Werken bij de boer of naar Oelan Bator 16-jarige bouwt een uitmuntende takel- reddingsauto en JAN VAN DER TOL LIET VADER ZIEN WAT HIJ KON Gelderse Keukenhof dag Rijdt u 50.000 km per Doe-het-selfgesin dat van aanpakken niet bang is. Mislukt experiment De moeilijke weg Nieuwste vakantie-mode Nog geen ministerieel commentaar op zaak Van der Putten toeristen in België JE ZIET ZE WEER STEEDS MEER! 2000000 Hindoes baden in de heilige rivier 's werelds meest verkochte koelkast tegen Euromarktprijzen vanaf f. 398.- bij de speciale Frigidaire-dealers PA I'M O CDI ICin Antwerpsestraat 14, Bergen op Zoom nnUlv LRUOlU Grote Markt 36, tel. 4350 FRIGIDAIRE- EEN PRODUKT VAN GENERAL MOTORS Nederlandse DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 APRIL 1962 Duizenden DuitseTs gaan dit jaar een nieuw soort vakantie houden op de boerdery. Het z\jn mensen die half ver stikt door uitlaatgassen en half verdoofd door stadsrumoer hun rust en gezondheid proberen te hervinden in de simpele ge noegens van het leven op de boerderij, Het idee werd gelanceerd door een reis bureau in Westfalen. Het leek een mis lukking bij voorbaat, want er barstte veel kritiek los en niet alleen van de eigenaars van comfortabele hotels. Maar het idee sprak aan en de reis bureaus werden belegerd door mensen die zo'n vakantie wensten. Sommigen wilden zelfs een duidelijke garantie dat het stil zou zijn. Het Westduitse statussymbool van va kantie in Italië of Spanje is ineengestort. Zoek rust in eigen land is thans de hoog- 1 ste toeristische wijsheid. De eerste gastheren van toeristen wa- I ren de 600 inwoners van het dorpje Hen- Iglarn. Daar begint de dag met het wel luidend gekraai van de haan en wordt de slaap niet verstoord door een ratelend I onding op het nachtkastje. Het water komt niet uit de kraan, maar uit de pomp en aan tafel drinkt men melk, die warm is, niet van het gasfornuis maar van de koe. Na het sobere maar voedzame ontbijt kunnen de gasten van de boer wat li chaamsbeweging krijgen door hulp te bieden bij het uitmesten van de stal, het binnenhalen van de oogst of het hoeden j van de ganzen. I Maar als zij niet willen werken, kun- ncn ziJ het paard van stal halen, inspan nen en een rit maken door de lommer- rijke lanen, waar men kilometers kan rij den zonder stoplichten te zien. Henglarn is nu te klein om de toeris ten te verwerken. Daarom is nu ook Al- tenautal eveneens in Westfalen opgeno- j men in de reisschema's van de toeristen bureaus. Er zijn voor dit jaar nu al 2.000 boe kingen gedaan voor een landelijke vakan tie. De toeristen prefereren over het al gemeen het begin van de herfst, als de i tinten van het bos gloedvol worden. Ook in Amerika zoekt het verwende publiek het niet meer in mondaine bad plaatsen. Ideaal voor statuszoekers is thans Oelan Bator. Het is geen oord voor mensen die een dag lang van streek zijn doordat hun martini niet juist was ge mengd of de pils lauw was. Oelan Ba- I tor, de hoofdstad van Buiten-Mongolië 8 een stad voor mensen die zich niet ruk maken om comfort, want van mar- 'm s heeft men er nooL gehoord en wat P s is weet men evenmin. Gabriel Reiner, president van een Ame rikaans reisbureau is er geweest om het land „open te leggen" voor toerisme. Hij denkt dat hij zijn klanten er heen kan brengen, een week of tien dagen kan onderbrengen en dan weer naar de V.S. terug kan halen voor de som van 35 tot 40 dollar per dag. Dat is geen kleinig heid, want alleen de reis duurt al 14 tot 17 dagen. Nu kan men in Oelan Bator een kamer met bad krijgen in een redelijk modern en nieuw hotel, gebouwd door de Tsje chen. Men kan dan bovendien beschikken over een euto en een Engelssprekende gids. Maar komt men buiten Oelan Bator aldus Reiner, dan is de accommodatie .primitief maar zindelijk". Er zijn tot nog toe maar weinig wester lingen in Oelan Bator geweest. De mon golen zijn er nog niet aan gewend hen in hun stad te zien. Zij zijn dus ook niet ingespeeld op de westerse gebruiken. Reiner zelf wilde in Oelan Bator een prentbriefkaart naar de V.S. sturen. Hij kon nergens een prentbriefkaart kopen, Toen hij tenslotte zelf iets had gemaakt kon hij niemand vinden die hem vermocht te zeggen met hoeveel hij de kaart moest frankeren. Reiner klopte tenslotte bij de plaatsvervangend minister van verbin dingen aan, maar die wist het ook niet. Van Oelan Bator uit kan men mooie tochten maken. Er zijn kleiwegen, die men bij regen moet vermijden, maar dan zijn er nog uitgestrekt grasvlakten, waarover men per auto een reis kan maken naar de rand van de Gobiwoestijn of naar Harakaroe, de oude hoofdstad van het rijk van Djengis Khan. Een woordvoerder van het ministerie van defensie heeft zaterdagmorgen in antwoord op vragen meegedeeld, dat van de zyde van het ministerie nog geen commentaar kan worden verstrekt op de beslissing van het ambtenarengerecht in Arnhem, om het ontslag van de heer F. H. van der Putten nietig te verklaren. Deze woordvoerder zei dat men nog geen commentaar kon geven, omdat men nog niet beschikte over de juiste tekst van de overwegingen op grond waarvan het ambtenarengerecht zijn beslissing heeft genomen. De woordvoerder zei ook nog niet te kunnen zeggen of de minister van zins is tegen de beslissing van het ambtenarengerecht hoger beroep aan te tekenen. (Advertentie) Het aantal overnachtingen in hotels en pensions van Nederlanders in België bedroeg het afgelopen jaar bijna 400.000. Daarvan waren ruim 77.000 overnachtin gen in plaatsen langs de Belgische kust. Dit heeft de commissaris-generaal voor het toerisme van België, de heer Arthur Haulot medegedeeld. Naast de over nachtingen in hotels en pensions telden onze zuiderburen in 1961 nog 169.000 overnachtingen van Nederlandse kam peerders. Met deze aantallen bezoekers neemt Nederland de derde plaats in on der het buitenlands toerisme in België. Sinds de invoering van de vijfdaagse werkweek is het weekendbezoek aan België met sprongen gestegen. Het com missariaat-generaal voor het toerisme verwacht dat het aantal Nederlanders, dat dit jaar tweedaagse weekendtrips naar België zal maken, zeer sterk zal stijgen. Uitvoerig sprak de heer Haulot over het probleem van de vakantiespreiding. Hij deelde mede, dat men in België on der het gedeelte van de bevolking dat geen schoolgaande kinderen heeft (35 procent) een actie heeft gevoerd met als motto: ,,Neem uw vakantie in juni". Deze actie heeft volgens hem tot resul taat gehad dat de vakanties in juni in België met 13 procent zijn toegenomen. De heer Haulot beval de Nederlandse autoriteiten een dergelijke actie daarom van harte aan. (Advertentie) Ruim 2 miljoen Hindoe's hebben ter gelegenheid van het ,.Kumbh"-feest ,.de samenstand van 'drie planeten, die zich om de twaalf jaar herhaalt" zich in de heilige wateren van de Ganges gebaad bij Har-Ki-Pauri (de trap naar God) in het plaatsje Hardwar op ongeveer 225 kilometer ten noorden van de Indische hoofdstad. Volgens de laatste berichten zouden door de sterke stroming vier mensen om het leven zijn gekomen. Bij de vorige viering van het feest zijn in premier Nehroe's woonplaats Allaha bad tenminste 900 mensen verdronken. ZIE FRIGIDAIRE „FRI-JADO" N.V., Baronielaan 96, Breda, tel. 01600 223B8 VAN ROOIJ - BREDA Passage 1-3, sinds 1875, tel. 36679 (Van een medewerker) „Mijn 16-jarige zoon heeft deze takel- en reddingswagen met alk moderne voorzieningen geheel alleen geconstrueerd. We hebben een lier en een door hem bedachte dieptelepel hoe dit laatste werkt zal ik u straks uitleggen om snel een in het water gereden auto te kunnen optakelen, zodat eventuele inzittenden meer kansen hebben. Verder beschikken we over een snijbranderinstallatie met gas- en zuurstofflessen, teneinde in wrakstukken klem zittende personen te bevrijden. Deze inrichting laat zich overigens los van de wagen op wielen verplaatsen. Wij kunnen ook blussen en pompen met een capa citeit van 3,5 liter per minuut, zodat wij bij rampen als noodbrandweer kunnen optreden. We konden een complete installatie van de Vrijwil lige Brandweer te De Meern overnemen. Jan heeft deze van de brand weerwagen gesloopt en op zijn takelwagen gemonteerd", aldus de 41-jarige heer J. A- v.d. Tol, die in de Meern in het Stichtse een ex peditiebedrijf exploiteert. Overigens voelde htf er aanvankelijk i structie van een eerste takelwagen, niet zo bijster veel voor, de schijnwer- maar het enthousiasme overtrof nog het per der publiciteit op de zo vakbekwame kunnen- handen van zijn oudste zoon te richten' ontdekte achteraf in de praktijk, dat de lier verkeerd stond aldus ver ter zyn nog vyf kinderen, waarvan de telde hij ons, „terwijl ook de trekbalken jongste één jaar is), omdat jonge men- sen volgens zijn mening het beste wer ken, wanneer ze bescheiden blijven. Maar na enig praten met de jonge smid-lasser-constructeur, die slechts één jaar lagere technische school op zijn naam heeft staan („ik kon hem niet lan ger missen in de zaak.."), kregen we de stellige indruk en de konden ook vader hiervan overtuigen dat Jan geen; type is dat gauw buiten zijn schoenen zal gaan lopen. In elk geval wordt het devies „Doe het zelf" bij de hele familie v. d. Tol met grote letters geschreven. Want het hele huis een moderne bungalow, die aan alle eisen van comfort voor een groot gezin voldoet, werd drie jaar geleden eigenhandig met behulp van de kinderen in 16 maanden tijds opgetrokken. („Dat scheelde twee-derde op de bouwprijs..") Hoewel de oudste meisjes Tony en Rietje toen resp. slechts 14 en 12 jaar telden, drongen ze door in vele gehei men van de metseltechniek. Zo schiep het toentertijd in Utrecht wonende gezin zich buiten de stadsgren zen de begeerde expansie, waarna de werkplaatsen met betonnen vloeren en bijbehorende zaken ook „in eigen be heer" uit de grond gestampt werden. Vader, die voor een grote houtfirma dagelijks langs de weg zat, had onder tussen in zijn dromen reeds dikwijls het woord expeditie aan. het veelomvattende begrip „takelen" verbonden. In zijn vrije tijd leerde hij Jan de kunst van het las sen. snijden, monteren en machine bankwerker En soms verzuchtte hij er bij: „Wat jammer, dat je nog zo jong bent.het zal nog wel even aanlopen, voordat er echt goed werk uit je handen komt. Ik heb helaas geen tijd, want an ders begon ik zelf aan het bouwen van een takelwagen en kon jij me erbij assis teren Zo bescheiden was Jan nu ook weer te licht uitgevallen waren. Toen we met de wagen te hulp kwamen bij een door de gladheid omgeslagen vrachtauto op de rijksweg onder Oudenrijn, kwam ik verder aan de weet, dat de giek te kort van reikwijdte was om makkelijk en snel te kunnen werken. Vader vond het mislukte experiment niet erg, want hij zei, dat ik er wel veel van geleerd zou hebbenen dat heb ik ook. Weldra begon ik aan de bouw van een tweede takelwagen, die thans reeds bij verschil lende ongelukken bewezen heeft, geheel aan praktische eisen te voldoen. Toen dit werkstuk klaar was, kon ik dat oude ding met al zijn fouten niet meer zien. Ik heb het geheel gesloopt en opnieuw opgebouwd, zodat we thans over twee takelwagens beschikken. Maar deze herbouwde auto is niet zo modern en op alle gevallen berekend als de an dere. Inmiddels hoeven we ook niet meer zoals in het begin de bok met de hand omhoog te draaiendeze gaat nu automatisch op de motor". Naar de mening van vader v. d. Tol heeft Jan die al eerder bewees „vroegrijp" te zijn, daar hij reeds op 8-jarige leeftijd in staat bleek om een trailer met aanhangwagen te rijden (een combinatie van 20 ion) een takelwagen gebouwd, die als de mo dernste van midden-Nederland be schouwd kan worden. Reeds meerdere malen heeft de politie in De Meern en Utrecht op zijn reddingsmateriaal een beroep gedaan, terwijl Jans prestatie de tests van deskundigen glansrijk doorstond. Naast de schijnwerpers en het knipperlicht is voor een complete alarminstallatie gezorgd. „Indien schepen op het Merwedekanaal na een aanvaring of andere oorzaken in nood verkeren en door een lek dreigen te zinken, kunnen we met onze wagen vanaf de kant hulp bieden en op de motor gaan leegpompen. Ook kunnen we niet, dat hij dit over zijn kant wilde ingrijpen bij "ondergelopen kelders, laten gaan. Hij bezat voldoende gezonde brandputten en wat dies meer zij. eerzucht en wezenlijke liefde voor heti Wat nu die dieptelepel aangaat: dit is vak om het vader „eens te laten zien", slechts een eenvoudig, maar zeer belang- Dag en nacht werkte hy aan de con-'rijk instrument, dat ertoe dient, zomin mogelijk tijd bij het opvissen van een auto te verliezen. Het is een ijzeren stok met een haak, die het mogelijk maakt, snel een lier om het onder water lig gende voertuig te slaan. Enfin., er is min of meer aan alles gedacht. We kunnen ook met een trek- stang een grote vrachtauto desgewenst naar het buitenland slepen. Nee.... ik zeg de expeditie in de breedste zin van het woord allerminst vaarwel. Ik hoop me vooral op het buitenland te oriën teren, maar het is moeilijk, de nodige vergunningen te krijgen Ik moet nog iets over de takelwagen vertellen. We kunnen er ook een mo biele kraan voor het bouwbedrijf van maken en de giek met drie meter ver lengen, zodat we b.v. bij het optrekken van een fabriek spanten op muren kunnen plaatsen. En Jan voegde aan dit betoog van zijn vader toe: „Ik wil in deze richting door gaan en een wagen met draaibare schijf en de nodige tegen-gewichten bouwen, zodat we groter werk op allerlei bouw terreinen kunnen doen..". Vader v. d. Tol, die 18 jaren lang schipper was bij de binnenvaart, kwam op een gegeven ogenblik tot het inzicht, dat het wegvervoer meer kansen bood. Maar aan zijn eerste verdiensten als vrachtrijder kwam plotseling een einde, toen de Duitse vorderingswoede op volle toeren kwam. Hij besloot toen met 40 bakfietsen het wegvervoer van het nog in de kinderschoenen staande bedrijf voort te zetten. Vaak nam deze expeditie echter een uitzonderlijk karakter aan en zag men de heer v. d. Tol in wit schoonmaakpak links en rechts zware emmers en borstels aan een hoogbeladen bakfiets over de weg gaan. Deze vertoning was echter slechts camouflage, want onder de dekzeilen waren joden verborgen, die naar een duikadres de kelder vaii De 16-jarige Jan v. d. Tol gereed om te gaan lassen een boerderij in Doorn gebracht moes ten worden. „Het was een moeilijke tijd, maar ik heb het oog steeds op de toekomst gericht gehouden. Ik ben er altijd van door drongen geweest, dat een mens wil hij kans van slagen hebben veel pro blemen zelf moet kunnen oplossen en hard moet werken. In die geest heb ik samen met mijn vrouw ook de kinderen opgevoed. Tony is thans 17 en doet ook al garagewerkze weet alles van door- smeren, olieverversen, enz. We maken en doen hier alles zelf., de meisjes kunnen als het moet ook feilloos een auto spuiten. Goed ik ben een moeilijke weg ge gaan, maar er komt nu tekening in de strijd. Het is een geluk, als je zulke kinderen hebt. Alleen zou ik er wellicht nooit in geslaagd zijn, een behoorlijk en veelzijdig bedrijf op te bouwen. Takel wagens had ik dan in elk geval niet gehaden die zou ik wel nooit gekre gen hebben ook (Advertentie) t Advertentie) Daarom biedt Englebert 5 banden gratis aan 50 auto mobilisten, die jaarlijks onge veer 50.000 km rijden. Uw oordeel is van belang voor tedere Nederlandse automobilist. Vul onderstaande coupon in. Doe mee aan deze actie, waarbij on afhankelijke automobilisten de superieure kwaliteiten van Engle- bert-banden zullen bewijzen. Doe mee aan OPERATIE 5 0.0 0 0 Een beeld van de Gelderse Dag, die extra kleur en fleur bracht op de nu langzaam op gang komende Keuken hof te Lisse. Foto Gildebroeders tonen temid den van schuchtere krokusfes hun be drevenheid in het vendelzwaaien- Dan behoort u zeker tot de auto mobilisten die kunnen oordelen over auto's en banden. Dan stelt u de strengste eisen aan uw banden. Dan let u op weglig- ging, wendbaarheid, soepel rijden en... lange levensduur! Met deze eisen voor ogen hebben de 3 Europese fabrieken van Englebert in samenwerking met het grote Amerikaanse concern U.S. Rubber de nieuwe banden 33 en Max ontworpen. Wij weten dat deze banden de hoogste perfectie benaderen. Maar wij willen graag, dat u - als automobilist - het zélf ondervindt en bewijst. AANMELDINGSC (Vóór 1 mei te zenden aan Englebert „Operatie 50.000", Postbus 9 6 3, Amsterdam, in envelop met 12 ct porto). OUPON OPERATIE 5 0.0 00 ENGLEBERT Plaats: Beroep: Merk en bouwjaar van mijn wagen: huidige km-stand:st- jaarlijks gemiddelde aantal kilometers: 35.000 - 40.000 - 45.000 - 50.000 Adres bandenleverancier: 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7