on-
rkers
Watersporttoerisme nog maar
aan begin van ontwikkeling
TROEVEN
De Afrekening
in
GROEVEN
i
B
i
B
B
Zeeland mooi
op tijd
ILIA EHRENBURG OVER
DE „PERIODE STALIN"
omdat de extra-solide SKODA-bouw U meer veiligheid garandeert
\ortweek
\ssingen-
ndelburg
Vonnis van
Neurenberg
in boekvorm
DAAL
tra's
edrijf N.V.
de Tarakan-traditie herleeft
EEN VEILIGE KEUZE
Opnieuw: Liszt
Marjolijne
[ARKTEN
40 jaar
aar en ouder
ft
in de „BORNEO" van de STOOMVAART MIJ „NEDERLAND"
Aan de
Engelse zuidkust...
Plastiek in Madurodam
f 5250,geheel compleet
Solitairs uit grote
operettes
Miniaturen I
Miniaturen II
De Barbier Italiaans
als spaghetti
Visavers
Eddie Fisher
Jaques Brei
When The Cousins
Paul Anka
Sfem uit Jordaan
Kleine Italianen
Vier Aznavours
Bilk Dixieland
lek van de s'edenontmoeting
tddelburg is zaterdagmid-
liig spectaculaire wijze be-
ftracht van de tot storm aan-
Jwind was dermate, dat er
Issaal sportdefilé, estafette-
(rhiisen door de burgemecs-
|denken viel. De officials be-
met de wedstryden aan
ftrijd tussen de zomeravond
toonden de Vlissingers
£end iets sterker. Het doel-
kstra voor Vlissingen plaat-
|score opende, oogstte veel
De ontmoeting eindigde
llijkspel. De voetbalwedstrijd
pniores leverde geen. enkel
bckey-ontmoeting werd een
por de rust waren het lioofd-
(Hissingers. die dc toon aan-
na de rust kon W. Sandstra
lldestad een punt verdienen,
jaren het de Middelburgers
liatief overnamen, hetgeen
Tin de gelijkmaker van N.
idhandbal-herenploegen wis-
singers al spoedig een 2-0
Je nemen. Slecht afgewerkte
laakte het Vlissingse over-
p produktief. De ruststand
ïweinig indrukmakende weri-
1de tenslotte met een 9-7
1 voor Vlissingen. De ont-
J de dames-junioren veld-
■igde gelijk 1-1. Voor de rust
pn de leiding genomen door
Inricht schot van mcj. M.
Ierse goede kansen gingen
lechte samenspel verloren,
he maakte Middelburg de
die op naam kwam te
nej. K. Oosten.
■maandag, staan schaak- en
nen op het programma, die
[ouden in het Scheldekwar-
ITJRG, 18 mei. Fruit: Aard-
doosje 154-170, idem II 116-
?n: spinazie 1 18-23, II 9-11,
1)1, sla 1 14-32, 2 12-23, sla C
l;en 66-73, komkommers 60-75
35-43, 40-50 28-36, 35-40 25,
ie kg 39-60, asperges 178-210,
postelein 35-46, radijs 550-9,
'6. prei 48-68, bloemkool 4 per
idem 6 per kist 33-86, idem
1-69, idem 10 per kist 10-40,
kist 10-31, nieuwe aardap-
193, idem drieling 145, idem
NINGEN
AR
IJE ZATERDAG
-restaurant ,-De
58, 's avonds van
IEKEN, fabriek
aanhoefstraat 9.
Enige goede
op de vliegbasis
Rijen
jnds na 7 uur bij
de Rooy,
223b Breda
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 21 MEI 1962
Tijdens de zaterdag te Wolpliaarts
dijk gehouden jaarvergadering van
de Provinciale V.V.V. van Zeeland
heeft mr. G. F. W. Hartung, chef
van het kabinet van de commis
saris van de koningin van de pro
vincie Friesland en tevens sccre
taris van het recreatieschap voor
het Friese waterland „De Marre-
krite", een inleiding gehouden over
de relatie „toerisme-watersport".
Het was in het kader van de te
verwachten ontwikkeling van de
watersport op de Zeeuwse binnen
meren interessant eens een des
kundige aan het woord te horen.
Mr. Hartung zei o.m. dat de wa
tersport als toeristisch verschijn
sel tot nu in ieder geval nog geen
stormachtige ontwikkeling heelt
doorgemaakt. Wel ligt volgens mr.
Hartung een belangrijke ontwik
keling in het verschiet; een ont
wikkeling, die o.m. dank zij de
gestegen behoefte aan recreatie,
het gebrek aan voldoende recrea
tieterrein te land èn dank zij de
inspanningen van de watersport
industrie „onherroepelijk zal lei
den tot een ontdekking van het
water als een ontzaglijke reserve
aan ruimte voor het beleven van
de behoefte of de mode om tijdens
weekends, snipperdagen en vakan
tie overal elders te zijn dan juist
thuis".
In dit licht bezien behoeft Zeeland
zich in ieder geval enerzijds niet bezorgd
te maken over het missen van de aan
sluiting op de ontwikkeling van het
watersporttoerisme (deze tak van recre
atie moet immers nog goed op gang ko
men), anderzijds bestaat er geen reden
om bang te zijn dat het toekomstige
Zeeuwse merencomplex te groot zal zijn
voor de behoefte (een gedachte, die tij
dens het onlangs gehouden Grevelingen-
congres geuit is).
Zo te zien komt de realisering van de
Zeeuwse binnenmeren dus precies op tijd.
Mr. Hartung stelde voorop, dat vóór
de tweede wereldoorlog wel gesproken
mocht worden van een behoorlijk ont-
Advertentie)
(Advertentie)
wikkelde watersport in ons land, maar
dat de combinatie watersport-toerisme
of watersport-vreemdelingenverkeer nog
niet een vraagstuk was „dat een reis van
Friesland naar Zeeland kon rechtvaar
digen". Er was een brede en gevestigde
watersport in Nederland maar bedreven
door een toch betrekkelijk kleine, be
voorrechte en min of meer besloten groep
van insiders. De watersport stond voorop
en niet zozeer de vraag hoe de vakantie
of het vrije weekend te besteden.
Voorzichtig
Dit is wel veranderd, volgens mr.
Hartung. Hiswa-Goed Kamp 1962 telde
196.876 bezoekers. Het toenemend gebrek
aan ruimte in Nederland zal de ontwik
keling in de richting van het watersport
toerisme bevorderen. Hierbij moet vol
gens de spreker de grootste voorzichtig
heid in acht worden genomen. Enerzijds
is er het belang van het gebruik van
het wateroppervlak en het aanbrengen
van steunpunten voor de recreatie, ander
zijds moet rekening worden gehouden
met het behoud van het landschappelijk
schoon, met de bescherming van de
vogelstand en met het aantrekkelijk
houden van het recreatiegebied, voor de
pure watersporter.
Mr. Hartung kwam vervolgens aan de
hand van cijfers tot zijn oordeel dat er
zich na de oorlog geen stormachtige
ontwikkeling in de watersportsector heeft
voorgedaan. In 1954 belandde 31/3 pet.
van de Nederlandse vakantiegangers in
het waterland, in 1960 was dit percen
tage nog maar 4%.
Er komen vooral jongeren tussen 15 en
25 jaar en ouderen tussen 40 en 60 jaar.
Weinig gezinnen dus met jonge kinde
ren. De heer Hartung was van mening
dat dit deels ligt aan een gebrek aan
geëigende ge&U)saccommodatie (zomer
huisjes met speelveld, piasvijver, zand
bak e.d.) deels ook aan de begrijpelijke
tegenzin om met kleine kinderen, die
niet kunnen zwemmen, in een boot te
gaan zitten.
Uit een Marrekrite-enquête is gebleken
dat de ondervraagden over het algemeen
thuis hoorden in de hogere beroepsgroe
pen al blijft volgens mr. Hartung bij
de zeiler eenvoud en sportiviteit naast
enig comfort op de voorgrond staan.
In 1953 werd in Friesland een aantal
van 2950 boten geschat, terwijl een in
ventarisatie in 1960 een botenbezit van
3650 opleverde, volgens spreker „voor
waar geen spectaculaire groei in zeven
jaar".
Logies-accommodatie
In 1960 is in het Friese merengebied
een enquête ingesteld naar de vraag naar
logiesaccommodatie van, de vreemdeling.
De enquête had het volgende resultaat:
boot (43 pet.), tent-caravan (19 pet.),
hotel (10 pet.), kampeerhuis (10 pet.),
zomerhuisjes (6 pet.), jeugdhuis en woon
schip (elk 3 pet.), pension (2 pet.), fa
milie en kennissen (2 pet.), en anders
zins (1 pet.).
Veertig procent van deze vreemdelin
gen maakte een trektocht, 55 procent had
één vast uitgangspunt, terwijl 5 procent
van één vast punt uit trek- en dagtochten
maakte.
Een van de voorzichtige conclusies, die
mr. Hartung uit bovenstaand en ander
cijfermateriaal trok, was, dat er niet
zo gek veel belangstelling in Friesland
bestaat voor overnachtingen in hotels.
Daar tegenover staat een ware zomer
huis] eshonger. De trektocht door het
merengebied staat in Friesland op de
voorgrond. Hij noemde de trekkers een
zodanig belangrijke groep, dat meer dan
tot nu toe met de wensen van deze
groep rekening gehouden dient te worden.
Dus meer kampeerterreinen bij de
meren en grote verbindende wateren,
meer kleinere ligplaatsen langs de
oevers waar enkele kajuit jachten, mo
torboten of open tyerschepen voor de1
nacht hun walletje kunnen maken.
Dit alles in de natuur en ongehinderd
door berm- en oeverrecreanten, die\
óók hun plaats aan het water op
eisen."
BORNEO
Een volle week naar Noorwegen en Zweden,
de ideale zomervakantie voor jongens en
meisjes van 12 t/m 17 jaar.
Jongensreizen: 7/7-14/7, 14/7-21/7, 21/7-28/7,
Meisjesreis: 28/7-4/8
NU KAN ER NOG EEN KEUZE WORDEN
GEMAAKT WAT BETREFT HET TIJDSTIP
VAN DE REIS
Jongens en meisjes
van 12 t/m 17 jaar
kunnen zich voor
één van deze reizen
opgeven. Er wordt
gereisd in groepen
van 16 met een lei
der/leidster.
Individuele en
groepsopgave is
dus mogelijk.
Inlichtingen en reserveringen bij de erkende Passage-en Reisbureaus
alsmede bij de Passagedienst van de S.M.N., Postbus 359, Amsterdam.
-üp t; r
Waar de warme golfstroom een
Rivièra-klimaat schept, daar liggen
badplaatsen als Torquay te baden
in de zon. Heerlijk luieren, genieten
van vrolijk strandleven, bonte
bloemenpracht en uitstapjes naar
de pittoreske omgeving. Dat zijn
genoegens die uw vakantie
onvergetelijk zullen maken. Vooral
als u gebruik maakt van de prima
verzorgde hotelreizen van de
Stoomvaart Mij. Zeeland.
Welcome to Britain
Torquay 10 daagse reis vanaf 327.-
londen 5, 7 en 8 daagse reizen,
5 dagen reeds vanaf 129.-
oxford 8 daagse reis 220.-
merengebied
9 en 10 daagse reizen vanaf 353.-
harrogate 10 daagse reis 407.-
schotland
20 daagse reizen vanaf 349.-
Inlichtingen en boekingen
bij uw reisbureau
Vraag The British Travel Association
(Dep. R21h) Leidseplein 29, Tel. 31/00!/,
Amsterdam, folders en inlichtingen over
Groot-Brittannië
het vakantieland bij 7iitstek!
De Russische schrijver Uja Ehren
burg heeft in het maandblad van de
Sovjet Russische schrijversvereniging 'n
boeje open gedaan over de manier, waar
op de Sovjet Russische intellectuelen
leefden ten tijde van de Stalinistische
terreur in 1937 en 1938.
Zij durfden alleen tegen hun vrouwen
openlijk te spreken en dan alleen 's
nachts, met hun hoofd onder de dekens,
zo schrijft hij. Ehrenburg verhaalt hoe
hij tijdens de zuiveringen, waarbij de
oude Sovjet-russische intelligentia
werd uitgeroeid, op 24 december 1937 in
Moskou aankwam na als verslaggever in
de Spaanse burgeroorlog werkzaam te
zijn geweest. Die avond werd hem in
zijn flat gezegd wat er aan de hand was:
•Er was een zee van namen, waarachter
het woord „gearresteerd" stond'
Zijn vrienden waarschuwden hem:
..vraag over niemand iets- Wanneer je
over hen in een gesprek betrokken wordt,
hou er dan mee op". De volgende mor
gen ging hij naar het kantoor van het
regeringsblad Izvestia. ,,Ik werd goed
ontvangen, maar ik herkende geen en
kel gezicht. Ondanks de goede raad vroeg
ik waar die en die personen waren.
Iemand antwoordde „afgelopen". Een
ander maakte slechts een handgebaar.
Er waren er ook die vlug wegliepen".
Op het kantoor van de Pravda, het
blad van de communistische partij, nam
een vriend hem mee naar de badkamer
enzei: ,,lk weet een nieuwe mop voor
je. Twee Moscovieten komen elkaar
tegen. De een zegt. ,,Weet je dat Ter-
uell (een stad die door de troepen van
Franco tijdens de Spaanse burgeroorlog
werd belegerd) is gevallen?" Waarop de
ander vroeg: .,En wat is er met zijn
vrouw gebeurd?"
Onder mijn kennissen was niemand er
zeker van wat er de volgende dag zou
gebeuren- Velen hadden koffertjes ge
pakt, met twee stel warm ondergoed,
om op alles voorbereid te zijn. Sommige
mensen die in de Lavroesjenski-straat
woonden (waar ook Ehrenburg woonde),
vroegen of de lift 's nachts stopgezet
kon worden, omdat zij niet konden sla
pen door het geluid. Volgens Ehrenburg
werd dit geluid veroorzaakt door het
komen en gaan van de geheime politie.
Bij een ander bezoek aan de Izvestia
merkte hij, dat er geen naambordjes op
de deuren van de directiekamers zaten.
Een kantoorjongen zei hem: „Dat'heeft
geen zin. Vandaag wordt er een be
noemd en morgen wordt hij gearres
teerd".
Voor miljoenen Russen werd Stalin
een „halfgod". Wij dachten (waarschijn
lijk omdat we dat wilden) dat Stalm
niets van de zinloze gewelddaden afwist
Het is het eerste persoonlijke verslag dat
in literaire vorm verschijnt van een
schrijver, die de golf van terreur tij
dens Stalin overleefd heeft.
(Advertentie)
In 403 openbare zittingen heeft het
Internationaal Militair Gerechtshof te
Neurenberg een proces gevoerd tegen 24
Nazi-groten en enkele organisaties zoals
de rijksregering, het corps van politieke
leiders van de NSDAP, de SS, de SA,
de Gestapo, de SD, de generale staf en
het oppercommando. Twaalf individuele
verdachten zijn tot de dood door de
strop veroordeeld, drie kregen levens
lang, vier tijdelijke gevangenisstraffen,
Krupp werd wegens ziekte niet in staat
geacht het proces bij te wonen, Ley had
van tevoren zelfmoord gepleegd, Bor-
mann moest bij verstek veroordeeld
worden.
Deze vonnissen vielen op 1 oktober
1946. Er waren hier in het geding mis
drijven tegen de vrede (samenspanning
tot oorlog), oorlogsmisdaden (schending
van het oorlogsrecht en de oorlogsgebrui-
ken) en misdaden tegen de menselijk
heid (moord, uitroeiing, onderdrukking,
deportatie, vervolgingen op grond van
politiek, ras of godsdienst).
Nieuw was in dit proces, dat indivi
duen aansprakelijk werden gesteld voor
hetgeen zij deden uit naam van hun
land of in opdracht van hun meerderen,
Het volkenrecht kreeg daardoor een
nieuw element toegevoegd, dat nog altijd
niet door ieder aanvaard wordt en in
zijn consequenties zeker ook nog niet
helemaal doordacht is.
Het Nazi-regime was echter iets unieks
in de moderne tijd, uniek in boosaardig
heid van leer en praktijk. Het had het
rechtsgevoel en de rechtsovertuiging van
zoveel miljoenen geschokt, dat er als
het ware een algemeen verlangen leef
de, om dit te berechten. Ter genoegdoe
ning aan het geschokte rechtsbewustzijn,
ter Je2jng voor komende geslachten.
Thans is onder de titel ..De Afrekening"
m boekvorm verschenen de tekst van
het vonnis met zijn uitvoerige over
wegingen en motiveringen. In ruim 200
compact bedrukte bladzijden vinden we
samengevat, wat de conclusies waren uit
de verhoren, aanklachten en pleidooien.
Men kan er uit nagaan en proeven, hoe
hier getracht is recht te doen naar strikte
maatstaven zonder opwinding of partij
digheid. In dit vonnis ontrolt zich het
hele panorama van oorlogsvoorbereiding,
oorlogvoering, onderdrukking, deporta
ties. vernietigingskampen, geestelijke
monstruositeiten, dolgelopen eerzucht en
lafheid, welke de Nazi-dictatuur heeft
vertoond. Onder de koel-juridisch afge
wogen woorden trilt de verontwaardiging
van ieder, die prijs stelt op het hoog
houden van de menselijke waardigheid.
Zo is dit document het inderdaad ook nu
nog en juist nu nog waard aan een brede
massa ter lezing beschikbaar te worden
gesteld.
We moeten niet te veel meer wroeten
het verleden, zegt men wel eens. Tot
op zekere hoogte kan men dit beamen
maar waar hier voor huidige en toekom
stige geslachten essentiële, fundamentele
waarden in het geding zijn, mogen we
de ogen voor dit verleden niet dicht
knijpen, zullen we onze gedachten en
daden toch altijd hebben te confronteren
met de gevaren voor afwijkingen, schijn
baar gering in het begin doch op de
duur leidend naar dood en verderf.
Aan het eind van het vonnis wordt
melding gemaakt van een afwijkend oor
deel van de Russische rechter ten aan
zien van de vrijspraak van Schacht, Von
Papen en Fritzsche, de strafmaat van
Rudolf Hess en van de afwijzing van een
veroordeling voor rijkskabinet, generale
staf en oppercommando. Het is echter een
feit. dat de zo streng beoordeelde Rijks
regering en legerleiding in augustus 1939
een sterke aanmoediging van Moskou
kregen, om hun misdadige oorlog tegen
Polen te beginnen. En wel door het af
sluiten van het befaamde Ribbentrop-
Molotov pact. In het vonnis wordt dit
heel onschuldig betiteld als een niet-
aanvalsverdrag en verder glijdt men er
overheen. Het bevatte echter een geheim
protocol, waarin Rusland en Nazi-Duits-
land samen de verdeling van Polen had
den bekokstoofd. Het is met het oog op
de Russische gestrengheid te curieus om
er niet even de aandacht op te vestigen.
De Nederlandse vertaling van dit oor
spronkelijk in het Duits verschenen werk
kwam uit bij Het Wereldvenster te
Baarn. Prof. mr. J. A. van Hamel schreef
een voorwoord.
(Advertentie)
De stichting „Madurodam" heeft een
kleinplastiekprijs ingesteld groot 1,500,
ter bekronnig van een plastiek op de
openluchttentoonstelling van kleinplas-
tiek, die in het kader van het Holland
festival en onder auspiciën van de Ne
derlandse kring van beeldhouwers van
2 juli-20 augustus in Madurodam wordt
gehouden.
„Madurodam" zal het bekroonde beeld
aankopen en in bruikleen aan een mu
seum afstaan.
Het ligt in de bedoeling om jaarlijks
een openluchttentoonstelling van klein-
plastiek te houden. De Madurodam-klein
plastiekprijs zal dan ook ieder jaar wor
den uitgereikt.
oersterk buisliggerchassis - knikweerstand 70.000 kg
geheel stalen carrosserie - van 1 mm dikke staalplaat
zéér korte remweg - van 60 km/u tot 0: 12,90 meter
i OCTAVIA COMBI f 6475,— 1202 COMBI f 6975,— .1202 BESTELWAGEN f 5395,—
H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN - TEL. (01717)-2010*
DEALERS: Fa. A. A. v. d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. 3880
Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Fa. W. J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 4775
Autobedrijf IJ. I. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, Tel.. 2254
Gar. J JOOSSE ZN., Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, fel. 2030
Als er één muziekwerk
is waarin het Bel Can
to hoogtij viert dan is
is het wel in „De Bar
bier van Sevilla", de
kostelijke en spirituele
opera van Gioacchino
Rossini. Een warme,
Italiaanse gloed straalt
ons uit de muziek te
gen; via een keten van
kostelijke melodieën, in uitbundige
vaart gebracht stormt deze opera naar
zijn eind, dat zoals in een sprookje
goed en kwaad naar behoren loont
of straft.
De Barbier, tegenwoordig een reper
toirestuk in de gehele wereld, was
Rossini's zestiende opera, alhoewel de
Italiaanse componist destijds nog geen
25 jaar oud was. Bij de première ver
liep alles verkeerd. Zelfs de tooneelkat
verscheen op een kwaad moment op
het podium en dook geschrokken door
het gegier en gefluit van het publiek,
onder de hoepelrok van één der speel
sters. De „barbier" had, welbeschouwd,
een roemloze dood moeten sterven op
dat moment, temeer omdat het libretto
van deze opera al zo'n jaar of dertig
oud was. Het blijspel „De barbier van
Sevilla" van Beamarchais had er model
voor gestaan en de vergrijsde compo
nist Paisello had het gegeven al eens
in een opera verwerkt.
Rossini had dus alles tegen toen zijn
opera onder de titel „De nutteloze voor.
zorgsmaatregelen" in première ging
Toch, ondanks de tegenslag bij de
eerste uitvoering, werd „de Barbier'
één van 's werelds meest geliefde ope
ra's. Wij begroeten hem dan ook vro
lijk nu hij ons toelacht vanaf de hoes
van een HMV-LP. En onze vreugde
stijgt tot verrukking bij het zien van
de cast. Victorio de los Angeles, Gino
Bechi, Nicola Monti. Nicola Rossi Le-
meni en Melchiorre Luise zingen de
grote aria's en recitatieven uit dit heer
lijke werk. Het simfonie-orkest van Mi
laan, geleid door Tullio Serafin ver
zorgt de begeleiding. Alzo: deze op
name is zo Italiaans als spaghetti.
De bariton Gino Bechi zingt de Figaro
onstuimig en vol geest. In Nicola Monti
werd de gave tenor gevonden voor de
graaf, Almaviva. De opname is van
uitstekende kwaliteit.
(HMV-CLPH 106).
Met zijn operette-serie op E.P. heeft
His Masters Voice in het bijzonder die
genen een dienst bewezen die bekoord
worden door sommige gedeelten uit
dit blijmoedige muziekgenre, zonder er
nochtans behoefte aan te voelen om
zich complete operette's aan te schaf
fen. Men weet wel: tal van beroemde
melodieën zijn op de driekwartsmaat
van het operettetoneel afgehuppeld en
hebben de gewone amusementswereld
bereikt. Wel, het gaat nu juist om DIE
melodieën, wier zelfstandige bestaan
zo'n enorm succes geworden is. Denkt
u maar eens aan het Vilja-lied uit „Die
Lustige Witwe" van Lehar, of aan
„Meine Liebe, deine Liebe", uit „Das
Land des Lachelns", of „Wer uns ge-
traut" uit de Zigeunerbaron. Van som
mige weet men niet eens meer dat zij
tot de muzikale habitus van een ope
rette behoren.
His Masters Voice heeft in de serie
„Operettenzauber" (door de Duitse
HMV-maatschappij „Electrola" uitge
bracht) deze muzikale solitairs gebun
deld en nu is er maar liefst een half
dozijn van deze plezierige platen tege
lijk uitgekomen. Van Johann Strauss
zagen het vervolg op „Der Zigeuner
baron" en een dito op „Die Fleder-
maus" het licht. Oscar Strauss, even
eens uit die gelukkige tijd van het
keizerlijke Wenen, is erbij met „Ein
Walzertraum" en van Lehar verschenen
beroemde melodieën uit „Das Land
des Lachelns" en „Die lustige Witwe".
Op elke plaat galmt het volle geluid
van Rudolf Schock. Erika Köth en
Melitta Muszely, Lisa Otto, Bruno
Fritz, Sari Barabas, Hermann Prey en
Anneliese Rothenberger zijn de andere
solisten. Grote Duitse orkesten bege
leiden. (HMV-Electra nrs 41.078, 40.123,
40.158, 40.204, 40.906, 41.161).
Vorige week maakten
we melding van twee
HM V-stereoplaten in de
Gramophonehouse Klas
sieken met resp. Liszts
eerste en tweede piano
concert, door Cziffra
vertolkt. Ongeveer ge
lijktijdig is er een an
dere HMV-lp uitgeko
men waarop beide con
certen (in mono hier) te beluisteren
zijn zoals Samson Frangois ze speelt.
Het gaat hier om eenplaatin de reeks
van grote lp's die „Concert Classics"
heet en die al vele zeer aantrekkelijke
exemplaren bevat.
Ook dit is een gave plaats, zowel qua
uitvoering als qua opname. Het orkest
is in dit geval het Philharmonia Or
chestra, onder de bekwame leiding van
Silvestri die samen met de solist een
vertolking bereiden die ieder kan be
vredigen. Dat wil beslist niet zeggen
dat het „geen vlees en geen vis" is;
de romantische Liszt komt geheel aan
zijn trek, maar de pianovirtuoos die
hij was, herkennen we nu ook. Fran
cois' spel heeft niet het verdoromde
dat de vertolking door Cziffra ken
merkt en bereikt ook niet het nadruk
kelijk pianistische „waterval-werk" dat
b.v. de Russische pianist Svatoslav
Richter aan de concerten meegeeft.
Een plaat om te hebben.
(HMV XLP 20028)
In de serie „Muzikale miniaturen"
/an HMV zijn dezer dagen weer twee
E.P.'tjes uitgekomen met bekende lie
deren van Grothe, Mascagni en Bizet.
Het lentelied van Grothe-Dehmel wordt
evenals „Immer wenn ich glücklich
bin" van Grothe-Marischka, gezongen
door Erika Köth. Zij geeft een stralen
de vertolking. De bloemenaria uit
„Carmen" van Bizet en het „Addioalla
Madre" uit de Cavalleria Rusticana van
Mascagni klinken al even rijk, dank zij
Maria del Monaco. De kwaliteit van de
opname doet jammer genoeg niet alle
recht wedervaren aan dit prachtige
-temmenmateriaal.
(HMV nrs 7 QH, 191 en 192).
Een serie als de „Muzikale mina-
aren" van HMV geeft de plezierige
gelegenheid kleine werkjes, die op een
grote lp verzameld de indruk zouden
maken van een lange maar op de duur
wat eentonige optocht, onder te bren
gen. Drie nieuwe in deze reeks (afge
zien van de elders genoemde vocale)
brengen resp. tweemaal twee dansen
van Brahms behalve de bekende
5 en 6 ook de minder vaak gespeelde
10 en 21 en twee Noorse dansen
van Grieg, de nrs. 2 en 3. Ze worden
feestelijk gespeeld door het Noordhol
land Philharmonisch Orkest onder Hen
ri Arends, die „de eer van de groef"
alleszins waard tonend- Deze goed
koopste gelegenheid serieuze muziek op
platen te kopen vraagt slechts een.
geringe concessie: men moet er niet
al te veel hoge tonen uit willen halen.
In het middengebied der frequenties
is de weergave heel goed.
HMV 7 QH 206,207 en 208).
1» Paul van Vliet, Ma
rijke Philips en Hans
Swelheim hebben ge
drieën model gestaan
voor „Marjolijne, de
ballade van een stu
dentenlustrum met
tragische afloop.
„Marjolijne", in de
studentenserie van
His Masters' Voice op single uitge
bracht, is een stukje ironie van twijfel
achtig gehalte. Uit de tekst spreekt
weliswaar medeleven met d.e vermoe
delijk gechoqueerde moeder van het
meisje, maar de betrokkenen zelf re
ageren hun schuld in allerlei excuses af
zonder die schuld echter te ontkennen.
Het plaatje dat muzikaal wel enkele
aardige trekjes heeft, vooral als het
om sfeerverschillen gaat, is behalve
ironisch bijzonder navrant in moreel
opzicht. De thema-belangstelling is
weliswaar „openhartig" maar beslist
niet geschikt voor jeugdige oren.
(His Masters' Voice 453 Gi 101).
Van het Groninger Studenten Caba
ret '55 is onder de titel „Visavers"
een amusante EP verschenen, waarvan
„Militaire instructieles", een dienst-
parodie, en „Vive le public" de rake
kasstukken zijn. Liesbeth Vos, Harry
Kerchoffs en Hans Wortelboer vormen
het trio dat met simpele middelen en
eenvoudige woordkeus inhoud en voor
al diepgang geeft aan „Visavers",
waarin ook „De Tuinman" en „Zon
en Maan zijn opgenomen. De Groning
se humor is vergeleken bij die van
pas ontdekte studentenzangers milder,
maar daarom bepaald niet van min
dere kwaliteit. Het gaat slechts om
stijlverschillen en om nuances in de
wijze van beschouwen. De Groningse
plaat mag er in alle opzichten zijn,
De EP wint het naar onze smaak van
veel individuele studenten-prestaties op
kleinkunst-gebied. (7 EPH 2011).
Uit de Brodway-musical „Milk and
Honey" zingt Eddie Fisher op ABC-
Paramount-single „Shalom" en „Milk
and Honey" begeleid door het orkest
Sid Feller. Het is zonder meer een
goede orkestrale plaat geworden, die
recht doet aan Fishers gave stem.
Rijke arrangementen, neigend naar
breed film-effect, staan borg voor een
indrukwekkende muzikale uitvoering
(AP 22117 single).
De laatste tijd is de Franstalige zan
ger Jacques Brei nogal in het nieuws.
Nog niet lang geleden heeft hij voor
de televisie-camera's over zijn werk
verteld en bij die gelegenheid een idee
gegeven over zijn observatie-techniek
en de poëtische verwerking daarvan.
Want Brei is eerst en vooral dichter.
Zijn genre wijkt in menig opzicht af
van dat van Aznavour, terwijl er ook
punten van overeenkomst zijn, o.m.
in voordracht en algehele prestatie.
In een van Brels nieuwste platen
kan men kennismaken met zijn op
vattingen. „Rosa", zijn komische ver
buigingslied, en „Un lie", natuursym
boliek in beeldende taal, zijn twee
prettig klinkende nummers. Ze worden
begeleid door 't orkest Frangois Rau-
ber (Barclay 9218 single).
Van dixieland naar twist was voor
The Cousins maar één stap. Ze stel
den zichzelf in de plaats van de be
kende Saints" en lieten zich niet
naar binnen marcheren maar naar bin
nen twisten. Ziedar de dynamische
wedergeboorte van een oud werk, dat
als modieuse titel ..When The Cou
sins come twist'in" heeft meegekregen
Op dc bekende melodie hebben deze
Cousins hun vrije expressiedrang los
gelaten met als resultaat een in straf
tempo gespeeld ,,Saints"-nummer, ge
broken met een lawaaierige solo en
wat losse twist-kreten. „Hae May"
aan de keerzijde is in ieder geval een
origineler produkt. Het is instrumen
taal sterker dan vokaal en heeft on
miskenbare roek-elementen. (Palette
single PB 40123).
„Paul Anka sings his big ten" is
de titel van een nieuwe ABC-Para
mount langspeler, waarvan in deze ru
briek al eerder enkele nummers zijn
besproken. De plaat geeft een accep
tabele indruk van Anka's stijl, die zo
als al eerder gezegd wat huilerig aan
doet, maar desondanks een leger van
fans heeft voortgebracht. Anka heeft
ongetwijfeld de door teenagers geado
reerde „moderne melancholie" in zijn
stem en ook zijn voordracht is anders
Toch dreigt zijn genre te verstarren in
het droefgeestig-amoureuze, waarvan
een normaal mens wel eens genoeg zal
krijgen. Om de plaat wat actueler te
maken zijn twee twists ingelast, die
uit Anka's mond heel wat tammer
klinken dan Chubby Checker wel zou
willen (MMAP 504 LP 25 cm).
Johnny Jordaan, eerst onbekend,
toen snel naar de top, heeft zich bij
het grote publiek niet in een blijvende
populariteit mogen verheugen. Nog
steeds is er de wrange nasmaak van
een vergelend succes, dat over het mil
joen Nederlandse platen opleverde,
maar even snel wegebde als het was
gegroeid. Uit zijn onuitputtelijke re-
portoire heeft His Masters' Voice een
keus gedaan en tien nummers bijeen
gebracht op een langspeelplaat. Jan
Hillegers en Cor Steijn zijn goede ga
ranten voor de begeleiding. Liedjes
als „Kleine Noëlla", „Stoere jongens
van de zee" „Bij ons in de Jordaan"
en „Geef mij maar Amsterdam" leven
nog steeds bij een groot deel van het
volk, omdat ze zo heerlijk ronduit en
ongecompliceerd zijn. (HFLP 1028 25
cm).
Conny Froboess: aankomend twen...
Uit de Broadway-musical „Milk anc'
Honey" zingt Eddie Fisher op ABC
paramount single Shalom en Milk anc
Honey, begeleid door het orkest Sic'
Feller. Het is zonder meer een goed-
orkestrale plaat geworden, die rech
doet aan Fishers gave stem. Rijke ar
rangementen, neigend naar filmeffec
staan borg voor een indrukwekkend
muzikale uitvoering (AP 22117 single
Conny Froboess kan sinds haar Be
lijns debuut in 1950 bogen op een reek
plaat- en filmsuccessen. In enkele j«
ren heeft zij bekendheid gekregen me
een vlot teenager-repertoire, dat ze i
de laatste tijd merkbaar ontgroeide
Vandaar een verandering van genre
waarvan Kleine Lucienne en Midi-miö
nette de vroegste voorbeelden zijn
Conny's kracht schuilt voornamelijk
de ongedwongen, charmante presentati
van haar liedjes, een goede begeleidin
voor haar muzikaliteit, die niet direc
in stemkwaliteit is uit te drukken, maa
jong en oud niettemin aanspreekt on
de blijmoedige sfeer van haar optrc
den. Haar nieuwste plaatje „Zwei klei
ne Italiener" doet het in de hitparade:
best. Evenals „Hallo, Hallo" heeft hc
ook een Nederlandse versie, waarir
Conny blijk geeft van een goed taalge
voel. Het liedje over de twee verlan
gende Italiaanse jongens is met „Hallo
Hallo" op een Nederlandse single bi
His Master's Voice uitgebracht (7MI
1074). De originele teksten zijn te be
luisteren op een onderhoudend EP-tje,
dat tevens „Mein Vater war ein cow
boy" en „Midi-midinette" laat horen
(His Master's Voice EP 7 EGH 1010).
Charles Aznavour zingt op Barclay
EP vier nieuwe nummers met bege
leiding van het orkest Paul Mauriat
Het zijn J'ai tort, Voila que ga recom
mence, Esperanza en Lucie. Aznavour
laat zich daarin horen als hervormend
chansonier, als pittig vertegenwoordi
ger van een luchtige stijl, die niet al
leen waarde ontleent aan een over
peinzende of beschouwende toon, maar
waarin bovenal allerlei levensbijzonder
heden een actieve rol spelen. Aznavour.
wiens stemband-handicap allerminst af
breuk doet aan zijn volume, beschikt
over een sprekende acteertrant. HU be
dient zich voor de uitvoering en com
positie van zijn liedjes van eenvoudige
middelen. Deze nieuwe plaat is op
nieuw een bewijs van zijn meerzijdig
kunstenaarschap. (Barclay 70411 EP
Medium).
Van Acker Bilk and his Paramoun
Jazzband zijn in Engeland naar aanlei
ding van de Jazzscène vier nummers
opgenomen op Storyville EP, waarvan
er drie op 1957 zijn geregistreerd. Het
gaat kennelijk om Sweaty Dear. Salu
tation March en Savoy Blues. Van de
vierde opname, A Monday date, wordt
in de bezetting-opgave niet gerept. Kla
rinettist Bilk brengt dixieland in een
zes-formatie, zonder piano. Banjo, bas
en drums in de ritme-sectie; trompet,
klarinet en trombone in de blazers:
groep, die naar onze smaak een wel
wat ijl geluid produceert. Het akkoord
volume van bas en banjo is niet vol
doende om de klank van de band „vol
te maken. De combinatie-stemming van
de blazers wekt bovendien de indruk
niet geheel zuiver te zijn. Een en ander
bezorgt Bilks band. die overigens niet
onverdienstelijk musiceert naar goede
arrangementen, wel een paar min
punten. (Storyville EP 393).