IT Beste auto ter wereld blijft de Rolls VADER Chirurgen opereren soms kerngezonden :o-op Mercedes komt nu met een prestige-wagen ADDERTJE op elk dubbelgroot pak Zorgelijke achteruitgang autonomie gemeenten .Anderen' en de brommer betalen 'ACK I .ETZEEP I Poging Sterren Tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips Sensatie Ideaal-Persil verzorgt Uw was ideaal! Congres Ver. Ned. Gemeenten Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips Dimmen langs de vaarten Complexgewijze beoordeling bij huurverhoging Ingebeelde zieke is probleem van deze tijd Beslissing over hoger N.S.-tarief valt spoedig [plakcornedbeef uitje er tussen. |akt met schijfjes het plakjes hard- lout. (ntjes of makreel ■an paar plakjes len. cf lekker smaken f kaas of plakjes 1 en jvendien MDEND! DE MODE 12* zy cu -v O 3 «f O -t CU ft» 3 3t 2ij de mode op da ongenoegens in aantocht ;e panty met afneembare 12.'° modieus* 8. 13 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 7 JU3VI 1962 13 (Advertentie) Het was een stevige order. Dertig stuks tegelijk. Een gulden bladzijde in het verkoopboek van mr. J. E. Scott, sales-direc- tor van Rolls Royoe, de fabriek, die koningen en keizers onder haar cliëntèle telt, maharadja's, oliemagnaten en filmsterren, show-mensen en rijkgeworden slagers. Er lag echter 'n addertje onder het gras, een addertje, dat zijn kopje heel eigenwijs opstak en met zijn venijige tongetje de hele bestelling bijna van de kaart drukte. Of mr. Scott bereid was een kleine korting toe te staan? Korting?! Een onver geeflijk woord, dat in de fabrieks hallen van Rolls Royce nooit hard op werd uitgesproken en dat als het soms al eens terloops en ga fluisterend werd ge- zegd de heren van fnKSIII Rolls Royce deed ver stijven daar het hun a als een vloek in de J oren klonk. fjOl Geen korting dus. Ten- ioV slotte stond Rolls Roy ce niet op de markt. „Maar", vroeg de op- drachtgever wat BBh schuchter omdat hij H ¥1 door het ijskoude ant woord al min of meer uit zijn evenwicht was gebracht, „maar, kunt u de verwarmingsinstallaties en de radio's er dan niet uitlaten en op die manier tot een zekere kor ting komen?" „Een Rolls Royce zonder verwar ming is geen Rolls en een Rolls zonder radio is onbestaanbaar", luidde het weinig bemoedigende ant woord. Toen kwam de laatste poging: ,,Maar degenen, die er gebruik van maken, zu?!«n dit slechts één keer doen en onder omstandigheden, waarin er totaal geen behoefte bestaat aan verwarming noch aan muziek". Een korte pauze. Toen: „Wij han delen namelijk als tussenpersoon voor een grote begrafenisonderneming". Dit is een ware gebeurtenis naast de vele die verzonnen zijn of die als vanzelf ontstonden overal waar men het over Rolls Royce had. De geschiedenis van het befaamde automerk is rijk aan legenden, maar hier komt weer een ware geschie denis: die van het armzalig geklede vrouwtje, dat met een smoezelige, wat rafelige rok, een vies bloesje aan en een overjarig hoedje op haar ongekamde haren de showroom in Londen binnenstapte. Toen de chef de réception in zijn vestjeszak greep om haar zo gauw mogelijk met een shilling de deur uit te krijgen, beet zij de man toe: „Van uw gulheid ben ik niet gediend. Ik zal mijn beklag doen bij de directie en die wens ik onmiddellijk te spreken" en zonder daartoe uitgenodigd te zijn nam zij plaats in één der luxueuze showroom-fauteuils. De chef de réception was totaal verbluft en haalde zijn chef erbij om met ver eende krachten te proberen het vod dige mens weer op straat te krij gen. De chef kwam en boog minzaam en vroeg „U wenst?" ,,Ik wens een Rolls. Die daar. Over een uur wordt hij door mijn chauf feur gehaald. Hier is een cheque Vult u zelf de prijs maar in. Die Advertentie) vraag KLlPjPAN V E I LI G H El DS R IEME N' BIJ UW GARAGE weet ik niet". En als een vorstin verliet het vrouwtje de showroom. „Die is gek" dacht de chef, maar hij had in zijn lange diensttijd bij Rolls Royce al zoveel meegemaakt dat niets hem gek genoeg was, zodat hij dus direct iemand naar de bank stuurde. Die iemand kwam terug met geld.... Een half uur later reed een chic geüniformeerde chauffeur weg met een nieuwe Rolls. Een Rolls-Royceeen van de 45.000 die op de weg zijn. waar de bevolking trots op is en die deze bijna hetzelfde gevoel geeft als wanneer het volkslied ten gehore wordt gebracht. Het Britse produkt is HUN produkt. Zij hebben er allen deel aan, de stratenmaker en de ban kier, de vuilnisman, de advocaat en de Lord Zegelbewaarder George Formby de beroemde filmkomiek was gewend zijn vrouw op haar verjaardag steeds een nieuwe Rolls cadeau te doen. De oude ruilde hij vermoedelijk in. Er zijn thans naar schatting onge veer 45.000 Rolls' auto's op de weg, waarvan naar raming de helft uit vooroorlogse exemplaren bestaat. On geveer vijftien procent van de voor oorlogse produktie werd geëxpor teerd terwijl de export thans neer komt op ongeveer de helft. Een groot afnemer was de Nizam van Hyderabad, die er in totaal een stuk of vijftig heeft gehad. Na hem komt als gewaardeerde cliënt de Maha- radja van Patiali, die er onlangs zes bestelde, waardoor zijn totaal op 23 stuks werd gebracht. In Hollywood telt men niet mee als men tenminste niet één Picasso aan de muur heeft hangen en één Rolls in de garage heeft staan. Lucius Bebee, de bekende columnist uit San Francisco, schreef, toen hij vernomen had, dat de Rolls Royce- directie van plan was het bedrijf te liquideren: „Catastrofe voor diplo maten en hooggeplaatste militaire vertegenwoordigers. Zouden die zich nu werkelijk tot een Cadillac moeten verlagen?" Hier waren de druiven misschien wat zuur maar bij een Engelese rech ter, die over een scheiding oor deelde, lag de zaak anders. Zijn uit spraak luidde, dat man en vrouw voortaan voor de wet gescheiden van elkaar konden leven, waaraan hij in alle ernst toevoegde, dat ook de Cadillac van mevrouw en de Rolls van meneer in het vervolg in ver schillende garages moesten worden ondergebracht. De fabrikanten van „de bes te auto ter wereld hebben het gerucht ontkenddat zij ten gevolge van de wurgende be lastingen in Engeland de pro duktie zouden staken. Hoe moordend deze belastingen ook mogen zijn men zal de fabri cage blijven voortzetten hoe wel de afnemers steeds moei lijker te vinden zullen zijn De Mercedes 450, de op komst zijnde prestigewagen van Daimler-Benz, is nu een ge liefkoosd onderwerp in West- duitse automobielkringen. Met spanning ziet men uit naar de nieuwe concurrent van Rolls Royce en Bentley. De eerste foto's van het pro totype, die kortgeleden in de autovakpers stonden, lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. De indruk was nogal log en niet bijster goed geslaagd. Wellicht zal de Mercedes 450 in levende lijve beter uitkomen dan op de snapshots- Intussen is uitgelekt, dat Daimler- Benz nog een zwaardere motor dan de V8 van 4,5 liter in petto heeft. In een testwagen zit reeds een kanjer van 5,4 liter. De cilinderinhoud is even groot als die van het voor oorlogse type 540 K (met compres sor). Experts hebben dit exemplaar „het beste wat op motorengebied te krijgen is" genoemd. In Stuttgart denkt men er sterk over een nieuwe Mercedes 540 te maken, maar dan zonder compressor. Een vermogen van 300 pk is toch al iets waar de gewone stervelingen onder de auto mobilisten niet bij kunnen. Kritiek De prijsverhoging bij Volkswagen, (Advertentie) iiffi HOE! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR Het rijden in een Rolls Royce is een zeer speciale sensatie. Men moet na melijk trachten een in alle hevigheid opkomend gevoel van snobisme te onderdrukken. Maar net op het ogen blik, dat men denkt daarin te zullen slagen, kijkt men toevallig naar buiten en ziet onherroepelijk in de ogen van de (Engelse) voorbijgan gers een blik van waardering en achting. Immers er gaat een stukje nationaal bezit voorbij, een auto Telkens, wanneer u de nog (weer) koude motor start, zal deze een relatief groot slijtagemoment doorma ken. Het starten met koude motor zult u dan ook zoveel mogelijk dienen te beperken, door b.v. 's avonds de auto direct daar te plaatsen, waar hij ook de nacht zal doorbrengen. Insektenlijken, die in de zomer de voorzijde van uw auto ontsieren, zijn met gewoon koud water haast niet te verwijderen. U kunt hier dan ook beter een lauwwarme zeep- of wasmiddeloplossing voor gebruiken. Een klein scheutje af wasmiddel in het water van de ruitesproeier resulteert in een insektvrije voorruit. Plasticslang, die vooral voor benzine leidingen meer en meer wordt toe gepast, kan bij de montage wel eens te stug zijn, om over de metalen aan- sluitstukken te worden geschoven. Door de einden van de slang even in heet water te dompelen, worden ze soepel en rekbaar en daardoor dus ook beter verwerkbaar. Soms wordt door onwetendheid wel eens een nieuwe ketting gemon teerd om versleten kettingwielen. Zon de van het geld want deze nieuwe ket ting is een zeer kort leven beschoren. Wanneer een kettingwiel versleten is? U legt er eerst de nieuwe ketting om heen. Is deze op het kettingwiel voor- en achteruit te trekken over een af stand van enige mm, neem dan rustig aan dat het betreffende kettingwiel versleten is. De heer van G. te Oosterhout heeft enige minder prettige momenten door gemaakt toen zijn auto, tijdens het remmen, dwars op de weg ging staan. Met de schrik nog in de benen heeft hij een garage opgezocht waar men de remmen heeft gecontroleerd. Omdat er sinds geen aanleiding meer is geweest fors te remmen heeft hij nog niet kun nen constateren, of by een volgend geval de remmen misschien weer zul len blokkeren. De vraag is nu, waar door een rem blokkeert en waarom de wagen de rechte weg verlaat. We zullen beginnen met eerst een misverstand recht te zetten. Het zijn niet de remmen die blokkeren maar de wielen. Blokkeren wil zeggen vast houden en dit gebeurt met het wiel, als de remkracht op de remtrommel groter is dan de weerstand, die het wiel op de weg ondervindt. Uw geval is geen uitzondering want er zijn legio wagens, waarvan de wielen onder be paalde omstandigheden kunnen wor den geblokkeerd omdat de remkracht op een gegeven moment groter is dan de wegweerstand. Geforceerd kunnen remmen, zonder dat wielblokkage op treedt, is zuiver een kwestie van aan voelen. Sommige automobielfabrikan ten komen hieraan tegemoet, door het inbouwen van speciale overdrukven- tiels, waardoor de remkracht nooit boven een bepaalde waarde uit kan komen. Een geblokkeerd wiel kunt u vergelijken met een uit de carrosserie stekend „been", staande op een rub berzooi, die in de rijrichting gezien langer is dan breed. Een voorkeur voor een bepaalde richting heeft deze zool niet en ze zoekt dan ook die weg. waar ze de minste weerstand zal on dervinden. Dat dit niet altijd dezelfde richting is, die wordt gevolgd door de voorwielen, hebt u aan den lijve kun nen ondervinden. die ondanks regeringsdruk en -tegen maatregelen niet ongedaan werd ge maakt, heeft in West-Duitsland een storm van kritiek tegen de automo bielindustrie ontketend. Er vallen felle woorden over de autofabrikan ten. Ook de Duitse wagens moeten het ontgelden. In de Westduitse auto pers lazen we o.m. dat de Duitse constructeurs nonchalant zijn gewor den en de moderne ontwikkeling op technisch gebied niet hebben bijge houden. Zo hebben ze bijvoorbeeld de schijfremmen stiefmoederlijk be handeld. Schijfremmen vindt men slechts op dure auto's, terwijl de En gelsen en Italianen ze ook op goed kope wagens hebben. Duitse wagens moeten nog op dezelfde manier wor den doorgesmeerd als vroeger, om de 1500 a 2000 kilometer. Amerikaanse en Franse wagens missen de ellen dige smeernippels. Zelfs een goed kope auto als de Renault R4 heeft „eeuwigheidssmering". Duitse wa gens worden nog altijd verkocht met een half jaar of 10.000 km garantie. Op Britse wagens wordt een jaar of 20.000 kilometer gegevenDit is slechts een kleine greep uit de kri tiek op de Duitse auto. Radar Tienduizenden Westduitse automo bilisten zeggen thans: We hadden het altijd al gedacht. De radar liegt. We willen de betaalde boeten terug. Het verkeerswetenschappelijke instituut in Hamburg heeft namelijk vastge steld, dat radarmetingen bij snel heidscontroles allesbehalve betrouw baar zijn. Daarentegen is de conclu sie van het instituut wel betrouw baar, want de verkeerswetenschappe lijke staf is samengesteld uit auto mobieldeskundigen, rechters, aankla gers, verkeerspolitie en andere ex perts. Radarcontrole van een motorvoer tuig is moeilijk en er zijn een massa factoren, die de uitslag onzeker ma ken. Het kunnen o.a. zijn: machines, compressors, rotatiepersen achter ra men, boorinstrumenten van tandart sen, geparkeerde wagens, honden, vo gels, hekken, huisnummers, hoeden die door de wind zijn afgewaaid, bla deren, kortom alles wat zich beweegt of reflecteert. Deze en andere voor werpen kunnen het resultaat van ra darcontrole vervalsen. Vooral dubbele reflecties, die zo vaak in het verkeer voorkomen, trekken de gegevens scheef. De openbare aanklager in Hamburg, graaf von Westarp, heeft gezegd dat de radarmetingen dubieus zijn geworden. „Men kan automobilis ten niet op losse gronden veroorde len". De voorzitter van de Hamburgse rechtbank voor verkeersovertredin gen, dr. Ludwig, heeft verklaard dat „radar niet langer goedgekeurd kan worden als bewijs". Intussen zijn de verkeersautoriteiten bezig de radar- apparatuur te verbeteren, maar het is twijfelachtig of de Westduitse rechtbanken nog genoegen zullen ne men met het „radarbewijs". De West duitse automobielclubs overwegen reeds een actie tot teruggave van de boeten, die de afgelopen jaren zijn betaald. Het bedrag loopt in de mil joenen. Verdien 24 Ondanks de enorme korting op elk pak is Ideaal-Persil toch voorzien van de kostbare spaaremmertjes. Ook waardevol voor U persoonlijk! Vraag een spaarkaart bij Uw winkdier of vereniging! (Van onze parlementaire redacteur). De zelfstandigheid der gemeen ten is de laatste jaren sterk ver minderd. Die grote achteruitgang is des te zorgelijker omdat zij slechts een facet is van de vermin dering van invloed, die de bevol king en haar vertrouwenslieden uitoefenen op het beleid. Ook het parlement en zelfs de regering zijn door bindingen aan of afspraken met internationale of supernatio- nale organisaties minder zelfstan dig in het bepalen van een eigen politiek. Dit constateerde gisterenmorgen (Advertentie) m HOE! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR Als wij in ongunstige zin praten over bromfietsers - en vrijwel elke andere weggebruiker doet dat op z'n tijd - rijst onwillekeurig voor ons geestesoog op het beeld van de jon geman met leren jack, kakelbonte brommer (met alles er op en er aan!), eekhoornstaart en soms ver gezeld van een even opvallende duo-engel. Inderdaad, de „lieve jeugd" - dat zeggen wij dan - laat werkelijk niets na om vooral goed op te vallen: het uitlaatlawaai ls Een van de ANWB-leden schreef de Toeristenbond het volgende: „Onlangs had ik, varende met mijn motorboot in een kanaal waarlangs een vrij drukke ver keersweg liep, een onaangename ervaring .Van de vele auto's die op de weg langs het kanaal reden, waren er maar weinigen die hun koplichten dimden en dat was bij zonder hinderlijk. Op zeker open- blik naderde in de veste een wa gen, die eveneens met groot licht reed. Ik werd er door verblind en zodoende zag ik niet dat ik een vóór mij varende sleep naderde. Juist toen de wagen met ongedim- de koplichten mij passeerde, doem de voor me de contouren van de sleep op: een snelle draai aan het roer behoedde me voor een anders welhaast zekere aanvaring". In verband met deze klacht, die beslist niet de enige is, wijst de ANWB de automobilisten en scoo terrijders er nogmaals op, dat zij, indien zij op een weg langs een rivier of kanaal rijden, hun grote ongedimde lichten dienen te dim men, wanneer er kans bestaat dat de scheepvaart er last van onder vindt. niet van de lucht, verkeersregels worden met voeten getreden, de maximum-snelheid wordt aan de (overigens keurig gepoetste) laar zen gelapt, het trottoir wordt on veilig gemaakt; wapperende haren en draagbare radio's voltooien het beeld. Als we eerlijk zijn moeten we toege ven dat bij deze jongelieden juist de „grove fout" schuilt in het willen opvallen. Maar hoe waren we vroe ger zelf? De ouderen onder ons zul len nog wel herinneren dat wij in dertijd zo graag met (opgelapte) motorfietsen of automobielen gingen naar die gelegenheid, waar de char leston werd „gepleegd".... En ook nu we bezadigder zijn geworden, komt 't maar al te vaak voor dat we onze onlustgevoelens - zoals psycho logen dikwijls zeggen - pogen af te reageren op onze medeweggebrui ker En dan zijn we meteen bij de kern aangeland. Wie een splinter uit eens anders oog wil peuteren, moet eerst zorgen dat de balk uit zijn eigen oog zolgvuldig is verwijderd. En wie de jeugd wil opvoeden, moet eerst zor gen dat hijzelf het juiste voorbeeld geeft. In deze maand, nu het Ver bond voor Veilig Verkeer een appèl richt tot de bromfietsende jongeren een beetje meer „sociaal" te zijn, vraagt het van de ouderen het goe de voorbeeld te geven. Het Verbond durft echter nog méér te vragen aan de ouderen, namelijk meer begrip voor onze bromfietsende jeugd. Zonder de ex cessen te willen goedpraten, mag toch wel gezegd worden dat een be langrijk deel van de felgekleurde smaak en alles wat daarmee annex is de zgn. „schijnvolwassenheid" tot oorzaak heeft. Men zou eigenlijk, in plaats van bars op te treden, de jeugd moeten leren inzien dat zij met deze schijnvolwassenheid eigen lijk haar onvolwassenheid demon streert. Wij ouderen weten heus wel dat de jongeren goed met hun ve hikels weten te manoeuvreren, dat ze vaak in het verkeer behendiger zijn dan wij. Waarom dit dan niet beleden, daar eerlijk voor uitkomen? Een dergelijke schouderklop helpt doorgaans meer dan een boze uitval tegen „die. De nieuwe Mercedes Benz 300 SE was te zien op de expositie van Ge- nève. Nu komt er weer een ander model. prof. mr. Polak op het te Scheve- ningen gehouden jubileumcongres van de (vijftigjarige) Vereniging van Nederlandse gemeenten. Prof. Polak riep zijn gehoor, waaron der zich ook de Koningin bevond, op met alle kracht te blijven ijveren voor krachtige gemeenten met een grote zeg genschap. ,,De gemeenten vormen de grondslag van de staat en het democra tische leven". Zware taken De gemeenten hebben zware taken te verrichten, nu en in de toekomst. In dit verband wees prof. Polak er op, dat er in 1980 in ons al zo dicht bevolkt land weer twee miljoen bij zullen zijn. Veel te weinig wordt nog beseft, betoogde prof. Polak, hoe ontzaglijk veel er gedaan zal moeten worden om de steeds nauwer op- eengedrongen bewoners van ons land een gezond en welvarend leven te blij ven bieden. Dit ruimtelijke ordenings beleid kan niet slagen zonder een voort varend en stuwend beleid van de ge meentebesturen. Zijn deze daartoe in staat? Prof. Polak meende, dat het daar toe nodig zal zijn, meer dan thans ge beurt, gemeenten aaneen te sluiten. Voor grote steden en andere dichtbevolkte gebieden als b.v. de Rijnmond, het Gooi en de mijnstreek biedt echter samenvoeging niet de juiste oplossing. Voor deze gebieden is een boven gemeenlijk openbaar orgaan nodig, betoogde prof. Polak. Wensen Voor de versteviging van de positie der gemeenten beval hij voorts een beschei den eigen gemeentelijk belastinggebied aan en mogelijkheden (in de gemeente wet) om nieuwe bestuursvormen te be oroeven. Het zou ook zeer wenselijk zijn, oor deelde prof. Polak als de gemeenteraden de voegdheid zouden krijgen wethouders te kiezen buiten de gemeenteraad. Voor ministers mag men kiezen uit elf mil joen Nederlanders, maar voor wethou ders moet de keuze worden gedaan uit de 7 tot ten hoogste 45 personen, die in de raad zitting hebben. En de burgemeesters? Een citaat aan halend van de echtgenote van koning Lodewijk „Nederland is een konink rijk van zware en dikke burgemeesters" betoogde prof. Polak, dat niet meer de representatieve kant van het burge meestersambt het belangrijste facet er van is, maar leiderschap en de visie. (Advertentie) kul HOE! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR (Van onze parlementaire redactie) Minister Van Aartsen (Volkshuisves ting en Bouwnijverheid) wil aan huur adviescommissies in bepaalde gevallen de bevoegdheid geven een complex gewijze beoordeling toe te passen wan neer het erom gaat te bepalen of woningen van een complex al of niet in huur moeten worden verhoogd. De minister beraadt zich nog over de vorm waarin dit zou kunnen geschieden en wil daarover bij het huurdebat van vandaag nadere mededelingen doen. Aldus blijkt uit een nota op het eindverslag van het wetsontwerp wijziging huurwet. Advertentie) LI CS H T E R In het begin van de twintiger jaren brak er in Midden-Europa een ware epidemie van blinde darmontstekingen uit, hoewel de blindedarmoperatie destijds nog een zeker risico in zich droeg en niet in alle gevallen een goede af loop had. Iemand, die zich toen tertijd echter respecteerde liet zijn blindedarm wegnemen. Wat ongeveer dertig jaar geleden als modeziekte heerste, bestaat ook nu weer, het komt alleen een weinig indi vidueler tot uitdrukking. De schok van de eerste wereldoorlog had de „blinde darmepidemie" veroorzaakt, terwijl de opwindingen van ons volautomatische atoomtijdperk een hele rij van zeer ver schillende „ziekten" tot gevolg hebben, die volgens de patiënten alleen door middel van een operatie kunnen worden genezen. Deze „ingebeelde zieken" we ten hun symptomen zo overtuigend te omschrijven, dat zelfs ervaren chirur gen op grond van de beschreven ziekte verschijnselen tot een operatie over gaan, om achteraf vast te stellen, dat een operatie volledig overbodig en geenszins noodzakelijk was, omdat de patiënt organisch kerngezond is. Derhalve zou het in vele gevallen aan beveling verdienen, dat chirurgen, voor dat zij tot een operatie overgaan, de patiënt eerst naar een psychiater stu ren. Dit voorstel werd gedaan op het 79ste congres van het „Duitse Genoot schap voor Chirurgie" in München en in verslagen van verschillende beroem de professoren en specialisten weten schappelijk gesteund. Zo vertelde de psychiater professor dr. G. Störring van de neurologische kliniek van de universiteit in Kiel van een jonge man, die in een periode van acht jaar meer dan 850 dagen in 74 verschillende ziekenhuizen doorbracht en daarbtf twaalf voor een deel zeer zware operaties onderging, hoewel hem in werkelijkheid organisch niets mankeerde. De jonge man leed onder ernstige geestelijke depressies, omdat hij in zijn beroep en in zijn huwelijk moeilijkheden voorzag, waartegen hij niet opgewas sen was. Daarom nam hij zijn toevlucht tot ingebeelde ziekten, die vanzelfspre kend een operatieve behandeling ver eisten, opdat zij door de buitenwereld ook als ernstige ziekten zouden worden aangezien. Zoals de sprekers aan de hand van talrijke voorbeelden konden aantonen, bestaan er op het ogenblik ongelooflijk vele van zulke ingebeelde zieken, die door de geestelijke nood, waarin zij ver keren, hun toevlucht nemen tot de één of andere ernstige „ziekte". Het is ech ter gebleken, dat zulke patiënten zeer spoedig na de operatieve verwijdering van het vermeend zieke orgaan weer in gebeelde pijnen voelen op dezelfde plaats. Het is merkwaardig, dat deze fictieve en gefingeerde klachten zich bij voorkeur concentreren in de buik, zodat daarmede ook de blindedarm-epidemie, die na het einde van de eerste wereld oorlog optrad, wel wat laat, maar toch op zeer plausibele wijze verklaard is- Patiënten, die voor zwaarmoedigheid door een psychiater werden behandeld, genazen in de meeste gevallen ook zon der operatie. „Geen mens", aldus verklaarde pro fessor Störring, „wil doorgaan voor psy chisch ziek; liever Iaat hij zich ontel bare malen opereren, om zich zo als een mens met een ziekte, die ernstig opgevat dient te worden, te kunnen le gitimeren, wat voor hem hetzelfde be tekent als een lichamelijk (en geen psy chisch) gebrek." (Van onze parlementaire redactie) Staatssecretaris Strijkel (Verkeer en Waterstaat) heeft de Eerste Kamer be loofd spoedig een beslissing te nemen over een verhoging van de spoorweg tarieven. Over de inhoud van die be slissing liet hy echter nog niets los. Hij beperkte zich tot de opmerking, dat wijziging van de tarieven grote zorg vuldigheid vereist. T.a.v. het optreden van een catego rale organisatie van rijdend personeel bij de N.S. zei de staatssecretaris, dat een te spoedige erkenning van deze organistatie wel eens zou kunnen worden betreurd. Enerzijds was hij voorts van mening, dat een zekere vrijheid van organisatie er zeker moet zijn, anderzijds meende de staatssecretaris, dat gewaakt moet worden tegen een doorkruising en ondermijning van het bestaande, naar zijn huidige vorm gegroeide organisa tie- en overlegpatroon. Over de oorzaken van de treinramp te Harmeien wilde de staatssecretaris hangende het onderzoek nog geen „be spiegelingen" houden. (Advertentie) *N0G TOT 30 JUNI HEEFT U KANS OP* w ,H0E! VRAAG HET UW FIETSENHANDELAAR^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7