RATIS
ÜLDER
Radio-studio der
herbergt unieke
toekomst
noviteiten
TROEVEN
in
GROEVEN
MAGAZIJNH
■„ccmnainig
Minter en Hinter en de zwiergeit
fant
Vier dode
I K2r
en Wi
AKUr
Kijk naar
Luister naar
Terugblik
2
G. de Vet
ivaardde
jn ambt
VIER RUIMTEN
Radiop
rogramma s
Ook voor t.v.
Urgentielij st
3
Witte plekken op de
kaart van muziekland
Divertimenti.
de koelkast, die ook
A Dl 11^
JDM
in uw budget past
Stem-feuilleton
Reliekschrijn
St.-Servaas
gerestaureerd
Tijl en Don Juan
Kundige Kempe
Amateurvoetbal 13 mei
VAN DEN BOS
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 MEI 1962
-»
ïderdag
ïf-dag!
vindt 't héérlijk om
krijgen! Want Fant
ne maakt 't haar
r en gemakkelijker uit
len en geeft het een
ituurlijke glans.
irs haar glanst
SWmooi met
haarcrème j
rodukt van INDOLA1
ële benoemingsbrieven
de Vet zijn zaterdag
e te Breda aangekomen,
•gen heeft mgr. De Vet
;elegd aan het Kathe-
ittel. Volgens de bepa-
het kerkelijk recht
lierdoor bezit genomen
Dcees en de rechtsmacht
Disdom aanvaard. Ter-
heeft mgr. J. W. M.
jehouden het bisdom als
administrator te be-
Advertentie)
de Vespa dealer
ammofoonplaatje!
TEURS: IMPORT "NEGA"
G.A.M.
I n Socrweg 25
l»n 176600
N.V. NEDESPA
Roermond
Telefoon 4354
li. J. JEREMIASSE,
kt wal 21, Goes,
|l. 01100-6063
lscOOTERS VOOR DE
Ibevelanden
Voor onderdelen
KERCKHAERT
Iniarkt 5, Hulst
fb- en motorenbedkijf
HUYBREGTS,
|i jk 47, Middelburg,
elefoon 2155
IWICK - BOWLING
Ir-condilioned
Igel 28, tel. 38452. Breda
Ivan 9 tot 24 uur. Za. en
uur 's nachts. Vrij entree
■mer, huistelevisie, par-
lenheid, restaurant bar,
Ga bowlen en speel het
Iste spel voor het hele
IKK; WATER
Insdag 8 mei, zijn de hoog-
|i voor de provincie Zeeland
l'.answeert 5-47 en 18.10. Ter-
1 en 17.35, Vlissingen 4.40 en
lildinge 6.28 en 18.51.
177
Vandaag
irg
(uur De wereld van Suzie
30 uur Eddie slaat zich er
uur De wereld van Suzie
I20 uur De wereld van Suzie
luur De wraak van Bob in
IEN
mspatronaat 20 uur Toneel-
Bent
|o uur Ontvoering uit Boe-
r
Jim 20 uur Paspoort voor de
ir Alleen de zon was i°'
r Vrouwen achter prikkel-
Lbonw 20 uur Arena der
jing, 18 j.
fk 15 uur Schieting
15 uur Schieting
en A. de Schepper IS UUi
(staande wip
tandia Dansen, orkest *n
Irs
|uck 18 uur Bal
Morgen
nteneire 15 uur Schieting
en A. de Schepper 15 uur
lip schieting M lly
plandia Dansen, orkest N6W
l
aENT
lo UU1* Rilling
l\
|iur 1000 sterren schitteren»
lïbouw 20 uur Gitarren klin-
ldurch die Nacht, ai.
ZOALS bekend is dezer dagen weer een nieuw
studiocomplex voor de radio in Hilversum
gereed gekomen, toen de tweede studiovleugel van
de VARA in gebruik werd genomen. De technici
van de Nederlandse Radio Unie, die het materiële
bezit van onze omroepen beheert, hebben een vol
komen nieuw principe toegepast bij de aanleg van
de apparatuur, waardoor dit complex momenteel
tot het meest moderne van Europa mag worden
E moderne nieuwe vleugel aan de
Heuvellaan bevat niet minder dan
vier grote studioruimten. Allereerst
treft men hier aan een grote muziek-
studio met een inhoud vin 1100 m3.
Toch is dit deel nog lang niet groot
genoeg om dienst te doen als studio
voor de grote NRU-orkesten en -koren,
tiet grootste orkest dat een verant-
woord gebruik van deze muziek
studio (studio 5 genaamd) kan maken
is ongeveer twintig man sterk. Dans-
orkesten vinden daarin, een ideaal
werkterrein. Daarnaast wordt de studio
ingezet voor recitals, strijkkwartetten
enz. Een groot deel van de ruimte
wordt bestreken door vier microfoon,
hengels, die de technici in staat stellen
tot boven het orkest te komen en dan
op de vereitse hoogte. Andere micro
foons kunnen via stopcontacten in de
wand worden aangesloten.
j^A de bovengenoemde muziekstudie is
een ruimte gecreëerd voor een hoor
spelstudio met een inhoud van 335 m3.
gerekend en noviteiten bergt, welke met recht
wereldprimeurs mogen worden genoemd. Dank zij
de toepassing van het systeem van halfgeleiders,
de mogelijkheden voor een snelle overschakeling
van mono op stereo en het uit psychologische over
wegingen doorgevoerd principe daglicht te brengen
in alle studio's en controlekamers, mag dit nieuwe
gebouw zeker de erenaam van de radiostudio van
de toekomst dragen.
Hilversum I -102 m.
MAANDAG 7 MEI
AVRO: 12,00 Licht ens 12.30 Meded. t.b.v
land- en tuinb 12.33 Voor ons platteland
12,43 Zang en plano 13.00 Nws. 13.15 Oranie
in het zilver, rep. v. h kon. bezoek aan
Leeuwarden 13.25 Beursber. 13.30 Licht ens
en sol. 14,00 Pianorecital, klass en mod
muz. 14.30 Voordr. 15.00 Klass. muz. (gr.)
16.30 Licht ork. 17,00 V. d. padvinders 17.15
Gram. v. d. ieugd 17.50 Mil. comm. 18.00
Nws. 18.15 Pol. lez PSP 18.25 Zing zonder
zorgen 19.00 Oranje in het zilver, rep.
h. kon. bezoek aan Groningen 19.15 Eine
Nacht in Venedig. operette (gr.) 20.00 Nws
20,05 De radloscoop 22,30 Nws. en meded.
22.40 Act. met Oranje in het zilver, rep
v. h. kon. bezoek aan Assen 23.00 Jazz
soc. 23,35 Instr. kwintet, lichte muz. 23,55-
24,00 Nws.
DINSDAG 8 MEI
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20
Ochtendvaria (gr.1. VPRO: 7,50 Dagopening.
AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Progr. overz. en Recht
door naar school en kantoor (gr.) 9.00 Gym.
v. d. vrouw 9.10 De groenteman 9.15 Klass
muz. (gr.) 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 V. d. kleu
ters 11.00 RVU: Dolhuizen en heksenproces
sen, door dr. A. Everard uit Gent 11,30
V. d. zieken.
Hilversum II - 298 m.
MAANDAG 7 MEI
NCRV: 12.00 Koorzang (gr.), liedjes van
de zee 12,25 Voor boer en tuinder 12.30
Meded. t.b.v land- en tuinb. 12,33 Meisjes
koor en instr. kwintet 12,53 Gram. evt. act,
13.no Nws. 13.15 Licht ens. 13.45 Lichte gram.
14.05 Schoolradio 14.35 Herhaling van ge
deelten uit het gev. progr. Donderdagavond-
mozaiek v. 26 april jl. 15.35 Musette-ens. en
zangsol. 16.00 Bijbeloverdenking 16.30 Strijk
kwartet. klass. en mod. muz. 17.00 V. d.
kleuters 17.15 V. d. jeugd 17.30 Jazzmuz. (gr.)
17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Op reis
door Ned. Nw.-Guinea, V. door W. v. Doo-
renmaalen 18.00 Orgelspel 18.30 Met band en
plaat voor u paraat 18.50 Openb. kunstbezit
19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af.
praatje 19.15 Mod. muz. (gr.) 19.30 Radio
krant 19.50 Instr. septet, lichte muz. 20.10
Kamerork.. klass en mod. muz. 20.45 De
slede-patrouille, hoorspel (1) 21,40 Vocaal I
mi* ®"g,else volksliederen 22.00 Pari, comm.!
7 Jrl£ muz" 22'3n Nws- en SOS-
SfL iv'I Avondoverdenking 22.55 Boekbespr.
-3.05 Muz. vraagbaak 23.40 Het Evangelie
in Esperanto 23.55-24.00 Nws.
vnA DINSDAG 8 MEI
KRO: 7.00 Nws. 7,15 Klass. muz. (gr) 7 30
Veugd 7'45 en overweging
(gr)^To'v dTh1?enrany 8 23 Pluk de da*
(gr.) 8.50 V d. huisvr. 9.40 Schoolradio 10.00
V d. kleuters 10,15 Lichtbaken, lez
Operettemuz. (gr.) tl.00 V. d
Lichte gram. 11,50 Volaan
Men beschikt hier over drie akoes
tische delen. In de eerste plaats na
tuurlijk over een galmvrij gedeelte,
de zogenaamde dode ruimte, die wordt
gebruikt voor scènes die in de buiten
lucht plaats vinden. Vervolgens een
normale speelruimte en tenslotte een
enigszins galmende ruimte. De beide laat
ste gedeelten zijn gescheiden door een
opvouwbare wand. Voor bepaalde ge
luidseffecten werden er bijzondere
voorzieningen aangebracht. Zo bezit
zowel de galmvrije als de galmende
ruimte een bad; er zijn traptreden van
ijzer, hout en steen, bekleed en onbe
kleed en de studio telt ook deuren in
allerlei soorten en maten, welke bij
de geluidseffecten kunnen worden ge
bruikt. Ook hier heeft de techniek
weer de beschikking over tal van mi
crofoons. Een opvallend novum is on
getwijfeld de bouw van de regieruit.
In deze hoorspelstudio hebben de re
gisseur en technicus de mogelijkheid
tot visueel contact met de acteurs en
actrices, waar zij zich ook in de studio
bevinden. In de zijwand is een deur
geconstrueerd, zodat de medewerken
den bij gunstige omstandigheden ook
buitenopnamen kunnen maken in de
vrije lucht en niet in de zgn. dode
ruimte, welke eenzelfde geluidseffect
teweegbrengt.
"VTAAST de hoorspelstudio (studio 6) ligt
een kleine muziekstudio (studio 7).
Deze ruimte van 720 m3 met een na-
galmtijd van 1 seconde is met name
geschikt voor kleinere ensembles, zoals
het Trio Pim Jacobs, het kwintet Harry
Mooten en het Cocktailtrio. Deze ruim
te kan ook worden gebruikt voor caba
retprogramma's zonder publiek.
TAE vierde en grootste ruimte in dit
nieuwe complex is gebruikt voor stu
dio 8 met een inhoud van 2300 m3,
waarbij accommodatie is geschapen voor
publiek. Deze studio is feitelijk be
doeld als cabaretstudio en wordt ook
sinds september van het vorig jaar
als zodanig gebruikt. Maar zonder pu
bliek is hier ruimte aanwezig vooreen
orkest van veertig man sterk. Het eer
ste grote orkest dat hier speelde stond
onder leiding van Johnny Ombach, die
op oudejaarsdag een „Oliebollenpro
gramma" van de KRO muzikaal bege
leidde. Uit de toen verkregen akoes
tische resultaten bleek dat deze studio
ook heel goed kan worden gebruikt
als muziekstudio voor amusementsor
kesten en koren. Men hoopt in de toe
komst hier regelmatig uitzendingen van
het omroepkamerorkest te kunnen uit
zenden. De grote NRU-orkesten kun
nen hier echter niet optreden. Zij moe
ten wachten tot de derde bouwfase
van de VARA gereed is. Dit plan om
vat de bouw van een grote concert
studio van 7000 m3 en een bezoekers
restaurant, dat haaks op de studiohall
zal worden aangesloten. Men hoopt in
1963 met deze bouwfase te kunnen
beginnen, maar het is echter nog niet
bekend of de voor de Nederlandse om
roep zo strikt noodzakelijke grote stu
dio gebouwd zal kunnen worden. De
bouw van studioruimten in Hilversum
vormt immers een punt van overleg
tussen de verschillende organisaties
van de radio en de televisie. In dit
overleg wordt mede de voorrang be
paald die aan de verschillende projec
ten dient te worden gegeven. Een bij
zonderheid van de nieuwe cabaret
studio is wel dat ze dusdanig is in
gericht, dat van hieruit in de toekomst
ook televisieprogramma's kunnen wor
den uitgezonden. Bovendien bezit het
nieuwe complex nog een repetitie
ruimte, bibliotheek, bergruimten voor
stoelen en instrumenten, kleedkamers
en een personeelskantine.
T\E kosten van het gehele project van
drie bouwfases bedragen ongeveer
twaalf miljoen gulden, waaronder is
begrepen de nog aan te besteden bouw
van de grote concertstudio, waar vier
honderd man publiek een plaats zal
kunnen krijgen, van alleen al twee en
een half miljoen gulden. Voor men
echter zover is, staan op de urgentie-
lijst van de NRU en de NTS de bouw
van een tweede televisiestudio, de NRU-
muziekbibliotheek en de discotheek.
Bovendien is men thans al maanden
lang bezig met de verbouwing van de
grote studiozaal van de KRO. welke
eveneens geschikt wordt gemaakt voor
stereo-uitzendingen, terwijl de KRO
bovendien wacht op een bouwvergun
ning voor het nieuwe hoorspelcomplex
en de inrichting van nieuwe registra
tiekamers. Daarbij is nog niet gedacht
aan de bouw van het nieuwe grote
KRO studio- en administratiecomplex
op de hoek van de Emmastraat en de
Koningstraat, waardoor eindelijk voor
onze katholieke omroepvereniging een
oplossing zal komen voor de weinig
comfortabele en inefficiënte behuizing
van de vele diensten in diverse oude
villa's, barakken en gebouwtjes. Dat
bij de nieuwbouw in de KRO-studio
eveneens van de meest moderne vin
dingen gebruik zal worden gemaakt,
valt te begrijpen. Maar voor het zover
is zullen er nog heel wat jaartjes moe
ten voorbijgaan, temeer omdat de tele
visie een groot deel van het bouw
volume en het arbeidersareaal nodig
heeft, om zelf in de meest urgente
moeilijkheden te kunnen voorzien.
Deze maand zal dan ook door de NTS
bij het departement een bouwvergun
ning worden aangevraagd voor de
tweede televisiestudio.
Na het journaal en weeroverzicht
brengt de VARA om 20.20 uur de rubriek
„Achter het nieuws". Om 20.35 uur kunt
u kijken naar de eerste aflevering van
de Perry Mason-serie met in de hoofdrol
Raymond Burr als de bekende advocaat-
detectieve uit het boek van Stanley
Gardner. Vervolgens is er om 21.25 uur
een BBC-VARA-programma onder de ti
tel „Come dancing", dat Engelse en Ne
derlandse dansparen in Glasgow en
Marcanti tegenover elkaar brengt. Com
mentatoren zijn Joop Smits en de heer
C. J. Wensing. Om 22.10 uur volgt „De
spiegel der kunsten", terwijl tot slot een
NTS-reportage volgt van het bezoek dat
het koninklijk paar op deze dag aan
Friesland, Groningen en Drente bracht.
België Vlaams biedt om 20.30 uur „Bal
let voor debutanten" en om 21 uur een
Nederlandse telerecording van een Rudi
Carrellshow. Tenslotte is er om 21.40 uur
„Vergeet niet te lezen".
Op Hilversum I (402 m - fm 92.6 mhz,
kan. 19) presenteert de AVRO om 20.05
uur „De radioscoop" met o.a. om 20.35
uur een documentaire over het jubile
rende Leger des Heils en om 21.45 uur
het hoorspel „Naar de bollen". Om 23
uur volgt de jazz-sociëteit door Eric
Krans en om 23.35 uur speelt het kwintet
Rob van Rooy.
Op Hilversum II (298 m - fm 96.8 mhz,
kan. 33) musiceert voor de NCRV om
20.10 uur het radio-kamer-orkest o.l.v.
Roelof Krol en om 20.45 uur kunt u luis
teren naar het hoorspel „Sledepatrouil
le". Dick Schallies brengt om 22.15 uur
een Nederlands kwartiertje en om 23.05
uur volgt de „Muzikale vraagbaak".
(Advertentie)
Het was een voortreffelijke gedachte
van de KRO en NTS in het kader van
de nationale bevrijdingsherdenking eens
een beeld te geven van de Limburgse pi
lotenlijn. Het is een belangwekkende
documentaire geworden die buitenge
woon interessant materiaal bevatte, doch
gelukkig zakelijk en bij de strikte fei
ten bleef. In de documentaire waren
authentieke oorlogsopnamen verwerkt,
waardoor het geheel een bepaalde vorm
van realiteit kreeg.
Mr. K. van der Ploeg, die het scenario
schreef, had de verklaringen van de
Schotse boordwerktuigkundige, thans po
litieman in een Schots plaatsje en de
uiteenzetting van pilotenhelpers in Lim
burg op bijzonder gelukkige wijze ver
werkt. En zo kon men dan de huidige
politieman Morrison in zijn typisch
Schots-Engels zijn oorlogservaringen ho
ren vertellen en hem weer terugzien in
Echt. De heer Harry Tummers vertelde
daarbij op een gemoedelijke onopge
smukte wijze over het werk der politie-
helpers, waarbij hij ook de aandacht
vestigde op het grote werk, dat wijlen
kapelaan Goossens en wijlen Jan M. Pe
ters verzetten.
Ook het Zaterdagavondakkoorden-pro
gramma had zich een beetje in bevrij-
dingsherdenkingstoilet gestoken. Weer
werd aardige ontspanning geboden
waarnaar velen met groot plezier hebben
gekeken.
De Vlaamse tv had haar camera's op
gesteld in het koninklijk circus Carolus
te Brussel voor een variété-programma
van superklasse, waarvan (onvermijde
lijk nadeel van de televisie) verschillen
de onderdelen aldus reeds eerder gezien
waren.
De goede cameraregie in dit ruime
theater maakte de hernieuwde kennis-,
making met deze topartiesten tot een
genoegen. Francis Bay zorgde voor sfeer
volle achtergrondmuziek.
BEETHOVEN
alleen meesterwerken
niet
De grammofoonplaat
bestaat intussen al
lang genoeg om wat
mogelijk een droom
van vele muzieklief
hebbers is geweest tot
werkelijkheid te ma-
:en: het brengen van
en keur van niet tot
het geijkte programma
behorende muziekwer
ken. Er zijn in het
oeuvre van vele componisten werken
die zelfs huidige muziekliefhebbers
die zich tot hun bewonderaars reke
nen, volkomen onbekend zijn. Vaak
hebben ze slechts musicologische be
tekenis. Op de programma's van con
certen staan zulke werken zelden of
nooit en ook de radio is er lang niet
gul mee.
Toch hebben ook die witte plekken
op de kaart van muziekland hun be
koring. Een gids in één van die gebie
den is een nieuwe Saga-plaat die we
ontdekkersnaturen van harte aanbeve
len. Het is een uitvoering van de
Treur- en triomfmars van Berlioz,
door het koper- en strijkorkest van de
Weense Staatsopera. Dit werk, dat
mede door zijn koorpassage wat ge-
exalteerd aandoet (al zal niemand dit
van Berlioz vreemd vinden) is een ge
legenheidsschepping zoals er vele
zijn. Het werk geschreven ter gelegen
heid van de tiende verjaardag van dé
Franse revolutie.
De andere kant van de plaat bevat
een nog merkwaardiger werk: de
symfonie" die Beethoven schreef bij
de overwinning van Wellington in de
slag bij Victoria. Die klap voor Napo
leon kwam juist in een tijd dat
Beethoven dringend om geld verlegen
zat en we behoeven de grote compo
nist beslist niet te onteren door vast
te stellen dat hij met een beter gevul
de portemonnee zijn oeuvre niet met
een dergelijk volstrekt uit de toon val
lend werk verrijkt zou hebben. Na de
uitvoering in Wenen kwam er niets
van de voorgenomen presentatie in
Engeland, hoewel Brittannië toch rij
kelijk bewierookt wordt in het werk,
op een wel wat naïeve wijze. Het is
na 1813 opgeborgen en vergeten, tot
het een curiosum is geworden. Als zo
danig heeft het zeker waarde, want
het leert Beethoven beter kennen,
juist in zijn minder grootse (en dus
meer menselijke) hoedanigheden. Dit
werk wordt uitgevoerd door het radio
symfonie-orkest van Parijs onder René
Leibowitz en van de vertolking kun
nen we hetzelfde zeggen als van Ber
lioz' Symponie funèbre et triomphale,
aan de andere zijde, en onder leiding
van Ernest Graf. Beide zijn gaaf en
boeiend. Een plaat voor wat dieper
gravende muziekliefhebbers. De tech
nische kwaliteiten van de plaat zijn
uitmuntend.
(Saga XID 5114).
komt toch beslist eenmaal aan diens
divertimenti toe.
En daaraan kan men dan alleen
maar groot plezier beleven, want ze
behoren tot de alleraangenaamste
verpozingsmuziek uit de schatkamer
van onze klassieken. Mozart schreef
veel van zijn divertimenti op bestel
ling en deze muziek werd, volkomen
terecht trouwens, in die tijd beschouwd
als doodgewone amusementsmuziek.
De twee op deze plaat vastgelegde
zijn de divertimenti KV 136 en KV 334,
vertolkt door zes (bij 334: zeven) leden
van het Weens Octet. En hun uitvoe
ring is zo kleurrijk en sprankelend dat
men er al luisterend van overtuigd
raakt dat de musici er een uitbundig
genoegen in scheppen. Opmerkelijk is
in 334 de partij van de twee hoornisten
die volle profijt trekken van "de bijzon
dere rol die Mozart hen toebedacht.
De strijkers produceren een rijke,
volle toon, ook in de allergrootste
sprongen.
Een plaat met allure, die zowel in
mono als in stereo verkrijgbaar is. In
de stereo-uitvoering mag dan de in-
tirmteit van de musicerende groep wat
verloren gaan, doch daar wegen de
sterefonische voordelen alleszins te
genop.
(Decca SXL 2290)
MOZART
lichte muziek
bestelling
op
mn
i -
MELIm koelkast
1
135 L TABLETOP f 398,-
210 L KASTMODEL f 598,-
275 L KASTMODEL f 898,-
Wél helemaal in het muzikale
straatje van bijna iedere discofiel
passend is wat er op een nieuwe grote
Decca-lp staat: aan iedere kant een
Divertimento van Mozart. Nu kan men
daar tegenin brengen dat juist dit deel
van Mozarts rijke oeuvre (met zijn
kwartetten) lang niet zo populair is
als zijn symfonieën, concerten, sonates
en niet te vergeten zijn opera's, maar
wie eenmaal ,,aan Mozart begint",
10,25
vrouw 11.30
vooruit, lez.
Brussel Vlaams
MAANDAG 7 MEI
concU12S-!nLuf4 u 1200 Nws' I2'03 Licht
Ltaht i 12,35 Landb kron' 12,42
fc m 12,5I) B^skron. 13.00
kT™ Kamermuz. 14.00 Schoolradio 15.45
17 0(1 lï'ïï Beursber WCS V. d. zieken
les ltumu J LlcMe muz' 17,45 Franse
sold 18 sn o symton«- ork. 18.20 V. d.
fnrii. P°rlPro8r 19.00 Nws. 19.40 Sym
fonle ork. ai,0<- Orkestconc
Klankb 21,55 Gitaarspel
Amus. ork. 22.35 Pon
23,00-23.15 V. d
22.00
volksmuz.
zeelieden.
sol. 21.30
Nws. 22,15
22,55 Nws.
Hriissel Frans
udttco MAANDAG 7 MEI
111? r 484 m 11,55 Gram- 13-00 Nws
ork irIb gram 14'18 Gram 1503 Omroep-
T inh* Operettemuz. 17,00 Nws. 17,15
uichte gram. 18,30 Muz. v d
Oram. 19.05 Gev.
ieugd 18.50
nw« onzt* mu7- 19'20 gram- 19.30
ws. 20,45 Orkestconc. 22
Jazzmuz. 22.55 Nws,
2,00 Wereldnws. 22,15
Teler
nsieprnpramma
NTS:
MAANDAG 7 MEI
20.00 Journ. en weeroverz. VARA-
20 20 Achter het nws. 20.35 Amerikaanse tv-
uim 21.25 Kom en dans!, wedstrijd tussen
Engelse en Nederlandse dansparen: ballroom
aansen en Latijns-Amerikaanse dansen 22,10
Spiegel der kunsten. NTS: 22.40-22.50 Rep.
v. h. kon. bezoek aan Zeeland, Noordbra-
bant en Limburg.
VLAAMS BELG. 19,00 V. d. jeugd 19,30
Twee tekenfilmpjes 19,45 Culturele actuali
teiten 20.00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30
Ballet voor debutanten 21.00 Rudi Carrell
show 21,40 Litt. progr. 22,10 Nws.
FRANS BELG. 18.30 V. d. kind. 19,00
Speelfilm 19,20 Sportprogr. 20.00 Nws. 20.30
Speelfilm 22.10 Uitz. van filosofie en leken-
moraal 22,40 Nws.
,Dat lijkt mij wel het verstandigst,"
zei Perquin koel. „Juffrouw Vloemans,
uw vader is in de kamer hiernaast, gaat
u maar gauw naar hem toe. En zie, dat
u zo gauw mogelijk thuiskomt en in
bed."
,Ik heb die ring niet gestolen," kwam
Fietje met een klein stemmetje, dat
schor was van het huilen. ,,Ik had die
ring nog nooit gezien voor die mensen
hem uit dat pak haalden. Werkelijk niet!'
Mevrouw Emilie Hulstein haalde nauw
merkbaar de schouders op en schudde
meewarig het hoofd.
„Ga nu maar gauw naar huis, kind,"
zei Perquin vriendelijk. „We zullen al
les wel uitzoeken, hoor."
Hij wachtte tot Fietje Vloemans ver
dwenen was en wendde zich toen naar
mevrouw Hulstein, die aanstalten maak
te om op te staan.
,.Een ogenblikje, mevrouw. U heeft
verklaard dat dat meisje Vloemans een
poging heeft gedaan u te chanteren.."
„Een mislukte poging, mijnheer Per
quin," corrigeerde zij.
„Goed, een mislukte poging. Maar
waarmee meende zij u te kunnen chan
teren?"
Mevrouw Emilie Hulstein lachte even.
„Doet u mij het genoegen, mijnheer Per
quin, en vraagt u dat aan juffrouw Vloe
mans. Ik meen al een paar maal te
hebben gemerkt dat u mijn waarheids
liefde in twijfel trekt. Kom, juffrouw
Klaaske."
Juffrouw Klaaske schoot overeind en
deed nerveuze pogingen haar handen in
de zwart glacé handschoenen te wrin
gen.
„Dus. mevrouw, u wenst geen klacht
in te dienen? Dat lijkt mij, als ik het
zeggen mag, niet verstandig. Bij zo'n
eerste vergrijp kan een voorwaardelijke
veroordeling wonderen doen, vooral bij
een jeugdige delinquente."
„Ik wens geen klacht in te dienen,"
herhaalde Emilie Hulstein scherp. Dan
zweefde ze, ongenaakbaar en hooghartig,
in een wolk dure parfum, de deur uit,
gehoorzaam gevolgd door het zwarte fi
guurtje van juffrouw Klaaske.
Even later was, na een korte maar
heftige uiteenzetting met inspecteur Kla-
wier, Perquin op weg naar de woning
van Fietje Vloemans. Hij werd er ont
vangen door een vader, die duidelijk liet
blijken niet van plan te z(jn zijn dochter
door wie dan ook te laten lastig vallen.
„U hebt gezien, hoe het kind er aan
toe was. Hoe kunt u verwachten dat u
van haar in deze toestand ook maar een
enkel verstandig woord loskrijgt? Wat
die vrouw zei over chantage is klinkkla
re onzin. Dat gelooft u toch zelf niet?
Gelooft u het wel? Dat spijt mij, ik had
u voor wijzer gehouden."
„Luistert u eens, mijnheer Vloemans,
u kunt mij nu beletten Fietje te zien en
te spreken. Maar dat is immers alleen
maar uitstel van executie. Ik kan,
dra ik op het bureau ben, haar een op
roep sturen. En haar laten halen, als zij
niet uit eigen beweging komt. Als u
daar de voorkeur aan geeft, mij ook
goed."
„Maar dat is toch eenvoudig onmen
selijk, "viel de oude heer driftig in de re
de. „Heeft dat arme kind al niet genoeg
uitgestaan? Of gelooft u misschien ook
Zegt
dat Fiet die ring had weggenomen
u het dan maar liever rechtuit."
„Neen, dat geloof ik niet. Maar ik ge
loof wel dat uw dochter iets weet, dat
in verband staat met de moord op Ger-
rit Hulstein. En dat het iets is, waarvan
mevrouw Hulstein niet wil dat het be
kend wordt. Dat is mijns inziens de eni
ge manier om de hocus-pocus met die
ringen te verklaren.
Ik zou u willen raden, mijn
heer Vloemans, laat Fiet open kaart
spelen. Laat zij zeggen wat ze weet, voor
het te laat is. Nu kan ze dat nog
„Wat wilt u daarmee zeggen?"
„Er kunnen iemand nog ergere din
gen passeren dan het in de schoenen ge
schoven krijgen van een diefstal, mijn
heer Vloemans. Wilt u daar eens goed
over nadenken? En laat u vooral uw
dochter niet alleen. Geen ogenblik."
„Maar.
„Ik heb u géwaarschuwd, mijnheer
Vloemans. U moet het zelf nu maar
verder weten."
Weer in de wagen bleef Perquin een
tijd stil zitten, terwijl hij nadenkend voor
zich uit staarde. Vervolgens trapte hij
de starter ip en reed weg, de kant van
de Heerengracht op.
HOOFDSTUK XIX
Zo is Emilie nu eenmaal
Hoofdinspecteur Perquin liep snel
de
trap op van het betrekkelijk kleine huis,
een van de weinige die nog niet tot kan
toren waren omgebouwd, van Anne Hul
stein. Een wat oudere vrouw, maar rap
in haar bewegingen als een vieve klei
ne terrier, opende de mooi bewerkte
deur en keek hem vragend aan. Maar
zodra ze de stevige vierkante gestalte
van brigadier Van Tol achter hem zag,
betrok haar gezicht.
„Tjesses, u komt toch niet van de pe-
lisie?" zei ze half fluisterend, liet er dan
op volgen: „D'r is trouwens niemand
thuis." Zij maakte mine de deur weer
te sluiten, maar een hoge, zangerige
stem riep: „Jo? Jo? Wie is daar?"
De vrouw keek radeloos rond en ant
woordde dan verwijtend: „Ik had ge
zegd, asdat u niet thuis was. En ze wa
ren wel weggegaan ook. Waarom moest
u nou ook pesee weten, wie of dat er
was?"
„Maar Jo toch!" zei de stem half la
chend. „Wat ben je toch een eigenge
reid stukje mens. Wie zijn die ze en
waarom wou je hen wegsturen? O!"
Anne Hulstein was nu bijna aan het
einde van de lange gang gekomen en had
gezien wie de ze waren, over wie zij
zoeven nog lachend sprak. Zij klemde
de lippen even vast op elkaar, trok de
schouders naar achteren en kwam recht
op Perquin toe.
„U had mijn zoon willen spreken, in
specteur? Het spijt mij voor u, maar
Huug is niet thuis."
„Ik heb helemaal geen voorkeur, me
vrouw. Ik veronderstel dat u mij even
goed zult kunnen vertellen wat ik graag
weten wil. Heeft u er op tegen dat wij
binnenkomen?"
Ze schudde het hoofd. „Volstrekt niet,
inspecteur. Ik begrijp alleen niet wat ik
u zou kunnen vertellen. Maar als u wilt
meekomen? En deze heer? Wilt u dat
hij bij ons 'gesprek aanwezig is?"
„Als u daar geen bezwaar tegen hebt,
heel graag mevrouw."
„Waarom zou ik? Bij een verhoor zijn
toch immers altijd minstens twee onder
vragers nodig, nietwaar?"
„Dit is geen verhoor, mevrouw Hul
stein," zei Perquin, terwijl hij zich liet
zakken in de lage fauteuil, die zij hem
aanwees. Brigadier Cornelis van Tol be
keek de hem aangeboden zetel ietwat
schichtig. Hij was lang niet jong meer,
gezet en ver van lenig. En hij had er
gruwelijk het land aan een figuur
te slaan. Als hij zich uit zo'n
diepe fauteuil omhoog moest worste
len, sloeg hij steevast een figuur. De fi
guur van een op zijn rug gekeerde ke
ver of schildpad.
(Wordt vervolgd)
De restauratie van de zogenaamde
noodkist van Sint Servaas, in de vijfde
eeuw bisschop van Maastricht, is vol
tooid. Op zaterdag 12 mei zal de bis
schop van Roermond, mgr. P. Moors de
relieken van Sint Servaas wederom een
plaats geven in deze reliekschrijn.
De restauratie van de schrijn een
produkt van de 12e-eeuwse edelsmeed
kunst heeft drie jaar geduurd. Het
De Maastrichtse reliekschrijn is het
was de eerste keer dat herstel nodig was.
meest gave exemplaar van dit soort in
West-Europa.
De Telefunkenserie „Berühmte
Künstler, unsterbliche Musik" kreeg
een nieuwe verrijking door een plaat
met twee werken van Richard Strauss,
sterk programmatische muziek in de
strikt eigen stijl van de wel zeer
vruchtbare componist. „Till Eulenspie-
gels lustige Streiche" is wel het meest
aansprekende werk, al kan men van
mening zijn dat het andere, het mu
zikale gedicht „Don Juan", sterker is.
Beide zijn verhalen in muziek en het
uitmuntende Berlijnse Philharmonisch
Orkest brengt zowel de Uilenspiegel
als Don Juan onder leiding van Keil-
berth zo sprankelend en zo vol vertel
kracht dat beide figuren al na de eer
ste maten in levende lijve voor de
luisteraars verschijnen.
Daartoe leent de schalkse Tijl zich
het best: men hóórt hem lachen, snel
weglopen na een nieuwe streek en
het gerinkel van scherven als Tijl
dwars door het pottenkramen op de
markt galloppeert is al even levens
echt als de schildering van het rechts
geding en Tijls (wel wat bar realis
tisch uitgedrukte) laatste adem. Een
puur stuk muziek van nog jonge da
tum, dat behalve de verfijnde tech
nische kwaliteiten die Richard Strauss
eigen waren beslist ook indrukwekken
de muzikale hoedanigheden bezit. De
vertolking die de Berliner Philhar-
moniker van Uilenspiegel geeft is pun
tig, sprankelend 'en geestig, en Don
Juan geeft het orkest de mogelijkheid
in nu eens snelle en rake, dan weer
brede en strikt afgewogen penseelstre
ken het wel bijzonder bonte amoureuze
avonturenleven van de held te schilde
ren. Twee geheel verschillende en
beide zeer gave presentaties.
De weergave is even puik als die
van de andere platen in deze serie.
(Telef. TW 30235)
Dirigent Rudolph Kem
pe heeft ^ich steeds
doen kennen als een
vakkundige muzikant.
Dat bewijst hij weer
met de Saga-grammo
foonplaat, die hij heeft
gemaakt met het Sak
sische Staatsorkest, het
Münchener staatsope-
ra-orkest en het staats-
operakoor van Dres
den. Orkestrale gedeelten uit Wagner
Lohengrin en Meistersinger en uit
Strauss' Rosenkavalier krijgen onder
zijn direetie een vloeiende interpreta
tie. Evenzeer is dat het geval met de
koor-fragmenten. Een longplayer van
de zeer goede middelmaat.
(Saga XID 5117).
(Advertentie)
haalt de meeste vlekken
uit de meeste stoffen!
le KLAS B
Quick-DCV, Spartaan '20-CVV, SVW-
ONA, Gouda-Unitas, Laakkwartier-Xer-
xes.
le KLAS C
WVV-Velocitas.
le KLAS D
Quick '20-DOS '19, Rigtersbleek-Hen
gelo, WVC-ESCA, Dinxperlo-Quick (N.);
Jonge Kracht-ZAC.
le KLAS E
Brabantia-Roosendaal, Boxtel-Tongelre,
TOP-Alliance.
2e KLAS B
Steenbergen-Internos.
3e KLAS B
GUDOK-Concordia SVD, Vlijm. Boys-
OJC, Baardwijk-WSC, Blauw Geel '38-
RKSVA, RKJVV-RKDVC, St. Mich. Ges-
tel-GVV.
3e KLAS C
RKTVV-Hilvaria, SCO-RWB, WVO-
Kaaise Boys.
3e KLAS D
BSC-METO, RCS-Axel.
4e KLAS B
Buren-RKOSC, Linge Boys-Rhode,
Heusden-DESO, Haarsteeg-Zwaluw VFC,
Zaltbommel-DSC, TGG-OVH.
4e KLAS E
Velocitas '31-Berkdijk, Ons Vios-RK-
Advertentie)
SSS, Nieuwkuyk-SVG, ZIGO-Hierony-
mus, SET-Gloria, GSBW-Nevelo.
4e KLAS F
Raamsdonk-DHV, Mad. Boys-TAC,
Zundert—Right 'Oh, Breda-Bavel, Groen
Wit-Noordhoek. Virtus-Oudemolen.
RESERVE le KLAS
NOAD 3-Vlissingen 2, Willem II-PSV
3, TSC 2-BVV 2. Taxandria 2-Brabantia
2, NAC 3-de Valk 2, Internos 2-Middel-
burg 2,
RESERVE 2e KLAS A
Eindhoven 3-Valkenswaard 2, SET 2-
PSV 4. de Valk 3-DESK 2. RKTVV 2-
Schijndel 2, LONGA 3-Brabantia 3.
RESERVE 2e KLAS B
Corn Boys 2-Axel 2, Veerse Boys 2-
Middelburg 3.
RESERVE 3e KLAS B
RKDVC 2-ODC 2, TOP 2-GVV 2, Con
cordia SVD 2-SARTO 2.
(BETAALD VOETBAL)
RESERVE le DIVISIE
ZFC 2-Vitesse 2. Sparta 2-Volendam 2,
Excelsior 2-Ajax 2, Rapid JC 2-Willem
II 2, ADO 2-Go Ahead 2, Veendam 2-
Feijenoord 2. PSV 2-NAC 2, Spel. En
schede 2-Blauw Wit 2.
RESERVE 2e DIVISIE
NEC 2-BW 2, Roda Sport 2-Limbur-
gia 2. Helmond 2-VVV 2. Wilhelmina3-
LONGA 2.
EXPERTS
HANDELSCOMPAGNIE C V.
DIEPENHORSTLAAN 9 m IC\A/I ItT
til 070-983335 kijowljk
een t.. tovergeit!"
,kom mee, dat moe-
a. ,.D dat
fluisterde Hinte
ten we zien!"
Voor7,ichtig slopen ze door het hoge
gras achter de man en het dier aan
en zagen hoe deze een ogenblik later
door een half vermolmde deur in het
fort verdwenen.
„Kom gauw!" zei Hinter. „Nu gaat
hij de geit vast omtoveren in een oli
fant of nee, die kan niet in het
fort."
„Dan misschien in een kip," vond
Minter, „dan heeft hij er ook nog eie
ren van."
„Stil nou!"
Voorzichtig openden ze de deur en
slopen naar binnen. Het was er erg
donker, maar toen hun ogen er aan
gewend waren, konden ze de geheim
zinnige ruimte waarin ze terecht wa
ren gekomen, wat beter onderscheiden.
Muisstil verborgen ze zich in een nis.
„Phoeaü" klonk het ineens.
Minter en Hinter dachten niet anders
of dit was het toverwoord dat de geit
zou veranderen. Nu gebeurde er ook
wel iets met de geit, maar hij werd
geen kip. Integendeel, het dier brak
open en er kwam een heel klein heer
tje uit tevoorschijn, dat zich het zweet
van het voorhoofd wies.
„Het is warm daarbinnen. Hoepho
ven," zei hij.