I Journaalfilmer Fr. Verhey naar VARA-televisie Zwart o Wit Minter en Hinter en de zwiergeit B I I I I I B B B B fl veral Vier dode KEN a s N.V. Steeds meer cineasten zullen/ bij de omroepen gaan werken Terugblik Luister naar Kijk naar ouder I fl Journaal Moeizaam begin Ons nieuwe feuilleton Je hebt ze" Ook veel tragiek De Gaulle gaat door met kernbewapening Radioprogramma s ONDERWIJZERSAKTE RESA - Hilversum Stem-feuilleton NV SLAVENBURG^ BANK Televisieprogramma BEURS VAN AMSTERDAM Stille markt VAN JI1EM0 EN ZOON N.V. mr opleidin- ingsatelier te PERSONEEL DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 19 MEI 1962 rgeld, stuitkering, •obligaties. ie, v/h Koene oogstraat 3, 's |ioornplantsoen fieuwstraat 13, ial, afd. Perso- ofabriek KWATTA V. c vergadering van Aan- den op maandag 28 mei van van Mierlo en Zoon i de statuten kan het de- n tot uiterlijk 24 mei 1962 Amsterdam, Rotterdam, 's- Mierlo en Zoon N.V. te nootschap, waar de agen- ans en Verlies- en Winst- 'erkrijgbaar zijn. PM gemoet, langs adem- ral. Over hoge berg- )ute U ook kiest, uw orm succes Techni- ellen - van de 1200 is vanaf f. 6.285 TEL. 01600-22361 (Van onze radio- en tv-redacteur) Enkele maanden geleden hebben de televisiesecties van de omroepen be sloten zelf geluidsfilmcamera's aan te schaffen (waarde f 25.000.-), om deze te kunnen gebruiken bij de vervaardiging van documentaire tv-programma's of voor interviews in de actualiteitenrubrieken. Tot nu toe werd dit werk gedaan door de mensen van de N.V. Cinecentrum te Hilversum, die ook de binnenlandse reportages voor het dagelijks NTS-journaal maken. Inmiddels wer den belangrijke cameramensen van het Cinecentrum als Piet Kaart televisie regisseur bij de KRO en Wim Bosboom, regisseur van de tv-rubrieken „Expres- so" en „Achter het nieuws". Fred Hagenaar, die vorig jaar nog deel uitmaakte van het filmjournaalteam by Polygoon, regisseert reeds enkele maanden do cumentaires bij de AVRO. Thans is ook Frans Verhey aangetrokken door de VARA-televisie voor de vervaardiging van documentaires en zo kampt Cine centrum momenteel met een ernstig personeelsverlies, dat tot een diepgaand overleg met de NTS heeft geleid en waaruit waarschijnlijk wel een gentlemen agreement zal ontstaan, dat beide partijen bindt om geen personeel van elkaar over te nemen. Frans (35 jaar), van geboorte Rotter dammer, heeft zich in de tien jaren, dat hij bij het Nederlandse filmbedrijf werk zaam is, ontplooid tot een van de meest gezochte cameramensen voor de ver vaardiging van belangrijke tv-program ma's en interessante journaalflitsen.Als televisie-nieuwsmaker heeft hij jaren aan de weg getimmerd en vaak is hij tijdens die periode voor vreemde situaties ko men te staan. In 1952 werkte hij nog bij zi.in vader in de zaak, maar in zijn vrije tijd fotografeerde hij er lustig op los en ook de smalfilmcamera bevatte voor hem geen geheimen meer. Hij trok de stoute schoenen aan en solliciteerde bij Polygoon in Haarlem, waar hij als laborant te werk werd ge steld. Hij moest het filmvak letterlijk en figuurlijk van de grond af aan leren, want zijn eerste werk als laborant be stond slechts uit het vloeren dweilen en de ontwikkelmachines schoonhouden. La ter werd hij overgeplaatst naar het la boratorium. waar de kleurenfilms wer den ontwikkeld. Toch vond hij het jam mer, dat hij ondanks dit interessante werk zo weinig van het zonlicht kon profiteren en in zijn hart hoopte hij op een kans om de functie van cameraman te mogen vervullen. Maar de oude garde was van mening, dat hij er nog te jong en te onervaren voor was. Tot vrouwe Fortuna, die hem trouwens altijd heeft toegelachen, plotseling een unieke kans bood. Midden in de nacht stopte er eens een auto. De chauffeur kwam uit Haarlem en had een camera bij zich. Frans moest de veren uit en als de bliksem naar de Moerdijkbrug, waar een treinongeluk was gebeurd. De chauffeur zou hem bij dit werk met zijn acculampen wel bijlichten. Met lood in de schoen vertrok Frans naar de plek des onheils, maar achter af bleken zijn opnamen voor het bios coopjournaal van zulk een uitstekende kwaliteit te zijn, dat er meer een be roep op hem werd gedaan. j f t Ons nieuwe feuilleton voert de t lezer binnen in de wereld van koersen, effecten en obligaties: de J beurs. Maar dit roezemoezige we- J t reldje vormt niet meer dan de t J achtergrond van een plezant en J blijmoedig verhaal waarin ene J welgevormde Bea en meer dan één man steeds wisselende koer- t J sen noterentotdat beursman Amor t uitroept: „Je hebt ze" de kreet J waarmee op de effectenbeurs de stukken van eigenaar verwisselen. J De auteurs van dit verhaal, in de t beurswereld geen onbekenden, hebben zich van het pseudoniem „De Beursbengels" voorzien. Wij wensen onze lezers met dit ver- f haal genoeglijke uren toe. (Advertentie) plot STIJLVOLLE VRUETIJDS KLEDWÖ: VOORDE BESTE. JAREN VAN UW LEVEN! In 1955 startte de NTS met een tele visie-journaal en Frans werd een van de cameramensen van het „journaalteam' dat dagelijks onderweg was om de meest belangrijke binnenlandse gebeurtenissen op het celluloid vast te leggen. Nu moge de buitenstaander dit filmwerk erg in teressant vinden, maar voor de vaste journaalfilmers wordt het op het laatst alledaags werk om steeds maar shots te maken van openen van nieuwe wegen of bruggen, koninklijke werkbezoeken enz. Het wordt allemaal routine en vooral varen op het kompas van je feeling en de nodige dosis geluk. Een heerlijke af wisseling vormden vaak de voetbalwed strijden, al was het soms duivels moei lijk om de gevaarlijke aanvallen en de meest spectaculaire momenten goed te registreren, zodat de supporters 's a- vonds konden genieten van „Sport in beeld". Onder de sportcommentatoren staat Frans Verhey bekend als een filmer, die zijn gewicht in goud waard is. Hij lever de eenmaal de krachtprestatie om met één camera bij de befaamde interland Holland-België alle tien doelpunten (9-1) puntgaaf op de film vast te leggen. Frans is erg bescheiden en noemt dit een kwestie van geluk. Ook vele tragische onderwerpen zijn in de loop der jaren zijn lens gepasseerd. Nimmer vergeet hij de dag, dat hij in Eindhoven stond met commentator Coen van Hoewijk. Het nieuwe station zou of ficieel in dienst worden gesteld. Plotse ling kwam er telefonisch het bericht bin nen over de afschuwelijke mijnramp in Marcinelle. In grote haast pakten zij hun spullen bijeen en vertrokken in ijltempo naar Luik. Nog dezelfde avond kwamen de eerste beelden van dit vreselijke ge beuren op het scherm. Frans had de film per trein naar Holland gebracht en een Belgische journalist verstrekte hem voor deze onverwachte trip het benodigde reisgeld. Ook de overstroming in Tuindorp- Oostzaan en verscheidene vliegtuig-, trein- of scheepsrampen filmde hij voor het journaal. In zijn plakboeken bevindt zich ook het brevet, dat hij kreeg van Nini Boes man bij zijn eerste ballonvaart. Zijn tweede vlucht begon op een voetbalter rein in Den Haag en eindigde in een drassig weiland nabij de Brabantse ge meente Etten-Leur. Coen van Hoewijk ging in het mandje mee als commen tator. Zelf heeft Verhey niet veel van deze vluchten genoten, omdat hij steeds de camera en de geluidsapparatuur moest bedienen. Wat hem wel bijbleef was de luchtdoop met champagne en zand op de eerste vlucht uit Leiden bo ven het vrijwel onbekende dorpje Huig- sloot, waar heel dichtbij de tocht ook eindigde, omdat het te donker werd. Nu gaat Verhey het Cinecentrum ver laten en dat betekent voor de filmploeg van het NTS-journaal een gevoelig ver. lies. Anderzijds kunnen de kijkers ver wachten, dat deze sympthieke filmer, die zich door jarenlange training heeft kunnen ontwikkelen tot een van de beste cameralieden uit de journaalploeg straks nog veel van zijn kwaliteiten zal tonen in zijn nieuwe werkkring. Tone Brulin van de Vlaamse televisie werkte „Die sluipschutter" van de Zuid- afrikaanse Uys Wrige om tot een tv-film. Thema was de confrontatie met de vij and als mens. Deze film werd in alle opzichten een verrassing. Sfeervolle beelden bewezen, dat ook Vlaamse fil mers de lessen hebben getrokken uit buitenlandse produkties. Een bijzonder compliment verdient de sublieme ach tergrondmuziek. President Kennedy's negatieve houding ten opzichte van de Franse kernbewape ning zal Frankrijks plannen hiervoor niet beïnvloeden, aldus is uit de omgeving van president De Gaulle vernomen. Frankrijk heeft herhaaldelijk ver klaard, dat het niet van zijn kernbewa pening zal afzien voordat een bevredi gende internationale overeenkomst is bereikt om niet alleen de kernwapens maar ook de middelen om ze naar hun plaats van bestemming te brengen, af te schaffen. Zaterdagavond start de VARA om 20.05 uur met het Metropole-orkest in een uitzending over Hilversum 1 (402 m). Daarna kunt u om 21.25 uur luisteren naar de Melodieën-expres en om 21.55 uur naar Muziek-memoires. Tenslotte is er om 23.10 uur het programma In de lusthof der lichte muze. Op Hilversum II (298 m) biedt de KRO om 19.55 uur Populaire klassieken en om 20.50 uur de 175e uitzending van Tierelantijnen, om 22.10 uur gevolgd door Kopstukken. Tot besluit volgt om 23 uur de rubriek Meesterwerken der reli gieuze muziek. Zondagochtend is er om 8.18 uur op Hil versum I Weer of geen weer en om 12 uur Muziek voor allen. Om 13.20 uur vol gen vakantieklanken uit Oostenrijk. Het avondprogramma vermeldt om 19 uur U moet er eens uit en om 19.30 uur Spontane reacties. Gerard van Krevelen verzorgt om 20.05 uur Divertimento, waarna om 21 uur Der Vogelhandler wordt uitgezonden. Om 22 uur begint Muzikale coryfeeën en om 23 uur spelen de Skymasters. Op Hilversum II zendt de KRO om 10 uur de hoogmis uit, welke wordt opge dragen te Poeldijk. Om 13.05 uur komen de Oelewappers voor de microfoon en om 13.30 uur volgt het radioprentenboek. Het avondprogramma wordt geopend om 20 uur met het hoorspel Vrouw te roer, waarna Cascade om 20.45 uur musi ceert. Het spel In de vergulde baars be gint om 22 uur en tenslotte speelt om 23.15 uur het Radiokamerorkest. Zaterdagmiddag om 15 uur is er een vrolijke film over het echtpaar Pamland en zijn poedel. Na een intermezzo over de tv en om 16 uur een bekroonde teken film. Vervolgens is er te 16.10 u. een amu sementsprogramma en om 16.35 uur de dierenrubriek van Han Rensenbrink. Ten slotte wordt om 17 uur de jeugdrubriek van de NCRV met Coco en de vliegende knorrepot uitgezonden. Zaterdagavond biedt de NCRV om 19.30 uur Vader weet het beter. Na het journaal volgt de rubriek Memo en om 20.30 uur speelt het orkest Pi Scheffer. Om 20.55 ur is er het tv-spel De kapper van Stamford Hill. Lyceumleerlingen zingen om 21.55 uur de schoolcantate A negroe goes to school, van Ignace Li- lien. Tenslotte kunt u om 22.15 uur kijken naar Ontmoetingen met Elisabeth Ander sen, terwijl ds. O. Jager om 22.40 uur de dagsluiting verricht. Zondagmiddag zendt de NTS om 16 uur een directe reportage door Louis van Noordwijk van de races op het cir cuit van Zandvoort uit. Om 16.30 uur schakelt men over voor het concours- hippique in Luzern met commentaar van ritmeester b.d. Gruppelaar en om 17 uur volgt het laatste gedeelte van de races in Zandvoort. Zondagavond brengt de NTS om 19.30 uur het weekoverzicht van het NTS- journaal, om 20 uur gevolgd door Sport in beeld. De VPRO vertoont om 20.30 uur een film van Stanley Wright, getiteld Algerijnen vluchten, en om 21.05 uur leidt Dick de Vilder het spel Toer-is-mee. Simon van Collem wijdt om 21.45 uur zijn Oude draaidoos aan het Ned. film museum en tot slot van de avond om 22.15 uur danst het korps van het Ned. Danstheater een ballet getiteld Het duel. Hilversum I 402 m. ZATERDAG 19 MEI VARA: 12,00 Jazzmuz. 12,15 Van de wieg tot het graf, vragenbeantw. 12,30 Land- en tuinb.meded. Aansluitend, postduivenber. 12,34 Jazzmuz. 13,00 Nws. 13,15 VARA-varia 13,20 Tijd voor teenagers 14,10 V.d. jeugd 14,45 Lezing 15,00 Operaconcert (gr.) 16,40 Boekbespr. 17,00 Radio Jazzclub 17,30 Act. 18,00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 19.00 Art. staalkaart VPRO: 19,30 Bijbelse miniaturen, lez. 19,45 Kamermuz. (gr.) 19,55 Deze week, praatje VARA: 20,00 Nws. 20,05 Metropole-ork. 20,55 Nederlandse ca baretliedjes 21,10 Socialistisch comm. 21.25 Melodieën-Expres 21,55 Muziek en herin neringen 22,20 Het laatste sportnws. van de week 22.30 Nws. 22.40 Ballroomorkest 23,10 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. ZONDAG 20 MEI VARA: 8.00 Nws., postduivenber. en socia listisch strijdlied 8,18 Weer of geen weer gevar. progr. 9,45 Geest, leven, toespr. VPRO: 10,00 V.d. kind. IKOR: Evange lisch Lutherse kerkd. 11,30 Vraag en ant woord VPRO: 11,45 Flitsen, nieuws van eigen erf AVRO: 12,00 Muziek voor allen, gram. (Om 12,30 Sportber.) 13,00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld, lez. 13,17 Meded of gram. 13,20 Vakantieklanken uit Oosten rijk (gr.) 14.00 Gehoord, gezien, gelezen, kunstkron. 14.40 Volksmuz. 15,05 Kamerork. en sol. 16,00 Lichte orkestmuz. en zangsol. 16,30 Sportrevue VPRO: 17,00 Het oude Egypte en zijn betekenis voor het heden, lez (VIII) 17,15 Stad en land, lez. VARA: 17,30 V.d. jeugd 17.50 Nws., sportuitsl. eri sportjourn. 18,30 Salonorkest en zangsol 19,00 U moet er eens uit, cabaret 19.30 Spon tane reacties, muzikale discussie AVRO: 20,00 Nws. 20,05 Lichte muz, en zang 20.4" Voordr. 21,00 Der Vogelhandler, operette (gr. 22,00 Pianorec. (gr.l 22,30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Dansork. The Skymasters en zangsol. 23,30 Muz. wandeling door Parijs 23,55- 24,00 Nws. MAANDAG 21 MEI AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7.20 Ochtendvaria (gr.) 8.00 Nws. 8.15 Progr overzicht. Aansluitend: Rechtdoor naar school en kantoor (gr.) 9,00 Gym. voor oudere luis teraars 9,10 De groenteman 9,15 Viool en piano (gr.) 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijd 10,00 Arbeidsvitaminen (gr.) 11,00 Voordr 11,15 Omroepork. en sol. Hilversum II - 298 m. ZATERDAG 19 MEI KRO: 12,00 Middagklok-noodklok 12,04 Licht lunchconc. (gr.) 12.30 Land- en tuinb. meded. 12,33 Dansmuz. (gr.) 12,50 Act. 13,00 Nws. 13,15 Platennws. 13.20 Amateursorkest 13,50 Instr. octet 14,10 Franse les 14.30 V.d. jeugd 15.30 Zangrecital 15,55 Harprecital (gr.) 16.10 Als de dag van gisteren, klankb. 16,40 Instr. kwart, en zangsol. 17,00 Sportperiscoop 17,10 Gram. v.d. teenagers 17,30 Boekbespr. 17.40 Nwe klass. gram., met comm. 18.00 Kunstkron. 18,30 Strijkorkest: lichte muz. 18,50 Praatje voor politieke voetgangers 19,00 Nws. 19,10 Act. 19,25 Wie het weet mag het zeggen, wedstr. in muziekliteratuurkennis 19.45 Lichtbaken, lez. 19,55 Popul. klassieken Concertgeb.ork. en sol. 20,40 Van klanten en wanten weten, vragenbeantw. 20,50 Tie relantijnen, gevar. progr., 175e opvoering 22,10 Kopstukken, licht progr. 22.30 Nws. 22,40 Wij luiden de zondag in. gew. muz. en lez. 23,00 Meesterwerken van de reli gieuze muz. 23,55-24,00 Nws. ZONDAG 20 MEI NCRV: 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Orgel- conc., klass. muz. 8,30 Morgenwijd. 9,15 Koorzang (gr.) KRO: 9,30 Nws. 9,45 Instr. trio. moderne muz. 9,55 Inl. Hoogmis 10,00 Hoogmis 11,30 Klass. gram. 11,40 Pianoduo, klass. en moderne muz. 12,15 Buitenl. comm. 12,25 Lichte gram. 12,55 De hand aan de ploeg, lez. 13,00 Nws. 13,05 De Oelewappers, gevar. progr. 13,30 V.d. kind. 14.00 Lichte gram. 14,30 Strijkkwart. (gr.) 14,55 De Vlie gende Hollander, lez. 15,05 Promenade-ork. 15,35 Lichte gram. 16,00 Sport 16,30 Vespers IKOR: 17,00 Blijf zitten waar je zit, radio drive-in voor jonge mensen 17,15 Herv. kerkkorendag te Aalsmeer 17,45 Mensen, lez. 18,00 Het geladen schip, kritieken 18,30 De kerk aan het werk, act. van het kerkelijk erf 18,40 Klankb. over het protestantisme in Zuid-Amerika NCRV: 19,00 Nws. uit de kerken 19,05 Kerkorgelconc. (gr.) 19,30 Door een geopende deur in de hemel, lez. KRO: 19,45 Nws. 20.00 Vrouw te roer, hoorsp. (2) 20,45 Licht orkest, sol. en koren 21,15 Felix Timmermans, de dichter van Adagio, lez. 21,30 Klass. strijkkwart. (gr.) 22,00 In de Vergulde Baars, licht progr. 22,20 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40 Merkt u ook iets van de welvaart?, lez. 23.00 Avondgeb. 23.15 Kamerork., moderne muz. 23,55-24,00 Nws. MAANDAG 21 MEI NCRV: 7,00 Nws. 7.10 NCRV-lied 7,13 Lichte gram. 7,20 Sportuitsl. van zaterdag 30 Te Deum laudamus, gew. muz. (gr.) 7,50 Het brood des levens, meditatie 8.00 Nws. 8,15 Radiokrant 8.35 Lichte gram. 9.00 V.d. zieken 9.35 Lichte gram. 9.40 V.d. vrouw 10,10 Oude muziek (gr.) 10,20 Theologische etherleergang 11,05 Bas en piano 11,30 Mu ziek bij het werk (gr.) (Advertentie) Bekende Schriftelijke cursus Tel. 45432 59) Als ik eerder de puntjes op de i had gezet, was het met deze belachelijke historie zover niet gekomen Het spijt me voor u, inspecteur, maar u hebt er om gevraagd. Dit gaat u uw positie kos ten. Mensen als u zijn een publiek ge vaar." „Laat juffrouw Vloemans nog maar even wachten, brigadier. We kunnen eerst de andere getuige wel horen." De „andere getuige" maakte haar en tree met een Bijoutje op haar arm, dat kefte dat iemand horen en zien verging. „Stil, Bijoutje, stil nu toch! Ja, hij is vrouwtjes lieverdje, vrouwtjes hartelap- je!" En dan tussen twee keffen door: „Ja, inspecteur, dat is ze. Ik herken haar duidelijk!" „Het spijt mij dat dat genoegen niet wederzijds is. Ik ken dieedame niet, inspecteur." Mevrouw Emilie Hul steins vingers friemelden nerveus aan de sluiting van haar tas. Open. dicht. Open, dicht. Do korte, droge knip van het sluiten klonk als een pistoolschot. „Inspecteur, wilt u de verklaring van mevrouw Rietspruyt even voorlezen? Als er dingen in de opstelling van de ver klaring zijn, waarmee u het niet eens is, wilt u dan zo goed zijn dat dade lijk te zeggen?" Onder het voorlezen van mevrouw Rietspruyts verklaring scheen alle span kracht uit Emilie Hulsteins lichaam te verdwijnen. Zij hing meer dan zij zat in haar stoel. „U heeft de verklaring van mevrouw Rietspruyt gehoord. Zij komt geheel overeen met die van juffrouw Vloemans. Is er iets, dat u naar aanleiding ervan zou willen zeggen?" Zij haalde de schouders op. „Och neen," zei ze lusteloos. „Ik zou kunnen zeggen dat dit een komplot is tussen haar en dat meisje Vloemans. Maar u zult natuurlijk wel kunnen aantonen dat zij van eikaars bestaan niets afwisten. Goed dan, ik geef toe dat ik die draad heb vernield en de visjes, de dode vis jes, in dat aquarium gedaan. En ook dat ik dat netje op de radiator heb gelegd. Ik wou zeker zijn. Ik heb eerst allerlei boeken over elektriciteit gelezen. Ik wou niet dat Gerrit pijn had, begrijpt u. De volgende morgen heb ik gewacht tot hij onder de douche stond en hem toen ge waarschuwd dat er iets niet in orde was met dat ene aquarium. Dat heb ik alle maal gedaan. Maar degeen, die hem heeft vermoord, is die ellendeling, die kleine huichelaar met zijn brave gezicht, die lieve Huug. Als hij in de firma had willen komen, zou Gerrit nu nog leven. Als er recht bestond, zou hij worden ge straft en niemand anders! Het is mijn schuld niet. Ik heb mijn best gedaan! Met die woorden, die ik vertelde te heb ben gehoord. En met die anonieme brie ven. Aan mij ligt het niet! Aan mij niet! Maar er is geen recht! Geen recht! Geen recht!" Zij roffelde weer met haar vuisten op Perquins bureau, zoals hij het haar die keer in de schemerige tuinkamer op het kleine tafeltje had zien doen. „Mevrouw," jammerde juffrouw Klaaske, „o, mevrouw! Stil nu toch." Emilie Hulstein gaf haar zo'n harde klap in het behuilde muizesnoetje, dat ze bijna achterover sloeg. „Ach wat, jij idioot met je malle handen! Zonder die stomme handen van jou Maar om mij lachen zullen ze niet. Niemand! Ze la chen niet om.. Wie zegt daar dat ik.. Ik heb alleen maar gedaan wat nodig was. Het is Huug! Huug!" Weer roffel den de vuisten op het hout van het bu reau. „Zij zal wel ontoerekenbaar worden verklaard," zei hoofd-inspecteur Pieter Auguste Perquin die avond, terwijl hij doodmoe in zijn luie stoel lag. „Bah, ik heb het koud." „Zenuwen en oververmoeidheid, mijn lammetje," stelde Susanne deskundig vast. En dan verwijtend: „Dit is je eer ste geval, waar je me zo goed als ge heel buiten gehouden hebt." „Omdat ik als de dood was mij te la ten beïnvloeden, m'mie. Jij was er in je hart zo absoluut zeker van dat Emi lie Hulstein de schuldige was." „Dat was ze toch ook? En ik heb het nooit gezegd, ik heb alleen maar. „Ja, je hebt alleen maar.. Maar ik had niets aan intuïtie, ik moest bewij zen hebben." „Jij geloofde helemaal niet dat zij het was," stelde Susanne vast. „In het begin niet," gaf hij toe. „Het leek zo monsterachtig. Een vrouw, die in koelen bloede haar man vermoordt." „Dat is meer gebeurd. Clytemnestra." „Tot je dienst. Maar die had een mo tief. Als je man je dochter als een of- ferkalf afslacht.En dan was er Aegis- thus." „Ik heb altijd gedacht dat die eigen lijk niet meetelde," zei Susanne naden kend. „Hij was er alleen maar, omdat ze iemand nodig had"."' „Mijnentwege. Maar dat motief was er dan toch maar. En hier was geen motief. Kon ik weten dat die vrouw niet normaal was? Als die meisjes, toen zij het over die daverende echtelijke ruzie hadden, meteen maar iets hadden laten verluiden van de dreigementen, die me vrouw tegen haar man had geuit. Maar die zijn er zo aan gewoon dat thuis krachtige taal wordt gebruikt zonder dat er moord op volgt, dat ze er niet de minste waarde aan gehecht hebben. En als dat Fietje Vloemans maar bij mij was gekomen in plaats te proberen handjeplak te spelen met mevrouw Emi lie. Wil je wel geloven, mon coeur, dat ik er nooit uit was gekomen, als die aqua riumkamer gordijnen had gehad?" „Nu kan ik je werkelijk niet volgen, Pieter Auguste." „Zie je, dat zit zo. Ik was er zeker van, dat die val in de nacht voor de morgen van de moord was opgezet. En toen ben ik gaan speculeren op het toe val, de onvoorziene omstandigheid, dat al zoveel misdadigers noodlottig is ge weest. Het kon toch zijn dat iemand in de buurt een slapeloze nacht had gehad door kiespijn. Of dat er plotseling een dokter moest worden gehaald. Of dat iemand om wie weet welke reden op dat bepaalde uur het huis was gepasseerd en iets ongewoons had gezien. Een ver licht raam in de nacht of in de late avond, terwijl de rest van het huis don ker is, wekt toch altijd iemands nieuws gierigheid. De onvoorziene omstandig heid bleek een door het luisteren naar een hoorspel verlate dame, die haar hondje uitliet." „Maar intussen had je die arme Huug Hulstein maar gearresteerd." „Dat moest ik wel, m'amie, wilde ik de zaak in handen houden. En ik wil je wel eerlijk bekennen dat ik hoopte met die arrestatie twee vliegen in één klap te slaan. Die arrestatie moest Fiet Vloemans aan het praten brengen. Dat heeft zij dan ook gedaan." „Ja, en mevrouw Anne Hulstein bijna het leven gekost." „Dat was ellendig," gaf Perquin toe. „Als ik dat van tevoren had kunnen voorzien.. Maar het zal gelukkig nog wel goed aflopen. Het is toch eigenlijk een tragisch geval, die vrouw, Susan ne." „Welke vrouw? Bedoel je Emilie Hul stein? Die vind ik helemaal niet tra gisch. Ze is eenvoudig gek geworden van trots net als Nebu.. hoe heet hij ook weer. Neen, Pieter Auguste, als je nu met alle geweld met iemand mede lijden wilt hebben, heb het dan maar liever met die arme juffrouw Klaaske. Haar zullen ze niet ontoerekenbaar ver klaren. Zij gaat voor jaren de gevange nis in met het bewustzijn door haar ver afgode mevrouw te zijn verloochend en verraden. Neen, koffie krijg je vanavond niet, mijn lammetje. Van Tol heeft mij verteld hoe krankzinnig veel koffie je vandaag gedronken hebt. Ik werk er niet aan mee je te vergiftigen." EINDE VORDERING „Kan je nieuwe leedling al rijden?", vroeg een leraar van een autorijschool aan zijn col lega. „Dat zal niet lang meer du ren. Hij is de wagen nog wel niet helemaal meester, maar hij kan de voetgangers al behoor lijk uitschelden". INDRUK Een vriend sprak tot sir Winston Churchill: „De kranten staan tegen woordig vol artikelen van experts, die beweren dat het roken zo gevaar lijk is. Maakt dat nu helemaal geen indruk op u?" „Toch wel," sprak de oude staats man terwijl hij een van zijn enorme sigaren aanstak. „Ais dat zo blijft houd ik op met kranten lezen." TEGENZET Een postzegel van twaalf," vraagt de man voor het loket. Alstublieftzegt de ambtenaar. „Misschien ook nog wat brief- „Nee dank u." „Dan wat postwisselformulieren? Ook niet." „Dan misschien...", begint de amb tenaar weer, maar de klant heeft al de vlucht genomen. Dan tegt de ambtenaar ter verduidelijking: „Dat was mijn kapper. Als ik me bij hem alleen maar even kom laten knippen, biedt hij me altijd, nog veel méér aan." AFGEKETST Sacharov, leider van de Russische veiligheidsdienst verscheen te Minsk om daar luister bij te zetten aan de viering van het tienjarig bestaan van een staatslandbouwbedrijf. „Zullen we niet een paar ganzen slachten?" vroeg een partijgenoot aan de ganzehoedster. „Komt niets van in," meende deze. „Wat kunnen die arme dieren er nou aan doen dat het voor ons feest is?" „Na wat de dokter vertelt heeft voel ik er niets meer voor die trui voor je af te breien, Jan." (Advertentie) Brussel Vlaams ZATERDAG 19 MEI 324 m: 12.00 Nws. 12,03 Licht concert 12,25 Weerber. 12.35 Licht concert (verv.) 13.00 Nws. 13,15 V.d. teenagers 14,00 Filmkron. 14.30 De academie des discofielen 15,40 Ge var. gram. 16,00 Theaterkron. 16,20 Amus.- muz. 16,45 Rep. 17.00 Nws. 17.15 Dagklapper en lit. kalender 17.20 Lit. gezangen 17.30 Volksliederen 17,45 Italiaanse muz. 18,00 Or- gelrec. 18,30 V.d. sold. 19,00 Nws. 19,40 Lichte muz. 20,00 Cabaretprogr. 21,00 Muz. uit Vlaanderen 22,00 Nws. 22,15 Gevar. gram. 23.00 Nws. 23,05 Amus. ork. 23,35 Dans muz. 23,55-24,00 Nws. ZONDAG 20 MEI 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Symfonieconc. 12,30 Weerber. 12.35 Amus.orkest en sol. 13,00 Nws. 13.15 V.d. sold. 14,00 Opera- en Bel canto- conc. 15,30 Gevar. progr., sportber. en rep. 17,00 Nws. 17.10 Lichte gram. 17,45 Sport uitsl. 17,50 Pianorec. 18,30 Godsd. uitz. 19,00 Nws. 19,30 Lichte muz. 20.00 Amus.progr. 21,30 Cabaretprogr. 22,00 Nws. 22,15 Lichte muz. 23,00 Nws. 23,05 Dansmuz. 23,55-24,00 Nieuws. Brussel Frans ZATERDAG 19 MEI 484 m: 11,55 Gram. 12,18 Bel Canto 13,00 Nws. 16.03 Gevar. gram. 17,00 Nws. 18,38 Gram. 19,30 Nws. 21,00 Gram. 22.00 Wereld- nws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. 23,00 Gevar. muz. 23,55 Nws. ZONDAG 20 MEI 484 m: 11.55 Gram. 13.00 Nws. 13,15 Verz.- progr. 17,00 Nws. 17,45 Klass. muz. 18.40 Gram. 19,30 Nws. 20,00 Gevar. muz. 21,15 Jazzmuz. 22,00 Wereldnws. 22,55 Nws. 23,00 Jazzmuz. 23,55 Nws. ZATERDAG 19 MEI NCRV: 15,00 Korte film 15,25 Hongaarse en Roemeense muz. 15,35 Documentaire over de BBC-televisie 16,00 The insolent Mata dor, tekenfilm 16,10 Spectacle Coupe, gevar. progr. 16,35 Dier in het vizier, progr. over dieren 17,00-17,30 V.d. kind. 19.30 Vader weet het beter, tv-feuill. 19,55 Morgen is het zondag NTS: 20,00 Journ. NCRV: 20,20 Memo 20,30 Lichte orkestmuz. en zang sol. 20,55 De kapper van Stamford Hill, tv-spel 21,55 A Negroe girl goes to school (Een negermeisje gaat naar school), school cantate v. Ignace Lilien 22,15 Ontmoetin gen met Elisabeth Andersen, voordr. door Elisabeth Andersen, Paul Steenbergen en Han Bentz van den Berg 22,40 Dagsluiting VLAAMS BELGIë: 17,00-18.30 V.d. jeugd 19,00 Kath. uitz. 19,30 Nws. uit eigen land 20,00 Nws. 20,30 Dennis O'Keefe-show, tv- familiefeuill. 21,00 Eurovisie: Concert uit Wiesbaden 21,45 Hongkong, tv-politiefeuill. 22,35 Nws FRANS BELGIë: 18,30 V.d. jeugd 19,00 Beelden uit Vlaanderen 19,30 Natuurweten schappen 20,00 Nws. 20.30 Tekenfilm 20.40 Oliver Twist, toneelstuk 22,40 Detective film 23,05 Nws. ZONDAG 20 MEI NTS: 16,00 Eurovisie: Grote Prijs van Europa te Zandvoort 16,30 Eurovisie: Intern, concours-hippique te Luzern 17,00 Eurovi sie: Grote Prijs van Europa 17,30-18,30 Euro visie: Intern, concours-hippique te Luzern 19,30 Weekjourn. 20,00 Sport in beeld VPRO: 20.30 Documentaire film 21.05 Toer- is-mee. vraag en antwoordspel op toeris tisch gebied 21,45 De oude draaidoos 22,15 Ballet. VLAAMS BELGIë: 14,00 Reisroutes 14,30 Vedetten uit de dierenwereld 15,00 De week In beeld 15,30 V.d. kleuters 15,50 Tekenfilmpje 16,00-18,30 Eurovisie: afwisselend rep. van de grote automobielprijs van Zandvoort en rep. van internat, concours-hippique te Luzern 19.00 Film v.d. jeugd 19,45 Poppenfilm 20.00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30 Variété-progr. 21,30 Sportact. 21,55 Selectie van korte films 22,30 Nws. FRANS BELGIë: 11,00-11,45 Hoogmis 15.00- 18,00 Gevar. progr. 19.30 V.d. jeugd 20,00 Nws. 20,30 Speelfilm 21,50 Sport 22,35 Nws. Het Damrak heeft gistermiddag de beursweek afgesloten met koersen voor de internationale waarden, die weinig verandering te zien gaven ten opzichte van het vorige slotniveau. De handel was uiterst kalm. AKU's werden ex twaalf procent slotdividend verhandeld op 356, tegen eergisteren 364 als slotkoers cum dividend. Een paar punten koerswinst dus voor de rayonaandelen. Philips moest op 797 circa vier punten prijsgeven bij afnemende handel. Uni levers min vijftig cent op f 157 en Kon. Olies goed prijshoudend op f 139.20. Hoog ovens liepen op van 663 tot 666 en boek ten op deze prijs een koerswinst van vier punten. Er waren gisteren geen factoren aanwezig die de aandelenmarkt in Amsterdam konden beïnvloeden. Vergeleken met de slotkoers van de vorige beursweek en rekening houdend met het feit, dat AKU gisteren ex 12 procent slotdividend werd verhaneld, kon dit fonds zich deze beursweek een punt of twaalf verbeteren. Hoogovens stegen vier punten. Kon. Olies bijna vijf en Unilevers ruim een gulden hoger. Philips moest, wanneer men rekening houdt met het feit, dat deze aandelen deze week ex vijf procent stockdividend no teerden, circa tien punten prijsgeven. In de scheepvaartsector viel de stem ming mee. Over de gehele linie kwamen hier bescheiden koerswinsten voor. De handel was gering. Van de leidende cul tures werden certificaten Deli lager ge adviseerd. Amsterdam Rubber was fractioneel hoger. HVA praktisch on veranderd op 126. Staatsfondsen door elkaar onveranderd in een zeer stille markt. 17-5 18-5 Ned. '59 Ned. '47 AKU Hoogovens Philips Unilever Kon. Olie Scheepv. Unie A'dam Bk Kon. Zout 41/4 3', 2 A cA GBA cA A A A cA 9934 8834 36334 662 80034 157.50 139.10 13534 374 940 NABEURS AKU Kon. Olie 139.00 gb- Philips 795—796; Unilever 156.20- Hoogovens 657. 993,4 883,4 356'.2 661 Va 796(4 156.55 139.15 136J/2 376 920 -139.50; -156.40; (Advertentie) De Bank voor Brabant EFFECTEN - COUPONS 21. De schoolkindertjes waren intus- en de zwiergeit legde zich op zijn zij, „Het moet mijn dichtersoog zijn, dat nia," peinsde hij, „dan is het een ge- in mAAn aaaA^aawi w. J».. ^4 rtAAVnAlrtn rvrtf am -J j _i .1 i xrl- i. i sen weer toegestroomd en vormden nu met de meester en de veldwachter een nieuwsgierige kring rond Minter, die kunstjes met de zwiergeit zou gaan doen. „Doodliggen!" commandeerde Minter met gestrekte poten. „Asjemenou!" mompelde veldwachter Zeeg verbaasd. „Een, twee, drie, kopje duikelen!" vervolgde Minter en tot grote hilariteit van de kindertjes, volgde de zwiergeit ook dit bevel op. dit ziet," mompelde meester Kerkvrees, „het kan niet echt zijn." Maar toen hij even flink met de ogen geknipperd had en daarna Minter een speelse rondedans met het dier zag maken, kwam hij tot andere gedachten. „Dan is het toch geen capra herbera- heel nieuwe geit." Meester Kerkvrees besloot juist om de geleerde wereld van deze merkwaar dige vondst op de hoogte te brengen, toen hij meende iets vreemds te horen. Had de zwiergeit „auw" geroepen?..*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5