Ruim twee miljoen Vespa's op de weg ROADTEST van 44.376 kilometer met VESPA EEN FIETS «oor niets! ««ui ziN! VERW24 71 CT 38 ct op elk dubbelgroot pak Salaris van Lis Taylor is onredelijk hoog Tien gulden regels voor bromfietsers Vrij willigster voor N.-Guinea Mobil Run in Oostenrijk Drie soldaten omgekomen bij nachtmars lADURYEA WERVING riekse arbeiders 11 11 ilbert tracht iet vege lijf te redden lidenierszaak annex i Aardewerk ïrneuzen ankelijken DRIE PRINCIPES Vormgeving Dagproduktie 800 stuks E.E.G.-toekomst Samenwerking tussen de bedrijven Ideaal-Persil verzorgt Uw was ideaal! Aandeelhouders in boos humeur INZET OP VEILING 149 x VERHOOGD Minister Veldkamp Geen oordeel over onderzoekmethode consumentenbond Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips onze parlementaire redactie) nog niet bekend hoeveel Griekse s naar Nederland komen, even- nneer ze komen cn waar ze hun ng zullen vinden. De werving beginnen nadat een reeds door iid en Griekenland ondertekende 'sovereenkomst in werking zal •eden. teft staatssecretaris Roolvink (soc. mi volksgezondheid) geantwoord en van het Tweede Kamerlid Ne- t (PvdA). De staatssecretaris mo- desgevraagd do voorgenomen wer- .ging onder de Grieken door er 'vijzen, dat er nog maar van een afnemend aanbod van Italiaanse lichten sprake is. lorkgelegenheid in Italië neemt toe migreren ook nog steeds vele Ita- laar landen buiten de EEG, aldus tssecretaris. DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 17 MEI 1962 ;t Westberlijnse proces tegen de lige SS-officier Filbert, die met leren van massamoord op joden de laatste oorlog in Oost-Europa ïuldigd, heeft deze verklaard dat loemde aantal van minstens elf joden die door zijn „Einsatzkom- 9" omgebracht zouden zyn, ge- ;rd dan wel heel erg overdreven /oormalige chef, Reichs-Kriminal- Nebe, zou voorgesteld hebben ;de executiecijfers te melden om -r talrijke mensenlevens te kun- iden. Tijdens Filberts aanwezig- Wilna, waar de actie van het Indo in 1941 begon, had slechts ,ele executie van joden „op bevel" evonden. Dat had gijzelaars be- i had, naar aanleiding van een overval door partisanen op het •artier van de rijksveiligheids- bevolen tweehonderd joodse gij- dood te schieten. Filbert had toen dertig gijzelaars voor het vuur- gebracht, zei hij. ns een rapport, waaruit de rech- las, had het Kommando van Fil- de eerste zeven weken 8096 joden >d gebracht. Filbert verklaarde dat het er hoogstens 500 a 1000 3NGEN (N-B) - EN INBOEDELVEILING en 23 mei 1962 DEN HAM. HOGE HAM 89 te Breda en Tilburg (N-B). Ten ver geboren Heer A. V. M. SMITS zal jnen huize worden geveild, met ten overstaan van de gerechts- Coppens te Breda en W. A. K. loven, de BTBARE INBOEDEL EK MEUBILAIR, o a. antiek wortel- iet. antieke pallisander met eiken anken- en andere kasten, frans loge, engels wortelnoten staand >agnieskist, wortelnoten porselein- n, exclusieve bankstellen, wortel en commodes, franse fauteuils eétkamer bekl. met rundleder, biedermayer stoelen en tafels, ayer bank, slaapkamers, schotse kronen enz. .ECTIE SCHILDERIJEN ran: Arendts, van Borselen, Bos onen, Hanedoes, Hoppenbrouwers, raëls. de Jongh, Kobell, Koekkoek, ïüdelsheim. Sadée, Verboeckhoven, LING PERZISCHE TAPIJTEN 100, Heriz 400 x 300, Bordjaluw x 132, verder vele andere oude nderma, Tabriz, Afghan enz. Als- eventer tapijt van 460 x 360. D CHINEES- en EUROPEES POR- RK. bronzen, koper, tin, curiosa, len- en zandstenen tuinbeelden, z. N VOORWERPEN, w.b. brillanten n, zilveren serviezen, broodman- r, enz. van 12.00 tot 21.00 uur, i van 10.00 tot 21.00 uur, van 12.00 tot 18.00 uur, van 10.00 tot 15.00 uur, tijdens de kijkdagen verkrijgbaar ijkdagen wordt 0,25 entree ge Kankerbestrijding, grote tuin (ca. 2200 M2) gelegen ntrum Dongen, is inmiddels uit edig te aanvaarden. Inlichtingen >e villa is telefonisch aangesloten MMEN, Paradijslaan 44 te Eind- n MOERKERKEN. IGHEDEN TE KOOP: eu Nassau9traat 9, IJzcndijke. DE WITTE mdere doeleinden geschikt. A.S. ;r 120 km (80 ronden). :AETEN, PIET DAMEN, nde Belgische renners: JAN ZAGERS, LUC Iskampioen van België). op liet parcours (Van onze redacteur) Een goede veertig kilometer van het heerlijke Florence I ligt het provinciestadje Pontedera. Het zou wellicht voor altijd in de vergetelheid zijn gebleven, indien niet onmiddellijk na de tweede wereldoorlog een tweetal personen een zeer gewaagd initiatief hadden genomen. De industrieel Enrico Piaggio durfde zijn kapitaal te steken in de creatie van zijn ingenieur Michael d'Ascanio. Deze knappe tech nicus had reeds verschillende jaren gestudeerd op de schepping van een „veredelde motor". Het uiteindelijke resultaat werd „scooter" gedoopt. Zo enorm was het succes van het kleine en goedkope voertuig, dat sindsdien alleen reeds uit de Vespafabriek van Pontedera twee miljoen scooters naar de dealers over de gehele wereld verdwenen. De Vespa bleef niet de enige scooter. Ook andere fabrieken begonnen de produktie van een soortgelijk vervoermiddel. Vespa een minimale luchtweerstand te geven. Voor Italië is deze nieuwe vormgeving misschien niet zo be langrijk, maar voor Nederland is zij dat wel. Het wil in ons dierbare va derland immers nog al eens een keertje waaien. Naast dit charmante nieuwe model handhaaft Vespa de oude getrou wen. De 125 cc is nog steeds een ge liefde machine. Deze machine wordt nu ook in een luxere en daardoor iets duurdere uitvoering geleverd. De 150 cc. Grand Luxe is ook nog steeds present. De machine is in twee modellen leverbaar. Er is nu een Grand Luxe 3, die drie versnellingen telt en een Grand Luxe 4, die vier versnellingen heeft. Om volledig te zijn volgen hier nog even de prijzen: Vespa 125 cc. f 1230.—, Vespa 125 cc. luxe f 1304.—, Vespa GL 3 150 cc. f 1525—, Vespa GL 4 150 cc f 1565.—, en tenslotte Vespa GS cc f 1795.—. Toen Enrico Piaggio en Michael d'Ascanio aan hun avontuur begon nen hadden zij drie punten stevig in hun hoofden geprent. De „ver edelde motor", die zij op de markt wensten te brengen diende aan drie principes te voldoen. Op de eerste plaats moest er een economisch vervoer- M middel worden ge- f» Ai| maakt, dat in het JeEfllI bereik zou liggen m van iedereen. Op de tweede plaats moest 'er, om de concur- fl#| rentie te kunnen weerstaan, een kwa litatief hoogstaand - produkt worden ge- I schapen. Op de der- mmmm 016 Plaats moest I VI het vervoermiddel een zekere elegance worden gelegd, die het aantrekke lijk moest maken met de machine te rijden. Enrico en Michael, dat bleek al spoedig, schoten midden in de roos. In zeer korte tijd gonsde geheel Italië van de Vespa's. Godfried Bo- mans, mijmerend over Rome, schreef in een van zijn artikelen: „Het is ge vaarlijk geworden in Rome. Je kunt geen voetstap buiten je hotel zettten of er snort een Vespa langs je broeks pijpen". Economisch Omdat de eenmaal gelanceerde Ves pa insloeg als een bom hadden Enrico Piaggio en de zijnen in de afgelo- jaren eigenlijk niet veel redenen veel wijzigingen aan hun machines aan te brengen. Natuurlijk, de Italiaanse fabriek bracht technische verbete ringen aan: het wezen van de Vespa veranderde niet. Om toch eens iets geheel nieuws te brengen werd nu door de construc teurs de Vespa 160 co gelanceerd. De overheersende eigenschappen van dit Grand Sport-model zijn snelheid* acceleratie, veiligheid, zuinigheid.... en vormgeving. De maximum-snelheid van deze 160- cc'er ligt op honderd kilometer. Als kruissnelheeid kan circa tachtig ki lometer worden aangehouden. De motor (één cylinder, tweetakt ge forceerde luchtkoeling door middel van een ventilator) is krachtiger en vinniger: dit laatste door een hoger koppel bij een lager toerental. De motor is door het aanbrengen van een nieuw type carburateur ook zuiniger, 't Verbruik bedraagt 1 op 35, hetgeen overeenkomt met het verbruik van de Vespa 125 cc. Deze verbruikcijfers zeggen, dat de bouwers van de Vespa hun streven om vooral een economische machine te presenteren, gestand doen. Door het aanwenden van een nieuw model uitlaat is de motor praktisch gesproken geruisloos. Enkele andere technische gegevens van deze nieuwe Vespa zijn: de ma chine heeft vier versnellingen. De wielen zijn onderling verwisselbaar. De velgen zijn symmetrisch. De ban den zijn 350 x 10. De voorvering be staat uit een dubbelwerkende hy draulische schokbreker en verstel bare spiraalveer. De achtervering geschiedt door middel van een swing- arm met dubbelwerkende hydrau lische schokbreker en eveneens een verstelbare spiraalveer. Er is gezorgd voor een groot remoppervlak. De remtrommels zijn voorzien van koel- ribben. Het groot licht, dimlicht en achterlicht worden gevoed door de elektrische installatie in het mag netische vliegwiel. Het stadslicht, stoplicht en de claxon worden gevoed door een batterij met gelijkrichter. De 160 cc.'er heeft een iets andere, slankere vorm gekregen dan de an dere Vespa's. Deze nieuwe vormge ving werd tot stand gebracht om de Dit is de nieuwe Vespa 160 cc. De hjn van de machine is iets meer gestileerd. De luchtweer stand, die de „wesp" heeft te overwinnen is kleiner. Het vooraanzicht van de nieuwe Vespa. Het is toch wel frappant, dat in enkele jaren meer dan twee miljoen Vespa's op 's werelds wegen verschenen. (Van onze redacteur) Ja zeker, een road- test van 44.376 kilo meter. Het is im mers reeds vier jaar geleden, dat ik als een wereldvreemde leek voor de eerste maal op een machine kroop en dat was dan min of meer toevallig een Vespa. Een goede vriend had het mij gezegd: „Koop nou maar een Vespa en dan heb je geen moei lijkheden." Nauwelijks was het ding echter mijn eigendom of er daagden andere goede vrienden op, die wisten mee te delen, dat de keuze van een Vespa volkomen verkeerd was, want... de motor van de scooter hing aan één kant en daardoor lag je altijd scheef op de weg, de wieltjes waren zo akelig klein, er ontbrak een elek trische starter en... nou ja, het was allemaal niet zo prettig om te horen, maar intussen zat ik er mee. Ik moest de dealer naturlpk liet een en ander vertellen. Hij stelde mij gerust en zei, dat het alle maal nog al mee zou vallen. Ik moest maar gewoon rijden... heel gewoon rijden en dan kwam het dik in orde. WELNU, ik ging heel gewoon rijden. Ik had van tevoren wel begrepen, dat mijn 125 cc machine (de goed koopste uitgave) geen snelheidswon- deren zou kunnen verrichten. De dea ler had het nadrukkelijk gezegd. Wanneer je een kruissnelheid haalt van rond de 60-65 kilometer moet je tevreden zijn." Omdat ik op het ding een groot windscherm plaatste, die de motor verplicht wat meer zijn best te doen, hield ik het bij een gemiddelde van zestig kilometer. Ja, het gebeurde wel eens een keer, dat de snelheidsmeter naar de zeventig kroop, maar dat behoorde toch een uitzondering te blijven, want ten slotte had deze Vespa erg kleine wielen. Mocht er onverhoeds iets op de weg opdagen dan diende er ge remd te kunnen worden. Door het aanwenden van een al te hoge snel heid zou het mogelijk zijn, dat de wieltjes aan het slippen zouden gaan. Dat moest worden voorkomen en... na 44.376 kilometer werd het voorkomen. Nog geen enkele keer kwam ik met mijn scooter in moei lijkheden als het op remmen aan kwam. Van slippen was in de afge lopen vier jaren geen sprake, maar natuurlijk toch was er wel eens iets. Een jaar geleden slipte de machine onder mijn lichaam uit, omdat een bromfietser zo vriendelijk was mij van mijn vervoermiddel te rijden. De goede man knalde maar eventjes links door een bocht, waarin ik mij toevallig ook bevond. In de afge lopen winter ging ik onderuit, omdat ik van een niet glad wegdek naar een fantastisch glad wegdek ging. Een paar schrammetjes en enkele deukjes waren het resultaat. Maar voor het overige: de Vespa draaide zijn kruissnelheid geruis loos. Kilometer na kilometer. De kleine wieltjes bezorgden mij geen last, tenzij... Op een heel slecht stukje weg in de buurt van Ter- neuzen sneuvelde een band en in de buurt van Prinsenbeek gebeurde dat ook een keer. MIJN goede vrienden, in de aanhef genoemd, hadden dus meegedeeld, dat het zeer vervelend was steeds scheef op de weg te liggen. Na zo veel kilometers te hebben gedaan is er maar één antwoord mogelijk... „Je merkt er helemaal niets van." Wan neer je voor je op de weg iemand op een Vespa ziet rijden dan zie je inderdaad, dat de man of de dame een beetje scheef op het vervoermid del zit. Wanneer je zelf echter rijdt dan... Voor de makers van de Vespa schijnt de taal-van-het-volk toch een reden te zijn geweest om de Vespa technisch wat te wijzigen. De nieu were typen hebben de motor ook nog aan één kant van de scooter lig gen, maar toch iets meer naar het midden. Aan de andere zijde heeft nu de reserveband een plaats ge kregen, waardoor er meer „tegen wicht" is. De kofferruimte verhuisde om deze reden naar het achterspat bord. EN dan de derde opmerking van de vrienden. Het is heel best mogelijk, dat een elektrische starter tot de betere dingen in het leven behoort. Ik heb er geen ervaring mee. Ik weet één ding heel zeker, dat ik in de zomermaanden maar één keer hoef te trappen om de Vespa op gang te hebben. In de wintermaan den, wanneer de machine een beetje koud is kan dat wel eens twee of drie maal zijn, maar daar blijft het dan ook bij. Een kickstarter heeft toch wel het enorme voordeel, dat je voor de rest nergens wat mee te maken hebt. Je trapt en je rijdt... ZIJN dat nu alle bijzonderheden over een roadtest van zoveel duizenden kilometers? Dat zijn ze natuurlijk niet. Er zou aan dit alles toe te voegen zijn, dat een Vespa een bijzonder zui nige, economische machine is. Het door de importeurs aangegeven ben zine- en olieverbruik (voor de 125 cc 1 op 35) benadert de werkelijkheid. Wanneer men veel lange afstanden rijdt zal het juist zijn. Wanneer men veel in steden rondtoert komt men tot een verbruik van 1 op 30 tot 1 op 32. Naast het verbruik is er feitelijk maar weinig interessants meer te vertellen, want voor het overige is er praktisch nooit iets aan de hand. Er kan eens een bougie vet slaan, er kan eens een rem- of gaskabeltje vernieuwd moeten worden, maar daarmee houdt het op. Ja, een Vespa is een fraaie uitvinding, maar ver moedelijk niet voor de dealer, want als deze man de machine eenmaal heeft verkocht, verdient hij praktisch geen stuiver meer. Het is onmiskenbaar. De scooters gaan een steeds grotere plaats in nemen in de gemotori seerde samenleving. Op dit ogenblik werken al leen reeds in de Vespa- fabrieken te Pontedera niet minder dan 6300 ar beiders aan de totstandkoming van dagelijks 800 scooters: een produk tie, die in de toekomst nog aanzien lijk zal worden opgevoerd, want de triomf van de scooters moet in verschillende landen nog beginnen Om het even bij Vespa's te hou den. In 1961 werden er alleen reeds door het bedrijf te Pontedera 161.000 afgeleverd. Daarnaast werden nog 26.000 „driewielers" gefabriceerd. Ook werden er echter nog scooters vervaardigd in de nevenbedrijven in Engeland, Duitsland, België, Brazi lië. India en Spanje. Naar de Vespafabrieken berekend hebben zwerven er in de navolgende landen de navolgende aantallen Ves pa's rond: in Spanje 150.000, Duits land 130.000, Engeland 120.000, Be- neluxlanden 85.000, Indonesië 13.000. Alleen reeds in de stad Hong- Kong snorren er 10.000 Italiaanse machientjes rond. Zij worden nu al in 130 landen verkocht, maar... Vanzelfsprekend neemt Italië de meeste scooters af. Slechts 35 van de totale produktie van Vespa- Pontedera gaat naar het buitenland. Het betekent, dat er in Italië per dag een kleine 500 Vespa's aan de man worden gebracht. Aan de Derde Internationale Mo bil Economy Run, die op 16, 17 en 18 mei in Oostenrijk wordt verre den, zullen drie Nederlandse equi pes deelnemen. Het zijn de teams H. Haenen en J.W. Bronzwaer uit Heerlen met Vauxhall VX 4-90, P. R. Van Zeist en L. Jansen uit Heer- de met Renault Dauphine 1093, zo mede M. Bylsma en mevrouw De Munck-Bijlsma uit Zandvoort met Riley 1,5. De verwachting is, dat ook dit jaar weer een zestigtal deelnemers aan de start zullen verschijnen. Op basis van de cilinderinhoud worden de deelnemende wagens in zeven wedstrijdklassen ingedeeld. Op de eerste dag wordt van Wenen, via Linz naar Iinnsbruck gereden, Op de tweede dag gaat het via de Thur- ner Pas naar Velden en op de der de dag leidt de route via Graz te rug naar Wenen. Totale afstand: 1.400 km. In de ze Mobil Economy Run is voorts 'n aantal proeven opgenomen, waar onder een behendigheidsproef en snelheidsproeven. Voor de laatste moeten de deelnemers in vijftien seconden na het vallen van de start- vlag twintig meter van het start punt weg zijn. Hiervoor is het ui teraard noodzakelijk dat de nog koude motor onmiddellijk aan slaat. Het Oostenrijkse land leent zich bij uitstek voor een zuinigheidsrit. De afwisseling van vlakke wegen, heuvels, bergen en passen is ideaal voor het verrijden van een dergelijk automobiel-evenement. JE BROMMER tS EEW FIETS, SEEK MOTORFIETS In het kader van zijn kernthema ,,de bromfietser" heeft het Verbond voor Veilig Verkeer tien gulden regels voor bromfietsers opgesteld: 1. Brom niet onnodig op de rijweg en maak in ieder geval gebruik van het verplichte rijwielpad. 2. Rijd als er geen verplicht fiets pad is zoveel mogelijk rechts. 3. Brom als regel achter elkaar, en alleen dan met zijn tweeën naast elkaar als de omstandigheden dat toelaten. 4. Als u wilt afslaan, kijk dan eerst even achterom en steek dan tijdig en duidelijk uw arm uit. 5. Maak de bocht naar rechts klein en naar links groot, en matig tijdig uw snelheid. 6. Laat bij het wachten voor een verkeersagent of verkeerslicht de zebra voor de voetgangers vrij en stel u op in het goede voorsorteer- vak. 7. Zorg altijd voor een helder wit achterspatbord en helder rood ach terlicht. 8. Geef op gewone kruispunten voor rang aan al het snelverkeer en aan langzaam verkeer van rechts; ont houd ook dat rechtdoorgaand ver keer op dezelfde weg voorrang moet worden gegeven, als u links of rechts afslaat. 9. Houdt u aan de maximumsnel heid: 30 km/uur in, en 40 km/uur buiten de bebouwde kom. 10. Duopassagiers van bromfietsers moeten net als de bestuurder zelf altijd schrijlings zitten en de voeten op voetsteunen laten rusten. (Van een onzer verslaggevers) Vooral op de kleine en middelgrote be drijven zal in verband met de steeds ver der gaande ontwikkeling van de E.E.G. een beroep worden gedaan tot samen werking met andere ondernemingen uiteraard met behoud van een zo groot mogelijke zelfstandigheid wil men zich in de toekomst van een goede plaats verzekeren. Aldus verklaarde de heer B. P. Hof stede gistermorgen tijdens de jubileum viering van het 10-jarig bestaan van de stichting Ned. Export Combinatie (NEC) in het gebouw voor kunsten en weten schappen te Utrecht. Om tot goede resultaten te komen is daarbij het geloof in de superioriteit van het eigen artikel een belangrijke factor. Slechts samenwerking en de bereidheid daartoe zullen kunnen leiden tot het voortbestaan van het bedrijf. Voor de kleine onderneming zal het steeds moei lijker worden, het hoofd boven water te houden, aangezien thans een periode is aangebroken waarin de markten zich voortdurend zullen wijzigen. Het zal noodzakelijk zijn dit proces van econo mische structuurveranderingen op de voet te volgen en aan de economie van de eigen onderneming aan te passen. Hij wees erop, dat de NEC o.m. als voornaamste doelstelling heeft, het bevor deren van de Nederlandse export, niet alleen in het belang van de Nederlandse ondernemingen maar vooral ook ter ver groting van de welvaart in ons land in het algemeen. Een plotseling opstekende stormwind heeft dinsdag een compagnie soldaten overvallen tijdens een nachtmars in de Chugachbergen in Alaska. Drie soldaten kwamen om in de kou en negen moesten in een ziekenhuis worden opgenomen. (Advertentie) ELKE DAG-3 HAANDEN LANG (t/m 30 juni'62) heeft iedereen die een nieuwe fiets koopt, de kans diefiets (plus toebehoren) cadeau- te krijgen DIT ZIJN DE WINNAARS VAN DE VIJFDE WEEK ZATERDAG 28 APRIL deheer Joh. de Reuver Anjerstraat 23, Capelle aan de IJssel MAANDAG 30 APRIL de heer B. Bekink Parkflat 47, Twello DINSDAG 1 MEI mej. Pasman Bruggenmorsweg 7, Enschede WOENSDAG 2 MEI de heer P. Fasen Dr. Allard Piersonstraat 10, Amstelveen DONDERDAG 3 MEI de heer C. F. Bomer Reitdiepstraac 32, Utrecht VRIJDAG 4 MEI de heer J. P. Starreveld Delftlaan 45, Haarlem STAAT U HIER DE VOLGENDE WEEK BIJ? (vraag uw fietsenhandelaar inlichtingen) (Advertentie) Ondanks de enorme korting op elk pak is Ideaal-Persil toch voorzien van de kostbare spaaremmertjes. Waardevol voor persoonlijk! Vraag een spaarkaart bij Uw winkelier of vereniging! Dinsdag is er een rumoerige verga dering gehouden van aandeelhouders van „20th Century Fox" in New York, waar diverse aanwezigen zich kwaad maakten over het salaris dat betaald werd aan Liz Taylor voor de hoofdrol in de film „Cleopatra". De president van de filmmaatschappij, Spyros P. Skouras, echter verklaarde.dat nu nog slechts enkele „close-ups" ge maakt moeten worden en dat in een week de ster van de salarislijst kan worden afgevoerd. Die verklaring bracht applaus, nadat eerst Irene Martin, een van de aandeel houdsters had gezegd: „Het is volslagen waanzin om een miljoen dollar te betalen aan welke ster dan ook". Gloria Parker, een andere aandeelhoud ster, stelde voor Liz Taylor op te nemen in de directie, alleen om het hoge sala ris te rechtvaardigen. Skouras deelde mee, dat de film 30 miljoen dollar zou kosten, maar 150 mil joen dollar zou opbrengen. Het humeur van de aandeelhouders werd er niet beter op toen Skouras mee- Tot 149 maal is dinsdagavond de inzet van 19.779,00 voor een woning met tuin aan de Koningin Juliana weg te Oranjewoud (Fr.) verhoogd. Dit gebeur de tijdens een veiling door notaris S. Hoekstra in hotel „Oord" te Heerenveen. De koper werd tenslotte eigenaar voor 28.125.00. Volgens de notaris is het nog niet eerder gebeurd dat een inzet zo vaak werd verhoogd. deelde, dat het dividend dit jaar in aan delen zal worden betaald en niet in geld. Verleden jaar verloor de maatschappij 22.5 miljoen dollar. De president kon digde een bezuinigingsactie aan. In dit kader, zo zei hij, zal hij vrijwillig een salarisvermindering voor hemzelf aan vaarden van 49.000 dollar per jaar. Skou ras verdient nu nog maar 139.000 dollar per jaar. (Van onze parlementaire redactie) Moet niet komen vast te staan of de onderzoekmethode van de Nederlandse Consumentenbond bij het bekende siga- rettenonderzoek volledig verantwoord is geweest? Deze vraag van het Eerste-Ka- merlid Geuze (CHU) behoeft volgens minister Veldkamp (soc. zaken en volks gezondheid) uit gezondheidsoogpunt geen beantwoording. Hij wijst er n.l. op dat reeds uit het in 1957 gepubliceerde rapport van de gezondheidsraad over „roken en longkan ker" is gebleken, dat roken van siga retten schadelijk is voor de gezondheid. Wel is de minister van mening dat mede met het oog op eventuele econo mische repercussies een zorgvuldige werkwijze bij vergelijkend warenonder zoek gewenst is. Hij wil echter geen oor deel uitspreken over de onderzoekmetho den van de Nederlandse Consumenten bond, omdat dit geheel op eigen initia tief, voor eigen verantwoordelijkheid en zonder subsidie van de overheid is inge steld. (Advertentie) MAAKT UW GROENTEN ZO LEKKER! fprekkabels van handremmen zijn J- uiteraard aan rek onderhevig. Dit is dan ook de reden, dat op den duur de z.g. vrije slag van de hand rem te groot wordt. Uw handrem moet 4 a 5 maal kunnen ratelen voordat zij werkelijk pakt; is de vrije slag groter, dan dient de rem te worden bijgesteld. In de loop der jaren zijn ook de openingen der carburateursproei ers aan slijtage onderhevig ge weest en het is helemaal niet uitge sloten, dat hierdoor nu meer ben zine wordt geconsumeerd, dan aan vankelijk de bedoeling en het geval was! Het vernieuwen van een set sproeiers kan dan ook menigmaal tot een verrassende bezuiniging lei den; de prijs van een dergelijke set is vrij laag en de kosten hebt u er zo weer uit. Portieren, die in de rijrichting ge zien. hun scharnierpunten „achter" hebben, dienen met nog meer dan normale zorg gesloten te worden. Een slordig dichtgetrokken portier kan nèt niet in het slot val len en zal door een schok weer open kunnen schieten. Door de rijwind wordt dan het verdere drama vol trokken; het minst erge is een flinke schadepost maar ook persoonlijke ongevallen zijn zeer wel mogelijk. Schokbrekers zijn, qua functieon- derzoek, voor de leek moeilijk te beoordelen. Het slechter worden van de vering gaat meestal zo ge leidelijk, dat men er gaandeweg aan went. Het is daarom van be lang te weten, dat een doorsnee schokbreker een gemiddelde levens duur heeft van 40 a 60.000 km. De fam. P. te Dongen is het (on derling?) niet eens met een, in een tijdschrift afgedrukt schema voor 't verwisselen der autobanden. Volgens deze aanbeveling zouden de wielen om de 10.000 km moeten worden verwisseld en wel volgens een, ten dele „kruiselings" systeem. De ge stelde vraag luidt: Indien dit sche ma juist is, dan gaarne een verkla ring, waarom alle banden niet krui selings worden verwisseld daar hierbij de banden een andere belas ting en een andere draairichting krijgen. Wij zullen ons antwoord begin nen met op te merken, dat bedoeld schema inderdaad goed en bruik baar is en o.m. als zodanig wordt aanbevolen door Ford. Dit neemt echter niet weg, dat er nog meer dere mogelijkheden zijn; Opel Che vrolet en V.W. bevelen weer andere wisselschema's aan. Maar hoe het ook zij, de bedoeling van al deze schema's is, de bandenslijtage, die nl. afhankelijk is van de plaats waar de band is geplaatst, voor alle 5 banden gelijkelijk te doen verlopen. De oorzaak van deze ongelijke slij tage moet gezocht worden in de on gelijke belasting, de ongelijke rem- krachten alsmede in die factoren, waarin sturing en vering een rol spe len. Uit bedoelde brief menen we stellig te moeten lezen, dat de fam. P. de indruk heeft, dat bij een vol gende verwisseling, de banden weer op hun oude plaats terecht moeten komen. Dit is echter niet de bedoe ling want de band gaat niet terug maar schuift integendeel een plaats op. Pas na 5 wisselingen zijn de banden weer op hun oorspronkelijke plaats teruggekeerd en bij de daar op volgende wisseling begint ook de volgende ronde. Zodoende (en dit geldt voor alle schema's) zullen alle banden gedurende een ronde twee maal links liggen, twee maal rechts liggen en één maal als re serve dienst doen. Waar wij het niet mee eens kunnen zijn is de ge noemde afstand van 10.000 km In een ongunstig geval kan de band al versleten zijn, voordat ze rond is geweest. Voor zover ons bekend, va riëren de aanbevelingen hieromtrent tussen de 3000 en 7500 km. Het verstandigste doet u, in dezen nauw keurig de fabrieksvoorschriften op te volgen. ¥e.eI ?an 'duizend vrijwilligers vantvrouwen en drie pelotons tieners. Een net Indonesische ministerie van sociale] vrouwelijk lid van het vrijwilligers- zaken hebben zich bij de militaire koros. met Hp mnnrHor, -■ autoriteiten in Djakarta gemeld voor „dienst in Nieuw-Guinea". Tot de vrijwilligers behoorden een peloton korps, met de woorden „Sociaal" mi nisterie" op de uniform, oefent met mannelijke collega's op het excercitie- terrein.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5