ANNE FRANKS DAGBOEK MODIEUS HAAR THUIS ZELF UUEN Zwart o Wit Miriter en Hinter en de zwiergeit Vier dode Krijgt ook Nederland artiestengala KLEUr.SPOELING Theaterspeelt vanavond voor t.v. BONNETERIE/ LINGERIE BLOUSES Nieuwe kollektie bedrukte pull-overs en vesten v.a. o.a. K.I.O. Baldus Bückeburger Diamanten terechti GEEN T.V.-REPORTAGE NEDERLAND-IERLAND JE ZIET ZE WEER STEEDS HEER!! ocpezecfi POLY-COLOR Luister naar Terugblik Radioprogramma s Stern-feuilleton Televisieprogramma BEURS VAN AMSTERDAM ItTOLSELET A on. Olies gevraagd in lagere markt DAGBLAD DE STEJ1 VAN VRIJDAG 4 MEI 196a (Advertentie) II KARL GUTTMANN (Advertentie) een nationaal programma wordt hedenavond om 20.30 uur door de NTS de televi sie-versie van „Het achter huis van Anne Frank" 01 het beeldscherm vertoond I)e toneelrcgie van deze VARA-produktie is in han den van Karl Guttmann en de televisieregie voert Willy van Hemert. Deze uitzen ding werd mogelijk dank zij tie samenwerking met de toneelgroep „Theater" en mede dank zij de bemidde ling van de theaterbureaus Salisbury en Seba, die mr. Hackct, mr. Spyros Skouras, president van de 20th Cen tury Fox, en de heer Otto Frank bereid vonden voor deze nationale herdenkings avond een speciale toestem ming tot deze t.v.-uitzending te geven. Ae hoofdrollen van Otto Frank en Anne Frank zijn dochter worden respectieve lijk vertolkt door Rob de Vries en Martine Crefcoeur. Op 2 juli 1944 schreef het vijftienjarige joodse meisje Anne Frank, dat met haar ouders en een paar andere AMSTERDAM, DEN HAAG, UTRECHT, Mayfair, Ginnekenstraat 44, BREDA De diamanten ter waarde van 19.500 pond sterling, die, zoals gemeld, onderweg van Londen naar Parijs verdwenen zou den zfyi. zijn toch in Parijs aange komen, waar zij op een tentoonstelling in het Louvre te zien zullen zijn. Zij waren per post verzonden. Een vertra ging bij de bestelling heeft het vermoe den van diefstal doen ontstaan. (Advertentie) Goed we krijgen dus een droge en warme zomer. Het is beslist geen larie, want professor Bauer, uit Duits j land, heeft het zélf gezegd. En het is dan ook in alle kranten gekomen, ni et als bewijs van de genegenheid die de redactie haar lezers toedraagt en waaruit het begrijpelijke verlangen I zou voortspruiten hen plezierige din gen in het vooruitzicht te stellen, maar echt gewoon als hard nieuws. Aan welke kanten van de Alpen de regen deze zomer van plan is te vat en weet professor Bauer vrij nauw- 1", h}-> is zo vriendelijk dit Publiekelijk bekend te maken opdat er m ds vakantieplannen reke- jjlw mee kunnen houden. Een in dit IJZ In°gelijk enigszins vreemde bij komtdigheid is het feit dat aan de ,nZZte!1 aan de vakantiegangers I ™Z*\t'le?evoead dat zi->- .<als ze het goed bekijken", op goed weer kunnen ,Jlirtenar Professor Bauer heeft he!* ïen kleine uitwijkmogelijk- neia. Mocht het aan uw kant van de Alpen juist de hele maand onafge- oken gieten, dan hoeft dat niet pro- I' ®'°.r Bauers schuld te zijn. Dan u het niet goed bekeken. Dan jj u °f toch net de verkeerde kant u t v.rkeerde maand gekozen. Het sterkst vind ik het argument •■dat ook uit de ontwikkeling van het weer in 1962 tot een overwegend dro ge zomer kan worden besloten". Het aeeft mij persoonlijk gestaafd in mijn overtuiging dat ik de weersvoorspel- »n ook volmaakt wetenschappe- 'u* aanpak. „Een sof van een voor- thar". klaagt mijn vrouw geregeld en dan antwoord ik daarop dat we dan 'en dus) een prachtige zomer krij gen. Eerlijk is eerlijk, immers. Boven dien hebben we vorig jaar al een vol komen verregende zomer moeten slik ken. Nou, dan is het toch duidelijk dat we dit jaar een heerlijk warme, zonnige, droge en plezierige zomer krijgen. En misschien valt hij zelfs wel precies in een middagpauze. praet-maecker I Ae voetballiefhebbers zijII de laatste AJ jaren reeds gewend geraakt aan de mededelingen van interlandwedstrijden, welke niet op het beeldscherm worden vertoond. Hoewel de wedstrijd Neder- land-Noord-Ierland op woensdagavond 9 mei wordt gespeeld en de voetbal bonden dus geen excuus kunnen aan voeren dat er op hetzelfde ogenblik andere wedstrijden worden gehouden, staat het vrijwel vast dat ook deze in terland niet op de beeldbuis verschijnt. De VPRO zal in plaats daarvan nu een Engelse documentaire over Frankrijk vertonen. lotgenoten ondergedoken was in het achterhuis boven haar vaders kantoor aan een van de Amsterdamse grachten, de laatste woorden in het dagboek dat haar vader haar geschonken had: „Als je dit dagboek vindt, bewaar het dan goed, want later hoop ikDaar mee eindigt het, want het later is voor het meisje Anne Frank niet gekomen, zoals het ook niet gekomen is voor mil joenen anderen, die alleen om hun ge boorte opgeofferd zijn aan de hysterie, die uit een waanzinnig brein ontsproot. TTet dagboek werd inmiddels in prak tisch alle talen uitgegeven; het is bewerkt tot een toneelstuk en er is een film van gemaakt. De zuiverheid van deze kinderlijke taal, ook van de gedachten van een jong, levenslustig meisje, aan wie het niet vergund was het leven ook te leven, heeft overal diepe ontroering, verslagenheid en schaamte teweeggebracht. De televisie-uitzending van „Het dag boek van Anne Frank" op deze bij zondere avond is zeker niet bedoeld om oude wonden open te rijten of om opnieuw haat te zaaien. Wat immers als een helder licht door dit gehele menselijke document heenstraalt is deze TUBE 1.95 Het programma begint om 19.50 uur met een NTS-reportage van de nationale dodenherdenking op de Waalsdorper- vlakte. Na een pauze volgt om 20.15 uur het journaal en de hoofdschotel van de avond vormt om 20.30 uur een opvoering door de toneelgroep „Theater" van het bekende toneelspel ,.Het dagboek van Anne Frank", onder regie van Karl Gutt mann en Willy van Hemert. Medespe lenden zijn: Rob de Vries, Jenny van Maerlant, Kitty Courbois en Martine Crefcoeur, Hans Tiemeyer, Enny Mols- de Leeuwe, Jules Croiset, Bernard Droog Jacques Snoek en Mia Goossen. Op Hilversum I (402 m - fm 92.6 MHz kan. 19) wordt evenals op Hilversum II om 19.30 uur t.g.v. de vooravond van de bevrijdingsdag een nationaal pro gramma uitgezonden. Om 19.30 een pro gramma onder de titel ..Wij waren acht tien in getal", gebaseerd op het gedicht van Jan Campert, uitgezonden. Om 19.58 volgt de inleiding tot de herdenking op de Dam en om 20.00 uur twee minuten stilte. Om 20 04 uur wordt de compositie Psalm IX van H. Andriessen uitgevoerd. De VPRO zendt om 20.25 uur „De joodse vrouw" van Brecht uit. Om 21.00 uur zin uit het dagboek zelf: „Ondanks al- speeit het Quartetto Italiano. Om 21.55 111-„4J ,1. 1. „41 ex ex v. T„,x_ les geloof ik nog steeds aan de inner lijke goedheid van de mens uur 'zingt het omroepkamerkoor. Ten slotte is' er om 23.10 uur het luchtig voorspel tot een lang weekeinde. Op Hilversum II (298 m - fm 96.8 MHz kan. 33) is om 19.30 uur hetzelfde natio naal programma als op Hilversum I. Om 20.25 uur musiceert voor de NCRV het Amsterdams kamerorkest. Onder de titel „God zal alle tranen afwissen" volgt om 20.40 uur een programma van gees telijke koorwerken. Daarna volgt om 21.05 uur een klankbeeld over het derde oorlogsjaar. Jan Schmitz geeft om 22.00 uur een orgelconcert en om 23.00 uur musiceert het Amsterdams kamerorkest. „Nog iets voor de rondvraag", heette het televisiespel, waarmee de NCRV gisteravond in afwijking van het programma opende. Een typisch mannenspel van George Ross en Camp bell Singer, dat door Alfred Pleiter voor de televisie wérd bewerkt en vertaald en dat werd gespeeld onder regie van Peter Holland. Het spel had betrekking op de concurrentiestrijd van twee textiel bedrijven in Engeland. Het spel kon bogen op een interessante en dikwijls boeiende dialoog en op knap pe acteerkunst. De negen mannen, die in dit spel een bepaalde rol hadden toe bedeeld gekregen, speelden voor wat zij waard waren: zo kregen de kijkers ver schillende typische karakters op het scherm uitgebeeld yan serieus tot ge moedelijk, van handig tot dom, van on gemanierd tot beschaafd. Er ontwikkel de zich een boeiend samenspel, dat na spannende elementen leidde tot een cli max, die de kijkers niet anders dan te vreden zal hebben gestemd. De NCRV-televisie-sectie bewees met dit spel voor de zoveelste maal tot voor treffelijke prestaties in staat te zijn. Waarschijnlijk om jongere kijkers beel den over de mensonterende jodenver volging door de Duitsers in de oorlog te besparen, bracht men deze documen taire over de oorlog later op de avond. Het was de negende uitzending in de serie „De Bezetting", in samenwerking •met het Rijksinstituut voor Oorlogsdo cumentatie, samengesteld en op deskun dige wijze gepresenteerd door dr. L. de Jong. Zij, die gisterenavond de docu mentaire zagen een documentaire die beslist niet op haatgevoelens of onge zonde sensatie was gebaseerd, zullen het ongetwijfeld met ons eens zijn, dat het goed is te vergeven, maar niet te vergeten. Hilversum I 402 m. VRIJDAG 4 MEI AVRO: 12,00 Lichte muz. en zang 12,20 RegeringsuitzVoor de landb. 12,30 Land en tuinb.meded. 12,33 Sport en prognose 12,50 Pianospel 13,00 Nws. 13,15 Meded. en gram. 13,25 Beursber. 13,30 Lichte muz. 14,00 Rotterdams Harpkwintet 14,40 Boekbespr. v.d. jeugd 15,00 Kamermuz. 15,10 De twee minuten, beschouwing 15,20 Radio Filharm. orkest VARA. 16,00 Grepen uit de muziek geschiedenis, muz. lez. 16,30 V.d. zieken 17,00 Radio Filharm. orkest en harpsoliste 17,50 Act. 18,00 Nws. 18,15 Politieke lez. 18,25 VOORBEREIDING Een man, die in de strafgevan genis van de staat Michigan te Marquette zijn straf uitzit, veegt elke week zijn cel schoon en scheert zich zo keurig mogelijk, voordat hij de wekelijkse brief van zijn vrouw gaat zitten lezen. IDEE De burgemeester en zjjn wethouders van Dugerzin (Wales) hebben besloten tot het einde van het lopende belas tingjaar geen salaris op te nemen, om op die manier het kastekort der gemeente te helpen verlichten. VEEL Ambtenaren hebben bekendgemaakt, dat Tokio het getal van tien miljoen inwoners heeft bereikt. Wanneer dit precies gebeurd is en door welke geboorte, is niet bekend. „Daar zou den we een stopwatch voor nodig hebben. De bevolking stijgt met 500 zielen per dag," zei men- LASTIG Een houthandelaar uit New York werd dezer dagen in zijn eigen brandkast opgesloten. Hij moest de politie het combinatiecijfer voor het veiligheidsslot door de stalen deur toebrullen voordat men hem uit zijn netelige positie kon bevrijden. „In Gods naam beweeg je niet." De directeur van het circus Boltini stelt momenteel alles in het werk om ook Nederland een „artiestengala" te schen ken, naar het voorbeeld van het Franse „Grand gala d'artistes", dat in Parijs telkenjare wordt gepresenteerd en waarvan de opbrengsten ten goede ko men aan oude artiesten. De Frémsen kennen deze traditionele uitvoering, waaraan de grootste en bekendste kun stenaars uit dit land meewerken, al sinds 32 jaren. In maart j.l. zag het Parijse publiek hoe Juliette Greco spe ciaal een trapezenummer voor deze jala-avond had ingestudeerd. Momen- ,eel voert de heer Boltini onderhande- ingen met Willy Alberti en zijn doch- die een olifantennummer zouden £aan verzorgen, terwijl de gebroeders gieter, Ton en Luc Lutz voor de ko mische intermezzi zorg dienen te dra- fen. De bekende bandleider Theo Uden lasman is gevraagd voor een staaltje baardendressuur, en tv-regisseur Frits Butzelaar verklaarde zich bereid als bud-atleet van „Hellas" een stukje luchtacrobatiek weg te geven. Bueno de Mesquita en Rudi Carrell wilden niets loslaten over de wijze waarop zij lan dit programma mee zouden wer- cen, maar Rijk de Gooyer had zich ter Deschikking gesteld voor een staaltje eeu wendressuur De jonge Hulstein heeft eerst zijn aanwezigheid in de tuin verzwegen en pas toen hij tot de ontdekking kwam dat ik ervan wist, zijn lezing van het gebeurde gegeven. Ik ben het volkomen met je eens, wanneer je zegt dat dit afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van zijn verklaring. Mevrouw Emilie Hulstein heeft, de eerste maal dat ik haar zag, ver klaard niel aan de mogelijkheid van moord te geloven. Bij ohze tweede ont moeting zei ze er zeker van te zijn dat de jonge Hulstein de moordenaar was, maar geen bewijzen te hebben. Bij het derde bezoek - zij had mij laten vragen te komen naar aanleiding van een door haar ontvangen anonieme brief - wist ineens te zeggen dat ze niet alleen de jonge Hulstein duidelijk had horen fluiten, maar ook brokstukken van een gesprek tussen haar man en zijn neef had opgevangen, die voor Huug Hul stein zwaar belastend waren. Als dat werkelijk waar is, waarom heeft zij mij dat dan niet de eerste keer dat ik haar zag gezegd? Het spijt mij, Dorrepaal, maar ik kan met de beste wil ter we reld de verklaringen van mevrouw Emilie Hulstein, die onder elkaar weer flink verschillen, niet voor betrouwbaar der houden dan die van Huug Hulstein." „Wilt u daarmee zeggen dat mevrouw Hulstein opzettelijk een valse verkla ring aflegt?" „Mevrouw Hulstein zou je een derge liike omschrijving hoogst kwalijk nemen beste kerel. Als mocht blijken dat die verklaring werkelijk bezijden de waar heid is, zou zij hetzelfde excuus bij de hand hebben. Zij zou spreken over een de grond onschuldige, ja, zelfs ver dienstelijke krijgslist." „Maar hoe denkt u dan ooit in staat te zijn deze zaak rond te krijgen Angst en ergernis streden om de voor rang in Marinus Dorrepaals stem. „Aan de ene kant staan de verklaringen van de man die hoogst waarschijnlijk de dader is en aan de andere kant die van een hysterische vrouw, die iemand, wie dan ook, gestraft wil zien voor de moord op haar man!" „Geen hysterische vrouw, Dorrepaal, vergis je daar alsjeblieft niet in. Als er iets bestaat dat Emilie Hulstein niet dan is dat zeker hysterisch. En ze wil niet, zoals jij zegt, iemand, wie dan ook, gestraft zien, maar wel degelijk een bepaalde persoon, haar mans neef, Hugo Hulstein." „Omdat zij in hem de schuldige ziet." „Misschien. In allen gevalle wil zij in hem de schuldige zien." ,,U schijnt mevrouw Hulstein al even hard te wantrouwen als de jonge Hul stein, wat haar waarheidsliefde betreft." „Vind je dan dat ik er na deze brief geen reden toe heb? En dit is niet het eerste staaltje, dat ik meemaak van haar opvattingen en wijze van redene ren." „Ja, neemt u mij niet kwalijk, maar dan zie ik werkelijk geen weg om hier uit te komen. We zullen wel nooit zo gelukkig zijn iemand te vinden, die de door mevruow Hulstein opgevangen woorden ook gehoord heeft. De officier van justitie heeft ditmaal dan toch eens gelijk. We hadden beter gedaan maar niet in dit zaakje te roeren. Ofschoon ik aan de andere kant niet kan inzien wat er nu eigenlijk aan de aanwijzin gen tegen de jonge Hulstein ontbreekt, als we geloof hechten aan mevrouw Hulsteins verklaringen." „Ik dacht dat ik je nu toch wel dui delijk had uiteengezet, Dorrepaal, waar om we dit niet kunnen doen. Daarbij komt ook nog, en dat weegt mij bijzon der zwaar, het ontbreken van elk mo tief. Waarom zou die Huug Hulstein zich nu zo'n massa moeite hebben ge geven zijn oom te vermoorden? Je slaat toch niet aan het moorden zo bij wijze van tijdpassering? Als ik ook maar een schijn of schaduw van motief kon ont dekken, zou ik in staat zijn het niet kloppen van mevrouw Hulsteins verkla ringen minder ernstig te nemen. Maar zolang ik dat motief niet vind, vertik ik het te arresteren. Begrepen?" „Dank u, inspecteur, volkomen. Ik vraag mijzelf alleen maar af wat u zult doen om uit deze impasse te gera ken?" ,Net zo lang zoeken en snuffelen tot ik een motief voor deze moord heb ge vonden. Zodra het motief mij bekend is, kan ik ook de moordenaar vinden. Tenslotte moet hij behoren tot die klei ne groep van personen, die toegang hadden tot de aquariumkamer." „Hij zou ook de nacht voor Hulsteins dood binnengedrongen kunnen zijn." ,,Neen, want er waren geen sporen van braak." „Een valse sleutel?" „Mijn beste Dorrepaal, geloof je nu werkelijk dat we aan die mogelijkheid niet hebben gedacht? Maar dat onder zoek is doodgelopen. Nog iets te vra gen?" „Ja, ik begrijp best dat u mij een eigenwijze hurk vindt," barstte de jon ge inspecteur uit. „Maar ik kan het eenvoudig niet aanzien dat u hoe lan ger hoe dieper...nu ja..." „Dat ik hoe langer hoe dieper in de puree raak. wil je zeggen?" vroeg Per- quin vriendelijk. Marinus Dorrepaal knikte. ..U weet wel dat er altijd gekletst wordt. En de helft kun je gerust naast je neerleggen, dat weet ik zelf ook wel. Maar dit komt van een kant...degene die mij heeft gewaarschuwd is geen klets. Hij zou zelf wel bij u zijn gekomen, maar er zijn nu eenmaal redenen waarom hij er beter buiten kan blijven..." Hij keek zijn chef radeloos aan, zijn frisse jon genskop rood van verlegenheid. „Ga maar verder," zei deze bemoe digend, „ik begrijp het best. Het is de eerste keer niet." „De zaak zit zo, ziet u, mevrouw Hulstein gebruikt al haar invloed, en dat is heel wat, om de leiding van het onderzoek naar haar mans dood aan VADER EN DOCHTER ALBERTI olifantennummer. Verwoerdt te doen toevertrouwen. De officier heeft er al met commissaris Van Waveren over gesproken. Maar, ere wie ere toekomt, de oude baas heeft zich schrap gezet. Hij heeft gezegd dat hij in zijn hele loopbaan nooit iets goeds had gezien van dat soort veranderingen, Dat u werkelijk wel capabel was de zaak rond te krijgen, het was tenslotte uw eerste moordzaak niet. De officier was erg in zijn wiek geschoten. Maar hij was zo goed niet of hij moest de commissaris zijn zin geven. Werkelijk, inspecteur, ik had nooit gedacht dat er zoveel pit in de oude baas zat. Maar op het eind zal hij toch wel moeten toegeven. Als hij het nog een goede week rekken kan, is het mooi. Hij wou er met u niet over praten, om u niet het gevoel te geven dat u werd opge jaagd, denk ik, maar ik meende dat het toch beter was als u wist waar i stond. Ik ben bang, dat ik het erg on handig heb aangepakt...Ziet u, ik dacht, ik hoopte u te doen inzien dat een ar restatie van die jonge Hulstein in de gegeven omstandigheden geheel gerecht vaardigd was. Het gekke is, dat ik er nu zelf niet zo zeker meer van ben. Ik...tjasses, wie is daar toch zo aan het brullen? Het lijkt wel een dronken bootwerker!" Lichte orkestmuz. en zangsoliste 18,50 De puntjes op de i, praatje 19,00 V.d. kind. 19,10 Meisjeskoor Nationaal progr.: 19.30 Wij waren achttien in getal, herdenkings progr. 19,58 InJ. tot de herdenking op De Dam te Amsterdam 20,00 Stilte op De Dam 20,02 Wilhelmus 20,04 Psalm IX. uitgevoerd door Groot Omroepkoor en Omroeporkest en tenor VPRO: 20,25 De joodse vrouw, hoorspel 20,55 Nieuws VARA: 21,00 Ka mermuz. 21,25 Grote en kleine problemen van deze tijd, gesprek 21,55 Omroep-kamer- koor 22,15 Buitenl. weekoverz. 22,30 Nws, VPRO: 22,40 Lit. progr. VARA: 23.00 So cialistisch nws. in Esperanto 23,10 Rustig voorspel tot een lang weekeinde (gr.) 23,55- 24,00 Nws. ZATERDAG 5 MEI VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,23 Lichte gram. 8,00 Nws. en postduivenber, 8,19 Muz. ochtendpost (gr.) 8,35 Van de voorpagina, praatje 8.40 Gram. 8,50 Weg wijs, tips voor toeristen 9,00 Gym. v.d, vrouw 9.10 Kerkorgelmuz. (gr.) 9,35 Wa- terst. 9.40 Vocaal vrouwenens. VPRO: 10,00 Samen thuis, praatje 10,05 Morgenwijd. VARA: 10,20 Lichte muz. 10,50 Tentoon stellingsagenda 10,55 Jazzmuz. 11,20 Sport 11,45 Lichte gram. 11,45 Lichte orkestmuz, en zang. Hilversum II 298 m. VRIJDAG 4 MEI NCRV: 12,00 Verpozingsmuz. rond de der tiger jaren 12.30 Land. en tuinb.meded. 12,33 Koorzang 12,50 Gram, en event, act. 13,00 Nws. 13.15 Lichte gram. 13,45 Koperorkesten (gr.) 14,05 Schoolradio 14,25 Strijkoctet (gr.) 15,05 Gew. muz. (gr.) 16,00 Klavecimbelrec. 16,15 Bloemen en planten, praatje 16,30 Tenor, hoorn en piano 16,45 Klass. muz. (gr.) 17,00 Voordracht 17,20 Vocaal ens. 17,40 Beursber. 17,45 Koperork. 18,20 De hangmat 18,50 Regeringsuitz.: De betekenis van het buurtwerk, door drs. B.C.H. Verdoes van het ministerie van Maatschappelijk Werk 19,00 Nws. en weerber. 19,10 Op de man af, praatje 19,15 Radiokrant Nationaal progr.: 19.30 Zie Hilversum I NCRV: 20,25 Klass. muz. (gr.) 20.40 Geest, koorwerken 21,05 Klankbeeld over Nederland in het derde oorlogsjaar 21.40 Omroeporkest: moderne muz. 22.00 Orgelrec. 22,30 Nws. en SOS-ber. 22,40 Wijd als de wereld, lez. 23.00 Kamer orkest en solist 23,40 Klass. muz. (gr.) 23,55-24.00 Nws. ZATERDAG 5 MEI KRO: 7.00 Nws. 7.15 Geest, liederen 7,30 V.d. jeugd 7,45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8.15 Pluk de dag (gr.) 8.50 Van en voor bejaarden 10,00 V.d. kleuters 10,15 Klass. muziek (gr.) 11,00 V.d. zieken 11,45 Orgelconcert (gr.) Brussel Vlaams VRIJDAG 4 MEI 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Filmmuz. 12,30 Weerber. 12,35 Gevar. muz. 12,50 Beurs- kron. 13.00 Nws. 13,15 Hammondorgel en zang 14,00 Kamermuz. 15,00 Amus.concert 15,45 Lichte gram. 16,00 Beursber. 16,06 Vioolrec. 16,35 Lichte orkestmuz. 17,00 Nws. 17,15 Lichte gevar. gram. 18,00 Orkestmuz. 18,20 V.d. sold. 18,50 Sportprogr. 19,00 Nws. 19.45 Kroniek van de bond der grote gezinnen 20,00 Omroepsymfonie-ork. en sol. (In de pauze: De zeven kunsten) 22,00 Nws. 22,15 Jazzmuz. 22,55-23,00 Nws. Brussel Frans 484 Nws. 15.03 16,08 VRIJDAG 4 MEI 11,55 Gram. 12,03 Chansons 13.00 m: 13,15 Gevar. muz. 14,03 Belg. muz. Lichte muz. van Belg. componisten Operamuz. 17,00 Nws. 17,15 Folklore 19,30 Nws. 20,00 Koorzang 21.45 Gram. 22,00 Wereldnws. 22,15 Chansons 22,55 Nwi. VRIJDAG 4 MEI Nationaal progr.: 19,50 Dodenherdenking 20,10 Pauze 20,15 Journaal en weeroverz. VARA: 20,30 Dagboek van Anne Frank, toneelstuk. VLAAMS BELGIë: 19,00 Lekenmoraal en filosofie 19,30 Vd. vrouw 20,00 Nws. 20,25 Het manneke 20,30 TV-spel 22,00Progr. met filmnws en nwe films 22,45 Nws. FRANS BELGIë: 18.30 V.d. jeugd 19.00 Nwe films 19.30 Documentair progr. 20,00 Nws. 20,30 TV-spel 21,50 Kunstkron. 22,30 Nieuws. (Advertentie) (Wordt vervolgd) Degelijkheid en distinctie gaan schitterend samen in een Wolseley- een wagen van stijl en standing. BUY WOLSELEY Importeur DIRK m MARK AMSTERDAM TEL. 72 92 55 De belangstelling ter beurze is gister middag vrijwel alleen uitgegaan naar de hoek waar de aandelen Kon. Olie ver handeld worden. Er bestond goede vraag voor deze stukken van zowel het publiek als van buitenlandse zijde. De prijs voor dit fonds liep op van f 141 bij de opening tot f 141,40. De vorige slotkoers was f 140,10. Toch waren er op dat moment nog geen bijzonderheden uit de jaar vergadering van de Kon. Shell groep bekend. Hiervoor bestond ter beurze grote belangstelling. In de overige hoeken van de internationale waarden was het uiterst stil. Wall Street zette woensdag het koersherstel van dinsdag niet verder voort, zodat het Damrak van die zijde geen enkele steun ondervond. Daar ook de Westduitse beurzen gisteren lagere koersen te zien gaven, kon Amsterdam moeilijk, aldus de beurs, een vaste ten dentie voor de hoofdfondsen aan de dag leggen. Men stelde zich dan ook tevreden met de merendeels bescheiden koers verliezen, uitgezonderd dan voor Kon. Olie- In de scheepvaartsector schommel den de koersen rond het vorige slot- niveau. In de staatsfondsenhoek over heerste het aanbod. '59 '47 2-5 3-5 4'i 993g 993fc 3'i 9034 893 g A 3661 i 366 cA 713 708 li GBA 8643; 859'i cA 169.80 163.85 A 140.15 141.45 A 144'; 144 A 387! a 384 cA 935 925 Ned. Ned. AKU Hoogovens Philips Unilever Kon. Olie Scheepv. Un» A'dam Bk Kon. Zout NABEURSKOERSEN TELEFONISCH AVONDVERKEER AKU Kon. Olie 141.80-144.20. Phi lips 861-864: Unilever 163.50-164.20, Hoog ovens 712-714. Juist op tijd hadden Minter en Hin ter het vlot afgeduwd. Veldwachter Zeeg kon hen niet meer bereiken en stond tierend op de kant. „Ik zal de politiemacht van Graven- strueel en Diemp alarmeren!" dreigde hij over het water, „die zullen jullie wel te pakken krijgen!" Minter en Hinter trokken zich niets van hem aan en boomden naar het fort aan de overkant, waar ze veilig waren. Het gras reikte tot hun kin en het was er vreemd stil. In jaren was er niemand geweest. Getweeën gingen ze op verkenning uit. Ze slopen tussen de klaprozen en rond hoge braamstruiken, langs knoes tige bomen en over een oud hek, maar plotseling bleven ze staan. Van achter het fort klonk een uiterst vreemd ge mekker. Of geblaat, of geloei. „Dat is een beest, dat blekkert of bloeit," zei Hinter. „Het is geen schaap en geen geit," zei Minter. „Het is vast een dier dat wij nog niet op school gehad hebben. Een scheip of gaat, denk ik." Ze liepen verder, en kwamen aan de achterzijde van het fort. Daar zagen ze tot hun verbazing een man, die be zig was een vlot aan de oever vast te maken en op dat vlot stond een geit, die zich heel vreemd gedroeg..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9