Betsie v. d. Velde (20) houdt van sprookjes schrijven Acrobatiek boven de hoog aarde Herman en de poppenkast Deze maand politieke crisis in Griekenland PIKEUR Sinjorenstad altijd eender Kodak drank voor dorstige drinken Nieuw stuk van Roosendaal se wellicht eind mei in première noem één zanaan z\ j2ijn naam Unicum bij Unilever 15 Fantasie en liefde voor toneel Tweede stuk Opnieuw gestalte Ritmeester Naar Cannes Verontrusting Academie-prijzen sempra Pl2su«cerf. a n Kodachrome II Ex-gemeen te on tv anger veroordeeld Communistische agitatie .ALLE TEXTIEL MET DIT GEEL-BLAUWE ETIKET IS KLEUR-ECHT Complot in Nicaragua limonadegazeuse 15 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 MEI 1962 Het aantal auteurs, dat zich in het verleden heeft beziggehouden met het bedenken en schrijven van sprookjes, is dermate groot, dat men voorlopig niet hoeft te vrezen, dat men zonder stof voor een aantrekkelijke kinderoperette of toneelstukje komt te zitten. Iedereen kent de onsterfelijke sprookjesverzamelingen, waarvan de waarde zo groot is, dat ze tot gemeenschappelijk bezit van alle tijden en volkeren genoemd mogen worden. Men hoeft dan ook beslist geen bolleboos te zijn om zonder dralen de voornaamste figuren op te noemen, uit wier rijke fantasie de sprookjes die een uitzicht geven op het mysterieuze kinderland ontsproten zijn. Dit is Betsie v. d. Velde, de nog zo jonge en veelbelovende sprookjes mchnjjster. (Advertentie! Het schrijven van sprookjes is echter geen alledaagse bezigheid voor jonge mensen. Zeker niet voor een twintig jarige. ïn Roosendaal woont aan de Mon seigneur Hopmansstraat Betsie van de Velde, die het op haar jonge leeftijd reeds heeft gepresteerd naast een kinder operette ook een toneelstuk te schrijven. Beide stukken getuigen van haar liefde voor het toneel en van haar fantasie. Op 18-jarige leeftijd zag Betsie haar eerste „werkstuk" al in première gaan. Het was de kinderoperette „Prinses Es- meralde". In dit sprookjesstuk over een ondeugend prinsesje, dat een avontuur lijke tocht onderneemt, bracht Betsie naast de klassieke figuren als een sprook jesfee, een kabouterkoning en elfjes ook dierenfiguurtjes op dé planken. Veel aandacht besteedde ze in dit sprookje aan de dansjes, zodat men in plaats van een kinderoperette beter kon spre ken van een balletsprookje. Onlangs kwam het tweede stuk ge reed. Het kreeg de naam „Mireille". Het verhaal gaat over een elfje, dat de veilige beschutting van de paleismuren niet meer nodig meent te hebben en dat in de omgeving een kijkje gaat nemen. Zij valt hoe treurig het ook moge klinken in handen van een tover- dwerg. De kabouterkoning die een bezoek brengt aan het kasteel ver neemt het drama en treft onmiddellijk maatregelen door kabouters op verken ning uit te sturen. Uiteraard is hun tocht niet tevergeefs cn zo gebeurt het dan ook. dat het elfje onder veilige hoede naar de sterke vesting wordt ge bracht. Het stuk kent een feestelijk slot, want de viering van de terugkomst vindt tegelijkertijd plaats met de verjaardag van de kabouterkoning. Het toneelstukje, dat is ingedeeld in 4 bedrijven, heeft Betsie v. d. Velde spe ciaal bestemd voor kinderen, die het bij gelegenheid van een ouderavond wil len opvoeren. Omdat het stuk voor het eerst zal worden opgevoerd door een volksdans groep van de Algemene Maatschappij voor Jongeren komen er de nodige dans jes in voor. Naar het zich laat aanzien zal „Mireille" eind mei in première gaan. Voor de muzikale omlijsting van het programma heeft pianist Frank van Eykern de verantwoording. De ballet school Mastbooms heeft eveneens Inte resse in „Mireille". De kinderoperette „Prinses Esmeral- de" krijgt binnenkort opnieuw gestalte, Momenteel zijn ongeveer 40 kinderen van om en nabij de tien jaar in het wijkhuis aan de Bredascheweg enthousiast aan het oefenen voor de uitvoering, die in juli in het Gildenhuis gaat plaatsvinden Mevrouw Mastbooms zal opnieuw de bal letten instuderen. Betsie zit nog vol plannen. Men zal in de toekomst dan ook nog wel wat van deze Roosendaalse kunnen verwach ten. Graag wil ze zich wat meer op kinderoperettes gaan specialiseren. Haar muzikaal begaafde familieleden zullen haar daarbij ongetwijfeld tot steun zijn. (Advertentie) Reclame-directeur Zypodus in [Los Angeles heeft het zélf gezegd „Eenvoudige luchtreclame en [vliegtuigen die ergens tegen een strakblauwe lucht een slagzin pro jecteren, doen het niet meer. [De mensen op straat in de grote steden kijken niet meer omhoog. [Wij hebben zelfs een object mei :eclame-raketten en brandweer korpsen met reclame-effecten, die ■anuit vilegtuigen opereren en da- jelijks boven de steden te zien zul len zijn. Maar daarvoor hebben wij op het ogenblik nog geen vergun- ling...." Sensatie Mr. Zypodus vindt het maar jammer en onbegrijpelijk dat de Amerikaanse autoriteiten voor deze humbug en recla me-waanzin geen vergunning geven. On dertussen gaat hij door en „vergenoegt" zich voor het ogenblik met een stel acro baten uit vliegtuigen los te laten, die op 800 meter boven moeder aarde aan transparanten hangen en de dolzinnigste kuren uithalen. Vroeger was het allemaal nogal on schuldig. Reclame-vliegtuigen schreven eenvoudige slagzinnen en de mensen staarden naar boven, soms wat moeizaam 1 de letters ontcijferend. Maar daarmee heeft men in de V.S., o.a. in Los Angeles, reeds lang afge daan. Eerst ziet men een vliegtuig met de bekende reclamezinnen, o.m. voor een chocolademcrk, maar nauwelijks is dit toestel verdwenen of er komt een ander vliegtuig met een transparant met de naam van een concurrerende firma en... aan het uiteinde een luchtacrobaat, die zijn nieuwste stunt laat zien. Van tijd tot tijri laat hij opgevouwen transparan ten naar beneden vallen, die zich tijdens oe val ontplooien en natuurlijk weer de naam van de firma dragen. Dan ineens Iaat de man zichzelf val- Jl'.'V bouwen gillen en bedekken het Sluisf '"P* handen... Mannen wenden nc blik af. Maar... even later blijkt, dat acrobaat aan een parachute rustig SnHiat 1 zakf- Opgelucht gaat het Th i ver('er' het wereldberoemde chocoladewerk heeft ztfn reclame gehad. Reclame met mensen Do reclame met mensen vormt een c ,uf hoofdstuk in de geschiedenis van v .j1- amewez°n. Deze hemelbestormers ercuenen met hun gewaagde toeren ge middeld 10.000 dollar per maand. In aal zlJn er thans 17; acht van hen werken z o n d e r parachutes op grote noogte. Zij worden weer in het vlieg- in1 b-i°PR^nomen nacJat zij met rookpistolen o Kleurige letters de naam van de firma .aan de hemel' hebben geschreven. va^r?dy Widewarth, 25 jaar was één ?n hen. Hij wilde een vrouw trouwen, oio hem evenwel één voorwaarde had gesteld: rijkdom. Freddy werd zo'n nemel bestormer en hij stortte bij San rancisco neer, tijdens het werken op odu meter hoogte. Do directeur van de fabriek voor fijne lingerie, die Freddy in dienst genomen had, was helemaal niet onder de indruk van dit ongeval. Zijn commentaar: „Wat wilt u eigen lijk? De man werd goed betaald. Daarvoor deed hij gevaarlijk werk. Kan ik het helpen, dat hij plotseling hoogte verloor en het transparant uit zijn vingers liet glijden?" -Op hoeveel schat u dan eigenlijk een mensenleven?", zo vroeg men aan deze directeur. „Zoveel als iemand er zélf voor over heeft," antwoordde hij koeltjes. Men moet aan dit werk niet beginnen zonder tenminste drie jaar als acrobaat gewerkt te hebben, aldus het officiële standpunt en dan moet men nog een doktersattest overleggen, dat men ge- jzond is. Eddy Hilperts en Roger Simson, die evenals de omgekomen Freddy, niet aan deze voorwaarden voldeden en het zon der meer probeerden, zijn er nog goed afgekomen. Maar deze twee knapen zit de schrik voor goed in de benen. Doods bleek en nat van inspiratie kwamen zij na hun eerste stuntoptreden naar bene den „Dat nooit meer," was hun com mentaar. Onlangs kon men een vliegtuig met een vijftig meter lang transparant boven Los Angeles zien; aan ieder uiteinde van deze transparant bungelden twee men sen, die allerlei acrobatische toeren uit haalden. De mensen op straat hielden even hun adem in... Zij spelen met hun leven, zeiden ze. En dat alles voor een merk tandpasta... Nu ook in dozen van 10 stuks 1.25 licht en geurig in't heldergele doosje Cidney Lumet is de regisseur van de film „Long day's jour ney into night", die als officiële Amerikaanse in zending naar het internationale - v festival te Can- •sssa&sss». n-s». neg zaj worden gezonden, dat van 7 t.m. 23 mei wordt gehouden. Het werk is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Eugen O'Neill. De film is aangewezen door een commissie van acht personen, die bestond uit filmacteurs, scenario schrijvers, regisseurs en producenten, welke commissie was benoemd door de Amerikaanse Voorlichtingsdienst. Tot nu toe werden de Amerikaanse inzendingen naar buitenlandse film- p.e bond van theaterpersoneel te Los festivals aangewezen door de export- U organisatie van de Amerikaanse film industrie, de Motion Picture Associa tion of America. De MPEA heeft de De Nederlandse topcineast Herman van der Horst en zijn echtgenote tonen op deze foto veel belangstelling voor de poppenkast van de heer D. Kersbergen op de Dam te Amster dam. Herman van der Horst heeft opnamen van de poppenkast gemaakt om die te gebruiken in de nieuwe film over 's lands hoofdstad, waaraan hij momenteel werkt. Het echtpaar van der Horst staat links vooraan bij de poppenkast. Wanneer de film uitgebracht zal worden is nog niet bekend. En aangezien Herman van der Horst een zeer consciëntieus filmer is, die geen meter filmstrip uit handen geeft voor ze af is, zal het nog wel geruime tijd duren voor het zover is. bemoeienissen met de inzendingen echter gestaakt nu de reglementen van verschillende festivals aanzienlijk verscherpt zijn. De onafhankelijkheid van de nieuwe selectiecommissie blijkt uit het feit, dat dit de eerste keer is, dat de Verenigde Staten officieel op festivals worden vertegenwoordigd door een film, die niet door één van de grote Amerikaanse filmmaatschap pijen wordt uitgebracht. De hoofdrollen in de film van Lumet zijn in handen gegeven van Katherine Hepburn en sir Ralph Richardson. De Duitse bondsrepubliek heeft intus sen de film „Das Brot der frühen Jahre" naar Cannes gestuurd. Angeles heeft zUn goedkeuring ge hecht aan een voorstel de leden een toeslag op hun normale contributie te laten betalen t.b.v. een speciaal fonds om de produktie van films in het buitenland tegen te gaan. Het bedrag, dat door de leden betaald zal moeten worden ligt tussen de 15.000 en 20.000 dollar. Een woord voerder van de bond heeft verklaard, dat men was verontrust over liet aan tal Amerikaanse films, dat in bet bui tenland werd gemaakt. Reeds vier bon den hebben besloten geld beschikbaar te stellen voor het fonds. (Advertentie) Uw plafond in één keer ■tfaqe/wit! 'n product van VEVEO - Schiedam 9 |"Ne Franse filmacademie heeft de prij- zen bekendgemaakt, die zijn toege kend aan films, die in de periode van maart 1961 tot maart 1962 zijn uitge bracht. De internationale prijs van de academie viel ten deel aan „Viri- diana" van Luis Bunuel. De nationale prijs ging naar „Jules et Jim" van Frangois Truffaut. De prijzen voor de beste hoofdrollen in een buitenlandse film gingen naar Lena Winnicka voor haar optreden in de Poolse film „Moe der Johanna van de Engelen" en naar Albert Finney voor zijn rol in „Zater dagavond en zondagmorgen". Jeanne Moreau kreeg de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol in een Franse film (Jules et Jim), Alain Delon kreeg de onderscheiding voor zijn prestatie in „Quelle joie de vivre" van Kené Clement. Een unicum bij Unilever n.v.: voor de eerste keer in de 33 jaar van het con cern hebben in de jaarvergadering in Rotterdam enkele aandeelhouders tegen de jaarstukken gestemd. Het waren 19 houders van New York shares (nominaal 20 gulden, op naam) met gezamenlijk 2.966 stemmen, c.q. een nominaal bezit van 59.320 gulden. Hun standpunt werd tot uiting gebracht via de Nederlandse gemachtigde, die ken nelijk een beetje verlegen was met de opdracht temeer omdat hij naast de elkaar gelegen plaatsen in Amerika, stemmen van 3528 Amerikaanse aandeel houders moest uitbrengen. Hij vertegen woordigde in totaal een nominaal bedrag van 68.4 miljoen gulden. Overigens zijn de jaarstukken goed gekeurd met 22.284.328 tegen 2.966 stem men. De aanleiding tot het tegenstemmen is niet bekend. De aandeelhouders, die de biljetten kregen toegezonden, behoefden op de formulieren hun stem namelijk niet toe te lichten. Vast staat dat er geen georganiseerde oppositie is. De tegen stemmers kwamen namelijk uit ver van elkaar geelgen plaatsen in Amerika. (Advertentie) Nieuw! Kleurenfilm Vh maal gevoeliger scherpere beelden nóg betere kleuren Door de kortere belichtings. tijden kunt u nu zelfs snel. bewegende motieven kleurrijk „vangen", terwijl ook minder gunstig licht nog grandioze resultaten geeft. Vraag uwfoto- handelaar! KLEURENFILMS. voor mensen van nu! voor mensen als ul De 35-jarige ex-gemeenteontvanger van Diemen W.K.O., die tussen 1956 en 1960 o.m. een bedrag van ruim 2500 ten nadele van de gemeente heeft verduis terd, is door de rechtbank in Amster dam conform de eis veroordeeld tot een j gevangenisstraf van tien maanden, waar- j van drie maanden voorwaardelijk met i een proeftijd van drie jaar en aftrek van voorarrest. Door een groot aantal betaalde posten als „nog te ontvangen" te boeken had de man kans gezien om ruim ƒ2500 van de gemeente in eigen zak te steken. Bovendien verduisterde hij als penning meester van de Partij van de Arbeid in Diemen een bedrag van ƒ250 en als pen ningmeester van de ambtenaren sport vereniging een bedrag van bijna 300. (Eigen buitenlandse dienst) „Well, well", zei een Amerikaanse toerist, die overhaast zijn glaasje portekalada op een terrasje van het café Zonars aan de brede Panepistimiou in de steek moest laten om naar binnen te vluchten. Deskundig afgetuigd door de militaire politie rende een ordeloze troep schreeuwende en brullende jongelieden naar alle richtingen uiteen en dreigde het terrasje met alles wat erop zat of stond onder de voet te lopen. Of dat „well, well" nu betrof de mening van de Ameri kaan, dat dit hem als een soort toeristische verrassing werd geboden, dan wel zijn verwondering erover, dat zoiets nu ook al in het schone Athinai voorviel, ofwel zijn voldoening dat deze volksoploop ergens in Oost-Europa nu eens niet tegen de Verenigde Staten gericht was dat hebben we niet kunnen achterhalen. universiteit, maar op de achtergrond staan veel verder reikende kwesties. Dit verraden de spandoeken, welke de studenten tijdens hun demonstraties ont rollen. Het zijn beschuldigingen tegen de regering, zoals men die in de oppo sitiebladen lezen kan. Toen de omvang der demonstraties en de deelneming van allerlei merkwaardige politieke groepen alarmerend begonnen te werken, besloot de overheid de demonstraties kortweg te verbieden. Dit lukte aan de Atheense politie zomaar niet. Uit Piraeus moesten versterkingen der veiligheidstroepen worden aangevoerd, er ontstonden re gelrechte straatgevechten en er waren gewonden aan beide zijden. Wat de op positie de regering voor de voeten gooit, komt hierop neer. dat het bij de laatste verkiezingen in oktober in enige stem bureaus in de provincie tot fraudes ge komen zou zijn. Enige duizenden stemmen, die echter het eindresultaat ten gunste van de re- ge ring-Kara man lis in geen geval zouden hebben kunnen beïnvloeden, zouden voor de oppositie verloren gegaan zijn. De oppositie in dit geval de in het Cen- Maar wel, dat de voortdurende on rust, welke thans in Griekenland en speciaal in Athene heerst en die in voortdurend straattumult uitbarst, nu niet zo bijzonder gunstig valt bij de aan loop van het nieuwe toeristische seizoen. Want daarvoor, zo zei ons later mis ter Granger uit Detroit, ben ik niet naar Griekenland gekomen, om ook hier weer midden in politiek gebral terecht te ko men! Studenten Het zyn vooral de Atheense universi teitsstudenten, die in de laatste tyd al demonstrerende de straat op gaan en die nu al menige botsing met de politie achter de rug hebben. Hun demonstra ties zyn allereerst gericht tegen een nieuwe regeling van het studieplan der trum verenigde burgerlijke partijen verklaart daarom het parlement en de regering voor onwettelijk. Zij eist de opname in de regering van haar belangrijkste personen: de 73- jarige Papandreu, de 65-jarige Venizelos en anderen. Ondanks langdurige onder handelingen kwam daar niets van De oppositie beweert nu dat Griekenland niet democratisch, maar dictbraal ge regeerd wordt, dat Griekenland dus: niet democratisch, maar dictatoraal ge- den van de regering en het uitschrijven van nieuwe verkiezingen. Men kan nu begrijpen, dat de leidende figuren uit deze regering zeer onder de indruk van deze toestand zijn. Sinds de nieuwe verkiezingen is er alleen maar gepolitiekt en is er bijna geen construc tieve arbeid verricht kunnen worden. En dit is weer koren op de molen van de oppositiepers, die niets nalaat om het volk op te ruien. De regering staat dan ook voor de vraag gesteld, of zij energiek zal ingrijpen om zich 't odium op de hals te halen echt een dictatuur te zijn. En dat is bijzonder gevaarlijk on der de Grieken, die erg op individualis me zijn gesteld. Een andere oplossing is, dat zij de dingen maar hun vrije loop laat en zich op de redelijkheid en het inzicht van het volk verlaat. Maar in dat geval lijkt het erop, dat zij zich zwak en onzeker voelt en een ernstige strijd niet aandurft. Nu liggen de verhoudingen evenwel zo, dat de oppositie van het Centrum die met de EDA, de crypto-communis- tische organisatie niets te doen wil heb ben en die maar over weinig zetels in het parlement beschikt, alleen ook niet veel bereikt. De EDA is goed georganiseerd en haar aanhangers waren niet te lui zich onder de demonstrerende stu denten te mengen, waardoor de de monstraties reeds direct een links- extremistisch karakter kregen. Het zijn dan ook deze elementen, welke aan de oppositie een extremistische betekenis geven. De leiding van het Centrum durft het dan ook eenvou dig niet aan tot verdere maatrege len over te gaan, omdat de actie hun wel eens uit de hand zou kun nen lopen. De gevaarlijke maand mei Deze maand zal waarschijnlijk nog menige moeilijkheid brengen. In rege ringskringen is men zeer bezorgd, om dat men vreest dat de oppositie wel eens van de gelegenheid van het prin selijk huwelijk dat enorm veel nieuwsgierigen naar Athene zal lokken en van de bijeenkomst van de Navo gebruik zal maken. Bijzonder onaange naam zou het zijn, wanneer juist de officiële vertegenwoordigers en waar nemers van de Westeuropese landen de indruk zouden krijgen, dat de politieke toestand in Griekenland maar zeer la biel is. Maar de leiders van het Centrum be grijpen, dat zij juist nu de kans hebben, om de opname van enige vertegenwoor digers in de regering af te dwingen. Papandreu, waarvan men zegt, dat hij nog eenmaal per se minister wil wor den, heeft nu met zijn 74 jaren wel zijn laatste kans. Aan zijn zijde staat Veni zelos, die er schijnbaar naar haakt, weer een grote politieke rol te gaan spe len. De oppositie zweeft schijnbaar het voorbeeld voor ogen van de oppositie tegen Menderes in Turkije, die op 27 mei 1960 door een door de oppositie ontketende opstand verjaagd werd. Heb ben de laatste gewelddadige botsingen met de studenten de automatiek in gang gezet, die hiertoe leidt? We gullen het spoedig weten. (Advertentie) De politie te Managua heeft een aan-, tal mensen gearresteerd, en een grote hoeveelheid wapens en munitie in beslag genomen, nadat zij een uitgebreide sa menzwering tegen het huidige bewind van Nicaragua had ontdekt. De samen- menzweerders hadden het in het bijzon der voorzien op het leven van de opper bevelhebber van de Nicaraguaanse strijd krachten, generaal Anastasio Somoza. die zich thans te Washington bevindt. (Advertentie) k Vermoedelijk heeft een verre voorvader van mis een taveerne geëxploi- teerd te Antwerpen. Ik §2 wil althans altijd terug naar die stad. Als kind al voelde ik het stuur van mijn fiets telkens weer die richting in wil len. Als het niet aan een verre voorvader ligt, is t" misschien gewoon mijn eerste voorvader de /schuld van dit verlangen. Mijn eigen vader nam ons er steeds mee naar toe. Op de terugweg be gon hij dan in de auto a het avond-rozenhoedje te If bidden. Mijn vader was een man die graag op voorhand werkte. Hij n zette soms in september t de kerststal al gereed. M. Ik verdenk hem er van, T dat hij ook graag onze pyjama's had meegeno- /men naar Antwerpen op dat we ons op de terug reis al konden kleden voor de nacht. Maar het is er nooit van gekomen- Er verandert niets in het leven; nu neem ik mijn eigen kinderen mee naar Antwerpen. Het parkeren is een beetje moeilijker geworden en mijn bid-neigingen zijn niet zó sterk, maar overigens is er weinig verschil. Wij werken hetzelfde programma af. Nog altijd klimmen wij moeizaam de heuvel naar de haven promenade op, kijkend naar de vlag gen en de mannen van de Flandria die nog altijd pleziertochtjes onder nemen waaraan wij niet meedoen. Nog altijd gaan wij dan een beetje op de witte banken in de zon zitten. Wij hebben het gisteren weer gedaan. Er zijn enkele nieuwe ontdekkingen. De eerste is, dat men vijf franken kan stoppen in een ingenieus apparaat op de promenade. Wie vervolgens op een knop drukt, hoort een vent uitleg ge ven omtrent het havenbedrijf. De tweede is. dat nu zo langzamerhand de héle afrastering van de promenade is volgeschreven met populaire liefdes lyriek. welke uit alle delen van de wereld stamt. Er staan tekeningen bii en namen, data en harten, doorboord met pijlen, want het liefdesverdriet is groot in zo'n havenstad. De haven lag helemaal vol met schepen. Zij vulden mijn hart met de vrees, dat er ook voor de scheepvaart parkeerproblemen dreigen te ontstaan. Mannen met blauwe zakken op hun hoofd waren bezig Oceaanstomers leeg te ruimen. De boten zaten vol paarde- vlees. jam en bananen. Deze werden met ingenieuze kranen eruit gehaald en op de havenkant gegooid. Wij be leefden de verrukking, dat. de grootste boot „Cap San Nicolas" heette. Het is onmogelijk, een boot-naam te ver zinnen die beter van pas komt als gij met twee kleine jongetjes langs zo'n haven wandelt. Wij hebben het er op gehouden, dat „Cap" het Spaanse woord voor boot is. De rest was toen duidelijk genoeg. Helaas was er geen waardig ventje met een baard aan boord, maar twee negermatrozen ver goedden veel. Zij waren weliswaar niet in feest-uniform, maar dat kun je in mei ook niet verlangen. De San- Nicolas-boot lag vol jutezakken die hun inhoud niet lieten zien. Ik ben tenslotte zélf gaan geloven, dat ze speelgoed en enorme hoeveelheden suikergoed bevatten. Met verholen blikken naar dit geheimzinnige schip zijn wij de promenade weer afgewan deld. Wij hebben vervolgens het mo nument bezichtigd op de markt, dat een reus vertoont, die met een hand werpt. Mijn jongste zoon zei, dat de dolfijnen tuften. In de dierentuin die wij vervolgens volgens het oude pro gramma betraden waren geen tuffende dolfijnen. Wel apen. Deze spuwden niet, maar deden wel andere gelijk soortige zaken die mijn kinderen tot enorme hilariteit brachten. Men onder- scheide in de Antwerpse dierentuin wel het oude en het nieuwe apen- paviljoen. Het oude bevat kleinere soorten. Onder meer zijn er twee zilverwitte aapjes. Wanneer men mij tot gisteren op een quiz had gevraagd, of er zilverioitte apen bestaan, had ik onmiddellijk „nee" geroepen. Maar ze zijn er. Het nieuwe apenpaviljoen ligt half onder de grond. Er zitten grote zwarte kolossen die bijzonder sterk op negers lijken. Ze bevinden zich achter glas en vervullen mij chro nisch met de angst, dat er vandaag of morgen zo'n chimpansee door de ruit springt. Met verbijstering en een zacht gevoel van begrip voor Darwin heb ik een kivartier staan kijken, hoe twee apen aan het dansen waren. Zij deden dit met de. armen om elkaar heen geslagen en leken sprekend op mensen. Alleen de muzikale begelei ding ontbrak. Bij de leeuwen moest ik conventioneel aan Ril.ke denken; „Sein Bliek ist vom Vorübergeh'n der Stabe so miid geworden dass er nichts mehr halt". En dat, dacht ik, gold dan nog een panter. Bij de apen aan Tucholsky; „wat gek, dat al die men sen achter tralies zitten". Enorme beren sperden de rode bek open om een stukje oud brood te krijgen. Het is toch vernederend. Kamelen en bi sons verloren hun winterkleding. Iets te vroeg naar ik meen, want ik ben met de mijne nog blij in onze lieve mei. Wij hebben genoten van de vissen die sluierdansen uitvoerden en van de schildpadden die al een jaar bezig zijn om van de ene kant van hun hok naar de andere te fcoroen. Een mooi park. deze dierentuin. Dui zend kinderen komen kijken naar de aapjes, de vissen en de pinguïns. De giraffen lopen als slanke meisjes door hun hok. Olifanten utapperen het zand uit hun oren. De kinderen krijgen zin in een versnapering. Ik wil graag een ijsje, zegt mijn zoontje. In de verte brult een leeuw. Ook hij wil een versnapering. Wat zou ik graag een méns lusten, betekent die brul. YORICK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 17