DE KERK ,Winkelkerk' nieuwe manier van evangelieprediking NIEUW Sleutel posities SUNIL IN HET MIDDEN Protestantisme lijdt onder het communisme voor mannen eifutdfcfc V haVi-SoüoÊi met ksmkwi SUHtt-M6 GRANT „Rotterdam" terug van uiterst luxueuze cruise De Kerk tijdens Spaanse burgeroorlog in „Abelrol Standbeeld Boni fat lus in Dokkum Wachtlijst van 2270 heiligen U vraagt en wij preken Glenn naar Arnhem? ROOK DIE LEKKERE HALFZWARE SHAG 11 Eén tekst voor t Ome Vader De bouworde tien jaar Langzame worging in Oost-Duitsland Katholiek-joods overleg over Christus dood Poolse primaat over atheisme Liturgische kalender Eenvoud Rubriek voor automobiel-vertroetelaars Contact: kwestie van puntjes Kneepjes Vocht: vijand Lichthoogte Het vacuum 'fojJJAJAA k A K o Reis om wereld kostte velen een fortuin Wolf beklaagt het arme lam 11 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 27 APRIL 1962 De derde „Kleine Katholiekendag", die dit jaar in het Duitse Limburg in Freiburg gehouden is, heeft ditmaal bijzondere aandacht besteed aan het oecumenisch streven, dat in West- Duitsland in vele vormen leeft. De kleine Katholiekendag is in te genstelling tot de Katholiekendag, welke een demonstratieve aangele genheid van het Duitse katholicisme is, een nationaal beraad van experts over zaken der Katholieke Kerk, zo wel spiritueel als politiek en maat schappelijk. Het resultaat van de kleine katholiekendagen bestaat dan ook meestal in vele resoluties, aan bevelingen en wensen. Dit jaar gingen vele wensen in de richting van een nauwer samengaan van katholiek en protestant. De com missie voor oecumenische zaken pleitte voor een gemeenschappelijke bijbeltekst voor katholieken en pro testanten en vooral eenzelfde tekst van het Onze Vader. Ook drong de commissie aan op leniging van de ge wetensnood, welke in vele gemengde huwelijken heerst. Terwijl de klassie ke tegenstellingen als de leer der rechtvaardiging, H. Schrift en tradi tie niet meer als absoluut scheidend beschouwd kunnen worden, concen treert het katholiek-protestants ge sprek zich steeds meer op de Leer der Kerk en op de Mariologie. De commissie is verder van me ning, dat de schoolboeken nodig her zien moeten worden en wel vanuit de oecumenische gedachte. Zij consta teert ook een nauwer contact van ka tholieken met orthodoxen, maar zij voegt eraan toe, dat de katholieken op deze ontmoeting nog onvoldoende voorbereid zijn. Bij het begin van zijn tweede lu strumjaar heeft de Internationale Bouworde zijn goedkeuring gegeven aan 134 objecten, die in 14 landen van Europa en Afrika zullen worden uit gevoerd. Bouworde Nederland heeft in deze activiteit eep belangrijk aan deel. Van de ruim 4000 blanke en' zwarte bouwgezellen zullen er onge veer 1150 Nederlandse jongemannen zijn, die zich voor een paar jaar of voor enkele vakantieweken aan het opbouwwerk der Bouworde zullen ge ven dit jaar. Een Nederlander, W. Hagenaars uit Bergen op Zoom, maakt deel uit van het driemansteam, dat dinsdag 1 mei naar Tanganyika vertrekt om daar de Bouworde te vestigen. De objecten, welke zowel huizen, kerken als ziekenhuizen, seminaries en gemeenschapsgebouwen omvatten, zijn verspreid over België, Duitsland, Éngeland. Frankrijk, Italië, Kongo, Nederland, Nieuw-Guinea, Oosten rijk, Suriname, Tanganyika, Togo, Zuid-Afrika en Zwitserland. Duits land en Frankrijk staan aan de spits met 38 resp. 22 bouwobjecten. In het plantsoen bij de St.-Bonifa- tiuskapel te Dokkum, doel van de jaarlijkse Bonifatiustocht, zal prin ses Beatrix dinsdag 5 juni een stand beeld onthullen van deze grote An gelsaksische missionaris van Neder land en Duitsland. De gedachte aan een standbeeld voor deze missionaris werd geboren tijdens de grote natio nale herdenking ter gelegenheid van het 12e eeuwfeest van diens martel dood in 754 te Dokkum. Aan deze bijeenkomst in 1954 in Dokkum na men zowel koningin Juliana als mgr. Alfrink en leidende figuren der pro testantse kerken in Nederland. En geland en Duitsland deel. Het z.g. „Bonifatiuscomité 1962" organiseert verschillende manifesta ties rond de onthulling van het stand beeld, het derde, dat Bonifatius ge kregen heeft. Er staan namelijk reeds beelden van hem in Fulda in Duitsland en Crediton in Engeland. Aan de onthulling zal een samen komst voorafgaan in de Bonifatiuska- pel, gelegen in het Bonifatiuspark. Ter gelegenheid van de onthulling wordt ook een tentoonstelling voor hedendaagse kerkelijke kunst in de Bonifatiuskapel gehouden. Het organiserend comité heeft en kele Friese dichters verzocht om een cyclus van Bonifatiusgedichten te wil len maken. Een drietal van hen heeft dit verzoek aanvaard. De protestantse theoloog en denker Karl Barth heeft in een interview in Chicago gezegd, dat eenheid tussen katholieken en protestanten „nog ver weg" is, maar dat toenadering reeds een feit is, „en zich verder zal voort zetten met of zonder oecumenisch concilie." Volgens de 76-jarige Karl Barth zijn er in Europa sinds de tweede wereldoorlog twee parallel-lopende bewegingen in het protestantisme ge weest. De ene zoekt terugkeer naar de conservatieve tendens van „ge zag, leiding zelfs dogma", de andere haakt naar het negentiende-eeuwse liberalisme. Barth zei dat het protestantisme moeilijk kon gedijen onder communis tische regimes, en dat in dit opzicht de toestand in Oost-Duitsland het moeilijkst was, omdat de Oostduitse communisten Duitsers waren. „En Duitsers graven diepIk geloof niet dat de toestand in Hongarije, Tsjechoslowakije of Polen even ha chelijk is", aldus Barth. „De protestanten kunnen niet vrij uit spreken", vervolgde Barth, „hun vrijheid van handelen en getuigen naar de mate van hun geloof zijn ge rantsoeneerd. De katholieke kerk is in dit opzicht minder kwetsbaar on der zulke omstandigheden, omdat ze altijd nog het gezag heeft van bis schoppen en priesters. De katholie- Sinds de oprichting van de Congre gatie der Riten heeft de Kerk 155 hei ligverklaringen en 116 zaligverklarin gen uitgesproken. Deze aantallen en tevens de wacht lijst waarop nog 2270 kandidaten voorkomen, zijn gepubliceerd in een nieuwe uitgave van de „Index", en van de huidige stand van zaken be treffende heilig- en zaligverklaringen van Gods dienaren, die dit jaar door de Congregatie in het latijn is uit gegeven. In dit totaal van 2270 wachtenden zijn tevens begrepen de gevallen die op meer dan één persoon betrekking hebben; deze personen zijn echter samengevat omdat b.v. hun marte laarschap tegelijkertijd plaats had of om andere redenen. Bij de nog in behandeling zijnde za ken bevinden zich die van vijf Pau sen t.w. Innocentius V, Innocentius XI Gregorius X, Benedictus XIII en Pius IX. Ook bevinden zich 13 kardi nalen op de wachtlijst. Op het komende Concilie zal de tra ditionele rooms-katholieke versie van de dood van Jezus Christus behan deld worden. De „Stem van Israël" schrijft dat kardinaal Augustis Bea officieel heeft meegedeeld dat dit zal gebeuren om een van de oorzaken van het anti-semitisme weg te ne men. Kardinaal Bea herinnerde eraan dat de kruisiging van Christus eeu wenlang als uitgangspunt voor be schuldigingen tegen het gehele joodse volk is gebruikt. De betrokken com missie heeft reeds vijf vergaderingen aan dit onderwerp gewijd. In de ko mende bijeenkomst zal een voorstel worden opgesteld, dat aan het Alge meen Concilie zal worden voorgelegd. De „Stem van Israël" schrijft dat verscheidene joodse organisaties met vertegenwoordigers van het Vaticaan over dit onderwerp hebben gespro ken. ken zijn plooibaarder dan de protes tanten." Barth gaf als voorbeeld van de si tuatie in Oost-Duitsland de eed die dienstplichtigen in het Oostduitse le ger moeten afleggen en die hen „on mogelijke eisen" stelt. Hij zei dat protestantse dienstplichtigen bezwa ren hadden tegen de eed, maar dat katholieken ervan zeiden: „Het is toch maar een eed waarin de naam van God niet wordt genoemd" en dat zij hem daarom zonder gewetens bezwaar aflegden. Stefan kardinaal Wyszynski heeft tijdens een bijzondere preek in de St.-Josef kerk in Warschau het atheïs me in Polen aangevallen. In zijn preek zei de kardinaal, dat het atheïsme stelselmatig wordt ver breid door „het systeem dat de meest wijdvertakte organisaties had in de strijd tegen God". „Het wurgt ons", aldus de kardi naal. De primaat van Polen leverde voorts kritiek op de Poolse pers die „onze priesters door het slijk haalt." Hij voegde er aan toe dat in de moeilijke ogenblikken van Polen, toen er nog geen ministers waren noch re gering en parlement, er de priesters waren die nu worden gehoond. Het waren de priesters, die in het lijden van het land deelden en voor het land in de gevangenis werden gezet of naar Siberië werden ge bracht, aldus de kardinaal. De Poolse primaat noemde het atheïsme, de kanker van de ziel, die zich ontwikkelt niet alleen omdat de ze niet wordt bestreden maar ook omdat Polen het ongeloof aanhangt. ZONDAG 29 april. Wit. Beloken Pa sen. Tijdeigen. Mis Quasi modo. Credo. Prefatie van Pasen. Gezins lezing: I Petrus 1, 1-25. MAANDAG 30. Wit. H. Catharina van Siena. (Deze merkwaardige heilige is in 1347 geboren. Zij mocht de stigmata ontvangen. In 1378 overreedde zij paus Gregorius XI uit Avignon naar Rome terug te keren. Zij bestreed het Westers Schisma en stierf op 33-jarige leef tijd. Zij is patrones van Italië). Pre fatie van Pasen. Gezinslezing: I Petrus 2 1-25 DINSDAG 1 MEI. Wit. H. Jozef (Brui degom van de H. Maagd Maria. Zijn voorbeeld blijft een stralend licht van wat menselijke arbeid in zich draagt. Christus werd aan zijn z.orgen toevertrouwd en wordt in het Evangelie dan ook „de zoon van de timmerman" genoemd). Credo. Prefatie van de H. Jozef. Gezinslezing: I Petrus 3, 1-22. WOENSDAG 2. Wit. H. Athanasius. (Deze grote kerkvader is op het eind van de derde eeuw te Alexan- drië geboren. In 328 werd hij hier patriarch. Hij voerde een harde strijd tegen het Arianisme. Ook in ballingschap bleef hij de hem toe vertrouwde kudde bewaken). Pre fatie van Pasen. Gezinslezing: 1 Petrus 4. 1-19. DONDERDAG 3. Wit. Mis van Belo ken Pasen. Gloria. Tweede gebed H.H. Alexander enz. (Alexander was paus van 105-115. Hij stierf de marteldood tezamen met de pries ters Eventius en Theodulus). Pre fatie van Pasen. Gezinslezing: 1 Petrus 5. 1-14. VRIJDAG 4. Wit. H. Monica. (Moe der van de H. Augustinus. Zijn be kering in 386 te Milaan was aan haar te danken. In 387 stierf zij te Ostia op terugreis naar Karthago). Prefatie van Pasen. Of: Wit. Vo tief mis van het H. Hart: Cogitatio- nes vanwege de eerste vrijdag. Tweede gebed H. Monica. Geen Credo. Prefatie van het H. Hart. Gezinslezing: I Korinthen 1, 1-17. ZATERDAG 5. Wit. H. Pius V. (In 1504 te Bosco geboren. Hij was paus van 1566 tot 1572. Hij gaf de Cate chismus Romanus uit en herzag het brevier en het missaal. Onder zijn bestuur viel de overwinning op de Turken in de zeeslag bij Lepanto). Prefatie van Pasen. Gezinslezing: I Korinthen 1, 18-2, 5. 55 55 Waar twee jaar geleden nog bewoners van het Westbcrlijnse stadsdeel Spandau broodjes kochten en waar destijds bak kersknechten elke dag hun werk verrichtten, komen tegenwoor dig regelmatig arbeiders en kan toorbedienden samen, om een godsdienstoefening te houden. Zij trachten gemeenschappelijk de voor een deel overleefde ele menten van de kerkelijke struc tuur te vernieuwen en wegen te vinden om het geloof ook in de moderne technische wereld le vend te houden. Hier in een vroegere bakkers winkel ontstond de eerste „winkel- kerk" van West-Berlijn, een dapper experiment, dat berust op het initia tief en de ondernemingsgeest van de 34-jarige dominee Ernst Lange. Ge durende de tijd, dat hij als bankwer ker in een Westberlijnse fabriek werkte, had de jonge evangelische predikant de ervaring opgedaan, dat er in de werkpauzen en tijdens de vrije avonden weinig of geen moge lijkheid bestond met collega's over religieuze kwesties te discuteren. Reeds destijds had hij besloten, een gemeente te stichten, waarin alle conventionele hinderpalen uit de weg geruimd worden en de ene mens de andere tot werkelijke raadgever zou zijn. Aan de 200 kerkelijke samen komsten van de „winkelkerk" nemen thans regelmatig ongeveer 3000 tot 4000 personen deel. Het is opmerke lijk. dat het daarbij hoofdzakelijk gaat om jonge gezinnen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, die met het ge zicht op de door de Russische macht hebbers opgerichte muur en prikkel draadversperringen dwars door de stad raad en troost zoeken. Bewust heeft men in dit Godshuis afgezien van uiterlijke versieringen. De kerk heeft geen portaal en toren, terwijl orgel en kansel ook ontbreken. Op een eenvoudig altaar staat tussen twee kaarsen het kruis. Ook de ma nier waarop de godsdienstoefening wordt gehouden, wijkt af van dat wat men normaal gewend is. De toehoor ders beslissen zelf over de inhoud van de preek en over hetgeen besproken zal worden. Iedere zondag worden er twee kerk diensten in de winkelkerk gehouden, de eerste is een gezinsdienst, die wordt gevolgd door een discussie bij een kopje thee. Getrouw aan zijn stel ling: „Er kunnen ook "tevéél bijbelse woorden worden gesproken", ziet do minee Lange af van onnodige uiter lijkheden en bespreekt met zijn ge meenteleden in het dichtbevolkte Spandau niet alleen religieuze pro blemen, maar bijvoorbeeld ook op- voedings- en huwelijkskwesties. Hij probeert buitenstaanders in het ge meenteleven te betrekken, om op die manier de zelfstandigheid en het ver antwoordelijkheidsgevoel in het dage lijks leven te versterken. Of deze „winkelkerk" een succes is Iets definitiefs is over het resul taat van dit ongewone experiment nog niet mede te delen. Een ding staat echter vast: er is bijna geen kerk, die een zo direct contact tot de mensen gezocht en gevonden heeft. Men kan nu reeds zeggen, dat hier nieuwe mogelijkheden voor de vorming en vestiging van kerkelijke gemeenten geschapen zijn en dat do minee Lange er in geslaagd is, voor al de jongeren in het kerkelijke leven te betreden. „Elke dag weer moet ik trachten uit te vinden, waar de grenzen van ons experiment liggen", zegt de jonge geestelijke, maar hij is ervan overtuigd, dat ook de kerk in de moderne wereld naar nieuwe we gen moet zoeken en dat het Godshuis in de bakkerswinkel misschien een nieuwe richting aangeeft. (Advertentie) handige moderne flacon slechts f 3.95 Voor 't haar frisIedere dag opnieuw. Gedistingeerde geur, niet te sterk, niet te zoetvoor 'n man juist goedJa. Silvikrin Halr-Lotion heeft karakter, persoonlijkheid geeft zelfvertrouwen. Iedere dagfris. aangenaam, plezierig voor uw omgeving! Bovendien Is Silvikrin Hair-Lotion gezond voor uw haar en... het gaat roos tegen. De prijs Is even prettig als de lotion zelf slechts fvoor 'n grote, chique flacon. SILVIKRIN HAIR-LOTION met biologische werking. Voor vet en normaal haar Lotion "dry" - Voor droog haar Lotion "with oil" Eén van de vele precisie-systemen in een automotor duiden wü aan met de naam „ontsteking". Bijna iedere zelf- sleutelaar is bang om zijn vingers aan de ontsteking te branden, doch de kans daarop is toch niet groot, als men maar voorzichtig te werk gaat. De taak van de ontsteking is het, om een electrische stroomstoot van zo hoog mogelijk voltage naar de bougies te jagen op het moment dat de stroom- verdeler dat wil. Hiervoor zijn nodig: de bobine (die van de laagspanning uit onze accu een hoogspanning maakt) de condensator (die allerlei vervelende smelteffecten afvlakt) en de onderbre ker. Om bij de laatste te beginnen: deze heeft twee contacten, één vast en één los. Het losse contact, de eigenlijke oonderbreker-„hamer", wordt door een nok welke u meteen ziet zitten als u de kap van de stroom ver del er afneemt, op gezette tijden eventjes opgelicht, waardoor het contact tussen de twee „contactpunten" een fractie van een seconde wordt verbroken. Op dat mo ment jaagt er een stroomstoot van een paar kilovolt naar één der bougies en heeft één cylinder zijn vonk te pakken. Dit is niet zo moeilijk te De hoogspanning komt via de bobine- kabel de stroomverdeler binnen, waar de onderbreker ervoor zorgt dat de hoogspanning een zogenaamde „piek- spanning" wordt - als het ware een samengebalde vuist. Simpel en doel treffend, nietwaar? Maar er zitten enkele kneepjes in dit onderdeel waar wij het even over moeten hebben. De onderbreker bij voorbeeld, wordt miljoenen malen per uur opgelicht als de motor werkt en even zovele malen neergelaten waarbij de contactpunten elkaar treffen om eezi allesbehalve kinderachtige hoogspanning door te laten. Wij hebben hier twee slijtagemogelijkheden. Allereerst: de mechanische, doordat de nokken op de centrale as in de stroomverdeler nogal onbesuisd met ons onderbrekertje om springen. Let daarom eens op het klei ne vet- of oliekussentje dat in de (hol le) centrale as is aangebracht. Een drupje van één of ander smeermiddel brengt hier zijn geld dubbel en dwars op. tevens of de vacuum-voorontsteking van uw wagen, indien deze tenminste met dit snufje is uitgerust, nog werkt. Heeft uw motor deze vorm van voorontstekmg dan vindt u aan of bij de stroomver deler een soort rond doosje, dat uit twee flauw gebogen „deksels" bestaat en vanwaar een slangetje naar de car burateur of naar de aanzuigbuis onder het luchtfilter loopt. Trek de slang op het punt waar de ze aan carburateur of aanzuigbuis be vestigd is, los - overwin uw angst en zuig er flink aan. (U krijgt heus geen slok benzine of olie naar binnen). Ziet u de stroomverdeler op het door u ont wikkelde mondvacuum heen en weer bewegen, dan is de vacuumvervroeging in orde. Beweegt er niets, zoek dan naar eventuele losse hef armpjes in de buurt van de stroomverdeler en het va- cuumapparaat. Ook kan de slang naar de carburateur resp. aanzuigbuis lek zijn. Anders: naar de garage! Vocht is de vijand van alles wat op electrisch gebied in de auto te koop is. Bobine en bougiekabels met kleine barstjes kunnen soms aardige vuurwerk jes ontketenen als het dampig weer is. Dat dit vuurwerk ten koste van uw kostbare electrische energie plaatsvindt moet u tot nadenken stemmen. Nieuwe bougiekabels zijn hun geld dubbel en dwars waard. Vocht binnen in de verdelerkap kan !het ontstekingsproces in de luren leggen begrijpen, i en slecht starten van de motor veroor- John Glenn, de Amerikaanse ruimte vaarder is uitgenodigd om naar Arnhem te komen om de Navo-taptoe 1962 bij te wonen, die van 9 tot en met 14 juli voor de vijfde keer in de Gelderse hoofdstad gehouden wordt. De vijfde Navo-taptoe belooft nog spectaculairder te worden dan de vorige in Arnhem gehouden tap toes in Navoverband, die tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland heb ben getrokken. Ook ditmaal is er per avond plaats voor 8000 toeschouwers. Aan het openingsceremonieel zullen ditmaal alle bij de Navo aangesloten landen (Advertentie) deelnemen en voorts werken ongeveer twaalf beroemde militaire orkesten in gala-uniform aan deze taptoe mee. De Navo-taptoe heeft internationaal al zoveel bekendheid gekregen, dat vorig jaar een reportage is uitgezonden via alle Amerikaanse tv-stations. Als Glenns bezoek aan het Europese continent door gaat, zal hij, naar in de bedoeling ligt, reizen via de Shape in Parijs, van welke zijde de stichting Navo-taptoe Arnhem van meet af aan de grootst mogelijke me dewerking heeft gekregen. Waarschijnlijk komt generaal Norstad, de Navo-opper- bevelhebber dit jaar ook naar Arnhem. De tweede slijtagefactor is electrich van aard. De sporen ervan vinden wij soms op de contactpuntoppervlakjes, die van wolfram zijn vervaardigd. Deze vlakjes kunnen inbranden hetgeen een behoorlijk contact op den duur gaat schaden. De oorzaak kan gelegen zijn in een defecte condensator (een klein, gemakkelijk te vervangen busje dat wij op of in de stroomverdeler aantreffen). Ingebrande contactpunten kunnen zorgvuldig worden bijgevijld met een (aha, u raadt het!) contactpuntenvijltje, dat luttele dubbeltjes kost. Beter is: vernieuwen. Ook dat kunt u zelf doen. Let echter, zowel na het vijlen als na montage van nieuwe contactpunten op de afstand welke er bestaat tussen de wolfram-raakvlakken als de onderbre ker gelicht wordt. Men noemt dit: licht hoogte. Draai de krukas van de motor zover totdat men ziet dat de onderbreker wordt gelicht. De ruimte tussen de contactpunten moet nu 0,4 tot 0,5 mm zijn. Bij zescylindermotoren is dit 0,3 tot 0,35 mm. Voor het bepalen van deze hoogte zijn er voelermaatjes in de handel. Dit zijn dunne metaalstripjes, precies op dikte gewalst. Als de voorgeschreven voelermaat niet al te strak tussen de contactpunten past dan is de zaak in orde. Klopt 't niet meteen, dan kan men met het vaste onderbrekercontact door een boutje dat in een niervormige ope ning steekt, los te draaien, de licht hoogte een tikkeltje wijzigen. Controleer (Advertentie) zaken. Gewoon met een droge doek be strijden. Verdelerkappen die gebarsten zijn moet men vervangen. De rotor (het ronddraaiende deel in de stroom verdeler) behoort droog en vetvrij te zijn, zoate trouwens het hele ontste kingsmechanisme. Bij de rotor kan men de koperen contacten als zij vuil ge worden zijn, met een mesje schoon krab ben. Veel succes! Bahco. (Advertentie) NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL UIT DE BEKENDE HANDIGE DOOS Met een vertraging van enkele uren is gisteren de „Rotterdam" voor de eerste keer in 1962 terug gekeerd in de stad, waaraan het schip met zijn naam is verbonden. De Maasstad heeft het trotse vlagge- schip van de Holland-Amerika Lijn bijna vijf maanden moeten missen. Op 28 de Het dagblad van Vaticaanstad, „Osservatore Romano", heeft in een artikel over de katholieke kerk en de Spaanse burgeroorlog geschreven, dat zelfs de republikeinen thans erkennen dat de Kerk in Spanje ,het schuldeloze slachtoffer' van de bloedige broeder strijd was. De Osservatore nam het op tegen het orgaan van de Italiaanse commu nistische partij „Unita", dat de afwe zigheid van katholieken had betreurd op het" onlangs in Rome gehouden „In ternationale congres voor de vrijheid van het Spaanse volk." Jammer genoeg, aldus de „Unita", was er onder de vele stemmen die op dit congres werden gehoord, geen uit de katholieke wereld. Misschien was er sprake van schuldgevoel, die ver nietigende medeverantwoordelijkheid van de katholieke kerk. Natuurlijk, zo repliceerde de Osser vatore, ,is het hier weer de wolf die over het lam praat. De geschiedenis van het martelaarschap van de kerk in Spanje in de jaren 1936-39 staat ge schreven in letters van bloed en vuur, heiligschennis en subliem geloof, onbe schrijfelijk lijden, alleen te vatten in het licht van het bovennatuurlijke.' Bisschoppen, priesters en religieuzen, kloosterzusters en leken, schuldig alleen in de ogen van anti-christelijke bevoor- oordeelden en slachtoffers van atheis- tisch-materialistische haatgevoelens, werden de onschuldige martelaren van een bloedige strijd. Niets werd ge spaard, altaren, kloosters, beelden en graven. De literatuur van na de bur geroorlog van de Spaanse republikeinen, van intellectuele leken en zelfs commu nisten, erkende later en vandaag meer dan ooit dat althans die vervolging een „fout" was. De Osservatore zei dat men niet over de Spaanse burgeroorlog kon spre ken, zonder uit te gaan van de fouten en verschrikkingen waarvan de kerk het onschuldig slachtoffer was. Wij hebben, schreef het blad, ,de opportu- nistisch-afwezige verslaggever van l'U- nita' uitgenodigd te bladeren in het boek „Historia de la persecucion reli- giosa en Espana" door Antonio Monte- ro, waarvan de laatste 115 bladzijden geheel bestaan uit de lijst van namen van slachtoffers uit kerkelijke rijen: veertien bisschoppen en 6800 priesters, vermoord, dikwijls met helse furie, met een wreedheid en sadisme zoals men alleen kan begrijpen in het licht van de fanatieke uitwerking van een de structieve propaganda en fataal anti christelijke voorlichting. november namelijk vertrok de „Rotter dam" voor de laatste normale overtocht naar New York en sindsdien heeft het de zeven zeeën rondgezworven met veelal zeer rijke vakantiegangers, die het cruise-seizoen voor de H.A.L. steeds nadrukkelijker tot een lucratieve aange legenheid maken. Het hoogtepunt was de tweede reis- rond-de-wereld-in-80-dagen, die de „Rot terdam" vanuit New York via Palma de Mallorca (waar het sneeuwde), het Midden-Oosten, Japan, Honoloeloe en het Panamakanaal weer terugbracht naar de Amerikaanse oostkust. Het schip had op deze reis 684 vakantiegangers aan boord, die voor hun „tripje" passageprijzen betaalden, welke varieerden van 12.500 gulden tot 32.500 gulden. „Fortuinen worden er vaak op zo'n reis uitgegeven", zei kapitein C. G. Kooyman, die sinds oktober 1961 het commando voert over de „Rotterdam". En hij dacht daarbij vooral een beetje verbijsterd terug aan het Amerikaanse gezin, dat op de wereldreis van 80 dagen niet meer dan drie weken aan boord is geweest. De andere dagen trokken de man, vrouw en hun zoon er met auto's of vliegtuigen tussen uit om afgelegen plekjes op de wereldkaart te bezoeken. In een der volgende aanloophavens keer den zij dan weer op het schip terug, vaak alleen maar om wat kleren op te halen„Ik heb nauwelijks meer gedaan dan him koffers vervoeren", al dus kapitein Kooyman. De „Rotterdam" gaat vandaag voor een onderhoudsbeurt in dok. Op 8 mei wordt het schip weer ingezet in de nor male lijndienst op New York. Advertentie*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 11