Drie nieuwe modellen van Britse Ford Aan de Vlaanderen vecht voor een Vlaams verwoed Leuven Romeinse burgerij fel tegen samenwerking met Nenni SSaSi Si'saS'HBs ÉlSsllÉ s&s&STaS RUS VOND AUTO UIT ARUNEN Maximum straf voor kapitein van „Heron" INHALEN Geen Cardinal in Amerika Geen Franse egelstellingém in het eigen taalgebied België wil uitlevering Yerbelen KLIPPAN Chevrolet bovenaan DIT IS DE RAMBLER RENAULT ..Heitjes" ten dele 10 x 10 Dreigende gemeenteraadsverkiezingen E?f£w^:,.- Hij stond er zelf bij.... Corvair Monza Convertible tips - tips - tips - tips Tips-tips-tips-tips j Bouwvakvakantie in 1963 voor De Engelse Ford heeft enkele nieuwe typen gepresenteerd, die volgens de introductie van de president-directeur, Sir Pa trick Hennessy, bedoeld zijn om „aanzienlijk meer mensen de mogelijkheid te bieden in het bezit te komen van een wagen van topklasse". Het zijn de Zephyr 4 8695), Zephyr 6 9525) en de Zodiac Mark III, die voor 10950 te koop wordt aangeboden. Hoewel we nog geen kennis hebben gemaakt met deze aanwinst, hebben we de indruk dat de prijzen vrij redelijk zijn. Dit is ook wel nodig, want de concurrentie in de klasse, waarin deze wagens vallen, is uiterst scherp. Boven dien zal de Britse Ford nog be concurreerd worden door de middenklassewagens van Ford Keulen. Prestigewugen In de officiële aankondiging wordt o.m. gezegd, dat bijvoorbeeld de nieuwe Zephyr tegemoet komt aan de toenemende vraag naar midden- en hogere klasse wagens. Hij heeft plaats voor zes personen. Er zijn twee uitvoeringen: een met een 6-cilinder van 2553 cc en een vermogen van 105 pk en de Zephyr 4 met viercilinder kracht bron van 1703 cc met een effect van 74 pk. De zescilinder heeft een topsnelheid van 145 km per uur terwijl de zwak kere broer tot 130 gaat. Het benzineverbruik van de laatste zou niet hoger zijn dan 8.5 liter - per 100 km. Dit klinkt 1 overigens niet direct Nil imponerend, want er I vl zijn verscheidene mid denklassers. die het voor 1 op 11 a 12 doen. De Zephyrs hebben schijfremmen op de voorwielen en trommelremmen achter. Het gewicht is rijklaar 1171 kg van de 4 en 1214 kg van de 6- cilinder. De nieuwe Zodiac Mark III ge distingeerd en luxueus, is de pres- tigewagen van Ford-Dagenham. Deze wagen heeft internationale allure. Met een lengte van 4.60 meter en een hoogte van slechts 1.41 meter maakt de Zodiac een sportieve en snelle indruk. De nieuwe 2.5 liter motor van 114 pk acceleert volgens gegevens van de fabriek in 15.8 se conden van 0 tot 100 km per uur, wat een fikse sportwagen zelfs te ntaphtig is. De motor is gecombineerd met een vierversnellingsbak met stuurschakeling en op alle versnel lingen gesynchroniseerd. De top ligt bij 160 km per uur. Met een rijsnel heid tussen 48 en 112 km per uur zou de motor met zijn speciale carburatie en dubbel uitlaatsysteem een econo misch benzineverbruik van gemid deld 9.5 liter per 100 km hebben. De remmen zijn servo bekrachtigd. Het remsysteem omvat zichzelf afstellen de schijfremmen op de voorwielen en trommelremmen achter. De remblok- ken zijn extra remveilig door een speciale Fordconstructie. De Zodiac is volgens de testrijders zeer wegvast, hetgeen zijn veiligheid verhoogt. Ongetwijfeld heeft Ford hier een harmonisch gemodelleerde prestigewagen op de weg gezet, die wat prestatievermogen, afwerking en uitrusting waar voor het geld geeft. General Motors heeft de CKèvrolet- reeks uitgebreid met een „Corvair Monza Convertible". Deze cabrio letuitvoering heeft een even spor tieve als sierlijke lijn, waar de Monza sportmodellen overigens bekend om zijn. De krachtbron is de zes-cilinder luchtgekoelde boxermotor van 2372 cc, die 68 pk ontwikkelt en een top van ruim 140 km per uur heeft. De wagen is zeer laag bij de grond. De boven zijde van de voorruit komt slechts 1.27 meter boven het wegdek. Voor uw eigen veiligheid is het van belang, dat u als u met de motor, scooter of auto rijdt, met een behoorlijk snelheidsverschil inhaalt. Immers hoe groter dit verschil is, hoe korter de totale inhaalmanoeuvre wordt. En dat betekent dat u weer zo gauw mo gelijk op uw eigen veilige weg helft rijdt. De ANWB geeft ter verduidelij king de volgende voorbeelden. Een voorligger rijdt 70 km per uur, haalt u deze met 75 km per uur in, dan is de totale lengte van de inhaalmanoeuvre 1250 meter en de duur 60 seconden. Dezelfde ge gevens bij een inhaalsnelheid van 80 km per uur, lengte 700 meter, duur 32 seconden: 90 km per uur, lengte 450 meter, duur 18 seconden; 100 km per uur, lengte 360 meter, duur 13 seconden. In het algemeen gesproken is het Ondanks het feit, dat de wegen in en om Dagenham zéér goed aangegeven zijn, verdwaalt er toch nog wel eens iemand. Deze jongedame, die wij aantroffen in de gieterij van de Engelse Ford-fabriek te Dagenham, zal dan ook wel te laat komen voor 't bal. dus gewenst om met een zo groot mogelijk (mits verantwoord) snel heidsverschil in te halen. Daarna diént tl natuurlijk weer op uw kruissnelheid terug te zakken. (Advertentie) VEILIG VEILIGER By de Ford Motor Company is men tijdig afgestapt van het plan om de Cardinal ook in de V.S. in produktie te brengen. Enkele weken geleden werd nog gemeld, dat de kleine Ford in de fabrieken te Louisville in Ken tucky zou worden gemaakt. Intussen is bekendgemaakt dat de Cardinal al leen in West-Duitsland en Engeland van de band zal komen. Er werd aan toegevoegd, dat dit besluit samen hangt met de veranderde marktver houdingen en andere fectoren. Ongetwijfeld heeft de Fordleiding rekening moeten houden met het feit dat de autokopers in de V.S. thans minder „compact cars" kopen dan verleden jaar. De verkoop van bui tenlandse kleine wagens is ook ach teruitgegaan. Nog geen vier percent van de totale omzet bestaat uit bui tenlanders van de kleine klasse. Al leen Volkswagen vormt een uitzon dering. Ford is van mening dat het onmogelijk is om met V.W. te con curreren. Bovendien vreest men bij Ford dat de verkoop van de Cardinal op kos ten van de Falcon zal gaan. En Falcon stal de belangstelling voor de Galaxie en nu stelt de nieuwe Fairlane én de Falcon èn de Galaxie in de schaduw. Het lijkt er in Amerika op dat het volk weer meer naar grotere wagens omziet. De introductie van de Car dinal in de V.S. zou daarom mis plaatst en psychologisch onjuist zijn. Eventuele vraag naar de Cardinal zal Ford niet in ongelegenheid brengen, want er kunnen altijd Cardinals uit Europa worden geimporteerd. Dit jaar is de Rambler Renault, die thans in de montage fabriek van Renault te Haren (België) wordt geassembleerd. Eind vorig War gingen American Motors en Renault een overeenkomst aan, die oa.. voorzag in het gemeen- schappelijk lanceren van het Ram- 'er Classic 6 model. Renault heeft hiermee een waardige opvolger van he Frégate gekregen, waarvan de wbricage werd stopgezet. De Ram bler Renault wordt in België, ■jederlandFranrijk, Oostenrijk en Algerije verkocht door de Renault- organisatie, terwijl in de overige landen zelfstandige, door Ameri can Motors aangestelde importeurs de wagen uit Haren zullen betrek ken. Dit betekent dat de eigenaars van de Rambler (een populaire Amerikaanse compactcarverze kerd zijn van een uitgebreid servicenet. De Rambler Renault heeft een watergekoelde 6-cilinder motor van 3,2 liter, die een vermogen van 127 pk bij 4200 t.p.m. ontwik kelt. Interessant is dat de motor uit aluminium vervaardigd is. De topsnelheid is 150 km per uur. De wagen een royale vierdeurs zespersoons weegt leeg 1450 kg. Hij zal naar keuze verkrijgbaar zijn met een 3-versnellingsbak, een geheel automatische trans missie (Flash-O-Matic) en met de gewone drie-bak met semi-auto- matische overdrive. Een opmerke lijk constructiedetail is dat de knaldemper van binnen geëmail leerd is en dus een lange levens duur heeft. Voor de remmen is een gescheiden hydraulisch circuit gebruikt hetgeen de veiligheid ten goede komt. Chevrolet is in het laatste autojaar de eerste wagen geweest in de V.S. Er werden 1.6 miljoen geregistreerd. Dan komt Ford met 1.3 miljoen. Naar nummer drie is het een grote stap, maar verrassend genoeg was hetPon- tiac, die in 1960 op de vijfde plaats stond. Rambler neemt nog steeds de vierde plaats in, terwijl Oldsmobile van de zevende naar de vijfde is op geklommen. Mercury wist zich van de achtste naar de zesde op te wer ken en Plymouth rolde van de derde naar de zevende plaats terug. Het is nu uitgezocht dat een Rus de auto heeft uitgevonden. Het was een zekere I.P. Kulibin, die in 1791 een driewieler construeerde. Dat er geen motor in zat deerde de Rus niet in het minst, want hij zette achterin een bediende, die trapte. Deze koelie kon snel en langzaam trappen en hieruit kan men ook nog opmaken dat de Russen ook de versnellingsbak hebben uitgevonden.... Tandwielen van versnellingsbakken zijn J er niet op gemaakt, om maar steeds weer met veel gekraak en geknars mj elkaar geschoven te worden. En dit ge- beurt meestal, als u terugschakelende, de (niet gesynchroniseerde) eerste ver- snelling tracht in te schakelen. Als u deze schakeling niet geluidloos kunt; presteren, kunt u, naar gelang de om- standigheden, beter even stil gaan staan J en opnieuw beginnen of in de tweede versnelling optrekken. Is de opbergplaats van uw reserveband zodanig, dat u daar maar slecht bij kunt? Neem dan toch, afgezien van de perio- dieke wielwisseling, om de paar weken even de moeite, de spanning van deze band op te meten. Dat u dit van de „lopende" banden doet, spreekt vanzelf. Omdat u onderweg wel lucht kunt af- laten maar niet kunt bijpompen, dient de spanning van de reserveband altijd S zo hoog te zijn, dat u de band zowel vóór, als achter kunt plaatsen. Pas op dat u de waarde van het lucht- filter niet onderschat. De luchtfiltering voorkomt, dat zand en stof, via de car- burateur, in de cilinder terecht kunnen komen, daar als schuurmiddel gaan wer- ken en in minder dan geen tijd uw motor om zeep brengen. In wezen is dit filter belangrijker, dan het soort olie of benzine dat u in de motor gebruikt. Sporadisch komt het wel eens voor, J dat bij het stilzetten van de motor, de automatisch te verbreken verbinding dy- namo-batterij, intact blijft. Het gevolg hiervan is, dat er een stroom van de batterij naar de dynamo gaat vloeien; deze stroom zal trachten de dynamo als motor te doen lopen hetgeen niet lukt, omdat de dynamoriem, die immers met de stilstaande motor is verbonden, dit belet. Het gevolg van een en ander is, dat de batterij „leegloopt" en de dyna- mo zo heet wordt, dat ze na enige tijd zal verbranden. Mochten rookverschijn- 5 selen in deze richting wijzen, maak dan J snel één der batterijklemmen los en J haal dan deskundige hulp. De heer H. te Roosendaal heeft horen verluiden, dat het mogelyk moet zijn, Z door bepaalde technische veranderingen de prestaties van zijn lelyk eendje (Ci-2 troën 2 CV) zodanig op te voeren, dat de topsnelheid hierdoor veel hoger komt Z te liggen. De vraag is nu, of wy van deze mogelijkheden op de hoogte zyn Z en of ze al dan niet zyn aan te raden. Uw vraag had werkelijk op geen gun- J stiger moment gesteld kunnen worden. Z De laatste berichten uit Frankrijk wijzen nl. op plannen, t.z.t de 2 CV motor een vermogen te geven van 17 pk, een ver- mogenopvoering van maar liefst 5 pk. Zijn onze inlichtingen volkomen juist, dan omvat deze verjongingskuur een verandering van de cilinderkop, de car- burateur, de aanzuigleiding en het uit- laatsysteem. Ook de nokkenas zou, qua 2 profiel gewijzigd worden. De topsnelheid zou hierdoor op circa 100 km per uur komen te liggen. U ziet dat er nog al Z wat voor komt kijken om de huidige Z top van 80 a 85 km per uur wat omhoog J te schroeven. Met deze fabrieksplanncn J in de lucht, raden we ten sterkste af, zelf een dergelijke verandering te doen aanbrengen. Even rustig afwachten; het* ruilen van een motor zal mettertijd stel- lig tot de mogelijkheden gaan behoren. Met de bouw vak vakantie 1962 nog in het vooruitzicht heeft de Bedrijfsraad voor het Bouwbedrijf reeds een beslissing genomen over de bouwvakvakantie in het volgend jaar. De bouwvakvakantie 1963 namelijk is vastgesteld voor de periode 22 juli-3 augustus 1963. Voor dit jaar is. zoals gemeld, als vakantieperiode aangewezen 23 juli-4 augustus. (Advertentie) KOOP EEN KOELKAST. EEN GOEDE KOELKAST. EEN PERFECTE KOELKAST. KOOP EEN KOELKAST Verkrijgbaar in 135 I, 210 I en 275 i, van f 398,- af. (Eigen buitenlandse dienst) De definitieve regeling van het talenprobleem in België, welke de huidige Belgische regering zich tot doel heeft gesteld, „omdat dit pro bleem een zware druk op alles in België legt" zoals minister-pre sident Lefèvre zich uitdrukte, gaat wel met uitzonderlijke moeite gepaard. Een probleem, dat men onderhand anderhalve eeuw heeft verwaarloosd lost men ook zo maar niet in een handomdraai op. Dat men het eindelijk fundamenteel heeft aangepakt, getuigt slechts van de macht, welke Vlaanderen intussen geworden is. Men kan er niet meer omheen. Maar dat verklaart ook de moeilijk heden: Vlaanderen laat niet meer zoals 150 jaren het geval geweest is, met zich sollen. Daarom houden de Vlamingen bij alle wrijfpunten het been stijf: in de benoemingspolitiek bij Buitenlandse Za ken en Defensie, in de zaak van de fa ciliteiten aan Franse taalminderheden in de Vlaamse randgemeenten van Brussel en, als een nieuw spits geval, in de zaak van de Franse scholen, welke de Frans sprekende professoren van de Universi teit van Leuven in deze Vlaamse stad eisen en waarop de Vlamingen catego risch: neen zeggen. Het is een moeilijk geval met dat Leuven. Als zetel van de katholieke Al ma Mater herbergt zij ook vele Frans sprekende professorenfamilies en enkele duizenden Waalse studenten. Op het eerste gezicht lijkt het vreemd, dat de Vlamingen aan deze taaiminderheid de tegemoetkoming van onderwijs in de eigen taal weigeren. Men moet echter de achtergronden van heel de Vlaamse strijd kennen, waarom geheel Vlaanderen voorgoed een einde wil hebben aan al die Franse taaieilandjes in Vlaanderen, België heeft de uitlevering van de vroegere SS-generaal Jan Robert Ver belen, die vorige week donderdag in Wenen is gearresteerd, gevraagd, aldus goedingelichte zegslieden in de Oosten rijkse hoofdstad. De Oostenrijkse wetgeving staat de uitlevering van een tot Oostenrijks staatsburger genaturaliseerde persoon alleen toe wanneer het staatsburger schap wordt ingetrokken wegens het geven van valse inlichtingen. De Oos tenrijkse autoriteiten zijn derhalve be zig Verbelens papieren te onderzoeken om vast te stellen of hij op dit punt kan worden gegrepen, aldus de zegslie den. Verbelen wordt ervan beschuldigd tijdens de oorlog ongeveer honderd Bel gen te hebben vermoord, waarvoor hij in 1947 door een Belgische rechtbank bij verstek ter dood veroordeeld is. Verbelen verkreeg in 1959 het Oosten rijkse staatsburgerschap, nadat hij in 1945 naar dat land was uitgeweken on der de naam Isaac Meisels. welke hij later veranderde in Diehl alvorens zijn eigen naam weer aan te nemen. Sinds dien woonde hij in Wenen, waar hij het beroep van journalist uitoefende. 55J Van de opbrengst van de actie „Een heitje voor een karweitje", die op 26 en 27 april in het gehele land wordt gehouden, zal tien procent worden afge staan voor de actie „ti enmaal tien". Op deze wijze willen padvindsters en padvinders hun steentje bijdragen om het landbouwonderwijs in Afrikaanse landen te verbeteren en tevens de aan koop van zaaizaad te realiseren. die zoals in de praktijk bewezen is alleen maar olievlekken zijn geweest, die zich hoe langer hoe meer hebben uitgebreid. Deze taaieilandjes waren de egelstellingen der Franssprekenden, van waaruit zij naarstig de verfransing van het Vlaamse land hebben bedreven. Het beste bewijs levert juist Leuven. LEUVEN GROTENDEELS VERFRANST Deze historisch totaal Vlaamse stad is onder de werking van de Franstalige academische invloed voor een groot ge deelte verfranst. Leuven maakt op de vreemdeling eer de indruk van een tweetalige dan een Vlaamse satd te zijn en verkeert men in kringen van de zoge naamde betere burgerij, dan zou men zelfs denken in een Franstalige stad te zijn. Nu de taalgrens defintief wordt vastgelegd en alles wat binnen de Vlaam se afpaling komt te liggen, ééntalig Vlaams wordt, wenst men in Leuven geen officiële tweetaligheid meer, noch Franstalig onderwijs voor de jeugd van lagere en middelbare scholen. Het Franstalige academische personeel redeneert echter, dat de Leuvense uni versiteit de katholieke universiteit van geheel België is, evengoed dus van de Walen als van de Vlamingen. Uit het daaruit volgende gedwongen verblijf in (Advertentie) deze stad leiden de Franstalige leden van het universitaire personeel het recht af, voor hun jeugd Franstalig onderwijs te verlangen. In de laatste dagen heeft men die eis zelfs verbreed tot de vorde ring, dat de Franstalige inwoners en de officiële diensten der stad in het Frans te woord gestaan zullen worden. Wat dus zo ongeveer op een officiële twee taligheid zou uitlopen. NOOIT! MAAR WAT DAN? Dat nooit, zeggen de Vlamingen. Maar wat moet er dan gebeuren? Niets, zeggen de Vlamingen. Alles is in orde en vreemdelingen moeten zich maar netjes als vreemdelingen gedragen en anders verhuizen. Maar daarmee is men niet van de Franstalige elementen uit het universi taire centrum af. Zij eisen inwilliging hunner verlangens. Thans gaan stemmen op, die menen, dat het kerkelijk gezag hier het beslissende woord zou moeten spreken. Het is echter niet aan te nemen, dat het kerkelijk gezag zich met deze bur gerlijke zaken zal bezig houden en op welke wijze ook in deze brandend poli tieke kwestie tussenbeide zal komen. Zij zal alleen waken tegen activiteiten, die de universiteit betreffen en haar be staan wellicht zouden aantasten. Voor- en tegenstanders hebben reeds de vraag opgeworpen, of het maar net beter is, de universiteit te splitsen en het Franse gedeelte naar Wallonië te laten verhui zen. Maar zou die ingreep aan de Leuven se universiteit niet uitlopen op een ver lies aan autoriteit? Zal bovendien het Episcopaat van België dit uiteenvaUen van de Leuvense universiteit toestaan? Toch zal er tenslotte een beslissing moeten vallen en het ziet er niet naar uit, dat de Vlamingen toe zullen geven. U proeft: Hero wint 't! Hero wint t In smaak en kwaliteit. Het unieke fruitaroma kostelijk I Die smaak voor elke smaak uw persóónlijke verkwikking! Hero is heerlijk royaal met zuivere vruch ten, fris en pittig, nooit te zoet, juist goed. Het grootste assortiment, zuiverder van kwaliteit:per! sinas - citroen - cassis - ananas - cerise - frambozen grapefruit. ^atyellün^l. helemaal üw smaak De raad voer de scheepvaart heeft de kapitein H. B. uit Delfzyl de maximum disciplinaire straf opgelegd, nl. hem de bevoegdheid om als kapitein op een zee schip te varen, ontnomen voer de tyd van twee jaar, wegens „ontstellende mate van plichtsverzuim en grove on oplettendheid" De raad acht het nl. hieraan te wyten, dat de kustvaarder Heron op 16 september 1961 op het Paternosterrif in het Kanaal is gelopen en gezonken. By deze scheepsramp zyn drie mensen om het leven gekomen. In zyn uitspraak betuigt de raad zijn leed wezen met de nabestaanden van de slachtoffers t.w. stuurman A. van de Zee, diens echtgenote en de Spaanse matroos Dominico Abelleira Caamano. De raad volgt in zijn uitspraak het voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart J. Metz, die bovendien de raad in overweging had gegeven de zaak ter kennis te brengen van de officier (Van onze Romeinse correspondent) avontuur, dat de „goede zaak* moeten hebben, omdat ze on- een buitengewoon congres n°S ®ens h?.fu® ?al opbreken, der de gegeven omstandighe- Ook zij willen de snannin^n De „apertura a smistra de En het zyn die gevoelens den een nederlaag vrezen en in de D.C. eens terdege on- samenwerkmg van christen- vooral bij de Romeinse bur- wel, doordat de burgerij haar jagen Dit blijkt al uit de gas- demncraten met de SOel„1,«. gerlj die de partijleiding uit protest in groten getale de ten welke z j op hun congres van de Democrazta Chnstia- rug zal toekeren. De secreta- uitnodigden: Fanfani, Piccio- gerij, die democraten met de socialis ten. onder de welwillende me^e.ïïLrïinLaiar' Me Mnkse n? yoor srote moeilijkheden ris-generaal van de D.C.7mo- ni Scefba Segni Moro maar Overeenkomstig de hepaiin- «KT £°ei?d' omdat de krachtsver- de linkssocialisten eisen nu negeerd Hiermee heeft de MS e^eerii^CS SiSïuVf^i^f ^klezinVn! gc^noï/tr^^312^ ""S experiment een eerlijke kans bekwame meerderheid onmo- omdat zn de innerliike moei. v,n 1. geven en daarvoor is vooral gelijk maakten. Maar de wet tijd nodig". omdat zij de innerlijke moei- richting hij heenstuurt: de lijkheden van de D.C. willen verzamelpartij worden van al- ci x le burgerlijke elementen, die prnds de apertura a sinistra tegen het experiment met zijn de liberalen m de rol van links zijn, onder gelijktijdige de oppositie gedrongen. Ook afwijzing van de rechtse van justitie voor het instellen van een vervolging wegens dood door schuld. Hierin is de raad de hoofdinspecteur niet gevolgd. De Heron was op de genoemde datum met een lading tomaten onderweg van St. Heiier naar Portsmouth. Om onge veer half tien is het nabij Jersey op het Paternosterrif gelopen. Het maakte snel water en zonk spoedig. Zes van de opvarenden konden de Heron nog met de reddingsboot verlaten. Zij wer den opgepikt door de Cranborne. Een Franse tankboot vond later op een vlot de kapitein en zijn vrouw en het stoffe lijk overschot van de Spaanse matroos. Bij de behandeling van deze zaak op 23 maart was niet duidelijk geworden of de kapitein al dan niet van de brug was geweest. Deze had verklaard onge veer vijf minuten weg te zijn geweest. In de schriftelijke verklaring van een dr matrozen staat, dat de kapitein niet van de brug is geweest, dat hij geen instructies had gekregen en dat de radar f"®* was. bijgesteld. De kapitein be twistte dit. De voorzitter van de raad, de heer A- Schreuder, merkte toen tegen hem op: „Of u bent veel langer van de brug geweset dan vijf minuten, of u bent helemaal niet van de brug geweest, maar dan was u incapabel, anders is het een raadsel hoe uw schip binnen vijf minuten ee?» £®beel verkeerde koers kon krijgen." De hoofdinspecteur had de scheepsramp bijzonder tragisch genoemd „omdat zij menselijkerwijs onnodig was". De heer Metz was van mening dat het verant woordelijkheidsgevoel van de nauticus van de Heron vooral in dit gevaarlijke gebied, onvoldoende is geweest op grond waarvan hij de maximale disciplinaire straf voorstelde. bepaalt ook, dat een rege- n/r ringscommissaris maar een Maar m brede kringen der beperkte tijd aan het bewind bevolking, vooral van de ka- mag blijven en er binnen een Politie en brandweer hebben in een rivier in Staines, in de Engelse pro vincie Middlesex, naar het lichaam, van een elfjarige jongen gedregd. Speelkameraadjes van Roger Black- well hadden zijn ouders verteld, dat hij in de Theems in Staines was ge vallen, waarop de rivierpolitie werd gealarmeerd, omdat men dacht dat Roger was verdronken. Na anderhalf uur dreggen kwamen de ouders van Roger op de plaats des onheils aan, waar zij door hun dood gewaande zoon, die de hele tijd de reddingswerkzaamheden met grote belangstelling had gadegeslagen, har telijk werden begroet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7