Xf Karmann-Ghia Coupé: een Volkswagen in sportkostuum Standaardkarakter bleef gehandhaafd AUSTRALIË, op en top AUTOLAND EEN FIETS 3r Niet alleen honden en postduiven vinden de weg naar huis terug >OOR NIETS! NUNTII zul! Senoritas Special GEVAARLIJK INHALEN HALF JAAR ZEBRAPAD Carlton 3iet Rij-eigenschappen Corvair in zeepbakje Goed doordacht 11.90 19.75 14 ct Tips-tips - tips - tips tips - tips - tips - tips Bond zonder naam organiseert sterrit der naastenliefde ELKE DAG -3 MAANDEN LANG DIT ZIJN DE WINNAARS YAN DE ZESDE WEEK STAAT U HIER DE VOLGENDE WEEK BIJ! AFWERKING GEDEGEN 12 f *?Z. A nd - irig smaak en i kruiden- rco's be en goede lijkesoep. Brabant en Limburg I s JKS 5 N DERS DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 24 MEI 1962 sjord kunnen worden. De kofferruim te onder de motorkap en achterin is even groot als bij de VW 1500, maar om alles rationeel uit te bui ten, zou men koffers op maat moe ten nemen. (Advertentie) HOFNAR personen). De nieuwe Karmann Ghia ,,1500" is goed doordacht, trou wens ook de ,,1200", waarmee we vroeger reeds kennis hebben ge maakt. De verstelbare voorstoelen en rugleuningen verschaffen ideale zit- posities. De bekleding ademt". De instrumenten zijn gemakkelijk be reikbaar en overzichtelijk geplaatst. De snelheidsmeter is van het klok- type, dat we persoonlijk boven al- le andere stellen. De ruitewissers hebben verschillende snelheden. De bagageruimte is ruim voldoende voor twee personen. Achter op de noodzit- plaatsen (eventueel voor een kind) kan veel worden gestouwd. Een na deel is, dat de bagage niet kan wor den vastgemaakt. Voor lange vakan tiereizen lijkt het ons noodzakelijk, dat koffers en pakketjes vastge- rpot voor enige jaren was elke auto nog uitgerust met een, nog uit 1925 stammend verlichtingssysteem, waarhij men, nadat er gedimd was, een donker gat inreed met alle ge varen, die hieraan zijn verbonden. De tegenwoordige A-symmetrische ver- lichtingsmogelijkheid maakt het dim men minder gevaarlijk, omdat men de rechter weghelft tot op veilige afstand kan blijven overzien en eventuele op- stakels tijdig kan waarnemen. [n het streven de achterruiten als maar groter te maken, zit naast de schoonheidsfactor, een belangrijk winstpunt t.a.v. de verkeersveilig heid. De achteruitkijk is breder en dus beter maar hiernaast kan de gene, die achter uw auto rijdt, door uw auto, het vóór u rijdende verkeer observeren en daar naar handelen. Profiteer zoveel mogelijk van deze extra veiligheid en ga ze niet verklei nen door koffers, jassen, hoeden etc. vóór de achterruit op te stapelen. praktisch evenredig met het toeren tal, neemt ook het vermogen van de motor toe. Onder een bepaald mi nimum toerental kan de motor niet noemenswaard belast worden omdat het motorkoppel te klein is. Dit komt er dus op neer, dat het weg rijden in een hogere dan de eerste versnelling (in feite vertraging), een overbelasting van de motor tengevolge heeft en dus schade aan de motor kan veroorzaken. Cpoorstangarmen zijn met elkaar verbonden door middel van de spoorstang. Aangezien de lengte van deze stang bepalend is voor het toe- of uitspoor van de voorwielen, moet deze veranderlijk zijn. Deze lengte verandering kan tot stand komen, doordat de spoorstang is voorzien van linkse en rechtse draad of door dat een der spoorstangeinden draai baar is uitgevoerd. Hoe de construc tie ook moge zijn, als leek mag men nimmer iets aan de spoorstang- lengte gaan veranderen. TJ VRAAGT MAAR: De heer v.d. B. te Steenbergen is sinds kort eigenaar van een Simca Stoile. Met het bezit kwamen de zor gen, want na nog geen 4000 km is het olieverbruik dermate opgelopen, dat de eigenaar er geen rustig ogen blik meer van heeft. De eerste twee verversingsperioden, nl. van 0 tot 500 en van 5Ö0 tot 2000 ging alles naar wens en gebruikte de motor geen spatje olie. Nu, volgens fabrieksvoor- schrift. de sprong naar 6000 gemaakt mag worden, blijkt de motor ineens vrij veel olie te gaan verbruiken. De vraag is nu, wat wij van dit alles denken. Twee verdere vragen be treffen het gebruik van andere merken olie en de plaats van her komst der Simca. Dat een nieuwe motor, kort na de ingebruikname, wat olie gaat ver bruiken is vrij normaal en dus geen nieuws onder de zon. In feite verwon dert het ons, dat u de eerste 2000 km geen verbruik hebt kunnen aflezen op de peilstok. Een verklaring hier voor kan zijn, dat het peil werd ge compenseerd door benzine en water, die tijdens de koude starts gevormd, de olie in het carter aanvullen. Het duurt geruime tijd, voordat de zui gerveren volkomen ingelopen zijn. De olieschraapveer ligt beslist niet vanaf de eerste km rijden vlak tegen de cilinderwand, de olie kan zodoen de boven de zuiger komen en wordt daar „verbruikt". De aldus verloren gegane olie dient uiteraard in het carter door nieuwe te worden ver vangen (bijvullen tot bovenste merk- streep bij koude motor)Een ver bruik van 1 liter per 1000 km is voor de nieuwe motor beslist niet veront rustend en heeft zelfs bepaalde voor delen. Na 8000 km moet dit verbruik echter wel zijn gereduceerd tot een verbruik van 1 op 2000; is dit niet het geval, dan is het nog alle tijd om alarm te slaan. Wel doet u goed de motor zorgvuldig te onderzoeken op eventuele lekkages van pakkingen en dichtingsringen; dit soort verlies van olie is ontoelaatbaar. Wat betreft de te gebruiken olie soorten en merken, moeten we u ten sterkste aanraden, in deze de voor schriften van de fabriek nauwkeurig op te volgen .Wijkt u van deze voor schriften af, dan is het mogelijk dat bij een eventueel garantiegeval uw claim wordt afgewezen. Het door u gevraagde adres is: Simca s.a. Voissy chez Paris France. Deze „onbegrensde mogelijkheden" hebben zich echter niet alleen tot de Verenigde Staten beperkt. Ook economisch jonge landen, zoals bij voorbeeld Australië, hebben op ver schillende terreinen een stormachti ge ontwikkeling doorgemaakt. Het lijkt daarom een boute bewe ring, wanneer wij stellen, dat in Australië 1 op de 3 inwoners een auto heeft. Toch is dit het geval. Wanneer wij daarbij nog weten dat dit uitgestrekte werelddeel evenveel inwoners heeft als ons land, namelijk 11 miljoen, dan is het duidelijker dat dit cijfer vrij hoog ligt. De vlucht, die de automobielfa brieken in Australië genomen heb ben is buitengewoon groot. Deze be gon twaalf jaar geleden en sindsdien is deze tak van industrie een van de belangrijkste van Australië ge worden. Hij heeft momenteel een produktiecapaciteit van 400.000 auto's per jaar, hetgeen voldoende is om aan de binnenlandse vraag te voldoen, terwijl honderdduizend wagens jaarlijks kunnen worden ge ëxporteerd. De auto's, die in Aus tralië worden gebruikt, worden haast allemaal in licentie vervaar digd door geaffilieerde onderne mingen van buitenlandse autofabrie- Pater Ch. Knibbeler van de Bond zon der Naam krijgt het zondag bijzonder druk. Hij moet dan tussen half twee en zes uur 's middags ongeveer 30.000 vaders en moeders toespreken, die in 7000 auto's van particulieren naar zalen in Zwolle, 's-Hertogenbosch en Den Haag worden vervoerd ter gelegenheid van de tradi tionele „sterrit der naastenliefde" van de Bond zonder Naam. Om in elke zaal op tijd aanwezig te kunnen zijn, gaat pater Knibbeler gebruik maken van een heli kopter. De sterrit der naastenliefde is bedoeld voor huisvaders en -moeders, die anders nooit eens uitgaan en die nu op een dagje uit worden getrakteerd, terwijl meisjes het achtergebleven gezin belangeloos ver zorgen. Een groot aantal artiesten en orkesten zal de 30.000 vaders en moeders in drie zalen te Zwolle, twee in Den Bosch en een in Den Haag onthalen op een rijk gevarieerd showprogramma. Men ziet aan de lijnen, dat de Karmann Coupé niet volgens een bepaalde mode is ontworpen. Met name de ,,1200" vertegenwoordigt nog het tijdperk van de „afgeronde vormen" en hij maakt dan ook een tamelijk „tijdloze" indruk. Het Het rijkarakter is ongeveer zoals bij de VW. De krachtbron is de vier- cilinder luchtgekoelde boxermotor van 1493 cc (achterin), die bij 3800 omwentelingen per minuut 45 p.k. levert. De compressieverhouding is slechts 7.2:1 en deze omstandigheid waarborgt de toch al sterke en vi tale VW-motor een lange levensduur. We hebben met de Karmann Ghia 1500 verrassend hoge kruissnelhe- den gehaald. De wagen laat zich uiterst gemakkelijk en soepel ma noeuvreren, ook in het stadsverkeer. De topsnelheid schommelt om 130 km per uur. Door zijn gunstige aëro dynamische vorm is de circa 900 kg wegende Karmann iets sneller dan de VW 1500. Het acceleratievermo gen is goed. Van 0-80 km p. u. in 14 seconden en van 0-100 in 23 sec. is heel redelijk. De inhoud van de benzinetank is 40 liter en men kan er lang mee toe, want de consump tie varieert van 8.5 tot 9 liter op 100 km. Bij gedecideerd rijden met een gemiddelde snelheid van 60 km per uur neemt de Karmann niet meer dan 7.5 liter p. 100 km. Het spreekt vanzelf, dat men met zo'n scheutje geen sportieve prestaties mag verwachten, maar daarvoor is deze degelijke VW in sportief kos tuum ook niet bedoeld. De vier ver snellingen vooruit zijn alle gesyn chroniseerd. Het versnellingsmecha nisme reageert exact en soepel. De remmen zijn bijzonder effectief. Het rijden met de Karmann Ghia is ple zierig. Men voelt dat men te ma ken heeft met een uiterst degelijke en betrouwbare wagen en dat men nog iets meer heeft dan de VW 1500 biedt. De prijs is f 10.750 voor de ,.1500" en f 8475 voor de „1200". De Karmann Ghia 1500 is er in een coupé- en cabrioletuitvoering. ken, met één uitzondering, de Hol den, die een geheel in Australië ont worpen auto is, zij het dan, dat ook deze wagen door General Motors wordt gebouwd. De produktie van de Holden ligt rond de 550 per dag, terwijl gedurende de afgelopen twaalf jaar meer dan 750.000 wa gens worden afgeleverd. In Austra lië zijn verder alle grote Amerikaan se en Europese autofabrieken verte genwoordigd. Zoals de hiernaast af gebeelde foto van Sydney laat zien, ziet men behalve bekende Ameri kaanse modellen ook b.v. Volkswa gens, die vroeger in Australië wer den geassembleerd, maar die nu ge heel uit Australische onderdelen wor den vervaardigd, op de Australische wegen. Het is duidelijk, dat het grote aantal motorvoertuigen een andere industrie, de benzinemaatschappijen het een en ander te doen geeft. Deze oliemaatschappijen hebben in tussen meer dan 380 miljoen Aus tralische ponden in Australië geïn vesteerd en hebben totaal tweeën dertigduizend mensen in dienst. Dat dit overigens hard nodig is blijkt uit het feit, dat dit jaar de Aus tralische automobilisten ongeveer 977.380.000 liter benzine zullen ge bruiken. Alhoewel de voetgangersregeling over het algemeen goed voldoet blijkt dat in de praktijk het samenspel tus sen voetganger en weggebruiker nog wel eens te wensen overlaat. Nu zijn de voetgangers-oversteekplaatsen", de zebra's, onder bepaalde omstan digheden slecht zichtbaar en deze worden dan ook in vele gevallen te laat opgemerkt. De ANWB meent dat een verder onderzoek inzake de verlichting en uitvoering van de zebra-paden zeker gewenst is. Daar tegenover staat dat de manier van rijden van veel fiet sers en automobilisten een aarzelend verleen de voetgangers royaal voorrang op de zebrapaden. |NI£I SNEL AANRIJDEN EN PLOTSELING STOPPEN) nieuwste sportkostuum van de VW, model 1962, heeft een gemodificeerde zeepbakje-stijl, met hier en daar een streek, die aan de Corvair doet denken. De lijn in profiel is achter de deur gebroken, kennelijk met de bedoeling de wagen een modernere touch te geven. Wat ons betreft was dit volkomen overbodig. De nieuwe Karmann Ghia 1500 had zijn be haaglijk vloeiende lijn best mogen behouden. Dit neemt echter niet weg, dat hij ontegenzeglijk hoge schoonheidswaarden heeft. Hier blijkt duidelijk, dat een carrosserie niet modieus hoeft te zijn om mooi te zijn. De carrosserielijnen zijn ele gant cn zacht afgerond en derhalve vrij individueel gehouden. Er gaat van deze harmonische wagen een zekere distinctie uit. Bijzondere zorg is besteed aan het interieur en het comfort (voor twee Lang hebben we ons erover verbaasd, wanneer we hoorden, dat in Amerika zoveel meer mensen telefoon, televisie, badkamer of auto mobiel tot hun beschikking hadden, wat waarschijnlijk een reden is geweest, dat dit land dromerig tot een luilekkerland van de bekende „onbegrensde mogelijkheden" werd verheven. De ANWB is van mening dat er te vaak nog sprake is van een min of meer brutale rijwijze van enkele automobilisten, zowel op de bui tenweg als in de bebouwde kom. Veelal is het een kwestie van snij den na een gevaarlijke inhaalma noeuvre. Hier ziet u zo'n geval. Het kruispunt wordt geregeld met verkeerslichten en de bestuurder van auto A wil na het kruispunt de eerste zijstraat rechts inslaan. Deze bestuurder stelt zich voor het rode verkeerslicht in de linker rijstrook naast auto B op. Wanneer het licht op groen springt rijdt A met grote snelheid weg, stuurt dan vóór B langs naar rechts om vlak voor de zijstraat sterk af te rem men en de zijstraat in te slaan. Het is duidelijk dat B door deze rijwijze sterk gehinderd wordt. In een dergelijk geval dient A zich achter B op te stellen en na B het kruispunt op te rijden. Deze rijwijze getuigt van een juist be grip voor het samenspel op de weg, De gehele manoeuvre kost beslist niet meer tijd terwijl het overige Aan het begin van iedere lente beleven wij één van de grootste natuurwonderen. De vogels keren uit hun winterverblijven terug naar de noordelijke streken. Het feit, dat vogels in staat zijn zon. der omwegen hun zomer- en win- terplaatsen te bereiken was lange tijd 'n raadsel. Ook thans zijn de geleerden nog niet in staat dit verschijnsel volledig te verkla ren. De meesten zijn van mening, dat de dieren zich tijdens de vlucht overdag richten naar de zon en 's nachts naar de stand van de sterren. Veel moeilijker dan het gerichte trek ken van zwermen vogels is het geheim te verklaren, hoe dieren de weg naar huis terugvinden. Steeds weer leest men ontroerende verhalen over honden, die hun poten stukliepen om bij hun baas terug te komen. Zelfs muizen, die een dame in München in een dierentuin had gebracht, omdat zij ze niet wilde doden keerden terug. In een lange rij van proeven hebben zoölogen ter verkla ring van dit fenomeen een gecompli ceerd systeem uitgedacht. Deze theorie gaat ervan uit, dat het dier met behulp van een met ons lengte- en breedtegra den overeenkomend coördinatiesysteem de plaats van herkomst bepaald; de daar bij behorende gegeven van deze plaats zijn bekend en zo zijn de dieren dan in staat met een soort van „lichtkompas- orëntatie" op hun doel af te lopen. Pro fessor Precht van het Zoölogisch Insti tuut van de universiteit in Kiel heeft thans echter door talrijke proeven be wezen, dat de optische oriëntatie voor het de weg naar huis terugvinden niet noodzakelijk is. Bij proeven met zoogdieren, amfibieën, insekten en vogels heeft hij aangetoond, dat zij zich ook zonder beïnvloeding door het licht oriënteren en de weg naar huis terug kunnen vinden. Hij heeft kat ten, die reeds jarenlang van huis waren, in een afgedekt labyrint gezet, dat 24 gelijke uitgangen had. De dieren werden niet geholpen door bepaalde geuren of geluiden en toch verliet meer dan de helft van hen het labyrint in de rich ting van zijn of haar thuis. Zelfs muizen, waarmede in Wilhelmshaven dezelfde proeven werden gedaan, reageerden evenzo. Bijzonder interessante proeven heeft professor Precht gedaan met lach- meeuwen. Zij werden 75 kilometer ver van hun broedplaatsen verwijderd, in afgeschermde kooien ondergebracht. Bij deze afstand is oriëntatie door middel van geur of geluid niet meer mogelijk. In het proefstation, in de ijzeren kooien, die voorzien waren van een zonwering, vertoonden de meeuwen reeds spoedig de neiging in een bepaalde richting te ontvluchten. Zij gaven ondubbelzinnig de voorkeur aan de naar de plaats van herkomst gerichte sector. De methoden van professor Precht hebben weliswaar nog niet geleid tot een definitieve op heldering, maar zij hebben diens onder zoekingen toch „rijp voor het laborato rium" gemaakt. (Advertentie) (t/m 00 juni'62) heeft iedereen die een nieuwe fiets koopt, de kans diefiets (plus toebehoren) cadeau te kFijgen I ZATERDAG 5 MEI mevr. J. Berssenbrugge M. Montessorilaar» 1, Amersfoort MAANDAG 7 MEI mej. A. Michels Molenstraat 11, Tilburr» DINSDAG 8 MEI de heer S. Feenstra No. 110, St. Nicolaasga. WOENSDAG 9 MEI mej. S, J." Modderman Schonegevelstraat 39, Wolvega* DONDERDAG 10 MEI de heer C. J. van Ginneketi Kerkstraat 12, Bavel. VRIJDAG 11 MEI mevr. K. v.d. Meer Zuidweg 41, Rijpweterïng. (vraag uw fietsenhandelaarinlichtingen) 1 62S»7lANWB|V.PELT oversteken van de voetganger in de hand werkt. Steekt een voetganger op een zebra over dan bent u wette lijk verplicht hem of haar een vrije doorgang te verlenen. Het is echter van het grootste belang dat die voet ganger het gevoel krijgt dat deze voorrang hem royaal wordt verleend. RÜ daarom niet rakelings voor of achter langs een overstekende voet ganger. Het op korte afstand passe ren van voetgangers is gevaarlijk, het maakt hen onrustig en maar al te vaak is aarzelend en onzeker over steken het gevolg. De Karmann-Ghia Coupé is het sportkostuum van de Volkswagen. Men herkent de Wolfsburger echter niet voor in de elegante Karmann gereden te hebben. Maar eenmaal achter het stuur merkt men direct dat het gedrag en de rij-eigenschappen van de VW zijn. De Karmann- Ghia ziet er zeer degelijk en sportief uit, maac een sportwagen is het niet. Het standaardkarakter van de VW is gehandhaafd, hetgeen door vele autoliefhebbers, die geen driftige sport wensen, maar toch „iets meer" willen hebben, wordt gewaardeerd. De Karmann-Gia is een kwaliteitsprodukt van de bekende fabriek in Osnabrück en wat de representatie en de esthetische aanblik betreft geeft hij inderdaad meer dan het massaprodukt van Wolfsburg. CHARMANT OOR EEN GULOEN In de loop der jaren is de Kar mann Ghia een geziene wagen aan de periferie van de sportwagen wereld geworden. Hij richt zich tot een publiek, dat „een fijne en sportief uitziende auto" wil hebben, zonder de JR hoge kosten, die een H AM echte sport met zich BAgfllH meebrengt, in de porte- monnee te voelen. In 1955 is de eerste speci ale versie van de Volkswagen uitgeko men. De door Ghia ont worpen carrosserie werd bij Karmann- Osnabrück aanbesteed. Naderhand zijn er op dezelfde chassiscom- ponenten als van de V.W. verscheidene wijzigingen in aange bracht. De degelijke afwerking en de uitzonderlijk goede detailbehandelin gen zijn geperfectioneerd. Men zou vergelijkingen met hoger geprijsde klassewagen moeten maken om de Karmann-carrosserie recht te doen wedervaren. (Advertentie) TUSSEN NEUS EN LIPPEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7