma werken mee de Engelse zangeres Vera Lynn, de Amerikaanse illusio nist Jerry Bergman, de Belg André Moons met zijn marionetten en van eigen bodem Rens van Dorth en Willy Alberti. Zoals gebruikelijk presente ren Teddy en Henk Scholten dit pro gramma, waaraan ditmaal ook leden van het Nederlands Danstheater me dewerking verlenen. VERA LYNN (Advertentie) Vooreen gratis proefabonnement COBOUW, POSTBUS 1067, DEN HAAG Ljedenavond kan men om 20.05 uur luis- teren naar een integrale uitvoering van de opera „De liefde voor de drie sinaasappelen" van Serge Prokofjef door solisten en het koor en orkest van de opera de Ljubljana onder leiding van Bogo Lescovic. De bezetting is de zelfde als die van de succesvolle uit voering zes jaar geleden in het kader van het Holland Festival Op Hilversum I (402 m) biedt de AVRO om 20.05 uur een uitvoering van de opera van Prokofjef „De liefde voor de drie sinaasappelen". In de pauze om 21.05 uur kunt u luisteren naar Kurt Tucholsky. Tot besluit van de avond volgt om 23.10 uur de rubriek „Discotaria". Op Hilversum II (298 m) presenteert de NCRV om 20 uur hoogtepunten uit ..De zigeunerbaron". Daarna volgt om 20.45 uur het klankbeeld „De kraan van de delta". Cor Visser geeft om 22 uur een orgelconcert in de grote kerk te Dordrecht. Het quadro Amsterdam mu siceert om 23 uur. Na het journaal presenteert mr. G.B.J. Hilterman voor de AVRO om 20.20 uur een portret van Spanje. De hoofdschotel van de avond vormt om 21.05 uur het spel „Met eervol ontslag" van Terence Rattigan, in de vertaling van Peter Holland en onder regie van Walter van der Kamp. Van het Rotterdams Toneel spelen mede Willem Nijholt, Pim Dik kers, Enny Meunier, Ton Lutz, Willy Ruys, Siem Vroom en Marlies van Alc- maer. België Vlaams biedt om 20.30 uur de kunstkroniek en om 21 uur een relais van het tv-spel „Met eervol ontslag" van de AVRO. Het belangrijkste onderdeel van het televisieprogramma van gisteravond was de KRÓ-uitzending over het komende concilie. Onder de titel „De onverwachte bloei" werden in een goed gemonteerde documentaire de vele problemen aange stipt waarmede de Katholieke Kerk ge confronteerd wordt. Ongetwijfeld heeft deze uitzending bij velen meer begrip gebracht en extra (Advertentie) méér aroma voor minder geld 25) ,,Bea", zei die stem zakelijk, als gold het de verkoop van een nieuw merk ci troenjenever, ,,ik snap van die herrie in mijn portiek nog steeds geen snars, maar het kan me geen steek schelen ook. Ik wou je alleen vragen, of je van me houdt. Dat is alles." Bea wierp een wilde blik om zich heen Hoe haalde hij het in zijn hoofd, om op zo'n manier en onder kantoortijd met zo'n vraag aan te komen? Was die vent stapel? Bob stond argwanend in de hoek bij de archiefkast en Diephout zat zo dichtbij, dat die misschien woor delijk alles verstaan had? Wat moet ik doen? dacht Bea. Als bij ingeving stot terde zij: „Meneer Molenbroek (hoe ver zon ze zo opeens die naam?) „ik zal u over een week uitsluitsel geven. We hebben nu al een bakker en ik kan die man moeilijk voor het hoofd stoten" Hijgend legde zij de horen neer. Hoe kwam ze aan die reddende code? Bob had zich weer in zijn ruitërspel verdiept. Blijkbaar was zijn argwaan bezworen. Diephout werkte met een hoogst neutraal gezicht een debiteuren- lijst bij. Gode zij dank- Toen even later de telefoon weer rii> kelde, verdween heer Diephout. ,,Ik ben bij de baas", lichtte hij in. ,,En blijf daar maar een uurtje", ant woordde Bob, toen de deur achter de procuratiehouder was dichtgevallen. SPECULATIE-OBJECT ZONDER WEERGA Mijnheer Van Markesteyn zag er af- getobt uit, vond Diephout, toen hij zich tegenover zijn werkgever aan diens schrijftafel gezet had. Waren er moei lijkheden op de Beurs geweest? Enfin, hij zou het wel horen. En inderdaad. „Diephout", zei de commissionair, "ik zit met een probleem, waar ik niet he lemaal weg mee weet." De toegesprokene boog het hoofd en liet zijn gedachten langs de jongste koersdalingen van Wallstreet gaan. Die waren toch niet alarmerend? Of had het met Parijs te maken? Hij wachtte af. „Het is een hartsprobleem", liet mijn heer Van Markesteyn zich plotseling ontvallen, daarna even lachens om het verschrikte gezicht van zijn getrouwe, „Ja, het is om Bea." Rustig, alsof het een prognose voor de nieuwe week gold. zette mijnheer Van Markesteyn de vierhoeksverhouding Bea-Bob-Ronald-hijzelf uiteen. „Mijzelf schakel ik echter uit", liet hij er gauw op volgen, „maar ik vertel je dit alleen, omdat je moet weten, dat ik veel voor dat meisje voel, dus dat ik haar wat je noemt ,,goed bezorgd" wens te zien. Zijzelf weet van niets. Waarschijnlijk ziet ze in mij niet meer dan „zomaar een oom"." Het duizelde Diephout. Als zijn baas hem had verteld, dat die als lekepre- diker naar Vuurland wilde vertrekken, had hij niet verbaasder kunnen zijn. „Het is oppassen geblazen", ging Van Markesteyn verder, „want aan de ene kant ligt het belang van mevrouw Haanstra plus dat van „haar mensen op de fabriek", maar aan de andere kant moeten we zorgen,dat Bea nooit gedupeerd wordt. Ik kom er in mijn eentje niet goed uit- Ik moet Bea in lichten over het overlijden van mevrouw Haanstra. Je weet, hoe zij aan die voor- baaldige vrouw gehacht is geraakt... maar, ik wilde liever eerst met jou spre ken. Ik heb namelijk het vervelende gevoel, dat er dreiging is en dat ik elk woord op een goudschaaltje moet we gen. Het is me, of er gekke dingen gaan gebeuren, dat...nu ja, het is na tuurlijk verbeelding...misschien de tem peratuur... maar ik stel prijs op jouw oordeel, zoals steeds in de zaken. En op je... raad" Diephout had ernstig en aandachtig geluisterd. Zijn voorhoofd vertoonde een diepe denkrimpel. Hij had zijn baas nog nooit zo aarzelend gehoord. Snel ver werkte hij de mededelingen- Wat een toestand De commissionair liet zijn medewer ker rustig peinizen. Hij wist, dat het brein van Diephout langzaam, maar ac curaat werkte en dat die man als het ware zijn hele leven ingedeeld had als een speculerend bestaan. Diephouts vingers lagen aan weerszij den tegen het hoge voorhoofd: bewijs van hoogste activiteit daarbinnen. Die kwam eindelijk uit de trance, waarin hij verkeerde en vroeg toen: „Weet u absoluut zeker, dat u en de notaris de enigen zijn, die we ten, dat Bea een dikke erfenis te wachten staat? En weet u zeker, dat Van Voorst junior zo noemde Diephout Ronald nog steeds, al was de bekende senior al vele jaren geleden gestorven ge heel onbekend is met het testament? Zoals u me zei, komt de overlijdensad vertentie pas na de begrafenis in de kranten." Zijn patroon knikte bevestigend en toen boog Diephout gerustgesteld. Daarna ver zonk hij weer in gepeinezn. Hij wist iets, wat zijn baas niét wist, namelijk, dat Ronald een telefonisch aanzoek aan Bea had gedaan. Hij had de hoge stem van Van Voorst duidelijk verstaan en Bea's uit vlucht met het oog op de tegenwoor digheid van Bob had hij volkomen begrepen. Doch hij wist, wanneer hij zwijgen moest en zogenaamd doof zijn. Dat leerde je wel in dit vak. Een nieuw element voor hem was de persoonlijke en duidelijk liefdevolle interesse, die mijnheer Van Markesteyn in zijn nichtje stelde. Daar had hij niet op gerekend, maar...Even brak het zweet hem uit, toen hij een speculatie, die al les of niets betekende, voor zich zag. Zijn leven lang had hij als man op de achtergrond weliswaar een belang rijk man niet anders kunnen doen dan suggereren en...'n beetje intrigeren. Het was hem een tweede natuur gewor den. Nooit zou iemand kunnen zeggen: interesse gewekt voor de grote Kerk vergadering die over enkele maanden begint. De KRO had gisteren ook weer zend tijd uitgetrokken voor de sportrubriek van Jan Cottaar, die wel hoogst actueel was. Het filmpje over voetbal in Brazi lië vormde een attractief onderdeel van dit programma. „Piste" van Jos van der Valk viel erg tegen deze keer. De groep medewerken den had weinig origineels te bieden. Het was jammer genoeg niet veel zaaks. Het volgende seizoen beter, zullen we maar hopen. Een reportage over Nieuw-Guinea be sloot het programma. Hilversum I 402 m. DONDERDAG 21 JUNI AVRO: 12,00 Licht ens. 12,30 Land- tuinb.meded. 12,33 Uit het bedrijfsleven, lez. 12,43 Jazzmuz. 13,00 Nws. 13.15 Meded., act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Orkestparade 14,00 Kamermuz. 14,40 V.d. vrouw 15,00 Pia- norec., klass. muz. 15,30 De zingende bougie (gr.) 16.00 Voor oog en oor: cult, progr. over muz. en schilderkunst 17,00 Gram. v.d. jeugd 17,10 V.d. jeugd 17,40 Gram. v.d. jeugd 18,00 Nws. 18,15 Act. 18,20 Licht instr. trio 18,40 Amus.muz. (gr.) 19.00 Gevar. progr. 19,55 Sportpraatje 20,00 Nws. 20,05 L'Amour des trois oranges, opera (gr.) I.d. pauze: 21.05 21,25 Literaire uitz. 22,30 Nws. 22,40 Act. 23,00 Sportact. 23,10 Discotaria, nwe gram. 23,55-24,00 Nws. VRIJDAG 22 JUNI VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Socialistisch strijdlied 7,23 Lichte ochtend klanken (gr.) Om 7,30 Van de voorpagina, praatje 8,00 Nws. 8,18 Muz. ochtendpost (gr.) 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Moderne orkest- muz. (gr.) 9,35 Waterst. 9.40 Schoolradio VPRO: 10,00 Inzicht en uitzicht, lez. 10,05 Morgenwijd. VARA: 10,20 V.d. vrouw 11,00 V.d. kleuters 11.15 Instr. kwartet, mo derne muz. 11,35 Hammondorgelspel. Hilversum II - 298 m. DONDERDAG 21 JUNI KRO: 12.00 Middagklok - noodklok 12,04 Licht lunchconcert (gr.) 12,25 V.d. boeren 12,35 Land- en tuinb.meded. 12,38 Gram. 12,50 Act. 13,00 Nws. 13,15 Platennws. 13,25 Operettemuz. NCRV: 14,00 Schoolradio 14,30 Gedeeltelijke uitz. algemene vergade ring van de Ned. christelijke boeren- en tuindersbond 15,30 Moderne gram. 15,45 Licht instrumentaal kwartet 16,00 Bijbel- overdenking 16,20 Kamermuziek 16,45 V. d. jeugd 17,10 Lichte gram. 17,40 Beursber. 17,45 Lichte gram. 17,55 Instr. kwartet, lichte muz. 18,15 Sportagenda 18,20 Nederl. ens. 18,50 Sociaal perspectief, praatje 19,00 Nws. en weerber. 19,10 Gew. muz. (gr.) 19,30 Radio krant 19,50 Politieke lez. CHU 20,00 Operette muz. (gr.) 20,30 Licht pianospel (gr.) 20,45 De kraan van de delta, klankb. over de af sluiting van het Haringvliet 21,30 Klass. gram. 22,00 Kerkorgelconc. 22,30 Nws. en SOS-ber. 22,40 Avondoverd. 22,55 Nwe boe ken, bespr. 23,00 Franse Barokmuz. 23,30 Waarom de Vlamingen soms in het Frans schrijven, lez. 23,55-24,00 Nws. VRIJDAG 22 JUNI KRO: 7,00 Nws. 7.15 Viool en piano (gr.) lichte muz. 7,30 V.d. jeugd 7,45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 8,50 V.d. huisvr. 9,40 Schoolradio 10,05 Moderne muz. (gr.) 10,35 Pianorec. (gr.), klass. muz. „Ik heb dit of dat aan Diephout te wij ten of te danken", want steeds was het ,,de zaak" die iets deed. Van me nige handeling van die zaak was Diep hout echter de onopvallende, onbekende auctor intellectualis geweest. Hij had ge leerd. zich met zijn plaats gelukkig te voelen. Hij was er altijd geweest, sinds mijnheer Dorus de zaak van zijn vader overgenomen had. Hij was met hart en ziel aan de zaak verknocht en bovenal aan de man, die nu zo kleintjes voor hem zat, spelend met een vouwbeen. En toch...een mens is maar een mens. Die sfeer van speculeren, van kleinere en grotere risico's, had ook op Diep hout invloed gehad. Privé had hij 'n klein beetje handel o volkomen voorzich tig en nauwelijks illegaal te noemen die mocht je beschouwen als de kruim pjes, welke van de rijke tafel der zaak afvielen. Hij pikte zo nu en dan een kruimeltje door een privè-adviesje hier, een kleine hint daar. Hij was als de bouwvakkers, die na werktijd de over schotten van het hout meenemen, dat zij thuis in het kacheltje van moeder de vrouw gebruiken. Daarom scheidde hij dat „afval" van zijn werkzaamhe den op de Beurs. LASTIG Waarom, laat een man zijn baard niet groeien in plaats van zich da gelijks moe te maken met dat lastige scheren? Een Deens sociologisch in stituut, dat de zaak zorgvuldig be studeerd heeft, gaf de reden. Tus sen het 20ste en het 60ste levens jaar scheert een man met normale haargroei zich ongeveer 210 kilo meter baard af. Laten groeien zou ernstige transportmoeilijkheden met zich brengen. EXCUUS Twee achtjarige jongens uit Bed ford in Engeland, die voor de kinder rechter moesten verschijnen terzake van diefstal, legden de magistraat uit, dat ze de gestolen artikelen nodig hadden om hun zolderkamertje op te vrolijken. Dat hadden ze gedaan met spijkers, een miniatuur-auto, een wek ker, drie rozen, een fles melk, vieren twintig flesjes bier, dameslingerie en als tegenhanger een gebeden boek. OOK HIJ Laurence Olivier (55), Engelands grootste Shakespeareaanse acteur, heeft niet alleen een nieuwe vrouw, maar ook een nieuw telefoonnummer. Toen sir Laurence onlangs vanuit een restaurant even naar huis wilde te lefoneren, was hij dat nieuwe num mer vergeten. Hij vroeg het dus aan de dienst Inlichtingen, maar men kon het hem helaas niet meedelen. Het was een geheim nummer. „Ik ben zélf Olivier", zei sir Laurence. „Dat hoor ik, ik ken uw stem", antwoordde de minzame dame van de dienst Inlich tingen. „Maar zo luidt nu eenmaal het voorschrift: geheime nummers mogen aan niemand en onder geen enkel beding verstrekt worden". Sir Laurence is dan maar in een taxi ge stapt om aan zyn Joan te gaan ver tellen wat hy haar te vertellen had..., HA1XDIG Amerikaanse automobilisten kun nen thans zelf vaststellen, of zij al dan niet te veel gedronken hebben. Zij behoeven daartoe slechts een blik te werpen op een tabel, ont worpen door de politie, waarop aan de hand van de genoten dranken en enkele lichamelijke gegevens (leng te, gewicht) kan worden nagegaan hoeveel promille alcohol men in het bloed heeft. Wie niet meer in staat is de cijferreeksen van de tabel uit elkaar te houden is in elk geval te dronken om nog te sturen. „We hebben Us voor je meegebracht in de hoop, dat we mogen blUven eten" (Advertentie) 11,00 V.d. zieken 11.40 Bariton en piano (gr.) 11,50 Als de ziele luistert, lez. Brussel Vlaams DONDERDAG 21 JUNI 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12,30 Weerber. 12.35 Amus.muz. 12,50 Beurskro- niek 13,00 Nws. 13.15 Kamermuz. 14,00 Ope- raconc. 15.25 Operamuz. 16.00" Beursber. 16,06 Franse les 16,21 Kamermuz. 16,40 Liederen 17,00 Nws. 17,15 V.d. kind. 18,15 Lichte muz. 18,20 V.d. sold. 18,50 Sportprogr. 19,00 Nws. 19,40 Zang schoolwedstrijd 20,00 Voordr. van gedichten 20.30 Casinoconc. 21,45 Lichte muz. 22.00 Nws. 22,15 Kamermuz. 22,40 Pianorec. 22,55-23,00 Nws. Rrussel - Frana DONDERDAG 21 JUNI 484 m: 11,55 Gram. 12,03 Gevar. muz. 13,00 Nws. 13,15 Gevar. gram. 14.03 Kamermuz. 15,08 Lichte muz. van Belgische componisten 16,08 Lichte gram. 17,00 Nws. 17.30 Viool en piano 18,30 Gevar. gram. 19,30 Nws. 20,30 Gram. 22,00 Wereldnws .22,55 Nws. DONDERDAG 21 JUNI NTS: 20.00 Journ. AVRO: 20.20 Portret van Spanje 21,05-22,25 Met eervol ontslag, toneelstuk. VLAAMS BELGIë: 19,00 V.d. jongeren 19,30 Teletaalles 20,00 Nws. 20,30 Kunstkron. 21,00 TV-spel 22,40 Nws. FRANS BELGIë: 19.30 De christenen in het sociale leven 20.00 Nws. 20,30 Wedstrijd- progr. 21,30 Nwe films 22,00 Gewetensonder zoek 22,40 Nws. De man die onlangs op een veiling van Sotheby's voor 139.000 pond aan schilde rijen uit de verzameling van wijlen sir Alexander Korda kocht en daarmee do zijnen van 's werelds meest vooraan staande kunsthandelaars een spaak in het wiel stak, wil van publiciteit nog al tijd niets weten. De veilingmeesters hebben zijn cheque ontvangen voor de door hem verworven drie doeken: een stilleven van Van Gogh, een Renoir en een Vuillard. Zij hebben echter strenge instructies om zijn iden titeit geheim te houden. De koper, van wie alleen bekend is dat hij onder de naam Charles Willis bij Sotheby's heeft geboden, moet zijn bezit nog laten ophalen. (wordt vervolgd) I De Britse Labour-partij heeft er van afgezian om de negentigjarige filosoof Bertrand Russel te royeren. Er is name lijk aan het licht gekomen, dat Russell zijn lidmaatschap al heeft verspeeld door in gebreke te blijven om een bij drage van zes shilling te voldoen. Russell en enkele anderen hebben zich de afkeuring van de partij op de hals ge haald naar aanleiding van hun betrek kingen met een te Moskou te houden wereldvredeconferentie. Het bestuur van de Labourpartij heeft echter besloten om zich van actie tegen de betrokkenen te onthouden. De Oostduitse televisie heeft ge poogd om zonder toestemming een programma van de zender West- Berlijn over te nemen, maar het zat haar niet glad. De communisten richtten een zeer krachtige antenne op de zendmast van de geïsoleerde westelijke stad en vingen zo een film van de voetbalwereldkampi oenschappen op. De technici van de Westberlijnse televisie kregen de roof in de gaten en lasten onverwijld een tekst in die luidde: „De Oostduitse televisie negeert de grensmuur en steelt dit programma avn de westelijke zen der". Weinige seconden later verscheen op de beeldbuizen in Oost-Duitsland het bordje: „Lijnstoring" (Advertentie) Er is 'n verrassende Arks Thé-Complet aanbieding. Vraagt Uw leverancier. 47. De zwiergeit kam niet ver. Mees ter Kerkvrees, die zich zijn dichterlijke goudniezende dier zag ontgaan, liep het vlugst van alle achtervolgers en reeds na een twintigtal meters wist hij het dier bij de staart te grijpen. Helaas, een grote teleurstelling wacht te hem. Inplaats van gemekker klonk er een zeer menselijke kreet en op het zelfde ogenblik rolde er een vreemd heertje over straat, dat bedolven werd onder kletterende gouden oorijzers. Meester Kerkvrees hield een loos gei- tevel in de hand. „Ach!" riep hij, „mijn geit! Weer ben ik een illusie kwijt..." Terwijl hij nog onthutst naar deze ont knoping stond te staren, verscheen de veldwachter met Lange Hannes in de boeien. „Alsjeblieft meester zei hij, „zie je nou, dat dat beest niet te ver trouwen was." En met een gezicht of hij dit werk dagelijks deed, sloeg hij ook het vreem de heertje in de boeien. „Gut, had dat dier die allemaal inge slikt?" kwam mevrouw Silverschraep aanhijgen, terwijl ze op de gouden oor ijzers wees. „Ja mevrouw," zei meester Kerkvrees met een vreemd lachje, „en dat heertje ook. Ziet u, de zwiergeit is nu een beet je plat." Inmiddels had niemand meer op Hin ter en Minter gelet...

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7