RATIS ÜLDER Radio-studio der herbergt unieke toekomst noviteiten TROEVEN in GROEVEN MAGAZIJNH ■„ccmnainig Minter en Hinter en de zwiergeit fant Vier dode I K2r en Wi AKUr Kijk naar Luister naar Terugblik 2 G. de Vet ivaardde jn ambt VIER RUIMTEN Radiop rogramma s Ook voor t.v. Urgentielij st 3 Witte plekken op de kaart van muziekland Divertimenti. de koelkast, die ook A Dl 11^ JDM in uw budget past Stem-feuilleton Reliekschrijn St.-Servaas gerestaureerd Tijl en Don Juan Kundige Kempe Amateurvoetbal 13 mei VAN DEN BOS DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 MEI 1962 -» ïderdag ïf-dag! vindt 't héérlijk om krijgen! Want Fant ne maakt 't haar r en gemakkelijker uit len en geeft het een ituurlijke glans. irs haar glanst SWmooi met haarcrème j rodukt van INDOLA1 ële benoemingsbrieven de Vet zijn zaterdag e te Breda aangekomen, •gen heeft mgr. De Vet ;elegd aan het Kathe- ittel. Volgens de bepa- het kerkelijk recht lierdoor bezit genomen Dcees en de rechtsmacht Disdom aanvaard. Ter- heeft mgr. J. W. M. jehouden het bisdom als administrator te be- Advertentie) de Vespa dealer ammofoonplaatje! TEURS: IMPORT "NEGA" G.A.M. I n Socrweg 25 l»n 176600 N.V. NEDESPA Roermond Telefoon 4354 li. J. JEREMIASSE, kt wal 21, Goes, |l. 01100-6063 lscOOTERS VOOR DE Ibevelanden Voor onderdelen KERCKHAERT Iniarkt 5, Hulst fb- en motorenbedkijf HUYBREGTS, |i jk 47, Middelburg, elefoon 2155 IWICK - BOWLING Ir-condilioned Igel 28, tel. 38452. Breda Ivan 9 tot 24 uur. Za. en uur 's nachts. Vrij entree ■mer, huistelevisie, par- lenheid, restaurant bar, Ga bowlen en speel het Iste spel voor het hele IKK; WATER Insdag 8 mei, zijn de hoog- |i voor de provincie Zeeland l'.answeert 5-47 en 18.10. Ter- 1 en 17.35, Vlissingen 4.40 en lildinge 6.28 en 18.51. 177 Vandaag irg (uur De wereld van Suzie 30 uur Eddie slaat zich er uur De wereld van Suzie I20 uur De wereld van Suzie luur De wraak van Bob in IEN mspatronaat 20 uur Toneel- Bent |o uur Ontvoering uit Boe- r Jim 20 uur Paspoort voor de ir Alleen de zon was i°' r Vrouwen achter prikkel- Lbonw 20 uur Arena der jing, 18 j. fk 15 uur Schieting 15 uur Schieting en A. de Schepper IS UUi (staande wip tandia Dansen, orkest *n Irs |uck 18 uur Bal Morgen nteneire 15 uur Schieting en A. de Schepper 15 uur lip schieting M lly plandia Dansen, orkest N6W l aENT lo UU1* Rilling l\ |iur 1000 sterren schitteren» lïbouw 20 uur Gitarren klin- ldurch die Nacht, ai. ZOALS bekend is dezer dagen weer een nieuw studiocomplex voor de radio in Hilversum gereed gekomen, toen de tweede studiovleugel van de VARA in gebruik werd genomen. De technici van de Nederlandse Radio Unie, die het materiële bezit van onze omroepen beheert, hebben een vol komen nieuw principe toegepast bij de aanleg van de apparatuur, waardoor dit complex momenteel tot het meest moderne van Europa mag worden E moderne nieuwe vleugel aan de Heuvellaan bevat niet minder dan vier grote studioruimten. Allereerst treft men hier aan een grote muziek- studio met een inhoud vin 1100 m3. Toch is dit deel nog lang niet groot genoeg om dienst te doen als studio voor de grote NRU-orkesten en -koren, tiet grootste orkest dat een verant- woord gebruik van deze muziek studio (studio 5 genaamd) kan maken is ongeveer twintig man sterk. Dans- orkesten vinden daarin, een ideaal werkterrein. Daarnaast wordt de studio ingezet voor recitals, strijkkwartetten enz. Een groot deel van de ruimte wordt bestreken door vier microfoon, hengels, die de technici in staat stellen tot boven het orkest te komen en dan op de vereitse hoogte. Andere micro foons kunnen via stopcontacten in de wand worden aangesloten. j^A de bovengenoemde muziekstudie is een ruimte gecreëerd voor een hoor spelstudio met een inhoud van 335 m3. gerekend en noviteiten bergt, welke met recht wereldprimeurs mogen worden genoemd. Dank zij de toepassing van het systeem van halfgeleiders, de mogelijkheden voor een snelle overschakeling van mono op stereo en het uit psychologische over wegingen doorgevoerd principe daglicht te brengen in alle studio's en controlekamers, mag dit nieuwe gebouw zeker de erenaam van de radiostudio van de toekomst dragen. Hilversum I -102 m. MAANDAG 7 MEI AVRO: 12,00 Licht ens 12.30 Meded. t.b.v land- en tuinb 12.33 Voor ons platteland 12,43 Zang en plano 13.00 Nws. 13.15 Oranie in het zilver, rep. v. h kon. bezoek aan Leeuwarden 13.25 Beursber. 13.30 Licht ens en sol. 14,00 Pianorecital, klass en mod muz. 14.30 Voordr. 15.00 Klass. muz. (gr.) 16.30 Licht ork. 17,00 V. d. padvinders 17.15 Gram. v. d. ieugd 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. 18.15 Pol. lez PSP 18.25 Zing zonder zorgen 19.00 Oranje in het zilver, rep. h. kon. bezoek aan Groningen 19.15 Eine Nacht in Venedig. operette (gr.) 20.00 Nws 20,05 De radloscoop 22,30 Nws. en meded. 22.40 Act. met Oranje in het zilver, rep v. h. kon. bezoek aan Assen 23.00 Jazz soc. 23,35 Instr. kwintet, lichte muz. 23,55- 24,00 Nws. DINSDAG 8 MEI AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Ochtendvaria (gr.1. VPRO: 7,50 Dagopening. AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Progr. overz. en Recht door naar school en kantoor (gr.) 9.00 Gym. v. d. vrouw 9.10 De groenteman 9.15 Klass muz. (gr.) 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 V. d. kleu ters 11.00 RVU: Dolhuizen en heksenproces sen, door dr. A. Everard uit Gent 11,30 V. d. zieken. Hilversum II - 298 m. MAANDAG 7 MEI NCRV: 12.00 Koorzang (gr.), liedjes van de zee 12,25 Voor boer en tuinder 12.30 Meded. t.b.v land- en tuinb. 12,33 Meisjes koor en instr. kwintet 12,53 Gram. evt. act, 13.no Nws. 13.15 Licht ens. 13.45 Lichte gram. 14.05 Schoolradio 14.35 Herhaling van ge deelten uit het gev. progr. Donderdagavond- mozaiek v. 26 april jl. 15.35 Musette-ens. en zangsol. 16.00 Bijbeloverdenking 16.30 Strijk kwartet. klass. en mod. muz. 17.00 V. d. kleuters 17.15 V. d. jeugd 17.30 Jazzmuz. (gr.) 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Op reis door Ned. Nw.-Guinea, V. door W. v. Doo- renmaalen 18.00 Orgelspel 18.30 Met band en plaat voor u paraat 18.50 Openb. kunstbezit 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. praatje 19.15 Mod. muz. (gr.) 19.30 Radio krant 19.50 Instr. septet, lichte muz. 20.10 Kamerork.. klass en mod. muz. 20.45 De slede-patrouille, hoorspel (1) 21,40 Vocaal I mi* ®"g,else volksliederen 22.00 Pari, comm.! 7 Jrl£ muz" 22'3n Nws- en SOS- SfL iv'I Avondoverdenking 22.55 Boekbespr. -3.05 Muz. vraagbaak 23.40 Het Evangelie in Esperanto 23.55-24.00 Nws. vnA DINSDAG 8 MEI KRO: 7.00 Nws. 7,15 Klass. muz. (gr) 7 30 Veugd 7'45 en overweging (gr)^To'v dTh1?enrany 8 23 Pluk de da* (gr.) 8.50 V d. huisvr. 9.40 Schoolradio 10.00 V d. kleuters 10,15 Lichtbaken, lez Operettemuz. (gr.) tl.00 V. d Lichte gram. 11,50 Volaan Men beschikt hier over drie akoes tische delen. In de eerste plaats na tuurlijk over een galmvrij gedeelte, de zogenaamde dode ruimte, die wordt gebruikt voor scènes die in de buiten lucht plaats vinden. Vervolgens een normale speelruimte en tenslotte een enigszins galmende ruimte. De beide laat ste gedeelten zijn gescheiden door een opvouwbare wand. Voor bepaalde ge luidseffecten werden er bijzondere voorzieningen aangebracht. Zo bezit zowel de galmvrije als de galmende ruimte een bad; er zijn traptreden van ijzer, hout en steen, bekleed en onbe kleed en de studio telt ook deuren in allerlei soorten en maten, welke bij de geluidseffecten kunnen worden ge bruikt. Ook hier heeft de techniek weer de beschikking over tal van mi crofoons. Een opvallend novum is on getwijfeld de bouw van de regieruit. In deze hoorspelstudio hebben de re gisseur en technicus de mogelijkheid tot visueel contact met de acteurs en actrices, waar zij zich ook in de studio bevinden. In de zijwand is een deur geconstrueerd, zodat de medewerken den bij gunstige omstandigheden ook buitenopnamen kunnen maken in de vrije lucht en niet in de zgn. dode ruimte, welke eenzelfde geluidseffect teweegbrengt. "VTAAST de hoorspelstudio (studio 6) ligt een kleine muziekstudio (studio 7). Deze ruimte van 720 m3 met een na- galmtijd van 1 seconde is met name geschikt voor kleinere ensembles, zoals het Trio Pim Jacobs, het kwintet Harry Mooten en het Cocktailtrio. Deze ruim te kan ook worden gebruikt voor caba retprogramma's zonder publiek. TAE vierde en grootste ruimte in dit nieuwe complex is gebruikt voor stu dio 8 met een inhoud van 2300 m3, waarbij accommodatie is geschapen voor publiek. Deze studio is feitelijk be doeld als cabaretstudio en wordt ook sinds september van het vorig jaar als zodanig gebruikt. Maar zonder pu bliek is hier ruimte aanwezig vooreen orkest van veertig man sterk. Het eer ste grote orkest dat hier speelde stond onder leiding van Johnny Ombach, die op oudejaarsdag een „Oliebollenpro gramma" van de KRO muzikaal bege leidde. Uit de toen verkregen akoes tische resultaten bleek dat deze studio ook heel goed kan worden gebruikt als muziekstudio voor amusementsor kesten en koren. Men hoopt in de toe komst hier regelmatig uitzendingen van het omroepkamerorkest te kunnen uit zenden. De grote NRU-orkesten kun nen hier echter niet optreden. Zij moe ten wachten tot de derde bouwfase van de VARA gereed is. Dit plan om vat de bouw van een grote concert studio van 7000 m3 en een bezoekers restaurant, dat haaks op de studiohall zal worden aangesloten. Men hoopt in 1963 met deze bouwfase te kunnen beginnen, maar het is echter nog niet bekend of de voor de Nederlandse om roep zo strikt noodzakelijke grote stu dio gebouwd zal kunnen worden. De bouw van studioruimten in Hilversum vormt immers een punt van overleg tussen de verschillende organisaties van de radio en de televisie. In dit overleg wordt mede de voorrang be paald die aan de verschillende projec ten dient te worden gegeven. Een bij zonderheid van de nieuwe cabaret studio is wel dat ze dusdanig is in gericht, dat van hieruit in de toekomst ook televisieprogramma's kunnen wor den uitgezonden. Bovendien bezit het nieuwe complex nog een repetitie ruimte, bibliotheek, bergruimten voor stoelen en instrumenten, kleedkamers en een personeelskantine. T\E kosten van het gehele project van drie bouwfases bedragen ongeveer twaalf miljoen gulden, waaronder is begrepen de nog aan te besteden bouw van de grote concertstudio, waar vier honderd man publiek een plaats zal kunnen krijgen, van alleen al twee en een half miljoen gulden. Voor men echter zover is, staan op de urgentie- lijst van de NRU en de NTS de bouw van een tweede televisiestudio, de NRU- muziekbibliotheek en de discotheek. Bovendien is men thans al maanden lang bezig met de verbouwing van de grote studiozaal van de KRO. welke eveneens geschikt wordt gemaakt voor stereo-uitzendingen, terwijl de KRO bovendien wacht op een bouwvergun ning voor het nieuwe hoorspelcomplex en de inrichting van nieuwe registra tiekamers. Daarbij is nog niet gedacht aan de bouw van het nieuwe grote KRO studio- en administratiecomplex op de hoek van de Emmastraat en de Koningstraat, waardoor eindelijk voor onze katholieke omroepvereniging een oplossing zal komen voor de weinig comfortabele en inefficiënte behuizing van de vele diensten in diverse oude villa's, barakken en gebouwtjes. Dat bij de nieuwbouw in de KRO-studio eveneens van de meest moderne vin dingen gebruik zal worden gemaakt, valt te begrijpen. Maar voor het zover is zullen er nog heel wat jaartjes moe ten voorbijgaan, temeer omdat de tele visie een groot deel van het bouw volume en het arbeidersareaal nodig heeft, om zelf in de meest urgente moeilijkheden te kunnen voorzien. Deze maand zal dan ook door de NTS bij het departement een bouwvergun ning worden aangevraagd voor de tweede televisiestudio. Na het journaal en weeroverzicht brengt de VARA om 20.20 uur de rubriek „Achter het nieuws". Om 20.35 uur kunt u kijken naar de eerste aflevering van de Perry Mason-serie met in de hoofdrol Raymond Burr als de bekende advocaat- detectieve uit het boek van Stanley Gardner. Vervolgens is er om 21.25 uur een BBC-VARA-programma onder de ti tel „Come dancing", dat Engelse en Ne derlandse dansparen in Glasgow en Marcanti tegenover elkaar brengt. Com mentatoren zijn Joop Smits en de heer C. J. Wensing. Om 22.10 uur volgt „De spiegel der kunsten", terwijl tot slot een NTS-reportage volgt van het bezoek dat het koninklijk paar op deze dag aan Friesland, Groningen en Drente bracht. België Vlaams biedt om 20.30 uur „Bal let voor debutanten" en om 21 uur een Nederlandse telerecording van een Rudi Carrellshow. Tenslotte is er om 21.40 uur „Vergeet niet te lezen". Op Hilversum I (402 m - fm 92.6 mhz, kan. 19) presenteert de AVRO om 20.05 uur „De radioscoop" met o.a. om 20.35 uur een documentaire over het jubile rende Leger des Heils en om 21.45 uur het hoorspel „Naar de bollen". Om 23 uur volgt de jazz-sociëteit door Eric Krans en om 23.35 uur speelt het kwintet Rob van Rooy. Op Hilversum II (298 m - fm 96.8 mhz, kan. 33) musiceert voor de NCRV om 20.10 uur het radio-kamer-orkest o.l.v. Roelof Krol en om 20.45 uur kunt u luis teren naar het hoorspel „Sledepatrouil le". Dick Schallies brengt om 22.15 uur een Nederlands kwartiertje en om 23.05 uur volgt de „Muzikale vraagbaak". (Advertentie) Het was een voortreffelijke gedachte van de KRO en NTS in het kader van de nationale bevrijdingsherdenking eens een beeld te geven van de Limburgse pi lotenlijn. Het is een belangwekkende documentaire geworden die buitenge woon interessant materiaal bevatte, doch gelukkig zakelijk en bij de strikte fei ten bleef. In de documentaire waren authentieke oorlogsopnamen verwerkt, waardoor het geheel een bepaalde vorm van realiteit kreeg. Mr. K. van der Ploeg, die het scenario schreef, had de verklaringen van de Schotse boordwerktuigkundige, thans po litieman in een Schots plaatsje en de uiteenzetting van pilotenhelpers in Lim burg op bijzonder gelukkige wijze ver werkt. En zo kon men dan de huidige politieman Morrison in zijn typisch Schots-Engels zijn oorlogservaringen ho ren vertellen en hem weer terugzien in Echt. De heer Harry Tummers vertelde daarbij op een gemoedelijke onopge smukte wijze over het werk der politie- helpers, waarbij hij ook de aandacht vestigde op het grote werk, dat wijlen kapelaan Goossens en wijlen Jan M. Pe ters verzetten. Ook het Zaterdagavondakkoorden-pro gramma had zich een beetje in bevrij- dingsherdenkingstoilet gestoken. Weer werd aardige ontspanning geboden waarnaar velen met groot plezier hebben gekeken. De Vlaamse tv had haar camera's op gesteld in het koninklijk circus Carolus te Brussel voor een variété-programma van superklasse, waarvan (onvermijde lijk nadeel van de televisie) verschillen de onderdelen aldus reeds eerder gezien waren. De goede cameraregie in dit ruime theater maakte de hernieuwde kennis-, making met deze topartiesten tot een genoegen. Francis Bay zorgde voor sfeer volle achtergrondmuziek. BEETHOVEN alleen meesterwerken niet De grammofoonplaat bestaat intussen al lang genoeg om wat mogelijk een droom van vele muzieklief hebbers is geweest tot werkelijkheid te ma- :en: het brengen van en keur van niet tot het geijkte programma behorende muziekwer ken. Er zijn in het oeuvre van vele componisten werken die zelfs huidige muziekliefhebbers die zich tot hun bewonderaars reke nen, volkomen onbekend zijn. Vaak hebben ze slechts musicologische be tekenis. Op de programma's van con certen staan zulke werken zelden of nooit en ook de radio is er lang niet gul mee. Toch hebben ook die witte plekken op de kaart van muziekland hun be koring. Een gids in één van die gebie den is een nieuwe Saga-plaat die we ontdekkersnaturen van harte aanbeve len. Het is een uitvoering van de Treur- en triomfmars van Berlioz, door het koper- en strijkorkest van de Weense Staatsopera. Dit werk, dat mede door zijn koorpassage wat ge- exalteerd aandoet (al zal niemand dit van Berlioz vreemd vinden) is een ge legenheidsschepping zoals er vele zijn. Het werk geschreven ter gelegen heid van de tiende verjaardag van dé Franse revolutie. De andere kant van de plaat bevat een nog merkwaardiger werk: de symfonie" die Beethoven schreef bij de overwinning van Wellington in de slag bij Victoria. Die klap voor Napo leon kwam juist in een tijd dat Beethoven dringend om geld verlegen zat en we behoeven de grote compo nist beslist niet te onteren door vast te stellen dat hij met een beter gevul de portemonnee zijn oeuvre niet met een dergelijk volstrekt uit de toon val lend werk verrijkt zou hebben. Na de uitvoering in Wenen kwam er niets van de voorgenomen presentatie in Engeland, hoewel Brittannië toch rij kelijk bewierookt wordt in het werk, op een wel wat naïeve wijze. Het is na 1813 opgeborgen en vergeten, tot het een curiosum is geworden. Als zo danig heeft het zeker waarde, want het leert Beethoven beter kennen, juist in zijn minder grootse (en dus meer menselijke) hoedanigheden. Dit werk wordt uitgevoerd door het radio symfonie-orkest van Parijs onder René Leibowitz en van de vertolking kun nen we hetzelfde zeggen als van Ber lioz' Symponie funèbre et triomphale, aan de andere zijde, en onder leiding van Ernest Graf. Beide zijn gaaf en boeiend. Een plaat voor wat dieper gravende muziekliefhebbers. De tech nische kwaliteiten van de plaat zijn uitmuntend. (Saga XID 5114). komt toch beslist eenmaal aan diens divertimenti toe. En daaraan kan men dan alleen maar groot plezier beleven, want ze behoren tot de alleraangenaamste verpozingsmuziek uit de schatkamer van onze klassieken. Mozart schreef veel van zijn divertimenti op bestel ling en deze muziek werd, volkomen terecht trouwens, in die tijd beschouwd als doodgewone amusementsmuziek. De twee op deze plaat vastgelegde zijn de divertimenti KV 136 en KV 334, vertolkt door zes (bij 334: zeven) leden van het Weens Octet. En hun uitvoe ring is zo kleurrijk en sprankelend dat men er al luisterend van overtuigd raakt dat de musici er een uitbundig genoegen in scheppen. Opmerkelijk is in 334 de partij van de twee hoornisten die volle profijt trekken van "de bijzon dere rol die Mozart hen toebedacht. De strijkers produceren een rijke, volle toon, ook in de allergrootste sprongen. Een plaat met allure, die zowel in mono als in stereo verkrijgbaar is. In de stereo-uitvoering mag dan de in- tirmteit van de musicerende groep wat verloren gaan, doch daar wegen de sterefonische voordelen alleszins te genop. (Decca SXL 2290) MOZART lichte muziek bestelling op mn i - MELIm koelkast 1 135 L TABLETOP f 398,- 210 L KASTMODEL f 598,- 275 L KASTMODEL f 898,- Wél helemaal in het muzikale straatje van bijna iedere discofiel passend is wat er op een nieuwe grote Decca-lp staat: aan iedere kant een Divertimento van Mozart. Nu kan men daar tegenin brengen dat juist dit deel van Mozarts rijke oeuvre (met zijn kwartetten) lang niet zo populair is als zijn symfonieën, concerten, sonates en niet te vergeten zijn opera's, maar wie eenmaal ,,aan Mozart begint", 10,25 vrouw 11.30 vooruit, lez. Brussel Vlaams MAANDAG 7 MEI concU12S-!nLuf4 u 1200 Nws' I2'03 Licht Ltaht i 12,35 Landb kron' 12,42 fc m 12,5I) B^skron. 13.00 kT™ Kamermuz. 14.00 Schoolradio 15.45 17 0(1 lï'ïï Beursber WCS V. d. zieken les ltumu J LlcMe muz' 17,45 Franse sold 18 sn o symton«- ork. 18.20 V. d. fnrii. P°rlPro8r 19.00 Nws. 19.40 Sym fonle ork. ai,0<- Orkestconc Klankb 21,55 Gitaarspel Amus. ork. 22.35 Pon 23,00-23.15 V. d 22.00 volksmuz. zeelieden. sol. 21.30 Nws. 22,15 22,55 Nws. Hriissel Frans udttco MAANDAG 7 MEI 111? r 484 m 11,55 Gram- 13-00 Nws ork irIb gram 14'18 Gram 1503 Omroep- T inh* Operettemuz. 17,00 Nws. 17,15 uichte gram. 18,30 Muz. v d Oram. 19.05 Gev. ieugd 18.50 nw« onzt* mu7- 19'20 gram- 19.30 ws. 20,45 Orkestconc. 22 Jazzmuz. 22.55 Nws, 2,00 Wereldnws. 22,15 Teler nsieprnpramma NTS: MAANDAG 7 MEI 20.00 Journ. en weeroverz. VARA- 20 20 Achter het nws. 20.35 Amerikaanse tv- uim 21.25 Kom en dans!, wedstrijd tussen Engelse en Nederlandse dansparen: ballroom aansen en Latijns-Amerikaanse dansen 22,10 Spiegel der kunsten. NTS: 22.40-22.50 Rep. v. h. kon. bezoek aan Zeeland, Noordbra- bant en Limburg. VLAAMS BELG. 19,00 V. d. jeugd 19,30 Twee tekenfilmpjes 19,45 Culturele actuali teiten 20.00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30 Ballet voor debutanten 21.00 Rudi Carrell show 21,40 Litt. progr. 22,10 Nws. FRANS BELG. 18.30 V. d. kind. 19,00 Speelfilm 19,20 Sportprogr. 20.00 Nws. 20.30 Speelfilm 22.10 Uitz. van filosofie en leken- moraal 22,40 Nws. ,Dat lijkt mij wel het verstandigst," zei Perquin koel. „Juffrouw Vloemans, uw vader is in de kamer hiernaast, gaat u maar gauw naar hem toe. En zie, dat u zo gauw mogelijk thuiskomt en in bed." ,Ik heb die ring niet gestolen," kwam Fietje met een klein stemmetje, dat schor was van het huilen. ,,Ik had die ring nog nooit gezien voor die mensen hem uit dat pak haalden. Werkelijk niet!' Mevrouw Emilie Hulstein haalde nauw merkbaar de schouders op en schudde meewarig het hoofd. „Ga nu maar gauw naar huis, kind," zei Perquin vriendelijk. „We zullen al les wel uitzoeken, hoor." Hij wachtte tot Fietje Vloemans ver dwenen was en wendde zich toen naar mevrouw Hulstein, die aanstalten maak te om op te staan. ,.Een ogenblikje, mevrouw. U heeft verklaard dat dat meisje Vloemans een poging heeft gedaan u te chanteren.." „Een mislukte poging, mijnheer Per quin," corrigeerde zij. „Goed, een mislukte poging. Maar waarmee meende zij u te kunnen chan teren?" Mevrouw Emilie Hulstein lachte even. „Doet u mij het genoegen, mijnheer Per quin, en vraagt u dat aan juffrouw Vloe mans. Ik meen al een paar maal te hebben gemerkt dat u mijn waarheids liefde in twijfel trekt. Kom, juffrouw Klaaske." Juffrouw Klaaske schoot overeind en deed nerveuze pogingen haar handen in de zwart glacé handschoenen te wrin gen. „Dus. mevrouw, u wenst geen klacht in te dienen? Dat lijkt mij, als ik het zeggen mag, niet verstandig. Bij zo'n eerste vergrijp kan een voorwaardelijke veroordeling wonderen doen, vooral bij een jeugdige delinquente." „Ik wens geen klacht in te dienen," herhaalde Emilie Hulstein scherp. Dan zweefde ze, ongenaakbaar en hooghartig, in een wolk dure parfum, de deur uit, gehoorzaam gevolgd door het zwarte fi guurtje van juffrouw Klaaske. Even later was, na een korte maar heftige uiteenzetting met inspecteur Kla- wier, Perquin op weg naar de woning van Fietje Vloemans. Hij werd er ont vangen door een vader, die duidelijk liet blijken niet van plan te z(jn zijn dochter door wie dan ook te laten lastig vallen. „U hebt gezien, hoe het kind er aan toe was. Hoe kunt u verwachten dat u van haar in deze toestand ook maar een enkel verstandig woord loskrijgt? Wat die vrouw zei over chantage is klinkkla re onzin. Dat gelooft u toch zelf niet? Gelooft u het wel? Dat spijt mij, ik had u voor wijzer gehouden." „Luistert u eens, mijnheer Vloemans, u kunt mij nu beletten Fietje te zien en te spreken. Maar dat is immers alleen maar uitstel van executie. Ik kan, dra ik op het bureau ben, haar een op roep sturen. En haar laten halen, als zij niet uit eigen beweging komt. Als u daar de voorkeur aan geeft, mij ook goed." „Maar dat is toch eenvoudig onmen selijk, "viel de oude heer driftig in de re de. „Heeft dat arme kind al niet genoeg uitgestaan? Of gelooft u misschien ook Zegt dat Fiet die ring had weggenomen u het dan maar liever rechtuit." „Neen, dat geloof ik niet. Maar ik ge loof wel dat uw dochter iets weet, dat in verband staat met de moord op Ger- rit Hulstein. En dat het iets is, waarvan mevrouw Hulstein niet wil dat het be kend wordt. Dat is mijns inziens de eni ge manier om de hocus-pocus met die ringen te verklaren. Ik zou u willen raden, mijn heer Vloemans, laat Fiet open kaart spelen. Laat zij zeggen wat ze weet, voor het te laat is. Nu kan ze dat nog „Wat wilt u daarmee zeggen?" „Er kunnen iemand nog ergere din gen passeren dan het in de schoenen ge schoven krijgen van een diefstal, mijn heer Vloemans. Wilt u daar eens goed over nadenken? En laat u vooral uw dochter niet alleen. Geen ogenblik." „Maar. „Ik heb u géwaarschuwd, mijnheer Vloemans. U moet het zelf nu maar verder weten." Weer in de wagen bleef Perquin een tijd stil zitten, terwijl hij nadenkend voor zich uit staarde. Vervolgens trapte hij de starter ip en reed weg, de kant van de Heerengracht op. HOOFDSTUK XIX Zo is Emilie nu eenmaal Hoofdinspecteur Perquin liep snel de trap op van het betrekkelijk kleine huis, een van de weinige die nog niet tot kan toren waren omgebouwd, van Anne Hul stein. Een wat oudere vrouw, maar rap in haar bewegingen als een vieve klei ne terrier, opende de mooi bewerkte deur en keek hem vragend aan. Maar zodra ze de stevige vierkante gestalte van brigadier Van Tol achter hem zag, betrok haar gezicht. „Tjesses, u komt toch niet van de pe- lisie?" zei ze half fluisterend, liet er dan op volgen: „D'r is trouwens niemand thuis." Zij maakte mine de deur weer te sluiten, maar een hoge, zangerige stem riep: „Jo? Jo? Wie is daar?" De vrouw keek radeloos rond en ant woordde dan verwijtend: „Ik had ge zegd, asdat u niet thuis was. En ze wa ren wel weggegaan ook. Waarom moest u nou ook pesee weten, wie of dat er was?" „Maar Jo toch!" zei de stem half la chend. „Wat ben je toch een eigenge reid stukje mens. Wie zijn die ze en waarom wou je hen wegsturen? O!" Anne Hulstein was nu bijna aan het einde van de lange gang gekomen en had gezien wie de ze waren, over wie zij zoeven nog lachend sprak. Zij klemde de lippen even vast op elkaar, trok de schouders naar achteren en kwam recht op Perquin toe. „U had mijn zoon willen spreken, in specteur? Het spijt mij voor u, maar Huug is niet thuis." „Ik heb helemaal geen voorkeur, me vrouw. Ik veronderstel dat u mij even goed zult kunnen vertellen wat ik graag weten wil. Heeft u er op tegen dat wij binnenkomen?" Ze schudde het hoofd. „Volstrekt niet, inspecteur. Ik begrijp alleen niet wat ik u zou kunnen vertellen. Maar als u wilt meekomen? En deze heer? Wilt u dat hij bij ons 'gesprek aanwezig is?" „Als u daar geen bezwaar tegen hebt, heel graag mevrouw." „Waarom zou ik? Bij een verhoor zijn toch immers altijd minstens twee onder vragers nodig, nietwaar?" „Dit is geen verhoor, mevrouw Hul stein," zei Perquin, terwijl hij zich liet zakken in de lage fauteuil, die zij hem aanwees. Brigadier Cornelis van Tol be keek de hem aangeboden zetel ietwat schichtig. Hij was lang niet jong meer, gezet en ver van lenig. En hij had er gruwelijk het land aan een figuur te slaan. Als hij zich uit zo'n diepe fauteuil omhoog moest worste len, sloeg hij steevast een figuur. De fi guur van een op zijn rug gekeerde ke ver of schildpad. (Wordt vervolgd) De restauratie van de zogenaamde noodkist van Sint Servaas, in de vijfde eeuw bisschop van Maastricht, is vol tooid. Op zaterdag 12 mei zal de bis schop van Roermond, mgr. P. Moors de relieken van Sint Servaas wederom een plaats geven in deze reliekschrijn. De restauratie van de schrijn een produkt van de 12e-eeuwse edelsmeed kunst heeft drie jaar geduurd. Het De Maastrichtse reliekschrijn is het was de eerste keer dat herstel nodig was. meest gave exemplaar van dit soort in West-Europa. De Telefunkenserie „Berühmte Künstler, unsterbliche Musik" kreeg een nieuwe verrijking door een plaat met twee werken van Richard Strauss, sterk programmatische muziek in de strikt eigen stijl van de wel zeer vruchtbare componist. „Till Eulenspie- gels lustige Streiche" is wel het meest aansprekende werk, al kan men van mening zijn dat het andere, het mu zikale gedicht „Don Juan", sterker is. Beide zijn verhalen in muziek en het uitmuntende Berlijnse Philharmonisch Orkest brengt zowel de Uilenspiegel als Don Juan onder leiding van Keil- berth zo sprankelend en zo vol vertel kracht dat beide figuren al na de eer ste maten in levende lijve voor de luisteraars verschijnen. Daartoe leent de schalkse Tijl zich het best: men hóórt hem lachen, snel weglopen na een nieuwe streek en het gerinkel van scherven als Tijl dwars door het pottenkramen op de markt galloppeert is al even levens echt als de schildering van het rechts geding en Tijls (wel wat bar realis tisch uitgedrukte) laatste adem. Een puur stuk muziek van nog jonge da tum, dat behalve de verfijnde tech nische kwaliteiten die Richard Strauss eigen waren beslist ook indrukwekken de muzikale hoedanigheden bezit. De vertolking die de Berliner Philhar- moniker van Uilenspiegel geeft is pun tig, sprankelend 'en geestig, en Don Juan geeft het orkest de mogelijkheid in nu eens snelle en rake, dan weer brede en strikt afgewogen penseelstre ken het wel bijzonder bonte amoureuze avonturenleven van de held te schilde ren. Twee geheel verschillende en beide zeer gave presentaties. De weergave is even puik als die van de andere platen in deze serie. (Telef. TW 30235) Dirigent Rudolph Kem pe heeft ^ich steeds doen kennen als een vakkundige muzikant. Dat bewijst hij weer met de Saga-grammo foonplaat, die hij heeft gemaakt met het Sak sische Staatsorkest, het Münchener staatsope- ra-orkest en het staats- operakoor van Dres den. Orkestrale gedeelten uit Wagner Lohengrin en Meistersinger en uit Strauss' Rosenkavalier krijgen onder zijn direetie een vloeiende interpreta tie. Evenzeer is dat het geval met de koor-fragmenten. Een longplayer van de zeer goede middelmaat. (Saga XID 5117). (Advertentie) haalt de meeste vlekken uit de meeste stoffen! le KLAS B Quick-DCV, Spartaan '20-CVV, SVW- ONA, Gouda-Unitas, Laakkwartier-Xer- xes. le KLAS C WVV-Velocitas. le KLAS D Quick '20-DOS '19, Rigtersbleek-Hen gelo, WVC-ESCA, Dinxperlo-Quick (N.); Jonge Kracht-ZAC. le KLAS E Brabantia-Roosendaal, Boxtel-Tongelre, TOP-Alliance. 2e KLAS B Steenbergen-Internos. 3e KLAS B GUDOK-Concordia SVD, Vlijm. Boys- OJC, Baardwijk-WSC, Blauw Geel '38- RKSVA, RKJVV-RKDVC, St. Mich. Ges- tel-GVV. 3e KLAS C RKTVV-Hilvaria, SCO-RWB, WVO- Kaaise Boys. 3e KLAS D BSC-METO, RCS-Axel. 4e KLAS B Buren-RKOSC, Linge Boys-Rhode, Heusden-DESO, Haarsteeg-Zwaluw VFC, Zaltbommel-DSC, TGG-OVH. 4e KLAS E Velocitas '31-Berkdijk, Ons Vios-RK- Advertentie) SSS, Nieuwkuyk-SVG, ZIGO-Hierony- mus, SET-Gloria, GSBW-Nevelo. 4e KLAS F Raamsdonk-DHV, Mad. Boys-TAC, Zundert—Right 'Oh, Breda-Bavel, Groen Wit-Noordhoek. Virtus-Oudemolen. RESERVE le KLAS NOAD 3-Vlissingen 2, Willem II-PSV 3, TSC 2-BVV 2. Taxandria 2-Brabantia 2, NAC 3-de Valk 2, Internos 2-Middel- burg 2, RESERVE 2e KLAS A Eindhoven 3-Valkenswaard 2, SET 2- PSV 4. de Valk 3-DESK 2. RKTVV 2- Schijndel 2, LONGA 3-Brabantia 3. RESERVE 2e KLAS B Corn Boys 2-Axel 2, Veerse Boys 2- Middelburg 3. RESERVE 3e KLAS B RKDVC 2-ODC 2, TOP 2-GVV 2, Con cordia SVD 2-SARTO 2. (BETAALD VOETBAL) RESERVE le DIVISIE ZFC 2-Vitesse 2. Sparta 2-Volendam 2, Excelsior 2-Ajax 2, Rapid JC 2-Willem II 2, ADO 2-Go Ahead 2, Veendam 2- Feijenoord 2. PSV 2-NAC 2, Spel. En schede 2-Blauw Wit 2. RESERVE 2e DIVISIE NEC 2-BW 2, Roda Sport 2-Limbur- gia 2. Helmond 2-VVV 2. Wilhelmina3- LONGA 2. EXPERTS HANDELSCOMPAGNIE C V. DIEPENHORSTLAAN 9 m IC\A/I ItT til 070-983335 kijowljk een t.. tovergeit!" ,kom mee, dat moe- a. ,.D dat fluisterde Hinte ten we zien!" Voor7,ichtig slopen ze door het hoge gras achter de man en het dier aan en zagen hoe deze een ogenblik later door een half vermolmde deur in het fort verdwenen. „Kom gauw!" zei Hinter. „Nu gaat hij de geit vast omtoveren in een oli fant of nee, die kan niet in het fort." „Dan misschien in een kip," vond Minter, „dan heeft hij er ook nog eie ren van." „Stil nou!" Voorzichtig openden ze de deur en slopen naar binnen. Het was er erg donker, maar toen hun ogen er aan gewend waren, konden ze de geheim zinnige ruimte waarin ze terecht wa ren gekomen, wat beter onderscheiden. Muisstil verborgen ze zich in een nis. „Phoeaü" klonk het ineens. Minter en Hinter dachten niet anders of dit was het toverwoord dat de geit zou veranderen. Nu gebeurde er ook wel iets met de geit, maar hij werd geen kip. Integendeel, het dier brak open en er kwam een heel klein heer tje uit tevoorschijn, dat zich het zweet van het voorhoofd wies. „Het is warm daarbinnen. Hoepho ven," zei hij.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3