Ruim twee miljoen
Vespa's op de weg
ROADTEST van 44.376
kilometer met VESPA
EEN FIETS
«oor niets!
««ui ziN!
VERW24
71 CT
38 ct
op elk dubbelgroot pak
Salaris van Lis Taylor
is onredelijk hoog
Tien gulden regels
voor bromfietsers
Vrij willigster voor N.-Guinea
Mobil Run in
Oostenrijk
Drie soldaten
omgekomen
bij nachtmars
lADURYEA
WERVING
riekse arbeiders
11
11
ilbert tracht
iet vege lijf
te redden
lidenierszaak annex
i Aardewerk
ïrneuzen
ankelijken
DRIE PRINCIPES
Vormgeving
Dagproduktie
800 stuks
E.E.G.-toekomst
Samenwerking
tussen de
bedrijven
Ideaal-Persil
verzorgt Uw was ideaal!
Aandeelhouders
in boos humeur
INZET OP VEILING
149 x VERHOOGD
Minister Veldkamp
Geen oordeel over
onderzoekmethode
consumentenbond
Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips
Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips
onze parlementaire redactie)
nog niet bekend hoeveel Griekse
s naar Nederland komen, even-
nneer ze komen cn waar ze hun
ng zullen vinden. De werving
beginnen nadat een reeds door
iid en Griekenland ondertekende
'sovereenkomst in werking zal
•eden.
teft staatssecretaris Roolvink (soc.
mi volksgezondheid) geantwoord
en van het Tweede Kamerlid Ne-
t (PvdA). De staatssecretaris mo-
desgevraagd do voorgenomen wer-
.ging onder de Grieken door er
'vijzen, dat er nog maar van een
afnemend aanbod van Italiaanse
lichten sprake is.
lorkgelegenheid in Italië neemt toe
migreren ook nog steeds vele Ita-
laar landen buiten de EEG, aldus
tssecretaris.
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 17 MEI 1962
;t Westberlijnse proces tegen de
lige SS-officier Filbert, die met
leren van massamoord op joden
de laatste oorlog in Oost-Europa
ïuldigd, heeft deze verklaard dat
loemde aantal van minstens elf
joden die door zijn „Einsatzkom-
9" omgebracht zouden zyn, ge-
;rd dan wel heel erg overdreven
/oormalige chef, Reichs-Kriminal-
Nebe, zou voorgesteld hebben
;de executiecijfers te melden om
-r talrijke mensenlevens te kun-
iden. Tijdens Filberts aanwezig-
Wilna, waar de actie van het
Indo in 1941 begon, had slechts
,ele executie van joden „op bevel"
evonden. Dat had gijzelaars be-
i had, naar aanleiding van een
overval door partisanen op het
•artier van de rijksveiligheids-
bevolen tweehonderd joodse gij-
dood te schieten. Filbert had toen
dertig gijzelaars voor het vuur-
gebracht, zei hij.
ns een rapport, waaruit de rech-
las, had het Kommando van Fil-
de eerste zeven weken 8096 joden
>d gebracht. Filbert verklaarde
dat het er hoogstens 500 a 1000
3NGEN (N-B)
- EN INBOEDELVEILING
en 23 mei 1962
DEN HAM. HOGE HAM 89 te
Breda en Tilburg (N-B). Ten ver
geboren Heer A. V. M. SMITS zal
jnen huize worden geveild, met
ten overstaan van de gerechts-
Coppens te Breda en W. A. K.
loven, de
BTBARE INBOEDEL
EK MEUBILAIR, o a. antiek wortel-
iet. antieke pallisander met eiken
anken- en andere kasten, frans
loge, engels wortelnoten staand
>agnieskist, wortelnoten porselein-
n, exclusieve bankstellen, wortel
en commodes, franse fauteuils
eétkamer bekl. met rundleder,
biedermayer stoelen en tafels,
ayer bank, slaapkamers, schotse
kronen enz.
.ECTIE SCHILDERIJEN
ran: Arendts, van Borselen, Bos
onen, Hanedoes, Hoppenbrouwers,
raëls. de Jongh, Kobell, Koekkoek,
ïüdelsheim. Sadée, Verboeckhoven,
LING PERZISCHE TAPIJTEN
100, Heriz 400 x 300, Bordjaluw
x 132, verder vele andere oude
nderma, Tabriz, Afghan enz. Als-
eventer tapijt van 460 x 360.
D CHINEES- en EUROPEES POR-
RK. bronzen, koper, tin, curiosa,
len- en zandstenen tuinbeelden,
z.
N VOORWERPEN, w.b. brillanten
n, zilveren serviezen, broodman-
r, enz.
van 12.00 tot 21.00 uur,
i van 10.00 tot 21.00 uur,
van 12.00 tot 18.00 uur,
van 10.00 tot 15.00 uur,
tijdens de kijkdagen verkrijgbaar
ijkdagen wordt 0,25 entree ge
Kankerbestrijding,
grote tuin (ca. 2200 M2) gelegen
ntrum Dongen, is inmiddels uit
edig te aanvaarden. Inlichtingen
>e villa is telefonisch aangesloten
MMEN, Paradijslaan 44 te Eind-
n MOERKERKEN.
IGHEDEN TE KOOP:
eu Nassau9traat 9, IJzcndijke.
DE WITTE
mdere doeleinden geschikt.
A.S.
;r 120 km (80 ronden).
:AETEN, PIET DAMEN,
nde Belgische renners:
JAN ZAGERS, LUC
Iskampioen van België).
op liet parcours
(Van onze redacteur)
Een goede veertig kilometer van het heerlijke Florence
I ligt het provinciestadje Pontedera. Het zou wellicht
voor altijd in de vergetelheid zijn gebleven, indien niet
onmiddellijk na de tweede wereldoorlog een tweetal
personen een zeer gewaagd initiatief hadden genomen.
De industrieel Enrico Piaggio durfde zijn kapitaal te steken in de
creatie van zijn ingenieur Michael d'Ascanio. Deze knappe tech
nicus had reeds verschillende jaren gestudeerd op de schepping
van een „veredelde motor". Het uiteindelijke resultaat werd
„scooter" gedoopt. Zo enorm was het succes van het kleine en
goedkope voertuig, dat sindsdien alleen reeds uit de Vespafabriek
van Pontedera twee miljoen scooters naar de dealers over de
gehele wereld verdwenen. De Vespa bleef niet de enige scooter.
Ook andere fabrieken begonnen de produktie van een soortgelijk
vervoermiddel.
Vespa een minimale luchtweerstand
te geven. Voor Italië is deze nieuwe
vormgeving misschien niet zo be
langrijk, maar voor Nederland is zij
dat wel. Het wil in ons dierbare va
derland immers nog al eens een
keertje waaien.
Naast dit charmante nieuwe model
handhaaft Vespa de oude getrou
wen. De 125 cc is nog steeds een ge
liefde machine. Deze machine wordt
nu ook in een luxere en daardoor
iets duurdere uitvoering geleverd.
De 150 cc. Grand Luxe is ook nog
steeds present. De machine is in
twee modellen leverbaar. Er is nu een
Grand Luxe 3, die drie versnellingen
telt en een Grand Luxe 4, die vier
versnellingen heeft.
Om volledig te zijn volgen hier nog
even de prijzen: Vespa 125 cc.
f 1230.—, Vespa 125 cc. luxe f 1304.—,
Vespa GL 3 150 cc. f 1525—, Vespa
GL 4 150 cc f 1565.—, en tenslotte
Vespa GS cc f 1795.—.
Toen Enrico Piaggio en Michael
d'Ascanio aan hun avontuur begon
nen hadden zij drie punten stevig
in hun hoofden geprent. De „ver
edelde motor", die zij op de markt
wensten te brengen diende aan drie
principes te voldoen. Op de eerste
plaats moest er een
economisch vervoer-
M middel worden ge-
f» Ai| maakt, dat in het
JeEfllI bereik zou liggen
m van iedereen. Op de
tweede plaats moest
'er, om de concur-
fl#| rentie te kunnen
weerstaan, een kwa
litatief hoogstaand
- produkt worden ge-
I schapen. Op de der-
mmmm 016 Plaats moest
I VI het vervoermiddel
een zekere elegance
worden gelegd, die het aantrekke
lijk moest maken met de machine te
rijden. Enrico en Michael, dat bleek
al spoedig, schoten midden in de
roos. In zeer korte tijd gonsde geheel
Italië van de Vespa's. Godfried Bo-
mans, mijmerend over Rome, schreef
in een van zijn artikelen: „Het is ge
vaarlijk geworden in Rome. Je kunt
geen voetstap buiten je hotel zettten
of er snort een Vespa langs je broeks
pijpen".
Economisch
Omdat de eenmaal gelanceerde Ves
pa insloeg als een bom hadden Enrico
Piaggio en de zijnen in de afgelo-
jaren eigenlijk niet veel redenen veel
wijzigingen aan hun machines aan
te brengen. Natuurlijk, de Italiaanse
fabriek bracht technische verbete
ringen aan: het wezen van de Vespa
veranderde niet.
Om toch eens iets geheel nieuws te
brengen werd nu door de construc
teurs de Vespa 160 co gelanceerd. De
overheersende eigenschappen van dit
Grand Sport-model zijn snelheid*
acceleratie, veiligheid, zuinigheid....
en vormgeving.
De maximum-snelheid van deze 160-
cc'er ligt op honderd kilometer. Als
kruissnelheeid kan circa tachtig ki
lometer worden aangehouden. De
motor (één cylinder, tweetakt ge
forceerde luchtkoeling door middel
van een ventilator) is krachtiger en
vinniger: dit laatste door een hoger
koppel bij een lager toerental. De
motor is door het aanbrengen van een
nieuw type carburateur ook zuiniger,
't Verbruik bedraagt 1 op 35, hetgeen
overeenkomt met het verbruik van
de Vespa 125 cc.
Deze verbruikcijfers zeggen, dat de
bouwers van de Vespa hun streven
om vooral een economische machine
te presenteren, gestand doen.
Door het aanwenden van een nieuw
model uitlaat is de motor praktisch
gesproken geruisloos.
Enkele andere technische gegevens
van deze nieuwe Vespa zijn: de ma
chine heeft vier versnellingen. De
wielen zijn onderling verwisselbaar.
De velgen zijn symmetrisch. De ban
den zijn 350 x 10. De voorvering be
staat uit een dubbelwerkende hy
draulische schokbreker en verstel
bare spiraalveer. De achtervering
geschiedt door middel van een swing-
arm met dubbelwerkende hydrau
lische schokbreker en eveneens een
verstelbare spiraalveer. Er is gezorgd
voor een groot remoppervlak. De
remtrommels zijn voorzien van koel-
ribben. Het groot licht, dimlicht en
achterlicht worden gevoed door de
elektrische installatie in het mag
netische vliegwiel. Het stadslicht,
stoplicht en de claxon worden gevoed
door een batterij met gelijkrichter.
De 160 cc.'er heeft een iets andere,
slankere vorm gekregen dan de an
dere Vespa's. Deze nieuwe vormge
ving werd tot stand gebracht om de
Dit is de nieuwe Vespa 160 cc.
De hjn van de machine is iets
meer gestileerd. De luchtweer
stand, die de „wesp" heeft te
overwinnen is kleiner.
Het vooraanzicht van de nieuwe
Vespa. Het is toch wel frappant,
dat in enkele jaren meer dan
twee miljoen Vespa's op 's werelds
wegen verschenen.
(Van onze redacteur)
Ja zeker, een road-
test van 44.376 kilo
meter. Het is im
mers reeds vier jaar
geleden, dat ik als
een wereldvreemde
leek voor de eerste
maal op een machine kroop en dat
was dan min of meer toevallig een
Vespa. Een goede vriend had het
mij gezegd: „Koop nou maar een
Vespa en dan heb je geen moei
lijkheden." Nauwelijks was het
ding echter mijn eigendom of er
daagden andere goede vrienden
op, die wisten mee te delen, dat
de keuze van een Vespa volkomen
verkeerd was, want... de motor
van de scooter hing aan één kant
en daardoor lag je altijd scheef
op de weg, de wieltjes waren zo
akelig klein, er ontbrak een elek
trische starter en... nou ja, het
was allemaal niet zo prettig om
te horen, maar intussen zat ik
er mee.
Ik moest de dealer naturlpk liet
een en ander vertellen. Hij stelde
mij gerust en zei, dat het alle
maal nog al mee zou vallen. Ik
moest maar gewoon rijden... heel
gewoon rijden en dan kwam het
dik in orde.
WELNU, ik ging heel gewoon rijden.
Ik had van tevoren wel begrepen,
dat mijn 125 cc machine (de goed
koopste uitgave) geen snelheidswon-
deren zou kunnen verrichten. De dea
ler had het nadrukkelijk gezegd.
Wanneer je een kruissnelheid haalt
van rond de 60-65 kilometer moet je
tevreden zijn." Omdat ik op het ding
een groot windscherm plaatste, die
de motor verplicht wat meer zijn
best te doen, hield ik het bij een
gemiddelde van zestig kilometer. Ja,
het gebeurde wel eens een keer, dat
de snelheidsmeter naar de zeventig
kroop, maar dat behoorde toch een
uitzondering te blijven, want ten
slotte had deze Vespa erg kleine
wielen. Mocht er onverhoeds iets op
de weg opdagen dan diende er ge
remd te kunnen worden. Door het
aanwenden van een al te hoge snel
heid zou het mogelijk zijn, dat de
wieltjes aan het slippen zouden
gaan. Dat moest worden voorkomen
en... na 44.376 kilometer werd het
voorkomen. Nog geen enkele keer
kwam ik met mijn scooter in moei
lijkheden als het op remmen aan
kwam. Van slippen was in de afge
lopen vier jaren geen sprake, maar
natuurlijk toch was er wel eens iets.
Een jaar geleden slipte de machine
onder mijn lichaam uit, omdat een
bromfietser zo vriendelijk was mij
van mijn vervoermiddel te rijden.
De goede man knalde maar eventjes
links door een bocht, waarin ik mij
toevallig ook bevond. In de afge
lopen winter ging ik onderuit, omdat
ik van een niet glad wegdek naar
een fantastisch glad wegdek ging.
Een paar schrammetjes en enkele
deukjes waren het resultaat.
Maar voor het overige: de Vespa
draaide zijn kruissnelheid geruis
loos. Kilometer na kilometer. De
kleine wieltjes bezorgden mij geen
last, tenzij... Op een heel slecht
stukje weg in de buurt van Ter-
neuzen sneuvelde een band en in
de buurt van Prinsenbeek gebeurde
dat ook een keer.
MIJN goede vrienden, in de aanhef
genoemd, hadden dus meegedeeld,
dat het zeer vervelend was steeds
scheef op de weg te liggen. Na zo
veel kilometers te hebben gedaan is
er maar één antwoord mogelijk... „Je
merkt er helemaal niets van." Wan
neer je voor je op de weg iemand
op een Vespa ziet rijden dan zie je
inderdaad, dat de man of de dame
een beetje scheef op het vervoermid
del zit. Wanneer je zelf echter rijdt
dan... Voor de makers van de Vespa
schijnt de taal-van-het-volk toch een
reden te zijn geweest om de Vespa
technisch wat te wijzigen. De nieu
were typen hebben de motor ook
nog aan één kant van de scooter lig
gen, maar toch iets meer naar het
midden. Aan de andere zijde heeft
nu de reserveband een plaats ge
kregen, waardoor er meer „tegen
wicht" is. De kofferruimte verhuisde
om deze reden naar het achterspat
bord.
EN dan de derde opmerking van de
vrienden. Het is heel best mogelijk,
dat een elektrische starter tot de
betere dingen in het leven behoort.
Ik heb er geen ervaring mee. Ik
weet één ding heel zeker, dat ik
in de zomermaanden maar één keer
hoef te trappen om de Vespa op
gang te hebben. In de wintermaan
den, wanneer de machine een beetje
koud is kan dat wel eens twee of
drie maal zijn, maar daar blijft het
dan ook bij. Een kickstarter heeft
toch wel het enorme voordeel, dat
je voor de rest nergens wat mee te
maken hebt. Je trapt en je rijdt...
ZIJN dat nu alle bijzonderheden over
een roadtest van zoveel duizenden
kilometers? Dat zijn ze natuurlijk
niet.
Er zou aan dit alles toe te voegen
zijn, dat een Vespa een bijzonder zui
nige, economische machine is. Het
door de importeurs aangegeven ben
zine- en olieverbruik (voor de 125 cc
1 op 35) benadert de werkelijkheid.
Wanneer men veel lange afstanden
rijdt zal het juist zijn. Wanneer men
veel in steden rondtoert komt men
tot een verbruik van 1 op 30 tot
1 op 32.
Naast het verbruik is er feitelijk
maar weinig interessants meer te
vertellen, want voor het overige is
er praktisch nooit iets aan de hand.
Er kan eens een bougie vet slaan, er
kan eens een rem- of gaskabeltje
vernieuwd moeten worden, maar
daarmee houdt het op. Ja, een Vespa
is een fraaie uitvinding, maar ver
moedelijk niet voor de dealer, want
als deze man de machine eenmaal
heeft verkocht, verdient hij praktisch
geen stuiver meer.
Het is onmiskenbaar.
De scooters gaan een
steeds grotere plaats in
nemen in de gemotori
seerde samenleving. Op
dit ogenblik werken al
leen reeds in de Vespa-
fabrieken te Pontedera
niet minder dan 6300 ar
beiders aan de totstandkoming van
dagelijks 800 scooters: een produk
tie, die in de toekomst nog aanzien
lijk zal worden opgevoerd, want de
triomf van de scooters moet in
verschillende landen nog beginnen
Om het even bij Vespa's te hou
den. In 1961 werden er alleen reeds
door het bedrijf te Pontedera 161.000
afgeleverd. Daarnaast werden nog
26.000 „driewielers" gefabriceerd.
Ook werden er echter nog scooters
vervaardigd in de nevenbedrijven in
Engeland, Duitsland, België, Brazi
lië. India en Spanje.
Naar de Vespafabrieken berekend
hebben zwerven er in de navolgende
landen de navolgende aantallen Ves
pa's rond: in Spanje 150.000, Duits
land 130.000, Engeland 120.000, Be-
neluxlanden 85.000, Indonesië 13.000.
Alleen reeds in de stad Hong-
Kong snorren er 10.000 Italiaanse
machientjes rond. Zij worden nu al
in 130 landen verkocht, maar...
Vanzelfsprekend neemt Italië de
meeste scooters af. Slechts 35
van de totale produktie van Vespa-
Pontedera gaat naar het buitenland.
Het betekent, dat er in Italië per
dag een kleine 500 Vespa's aan de
man worden gebracht.
Aan de Derde Internationale Mo
bil Economy Run, die op 16, 17 en
18 mei in Oostenrijk wordt verre
den, zullen drie Nederlandse equi
pes deelnemen. Het zijn de teams
H. Haenen en J.W. Bronzwaer uit
Heerlen met Vauxhall VX 4-90, P.
R. Van Zeist en L. Jansen uit Heer-
de met Renault Dauphine 1093, zo
mede M. Bylsma en mevrouw De
Munck-Bijlsma uit Zandvoort met
Riley 1,5.
De verwachting is, dat ook dit
jaar weer een zestigtal deelnemers
aan de start zullen verschijnen. Op
basis van de cilinderinhoud worden
de deelnemende wagens in zeven
wedstrijdklassen ingedeeld. Op de
eerste dag wordt van Wenen, via
Linz naar Iinnsbruck gereden, Op de
tweede dag gaat het via de Thur-
ner Pas naar Velden en op de der
de dag leidt de route via Graz te
rug naar Wenen.
Totale afstand: 1.400 km. In de
ze Mobil Economy Run is voorts
'n aantal proeven opgenomen, waar
onder een behendigheidsproef en
snelheidsproeven. Voor de laatste
moeten de deelnemers in vijftien
seconden na het vallen van de start-
vlag twintig meter van het start
punt weg zijn. Hiervoor is het ui
teraard noodzakelijk dat de nog
koude motor onmiddellijk aan
slaat.
Het Oostenrijkse land leent zich
bij uitstek voor een zuinigheidsrit.
De afwisseling van vlakke wegen,
heuvels, bergen en passen is ideaal
voor het verrijden van een dergelijk
automobiel-evenement.
JE BROMMER tS EEW FIETS,
SEEK MOTORFIETS
In het kader van zijn kernthema
,,de bromfietser" heeft het Verbond
voor Veilig Verkeer tien gulden
regels voor bromfietsers opgesteld:
1. Brom niet onnodig op de rijweg
en maak in ieder geval gebruik van
het verplichte rijwielpad.
2. Rijd als er geen verplicht fiets
pad is zoveel mogelijk rechts.
3. Brom als regel achter elkaar, en
alleen dan met zijn tweeën naast
elkaar als de omstandigheden dat
toelaten.
4. Als u wilt afslaan, kijk dan eerst
even achterom en steek dan tijdig
en duidelijk uw arm uit.
5. Maak de bocht naar rechts klein
en naar links groot, en matig tijdig
uw snelheid.
6. Laat bij het wachten voor een
verkeersagent of verkeerslicht de
zebra voor de voetgangers vrij en
stel u op in het goede voorsorteer-
vak.
7. Zorg altijd voor een helder wit
achterspatbord en helder rood ach
terlicht.
8. Geef op gewone kruispunten voor
rang aan al het snelverkeer en aan
langzaam verkeer van rechts; ont
houd ook dat rechtdoorgaand ver
keer op dezelfde weg voorrang moet
worden gegeven, als u links of
rechts afslaat.
9. Houdt u aan de maximumsnel
heid: 30 km/uur in, en 40 km/uur
buiten de bebouwde kom.
10. Duopassagiers van bromfietsers
moeten net als de bestuurder
zelf altijd schrijlings zitten en de
voeten op voetsteunen laten rusten.
(Van een onzer verslaggevers)
Vooral op de kleine en middelgrote be
drijven zal in verband met de steeds ver
der gaande ontwikkeling van de E.E.G.
een beroep worden gedaan tot samen
werking met andere ondernemingen
uiteraard met behoud van een zo groot
mogelijke zelfstandigheid wil men
zich in de toekomst van een goede plaats
verzekeren.
Aldus verklaarde de heer B. P. Hof
stede gistermorgen tijdens de jubileum
viering van het 10-jarig bestaan van de
stichting Ned. Export Combinatie (NEC)
in het gebouw voor kunsten en weten
schappen te Utrecht.
Om tot goede resultaten te komen is
daarbij het geloof in de superioriteit van
het eigen artikel een belangrijke factor.
Slechts samenwerking en de bereidheid
daartoe zullen kunnen leiden tot het
voortbestaan van het bedrijf. Voor de
kleine onderneming zal het steeds moei
lijker worden, het hoofd boven water te
houden, aangezien thans een periode is
aangebroken waarin de markten zich
voortdurend zullen wijzigen. Het zal
noodzakelijk zijn dit proces van econo
mische structuurveranderingen op de
voet te volgen en aan de economie van
de eigen onderneming aan te passen.
Hij wees erop, dat de NEC o.m. als
voornaamste doelstelling heeft, het bevor
deren van de Nederlandse export, niet
alleen in het belang van de Nederlandse
ondernemingen maar vooral ook ter ver
groting van de welvaart in ons land in
het algemeen.
Een plotseling opstekende stormwind
heeft dinsdag een compagnie soldaten
overvallen tijdens een nachtmars in de
Chugachbergen in Alaska.
Drie soldaten kwamen om in de kou en
negen moesten in een ziekenhuis worden
opgenomen.
(Advertentie)
ELKE DAG-3 HAANDEN LANG
(t/m 30 juni'62) heeft iedereen die een
nieuwe fiets koopt, de kans diefiets (plus
toebehoren) cadeau- te krijgen
DIT ZIJN DE WINNAARS VAN
DE VIJFDE WEEK
ZATERDAG 28 APRIL
deheer Joh. de Reuver
Anjerstraat 23, Capelle aan de IJssel
MAANDAG 30 APRIL
de heer B. Bekink
Parkflat 47, Twello
DINSDAG 1 MEI
mej. Pasman
Bruggenmorsweg 7, Enschede
WOENSDAG 2 MEI
de heer P. Fasen
Dr. Allard Piersonstraat 10, Amstelveen
DONDERDAG 3 MEI
de heer C. F. Bomer
Reitdiepstraac 32, Utrecht
VRIJDAG 4 MEI
de heer J. P. Starreveld
Delftlaan 45, Haarlem
STAAT U HIER DE VOLGENDE
WEEK BIJ?
(vraag uw fietsenhandelaar inlichtingen)
(Advertentie)
Ondanks de enorme korting op elk
pak is Ideaal-Persil toch voorzien
van de kostbare spaaremmertjes.
Waardevol voor persoonlijk!
Vraag een spaarkaart bij Uw
winkelier of vereniging!
Dinsdag is er een rumoerige verga
dering gehouden van aandeelhouders van
„20th Century Fox" in New York, waar
diverse aanwezigen zich kwaad maakten
over het salaris dat betaald werd aan
Liz Taylor voor de hoofdrol in de film
„Cleopatra".
De president van de filmmaatschappij,
Spyros P. Skouras, echter verklaarde.dat
nu nog slechts enkele „close-ups" ge
maakt moeten worden en dat in een week
de ster van de salarislijst kan worden
afgevoerd.
Die verklaring bracht applaus, nadat
eerst Irene Martin, een van de aandeel
houdsters had gezegd: „Het is volslagen
waanzin om een miljoen dollar te betalen
aan welke ster dan ook".
Gloria Parker, een andere aandeelhoud
ster, stelde voor Liz Taylor op te nemen
in de directie, alleen om het hoge sala
ris te rechtvaardigen.
Skouras deelde mee, dat de film 30
miljoen dollar zou kosten, maar 150 mil
joen dollar zou opbrengen.
Het humeur van de aandeelhouders
werd er niet beter op toen Skouras mee-
Tot 149 maal is dinsdagavond de inzet
van 19.779,00 voor een woning met
tuin aan de Koningin Juliana weg te
Oranjewoud (Fr.) verhoogd. Dit gebeur
de tijdens een veiling door notaris S.
Hoekstra in hotel „Oord" te Heerenveen.
De koper werd tenslotte eigenaar voor
28.125.00. Volgens de notaris is het nog
niet eerder gebeurd dat een inzet zo
vaak werd verhoogd.
deelde, dat het dividend dit jaar in aan
delen zal worden betaald en niet in geld.
Verleden jaar verloor de maatschappij
22.5 miljoen dollar. De president kon
digde een bezuinigingsactie aan. In dit
kader, zo zei hij, zal hij vrijwillig een
salarisvermindering voor hemzelf aan
vaarden van 49.000 dollar per jaar. Skou
ras verdient nu nog maar 139.000 dollar
per jaar.
(Van onze parlementaire redactie)
Moet niet komen vast te staan of de
onderzoekmethode van de Nederlandse
Consumentenbond bij het bekende siga-
rettenonderzoek volledig verantwoord is
geweest? Deze vraag van het Eerste-Ka-
merlid Geuze (CHU) behoeft volgens
minister Veldkamp (soc. zaken en volks
gezondheid) uit gezondheidsoogpunt geen
beantwoording.
Hij wijst er n.l. op dat reeds uit het
in 1957 gepubliceerde rapport van de
gezondheidsraad over „roken en longkan
ker" is gebleken, dat roken van siga
retten schadelijk is voor de gezondheid.
Wel is de minister van mening dat
mede met het oog op eventuele econo
mische repercussies een zorgvuldige
werkwijze bij vergelijkend warenonder
zoek gewenst is. Hij wil echter geen oor
deel uitspreken over de onderzoekmetho
den van de Nederlandse Consumenten
bond, omdat dit geheel op eigen initia
tief, voor eigen verantwoordelijkheid en
zonder subsidie van de overheid is inge
steld.
(Advertentie)
MAAKT UW GROENTEN ZO LEKKER!
fprekkabels van handremmen zijn
J- uiteraard aan rek onderhevig.
Dit is dan ook de reden, dat op den
duur de z.g. vrije slag van de hand
rem te groot wordt. Uw handrem
moet 4 a 5 maal kunnen ratelen
voordat zij werkelijk pakt; is de
vrije slag groter, dan dient de rem
te worden bijgesteld.
In de loop der jaren zijn ook de
openingen der carburateursproei
ers aan slijtage onderhevig ge
weest en het is helemaal niet uitge
sloten, dat hierdoor nu meer ben
zine wordt geconsumeerd, dan aan
vankelijk de bedoeling en het geval
was! Het vernieuwen van een set
sproeiers kan dan ook menigmaal
tot een verrassende bezuiniging lei
den; de prijs van een dergelijke
set is vrij laag en de kosten hebt
u er zo weer uit.
Portieren, die in de rijrichting ge
zien. hun scharnierpunten
„achter" hebben, dienen met nog
meer dan normale zorg gesloten te
worden. Een slordig dichtgetrokken
portier kan nèt niet in het slot val
len en zal door een schok weer open
kunnen schieten. Door de rijwind
wordt dan het verdere drama vol
trokken; het minst erge is een flinke
schadepost maar ook persoonlijke
ongevallen zijn zeer wel mogelijk.
Schokbrekers zijn, qua functieon-
derzoek, voor de leek moeilijk
te beoordelen. Het slechter worden
van de vering gaat meestal zo ge
leidelijk, dat men er gaandeweg
aan went. Het is daarom van be
lang te weten, dat een doorsnee
schokbreker een gemiddelde levens
duur heeft van 40 a 60.000 km.
De fam. P. te Dongen is het (on
derling?) niet eens met een, in een
tijdschrift afgedrukt schema voor 't
verwisselen der autobanden. Volgens
deze aanbeveling zouden de wielen
om de 10.000 km moeten worden
verwisseld en wel volgens een, ten
dele „kruiselings" systeem. De ge
stelde vraag luidt: Indien dit sche
ma juist is, dan gaarne een verkla
ring, waarom alle banden niet krui
selings worden verwisseld daar
hierbij de banden een andere belas
ting en een andere draairichting
krijgen.
Wij zullen ons antwoord begin
nen met op te merken, dat bedoeld
schema inderdaad goed en bruik
baar is en o.m. als zodanig wordt
aanbevolen door Ford. Dit neemt
echter niet weg, dat er nog meer
dere mogelijkheden zijn; Opel Che
vrolet en V.W. bevelen weer andere
wisselschema's aan. Maar hoe het
ook zij, de bedoeling van al deze
schema's is, de bandenslijtage, die
nl. afhankelijk is van de plaats waar
de band is geplaatst, voor alle 5
banden gelijkelijk te doen verlopen.
De oorzaak van deze ongelijke slij
tage moet gezocht worden in de on
gelijke belasting, de ongelijke rem-
krachten alsmede in die factoren,
waarin sturing en vering een rol spe
len. Uit bedoelde brief menen we
stellig te moeten lezen, dat de fam.
P. de indruk heeft, dat bij een vol
gende verwisseling, de banden weer
op hun oude plaats terecht moeten
komen. Dit is echter niet de bedoe
ling want de band gaat niet terug
maar schuift integendeel een plaats
op. Pas na 5 wisselingen zijn de
banden weer op hun oorspronkelijke
plaats teruggekeerd en bij de daar
op volgende wisseling begint ook de
volgende ronde. Zodoende (en dit
geldt voor alle schema's) zullen
alle banden gedurende een ronde
twee maal links liggen, twee maal
rechts liggen en één maal als re
serve dienst doen. Waar wij het
niet mee eens kunnen zijn is de ge
noemde afstand van 10.000 km In
een ongunstig geval kan de band al
versleten zijn, voordat ze rond is
geweest. Voor zover ons bekend, va
riëren de aanbevelingen hieromtrent
tussen de 3000 en 7500 km. Het
verstandigste doet u, in dezen nauw
keurig de fabrieksvoorschriften op
te volgen.
¥e.eI ?an 'duizend vrijwilligers vantvrouwen en drie pelotons tieners. Een
net Indonesische ministerie van sociale] vrouwelijk lid van het vrijwilligers-
zaken hebben zich bij de militaire koros. met Hp mnnrHor, -■
autoriteiten in Djakarta gemeld voor
„dienst in Nieuw-Guinea". Tot de
vrijwilligers behoorden een peloton
korps, met de woorden „Sociaal" mi
nisterie" op de uniform, oefent met
mannelijke collega's op het excercitie-
terrein.