ANNE FRANKS
DAGBOEK
MODIEUS
HAAR
THUIS ZELF
UUEN
Zwart o
Wit
Miriter en Hinter en de zwiergeit
Vier dode
Krijgt ook Nederland
artiestengala
KLEUr.SPOELING
Theaterspeelt vanavond voor
t.v.
BONNETERIE/
LINGERIE
BLOUSES
Nieuwe kollektie
bedrukte pull-overs
en vesten
v.a.
o.a. K.I.O.
Baldus
Bückeburger
Diamanten terechti GEEN T.V.-REPORTAGE
NEDERLAND-IERLAND
JE ZIET ZE WEER
STEEDS HEER!!
ocpezecfi
POLY-COLOR
Luister naar
Terugblik
Radioprogramma s
Stern-feuilleton
Televisieprogramma
BEURS VAN AMSTERDAM
ItTOLSELET
A on. Olies
gevraagd in
lagere markt
DAGBLAD DE STEJ1 VAN VRIJDAG 4 MEI 196a
(Advertentie)
II
KARL GUTTMANN
(Advertentie)
een nationaal programma
wordt hedenavond om 20.30
uur door de NTS de televi
sie-versie van „Het achter
huis van Anne Frank" 01
het beeldscherm vertoond
I)e toneelrcgie van deze
VARA-produktie is in han
den van Karl Guttmann en
de televisieregie voert Willy
van Hemert. Deze uitzen
ding werd mogelijk dank zij
tie samenwerking met de
toneelgroep „Theater" en
mede dank zij de bemidde
ling van de theaterbureaus
Salisbury en Seba, die mr.
Hackct, mr. Spyros Skouras,
president van de 20th Cen
tury Fox, en de heer Otto
Frank bereid vonden voor
deze nationale herdenkings
avond een speciale toestem
ming tot deze t.v.-uitzending
te geven.
Ae hoofdrollen van Otto
Frank en Anne Frank zijn
dochter worden respectieve
lijk vertolkt door Rob de
Vries en Martine Crefcoeur.
Op 2 juli 1944 schreef het
vijftienjarige joodse meisje
Anne Frank, dat met haar
ouders en een paar andere
AMSTERDAM, DEN HAAG, UTRECHT,
Mayfair, Ginnekenstraat 44,
BREDA
De diamanten ter waarde van 19.500
pond sterling, die, zoals gemeld, onderweg
van Londen naar Parijs verdwenen zou
den zfyi. zijn toch in Parijs aange
komen, waar zij op een tentoonstelling
in het Louvre te zien zullen zijn. Zij
waren per post verzonden. Een vertra
ging bij de bestelling heeft het vermoe
den van diefstal doen ontstaan.
(Advertentie)
Goed
we krijgen dus een droge
en warme zomer. Het is beslist geen
larie, want professor Bauer, uit Duits
j land, heeft het zélf gezegd. En het
is dan ook in alle kranten gekomen,
ni et als bewijs van de genegenheid
die de redactie haar lezers toedraagt
en waaruit het begrijpelijke verlangen
I zou voortspruiten hen plezierige din
gen in het vooruitzicht te stellen,
maar echt gewoon als hard nieuws.
Aan welke kanten van de Alpen de
regen deze zomer van plan is te vat
en weet professor Bauer vrij nauw-
1", h}-> is zo vriendelijk dit
Publiekelijk bekend te maken opdat
er m ds vakantieplannen reke-
jjlw mee kunnen houden. Een in dit
IJZ In°gelijk enigszins vreemde bij
komtdigheid is het feit dat aan de
,nZZte!1 aan de vakantiegangers
I ™Z*\t'le?evoead dat zi->- .<als ze het
goed bekijken", op goed weer kunnen
,Jlirtenar Professor Bauer heeft
he!* ïen kleine uitwijkmogelijk-
neia. Mocht het aan uw kant van de
Alpen juist de hele maand onafge-
oken gieten, dan hoeft dat niet pro-
I' ®'°.r Bauers schuld te zijn. Dan
u het niet goed bekeken. Dan
jj u °f toch net de verkeerde kant
u t v.rkeerde maand gekozen.
Het sterkst vind ik het argument
•■dat ook uit de ontwikkeling van het
weer in 1962 tot een overwegend dro
ge zomer kan worden besloten". Het
aeeft mij persoonlijk gestaafd in mijn
overtuiging dat ik de weersvoorspel-
»n ook volmaakt wetenschappe-
'u* aanpak. „Een sof van een voor-
thar". klaagt mijn vrouw geregeld en
dan antwoord ik daarop dat we dan
'en dus) een prachtige zomer krij
gen. Eerlijk is eerlijk, immers. Boven
dien hebben we vorig jaar al een vol
komen verregende zomer moeten slik
ken. Nou, dan is het toch duidelijk
dat we dit jaar een heerlijk warme,
zonnige, droge en plezierige zomer
krijgen. En misschien valt hij zelfs
wel precies in een middagpauze.
praet-maecker
I Ae voetballiefhebbers zijII de laatste
AJ jaren reeds gewend geraakt aan de
mededelingen van interlandwedstrijden,
welke niet op het beeldscherm worden
vertoond. Hoewel de wedstrijd Neder-
land-Noord-Ierland op woensdagavond
9 mei wordt gespeeld en de voetbal
bonden dus geen excuus kunnen aan
voeren dat er op hetzelfde ogenblik
andere wedstrijden worden gehouden,
staat het vrijwel vast dat ook deze in
terland niet op de beeldbuis verschijnt.
De VPRO zal in plaats daarvan nu een
Engelse documentaire over Frankrijk
vertonen.
lotgenoten ondergedoken was in het
achterhuis boven haar vaders kantoor
aan een van de Amsterdamse grachten,
de laatste woorden in het dagboek dat
haar vader haar geschonken had: „Als
je dit dagboek vindt, bewaar het dan
goed, want later hoop ikDaar
mee eindigt het, want het later is voor
het meisje Anne Frank niet gekomen,
zoals het ook niet gekomen is voor mil
joenen anderen, die alleen om hun ge
boorte opgeofferd zijn aan de hysterie,
die uit een waanzinnig brein ontsproot.
TTet dagboek werd inmiddels in prak
tisch alle talen uitgegeven; het is
bewerkt tot een toneelstuk en er is
een film van gemaakt. De zuiverheid
van deze kinderlijke taal, ook van de
gedachten van een jong, levenslustig
meisje, aan wie het niet vergund was
het leven ook te leven, heeft overal
diepe ontroering, verslagenheid en
schaamte teweeggebracht.
De televisie-uitzending van „Het dag
boek van Anne Frank" op deze bij
zondere avond is zeker niet bedoeld
om oude wonden open te rijten of om
opnieuw haat te zaaien. Wat immers
als een helder licht door dit gehele
menselijke document heenstraalt is deze
TUBE
1.95
Het programma begint om 19.50 uur
met een NTS-reportage van de nationale
dodenherdenking op de Waalsdorper-
vlakte. Na een pauze volgt om 20.15 uur
het journaal en de hoofdschotel van de
avond vormt om 20.30 uur een opvoering
door de toneelgroep „Theater" van het
bekende toneelspel ,.Het dagboek van
Anne Frank", onder regie van Karl Gutt
mann en Willy van Hemert. Medespe
lenden zijn: Rob de Vries, Jenny van
Maerlant, Kitty Courbois en Martine
Crefcoeur, Hans Tiemeyer, Enny Mols-
de Leeuwe, Jules Croiset, Bernard Droog
Jacques Snoek en Mia Goossen.
Op Hilversum I (402 m - fm 92.6 MHz
kan. 19) wordt evenals op Hilversum II
om 19.30 uur t.g.v. de vooravond van
de bevrijdingsdag een nationaal pro
gramma uitgezonden. Om 19.30 een pro
gramma onder de titel ..Wij waren acht
tien in getal", gebaseerd op het gedicht
van Jan Campert, uitgezonden. Om 19.58
volgt de inleiding tot de herdenking op
de Dam en om 20.00 uur twee minuten
stilte. Om 20 04 uur wordt de compositie
Psalm IX van H. Andriessen uitgevoerd.
De VPRO zendt om 20.25 uur „De joodse
vrouw" van Brecht uit. Om 21.00 uur
zin uit het dagboek zelf: „Ondanks al- speeit het Quartetto Italiano. Om 21.55
111-„4J ,1. 1. „41 ex ex v. T„,x_
les geloof ik nog steeds aan de inner
lijke goedheid van de mens
uur 'zingt het omroepkamerkoor. Ten
slotte is' er om 23.10 uur het luchtig
voorspel tot een lang weekeinde.
Op Hilversum II (298 m - fm 96.8 MHz
kan. 33) is om 19.30 uur hetzelfde natio
naal programma als op Hilversum I. Om
20.25 uur musiceert voor de NCRV het
Amsterdams kamerorkest. Onder de titel
„God zal alle tranen afwissen" volgt
om 20.40 uur een programma van gees
telijke koorwerken. Daarna volgt om
21.05 uur een klankbeeld over het derde
oorlogsjaar. Jan Schmitz geeft om 22.00
uur een orgelconcert en om 23.00 uur
musiceert het Amsterdams kamerorkest.
„Nog iets voor de rondvraag",
heette het televisiespel, waarmee de
NCRV gisteravond in afwijking van
het programma opende. Een typisch
mannenspel van George Ross en Camp
bell Singer, dat door Alfred Pleiter voor
de televisie wérd bewerkt en vertaald
en dat werd gespeeld onder regie van
Peter Holland. Het spel had betrekking
op de concurrentiestrijd van twee textiel
bedrijven in Engeland.
Het spel kon bogen op een interessante
en dikwijls boeiende dialoog en op knap
pe acteerkunst. De negen mannen, die
in dit spel een bepaalde rol hadden toe
bedeeld gekregen, speelden voor wat zij
waard waren: zo kregen de kijkers ver
schillende typische karakters op het
scherm uitgebeeld yan serieus tot ge
moedelijk, van handig tot dom, van on
gemanierd tot beschaafd. Er ontwikkel
de zich een boeiend samenspel, dat na
spannende elementen leidde tot een cli
max, die de kijkers niet anders dan te
vreden zal hebben gestemd.
De NCRV-televisie-sectie bewees met
dit spel voor de zoveelste maal tot voor
treffelijke prestaties in staat te zijn.
Waarschijnlijk om jongere kijkers beel
den over de mensonterende jodenver
volging door de Duitsers in de oorlog
te besparen, bracht men deze documen
taire over de oorlog later op de avond.
Het was de negende uitzending in de
serie „De Bezetting", in samenwerking
•met het Rijksinstituut voor Oorlogsdo
cumentatie, samengesteld en op deskun
dige wijze gepresenteerd door dr. L. de
Jong. Zij, die gisterenavond de docu
mentaire zagen een documentaire die
beslist niet op haatgevoelens of onge
zonde sensatie was gebaseerd, zullen
het ongetwijfeld met ons eens zijn, dat
het goed is te vergeven, maar niet te
vergeten.
Hilversum I 402 m.
VRIJDAG 4 MEI
AVRO: 12,00 Lichte muz. en zang 12,20
RegeringsuitzVoor de landb. 12,30 Land
en tuinb.meded. 12,33 Sport en prognose
12,50 Pianospel 13,00 Nws. 13,15 Meded. en
gram. 13,25 Beursber. 13,30 Lichte muz. 14,00
Rotterdams Harpkwintet 14,40 Boekbespr.
v.d. jeugd 15,00 Kamermuz. 15,10 De twee
minuten, beschouwing 15,20 Radio Filharm.
orkest VARA. 16,00 Grepen uit de muziek
geschiedenis, muz. lez. 16,30 V.d. zieken
17,00 Radio Filharm. orkest en harpsoliste
17,50 Act. 18,00 Nws. 18,15 Politieke lez. 18,25
VOORBEREIDING
Een man, die in de strafgevan
genis van de staat Michigan te
Marquette zijn straf uitzit, veegt
elke week zijn cel schoon en scheert
zich zo keurig mogelijk, voordat
hij de wekelijkse brief van zijn
vrouw gaat zitten lezen.
IDEE
De burgemeester en zjjn wethouders
van Dugerzin (Wales) hebben besloten
tot het einde van het lopende belas
tingjaar geen salaris op te nemen,
om op die manier het kastekort der
gemeente te helpen verlichten.
VEEL
Ambtenaren hebben bekendgemaakt,
dat Tokio het getal van tien miljoen
inwoners heeft bereikt. Wanneer dit
precies gebeurd is en door welke
geboorte, is niet bekend. „Daar zou
den we een stopwatch voor nodig
hebben. De bevolking stijgt met 500
zielen per dag," zei men-
LASTIG
Een houthandelaar uit New York
werd dezer dagen in zijn eigen
brandkast opgesloten. Hij moest de
politie het combinatiecijfer voor het
veiligheidsslot door de stalen deur
toebrullen voordat men hem uit
zijn netelige positie kon bevrijden.
„In Gods naam beweeg je niet."
De directeur van het circus Boltini stelt
momenteel alles in het werk om ook
Nederland een „artiestengala" te schen
ken, naar het voorbeeld van het Franse
„Grand gala d'artistes", dat in Parijs
telkenjare wordt gepresenteerd en
waarvan de opbrengsten ten goede ko
men aan oude artiesten. De Frémsen
kennen deze traditionele uitvoering,
waaraan de grootste en bekendste kun
stenaars uit dit land meewerken, al
sinds 32 jaren. In maart j.l. zag het
Parijse publiek hoe Juliette Greco spe
ciaal een trapezenummer voor deze
jala-avond had ingestudeerd. Momen-
,eel voert de heer Boltini onderhande-
ingen met Willy Alberti en zijn doch-
die een olifantennummer zouden
£aan verzorgen, terwijl de gebroeders
gieter, Ton en Luc Lutz voor de ko
mische intermezzi zorg dienen te dra-
fen. De bekende bandleider Theo Uden
lasman is gevraagd voor een staaltje
baardendressuur, en tv-regisseur Frits
Butzelaar verklaarde zich bereid als
bud-atleet van „Hellas" een stukje
luchtacrobatiek weg te geven. Bueno
de Mesquita en Rudi Carrell wilden
niets loslaten over de wijze waarop zij
lan dit programma mee zouden wer-
cen, maar Rijk de Gooyer had zich ter
Deschikking gesteld voor een staaltje
eeu wendressuur
De jonge Hulstein heeft eerst zijn
aanwezigheid in de tuin verzwegen en
pas toen hij tot de ontdekking kwam
dat ik ervan wist, zijn lezing van het
gebeurde gegeven. Ik ben het volkomen
met je eens, wanneer je zegt dat dit
afbreuk doet aan de betrouwbaarheid
van zijn verklaring.
Mevrouw Emilie Hulstein heeft, de
eerste maal dat ik haar zag, ver
klaard niel aan de mogelijkheid van
moord te geloven. Bij ohze tweede ont
moeting zei ze er zeker van te zijn dat
de jonge Hulstein de moordenaar was,
maar geen bewijzen te hebben. Bij het
derde bezoek - zij had mij laten vragen
te komen naar aanleiding van een door
haar ontvangen anonieme brief - wist
ineens te zeggen dat ze niet alleen
de jonge Hulstein duidelijk had horen
fluiten, maar ook brokstukken van een
gesprek tussen haar man en zijn neef
had opgevangen, die voor Huug Hul
stein zwaar belastend waren. Als dat
werkelijk waar is, waarom heeft zij mij
dat dan niet de eerste keer dat ik haar
zag gezegd? Het spijt mij, Dorrepaal,
maar ik kan met de beste wil ter we
reld de verklaringen van mevrouw
Emilie Hulstein, die onder elkaar weer
flink verschillen, niet voor betrouwbaar
der houden dan die van Huug Hulstein."
„Wilt u daarmee zeggen dat mevrouw
Hulstein opzettelijk een valse verkla
ring aflegt?"
„Mevrouw Hulstein zou je een derge
liike omschrijving hoogst kwalijk nemen
beste kerel. Als mocht blijken dat die
verklaring werkelijk bezijden de waar
heid is, zou zij hetzelfde excuus bij de
hand hebben. Zij zou spreken over een
de grond onschuldige, ja, zelfs ver
dienstelijke krijgslist."
„Maar hoe denkt u dan ooit in staat
te zijn deze zaak rond te krijgen
Angst en ergernis streden om de voor
rang in Marinus Dorrepaals stem. „Aan
de ene kant staan de verklaringen van
de man die hoogst waarschijnlijk de
dader is en aan de andere kant die
van een hysterische vrouw, die iemand,
wie dan ook, gestraft wil zien voor de
moord op haar man!"
„Geen hysterische vrouw, Dorrepaal,
vergis je daar alsjeblieft niet in. Als
er iets bestaat dat Emilie Hulstein niet
dan is dat zeker hysterisch. En ze
wil niet, zoals jij zegt, iemand, wie dan
ook, gestraft zien, maar wel degelijk
een bepaalde persoon, haar mans neef,
Hugo Hulstein."
„Omdat zij in hem de schuldige ziet."
„Misschien. In allen gevalle wil zij in
hem de schuldige zien."
,,U schijnt mevrouw Hulstein al even
hard te wantrouwen als de jonge Hul
stein, wat haar waarheidsliefde betreft."
„Vind je dan dat ik er na deze brief
geen reden toe heb? En dit is niet het
eerste staaltje, dat ik meemaak van
haar opvattingen en wijze van redene
ren."
„Ja, neemt u mij niet kwalijk, maar
dan zie ik werkelijk geen weg om hier
uit te komen. We zullen wel nooit zo
gelukkig zijn iemand te vinden, die de
door mevruow Hulstein opgevangen
woorden ook gehoord heeft. De officier
van justitie heeft ditmaal dan toch eens
gelijk. We hadden beter gedaan maar
niet in dit zaakje te roeren. Ofschoon
ik aan de andere kant niet kan inzien
wat er nu eigenlijk aan de aanwijzin
gen tegen de jonge Hulstein ontbreekt,
als we geloof hechten aan mevrouw
Hulsteins verklaringen."
„Ik dacht dat ik je nu toch wel dui
delijk had uiteengezet, Dorrepaal, waar
om we dit niet kunnen doen. Daarbij
komt ook nog, en dat weegt mij bijzon
der zwaar, het ontbreken van elk mo
tief. Waarom zou die Huug Hulstein
zich nu zo'n massa moeite hebben ge
geven zijn oom te vermoorden? Je slaat
toch niet aan het moorden zo bij wijze
van tijdpassering? Als ik ook maar een
schijn of schaduw van motief kon ont
dekken, zou ik in staat zijn het niet
kloppen van mevrouw Hulsteins verkla
ringen minder ernstig te nemen. Maar
zolang ik dat motief niet vind, vertik ik
het te arresteren. Begrepen?"
„Dank u, inspecteur, volkomen. Ik
vraag mijzelf alleen maar af wat u
zult doen om uit deze impasse te gera
ken?"
,Net zo lang zoeken en snuffelen tot
ik een motief voor deze moord heb ge
vonden. Zodra het motief mij bekend
is, kan ik ook de moordenaar vinden.
Tenslotte moet hij behoren tot die klei
ne groep van personen, die toegang
hadden tot de aquariumkamer."
„Hij zou ook de nacht voor Hulsteins
dood binnengedrongen kunnen zijn."
,,Neen, want er waren geen sporen
van braak."
„Een valse sleutel?"
„Mijn beste Dorrepaal, geloof je nu
werkelijk dat we aan die mogelijkheid
niet hebben gedacht? Maar dat onder
zoek is doodgelopen. Nog iets te vra
gen?"
„Ja, ik begrijp best dat u mij een
eigenwijze hurk vindt," barstte de jon
ge inspecteur uit. „Maar ik kan het
eenvoudig niet aanzien dat u hoe lan
ger hoe dieper...nu ja..."
„Dat ik hoe langer hoe dieper in de
puree raak. wil je zeggen?" vroeg Per-
quin vriendelijk.
Marinus Dorrepaal knikte. ..U weet
wel dat er altijd gekletst wordt. En de
helft kun je gerust naast je neerleggen,
dat weet ik zelf ook wel. Maar dit
komt van een kant...degene die mij
heeft gewaarschuwd is geen klets. Hij
zou zelf wel bij u zijn gekomen, maar
er zijn nu eenmaal redenen waarom hij
er beter buiten kan blijven..." Hij keek
zijn chef radeloos aan, zijn frisse jon
genskop rood van verlegenheid.
„Ga maar verder," zei deze bemoe
digend, „ik begrijp het best. Het is de
eerste keer niet."
„De zaak zit zo, ziet u, mevrouw
Hulstein gebruikt al haar invloed, en
dat is heel wat, om de leiding van het
onderzoek naar haar mans dood aan
VADER EN DOCHTER ALBERTI
olifantennummer.
Verwoerdt te doen toevertrouwen. De
officier heeft er al met commissaris
Van Waveren over gesproken. Maar,
ere wie ere toekomt, de oude baas heeft
zich schrap gezet. Hij heeft gezegd dat
hij in zijn hele loopbaan nooit iets goeds
had gezien van dat soort veranderingen,
Dat u werkelijk wel capabel was de
zaak rond te krijgen, het was tenslotte
uw eerste moordzaak niet. De officier
was erg in zijn wiek geschoten. Maar
hij was zo goed niet of hij moest de
commissaris zijn zin geven. Werkelijk,
inspecteur, ik had nooit gedacht dat er
zoveel pit in de oude baas zat. Maar
op het eind zal hij toch wel moeten
toegeven. Als hij het nog een goede
week rekken kan, is het mooi. Hij wou
er met u niet over praten, om u niet
het gevoel te geven dat u werd opge
jaagd, denk ik, maar ik meende dat
het toch beter was als u wist waar i
stond. Ik ben bang, dat ik het erg on
handig heb aangepakt...Ziet u, ik dacht,
ik hoopte u te doen inzien dat een ar
restatie van die jonge Hulstein in de
gegeven omstandigheden geheel gerecht
vaardigd was. Het gekke is, dat ik er
nu zelf niet zo zeker meer van ben.
Ik...tjasses, wie is daar toch zo aan
het brullen? Het lijkt wel een dronken
bootwerker!"
Lichte orkestmuz. en zangsoliste 18,50 De
puntjes op de i, praatje 19,00 V.d. kind.
19,10 Meisjeskoor Nationaal progr.: 19.30
Wij waren achttien in getal, herdenkings
progr. 19,58 InJ. tot de herdenking op De
Dam te Amsterdam 20,00 Stilte op De Dam
20,02 Wilhelmus 20,04 Psalm IX. uitgevoerd
door Groot Omroepkoor en Omroeporkest
en tenor VPRO: 20,25 De joodse vrouw,
hoorspel 20,55 Nieuws VARA: 21,00 Ka
mermuz. 21,25 Grote en kleine problemen
van deze tijd, gesprek 21,55 Omroep-kamer-
koor 22,15 Buitenl. weekoverz. 22,30 Nws,
VPRO: 22,40 Lit. progr. VARA: 23.00 So
cialistisch nws. in Esperanto 23,10 Rustig
voorspel tot een lang weekeinde (gr.) 23,55-
24,00 Nws.
ZATERDAG 5 MEI
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,23
Lichte gram. 8,00 Nws. en postduivenber,
8,19 Muz. ochtendpost (gr.) 8,35 Van de
voorpagina, praatje 8.40 Gram. 8,50 Weg
wijs, tips voor toeristen 9,00 Gym. v.d,
vrouw 9.10 Kerkorgelmuz. (gr.) 9,35 Wa-
terst. 9.40 Vocaal vrouwenens. VPRO:
10,00 Samen thuis, praatje 10,05 Morgenwijd.
VARA: 10,20 Lichte muz. 10,50 Tentoon
stellingsagenda 10,55 Jazzmuz. 11,20 Sport
11,45 Lichte gram. 11,45 Lichte orkestmuz,
en zang.
Hilversum II 298 m.
VRIJDAG 4 MEI
NCRV: 12,00 Verpozingsmuz. rond de der
tiger jaren 12.30 Land. en tuinb.meded. 12,33
Koorzang 12,50 Gram, en event, act. 13,00
Nws. 13.15 Lichte gram. 13,45 Koperorkesten
(gr.) 14,05 Schoolradio 14,25 Strijkoctet (gr.)
15,05 Gew. muz. (gr.) 16,00 Klavecimbelrec.
16,15 Bloemen en planten, praatje 16,30
Tenor, hoorn en piano 16,45 Klass. muz. (gr.)
17,00 Voordracht 17,20 Vocaal ens. 17,40
Beursber. 17,45 Koperork. 18,20 De hangmat
18,50 Regeringsuitz.: De betekenis van het
buurtwerk, door drs. B.C.H. Verdoes van
het ministerie van Maatschappelijk Werk
19,00 Nws. en weerber. 19,10 Op de man af,
praatje 19,15 Radiokrant Nationaal progr.:
19.30 Zie Hilversum I NCRV: 20,25 Klass.
muz. (gr.) 20.40 Geest, koorwerken 21,05
Klankbeeld over Nederland in het derde
oorlogsjaar 21.40 Omroeporkest: moderne
muz. 22.00 Orgelrec. 22,30 Nws. en SOS-ber.
22,40 Wijd als de wereld, lez. 23.00 Kamer
orkest en solist 23,40 Klass. muz. (gr.)
23,55-24.00 Nws.
ZATERDAG 5 MEI
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Geest, liederen 7,30
V.d. jeugd 7,45 Morgengeb. en overw. 8,00
Nws. 8.15 Pluk de dag (gr.) 8.50 Van en
voor bejaarden 10,00 V.d. kleuters 10,15
Klass. muziek (gr.) 11,00 V.d. zieken 11,45
Orgelconcert (gr.)
Brussel Vlaams
VRIJDAG 4 MEI
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Filmmuz. 12,30
Weerber. 12,35 Gevar. muz. 12,50 Beurs-
kron. 13.00 Nws. 13,15 Hammondorgel en zang
14,00 Kamermuz. 15,00 Amus.concert 15,45
Lichte gram. 16,00 Beursber. 16,06 Vioolrec.
16,35 Lichte orkestmuz. 17,00 Nws. 17,15
Lichte gevar. gram. 18,00 Orkestmuz. 18,20
V.d. sold. 18,50 Sportprogr. 19,00 Nws. 19.45
Kroniek van de bond der grote gezinnen
20,00 Omroepsymfonie-ork. en sol. (In de
pauze: De zeven kunsten) 22,00 Nws. 22,15
Jazzmuz. 22,55-23,00 Nws.
Brussel Frans
484
Nws.
15.03
16,08
VRIJDAG 4 MEI
11,55 Gram. 12,03 Chansons 13.00
m:
13,15 Gevar. muz. 14,03 Belg. muz.
Lichte muz. van Belg. componisten
Operamuz. 17,00 Nws. 17,15 Folklore
19,30 Nws. 20,00 Koorzang 21.45 Gram. 22,00
Wereldnws. 22,15 Chansons 22,55 Nwi.
VRIJDAG 4 MEI
Nationaal progr.: 19,50 Dodenherdenking
20,10 Pauze 20,15 Journaal en weeroverz.
VARA: 20,30 Dagboek van Anne Frank,
toneelstuk.
VLAAMS BELGIë: 19,00 Lekenmoraal en
filosofie 19,30 Vd. vrouw 20,00 Nws. 20,25
Het manneke 20,30 TV-spel 22,00Progr. met
filmnws en nwe films 22,45 Nws.
FRANS BELGIë: 18.30 V.d. jeugd 19.00
Nwe films 19.30 Documentair progr. 20,00
Nws. 20,30 TV-spel 21,50 Kunstkron. 22,30
Nieuws.
(Advertentie)
(Wordt vervolgd)
Degelijkheid en distinctie
gaan schitterend samen in
een Wolseley- een wagen
van stijl en standing.
BUY
WOLSELEY
Importeur
DIRK m MARK
AMSTERDAM TEL. 72 92 55
De belangstelling ter beurze is gister
middag vrijwel alleen uitgegaan naar de
hoek waar de aandelen Kon. Olie ver
handeld worden. Er bestond goede vraag
voor deze stukken van zowel het publiek
als van buitenlandse zijde. De prijs voor
dit fonds liep op van f 141 bij de opening
tot f 141,40. De vorige slotkoers was
f 140,10. Toch waren er op dat moment
nog geen bijzonderheden uit de jaar
vergadering van de Kon. Shell groep
bekend. Hiervoor bestond ter beurze
grote belangstelling. In de overige hoeken
van de internationale waarden was het
uiterst stil. Wall Street zette woensdag
het koersherstel van dinsdag niet verder
voort, zodat het Damrak van die zijde
geen enkele steun ondervond. Daar ook
de Westduitse beurzen gisteren lagere
koersen te zien gaven, kon Amsterdam
moeilijk, aldus de beurs, een vaste ten
dentie voor de hoofdfondsen aan de dag
leggen. Men stelde zich dan ook tevreden
met de merendeels bescheiden koers
verliezen, uitgezonderd dan voor Kon.
Olie- In de scheepvaartsector schommel
den de koersen rond het vorige slot-
niveau. In de staatsfondsenhoek over
heerste het aanbod.
'59
'47
2-5
3-5
4'i
993g
993fc
3'i
9034
893 g
A
3661 i
366
cA
713
708 li
GBA
8643;
859'i
cA
169.80
163.85
A
140.15
141.45
A
144';
144
A
387! a
384
cA
935
925
Ned.
Ned.
AKU
Hoogovens
Philips
Unilever
Kon. Olie
Scheepv. Un»
A'dam Bk
Kon. Zout
NABEURSKOERSEN
TELEFONISCH AVONDVERKEER
AKU Kon. Olie 141.80-144.20. Phi
lips 861-864: Unilever 163.50-164.20, Hoog
ovens 712-714.
Juist op tijd hadden Minter en Hin
ter het vlot afgeduwd. Veldwachter
Zeeg kon hen niet meer bereiken en
stond tierend op de kant.
„Ik zal de politiemacht van Graven-
strueel en Diemp alarmeren!" dreigde
hij over het water, „die zullen jullie
wel te pakken krijgen!"
Minter en Hinter trokken zich niets
van hem aan en boomden naar het
fort aan de overkant, waar ze veilig
waren. Het gras reikte tot hun kin en
het was er vreemd stil. In jaren was
er niemand geweest.
Getweeën gingen ze op verkenning
uit. Ze slopen tussen de klaprozen en
rond hoge braamstruiken, langs knoes
tige bomen en over een oud hek, maar
plotseling bleven ze staan. Van achter
het fort klonk een uiterst vreemd ge
mekker. Of geblaat, of geloei.
„Dat is een beest, dat blekkert of
bloeit," zei Hinter.
„Het is geen schaap en geen geit,"
zei Minter. „Het is vast een dier dat
wij nog niet op school gehad hebben.
Een scheip of gaat, denk ik."
Ze liepen verder, en kwamen aan de
achterzijde van het fort. Daar zagen
ze tot hun verbazing een man, die be
zig was een vlot aan de oever vast te
maken en op dat vlot stond een geit,
die zich heel vreemd gedroeg..