I
Journaalfilmer Fr. Verhey
naar VARA-televisie
Zwart o
Wit
Minter en Hinter en de zwiergeit
B
I
I
I
I
I
B
B
B
B
fl
veral
Vier dode
KEN
a
s N.V.
Steeds meer cineasten zullen/
bij de omroepen gaan werken
Terugblik
Luister naar
Kijk naar
ouder
I
fl
Journaal
Moeizaam begin
Ons nieuwe feuilleton
Je hebt ze"
Ook veel tragiek
De Gaulle gaat door
met kernbewapening
Radioprogramma s
ONDERWIJZERSAKTE
RESA - Hilversum
Stem-feuilleton
NV SLAVENBURG^ BANK
Televisieprogramma
BEURS VAN AMSTERDAM
Stille markt
VAN JI1EM0 EN ZOON N.V.
mr opleidin-
ingsatelier te
PERSONEEL
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 19 MEI 1962
rgeld,
stuitkering,
•obligaties.
ie, v/h Koene
oogstraat 3, 's
|ioornplantsoen
fieuwstraat 13,
ial, afd. Perso-
ofabriek KWATTA
V.
c vergadering van Aan-
den op maandag 28 mei
van van Mierlo en Zoon
i de statuten kan het de-
n tot uiterlijk 24 mei 1962
Amsterdam, Rotterdam, 's-
Mierlo en Zoon N.V. te
nootschap, waar de agen-
ans en Verlies- en Winst-
'erkrijgbaar zijn.
PM
gemoet, langs adem-
ral. Over hoge berg-
)ute U ook kiest, uw
orm succes Techni-
ellen - van de 1200
is vanaf f. 6.285
TEL. 01600-22361
(Van onze radio- en tv-redacteur)
Enkele maanden geleden hebben de televisiesecties van de omroepen be
sloten zelf geluidsfilmcamera's aan te schaffen (waarde f 25.000.-), om deze
te kunnen gebruiken bij de vervaardiging van documentaire tv-programma's
of voor interviews in de actualiteitenrubrieken. Tot nu toe werd dit werk
gedaan door de mensen van de N.V. Cinecentrum te Hilversum, die ook de
binnenlandse reportages voor het dagelijks NTS-journaal maken. Inmiddels wer
den belangrijke cameramensen van het Cinecentrum als Piet Kaart televisie
regisseur bij de KRO en Wim Bosboom, regisseur van de tv-rubrieken „Expres-
so" en „Achter het nieuws". Fred Hagenaar, die vorig jaar nog deel uitmaakte
van het filmjournaalteam by Polygoon, regisseert reeds enkele maanden do
cumentaires bij de AVRO. Thans is ook Frans Verhey aangetrokken door de
VARA-televisie voor de vervaardiging van documentaires en zo kampt Cine
centrum momenteel met een ernstig personeelsverlies, dat tot een diepgaand
overleg met de NTS heeft geleid en waaruit waarschijnlijk wel een gentlemen
agreement zal ontstaan, dat beide partijen bindt om geen personeel van elkaar
over te nemen.
Frans (35 jaar), van geboorte Rotter
dammer, heeft zich in de tien jaren, dat
hij bij het Nederlandse filmbedrijf werk
zaam is, ontplooid tot een van de meest
gezochte cameramensen voor de ver
vaardiging van belangrijke tv-program
ma's en interessante journaalflitsen.Als
televisie-nieuwsmaker heeft hij jaren aan
de weg getimmerd en vaak is hij tijdens
die periode voor vreemde situaties ko
men te staan. In 1952 werkte hij nog bij
zi.in vader in de zaak, maar in zijn vrije
tijd fotografeerde hij er lustig op los en
ook de smalfilmcamera bevatte voor hem
geen geheimen meer.
Hij trok de stoute schoenen aan en
solliciteerde bij Polygoon in Haarlem,
waar hij als laborant te werk werd ge
steld. Hij moest het filmvak letterlijk en
figuurlijk van de grond af aan leren,
want zijn eerste werk als laborant be
stond slechts uit het vloeren dweilen en
de ontwikkelmachines schoonhouden. La
ter werd hij overgeplaatst naar het la
boratorium. waar de kleurenfilms wer
den ontwikkeld. Toch vond hij het jam
mer, dat hij ondanks dit interessante
werk zo weinig van het zonlicht kon
profiteren en in zijn hart hoopte hij op
een kans om de functie van cameraman
te mogen vervullen. Maar de oude garde
was van mening, dat hij er nog te jong
en te onervaren voor was.
Tot vrouwe Fortuna, die hem trouwens
altijd heeft toegelachen, plotseling een
unieke kans bood. Midden in de nacht
stopte er eens een auto. De chauffeur
kwam uit Haarlem en had een camera
bij zich. Frans moest de veren uit en
als de bliksem naar de Moerdijkbrug,
waar een treinongeluk was gebeurd. De
chauffeur zou hem bij dit werk met zijn
acculampen wel bijlichten.
Met lood in de schoen vertrok Frans
naar de plek des onheils, maar achter
af bleken zijn opnamen voor het bios
coopjournaal van zulk een uitstekende
kwaliteit te zijn, dat er meer een be
roep op hem werd gedaan.
j f
t
Ons nieuwe feuilleton voert de t
lezer binnen in de wereld van
koersen, effecten en obligaties: de
J beurs. Maar dit roezemoezige we- J
t reldje vormt niet meer dan de t
J achtergrond van een plezant en J
blijmoedig verhaal waarin ene
J welgevormde Bea en meer dan
één man steeds wisselende koer- t
J sen noterentotdat beursman Amor
t uitroept: „Je hebt ze" de kreet
J waarmee op de effectenbeurs de
stukken van eigenaar verwisselen.
J De auteurs van dit verhaal, in de
t beurswereld geen onbekenden,
hebben zich van het pseudoniem
„De Beursbengels" voorzien. Wij
wensen onze lezers met dit ver-
f haal genoeglijke uren toe.
(Advertentie)
plot
STIJLVOLLE VRUETIJDS KLEDWÖ:
VOORDE BESTE.
JAREN VAN UW LEVEN!
In 1955 startte de NTS met een tele
visie-journaal en Frans werd een van de
cameramensen van het „journaalteam'
dat dagelijks onderweg was om de meest
belangrijke binnenlandse gebeurtenissen
op het celluloid vast te leggen. Nu moge
de buitenstaander dit filmwerk erg in
teressant vinden, maar voor de vaste
journaalfilmers wordt het op het laatst
alledaags werk om steeds maar shots te
maken van openen van nieuwe wegen
of bruggen, koninklijke werkbezoeken
enz.
Het wordt allemaal routine en vooral
varen op het kompas van je feeling en
de nodige dosis geluk. Een heerlijke af
wisseling vormden vaak de voetbalwed
strijden, al was het soms duivels moei
lijk om de gevaarlijke aanvallen en de
meest spectaculaire momenten goed te
registreren, zodat de supporters 's a-
vonds konden genieten van „Sport in
beeld".
Onder de sportcommentatoren staat
Frans Verhey bekend als een filmer, die
zijn gewicht in goud waard is. Hij lever
de eenmaal de krachtprestatie om met
één camera bij de befaamde interland
Holland-België alle tien doelpunten (9-1)
puntgaaf op de film vast te leggen.
Frans is erg bescheiden en noemt dit
een kwestie van geluk.
Ook vele tragische onderwerpen zijn in
de loop der jaren zijn lens gepasseerd.
Nimmer vergeet hij de dag, dat hij in
Eindhoven stond met commentator Coen
van Hoewijk. Het nieuwe station zou of
ficieel in dienst worden gesteld. Plotse
ling kwam er telefonisch het bericht bin
nen over de afschuwelijke mijnramp in
Marcinelle. In grote haast pakten zij hun
spullen bijeen en vertrokken in ijltempo
naar Luik. Nog dezelfde avond kwamen
de eerste beelden van dit vreselijke ge
beuren op het scherm. Frans had de film
per trein naar Holland gebracht en een
Belgische journalist verstrekte hem voor
deze onverwachte trip het benodigde
reisgeld.
Ook de overstroming in Tuindorp-
Oostzaan en verscheidene vliegtuig-,
trein- of scheepsrampen filmde hij voor
het journaal.
In zijn plakboeken bevindt zich ook
het brevet, dat hij kreeg van Nini Boes
man bij zijn eerste ballonvaart. Zijn
tweede vlucht begon op een voetbalter
rein in Den Haag en eindigde in een
drassig weiland nabij de Brabantse ge
meente Etten-Leur. Coen van Hoewijk
ging in het mandje mee als commen
tator. Zelf heeft Verhey niet veel van
deze vluchten genoten, omdat hij steeds
de camera en de geluidsapparatuur
moest bedienen. Wat hem wel bijbleef
was de luchtdoop met champagne en
zand op de eerste vlucht uit Leiden bo
ven het vrijwel onbekende dorpje Huig-
sloot, waar heel dichtbij de tocht ook
eindigde, omdat het te donker werd.
Nu gaat Verhey het Cinecentrum ver
laten en dat betekent voor de filmploeg
van het NTS-journaal een gevoelig ver.
lies. Anderzijds kunnen de kijkers ver
wachten, dat deze sympthieke filmer,
die zich door jarenlange training heeft
kunnen ontwikkelen tot een van de beste
cameralieden uit de journaalploeg
straks nog veel van zijn kwaliteiten zal
tonen in zijn nieuwe werkkring.
Tone Brulin van de Vlaamse televisie
werkte „Die sluipschutter" van de Zuid-
afrikaanse Uys Wrige om tot een tv-film.
Thema was de confrontatie met de vij
and als mens. Deze film werd in alle
opzichten een verrassing. Sfeervolle
beelden bewezen, dat ook Vlaamse fil
mers de lessen hebben getrokken uit
buitenlandse produkties. Een bijzonder
compliment verdient de sublieme ach
tergrondmuziek.
President Kennedy's negatieve houding
ten opzichte van de Franse kernbewape
ning zal Frankrijks plannen hiervoor niet
beïnvloeden, aldus is uit de omgeving
van president De Gaulle vernomen.
Frankrijk heeft herhaaldelijk ver
klaard, dat het niet van zijn kernbewa
pening zal afzien voordat een bevredi
gende internationale overeenkomst is
bereikt om niet alleen de kernwapens
maar ook de middelen om ze naar hun
plaats van bestemming te brengen, af te
schaffen.
Zaterdagavond start de VARA om
20.05 uur met het Metropole-orkest in
een uitzending over Hilversum 1 (402 m).
Daarna kunt u om 21.25 uur luisteren
naar de Melodieën-expres en om 21.55
uur naar Muziek-memoires. Tenslotte is
er om 23.10 uur het programma In de
lusthof der lichte muze.
Op Hilversum II (298 m) biedt de
KRO om 19.55 uur Populaire klassieken
en om 20.50 uur de 175e uitzending van
Tierelantijnen, om 22.10 uur gevolgd door
Kopstukken. Tot besluit volgt om 23
uur de rubriek Meesterwerken der reli
gieuze muziek.
Zondagochtend is er om 8.18 uur op Hil
versum I Weer of geen weer en om 12
uur Muziek voor allen. Om 13.20 uur vol
gen vakantieklanken uit Oostenrijk. Het
avondprogramma vermeldt om 19 uur
U moet er eens uit en om 19.30 uur
Spontane reacties. Gerard van Krevelen
verzorgt om 20.05 uur Divertimento,
waarna om 21 uur Der Vogelhandler
wordt uitgezonden. Om 22 uur begint
Muzikale coryfeeën en om 23 uur spelen
de Skymasters.
Op Hilversum II zendt de KRO om 10
uur de hoogmis uit, welke wordt opge
dragen te Poeldijk. Om 13.05 uur komen
de Oelewappers voor de microfoon en
om 13.30 uur volgt het radioprentenboek.
Het avondprogramma wordt geopend
om 20 uur met het hoorspel Vrouw te
roer, waarna Cascade om 20.45 uur musi
ceert. Het spel In de vergulde baars be
gint om 22 uur en tenslotte speelt om
23.15 uur het Radiokamerorkest.
Zaterdagmiddag om 15 uur is er een
vrolijke film over het echtpaar Pamland
en zijn poedel. Na een intermezzo over
de tv en om 16 uur een bekroonde teken
film. Vervolgens is er te 16.10 u. een amu
sementsprogramma en om 16.35 uur de
dierenrubriek van Han Rensenbrink. Ten
slotte wordt om 17 uur de jeugdrubriek
van de NCRV met Coco en de vliegende
knorrepot uitgezonden.
Zaterdagavond biedt de NCRV om
19.30 uur Vader weet het beter. Na het
journaal volgt de rubriek Memo en om
20.30 uur speelt het orkest Pi Scheffer.
Om 20.55 ur is er het tv-spel De kapper
van Stamford Hill. Lyceumleerlingen
zingen om 21.55 uur de schoolcantate
A negroe goes to school, van Ignace Li-
lien. Tenslotte kunt u om 22.15 uur kijken
naar Ontmoetingen met Elisabeth Ander
sen, terwijl ds. O. Jager om 22.40 uur
de dagsluiting verricht.
Zondagmiddag zendt de NTS om 16
uur een directe reportage door Louis
van Noordwijk van de races op het cir
cuit van Zandvoort uit. Om 16.30 uur
schakelt men over voor het concours-
hippique in Luzern met commentaar van
ritmeester b.d. Gruppelaar en om 17 uur
volgt het laatste gedeelte van de races
in Zandvoort.
Zondagavond brengt de NTS om 19.30
uur het weekoverzicht van het NTS-
journaal, om 20 uur gevolgd door Sport
in beeld. De VPRO vertoont om 20.30 uur
een film van Stanley Wright, getiteld
Algerijnen vluchten, en om 21.05 uur
leidt Dick de Vilder het spel Toer-is-mee.
Simon van Collem wijdt om 21.45 uur
zijn Oude draaidoos aan het Ned. film
museum en tot slot van de avond om
22.15 uur danst het korps van het Ned.
Danstheater een ballet getiteld Het duel.
Hilversum I 402 m.
ZATERDAG 19 MEI
VARA: 12,00 Jazzmuz. 12,15 Van de wieg
tot het graf, vragenbeantw. 12,30 Land- en
tuinb.meded. Aansluitend, postduivenber.
12,34 Jazzmuz. 13,00 Nws. 13,15 VARA-varia
13,20 Tijd voor teenagers 14,10 V.d. jeugd
14,45 Lezing 15,00 Operaconcert (gr.) 16,40
Boekbespr. 17,00 Radio Jazzclub 17,30 Act.
18,00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 19.00
Art. staalkaart VPRO: 19,30 Bijbelse
miniaturen, lez. 19,45 Kamermuz. (gr.) 19,55
Deze week, praatje VARA: 20,00 Nws.
20,05 Metropole-ork. 20,55 Nederlandse ca
baretliedjes 21,10 Socialistisch comm. 21.25
Melodieën-Expres 21,55 Muziek en herin
neringen 22,20 Het laatste sportnws. van de
week 22.30 Nws. 22.40 Ballroomorkest 23,10
Lichte gram. 23,55-24,00 Nws.
ZONDAG 20 MEI
VARA: 8.00 Nws., postduivenber. en socia
listisch strijdlied 8,18 Weer of geen weer
gevar. progr. 9,45 Geest, leven, toespr.
VPRO: 10,00 V.d. kind. IKOR: Evange
lisch Lutherse kerkd. 11,30 Vraag en ant
woord VPRO: 11,45 Flitsen, nieuws van
eigen erf AVRO: 12,00 Muziek voor allen,
gram. (Om 12,30 Sportber.) 13,00 Nws. 13.07
De toestand in de wereld, lez. 13,17 Meded
of gram. 13,20 Vakantieklanken uit Oosten
rijk (gr.) 14.00 Gehoord, gezien, gelezen,
kunstkron. 14.40 Volksmuz. 15,05 Kamerork.
en sol. 16,00 Lichte orkestmuz. en zangsol.
16,30 Sportrevue VPRO: 17,00 Het oude
Egypte en zijn betekenis voor het heden,
lez (VIII) 17,15 Stad en land, lez. VARA:
17,30 V.d. jeugd 17.50 Nws., sportuitsl. eri
sportjourn. 18,30 Salonorkest en zangsol
19,00 U moet er eens uit, cabaret 19.30 Spon
tane reacties, muzikale discussie AVRO:
20,00 Nws. 20,05 Lichte muz, en zang 20.4"
Voordr. 21,00 Der Vogelhandler, operette (gr.
22,00 Pianorec. (gr.l 22,30 Nws. 22.40 Act.
23.00 Dansork. The Skymasters en zangsol.
23,30 Muz. wandeling door Parijs 23,55-
24,00 Nws.
MAANDAG 21 MEI
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7.20
Ochtendvaria (gr.) 8.00 Nws. 8.15 Progr
overzicht. Aansluitend: Rechtdoor naar school
en kantoor (gr.) 9,00 Gym. voor oudere luis
teraars 9,10 De groenteman 9,15 Viool en
piano (gr.) 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijd
10,00 Arbeidsvitaminen (gr.) 11,00 Voordr
11,15 Omroepork. en sol.
Hilversum II - 298 m.
ZATERDAG 19 MEI
KRO: 12,00 Middagklok-noodklok 12,04
Licht lunchconc. (gr.) 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12,33 Dansmuz. (gr.) 12,50 Act. 13,00
Nws. 13,15 Platennws. 13.20 Amateursorkest
13,50 Instr. octet 14,10 Franse les 14.30 V.d.
jeugd 15.30 Zangrecital 15,55 Harprecital (gr.)
16.10 Als de dag van gisteren, klankb. 16,40
Instr. kwart, en zangsol. 17,00 Sportperiscoop
17,10 Gram. v.d. teenagers 17,30 Boekbespr.
17.40 Nwe klass. gram., met comm. 18.00
Kunstkron. 18,30 Strijkorkest: lichte muz.
18,50 Praatje voor politieke voetgangers 19,00
Nws. 19,10 Act. 19,25 Wie het weet mag het
zeggen, wedstr. in muziekliteratuurkennis
19.45 Lichtbaken, lez. 19,55 Popul. klassieken
Concertgeb.ork. en sol. 20,40 Van klanten
en wanten weten, vragenbeantw. 20,50 Tie
relantijnen, gevar. progr., 175e opvoering
22,10 Kopstukken, licht progr. 22.30 Nws.
22,40 Wij luiden de zondag in. gew. muz.
en lez. 23,00 Meesterwerken van de reli
gieuze muz. 23,55-24,00 Nws.
ZONDAG 20 MEI
NCRV: 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Orgel-
conc., klass. muz. 8,30 Morgenwijd. 9,15
Koorzang (gr.) KRO: 9,30 Nws. 9,45 Instr.
trio. moderne muz. 9,55 Inl. Hoogmis 10,00
Hoogmis 11,30 Klass. gram. 11,40 Pianoduo,
klass. en moderne muz. 12,15 Buitenl. comm.
12,25 Lichte gram. 12,55 De hand aan de
ploeg, lez. 13,00 Nws. 13,05 De Oelewappers,
gevar. progr. 13,30 V.d. kind. 14.00 Lichte
gram. 14,30 Strijkkwart. (gr.) 14,55 De Vlie
gende Hollander, lez. 15,05 Promenade-ork.
15,35 Lichte gram. 16,00 Sport 16,30 Vespers
IKOR: 17,00 Blijf zitten waar je zit, radio
drive-in voor jonge mensen 17,15 Herv.
kerkkorendag te Aalsmeer 17,45 Mensen, lez.
18,00 Het geladen schip, kritieken 18,30 De
kerk aan het werk, act. van het kerkelijk
erf 18,40 Klankb. over het protestantisme in
Zuid-Amerika NCRV: 19,00 Nws. uit de
kerken 19,05 Kerkorgelconc. (gr.) 19,30 Door
een geopende deur in de hemel, lez.
KRO: 19,45 Nws. 20.00 Vrouw te roer, hoorsp.
(2) 20,45 Licht orkest, sol. en koren 21,15
Felix Timmermans, de dichter van Adagio,
lez. 21,30 Klass. strijkkwart. (gr.) 22,00 In
de Vergulde Baars, licht progr. 22,20
22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40 Merkt
u ook iets van de welvaart?, lez. 23.00
Avondgeb. 23.15 Kamerork., moderne muz.
23,55-24,00 Nws.
MAANDAG 21 MEI
NCRV: 7,00 Nws. 7.10 NCRV-lied 7,13
Lichte gram. 7,20 Sportuitsl. van zaterdag
30 Te Deum laudamus, gew. muz. (gr.)
7,50 Het brood des levens, meditatie 8.00
Nws. 8,15 Radiokrant 8.35 Lichte gram. 9.00
V.d. zieken 9.35 Lichte gram. 9.40 V.d. vrouw
10,10 Oude muziek (gr.) 10,20 Theologische
etherleergang 11,05 Bas en piano 11,30 Mu
ziek bij het werk (gr.)
(Advertentie)
Bekende Schriftelijke cursus Tel. 45432
59)
Als ik eerder de puntjes op de i had
gezet, was het met deze belachelijke
historie zover niet gekomen Het spijt
me voor u, inspecteur, maar u hebt er
om gevraagd. Dit gaat u uw positie kos
ten. Mensen als u zijn een publiek ge
vaar."
„Laat juffrouw Vloemans nog maar
even wachten, brigadier. We kunnen
eerst de andere getuige wel horen."
De „andere getuige" maakte haar en
tree met een Bijoutje op haar arm, dat
kefte dat iemand horen en zien verging.
„Stil, Bijoutje, stil nu toch! Ja, hij is
vrouwtjes lieverdje, vrouwtjes hartelap-
je!" En dan tussen twee keffen door:
„Ja, inspecteur, dat is ze. Ik herken
haar duidelijk!"
„Het spijt mij dat dat genoegen niet
wederzijds is. Ik ken dieedame
niet, inspecteur." Mevrouw Emilie Hul
steins vingers friemelden nerveus aan
de sluiting van haar tas. Open. dicht.
Open, dicht. Do korte, droge knip van
het sluiten klonk als een pistoolschot.
„Inspecteur, wilt u de verklaring van
mevrouw Rietspruyt even voorlezen? Als
er dingen in de opstelling van de ver
klaring zijn, waarmee u het niet eens
is, wilt u dan zo goed zijn dat dade
lijk te zeggen?"
Onder het voorlezen van mevrouw
Rietspruyts verklaring scheen alle span
kracht uit Emilie Hulsteins lichaam te
verdwijnen. Zij hing meer dan zij zat in
haar stoel.
„U heeft de verklaring van mevrouw
Rietspruyt gehoord. Zij komt geheel
overeen met die van juffrouw Vloemans.
Is er iets, dat u naar aanleiding ervan
zou willen zeggen?"
Zij haalde de schouders op. „Och
neen," zei ze lusteloos. „Ik zou kunnen
zeggen dat dit een komplot is tussen
haar en dat meisje Vloemans. Maar u
zult natuurlijk wel kunnen aantonen dat
zij van eikaars bestaan niets afwisten.
Goed dan, ik geef toe dat ik die draad
heb vernield en de visjes, de dode vis
jes, in dat aquarium gedaan. En ook dat
ik dat netje op de radiator heb gelegd.
Ik wou zeker zijn. Ik heb eerst allerlei
boeken over elektriciteit gelezen. Ik wou
niet dat Gerrit pijn had, begrijpt u. De
volgende morgen heb ik gewacht tot hij
onder de douche stond en hem toen ge
waarschuwd dat er iets niet in orde was
met dat ene aquarium. Dat heb ik alle
maal gedaan. Maar degeen, die hem
heeft vermoord, is die ellendeling, die
kleine huichelaar met zijn brave gezicht,
die lieve Huug. Als hij in de firma had
willen komen, zou Gerrit nu nog leven.
Als er recht bestond, zou hij worden ge
straft en niemand anders! Het is mijn
schuld niet. Ik heb mijn best gedaan!
Met die woorden, die ik vertelde te heb
ben gehoord. En met die anonieme brie
ven. Aan mij ligt het niet! Aan mij
niet! Maar er is geen recht! Geen
recht! Geen recht!"
Zij roffelde weer met haar vuisten op
Perquins bureau, zoals hij het haar die
keer in de schemerige tuinkamer op het
kleine tafeltje had zien doen.
„Mevrouw," jammerde juffrouw
Klaaske, „o, mevrouw! Stil nu toch."
Emilie Hulstein gaf haar zo'n harde
klap in het behuilde muizesnoetje, dat
ze bijna achterover sloeg. „Ach wat, jij
idioot met je malle handen! Zonder die
stomme handen van jou Maar om mij
lachen zullen ze niet. Niemand! Ze la
chen niet om.. Wie zegt daar dat ik..
Ik heb alleen maar gedaan wat nodig
was. Het is Huug! Huug!" Weer roffel
den de vuisten op het hout van het bu
reau.
„Zij zal wel ontoerekenbaar worden
verklaard," zei hoofd-inspecteur Pieter
Auguste Perquin die avond, terwijl hij
doodmoe in zijn luie stoel lag. „Bah, ik
heb het koud."
„Zenuwen en oververmoeidheid, mijn
lammetje," stelde Susanne deskundig
vast. En dan verwijtend: „Dit is je eer
ste geval, waar je me zo goed als ge
heel buiten gehouden hebt."
„Omdat ik als de dood was mij te la
ten beïnvloeden, m'mie. Jij was er in
je hart zo absoluut zeker van dat Emi
lie Hulstein de schuldige was."
„Dat was ze toch ook? En ik heb het
nooit gezegd, ik heb alleen maar.
„Ja, je hebt alleen maar.. Maar ik
had niets aan intuïtie, ik moest bewij
zen hebben."
„Jij geloofde helemaal niet dat zij het
was," stelde Susanne vast.
„In het begin niet," gaf hij toe. „Het
leek zo monsterachtig. Een vrouw, die
in koelen bloede haar man vermoordt."
„Dat is meer gebeurd. Clytemnestra."
„Tot je dienst. Maar die had een mo
tief. Als je man je dochter als een of-
ferkalf afslacht.En dan was er Aegis-
thus."
„Ik heb altijd gedacht dat die eigen
lijk niet meetelde," zei Susanne naden
kend. „Hij was er alleen maar, omdat
ze iemand nodig had"."'
„Mijnentwege. Maar dat motief was
er dan toch maar. En hier was geen
motief. Kon ik weten dat die vrouw niet
normaal was? Als die meisjes, toen zij
het over die daverende echtelijke ruzie
hadden, meteen maar iets hadden laten
verluiden van de dreigementen, die me
vrouw tegen haar man had geuit. Maar
die zijn er zo aan gewoon dat thuis
krachtige taal wordt gebruikt zonder dat
er moord op volgt, dat ze er niet de
minste waarde aan gehecht hebben. En
als dat Fietje Vloemans maar bij mij
was gekomen in plaats te proberen
handjeplak te spelen met mevrouw Emi
lie.
Wil je wel geloven, mon coeur, dat ik
er nooit uit was gekomen, als die aqua
riumkamer gordijnen had gehad?"
„Nu kan ik je werkelijk niet volgen,
Pieter Auguste."
„Zie je, dat zit zo. Ik was er zeker
van, dat die val in de nacht voor de
morgen van de moord was opgezet. En
toen ben ik gaan speculeren op het toe
val, de onvoorziene omstandigheid, dat
al zoveel misdadigers noodlottig is ge
weest. Het kon toch zijn dat iemand in
de buurt een slapeloze nacht had gehad
door kiespijn. Of dat er plotseling een
dokter moest worden gehaald. Of dat
iemand om wie weet welke reden op dat
bepaalde uur het huis was gepasseerd
en iets ongewoons had gezien. Een ver
licht raam in de nacht of in de late
avond, terwijl de rest van het huis don
ker is, wekt toch altijd iemands nieuws
gierigheid. De onvoorziene omstandig
heid bleek een door het luisteren naar
een hoorspel verlate dame, die haar
hondje uitliet."
„Maar intussen had je die arme Huug
Hulstein maar gearresteerd."
„Dat moest ik wel, m'amie, wilde
ik de zaak in handen houden. En ik wil
je wel eerlijk bekennen dat ik hoopte
met die arrestatie twee vliegen in één
klap te slaan. Die arrestatie moest Fiet
Vloemans aan het praten brengen. Dat
heeft zij dan ook gedaan."
„Ja, en mevrouw Anne Hulstein bijna
het leven gekost."
„Dat was ellendig," gaf Perquin toe.
„Als ik dat van tevoren had kunnen
voorzien.. Maar het zal gelukkig nog
wel goed aflopen. Het is toch eigenlijk
een tragisch geval, die vrouw, Susan
ne."
„Welke vrouw? Bedoel je Emilie Hul
stein? Die vind ik helemaal niet tra
gisch. Ze is eenvoudig gek geworden
van trots net als Nebu.. hoe heet hij
ook weer. Neen, Pieter Auguste, als je
nu met alle geweld met iemand mede
lijden wilt hebben, heb het dan maar
liever met die arme juffrouw Klaaske.
Haar zullen ze niet ontoerekenbaar ver
klaren. Zij gaat voor jaren de gevange
nis in met het bewustzijn door haar ver
afgode mevrouw te zijn verloochend en
verraden. Neen, koffie krijg je vanavond
niet, mijn lammetje. Van Tol heeft
mij verteld hoe krankzinnig veel koffie
je vandaag gedronken hebt. Ik werk er
niet aan mee je te vergiftigen."
EINDE
VORDERING
„Kan je nieuwe leedling al
rijden?", vroeg een leraar van
een autorijschool aan zijn col
lega.
„Dat zal niet lang meer du
ren. Hij is de wagen nog wel
niet helemaal meester, maar hij
kan de voetgangers al behoor
lijk uitschelden".
INDRUK
Een vriend sprak tot sir Winston
Churchill: „De kranten staan tegen
woordig vol artikelen van experts,
die beweren dat het roken zo gevaar
lijk is. Maakt dat nu helemaal geen
indruk op u?"
„Toch wel," sprak de oude staats
man terwijl hij een van zijn enorme
sigaren aanstak. „Ais dat zo blijft
houd ik op met kranten lezen."
TEGENZET
Een postzegel van twaalf," vraagt
de man voor het loket.
Alstublieftzegt de ambtenaar.
„Misschien ook nog wat brief-
„Nee dank u."
„Dan wat postwisselformulieren?
Ook niet."
„Dan misschien...", begint de amb
tenaar weer, maar de klant heeft
al de vlucht genomen. Dan tegt
de ambtenaar ter verduidelijking:
„Dat was mijn kapper. Als ik me
bij hem alleen maar even kom
laten knippen, biedt hij me altijd,
nog veel méér aan."
AFGEKETST
Sacharov, leider van de Russische
veiligheidsdienst verscheen te Minsk
om daar luister bij te zetten aan de
viering van het tienjarig bestaan van
een staatslandbouwbedrijf.
„Zullen we niet een paar ganzen
slachten?" vroeg een partijgenoot aan
de ganzehoedster.
„Komt niets van in," meende deze.
„Wat kunnen die arme dieren er nou
aan doen dat het voor ons feest is?"
„Na wat de dokter vertelt heeft voel
ik er niets meer voor die trui voor
je af te breien, Jan."
(Advertentie)
Brussel Vlaams
ZATERDAG 19 MEI
324 m: 12.00 Nws. 12,03 Licht concert 12,25
Weerber. 12.35 Licht concert (verv.) 13.00
Nws. 13,15 V.d. teenagers 14,00 Filmkron.
14.30 De academie des discofielen 15,40 Ge
var. gram. 16,00 Theaterkron. 16,20 Amus.-
muz. 16,45 Rep. 17.00 Nws. 17.15 Dagklapper
en lit. kalender 17.20 Lit. gezangen 17.30
Volksliederen 17,45 Italiaanse muz. 18,00 Or-
gelrec. 18,30 V.d. sold. 19,00 Nws. 19,40 Lichte
muz. 20,00 Cabaretprogr. 21,00 Muz. uit
Vlaanderen 22,00 Nws. 22,15 Gevar. gram.
23.00 Nws. 23,05 Amus. ork. 23,35 Dans
muz. 23,55-24,00 Nws.
ZONDAG 20 MEI
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Symfonieconc. 12,30
Weerber. 12.35 Amus.orkest en sol. 13,00 Nws.
13.15 V.d. sold. 14,00 Opera- en Bel canto-
conc. 15,30 Gevar. progr., sportber. en rep.
17,00 Nws. 17.10 Lichte gram. 17,45 Sport
uitsl. 17,50 Pianorec. 18,30 Godsd. uitz. 19,00
Nws. 19,30 Lichte muz. 20.00 Amus.progr.
21,30 Cabaretprogr. 22,00 Nws. 22,15 Lichte
muz. 23,00 Nws. 23,05 Dansmuz. 23,55-24,00
Nieuws.
Brussel Frans
ZATERDAG 19 MEI
484 m: 11,55 Gram. 12,18 Bel Canto 13,00
Nws. 16.03 Gevar. gram. 17,00 Nws. 18,38
Gram. 19,30 Nws. 21,00 Gram. 22.00 Wereld-
nws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. 23,00 Gevar.
muz. 23,55 Nws.
ZONDAG 20 MEI
484 m: 11.55 Gram. 13.00 Nws. 13,15 Verz.-
progr. 17,00 Nws. 17,45 Klass. muz. 18.40
Gram. 19,30 Nws. 20,00 Gevar. muz. 21,15
Jazzmuz. 22,00 Wereldnws. 22,55 Nws. 23,00
Jazzmuz. 23,55 Nws.
ZATERDAG 19 MEI
NCRV: 15,00 Korte film 15,25 Hongaarse
en Roemeense muz. 15,35 Documentaire over
de BBC-televisie 16,00 The insolent Mata
dor, tekenfilm 16,10 Spectacle Coupe, gevar.
progr. 16,35 Dier in het vizier, progr. over
dieren 17,00-17,30 V.d. kind. 19.30 Vader
weet het beter, tv-feuill. 19,55 Morgen is
het zondag NTS: 20,00 Journ. NCRV:
20,20 Memo 20,30 Lichte orkestmuz. en zang
sol. 20,55 De kapper van Stamford Hill,
tv-spel 21,55 A Negroe girl goes to school
(Een negermeisje gaat naar school), school
cantate v. Ignace Lilien 22,15 Ontmoetin
gen met Elisabeth Andersen, voordr. door
Elisabeth Andersen, Paul Steenbergen en
Han Bentz van den Berg 22,40 Dagsluiting
VLAAMS BELGIë: 17,00-18.30 V.d. jeugd
19,00 Kath. uitz. 19,30 Nws. uit eigen land
20,00 Nws. 20,30 Dennis O'Keefe-show, tv-
familiefeuill. 21,00 Eurovisie: Concert uit
Wiesbaden 21,45 Hongkong, tv-politiefeuill.
22,35 Nws
FRANS BELGIë: 18,30 V.d. jeugd 19,00
Beelden uit Vlaanderen 19,30 Natuurweten
schappen 20,00 Nws. 20.30 Tekenfilm 20.40
Oliver Twist, toneelstuk 22,40 Detective
film 23,05 Nws.
ZONDAG 20 MEI
NTS: 16,00 Eurovisie: Grote Prijs van
Europa te Zandvoort 16,30 Eurovisie: Intern,
concours-hippique te Luzern 17,00 Eurovi
sie: Grote Prijs van Europa 17,30-18,30 Euro
visie: Intern, concours-hippique te Luzern
19,30 Weekjourn. 20,00 Sport in beeld
VPRO: 20.30 Documentaire film 21.05 Toer-
is-mee. vraag en antwoordspel op toeris
tisch gebied 21,45 De oude draaidoos 22,15
Ballet.
VLAAMS BELGIë: 14,00 Reisroutes 14,30
Vedetten uit de dierenwereld 15,00 De week
In beeld 15,30 V.d. kleuters 15,50 Tekenfilmpje
16,00-18,30 Eurovisie: afwisselend rep. van de
grote automobielprijs van Zandvoort en rep.
van internat, concours-hippique te Luzern
19.00 Film v.d. jeugd 19,45 Poppenfilm 20.00
Nws. 20,25 Het manneke 20,30 Variété-progr.
21,30 Sportact. 21,55 Selectie van korte films
22,30 Nws.
FRANS BELGIë: 11,00-11,45 Hoogmis 15.00-
18,00 Gevar. progr. 19.30 V.d. jeugd 20,00
Nws. 20,30 Speelfilm 21,50 Sport 22,35 Nws.
Het Damrak heeft gistermiddag de
beursweek afgesloten met koersen voor
de internationale waarden, die weinig
verandering te zien gaven ten opzichte
van het vorige slotniveau. De handel was
uiterst kalm. AKU's werden ex twaalf
procent slotdividend verhandeld op 356,
tegen eergisteren 364 als slotkoers cum
dividend. Een paar punten koerswinst
dus voor de rayonaandelen.
Philips moest op 797 circa vier punten
prijsgeven bij afnemende handel. Uni
levers min vijftig cent op f 157 en Kon.
Olies goed prijshoudend op f 139.20. Hoog
ovens liepen op van 663 tot 666 en boek
ten op deze prijs een koerswinst van
vier punten. Er waren gisteren geen
factoren aanwezig die de aandelenmarkt
in Amsterdam konden beïnvloeden.
Vergeleken met de slotkoers van de
vorige beursweek en rekening houdend
met het feit, dat AKU gisteren ex 12
procent slotdividend werd verhaneld, kon
dit fonds zich deze beursweek een punt
of twaalf verbeteren. Hoogovens stegen
vier punten. Kon. Olies bijna vijf en
Unilevers ruim een gulden hoger. Philips
moest, wanneer men rekening houdt
met het feit, dat deze aandelen deze
week ex vijf procent stockdividend no
teerden, circa tien punten prijsgeven.
In de scheepvaartsector viel de stem
ming mee. Over de gehele linie kwamen
hier bescheiden koerswinsten voor. De
handel was gering. Van de leidende cul
tures werden certificaten Deli lager ge
adviseerd. Amsterdam Rubber was
fractioneel hoger. HVA praktisch on
veranderd op 126. Staatsfondsen door
elkaar onveranderd in een zeer stille
markt.
17-5 18-5
Ned. '59
Ned. '47
AKU
Hoogovens
Philips
Unilever
Kon. Olie
Scheepv. Unie
A'dam Bk
Kon. Zout
41/4
3', 2
A
cA
GBA
cA
A
A
A
cA
9934
8834
36334
662
80034
157.50
139.10
13534
374
940
NABEURS
AKU
Kon. Olie 139.00 gb-
Philips 795—796; Unilever 156.20-
Hoogovens 657.
993,4
883,4
356'.2
661 Va
796(4
156.55
139.15
136J/2
376
920
-139.50;
-156.40;
(Advertentie)
De Bank voor Brabant
EFFECTEN - COUPONS
21. De schoolkindertjes waren intus- en de zwiergeit legde zich op zijn zij, „Het moet mijn dichtersoog zijn, dat nia," peinsde hij, „dan is het een ge-
in mAAn aaaA^aawi w. J».. ^4 rtAAVnAlrtn rvrtf am -J j _i .1 i xrl- i. i
sen weer toegestroomd en vormden nu
met de meester en de veldwachter een
nieuwsgierige kring rond Minter, die
kunstjes met de zwiergeit zou gaan
doen.
„Doodliggen!" commandeerde Minter
met gestrekte poten.
„Asjemenou!" mompelde veldwachter
Zeeg verbaasd.
„Een, twee, drie, kopje duikelen!"
vervolgde Minter en tot grote hilariteit
van de kindertjes, volgde de zwiergeit
ook dit bevel op.
dit ziet," mompelde meester Kerkvrees,
„het kan niet echt zijn."
Maar toen hij even flink met de ogen
geknipperd had en daarna Minter een
speelse rondedans met het dier zag
maken, kwam hij tot andere gedachten.
„Dan is het toch geen capra herbera-
heel nieuwe geit."
Meester Kerkvrees besloot juist om
de geleerde wereld van deze merkwaar
dige vondst op de hoogte te brengen,
toen hij meende iets vreemds te horen.
Had de zwiergeit „auw" geroepen?..*