Lancia Flaminia Coupé
hedendaags topprodukt
WILLEMII
Het rassenvraagstuk in
New Orleans
de ILFORD
SPORTSMAN
GAS TURBINE ROVER
Kleine wagen in Japan
DORDRECHT
U Kiest natuurlijk
Nieuwe Morris
Minor komt
Mevr. Gaillot weet het heter.....
Aartsbisschop
gelastte
integratie
„Wij maken uit wat
Matoren
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 APRIL 1962
PRIJS: 27 MILLE
Dynamisch
Autoproduktie in
Oost-Duitsland
Wetsontwerp
opleiding
kleuterleidster
ingediend
Bediende verduisterde
2000 gulden
Willem HExtraSenoritas, op
eik moment van de dag
even prettig; daarom roken
heel wat jonge en oudere
mannen nooit jets anders.
En nog meer rokers vinden
het zeker een prettige af
wisseling.
Tips - fips - tips - tips tips - tips - tips - tips
k omen
Er zijn tegenwoordig geen uit
gesproken inferieure automobie
len. Vooral mechanisch voldoen
praktisch alle wagens wel aan de
in hun prijsklasse geldende eisen.
Het is een logisch feit, dat de prijs
in hoge mate de kwaliteit van de
auto bepaalt. Een wagen, die een
hoge rijcultuur heeft, met bij
zondere zorg is afgewerkt en qua
styling origineel en exclusief is,
kost nu eenmaal veel geld. Een
maatkostuum is altijd duurder
dan een confectiepak. In de auto
wereld is dit ook zo. Wagens die
om zo te zeggen bij de meter wor
den gefabriceerd verschillen van
de „raspaarden", die een meer
individuele en technische opvoe
ding hebben genoten.
Een frappant voorbeeld van een kwa
litatief hoogwaardige wagen is de
Lancia Flaminia Coupé, die door de
beroemde Italiaanse carrosseriekunste
naar Pinin Farina van het Sedan-type
is afgeleid. Met deze klassiek mooie
wagen hebben we men mag wel
zeggen in exclusiviteit de paasda
gen doorgebracht. Zonder overdrijving
moeten we zeggen, dat deze Flaminia
een wagen is „om over naar huis te
schrijven". We hebben in de afgelopen'
maanden heel wat nieuwe wagens in
handen gehad, maar geen enkele even
aart deze prachtige Lancia. Dit is een
droom op wielen wat het uiterlijk zo
wel als de rijstijl betreft. Het zou
naief zijn deze wagen volmaakt te
noemen, maar hij is voor een fijn
proever, die geen schoonheidsfoutjes
over het hoofd ziet, on
getwijfeld het ideaal. De
A Flaminia is gezond en
flk zuiver, stralend van vi-
SJEflFl taliteit, en vrij van de-
generatieverschijnselen,
die de autowereld helaas
steeds meer aankleven.
H Het is een plezier de
g$g portieren, de motorkap
en de kofferruimte te
openen en te sluiten
zo gemakkelijk, exact
en pijnloos gaat dit.
ï9i z^n Sedegenen
Vl fraaie afwerking, de ele
gante, niet overdreven
lijn, die de Flaminia kenmerken. Dit
is in elk opzicht een echte auto, waar
op fabrikant en constructeurs niet hoef
den te knibbelen. Maar dit kan het
niet alleen zijn, Er worden genoeg
dure auto's gemaakt, waarbij kosten
noch moeite zijn gespaard. We hebben
ons vaak afgevraagd, hoe het komt
dat het juist de Italianen zijn, die de
mooiste wagens maken. We horen het
al: „De Italiaanse ontwerpers denken
aan vrouwen van allure en leggen in
materie vast wat het mannehart be
geert." Misschien zit er wat in, maar
dan blijft nog over de vraag, hoe de
Italianen het klaarspelen hun vorm-
schone automobielen met technisch ge
perfectioneerde motorconstructies en
een meesterlijk fungerend mechanisme
uit te rusten. De Flaminia Coupé heeft
heerlijke rijkwaliteiten en hij geeft
hierbij nog blijk van een sportief
temperament.
De zescilinder V-viertaktmotor (60°)
van 2.5 liter ontwikkelt 119 pk (vol
gens DIN-normen) en met assistentie
van een dubbele carburateur laat hij
zich gemakkelijk verleiden tot een dy
namische rijstijl. De topsnelheid is on
geveer 170 km per uur, maar in de
praktijk is dit minder interessant dan
het krachtige „doortrek-vermogen" in
elk van de vier volledig gesynchroni
seerde versnellingen. De Coupé kan
niet alleen snel rijden, maar verrassend
zijn ook de acceleratie en de grote
elasticiteit van de krachtbron, die
steeds „op peil" draait door de goed
gekozen overbengingsverhoudingen. In
de tweede kan men desnoods stapvoets
rijden en de derde versnelling Iaat zich
bij 25 km/u bereidwillig pakken zon
der tegen de valse behandeling te pro
testeren. Boven 140 km zet de motor
nog stevig aan. Opmerkelijk is de ge
ruisloosheid, ook bij hoge snelheden.
De 4-versnellingsbak reageert correct.
De handel, die niet aan de stuurkolom
maar in de vloer zit, ligt goed in de
Van de Lancia
Flaminia Coupé
kan gezegd wor
den, dat het een
topprodukt is van
de hedendaagse
auto-industrie. De
wagen is klassiek
rationeel en dy
namisch. Voor
ruim 27 mille kan
men eigenaar wor
den van deze
droom op wielen.
hand als bij een sportwagen. Het scha
kelen gaat probleemloos en we hebben
de mogelijkheden graag benut, vooral
om van de prise-direct in de effectieve
derde versnelling terug te schakelen.
Men kan voor de afwisseling met 3 en 4
„kat en muis" spelen. De Dunlop
schijfremmen met servo bekrachtiging
geven de wagen een hoge remveilig-
heid. Bij hevig afremmen blijft de
Flaminia in de koers. Stabiliteit en
wegligging van de 1480 kg wegende-
wagen zijn onberispelijk. Het ben
zineverbruik is gemiddeld 13 liter op
100 km.
De aankleding van de Flaminia Cou
pé is solide en smaakvol, pikant en
zo men wil geraffineerd. Onze testwa
gen was roomkleurig en de zittingen
waren bekleed met cognac-kleurig leer,
dat zeer goed harmonieerde met de
stoffering van het interieur en het
dashboard in zacht zwart. Het instru
mentenbord is overzichtelijk en volle
dig, zelfs met een toerenteller. De zit
plaatsen aparte zetels voor en een
bank achter zijn comfortabel en be
rekend op langdurig rijden en voorzien
van armsteuntjes. Rijdend in de wagen
krijgt men een behaaglijk gevoel van
luxe, waarop men recht denk te heb
ben. Men zit zoals men moet zitten en
dit is niet te veel gevraagd, want men
wordt verder volkomen in beslag ge
nomen door de uitzonderlijke rijstijl
van deze effectieve Lancia. Het is een
lust hem te berijden. De prijs is niet
mals: ruim 27 mille, maar het betreft
hier dan ook een topprodukt van de
hedendaagse auto-industrie.
De Morris Minor zal in een elegan
tere, grotere en sterkere uitvoering op
de markt komen. Het is niet de eerste
maal ,dat er geruchten over een eer
vol ontslag van deze wereldbekende
BMC-wagen circuleren, maar het moet
er toch eens van komen.
De Morris-Minor heeft een totale
produktie van meer dan een miljoen
stuks beleefd, maar de laatste jaren is
de verkoop geleidelijk teruggelopen.
Het betreft hier immers nog een haast
vooroorlogse carrosseriestij 1. Dat er een
nieuw model op komst is, wordt door
de fabriek nauwelijks meer gedemen
teerd. Hier en daar heeft men er reeds
prototypen zien rijden. Een hiervan
die een goede kans maakt om in pro
duktie te komen, herinnert sterk aan
de Austin A 40, d.w.z, dat het een
„halev stationwagen" is, zoalsb ijvoor-
beeld ook de nieuwe Renault 4 L. Een
wezenlijk verschil is echter, dat het
nieuwe Britse model een vaste achter
ruit heeft. Verder heeft de carrosse
rie Italiaanse lijnen en het front doet
denken aan dat van de Peugeot 404.
waaraan Pinin Farina te pas is geko
men. De nieuwe Morris krijgt vermoe
delijk een 1.1 liter motor, een verdere
ontwikkeling van BMC's bekende A-
motor van 848 cc van de Morris 850
(en Austin Seven). Evenals de „830"
heeft de nieuwe Morris voorwielaan
drijving en volgens onze inlichtingen
zou hij een soort luchtvering krijgen.
De nieuwe Morris wordt in de na
zomer gepresenteerd.
Oost-Duitsland produceert en expor
teert zijn auto's en voor de binnen
landse klantep blijtf er weinig aan
de strijkstok hangen. Er zijn in Oost-
Duitsland (met inbegrip van Oost-
Berlijn) ongeveer 200.000 wagens,
waarvan ruim 20 pet van vooroorlogs
model. Minstens 500.000 zijn bij de
staat, de communistische partij en de
bevoorrechte klasse van hoge ambte
naren, ingenieurs, artsen en publicis
ten in bedrijf.
Het kopen van een personenwagen
in Ulbrichts volksrepubliek ise en groot
financieel probleem. De Oostduitse
volkswagen „Trabant" kost er 7650
oostmark en een nieuwe Wartburg het
dubbele. De leveringstijden zijn enorm
lang. Voor een Trabant, waarvan er
dagelijks 160 worden gefabriceerd, moet
de Oostduitse klant in het gunstigste
geval twee jaar op de wachtlijst staan.
Toch gaat de Oostduitse automobiel
industrie langzamerhand vooruit. In
1950 omvatte de totale produktie
slechts.7100 wagens en in 1960 verlie
ten ruim 64.000 nieuwe auto's de fabrie
ken. Thans komt er op elke 85 Oost
duitsers één auto voor. nl West-Duits-
land is het 12 op één. Het spreekt van
zelf dat de prijs van gebruikte wagens
en onderdelen (zelfs van ver voor de
oorlog, uit de tijd van de vroegere
Opel Kadett, Wanderer en Adle^ on
gelooflijk hoog zijn.
Twee opnamen van de Rover „T 4",
een experimentele auto met gasturbi
ne-aandrijving, welke op een automo-
bieltentoonstelling in New York te
zien zal zijn. De bovenste foto is een
buitenaanzicht van de auto dat be
paald niet revolutionair aandoet.
De onderste foto toont het machtige
hart van de wagen, welke een top
heeft van 180 km/u, doch het
zuinigste rijdt bij een snelheid van
75 km/u. De auto is uitgerust met
dubbele koplichten, schijfremmen op
alle vier de wielen en onafhankelijke
vering op alle wielen. De bestuurder
kan 3-4 passagiers meenemen.
(Advertentie)
(Van onze parlementaire redactie)
De regering wil de opleiding tot kleu
terleidster verlengen van twee tot drie
jaar. De avondcursus voor hoofdleidster
wil zij daarentegen bekorten van twee
tot één jaar. Dit is de strekking van
een wetsontwerp tot wijziging van de
kleuteronderwijswet, dat bij de Tweede
Kamer is ingediend. Het ontwerp draagt
nog de handtekening van de overleden
staatssecretaris drs. Stubenrouch.
Wanneer het parlement met het ont
werp akkoord gaat zal de wet eerst op
1 september 1964 van kracht worden.
Op die manier kunnen de opleidings
scholen geleidelijk op de nieuwe cursus
omschakelen, zonder dat het aanbod van
kleuterleidsters behoeft te stagneren.
De verlenging van de opleiding met
één jaar acht de bewindsman nodig om
de leerlingen een redelijk inzicht te ge
ven in een aantal geheel nieuwe zaken.
In de één-jarige opleiding voor hoofd
leidster zal aanstonds nog maar de
helft van het aantal lesuren van thans
gegeven behoeven te worden.
Tenslotte bepaalt het wetsontwerp dat
meisjes met een middelbare schoolop
leiding voortaan niet één maar twee
jaar de leidstercursus moeten volgen.
Zij krijgen geen vrijstelling van bepaalde
vakken meer.
De Rotterdamse politie heeft de 24-ja-
rige kantoorbediende E. V. V. aangehou
den, die ervan verdacht wordt van
zijn firma, een verkoopmaatschappij van
borstelwerk, een bedrag van ongeveer
f 2000 te hebben verdiusterd.
V. was onder andere belast met het
verkopen van kleine partijen borstel
werk aan klanten die aan de zaak kwa
men. Daarbij droeg hij minder geld af
dan hij ontving, de rest stak hij in
eigen zak. De verduisteringen zijn ge
pleegd in de periode van november 1961
tot maart j.l.
(Advertentie)
M et*, per stuk
In de kamer van een hotel in New Orleans ligt een toeristengids,
waarin staat: „New Orleans, per traditie de stad waaraan de belang
stelling voorbijging, is een dame van vele stemmingen".
De belangstelling is niet aan New Orleans voorbijgegaan, maar is
voor een langdurig bezoek naar de stad gekomen, vergezeld van twee
harer zusters, tegenstrijdigheid en benauwenis.
fantastisch goed!
4-VLAMS GASFORNUIZEN
met centrale aansteekbrander
tevens sudderbrander, ORE
reeds vanaf f. üüO."
Bij aankoop:
rRATlS KOOKBOEK
200 pa9^na
met 360 recepten.
Uitvoerige folder bij elke
cgoede installateur of bij
Verkoopkantoor voor Nederland:
NELL STUTTERHEIM N.V.
Den Haag Postbus 1143 Tel. 986760
Deze foto-combinatie geeft twee van de hoogste twee gesychroniseera.
beelden van het kleine Japanse wa- De genzinetank kan 18 liter bevatten,
gentje, de Suzilite Fronte 360. Het Over de prijs en de snelheid zijn
wagentje heeft een tweetakt motor geen gegevens bekend,
voorin met vier versnellingen, waar-
Tot de uitrusting van de scooterberij
der behoort een valhelm. Als u zo ver
standig bent dit in te zien, kijk dan niet
op een paar gulden meer en neem een
valhelm, die in alle opzichten voldoet
aan de te stellen eisen. Een zekere
waarborg in deze is het, in de helm
staande stempel F.I.M. hetgeen een af
korting is van Federation International
Motorcyclistes.
In de toepassing van V-snaren als
krachtoverbrengingsorgaan van wiel- of
componentaandrijving van auto's, scoo
ters en bromfietsen zitten zoveel voor
delen, dat deze wijze van overbrenging
een steeds grotere toepassing vindt. De
ze goede eigenschappen komen hoofd
zakelijk tot uiting in de soepele wijze
van schokopvanging, waardoor lagers
en glijvlakken gespaard blijven en de
totale onderhoudskosten dus kleiner
zullen worden.
Probeer nooit de carburateur van uw
tweetactmotor(tje) zodanig te „ver
stellen", dat u met minder liters brand
stof denk> uit te komen, dan de con
structeur van de motor heeft uitge-
knobbeld en als norm, in uw instructie
boekje staat aangegeven. Dit zou een
zuinigheid zijn, die de wijsheid bedriegt
want met het uitsparen van de brand
stof bewerkstelligt u tevens een dose
ringsvermindering va nde smeerolie en
daar kan uw motor nu nèt niet tegen.
Slecht sluitende kleppen kunnen oor
zaak zijn van het z.g. „overslaan" van
de motor. Doordat een klep is ver
brand of om een andere oorzaak niet
meer gasdicht afsluit, zal het aangezo
gen mengsel voor een deel verloren
gaan, waardoor de verbranding óf ach
terwege blijft, óf in gunstiger situaties
minder effectief wordt.
Mej. V. te Breda heeft het gepres
teerd in 43.000 km twee keer de koppe
lingsplaats van haar VW te „verslijten"
Zij vindt dit toch wel een beetje erg
kostbaar worden en vraagt zich af of
één en ander misschien ten dele aan
haar rijstijl te danken is. Om te trach
ten in de toekomst een beter resultaat
te bereiken, vraagt zy thans naar de
mogelijke oorzaken van deze vroegtij
dig eslytages.
Wat bij u alseen vraag opkwam,
staat bij ons wel vast. Bij normaal ge
bruik gaan koppelingsplaten zeker een
100.000 km mee en het is lang geen zeld
zaamheid als een auto nog met de door
de fabriek gemonteerde koppelingsplaat
op het autokerkhof terecht komt. U
zult beslist uw rijtechniek moeten her
zien en trachten deze zoveel mogelijk
in te stellen op een juist gebruik van
het koppelingspedaal. Ten eerste dient
u het koppelingspedaal bij het „ont
koppelen" geheel in te trappen, hier
door komt de koppelingsplaat volko
men vrij en kan de voering niet door
overmatige wrijving gaan slijten. Laat
bij het koppelen het pedaal niet te snel,
maar ook weer niet te langzaam opko
men. Deze soepelheid dient u aan te
voelen en is verder niet onder woorden
te brengen. Verder geen voet op het
pedaal laten rusten gedurende het rij
den want ook dit „vreet" koppelings
platen. Voorts de koppeling niet laten
slippen in een bocht of bij het optrek
ken. Ook het z.g. vrijwielen, het in
drukken van de koppeling om bzij het
uitlopen van de wagen de motorkracht
uit te schakelen is om meerdere rede
nen beslist af te raden. Als u deze
punten ter harte neemt, haalt u de
100.000 weL
Juridische acties tegen rassenintegra
tie op de openbare scholen zijn niets
nieuws in New-Orleans. Lands- en
stadsadvocaten hebben tegen de inte
gratie gestreden sinds de beschikking
van het hooggerechtshof in 1954. Maar
op 28 maart deed zich een nieuwe ont
wikkeling voor die niets van doen had
met de openbare scholen.
De aartsbisschop van New-Orleans,
mgr. Joseph Francis Rummel, gelastte
dat alle katholieke bijzondere scholen
in zijn diocees in september geheel ge-
integreerd moesten zijn. In het desbe
treffende voorschrift werd niet gespro
ken over „neger" of „integratie". Er
stond slechts in dat werd afgerekend
met gescheiden bijzondere scholen voor
blank en zwart, en dat elk katholiek
kind voortaan de school van zijn keuze
zou moeten kunnen bezoeken.
Het aartsdiocees San Francisco telt
527.490 katholieken, iets minder dan de
helft van de totale bevolking. Ze wisten
meteen dat ze voor een dilemma ge
plaatst waren. Als zuidelijke Amerika
nen was hun verteld dat ze als ras su
perieur waren en zich niet mochten
vermengen. Als vrome katholieken wis
ten ze dat de Kerk de kleur van haar
lidmaten niet telt.
U itzonderingen
De meeste katholieken hielden zich
rustig, maar er waren uitzonderingen.
Mevrouw Delphine P. Roberts ging
demonstratiewandelingen houden voor
het priesterseminarie van O.L. Vrouw,
een bord dragende met de tekst: „In
tegratie, het duivelswerktuig, is bedoeld
om niet alleen het blanke ras uit te
roeien, maar ook ons land, het chris
tendom en de beschaving."
Rodney Buras, lid van de volksver
tegenwoordiging van Louisiana, die een
,kerkezakjesboycot" tegen zijn kerk
(Advertentie)
propageerde, zei: „Men dringt ons iets
op dat we niet kunnen slikken."
En dan was daar mevrouw B.J.
Gaillot, presidente van een organi
satie onder de naam van „Save
Our Nation inc." Zij is het middel
punt van de controverse. Mevrouw
GaillM; is een 42-jarige brunette,
die veelvuldig leest in de katholie
ke Douay-Bijbel. Ze kent grote stuk
ken uit haar hoofd, vooral die wel
ke zich, volgens haar, uitspreken te
gen rassenmenging.
De conclusie van mevrouw Gaillot is
dat, ongeacht de lering van de Kerk,
God de rassenintegratie als zondig
voorstelt. „Waar", vroeg ik haar,
„vindt u dit zwart op wit in de
Schrift En mevrouw Gaillot las: „En
toen Sarah had gezien dat de zoon van
Agar de Egyptenaar speelde met Jesa-
ja, zei ze tot Abraham: „Werp deze
slavin en haar zoon uit, want de zoon
van een slavin zal niet de erfgenaam
zijn van mijn zoon, Isaac." Abraham
voelde zich gegriefd. En God sprak tot
hem: „Laat dit u niet spijten voor de
jongen en voor de slavin luister naar
alles wat Sarah tot u heeft gesproken."
Mevrouw Gaillot, antwoordde ver
slaggever dezes „Uw interpretatie
schijnt te zijn dat Agar de Egyptenaar
en haar zoon leden waren van het
zwarte ras?"
„Ja," antwoordde ze, „alle niet-blan-
ken zijn van het zwarte ras. Egypte-
naren, Aziaten." ze citeerde nogmaals
de Bijbel: „Opdat de stammen zich
niet vermengen maar zichzelve blijven."
Mevrouw Gaillot heeft haar protesten
niet beperkt tot uitspraken aan de hand
van de Bijbel in haar huiskamer, ze
heeft pamfletten volgeschreven, postge
vat voor de kanselarij van het diocees
en gesproken voor de televisie. Haar
kamer ligt vol met correspondentie uit
heel het land. Tijdens de twee uur dat
ik met haar sprak, ontving ze zestien
telegrammen. Vijftien ervan steunden
haar. Het ene dat het niet deed luidde:
„Ik stel u voor af te treden als presi
dente van de Save Our Nation en let
us pray for peace in America. Ik ben
katholiek en vader van acht kinderen."
Excommunicatie
Op 1 april vond mevrouw Gaillot bij
haar post een brief van het aartsbis
dom New Orleans en getekend door de
aartsbisschop. Zij werd erin in kennis
met „alles in een" sneltransporf,
2,8 lens en
gesteld van het feit dat er straffen zijn
voor katholieke gelovigen die anderen
aanzetten tot ongehoorzaamheid. „Elk
verder streven in deze richting," aldus
de brief, „zal gestraft kunnen worden
met excommunicatie."
Deze straf is mevrouw Gaillot en
enkele van haar bondgenoten inmiddels
opgelegd. Ze mag nu niet meer de H.
Mis bijwonen, de sacramenten ontvan
gen en begraven worden in gewijde
aarde. De brief van de aartsbisschop,
die het opschrift „vertrouwelijk en per
soonlijk" droeg, werd door mevrouw
Gaillot gepubliceerd.
Aartsbisschop Rummel zei, dat hij er
een antwoord, schriftelijk of mondeling,
op verwachtte. Toen mevrouw Gaillot
antwoordde, dat ze wel met twee ge
tuigen wilde komen, werd haar een
audiëntie geweigerd. Een gesprek dat
ze hierop had met pater Joseph Cos-
tello, professor aan het Notre Dame
Seminarie in New-Orleans, veranderde
niets aan het standpunt van de Kerk
noch aan het hare.
Nu over mevrouw Gaillot de excom
municatie is uitgesproken werpt ze
zich op als martelares in de ogen van
God, en slachtoffer van misvattingen
van de kerkelijke overheid. „Herinnert
u zich wat met Jeanne d'Arc is ge
beurd," zegt ze.
Het echtpaar Gaillot heeft zijn drie
zoons van 21, 16 en 14 van de katho
lieke De La Salle-school genomen, om
dat hun daar werd geleerd, „dat Jezus
en de maagd Maria zwart waren." Me
vrouw Gaillot citeerde Salomon: „Nigra
sum sed formosa..." (zwart ben ik,
maar schoon). Volgens de katholieke
leer moet dit uitgelegd worden als
volgt: de Kerk van Christus treedt naar
buiten op als bedroefd en, als het wa
re, zwart en veracht, maar innerlijk,
in haar leer en moraal, is zij blank
en schoon.
New-Orleans wacht met grote span
ning op de maand september als een
keerpunt in de geschiedenis van zwa/t
en blank in New Orleans en Louisiana.
KROESTJEV:
js»
In een interview met de hoofdredac
teur van het Amerikaanse tijdschrift
Look heeft Kroestjev verklaard, dat hij
eerst enige overeenstemming met Ken
nedy zou moeten bereiken, vooraleer
hij een topgesprek nuttig achtte. „Wordt
de wereldtoestand echter gecompliceer
der, zodat zelfs oorlog het alternatief
zou zijn, dan zouden we eerder bijeen
moeten komen".
j InT/f huidige onderhandelingen tussen
de V.S. en de Sovjet-Unie aangaande
Berlijn zag hij „enige straaltjes hoop".
Een overeenkomst over Berlijn en Duits
land zou aan een ontwapeningsakkoord
vooraf moeten gaan. Op een desbetref
fende vraag antwoordde hij. dat China
niet te snel omhoog was gekomen, zoals
de interviewer suggereerde.
Kroestjev verklaarde voorts voorstan
der van strenge inspectie en toezicht op
Tx n®koming van algehele ontwapening.
„Wat onder ontwapening verstaan wordt
maakt Rusland uit" voegde hij aan deze
opmerking toe. Hij maakte geen be
zwaar tegen wederzijdse controle.
Deze opmerking even goed als die
over een topgesprek zou kunnen
wijzen op een verandering van het
Russische standpunt ten aanzien van
beide kwesties.
Inspectie ten aanzien van een kern-
stopverdrag achtte Kroestjev niet nodig.
Berlijn noemde hij de oorzaak van de
ernstige spanningen en hij viel Adenauer
aan die „de sporen van de tweede
wereldoorlog wil laten voortbestaan"
Amerikaanse regeringsfunctionarissen
te Washington hebben naar aanleiding
van dit interview verklaard, dat de op
merking dat algehele ontwapening ge
baseerd moet zijn op „strenge inspectie
en toezicht niet veel te betekenen had
tenzij de Russische premier bereid was
m details te treden.
Zij herinnerden eraan, dat Kroestjev
m het verleden soortgelijke verklaringen
had afgelegd, maar dat zijn onderhande
laars altijd bezwaren maakten als het
er op aan kwam tot een overeenkomst
te komen over de wijze waarop een
dergelijk toezicht zou moeten worden
uitgevoerd. Men sprak in Washington
van „propagandastunt".
Reeds vanaf f. 59.50
3 jaar garantie.
Verkrijgbaar bij Uw
electro-instollateur.
publicatie: ITHO - Schiedan
J repen.
|vers!
ike
I beschuit
i6 bonnen
leverancier
Jeep.
i Verkade!