on- rkers Watersporttoerisme nog maar aan begin van ontwikkeling TROEVEN De Afrekening in GROEVEN i B i B B Zeeland mooi op tijd ILIA EHRENBURG OVER DE „PERIODE STALIN" omdat de extra-solide SKODA-bouw U meer veiligheid garandeert \ortweek \ssingen- ndelburg Vonnis van Neurenberg in boekvorm DAAL tra's edrijf N.V. de Tarakan-traditie herleeft EEN VEILIGE KEUZE Opnieuw: Liszt Marjolijne [ARKTEN 40 jaar aar en ouder ft in de „BORNEO" van de STOOMVAART MIJ „NEDERLAND" Aan de Engelse zuidkust... Plastiek in Madurodam f 5250,geheel compleet Solitairs uit grote operettes Miniaturen I Miniaturen II De Barbier Italiaans als spaghetti Visavers Eddie Fisher Jaques Brei When The Cousins Paul Anka Sfem uit Jordaan Kleine Italianen Vier Aznavours Bilk Dixieland lek van de s'edenontmoeting tddelburg is zaterdagmid- liig spectaculaire wijze be- ftracht van de tot storm aan- Jwind was dermate, dat er Issaal sportdefilé, estafette- (rhiisen door de burgemecs- |denken viel. De officials be- met de wedstryden aan ftrijd tussen de zomeravond toonden de Vlissingers £end iets sterker. Het doel- kstra voor Vlissingen plaat- |score opende, oogstte veel De ontmoeting eindigde llijkspel. De voetbalwedstrijd pniores leverde geen. enkel bckey-ontmoeting werd een por de rust waren het lioofd- (Hissingers. die dc toon aan- na de rust kon W. Sandstra lldestad een punt verdienen, jaren het de Middelburgers liatief overnamen, hetgeen Tin de gelijkmaker van N. idhandbal-herenploegen wis- singers al spoedig een 2-0 Je nemen. Slecht afgewerkte laakte het Vlissingse over- p produktief. De ruststand ïweinig indrukmakende weri- 1de tenslotte met een 9-7 1 voor Vlissingen. De ont- J de dames-junioren veld- ■igde gelijk 1-1. Voor de rust pn de leiding genomen door Inricht schot van mcj. M. Ierse goede kansen gingen lechte samenspel verloren, he maakte Middelburg de die op naam kwam te nej. K. Oosten. ■maandag, staan schaak- en nen op het programma, die [ouden in het Scheldekwar- ITJRG, 18 mei. Fruit: Aard- doosje 154-170, idem II 116- ?n: spinazie 1 18-23, II 9-11, 1)1, sla 1 14-32, 2 12-23, sla C l;en 66-73, komkommers 60-75 35-43, 40-50 28-36, 35-40 25, ie kg 39-60, asperges 178-210, postelein 35-46, radijs 550-9, '6. prei 48-68, bloemkool 4 per idem 6 per kist 33-86, idem 1-69, idem 10 per kist 10-40, kist 10-31, nieuwe aardap- 193, idem drieling 145, idem NINGEN AR IJE ZATERDAG -restaurant ,-De 58, 's avonds van IEKEN, fabriek aanhoefstraat 9. Enige goede op de vliegbasis Rijen jnds na 7 uur bij de Rooy, 223b Breda DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 21 MEI 1962 Tijdens de zaterdag te Wolpliaarts dijk gehouden jaarvergadering van de Provinciale V.V.V. van Zeeland heeft mr. G. F. W. Hartung, chef van het kabinet van de commis saris van de koningin van de pro vincie Friesland en tevens sccre taris van het recreatieschap voor het Friese waterland „De Marre- krite", een inleiding gehouden over de relatie „toerisme-watersport". Het was in het kader van de te verwachten ontwikkeling van de watersport op de Zeeuwse binnen meren interessant eens een des kundige aan het woord te horen. Mr. Hartung zei o.m. dat de wa tersport als toeristisch verschijn sel tot nu in ieder geval nog geen stormachtige ontwikkeling heelt doorgemaakt. Wel ligt volgens mr. Hartung een belangrijke ontwik keling in het verschiet; een ont wikkeling, die o.m. dank zij de gestegen behoefte aan recreatie, het gebrek aan voldoende recrea tieterrein te land èn dank zij de inspanningen van de watersport industrie „onherroepelijk zal lei den tot een ontdekking van het water als een ontzaglijke reserve aan ruimte voor het beleven van de behoefte of de mode om tijdens weekends, snipperdagen en vakan tie overal elders te zijn dan juist thuis". In dit licht bezien behoeft Zeeland zich in ieder geval enerzijds niet bezorgd te maken over het missen van de aan sluiting op de ontwikkeling van het watersporttoerisme (deze tak van recre atie moet immers nog goed op gang ko men), anderzijds bestaat er geen reden om bang te zijn dat het toekomstige Zeeuwse merencomplex te groot zal zijn voor de behoefte (een gedachte, die tij dens het onlangs gehouden Grevelingen- congres geuit is). Zo te zien komt de realisering van de Zeeuwse binnenmeren dus precies op tijd. Mr. Hartung stelde voorop, dat vóór de tweede wereldoorlog wel gesproken mocht worden van een behoorlijk ont- Advertentie) (Advertentie) wikkelde watersport in ons land, maar dat de combinatie watersport-toerisme of watersport-vreemdelingenverkeer nog niet een vraagstuk was „dat een reis van Friesland naar Zeeland kon rechtvaar digen". Er was een brede en gevestigde watersport in Nederland maar bedreven door een toch betrekkelijk kleine, be voorrechte en min of meer besloten groep van insiders. De watersport stond voorop en niet zozeer de vraag hoe de vakantie of het vrije weekend te besteden. Voorzichtig Dit is wel veranderd, volgens mr. Hartung. Hiswa-Goed Kamp 1962 telde 196.876 bezoekers. Het toenemend gebrek aan ruimte in Nederland zal de ontwik keling in de richting van het watersport toerisme bevorderen. Hierbij moet vol gens de spreker de grootste voorzichtig heid in acht worden genomen. Enerzijds is er het belang van het gebruik van het wateroppervlak en het aanbrengen van steunpunten voor de recreatie, ander zijds moet rekening worden gehouden met het behoud van het landschappelijk schoon, met de bescherming van de vogelstand en met het aantrekkelijk houden van het recreatiegebied, voor de pure watersporter. Mr. Hartung kwam vervolgens aan de hand van cijfers tot zijn oordeel dat er zich na de oorlog geen stormachtige ontwikkeling in de watersportsector heeft voorgedaan. In 1954 belandde 31/3 pet. van de Nederlandse vakantiegangers in het waterland, in 1960 was dit percen tage nog maar 4%. Er komen vooral jongeren tussen 15 en 25 jaar en ouderen tussen 40 en 60 jaar. Weinig gezinnen dus met jonge kinde ren. De heer Hartung was van mening dat dit deels ligt aan een gebrek aan geëigende ge&U)saccommodatie (zomer huisjes met speelveld, piasvijver, zand bak e.d.) deels ook aan de begrijpelijke tegenzin om met kleine kinderen, die niet kunnen zwemmen, in een boot te gaan zitten. Uit een Marrekrite-enquête is gebleken dat de ondervraagden over het algemeen thuis hoorden in de hogere beroepsgroe pen al blijft volgens mr. Hartung bij de zeiler eenvoud en sportiviteit naast enig comfort op de voorgrond staan. In 1953 werd in Friesland een aantal van 2950 boten geschat, terwijl een in ventarisatie in 1960 een botenbezit van 3650 opleverde, volgens spreker „voor waar geen spectaculaire groei in zeven jaar". Logies-accommodatie In 1960 is in het Friese merengebied een enquête ingesteld naar de vraag naar logiesaccommodatie van, de vreemdeling. De enquête had het volgende resultaat: boot (43 pet.), tent-caravan (19 pet.), hotel (10 pet.), kampeerhuis (10 pet.), zomerhuisjes (6 pet.), jeugdhuis en woon schip (elk 3 pet.), pension (2 pet.), fa milie en kennissen (2 pet.), en anders zins (1 pet.). Veertig procent van deze vreemdelin gen maakte een trektocht, 55 procent had één vast uitgangspunt, terwijl 5 procent van één vast punt uit trek- en dagtochten maakte. Een van de voorzichtige conclusies, die mr. Hartung uit bovenstaand en ander cijfermateriaal trok, was, dat er niet zo gek veel belangstelling in Friesland bestaat voor overnachtingen in hotels. Daar tegenover staat een ware zomer huis] eshonger. De trektocht door het merengebied staat in Friesland op de voorgrond. Hij noemde de trekkers een zodanig belangrijke groep, dat meer dan tot nu toe met de wensen van deze groep rekening gehouden dient te worden. Dus meer kampeerterreinen bij de meren en grote verbindende wateren, meer kleinere ligplaatsen langs de oevers waar enkele kajuit jachten, mo torboten of open tyerschepen voor de1 nacht hun walletje kunnen maken. Dit alles in de natuur en ongehinderd door berm- en oeverrecreanten, die\ óók hun plaats aan het water op eisen." BORNEO Een volle week naar Noorwegen en Zweden, de ideale zomervakantie voor jongens en meisjes van 12 t/m 17 jaar. Jongensreizen: 7/7-14/7, 14/7-21/7, 21/7-28/7, Meisjesreis: 28/7-4/8 NU KAN ER NOG EEN KEUZE WORDEN GEMAAKT WAT BETREFT HET TIJDSTIP VAN DE REIS Jongens en meisjes van 12 t/m 17 jaar kunnen zich voor één van deze reizen opgeven. Er wordt gereisd in groepen van 16 met een lei der/leidster. Individuele en groepsopgave is dus mogelijk. Inlichtingen en reserveringen bij de erkende Passage-en Reisbureaus alsmede bij de Passagedienst van de S.M.N., Postbus 359, Amsterdam. -üp t; r Waar de warme golfstroom een Rivièra-klimaat schept, daar liggen badplaatsen als Torquay te baden in de zon. Heerlijk luieren, genieten van vrolijk strandleven, bonte bloemenpracht en uitstapjes naar de pittoreske omgeving. Dat zijn genoegens die uw vakantie onvergetelijk zullen maken. Vooral als u gebruik maakt van de prima verzorgde hotelreizen van de Stoomvaart Mij. Zeeland. Welcome to Britain Torquay 10 daagse reis vanaf 327.- londen 5, 7 en 8 daagse reizen, 5 dagen reeds vanaf 129.- oxford 8 daagse reis 220.- merengebied 9 en 10 daagse reizen vanaf 353.- harrogate 10 daagse reis 407.- schotland 20 daagse reizen vanaf 349.- Inlichtingen en boekingen bij uw reisbureau Vraag The British Travel Association (Dep. R21h) Leidseplein 29, Tel. 31/00!/, Amsterdam, folders en inlichtingen over Groot-Brittannië het vakantieland bij 7iitstek! De Russische schrijver Uja Ehren burg heeft in het maandblad van de Sovjet Russische schrijversvereniging 'n boeje open gedaan over de manier, waar op de Sovjet Russische intellectuelen leefden ten tijde van de Stalinistische terreur in 1937 en 1938. Zij durfden alleen tegen hun vrouwen openlijk te spreken en dan alleen 's nachts, met hun hoofd onder de dekens, zo schrijft hij. Ehrenburg verhaalt hoe hij tijdens de zuiveringen, waarbij de oude Sovjet-russische intelligentia werd uitgeroeid, op 24 december 1937 in Moskou aankwam na als verslaggever in de Spaanse burgeroorlog werkzaam te zijn geweest. Die avond werd hem in zijn flat gezegd wat er aan de hand was: •Er was een zee van namen, waarachter het woord „gearresteerd" stond' Zijn vrienden waarschuwden hem: ..vraag over niemand iets- Wanneer je over hen in een gesprek betrokken wordt, hou er dan mee op". De volgende mor gen ging hij naar het kantoor van het regeringsblad Izvestia. ,,Ik werd goed ontvangen, maar ik herkende geen en kel gezicht. Ondanks de goede raad vroeg ik waar die en die personen waren. Iemand antwoordde „afgelopen". Een ander maakte slechts een handgebaar. Er waren er ook die vlug wegliepen". Op het kantoor van de Pravda, het blad van de communistische partij, nam een vriend hem mee naar de badkamer enzei: ,,lk weet een nieuwe mop voor je. Twee Moscovieten komen elkaar tegen. De een zegt. ,,Weet je dat Ter- uell (een stad die door de troepen van Franco tijdens de Spaanse burgeroorlog werd belegerd) is gevallen?" Waarop de ander vroeg: .,En wat is er met zijn vrouw gebeurd?" Onder mijn kennissen was niemand er zeker van wat er de volgende dag zou gebeuren- Velen hadden koffertjes ge pakt, met twee stel warm ondergoed, om op alles voorbereid te zijn. Sommige mensen die in de Lavroesjenski-straat woonden (waar ook Ehrenburg woonde), vroegen of de lift 's nachts stopgezet kon worden, omdat zij niet konden sla pen door het geluid. Volgens Ehrenburg werd dit geluid veroorzaakt door het komen en gaan van de geheime politie. Bij een ander bezoek aan de Izvestia merkte hij, dat er geen naambordjes op de deuren van de directiekamers zaten. Een kantoorjongen zei hem: „Dat'heeft geen zin. Vandaag wordt er een be noemd en morgen wordt hij gearres teerd". Voor miljoenen Russen werd Stalin een „halfgod". Wij dachten (waarschijn lijk omdat we dat wilden) dat Stalm niets van de zinloze gewelddaden afwist Het is het eerste persoonlijke verslag dat in literaire vorm verschijnt van een schrijver, die de golf van terreur tij dens Stalin overleefd heeft. (Advertentie) In 403 openbare zittingen heeft het Internationaal Militair Gerechtshof te Neurenberg een proces gevoerd tegen 24 Nazi-groten en enkele organisaties zoals de rijksregering, het corps van politieke leiders van de NSDAP, de SS, de SA, de Gestapo, de SD, de generale staf en het oppercommando. Twaalf individuele verdachten zijn tot de dood door de strop veroordeeld, drie kregen levens lang, vier tijdelijke gevangenisstraffen, Krupp werd wegens ziekte niet in staat geacht het proces bij te wonen, Ley had van tevoren zelfmoord gepleegd, Bor- mann moest bij verstek veroordeeld worden. Deze vonnissen vielen op 1 oktober 1946. Er waren hier in het geding mis drijven tegen de vrede (samenspanning tot oorlog), oorlogsmisdaden (schending van het oorlogsrecht en de oorlogsgebrui- ken) en misdaden tegen de menselijk heid (moord, uitroeiing, onderdrukking, deportatie, vervolgingen op grond van politiek, ras of godsdienst). Nieuw was in dit proces, dat indivi duen aansprakelijk werden gesteld voor hetgeen zij deden uit naam van hun land of in opdracht van hun meerderen, Het volkenrecht kreeg daardoor een nieuw element toegevoegd, dat nog altijd niet door ieder aanvaard wordt en in zijn consequenties zeker ook nog niet helemaal doordacht is. Het Nazi-regime was echter iets unieks in de moderne tijd, uniek in boosaardig heid van leer en praktijk. Het had het rechtsgevoel en de rechtsovertuiging van zoveel miljoenen geschokt, dat er als het ware een algemeen verlangen leef de, om dit te berechten. Ter genoegdoe ning aan het geschokte rechtsbewustzijn, ter Je2jng voor komende geslachten. Thans is onder de titel ..De Afrekening" m boekvorm verschenen de tekst van het vonnis met zijn uitvoerige over wegingen en motiveringen. In ruim 200 compact bedrukte bladzijden vinden we samengevat, wat de conclusies waren uit de verhoren, aanklachten en pleidooien. Men kan er uit nagaan en proeven, hoe hier getracht is recht te doen naar strikte maatstaven zonder opwinding of partij digheid. In dit vonnis ontrolt zich het hele panorama van oorlogsvoorbereiding, oorlogvoering, onderdrukking, deporta ties. vernietigingskampen, geestelijke monstruositeiten, dolgelopen eerzucht en lafheid, welke de Nazi-dictatuur heeft vertoond. Onder de koel-juridisch afge wogen woorden trilt de verontwaardiging van ieder, die prijs stelt op het hoog houden van de menselijke waardigheid. Zo is dit document het inderdaad ook nu nog en juist nu nog waard aan een brede massa ter lezing beschikbaar te worden gesteld. We moeten niet te veel meer wroeten het verleden, zegt men wel eens. Tot op zekere hoogte kan men dit beamen maar waar hier voor huidige en toekom stige geslachten essentiële, fundamentele waarden in het geding zijn, mogen we de ogen voor dit verleden niet dicht knijpen, zullen we onze gedachten en daden toch altijd hebben te confronteren met de gevaren voor afwijkingen, schijn baar gering in het begin doch op de duur leidend naar dood en verderf. Aan het eind van het vonnis wordt melding gemaakt van een afwijkend oor deel van de Russische rechter ten aan zien van de vrijspraak van Schacht, Von Papen en Fritzsche, de strafmaat van Rudolf Hess en van de afwijzing van een veroordeling voor rijkskabinet, generale staf en oppercommando. Het is echter een feit. dat de zo streng beoordeelde Rijks regering en legerleiding in augustus 1939 een sterke aanmoediging van Moskou kregen, om hun misdadige oorlog tegen Polen te beginnen. En wel door het af sluiten van het befaamde Ribbentrop- Molotov pact. In het vonnis wordt dit heel onschuldig betiteld als een niet- aanvalsverdrag en verder glijdt men er overheen. Het bevatte echter een geheim protocol, waarin Rusland en Nazi-Duits- land samen de verdeling van Polen had den bekokstoofd. Het is met het oog op de Russische gestrengheid te curieus om er niet even de aandacht op te vestigen. De Nederlandse vertaling van dit oor spronkelijk in het Duits verschenen werk kwam uit bij Het Wereldvenster te Baarn. Prof. mr. J. A. van Hamel schreef een voorwoord. (Advertentie) De stichting „Madurodam" heeft een kleinplastiekprijs ingesteld groot 1,500, ter bekronnig van een plastiek op de openluchttentoonstelling van kleinplas- tiek, die in het kader van het Holland festival en onder auspiciën van de Ne derlandse kring van beeldhouwers van 2 juli-20 augustus in Madurodam wordt gehouden. „Madurodam" zal het bekroonde beeld aankopen en in bruikleen aan een mu seum afstaan. Het ligt in de bedoeling om jaarlijks een openluchttentoonstelling van klein- plastiek te houden. De Madurodam-klein plastiekprijs zal dan ook ieder jaar wor den uitgereikt. oersterk buisliggerchassis - knikweerstand 70.000 kg geheel stalen carrosserie - van 1 mm dikke staalplaat zéér korte remweg - van 60 km/u tot 0: 12,90 meter i OCTAVIA COMBI f 6475,— 1202 COMBI f 6975,— .1202 BESTELWAGEN f 5395,— H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN - TEL. (01717)-2010* DEALERS: Fa. A. A. v. d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. 3880 Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Fa. W. J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 4775 Autobedrijf IJ. I. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, Tel.. 2254 Gar. J JOOSSE ZN., Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, fel. 2030 Als er één muziekwerk is waarin het Bel Can to hoogtij viert dan is is het wel in „De Bar bier van Sevilla", de kostelijke en spirituele opera van Gioacchino Rossini. Een warme, Italiaanse gloed straalt ons uit de muziek te gen; via een keten van kostelijke melodieën, in uitbundige vaart gebracht stormt deze opera naar zijn eind, dat zoals in een sprookje goed en kwaad naar behoren loont of straft. De Barbier, tegenwoordig een reper toirestuk in de gehele wereld, was Rossini's zestiende opera, alhoewel de Italiaanse componist destijds nog geen 25 jaar oud was. Bij de première ver liep alles verkeerd. Zelfs de tooneelkat verscheen op een kwaad moment op het podium en dook geschrokken door het gegier en gefluit van het publiek, onder de hoepelrok van één der speel sters. De „barbier" had, welbeschouwd, een roemloze dood moeten sterven op dat moment, temeer omdat het libretto van deze opera al zo'n jaar of dertig oud was. Het blijspel „De barbier van Sevilla" van Beamarchais had er model voor gestaan en de vergrijsde compo nist Paisello had het gegeven al eens in een opera verwerkt. Rossini had dus alles tegen toen zijn opera onder de titel „De nutteloze voor. zorgsmaatregelen" in première ging Toch, ondanks de tegenslag bij de eerste uitvoering, werd „de Barbier' één van 's werelds meest geliefde ope ra's. Wij begroeten hem dan ook vro lijk nu hij ons toelacht vanaf de hoes van een HMV-LP. En onze vreugde stijgt tot verrukking bij het zien van de cast. Victorio de los Angeles, Gino Bechi, Nicola Monti. Nicola Rossi Le- meni en Melchiorre Luise zingen de grote aria's en recitatieven uit dit heer lijke werk. Het simfonie-orkest van Mi laan, geleid door Tullio Serafin ver zorgt de begeleiding. Alzo: deze op name is zo Italiaans als spaghetti. De bariton Gino Bechi zingt de Figaro onstuimig en vol geest. In Nicola Monti werd de gave tenor gevonden voor de graaf, Almaviva. De opname is van uitstekende kwaliteit. (HMV-CLPH 106). Met zijn operette-serie op E.P. heeft His Masters Voice in het bijzonder die genen een dienst bewezen die bekoord worden door sommige gedeelten uit dit blijmoedige muziekgenre, zonder er nochtans behoefte aan te voelen om zich complete operette's aan te schaf fen. Men weet wel: tal van beroemde melodieën zijn op de driekwartsmaat van het operettetoneel afgehuppeld en hebben de gewone amusementswereld bereikt. Wel, het gaat nu juist om DIE melodieën, wier zelfstandige bestaan zo'n enorm succes geworden is. Denkt u maar eens aan het Vilja-lied uit „Die Lustige Witwe" van Lehar, of aan „Meine Liebe, deine Liebe", uit „Das Land des Lachelns", of „Wer uns ge- traut" uit de Zigeunerbaron. Van som mige weet men niet eens meer dat zij tot de muzikale habitus van een ope rette behoren. His Masters Voice heeft in de serie „Operettenzauber" (door de Duitse HMV-maatschappij „Electrola" uitge bracht) deze muzikale solitairs gebun deld en nu is er maar liefst een half dozijn van deze plezierige platen tege lijk uitgekomen. Van Johann Strauss zagen het vervolg op „Der Zigeuner baron" en een dito op „Die Fleder- maus" het licht. Oscar Strauss, even eens uit die gelukkige tijd van het keizerlijke Wenen, is erbij met „Ein Walzertraum" en van Lehar verschenen beroemde melodieën uit „Das Land des Lachelns" en „Die lustige Witwe". Op elke plaat galmt het volle geluid van Rudolf Schock. Erika Köth en Melitta Muszely, Lisa Otto, Bruno Fritz, Sari Barabas, Hermann Prey en Anneliese Rothenberger zijn de andere solisten. Grote Duitse orkesten bege leiden. (HMV-Electra nrs 41.078, 40.123, 40.158, 40.204, 40.906, 41.161). Vorige week maakten we melding van twee HM V-stereoplaten in de Gramophonehouse Klas sieken met resp. Liszts eerste en tweede piano concert, door Cziffra vertolkt. Ongeveer ge lijktijdig is er een an dere HMV-lp uitgeko men waarop beide con certen (in mono hier) te beluisteren zijn zoals Samson Frangois ze speelt. Het gaat hier om eenplaatin de reeks van grote lp's die „Concert Classics" heet en die al vele zeer aantrekkelijke exemplaren bevat. Ook dit is een gave plaats, zowel qua uitvoering als qua opname. Het orkest is in dit geval het Philharmonia Or chestra, onder de bekwame leiding van Silvestri die samen met de solist een vertolking bereiden die ieder kan be vredigen. Dat wil beslist niet zeggen dat het „geen vlees en geen vis" is; de romantische Liszt komt geheel aan zijn trek, maar de pianovirtuoos die hij was, herkennen we nu ook. Fran cois' spel heeft niet het verdoromde dat de vertolking door Cziffra ken merkt en bereikt ook niet het nadruk kelijk pianistische „waterval-werk" dat b.v. de Russische pianist Svatoslav Richter aan de concerten meegeeft. Een plaat om te hebben. (HMV XLP 20028) In de serie „Muzikale miniaturen" /an HMV zijn dezer dagen weer twee E.P.'tjes uitgekomen met bekende lie deren van Grothe, Mascagni en Bizet. Het lentelied van Grothe-Dehmel wordt evenals „Immer wenn ich glücklich bin" van Grothe-Marischka, gezongen door Erika Köth. Zij geeft een stralen de vertolking. De bloemenaria uit „Carmen" van Bizet en het „Addioalla Madre" uit de Cavalleria Rusticana van Mascagni klinken al even rijk, dank zij Maria del Monaco. De kwaliteit van de opname doet jammer genoeg niet alle recht wedervaren aan dit prachtige -temmenmateriaal. (HMV nrs 7 QH, 191 en 192). Een serie als de „Muzikale mina- aren" van HMV geeft de plezierige gelegenheid kleine werkjes, die op een grote lp verzameld de indruk zouden maken van een lange maar op de duur wat eentonige optocht, onder te bren gen. Drie nieuwe in deze reeks (afge zien van de elders genoemde vocale) brengen resp. tweemaal twee dansen van Brahms behalve de bekende 5 en 6 ook de minder vaak gespeelde 10 en 21 en twee Noorse dansen van Grieg, de nrs. 2 en 3. Ze worden feestelijk gespeeld door het Noordhol land Philharmonisch Orkest onder Hen ri Arends, die „de eer van de groef" alleszins waard tonend- Deze goed koopste gelegenheid serieuze muziek op platen te kopen vraagt slechts een. geringe concessie: men moet er niet al te veel hoge tonen uit willen halen. In het middengebied der frequenties is de weergave heel goed. HMV 7 QH 206,207 en 208). 1» Paul van Vliet, Ma rijke Philips en Hans Swelheim hebben ge drieën model gestaan voor „Marjolijne, de ballade van een stu dentenlustrum met tragische afloop. „Marjolijne", in de studentenserie van His Masters' Voice op single uitge bracht, is een stukje ironie van twijfel achtig gehalte. Uit de tekst spreekt weliswaar medeleven met d.e vermoe delijk gechoqueerde moeder van het meisje, maar de betrokkenen zelf re ageren hun schuld in allerlei excuses af zonder die schuld echter te ontkennen. Het plaatje dat muzikaal wel enkele aardige trekjes heeft, vooral als het om sfeerverschillen gaat, is behalve ironisch bijzonder navrant in moreel opzicht. De thema-belangstelling is weliswaar „openhartig" maar beslist niet geschikt voor jeugdige oren. (His Masters' Voice 453 Gi 101). Van het Groninger Studenten Caba ret '55 is onder de titel „Visavers" een amusante EP verschenen, waarvan „Militaire instructieles", een dienst- parodie, en „Vive le public" de rake kasstukken zijn. Liesbeth Vos, Harry Kerchoffs en Hans Wortelboer vormen het trio dat met simpele middelen en eenvoudige woordkeus inhoud en voor al diepgang geeft aan „Visavers", waarin ook „De Tuinman" en „Zon en Maan zijn opgenomen. De Groning se humor is vergeleken bij die van pas ontdekte studentenzangers milder, maar daarom bepaald niet van min dere kwaliteit. Het gaat slechts om stijlverschillen en om nuances in de wijze van beschouwen. De Groningse plaat mag er in alle opzichten zijn, De EP wint het naar onze smaak van veel individuele studenten-prestaties op kleinkunst-gebied. (7 EPH 2011). Uit de Brodway-musical „Milk and Honey" zingt Eddie Fisher op ABC- Paramount-single „Shalom" en „Milk and Honey" begeleid door het orkest Sid Feller. Het is zonder meer een goede orkestrale plaat geworden, die recht doet aan Fishers gave stem. Rijke arrangementen, neigend naar breed film-effect, staan borg voor een indrukwekkende muzikale uitvoering (AP 22117 single). De laatste tijd is de Franstalige zan ger Jacques Brei nogal in het nieuws. Nog niet lang geleden heeft hij voor de televisie-camera's over zijn werk verteld en bij die gelegenheid een idee gegeven over zijn observatie-techniek en de poëtische verwerking daarvan. Want Brei is eerst en vooral dichter. Zijn genre wijkt in menig opzicht af van dat van Aznavour, terwijl er ook punten van overeenkomst zijn, o.m. in voordracht en algehele prestatie. In een van Brels nieuwste platen kan men kennismaken met zijn op vattingen. „Rosa", zijn komische ver buigingslied, en „Un lie", natuursym boliek in beeldende taal, zijn twee prettig klinkende nummers. Ze worden begeleid door 't orkest Frangois Rau- ber (Barclay 9218 single). Van dixieland naar twist was voor The Cousins maar één stap. Ze stel den zichzelf in de plaats van de be kende Saints" en lieten zich niet naar binnen marcheren maar naar bin nen twisten. Ziedar de dynamische wedergeboorte van een oud werk, dat als modieuse titel ..When The Cou sins come twist'in" heeft meegekregen Op dc bekende melodie hebben deze Cousins hun vrije expressiedrang los gelaten met als resultaat een in straf tempo gespeeld ,,Saints"-nummer, ge broken met een lawaaierige solo en wat losse twist-kreten. „Hae May" aan de keerzijde is in ieder geval een origineler produkt. Het is instrumen taal sterker dan vokaal en heeft on miskenbare roek-elementen. (Palette single PB 40123). „Paul Anka sings his big ten" is de titel van een nieuwe ABC-Para mount langspeler, waarvan in deze ru briek al eerder enkele nummers zijn besproken. De plaat geeft een accep tabele indruk van Anka's stijl, die zo als al eerder gezegd wat huilerig aan doet, maar desondanks een leger van fans heeft voortgebracht. Anka heeft ongetwijfeld de door teenagers geado reerde „moderne melancholie" in zijn stem en ook zijn voordracht is anders Toch dreigt zijn genre te verstarren in het droefgeestig-amoureuze, waarvan een normaal mens wel eens genoeg zal krijgen. Om de plaat wat actueler te maken zijn twee twists ingelast, die uit Anka's mond heel wat tammer klinken dan Chubby Checker wel zou willen (MMAP 504 LP 25 cm). Johnny Jordaan, eerst onbekend, toen snel naar de top, heeft zich bij het grote publiek niet in een blijvende populariteit mogen verheugen. Nog steeds is er de wrange nasmaak van een vergelend succes, dat over het mil joen Nederlandse platen opleverde, maar even snel wegebde als het was gegroeid. Uit zijn onuitputtelijke re- portoire heeft His Masters' Voice een keus gedaan en tien nummers bijeen gebracht op een langspeelplaat. Jan Hillegers en Cor Steijn zijn goede ga ranten voor de begeleiding. Liedjes als „Kleine Noëlla", „Stoere jongens van de zee" „Bij ons in de Jordaan" en „Geef mij maar Amsterdam" leven nog steeds bij een groot deel van het volk, omdat ze zo heerlijk ronduit en ongecompliceerd zijn. (HFLP 1028 25 cm). Conny Froboess: aankomend twen... Uit de Broadway-musical „Milk anc' Honey" zingt Eddie Fisher op ABC paramount single Shalom en Milk anc Honey, begeleid door het orkest Sic' Feller. Het is zonder meer een goed- orkestrale plaat geworden, die rech doet aan Fishers gave stem. Rijke ar rangementen, neigend naar filmeffec staan borg voor een indrukwekkend muzikale uitvoering (AP 22117 single Conny Froboess kan sinds haar Be lijns debuut in 1950 bogen op een reek plaat- en filmsuccessen. In enkele j« ren heeft zij bekendheid gekregen me een vlot teenager-repertoire, dat ze i de laatste tijd merkbaar ontgroeide Vandaar een verandering van genre waarvan Kleine Lucienne en Midi-miö nette de vroegste voorbeelden zijn Conny's kracht schuilt voornamelijk de ongedwongen, charmante presentati van haar liedjes, een goede begeleidin voor haar muzikaliteit, die niet direc in stemkwaliteit is uit te drukken, maa jong en oud niettemin aanspreekt on de blijmoedige sfeer van haar optrc den. Haar nieuwste plaatje „Zwei klei ne Italiener" doet het in de hitparade: best. Evenals „Hallo, Hallo" heeft hc ook een Nederlandse versie, waarir Conny blijk geeft van een goed taalge voel. Het liedje over de twee verlan gende Italiaanse jongens is met „Hallo Hallo" op een Nederlandse single bi His Master's Voice uitgebracht (7MI 1074). De originele teksten zijn te be luisteren op een onderhoudend EP-tje, dat tevens „Mein Vater war ein cow boy" en „Midi-midinette" laat horen (His Master's Voice EP 7 EGH 1010). Charles Aznavour zingt op Barclay EP vier nieuwe nummers met bege leiding van het orkest Paul Mauriat Het zijn J'ai tort, Voila que ga recom mence, Esperanza en Lucie. Aznavour laat zich daarin horen als hervormend chansonier, als pittig vertegenwoordi ger van een luchtige stijl, die niet al leen waarde ontleent aan een over peinzende of beschouwende toon, maar waarin bovenal allerlei levensbijzonder heden een actieve rol spelen. Aznavour. wiens stemband-handicap allerminst af breuk doet aan zijn volume, beschikt over een sprekende acteertrant. HU be dient zich voor de uitvoering en com positie van zijn liedjes van eenvoudige middelen. Deze nieuwe plaat is op nieuw een bewijs van zijn meerzijdig kunstenaarschap. (Barclay 70411 EP Medium). Van Acker Bilk and his Paramoun Jazzband zijn in Engeland naar aanlei ding van de Jazzscène vier nummers opgenomen op Storyville EP, waarvan er drie op 1957 zijn geregistreerd. Het gaat kennelijk om Sweaty Dear. Salu tation March en Savoy Blues. Van de vierde opname, A Monday date, wordt in de bezetting-opgave niet gerept. Kla rinettist Bilk brengt dixieland in een zes-formatie, zonder piano. Banjo, bas en drums in de ritme-sectie; trompet, klarinet en trombone in de blazers: groep, die naar onze smaak een wel wat ijl geluid produceert. Het akkoord volume van bas en banjo is niet vol doende om de klank van de band „vol te maken. De combinatie-stemming van de blazers wekt bovendien de indruk niet geheel zuiver te zijn. Een en ander bezorgt Bilks band. die overigens niet onverdienstelijk musiceert naar goede arrangementen, wel een paar min punten. (Storyville EP 393).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7