Veel bromfietsongelukken door onvoorzichtigheid WILLEM II WILLEM II Dr. de Jong en W. Meuldijk ontvingen Nipkowschijven TWEE NIEUWE AUTO'S Via groene kuststraat een reis door eeuwen WIE DOET MIJ WAT? TELEVISIEPRIJS Tijd voor een grote beurt Ghanees van 120 overleden Opstellen EURATOMS voornaamste installaties Verlofregeling parate troepen verbeterd WMRBIJ GEBEURT HEI? Tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips Nieuwe Engelse modellen Resultaat VI Vs in drie landen EXTRA SEN0RITA5 Ruim 2000 man personeel tekort bij N.S. Willem II ExtraSenoritas.op1 elk moment van de dag even prettig; daarom roken heel wat jonge en oudere mannen nooit iets anders. En nóg meer rokers vinden, het zeker een prettige af wisseling. Hongkong door vluchtelingen overstroomd EURATOM DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 10 MEI 1962 Als er ooit van een spectacu laire ontwikkeling gesproken mag worden, dan is het wel bij de opmars van de bromfiets in Nederland. Waren er in 1950 55.000 en in 1955 503.000 brom mers op onze wegen, op het ogenblik zijn dat er plm. 1.2 mil joen. Dagelijks stappen tiental len van de fiets over op de bromfiets en als die ontwikke ling doorgaat zullen zo heeft men berekend er over een kleine tien jaar omstreeks twee miljoen bromfietsen op onze wegen rijden. Dat overstappen op de bromfiets doet de gemiddelde Nederlander met een gezicht van „Wie doet mij wat?" En niemand zou hem ook iets doen ware het niet dat de bromfietse nu een maal een andere instelling vraagt dan de fiets. De Nederlander moge al thans in de ogen van de buitenlanders ongeveer met de fiets op de wereld komen, de toevoeging „met hulpmo tor" was daar bepaald niet bij Het is overigens niet de aard van de brom- fiets maar die van de M berijder die maakt dat CA «111 naar het Centraal M lllll Bureau voor de Sta tistiek heeft bere- kend de ongevals- frequentie (per één (ID miljoen gereden km) ÜW voor de bromfiets met 6.6 aanzienlijk boven die van de I fietsen (1.5) ligt. B*n| Bromfietsongeluk- I VI ken zijn helaas aan de orde van de dag. Dat het daarbij niet in de aller eerste plaats gaat om gebrekkige ken nis van de verkeersregels, maar veel al eerder om onbegrijpelijke onvoor zichtigheid, of nonchalance blijkt ook weer uit de resultaten van een recent onderzoek. De Verkeersgoep Biltho- ven van de Rijkspolitie heeft de oor zaken van alle in 1961 gebeurde brom- fielsongelukken in het district Utrecht (nagenoeg provincie Utrecht) nauwkeurig geanalyseerd. Daarbij kwamen als voornaamste oorzaken van 615 ongelukken naar voren: verkeerd handelen in voorrangs situaties (kwestie van regelken- nis); onvoorzichtig inhalen; niet rechtshouden; tegen stilstaand voertuig rijden; uitrit onvoorzichtig uitgereden. Wie deze fouten beziet, moet toe geven dat bij het merendeel van deze oorzaken niet in de eerste plaats ge brekkige verkeerskennis, maar wèl onvoorzichtigheid en gebrek aan vaardigheid een rol spelen. Het Verbond voor Veilig Verkeer richt zich in deze maanden nu met het aanbreken van de mooie da gen de bromfiets weer extra favoriet zal zijn met een appèl tot alle bromfietsende Nederlanders om de (voorrangs) regels grondig te leren en toe te passen, maar. vooral om zich te realiseren dat rijden op een brom fiets nóg meer dan het rijden op een gewone fiets, voorzichtigheid en extra vaardigheid vraagt. De extra vaardigheid namelijk om sneller te voorzien, te doorzien en te handelen. Pas wie zich daarin bewust traint en met zijn zwakke punten op dit terrein rekening houdt door nóóit risico's te nemen of gevaarsituaties te schep pen, kan zeggen dat hij veilig bromt Verdeling van 615 bromfietsongevallen naar oorzaak van hef ongeluk 86 O ir tBRONVERKEERSGROEP V.O RIJKSPOLITIE UTRECHT) ijdelijk een „rijk"mengsel ter beschikking hebben, kan bij de carburateur van de gemotoriseerde tweewieler o.m. bereikt worden door te ,,vlotteren". Het omlaagdrukken van de vlotterpen veroorzaakt een niveauverhoging van de benzine in de carburateur; de benzine komt zo doende in vloeibare toestand in de zuigbuis. Het op en neerwippen van de vlotterpen heeft geen enkele zin, men bereikt er niets meer mee ter wijl vlotter en vlottermechanisme er maar onnodig mee verslijten. nrijpoorten binnenrijden of ver laten brengt altijd bepaalde ri sico's met zich mee. Vooral het uitrijden, waarbij u, achter het stuur gezeten, het trottoir niet kunt over zien en iemand kunt raken, voor dat u daar erg in heeft. Laat daar om iemand anders even kijken of de „oversteek" zonder gevaar kan plaatsvinden. Bij een eventuele aan rijding op het trottoir staat u altijd in het ongelijk. as als de klinknagels door de remvoering steken en dit door een typerend geluid kenbaar wordt, gaan sommige automobilisten er toe over, daar iets aan te laten doen. Deze zuinigheid of slordigheid komt hen duur te staan want het uitdraai en (vlakken) van de, door de klink nagels beschadigde remtrommels, is een vrij kostbare geschiedenis en ze zijn daarbij hun auto minstens twee dagen kwijt. ommige ..sleutelaars" menen kwetsbaar liggende remleidingen plaatselijk te moeten beschermen door stukken rubber of plasticslang over de metalen leiding te schui ven. Deze mensen zien echter over het hoofd, dat ze zodoende een an der gevaar gaan scheppen, n.l. de kans op, tussen slang en leiding ko mend vocht. Dit vocht kan er wel in, maar niet weer uit waardoor de kans op leidingoxydatie beslist groter zal worden. Mej. V. te Breda laat regelma tig haar Austin onderhouden en na zien. De wagen is nu twee jaar oud en bü de laatste onderhouds beurt moesten alle bougiekabels worden vernieuwd. Ikzelf, zo schrift zy, heb er geen kijk op maar het komt me toch wel wat vreemd voor dat die stilliggende kabels nu al versleten zyn. Er was uitwendig niets aan te zien. Gaarne uw me ning hieromtrent. Het „verslijten" van elektrische energie transporterende leidingen is niet alleen te wijten aan de invloe den van temperatuur en omgeving, zoals bij de bougiekabels de motor- warmte en de kans op aantasting door benzine, olie of vetten. Een niet onbelangrijk deel van de slij tage is n.l. het gevolg van de func tionele taak van deze kabels, t.w. het geleiden van de voor de bou gies bestemde stroomstoten. Hier door ontstaat om de kabel een mag netisch veld, waardoor de omringen de lucht wordt ontbonden in stik stof en zuurstof. Deze zuurstof is van bijzondere samenstelling (ozon) en heeft de eigenschap, snel „ver ouderend" te werken. De rubber- of plasticmantel van de kabel wordt bros waardoor op den duur (de ka bel ligt niet stil maar is constant in trilling) haarscheurtjes ontstaan. De kabel kan nu gaan „lekken" hetgeen uiteraard ten koste gaat van de, voor de bougies bedoelde hoeveelheid elektrische energie. Al met al is het dus heel goed moge lijk, dat ogenschijnlijk in prima staat verkerende kabels, na deskun dig onderzoek toch afgekeurd en vervangen moeten worden. In het drukke verkeer, vooral in de steden, moeten weggebruikers zoveel mogelijk ieder gaatje in de verkeersstroom benutten. Dit geldt in het bijzonder bij het opstellen vóór de stopstreep, wapneer het verkeers licht op rood staat of een verkeers agent het stopteken geeft. De A.N.W.B. wijst er op dat auto mobilisten met hun wagen nog maar al te vaak de ruimte voor twee auto's innemen, omdat ze de ruimte op de weg ondoelmatig verdelen. Ook al is rijbaan niet verdeeld in rijstroken, dan nóg moet u nagaan op welke wijze de beschikbare ruimte het nut tigst kan worden gebruikt. De bestuurders van de auto's 1, 2 en 3 moeten rechtdoor. Bij een on juiste (slordige) opstelling wordt niet bereikt, dat een zo groot aantal voer tuigen het kruispunt kan passeren in Qe tijd dat het verkeerslicht op groen staat. Bovendien worden de files on nodig lang. n?JL.,Englrlsc Fordfabrieken van mn?ioiuam hcbbcn twee nieuwe auto- nlaatc k geïntroduceerd, in de eerste Europa voor autobeziUers in k™L^n de .iZephyr-4", in de plaats ,!zephyr-6™n de Consul 375' e" de inhnnHZephyr;6. heeft een cylinder- van idA Y en een topsnelheid van 144 km per uur. rvlinrS:Phyr;4, met een 1703 cc vier" motor> ontwikkelt een top- bii jVan,128 km Per uur. en ligt R 1? ea de weg. 7pcni?5 nieuwe wagens zijn ruime persoons met dito bagageruimte. Foto boven De nieuwe Mercedes Benz 300 S.E. Convertible, die voor het eerst was te zien op de internatio nale autotentoonstelling in Genève. De nieuwe wagen heeft een krachtige drie liter motor van licht metaal, schijfremmen op alle vier de wielen, Servo-besturing, vier automatische versnellingen en luchtvering. Foto onder De Caravelle 1962 van Renault, een gewijzigde versie van de Floride. Tussen groene wadden en zacht glooiende heuvels van de geest gronden, door bloeiende heidege bieden en karig begroeid duin landschap leidt een weg van Rot terdam naar de noordpunt van Denemarken. Deze weg heeft geen speciale naam, geen vier rijbanen en zorgt ook niet voor een snelle verbinding tussen het westen van Nederland en de Scandinavische landen. De „groene kuststraat" is niet bang voor omwegen en steden, hij zoekt zelfs afgelegen plekjes op en is speciaal geschikt voor aangename trektochten. Reeds enige jaren geleden zijn de ge meenten van de westkust van het Noord- Duitse Bondsland Sleeswtfk-Holstein met de vereniging voor vreemdelingenver keer in Denemarken rond de tafel gaan zitten om gezamenlijk een reclamecam pagne ter hand te nemen. Het duurde niet lang of de Nederlandse collega's hi West-Friesland begonnen ook belang te stellen in het werk van de Duits- Deense vereniging „Grünc Strasse am Blauen Meer'. Op een vergadering in Bremen ontstond de groene kuststraat'. De Deense, Nederlandse en Noord-Duit se verenigingen voor vreemdelingenver keer besloten gezamenlijk reclame voor het toeristenverkeer te gaan maken. Zeer spoedig zal deze samenwerking haar eerste vruchten afwerpen in de vorm van een gemeenschappelijke pros pectus, die in vijf talen zal verschijnen. Er zijn inmiddels vele nevenroutes ontstaan; van de Noord-Duitse metro pool Hamburg lopen kustwegen naar Kopenhagen bijna waaiervormig uiteen. Ondanks dat heeft de westkust niets van zijn aantrekkingskracht verloren. Het marsland in Sleeswijk-Holstein heeft zijn eigen charme, als kleine parels aaneengeregen liggen hier kleine dro merige stadjes. Het is de moeite waard een ontdekkingsreis te ondernemen naar het land van de dijken en boerderijtjes tussen Itzehoe in het zuiden en Niebüll in het noorden. Men vindt er vele schatten uit het verleden. Sporen van oeroude nederzet tingen, zoals de ,Schalenstein', de groot ste offersteen van Europa uit de ijstijd in Albersdorf, de hunnebedden in het geestgebied boeien de geschiedkundig geïnteresseerde gast. Van een tijdperk van Noord-Europese geschiedenis getui gen de Dom van Meldorf en het Dit- marsche familiekerkhof in Lunden. In gedachten zien wij weer, hoe de helden van de boerenrepubliek Ditmarschen in hun strijd om de vrijheid de sluizen openden en het land onder water lieten lopen, om de vijanden te laten verdrin ken. Een juweel van Europese bouw kunst is het door de Nederlanders ge stichte Friedrichsstadt met zijn grach ten en trapgevelhuizen. Emigranten von den hier een nieuw thuis. In de musea van Husum bevinden zich voorwerpen, die eens toebehoorden aan in noodweer verzonken steden en die in de loop der tijden door de zee werden afgestaan. In Husum, de grijze stad aan de zee' waat Theodor Storm eens leefde, hou den talrijke plaatsen de herinnering aan deze grote auteur wakker. En wie nog andere getuigenissen van de nieuwere tijd zoekt, kan in en om Niebüll in het spoor van de Noord-Duitse schilder Emil Nolde wandelen. De bezoeker kan zijn meesterwerken, samengebracht in een unieke expositie gaan zien in een omgeving, die de ontwikkeling van de schilder in hoge mate heeft gestimu leerd. Aan het Noord-Oostzeekanaal ir Brunsbüttelkoog, in Heide en in de nieu we polders aan de kust, waait de wind van de twintigste eeuw, varen duizen den schepen, wordt olie gewonnen, ge raffineerd, verscheept, zijn nieuwe «Tijk- bouw- en landwinningsmethoden toege past. De rustzoekende zal tenslotte, als hij er niet de voorkeur aan geeft een van de talrijke .visserscafés' van kreeften, mosselen en gerookte pahng te genieten, voor ontspanning naar St. Peter reizen en misschien zelfs zin heb ben mee te doen aan de strandzeilwed- strijden. Tussen stenen tijdperk en mo derne techniek, tussen studiereis en zachte rust liggen de mogelijkheden van deze landstreek tussen Itzehoe en Niebüll, die ontsloten wordt door de groene kuststraat'. Op 2 maart j.l. bedroeg het personeels tekort bij de Nederlandse Spoorwegen 2090 personen. In de periode december 1961 tot en met maart 1962 verminderde namelijk het aantal in effectieve dienst zijnde personen met 99. In dezelfde periode kon de behoefte worden ver minderd met 38 personen. Deze cijfers heeft staatssecretaris Stijkel (verkeer en waterstaat) verstrekt in het verslag van het mondeling overleg met de Tweede Kamer op de begroting van verkeer en waterstaat voor 1962. 14 ct., per Btuk Door honger gedreven zoeken honder den Chinese vluchtelingen dagelijks hun toevlucht in de Britse kroonkolonie Hongkong. Volgens de beschikbare cijfers wordt de bevolking van Hongkong dagelijks met enkele honderden Chinese vluchte lingen vermeerderd, ondanks de pogin gen van de politie hen uit de overbe volkte stad te weren. De exodus uit communistisch-China heeft dergelijke vormen aangenomen, dat de stedelijke autoriteiten een tijde lijk toevluchtscentrum hebben moeten inrichten voor degenen die tijdens hun illegale grensoverschrijding zijn gepakt en die niet direct gedeporteerd kunnen worden. Het „Gezelschap van televisiecritici" heeft de zilveren nipkowschyven voor het seizoen 1961-1962 toegekend aan dr. L. de Jong en de auteur W. Meuldijk. De eerste voor diens aandeel in de samenstelling en presentatie van de reeks documentaires „De bezetting;". In het juryrapport wordt tevens de waardering tot uitdrukking gebracht voor de commentaren van dr. De Jong over de buitenlandse politiek. „De rust en de sfeer van vertrouwen, die het optreden van dr. L. de Jong kenmerken, maken hem tot een goede televisiespreker, die uitlegt en toelich ting geeft, maar die niet een sterk ge- pronoceerde mening als de enig juiste dicteert. Veeleer draagt hij materiaal aan voor de eigen opinievorming van kijker-luisteraars", aldus het juryrap port. Hetzelfde rapport concludeert, dat van Nederlandse televisie-auteurs in eigenlijke zin een creatieve categorie, die NTS en omroepverenigingen goed Nader overleg tussen de chef van de generale staf en de directie van de Ne derlandse Spoorwegen heeft geresulteerd »n een voorlopige nieuwe weekcind- V ™!>..re?c,,n#r voor de parate troepen. Militairen, die tot deze eenheden be noren, zullen van 1 juni af eenmaal per vee weken bewegingsvryheid krijgen van vrijdag na 13.00 uur tot maandag 12.00 uur. Dit betekent, vergeleken met de reeds aangekondigde regeling, dat per maand 12 uur meer verlof wordt verleend. Oorspronkelijk zou éénmaal per maand verlof worden gegeven van vrijdag 13.00 uur tot maandag 12.00 uur en éénmaal van zaterdag 13.00 uur tot maandag 24.00 uur. Om tot deze regeling te kunnen komen zijn zowel de chef van de generale staf als de Nederlandse Spoorwegen bereid geweest enkele daaraan verbonden na delen te aanvaarden. Voor de Koninklijke Landmacht gaat dit ten koste van 'de oefentijd, en voor de Nederlandse Spoor wegen betekent het een grote piek in het reizigersvervoer op maandagochtend. Voor de nog in de depots dienende re kruten en de militairen in andere oplei dingseenheden zal de reeds eerder aan gekondigde regeling van kracht blijven. De opleidingstijd in de depots en scho len is om de parate sterkte zo hoog mo gelijk op te voeren reeds tot het mini mum teruggebracht, zodat een verdere verkorting daarvan onaanvaardbaar moet worden geacht. Na afloop van de opleiding zal de nieuwe regeling eveneens aan deze mi litairen ten goede komen, wanneer zij bij de parate troepen worden ingedeeld. Deze regeling is gisteren aan de parate troepen bekendgemaakt, waarbij de mi litairen werden opgewekt begrip te heb ben voor de moeilijkheden van de Ne derlandse Spoorwegen en zoveel moge lijk medewerking te verlenen aan een vlot verloop van de militaire vervoeren. Deze kaart geeft een overzicht van de ligging van de voornaamste kern installaties van de landen van de Europese Gemeenschap. In de loop van 1961 bedroeg de elek- triciteitsproduktie van nucleaire oor sprong in de Gemeenschap 270 miljoen kWh. Al vormt dit cijfer minder dan 1 pro mille van de totale produktie van 285 miljard kWh, toch is het van belang erop te wijzen dat deze pro duktie zich als volgt heeft ontwik keld (in miljoenen kWh): 1957 1958 1959 1960 1961 1 4 41 130 270 De jaarlijkse produktie van nucleaire elektriciteit wordt voor eind 1966 ge raamd op 8 tot 10 miljard kWhdat is ongeveer 2 pet. van de totale ge raamde elektriciteitsproduktietegen over het huidige aandeel van 1 pro mille. De kostprijzen kunnen nog slechts voorlopig worden berekend aangezien momenteel in Europa nog geen enkele grote elektrische kernenergiecentrale in bedrijf is. Deze cijfers staan dus geenszins vast, evenmin als de juiste datum kan worden bepaald waarop de elektrische energie van nucleaire oorsprong een concurrrende positie zal kunnen gaan innemen. Talrijke personen uit de wereld van wetenschap en industrie, die zich be zighouden met nucleaire vraagstukken, zijn het er evenwel over eens, dat het kilowattuur van nucleaire oorsprong in de loop van of aan het einde van dit decennium zal kunnen concurreren met de elektriciteit afkomstig van de klassieke energiebronnen. De overgang van het stadium van het laboratorium en het prototype naar het industriële stadium van de pro duktie van kernenergie is bijzonder moeilijk omdat hiermede aanzienlijke HerstoR*Frankfort c. Corbeville Choo£U..>A .li, li.... V r li| - X FUweiler ^ïoilsruba Cn/U-i/A Bonneuil-sur-Mame joooy x hntenoy-oux-ioses UBouthc» OCKinoo Is Rodieffe t to Crouziue- Graiy-Gurognw* A Bessines A J Grenotfe^. Pimlotte o Msraoule VB Caifo rochj^ A A Mijncentra O Roffinering Fabricage var* splijtstofelementen ym Behandeling van bestraalde splijtstoffen Belangrijke w onderzoekcentra H Q Energiereactoren OVO-ln aanbouw Y-** In werking investeringen zijn gemoeid en de ex ploitatie nog niet rendabel is. Dit zijn de twee redenen waarom de elektrici teitsproducenten nog aarzelen om deze weg in te slaan en waarom financiële Links: auteur W. Meuldijk met zijn echtgenote; rechts: drL. de Jong met echtgenote. zouden kunnen gebruiken, altijd nog geen sprake is. Wanneer thans de heer W. Meuldijk de prijs wordt toegekend, „huldigt men daarmee een witte raaf". Met waardering wordt in het juryrap port gesproken over Meuldijks teksten voor het programma „Pipo de clown". Deze teksten voor de kinderen ken merken zich door een beweeglijke fan tasie, levendige dialogen en spannende situaties. De schrijver wist, aldus het rapport, figuren te scheppen die voor de kinderen gingen leven. De prijsuit reiking geschiedde in „Het wapen van Amsterdam" te 's-Gravenland door de heer P. Beishuyzen. Tal van personen uit de radio- en televisiewereld waren hierbij aanwezig. In zijn dankwoord betrok de heer De Jong de staatssecretaris van O.K. en W.. mr. Y. Scholten en de heer J.W. Hengelink van de NTS voor de steun en medewerking. Tevens betuigde hij zijn dank aan allen, die aan zijn pro gramma meewerken. Bijzonder erken telijk was hij het bestuur van het Rijks instituut voor oorlogsdocumentatie, dat vertegenwoordigd was door prof. dr. jhr. P.J. van Winter uit Groningen. De heer Meuldijk pleitte in zijn dank woord voor wat hij noemde de gelijke rechten van het kinderprogramma t.o.v* de programma's voor de ouderen. Voor het eerst sinds zijn voltooiing zal de hoogste wolkenkrabber van New York. het Empire State Building, wor den schoongemaakt. Dertig mannen, die acht uur per dag zullen werken zullen zes maanden nodig hebben om het gebouw van 102 verdie pingen. dat in 1931 werd gebouwd schoon te maken. en technische bijstand van de bevoegde overheidsinstanties, die aan alle be langhebbende sectoren wordt verleend, geboden blijft totdat het concurren- tiestadium is bereikt Het Ghanese persbureau heeft meege deeld dat in Mehame in Centraal-Ghana een honderdtwintig jaar oude man is ge storven die ruim tachtig afstammelingen heeft. De patriarch. Opanin Yaw Dinkyini, laat drie vrouwen, ruim dertig kinderen en een vijftigtal klein- en achterkleinkin deren achter.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 15