van
Sublieme
Jansen
prestaties
en Nijdam
TRIOMFATOR JO DE ROO
rsMiia
Roo
een
ontving in
plaquette
Rond de wereldbeker
Nederlandse
helpen bij
sleepboten
Guiseppe Tonucci wint
tiende étappe nog net
zwaar weer
Vierde etappe
Olympia s 7oer
Piet Rentmeester en Jo
de Haan: autobotsing
r
g I e j o !2
3fiS 1 3 S
Zware eisen
Hoog tempo
Pech
Jammer voor Henk
Vijfde étappe
L oonsverhoging
Protesten
Depressie
TT-races Mann
Eerste ongeluk
Vluggenzee
Oplage
Kanaalzwem mers
Dauphine Libéré
Italiaan wint
eerste étappe
Man sloeg over boord
maar werd gered
RONDE VAN ITALIË
Piet van Est
werd vierde
Onderzeeboot eskader
voor Japanse marine
Dat was uw wens...
WEEFSTOF
TAFELKLEED
120 x 150 cm 675
140x170cm g 90
VROOM A
DREESMANN
MARKTEN
WATERSTANDEN
lÉiBB134 ök.213.651
u o 2 üi
o 2 a
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 29 MEI 1962
LAMBERT VAN DER VEN
KEES SNEPVANGERS
(Van onze sportredactie)
Zoals Jan Jansen deze vierde etappe fietste, zullen wij niet gauw
vergeten. Evenmin hoe Henk Nijdam zijn leiderstrui met succes heeft
verdedigd. Maar in ons geheugen zullen ook voor lange 'tijd gegrift
zijn de prestaties van André van Aert, van Arie den Hartog, van de
Waard, Kees Haes, Lambert van der Ven en Cees Snepvangers, die
allemaal in de voorste rijen finishten. Zij leverden een heroïsch ge
vecht met de regen, die vanaf de start onbarmhartig te keer ging,
met de steenslagwegjes in het Limburgse heuvelland, de vinnige klims
in Klein-Zwitserland en bij Eys, op een kleine 15 kilometer van de
eindstreep, in Heerlen.
Van zeer goeden huize moesten overi
gens al die 67 overgebleven jongens zijn,
die te Veldhoven om 3 uur op weg wer
den gezonden en in Heerlen langs de
wedstrijdjury konden rijden. Want het
werd onder de gegeven omstandigheden
een rit, die bijzondere kwaliteiten,
doorzettingsvermogen en in de heuvels
ook nog een grote dosis moed eiste. Tn
de allereerste plaats moest een hoge snel
heid worden ontwikkeld, omdat de 13
renners, die onmiddellijk na de start
de anderen hun wielen hadden laten
zien, snel wegschoten.
Merkwaardig genoeg was het een vrij
onbekende knaap, Wim van Dok uit
Enkhuizen, die het sein tot de aanval gaf.
Een andere gloednieuwe figuur, Janse-
ma uit het Friese Wagenborgen, volgde
dit voorbeeld, waarop Henk Nijdam
zoals later bleek terecht op zijn beurt
naar voren sprong. Wesseling, Den Har
tog en Hermens, voegden zich bij hen
en later completeerden Lambert van der
Ven, De Waard, Kees Haest, Van der
Flier. Jan Jansen en André van Aert,
de 13 koppen tellende leidersgroep, die
tot in Heerlen de boventoon zou blijven
voeren.
Wederom draaiden zij er een formida
bel hoog tempo uit, soms tot ver over
de 50 kilometer per uur, een snelheid
die, evenals in de voorgaande jaren, niet
kon worden verkregen, laat staan ver
hoogd door het hoofdpeloton, waarin de
(eamgenoten der vluchtelingen natuur
lijk voor de tactische afremmingen van
aan de kop van de hoofdgroep rijdende
renners zorg droegen.
Na 25 kilometer te Someren was door
de leiders al een voorsprong van 40 se
conden behaald en daarbij zou het niet
blijven. Want wel bleven de hemelslui
zen wagenwijd geopend, doch de wegen
waren vooralsnog meestal een wielerbaan
gelijk van wind kon praktisch niet
worden gesproken.
Het was goed gezien van de 3 ploeg
leiders der Avia-, Capelux- en van
Breda-Bier-équipe om 2 man mee naar
voren te sturen. Dat de twee van Toon
Simons: André van Aert en Kees Haest
cr alleen in slaagden tezamen in Heerlen
te eindigen, kwam omdat dit tweetal bij
zonder sterk reed en tegen het slot voor
zichtiger ging fietsen, omdat het dag-
ploegenklassement, dat praktisch voor
het grijpen lag, niet nodeloos in gevaar
mocht worden gebracht. De twee andere
ploegen raakten onderweg door pech of
uitputting een mannetje kwijt. En toen
André van Aert de tweede plaats voor
zich opeiste vóór Den Hartog. Niidam en
De Waard, toen Kees Haest uitstekende
zesde werd en Cees Snepvangers zich
als derde Simorrs-discipel aandiende met
een mooie tiende plaats, konden de West
brabantse jongens zich winnaar van de
dagprijs voor ploegen noemen. Denk
vooral niet te licht over die tiende plaats
van Snepvangers, want de lange Zun-
dertrijder had kans ge-zien in de laatste,
hardste fase van het gevecht uit de gro
te groep weg te springen en tezamen met
Coen Visser en Gyzels tot de fraaie eer
ste positie op te klimmen.
En nu dan een schets van deze vierde
rit, die in de annalen van Olympia's toer
met ere mag worden vermeld. De 13
vluchtelingen hiervoor genoemd bleven
onverminderd zeer hoge snelheden pro
duceren. Na 32 kilometer langs het Wil-
helminakanaal werd een voorsprong van
1 minuut genoteerd. Te Roermond (55
kilometer) bleek die al tot bijna 3 minu
ten te zijn opgelopen.
Naar Maastricht toe begonnen de sen
sationele dingen. Bij de 68c kilometer
kreeg Henk Nijdam met een lekke band
af te rekenen. Uit de achter hem rij
dende wagen met reservemateriaal werd
hem een andere fiets aangereikt, die zo
le zien niet paste bij zijn lengte en „zit".
Nijdam ging intussen door, tezamen met
weest niet verbaasd Gerard Wes
seling, die zich evenals in Roozendaal
uit de groep had laten terugvallen om
zijn vriend, al was die dan van een an
dere ploeg, bij te staan. Een zonderlinge
situatie, die uiteraard niet te pas kwam.
Wesseling deed langdurig kopwerk. maar
tenslotte niet snel genoeg naar de zin
van Nijdam, die aanvankelijk de fout
maakte om zijn inmiddels weer herstel
de fiets voor de aangereikte kleinere in
te ruilen.
Hij bedankte Wesseling en heeft toen
'n stukje fietsen weggegeven, dat de wa
re wereldkampioen kenmerkt. Met 11
man nog in de leidende groep, waarin
overigens enige zwakkere broeders, kon
deze niet. of wilde niet beletten, dat Nij
dam op zijn eentje er na 10 kilometer in
slaagde zich bij de vluchtelingen aan te
sluiten. Een stukje wielerkunde van het
zuiverste water!
Iets dergelijks zouden we later nog
maals te zien krijgen. Nu van de jongen
uit Nootdorp, Jansen. Dit speelde zich
af in „Klein-Zwitserland", het meest ge
vreesde deel van deze vierde etappe. Na
dat wij achtereenvolgens Hermens, Van
der Flier. Jansema, Van Dok, Van der
Ven en Cornelisse als achterblijvers had
den genoteerd,waren nabij Slenaken
(135 kilometer) nog 6 leide-rs tezamen.
In die zeer lastige klim had Jan Jansen
kans gezien ongeveer 1000 m voorsprong
op André van Aert. Kees Haest, Nijdan*.
De Waard en De Hartog te nemen. Een
prestatie van jewelste, en van een klim
mer van grote klasse.
Met ware doodsverachting joeg Jan
sen zijn frêle racekarretje de hellingen
af. nam de bochten voortreffelijk en
scherp en klom tenslotte met groot ge
mak del aatste kilometer helling op, die
hem van de finish in Heerlen scheidde
Een brok machtig mooie wielersport
behoorde tot het verleden. Henk Nijdam
behield niet slechts zijn oranjetrui, maar
kon bovendien het groene shirt aantrek
ken. In de top van het klassement kwa
men grote veranderingen tot stand. Piet
Steenvoorden en de Belg Stevens vielen
ver terug, terwijl De Hartog. Jansen en
Van Aert directe bedreigers geworden
zijn van Nijdam.
De officiële uitslag van de vierde
etappe:
1 Jan Jansen (pl. Jefke Jansen) 4.03.58
(met bon. 4.02.58); 2 André van Aert (pl
Simons) 4.05.22 «met bon. 4.04.52); 3 Arie
den Hartog (pl. Wouters» 4.05.37 (met
bon. 4.05.22): 4 Henk Nijdam (pl. René
Janssens) 4.05.46; 5 Jaap de Waard (pl.
Buchly) z.t.; 6 Cor Haest (pl. Simons)
4.05.54; 7 Bart van der Ven (pl. Peters)
4.08.05; 8 Coen Visser (pl. Peters) 4.08.22;
9 Raf Gijsel (pl. Jefke Jansen) z.t.; 10
HENK NIJDAM
Cees Snepvangers (pl. Simons) z.t.; 11
Mik Snijder (pl. Van Beek) 4.08.36; 12
Ad van Kemenade (pl. Jefke Janssen)
z.t.; 13 Gerben Karstens (pl. Ammer-
laan) 4.08.44; 14 Bert Boom (pl. Van
Beek) z.t.; 15 Cees van Espen (pl. Peters)
z.t.
Het ploegenklassement van de vierde
etappe luidt:
1 Ploeg Simons 12.19.08: 2 Ploeg Jefke
Janssen 12.19.56: 3 Ploeg Wouters 12.22.50;
cn 5 Ploeg René Janssens en ploeg
Buchly. beide 12.23.14.
Het algemeen ploegenklassement luidt:
1 René Janssens 43.17.01; 2 Simons
43.19.43; 3 Peters 43.21.38; 4 Jefke Jans
sen 43.22.29; 5 Buchly 43.25.53.
Het puntenklassement (groene trui)
luidt:
1 Henk Nijdam 15 pnt.: 2 Jan Janssen
21 pnt.; 3 André van Aert 29 pnt.; 4
Bart van der Ven 36 pnt.; 5 Piet Steen
voorden 40 pnt.
Het algemeen klassement na de vierde
etappe luidt:
1 Henk Nijdam (pl. René Janssens)
14.41.59; 2 Arie den Hartog (pl. Wouters)
14.43.54; 3 Jan Janssen (pl. Jef Janssen)
14.44.06: 4 Van Aert (pl. Simons) 14.45.38:
5 De Waard (pl. Buchly) 14.46.04: 6
Steenvoorden (pl. Peters) 14.46.44: 7 Ste
vens (B.) (pl. René Janssens) 14.47.43: 8
Cornelisse (pl. Lakeman) 14.47.54; 9 Van
der Ven (pl. Peters) 14.48.13; 10 Haes (pl.
Simons) 14.48.32; 11 Haseldonckx (B.)
(pl. René Janssens) 14.48.52; 12 Verwey
(pl. Van Beek) 14.49.30; 13 Van Espen
(pl. Peters) 14.50.06; 14 Visser (pl. Pe
ters) 14.50.15; 15 De Wit (pl. Buchly)
14.50.38.
De premiesprint tijdens de vierde
etappe werd gewonnen door Jan Jans
sens voor Den Hartog en Nijdam.
Het algemeen premieklassement na de
vierde dag luidt:
1 Jos Haseldonckx (B.) 4 pnt.; 2 en 3
Jan Janssen en Julien Stevens (B.) bei
den 3 pnt.
De prestatieprijs van de vierde etappe
werd toegekend aan Henk Nijdam.
JAN JANSEN
L. van der Flier staakte de strijd na
een valpartij.
W. van Smirren was niet gestart. Hij
bleek bij het inrijden voor de zondag
gereden ploegentijdrit een sleutelbeen te
hebben gebroken.
OLYMPIA'S TOUR DOOR NEDERLAND
1962 5eETAPPE
\START\
De spelers van het Columbiaanse
elftal, dat tot de zwakste van de zes
tien ploegen wordt gerekend, hebben
met een staking gedreigd, wanneer
hun daggeld (vijf dollar 17 gulden)
niet op het dubbele zou worden ge
bracht. Na heftige discussies tussen de
bestuursleden van de bond ging er
een voorstel uit om het daggeld op
7 1/2 dollar te stellen. „Wanneer onze
eisen niet worden ingewilligd, spelen
wij woensdag niet tegen Uruguay,
maar gaan we met gekruiste benen aan
de kant van het veld zitten", was het
antwoord van de spelers hierop. De
bestuursleden hebben toen maar door
de zure appel heen gebeten en de spe
lers hun „loonsverhoging" gegeven.
Een regen van protesten is losgekomen
naar aanleiding van de aanwijzing van
de scheidsrechters voor de verschillende
wedstrijden. De Zuidamerikaanse landen
zijn van mening, dat er te weinig arbiters
van hun continent zijn ingeschakeld, ter
wijl de Hongaren het onjuist vinden, dat
hun wedstrijd tegen Bulgarije wordt ge
leid door een Engelsman, daar Engeland
in dezelfde groep speelt- Overigens heb
ben de scheidsrechtei's zelf ook nog wel
het een en ander om over te mopperen.
Zij zijn ondergebracht in tweede klas-
hotels en moeten van hun daggeld van
tien dollar (ruim 30 gulden), diner, lunch
en alle verdere kosten betalen. Voor de
wedstrijden kregen ze zelfs geen vrij
kaarten ook niet voor de finale.
De Rhodesische motorrenner Gary
Hocking is met een shock, snij- en schaaf
wonden opgenomen in het ziekenhuis te
Douglas na een ongeluk tijdens de trai
ning voor de volgende week op het
Eiland Mann te houden TT-races-
Hocking reed op zijn MV Agusta met
een snelheid van meer dan 160 km per
uur, toen hij in een flauwe linkse bocht
de achterkant van de motor van de En
gelsman Graham Smith raakte. Beide
renners kwamen ten val en Hockings
machine vloog in brand. Beide renners
zijn in het ziekenhuis opgenomen- Hun
toestand is niet ernstig.
Een plotselinge daling van de tempe
ratuur heeft het weer in Chili, waar het
thans herfst is, doen omslaan. Op de
bergtoppen van de Andes ligt sneeuw,
terwijl in de lager gelegen gebieden lichte
regen is gevallen, ook in Santiago. Met
genoegen hebben de Engelsen in Ran-
cagua de depressie zien komen, vertrouwd
als zij hiermee zyn. Een nat en glad veld
is hun domein een droogteperiode van
precies zeven maanden is daarmee afge
sloten.
Het 70000 inwoners tellende stadje
Arica is geheel in de roes van het we
reldkampioenschap. De Avenida Veitiuno
de Mayo. de hoofdstraat, is één vlaggen- che en de Belg Pierre van Vooren.
zee en op een podium staat een grote
pop in Chileense klederdracht met een
wereldbol in de hand, waar omheen de
vlaggen zijn gegroepeerd van de vier
landen, die hier spelen: Rusland, Colum
bia, Uruguay en Zuid-Slavië. 's Avonds
is de straat verlicht met bont gekleurde
lampions- Om iedereen in de gelegen
heid te stellen de wedstrijden bij te wo
nen, die 's middags om drie uur begin
nen, zullen de winkels geopend zijn van
9-13 uur en van 19-21 uur. De werktij
den op kantoren en fabrieken zullen even
eens worden aangepast aan de speeltijden-
In april richtte de 46-jarige Chileense
journalist Jenaro Medina, een specialist
op politiek terrein, die de hele wereld
bereisde op jacht naar nieuws, een
sportblad op, genaamd „Gol Y Gol" (doel
en doel.De oplage na twee maan
dendriehonderdduizend exempla
ren.
Medina, wiens redactie bestaat uit spe
cialisten op velerlei gebied (literatuur,
film, toneel, economie, enz.) behalve op
dat van de sport, schrijft zijn succes toe
aan de populaire verteltrant, waardoor
iedereen de sport kan begrijpen. De en
kele sportjournalisten, die hij als mede
werkers heeft, staan onder strenge „cen
suur".
Alle kopij van hen wordt door de „te
ken-collega's" herschreven in de stijl, die
het publiek zo goed aanspreekt. De ver
wachting is gewettigd, dat tijdens het
toernooi om het wereldkampioenschap
de oplage tot 500.000 exemplaren zal stij
gen-
De Italiaan Guiseppe Zorzi heeft de
eerste etappe van de Daphiné Libéré
een etappe-wegwedstrijd voor profs, op
zijn naam gebracht. Zorzi legde de 217
kilometer van Chamonix naar Annecy
af in 5 uur 23 min. 9 sec. (gem. 41.075
km per uur.).
De renners zullen in zeven etappes 1492
km moeten afleggen. De finish van deze
wedstrijd voor merken-ploegen is te
Grenoble, waar de deelnemers 3 juni
arriveren. Dick Enthoven is de enige
Nederlander, die in deze wedstrijd uit
komt.
De etappe-uitslag luidt:
1 Zorzi (It.) 5.23.09, 2 de Mulder, Belg.
3 Wolshohl West-Duitsland, 4 Claes,
Belg. 5 Ruby Fr., 6 Baguet, Fr., allen
in dezelfde tijd als de winnaar.
Een peloton van 58 renners werd ex
aequo als zevende geklasseerd. Van deze
groep maakten o.m. deel uit de Fransen:
Darrigade, Forestier en Anquetil. de
Spanjaard Bahamontea, de Duitser Jun-
kermann en de Nederlander Dick Ent
hoven.
(Advertentie)
De Britse bond van kanaalzwemmers
heeft een lijst van mensen gepubliceerd,
die een poging willen doen Het Kanaal
over te zwemmen.
Het zijn: Op 8 juni: Jack Mac Clelland
(Ierland); 25 juni: Joe Smith; 27 juni:
Fed Baldasare: 7 juli: Arthur Ayres; 20
juli: Rush en Nicholls (zij gebruiken
echter een kano); 25 juli: Ella Andersen;
27 juli: Denis Sullivan; 7 augustus: Clau
dia Mac Pherson, Kendall Mellor en Hen
ri Bracewell, allen uit Canada; 23 augus
tus: Ned Barnie en Hans Neukirschne
West-Duitsland); 6 september: Ruth
Oldham en Margaret Lindsay; 21 septem
ber: Michel Jennings en de Indiër N. N.
Ray.
Nog geen data zijn bekend van de vol
gende zwemmers en zwemsters: de
Zweedse Marianne Stostrom, de Ameri
kaan Ted Ericson, de Canadees Yvan Cli-
De sleepboot „Oceaan", die op weg
was naar Aden, is in een cycloon terecht
gekomen en tydens deze storm is een
van de opvarenden over boord geslagen.
Men slaagde er in de man weer uit de
Nederlanders op leider Armand Desmet
in.
Na ruim 100 km kwam de beslissende
ontsnapping. Salvador sprong toen weg.
Piet van Est en vijf andere renners
voegden zich direct daarna bij de
Fransman. Het tempo ging omhoog en
en na 115 km bedroeg de voorsprong op
de groep anderhalve minuut. Het pelo
ton, reeds ver achter op het tijdschema,
reageerde niet eens. Nog geen vijf kilo
meter verder was de marge al 2.5 mi
nuut. De voorsprong groeide tot 3.5 mi
nuut. Toen verhoogde de grote groep
het tempo pas. De voorsprong werd tot
ruim twee minuten teruggebracht.
Ongekend spannend was de eindsprint.
De Italiaan Dino Bruni waande zich al
zeker van de zege, toen de film van aan
komst aantoonde, dat hij nog j"Ist door
zijn landgenoot Guiseppe Tonucci was
geklopt. Het publiek gaf weinig om die
wijziging. Immers, belangrijker toch was
het dat na vier „buitenlandse" overwin
ningen in successie eindelijk de Italiaan
se eer was gered.
De uitslag van de tiende etappe luidt:
1 Guiseppe Tonucci, Italië: 5.20.11,
Dino Bruni, Italië, 3 Alberto Marzailo,
Gilbert Salvador, 5 Willy Schroeders. 6
De Italiaan Guiseppe Tonucci is win
naar geworden van dc 10e etappe van de
Ronde van Italië. Hij legde de 210 km
van Chieti naar Fano af in 5 uur 20
minuten 10 sec. (gem. 40.851 km per uur)
In de eindsprint was de Italiaan de
snelste van een groep van acht renners,
waarin ook Piet van Est zat. De Neder
lander werd vierde in dezelfde tijd als
de winnaar. De Belg Armand Desmet
behoudt de leiderstrui.
Na de bestudering van de film van
aankomst werden er enige wijzigingen
m het etappe-klassement aangebracht.
Zo zakte van Est naar de zesde plaats.
Salvador, die zesde stond, werd vierde.
Huub Zilverberg werd in deze tiende
etappe, samen met een groot aantal
andere renners, met een tijd van 55.22.17
als 27e ex aequo geklasseerd.
Slechts Piet van Est. die van de tiende
naar de vierde plaats opklom in de alge
mene rangschikking, heeft van de hoogst-,
geklasseerde renners in deze nogal mo- Piet vail Est, Nederland, 7 Antonio Ac-i
notone etappe belangrijke winst kunnen corsi. 8 Franco Balmamion. allen zelfde
boeken. Ruim twee minuten liep deItijd als Tonucci, 9 Loris Guernieri 5,21.43.
kokende zee te halen; hij bleek van zyn
levensgevaarlijk avontuur een ribfrac-
tuur te hebben overgehouden.
Toen dit incident zich voordeed had de
„Oceaan" juist bericht gekregen dat de
Noorse motortanker „Fenja" leeg op weg
naar de Perzische Golf, in moeilijkheden
verkeerde wegens een gebroken krukas.
Het schip bevond zich bij de westkust
van India: De „Oceaan" heeft de over
boord geslagen schepeling eerst in Bom
bay afgezet, waar hij medische hulp
kreeg en is daarna de „Fenja" te hulp
'gesneld.
Het Engelse m.s. „Thistleroy", 7919 brt,
dat zich in de Indische Oceaan bevindt,
kreeg machineschade en zal door de
sleepboot „Schelde" worden bijgestaan.
De Schelde was op weg naar Barein en
zal heden de „Thistleroy" bereiken. Dit
schip heeft 11.000 ton tarwe aan boord
en was op weg van Australië naar En
geland.
Een derde sleepboot, .nl. de Rode Zee,
is op het ogenblik op weg naar de
„Sina Loa", een Engelse vrachtvaarder
van 7513 brt, die met een lading bananen
vanuit West-Indië naar Engeland op weg
is. Dit schip kampt 500 mijl ten noord
westen van de Azoren eveneens met ma
chineschade. De „Rode Zee", die op weg
was naar de thuishaven Maassluis en
zich bij Gibraltar bevond, kreeg opdracht
de „Sina Loa" bij te staan. De „Sina Loa"
zal naar Southampton of Liverpool wor
den gesleept, waarbij de „Rode Zee" zal
worden bijgestaan door de Engelse sleep
boot „Marinia".
Er heerst zwaar weer in het gebied,
waar de sleepboten moeten opereren, zo
dat het in alle drie gemelde gevallen
geen eenvoudige zaak zal zijn de in
moeilijkheden verkerende schepen veilig
in een haven te brengen.
Het gezaghebbende Japanse blad
..Mainichi" meldde gisteren dat dc Ja
panse marine in augustus van dit jaar
een vier schepen sterk onderzeeboot
eskader rijk zal worden. Een der oor
logsbodems is door de V.S. in bruik
leen verstrekt.
om nog vóór Pinksteren
met een nieuw tafelkleed
te pronken, ja, daar had
U aan gedacht. Maar een
bijzonder mooi weefstof
tafelkleed voor een zó
lage prijs, nee, daar had
U zelfs niet van ge
droomd. Toch is het mo
gelijk. Kijkt U maar.
Een stevig, degelijk tafel
kleed in de meest cou
rante kleurstelling, dus
passend in haast ieder in
terieur. Mooi afgewerkt
met franje. Dit alles voor
een speciale troefprijs:
BREDA BERGEN OP ZOOM
OOSTERHOU'
Nog een foto van onze landgenoot Jo
de Roo die de 61e rit Bordeaux-Parijs
gewonnen heeft. Hier zien we hem tij
dens de ereronde in het Parijse Pare
des Princes, geflankeerd door nr. 2,
de Fransman Mahé en nr. 3, de Belg
J anssens.
10 Emile Daems. België, z.t. 11 Jos.
Hoevenaars, België, z.t. 12 Angelino So-
ler 5.22.17.
De overige renners van het peloton
eindigden in dezelfde tijd als de Span
jaard Soler.
Huub Zilverberg finishte als 24e
auquo.
Het algemeen klassement na 10 etap
pes luidt:
1 Desmet, België 56.56.32, 2 Anglade,
Frankrijk 56.558.01, 3 Meco. Italië.
56.59.03, 4 Piet van Est, Nederland,
56.59.23, 5 Suarez, Spanje, 56.59.47; 6 Bat-
tistini 57.002.20, 7 Brugnani. 57.00 32 8
Pambianco. 57.01.14. 9 Moser 57.°1.26, 10
Peres Frances, Spanje, 51.01.39. 12 Huub
Zilverberg, Nederland 57.02.22.
(Van onze sportredactie).
PARIJS, maandag.
Jo de Roo, de glorieuze winnaar
van BordeauxParijs was van
ochtend eregast op de kan
toren van het Parijse dagblad
„Le Soir". Uit handen van de
directeur van dit blad ontving de
triomfator van de marathon van
de weg een plaquette, herinne
rend aan René Dunan, 'n sport
journalist, dig vele jaren achter
elkaar de derby volgde en die een
maand geleden op 48-jarige leef
tijd overleed. Jo was ontroerd,
toen hij werd toegesproken.
Uiteraard, de Zeeuw verstond
niet elk woord, maar hij begreep
toch wel waarover het gang-
Jo kwam ook onder de indruk van de
lof, die de Franse bladen hem in hun
maandagedities toezwaaiden. Bijna twee
volle pagina's gebruikten de redacteuren
van „L'Equipe" om.de wedstrijd, die de
Nederlander reed, te beschrijven. Jac
ques Goddet himself betoogt, dat Ja de
Roo het meeste recht op de zege had.
..Jo reed vanaf de aanvang van de
wedstrijd zeer agressief. Hij controleerde
feitelijk de gehele derby. Hü liet welis
waar FernanJ Delort een grote voor
sprong nemen, maar deze zo vroeg inge
zette aanval kon niet tot succes leiden.
Jo bekeek de wedstrijd heel wat beter
dan het vorige jaar. Hij plaatste zijn be
slissende demarrage op het juiste mo
ment". Lof heeft Jacques Goddet ook
voor Wim van Est. „De bijna 40 jaar
oude Wim heeft een prestatie geleverd,
die voor zijn leeftijd ongelooflijk is."
Opmerkelijk veel lof heeft ..L'Equipe"
ook voor Piet Rentmeester, die ronduit
de revelatie van de wedstijd wordt ge
noemd.
Groot figuur
IJzeren Willem vertrok nog zondag
avond uit Parijs. Hij was natuurlijk diep
teleurgesteld. Zijn Bredase vriend Har
ry Berende, die reeds menige wedstrijd
volgde en die ook deze Bordeaux zag,
had Wim natuurlijk zeer graag zien
winnen. „Wim heeft zich voor deze
wedstrijd geheel opgeofferd. Zijn gehele
voorseizoen stemde hij op Bordeaux
Parijs af. Jazeker, hij reed uitstekend.
Tot enige tientallen kilometers voor de
finish in het Pare des Princes had Wim
een kans. Toen was echter het woord
aan Jo de Roo. In Parijs ving ik de
teleurgestelde Wim op. Hij behoeft zich
niet te schamen. Het is logisch, dat zijn
leeftijd een rol begint te spelen, ik
hoop, dat Wim deze morele klap weer
snel te boven komt en dat hij zal blijven
koersen. Hij mag er trots op gaan nog
altijd een van de grote figuren in de
wedstrijd te zijn geweest".
Aanrijding
Piet Rentmeester en Jo de Haan reden
maandagmorgen samen uit Parij- weg.
Even buiten Brussel botste dc auto
van het tweetal tegen een vrachtwagen
aan. De chauffeur van de wagen sloeg
plotseling linksaf en dat zag chauffeur
Jo de Haan wel, maar om een aanryding
te voorkomen was het te laat. De Haan
klaagde over pijnen aan borst en arm.
Rentmeester liep verwondingen op aan
zyn linkerhand. De beide renners moes
ten naar een ziekenhuis in Brussel wor
den vervoerd. Hun auto was zo goed als
geheel vernield.
KAPELLE, 28 mei Glasaardb. p.
doos van 2 ons: extra 106-119. 1 86-102,
2 58-80; groenten: kropsla 14-16, rabar
ber 9,5-12. prei 21, radiis 9, bl.kool A2
77 B2 54 C2 35-43 afw. 26-37.
ROTTERDAM, 28 mei. Rleiaardap-
pelen 35 mm pwaarts voor het binnen
land f 39.00-f 45.00. Kleiaardappelen klei
ne maat f 15-f 20. Zeer weinig handel.
Prijzen berekend per 100 kg en op de
handelsvoorwaarden vastgesteld voor de
verkoop van consumptie-aardappelen op
wagon, schip of auto.
ROTTERDAM, 28 mei Totale aan
voer 1513, vette koeien en ossen 1513.
Prijs in centen per kg: vette koeien le
kw. 305-350, 2e kw- 280-305, 3e kw. 250-
380. Overzicht: vette koeien aanvoer
ruim, handel stroef, prijzen aanvankelijk
als vorige week, bij afloop teruglopende
prijzen voornamelijk voor 2e en 3e kwa
liteit, enkele prima's boven notering.
ROTTERDAM, 28 mei Peulvruchten
franco Rotterdam, groene erwten op mon
ster 30-37, schokkers op monster 30-39,
prima kwaliteiten daarboven.
WAALWIJK, 26 mei. In, de gang
van zaken in de schoen- en lederindu
strie zit weinig schot. De situatie is het
beste als zeer kalm weer te geven. Wel
zijn er enkele schoenfabrieken die nog
behoorlijk van werk voorzien zijn. en te
gen de gewoonte in betreft het ditmaal
meest fabrikanten van herenschoenen,
maar de meeste leven zoals men zegt
van de hand in de tand en wachten ge
duldig op orders en beter weer. Onte
genzeggelijk heeft het slechte en koude
weer in de afgelopen maanden de ver
koop van schoenen, enz. afgeremd maar
of de slechte gang van zaken nu uit
sluitend daaraan te wijten is, valt te
betwijfelen, daar ook in andere takken
van industrie de bedrijfsdrukte bedui
dend minder is. In elk geval is voor de
schoenindustrie praktisch één seizoen
door het slechte weer verloren en het
is te hopen dat het daarbij blijft
Vanzelfsprekend ondervindt ook de le
derindustrie de terugslag van de kalme
gang van zaken in de schoenindustrie en
is de vraag naar over- en onderleer
iets minder groot dan normaal-
Op de huidenmarkt blijven de prijzen
van standhoudend tot een iets gemakke
lijkere tendens. De afvallen, zoals hal
zen en liezen, zijn iets gemakkelijker in
prijs doch de mindere opbrengst tracht
men dan te verhalen op de croupons.
Ook in de reparatiesector is het vrij
kalm, en wacht men ook daar dat het
publiek wat meer gaat lopen.
Het eertijds zo nijpend tekort aan ar
beidskrachten is zo langzamerhand wel
opgeheven, al valt het nog steeds niet
mee aan jeugdig personeel te komen.
Rheinfelden 304 10), Ottenheim 399
(—9), Straatsburg 350 8), Maxau 539
D, Plochingen 137 -J-3)Mannheim
397 (+3), Steinbach 146 (+2), Mainz
360 (—4), Bingen 258 (—3). Kaub 290
(—2), Trier 191 (—71, Koblenz 276 (—8),
Keulen 290 (—9), Ruhrort 8501 (—13),
Lobith 1128 171, Nijmegen 914 161
Arnhem 920 (—171, Eefde IJssei 464 (—6),
Deventer 359 5), Monsin 5570 (onv.l,
Visé 5025 28), Borgharen 4040 10),
Belfeld 1209 (+30), Grave beneden de
sluis 430 (+83).