Driekwart eeuw geleden startte eerste SBM-tram Vul in: 1, 2, 3 EN WIN 1 !i c_ 1 1 1 1 1 1 i K Li. I< 1 A I j c I i I 1 S g i I 1 Li. 1 —J JCARUS" OP DE FIETS De goede fee van San Francisco BROUWERSKNECHT WERD „MONSIEUR CASINO Een jaar celstraf geëist wegens inbraak (f 400) IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN r ÜLv. ivj ÜA i\B 1 Ballonproef in de ruimte HOEK VAN HOLLAND - HARWICH Merk waardige n carriere in speelhuizen atikg, ZEISS IKON Het decimale muntstelsel in Engeland Reeds heel wat aardbeien op veiling Kapelle-Biezelinge Kon. rijtuig JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER!! 1 kwartje per kolom'"'! 4 kolommen f 1.- Q, II ïlf II III I tl O - 1 «i p &i E 5B F M G f'H s 1 i Ij J 1 1 win. -| I kwartje per kolom j 4 kolommen f I.- Schotland, bont als een schotse ruit.. Welcome to Britain Ghanezen moeten buitenlandse saldi laten registreren ifgP C0NTAFLEX DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 MEI 1962 In de nacht van zaterdag 7 op zondag 8 februari van dit jaar deed zich in hotel De Valk in Westkapelle een raadselach tige insluiping voor. De volgende morgen ontdekte de eigenaar, de heer van H., dat er ruim 400 gulden minder in de kas zat dan de dag er voor. Verdacht van deze inbraak werd de Westkappelaar J. C. Thans moest hij te rechtstaan voor de Middelburgse recht bank. waar hij bleef ontkennen iets met de zaak te maken te hebben, ook al werd het net steeds dichter om hem heen ge trokken. Verdachte verklaarde, dat hij hotel De Valk vóór sluitingstijd verlaten had en daarna voor de tweede keer die avond naar café Westerbeke was gegaan. Daar had men hem echter niet meer gezien. Niettemin bleef C. bij zijn verklaring, ook nadat geconstateerd was dat zijn vingerafdrukken stonden op de deur, die de eetzaal scheidt van de gelag kamer. Uit getuigenverklaringen bleek, dat niemand gezien had, dat C. hotel De Valk had verlaten, waaruit de officier van justitie, mr. A. W. Rosingh, concludeer de, dat C. zich dus in het hotel verstopt zou hebben om straks zijn slag te kun nen slaan. (Advertentie) (Van onze redacteur) ZEVEN MEI 1887 wees de ka lender, toen de eerste stoomtram van de Zeeuwsch-Vlaamse S.B.M. van start ging voor de officiële openingsrit dezer maatschappij, die bij akte van 24 april 1886 ten leven was gewekt, nadat de toen malige burgemeester van Berskens en Groede J.G. Gerritsen hier toe gemachtigd door een stich tingscomité reeds vier jaar eer der een persoonlijke concessie had aangevraagd voor een stoomtram verbinding Breskens-Maldegem met zijtak naar Sluis, waartoe hem nog in datzelfde jaar (1882) ver gunning verleend werd tot gebruik making van de rijksweg. Vijf hele jaren scheidden der halve deze concessievergunnning en de eerste rit, die inmiddels het vijftienvoudige van dit tijdsbestek achter ons ligt. Was destijds die maatschappij-stich ting, uiteraard een gewestelijk evene ment van importante allure: zij was niet de énige! Want dank zij de voort varendheid der initiatiefnemers, die vanaf het eerste uur de zaak econo- rnisch-modern wilden opzetten, bete kende de eerste tram in deze streek tevens... de eerste telefoon! Niet slechts bedrijfseconomisch ech ter werd het experiment vanaf de grond grondig" aangepakt: ook op sociaal ge bied wenste men van-stonde-af-aan bij de tijd te blijven, of liever gezegd: de tijd vóór te blijven, zodat maar meteen een ondersteuningsfonds in het leven werd geroepen ten gerieve van het 38 man tellende personeel, dat hieraan zélf zijn onvrijwillige steentje bijdroeg in de vorm van boetebedragen bij plichtsverzaking e.d. De overige bijdra gen werden gerealiseerd in de vorm van particuliere giften en een 1 %-kor- tingsregeling op alle rekeningen. Aanvankelijk bleken de inkomsten van dit ,,steun"fonds bepaald geen indruk wekkende steun: aan het einde van het eerste boekjaar vermeldde het kasver- slag een saldo van f 187,50 met daarbij overigens de nadrukkelijke aantekening, dat in het komende jaar een verdrie voudiging van dit bedrag werd ver wacht. In hoeverre dit kan hebben ge legen aan de personeels-boeten, ver meldt het in de oorlog grotendeels verloren geraakte archief helaas niet... De SBM startte met zeven locomotie ven, veertien goederenwagens (waar onder 4 gesloten, met een postcomparti- ment) en negen personenrijtuigen, waar van zes met een le en 2e klas (elk 32 personen) en drie met alleen maar 2e klascompartimenten (32 pers.). De maatschappij wist zich direct al financieel geruggesteund door subsidies van het rijk, de provincie, de gemeen ten en de polderschappen, waarvan met name de toenmalige Lodijkpolder op 10 juli 1882 bijzonder royaal voor de dag kwam met het formidabele bedrag van f 3,28 dat bovendien nog vergezeld ging van de toezegging, dat deze bij drage gedurende de eerste tien exploi- 1 tatie-jaren zou worden gecontinueerd... Niet bepaald imponerend bleek in het eerste jaar de verkoop van abonne mentskaarten: vier schoolkaarten gin gen de (tram) deur uit in november voor in totaal f 14,70 en eveneens vier in december voor f 11,55. Bedroeg in 1887 het totaal aantal af gelegde kilometers voor personenver voer 93.336: momenteel ligt de jaarlijk se kilometer-produktie op rond negen honderd duizend! By notabene perso neelsbezetting, die sinds het Stichtings jaar geslonken is tot 32 man!!! Het koninklijk rijtuig, dat kort na de eeuwwisseling werd aange schaft voor een bezoek van konin gin Wilhelmina aan wesc- Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft zegge en schrijve éénmaal dienst ge daan. Na de tweede wereldoorlog heeft het in Sasput geruime tijd gediend als noodwoning, waarna het twee jaar geleden gesloopt werd. De herinnering eraan bewaart de maatschappij nog slechts op foto's en.... op twee stoelen, compleet met de originele bekleding. Nog vandaag heet de „oude lijn" Breskens-Maldegem-Brugge, terwijl de op 19 juli 1929 nieuw-aangelegde offici eel geboekt staat als Groede-Nieuw- vliet-Cadzand-Retranchement. Dat deze tweede TRAMlijn nog werd aangelegd, terwijl reeds het meer- economische busvervoer in opkomst was, vindt zijn voornaamste oorzaak in de rionale bietencultuur, die uiteraard van vlotte afvoer afhankelijk is en in feite dan ook haar ontstaan dankt aan ,,de tram". De SMB heeft er hopen geld aan toegegeven! Inmiddels was men reeds overgegaan tot het gebruik van vrachtwagens, ter wijl in 1932 de autobusconcessies Bres- kens-Knocke en Breskens-Brugge wer den overgenomen, waarvan een jaartje later de exploitatie gestart werd. Wie vandaag-de-dag de moderne SBM-hussen ziet rijden, zal zich nauwelijks nog kunnen vóórstellen dat deze Zeeuwsch-Vlaamse vervoers maatschappij driekwart eeuw geleden aldus van start ging (Advertentie) i R 1 1 Vul in 1 *1 en 2 I l ll m IVJ l I i B 1 i D i B 1 F l -6 1 i 1 H l i 1 i l mm De beruchte dertiger crisisjaren, de toenemende concurrentie van het vrachtvervoer, de steeds kostbaarder wordende tramexploitatie en last not least de tweede wereldoorlog zyn voor de SBM welhaast funest geweest! In 1940 werden alle bussen en vele vrachtwagens gevorderd, die in België en Frankrjjk verloren gingen! Wat overigens in die dagen schrale troost het herstel betekende van de vroegere populariteitsglorie der tram wagens, die overigens in de laatste oor- logs- en eerste bevrydingsfase vanwege de vele wegen-verwoestingen óók moes ten worden stilgelegd. In augustus 1949 zag uiteindelijk de tram zich definitief vervangen door bussen en vrachtwa gens, terwijl twee jaar later het vracht vervoer van stukgoederen werd overge dragen aan v. Gend en Loos en voor de rest gestaakt. Tevens betekende deze rigoureuze maatregel een algehele be- drijfsreorganisatie, waarbij met name de hoofdzetel werd verplaatst van Bres- kens naar Aardenburg. Directeur L. Hortensius, „die de S.B.M. nieuw leven inblies", zeggen ze in Oostburg kiest de meest diplomatieke weg, wanneer we ter afronding van ons interes sante onderhoud voorzichtig „de" vraag lanceren, die momenteel actueler is dan ooit tevoren: hoe staat u tegenover een sterkere binding of eventuele fusie met de Z.V.T.M.?" „Een beleidskwestie", repliceert hij, „waarvoor ik u liever verwijs naar aandeelhouders en commis sarissen". Waarbij hij overigens niet ver heelt, dat: le. die fusiegedachte al zo oud is als de jongste der twee Zeeuwsch - Vlaamse maatschap pijen; 2e. de verstandhouding tus sen beider leidinggevende functio narissen momenteel wel zodanig is, dat van „concurrentie" nauwe lijks gesproken kan worden; 3e.de vervoers- en aansluitingsproble men, waartegen Jan Publiek als organisatorisch-oningewijde zo fel ageert, ook via een eventuele fusie beslist niet direct uit de wereld te helpen zijn. Waarvan we ons aan de hand van sprekende feiten en cijfers gaarne hebben laten overtuigen.. De officier vond de verklaringen van de getuigen te bezwarend voor C. en achtte het bewijs geleverd, dat C. de diefstal moet hebben gepleegd. Zijn eis luidde één jaar onvoorwaardelijke ge vangenisstraf met aftrek. De raadsman van C.. mr. H. Bruin, meende echter, dat de schuld van C. niet voldoende was komen vast te staan en vroeg de rechtbank verdachte vrij te spreken. Uitspraak 11 mei. De Amerikaanse ruimtevaarder John Glenn heeft tijdens een vraaggesprek voor de Amerikaanse televisie onthuld, dat tijdens de eerstvolgende Ameri kaanse ruimtevlucht, de ruimtecabine een ballon mee zal slepen door de ruimte. Men wil er door dit experiment achter zien te komen welke krachten er op deze ballon worden uitgeoefend in de ruimte. Glenn zei voorts, dat tijdens deze vlucht ruimtevaarder Scott Carpenter tevens een doorzichtige tank met vloei stof aan boord zal hebben, zodat de astro naut de eigenschappen van vloeistof waar kan nemen in gewichtsloze toe stand. De Russische ruimtevaarder Titov zei in een vraaggesprek over de televisie, dat zijn ruimtecapsule hem voldoende bewegingsvrijheid had gegeven, om van zijn plaats op te staan en rond te lopen in de cabine. Op de vraag of zijn ruimte schip Wostok II voor toekomstige ruimte- vluchten gebruikt zou worden, zei Titov, dat het niet onmogelijk was, dat hij er een tweede vlucht in zou maken. (Advertentie) Bewonder de traditie der „clans" tussen de groene heuvels. In het ruige bergland vormen de schilderachtige stadjes, de folklore, de krachtige historie en de kastelen met hun grimmig verleden, de boeiende charme van „Bonny Schotland. Van het toeristisch paradijs Schotland zult u zich moeilijk kunnen losmaken. Na een vakantie in dit land heeft u een heel jaar lang stof (bont als een Schotse ruit) om honderd uit te vertellen... Vaar mee naar Engeland in 1962 en profiteer van de hotelreizen, georganiseerd door de Stoomvaart Maatschappij ZeelancL Schotland, 10 daagse reizen vanaf 349.- Oxford, 8 daagse reis 1 220.- Merengebied, 9 en 10 daagse reizen vanaf 353.- Harrogate, 10 daagse reis 407.- Torquay, 10 daagse reis vanaf 1 327.- Londen, 5, 7 en 8 daagse reizen, 5 dagen reeds vanaf 129.- Iniichtingen en boekingen bij uw reisbureau. Er was eens een fee, die... en dan ISophie, twaalf jaar geleden, besloot zij volgt meestal het verhaal van een §eId te zenden naar haar geboorteland. i Het dorp waar ^ij was geboren, was in mooie, jonge, goudlokkige vrouw, die 1^^ De 39-jarige Brit Wimpenny, is de eerste man die er in is geslaagd op eigen spierkracht een luchtreis te maken. Hij heeft een droom gerealiseerd, die al in de Griekse oudheid velen heeft beziggehouden, en die tot dusverre steeds op een mislukking is uitgelopen. Wimpenny, in dienst bij de vliegtuig fabrieken De Havilland, heeft vorige week bijna een kilometer gevlogen in een licht- zweefvliegtuigje, dat door zijn spierkracht het luchtruim hield. Te Londen heeft hij nu onthuld, spoedig het Kanaal te willen oversteken in zijn „Puffin", de bijnaam die het door hem ontworpen toestel heeft gekregen. De Puffin is een rank zweefvliegtuig met een vleugelspanning van 2.13 meter. Het heeft geen motor, alleen een stuur, neus- wiel cn voorvork, pedalen en zadel van een fiets. Samen met leden van de Hat- De foto toont Wimpenny in cL cockpit van zijn „vliegfiets", de PuffinHij ontvangt voor zijn prestatie 500 gulden. field vliegbouwclub heeft Wimpenny 15 jaar aan het ontwerp van de Puffin gewerkt. De club bestaat uit jonge ge leerden van de De Havilland fabrieken, die gefascineerd zijn door de mogelijk heid een vliegtuig te ontwerpen dat door mankracht wordt aangedreven. Wimpen ny is voorzitter van de club. Het toestel waarin Wimpenny zijn eerste historische vlucht heeft gemaakt, werd in de winter van 1960-1961 gebouwd. Het heeft vorig jaar november voor het eerst gevlogen. Wimpenny is vijf maanden lang naar zijn werk gefietst om in conditie te komen. Hierboven plaatsen wij nog enkele invulkolommen voor onze puzzel Deelnemers kunnen deze gebrui ken als zij meer dan vier kolommen willen invullen. Inzendingen uiterlijk dinsdagavond 18.00 u., postbus 2500. Amsterdam. werij lag de jonge André echter niet zo erg. Hij besloot dus een andere werkkring te zoeken. „Monsieur Ca sino" werd toen slippedrager bij een begrafenisondernemer. Hij bleef bij deze onderneming wer ken totdat hij in aanraking kwam met de eigenaar van het beroemde „Maxim'-hotel te Parijs,Eugene Cornu- che. Zijn toekomst kreeg hierdoor een andere wending. Cornuehe koos Francois uit om in de Belgische badplaats Oostende een speelhuis te openen. Hij gehoorzaamde het van r ranC'OIS Andre, beter be- oude instinct dat de enige persoon die kond als mnndm.r j„ werkelijk geld met gokken kan maken, Kena ais „monsieur Casino de degene js die het speelhuis bezit. legendarische koning van de ex- De eerste wereldoorlog noodzaakte hem zijn speelhuis te sluiten. Hij nam clusieve speelpaleizen aan de dienst in het Franse leger en toen de Franse Rivièra. Francois André oorl°g teneinde was kwam hij met een o goede staat van dienst en een borst gat donderdagavond in Zijn vol onderscheidingen van het front. anartempnt in hpt Mnipstic". Na de 00rI°g beheerde André het apartement m net „Majestic - Casino van Cornuehe in Deauville. Frankrijk rouwt om de dood hotel in Cannes op 83-jarige leef tijd de geest. Monsieur Casino", die koningen en ex-koningen bij de naam placht te noemen, werd geboren als zoon van een arbeider van een brouwerij. Aan vankelijk koos André hetzelfde beroep als zijn vader. Het werk in de brou- Frangois ging van -het standpunt uit dat journalisten en vrouwen onont beerlijk zijn bij het opbouwen van een carrière. In 1933 organiseerde hij een feest voor journalisten in Cannes. Toen Cornuehe in 1926 overleed kreeg André Francois de leiding van zijn casino's. Aan het speelhuis in Deauville wijd de monsieur Casino" bijzondere aan dacht. Hij liet er een uitgestrekt golf terrein aanleggen, er werden paarden races gehouden, 'n vliegveld aangelegd en zelfs een spoorwegstation gebouwd. Nog voordat een vlieghavcn gereed was, liet hij reeds beroemde mensen voor een feestje in Deauville komen. Allen kwamen met een speciaal door hem gecharterd vliegtuig. De toestel len landden op zee of op het strand. Deze publiciteit had groot succes. Van heinde en verre kwamen beroem de personen naar Cannes toe om te spelen. Zij banketten in het ..Ambas sadeur" restaurant waren bekend. Hij was een beschermer van de kunst. Monsieur Casino" organiseerde zang concoursen. Velen dankten hieraan hun beroemde namen. Zijn vrouw Marie-Louise was een grote steun voor hem. Het speelhuis ..La Boule" stond onder haar leiding. Hun enige verdriet was dat ze geen kinderen hadden. Zij adopteerden toen een dochter. Zijn neef Lucien Barrère had hij reeds tot zijn erfgenaam aangesteld. Vrienden plachten te zeggen dat André er niet van hield om geld te verdienen alleen maar om het tc be zitten. Bij zijn dood was het kapitaal van zijn bedrijf ontzaglijk groot, doch de kans bestaat dat zijn privé-vermo- gen slechts weinig bedraagt. met één tikje van haar toverstaf aller lei wensen in vervulling laat gaan. In het werkelijke leven zyn goede feeën meestal rijk. Een uitzondering hierop vormt de fee van San Francisco, die noch jong is noch rijk, maar door de inwoners van de Griekse plaats Ka- labryta als hun grote weldoenster wordt beschouwd. De 76-jarige mevrouw Katrina Jelle- pis kwam in 1915 met haar man uit Griekenland in Amerika aan. Zij vestig den zich in San Francisco en openden een bakkerswinkel, die goed liep tot de crisis van 1929. Zij moesten de winkel verkopen, haar zoons verlieten het ouderlijk huis, haar echtgenoot stierf en mevrouw Jellepis, die een fragmenta risch Engels spreekt, was gedwongen werk te zoeken in een stomerij, waar zij nu nog werkt en 240 dollar per maand verdient. Ondanks het feit, dat zij van dit be drag nog 45 dollar per maand voor haar kamer in een armoedige buurt moet be talen en verder in haar onderhoud moet voorzien, heeft mevrouw Jellepis kans gezien in twaalf jaar tijds ongeveer 20.000 dollar bijeen te brengen voor Ka- labryta. Na de dood van haar dochter In de staatscourant van Ghana is een mededeling verschenen dat alle Ghane zen aangifte moeten doen van door hen in het buitenland aangehouden buiten landse valuta of andere activa. De aan gifte moet niet later dan 30 juni a.s. geschieden bij het bureau voor deviezen- toezicht van de bank van Ghana. Na de zaak van het „gouden bed" va nmevrouw Edusei hebben de bladen geschreven, dat vele vooraanstaande Ghanezen grote bankrekeningen en an dere activa in het buitenland zouden bezitten. (Advertentie) camera van klasse vanaf f 574- de oorlog echter totaal verwoest. Haar keuze viel op de naburige plaats Kala- bryta, dat ook zeer van de oorlog te lijden had gehad. De Duitse troepen hadden hier vrijwel de gehele manne lijke bevolking. 1500 man, uitgemoord, en de kerk in brand gestoken, waar de vrouwen baden voor het behoud Vvan hun mannen en zoons. De koning van Griekenland werd in gelicht over mevrouw Jellepis' liefdadig heid en schonk haar de koninklijke orde van verdienste. De 760 inwoners van Kalabryta kun nen nu weer in een herbouwde Grieks- orthodoxe kerk de dienst bijwonen, mede dank zij de giften van mevrouw Jellepis. (Advertentie) Schildersbedrijf v. d. RIJK KOEKOEKSTRAAT 40 BREDA Tel. 43712. De Engelse regering heeft het Lager huis geadviseerd een initiatiefvoorstel inzake een Engels decimaal muntstelsel niet goed te keuren. Namens de regering zei Anthony Barber dat deze er de voor keur aan gaf te wachten op het rapport, dat begin volgend jaar verwacht wordt van een commissie, welke de regering benoemde om haar te adviseren over de meest geschikte en praktische vorm van een decimaal muntstelsel- De rege ring aanvaardde in december jl. een decimaal muntstelsel mits de moeilijk heden en kosten er van niet al te groot zouden zijn. De regering staat over dit onderwerp in nauw contact met andere landen van het Gemenebest. Drie keer in de week worden er op het ogenblik op de veiling in Kapelle- Biezelinge aardbeien geveild en steeds is er dan een behoorlijk aanbod, waar de handelaren graag voor komen en ook goede prijzen voor betalen. Regelmatig zijn er 1000 tot 1500 doosjes aardbeien te koop in Kapelle-Biezelinge en deze primeurs van de aardbeienoogst 1962 zijn afkomstig uit de verwarmde kas sen. Enkele telers in dit gebied hebben hiermede een begin gemaakt en hoewel door de late ontwikkeling in de natuur en de langdurige koude het stoken veel geld heeft gekost, zijn ze toch best te vreden over de resultaten, welke met deze stookteelt worden behaald. De laat ste veilingen worden voor de goede kwaliteit aardbeien regelmatig van f 1,50 tot f 1,80 per doosje van 200 gram betaald, wat dus neerkomt op f 7,50 tot f 9.- per kg. De oogst uit de verwarmde kassen is thans reeds over het hoogtepunt heen en thans zal de aardbeienoogst uit de onverwarmde kassen weldra gaan be ginnen. Hiervan wordt in >elle een belangrijk groter aanbod verwacht, want het aantal telers met een kas of warenhuis met aardbeien is dit jaar weer groter geworden en er waren er reeds heel wat. Voorlopig zal de handel op de veiling in Kapelle dus volop terecht kunnen om aardbeien te kopen, want zoals gezegd begint na de verwarmde kas de aanvoer uit de onverwarmde kassen en als die op zijn komt, als alles goed gaat, de volle grond, zodat er tot in juli weer aardbeien te koop zullen zijn al zal voor lopig de prijs nog wel zodanig blijven, dat heel wat mensen ze nog te duur zullen vinden. Er worden thans weliswaar wel aard beien gekocht voor de binnenlandse markt door de grossiers uit de grotere steden in Holland maar voor wat Ka pelle-Biezelinge betreft is België toch wel de belangrijkste afnemer. Regelma tig worden er aardbeien naar dit land verladen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7