Xf
Karmann-Ghia Coupé: een
Volkswagen in sportkostuum
Standaardkarakter
bleef gehandhaafd
AUSTRALIË, op en
top AUTOLAND
EEN FIETS
3r
Niet alleen honden en
postduiven vinden de
weg naar huis terug
>OOR NIETS!
NUNTII zul!
Senoritas Special
GEVAARLIJK
INHALEN
HALF JAAR ZEBRAPAD
Carlton 3iet
Rij-eigenschappen
Corvair in zeepbakje
Goed doordacht
11.90
19.75
14 ct
Tips-tips - tips - tips tips - tips - tips - tips
Bond zonder naam
organiseert sterrit
der naastenliefde
ELKE DAG -3 MAANDEN LANG
DIT ZIJN DE WINNAARS YAN
DE ZESDE WEEK
STAAT U HIER DE VOLGENDE
WEEK BIJ!
AFWERKING
GEDEGEN
12
f *?Z. A
nd -
irig
smaak en
i kruiden-
rco's be
en goede
lijkesoep.
Brabant en Limburg I
s
JKS
5
N
DERS
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 24 MEI 1962
sjord kunnen worden. De kofferruim
te onder de motorkap en achterin is
even groot als bij de VW 1500,
maar om alles rationeel uit te bui
ten, zou men koffers op maat moe
ten nemen.
(Advertentie)
HOFNAR
personen). De nieuwe Karmann
Ghia ,,1500" is goed doordacht, trou
wens ook de ,,1200", waarmee we
vroeger reeds kennis hebben ge
maakt. De verstelbare voorstoelen en
rugleuningen verschaffen ideale zit-
posities. De bekleding ademt". De
instrumenten zijn gemakkelijk be
reikbaar en overzichtelijk geplaatst.
De snelheidsmeter is van het klok-
type, dat we persoonlijk boven al-
le andere stellen. De ruitewissers
hebben verschillende snelheden. De
bagageruimte is ruim voldoende voor
twee personen. Achter op de noodzit-
plaatsen (eventueel voor een kind)
kan veel worden gestouwd. Een na
deel is, dat de bagage niet kan wor
den vastgemaakt. Voor lange vakan
tiereizen lijkt het ons noodzakelijk,
dat koffers en pakketjes vastge-
rpot voor enige jaren was elke auto
nog uitgerust met een, nog uit
1925 stammend verlichtingssysteem,
waarhij men, nadat er gedimd was,
een donker gat inreed met alle ge
varen, die hieraan zijn verbonden. De
tegenwoordige A-symmetrische ver-
lichtingsmogelijkheid maakt het dim
men minder gevaarlijk, omdat men de
rechter weghelft tot op veilige afstand
kan blijven overzien en eventuele op-
stakels tijdig kan waarnemen.
[n het streven de achterruiten als
maar groter te maken, zit naast de
schoonheidsfactor, een belangrijk
winstpunt t.a.v. de verkeersveilig
heid. De achteruitkijk is breder en
dus beter maar hiernaast kan de
gene, die achter uw auto rijdt, door
uw auto, het vóór u rijdende verkeer
observeren en daar naar handelen.
Profiteer zoveel mogelijk van deze
extra veiligheid en ga ze niet verklei
nen door koffers, jassen, hoeden etc.
vóór de achterruit op te stapelen.
praktisch evenredig met het toeren
tal, neemt ook het vermogen van
de motor toe. Onder een bepaald mi
nimum toerental kan de motor niet
noemenswaard belast worden omdat
het motorkoppel te klein is. Dit
komt er dus op neer, dat het weg
rijden in een hogere dan de eerste
versnelling (in feite vertraging), een
overbelasting van de motor tengevolge
heeft en dus schade aan de motor
kan veroorzaken.
Cpoorstangarmen zijn met elkaar
verbonden door middel van de
spoorstang. Aangezien de lengte van
deze stang bepalend is voor het toe-
of uitspoor van de voorwielen, moet
deze veranderlijk zijn. Deze lengte
verandering kan tot stand komen,
doordat de spoorstang is voorzien
van linkse en rechtse draad of door
dat een der spoorstangeinden draai
baar is uitgevoerd. Hoe de construc
tie ook moge zijn, als leek mag
men nimmer iets aan de spoorstang-
lengte gaan veranderen.
TJ VRAAGT MAAR:
De heer v.d. B. te Steenbergen is
sinds kort eigenaar van een Simca
Stoile. Met het bezit kwamen de zor
gen, want na nog geen 4000 km is
het olieverbruik dermate opgelopen,
dat de eigenaar er geen rustig ogen
blik meer van heeft. De eerste twee
verversingsperioden, nl. van 0 tot 500
en van 5Ö0 tot 2000 ging alles naar
wens en gebruikte de motor geen
spatje olie. Nu, volgens fabrieksvoor-
schrift. de sprong naar 6000 gemaakt
mag worden, blijkt de motor ineens
vrij veel olie te gaan verbruiken. De
vraag is nu, wat wij van dit alles
denken. Twee verdere vragen be
treffen het gebruik van andere
merken olie en de plaats van her
komst der Simca.
Dat een nieuwe motor, kort na de
ingebruikname, wat olie gaat ver
bruiken is vrij normaal en dus geen
nieuws onder de zon. In feite verwon
dert het ons, dat u de eerste 2000 km
geen verbruik hebt kunnen aflezen
op de peilstok. Een verklaring hier
voor kan zijn, dat het peil werd ge
compenseerd door benzine en water,
die tijdens de koude starts gevormd,
de olie in het carter aanvullen. Het
duurt geruime tijd, voordat de zui
gerveren volkomen ingelopen zijn.
De olieschraapveer ligt beslist niet
vanaf de eerste km rijden vlak tegen
de cilinderwand, de olie kan zodoen
de boven de zuiger komen en wordt
daar „verbruikt". De aldus verloren
gegane olie dient uiteraard in het
carter door nieuwe te worden ver
vangen (bijvullen tot bovenste merk-
streep bij koude motor)Een ver
bruik van 1 liter per 1000 km is voor
de nieuwe motor beslist niet veront
rustend en heeft zelfs bepaalde voor
delen. Na 8000 km moet dit verbruik
echter wel zijn gereduceerd tot een
verbruik van 1 op 2000; is dit niet
het geval, dan is het nog alle tijd om
alarm te slaan. Wel doet u goed de
motor zorgvuldig te onderzoeken op
eventuele lekkages van pakkingen en
dichtingsringen; dit soort verlies van
olie is ontoelaatbaar.
Wat betreft de te gebruiken olie
soorten en merken, moeten we u ten
sterkste aanraden, in deze de voor
schriften van de fabriek nauwkeurig
op te volgen .Wijkt u van deze voor
schriften af, dan is het mogelijk dat
bij een eventueel garantiegeval uw
claim wordt afgewezen. Het door
u gevraagde adres is: Simca s.a.
Voissy chez Paris France.
Deze „onbegrensde mogelijkheden"
hebben zich echter niet alleen tot
de Verenigde Staten beperkt. Ook
economisch jonge landen, zoals bij
voorbeeld Australië, hebben op ver
schillende terreinen een stormachti
ge ontwikkeling doorgemaakt.
Het lijkt daarom een boute bewe
ring, wanneer wij stellen, dat in
Australië 1 op de 3 inwoners een
auto heeft. Toch is dit het geval.
Wanneer wij daarbij nog weten dat
dit uitgestrekte werelddeel evenveel
inwoners heeft als ons land, namelijk
11 miljoen, dan is het duidelijker
dat dit cijfer vrij hoog ligt.
De vlucht, die de automobielfa
brieken in Australië genomen heb
ben is buitengewoon groot. Deze be
gon twaalf jaar geleden en sindsdien
is deze tak van industrie een van
de belangrijkste van Australië ge
worden. Hij heeft momenteel een
produktiecapaciteit van 400.000
auto's per jaar, hetgeen voldoende
is om aan de binnenlandse vraag
te voldoen, terwijl honderdduizend
wagens jaarlijks kunnen worden ge
ëxporteerd. De auto's, die in Aus
tralië worden gebruikt, worden
haast allemaal in licentie vervaar
digd door geaffilieerde onderne
mingen van buitenlandse autofabrie-
Pater Ch. Knibbeler van de Bond zon
der Naam krijgt het zondag bijzonder
druk. Hij moet dan tussen half twee en
zes uur 's middags ongeveer 30.000 vaders
en moeders toespreken, die in 7000 auto's
van particulieren naar zalen in Zwolle,
's-Hertogenbosch en Den Haag worden
vervoerd ter gelegenheid van de tradi
tionele „sterrit der naastenliefde" van de
Bond zonder Naam. Om in elke zaal op
tijd aanwezig te kunnen zijn, gaat pater
Knibbeler gebruik maken van een heli
kopter.
De sterrit der naastenliefde is bedoeld
voor huisvaders en -moeders, die anders
nooit eens uitgaan en die nu op een dagje
uit worden getrakteerd, terwijl meisjes
het achtergebleven gezin belangeloos ver
zorgen. Een groot aantal artiesten en
orkesten zal de 30.000 vaders en moeders
in drie zalen te Zwolle, twee in Den
Bosch en een in Den Haag onthalen op
een rijk gevarieerd showprogramma.
Men ziet aan de lijnen, dat de
Karmann Coupé niet volgens een
bepaalde mode is ontworpen. Met
name de ,,1200" vertegenwoordigt
nog het tijdperk van de „afgeronde
vormen" en hij maakt dan ook een
tamelijk „tijdloze" indruk. Het
Het rijkarakter is ongeveer zoals
bij de VW. De krachtbron is de vier-
cilinder luchtgekoelde boxermotor
van 1493 cc (achterin), die bij 3800
omwentelingen per minuut 45 p.k.
levert. De compressieverhouding is
slechts 7.2:1 en deze omstandigheid
waarborgt de toch al sterke en vi
tale VW-motor een lange levensduur.
We hebben met de Karmann Ghia
1500 verrassend hoge kruissnelhe-
den gehaald. De wagen laat zich
uiterst gemakkelijk en soepel ma
noeuvreren, ook in het stadsverkeer.
De topsnelheid schommelt om 130
km per uur. Door zijn gunstige aëro
dynamische vorm is de circa 900 kg
wegende Karmann iets sneller dan
de VW 1500. Het acceleratievermo
gen is goed. Van 0-80 km p. u. in
14 seconden en van 0-100 in 23 sec.
is heel redelijk. De inhoud van de
benzinetank is 40 liter en men kan
er lang mee toe, want de consump
tie varieert van 8.5 tot 9 liter op
100 km. Bij gedecideerd rijden met
een gemiddelde snelheid van 60 km
per uur neemt de Karmann niet
meer dan 7.5 liter p. 100 km. Het
spreekt vanzelf, dat men met zo'n
scheutje geen sportieve prestaties
mag verwachten, maar daarvoor is
deze degelijke VW in sportief kos
tuum ook niet bedoeld. De vier ver
snellingen vooruit zijn alle gesyn
chroniseerd. Het versnellingsmecha
nisme reageert exact en soepel. De
remmen zijn bijzonder effectief. Het
rijden met de Karmann Ghia is ple
zierig. Men voelt dat men te ma
ken heeft met een uiterst degelijke
en betrouwbare wagen en dat men
nog iets meer heeft dan de VW 1500
biedt. De prijs is f 10.750 voor de
,.1500" en f 8475 voor de „1200". De
Karmann Ghia 1500 is er in een
coupé- en cabrioletuitvoering.
ken, met één uitzondering, de Hol
den, die een geheel in Australië ont
worpen auto is, zij het dan, dat ook
deze wagen door General Motors
wordt gebouwd. De produktie van
de Holden ligt rond de 550 per dag,
terwijl gedurende de afgelopen
twaalf jaar meer dan 750.000 wa
gens worden afgeleverd. In Austra
lië zijn verder alle grote Amerikaan
se en Europese autofabrieken verte
genwoordigd. Zoals de hiernaast af
gebeelde foto van Sydney laat zien,
ziet men behalve bekende Ameri
kaanse modellen ook b.v. Volkswa
gens, die vroeger in Australië wer
den geassembleerd, maar die nu ge
heel uit Australische onderdelen wor
den vervaardigd, op de Australische
wegen.
Het is duidelijk, dat het grote
aantal motorvoertuigen een andere
industrie, de benzinemaatschappijen
het een en ander te doen geeft.
Deze oliemaatschappijen hebben in
tussen meer dan 380 miljoen Aus
tralische ponden in Australië geïn
vesteerd en hebben totaal tweeën
dertigduizend mensen in dienst. Dat
dit overigens hard nodig is blijkt
uit het feit, dat dit jaar de Aus
tralische automobilisten ongeveer
977.380.000 liter benzine zullen ge
bruiken.
Alhoewel de voetgangersregeling
over het algemeen goed voldoet blijkt
dat in de praktijk het samenspel tus
sen voetganger en weggebruiker nog
wel eens te wensen overlaat. Nu zijn
de voetgangers-oversteekplaatsen",
de zebra's, onder bepaalde omstan
digheden slecht zichtbaar en deze
worden dan ook in vele gevallen
te laat opgemerkt.
De ANWB meent dat een verder
onderzoek inzake de verlichting en
uitvoering van de zebra-paden zeker
gewenst is. Daar tegenover staat dat
de manier van rijden van veel fiet
sers en automobilisten een aarzelend
verleen de voetgangers
royaal voorrang op de
zebrapaden.
|NI£I SNEL AANRIJDEN EN
PLOTSELING STOPPEN)
nieuwste sportkostuum van de VW,
model 1962, heeft een gemodificeerde
zeepbakje-stijl, met hier en daar
een streek, die aan de Corvair doet
denken. De lijn in profiel is achter
de deur gebroken, kennelijk met de
bedoeling de wagen een modernere
touch te geven. Wat ons betreft was
dit volkomen overbodig. De nieuwe
Karmann Ghia 1500 had zijn be
haaglijk vloeiende lijn best mogen
behouden. Dit neemt echter niet
weg, dat hij ontegenzeglijk hoge
schoonheidswaarden heeft. Hier
blijkt duidelijk, dat een carrosserie
niet modieus hoeft te zijn om mooi
te zijn. De carrosserielijnen zijn ele
gant cn zacht afgerond en derhalve
vrij individueel gehouden. Er gaat
van deze harmonische wagen een
zekere distinctie uit.
Bijzondere zorg is besteed aan het
interieur en het comfort (voor twee
Lang hebben we ons erover verbaasd, wanneer we hoorden, dat in
Amerika zoveel meer mensen telefoon, televisie, badkamer of auto
mobiel tot hun beschikking hadden, wat waarschijnlijk een reden is
geweest, dat dit land dromerig tot een luilekkerland van de bekende
„onbegrensde mogelijkheden" werd verheven.
De ANWB is van mening dat er
te vaak nog sprake is van een min
of meer brutale rijwijze van enkele
automobilisten, zowel op de bui
tenweg als in de bebouwde kom.
Veelal is het een kwestie van snij
den na een gevaarlijke inhaalma
noeuvre. Hier ziet u zo'n geval.
Het kruispunt wordt geregeld met
verkeerslichten en de bestuurder
van auto A wil na het kruispunt
de eerste zijstraat rechts inslaan.
Deze bestuurder stelt zich voor het
rode verkeerslicht in de linker
rijstrook naast auto B op. Wanneer
het licht op groen springt rijdt A
met grote snelheid weg, stuurt dan
vóór B langs naar rechts om vlak
voor de zijstraat sterk af te rem
men en de zijstraat in te slaan.
Het is duidelijk dat B door deze
rijwijze sterk gehinderd wordt. In
een dergelijk geval dient A zich
achter B op te stellen en na B
het kruispunt op te rijden. Deze
rijwijze getuigt van een juist be
grip voor het samenspel op de weg,
De gehele manoeuvre kost beslist
niet meer tijd terwijl het overige
Aan het begin van iedere lente
beleven wij één van de grootste
natuurwonderen. De vogels keren
uit hun winterverblijven terug
naar de noordelijke streken. Het
feit, dat vogels in staat zijn zon.
der omwegen hun zomer- en win-
terplaatsen te bereiken was lange
tijd 'n raadsel. Ook thans zijn de
geleerden nog niet in staat dit
verschijnsel volledig te verkla
ren. De meesten zijn van mening,
dat de dieren zich tijdens de
vlucht overdag richten naar de
zon en 's nachts naar de stand
van de sterren.
Veel moeilijker dan het gerichte trek
ken van zwermen vogels is het geheim
te verklaren, hoe dieren de weg naar
huis terugvinden. Steeds weer leest
men ontroerende verhalen over honden,
die hun poten stukliepen om bij hun
baas terug te komen. Zelfs muizen, die
een dame in München in een dierentuin
had gebracht, omdat zij ze niet wilde
doden keerden terug. In een lange rij
van proeven hebben zoölogen ter verkla
ring van dit fenomeen een gecompli
ceerd systeem uitgedacht. Deze theorie
gaat ervan uit, dat het dier met behulp
van een met ons lengte- en breedtegra
den overeenkomend coördinatiesysteem
de plaats van herkomst bepaald; de daar
bij behorende gegeven van deze plaats
zijn bekend en zo zijn de dieren dan in
staat met een soort van „lichtkompas-
orëntatie" op hun doel af te lopen. Pro
fessor Precht van het Zoölogisch Insti
tuut van de universiteit in Kiel heeft
thans echter door talrijke proeven be
wezen, dat de optische oriëntatie voor
het de weg naar huis terugvinden niet
noodzakelijk is.
Bij proeven met zoogdieren, amfibieën,
insekten en vogels heeft hij aangetoond,
dat zij zich ook zonder beïnvloeding
door het licht oriënteren en de weg naar
huis terug kunnen vinden. Hij heeft kat
ten, die reeds jarenlang van huis waren,
in een afgedekt labyrint gezet, dat 24
gelijke uitgangen had. De dieren werden
niet geholpen door bepaalde geuren of
geluiden en toch verliet meer dan de
helft van hen het labyrint in de rich
ting van zijn of haar thuis. Zelfs muizen,
waarmede in Wilhelmshaven dezelfde
proeven werden gedaan, reageerden
evenzo. Bijzonder interessante proeven
heeft professor Precht gedaan met lach-
meeuwen. Zij werden 75 kilometer ver
van hun broedplaatsen verwijderd, in
afgeschermde kooien ondergebracht. Bij
deze afstand is oriëntatie door middel
van geur of geluid niet meer mogelijk.
In het proefstation, in de ijzeren kooien,
die voorzien waren van een zonwering,
vertoonden de meeuwen reeds spoedig
de neiging in een bepaalde richting te
ontvluchten. Zij gaven ondubbelzinnig
de voorkeur aan de naar de plaats van
herkomst gerichte sector. De methoden
van professor Precht hebben weliswaar
nog niet geleid tot een definitieve op
heldering, maar zij hebben diens onder
zoekingen toch „rijp voor het laborato
rium" gemaakt.
(Advertentie)
(t/m 00 juni'62) heeft iedereen die een
nieuwe fiets koopt, de kans diefiets (plus
toebehoren) cadeau te kFijgen I
ZATERDAG 5 MEI
mevr. J. Berssenbrugge
M. Montessorilaar» 1, Amersfoort
MAANDAG 7 MEI
mej. A. Michels
Molenstraat 11, Tilburr»
DINSDAG 8 MEI
de heer S. Feenstra
No. 110, St. Nicolaasga.
WOENSDAG 9 MEI
mej. S, J." Modderman
Schonegevelstraat 39, Wolvega*
DONDERDAG 10 MEI
de heer C. J. van Ginneketi
Kerkstraat 12, Bavel.
VRIJDAG 11 MEI
mevr. K. v.d. Meer
Zuidweg 41, Rijpweterïng.
(vraag uw fietsenhandelaarinlichtingen)
1 62S»7lANWB|V.PELT
oversteken van de voetganger in de
hand werkt. Steekt een voetganger
op een zebra over dan bent u wette
lijk verplicht hem of haar een vrije
doorgang te verlenen. Het is echter
van het grootste belang dat die voet
ganger het gevoel krijgt dat deze
voorrang hem royaal wordt verleend.
RÜ daarom niet rakelings voor of
achter langs een overstekende voet
ganger. Het op korte afstand passe
ren van voetgangers is gevaarlijk, het
maakt hen onrustig en maar al te
vaak is aarzelend en onzeker over
steken het gevolg.
De Karmann-Ghia Coupé is het sportkostuum van de Volkswagen.
Men herkent de Wolfsburger echter niet voor in de elegante Karmann
gereden te hebben. Maar eenmaal achter het stuur merkt men direct
dat het gedrag en de rij-eigenschappen van de VW zijn. De Karmann-
Ghia ziet er zeer degelijk en sportief uit, maac een sportwagen is
het niet. Het standaardkarakter van de VW is gehandhaafd, hetgeen
door vele autoliefhebbers, die geen driftige sport wensen, maar toch
„iets meer" willen hebben, wordt gewaardeerd. De Karmann-Gia is
een kwaliteitsprodukt van de bekende fabriek in Osnabrück en wat
de representatie en de esthetische aanblik betreft geeft hij inderdaad
meer dan het massaprodukt van Wolfsburg.
CHARMANT
OOR EEN GULOEN
In de loop der jaren is de Kar
mann Ghia een geziene wagen aan
de periferie van de sportwagen
wereld geworden. Hij richt zich tot
een publiek, dat „een fijne en
sportief uitziende auto"
wil hebben, zonder de
JR hoge kosten, die een
H AM echte sport met zich
BAgfllH meebrengt, in de porte-
monnee te voelen. In
1955 is de eerste speci
ale versie van de
Volkswagen uitgeko
men.
De door Ghia ont
worpen carrosserie
werd bij Karmann-
Osnabrück aanbesteed.
Naderhand zijn er op
dezelfde chassiscom-
ponenten als van de
V.W. verscheidene
wijzigingen in aange
bracht. De degelijke afwerking en de
uitzonderlijk goede detailbehandelin
gen zijn geperfectioneerd. Men zou
vergelijkingen met hoger geprijsde
klassewagen moeten maken om de
Karmann-carrosserie recht te doen
wedervaren.
(Advertentie)
TUSSEN NEUS EN LIPPEN