als Ueen zelfstrijkend ^overhemd zoekt! DIE OPZ'N POST €ssoj ESSO EXTRA MOTOR OIL VOLVO Dicht* klaari EEN KOELKAST Succes voor „Si LITEN VANDCIRKEL! dan een MET ESSO BENT U BETER UIT ARAM EN DE BROEDERS DER KUST mensen e Samensrr natuur-r is niet DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 APPRIL 1962 Dit etiket betekent, dat het overhemd gemaakt is van Cateline D, zelfstrij- kende, 100% katoenen poplin met onuitwasbare eigen schappen: blijvend zelfstrijkend blijvend correct blijvend helder wit blijvend krimpvrij blijvend sneldrogend blijvend ademend en absorberend. Cateline D betekent voor u mevrouw: géén was- en droogprobïe- men meer en niet meer strijken. Voor u mijnheer: een overhemd dat altijd zeer correct zit en toch 7 dagen lang een „weekend-gevoel" geeft, zó prettig soepel en comfortabel is het./{^ H Ml 9 I if Eeseft u wel dat uw auto het groot- Kl i li8! T ste deel van de dag (en nacht) stil- UIbI Jl I staat? Vaak 20 uur of nog langer. Stilstand, waarbij corrosie - verwering door con densatie - de motor bedreigt. Gelukkig, met Esso Extra Motor Oil kunt u dit gevaar voorkomen. Esso Extra Motor Oil blijft aan de cilinderwanden kleven wanneer uw wagen stilstaat, smeert direkt wanneer u start. Bij rijden en stilstand volledige bescherming met Esso Extra Motor Oil, de olie die op z'n post blijft! TROPIC SYSTEM 135 ltr. 399— 160 S 579— 190 699— 215 799— 240 849— 310 1299— (incl. groentelade) Levering uitsluitend via erkende vakhandel Laat ze U tonen door uw electrohandelaar of N.V. B.E.R.G. Meerten Verhoilstraat 16-18, Breda, telefoon 01600 - 33750 Korte draaicirkel! Nederland is klein en daarom hebben we veel smalle straten en smalle kronkelwegen. Bij een proefrit bent u dan ook blij-verrast, als u merkt dat de Volvo aan een straatje van 10 meter al genoeg heeft om zijn neus inééns te keren. De draaicirkel van de Volvo P 1800 is 9.5 m, die van de 544 is 9.8 m en die van de 121/122S is 9.6 m. En dan: wat moeten wij, bewoners van 's werelds dichtstbevolkte land, ons vaak in bdchten wringen om te parkeren! Ook hier bewijst wendbaarheid grote diensten! Parkeren gaat Volvo-vlug. Dankzij directe besturing geen "gesjor" - u stuurt licht en precies. En dankzij: liten vandcirkei! Ook hierom zijn steeds meer auto kenners VOLVANVOLVO! CHAAM: Garage B. Bluekens, Dorpsstraat 15, Telefoon (01694) 221 IMPORTRICE VOOR NEDERLAND NIHAM N.V. - KONINGINNEGRACHT 10-11 TELEFOON 0 70 - 18 20 56 - 'S-GRAVENHAGE 6-2. Toen de brave waard de piraten langzaam op zich toe zag komen liep het hem koud over z'n dikke rug en met een gil trachtte hij haas tig het kostbaar juweel in z'n zak te moffelen. Doch de voor ste liet speels z'n zwaard uit schieten en terwijl hij de jam merende herbergier vastgreep riep hij spottend: ,,Net zo een kennig Heer Waard. Mogen een paar brave zeelieden uw schat ten niet eens naar behoren bewonderen?" En toen de waard vertwijfeld begon te stotteren, rukte de andere pi raat hem het juweel plotse ling uit de hand en hield hem een kwaadaardig uitziende dolk voor. „Een aardige steen," zei de eerste piraat waarderend. „Ik heb zo'n gevoel dat ge die juist naar buiten bracht om hem ons ten geschenke te ge ven, nietwaar? Aanvaard on ze dank." Hij nam het juweel van zijn makker over en be keek het oplettend. „Dit is een kostbaar stuk," liet hij er toen verbaasd op volgen. „Hoe ben je daar aan geko men, schurk van een herber gier!" De waard riep eerst dat het helemaal geen kostbaar stuk was, maar heus alleen maar een waardeloze imitatie. Doch toen de piraten, een dreigen de houding aannamen, beken de hij hijgend, van angst kleur. „Ik kreeg het van een mij ner gasten, edele heren," kermde hij. „Voorname reizi gers, die zojuist zijn aangek0" men. Maar wat ik u smeken mag: dat is een fatsoenlij^ herberg. Kunt ge niet ergens anders Hij kreeg niet een» de kans meer om verder iet uit te brengen, want de voor ste schuimer had thans doo het venster Tamahia in oog gekregen. Het zonlicht fo»j: kelde in de juwelen die z J MET „De jongen (Pojken i trai beroemde Zweeds Sucksdorff wel hei wezen, dat een nai sang niet een, t\ veranderen in ee Voor de eerste ma carrière heeft hij tracht zijn voorli natuur in evenwic met een dramatis gegeven. En het is kelijke film gcwor Sucksdorff er nie zijn drania helemai uit te werken. "TjAT Sucksdorff met boom" voor de eersl roepsacteurs in zee is g niet in, dat hij de nati geschoven. Integendee west-Zweedse flora zijn werkstuk belang; van de totale composit toch heeft deze Zwee kloof tussen document! waarmee hij zijn spore en de speelfilm kunnen overbruggen, valt teveel op de doei ten van de geschieden sel, dat bepaald niet aan de dramatische sp< heid, die Sucksdorff 1 scheppen. T~)AT zit hem o.i. voo omstandigheid, dat 1 denis te geforceerd d< wederwaardigheden va nozems en deszelfs flicten. De tegenstellip tuur en de mens komt voldoende uit de verf, omdat Sucksdorff mer teveel voorbij ziet aan de natuur in dit verh: nen nemen. De verboi Zweed met het pracht schap heeft plaats ge te sterk aangezette tratie, die wat onwei omdat ze niet in ovc met de aandacht, die de schilderachtige nati gUCKSDORFF is slecht ven, waar hij de beke en fotograaf Gunnar heid geeft zijn groot streren. Deze medewer bekend is geworden d fieke werk voor Ingma zich in deze film overt aandeel in het geheel is regie te weinig zinvol, ver knap vakwerk blijftj picturale schoonheid En deze halfslachtige in versterkt doordat Suck tratie van zijn karakl jazz en klassieke muziel door de aandacht ten afgeleid van het mense zijn beslag krijgt. gUCKSDORFF is op dichter. Een filmkun in het verleden met zomersprookje", „Mens< en vooral met „Het grc geslaagd is aan bijna te raken. En hij is mei de boom" dan ook te vertrouwde en toever verwijderd geraakt, om tuigingskracht in te kt We maken hier kennis nieuwe Sucksdorff, maa gave tot „vertellen" aan blijkt te zijn dan zijn tal en gespannen sferen op een poging om filmisch* droeg, en er kwam een zuchtige trek op z'n toen hij z'n makkers wen* hem te volgen 7V"eurenberg durfde het i lijke werk na te spelei Duitse publicist Andreas bij deze onderneming op toneelwerken van het twe me neemt het toneelstuk de jonge Hugo Claus waar eerste plaats in, maar he werk in dit genre, dat in geheel nieuw op het tone Het Neurenbergse theater zen te worden omdat het p tact met de internationale niet te verliezen. Wat het Duitse theater):, stuk zo boeit, is de overt stelling van de realiteit, communicatiemiddelen var matische kunst tonen geer menseKjk beeld. Er bestaai tragediën, waarin een he noodlot vastgepakt en wordt, opdat het publiek 1 inzien, wat karakter is. In stuk wordt de toeschouwer geconfronteerd, met zijn ei tuatie. Claus ziet af van a pen van de gebruikelijke d als buitenissige situaties e de hoofdpersonen. Hij sch< handeling, die rijk is aan sen. En zo ontstaat een nier

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 12