Lancia Flaminia Coupé hedendaags topprodukt WILLEMII Het rassenvraagstuk in New Orleans de ILFORD SPORTSMAN GAS TURBINE ROVER Kleine wagen in Japan DORDRECHT U Kiest natuurlijk Nieuwe Morris Minor komt Mevr. Gaillot weet het heter..... Aartsbisschop gelastte integratie „Wij maken uit wat Matoren DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 APRIL 1962 PRIJS: 27 MILLE Dynamisch Autoproduktie in Oost-Duitsland Wetsontwerp opleiding kleuterleidster ingediend Bediende verduisterde 2000 gulden Willem HExtraSenoritas, op eik moment van de dag even prettig; daarom roken heel wat jonge en oudere mannen nooit jets anders. En nog meer rokers vinden het zeker een prettige af wisseling. Tips - fips - tips - tips tips - tips - tips - tips k omen Er zijn tegenwoordig geen uit gesproken inferieure automobie len. Vooral mechanisch voldoen praktisch alle wagens wel aan de in hun prijsklasse geldende eisen. Het is een logisch feit, dat de prijs in hoge mate de kwaliteit van de auto bepaalt. Een wagen, die een hoge rijcultuur heeft, met bij zondere zorg is afgewerkt en qua styling origineel en exclusief is, kost nu eenmaal veel geld. Een maatkostuum is altijd duurder dan een confectiepak. In de auto wereld is dit ook zo. Wagens die om zo te zeggen bij de meter wor den gefabriceerd verschillen van de „raspaarden", die een meer individuele en technische opvoe ding hebben genoten. Een frappant voorbeeld van een kwa litatief hoogwaardige wagen is de Lancia Flaminia Coupé, die door de beroemde Italiaanse carrosseriekunste naar Pinin Farina van het Sedan-type is afgeleid. Met deze klassiek mooie wagen hebben we men mag wel zeggen in exclusiviteit de paasda gen doorgebracht. Zonder overdrijving moeten we zeggen, dat deze Flaminia een wagen is „om over naar huis te schrijven". We hebben in de afgelopen' maanden heel wat nieuwe wagens in handen gehad, maar geen enkele even aart deze prachtige Lancia. Dit is een droom op wielen wat het uiterlijk zo wel als de rijstijl betreft. Het zou naief zijn deze wagen volmaakt te noemen, maar hij is voor een fijn proever, die geen schoonheidsfoutjes over het hoofd ziet, on getwijfeld het ideaal. De A Flaminia is gezond en flk zuiver, stralend van vi- SJEflFl taliteit, en vrij van de- generatieverschijnselen, die de autowereld helaas steeds meer aankleven. H Het is een plezier de g$g portieren, de motorkap en de kofferruimte te openen en te sluiten zo gemakkelijk, exact en pijnloos gaat dit. ï9i z^n Sedegenen Vl fraaie afwerking, de ele gante, niet overdreven lijn, die de Flaminia kenmerken. Dit is in elk opzicht een echte auto, waar op fabrikant en constructeurs niet hoef den te knibbelen. Maar dit kan het niet alleen zijn, Er worden genoeg dure auto's gemaakt, waarbij kosten noch moeite zijn gespaard. We hebben ons vaak afgevraagd, hoe het komt dat het juist de Italianen zijn, die de mooiste wagens maken. We horen het al: „De Italiaanse ontwerpers denken aan vrouwen van allure en leggen in materie vast wat het mannehart be geert." Misschien zit er wat in, maar dan blijft nog over de vraag, hoe de Italianen het klaarspelen hun vorm- schone automobielen met technisch ge perfectioneerde motorconstructies en een meesterlijk fungerend mechanisme uit te rusten. De Flaminia Coupé heeft heerlijke rijkwaliteiten en hij geeft hierbij nog blijk van een sportief temperament. De zescilinder V-viertaktmotor (60°) van 2.5 liter ontwikkelt 119 pk (vol gens DIN-normen) en met assistentie van een dubbele carburateur laat hij zich gemakkelijk verleiden tot een dy namische rijstijl. De topsnelheid is on geveer 170 km per uur, maar in de praktijk is dit minder interessant dan het krachtige „doortrek-vermogen" in elk van de vier volledig gesynchroni seerde versnellingen. De Coupé kan niet alleen snel rijden, maar verrassend zijn ook de acceleratie en de grote elasticiteit van de krachtbron, die steeds „op peil" draait door de goed gekozen overbengingsverhoudingen. In de tweede kan men desnoods stapvoets rijden en de derde versnelling Iaat zich bij 25 km/u bereidwillig pakken zon der tegen de valse behandeling te pro testeren. Boven 140 km zet de motor nog stevig aan. Opmerkelijk is de ge ruisloosheid, ook bij hoge snelheden. De 4-versnellingsbak reageert correct. De handel, die niet aan de stuurkolom maar in de vloer zit, ligt goed in de Van de Lancia Flaminia Coupé kan gezegd wor den, dat het een topprodukt is van de hedendaagse auto-industrie. De wagen is klassiek rationeel en dy namisch. Voor ruim 27 mille kan men eigenaar wor den van deze droom op wielen. hand als bij een sportwagen. Het scha kelen gaat probleemloos en we hebben de mogelijkheden graag benut, vooral om van de prise-direct in de effectieve derde versnelling terug te schakelen. Men kan voor de afwisseling met 3 en 4 „kat en muis" spelen. De Dunlop schijfremmen met servo bekrachtiging geven de wagen een hoge remveilig- heid. Bij hevig afremmen blijft de Flaminia in de koers. Stabiliteit en wegligging van de 1480 kg wegende- wagen zijn onberispelijk. Het ben zineverbruik is gemiddeld 13 liter op 100 km. De aankleding van de Flaminia Cou pé is solide en smaakvol, pikant en zo men wil geraffineerd. Onze testwa gen was roomkleurig en de zittingen waren bekleed met cognac-kleurig leer, dat zeer goed harmonieerde met de stoffering van het interieur en het dashboard in zacht zwart. Het instru mentenbord is overzichtelijk en volle dig, zelfs met een toerenteller. De zit plaatsen aparte zetels voor en een bank achter zijn comfortabel en be rekend op langdurig rijden en voorzien van armsteuntjes. Rijdend in de wagen krijgt men een behaaglijk gevoel van luxe, waarop men recht denk te heb ben. Men zit zoals men moet zitten en dit is niet te veel gevraagd, want men wordt verder volkomen in beslag ge nomen door de uitzonderlijke rijstijl van deze effectieve Lancia. Het is een lust hem te berijden. De prijs is niet mals: ruim 27 mille, maar het betreft hier dan ook een topprodukt van de hedendaagse auto-industrie. De Morris Minor zal in een elegan tere, grotere en sterkere uitvoering op de markt komen. Het is niet de eerste maal ,dat er geruchten over een eer vol ontslag van deze wereldbekende BMC-wagen circuleren, maar het moet er toch eens van komen. De Morris-Minor heeft een totale produktie van meer dan een miljoen stuks beleefd, maar de laatste jaren is de verkoop geleidelijk teruggelopen. Het betreft hier immers nog een haast vooroorlogse carrosseriestij 1. Dat er een nieuw model op komst is, wordt door de fabriek nauwelijks meer gedemen teerd. Hier en daar heeft men er reeds prototypen zien rijden. Een hiervan die een goede kans maakt om in pro duktie te komen, herinnert sterk aan de Austin A 40, d.w.z, dat het een „halev stationwagen" is, zoalsb ijvoor- beeld ook de nieuwe Renault 4 L. Een wezenlijk verschil is echter, dat het nieuwe Britse model een vaste achter ruit heeft. Verder heeft de carrosse rie Italiaanse lijnen en het front doet denken aan dat van de Peugeot 404. waaraan Pinin Farina te pas is geko men. De nieuwe Morris krijgt vermoe delijk een 1.1 liter motor, een verdere ontwikkeling van BMC's bekende A- motor van 848 cc van de Morris 850 (en Austin Seven). Evenals de „830" heeft de nieuwe Morris voorwielaan drijving en volgens onze inlichtingen zou hij een soort luchtvering krijgen. De nieuwe Morris wordt in de na zomer gepresenteerd. Oost-Duitsland produceert en expor teert zijn auto's en voor de binnen landse klantep blijtf er weinig aan de strijkstok hangen. Er zijn in Oost- Duitsland (met inbegrip van Oost- Berlijn) ongeveer 200.000 wagens, waarvan ruim 20 pet van vooroorlogs model. Minstens 500.000 zijn bij de staat, de communistische partij en de bevoorrechte klasse van hoge ambte naren, ingenieurs, artsen en publicis ten in bedrijf. Het kopen van een personenwagen in Ulbrichts volksrepubliek ise en groot financieel probleem. De Oostduitse volkswagen „Trabant" kost er 7650 oostmark en een nieuwe Wartburg het dubbele. De leveringstijden zijn enorm lang. Voor een Trabant, waarvan er dagelijks 160 worden gefabriceerd, moet de Oostduitse klant in het gunstigste geval twee jaar op de wachtlijst staan. Toch gaat de Oostduitse automobiel industrie langzamerhand vooruit. In 1950 omvatte de totale produktie slechts.7100 wagens en in 1960 verlie ten ruim 64.000 nieuwe auto's de fabrie ken. Thans komt er op elke 85 Oost duitsers één auto voor. nl West-Duits- land is het 12 op één. Het spreekt van zelf dat de prijs van gebruikte wagens en onderdelen (zelfs van ver voor de oorlog, uit de tijd van de vroegere Opel Kadett, Wanderer en Adle^ on gelooflijk hoog zijn. Twee opnamen van de Rover „T 4", een experimentele auto met gasturbi ne-aandrijving, welke op een automo- bieltentoonstelling in New York te zien zal zijn. De bovenste foto is een buitenaanzicht van de auto dat be paald niet revolutionair aandoet. De onderste foto toont het machtige hart van de wagen, welke een top heeft van 180 km/u, doch het zuinigste rijdt bij een snelheid van 75 km/u. De auto is uitgerust met dubbele koplichten, schijfremmen op alle vier de wielen en onafhankelijke vering op alle wielen. De bestuurder kan 3-4 passagiers meenemen. (Advertentie) (Van onze parlementaire redactie) De regering wil de opleiding tot kleu terleidster verlengen van twee tot drie jaar. De avondcursus voor hoofdleidster wil zij daarentegen bekorten van twee tot één jaar. Dit is de strekking van een wetsontwerp tot wijziging van de kleuteronderwijswet, dat bij de Tweede Kamer is ingediend. Het ontwerp draagt nog de handtekening van de overleden staatssecretaris drs. Stubenrouch. Wanneer het parlement met het ont werp akkoord gaat zal de wet eerst op 1 september 1964 van kracht worden. Op die manier kunnen de opleidings scholen geleidelijk op de nieuwe cursus omschakelen, zonder dat het aanbod van kleuterleidsters behoeft te stagneren. De verlenging van de opleiding met één jaar acht de bewindsman nodig om de leerlingen een redelijk inzicht te ge ven in een aantal geheel nieuwe zaken. In de één-jarige opleiding voor hoofd leidster zal aanstonds nog maar de helft van het aantal lesuren van thans gegeven behoeven te worden. Tenslotte bepaalt het wetsontwerp dat meisjes met een middelbare schoolop leiding voortaan niet één maar twee jaar de leidstercursus moeten volgen. Zij krijgen geen vrijstelling van bepaalde vakken meer. De Rotterdamse politie heeft de 24-ja- rige kantoorbediende E. V. V. aangehou den, die ervan verdacht wordt van zijn firma, een verkoopmaatschappij van borstelwerk, een bedrag van ongeveer f 2000 te hebben verdiusterd. V. was onder andere belast met het verkopen van kleine partijen borstel werk aan klanten die aan de zaak kwa men. Daarbij droeg hij minder geld af dan hij ontving, de rest stak hij in eigen zak. De verduisteringen zijn ge pleegd in de periode van november 1961 tot maart j.l. (Advertentie) M et*, per stuk In de kamer van een hotel in New Orleans ligt een toeristengids, waarin staat: „New Orleans, per traditie de stad waaraan de belang stelling voorbijging, is een dame van vele stemmingen". De belangstelling is niet aan New Orleans voorbijgegaan, maar is voor een langdurig bezoek naar de stad gekomen, vergezeld van twee harer zusters, tegenstrijdigheid en benauwenis. fantastisch goed! 4-VLAMS GASFORNUIZEN met centrale aansteekbrander tevens sudderbrander, ORE reeds vanaf f. üüO." Bij aankoop: rRATlS KOOKBOEK 200 pa9^na met 360 recepten. Uitvoerige folder bij elke cgoede installateur of bij Verkoopkantoor voor Nederland: NELL STUTTERHEIM N.V. Den Haag Postbus 1143 Tel. 986760 Deze foto-combinatie geeft twee van de hoogste twee gesychroniseera. beelden van het kleine Japanse wa- De genzinetank kan 18 liter bevatten, gentje, de Suzilite Fronte 360. Het Over de prijs en de snelheid zijn wagentje heeft een tweetakt motor geen gegevens bekend, voorin met vier versnellingen, waar- Tot de uitrusting van de scooterberij der behoort een valhelm. Als u zo ver standig bent dit in te zien, kijk dan niet op een paar gulden meer en neem een valhelm, die in alle opzichten voldoet aan de te stellen eisen. Een zekere waarborg in deze is het, in de helm staande stempel F.I.M. hetgeen een af korting is van Federation International Motorcyclistes. In de toepassing van V-snaren als krachtoverbrengingsorgaan van wiel- of componentaandrijving van auto's, scoo ters en bromfietsen zitten zoveel voor delen, dat deze wijze van overbrenging een steeds grotere toepassing vindt. De ze goede eigenschappen komen hoofd zakelijk tot uiting in de soepele wijze van schokopvanging, waardoor lagers en glijvlakken gespaard blijven en de totale onderhoudskosten dus kleiner zullen worden. Probeer nooit de carburateur van uw tweetactmotor(tje) zodanig te „ver stellen", dat u met minder liters brand stof denk> uit te komen, dan de con structeur van de motor heeft uitge- knobbeld en als norm, in uw instructie boekje staat aangegeven. Dit zou een zuinigheid zijn, die de wijsheid bedriegt want met het uitsparen van de brand stof bewerkstelligt u tevens een dose ringsvermindering va nde smeerolie en daar kan uw motor nu nèt niet tegen. Slecht sluitende kleppen kunnen oor zaak zijn van het z.g. „overslaan" van de motor. Doordat een klep is ver brand of om een andere oorzaak niet meer gasdicht afsluit, zal het aangezo gen mengsel voor een deel verloren gaan, waardoor de verbranding óf ach terwege blijft, óf in gunstiger situaties minder effectief wordt. Mej. V. te Breda heeft het gepres teerd in 43.000 km twee keer de koppe lingsplaats van haar VW te „verslijten" Zij vindt dit toch wel een beetje erg kostbaar worden en vraagt zich af of één en ander misschien ten dele aan haar rijstijl te danken is. Om te trach ten in de toekomst een beter resultaat te bereiken, vraagt zy thans naar de mogelijke oorzaken van deze vroegtij dig eslytages. Wat bij u alseen vraag opkwam, staat bij ons wel vast. Bij normaal ge bruik gaan koppelingsplaten zeker een 100.000 km mee en het is lang geen zeld zaamheid als een auto nog met de door de fabriek gemonteerde koppelingsplaat op het autokerkhof terecht komt. U zult beslist uw rijtechniek moeten her zien en trachten deze zoveel mogelijk in te stellen op een juist gebruik van het koppelingspedaal. Ten eerste dient u het koppelingspedaal bij het „ont koppelen" geheel in te trappen, hier door komt de koppelingsplaat volko men vrij en kan de voering niet door overmatige wrijving gaan slijten. Laat bij het koppelen het pedaal niet te snel, maar ook weer niet te langzaam opko men. Deze soepelheid dient u aan te voelen en is verder niet onder woorden te brengen. Verder geen voet op het pedaal laten rusten gedurende het rij den want ook dit „vreet" koppelings platen. Voorts de koppeling niet laten slippen in een bocht of bij het optrek ken. Ook het z.g. vrijwielen, het in drukken van de koppeling om bzij het uitlopen van de wagen de motorkracht uit te schakelen is om meerdere rede nen beslist af te raden. Als u deze punten ter harte neemt, haalt u de 100.000 weL Juridische acties tegen rassenintegra tie op de openbare scholen zijn niets nieuws in New-Orleans. Lands- en stadsadvocaten hebben tegen de inte gratie gestreden sinds de beschikking van het hooggerechtshof in 1954. Maar op 28 maart deed zich een nieuwe ont wikkeling voor die niets van doen had met de openbare scholen. De aartsbisschop van New-Orleans, mgr. Joseph Francis Rummel, gelastte dat alle katholieke bijzondere scholen in zijn diocees in september geheel ge- integreerd moesten zijn. In het desbe treffende voorschrift werd niet gespro ken over „neger" of „integratie". Er stond slechts in dat werd afgerekend met gescheiden bijzondere scholen voor blank en zwart, en dat elk katholiek kind voortaan de school van zijn keuze zou moeten kunnen bezoeken. Het aartsdiocees San Francisco telt 527.490 katholieken, iets minder dan de helft van de totale bevolking. Ze wisten meteen dat ze voor een dilemma ge plaatst waren. Als zuidelijke Amerika nen was hun verteld dat ze als ras su perieur waren en zich niet mochten vermengen. Als vrome katholieken wis ten ze dat de Kerk de kleur van haar lidmaten niet telt. U itzonderingen De meeste katholieken hielden zich rustig, maar er waren uitzonderingen. Mevrouw Delphine P. Roberts ging demonstratiewandelingen houden voor het priesterseminarie van O.L. Vrouw, een bord dragende met de tekst: „In tegratie, het duivelswerktuig, is bedoeld om niet alleen het blanke ras uit te roeien, maar ook ons land, het chris tendom en de beschaving." Rodney Buras, lid van de volksver tegenwoordiging van Louisiana, die een ,kerkezakjesboycot" tegen zijn kerk (Advertentie) propageerde, zei: „Men dringt ons iets op dat we niet kunnen slikken." En dan was daar mevrouw B.J. Gaillot, presidente van een organi satie onder de naam van „Save Our Nation inc." Zij is het middel punt van de controverse. Mevrouw GaillM; is een 42-jarige brunette, die veelvuldig leest in de katholie ke Douay-Bijbel. Ze kent grote stuk ken uit haar hoofd, vooral die wel ke zich, volgens haar, uitspreken te gen rassenmenging. De conclusie van mevrouw Gaillot is dat, ongeacht de lering van de Kerk, God de rassenintegratie als zondig voorstelt. „Waar", vroeg ik haar, „vindt u dit zwart op wit in de Schrift En mevrouw Gaillot las: „En toen Sarah had gezien dat de zoon van Agar de Egyptenaar speelde met Jesa- ja, zei ze tot Abraham: „Werp deze slavin en haar zoon uit, want de zoon van een slavin zal niet de erfgenaam zijn van mijn zoon, Isaac." Abraham voelde zich gegriefd. En God sprak tot hem: „Laat dit u niet spijten voor de jongen en voor de slavin luister naar alles wat Sarah tot u heeft gesproken." Mevrouw Gaillot, antwoordde ver slaggever dezes „Uw interpretatie schijnt te zijn dat Agar de Egyptenaar en haar zoon leden waren van het zwarte ras?" „Ja," antwoordde ze, „alle niet-blan- ken zijn van het zwarte ras. Egypte- naren, Aziaten." ze citeerde nogmaals de Bijbel: „Opdat de stammen zich niet vermengen maar zichzelve blijven." Mevrouw Gaillot heeft haar protesten niet beperkt tot uitspraken aan de hand van de Bijbel in haar huiskamer, ze heeft pamfletten volgeschreven, postge vat voor de kanselarij van het diocees en gesproken voor de televisie. Haar kamer ligt vol met correspondentie uit heel het land. Tijdens de twee uur dat ik met haar sprak, ontving ze zestien telegrammen. Vijftien ervan steunden haar. Het ene dat het niet deed luidde: „Ik stel u voor af te treden als presi dente van de Save Our Nation en let us pray for peace in America. Ik ben katholiek en vader van acht kinderen." Excommunicatie Op 1 april vond mevrouw Gaillot bij haar post een brief van het aartsbis dom New Orleans en getekend door de aartsbisschop. Zij werd erin in kennis met „alles in een" sneltransporf, 2,8 lens en gesteld van het feit dat er straffen zijn voor katholieke gelovigen die anderen aanzetten tot ongehoorzaamheid. „Elk verder streven in deze richting," aldus de brief, „zal gestraft kunnen worden met excommunicatie." Deze straf is mevrouw Gaillot en enkele van haar bondgenoten inmiddels opgelegd. Ze mag nu niet meer de H. Mis bijwonen, de sacramenten ontvan gen en begraven worden in gewijde aarde. De brief van de aartsbisschop, die het opschrift „vertrouwelijk en per soonlijk" droeg, werd door mevrouw Gaillot gepubliceerd. Aartsbisschop Rummel zei, dat hij er een antwoord, schriftelijk of mondeling, op verwachtte. Toen mevrouw Gaillot antwoordde, dat ze wel met twee ge tuigen wilde komen, werd haar een audiëntie geweigerd. Een gesprek dat ze hierop had met pater Joseph Cos- tello, professor aan het Notre Dame Seminarie in New-Orleans, veranderde niets aan het standpunt van de Kerk noch aan het hare. Nu over mevrouw Gaillot de excom municatie is uitgesproken werpt ze zich op als martelares in de ogen van God, en slachtoffer van misvattingen van de kerkelijke overheid. „Herinnert u zich wat met Jeanne d'Arc is ge beurd," zegt ze. Het echtpaar Gaillot heeft zijn drie zoons van 21, 16 en 14 van de katho lieke De La Salle-school genomen, om dat hun daar werd geleerd, „dat Jezus en de maagd Maria zwart waren." Me vrouw Gaillot citeerde Salomon: „Nigra sum sed formosa..." (zwart ben ik, maar schoon). Volgens de katholieke leer moet dit uitgelegd worden als volgt: de Kerk van Christus treedt naar buiten op als bedroefd en, als het wa re, zwart en veracht, maar innerlijk, in haar leer en moraal, is zij blank en schoon. New-Orleans wacht met grote span ning op de maand september als een keerpunt in de geschiedenis van zwa/t en blank in New Orleans en Louisiana. KROESTJEV: js» In een interview met de hoofdredac teur van het Amerikaanse tijdschrift Look heeft Kroestjev verklaard, dat hij eerst enige overeenstemming met Ken nedy zou moeten bereiken, vooraleer hij een topgesprek nuttig achtte. „Wordt de wereldtoestand echter gecompliceer der, zodat zelfs oorlog het alternatief zou zijn, dan zouden we eerder bijeen moeten komen". j InT/f huidige onderhandelingen tussen de V.S. en de Sovjet-Unie aangaande Berlijn zag hij „enige straaltjes hoop". Een overeenkomst over Berlijn en Duits land zou aan een ontwapeningsakkoord vooraf moeten gaan. Op een desbetref fende vraag antwoordde hij. dat China niet te snel omhoog was gekomen, zoals de interviewer suggereerde. Kroestjev verklaarde voorts voorstan der van strenge inspectie en toezicht op Tx n®koming van algehele ontwapening. „Wat onder ontwapening verstaan wordt maakt Rusland uit" voegde hij aan deze opmerking toe. Hij maakte geen be zwaar tegen wederzijdse controle. Deze opmerking even goed als die over een topgesprek zou kunnen wijzen op een verandering van het Russische standpunt ten aanzien van beide kwesties. Inspectie ten aanzien van een kern- stopverdrag achtte Kroestjev niet nodig. Berlijn noemde hij de oorzaak van de ernstige spanningen en hij viel Adenauer aan die „de sporen van de tweede wereldoorlog wil laten voortbestaan" Amerikaanse regeringsfunctionarissen te Washington hebben naar aanleiding van dit interview verklaard, dat de op merking dat algehele ontwapening ge baseerd moet zijn op „strenge inspectie en toezicht niet veel te betekenen had tenzij de Russische premier bereid was m details te treden. Zij herinnerden eraan, dat Kroestjev m het verleden soortgelijke verklaringen had afgelegd, maar dat zijn onderhande laars altijd bezwaren maakten als het er op aan kwam tot een overeenkomst te komen over de wijze waarop een dergelijk toezicht zou moeten worden uitgevoerd. Men sprak in Washington van „propagandastunt". Reeds vanaf f. 59.50 3 jaar garantie. Verkrijgbaar bij Uw electro-instollateur. publicatie: ITHO - Schiedan J repen. |vers! ike I beschuit i6 bonnen leverancier Jeep. i Verkade!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7