Drie nieuwe modellen
van Britse Ford
Aan
de
Vlaanderen vecht
voor een Vlaams
verwoed
Leuven
Romeinse burgerij fel tegen
samenwerking met Nenni
SSaSi Si'saS'HBs ÉlSsllÉ s&s&STaS
RUS VOND
AUTO UIT
ARUNEN
Maximum straf voor
kapitein van „Heron"
INHALEN
Geen Cardinal
in Amerika
Geen Franse egelstellingém
in het eigen taalgebied
België wil
uitlevering
Yerbelen
KLIPPAN
Chevrolet bovenaan
DIT IS DE RAMBLER RENAULT
..Heitjes" ten dele
10 x 10
Dreigende gemeenteraadsverkiezingen
E?f£w^:,.-
Hij stond er
zelf bij....
Corvair Monza
Convertible
tips - tips - tips - tips
Tips-tips-tips-tips j
Bouwvakvakantie
in 1963
voor
De Engelse Ford heeft enkele
nieuwe typen gepresenteerd,
die volgens de introductie van
de president-directeur, Sir Pa
trick Hennessy, bedoeld zijn om
„aanzienlijk meer mensen de
mogelijkheid te bieden in het
bezit te komen van een wagen
van topklasse". Het zijn de
Zephyr 4 8695), Zephyr 6
9525) en de Zodiac Mark III,
die voor 10950 te koop wordt
aangeboden. Hoewel we nog
geen kennis hebben gemaakt
met deze aanwinst, hebben we
de indruk dat de prijzen vrij
redelijk zijn. Dit is ook wel
nodig, want de concurrentie in
de klasse, waarin deze wagens
vallen, is uiterst scherp. Boven
dien zal de Britse Ford nog be
concurreerd worden door de
middenklassewagens van Ford
Keulen.
Prestigewugen
In de officiële aankondiging wordt
o.m. gezegd, dat bijvoorbeeld de
nieuwe Zephyr tegemoet komt aan
de toenemende vraag naar midden-
en hogere klasse wagens. Hij heeft
plaats voor zes personen. Er zijn twee
uitvoeringen: een met een 6-cilinder
van 2553 cc en een vermogen van
105 pk en de Zephyr 4
met viercilinder kracht
bron van 1703 cc met
een effect van 74 pk.
De zescilinder heeft een
topsnelheid van 145 km
per uur terwijl de zwak
kere broer tot 130 gaat.
Het benzineverbruik
van de laatste zou niet
hoger zijn dan 8.5 liter
- per 100 km. Dit klinkt
1 overigens niet direct
Nil imponerend, want er
I vl zijn verscheidene mid
denklassers. die het
voor 1 op 11 a 12 doen.
De Zephyrs hebben schijfremmen op
de voorwielen en trommelremmen
achter. Het gewicht is rijklaar 1171
kg van de 4 en 1214 kg van de 6-
cilinder.
De nieuwe Zodiac Mark III ge
distingeerd en luxueus, is de pres-
tigewagen van Ford-Dagenham. Deze
wagen heeft internationale allure.
Met een lengte van 4.60 meter en
een hoogte van slechts 1.41 meter
maakt de Zodiac een sportieve en
snelle indruk. De nieuwe 2.5 liter
motor van 114 pk acceleert volgens
gegevens van de fabriek in 15.8 se
conden van 0 tot 100 km per uur,
wat een fikse sportwagen zelfs te
ntaphtig is. De motor is gecombineerd
met een vierversnellingsbak met
stuurschakeling en op alle versnel
lingen gesynchroniseerd. De top ligt
bij 160 km per uur. Met een rijsnel
heid tussen 48 en 112 km per uur zou
de motor met zijn speciale carburatie
en dubbel uitlaatsysteem een econo
misch benzineverbruik van gemid
deld 9.5 liter per 100 km hebben. De
remmen zijn servo bekrachtigd. Het
remsysteem omvat zichzelf afstellen
de schijfremmen op de voorwielen en
trommelremmen achter. De remblok-
ken zijn extra remveilig door een
speciale Fordconstructie.
De Zodiac is volgens de testrijders
zeer wegvast, hetgeen zijn veiligheid
verhoogt. Ongetwijfeld heeft Ford
hier een harmonisch gemodelleerde
prestigewagen op de weg gezet, die
wat prestatievermogen, afwerking
en uitrusting waar voor het geld
geeft.
General Motors heeft de CKèvrolet-
reeks uitgebreid met een „Corvair
Monza Convertible". Deze cabrio
letuitvoering heeft een even spor
tieve als sierlijke lijn, waar de
Monza sportmodellen overigens
bekend om zijn. De krachtbron
is de zes-cilinder luchtgekoelde
boxermotor van 2372 cc, die 68 pk
ontwikkelt en een top van ruim
140 km per uur heeft. De wagen
is zeer laag bij de grond. De boven
zijde van de voorruit komt slechts
1.27 meter boven het wegdek.
Voor uw eigen veiligheid is het
van belang, dat u als u met de
motor, scooter of auto rijdt, met
een behoorlijk snelheidsverschil
inhaalt. Immers hoe groter dit
verschil is, hoe korter de totale
inhaalmanoeuvre wordt. En dat
betekent dat u weer zo gauw mo
gelijk op uw eigen veilige weg
helft rijdt.
De ANWB geeft ter verduidelij
king de volgende voorbeelden. Een
voorligger rijdt 70 km per uur,
haalt u deze met 75 km per uur in,
dan is de totale lengte van de
inhaalmanoeuvre 1250 meter en
de duur 60 seconden. Dezelfde ge
gevens bij een inhaalsnelheid van
80 km per uur, lengte 700 meter,
duur 32 seconden: 90 km per uur,
lengte 450 meter, duur 18 seconden;
100 km per uur, lengte 360 meter,
duur 13 seconden.
In het algemeen gesproken is het
Ondanks het feit, dat de wegen
in en om Dagenham zéér goed
aangegeven zijn, verdwaalt er
toch nog wel eens iemand.
Deze jongedame, die wij aantroffen
in de gieterij van de Engelse
Ford-fabriek te Dagenham, zal dan
ook wel te laat komen voor 't bal.
dus gewenst om met een zo groot
mogelijk (mits verantwoord) snel
heidsverschil in te halen. Daarna
diént tl natuurlijk weer op uw
kruissnelheid terug te zakken.
(Advertentie)
VEILIG VEILIGER
By de Ford Motor Company is men
tijdig afgestapt van het plan om de
Cardinal ook in de V.S. in produktie
te brengen. Enkele weken geleden
werd nog gemeld, dat de kleine Ford
in de fabrieken te Louisville in Ken
tucky zou worden gemaakt. Intussen
is bekendgemaakt dat de Cardinal al
leen in West-Duitsland en Engeland
van de band zal komen. Er werd aan
toegevoegd, dat dit besluit samen
hangt met de veranderde marktver
houdingen en andere fectoren.
Ongetwijfeld heeft de Fordleiding
rekening moeten houden met het feit
dat de autokopers in de V.S. thans
minder „compact cars" kopen dan
verleden jaar. De verkoop van bui
tenlandse kleine wagens is ook ach
teruitgegaan. Nog geen vier percent
van de totale omzet bestaat uit bui
tenlanders van de kleine klasse. Al
leen Volkswagen vormt een uitzon
dering. Ford is van mening dat het
onmogelijk is om met V.W. te con
curreren.
Bovendien vreest men bij Ford dat
de verkoop van de Cardinal op kos
ten van de Falcon zal gaan. En Falcon
stal de belangstelling voor de Galaxie
en nu stelt de nieuwe Fairlane én de
Falcon èn de Galaxie in de schaduw.
Het lijkt er in Amerika op dat het
volk weer meer naar grotere wagens
omziet. De introductie van de Car
dinal in de V.S. zou daarom mis
plaatst en psychologisch onjuist zijn.
Eventuele vraag naar de Cardinal zal
Ford niet in ongelegenheid brengen,
want er kunnen altijd Cardinals uit
Europa worden geimporteerd.
Dit jaar is de Rambler Renault,
die thans in de montage fabriek
van Renault te Haren (België)
wordt geassembleerd. Eind vorig
War gingen American Motors en
Renault een overeenkomst aan,
die
oa.. voorzag in het gemeen-
schappelijk lanceren van het Ram-
'er Classic 6 model. Renault heeft
hiermee een waardige opvolger van
he Frégate gekregen, waarvan de
wbricage werd stopgezet. De Ram
bler Renault wordt in België,
■jederlandFranrijk, Oostenrijk en
Algerije verkocht door de Renault-
organisatie, terwijl in de overige
landen zelfstandige, door Ameri
can Motors aangestelde importeurs
de wagen uit Haren zullen betrek
ken. Dit betekent dat de eigenaars
van de Rambler (een populaire
Amerikaanse compactcarverze
kerd zijn van een uitgebreid
servicenet.
De Rambler Renault heeft een
watergekoelde 6-cilinder motor
van 3,2 liter, die een vermogen
van 127 pk bij 4200 t.p.m. ontwik
kelt. Interessant is dat de motor
uit aluminium vervaardigd is. De
topsnelheid is 150 km per uur.
De wagen een royale vierdeurs
zespersoons weegt leeg 1450 kg.
Hij zal naar keuze verkrijgbaar
zijn met een 3-versnellingsbak,
een geheel automatische trans
missie (Flash-O-Matic) en met de
gewone drie-bak met semi-auto-
matische overdrive. Een opmerke
lijk constructiedetail is dat de
knaldemper van binnen geëmail
leerd is en dus een lange levens
duur heeft. Voor de remmen is
een gescheiden hydraulisch circuit
gebruikt hetgeen de veiligheid ten
goede komt.
Chevrolet is in het laatste autojaar
de eerste wagen geweest in de V.S.
Er werden 1.6 miljoen geregistreerd.
Dan komt Ford met 1.3 miljoen. Naar
nummer drie is het een grote stap,
maar verrassend genoeg was hetPon-
tiac, die in 1960 op de vijfde plaats
stond. Rambler neemt nog steeds de
vierde plaats in, terwijl Oldsmobile
van de zevende naar de vijfde is op
geklommen. Mercury wist zich van
de achtste naar de zesde op te wer
ken en Plymouth rolde van de derde
naar de zevende plaats terug.
Het is nu uitgezocht dat een Rus
de auto heeft uitgevonden. Het was
een zekere I.P. Kulibin, die in 1791
een driewieler construeerde. Dat er
geen motor in zat deerde de Rus niet
in het minst, want hij zette achterin
een bediende, die trapte. Deze koelie
kon snel en langzaam trappen en
hieruit kan men ook nog opmaken dat
de Russen ook de versnellingsbak
hebben uitgevonden....
Tandwielen van versnellingsbakken zijn J
er niet op gemaakt, om maar steeds
weer met veel gekraak en geknars mj
elkaar geschoven te worden. En dit ge-
beurt meestal, als u terugschakelende,
de (niet gesynchroniseerde) eerste ver-
snelling tracht in te schakelen. Als u
deze schakeling niet geluidloos kunt;
presteren, kunt u, naar gelang de om-
standigheden, beter even stil gaan staan J
en opnieuw beginnen of in de tweede
versnelling optrekken.
Is de opbergplaats van uw reserveband
zodanig, dat u daar maar slecht bij kunt?
Neem dan toch, afgezien van de perio-
dieke wielwisseling, om de paar weken
even de moeite, de spanning van deze
band op te meten. Dat u dit van de
„lopende" banden doet, spreekt vanzelf.
Omdat u onderweg wel lucht kunt af-
laten maar niet kunt bijpompen, dient
de spanning van de reserveband altijd S
zo hoog te zijn, dat u de band zowel
vóór, als achter kunt plaatsen.
Pas op dat u de waarde van het lucht-
filter niet onderschat. De luchtfiltering
voorkomt, dat zand en stof, via de car-
burateur, in de cilinder terecht kunnen
komen, daar als schuurmiddel gaan wer-
ken en in minder dan geen tijd uw
motor om zeep brengen. In wezen is dit
filter belangrijker, dan het soort olie of
benzine dat u in de motor gebruikt.
Sporadisch komt het wel eens voor, J
dat bij het stilzetten van de motor, de
automatisch te verbreken verbinding dy-
namo-batterij, intact blijft. Het gevolg
hiervan is, dat er een stroom van de
batterij naar de dynamo gaat vloeien;
deze stroom zal trachten de dynamo
als motor te doen lopen hetgeen niet
lukt, omdat de dynamoriem, die immers
met de stilstaande motor is verbonden,
dit belet. Het gevolg van een en ander
is, dat de batterij „leegloopt" en de dyna-
mo zo heet wordt, dat ze na enige tijd
zal verbranden. Mochten rookverschijn- 5
selen in deze richting wijzen, maak dan J
snel één der batterijklemmen los en J
haal dan deskundige hulp.
De heer H. te Roosendaal heeft horen
verluiden, dat het mogelyk moet zijn, Z
door bepaalde technische veranderingen
de prestaties van zijn lelyk eendje (Ci-2
troën 2 CV) zodanig op te voeren, dat
de topsnelheid hierdoor veel hoger komt Z
te liggen. De vraag is nu, of wy van
deze mogelijkheden op de hoogte zyn Z
en of ze al dan niet zyn aan te raden.
Uw vraag had werkelijk op geen gun- J
stiger moment gesteld kunnen worden. Z
De laatste berichten uit Frankrijk wijzen
nl. op plannen, t.z.t de 2 CV motor een
vermogen te geven van 17 pk, een ver-
mogenopvoering van maar liefst 5 pk.
Zijn onze inlichtingen volkomen juist,
dan omvat deze verjongingskuur een
verandering van de cilinderkop, de car-
burateur, de aanzuigleiding en het uit-
laatsysteem. Ook de nokkenas zou, qua 2
profiel gewijzigd worden. De topsnelheid
zou hierdoor op circa 100 km per uur
komen te liggen. U ziet dat er nog al Z
wat voor komt kijken om de huidige Z
top van 80 a 85 km per uur wat omhoog J
te schroeven. Met deze fabrieksplanncn J
in de lucht, raden we ten sterkste af,
zelf een dergelijke verandering te doen
aanbrengen. Even rustig afwachten; het*
ruilen van een motor zal mettertijd stel-
lig tot de mogelijkheden gaan behoren.
Met de bouw vak vakantie 1962 nog in
het vooruitzicht heeft de Bedrijfsraad
voor het Bouwbedrijf reeds een beslissing
genomen over de bouwvakvakantie in het
volgend jaar.
De bouwvakvakantie 1963 namelijk is
vastgesteld voor de periode 22 juli-3
augustus 1963. Voor dit jaar is. zoals
gemeld, als vakantieperiode aangewezen
23 juli-4 augustus.
(Advertentie)
KOOP EEN KOELKAST.
EEN GOEDE KOELKAST.
EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN
KOELKAST
Verkrijgbaar in 135 I, 210 I en 275 i, van f 398,- af.
(Eigen buitenlandse dienst)
De definitieve regeling van het
talenprobleem in België, welke de
huidige Belgische regering zich tot
doel heeft gesteld, „omdat dit pro
bleem een zware druk op alles in
België legt" zoals minister-pre
sident Lefèvre zich uitdrukte,
gaat wel met uitzonderlijke moeite
gepaard. Een probleem, dat men
onderhand anderhalve eeuw heeft
verwaarloosd lost men ook zo maar
niet in een handomdraai op. Dat
men het eindelijk fundamenteel
heeft aangepakt, getuigt slechts
van de macht, welke Vlaanderen
intussen geworden is. Men kan er
niet meer omheen.
Maar dat verklaart ook de moeilijk
heden: Vlaanderen laat niet meer zoals
150 jaren het geval geweest is, met zich
sollen. Daarom houden de Vlamingen
bij alle wrijfpunten het been stijf: in de
benoemingspolitiek bij Buitenlandse Za
ken en Defensie, in de zaak van de fa
ciliteiten aan Franse taalminderheden in
de Vlaamse randgemeenten van Brussel
en, als een nieuw spits geval, in de zaak
van de Franse scholen, welke de Frans
sprekende professoren van de Universi
teit van Leuven in deze Vlaamse stad
eisen en waarop de Vlamingen catego
risch: neen zeggen.
Het is een moeilijk geval met dat
Leuven. Als zetel van de katholieke Al
ma Mater herbergt zij ook vele Frans
sprekende professorenfamilies en enkele
duizenden Waalse studenten. Op het
eerste gezicht lijkt het vreemd, dat de
Vlamingen aan deze taaiminderheid de
tegemoetkoming van onderwijs in de
eigen taal weigeren. Men moet echter de
achtergronden van heel de Vlaamse
strijd kennen, waarom geheel Vlaanderen
voorgoed een einde wil hebben aan al
die Franse taaieilandjes in Vlaanderen,
België heeft de uitlevering van de
vroegere SS-generaal Jan Robert Ver
belen, die vorige week donderdag in
Wenen is gearresteerd, gevraagd, aldus
goedingelichte zegslieden in de Oosten
rijkse hoofdstad.
De Oostenrijkse wetgeving staat de
uitlevering van een tot Oostenrijks
staatsburger genaturaliseerde persoon
alleen toe wanneer het staatsburger
schap wordt ingetrokken wegens het
geven van valse inlichtingen. De Oos
tenrijkse autoriteiten zijn derhalve be
zig Verbelens papieren te onderzoeken
om vast te stellen of hij op dit punt
kan worden gegrepen, aldus de zegslie
den.
Verbelen wordt ervan beschuldigd
tijdens de oorlog ongeveer honderd Bel
gen te hebben vermoord, waarvoor hij
in 1947 door een Belgische rechtbank
bij verstek ter dood veroordeeld is.
Verbelen verkreeg in 1959 het Oosten
rijkse staatsburgerschap, nadat hij in
1945 naar dat land was uitgeweken on
der de naam Isaac Meisels. welke hij
later veranderde in Diehl alvorens zijn
eigen naam weer aan te nemen. Sinds
dien woonde hij in Wenen, waar hij het
beroep van journalist uitoefende.
55J
Van de opbrengst van de actie „Een
heitje voor een karweitje", die op 26
en 27 april in het gehele land wordt
gehouden, zal tien procent worden afge
staan voor de actie „ti enmaal tien".
Op deze wijze willen padvindsters en
padvinders hun steentje bijdragen om
het landbouwonderwijs in Afrikaanse
landen te verbeteren en tevens de aan
koop van zaaizaad te realiseren.
die zoals in de praktijk bewezen is
alleen maar olievlekken zijn geweest,
die zich hoe langer hoe meer hebben
uitgebreid. Deze taaieilandjes waren de
egelstellingen der Franssprekenden, van
waaruit zij naarstig de verfransing van
het Vlaamse land hebben bedreven. Het
beste bewijs levert juist Leuven.
LEUVEN GROTENDEELS
VERFRANST
Deze historisch totaal Vlaamse stad is
onder de werking van de Franstalige
academische invloed voor een groot ge
deelte verfranst. Leuven maakt op de
vreemdeling eer de indruk van een
tweetalige dan een Vlaamse satd te zijn
en verkeert men in kringen van de zoge
naamde betere burgerij, dan zou men
zelfs denken in een Franstalige stad te
zijn. Nu de taalgrens defintief wordt
vastgelegd en alles wat binnen de Vlaam
se afpaling komt te liggen, ééntalig
Vlaams wordt, wenst men in Leuven
geen officiële tweetaligheid meer, noch
Franstalig onderwijs voor de jeugd van
lagere en middelbare scholen.
Het Franstalige academische personeel
redeneert echter, dat de Leuvense uni
versiteit de katholieke universiteit van
geheel België is, evengoed dus van de
Walen als van de Vlamingen. Uit het
daaruit volgende gedwongen verblijf in
(Advertentie)
deze stad leiden de Franstalige leden van
het universitaire personeel het recht af,
voor hun jeugd Franstalig onderwijs te
verlangen. In de laatste dagen heeft
men die eis zelfs verbreed tot de vorde
ring, dat de Franstalige inwoners en de
officiële diensten der stad in het Frans
te woord gestaan zullen worden. Wat
dus zo ongeveer op een officiële twee
taligheid zou uitlopen.
NOOIT! MAAR WAT DAN?
Dat nooit, zeggen de Vlamingen.
Maar wat moet er dan gebeuren?
Niets, zeggen de Vlamingen. Alles is in
orde en vreemdelingen moeten zich maar
netjes als vreemdelingen gedragen en
anders verhuizen.
Maar daarmee is men niet van de
Franstalige elementen uit het universi
taire centrum af. Zij eisen inwilliging
hunner verlangens. Thans gaan stemmen
op, die menen, dat het kerkelijk gezag
hier het beslissende woord zou moeten
spreken.
Het is echter niet aan te nemen, dat
het kerkelijk gezag zich met deze bur
gerlijke zaken zal bezig houden en op
welke wijze ook in deze brandend poli
tieke kwestie tussenbeide zal komen. Zij
zal alleen waken tegen activiteiten, die
de universiteit betreffen en haar be
staan wellicht zouden aantasten. Voor-
en tegenstanders hebben reeds de vraag
opgeworpen, of het maar net beter is,
de universiteit te splitsen en het Franse
gedeelte naar Wallonië te laten verhui
zen. Maar zou die ingreep aan de Leuven
se universiteit niet uitlopen op een ver
lies aan autoriteit? Zal bovendien het
Episcopaat van België dit uiteenvaUen
van de Leuvense universiteit toestaan?
Toch zal er tenslotte een beslissing
moeten vallen en het ziet er niet naar
uit, dat de Vlamingen toe zullen geven.
U proeft: Hero wint 't!
Hero wint t In smaak en kwaliteit.
Het unieke fruitaroma kostelijk I
Die smaak voor elke smaak uw
persóónlijke verkwikking! Hero is
heerlijk royaal met zuivere vruch
ten, fris en pittig, nooit te zoet, juist
goed.
Het grootste assortiment,
zuiverder van kwaliteit:per!
sinas - citroen - cassis -
ananas - cerise - frambozen
grapefruit.
^atyellün^l.
helemaal üw smaak
De raad voer de scheepvaart heeft de
kapitein H. B. uit Delfzyl de maximum
disciplinaire straf opgelegd, nl. hem de
bevoegdheid om als kapitein op een zee
schip te varen, ontnomen voer de tyd
van twee jaar, wegens „ontstellende
mate van plichtsverzuim en grove on
oplettendheid" De raad acht het nl.
hieraan te wyten, dat de kustvaarder
Heron op 16 september 1961 op het
Paternosterrif in het Kanaal is gelopen
en gezonken. By deze scheepsramp zyn
drie mensen om het leven gekomen. In
zyn uitspraak betuigt de raad zijn leed
wezen met de nabestaanden van de
slachtoffers t.w. stuurman A. van de
Zee, diens echtgenote en de Spaanse
matroos Dominico Abelleira Caamano.
De raad volgt in zijn uitspraak het
voorstel van de hoofdinspecteur voor de
scheepvaart J. Metz, die bovendien de
raad in overweging had gegeven de zaak
ter kennis te brengen van de officier
(Van onze Romeinse
correspondent)
avontuur, dat de „goede zaak* moeten hebben, omdat ze on- een buitengewoon congres
n°S ®ens h?.fu® ?al opbreken, der de gegeven omstandighe- Ook zij willen de snannin^n
De „apertura a smistra de En het zyn die gevoelens den een nederlaag vrezen en in de D.C. eens terdege on-
samenwerkmg van christen- vooral bij de Romeinse bur- wel, doordat de burgerij haar jagen Dit blijkt al uit de gas-
demncraten met de SOel„1,«. gerlj die de partijleiding uit protest in groten getale de ten welke z j op hun congres
van de Democrazta Chnstia- rug zal toekeren. De secreta- uitnodigden: Fanfani, Piccio-
gerij, die
democraten met de socialis
ten. onder de welwillende
me^e.ïïLrïinLaiar' Me Mnkse n? yoor srote moeilijkheden ris-generaal van de D.C.7mo- ni Scefba Segni Moro maar
Overeenkomstig de hepaiin- «KT
£°ei?d' omdat de krachtsver- de linkssocialisten eisen nu negeerd Hiermee heeft de
MS e^eerii^CS SiSïuVf^i^f ^klezinVn! gc^noï/tr^^312^ ""S
experiment een eerlijke kans bekwame meerderheid onmo- omdat zn de innerliike moei. v,n 1.
geven en daarvoor is vooral gelijk maakten. Maar de wet
tijd nodig".
omdat zij de innerlijke moei- richting hij heenstuurt: de
lijkheden van de D.C. willen verzamelpartij worden van al-
ci x le burgerlijke elementen, die
prnds de apertura a sinistra tegen het experiment met
zijn de liberalen m de rol van links zijn, onder gelijktijdige
de oppositie gedrongen. Ook afwijzing van de rechtse
van justitie voor het instellen van een
vervolging wegens dood door schuld.
Hierin is de raad de hoofdinspecteur
niet gevolgd.
De Heron was op de genoemde datum
met een lading tomaten onderweg van
St. Heiier naar Portsmouth. Om onge
veer half tien is het nabij Jersey op
het Paternosterrif gelopen. Het maakte
snel water en zonk spoedig. Zes van
de opvarenden konden de Heron nog
met de reddingsboot verlaten. Zij wer
den opgepikt door de Cranborne. Een
Franse tankboot vond later op een vlot
de kapitein en zijn vrouw en het stoffe
lijk overschot van de Spaanse matroos.
Bij de behandeling van deze zaak op
23 maart was niet duidelijk geworden
of de kapitein al dan niet van de brug
was geweest. Deze had verklaard onge
veer vijf minuten weg te zijn geweest.
In de schriftelijke verklaring van een
dr matrozen staat, dat de kapitein niet
van de brug is geweest, dat hij geen
instructies had gekregen en dat de radar
f"®* was. bijgesteld. De kapitein be
twistte dit.
De voorzitter van de raad, de heer
A- Schreuder, merkte toen tegen hem
op: „Of u bent veel langer van de brug
geweset dan vijf minuten, of u bent
helemaal niet van de brug geweest, maar
dan was u incapabel, anders is het een
raadsel hoe uw schip binnen vijf minuten
ee?» £®beel verkeerde koers kon krijgen."
De hoofdinspecteur had de scheepsramp
bijzonder tragisch genoemd „omdat zij
menselijkerwijs onnodig was". De heer
Metz was van mening dat het verant
woordelijkheidsgevoel van de nauticus
van de Heron vooral in dit gevaarlijke
gebied, onvoldoende is geweest op grond
waarvan hij de maximale disciplinaire
straf voorstelde.
bepaalt ook, dat een rege-
n/r ringscommissaris maar een
Maar m brede kringen der beperkte tijd aan het bewind
bevolking, vooral van de ka- mag blijven en er binnen een
Politie en brandweer hebben in een
rivier in Staines, in de Engelse pro
vincie Middlesex, naar het lichaam,
van een elfjarige jongen gedregd.
Speelkameraadjes van Roger Black-
well hadden zijn ouders verteld, dat
hij in de Theems in Staines was ge
vallen, waarop de rivierpolitie werd
gealarmeerd, omdat men dacht dat
Roger was verdronken.
Na anderhalf uur dreggen kwamen
de ouders van Roger op de plaats des
onheils aan, waar zij door hun dood
gewaande zoon, die de hele tijd de
reddingswerkzaamheden met grote
belangstelling had gadegeslagen, har
telijk werden begroet.