IT
Beste auto ter wereld
blijft de Rolls
VADER
Chirurgen opereren
soms kerngezonden
:o-op
Mercedes komt nu met
een prestige-wagen
ADDERTJE
op elk dubbelgroot pak
Zorgelijke achteruitgang
autonomie gemeenten
.Anderen' en de brommer
betalen
'ACK I
.ETZEEP I
Poging
Sterren
Tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips
Sensatie
Ideaal-Persil
verzorgt Uw was ideaal!
Congres Ver. Ned. Gemeenten
Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips
Dimmen langs
de vaarten
Complexgewijze
beoordeling bij
huurverhoging
Ingebeelde zieke
is probleem
van deze tijd
Beslissing over
hoger N.S.-tarief
valt spoedig
[plakcornedbeef
uitje er tussen.
|akt met schijfjes
het plakjes hard-
lout.
(ntjes of makreel
■an paar plakjes
len.
cf
lekker smaken
f kaas of plakjes
1
en
jvendien
MDEND!
DE MODE
12*
zy
cu
-v
O
3
«f
O
-t
CU
ft»
3
3t 2ij de mode op da
ongenoegens in aantocht
;e panty met afneembare
12.'°
modieus*
8.
13
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 7 JU3VI 1962
13
(Advertentie)
Het was een stevige order. Dertig stuks tegelijk. Een gulden
bladzijde in het verkoopboek van mr. J. E. Scott, sales-direc-
tor van Rolls Royoe, de fabriek, die koningen en keizers onder
haar cliëntèle telt, maharadja's, oliemagnaten en filmsterren,
show-mensen en rijkgeworden slagers.
Er lag echter 'n addertje onder het
gras, een addertje, dat zijn kopje
heel eigenwijs opstak en met zijn
venijige tongetje de hele bestelling
bijna van de kaart drukte. Of mr.
Scott bereid was een kleine korting
toe te staan? Korting?! Een onver
geeflijk woord, dat in de fabrieks
hallen van Rolls Royce nooit hard
op werd uitgesproken
en dat als het soms
al eens terloops en
ga fluisterend werd ge-
zegd de heren van
fnKSIII Rolls Royce deed ver
stijven daar het hun
a als een vloek in de
J oren klonk.
fjOl Geen korting dus. Ten-
ioV slotte stond Rolls Roy
ce niet op de markt.
„Maar", vroeg de op-
drachtgever wat
BBh schuchter omdat hij
H ¥1 door het ijskoude ant
woord al min of meer
uit zijn evenwicht
was gebracht, „maar,
kunt u de verwarmingsinstallaties en
de radio's er dan niet uitlaten en
op die manier tot een zekere kor
ting komen?"
„Een Rolls Royce zonder verwar
ming is geen Rolls en een Rolls
zonder radio is onbestaanbaar",
luidde het weinig bemoedigende ant
woord.
Toen kwam de laatste poging: ,,Maar
degenen, die er gebruik van maken,
zu?!«n dit slechts één keer doen en
onder omstandigheden, waarin er
totaal geen behoefte bestaat aan
verwarming noch aan muziek".
Een korte pauze. Toen: „Wij han
delen namelijk als tussenpersoon voor
een grote begrafenisonderneming".
Dit is een ware gebeurtenis naast
de vele die verzonnen zijn of die als
vanzelf ontstonden overal waar men
het over Rolls Royce had.
De geschiedenis van het befaamde
automerk is rijk aan legenden, maar
hier komt weer een ware geschie
denis: die van het armzalig geklede
vrouwtje, dat met een smoezelige,
wat rafelige rok, een vies bloesje
aan en een overjarig hoedje op haar
ongekamde haren de showroom in
Londen binnenstapte. Toen de chef
de réception in zijn vestjeszak greep
om haar zo gauw mogelijk met een
shilling de deur uit te krijgen, beet
zij de man toe: „Van uw gulheid
ben ik niet gediend. Ik zal mijn
beklag doen bij de directie en die
wens ik onmiddellijk te spreken" en
zonder daartoe uitgenodigd te zijn
nam zij plaats in één der luxueuze
showroom-fauteuils. De chef de
réception was totaal verbluft en
haalde zijn chef erbij om met ver
eende krachten te proberen het vod
dige mens weer op straat te krij
gen.
De chef kwam en boog minzaam en
vroeg „U wenst?"
,,Ik wens een Rolls. Die daar. Over
een uur wordt hij door mijn chauf
feur gehaald. Hier is een cheque
Vult u zelf de prijs maar in. Die
Advertentie)
vraag KLlPjPAN
V E I LI G H El DS R IEME N'
BIJ UW GARAGE
weet ik niet". En als een vorstin
verliet het vrouwtje de showroom.
„Die is gek" dacht de chef, maar hij
had in zijn lange diensttijd bij Rolls
Royce al zoveel meegemaakt dat
niets hem gek genoeg was, zodat hij
dus direct iemand naar de bank
stuurde. Die iemand kwam terug
met geld.... Een half uur later reed
een chic geüniformeerde chauffeur
weg met een nieuwe Rolls.
Een Rolls-Royceeen van de 45.000
die op de weg zijn.
waar de bevolking trots op is en die
deze bijna hetzelfde gevoel geeft als
wanneer het volkslied ten gehore
wordt gebracht. Het Britse produkt
is HUN produkt. Zij hebben er allen
deel aan, de stratenmaker en de ban
kier, de vuilnisman, de advocaat en
de Lord Zegelbewaarder
George Formby de beroemde
filmkomiek was gewend zijn
vrouw op haar verjaardag steeds een
nieuwe Rolls cadeau te doen. De
oude ruilde hij vermoedelijk in.
Er zijn thans naar schatting onge
veer 45.000 Rolls' auto's op de weg,
waarvan naar raming de helft uit
vooroorlogse exemplaren bestaat. On
geveer vijftien procent van de voor
oorlogse produktie werd geëxpor
teerd terwijl de export thans neer
komt op ongeveer de helft. Een
groot afnemer was de Nizam van
Hyderabad, die er in totaal een stuk
of vijftig heeft gehad. Na hem komt
als gewaardeerde cliënt de Maha-
radja van Patiali, die er onlangs zes
bestelde, waardoor zijn totaal op 23
stuks werd gebracht. In Hollywood
telt men niet mee als men tenminste
niet één Picasso aan de muur heeft
hangen en één Rolls in de garage
heeft staan.
Lucius Bebee, de bekende columnist
uit San Francisco, schreef, toen hij
vernomen had, dat de Rolls Royce-
directie van plan was het bedrijf te
liquideren: „Catastrofe voor diplo
maten en hooggeplaatste militaire
vertegenwoordigers. Zouden die zich
nu werkelijk tot een Cadillac moeten
verlagen?"
Hier waren de druiven misschien
wat zuur maar bij een Engelese rech
ter, die over een scheiding oor
deelde, lag de zaak anders. Zijn uit
spraak luidde, dat man en vrouw
voortaan voor de wet gescheiden
van elkaar konden leven, waaraan
hij in alle ernst toevoegde, dat ook
de Cadillac van mevrouw en de Rolls
van meneer in het vervolg in ver
schillende garages moesten worden
ondergebracht.
De fabrikanten van „de bes
te auto ter wereld hebben het
gerucht ontkenddat zij ten
gevolge van de wurgende be
lastingen in Engeland de pro
duktie zouden staken. Hoe
moordend deze belastingen ook
mogen zijn men zal de fabri
cage blijven voortzetten hoe
wel de afnemers steeds moei
lijker te vinden zullen zijn
De Mercedes 450, de op komst
zijnde prestigewagen van
Daimler-Benz, is nu een ge
liefkoosd onderwerp in West-
duitse automobielkringen.
Met spanning ziet men uit
naar de nieuwe concurrent
van Rolls Royce en Bentley.
De eerste foto's van het pro
totype, die kortgeleden in de
autovakpers stonden, lieten
aan duidelijkheid niets te
wensen over. De indruk was
nogal log en niet bijster goed
geslaagd. Wellicht zal de
Mercedes 450 in levende lijve
beter uitkomen dan op de
snapshots-
Intussen is uitgelekt, dat Daimler-
Benz nog een zwaardere motor dan
de V8 van 4,5 liter in petto heeft. In
een testwagen zit reeds een kanjer
van 5,4 liter. De cilinderinhoud is
even groot als die van het voor
oorlogse type 540 K (met compres
sor). Experts hebben dit exemplaar
„het beste wat op motorengebied te
krijgen is" genoemd. In Stuttgart
denkt men er sterk over een nieuwe
Mercedes 540 te maken, maar dan
zonder compressor. Een vermogen
van 300 pk is toch al iets waar de
gewone stervelingen onder de auto
mobilisten niet bij kunnen.
Kritiek
De prijsverhoging bij Volkswagen,
(Advertentie)
iiffi
HOE! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR
Het rijden in een Rolls Royce is een
zeer speciale sensatie. Men moet na
melijk trachten een in alle hevigheid
opkomend gevoel van snobisme te
onderdrukken. Maar net op het ogen
blik, dat men denkt daarin te zullen
slagen, kijkt men toevallig naar
buiten en ziet onherroepelijk in de
ogen van de (Engelse) voorbijgan
gers een blik van waardering en
achting. Immers er gaat een stukje
nationaal bezit voorbij, een auto
Telkens, wanneer u de nog (weer)
koude motor start, zal deze een
relatief groot slijtagemoment doorma
ken. Het starten met koude motor zult
u dan ook zoveel mogelijk dienen te
beperken, door b.v. 's avonds de auto
direct daar te plaatsen, waar hij ook
de nacht zal doorbrengen.
Insektenlijken, die in de zomer de
voorzijde van uw auto ontsieren,
zijn met gewoon koud water haast
niet te verwijderen. U kunt hier dan
ook beter een lauwwarme zeep- of
wasmiddeloplossing voor gebruiken.
Een klein scheutje af wasmiddel in het
water van de ruitesproeier resulteert
in een insektvrije voorruit.
Plasticslang, die vooral voor benzine
leidingen meer en meer wordt toe
gepast, kan bij de montage wel eens
te stug zijn, om over de metalen aan-
sluitstukken te worden geschoven.
Door de einden van de slang even in
heet water te dompelen, worden ze
soepel en rekbaar en daardoor dus ook
beter verwerkbaar.
Soms wordt door onwetendheid wel
eens een nieuwe ketting gemon
teerd om versleten kettingwielen. Zon
de van het geld want deze nieuwe ket
ting is een zeer kort leven beschoren.
Wanneer een kettingwiel versleten is?
U legt er eerst de nieuwe ketting om
heen. Is deze op het kettingwiel voor-
en achteruit te trekken over een af
stand van enige mm, neem dan rustig
aan dat het betreffende kettingwiel
versleten is.
De heer van G. te Oosterhout heeft
enige minder prettige momenten door
gemaakt toen zijn auto, tijdens het
remmen, dwars op de weg ging staan.
Met de schrik nog in de benen heeft
hij een garage opgezocht waar men de
remmen heeft gecontroleerd. Omdat er
sinds geen aanleiding meer is geweest
fors te remmen heeft hij nog niet kun
nen constateren, of by een volgend
geval de remmen misschien weer zul
len blokkeren. De vraag is nu, waar
door een rem blokkeert en waarom de
wagen de rechte weg verlaat.
We zullen beginnen met eerst een
misverstand recht te zetten. Het zijn
niet de remmen die blokkeren maar
de wielen. Blokkeren wil zeggen vast
houden en dit gebeurt met het wiel,
als de remkracht op de remtrommel
groter is dan de weerstand, die het
wiel op de weg ondervindt. Uw geval
is geen uitzondering want er zijn legio
wagens, waarvan de wielen onder be
paalde omstandigheden kunnen wor
den geblokkeerd omdat de remkracht
op een gegeven moment groter is dan
de wegweerstand. Geforceerd kunnen
remmen, zonder dat wielblokkage op
treedt, is zuiver een kwestie van aan
voelen. Sommige automobielfabrikan
ten komen hieraan tegemoet, door het
inbouwen van speciale overdrukven-
tiels, waardoor de remkracht nooit
boven een bepaalde waarde uit kan
komen. Een geblokkeerd wiel kunt u
vergelijken met een uit de carrosserie
stekend „been", staande op een rub
berzooi, die in de rijrichting gezien
langer is dan breed. Een voorkeur
voor een bepaalde richting heeft deze
zool niet en ze zoekt dan ook die weg.
waar ze de minste weerstand zal on
dervinden. Dat dit niet altijd dezelfde
richting is, die wordt gevolgd door de
voorwielen, hebt u aan den lijve kun
nen ondervinden.
die ondanks regeringsdruk en -tegen
maatregelen niet ongedaan werd ge
maakt, heeft in West-Duitsland een
storm van kritiek tegen de automo
bielindustrie ontketend. Er vallen
felle woorden over de autofabrikan
ten. Ook de Duitse wagens moeten
het ontgelden. In de Westduitse auto
pers lazen we o.m. dat de Duitse
constructeurs nonchalant zijn gewor
den en de moderne ontwikkeling op
technisch gebied niet hebben bijge
houden. Zo hebben ze bijvoorbeeld
de schijfremmen stiefmoederlijk be
handeld. Schijfremmen vindt men
slechts op dure auto's, terwijl de En
gelsen en Italianen ze ook op goed
kope wagens hebben. Duitse wagens
moeten nog op dezelfde manier wor
den doorgesmeerd als vroeger, om de
1500 a 2000 kilometer. Amerikaanse
en Franse wagens missen de ellen
dige smeernippels. Zelfs een goed
kope auto als de Renault R4 heeft
„eeuwigheidssmering". Duitse wa
gens worden nog altijd verkocht met
een half jaar of 10.000 km garantie.
Op Britse wagens wordt een jaar of
20.000 kilometer gegevenDit is
slechts een kleine greep uit de kri
tiek op de Duitse auto.
Radar
Tienduizenden Westduitse automo
bilisten zeggen thans: We hadden het
altijd al gedacht. De radar liegt. We
willen de betaalde boeten terug. Het
verkeerswetenschappelijke instituut
in Hamburg heeft namelijk vastge
steld, dat radarmetingen bij snel
heidscontroles allesbehalve betrouw
baar zijn. Daarentegen is de conclu
sie van het instituut wel betrouw
baar, want de verkeerswetenschappe
lijke staf is samengesteld uit auto
mobieldeskundigen, rechters, aankla
gers, verkeerspolitie en andere ex
perts.
Radarcontrole van een motorvoer
tuig is moeilijk en er zijn een massa
factoren, die de uitslag onzeker ma
ken. Het kunnen o.a. zijn: machines,
compressors, rotatiepersen achter ra
men, boorinstrumenten van tandart
sen, geparkeerde wagens, honden, vo
gels, hekken, huisnummers, hoeden
die door de wind zijn afgewaaid, bla
deren, kortom alles wat zich beweegt
of reflecteert. Deze en andere voor
werpen kunnen het resultaat van ra
darcontrole vervalsen. Vooral dubbele
reflecties, die zo vaak in het verkeer
voorkomen, trekken de gegevens
scheef. De openbare aanklager in
Hamburg, graaf von Westarp, heeft
gezegd dat de radarmetingen dubieus
zijn geworden. „Men kan automobilis
ten niet op losse gronden veroorde
len". De voorzitter van de Hamburgse
rechtbank voor verkeersovertredin
gen, dr. Ludwig, heeft verklaard dat
„radar niet langer goedgekeurd kan
worden als bewijs". Intussen zijn de
verkeersautoriteiten bezig de radar-
apparatuur te verbeteren, maar het
is twijfelachtig of de Westduitse
rechtbanken nog genoegen zullen ne
men met het „radarbewijs". De West
duitse automobielclubs overwegen
reeds een actie tot teruggave van de
boeten, die de afgelopen jaren zijn
betaald. Het bedrag loopt in de mil
joenen.
Verdien 24
Ondanks de enorme korting op elk
pak is Ideaal-Persil toch voorzien
van de kostbare spaaremmertjes.
Ook waardevol voor U persoonlijk!
Vraag een spaarkaart bij Uw
winkdier of vereniging!
(Van onze parlementaire redacteur).
De zelfstandigheid der gemeen
ten is de laatste jaren sterk ver
minderd. Die grote achteruitgang
is des te zorgelijker omdat zij
slechts een facet is van de vermin
dering van invloed, die de bevol
king en haar vertrouwenslieden
uitoefenen op het beleid. Ook het
parlement en zelfs de regering zijn
door bindingen aan of afspraken
met internationale of supernatio-
nale organisaties minder zelfstan
dig in het bepalen van een eigen
politiek.
Dit constateerde gisterenmorgen
(Advertentie)
m
HOE! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR
Als wij in ongunstige zin praten
over bromfietsers - en vrijwel elke
andere weggebruiker doet dat op z'n
tijd - rijst onwillekeurig voor ons
geestesoog op het beeld van de jon
geman met leren jack, kakelbonte
brommer (met alles er op en er
aan!), eekhoornstaart en soms ver
gezeld van een even opvallende
duo-engel. Inderdaad, de „lieve
jeugd" - dat zeggen wij dan - laat
werkelijk niets na om vooral goed
op te vallen: het uitlaatlawaai ls
Een van de ANWB-leden schreef
de Toeristenbond het volgende:
„Onlangs had ik, varende met
mijn motorboot in een kanaal
waarlangs een vrij drukke ver
keersweg liep, een onaangename
ervaring .Van de vele auto's die
op de weg langs het kanaal reden,
waren er maar weinigen die hun
koplichten dimden en dat was bij
zonder hinderlijk. Op zeker open-
blik naderde in de veste een wa
gen, die eveneens met groot licht
reed. Ik werd er door verblind en
zodoende zag ik niet dat ik een
vóór mij varende sleep naderde.
Juist toen de wagen met ongedim-
de koplichten mij passeerde, doem
de voor me de contouren van de
sleep op: een snelle draai aan het
roer behoedde me voor een anders
welhaast zekere aanvaring".
In verband met deze klacht, die
beslist niet de enige is, wijst de
ANWB de automobilisten en scoo
terrijders er nogmaals op, dat zij,
indien zij op een weg langs een
rivier of kanaal rijden, hun grote
ongedimde lichten dienen te dim
men, wanneer er kans bestaat dat
de scheepvaart er last van onder
vindt.
niet van de lucht, verkeersregels
worden met voeten getreden, de
maximum-snelheid wordt aan de
(overigens keurig gepoetste) laar
zen gelapt, het trottoir wordt on
veilig gemaakt; wapperende haren
en draagbare radio's voltooien het
beeld.
Als we eerlijk zijn moeten we toege
ven dat bij deze jongelieden juist de
„grove fout" schuilt in het willen
opvallen. Maar hoe waren we vroe
ger zelf? De ouderen onder ons zul
len nog wel herinneren dat wij in
dertijd zo graag met (opgelapte)
motorfietsen of automobielen gingen
naar die gelegenheid, waar de char
leston werd „gepleegd".... En ook
nu we bezadigder zijn geworden,
komt 't maar al te vaak voor dat we
onze onlustgevoelens - zoals psycho
logen dikwijls zeggen - pogen af te
reageren op onze medeweggebrui
ker
En dan zijn we meteen bij de kern
aangeland. Wie een splinter uit eens
anders oog wil peuteren, moet eerst
zorgen dat de balk uit zijn eigen oog
zolgvuldig is verwijderd. En wie de
jeugd wil opvoeden, moet eerst zor
gen dat hijzelf het juiste voorbeeld
geeft. In deze maand, nu het Ver
bond voor Veilig Verkeer een appèl
richt tot de bromfietsende jongeren
een beetje meer „sociaal" te zijn,
vraagt het van de ouderen het goe
de voorbeeld te geven.
Het Verbond durft echter nog
méér te vragen aan de ouderen,
namelijk meer begrip voor onze
bromfietsende jeugd. Zonder de ex
cessen te willen goedpraten, mag
toch wel gezegd worden dat een be
langrijk deel van de felgekleurde
smaak en alles wat daarmee annex
is de zgn. „schijnvolwassenheid" tot
oorzaak heeft. Men zou eigenlijk, in
plaats van bars op te treden, de
jeugd moeten leren inzien dat zij
met deze schijnvolwassenheid eigen
lijk haar onvolwassenheid demon
streert. Wij ouderen weten heus wel
dat de jongeren goed met hun ve
hikels weten te manoeuvreren, dat
ze vaak in het verkeer behendiger
zijn dan wij. Waarom dit dan niet
beleden, daar eerlijk voor uitkomen?
Een dergelijke schouderklop helpt
doorgaans meer dan een boze uitval
tegen „die.
De nieuwe Mercedes Benz 300 SE
was te zien op de expositie van Ge-
nève. Nu komt er weer een ander
model.
prof. mr. Polak op het te Scheve-
ningen gehouden jubileumcongres
van de (vijftigjarige) Vereniging
van Nederlandse gemeenten.
Prof. Polak riep zijn gehoor, waaron
der zich ook de Koningin bevond, op
met alle kracht te blijven ijveren voor
krachtige gemeenten met een grote zeg
genschap. ,,De gemeenten vormen de
grondslag van de staat en het democra
tische leven".
Zware taken
De gemeenten hebben zware taken te
verrichten, nu en in de toekomst. In dit
verband wees prof. Polak er op, dat er
in 1980 in ons al zo dicht bevolkt land
weer twee miljoen bij zullen zijn. Veel te
weinig wordt nog beseft, betoogde prof.
Polak, hoe ontzaglijk veel er gedaan zal
moeten worden om de steeds nauwer op-
eengedrongen bewoners van ons land
een gezond en welvarend leven te blij
ven bieden. Dit ruimtelijke ordenings
beleid kan niet slagen zonder een voort
varend en stuwend beleid van de ge
meentebesturen. Zijn deze daartoe in
staat? Prof. Polak meende, dat het daar
toe nodig zal zijn, meer dan thans ge
beurt, gemeenten aaneen te sluiten.
Voor grote steden en andere
dichtbevolkte gebieden als b.v. de
Rijnmond, het Gooi en de mijnstreek
biedt echter samenvoeging niet de
juiste oplossing. Voor deze gebieden
is een boven gemeenlijk openbaar
orgaan nodig, betoogde prof. Polak.
Wensen
Voor de versteviging van de positie der
gemeenten beval hij voorts een beschei
den eigen gemeentelijk belastinggebied
aan en mogelijkheden (in de gemeente
wet) om nieuwe bestuursvormen te be
oroeven.
Het zou ook zeer wenselijk zijn, oor
deelde prof. Polak als de gemeenteraden
de voegdheid zouden krijgen wethouders
te kiezen buiten de gemeenteraad. Voor
ministers mag men kiezen uit elf mil
joen Nederlanders, maar voor wethou
ders moet de keuze worden gedaan uit
de 7 tot ten hoogste 45 personen, die in
de raad zitting hebben.
En de burgemeesters? Een citaat aan
halend van de echtgenote van koning
Lodewijk „Nederland is een konink
rijk van zware en dikke burgemeesters"
betoogde prof. Polak, dat niet meer
de representatieve kant van het burge
meestersambt het belangrijste facet er
van is, maar leiderschap en de visie.
(Advertentie)
kul
HOE! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR
(Van onze parlementaire redactie)
Minister Van Aartsen (Volkshuisves
ting en Bouwnijverheid) wil aan huur
adviescommissies in bepaalde gevallen
de bevoegdheid geven een complex
gewijze beoordeling toe te passen wan
neer het erom gaat te bepalen of
woningen van een complex al of niet in
huur moeten worden verhoogd. De
minister beraadt zich nog over de vorm
waarin dit zou kunnen geschieden en wil
daarover bij het huurdebat van vandaag
nadere mededelingen doen. Aldus blijkt
uit een nota op het eindverslag van het
wetsontwerp wijziging huurwet.
Advertentie)
LI CS H T E R
In het begin van de twintiger
jaren brak er in Midden-Europa
een ware epidemie van blinde
darmontstekingen uit, hoewel de
blindedarmoperatie destijds nog
een zeker risico in zich droeg en
niet in alle gevallen een goede af
loop had. Iemand, die zich toen
tertijd echter respecteerde liet zijn
blindedarm wegnemen.
Wat ongeveer dertig jaar geleden als
modeziekte heerste, bestaat ook nu
weer, het komt alleen een weinig indi
vidueler tot uitdrukking. De schok van
de eerste wereldoorlog had de „blinde
darmepidemie" veroorzaakt, terwijl de
opwindingen van ons volautomatische
atoomtijdperk een hele rij van zeer ver
schillende „ziekten" tot gevolg hebben,
die volgens de patiënten alleen door
middel van een operatie kunnen worden
genezen. Deze „ingebeelde zieken" we
ten hun symptomen zo overtuigend te
omschrijven, dat zelfs ervaren chirur
gen op grond van de beschreven ziekte
verschijnselen tot een operatie over
gaan, om achteraf vast te stellen, dat
een operatie volledig overbodig en
geenszins noodzakelijk was, omdat de
patiënt organisch kerngezond is.
Derhalve zou het in vele gevallen aan
beveling verdienen, dat chirurgen, voor
dat zij tot een operatie overgaan, de
patiënt eerst naar een psychiater stu
ren. Dit voorstel werd gedaan op het
79ste congres van het „Duitse Genoot
schap voor Chirurgie" in München en
in verslagen van verschillende beroem
de professoren en specialisten weten
schappelijk gesteund.
Zo vertelde de psychiater professor
dr. G. Störring van de neurologische
kliniek van de universiteit in Kiel van
een jonge man, die in een periode van
acht jaar meer dan 850 dagen in 74
verschillende ziekenhuizen doorbracht
en daarbtf twaalf voor een deel zeer
zware operaties onderging, hoewel
hem in werkelijkheid organisch niets
mankeerde.
De jonge man leed onder ernstige
geestelijke depressies, omdat hij in zijn
beroep en in zijn huwelijk moeilijkheden
voorzag, waartegen hij niet opgewas
sen was. Daarom nam hij zijn toevlucht
tot ingebeelde ziekten, die vanzelfspre
kend een operatieve behandeling ver
eisten, opdat zij door de buitenwereld
ook als ernstige ziekten zouden worden
aangezien.
Zoals de sprekers aan de hand van
talrijke voorbeelden konden aantonen,
bestaan er op het ogenblik ongelooflijk
vele van zulke ingebeelde zieken, die
door de geestelijke nood, waarin zij ver
keren, hun toevlucht nemen tot de één
of andere ernstige „ziekte". Het is ech
ter gebleken, dat zulke patiënten zeer
spoedig na de operatieve verwijdering
van het vermeend zieke orgaan weer in
gebeelde pijnen voelen op dezelfde
plaats. Het is merkwaardig, dat deze
fictieve en gefingeerde klachten zich bij
voorkeur concentreren in de buik, zodat
daarmede ook de blindedarm-epidemie,
die na het einde van de eerste wereld
oorlog optrad, wel wat laat, maar toch
op zeer plausibele wijze verklaard is-
Patiënten, die voor zwaarmoedigheid
door een psychiater werden behandeld,
genazen in de meeste gevallen ook zon
der operatie.
„Geen mens", aldus verklaarde pro
fessor Störring, „wil doorgaan voor psy
chisch ziek; liever Iaat hij zich ontel
bare malen opereren, om zich zo als
een mens met een ziekte, die ernstig
opgevat dient te worden, te kunnen le
gitimeren, wat voor hem hetzelfde be
tekent als een lichamelijk (en geen psy
chisch) gebrek."
(Van onze parlementaire redactie)
Staatssecretaris Strijkel (Verkeer en
Waterstaat) heeft de Eerste Kamer be
loofd spoedig een beslissing te nemen
over een verhoging van de spoorweg
tarieven. Over de inhoud van die be
slissing liet hy echter nog niets los.
Hij beperkte zich tot de opmerking, dat
wijziging van de tarieven grote zorg
vuldigheid vereist.
T.a.v. het optreden van een catego
rale organisatie van rijdend personeel
bij de N.S. zei de staatssecretaris, dat
een te spoedige erkenning van deze
organistatie wel eens zou kunnen
worden betreurd.
Enerzijds was hij voorts van mening,
dat een zekere vrijheid van organisatie
er zeker moet zijn, anderzijds meende
de staatssecretaris, dat gewaakt moet
worden tegen een doorkruising en
ondermijning van het bestaande, naar
zijn huidige vorm gegroeide organisa
tie- en overlegpatroon.
Over de oorzaken van de treinramp
te Harmeien wilde de staatssecretaris
hangende het onderzoek nog geen „be
spiegelingen" houden.
(Advertentie)
*N0G TOT 30 JUNI HEEFT U KANS OP*
w
,H0E! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR^