als Ueen
zelfstrijkend ^overhemd zoekt!
DIE OPZ'N POST
€ssoj ESSO EXTRA MOTOR OIL
VOLVO
Dicht*
klaari
EEN KOELKAST
Succes
voor „Si
LITEN VANDCIRKEL!
dan een
MET ESSO BENT U BETER UIT
ARAM EN DE BROEDERS DER KUST
mensen e
Samensrr
natuur-r
is niet
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 APPRIL 1962
Dit etiket betekent,
dat het overhemd gemaakt is van Cateline D, zelfstrij-
kende, 100% katoenen poplin met onuitwasbare eigen
schappen: blijvend zelfstrijkend blijvend correct
blijvend helder wit blijvend krimpvrij blijvend
sneldrogend blijvend ademend en absorberend.
Cateline D
betekent voor u mevrouw: géén was- en droogprobïe-
men meer en niet meer strijken. Voor u mijnheer: een
overhemd dat altijd zeer correct zit en toch 7 dagen
lang een „weekend-gevoel" geeft, zó prettig soepel en
comfortabel is het./{^
H
Ml 9 I if Eeseft u wel dat uw auto het groot-
Kl i li8! T ste deel van de dag (en nacht) stil-
UIbI Jl I staat? Vaak 20 uur of nog langer.
Stilstand, waarbij corrosie - verwering door con
densatie - de motor bedreigt. Gelukkig, met Esso
Extra Motor Oil kunt u dit gevaar voorkomen.
Esso Extra Motor Oil blijft aan de cilinderwanden
kleven wanneer uw wagen stilstaat, smeert direkt
wanneer u start. Bij rijden en stilstand volledige
bescherming met Esso Extra Motor Oil, de olie die
op z'n post blijft!
TROPIC SYSTEM
135 ltr.
399—
160
S 579—
190
699—
215
799—
240
849—
310
1299—
(incl. groentelade)
Levering uitsluitend
via erkende vakhandel
Laat ze U tonen door
uw electrohandelaar of
N.V. B.E.R.G.
Meerten Verhoilstraat 16-18, Breda, telefoon 01600 - 33750
Korte draaicirkel! Nederland is klein en daarom hebben we veel smalle
straten en smalle kronkelwegen. Bij een proefrit bent u dan ook blij-verrast,
als u merkt dat de Volvo aan een straatje van 10 meter al genoeg heeft om
zijn neus inééns te keren. De draaicirkel van de Volvo P 1800 is 9.5 m, die
van de 544 is 9.8 m en die van de 121/122S is 9.6 m. En dan: wat moeten wij,
bewoners van 's werelds dichtstbevolkte land, ons vaak in bdchten wringen
om te parkeren! Ook hier bewijst wendbaarheid grote diensten! Parkeren
gaat Volvo-vlug. Dankzij directe besturing geen "gesjor" - u stuurt licht
en precies. En dankzij: liten vandcirkei! Ook hierom zijn steeds meer auto
kenners VOLVANVOLVO!
CHAAM: Garage B. Bluekens, Dorpsstraat 15, Telefoon (01694) 221
IMPORTRICE VOOR NEDERLAND NIHAM N.V. - KONINGINNEGRACHT 10-11 TELEFOON 0 70 - 18 20 56 - 'S-GRAVENHAGE
6-2. Toen de brave waard
de piraten langzaam op zich
toe zag komen liep het hem
koud over z'n dikke rug en
met een gil trachtte hij haas
tig het kostbaar juweel in z'n
zak te moffelen. Doch de voor
ste liet speels z'n zwaard uit
schieten en terwijl hij de jam
merende herbergier vastgreep
riep hij spottend: ,,Net zo een
kennig Heer Waard. Mogen een
paar brave zeelieden uw schat
ten niet eens naar behoren
bewonderen?" En toen de
waard vertwijfeld begon te
stotteren, rukte de andere pi
raat hem het juweel plotse
ling uit de hand en hield hem
een kwaadaardig uitziende
dolk voor.
„Een aardige steen," zei de
eerste piraat waarderend. „Ik
heb zo'n gevoel dat ge die
juist naar buiten bracht om
hem ons ten geschenke te ge
ven, nietwaar? Aanvaard on
ze dank." Hij nam het juweel
van zijn makker over en be
keek het oplettend. „Dit is
een kostbaar stuk," liet hij
er toen verbaasd op volgen.
„Hoe ben je daar aan geko
men, schurk van een herber
gier!"
De waard riep eerst dat het
helemaal geen kostbaar stuk
was, maar heus alleen maar
een waardeloze imitatie. Doch
toen de piraten, een dreigen
de houding aannamen, beken
de hij hijgend, van angst kleur.
„Ik kreeg het van een mij
ner gasten, edele heren,"
kermde hij. „Voorname reizi
gers, die zojuist zijn aangek0"
men. Maar wat ik u smeken
mag: dat is een fatsoenlij^
herberg. Kunt ge niet ergens
anders Hij kreeg niet een»
de kans meer om verder iet
uit te brengen, want de voor
ste schuimer had thans doo
het venster Tamahia in
oog gekregen. Het zonlicht fo»j:
kelde in de juwelen die z J
MET „De jongen
(Pojken i trai
beroemde Zweeds
Sucksdorff wel hei
wezen, dat een nai
sang niet een, t\
veranderen in ee
Voor de eerste ma
carrière heeft hij
tracht zijn voorli
natuur in evenwic
met een dramatis
gegeven. En het is
kelijke film gcwor
Sucksdorff er nie
zijn drania helemai
uit te werken.
"TjAT Sucksdorff met
boom" voor de eersl
roepsacteurs in zee is g
niet in, dat hij de nati
geschoven. Integendee
west-Zweedse flora
zijn werkstuk belang;
van de totale composit
toch heeft deze Zwee
kloof tussen document!
waarmee hij zijn spore
en de speelfilm
kunnen overbruggen,
valt teveel op de doei
ten van de geschieden
sel, dat bepaald niet
aan de dramatische sp<
heid, die Sucksdorff 1
scheppen.
T~)AT zit hem o.i. voo
omstandigheid, dat 1
denis te geforceerd d<
wederwaardigheden va
nozems en deszelfs
flicten. De tegenstellip
tuur en de mens komt
voldoende uit de verf,
omdat Sucksdorff mer
teveel voorbij ziet aan
de natuur in dit verh:
nen nemen. De verboi
Zweed met het pracht
schap heeft plaats ge
te sterk aangezette
tratie, die wat onwei
omdat ze niet in ovc
met de aandacht, die
de schilderachtige nati
gUCKSDORFF is slecht
ven, waar hij de beke
en fotograaf Gunnar
heid geeft zijn groot
streren. Deze medewer
bekend is geworden d
fieke werk voor Ingma
zich in deze film overt
aandeel in het geheel is
regie te weinig zinvol,
ver knap vakwerk blijftj
picturale schoonheid
En deze halfslachtige in
versterkt doordat Suck
tratie van zijn karakl
jazz en klassieke muziel
door de aandacht ten
afgeleid van het mense
zijn beslag krijgt.
gUCKSDORFF is op
dichter. Een filmkun
in het verleden met
zomersprookje", „Mens<
en vooral met „Het grc
geslaagd is aan bijna
te raken. En hij is mei
de boom" dan ook te
vertrouwde en toever
verwijderd geraakt, om
tuigingskracht in te kt
We maken hier kennis
nieuwe Sucksdorff, maa
gave tot „vertellen" aan
blijkt te zijn dan zijn tal
en gespannen sferen op
een poging om filmisch*
droeg, en er kwam een
zuchtige trek op z'n
toen hij z'n makkers wen*
hem te volgen
7V"eurenberg durfde het i
lijke werk na te spelei
Duitse publicist Andreas
bij deze onderneming op
toneelwerken van het twe
me neemt het toneelstuk
de jonge Hugo Claus waar
eerste plaats in, maar he
werk in dit genre, dat in
geheel nieuw op het tone
Het Neurenbergse theater
zen te worden omdat het p
tact met de internationale
niet te verliezen.
Wat het Duitse theater):,
stuk zo boeit, is de overt
stelling van de realiteit,
communicatiemiddelen var
matische kunst tonen geer
menseKjk beeld. Er bestaai
tragediën, waarin een he
noodlot vastgepakt en
wordt, opdat het publiek 1
inzien, wat karakter is. In
stuk wordt de toeschouwer
geconfronteerd, met zijn ei
tuatie. Claus ziet af van a
pen van de gebruikelijke d
als buitenissige situaties e
de hoofdpersonen. Hij sch<
handeling, die rijk is aan
sen. En zo ontstaat een nier