van Sublieme Jansen prestaties en Nijdam TRIOMFATOR JO DE ROO rsMiia Roo een ontving in plaquette Rond de wereldbeker Nederlandse helpen bij sleepboten Guiseppe Tonucci wint tiende étappe nog net zwaar weer Vierde etappe Olympia s 7oer Piet Rentmeester en Jo de Haan: autobotsing r g I e j o !2 3fiS 1 3 S Zware eisen Hoog tempo Pech Jammer voor Henk Vijfde étappe L oonsverhoging Protesten Depressie TT-races Mann Eerste ongeluk Vluggenzee Oplage Kanaalzwem mers Dauphine Libéré Italiaan wint eerste étappe Man sloeg over boord maar werd gered RONDE VAN ITALIË Piet van Est werd vierde Onderzeeboot eskader voor Japanse marine Dat was uw wens... WEEFSTOF TAFELKLEED 120 x 150 cm 675 140x170cm g 90 VROOM A DREESMANN MARKTEN WATERSTANDEN lÉiBB134 ök.213.651 u o 2 üi o 2 a DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 29 MEI 1962 LAMBERT VAN DER VEN KEES SNEPVANGERS (Van onze sportredactie) Zoals Jan Jansen deze vierde etappe fietste, zullen wij niet gauw vergeten. Evenmin hoe Henk Nijdam zijn leiderstrui met succes heeft verdedigd. Maar in ons geheugen zullen ook voor lange 'tijd gegrift zijn de prestaties van André van Aert, van Arie den Hartog, van de Waard, Kees Haes, Lambert van der Ven en Cees Snepvangers, die allemaal in de voorste rijen finishten. Zij leverden een heroïsch ge vecht met de regen, die vanaf de start onbarmhartig te keer ging, met de steenslagwegjes in het Limburgse heuvelland, de vinnige klims in Klein-Zwitserland en bij Eys, op een kleine 15 kilometer van de eindstreep, in Heerlen. Van zeer goeden huize moesten overi gens al die 67 overgebleven jongens zijn, die te Veldhoven om 3 uur op weg wer den gezonden en in Heerlen langs de wedstrijdjury konden rijden. Want het werd onder de gegeven omstandigheden een rit, die bijzondere kwaliteiten, doorzettingsvermogen en in de heuvels ook nog een grote dosis moed eiste. Tn de allereerste plaats moest een hoge snel heid worden ontwikkeld, omdat de 13 renners, die onmiddellijk na de start de anderen hun wielen hadden laten zien, snel wegschoten. Merkwaardig genoeg was het een vrij onbekende knaap, Wim van Dok uit Enkhuizen, die het sein tot de aanval gaf. Een andere gloednieuwe figuur, Janse- ma uit het Friese Wagenborgen, volgde dit voorbeeld, waarop Henk Nijdam zoals later bleek terecht op zijn beurt naar voren sprong. Wesseling, Den Har tog en Hermens, voegden zich bij hen en later completeerden Lambert van der Ven, De Waard, Kees Haest, Van der Flier. Jan Jansen en André van Aert, de 13 koppen tellende leidersgroep, die tot in Heerlen de boventoon zou blijven voeren. Wederom draaiden zij er een formida bel hoog tempo uit, soms tot ver over de 50 kilometer per uur, een snelheid die, evenals in de voorgaande jaren, niet kon worden verkregen, laat staan ver hoogd door het hoofdpeloton, waarin de (eamgenoten der vluchtelingen natuur lijk voor de tactische afremmingen van aan de kop van de hoofdgroep rijdende renners zorg droegen. Na 25 kilometer te Someren was door de leiders al een voorsprong van 40 se conden behaald en daarbij zou het niet blijven. Want wel bleven de hemelslui zen wagenwijd geopend, doch de wegen waren vooralsnog meestal een wielerbaan gelijk van wind kon praktisch niet worden gesproken. Het was goed gezien van de 3 ploeg leiders der Avia-, Capelux- en van Breda-Bier-équipe om 2 man mee naar voren te sturen. Dat de twee van Toon Simons: André van Aert en Kees Haest cr alleen in slaagden tezamen in Heerlen te eindigen, kwam omdat dit tweetal bij zonder sterk reed en tegen het slot voor zichtiger ging fietsen, omdat het dag- ploegenklassement, dat praktisch voor het grijpen lag, niet nodeloos in gevaar mocht worden gebracht. De twee andere ploegen raakten onderweg door pech of uitputting een mannetje kwijt. En toen André van Aert de tweede plaats voor zich opeiste vóór Den Hartog. Niidam en De Waard, toen Kees Haest uitstekende zesde werd en Cees Snepvangers zich als derde Simorrs-discipel aandiende met een mooie tiende plaats, konden de West brabantse jongens zich winnaar van de dagprijs voor ploegen noemen. Denk vooral niet te licht over die tiende plaats van Snepvangers, want de lange Zun- dertrijder had kans ge-zien in de laatste, hardste fase van het gevecht uit de gro te groep weg te springen en tezamen met Coen Visser en Gyzels tot de fraaie eer ste positie op te klimmen. En nu dan een schets van deze vierde rit, die in de annalen van Olympia's toer met ere mag worden vermeld. De 13 vluchtelingen hiervoor genoemd bleven onverminderd zeer hoge snelheden pro duceren. Na 32 kilometer langs het Wil- helminakanaal werd een voorsprong van 1 minuut genoteerd. Te Roermond (55 kilometer) bleek die al tot bijna 3 minu ten te zijn opgelopen. Naar Maastricht toe begonnen de sen sationele dingen. Bij de 68c kilometer kreeg Henk Nijdam met een lekke band af te rekenen. Uit de achter hem rij dende wagen met reservemateriaal werd hem een andere fiets aangereikt, die zo le zien niet paste bij zijn lengte en „zit". Nijdam ging intussen door, tezamen met weest niet verbaasd Gerard Wes seling, die zich evenals in Roozendaal uit de groep had laten terugvallen om zijn vriend, al was die dan van een an dere ploeg, bij te staan. Een zonderlinge situatie, die uiteraard niet te pas kwam. Wesseling deed langdurig kopwerk. maar tenslotte niet snel genoeg naar de zin van Nijdam, die aanvankelijk de fout maakte om zijn inmiddels weer herstel de fiets voor de aangereikte kleinere in te ruilen. Hij bedankte Wesseling en heeft toen 'n stukje fietsen weggegeven, dat de wa re wereldkampioen kenmerkt. Met 11 man nog in de leidende groep, waarin overigens enige zwakkere broeders, kon deze niet. of wilde niet beletten, dat Nij dam op zijn eentje er na 10 kilometer in slaagde zich bij de vluchtelingen aan te sluiten. Een stukje wielerkunde van het zuiverste water! Iets dergelijks zouden we later nog maals te zien krijgen. Nu van de jongen uit Nootdorp, Jansen. Dit speelde zich af in „Klein-Zwitserland", het meest ge vreesde deel van deze vierde etappe. Na dat wij achtereenvolgens Hermens, Van der Flier. Jansema, Van Dok, Van der Ven en Cornelisse als achterblijvers had den genoteerd,waren nabij Slenaken (135 kilometer) nog 6 leide-rs tezamen. In die zeer lastige klim had Jan Jansen kans gezien ongeveer 1000 m voorsprong op André van Aert. Kees Haest, Nijdan*. De Waard en De Hartog te nemen. Een prestatie van jewelste, en van een klim mer van grote klasse. Met ware doodsverachting joeg Jan sen zijn frêle racekarretje de hellingen af. nam de bochten voortreffelijk en scherp en klom tenslotte met groot ge mak del aatste kilometer helling op, die hem van de finish in Heerlen scheidde Een brok machtig mooie wielersport behoorde tot het verleden. Henk Nijdam behield niet slechts zijn oranjetrui, maar kon bovendien het groene shirt aantrek ken. In de top van het klassement kwa men grote veranderingen tot stand. Piet Steenvoorden en de Belg Stevens vielen ver terug, terwijl De Hartog. Jansen en Van Aert directe bedreigers geworden zijn van Nijdam. De officiële uitslag van de vierde etappe: 1 Jan Jansen (pl. Jefke Jansen) 4.03.58 (met bon. 4.02.58); 2 André van Aert (pl Simons) 4.05.22 «met bon. 4.04.52); 3 Arie den Hartog (pl. Wouters» 4.05.37 (met bon. 4.05.22): 4 Henk Nijdam (pl. René Janssens) 4.05.46; 5 Jaap de Waard (pl. Buchly) z.t.; 6 Cor Haest (pl. Simons) 4.05.54; 7 Bart van der Ven (pl. Peters) 4.08.05; 8 Coen Visser (pl. Peters) 4.08.22; 9 Raf Gijsel (pl. Jefke Jansen) z.t.; 10 HENK NIJDAM Cees Snepvangers (pl. Simons) z.t.; 11 Mik Snijder (pl. Van Beek) 4.08.36; 12 Ad van Kemenade (pl. Jefke Janssen) z.t.; 13 Gerben Karstens (pl. Ammer- laan) 4.08.44; 14 Bert Boom (pl. Van Beek) z.t.; 15 Cees van Espen (pl. Peters) z.t. Het ploegenklassement van de vierde etappe luidt: 1 Ploeg Simons 12.19.08: 2 Ploeg Jefke Janssen 12.19.56: 3 Ploeg Wouters 12.22.50; cn 5 Ploeg René Janssens en ploeg Buchly. beide 12.23.14. Het algemeen ploegenklassement luidt: 1 René Janssens 43.17.01; 2 Simons 43.19.43; 3 Peters 43.21.38; 4 Jefke Jans sen 43.22.29; 5 Buchly 43.25.53. Het puntenklassement (groene trui) luidt: 1 Henk Nijdam 15 pnt.: 2 Jan Janssen 21 pnt.; 3 André van Aert 29 pnt.; 4 Bart van der Ven 36 pnt.; 5 Piet Steen voorden 40 pnt. Het algemeen klassement na de vierde etappe luidt: 1 Henk Nijdam (pl. René Janssens) 14.41.59; 2 Arie den Hartog (pl. Wouters) 14.43.54; 3 Jan Janssen (pl. Jef Janssen) 14.44.06: 4 Van Aert (pl. Simons) 14.45.38: 5 De Waard (pl. Buchly) 14.46.04: 6 Steenvoorden (pl. Peters) 14.46.44: 7 Ste vens (B.) (pl. René Janssens) 14.47.43: 8 Cornelisse (pl. Lakeman) 14.47.54; 9 Van der Ven (pl. Peters) 14.48.13; 10 Haes (pl. Simons) 14.48.32; 11 Haseldonckx (B.) (pl. René Janssens) 14.48.52; 12 Verwey (pl. Van Beek) 14.49.30; 13 Van Espen (pl. Peters) 14.50.06; 14 Visser (pl. Pe ters) 14.50.15; 15 De Wit (pl. Buchly) 14.50.38. De premiesprint tijdens de vierde etappe werd gewonnen door Jan Jans sens voor Den Hartog en Nijdam. Het algemeen premieklassement na de vierde dag luidt: 1 Jos Haseldonckx (B.) 4 pnt.; 2 en 3 Jan Janssen en Julien Stevens (B.) bei den 3 pnt. De prestatieprijs van de vierde etappe werd toegekend aan Henk Nijdam. JAN JANSEN L. van der Flier staakte de strijd na een valpartij. W. van Smirren was niet gestart. Hij bleek bij het inrijden voor de zondag gereden ploegentijdrit een sleutelbeen te hebben gebroken. OLYMPIA'S TOUR DOOR NEDERLAND 1962 5eETAPPE \START\ De spelers van het Columbiaanse elftal, dat tot de zwakste van de zes tien ploegen wordt gerekend, hebben met een staking gedreigd, wanneer hun daggeld (vijf dollar 17 gulden) niet op het dubbele zou worden ge bracht. Na heftige discussies tussen de bestuursleden van de bond ging er een voorstel uit om het daggeld op 7 1/2 dollar te stellen. „Wanneer onze eisen niet worden ingewilligd, spelen wij woensdag niet tegen Uruguay, maar gaan we met gekruiste benen aan de kant van het veld zitten", was het antwoord van de spelers hierop. De bestuursleden hebben toen maar door de zure appel heen gebeten en de spe lers hun „loonsverhoging" gegeven. Een regen van protesten is losgekomen naar aanleiding van de aanwijzing van de scheidsrechters voor de verschillende wedstrijden. De Zuidamerikaanse landen zijn van mening, dat er te weinig arbiters van hun continent zijn ingeschakeld, ter wijl de Hongaren het onjuist vinden, dat hun wedstrijd tegen Bulgarije wordt ge leid door een Engelsman, daar Engeland in dezelfde groep speelt- Overigens heb ben de scheidsrechtei's zelf ook nog wel het een en ander om over te mopperen. Zij zijn ondergebracht in tweede klas- hotels en moeten van hun daggeld van tien dollar (ruim 30 gulden), diner, lunch en alle verdere kosten betalen. Voor de wedstrijden kregen ze zelfs geen vrij kaarten ook niet voor de finale. De Rhodesische motorrenner Gary Hocking is met een shock, snij- en schaaf wonden opgenomen in het ziekenhuis te Douglas na een ongeluk tijdens de trai ning voor de volgende week op het Eiland Mann te houden TT-races- Hocking reed op zijn MV Agusta met een snelheid van meer dan 160 km per uur, toen hij in een flauwe linkse bocht de achterkant van de motor van de En gelsman Graham Smith raakte. Beide renners kwamen ten val en Hockings machine vloog in brand. Beide renners zijn in het ziekenhuis opgenomen- Hun toestand is niet ernstig. Een plotselinge daling van de tempe ratuur heeft het weer in Chili, waar het thans herfst is, doen omslaan. Op de bergtoppen van de Andes ligt sneeuw, terwijl in de lager gelegen gebieden lichte regen is gevallen, ook in Santiago. Met genoegen hebben de Engelsen in Ran- cagua de depressie zien komen, vertrouwd als zij hiermee zyn. Een nat en glad veld is hun domein een droogteperiode van precies zeven maanden is daarmee afge sloten. Het 70000 inwoners tellende stadje Arica is geheel in de roes van het we reldkampioenschap. De Avenida Veitiuno de Mayo. de hoofdstraat, is één vlaggen- che en de Belg Pierre van Vooren. zee en op een podium staat een grote pop in Chileense klederdracht met een wereldbol in de hand, waar omheen de vlaggen zijn gegroepeerd van de vier landen, die hier spelen: Rusland, Colum bia, Uruguay en Zuid-Slavië. 's Avonds is de straat verlicht met bont gekleurde lampions- Om iedereen in de gelegen heid te stellen de wedstrijden bij te wo nen, die 's middags om drie uur begin nen, zullen de winkels geopend zijn van 9-13 uur en van 19-21 uur. De werktij den op kantoren en fabrieken zullen even eens worden aangepast aan de speeltijden- In april richtte de 46-jarige Chileense journalist Jenaro Medina, een specialist op politiek terrein, die de hele wereld bereisde op jacht naar nieuws, een sportblad op, genaamd „Gol Y Gol" (doel en doel.De oplage na twee maan dendriehonderdduizend exempla ren. Medina, wiens redactie bestaat uit spe cialisten op velerlei gebied (literatuur, film, toneel, economie, enz.) behalve op dat van de sport, schrijft zijn succes toe aan de populaire verteltrant, waardoor iedereen de sport kan begrijpen. De en kele sportjournalisten, die hij als mede werkers heeft, staan onder strenge „cen suur". Alle kopij van hen wordt door de „te ken-collega's" herschreven in de stijl, die het publiek zo goed aanspreekt. De ver wachting is gewettigd, dat tijdens het toernooi om het wereldkampioenschap de oplage tot 500.000 exemplaren zal stij gen- De Italiaan Guiseppe Zorzi heeft de eerste etappe van de Daphiné Libéré een etappe-wegwedstrijd voor profs, op zijn naam gebracht. Zorzi legde de 217 kilometer van Chamonix naar Annecy af in 5 uur 23 min. 9 sec. (gem. 41.075 km per uur.). De renners zullen in zeven etappes 1492 km moeten afleggen. De finish van deze wedstrijd voor merken-ploegen is te Grenoble, waar de deelnemers 3 juni arriveren. Dick Enthoven is de enige Nederlander, die in deze wedstrijd uit komt. De etappe-uitslag luidt: 1 Zorzi (It.) 5.23.09, 2 de Mulder, Belg. 3 Wolshohl West-Duitsland, 4 Claes, Belg. 5 Ruby Fr., 6 Baguet, Fr., allen in dezelfde tijd als de winnaar. Een peloton van 58 renners werd ex aequo als zevende geklasseerd. Van deze groep maakten o.m. deel uit de Fransen: Darrigade, Forestier en Anquetil. de Spanjaard Bahamontea, de Duitser Jun- kermann en de Nederlander Dick Ent hoven. (Advertentie) De Britse bond van kanaalzwemmers heeft een lijst van mensen gepubliceerd, die een poging willen doen Het Kanaal over te zwemmen. Het zijn: Op 8 juni: Jack Mac Clelland (Ierland); 25 juni: Joe Smith; 27 juni: Fed Baldasare: 7 juli: Arthur Ayres; 20 juli: Rush en Nicholls (zij gebruiken echter een kano); 25 juli: Ella Andersen; 27 juli: Denis Sullivan; 7 augustus: Clau dia Mac Pherson, Kendall Mellor en Hen ri Bracewell, allen uit Canada; 23 augus tus: Ned Barnie en Hans Neukirschne West-Duitsland); 6 september: Ruth Oldham en Margaret Lindsay; 21 septem ber: Michel Jennings en de Indiër N. N. Ray. Nog geen data zijn bekend van de vol gende zwemmers en zwemsters: de Zweedse Marianne Stostrom, de Ameri kaan Ted Ericson, de Canadees Yvan Cli- De sleepboot „Oceaan", die op weg was naar Aden, is in een cycloon terecht gekomen en tydens deze storm is een van de opvarenden over boord geslagen. Men slaagde er in de man weer uit de Nederlanders op leider Armand Desmet in. Na ruim 100 km kwam de beslissende ontsnapping. Salvador sprong toen weg. Piet van Est en vijf andere renners voegden zich direct daarna bij de Fransman. Het tempo ging omhoog en en na 115 km bedroeg de voorsprong op de groep anderhalve minuut. Het pelo ton, reeds ver achter op het tijdschema, reageerde niet eens. Nog geen vijf kilo meter verder was de marge al 2.5 mi nuut. De voorsprong groeide tot 3.5 mi nuut. Toen verhoogde de grote groep het tempo pas. De voorsprong werd tot ruim twee minuten teruggebracht. Ongekend spannend was de eindsprint. De Italiaan Dino Bruni waande zich al zeker van de zege, toen de film van aan komst aantoonde, dat hij nog j"Ist door zijn landgenoot Guiseppe Tonucci was geklopt. Het publiek gaf weinig om die wijziging. Immers, belangrijker toch was het dat na vier „buitenlandse" overwin ningen in successie eindelijk de Italiaan se eer was gered. De uitslag van de tiende etappe luidt: 1 Guiseppe Tonucci, Italië: 5.20.11, Dino Bruni, Italië, 3 Alberto Marzailo, Gilbert Salvador, 5 Willy Schroeders. 6 De Italiaan Guiseppe Tonucci is win naar geworden van dc 10e etappe van de Ronde van Italië. Hij legde de 210 km van Chieti naar Fano af in 5 uur 20 minuten 10 sec. (gem. 40.851 km per uur) In de eindsprint was de Italiaan de snelste van een groep van acht renners, waarin ook Piet van Est zat. De Neder lander werd vierde in dezelfde tijd als de winnaar. De Belg Armand Desmet behoudt de leiderstrui. Na de bestudering van de film van aankomst werden er enige wijzigingen m het etappe-klassement aangebracht. Zo zakte van Est naar de zesde plaats. Salvador, die zesde stond, werd vierde. Huub Zilverberg werd in deze tiende etappe, samen met een groot aantal andere renners, met een tijd van 55.22.17 als 27e ex aequo geklasseerd. Slechts Piet van Est. die van de tiende naar de vierde plaats opklom in de alge mene rangschikking, heeft van de hoogst-, geklasseerde renners in deze nogal mo- Piet vail Est, Nederland, 7 Antonio Ac-i notone etappe belangrijke winst kunnen corsi. 8 Franco Balmamion. allen zelfde boeken. Ruim twee minuten liep deItijd als Tonucci, 9 Loris Guernieri 5,21.43. kokende zee te halen; hij bleek van zyn levensgevaarlijk avontuur een ribfrac- tuur te hebben overgehouden. Toen dit incident zich voordeed had de „Oceaan" juist bericht gekregen dat de Noorse motortanker „Fenja" leeg op weg naar de Perzische Golf, in moeilijkheden verkeerde wegens een gebroken krukas. Het schip bevond zich bij de westkust van India: De „Oceaan" heeft de over boord geslagen schepeling eerst in Bom bay afgezet, waar hij medische hulp kreeg en is daarna de „Fenja" te hulp 'gesneld. Het Engelse m.s. „Thistleroy", 7919 brt, dat zich in de Indische Oceaan bevindt, kreeg machineschade en zal door de sleepboot „Schelde" worden bijgestaan. De Schelde was op weg naar Barein en zal heden de „Thistleroy" bereiken. Dit schip heeft 11.000 ton tarwe aan boord en was op weg van Australië naar En geland. Een derde sleepboot, .nl. de Rode Zee, is op het ogenblik op weg naar de „Sina Loa", een Engelse vrachtvaarder van 7513 brt, die met een lading bananen vanuit West-Indië naar Engeland op weg is. Dit schip kampt 500 mijl ten noord westen van de Azoren eveneens met ma chineschade. De „Rode Zee", die op weg was naar de thuishaven Maassluis en zich bij Gibraltar bevond, kreeg opdracht de „Sina Loa" bij te staan. De „Sina Loa" zal naar Southampton of Liverpool wor den gesleept, waarbij de „Rode Zee" zal worden bijgestaan door de Engelse sleep boot „Marinia". Er heerst zwaar weer in het gebied, waar de sleepboten moeten opereren, zo dat het in alle drie gemelde gevallen geen eenvoudige zaak zal zijn de in moeilijkheden verkerende schepen veilig in een haven te brengen. Het gezaghebbende Japanse blad ..Mainichi" meldde gisteren dat dc Ja panse marine in augustus van dit jaar een vier schepen sterk onderzeeboot eskader rijk zal worden. Een der oor logsbodems is door de V.S. in bruik leen verstrekt. om nog vóór Pinksteren met een nieuw tafelkleed te pronken, ja, daar had U aan gedacht. Maar een bijzonder mooi weefstof tafelkleed voor een zó lage prijs, nee, daar had U zelfs niet van ge droomd. Toch is het mo gelijk. Kijkt U maar. Een stevig, degelijk tafel kleed in de meest cou rante kleurstelling, dus passend in haast ieder in terieur. Mooi afgewerkt met franje. Dit alles voor een speciale troefprijs: BREDA BERGEN OP ZOOM OOSTERHOU' Nog een foto van onze landgenoot Jo de Roo die de 61e rit Bordeaux-Parijs gewonnen heeft. Hier zien we hem tij dens de ereronde in het Parijse Pare des Princes, geflankeerd door nr. 2, de Fransman Mahé en nr. 3, de Belg J anssens. 10 Emile Daems. België, z.t. 11 Jos. Hoevenaars, België, z.t. 12 Angelino So- ler 5.22.17. De overige renners van het peloton eindigden in dezelfde tijd als de Span jaard Soler. Huub Zilverberg finishte als 24e auquo. Het algemeen klassement na 10 etap pes luidt: 1 Desmet, België 56.56.32, 2 Anglade, Frankrijk 56.558.01, 3 Meco. Italië. 56.59.03, 4 Piet van Est, Nederland, 56.59.23, 5 Suarez, Spanje, 56.59.47; 6 Bat- tistini 57.002.20, 7 Brugnani. 57.00 32 8 Pambianco. 57.01.14. 9 Moser 57.°1.26, 10 Peres Frances, Spanje, 51.01.39. 12 Huub Zilverberg, Nederland 57.02.22. (Van onze sportredactie). PARIJS, maandag. Jo de Roo, de glorieuze winnaar van BordeauxParijs was van ochtend eregast op de kan toren van het Parijse dagblad „Le Soir". Uit handen van de directeur van dit blad ontving de triomfator van de marathon van de weg een plaquette, herinne rend aan René Dunan, 'n sport journalist, dig vele jaren achter elkaar de derby volgde en die een maand geleden op 48-jarige leef tijd overleed. Jo was ontroerd, toen hij werd toegesproken. Uiteraard, de Zeeuw verstond niet elk woord, maar hij begreep toch wel waarover het gang- Jo kwam ook onder de indruk van de lof, die de Franse bladen hem in hun maandagedities toezwaaiden. Bijna twee volle pagina's gebruikten de redacteuren van „L'Equipe" om.de wedstrijd, die de Nederlander reed, te beschrijven. Jac ques Goddet himself betoogt, dat Ja de Roo het meeste recht op de zege had. ..Jo reed vanaf de aanvang van de wedstrijd zeer agressief. Hij controleerde feitelijk de gehele derby. Hü liet welis waar FernanJ Delort een grote voor sprong nemen, maar deze zo vroeg inge zette aanval kon niet tot succes leiden. Jo bekeek de wedstrijd heel wat beter dan het vorige jaar. Hij plaatste zijn be slissende demarrage op het juiste mo ment". Lof heeft Jacques Goddet ook voor Wim van Est. „De bijna 40 jaar oude Wim heeft een prestatie geleverd, die voor zijn leeftijd ongelooflijk is." Opmerkelijk veel lof heeft ..L'Equipe" ook voor Piet Rentmeester, die ronduit de revelatie van de wedstijd wordt ge noemd. Groot figuur IJzeren Willem vertrok nog zondag avond uit Parijs. Hij was natuurlijk diep teleurgesteld. Zijn Bredase vriend Har ry Berende, die reeds menige wedstrijd volgde en die ook deze Bordeaux zag, had Wim natuurlijk zeer graag zien winnen. „Wim heeft zich voor deze wedstrijd geheel opgeofferd. Zijn gehele voorseizoen stemde hij op Bordeaux Parijs af. Jazeker, hij reed uitstekend. Tot enige tientallen kilometers voor de finish in het Pare des Princes had Wim een kans. Toen was echter het woord aan Jo de Roo. In Parijs ving ik de teleurgestelde Wim op. Hij behoeft zich niet te schamen. Het is logisch, dat zijn leeftijd een rol begint te spelen, ik hoop, dat Wim deze morele klap weer snel te boven komt en dat hij zal blijven koersen. Hij mag er trots op gaan nog altijd een van de grote figuren in de wedstrijd te zijn geweest". Aanrijding Piet Rentmeester en Jo de Haan reden maandagmorgen samen uit Parij- weg. Even buiten Brussel botste dc auto van het tweetal tegen een vrachtwagen aan. De chauffeur van de wagen sloeg plotseling linksaf en dat zag chauffeur Jo de Haan wel, maar om een aanryding te voorkomen was het te laat. De Haan klaagde over pijnen aan borst en arm. Rentmeester liep verwondingen op aan zyn linkerhand. De beide renners moes ten naar een ziekenhuis in Brussel wor den vervoerd. Hun auto was zo goed als geheel vernield. KAPELLE, 28 mei Glasaardb. p. doos van 2 ons: extra 106-119. 1 86-102, 2 58-80; groenten: kropsla 14-16, rabar ber 9,5-12. prei 21, radiis 9, bl.kool A2 77 B2 54 C2 35-43 afw. 26-37. ROTTERDAM, 28 mei. Rleiaardap- pelen 35 mm pwaarts voor het binnen land f 39.00-f 45.00. Kleiaardappelen klei ne maat f 15-f 20. Zeer weinig handel. Prijzen berekend per 100 kg en op de handelsvoorwaarden vastgesteld voor de verkoop van consumptie-aardappelen op wagon, schip of auto. ROTTERDAM, 28 mei Totale aan voer 1513, vette koeien en ossen 1513. Prijs in centen per kg: vette koeien le kw. 305-350, 2e kw- 280-305, 3e kw. 250- 380. Overzicht: vette koeien aanvoer ruim, handel stroef, prijzen aanvankelijk als vorige week, bij afloop teruglopende prijzen voornamelijk voor 2e en 3e kwa liteit, enkele prima's boven notering. ROTTERDAM, 28 mei Peulvruchten franco Rotterdam, groene erwten op mon ster 30-37, schokkers op monster 30-39, prima kwaliteiten daarboven. WAALWIJK, 26 mei. In, de gang van zaken in de schoen- en lederindu strie zit weinig schot. De situatie is het beste als zeer kalm weer te geven. Wel zijn er enkele schoenfabrieken die nog behoorlijk van werk voorzien zijn. en te gen de gewoonte in betreft het ditmaal meest fabrikanten van herenschoenen, maar de meeste leven zoals men zegt van de hand in de tand en wachten ge duldig op orders en beter weer. Onte genzeggelijk heeft het slechte en koude weer in de afgelopen maanden de ver koop van schoenen, enz. afgeremd maar of de slechte gang van zaken nu uit sluitend daaraan te wijten is, valt te betwijfelen, daar ook in andere takken van industrie de bedrijfsdrukte bedui dend minder is. In elk geval is voor de schoenindustrie praktisch één seizoen door het slechte weer verloren en het is te hopen dat het daarbij blijft Vanzelfsprekend ondervindt ook de le derindustrie de terugslag van de kalme gang van zaken in de schoenindustrie en is de vraag naar over- en onderleer iets minder groot dan normaal- Op de huidenmarkt blijven de prijzen van standhoudend tot een iets gemakke lijkere tendens. De afvallen, zoals hal zen en liezen, zijn iets gemakkelijker in prijs doch de mindere opbrengst tracht men dan te verhalen op de croupons. Ook in de reparatiesector is het vrij kalm, en wacht men ook daar dat het publiek wat meer gaat lopen. Het eertijds zo nijpend tekort aan ar beidskrachten is zo langzamerhand wel opgeheven, al valt het nog steeds niet mee aan jeugdig personeel te komen. Rheinfelden 304 10), Ottenheim 399 (—9), Straatsburg 350 8), Maxau 539 D, Plochingen 137 -J-3)Mannheim 397 (+3), Steinbach 146 (+2), Mainz 360 (—4), Bingen 258 (—3). Kaub 290 (—2), Trier 191 (—71, Koblenz 276 (—8), Keulen 290 (—9), Ruhrort 8501 (—13), Lobith 1128 171, Nijmegen 914 161 Arnhem 920 (—171, Eefde IJssei 464 (—6), Deventer 359 5), Monsin 5570 (onv.l, Visé 5025 28), Borgharen 4040 10), Belfeld 1209 (+30), Grave beneden de sluis 430 (+83).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 11